Een zonnig balkon is ideaal. Planten die graag in potten staan zijn vaak zonminnende, droogteresistente planten. Leef je uit op die categorie, zou ik zeggen!quote:Op zaterdag 15 maart 2025 13:27 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Als je Gardeners World terug kunt kijken, daar zat een item in over iemand met een heel zonnig balkon dat helemaal volgepropt was met planten, het leek wel een echte tuin op dat kleine balkon.
Dat is een mooie tip, wolfsmelk.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 11:15 schreef Doedezemaar het volgende:
Volgens Monty is het nu tijd om grassen te snoeien. Het nieuwe seizoen van Gardeners World is begonnen![]()
Gisteren bij De Tuinstek wat extra helleborussen gekocht en op hun aanraden een paar vroege Euphorbiaâs meegenomen voor het deel van de tuin dat nu in het winterseizoen helemaal kaal is.
Ga je verhuizen?quote:Op donderdag 13 maart 2025 20:10 schreef AnneX het volgende:
[..]
Leuk ding ja. Met vele opties.
Gaat alleen hier niet passen. Er is een balkondeur open naar links en daarnaast 2 âpanelenâ die als harmonica naar rechts buitenom schuiven. Er kan dus niks voorstaan.![]()
âGelukkigâ is er een voetbalveld gazon achter, pal op het zuiden. â
P.S. of alleen de deur gebruiken⦠eens kijken van de zomer. Balkon is op het oosten.
Is al gebeurd😎 van tuin postzegel achter en voortuin naar platvloers met balkon op het oosten. Het complex heeft een ‘voetbalveld’ achter richting polder en vóor uitkijkend over de perenboomgaard. Dat is één weekje bloesem. 🥰quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 16 maart 2025 11:59 schreef AnneX het volgende:
[..]
Is al gebeurd😎 van tuin postzegel achter en voortuin naar platvloers met balkon op het oosten. Het complex heeft een ‘voetbalveld’ achter richting polder en vóor uitkijkend over de perenboomgaard. Dat is één weekje bloesem. 🥰
Ga ik jullie daarmee vervelen vermaken.Mag je wel plantenbakken aan de buitenkant van het balkon hangen? Zo ja, zou je een mooie bloembakken kunnen hebben zonder dat het ruimte inneemtSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.We have far more in common than that which devides us..
Oh ja, die hangen er al van de vorige bewoonster. Met heide enzo.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:10 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Mag je wel plantenbakken aan de buitenkant van het balkon hangen? Zo ja, zou je een mooie bloembakken kunnen hebben zonder dat het ruimte inneemt
De begane grond bewoner hier heeft ook eens gevraagd of we wat voorzichtiger water willen gevenquote:Op zondag 16 maart 2025 12:15 schreef AnneX het volgende:
[..]
Oh ja, die hangen er al van de vorige bewoonster. Met heide enzo.
Die hangen nu aan de binnenkant. Kan natuurlijk ook aan de buitenkant 👍🏼
Als het niet goed is, (huurbaas hè) hoor ik het wel.
De benedenburen vertrekken een half jaar naar Spanje. I.v.m. watergeven bedenk ik dat. Drup drup.
Het heeft drie maanden geduurd en een hoop stress, maar hij staat.quote:Op zondag 8 december 2024 02:49 schreef Twieki het volgende:
Mijn mam heeft me een glazen kas cadeau gedaan. Daar droom ik al jaren van.Tot nu toe voldeed een klein foliekasje wel, maar toch liever eentje van glas.
Ik heb geen grote tuin, dus het is maar een bescheiden kasje met een oppervlakte van vier vierkante meter, maar toch o zo blij mee.
Het is de Royal Well Qube 66, inclusief stalen fundering.
[ afbeelding ]
Zo ontzettend veel zin in om hier in 't nieuwe seizoen mee bezig te zijn.
Mooie kas hoorquote:Op maandag 17 maart 2025 23:29 schreef Twieki het volgende:
[..]
Het heeft drie maanden geduurd en een hoop stress, maar hij staat.
De fundering. Grijze stoepbanden van 10 x 20 x 100cm. Retezware krengen. Hier bovenop de stalen fundering gemonteerd zodat alles stabiel staat.
[ afbeelding ]
Binnenshuis de voor- en achtergevel in elkaar gezet. Had er ruimte voor, en je wilt niet dat de profielen over de stenen schrapen waardoor de coating afslijt.
[ afbeelding ]
Het frame verder opbouwen en plaatsen op de stalen fundering
[ afbeelding ]
Afgelopen zaterdag heeft mijn zwager me geholpen om alles goed en recht af te stellen zodat de ruiten perfect recht geplaatst konden worden.
[ afbeelding ]
Vandaag de kasbrede tafel en het schap kunnen monteren.
[ afbeelding ]
Blij met het resultaat! Zó blij mee! De volgende stap is het luchtiger maken van de grond in de kas, want dat is helemaal vastgelopen. Daarna grondcompost er op zodat de boel luchtiger wordt.
Dat heb je ff mooi getwiektquote:Op maandag 17 maart 2025 23:29 schreef Twieki het volgende:
[..]
Het heeft drie maanden geduurd en een hoop stress, maar hij staat.
De fundering. Grijze stoepbanden van 10 x 20 x 100cm. Retezware krengen. Hier bovenop de stalen fundering gemonteerd zodat alles stabiel staat.
[ afbeelding ]
Binnenshuis de voor- en achtergevel in elkaar gezet. Had er ruimte voor, en je wilt niet dat de profielen over de stenen schrapen waardoor de coating afslijt.
[ afbeelding ]
Het frame verder opbouwen en plaatsen op de stalen fundering
[ afbeelding ]
Afgelopen zaterdag heeft mijn zwager me geholpen om alles goed en recht af te stellen zodat de ruiten perfect recht geplaatst konden worden.
[ afbeelding ]
Vandaag de kasbrede tafel en het schap kunnen monteren.
[ afbeelding ]
Blij met het resultaat! Zó blij mee! De volgende stap is het luchtiger maken van de grond in de kas, want dat is helemaal vastgelopen. Daarna grondcompost er op zodat de boel luchtiger wordt.
Wat dacht je van een mooie siergras? Stipa Gigantea bijvoorbeeld (beetje achterin je border zetten).quote:Op woensdag 19 maart 2025 19:13 schreef PzKpfw het volgende:
Misschien dat iemand hier nog een leuke suggestie heeft voor een (vaste) plant. In een van mijn borders heb ik nog een vrij grote lege plek (50x50cm). Nu kan ik deze ook volzetten met bodembedekkers maar aangezien dit midden in de border zit zou hier een ietwat hogere vaste plant ook een hele leuke opvulling zijn. De plant staat tussen kattenkruid, salvia's, een vlinderstruik en geraniums en de standplaats is op zanderige grond en in de volle zon (later in het jaar wellicht halfschaduw).
Aangezien deze hoek nogal veel paars/roze bloeiende planten heeft zoek ik iets dat hierbij past. Kwam al de kattenstaart tegen maar dit lijkt me voor op een drogere zandgrond niet ideaal. De (reuzen)lavendel kwam ik ook nog tegen maar die bloeit 'slechts' twee maanden, idealiter zoek ik een plant die mooi lang bloeit.
Wat voor Salvia heb je nu al staan? Een ander type is misschien wel een optie. Wij hebben wat verschillende Salvia Nemorosa en dan ook nog een Salvia Microphyla Papajan, die ziet er weer heel anders uit. Salvia greggii is ook weer anders.quote:Op woensdag 19 maart 2025 19:13 schreef PzKpfw het volgende:
Misschien dat iemand hier nog een leuke suggestie heeft voor een (vaste) plant. In een van mijn borders heb ik nog een vrij grote lege plek (50x50cm). Nu kan ik deze ook volzetten met bodembedekkers maar aangezien dit midden in de border zit zou hier een ietwat hogere vaste plant ook een hele leuke opvulling zijn. De plant staat tussen kattenkruid, salvia's, een vlinderstruik en geraniums en de standplaats is op zanderige grond en in de volle zon (later in het jaar wellicht halfschaduw).
Aangezien deze hoek nogal veel paars/roze bloeiende planten heeft zoek ik iets dat hierbij past. Kwam al de kattenstaart tegen maar dit lijkt me voor op een drogere zandgrond niet ideaal. De (reuzen)lavendel kwam ik ook nog tegen maar die bloeit 'slechts' twee maanden, idealiter zoek ik een plant die mooi lang bloeit.
Ik vind siergrassen zeker mooi, heb er ook al een aantal staan op andere plekken. Maar voor deze plek prefereer ik toch een 'bloemachtige' plant.quote:Op woensdag 19 maart 2025 19:37 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wat dacht je van een mooie siergras? Stipa Gigantea bijvoorbeeld (beetje achterin je border zetten).
Bedankt voor je suggestie, dat is zeker het uitzoeken waard. Heb momenteel de nemorosa 'Ostfriesland' staan.quote:Op woensdag 19 maart 2025 19:43 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Wat voor Salvia heb je nu al staan? Een ander type is misschien wel een optie. Wij hebben wat verschillende Salvia Nemorosa en dan ook nog een Salvia Microphyla Papajan, die ziet er weer heel anders uit. Salvia greggii is ook weer anders.
Je hebt al wat opties gehad, maar een foto zegt meer dan duizend woorden.quote:Op woensdag 19 maart 2025 19:13 schreef PzKpfw het volgende:
Op mijn zakje staat dat het pas in mei magquote:Op vrijdag 21 maart 2025 15:46 schreef Kanaroe het volgende:
De eerste Oost-Indische kerszaden in de aarde gestopt
Oh, op de mijne half maart tot half aprilquote:Op vrijdag 21 maart 2025 15:51 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Op mijn zakje staat dat het pas in mei mag
quote:Op woensdag 19 maart 2025 22:08 schreef bleiblei het volgende:
Phlox?
Of ereprijs.
Of liatris spicata
Of phlomis russeliana (niet paars, wel leuk)
Of echinacea's
Of moet het hoger dan dat?
Bedankt beiden ook., uiteindelijk stuitte ik in het tuincentrum op de dropplant. Leek me een hele mooie plant voor die plek. Maar tussen jullie suggesties zitten ook zeker mooie planten dus wie weet haal ik er daar binnenkort ook nog wat van op om her en der nog wat gaten op te vullen.quote:Op woensdag 19 maart 2025 23:26 schreef Twieki het volgende:
[..]
Je hebt al wat opties gehad, maar een foto zegt meer dan duizend woorden.
Misschien is de Phlox paniculata wat voor je, of de Chelone obliqua. Beiden groeien rechtopgaand en kunnen wel wat tegen droogte.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |