abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 25 maart 2025 @ 10:49:53 #51
208890 June.
Seriously?
pi_217173341
Ik heb een helleborus die ik graag wil vermeerderen. Nu lees ik dat splitsen niet zo'n goed idee is, maar dat je de zaden makkelijk kan verzamelen en daarna dus kan zaaien. Lijkt me wel leuk om te proberen.

Alleen.. Hoe weet je nu wanneer de zaden 'rijp' zijn om te oogsten? Ik zie nu wel een zaaddoos zitten maar die lijkt nog dicht te zitten? Gewoon wachten tot deze open gaat lijkt me?
Shine bright like a diamond.
pi_217173602
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 10:49 schreef June. het volgende:
Ik heb een helleborus die ik graag wil vermeerderen. Nu lees ik dat splitsen niet zo'n goed idee is, maar dat je de zaden makkelijk kan verzamelen en daarna dus kan zaaien. Lijkt me wel leuk om te proberen.

Alleen.. Hoe weet je nu wanneer de zaden 'rijp' zijn om te oogsten? Ik zie nu wel een zaaddoos zitten maar die lijkt nog dicht te zitten? Gewoon wachten tot deze open gaat lijkt me?
Een klein gaaszakje om de zaaddoos doen, dan vallen de zaadjes daar vanzelf in als de boel rijp is.
pi_217175204
Er is net een kuub wormencompost geleverd. We hebben de komende dagen wat te doen. Bonusfoto van de clematis armandii Apple Blossom

pi_217177803
Shut, eens even filmpjes gekeken van snoeien van Annabelle, boerenhortensia en hibiscus.
De laatste zou ná de bloei gesnoeid moeten zijn. Nooit gedaan. -O-
En hij/zij/ het bloeide gewoon.
  zaterdag 29 maart 2025 @ 14:05:14 #55
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217219184
Het gaat ineens hard!

M'n duizendknoop steekt de kop op:

Geen idee wat dit is maar het is wel blij in onze tuin:

Ik heb een stuk of 30 hemelsleutels, loopt allemaal mooi uit:

Tulpen lasagna:

Gelderse Roos die vanuit een pot in de tuin uit ons oude huis nog een paar jaar bij m'n schoonouders stond, nu bij ons in de volle grond:

De skimmias hebben honger dus straks ff naar het tuincentrum.

De Judasboom heeft het definitief overleefd! *O* (wel de nodige dode en kruisende takken verwijderd net):

We gaan zo ff naar Fonteyn. M'n man wil inspiratie opdoen voor onze nieuwe schuur die deze zomer gebouwd moet worden.
Resistance is futile.
  Moderator zaterdag 29 maart 2025 @ 14:20:19 #56
5428 crew  miss_sly
pi_217219315
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 14:05 schreef Seven. het volgende:
Het gaat ineens hard!

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Tulpen lasagna:

[ link | afbeelding ]

Gelderse Roos die vanuit een pot in de tuin uit ons oude huis nog een paar jaar bij m'n schoonouders stond, nu bij ons in de volle grond:

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

De Judasboom heeft het definitief overleefd! *O* (wel de nodige dode en kruisende takken verwijderd net):

[ link | afbeelding ]

We gaan zo ff naar Fonteyn. M'n man wil inspiratie opdoen voor onze nieuwe schuur die deze zomer gebouwd moet worden.
Is die tweede niet een choisya ternata?

https://appeltern.nl/nl/t(...)e/choisya_ternata_-/
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 29 maart 2025 @ 15:58:50 #57
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217220154
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 14:20 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Is die tweede niet een choisya ternata?

https://appeltern.nl/nl/t(...)e/choisya_ternata_-/
Zou best kunnen! Ik moet 'm nog verplaatsen, op die plek komt ons slaapkamerraam tot op de grond. Dus wel zaak om 'm te identificeren.
Resistance is futile.
  zaterdag 29 maart 2025 @ 16:54:02 #58
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217220763
@miss_sly Plantnet is het met jou eens.
Resistance is futile.
pi_217222135
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 14:05 schreef Seven. het volgende:
Het gaat ineens hard!

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Tulpen lasagna:

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Link die duizendknoop zo vlak bij de woning.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_217223258
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 19:22 schreef Patroon het volgende:

[..]
Huh, waarom zou dat link zijn?
pi_217223389
Ik denk dat iemand in de war is met de Japanse duizendknoop
pi_217223447
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 21:41 schreef Elleska het volgende:
Ik denk dat iemand in de war is met de Japanse duizendknoop
Oh ja, die moet je volgens mij zelfs melden en apart afvoeren enzo
  zaterdag 29 maart 2025 @ 23:47:32 #63
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_217224454
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 21:49 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Oh ja, die moet je volgens mij zelfs melden en apart afvoeren enzo
Laat volgens mij maar weg.
Ik heb jaren geleden knollen van een Persicaria aangeboden aan de buurttuin. En toen ik Duizendknoop zei, werd ik praktisch met pek en veren weggejaagd :P .

Wel leuke plant trouwens. Al trok die bij ons vorige huis van die dikke vliegen aan. Wat rete irritant is naast je terras als je aan het BBQen bent. Dus dit huis staan er Persicarias in de voortuin :P
  zondag 30 maart 2025 @ 08:50:42 #64
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217225555
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 19:22 schreef Patroon het volgende:

[..]
Het is geen Japanse woekeraar gelukkig :+
Resistance is futile.
  zondag 30 maart 2025 @ 08:52:24 #65
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217225559
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 23:47 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Laat volgens mij maar weg.
Ik heb jaren geleden knollen van een Persicaria aangeboden aan de buurttuin. En toen ik Duizendknoop zei, werd ik praktisch met pek en veren weggejaagd :P .

Wel leuke plant trouwens. Al trok die bij ons vorige huis van die dikke vliegen aan. Wat rete irritant is naast je terras als je aan het BBQen bent. Dus dit huis staan er Persicarias in de voortuin :P
Heb heb er ook serieus veel van :P en ze staan (onder andere) naast de barbecue :+ .
Resistance is futile.
pi_217236397
De bollen lasagna op het balkon op het oosten met zon tot een uur of twaalf is goed op dreef.
In de tuin is een stenen pot achtergebleven - té zwaar - met dezelfde bollen, die wat minder ver zijn.
  zondag 30 maart 2025 @ 21:04:55 #67
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217236996
quote:
1s.gif Op zondag 30 maart 2025 20:15 schreef AnneX het volgende:
De bollen lasagna op het balkon op het oosten met zon tot een uur of twaalf is goed op dreef.
In de tuin is een stenen pot achtergebleven - té zwaar - met dezelfde bollen, die wat minder ver zijn.
[ link | afbeelding ]
Wordt al beetje gezellig zo!
Resistance is futile.
pi_217241796
quote:
7s.gif Op zondag 30 maart 2025 08:50 schreef Seven. het volgende:

[..]
Het is geen Japanse woekeraar gelukkig :+
oh gelukkig!
pi_217241798
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 21:27 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Huh, waarom zou dat link zijn?
dacht dat het de japanse was :@
pi_217242040
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 14:11 schreef Patroon het volgende:

[..]
Ah ja.
Persicaria heeft ze, daar zijn erg mooie kleuren van, ik wil ze tzt in het gemeenteperkje dat ik over een paar jaar wil gaan adopteren. Hier in de tuin heb ik er nu geen ruimte voor, misschien als er iets het ergens niet lekker doet dat ik ze wel kwijt kan.

Ik heb al veel naar onkruid meegemaakt, gelukkig die Japanse duizendknoop Fallopia Japonica niet.
  maandag 31 maart 2025 @ 15:14:17 #71
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_217242273
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 14:11 schreef Patroon het volgende:

[..]
Mensen die vrijwillig Japanse Duizendknoop in hun tuin planten, moeten ze onteigenen en in een Bijlmerflat zonder balkon zetten :P .
pi_217244428
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 15:14 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Mensen die vrijwillig Japanse Duizendknoop in hun tuin planten, moeten ze onteigenen en in een Bijlmerflat zonder balkon zetten :P .
De vorige eigenaars van ons huis :Y :'(
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_217244532
We hebben net delen van de tuin maar eens gesproeid, het is echt gortdroog en de tuin is nog zo nieuw dat ik maar tegen mijn principes in ben gegaan. Het laagje wormencompost dreigde zowat weg te waaien. Buurman heeft gisteren een regendansje gedaan, heeft helaas niet gewerkt.

Vanmiddag heb ik een paar Bergenia’s geplant in de voortuin langs de stoep, het is er erg van opgeknapt. Goeie hufterproof plant is daar wel nodig met al die gravende buurtkatten en kinderen en honden die er gewoon in lopen/fietsen/steppen.
pi_217249019
Het is weer maand van de groene tuin, er staan allerlei acties op de website https://maandvandegroenetuin.nl/acties-van-partners/ waaronder de tegelruilactie: je moet een foto uploaden van 2 tegels die je uit je tuin hebt gehaald en dan krijg je een voucher voor 2 planten bij diverse tuincentra (vooral Intratuin).
  zaterdag 5 april 2025 @ 17:21:42 #75
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217295734
Van half 1 tot 5 in de tuin geweest met m'n zoontje. Hij houdt van bloemetjes kijken O+ en de tulpen staan bijna allemaal in bloei.

En ook best wat onkruid weggetrokken. Anyway, veel beestjes dit jaar!

Resistance is futile.
pi_217296016
Vandaag een tri-color vlinderstruik, een magnolia en een Clematis aangeschaft.
Verder nog wat verplant en water gegeven
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zaterdag 5 april 2025 @ 20:13:46 #77
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_217297205
Wat een contrast ook met vorig jaar. Toen bleef het zeiknat tot en met half juni of zo en vraten de slakken alles op, en nu is 't gortdroog en heb ik nog niet één slak gespot. Die mogen sowieso weg blijven wat mij betreft.

Een dagje gestage regen zou toch wel fijn zijn voor de tuin / natuur denk ik. Ik heb mijn tuin in ieder geval wel al twee keer wat water gegeven.

In de voortuin bloeit het Kaukasische Vergeet-me-nietje voor 't eerst. Vorig jaar had ik ze geplant. Die doen 't erg leuk. Geeft toch wat kleur aan de voortuin op 't noorden.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_217297260
De lokale kwekerij annex tuincentrum heeft nu aanbiedingsweken, aanbod wisselt zowat per dag, dus we hebben de afgelopen week in een paar bezoekjes vooral wat betaalbare bodembedekkers gehaald, waaronder 3 verschillende kleuren vinca minor (wit, blauw en paars), kruipend zenegroen en pachysandra. Ook nog 2 extra vijgen gehaald en wat klimfruit (honingbes en kiwibes), ik hou van een eetbare tuin
pi_217311691
Ik heb eens even geteld en op dit moment bloeien er hier in de tuin meer dan 20 soorten planten en bomen, dat is best tof. Het zoemt hier ook behoorlijk.
  maandag 7 april 2025 @ 17:54:38 #80
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_217313452
quote:
1s.gif Op maandag 7 april 2025 13:19 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb eens even geteld en op dit moment bloeien er hier in de tuin meer dan 20 soorten planten en bomen, dat is best tof. Het zoemt hier ook behoorlijk.
Het voorjaar vind ik altijd een lastige periode om bloeiende planten te hebben. Ja, bollen zullen vast bloeien, maar heb je eventueel een lijstje van vaste planten die nu bloeien?

Tussen haakjes: Ik vind 't bijzonder rustig in dit topic dit jaar. Vorig jaar was het hopeloos door het natte weer, maar dit jaar is 't toch best een groeizaam voorjaar? Waar is iedereen gebleven?
pi_217313474
quote:
7s.gif Op maandag 7 april 2025 17:54 schreef Twieki het volgende:

[..]
Het voorjaar vind ik altijd een lastige periode om bloeiende planten te hebben. Ja, bollen zullen vast bloeien, maar heb je eventueel een lijstje van vaste planten die nu bloeien?

Tussen haakjes: Ik vind 't bijzonder rustig in dit topic dit jaar. Vorig jaar was het hopeloos door het natte weer, maar dit jaar is 't toch best een groeizaam voorjaar? Waar is iedereen gebleven?
Op een balkon w/

Alhoewel: vanmiddag op het oude adres:
pi_217314306
quote:
7s.gif Op maandag 7 april 2025 17:54 schreef Twieki het volgende:

[..]

Hier inderdaad bollen (narcis en blauwe druiifjes, volgend jaar ook sneeuwklokjes en crocus voor nog vroegere bloei). Bomen en heesters: gele kornoelje, hazelaar en wilg zijn nu alweer klaar, nu gagel, fruitbomen, krentenboompjes, spirea, viburnum tinus, pieris, honingbes, Osmanthus burkwoodii. Klimplanten: clematis armandii en akebia quinata. Vaste planten: vinca minor, wildemanskruid, viooltjes, saxifraga, helleborus en vroege wolfsmelk die de hele winter door bloeien, winterheide, longkruid, elfenbloem, dicentra spectabilis, schoenlappersplant, pachyphragma macrophyllum. En nog wat ‘aangewaaid onkruid’ als paarse dovenetel, paardebloem, winterpostelein en kleine veldkers.
  dinsdag 8 april 2025 @ 11:34:36 #83
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_217317844
quote:
1s.gif Op maandag 7 april 2025 19:58 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Hier inderdaad bollen (narcis en blauwe druiifjes, volgend jaar ook sneeuwklokjes en crocus voor nog vroegere bloei). Bomen en heesters: gele kornoelje, hazelaar en wilg zijn nu alweer klaar, nu gagel, fruitbomen, krentenboompjes, spirea, viburnum tinus, pieris, honingbes, Osmanthus burkwoodii. Klimplanten: clematis armandii en akebia quinata. Vaste planten: vinca minor, wildemanskruid, viooltjes, saxifraga, helleborus en vroege wolfsmelk die de hele winter door bloeien, winterheide, longkruid, elfenbloem, dicentra spectabilis, schoenlappersplant, pachyphragma macrophyllum. En nog wat ‘aangewaaid onkruid’ als paarse dovenetel, paardebloem, winterpostelein en kleine veldkers.
_O_

In september maar eens shoppen voor bloei begin volgend jaar.
pi_217318925
Wolfje :D >:O

pi_217319159
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 april 2025 14:05 schreef Blues het volgende:
Wolfje :D >:O

[ link | afbeelding ]
Groetjes van z’n nog heel kleine neefje

Ik zie dat de lievevrouwebedstro ook bloeit. Al dat snoeiafval ligt er trouwens tegen de poepende/gravende buurtkatten :r
pi_217319440
Ik heb een allegaartje in de tuin. Maar word nu wel blij van de bloemetjes O+

En van het feit dat de klimop eindelijk mijn hekwerk bedekt O+

En niet van de zevenblad waar ik nog steeds niet van af kom :(
  dinsdag 8 april 2025 @ 19:18:11 #87
63722 z80
I fink you freaky
pi_217321134
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 april 2025 14:37 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Groetjes van z’n nog heel kleine neefje
[ link | afbeelding ]

Ik zie dat de lievevrouwebedstro ook bloeit. Al dat snoeiafval ligt er trouwens tegen de poepende/gravende buurtkatten :r
,
Koffiedrap rondstrooien. Werkt heel goed tegen katten. De koffie gaat tussen de haren en pootjes te zitten en bij het schoonlikken komt de oude koffie smaak in de bek.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_217321262
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 19:18 schreef z80 het volgende:

[..]
,
Koffiedrap rondstrooien. Werkt heel goed tegen katten. De koffie gaat tussen de haren en pootjes te zitten en bij het schoonlikken komt de oude koffie smaak in de bek.
Ik heb dat al geprobeerd, net als die stinkende kattenschrikkorrels. Stokjes en takken werken nog het beste, helaas. In een vorige tuin hadden de bewoners die er voor mij woonden uit wanhoop sateprikkers en glasscherven rechtop neergezet.
  donderdag 10 april 2025 @ 20:13:44 #89
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217336118
@Claudia_x hoe is het met je potentilla haagje?
Resistance is futile.
  donderdag 10 april 2025 @ 20:16:37 #90
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_217336125
Vorig jaar na de verhuizing maar 1 bloesem maar nu zit mijn appelboompje weer helemaal vol O+
Fijn wat het zijn verdraaid lekkere appeltjes die hij produceert.

Ik heb je lief mijn hele leven
pi_217336173
Gras gemaaid >:O
pi_217348929
Op het balkon komen de tulpjes op uit de Lasagne O+
En toegift: vanaf het balkon: zichtbop de aankomende perenbloesem.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_217350263
Leuk die botanische tulpjes! Hier staan die ook in de achtertuin prachtig te shinen.

De biologische tulpen in de vorig jaar aangeplante voortuin doen het ook goed:
pi_217350530
Tulpen heb ik ook :Y
Overbelichte zelfs omdat zon

En ja, ik weet wat daar nog meer staat }:|
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zaterdag 12 april 2025 @ 19:06:09 #95
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_217351173
Hier ook tulpen en beestjes en bloesem.

Ik heb je lief mijn hele leven
  zaterdag 12 april 2025 @ 20:53:11 #96
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217352235
Zei er iemand tulpen?

En van de LVBS onder de tulpen dacht ik vorig jaar nog dat het zwakke broeders waren. Of in ieder geval minder geschikt voor deze standplaats. Dit jaar gaan ze heel hard. Net als wolfsmelk, die is ook enorm aan het wandelen.

Resistance is futile.
pi_217353014
Ik heb naast de poort in de schutting een klimrek voor dus een klimplank. Ik ben op zoek naar een klimplant zonder doorns, die aan een rek in de zon van 2 meter hoog wil klimmen en die niet breder dan 40cm wordt.

Is dat te veel gevraagd? Ik kan de schutting daar ook nog een stukje doortrekken en geen klimrek plaatsen.
Spoilers!
pi_217354542
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 april 2025 22:47 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb naast de poort in de schutting een klimrek voor dus een klimplank. Ik ben op zoek naar een klimplant zonder doorns, die aan een rek in de zon van 2 meter hoog wil klimmen en die niet breder dan 40cm wordt.

Is dat te veel gevraagd? Ik kan de schutting daar ook nog een stukje doortrekken en geen klimrek plaatsen.
Winterjasmijn lijkt me voor daar wel een optie, die is behoorlijk opgaand
pi_217354571
Hier geen enkele tulp, die van vorig jaar in de potten zijn niet meer opgekomen, op 1 na die alleen maar blad vormt. In de tuin zijn ze pas heel laat in de winter geplant omdat ik er eerder niet aan toekwam en ik heb ze nog niet boven zien komen, dus die beschouw ik ook als verloren. Gelukkig heb ik vanuit het zolderraam zicht op de bollenvelden. We hebben hier vlakbij ook een soort mini Keukenhof waar het nu erg mooi is, heeeel veel tulpen.
  maandag 14 april 2025 @ 10:56:15 #100
433535 Cinemaniak
FF serieus nou
pi_217366114
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 april 2025 15:29 schreef Hupje het volgende:
En niet van de zevenblad waar ik nog steeds niet van af kom
Weg blijven halen, liefst met wortel en al en anders plukken. Sterkere bodembedekker planten zoals Ajuga's of ooievaarsbekjes. Vorig jaar m'n hele voortuin aangepakt en bijzonder veel van dat spul verwijderd. Nu nog kom ik ze sporadisch tegen en is het eenvoudig te controleren. Helaas doen mijn buren helemaal niks aan hun tuin en komen er soms wat verdwaalde stengels Zevenblad mijn kant op. De tuin van de buren grondig aanpakken gaat me echt te ver,
Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')