De oorlog tussen Hamas en Israël is een escalatie van het Israëlisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Israëlische invasie in de Gazastrook.
De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecoördineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Israël, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Israëlische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Israël doorbraken en aanslagen pleegden op Israëlische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Israëlische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Israëlische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.
In reactie op de aanval voerden de Israëlische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Israëlische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Israëlisch grondoffensief gestart.
IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Israël en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Israël, reageerde Israël met luchtaanvallen op Libanon.
Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Israël als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.
Israël spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israëli's werden geëvacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Israël ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Israël. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.
Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Israël [af]. Het Hof zag het potentiële risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Israël aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Israël binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier verder.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
[..] Die staan letterlijk in de statistiek die sp3c deelt.
En iemand die hier nog niet één inhoudelijke bijdrage heeft geplaatst, maar wel Israël beticht van genocide hoeft andere users niet aan te spreken op diens posts.
dan tel je die toch niet mee? tel de Russen ook niet mee
en tel de Duitsers die omgekomen zijn door de Russen wel mee
tel de Indiers en de Indonesiers en de Vietnamesen ook niet mee
zelfs dan nog zijn er nog steeds niet veel meer Duitsers omgekomen dan geallieerden, ik heb het rekensommetje niet gemaakt maar ik denk dat het op dat moment nog steeds minder dode duitsers zijn
[..] Die staan letterlijk in de statistiek die sp3c deelt.
En iemand die hier nog niet één inhoudelijke bijdrage heeft geplaatst, maar wel Israël beticht van genocide hoeft andere users niet aan te spreken op diens posts.
Ja, los van de SU dus. Begint het kwartje eindelijk te vallen?
overigens als we de Russen niet mee mogen tellen vind ik eigenlijk dat de 4.nogwat miljoen Duitsers die in Rusland zijn omgekomen ook niet mee zouden moeten tellen want eerlijk is eerlijk
dan verloor Polen alleen meer mensen dan Duitsland, leeuwendeel burgers en Polen was altijd al lid van de allied powers
de vergelijking is sowieso onzin want het is een compleet andere situatie maar als je hem per se wilt maken zou ik hem niet opbrengen als verdediging van Israel hoor
De Palestijnen hadden allang een eigen staat kunnen hebben als ze niet zulke slechte leiders hadden. Als je telkens de verliezende partij bent in oorlogen en 7 keer een eigen staat afwijst, verlies je op een gegeven moment je krediet.
Op woensdag 16 april 2025 16:43 schreef sp3c het volgende: de vergelijking is sowieso onzin want het is een compleet andere situatie maar als je hem per se wilt maken zou ik hem niet opbrengen als verdediging van Israel hoor
maar meestal storen mensen zich sowieso pas aan 'offtopic' als het niet direcht in hun straatje past en de kennis om mee te praten een beetje ontbreekt ... in mijn ervaring
Op woensdag 16 april 2025 16:44 schreef Opnaarutrecht het volgende: De Palestijnen hadden allang een eigen staat kunnen hebben als ze niet zulke slechte leiders hadden. Als je telkens de verliezende partij bent in oorlogen en 7 keer een eigen staat afwijst, verlies je op een gegeven moment je krediet.
De Duitsers verloren niet meer mensen in de tweede wereldoorlog dan de geallieerden en zeker niet meer burgers
Argument is zoals aangetoond complete onzin, als we het oostfront niet mee mogen tellen zijn er in de holocaust alleen al meer joden omgekomen dan Duitsers (militair en civiel)
To-ta-le lachwekkende onzin
[ Bericht 2% gewijzigd door sp3c op 16-04-2025 17:17:26 ]
Op woensdag 16 april 2025 16:44 schreef Opnaarutrecht het volgende: De Palestijnen hadden allang een eigen staat kunnen hebben als ze niet zulke slechte leiders hadden. Als je telkens de verliezende partij bent in oorlogen en 7 keer een eigen staat afwijst, verlies je op een gegeven moment je krediet.
True, maar dan praat dat alsnog de acties van Israël niet goed.
[..] True, maar dan praat dat alsnog de acties van Israël niet goed.
Niet volledig, maar het ontbreekt de Palestijnen in zijn algemeenheid aan zelfreflectie. Uit onafhankelijke peilingen blijkt dat de Palestijnen in de meerderheid tegen een tweestatenoplossing zijn. Als vragende partij is dat een onrealistisch standpunt.
[..] Niet volledig, maar het ontbreekt de Palestijnen in zijn algemeenheid aan zelfreflectie. Uit onafhankelijke peilingen blijkt dat de Palestijnen in de meerderheid tegen een tweestatenoplossing zijn. Als vragende partij is dat een onrealistisch standpunt.
Ze zullen er zo hun redenen voor hebben. Een kant die zionisten standaard niet willen zien blijkbaar.
En ik snap dat ik zit te drammen hoor (niet offtopic trouwens) maar ik zie dit argument vaker langskomen en het klopt simpelweg niet en het is op geen enkele manier kloppend te maken tenzij je de Britse doden wegstreept tegen de Duitse en vervolgens alle Duitse doden bij de Britten op de rekening zet en ik neem aan dat iedereen wel snapt dat dat een heel vreemd stukje hersengymnastiek is
Bovendien denk ik dat als de Britten om een kleine 400.000 doden 8,5 miljoen Duitsers over de kling hadden gejaagd niemand er moeite mee zou hebben als je dat een beetje een buitenproportionele reactie had genoemd
[..] Maar dat mag je hier niet zeggen van de gatekeepers.
Je mag dat zeggen hoor, alleen dat maakt het niet een mindere leugen. Er is geen sprake van genocide. Israël heeft niet de intentie de groep Arabieren die zichzelf de Palestijnen noemen te vernietigen en culturele genocide kan in dit geval niet eens want deze mensen hebben geen gedeelde of gezamenlijke cultuur.
Alles wat de Palestijnen overkomt is het resultaat van hun eigen verwerpelijke gedrag en wat mij betreft hadden ze nog véél harder aangepakt mogen worden. Het blijkt dat na meer dan 150 jaar, deze mensen generatie op generatie de kinderen blijven indoctrineren in moslimfundamentalisme, terreurzucht en antisemitisme.
quote:
Op woensdag 16 april 2025 17:48 schreef sp3c het volgende: En ik snap dat ik zit te drammen hoor (niet offtopic trouwens) maar ik zie dit argument vaker langskomen en het klopt simpelweg niet en het is op geen enkele manier kloppend te maken tenzij je de Britse doden wegstreept tegen de Duitse en vervolgens alle Duitse doden bij de Britten op de rekening zet en ik neem aan dat iedereen wel snapt dat dat een heel vreemd stukje hersengymnastiek is
Bovendien denk ik dat als de Britten om een kleine 400.000 doden 8,5 miljoen Duitsers over de kling hadden gejaagd niemand er moeite mee zou hebben als je dat een beetje een buitenproportionele reactie had genoemd
Bizar argument, stop er alstjeblieft mee
Terwijl de Duitsers met massaexecuties en gaskamers bezig waren? Nee, dat zou niemand hebben gezegd.
Mijn punt blijft staan dat je simpelweg niet kunt kijken naar het aantal slachtoffers in een oorlog om te bekijken wie er goed en fout is. En als je de Tweede Wereldoorlog geen passend voorbeeld vindt, neem de huidige oorlog in Oekraïne.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
Op woensdag 16 april 2025 18:06 schreef HowardRoark het volgende: Terwijl de Duitsers met massaexecuties en gaskamers bezig waren? Nee, dat zou niemand hebben gezegd.
Mijn punt blijft staan dat je simpelweg niet kunt kijken naar het aantal slachtoffers in een oorlog om te bekijken wie er goed en fout is. En als je de Tweede Wereldoorlog geen passend voorbeeld vindt, neem de huidige oorlog in Oekraïne.
je hebt geen punt gemaakt
de Duitsers verloren niet meer mensen dan de geallieerden, totaal niet, complete leugen en zelfs als het op 100 manieren aangetoond is blijf je het volhouden ... dan ga ik niet naar het volgende plaatje om dezelfde leugen te ontkrachten
[..] Dit is een artikel van de Jerusalem post met als eerste zin: [..]
Verder lezen.These are the results of Palestinian-Israeli Pulse: A Joint Poll conducted by the Palestinian Center for Policy and Survey Research (PSR) in Ramallah and the International Program in Conflict Resolution and Mediation at Tel Aviv University, with funding from the Netherlands Representative Office in Ramallah and the Representative Office of Japan to Palestine through UNDP/PAPP. The joint poll was conducted in December 2022.
[..] Verder lezen.These are the results of Palestinian-Israeli Pulse: A Joint Poll conducted by the Palestinian Center for Policy and Survey Research (PSR) in Ramallah and the International Program in Conflict Resolution and Mediation at Tel Aviv University, with funding from the Netherlands Representative Office in Ramallah and the Representative Office of Japan to Palestine through UNDP/PAPP. The joint poll was conducted in December 2022.
Maar waaruit trek je dan de conclusie dat het de Palestijnen aan zelfreflectie ontbreekt? Ik haal hier niet veel meer uit dan dat beide partijen een tweestatenoplossing eigenlijk als onhaalbaar zien.
[..] Ah, dus al het voorgaande vergeten we maar even voor het gemak want dat komt even niet zo lekker uit.
Het voorgaande? Israel is een land dat het recht heeft zichzelf te verdedigen, dat dit jou als terroristenvriendje wat slecht uitkomt is jouw probleem.
Op dinsdag 15 april 2025 11:47 schreef Buitendam het volgende: Je kunt pas van een vergelijking spreken als Hamas op dezelfde schaal als de IDF burgers om het leven brengt. Daar zit de crux in het hele verhaal.
en de Duitsers hebben echt op een hele andere schaal burgers omgebracht dan de geallieerden dus het is nog steeds complete onzin
al vind ik het overigens ook niet superrelevant, dan moet je Israel maar niet aanvallen lijkt me, je weet dat ze heel hard terug (mogen) slaan en dat er veel burgerdoden vallen maakt het niet automatisch misdadig dat is echt iets wat je van geval tot geval moet bekijken
[..] Het voorgaande? Israel is een land dat het recht heeft zichzelf te verdedigen, dat dit jou als terroristenvriendje wat slecht uitkomt is jouw probleem.
Dus als je de acties van Israël afkeurt ben je een terroristenvriendje? Noem me dan gewoon gelijk antisemiet joh. Zijn we daar van af.
Maar dit is precies waar de angel steekt. Dit conflict gaat al 150 jaar terug en als je niet de kant van Israël kiest dan wordt je weggezet als terroristenvriendje. Ik kies heel nadrukkelijk ook geen kant voor Palestina, al meermaals aangegeven maar ik kies ook niet de kant van Israël.
[..] Het voorgaande? Israel is een land dat het recht heeft zichzelf te verdedigen, dat dit jou als terroristenvriendje wat slecht uitkomt is jouw probleem.
Natuurlijk mag Israel zich verdedigen tegen terroristische aanvallen als op 7 oktober. Maar laten we dan voor het gemak ook even de andere kant van de medaille erbij pakken.
Als je op gemak even de verklaringen van deze IDF soldaten doorneemt wat ze moeten doen en welke instructies ze krijgen om uit te voeren. Dan is de kritiek op het meest morele leger ter wereld niet gerechtvaardigd?
[..] Maar waaruit trek je dan de conclusie dat het de Palestijnen aan zelfreflectie ontbreekt? Ik haal hier niet veel meer uit dan dat beide partijen een tweestatenoplossing eigenlijk als onhaalbaar zien.
Israël het meermaals geprobeerd, de Palestijnen nooit. Prima idee dus om de deze losse verzameling Arabieren uit de regio ergens anders onder te brengen. Een aanzienlijk deel zou eigenlijk terug moeten kunnen naar Egypte, daar ligt hun roots.
[..] Israël het meermaals geprobeerd, de Palestijnen nooit. Prima idee dus om de deze losse verzameling Arabieren uit de regio ergens anders onder te brengen. Een aanzienlijk deel zou eigenlijk terug moeten kunnen naar Egypte, daar ligt hun roots.
[..] Dus als je de acties van Israël afkeurt ben je een terroristenvriendje? Noem me dan gewoon gelijk antisemiet joh. Zijn we daar van af.
Maar dit is precies waar de angel steekt. Dit conflict gaat al 150 jaar terug en als je niet de kant van Israël kiest dan wordt je weggezet als terroristenvriendje. Ik kies heel nadrukkelijk ook geen kant voor Palestina, al meermaals aangegeven maar ik kies ook niet de kant van Israël.
Je komt wat anders over dan je nu stelt, maar voor de duidelijkheid, ik kies wel voor Israel en ik word een beetje moe van die gut menschen zoals jij pretendeert er eentje te zijn.
[..] [..] Beetje selectief dingen over het hoofd zien? handig.
Je kunt hier nu tot in treurnis over blijven doorgaan, mag hoor. Maar het laat vooral zien dat je verder inhoudelijk helemaal niets te melden hebt. We hebben hier nog geen goed onderbouwde post van jouw kant gezien in 327 delen van dit topic.
[..] Je kunt hier nu tot in treurnis over blijven doorgaan, mag hoor. Maar het laat vooral zien dat je verder inhoudelijk helemaal niets te melden hebt. We hebben hier nog geen goed onderbouwde posts van jouw kant gezien in 327 delen van dit topic.
[..] Natuurlijk mag Israel zich verdedigen tegen terroristische aanvallen als op 7 oktober. Maar laten we dan voor het gemak ook even de andere kant van de medaille erbij pakken.
Als je op gemak even de verklaringen van deze IDF soldaten doorneemt wat ze moeten doen en welke instructies ze krijgen om uit te voeren. Dan is de kritiek op het meest morele leger ter wereld niet gerechtvaardigd?
[..] Je kunt hier nu tot in treurnis over blijven doorgaan, mag hoor. Maar het laat vooral zien dat je verder inhoudelijk helemaal niets te melden hebt. We hebben hier nog geen goed onderbouwde post van jouw kant gezien in 327 delen van dit topic.
Een flyer linken van actiegroep vormt inderdaad geen goed onderbouwde posts.
Dit zijn vermeende anekdotes van vermeende Israëlische militairen. Geen namen, geen bronnen, geen goede onderbouwing met concrete bewijzen, niets. En dit is dan ook de modus operandi van deze actiegroep omdat men weet dat zulke narratieven in bepaalde kringen goed vallen.
Op woensdag 16 april 2025 18:43 schreef havanagila het volgende: Naja, op het einde van de dag heeft Hamas/Gaza zichzelf natuurlijk om zeep geholpen op 7 oktober.
Exact. De grootste massamoord op joden sinds WOII. En dat moet Israël onbestraft laten? De Palestijnen zijn begonnen. En dat is niet de eerste keer. Dan maar de enige taal die zij wel begrijpen: hard terugslaan. En doorslaan. Anders luistert de Palestijn niet. Dat vinden we in Europa raar, maar in het M-O is dat eenmaal hoe het werkt. Alhoewel, we willen ook dat Oekraïne hard terugslaat.
[..] Een flyer linken van actiegroep vormt inderdaad geen goed onderbouwde posts.
Dit zijn vermeende anekdotes van vermeende Israëlische militairen. Geen namen, geen bronnen, geen goede onderbouwing met concrete bewijzen, niets. En dit is dan ook de modus operandi van deze actiegroep omdat men weet dat zulke narratieven in bepaalde kringen goed vallen.
ja man die vermaledijde bepaalde kringen die met wanhopige hersengymnastiek hun eigen narratief proberen te pushen zijn echt vreselijk
[..] Israel is voor mij niet heilig maar het bestaan ervan wel.
De actiegroep Breaking The Silence is al meermaals betrapt op het fabriceren of uitvergroten van verhalen waarbij velen ook totaal niet te verifiëren zijn. Maar voor degenen die tegen Israël zijn (ongeacht wat de de feiten zijn) is dit koren op de molen.
[..] De actiegroep Breaking The Silence is al meermaals betrapt op het fabriceren of uitvergroten van verhalen waarbij velen ook totaal niet te verifiëren zijn. Maar voor degenen die tegen Israël zijn (ongeacht wat de de feiten zijn) is dit koren op de molen.
[..] De actiegroep Breaking The Silence is al meermaals betrapt op het fabriceren of uitvergroten van verhalen waarbij velen ook totaal niet te verifiëren zijn. Maar voor degenen die tegen Israël zijn (ongeacht wat de de feiten zijn) is dit koren op de molen.
Ah, de volgende actiegroep die weer afgeschoten wordt en leugens verspreid.
[..] Ah, de volgende actiegroep die weer afgeschoten wordt en leugens verspreid.
Als het om Israël gaat zijn er helaas de nodige actiegroepen, NGOs en organisaties die veel van hun tijd besteden aan het op systematische wijze demoniseren van dit land omdat men eigenlijk van mening is dat het geen bestaansrecht heeft.
[..] Een flyer linken van actiegroep vormt inderdaad geen goed onderbouwde posts.
Ik begrijp je ongemak. Zeker als de bronnen tot aan de rang toe bekend worden gemaakt. Dat ze niet met naam en toenaam worden gepubliceerd is natuurlijk te verklaren.
[..] Je komt wat anders over dan je nu stelt, maar voor de duidelijkheid, ik kies wel voor Israel en ik word een beetje moe van die gut menschen zoals jij pretendeert er eentje te zijn.
Ik kom helemaal niet anders over, jij doet een aanname op basis van een paar posts waarbij ik kritisch ben op de acties van IDF. Maar schijnbaar ligt het dermate gevoelig dat je hier gelijk als palivriendje weg moet worden gezet.
Ik doe me ook helemaal niet voor als gutmensch. Jij wil mij gewoon in een hokje stoppen om je eigen gedachtengoed te kunnen verantwoorden.
[..] Maar dat is simpelweg niet het geval. [..] Als het om Israël gaat zijn er helaas de nodige actiegroepen, NGOs en organisaties die veel van hun tijd besteden aan het op systematische wijze demoniseren van dit land omdat men eigenlijk van mening is dat het geen bestaansrecht heeft.
De hoofdredacteur is geboren en getogen in Tel Aviv. Die mening heeft ie zeker niet qua bestaansrecht, dat verzin je. Want dat doe jij het liefst.
[..] Ik kom helemaal niet anders over, jij doet een aanname op basis van een paar posts waarbij ik kritisch ben op de acties van IDF. Maar schijnbaar ligt het dermate gevoelig dat je hier gelijk als palivriendje weg moet worden gezet.
Ik doe me ook helemaal niet voor als gutmensch. Jij wil mij gewoon in een hokje stoppen om je eigen gedachtengoed te kunnen verantwoorden.
[..] Ik begrijp je ongemak. Zeker als de bronnen tot aan de rang toe bekend worden gemaakt. Dat ze niet met naam en toenaam worden gepubliceerd is natuurlijk te verklaren.
Ik hoop vooral eigenlijk dat jij jezelf ongemakkelijk voelt als je reflecteert over jouw positie in dit conflict en je de beelden van 7 oktober 2023 weer voor de geest haalt. Het lijkt me lastig om aan de kant van de Palestijnen te staan. Je staat dan namelijk aan de verkeerde kant van de geschiedenis.
[..] De hoofdredacteur is geboren en getogen in Tel Aviv. Die mening heeft ie zeker niet qua bestaansrecht, dat verzin je. Want dat doe jij het liefst.
Irrelevant, er zijn ook antizionistische Israëliërs. Heel erg vermoeiende mensen. Het doet denken aan intersectionele en woke Westerlingen, die niet uitgepraat raken over hoe slecht het Westen wel niet zou zijn.
[..] Ik hoop vooral eigenlijk dat jij jezelf ongemakkelijk voelt als je reflecteert over jouw positie in dit conflict en je de beelden van 7 oktober 2023 weer voor de geest haalt. Het lijkt me lastig om aan de kant van de Palestijnen te staan. Je staat dan namelijk aan de verkeerde kant van de geschiedenis. [..] Irrelevant, er zijn ook antizionistische Israëliërs. Heel erg vermoeiende mensen. Het doet denken aan intersectionele en woke Westerlingen, die niet uitgepraat raken over hoe slecht het Westen wel niet zou zijn.
De reden dat het wel degelijk relevant is komt voort uit het feit dat de organisatie volledige bestaat uit Israëlische veteranen die in contact staan met maar liefst 1400 militairen voor verklaringen, ooggetuigenverslagen etc. Kortom; verklaringen uit de eerste hand. En de regering Netanyahu is iedere keer weer doodsbenauwd als ze weer met een rapport komen over hetgeen zich afspeelt, komend van militairen die letterlijk op die plek dienen.
Natuurlijk claim jij dan anoniem en dus niet betrouwbaar, maar zo werkt het helaas voor de huidige Israëlische regering niet, aangezien de druk steeds verder wordt opgevoerd. BTS krijgt ook met de jaren meer aanzien in Israël, omdat de volledige redactie zich publiekelijk laat zien en horen.
[..] Ik begrijp je ongemak. Zeker als de bronnen tot aan de rang toe bekend worden gemaakt. Dat ze niet met naam en toenaam worden gepubliceerd is natuurlijk te verklaren.
[..] De reden dat het wel degelijk relevant is komt voort uit het feit dat de organisatie volledige bestaat uit Israëlische veteranen die in contact staan met maar liefst 1400 militairen voor verklaringen, ooggetuigenverslagen etc. Kortom; verklaringen uit de eerste hand. En de regering Netanyahu is iedere keer weer doodsbenauwd als ze weer met een rapport komen over hetgeen zich afspeelt, komend van militairen die letterlijk op die plek dienen.
Natuurlijk claim jij dan anoniem en dus niet betrouwbaar, maar zo werkt het helaas voor de huidige Israëlische regering niet, aangezien de druk steeds verder wordt opgevoerd. BTS krijgt ook met de jaren meer aanzien in Israël, omdat de volledige redactie zich publiekelijk laat zien en horen.
Als dit allemaal daadwerkelijk zo zou zijn, dan kan men toch prima zonder probleem met naam hun verhaal doen?
En deze actiegroep heeft voornamelijk aanzien bij A) mensen en internationale entiteiten die A) zichzelf op enorm naïeve wijze tot in treurnis geloof hebben in een tweestatenoplossing en al het terrorisme van de Palestijnen voor zichzelf goed proberen te praten als 'verzet' of B) mensen die het simpelweg niet hebben op Israël hebben. Zoals onder meer de eufemistisch genaamde NGO 'New Israel Fund' waar men meerdere antizionistische initiatieven financiert.
Raar hier betogen ze van GroenLinks en Sjerrie voor HAMAS , en de Palestijnen betogen tegen HAMAS
Is omgekeerde wereld lijkt het wel
quote:
Een van grootste protesten in jaren' tegen Hamas in Gazastrook
Duizenden Palestijnen in de Gazastrook zijn de straat op gegaan om te protesteren tegen Hamas. Volgens ooggetuigen gaat het om een van de grootste protesten in jaren.
"Nee tegen terreur, ja tegen vrede", is een van de teksten die de demonstranten bij zich dragen, net als "we willen in vrijheid leven" en "stop de agressie".
De actievoerders willen dat er zo snel mogelijk een einde komt aan de oorlog met Israël.
Mohammed, een van de demonstranten, noemt het protest een "schreeuw om hulp". "
We zijn er klaar mee dat Hamas namens ons spreekt, terwijl wij onze kinderen begraven. We willen vrede, we willen een leven."
Protesten tegen Hamas zijn zeldzaam in Gaza, maar eind vorige maand gingen ook al duizenden Palestijnen de straat op tegen de terroristische organisatie, die bekendstaat om haar hardhandige optreden tegen tegenstand
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
Ondertussen hebben partijen uit de te verwachte hoek vóór een motie van DENK gestemd, die deze oorlog (gestart door de Palestijnen) zou wegzetten als een genocide door Israël. Dit is zo ridicuul, vergelijkbaar met de uitspraken door Trump dat Oekraïne een oorlog is begonnen tegen Rusland, waar het land letterlijk te maken heeft met een invasie van de Russen.
twitter
Op woensdag 16 april 2025 22:40 schreef Cuendillar het volgende: Toch goed om te lezen dat Hamas langzaam, stukje bij beetje, zijn ijzeren grip op de samenleving begint te verliezen.
Het niet-Hamasgelieerde deel van de Gazanen lijkt er genoeg van te krijgen. Geef ze eens ongelijk.
Ja. Maar ik mis wel de dankbaarheid jegens Israel bij dat deel van de Gazanen. Het is immers Israel die ze tot dit inzicht heeft gebracht. Was er nauwelijks een reactie geweest op 7 oktober, dan was ook dat deel van de Gazanen stil gebleven. Maar nu ze hebben mogen aanschouwen dat ruzie zoeken met Israel zelfdestructief is als je zelf geen leger hebt, demonstreren ze tegen Hamas.
Beter laat dan nooit, maar ik mis de zelfreflectie en dankbaarheid.
[..] Ja. Maar ik mis wel de dankbaarheid jegens Israel bij dat deel van de Gazanen. Het is immers Israel die ze tot dit inzicht heeft gebracht. Was er nauwelijks een reactie geweest op 7 oktober, dan was ook dat deel van de Gazanen stil gebleven. Maar nu ze hebben mogen aanschouwen dat ruzie zoeken met Israel zelfdestructief is als je zelf geen leger hebt, demonstreren ze tegen Hamas.
Beter laat dan nooit, maar ik mis de zelfreflectie en dankbaarheid.
Dankbaar zijn omdat ze je familieleden om hebben gelegd? Leven onder het juk van Hamas is kut maar Israël op je blote knieën bedanken terwijl ze je halve familie om zeep helpen en je uit je tentenkamp jagen is ook wel het andere uiterste.
[..] Dankbaar zijn omdat ze je familieleden om hebben gelegd? Leven onder het juk van Hamas is kut maar Israël op je blote knieën bedanken terwijl ze je halve familie om zeep helpen en je uit je tentenkamp jagen is ook wel het andere uiterste.
Het is een harde, maar concrete les toch?
Israel heeft in verhouding het beste leger van het Midden-Oosten. De Gazanen waren niet instaat een risico-analyse te maken over wat de gevolgen zouden kunnen zijn als Hamas doorgaat met ruzie zoeken?
Israel heeft in verhouding het beste leger van het Midden-Oosten. De Gazanen waren niet instaat een risico-analyse te maken over wat de gevolgen zouden kunnen zijn als Hamas doorgaat met ruzie zoeken?
Probeer die rationele gedachte iemand maar eens bij te brengen die niet gekozen heeft voor Hamas, desondanks wel een hoop zekerheden in het leven kwijt is en zeer waarschijnlijk meerdere familieleden/vrienden/kennissen heeft verloren.
[..] Probeer die rationele gedachte iemand maar eens bij te brengen die niet gekozen heeft voor Hamas, desondanks wel een hoop zekerheden in het leven kwijt is en zeer waarschijnlijk meerdere familieleden/vrienden/kennissen heeft verloren.
Punt is nou juist dat dit allemaal op naam van Hamas (en wat andere kleinere splintergroepen) staat.
De Palestijnse Gazanen hebben echt alle kansen gekregen om massaal zich te keren tegen deze groepen. Nu is het te laat en is bijvoorbeeld de massale destructie van Rafah het beeld wat laat zien wat de gevolgen van deze dwarsheid kunnen zijn.
[..] Dankbaar zijn omdat ze je familieleden om hebben gelegd? Leven onder het juk van Hamas is kut maar Israël op je blote knieën bedanken terwijl ze je halve familie om zeep helpen en je uit je tentenkamp jagen is ook wel het andere uiterste.
Dankbaar zijn voor een genocide want als je het toevallig hebt overleefd en ongetwijfeld getraumatiseerd bent door de al anderhalf jaar vrijwel onaflatende terreur van bruut geweld van Israël gericht op de inwoners van Gaza, dan zit er misschien wel iemand anders op het ministerie.
Het bewust vermoorden van honderdduizenden Gazanen en het volledig vernietigen van hun leefomgeving is eigenlijk een zege voor de achterblijvers. Hoezo vind je het erg dat je kind van een paar meter afstand door een IDF'er is geëxecuteerd en je vrouw is overleden aan de gevolgen van een bombardement omdat Israël de ambulances die haar naar een toch al eerder door Israël vrijwel verwoest ziekenhuis moesten brengen nog eens extra onder vuur nam? Er is straks toch een andere minister van Landbouw, tel je zegeningen.
[..] Dankbaar zijn voor een genocide want als je het toevallig hebt overleefd en ongetwijfeld getraumatiseerd bent door de al anderhalf jaar vrijwel onaflatende terreur van bruut geweld van Israël gericht op de inwoners van Gaza, dan zit er misschien wel iemand anders op het ministerie.
Het bewust vermoorden van honderdduizenden Gazanen en het volledig vernietigen van hun leefomgeving is eigenlijk een zege voor de achterblijvers. Hoezo vind je het erg dat je kind van een paar meter afstand door een IDF'er is geëxecuteerd en je vrouw is overleden aan de gevolgen van een bombardement omdat Israël de ambulances die haar naar een toch al eerder door Israël vrijwel verwoest ziekenhuis moesten brengen nog eens extra onder vuur nam? Er is straks toch een andere minister van Landbouw, tel je zegeningen.
Snik, snotter
Ik word een beetje onpasselijk van dat quasi-verontwaardige geblèr...
[..] Punt is nou juist dat dit allemaal op naam van Hamas (en wat andere kleinere splintergroepen) staat.
De Palestijnse Gazanen hebben echt alle kansen gekregen om massaal zich te keren tegen deze groepen. Nu is het te laat en is bijvoorbeeld de massale destructie van Rafah het beeld wat laat zien wat de gevolgen van deze dwarsheid kunnen zijn.
Buitengewoon tragisch.
Het is inderdaad buitengewoon tragisch maar het is ook buitengewoon makkelijk om vanuit je veilige zolderkamer voor te stellen dat ze Israël dankbaar zouden moeten zijn.
voorheen kregen ze veel geld van de UNHCR voor raketten en wapens maar dat is stopgezet
quote:
Financiële crisis treft Hamas, kan leden niet meer betalen'
Hamas kampt met ernstige financiële problemen. De terreurorganisatie zou inmiddels niet genoeg geld meer hebben om alle leden te betalen. Dat meldt de Wall Street Journal op basis van Arabische inlichtingendiensten.
Voorheen gebruikte Hamas de humanitaire hulp aan Gaza vanuit Israël om geld te verdienen. Ook inden zij belastingen in Gaza en gebruikte de terreurgroep geld afkomstig uit het buitenland om de humanitaire hulp op te kopen, om de spullen vervolgens met winst in Gaza door te verkopen. De humanitaire hulp aan Gaza is inmiddels al enige tijd stopgezet. Defensieminister Israël Katz vertelde woensdag dat de stroom van humanitaire hulp naar de Gazastrook binnenkort opnieuw kan worden opgestart, maar dan via particuliere bedrijven om Hamas te omzeilen.
Ook Israëlische aanvallen op Hamas-functionarissen dragen bij aan de kleiner wordende schatkist van de terreurorganisatie. Israël heeft meerdere personen omgebracht die verantwoordelijk waren voor het verdelen van de fondsen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
http://nos.nl/liveblog/25(...)-in-gaza-na-blokkade Nu Israël al weken geen noodhulp meer toelaat aan Gaza kampen steeds meer mensen met ernstige honger. Vorige maand werden 3696 kinderen opgenomen in het ziekenhuis wegens acute ondervoeding, blijkt uit VN-cijfers. De maand ervoor, toen de toevoer van voedsel nog niet werd geblokkeerd, ging het om 2027 kinderen.
quote:
Op zaterdag 8 februari 2025 14:29 schreef capricia het volgende: Echt wouw. Lijken gewoon scènes van Kampen uit de vorige eeuw. Gruwelijk. Geen woorden voor.
voorheen kregen ze veel geld van de UNHCR voor raketten en wapens maar dat is stopgezet [..]
Kijk, dat zijn natuurlijk veel positievere berichten dan bv dit:
quote:
Alarm om hongercrisis in Gaza: één maaltijd per dag en voor maar drie weken eten in gaarkeukens
In de Gazastrook voltrekt zich de grootste humanitaire crisis sinds het oplaaien van de oorlog tussen Israël en Hamas in oktober 2023. De Verenigde Naties slaan alarm nu de bodem van de voedsel- en watervoorraad in zicht is, terwijl Israël dodelijke luchtaanvallen uitvoert op vluchtelingenkampen.
De kinderen die letterlijk sterven van de honger moeten de Israëliërs dankbaar zijn dat de Israëliërs ze heel bewust laten sterven van de honger. Weet je dat dan niet?
Overigens is het ontzeggen van voedsel voor 2 miljoen mensen een bizarre oorlogsmisdaad wat door geen enkel mens met enig fatsoen zou moeten worden goedgepraat. Meer dan misselijkmakend, zoals Israël deze massamoord uit aan het voeren is.
[..] De kinderen die letterlijk sterven van de honger moeten de Israëliërs dankbaar zijn dat de Israëliërs ze heel bewust laten sterven van de honger. Weet je dat dan niet?
Overigens is het ontzeggen van voedsel voor 2 miljoen mensen een bizarre oorlogsmisdaad wat door geen enkel mens met enig fatsoen zou moeten worden goedgepraat. Meer dan misselijkmakend, zoals Israël deze massamoord uit aan het voeren is.
Zo lang de zuuraanvallen op Nederlandse agenten bij demonstraties van palliescum niet ophouden gaat dit gewoon door.
FAFO.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum Get woke, go broke!
Op donderdag 17 april 2025 14:31 schreef VoMy het volgende: Overigens is het ontzeggen van voedsel voor 2 miljoen mensen een bizarre oorlogsmisdaad wat door geen enkel mens met enig fatsoen zou moeten worden goedgepraat. Meer dan misselijkmakend, zoals Israël deze massamoord uit aan het voeren is.
Er zijn er hier een paar in dit topic die daar toch anders over denken. Alles is schijnbaar geoorloofd om HAMAS uit te roeien, want volgens hen is iedere Palestijn onderdeel van het probleem.
[..] Zo lang de zuuraanvallen op Nederlandse agenten bij demonstraties van palliescum niet ophouden gaat dit gewoon door.
FAFO.
Zijn 2 losstaande zaken. Wat mij betreft mogen ze dat pallietuig wat hier de boel aan het slopen is ook gewoon keihard straffen, maar dat staat wat mij betreft los van de situatie in Gaza.
[..] Er zijn er hier een paar in dit topic die daar toch anders over denken. Alles is schijnbaar geoorloofd om HAMAS uit te roeien, want volgens hen is iedere Palestijn onderdeel van het probleem.
Dat zijn dan ook geen mensen met enig fatsoen. Daar heb je er behoorlijk veel van. Helaas.
Ik lees hier al een tijdje mee en ik wil even mijn verontwaardiging en afgrijzen uitten naar alle posters hier die het opnemen voor Israël en het uitroeien van de Palestijnse bevolking geoorloofd vinden. Hoe leeg, ongenuanceerd en harteloos ben je dan? Totale lak aan mensenrechten en de internationale rechtsorde. Onze regering is ook al zo slap. What a time to be Alive. Verschrikkelijk.
Op donderdag 17 april 2025 16:07 schreef Stefanovich het volgende: Ik lees hier al een tijdje mee en ik wil even mijn verontwaardiging en afgrijzen uitten naar alle posters hier die het opnemen voor Israël en het uitroeien van de Palestijnse bevolking geoorloofd vinden. Hoe leeg, ongenuanceerd en harteloos ben je dan? Totale lak aan mensenrechten en de internationale rechtsorde. Onze regering is ook al zo slap. What a time to be Alive. Verschrikkelijk.
Volgens de meeste posters in dit topic zijn alle Palestijnen Hamas-aanhangers en worden ze als ze nog in de baarmoeder zitten al vergiftigd met antisemitische propaganda. Dus onschuldige Palestijnen bestaan niet, ze zijn allemaal schuldig, ook de vrouwen en kinderen. En daarom verdienen ze het te sterven, want ze hebben het over zich zelf afgeroepen.
En wie hier zijn afschuw over uitspreekt, wie tegen het vermoorden van Palestijnen is, die is antisemiet. Zelfs al zijn het zelf Joden. Sonja Barend, Micha Wertheim, Job Cohen, allemaal antisemieten.
Newman: I'm a U.S. Postal worker. George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody? Newman: Sometimes...
Op donderdag 17 april 2025 16:07 schreef Stefanovich het volgende: Ik lees hier al een tijdje mee en ik wil even mijn verontwaardiging en afgrijzen uitten naar alle posters hier die het opnemen voor Israël en het uitroeien van de Palestijnse bevolking geoorloofd vinden. Hoe leeg, ongenuanceerd en harteloos ben je dan? Totale lak aan mensenrechten en de internationale rechtsorde. Onze regering is ook al zo slap. What a time to be Alive. Verschrikkelijk.
We mogen als Nederland natuurlijk Israël niet voor het hoofd stoten, want anders willen ze ons niet meer hun "battle tested" wapens (uitgetest op Palestijnen, dus) verkopen.
Newman: I'm a U.S. Postal worker. George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody? Newman: Sometimes...
Op donderdag 17 april 2025 14:24 schreef VoMy het volgende: http://nos.nl/liveblog/25(...)-in-gaza-na-blokkade Nu Israël al weken geen noodhulp meer toelaat aan Gaza kampen steeds meer mensen met ernstige honger. Vorige maand werden 3696 kinderen opgenomen in het ziekenhuis wegens acute ondervoeding, blijkt uit VN-cijfers. De maand ervoor, toen de toevoer van voedsel nog niet werd geblokkeerd, ging het om 2027 kinderen. [..]
Reden te meer voor Hamas om de gijzelaars onmiddellijk vrij te laten en zich onvoorwaardelijk over te geven aan Israël. Dat niet doen is onmenselijk.
[..] Reden te meer voor Hamas om de gijzelaars onmiddellijk vrij te laten en zich onvoorwaardelijk over te geven aan Israël. Dat niet doen is onmenselijk.
Ja toch, VoMy? Ja toch?
En dan gaat Israël stoppen met het platgooien van Gaza? Alsof het Israël ooit 1 seconde om de gijzelaars is gegaan. En dan nog, rechtvaardigt dat dat 40.000 doden?
#jeremyclarksongif
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
De World Press Photo 2025. Sluit wel aan bij het artikel wat ik gisteren plaatste van al die IDF-soldaten die dit niet langer meer willen.
Wat we niet meer moeten willen is de aanslagen zoals die van 7 oktober 2023. Maar dat negeert men bij World Press Photo, net zoals vorig jaar wordt de nadruk gelegd op het vermeende slachtofferschap van de daders.
Het is zo hypocriet van een zwaar gewonde Russische burger in Koersk nemen om het leed van de oorlog tussen Oekraïne en Rusland centraal te zetten.
[..] En dan gaat Israël stoppen met het platgooien van Gaza? Alsof het Israël ooit 1 seconde om de gijzelaars is gegaan. En dan nog, rechtvaardigt dat dat 40.000 doden?
Ja, het gaat wél om de gijzelaars en dat zou zelfs zelfs 400,000 slachtoffers rechtvaardigen als de Palestijnen deze mensen zelf opofferen. Het staat de Palestijnen namelijk nog altijd vrij om hun burgers te beschermen door de wapens neer te leggen of een scheiding aan te brengen tussen burger en strijder.
Alles wat de Palestijnen overkomt is namelijk het resultaat van hun eigen gedrag. Men kan namelijk niet zomaar even een land binnenvallen en verschillende dorpen volledig afslachten, honderden mensen gijzelen en geen tegenreactie verwachten.
Het is eigenlijk ook wel bespottelijk, mensen die slechts schoorvoetend de aanslagen van 7 oktober 2023 kunnen afkeuren gaan zielig doen over een Palestijns jongetje dat zwaargewond is geraakt bij een bombardement. Het wekt dan ook de vraag op waarom voor zulke mensen het leven van een Palestijn veel meer waard is dan dat van een Jood ..
Het kind op deze foto zou eens aan zijn familie moeten vragen of zij terrorisme steunen, hier misschien zelfs wel actief bij betrokken zijn en waarom er zo ontzettend veel moslimfundamentalisme en antisemitisme in de Palestijnse samenleving zit.
Het is zeer tragisch dat zo'n jongen de uiteindelijke klappen opvangt die het gevolg zijn van ronduit verwerpelijke intenties van volwassenen om hem heen. Maar het leed van dit kind gaat niets veranderen aan de oorzaak van deze oorlog, dit ligt bij de Palestijnen zelf.
Ik denk dat je in veel gevallen vergelijkbaar leed zal hebben gezien op 7 oktober als bij dit jongetje zonder armen. De één draagt een stropdas en de ander een bivakmuts maar qua handelingen zijn ze compleet gelijkwaardig qua wreedheid.
[..] Wat we niet meer moeten willen is de aanslagen zoals die van 7 oktober 2023. Maar dat negeert men bij World Press Photo, net zoals vorig jaar wordt de nadruk gelegd op het vermeende slachtofferschap van de daders.
Inmiddels kun je wel zeggen dat Israël vanuit wraak het veel bonter maakt. Het aantal burgerdoden is echt gigantisch. Bullshit met je proportioneel.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
[..] Ja, het gaat wél om de gijzelaars en dat zou zelfs zelfs 400,000 slachtoffers rechtvaardigen als de Palestijnen deze mensen zelf opofferen. Het staat de Palestijnen namelijk nog altijd vrij om hun burgers te beschermen door de wapens neer te leggen of een scheiding aan te brengen tussen burger en strijder.
Alles wat de Palestijnen overkomt is namelijk het resultaat van hun eigen gedrag. Men kan namelijk niet zomaar even een land binnenvallen en verschillende dorpen volledig afslachten, honderden mensen gijzelen en geen tegenreactie verwachten.
Leuk dat je doet alsof Israël niet had mogen reageren. Het helpt je tegen een niet bestaande standpunt. Anway: heb jij je wel eens afgevraagd hoe het kan dat Hamas maar 30.000 man groot is (inclusief pennenlikkers, bestuur en politiek) als het klopt wat jij stelt dat Palestijnen hetzelfde als Hamas zijn?
Op donderdag 17 april 2025 19:21 schreef Discombobulate het volgende: Maar je merkt het ongemak van HowardRoark omdat geen Israëlische foto is, want alles wat Palestijns is, is terrorisme.
Wordt het niet eens tijd dat mensen die zich in extremen uiten, zich realiseren dat zij in zwart-wit denken?
[..] Inmiddels kun je wel zeggen dat Israël vanuit wraak het veel bonter maakt. Het aantal burgerdoden is echt gigantisch. Bullshit met je proportioneel.
Het is een bekende israelische tactiek. Alles slopen, de burgers zoveel mogelijk pijn doen, met als hoop dat de burgers zich tegen Hakas/PIJ/Hezbollah of wie dan ook gaan keren. Daarom dat Israël al zes weken geen voedsel en water in Gaza toelaat of het al die ziekenhuizen in Gaza het werken onmogelijk maakt. Een strategie die vaak gebruikt is alleen zonder enige succes. Behalve het prettig wreken https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dahiya_doctrine
Op donderdag 17 april 2025 19:02 schreef HowardRoark het volgende: Het wekt dan ook de vraag op waarom voor zulke mensen het leven van een Palestijn veel meer waard is dan dat van een Jood ..
Waarom is het elke keer een wedstrijd eigenlijk? Als je het leed van een Palestijns kind erg vind ben je een Hamas lover. Als je het leed van een Israëlisch kind erg vind ben je een Israël lover. Waarom is het zo lastig empathisch te reageren op leed van burgers? Beide partijen hebben de meest vreselijke dingen gedaan waardoor zoveel onschuldigen zijn omgekomen. En dan zeggen dat het kind maar aan zijn familie moet vragen of het terrorisme steunt KOEKKOEK.
[..] En dan gaat Israël stoppen met het platgooien van Gaza? Alsof het Israël ooit 1 seconde om de gijzelaars is gegaan. En dan nog, rechtvaardigt dat dat 40.000 doden?
Gast, ze hebben er een aantal bevrijd...
En ja, dan houdt Israël op met het platgooien van Gaza. Hebben ze de vorige paar keren dat er een bestand gold ook gedaan, toch?
[..] Inmiddels kun je wel zeggen dat Israël vanuit wraak het veel bonter maakt. Het aantal burgerdoden is echt gigantisch. Bullshit met je proportioneel.
Het heeft niets met wraak te maken. Het zijn geen wraakacties maar acties gericht op het vernietigen van terreurgroeperingen en terroristische infrastructuur.
quote:
Op donderdag 17 april 2025 19:15 schreef Buitendam het volgende: Ik denk dat je in veel gevallen vergelijkbaar leed zal hebben gezien op 7 oktober als bij dit jongetje zonder armen. De één draagt een stropdas en de ander een bivakmuts maar qua handelingen zijn ze compleet gelijkwaardig qua wreedheid.
Nee hoor, Israëlische dorpen binnenvallen en daar vervolgens doelbewust allerlei mensen gaan martelen en afslachten of op een muziekfestival allemaal jonge dansende jongeren massaal gaan neerschieten vanwege hun etniciteit is niet te vergelijken met bombardementen waarbij onnodige slachtoffers vallen doordat de partij die deze oorlog is begonnen, het bewust nalaat een scheiding aanbrengt tussen burger en strijder. In beide gevallen zijn de Palestijnen de schuldige.
[..] Leuk dat je doet alsof Israël niet had mogen reageren. Het helpt je tegen een niet bestaande standpunt. Anway: heb jij je wel eens afgevraagd hoe het kan dat Hamas maar 30.000 man groot is (inclusief pennenlikkers, bestuur en politiek) als het klopt wat jij stelt dat Palestijnen hetzelfde als Hamas zijn?
Hier hebben we het al eerder over gehad. Helaas steunen heel erg veel Palestijnen de Palestijnse terreurbewegingen en het onderliggende gedachtegoed, Hamas is daar slechts één voorbeeld van.
Op donderdag 17 april 2025 19:02 schreef HowardRoark het volgende: Het is eigenlijk ook wel bespottelijk, mensen die slechts schoorvoetend de aanslagen van 7 oktober 2023 kunnen afkeuren gaan zielig doen over een Palestijns jongetje dat zwaargewond is geraakt bij een bombardement. Het wekt dan ook de vraag op waarom voor zulke mensen het leven van een Palestijn veel meer waard is dan dat van een Jood ..
Het kind op deze foto zou eens aan zijn familie moeten vragen of zij terrorisme steunen, hier misschien zelfs wel actief bij betrokken zijn en waarom er zo ontzettend veel moslimfundamentalisme en antisemitisme in de Palestijnse samenleving zit.
Het is zeer tragisch dat zo'n jongen de uiteindelijke klappen opvangt die het gevolg zijn van ronduit verwerpelijke intenties van volwassenen om hem heen. Maar het leed van dit kind gaat niets veranderen aan de oorzaak van deze oorlog, dit ligt bij de Palestijnen zelf.
Wtf. Er is gewoon geen context of verzwarende omstandigheid te bedenken om dit jongetje aan te rekenen wat hem overkomen is, laat staan "dat het maar moet vragen aan zijn familie of zij terrorisme steunen".
Met dit soort post breng je de Israëlische kant van het verhaal net zoveel schade toe als de Hamas-cosplayers in het Maagdenhuis de Palestijnse. Niemand wil er nog naar luisteren.
Ik lees steeds dat veel Palestijnse slachtoffers vrouwen en kinderen zijn. Waarom is dat? Waarom zijn er niet evenredig veel mannen het slachtoffer eigenlijk?
"People that use Fiat currency as a store of value. There is a name for it: We call them Poor"
Op donderdag 17 april 2025 20:02 schreef HowardRoark het volgende: Het heeft niets met wraak te maken. Het zijn geen wraakacties maar acties gericht op het vernietigen van terreurgroeperingen en terroristische infrastructuur.
Nu niet meer, inmiddels is het de grote wraak van Netanyahu op het Palestijnse volk.
Heeft niet zoveel met 7 oktober te maken. Het op gigantische schaal blijvend verwonden van Palestijnse burgers is al heel lang Israëls beleid.
Dat ze dit na 7 oktober zijn blijven doen hoeft geen verbazing te geven. Het op nietsontziende schaal vernietigen van Palestijnse levens is iets waar Israël toch onbeperkt recht op heeft, in hun eigen ogen en in de ogen van hun verdedigers in het Westen.
Wat je ziet is dus het leed dat ze Palestijnen aan willen doen. En straffeloos aan mogen doen.
[..] Waarom is het elke keer een wedstrijd eigenlijk? Als je het leed van een Palestijns kind erg vind ben je een Hamas lover. Als je het leed van een Israëlisch kind erg vind ben je een Israël lover. Waarom is het zo lastig empathisch te reageren op leed van burgers? Beide partijen hebben de meest vreselijke dingen gedaan waardoor zoveel onschuldigen zijn omgekomen. En dan zeggen dat het kind maar aan zijn familie moet vragen of het terrorisme steunt KOEKKOEK.
Waarom zou je empathie hebben voor een samenleving waar zoveel haat, moslimfundamentalisme en antisemitisme heerst? Het is tragisch dat kinderen de klappen hiervan moeten opvangen, maar dit maakt het slachtoffer (Israël) niet ineens de dader.
Deze oorlog kan vandaag over zijn als de Palestijnen de wapens neerleggen en alle overgebleven gijzelaars vrijlaten. Waarom doet men dit niet?
[..] Wtf. Er is gewoon geen context of verzwarende omstandigheid te bedenken om dit jongetje aan te rekenen wat hem overkomen is, laat staan "dat het maar moet vragen aan zijn familie of zij terrorisme steunen".
Met dit soort post breng je de Israëlische kant van het verhaal net zoveel schade toe als de Hamas-cosplayers in het Maagdenhuis de Palestijnse. Niemand wil er nog naar luisteren.
Je leest mijn post niet goed en reageert erg emotioneel.
Ik reken het in kwestie niets aan, ik stel enkel dat de oorzaak van zijn verwondingen de samenleving is waarin hij is opgeroeid.
quote:
Op donderdag 17 april 2025 20:05 schreef capricia het volgende: Ik lees steeds dat veel Palestijnse slachtoffers vrouwen en kinderen zijn. Waarom is dat? Waarom zijn er niet evenredig veel mannen het slachtoffer eigenlijk?
Die cijfers kloppen natuurlijk niet en veel (jonge) mannen zullen bij terreurgroeperingen veilig in het tunnelstelsel zitten. Een normale samenleving zou juist vrouwen en kinderen daar bescherming bieden, in de Palestijnse samenleving mogen zij de de klappen opvangen en zitten de strijders veilig onder de grond.
Heeft niet zoveel met 7 oktober te maken. Het op gigantische schaal blijvend verwonden van Palestijnse burgers is al heel lang Israëls beleid.
Dat ze dit na 7 oktober zijn blijven doen hoeft geen verbazing te geven. Het op nietsontziende schaal vernietigen van Palestijnse levens is iets waar Israël toch onbeperkt recht op heeft, in hun eigen ogen en in de ogen van hun verdedigers in het Westen.
Wat je ziet is dus het leed dat ze Palestijnen aan willen doen. En straffeloos aan mogen doen.
Waarom is de groep Arabieren die zichzelf de Palestijnen noemen al 150+ jaar bezig met terrorisme jegens Joden in deze regio? Jij negeert dit volledig en probeert deze mensen vervolgens als de slachtoffers weg te zetten.
Op donderdag 17 april 2025 20:05 schreef capricia het volgende: Ik lees steeds dat veel Palestijnse slachtoffers vrouwen en kinderen zijn. Waarom is dat? Waarom zijn er niet evenredig veel mannen het slachtoffer eigenlijk?
Los van de redenenen die er eventueel zijn, sluit dit elkaar natuurlijk niet uit want in elk land ter wereld zijn er meer vrouwen en kinderen dan dat er mannen zijn.
Kan niet wachten tot hij achter de tralies gaat wegens corruptie. Het zou wel echt fantastisch geweest zijn als ze hem in Hongarije hadden opgepakt en linea recta naar het ICJ hadden gebracht. Stel je eens voor, zou Israël dan special forces hierheen gestuurd hebben?
[..] Die cijfers kloppen natuurlijk niet en veel (jonge) mannen zullen bij terreurgroeperingen veilig in het tunnelstelsel zitten. Een normale samenleving zou juist vrouwen en kinderen daar bescherming bieden, in de Palestijnse samenleving mogen zij de de klappen opvangen en zitten de strijders veilig onder de grond. [..]
Ja. Dat zou een verklaring kunnen zijn. Je zou toch juist je vrouw en kinderen willen beschermen? Maar dat lijkt hier gezien het type slachtoffer niet het geval.
En het kan toch niet zo zijn dat het merendeel van die mannen allemaal als Hamas-adapten veilig in tunnels zitten?
Ik begrijp die cultuur gewoon niet.
"People that use Fiat currency as a store of value. There is a name for it: We call them Poor"
Op donderdag 17 april 2025 20:17 schreef sp3c het volgende: In dezelfde zin stellen dat de cijfers niet kloppen EN uitleggen dat het hun eigen schuld is dat ze wel kloppen is wel erg ... uniek
Heb jij een verklaring, iedere gok is as good as mine, waarom de slachtoffers voornamelijk vrouwen en kinderen zijn. En niet de mannen?
In Gaza krijgen de vrouwen veel kinderen. Bijna 4. De mannen van Hamas werden vaak snachts uitgeschakeld als ze thuis lagen te slapen. Thuis waar moeders de vrouw en de kinderen ook lagen te slapen. IDF koos voor deze aanvallen snachts omdat dan de kans groter was dat ze de hamas terrorist te pakken zouden hebben.
[..] In Gaza krijgen de vrouwen veel kinderen. Bijna 4. De mannen van Hamas werden vaak snachts uitgeschakeld als ze thuis lagen te slapen. Thuis waar moeders de vrouw en de kinderen ook lagen te slapen. IDF koos voor deze aanvallen snachts omdat dan de kans groter was dat ze de hamas terrorist te pakken zouden hebben.
Kinderen zijn fysiek kwetsbaarder dan volwassenen. En mannen/jongens onbezonnender dan vrouwen. Burger jongens/mannen hebben in alle oorlogen een grotere kans te sterven. Je ziet dat ook wel terug in de aantallen, meer gedode jongens dan meisjes en veel meer mannen dan vrouwen. Andere kant zijn er ook berichten over idf militairen die op alles schieten wat beweegt en zeker als het een jongen/man is. Op dit moment is ruim 25% van Gaza een combat zone, wie daar rondloopt wordt zonder enige aarzeling als een doelwit gezien
Heb je enig idee of vrouwen en kinderen in die tunnels mogen schuilen? Of is dat verboden gebied voor ze?
[..] Ja. Dat zou een verklaring kunnen zijn. Je zou toch juist je vrouw en kinderen willen beschermen? Maar dat lijkt hier gezien het type slachtoffer niet het geval.
En het kan toch niet zo zijn dat het merendeel van die mannen allemaal als Hamas-adapten veilig in tunnels zitten?
Ik begrijp die cultuur gewoon niet.
Het is een doodscultuur.
Het achterliggende idee bij de Palestijnen is dat men ooit Israël wel zal kunnen vernietigen en tot die door blijft gaan met het terrorisme. Geen scheiding aanbrengen tussen burgers en strijders vergroot het aantal burgerslachtoffers waarvan de beelden kunnen worden gebruikt voor propaganda en Israël in een kwaad daglicht zetten in de internationale gemeenschap.
Omdat het veelal moslimfundamentalisten zijn is er de overtuiging dat zij die sterven dit als martelaren doen en daardoor in het hiernamaals rijkelijk zullen worden beloond door 'Allah'.
En mbt de propaganda werkt het wel, je ziet zelfs aan dit topic hoe sommigen zijn er helemaal voor zijn gevallen.
twitter
[..] Heb jij een verklaring, iedere gok is as good as mine, waarom de slachtoffers voornamelijk vrouwen en kinderen zijn. En niet de mannen?
Kinderen zijn vaker buiten en vrouwen vaker binnen. Mannen zitten in de tunnels / zijn aan het werk en misschien zijn de kantoren op plekken buiten de gevechtszone.
Mannen weten misschien ook beter hoe ze dekking moeten zoeken.
[..] Heb jij een verklaring, iedere gok is as good as mine, waarom de slachtoffers voornamelijk vrouwen en kinderen zijn. En niet de mannen?
Er zijn meer vrouwen en kinderen dan mannen. Dit is in elk land zo. Je bent geen enkele onevenredigheid op het spoor zonder specifiekere cijfers te gebruiken.
[..] Heb je enig idee of vrouwen en kinderen in die tunnels mogen schuilen? Of is dat verboden gebied voor ze?
Geen idee. Daar is zover ik weet niet zoveel over bekend en volgens mij hebben wij een te geromantiseerd beeld bij de tunnels en de faciliteiten daar. Maar als iemand 't weet is het @Qarrad
[..] Geen idee. Daar is zover ik weet niet zoveel over bekend en volgens mij hebben wij een te geromantiseerd beeld bij de tunnels en de faciliteiten daar. Maar als iemand 't weet is het @:qarrad
Er zijn duizenden mensen die daar natuurlijk meer vanaf weten. Alleen die zitten niet allemaal op dit forum.
[..] Het is inderdaad buitengewoon tragisch maar het is ook buitengewoon makkelijk om vanuit je veilige zolderkamer voor te stellen dat ze Israël dankbaar zouden moeten zijn.
[..] Kinderen zijn vaker buiten en vrouwen vaker binnen. Mannen zitten in de tunnels / zijn aan het werk en misschien zijn de kantoren op plekken buiten de gevechtszone.
Mannen weten misschien ook beter hoe ze dekking moeten zoeken.
Wat mogelijke hypotheses.
Dat zou net raar zijn, dat die vrouwen omkomen terwijl ze net veilig binnen zitten.
Er zijn toch al heel wat artikelen over de tactieken geschreven en hoe bijvoorbeeld AI een rol speelt. Daar wordt toch uitvoerig beschreven hoe de aanvallen snachts zijn, waar door haast en prioriteit veel controles niet of nauwelijks plaatsvinden. En aan de ene kant is daar moeilijk iets van te vinden want het is zoals HR stelt dat de lijn tussen Palestijn en Hamas dun is, dat maakt de hoeveelheid collateral damage ook steeds ruimer wordt.
[..] Nou, vertel maar. Mogen vrouwen en kinderen ook in die tunnels schuilen? Of liggen de prioriteiten wellicht anders?
Er zijn meer vrouwen en kinderen dan dat er mannen zijn. Je hebt niet aangetoond dat de verhoudingen niet evenredig zijn, of waarom je dat überhaupt zou verwachten. Waarom zouden er niet juist meer mannen gedood moeten worden dan evenredig te verwachten was? En waarom zou dat niet zo zijn? En als dat niet ,o is, wat zegt dat dan over de inzet van geweld door Israël, als ze er vooral de verkeerde mensen mee raken?
Dit zijn allemaal logischere vragen om eerst te stellen en uit te zoeken - en daarnaast voor de derde keer een weerlegging van je ""geweldige vondst"" over evenredigheid die dua geen vondat is - die je allemaal niet stelt en allemaal gaat negeren.
Israël gedraagd zich als het hedendaagse equivalent van Nazi-Duitsland. Waarom doden ze dan vrouwen en kinderen? Omdat ze zoveel mogelijk Palestijnen willen doden, en daar zitten nou eenmaal veel vrouwen en kinderen tussen. Zo werken genocides. Zo,opgelost.
Ga nu maar weer ergens boven janken over een crewbash.
Op donderdag 17 april 2025 20:41 schreef capricia het volgende: Ander vraagje: waarom zijn die kinderen die binnen gebracht worden in zo'n ziekenhuis door hun vaders, zo ondervoed maar de vaders/mannen zelf niet?
Dit is een uitstekende vraag, dit contrast is mij ook al eerder opgevallen.
In de Palestijnse samenleving kun je het zelfs niet uitsluiten dat kinderen uitgehongerd worden voor propagandadoeleinden. In normale omstandigheden is het namelijk zo dat ouders er alles zullen aandoen om hun kinderen in leven te houden en dus het laatste stukje brood of wat dan ook bij de kinderen naar binnen te werken, dat is een natuurlijke impuls als ouder.
Bij de NOS kwam men vorig jaar al eens met een tranentrekker van een ondervoed kind met een hele gezonde moeder (video) toen bleek dat er vooral voedsel uit blik beschikbaar was en het kind dat schijnbaar niet wilde eten.
Op donderdag 17 april 2025 20:41 schreef capricia het volgende: Ander vraagje: waarom zijn die kinderen die binnen gebracht worden in zo'n ziekenhuis door hun vaders, zo ondervoed maar de vaders/mannen zelf niet?
Bron met cijfermatige onderbouwing dat dit het geval is.
[..] Er zijn meer vrouwen en kinderen dan dat er mannen zijn. Je hebt niet aangetoond dat de verhoudingen niet evenredig zijn, of waarom je dat überhaupt zou verwachten. Waarom zouden er niet juist meer mannen gedood moeten worden dan evenredig te verwachten was? En waarom zou dat niet zo zijn? En als dat niet ,o is, wat zegt dat dan over de inzet van geweld door Israël, als ze er vooral de verkeerde mensen mee raken?
Dit zijn allemaal logischere vragen om eerst te stellen en uit te zoeken - en daarnaast voor de derde keer een weerlegging van je ""geweldige vondst"" over evenredigheid die dua geen vondat is - die je allemaal niet stelt en allemaal gaat negeren.
Israël gedraagd zich als het hedendaagse equivalent van Nazi-Duitsland. Waarom doden ze dan vrouwen en kinderen? Omdat ze zoveel mogelijk Palestijnen willen doden, en daar zitten nou eenmaal veel vrouwen en kinderen tussen. Zo werken genocides. Zo,opgelost.
[..] Dat zou net raar zijn, dat die vrouwen omkomen terwijl ze net veilig binnen zitten.
Er zijn toch al heel wat artikelen over de tactieken geschreven en hoe bijvoorbeeld AI een rol speelt. Daar wordt toch uitvoerig beschreven hoe de aanvallen snachts zijn, waar door haast en prioriteit veel controles niet of nauwelijks plaatsvinden. En aan de ene kant is daar moeilijk iets van te vinden want het is zoals HR stelt dat de lijn tussen Palestijn en Hamas dun is, dat maakt de hoeveelheid collateral damage ook steeds ruimer wordt.
Wie zegt dat je binnen veilig bent? Gebouwen die instorten, secundaire explosies etc.
[..] Er zijn meer vrouwen en kinderen dan dat er mannen zijn. Je hebt niet aangetoond dat de verhoudingen niet evenredig zijn, of waarom je dat überhaupt zou verwachten. Waarom zouden er niet juist meer mannen gedood moeten worden dan evenredig te verwachten was? En waarom zou dat niet zo zijn? En als dat niet ,o is, wat zegt dat dan over de inzet van geweld door Israël, als ze er vooral de verkeerde mensen mee raken?
Mensen zoals jij maken een discussie over dit toch al beladen onderwerp onmogelijk. Je hoeft het conflict niet hierheen te halen.
[..] Bron met cijfermatige onderbouwing dat dit het geval is.
Nou, het NOS bericht gaat over ondervoede kinderen. Niet over ondervoede mannen of vrouwen die binnen gebracht worden. Een foto van een mager jongetje wat door zijn vader binnen gebracht wordt in het artikel. Dat geeft toch te denken?
Duizenden kinderen in ziekenhuis om acute ondervoeding in Gaza na blokkade - https://nos.nl/l/2563556
Je opmerking over 'boven janken' geeft toch de indruk dat je de paar posts van mij hier nogal persoonlijk opvat. Dat is niet nodig, Wmb. Ik zit er zelf niet zo emotioneel in.
Je projecteert hier natuurlijk.
De Palestijnse samenleving is met afstand dé samenleving die het meest weg heeft van Nazi-Duitsland sinds de Holocaust. Als jonge kinderen al opscheppen over hoe ze Joden haten en klaar zijn om deze neer te steken of te overrijden met een auto, dan heb je te maken met een totaal verdorven samenleving waar Hitler trots op zou zijn. Het was trouwens ook niet zomaar dat de nazi's tijdens de Tweede Wereldoorlog uitstekende banden onderhielden met de Palestijnen waaronder leider Amin al-Husseini.
twitter
[..] Je opmerking over 'boven janken' geeft toch de indruk dat je de paar posts van mij hier nogal persoonlijk opvat. Dat is niet nodig, Wmb. Ik zit er zelf niet zo emotioneel in.
Dat was mij niet opgevallen, maar ik zie die smerig beelden ook maar zelden
Als ik naar de kinderen hier in de buurt kijk, tussen de 3 en 10, dan kan een conclusie zijn dat de ouders, waaronder ik, de kinderen te weinig eten geven. Een rug waar je ribben kan tellen is niet uitzonderlijk
[..] Nee, waarom zou dat opmerkelijk zijn en waarom zou je dat zonder enig verder onderzoek vervolgens generaliseren naar alle ouders en alle kinderen?
Iedere gezonde ouder die een ondervoed kind naar een ziekenhuis brengt, zou je moeten opvallen.
Duizenden kinderen in ziekenhuis om acute ondervoeding in Gaza na blokkade - https://nos.nl/l/2563556
[..] Nou, het NOS bericht gaat over ondervoede kinderen. Niet over ondervoede mannen of vrouwen die binnen gebracht worden. Een foto van een mager jongetje wat door zijn vader binnen gebracht wordt in het artikel. Dat geeft toch te denken?
Bijzonder raar. Mijn AI vriend zegt. Kinderen zijn het grootste slachtoffer van de voedselcrisis in Gaza, meer dan volwassenen, door een combinatie van biologische, sociale en structurele factoren: - Kinderen, vooral onder de vijf jaar, hebben per kilo lichaamsgewicht meer voedingsstoffen nodig voor groei en ontwikkeling dan volwassenen. Een tekort aan voedsel leidt bij hen sneller tot acute ondervoeding, wat direct levensbedreigend kan zijn. - Het immuunsysteem van jonge kinderen is minder ontwikkeld. Ondervoeding maakt hen extra vatbaar voor infecties, die op hun beurt de ondervoeding verergeren — een vicieuze cirkel die volwassenen beter kunnen doorstaan. - De reserves van kinderen zijn veel kleiner dan die van volwassenen. Waar volwassenen soms langer kunnen overleven op minimale voeding, raken kinderen snel in de gevarenzone. - Zwangere vrouwen en moeders die borstvoeding geven zijn ook kwetsbaar, maar kinderen onder de twee jaar zijn het snelst en ernstigst getroffen door voedseltekorten.
Klinkt eigenlijk best wel logisch. Ben benieuwd of 't ook klopt
[..] Bijzonder raar. Mijn AI vriend zegt. Kinderen zijn het grootste slachtoffer van de voedselcrisis in Gaza, meer dan volwassenen, door een combinatie van biologische, sociale en structurele factoren: - Kinderen, vooral onder de vijf jaar, hebben per kilo lichaamsgewicht meer voedingsstoffen nodig voor groei en ontwikkeling dan volwassenen. Een tekort aan voedsel leidt bij hen sneller tot acute ondervoeding, wat direct levensbedreigend kan zijn. - Het immuunsysteem van jonge kinderen is minder ontwikkeld. Ondervoeding maakt hen extra vatbaar voor infecties, die op hun beurt de ondervoeding verergeren — een vicieuze cirkel die volwassenen beter kunnen doorstaan. - De reserves van kinderen zijn veel kleiner dan die van volwassenen. Waar volwassenen soms langer kunnen overleven op minimale voeding, raken kinderen snel in de gevarenzone. - Zwangere vrouwen en moeders die borstvoeding geven zijn ook kwetsbaar, maar kinderen onder de twee jaar zijn het snelst en ernstigst getroffen door voedseltekorten.
Klinkt eigenlijk best wel logisch. Ben benieuwd of 't ook klopt
Dus als die niet-ondervoede vader een paar honderd kcals aan zijn zoontje zou geven, heeft het meer effect dan als ie het zelf zou eten. Correct?
Waaruit blijkt dat de ouders gezond zijn? Wat ook op zou kunnen vallen: dat na een maandenlange ontzegging van voedsel in een gebied (een zware oorlogsmisdaad) steeds meer mensen met ondervoeding in ziekenhuizen terecht komen. Hoe zou dat komen.
Volwassenen kunnen langer met weinig voedsel dan kleine kinderen. Dus als je als ouder niet wil dat je kinderen doodgaan aan ondervoeding, is het zaak om zelf wat zuiniger te eten en die extra kcal aan je kind te geven.
Volwassenen kunnen langer met weinig voedsel dan kleine kinderen. Dus als je als ouder niet wil dat je kinderen doodgaan aan ondervoeding, is het zaak om zelf wat zuiniger te eten en die extra kcal aan je kind te geven.
Maar waaruit blijkt dat er uberhaupt nog voedsel was of dat de ouders niet ondervoed zijn?
We hebben te maken met een al meer dan een maand durende oorlogsmisdaad waarbij Israël miljoenen mensen de toegang tot eten ontzegd. En dan raken er dus mensen ondervoed en dat zal kwetsbaren zoals jonge kinderen dan ook overkomen. Hogere wiskunde.
Het is ook niet zo dat je alleen ondervoed kan zijn als je in het ziekenhuis ligt, je kan ook gewoon doodgaan buiten het ziekenhuis. Was je toch ondervoed.
[..] De vraag is of ze die paar 100 kcal hebben. .
Het kan ook het nieuws (NOS) zijn in combinatie met zo'n foto, waardoor het me opviel. Dat er bericht wordt over ondervoede kinderen die opgenomen worden in een ziekenhuis. En niet over ondervoede vaders of moeders. En dan zo'n foto erbij met een (op het eerste oog) normaal gevoede vader die zijn ondervoede kind naar een ziekenhuis brengt. Ik vind dat gewoon opmerkelijk.
Maar eens, de man kan natuurlijk ook heel veel honger hebben. Al lijkt die AI die je postte te suggereren dat kcals meer direct effect op kinderen dan op volwassenen hebben.
[..] Maar waaruit blijkt dat er uberhaupt nog voedsel was of dat de ouders niet ondervoed zijn?
We hebben te maken met een al meer dan een maand durende oorlogsmisdaad waarbij Israël miljoenen mensen de toegang tot eten ontzegd. En dan raken er dus mensen ondervoed en dat zal kwetsbaren zoals jonge kinderen dan ook overkomen. Hogere wiskunde.
Het is ook niet zo dat je alleen ondervoed kan zijn als je in het ziekenhuis ligt, je kan ook gewoon doodgaan buiten het ziekenhuis. Was je toch ondervoed.
Er zijn meerdere beelden, waaruit je gewoon kunt zien dat de volwassenen in Gaza niet ondervoed zijn. Er zijn geen holodomor beelden.
Bij kinderen gaat ondervoeding alleen veel sneller. Dus je zou dan als ouder zelf wat moeten matigen qua eten en dit aan je kinderen geven.
[..] Het kan ook het nieuws (NOS) zijn in combinatie met zo'n foto, waardoor het me opviel. Dat er bericht wordt over ondervoede kinderen die opgenomen worden in een ziekenhuis. En niet over ondervoede vaders of moeders. En dan zo'n foto erbij met een (op het eerste oog) normaal gevoede vader die zijn ondervoede kind naar een ziekenhuis brengt. Ik vind dat gewoon opmerkelijk.
Maar eens, de man kan natuurlijk ook heel veel honger hebben. Al lijkt die AI die je postte te suggereren dat kcals meer direct effect op kinderen dan op volwassenen hebben.
Ja nee, dat heb je inderdaad goed opgemerkt. Voor 7 oktober waren er in Gaza vrij veel mensen met obesitas, dus dat zou ook mee kunnen tellen. Je houdt het dan ook langer vol.
Als in Nederland een tijdje voedselschaarste is, heeft een relatief groot gedeelte daarna ook een gezond gewicht.
[..] Er zijn meerdere beelden, waaruit je gewoon kunt zien dat de volwassenen in Gaza niet ondervoed zijn. Er zijn geen holodomor beelden.
Bij kinderen gaat ondervoeding alleen veel sneller. Dus je zou dan als ouder zelf wat moeten matigen qua eten en dit aan je kinderen geven.
Als jij je kind kunt dragen, eventueel de pers te woord kunt staan etc, maar het kind kan zelf niet meer lopen van ondervoeding, is er toch iets mis gegaan met het opscheppen van het eten s avonds.
Waarmee ik het probleem zeker niet kleiner wil maken dan het is.
[..] Er zijn meerdere beelden, waaruit je gewoon kunt zien dat de volwassenen in Gaza niet ondervoed zijn.
Zo werkt het niet. Je kunt niet op beelden zien dat volwassenen niet ondervoed zijn, laat staan dat doortrekken naar alle volwassenen in Gaza. Dit is geen manier van redeneren.
[..] Als jij je kind kunt dragen, eventueel de pers te woord kunt staan etc, maar het kind kan zelf niet meer lopen van ondervoeding, is er toch iets mis gegaan met het opscheppen van het eten s avonds.
[..] Ja nee, dat heb je inderdaad goed opgemerkt. Voor 7 oktober waren er in Gaza vrij veel mensen met obesitas, dus dat zou ook mee kunnen tellen. Je houdt het dan ook langer vol.
Als in Nederland een tijdje voedselschaarste is, heeft een relatief groot gedeelte daarna ook een gezond gewicht.
Zeker. Ik zag een maand of wat geleden nog een live stream uit Gaza. Ik zag nog steeds veel weldoorvoede, gewoon dikke, mensen. Dat zullen wellicht geen ouders van zo'n jongetje geweest zijn.
En voedselschaarste zal niet evenredig over de hele Gazaanse bevolking gelijk verdeeld zijn.
En dat lijkt me ook wel een heftig ding. Dat je buurman met goede connecties genoeg te eten heeft om zijn omvang in stand te houden, terwijl elders de kinderen van je eigen volk naar een ziekenhuis gebracht moeten worden wegens ondervoeding.
[..] Zeker. Ik zag een maand of wat geleden nog een live stream uit Gaza. Ik zag nog steeds veel weldoorvoede, gewoon dikke, mensen. Dat zullen wellicht geen ouders van zo'n jongetje geweest zijn.
En voedselschaarste zal niet evenredig over de hele Gazaanse bevolking gelijk verdeeld zijn.
En dat lijkt me ook wel een heftig ding. Dat je buurman met goede connecties genoeg te eten heeft om zijn omvang in stand te houden, terwijl elders de kinderen van je eigen volk naar een ziekenhuis gebracht moeten worden wegens ondervoeding.
Correct.
Velen zijn erg actief op de socials en die videos worden natuurlijk opgemerkt door oplettende mensen.
Paar recente videos:
twitter
twitter
Hebben de Palestijnse autoriteiten (ik ben alleen bang dat dat meteen Hamas is) al een soort bon-systeem ontwikkeld? Zodat het eten evenredig over de bevolking verdeeld wordt?
Het kan toch niet zo zijn dat zij en hun aanhangers al het voedsel hebben en de rest van Gaza niet. Of wellicht is dat een strategie?
[..] En wat zouden ze moeten aanbieden als er blokkades zijn op voedselkonvooien?
Dan zal Hamas wel snel het loodje leggen.
Ik ben alleen bang dat er echt wel eten is. Maar dat dat naar bepaalde mensen gaat. En niet naar kinderen.
Hoe zijn andere samenlevingen omgegaan met een tekort aan voedsel, of de dreiging daarvan? Je kunt zelf waarschijnlijk wel een paar voorbeelden verzinnen. Ik noem er een paar: Voedsel op de bon. Gaarkeukens.
Doen ze dat daar?
Zo nee, wat een ongelooflijke faal van de Palestijnse autoriteiten. Bah.
Ik ben alleen bang dat er echt wel eten is. Maar dat dat naar bepaalde mensen gaat. En niet naar kinderen.
Hoe zijn andere samenlevingen omgegaan met een tekort aan voedsel, of de dreiging daarvan? Je kunt zelf waarschijnlijk wel een paar voorbeelden verzinnen. Ik noem er een paar: Voedsel op de bon. Gaarkeukens.
Doen ze dat daar?
Je begint door te krijgen hoe de vork daar in de steel zit.
Doen ze dat daar?
Die oude autoriteit in Gaza, daar wordt net op gejaagd. Dat was Hamas. Hamas bepaalde alles. Het was niet alleen de militaire tak maar ook politiek en de ambtenaren. En idf probeert ze allemaal te doden.
Verschrikkelijk wat daar gebeurd inderdaad. Hamas voelt er niks of weinig van. Als het klopt dat er voldoende voedsel aanwezig zou zijn, dan is dat voedsel in handen van de terroristen en die verdienen nu pas echt grof geld. Het is de gewone burger die lijdt en waarom Israël dat een goed idee vind is mij niet helder
[..] Als het klopt dat er voldoende voedsel aanwezig zou zijn
En dat klopt dus niet, want meer dan een maand lang een zware oorlogsmisdaad in de vorm van uithongering door Israël heeft gewoon het te verwachten effect.
[..] Als het klopt dat er voldoende voedsel aanwezig zou zijn
En dat klopt dus niet, want meer dan een maand lang een zware oorlogsmisdaad in de vorm van uithongering door Israël heeft gewoon het te verwachten effect.
[..] Nou, eten wat de anderen voor zichzelf houden bijvoorbeeld? Per capita komt er gewoon genoeg eten binnen in Gaza.
Voor het conflict kwamen er dagelijks zo’n 500 trucks binnen met basisvoorzieningen en dat zijn er sinds de invasie na 7 oktober gemiddeld nog maar 82. Dat is zo extreem dat zo’n 90% lijdt aan honger.
[..] En dat klopt dus niet, want meer dan een maand lang een zware oorlogsmisdaad in de vorm van uithongering door Israël heeft gewoon het te verwachten effect.
Misschien moet je eens iets gaan onderbouwen of gewoon je mond houden. Je lijkt cuendillar wel
[..] Misschien moet je eens iets gaan onderbouwen of gewoon je mond houden. Je lijkt cuendillar wel
De VN zegt dat het erop lijkt dat de humanitaire nood in de Gazastrook sinds het uitbreken van de oorlog groter is dan ooit in deze oorlog. Dat komt door de aanvallen van het Israëlische leger, de gedwongen verplaatsingen van Gazanen, de inkrimping van het gebied waar Palestijnen nog mogen verblijven en de blokkade door Israël van alle noodhulp en andere goederen, aldus de VN-organisatie OCHA.
Hulporganisaties zeggen dat in Gaza een groot tekort is aan voedsel en drinkwater. De Israëlische minister van Defensie Katz zei gisteren dat het tegenhouden van humanitaire hulp een van de drukmiddelen is om Hamas tot het vrijlaten van gijzelaars en uiteindelijk tot vertrek uit Gaza te dwingen.
De onderbouwing is er gewoon. De aanname dat er wel voldoende voedsel zou zijn, maar dat daar iets schimmigs mee aan de hand is, daar is dan weer geen onderbouwing voor. Israël geeft ook toe dat ze geen voedsel doorlaten en daarmee dus de Gazanen uithongeren. Dat heeft als effect dat er dus niet voldoende voedsel is en mensen verhongeren.
[..] Voor het conflict kwamen er dagelijks zo’n 500 trucks binnen met basisvoorzieningen en dat zijn er sinds de invasie na 7 oktober gemiddeld nog maar 82. Dat is zo extreem dat zo’n 90% lijdt aan honger.
Dit klopt niet. Ik weet dat veel hulporganisaties en media zoals de NOS die 500 vrachtwagens per dag delen. Het is een frame en het zegt niet zoveel want inhoud is belangrijker.
Daarnaast kan je kan bij cogat zien hoeveel ton aan voedsel Gaza binnen is gekomen (dat wil zeggen, opgestapeld aan de grens) en er zijn diverse artikelen geschreven hoeveel calorieën dit per productgroep is. Het was tot een zeven weken geleden voldoende. Wat mij wel irriteerde aan de artikelen is dat het wel erg optimistisch was over bederf en de distributie, maarja we worden ook bijna wekelijks doodgegooid met die zogenaamde 500 vrachtwagens per dag dus dar iets gekleurd geschreven is hoort erbij
[..] Dit klopt niet. Ik weet dat veel hulporganisaties en media zoals de NOS die 500 vrachtwagens per dag delen. Het is een frame en het zegt niet zoveel want inhoud is belangrijker.
Ach, hun woord tegen het zijne, de waarheid zal wel ergens in het midden liggen, ik zie genoeg andere fake palliepropaganda voorbij komen.
Het blijft X en dus neem ik vrijwel niets 100% voor waar aan, maar gezien de leugens die ze op straat bij de demonstraties hier verkondigen is mijn mening wel redelijk vaststaand .
Maar opzich goed punt hoor, wederhoor is altijd prima .
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum Get woke, go broke!
Dat laat onverlet dat de distributie veel beter was plus toen had Gaza nog wel landbouw had. De landbouw voorzag 20% van de totale behoefte en toen was er nog een beetje visserij. Beide bestaan niet meer dus dat moet nu ook van buiten komen. 500 vrachtwagens is gewoon een frame
[..] De VN zegt dat het erop lijkt dat de humanitaire nood in de Gazastrook sinds het uitbreken van de oorlog groter is dan ooit in deze oorlog. Dat komt door de aanvallen van het Israëlische leger, de gedwongen verplaatsingen van Gazanen, de inkrimping van het gebied waar Palestijnen nog mogen verblijven en de blokkade door Israël van alle noodhulp en andere goederen, aldus de VN-organisatie OCHA.
Hulporganisaties zeggen dat in Gaza een groot tekort is aan voedsel en drinkwater. De Israëlische minister van Defensie Katz zei gisteren dat het tegenhouden van humanitaire hulp een van de drukmiddelen is om Hamas tot het vrijlaten van gijzelaars en uiteindelijk tot vertrek uit Gaza te dwingen.
De onderbouwing is er gewoon. De aanname dat er wel voldoende voedsel zou zijn, maar dat daar iets schimmigs mee aan de hand is, daar is dan weer geen onderbouwing voor. Israël geeft ook toe dat ze geen voedsel doorlaten en daarmee dus de Gazanen uithongeren. Dat heeft als effect dat er dus niet voldoende voedsel is en mensen verhongeren.
Geef gewoon ook even een bron. Dan kunnen we allemaal alles lezen. Aub. Of was dat hetzelfde NOS artikel waarin de normaal gevoede vader zijn ondervoede zoon naar het ziekenhuis droeg? Goh.
[..] Geef gewoon ook even een bron. Dan kunnen we allemaal alles lezen. Aub. Of was dat hetzelfde NOS artikel waarin de normaal gevoede vader zijn ondervoede zoon naar het ziekenhuis droeg? Goh.
OHCA wordt gewoon genoemd als een organisatie die aangeeft dat de hongersnood er is. Verder worden er meerdere hulporganisaties aangehaald die dit eveneens zeggen.
[..] OHCA wordt gewoon genoemd als een organisatie die aangeeft dat de hongersnood er is. Verder worden er meerdere hulporganisaties aangehaald die dit eveneens zeggen.
De bronnen zijn er dus.
Je geeft nog steeds geen bron. Goh.
OHCA zegt het en daarnaast meerdere andere hulporganisaties. Zoals je mooi kon lezen. Niet zo verrassend aangezien sinds maart Israël al geen voedsel meer toelaat met als doel om de Palestijnen te laten verhongeren, aangezien Israëls plan is om de Holocaust na te spelen maar dan met Palestijnen als slachtoffer. De hedendaagse nazi's als ze zijn.
Ik zit zo wat te lezen over wat hulpverleners over de voedsel situatie in Gaza zeggen. Maar dat is echt absurd hoor. Zo moeten de bewoners van Noord Gaza al meer dan een jaar overleven op 245 kcals per dag. Wouw.
quote:
Bevolking Noord-Gaza moet overleven van minder dan een blikje tuinbonen per dag 4 april 2024 De inwoners van Noord-Gaza worden sinds januari gedwongen te overleven op gemiddeld 245 calorieën per persoon per dag, vergelijkbaar met een blikje tuinbonen, dat nog geen 10 procent is van de dagelijks aanbevolen 2100 calorieën.
[..] OHCA zegt het en daarnaast meerdere andere hulporganisaties. Zoals je mooi kon lezen. Niet zo verrassend aangezien sinds maart Israël al geen voedsel meer toelaat met als doel om de Palestijnen te laten verhongeren, aangezien Israëls plan is om de Holocaust na te spelen maar dan met Palestijnen als slachtoffer. De hedendaagse nazi's als ze zijn.
[..] Nee dat staat er niet. Maar het klopt dat Israël al eerder uithongeringsbeleid heeft gevoerd om daarmee Palestijnse burgers over de kling te jagen.
Dat laat onverlet dat de distributie veel beter was plus toen had Gaza nog wel landbouw had. De landbouw voorzag 20% van de totale behoefte en toen was er nog een beetje visserij. Beide bestaan niet meer dus dat moet nu ook van buiten komen. 500 vrachtwagens is gewoon een frame
Deze tabel gegenereerd vanuit meerdere bronnen. We zien een flinke duik omlaag richting de 73 trucks ten tijdens van de Gaza-oorlog in 2008. Daarvoor en na gaat het wel degelijk richting de 500 gemiddeld.
De cijfers zijn nagenoeg hetzelfde:
quote:
In a statement on X on Sunday, the PRCS said “9,831 aid trucks” reached Gaza “through the Rafah and Karm Abu Salem crossings, averaging 94.5 trucks per day.”
Before Israel’s current onslaught on the Gaza Strip, approximately 600 trucks were reportedly entering Gaza daily.
The trucks transported food, water, relief aid, medical supplies, and medication, it said.
During the said period, the PRCS “allocated around 79 percent of its food and relief truck share to the Ministry of Social Development, approximately 16 percent to UNRWA and other institutions.”
Maar de meest interessante is het bericht vanuit de website Times of Israel. Waarvan mede-oprichter Seth Klarman bekend staat als zeer pro-Israël. Ook zij praten over dezelfde cijfers:
quote:
In a report on Thursday, the UN said that the average daily number of trucks carrying humanitarian aid into Gaza had dropped from 200 in January to 57 in the last two weeks, with only 20 trucks making it through some days.
Tot 200 trucks in januari, wat overeenkomt met de cijfers die de COGAT aangeeft: een totaal van zo'n 250.000 ton waarvan een kleine 170.00 voedsel.
quote:
According to COGAT, 254,210 tons of supplies have been transferred to the Gaza Strip, including 167,080 tons of food.
Dus dat gemiddelde van 500 met een dip in de Gaza-oorlog in 2008/2009 wordt door links en rechts aangetoond. Van COGAT tot VN en van Advocating Peace tot Times of Israël.
Dus? Er worden de hele tijd voorstellen gedaan, die slechts 1 van de partijen ziet zitten. Israël is het vuren - met alweer duizenden Palestijnse burgers die daardoor zijn vermoord - zelf begonnen. Er was een staakt het vuren, totdat onze hedendaagse nazi's weer aan hun verdere genocide begonnen.
Op vrijdag 18 april 2025 09:00 schreef Janneke141 het volgende: Hamas wijst maar weer eens een voorstel voor een staakt-het-vuren af. Hoe verrassend.
Uit de Volkskrant van gisteren:
quote:
Hamas accepteert geen 'gedeeltelijk' bestand, zegt onderhandelaar
Hamas zal geen 'gedeeltelijk' bestand met Israël accepteren. Dat zei de hoofdonderhandelaar van de beweging, die in een speech op televisie aanstuurde op een 'alomvattende overeenkomst' waarin onder meer een einde van de oorlog, gevangenenruil en de wederopbouw van Gaza zijn geregeld.
Onderhandelaar Khalil al-Hayya leek zich met zijn uitspraken te keren tegen een nieuw voorstel van Israël. Dat voorzag naar verluidt in een wapenstilstand van zeker 45 dagen en hervatting van de levering van hulpgoederen in ruil voor de vrijlating van tien gijzelaars die worden vastgehouden in de Gazastrook. Er zou ook zijn aangegeven dat een 'permanent einde van de oorlog' mogelijk is als Hamas en andere groepen ontwapenen, zei een hooggeplaatst Hamaslid. De groep ziet ontwapening als een rode lijn waar het niet mee wil instemmen.
Israël en Hamas sloten in januari al een bestand, maar dat hield geen stand. De Israëlische krijgsmacht hervatte vorige maand de grootschalige aanvallen op Gaza.
ANP
Het ligt toch iets minder zwart-wit dan jij aangeeft, Israël heeft een voorstel voor een tijdelijk bestand gedaan, dat heeft Hamas afgewezen. Op zich niet heel vreemd, omdat eerdere bestanden ook door Israël werden geschonden. Hamas heeft wel een tegenvoorstel gedaan voor een volledig einde aan de oorlog, maar daar had Israël blijkbaar weer geen trek in.
Deze tabel gegenereerd vanuit meerdere bronnen. We zien een flinke duik omlaag richting de 73 trucks ten tijdens van de Gaza-oorlog in 2008. Daarvoor en na gaat het wel degelijk richting de 500 gemiddeld.
De cijfers zijn nagenoeg hetzelfde: [..] Maar de meest interessante is het bericht vanuit de website Times of Israel. Waarvan mede-oprichter Seth Klarman bekend staat als zeer pro-Israël. Ook zij praten over dezelfde cijfers: [..] Tot 200 trucks in januari, wat overeenkomt met de cijfers die de COGAT aangeeft: een totaal van zo'n 250.000 ton waarvan een kleine 170.00 voedsel. [..] https://www.timesofisrael(...)-since-start-of-war/
Dus dat gemiddelde van 500 met een dip in de Gaza-oorlog in 2008/2009 wordt door links en rechts aangetoond. Van COGAT tot VN en van Advocating Peace tot Times of Israël.
Ik betwist die 500 vrachtwagens niet. Ik zeg dat het een frame is. Die 500 vrachtwagens voor de oorlog wordt vergeleken met het aantal vrachtwagens met voedsel sinds de oorlog. Appels peren. Het gaat in beide gevallen niet over de hoeveelheid voedsel.
Het cogat dashboard waar het over beide gaat sinds de oorlog. Vrachtwagens, inhoud, voedsel en periodes. https://gaza-aid-data.gov.il/main/
Je had het geloof ik ook over OCHA. OCHA rapporteerde twee maanden voor de oorlog In August, 12,076 truckloads of authorized goods entered Gaza through the Israeli and Egyptian-controlled crossings
Dat was toen 400 vrachtwagens per dag. Alleen wat schrijven ze over die 400 vrachtwagens...: Among the goods that entered Gaza, 42 per cent were construction materials, and 22 per cent were food supplies. About 3 per cent were humanitarian aid items facilitated by international organizations, primarily food and medical supplies.
Bouwmaterialen kan je niet eten. 22% betekent dus dat er maar 88 vrachtwagens met voedsel Gaza bereikte.... En nog steeds niks over de inhoud of hoeveelheid. Het is interessanter om te kijken naar calorieën en de inhoud (vet, ijzer etc) of de mensen daadwerkelijk voldoende calorieën krijgen en dan is zo'n IPC veel interessanter. We weten niet eens eens of die 500 vrachtwagens van voor de oorlog vol waren en we weten ook niet hoeveel vrachtwagens Gaza verlieten. Gaza exporteerde (een relatief kleine hoeveelheid) voedsel naar de west bank. Iets wat nu sowieso niet meer kan aangezien de landbouw definitief gesloopt is en in de nieuwe bufferzone ligt.
Gaza heeft qua calorieën tot dit jaar enigszins voldoende voedsel ontvangen. Wat alleen niet betekent dat iedereen voldoende voedsel kreeg. Capricia had het al over Oxfam die vorig rapporteerde dat er onvoldoende voedsel aanwezig was. Dat ging over noord gaza, een gebied dat twee keer lange tijd hermatisch afgesloten was..
Het is gewoon oninteressant om een vergelijking te maken met die 500 vrachtwagens van voor de oorlog. Dat is de frame. Net zoals HR graag de boel framet hier. Bijvoorbeeld door videos te posten van Gazanen die ruim voldoende voedsel hebben en hiermee probeert aan te tonen dat iedereen dus genoeg voedsel heeft. Of UNRWA die met aantallen vrachtwagens tijdens de oorlog komt en dan 'abusievelijk' vergeet te melden dat niet alleen zij maar meer organisaties vrachtwagens in Gaza rijden.... We worden continu op het verkeerd been gezet. Ook door de Israëliërs hoor die de hoeveelheid delen door het aantal dagen dat de grens open was of vergeten te melden dat hun COGAT bepaalt welke vrachten met voedsel in Gaza getransporteerd mogen worden en welke niet. Of nog even framet dat geen enkel leger verplicht is om de vijand te voeden en Israël wel hulp geeft (en wie sluit alle lands- en luchtgrenzen dan om het gebied en alle burgers volledig af te sluiten haha).
Het aantal vrachtwagens zegt gewoon niks. In februari 2024 (dieptepunt tot dit jaar) was het 1.741 kcal per persoon.
[..] Ik betwist die 500 vrachtwagens niet. Ik zeg dat het een frame is. Die 500 vrachtwagens voor de oorlog wordt vergeleken met het aantal vrachtwagens aan voedsel sinds de oorlog. Het gaat alleen in beide gevallen niet over de hoeveelheid voedsel.
Dat is echt absoluut niet waar. Er is altijd gesproken over basisbehoeften. Medicijnen, voedsel, kleding etc. Dat er gesproken wordt van enkel en alleen voedselvoorzieningen moet je me dan eens laten zien, want in alle bronnen die ik ken gaat het altijd alleen maar over de basisbehoeften.
[..] Dat is echt absoluut niet waar. Er is altijd gesproken over basisbehoeften. Medicijnen, voedsel, kleding etc. Dat er gesproken wordt van enkel en alleen voedselvoorzieningen moet je me dan eens laten zien, want in alle bronnen die ik ken gaat het altijd alleen maar over de basisbehoeften.
Oké. De eerste hit met "500 vrachtwagens" "gaza" Toevallig van onze vrienden van de NOS https://nos.nl/l/2545567
quote:
De humanitaire situatie in Gaza verslechtert en meer Palestijnen lijden honger, kwam deze week naar voren in een rapport van de VN-organisatie OCHA. De noodhulp bereikte de afgelopen maand het laagste niveau in een jaar tijd. Voor de oorlog kwamen er meer dan 500 vrachtwagens per dag de Gazastrook binnen, in oktober waren dat er gemiddeld 37 per dag.
Met deze grafiek
En die 37 klopt als je alleen kijkt naar het aantal vrachtwagens met voedsel en de overige vrachtwagens in die periode negeert. 1.107 vrachtwagens met voedsel. Nogmaals zie https://gaza-aid-data.gov.il/main/
Edit. Amnesty In de drie weken na de uitspraak van het Internationaal Gerechtshof (ICJ) nam het aantal trucks dat Gaza binnenkwam met ongeveer een derde af, van gemiddeld 146 tot circa 105 per dag. Vóór 7 oktober kwamen er gemiddeld ongeveer 500 vrachtwagens per dag Gaza binnen met spullen en hulpgoederen, waaronder voedsel, water, veevoer, medische voorraden en brandstof. Zelfs die hoeveelheid voldeed bij lange na niet aan de behoeften van de mensen.
NOS Voor de oorlog waren er dagelijks zo'n 500 vrachtwagens nodig om de enclave te voorzien van voedsel, medicijnen en brandstof
RTL Al jaren kampen de inwoners van Gaza met voedseltekorten. Voor de oorlog kwamen gemiddeld 500 vrachtwagens per dag het gebied binnen. Dat aantal was al niet genoeg om alle Palestijnse monden te voeden. Door de oorlog werden die aantallen vrachtwagens bij lange na niet meer gehaald.
[ Bericht 6% gewijzigd door opgebaarde op 18-04-2025 10:14:24 ]
[..] Oké. De eerste hit met "500 vrachtwagens" "gaza" Toevallig van onze vrienden van de NOS https://nos.nl/l/2545567 [..] En die 37 klopt als je alleen kijkt naar het aantal vrachtwagens met voedsel en de overige vrachtwagens in die periode negeert. 1.107 vrachtwagens met voedsel. Nogmaals zie https://gaza-aid-data.gov.il/main/
Dat is toch geen antwoord op mijn vraag? Ook hier gaat het toch helemaal niet om 500 trucks met alleen voedsel? Ook hier gaat het toch duidelijk om basisvoorzieningen die zo ver naar beneden worden afgeschaald?
[..] Dus? Er worden de hele tijd voorstellen gedaan, die slechts 1 van de partijen ziet zitten. Israël is het vuren - met alweer duizenden Palestijnse burgers die daardoor zijn vermoord - zelf begonnen. Er was een staakt het vuren, totdat onze hedendaagse nazi's weer aan hun verdere genocide begonnen.
Ik zie eerder Hamas als nazi's, ook gezien Hitler een bewonderaar van de Islam was. Het handvest van Hamas bewijst dat Hamas uit is op een genocide op joden, niet alleen in Israel maar globaal. Een soort Mein Kampf maar dan van Hamas.
[..] Ik zie eerder Hamas als nazi's, ook gezien Hitler een bewonderaar van de Islam was.
Ook dat ligt veel genuanceerder. Verder draai je hier het verband om. Als een nazi bewondering voor de Islam heeft, dan zijn aanhangers van de Islam zelf ook nazi's? Hitler was ook bewonderaar van het komische duo Laurel & Hardy. Betekent dat ook dat L&H fans antisemieten zijn?
[..] Ook dat ligt veel genuanceerder. Verder draai je hier het verband om. Als een nazi bewondering voor de Islam heeft, dan zijn aanhangers van de Islam zelf ook nazi's? Hitler was ook bewonderaar van het komische duo Laurel & Hardy. Betekent dat ook dat L&H fans antisemieten zijn?
Dat hoeft inderdaad niet. Neem aan dat de Palestijnen/moslims ook niet allemaal queer zullen zijn.
Op donderdag 17 april 2025 22:21 schreef HeatWave het volgende: Wat errug, extremistische Hamas stemmers hebben een nare tijd, het kan geen toffer volk overkomen .
Gooi nog wat zuur in het gezicht van Nederlandse agenten, misschien krijg ik dan sympathie voor dat gespuis .
Helaas kiezen een heleboel Westerse de mensen doelbewust de kant van deze mensen, waarmee men zichzelf dus ook aan de verkeerde kant van de geschiedenis heeft gepositioneerd.
[..] OHCA wordt gewoon genoemd als een organisatie die aangeeft dat de hongersnood er is. Verder worden er meerdere hulporganisaties aangehaald die dit eveneens zeggen.
De bronnen zijn er dus.
Dat kunnen zulke organisaties wel stellen, maar als Palestijnen zelf op de sociale media een stormvloed aan videos posten over allerlei ladingen eten, markten, iftars, pizza's, kebab, noem het maar op, wat is er dan waar van die verhalen?
[..] OHCA zegt het en daarnaast meerdere andere hulporganisaties. Zoals je mooi kon lezen. Niet zo verrassend aangezien sinds maart Israël al geen voedsel meer toelaat met als doel om de Palestijnen te laten verhongeren, aangezien Israëls plan is om de Holocaust na te spelen maar dan met Palestijnen als slachtoffer. De hedendaagse nazi's als ze zijn.
Amin al-Husseini, Palestijnse leider wordt ontvangen in Berlijn door de nazis.
Ook toen zaten de verzameling Arabieren, die zichzelf later 'de Palestijnen' zijn gaan noemen, vol met antisemitisme. Jij kiest vervolgens doelbewust de kant van deze mensen en projecteert ook nog het nazisme op het land dat voor een aanzienlijk deel uit de nakomelingen van Holocaust-overlevenden bestaat. Het is niet alleen verwerpelijk, maar ook beschamend.
Dat is natuurlijk totale onzin, dat kan niet eens. Dan ben je binnen een paar weken dood. In de concentratiekampen tijdens de Tweede Wereldoorlog kreeg men ongeveer tussen de 1000 en 1500 kcal per dag binnen en dat zorgde al snel voor compleet uitgemergelde mensen, waar we beelden allemaal van kennen.
quote:
Typically, this reduced the prisoners to soup for lunch and dinner, with just one piece of bread. These rations were further limited by the SS guards, who often stole or limited the amount of food that the prisoners actually received. Calories per person per day typically averaged at 1300 calories. Bron
[..] Als jij je kind kunt dragen, eventueel de pers te woord kunt staan etc, maar het kind kan zelf niet meer lopen van ondervoeding, is er toch iets mis gegaan met het opscheppen van het eten s avonds.
Waarmee ik het probleem zeker niet kleiner wil maken dan het is.
[..] Moet jij weten, maar het is Israël dat een genocide uitvoert op de Palestijnen.
De enige poging tot genocide was op 7 oktober 2023.
twitter
Waarom steun jij deze mensen? Je steunt de partij die een zo groot mogelijke grootschalige genocide op Joden wilde uitvoeren sinds de Holocaust en gaat vervolgens jammeren over de tegenreactie op dit brute terrorisme.
Waarbij het natuurlijk bekend is dat de aanslagen van 7 oktober slechts één voorbeeld zijn in een enorme waslijst van systematisch geweld, terrorisme en etnische haat waar Israël en voorheen de Joodse gemeenschappen in deze regio structureel mee te maken hadden.
Zie bijvoorbeeld, 1920 in Jerusalem:
quote:
In the spring of 1920, the Muslim pilgrimage of Nabi Mussa (the Prophet Moses), scheduled for April 4, happened to coincide with the Jewish Passover (Pesach) that year. Against the backdrop of the Balfour Declaration and the newly established British presence, this convergence of holidays took on a distinct political significance. The pilgrimage holds historical weight as it was established by Saladin, who facilitated Muslim reconquest of Jerusalem after the Battle of Hattin in 1187. This Friday, April 4, 1920, was a day of “great prayer”.
In front of an ecstatic crowd (including six hundred pilgrims who had entered the city the day before), the mayor of Jerusalem called on everyone to “give their blood for Palestine”. The crowd chorused: “We will drink the blood of the Jews”. In his turn, the leader of the pilgrims raised his voice and shouted: “Slaughter the Jews” (Itbah al Yahoud!). This was the signal for a four-day outburst of violence (April 4-7, 1920), during which the mob ransacked, mutilated and killed Jews as they passed through the very heart of Jerusalem.The British-led Arab police contingent refused to intervene, and some Arab policemen even took part in the riot. More than two hundred Jews were injured, mostly by stabbing. Six were killed. Many women were raped.
The 1929 Hebron massacre perpetrated by followers of Haj Amin Husseini, the Mufti of Jerusalem, demonstrates the deep roots of Islamist ideology.
A massacre of unarmed Jews is under way. Homes have been ransacked and their inhabitants tortured, raped and slaughtered. Hearing screams in one house, a policeman rushes in to find ‘an Arab in the act of cutting off a child’s head with a sword’. Behind him another with a dagger looms over a ‘Jewish woman smothered in blood’. Another policeman finds one Jewish body dumped in the street that had been ‘burned so much that the legs were separated from the body’.
This is not an account of the heinous massacres perpetrated by Hamas in Israel on 7 October, although the details are practically identical. These are British reports of the 1929 massacres in Hebron and other Jewish areas of mandate Palestine. More than 130 Jews were murdered in ‘acts of unspeakable savagery’ by ‘ruthless and bloodthirsty evildoers’ according to the British authorities. They blamed these atrocities on ‘racial animosity on the part of the Arabs’.
Geen Israël, geen vermeende bezetting of zogenaamde apartheid. Dus wat was het probleem toen? Zou het kunnen dat het altijd al een diepe Jodenhaat is geweest vanuit voornamelijk Arabische moslims op basis van gevoelens van ethnische en religieuze suprematie?
[..] Zo werkt het niet. Je kunt niet op beelden zien dat volwassenen niet ondervoed zijn, laat staan dat doortrekken naar alle volwassenen in Gaza. Dit is geen manier van redeneren.
Natuurlijk werkt dat wel zo.De wet van thermodynamica is heel betrouwbaar.
Bij maanden aan ernstige voedselschaarste zou je holodomor beelden moeten zien.
[..] Zo werkt het niet. Je kunt niet op beelden zien dat volwassenen niet ondervoed zijn, laat staan dat doortrekken naar alle volwassenen in Gaza. Dit is geen manier van redeneren.
Natuurlijk werkt dat wel zo.De wet van thermodynamica is heel betrouwbaar.
Bij maanden aan ernstige voedselschaarste zou je holodomor beelden moeten zien.
[..] Zeker. Ik zag een maand of wat geleden nog een live stream uit Gaza. Ik zag nog steeds veel weldoorvoede, gewoon dikke, mensen. Dat zullen wellicht geen ouders van zo'n jongetje geweest zijn.
Die vetreserves zijn al opgebouwd voor 7 oktober, natuurlijk.
[..] Die oude autoriteit in Gaza, daar wordt net op gejaagd. Dat was Hamas. Hamas bepaalde alles. Het was niet alleen de militaire tak maar ook politiek en de ambtenaren. En idf probeert ze allemaal te doden.
Verschrikkelijk wat daar gebeurd inderdaad. Hamas voelt er niks of weinig van. Als het klopt dat er voldoende voedsel aanwezig zou zijn, dan is dat voedsel in handen van de terroristen en die verdienen nu pas echt grof geld. Het is de gewone burger die lijdt en waarom Israël dat een goed idee vind is mij niet helder
Zoiets een 'goed' idee vinden is nogal discutabel. Maar ik denk eerder dat Israel (zeker sinds 7 oktober) als volgt denkt: het is nogal lastig onderscheid te maken tussen Hamas (en andere kleine terreur-splintergroepen) en de 'gewone' bevolking. Gezien Hamas en deze splintergroepen verheven zitten binnen de Palestijns-Gazaanse maatschappij. De werkelijk onschuldige Gazanen zijn sinds 7 oktober definitief nevenschade geworden. Israel heeft geen trek meer in genuanceerd onderscheid maken.
Hier kun je van alles van vinden. Maar het blijft een feit dat het een keuze was van Hamas om de slachting op 7 oktober aan te richten en dat het een keuze was van de Gazaanse bevolking om Hamas niet te bestrijden.
Amin al-Husseini, Palestijnse leider wordt ontvangen in Berlijn door de nazis.
Ook toen zaten de verzameling Arabieren, die zichzelf later 'de Palestijnen' zijn gaan noemen, vol met antisemitisme.
Zoals ik al eerder aangaf, het verhaal dat moslims tijdens WO II massaal de kant van de Nazi's kozen is een onzinverhaal dat al lang en breed ontkracht is.
Hitler zocht toenadering tot enkele Moslimgeestelijken in de hoop dat Moslims massaal de kant van het nazisme zouden kiezen, maar dat is weinig succesvol gebleken. Op basis van het feit dat sommige moslims wel op de handreiking van Hitler ingingen, concluderen dat Palestijnen vol zitten met antisemitisme is echt onzin. In Nederland waren er tijden WO II ook diverse hooggeplaatste notabelen die maar wat graag met de nazi's samenwerkten. Maar niemand zal nu beweren dat dit bewijs is dat Nederlanders vol antisemitisme zitten.
[..] Zoals ik al eerder aangaf, het verhaal dat moslims tijdens WO II massaal de kant van de Nazi's kozen is een onzinverhaal dat al lang en breed ontkracht is.
Hitler zocht toenadering tot enkele Moslimgeestelijken in de hoop dat Moslims massaal de kant van het nazisme zouden kiezen, maar dat is weinig succesvol gebleken. Op basis van het feit dat sommige moslims wel op de handreiking van Hitler ingingen, concluderen dat Palestijnen vol zitten met antisemitisme is echt onzin. In Nederland waren er tijden WO II ook diverse hooggeplaatste notabelen die maar wat graag met de nazi's samenwerkten. Maar niemand zal nu beweren dat dit bewijs is dat Nederlanders vol antisemitisme zitten.
Correct. Maar laten we ontopic blijven.
Van Israel-Palestina een: 'muhhh moslims baaaddd' of 'muhhh moslims goooddd' topic maken lijkt mij zonde.
[..] Oh. Jij denkt zonder ironie dat je met de huidige technologie massale honger geheim kan houden?
Nee, die wordt dan ook uitgebreid gedocumenteerd en voor gewaarschuwd. Dat is het ook. Er is massale honger want Israël hongert bewust de Palestijnen uit omdat het uitroeien van Palestijnen hun doel is.
[..] De enige poging tot genocide was op 7 oktober 2023.
[ x ] Waarom steun jij deze mensen? Je steunt de partij die een zo groot mogelijke grootschalige genocide op Joden wilde uitvoeren sinds de Holocaust en gaat vervolgens jammeren over de tegenreactie op dit brute terrorisme.
Waarbij het natuurlijk bekend is dat de aanslagen van 7 oktober slechts één voorbeeld zijn in een enorme waslijst van systematisch geweld, terrorisme en etnische haat waar Israël en voorheen de Joodse gemeenschappen in deze regio structureel mee te maken hadden.
Zie bijvoorbeeld, 1920 in Jerusalem: [..] Of 1929 in Hebron: [..] Geen Israël, geen vermeende bezetting of zogenaamde apartheid. Dus wat was het probleem toen? Zou het kunnen dat het altijd al een diepe Jodenhaat is geweest vanuit voornamelijk Arabische moslims op basis van gevoelens van ethnische en religieuze suprematie?
Vind dit wel een verwerpelijke post van je die precies aangeeft hoe je in de wedstrijd zit. Ik zie hier echt niemand de Palestijnen of HANAS steunen. Ik zie alleen mensen die zich uitspreken tegen het handelen van Israël.
[..] Nee, die wordt dan ook uitgebreid gedocumenteerd en voor gewaarschuwd. Dat is het ook. Er is massale honger want Israël hongert bewust de Palestijnen uit omdat het uitroeien van Palestijnen hun doel is.
Er is geen massale honger. Jij blijft dat gewoon dwars volhouden.
[..] Nee, die wordt dan ook uitgebreid gedocumenteerd en voor gewaarschuwd. Dat is het ook. Er is massale honger want Israël hongert bewust de Palestijnen uit omdat het uitroeien van Palestijnen hun doel is.
Dan verwacht je toch dat voedsel op de bon is, dat er gaarkeukens zijn. Maar niets van dat alles. Dus of de nood is niet zo hoog of de autoriteiten geven geen fuck om hun eigen mensen. Kies maar.
[..] Vind dit wel een verwerpelijke post van je die precies aangeeft hoe je in de wedstrijd zit. Ik zie hier echt niemand de Palestijnen of HANAS steunen. Ik zie alleen mensen die zich uitspreken tegen het handelen van Israël.
Uh? wow !
Ik dacht al die tijd dat Howard onwijs veel sympathie en bovenal empathie had voor de Gazanen en Palestijnen in bredere zin.
Gast. Howard is al 327 draden lang onze Israel-fanboy. Nergens steekt die dat onder stoelen of banken.
[..] Dan verwacht je toch dat voedsel op de bon is, dat er gaarkeukens zijn. Maar niets van dat alles. Dus of de nood is niet zo hoog of de autoriteiten geven geen fuck om hun eigen mensen. Kies maar.
'Beide' is ook nog een optie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
[..] Dan verwacht je toch dat voedsel op de bon is, dat er gaarkeukens zijn.
Dat is dus ook zo.
En weet je waarom dat zo is? Omdat de hedendaagse nazi's, namelijk Israël, werk maken van het uitmoorden van de Palestijnen, aan de ene kant middels extreem veel geweld gericht op de burgerbevolking, en aan de andere kant door ze af te sluiten van hulpgoederen en uit te hongeren.
Op vrijdag 18 april 2025 11:25 schreef theunderdog het volgende: Jemig. Reeks 327 en de conclusie is gewoon dat de autoriteit van Gaza (Hamas dus) niet om hun eigen bevolking geeft.
We komen echt verder qua intellectuele verdieping.
De conclusie is vooral dat het moorddadig regime van Israël steeds dichter bij hun doel komt, namelijk het op genocidale wijze uitroeien van de Palestijnen.
[..] De enige poging tot genocide was op 7 oktober 2023.
[ x ] Waarom steun jij deze mensen? Je steunt de partij die een zo groot mogelijke grootschalige genocide op Joden wilde uitvoeren sinds de Holocaust en gaat vervolgens jammeren over de tegenreactie op dit brute terrorisme.
Zie bijvoorbeeld, 1920 in Jerusalem: [..] Of 1929 in Hebron: [..] Geen Israël, geen vermeende bezetting of zogenaamde apartheid. Dus wat was het probleem toen? Zou het kunnen dat het altijd al een diepe Jodenhaat is geweest vanuit voornamelijk Arabische moslims op basis van gevoelens van ethnische en religieuze suprematie?
Dit ja.
Feesten om een dode jood vanuit je standaard haat.
Niet de Jodenmensen maar de barbaren, die moet je ruimen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt' 'Ieder nadeel heb zijn voordeel' We zullen je nooit, nooit vergeten 1947-2016
En weet je waarom dat zo is? Omdat de hedendaagse nazi's, namelijk Israël, werk maken van het uitmoorden van de Palestijnen, aan de ene kant middels extreem veel geweld gericht op de burgerbevolking, en aan de andere kant door ze af te sluiten van hulpgoederen en uit te hongeren.
Interessant dat je Israel vergelijkt met nazi's. Want ik mis juist de Duitse geest in de Israëlische samenleving. Het was dan namelijk allemaal veel schoner (voor op beeld) en effectiever gegaan. De eerste Israelisch-Joodse stelletjes waren dan al Gaza binnengetrokken.
Nu is er vooral destructie. Israel is niet nazi, maar heel erg Midden-Oosters.
[..] Dan verwacht je toch dat voedsel op de bon is, dat er gaarkeukens zijn. Maar niets van dat alles. Dus of de nood is niet zo hoog of de autoriteiten geven geen fuck om hun eigen mensen. Kies maar.
[..] De conclusie is vooral dat het moorddadig regime van Israël steeds dichter bij hun doel komt, namelijk het op genocidale wijze uitroeien van de Palestijnen.
'de Palestijnen' zelfs?
Er is volgens jou niet enkel een genocide gaande op de Palestijnse-Gazanen, maar op de Palestijnen in het geheel?
[..] Vind dit wel een verwerpelijke post van je die precies aangeeft hoe je in de wedstrijd zit. Ik zie hier echt niemand de Palestijnen of HANAS steunen. Ik zie alleen mensen die zich uitspreken tegen het handelen van Israël.
Er zullen toch vast wel wat Fokkers bij al die optochten hebben meegelopen (UvA zal wel niet, gezien de leeftijd)?
Dat lijkt me dan wel het minste wat je kunt doen.
Maar oké de "autoriteiten" (dat was Hamas en dat zijn valide doelwitten) geven geen fuck om die eigen mensen. Wat moeten we met dat gegeven?
'geen eten sinds 2 maart'.
Dus dat is al bijna 2 maanden. Je zou dan massaal kindersterfte moeten zien en volwassenen met orgaanfalen.
Tenzij Gaza zelf genoeg voedsel weet te produceren (deze beelden laten zien dat iedereen kommen vol eten krijgt). Waarom zou Israel verantwoordelijk zijn voor voedsel, als de Palestijnse-Gazanen dat prima zelf kunnen regelen?
[..] Zoiets een 'goed' idee vinden is nogal discutabel. Maar ik denk eerder dat Israel (zeker sinds 7 oktober) als volgt denkt: het is nogal lastig onderscheid te maken tussen Hamas (en andere kleine terreur-splintergroepen) en de 'gewone' bevolking. Gezien Hamas en deze splintergroepen verheven zitten binnen de Palestijns-Gazaanse maatschappij. De werkelijk onschuldige Gazanen zijn sinds 7 oktober definitief nevenschade geworden. Israel heeft geen trek meer in genuanceerd onderscheid maken.
Hier kun je van alles van vinden. Maar het blijft een feit dat het een keuze was van Hamas om de slachting op 7 oktober aan te richten en dat het een keuze was van de Gazaanse bevolking om Hamas niet te bestrijden.
In hoeverre kan je de bevolking aanrekenen dat ze het niet opnemen tegen Hamas? We hebben beelden gezien hoe Hamas mensen martelt en zelfs een van de demonstrerende burgers bijna dood martelt om hem daarna als voorbeeld zwaar gewond op straat te leggen zodat hij daar kan sterven.
[..] Je pakt het gebied voor gebied aan inderdaad. Ook het uitroeien van de Joden werd in fases gedaan.
Dus ja, met deze genocide in de Gazastrook is de geprefereerde eindoplossing van het Israëlische regime weer een stuk dichterbij gekomen.
De holocaust was over een groot gedeelte van Europa. Gaza is een gebied zo groot als Texel. Daar een genocide uitvoeren heb je niet zo lang voor nodig.
[..] De holocaust was over een groot gedeelte van Europa. Gaza is een gebied zo groot als Texel. Daar een genocide uitvoeren heb je niet zo lang voor nodig.
Maar zolang zijn de nieuwe nazi's genaamd Israël er ook nog niet bezig. En ze kunnen het ook nog opschalen.
[..] In hoeverre kan je de bevolking aanrekenen dat ze het niet opnemen tegen Hamas? We hebben beelden gezien hoe Hamas mensen martelt en zelfs een van de demonstrerende burgers bijna dood martelt om hem daarna als voorbeeld zwaar gewond op straat te leggen zodat hij daar kan sterven.
Het is toch de overgrote meerderheid van de Palestijnse-Gazanen dat tegen Hamas is? de historie heeft toch juist bewezen dat er weinig tot niets bestand is tegen massale volkswoede?
[..] Zoals ik al eerder aangaf, het verhaal dat moslims tijdens WO II massaal de kant van de Nazi's kozen is een onzinverhaal dat al lang en breed ontkracht is.
Nee, het is niet ontkracht. Het is algemeen bekend dat er vanuit Arabische kant veel steun was voor Nazi-Duitsland. Er is jarenlang veel antisemitische propaganda verspreid in de Arabische wereld, hier zijn ook vele boeken over geschreven.
Dit artikel beweerd dat dit allemaal niet zou kloppen en die propaganda alleen gehoor zou hebben gekregen bij moslims op de Balkan en in de Kaukasus, maar dat is een opmerkelijke claim. Deze propaganda werd namelijk vooral verspreid via radio in de Arabische wereld. Dus niet in de Balkan en de Kaukasus. Sterker nog, men spreekt daar niet eens Arabisch. Zie ook:
quote:
The Nazi leadership sought ways to burst the bounds of nationalist particularism and even of the doctrine of the Aryan master race in order to appeal to Arabs and Muslims. The Arabs and Muslims in Berlin engaged in a variant of what I have called “re- actionary modernism” as they demonstrated a mastery of modern propaganda techniques in the interest of advocating a revival of a fundamentalist version of Islam.
Radical anti-Semitism did not enter Arab and Islamic politics because of the cleverness of Nazi propagandists; on the contrary, their cleverness lay partly in understanding that some currents in Arab politics and the religion of Islam offered points of entry for a positive reception of Nazism’s message.
Nazi officials working with the Arab exiles in Berlin and the Orientalists working for the SS and the Foreign Ministry believed that the Koran, as well as commentaries and oral folk wisdom, offered powerful points of connection with modern European anti-Semitism. Thus their propaganda combined appeals to secular Arab nationalists with distinctly religious appeals to Muslims.
Neither the Nazis nor the Arab exiles could have achieved alone what they achieved together. Hitler’s dictatorship had few native speakers of Arabic who also were familiar with the details of local politics in the Middle East. The Arab exiles in Berlin made up for these deficiencies. In return, the exiles from Palestine and Iraq now had a way of reaching a mass audience in their home countries. Fascist Italy’s and Nazi Germany’s shortwave radio transmitters, their printing presses, and, from 1940s to 1943, their armies fighting in North Africa made that possible.
Radical anti-Semitism was a central component throughout the broadcasts. Where Nazi propagandists in Europe informed audiences that the Nazi regime was then in the process of exterminating Europe’s Jews, the Arabic- speaking announcers on Berlin in Arabic and the VFA would on a number of occasions urge listeners to take matters into their own hands, to, as they put it, “kill the Jews.” The Cairo transcripts offer unprecedented documentation of the merging of National Socialist with radical Islamist anti-Semitism and its diffusion to the Middle East, as well as of the incitement to violence and murder purveyed in the Arabic-language radio broadcasts from Nazi Germany.
In their Arabic-language materials, Nazi propagandists moved seamlessly between references to the secular conspiracy theories of modern anti-Semitism, on the one hand, and quotations from the Koran and other religious texts and authorities, on the other. In this propaganda, there was no distinction between hatred of the Jews and opposition to Zionism.
[..] De conclusie is vooral dat het moorddadig regime van Israël steeds dichter bij hun doel komt, namelijk het op genocidale wijze uitroeien van de Palestijnen.
De omvang van de Palestijnse bevolking is de afgelopen jaren juist sterk toegenomen. Waar is die genocide dan?
[..] Maar zolang zijn de nieuwe nazi's genaamd Israël er ook nog niet bezig. En ze kunnen het ook nog opschalen.
Je blijft maar stug bezig met projecteren en slaat alle bewijzen die het tegenovergestelde bewijzen in de wind, je reageert er niet eens op. In de Palestijnse samenleving zitten sentimenten die te vergelijken zijn met nazisme, niet in de Israëlische.
Je verdedigt quasi nazisme door degenen die hier het slachtoffer zijn te betichten van nazisme. Wat is dit voor gaslighting?
[..] Het is toch de overgrote meerderheid van de Palestijnse-Gazanen dat tegen Hamas is? de historie heeft toch juist bewezen dat er weinig tot niets bestand is tegen massale volkswoede?
[..] Het is toch de overgrote meerderheid van de Palestijnse-Gazanen dat tegen Hamas is? de historie heeft toch juist bewezen dat er weinig tot niets bestand is tegen massale volkswoede?
In Iran probeert de bevolking het al twintig jaar zoniet langer. Dat heeft duizenden burgers de kop gekost, wat nog steeds speelt. In Belarus lukt het de machthebbers ook. China 1989, Myanmar 2021. Zimbabwe. Ongewapend tegen een goed bewapende regerende macht moet de meerderheid wel heel groot zijn. Het klinkt vanaf de bank in het veilige Nederland wel heel makkelijk.
[..] In Iran probeert de bevolking het al twintig jaar zoniet langer. Dat heeft duizenden burgers de kop gekost, wat nog steeds speelt. In Belarus lukt het de machthebbers ook. China 1989, Myanmar 2021. Zimbabwe. Ongewapend tegen een goed bewapende regerende macht moet de meerderheid wel heel groot zijn. Het klinkt vanaf de bank in het veilige Nederland wel heel makkelijk.
In Belarus zijn er talloze mensen geweest in opstand zijn gekomen, zowel via politiek als activisme. Dit zien we onder de Palestijnen amper. Er zijn politiek nooit alternatieven geweest, het idee is altijd een gewapende strijd geweest en dit is nog altijd het overheersende idee. En dit was ook al zo vóór Hamas aan de macht kwam.
[..] In Iran probeert de bevolking het al twintig jaar zoniet langer. Dat heeft duizenden burgers de kop gekost, wat nog steeds speelt. In Belarus lukt het de machthebbers ook. China 1989, Myanmar 2021. Zimbabwe. Ongewapend tegen een goed bewapende regerende macht moet de meerderheid wel heel groot zijn. Het klinkt vanaf de bank in het veilige Nederland wel heel makkelijk.
Vind dat niet echt een goede vergelijking. De situatie is geheel anders.
Al zou alleen al de overgrote meerderheid in Gaza demonstreren tegen Hamas. Moet je eens kijken wat voor beeld dat geeft. Dan zou Israel werkelijk gedwongen zijn om te dimmen, omdat iedereen heeft kunnen zien dat de overgrote meerderheid effectief tegen Hamas is.
Maar oké de "autoriteiten" (dat was Hamas en dat zijn valide doelwitten) geven geen fuck om die eigen mensen. Wat moeten we met dat gegeven?
Ongelooflijk dat ze dat niet eens kunnen managen. Die rijen. Het is gewoon het recht van de sterkste daar. Geen enkel beleid van de autoriteiten. Waanzin dit.
[..] De omvang van de Palestijnse bevolking is de afgelopen jaren juist sterk toegenomen. Waar is die genocide dan?
[ afbeelding ] Bron [..] Je blijft maar stug bezig met projecteren en slaat alle bewijzen die het tegenovergestelde bewijzen in de wind, je reageert er niet eens op. In de Palestijnse samenleving zitten sentimenten die te vergelijken zijn met nazisme, niet in de Israëlische.
Je verdedigt quasi nazisme door degenen die hier het slachtoffer zijn te betichten van nazisme. Wat is dit voor gaslighting?
Hou maar op joh, VoMy is een zender. Hij ontvangt niets, die bereidheid heeft hij niet.
Gewoon lekker laten janken, ik vind het wel vermakelijk eigenlijk.
Dus dat is al bijna 2 maanden. Je zou dan massaal kindersterfte moeten zien en volwassenen met orgaanfalen.
Tenzij Gaza zelf genoeg voedsel weet te produceren (deze beelden laten zien dat iedereen kommen vol eten krijgt). Waarom zou Israel verantwoordelijk zijn voor voedsel, als de Palestijnse-Gazanen dat prima zelf kunnen regelen?
We weten dat Gaza geen voedsel meer kan produceren en dat er op 2 maart ruim voldoende voedsel in Gaza aanwezig was. Als ik dit soort beelden zie, ziet het er niet naar uit dat er voedsel in overvloed aanwezig is. Anders zouden er niet zulke achterlijke chaotische taferelen zijn. Maar oppassen met conclusies trekken want het kan ook zo zijn dat dit door partijen geensceneerd is (we kennen allemaal 't boekje van Luyendijk?).
De controlerende macht heeft als plicht voor de burgers te zorgen, staat gewoon in het humanitair recht waar ook het oorlogsrecht (en bijbehorende plichten) wordt beschreven. Je zou kunnen discussiëren of Israël of Hamas de controlerende macht is. Ik kan me niet voorstellen dat iemand kan te stellen dat Hamas de controlerende macht is als zij en de oude ambtenarij ondertussen ook al 18 maanden lang allemaal legitieme doelwitten zijn
Dat wij bijzonder weinig beelden van graatmagere mensen te zien krijgen is mij ook opgevallen. Dat in een tijd dat propaganda een hoofdrol speelt en de Palestijn hier behoorlijk goed in is
Op vrijdag 18 april 2025 10:03 schreef opgebaarde het volgende: Edit. Amnesty In de drie weken na de uitspraak van het Internationaal Gerechtshof (ICJ) nam het aantal trucks dat Gaza binnenkwam met ongeveer een derde af, van gemiddeld 146 tot circa 105 per dag. Vóór 7 oktober kwamen er gemiddeld ongeveer 500 vrachtwagens per dag Gaza binnen met spullen en hulpgoederen, waaronder voedsel, water, veevoer, medische voorraden en brandstof. Zelfs die hoeveelheid voldeed bij lange na niet aan de behoeften van de mensen.
NOS Voor de oorlog waren er dagelijks zo'n 500 vrachtwagens nodig om de enclave te voorzien van voedsel, medicijnen en brandstof
RTL Al jaren kampen de inwoners van Gaza met voedseltekorten. Voor de oorlog kwamen gemiddeld 500 vrachtwagens per dag het gebied binnen. Dat aantal was al niet genoeg om alle Palestijnse monden te voeden. Door de oorlog werden die aantallen vrachtwagens bij lange na niet meer gehaald.
Maar hiermee bewijs je toch je eigen ongelijk? Dat het gaat om basisvoorzieningen en niet per se alleen voedsel? In jouw voorbeelden gaat het toch ook duidelijk om bijvoorbeeld naast voedsel ook medicijnen?
[..] We weten dat Gaza geen voedsel meer kan produceren en dat er op 2 maart ruim voldoende voedsel in Gaza aanwezig was. Als ik dit soort beelden zie, ziet het er niet naar uit dat er voedsel in overvloed aanwezig is. Anders zouden er niet zulke achterlijke chaotische taferelen zijn. Maar oppassen met conclusies trekken want het kan ook zo zijn dat dit door partijen geensceneerd is (we kennen allemaal 't boekje van Luyendijk?).
De controlerende macht heeft als plicht voor de burgers te zorgen, staat gewoon in het humanitair recht waar ook het oorlogsrecht (en bijbehorende plichten) wordt beschreven. Je zou kunnen discussiëren of Israël of Hamas de controlerende macht is. Ik kan me niet voorstellen dat iemand kan te stellen dat Hamas de controlerende macht is als zij en de oude ambtenarij ondertussen ook al 18 maanden lang allemaal legitieme doelwitten zijn
Dat wij bijzonder weinig beelden van graatmagere mensen te zien krijgen is mij ook opgevallen. Dat in een tijd dat propaganda een hoofdrol speelt en de Palestijn hier behoorlijk goed in is
1: Voedsel in overvloed is er vast en zeker niet. Maar het gaat er hier om of er hongersnood is.
Het is vrij goed bekend hoelang een mens gemiddeld zonder voedsel kan tot hij/zij orgaanfalen krijgt en hij/zij zal sterven. Nu waren er bronnen dat men in het Noorden van Gazanen een tijd lang heeft moeten doen met slechts 245 kcal per dag. Dat is ongeveer een maand vol te houden, en dan zal je te maken krijgen met orgaanfalen (daartussen al ernstige verzwakking, uiteraard). Dan zou het dodenaantal toch al boven de 300.000 moeten zitten?
Of: was dat 245 kcal dat nog binnenkwam, maar konden ze zelf nog genoeg voedsel produceren?
2: Dat is een visie. Want je ook kan zeggen: 'ik kan mij niet voorstellen dat je van mening hebt dat Israel nog de plicht heeft om voor de Palestijnse-Gazanen te zorgen, terwijl een democratisch verkozen terreurgroep in Israel een slachting heeft aangericht, waar op een dag 800 burgers zijn vermoord.
[..] In Belarus zijn er talloze mensen geweest in opstand zijn gekomen, zowel via politiek als activisme. Dit zien we onder de Palestijnen amper. Er zijn politiek nooit alternatieven geweest, het idee is altijd een gewapende strijd geweest en dit is nog altijd het overheersende idee. En dit was ook al zo vóór Hamas aan de macht kwam.
Ik heb nog de hoop dat die mensen nu wel een alternatief krijgen en nemen. Nu Israël de diverse corridors heeft gemaakt en onder controle heeft. Dat kan leiden tot een duurzame vrede. En meteen weg met die Palestijnse Autoriteit in de west bank. Dat leidt nergens naar, ook al hebben zij geen gewapende strijd (meer)
[..] 1: Voedsel in overvloed is er vast en zeker niet. Maar het gaat er hier om of er hongersnood is.
Het is vrij goed bekend hoelang een mens gemiddeld zonder voedsel kan tot hij/zij orgaanfalen krijgt en hij/zij zal sterven. Nu waren er bronnen dat men in het Noorden van Gazanen een tijd lang heeft moeten doen met slechts 245 kcal per dag. Dat is ongeveer een maand vol te houden, en dan zal je te maken krijgen met orgaanfalen (daartussen al ernstige verzwakking, uiteraard). Dan zou het dodenaantal toch al boven de 300.000 moeten zitten?
Of: was dat 245 kcal dat nog binnenkwam, maar konden ze zelf nog genoeg voedsel produceren?
2: Dat is een visie. Want je ook kan zeggen: 'ik kan mij niet voorstellen dat je van mening hebt dat Israel nog de plicht heeft om voor de Palestijnse-Gazanen te zorgen, terwijl een democratisch verkozen terreurgroep in Israel een slachting heeft aangericht, waar op een dag 800 burgers zijn vermoord.
3: Toch bijzonder, inderdaad.
Die 245 kcal was twee maanden, in 2024, in een deel in het noorden van Gaza waar de meeste bewoners het gebied al verlaten hadden. 2) kan je zo stellen inderdaad. Of zoals een Israëlische politicus vorig jaar het zei: Niemand zal ons toestaan om twee miljoen burgers van honger te laten omkomen, ook al zou dat misschien gerechtvaardigd en moreel zijn totdat onze gijzelaars zijn teruggekeerd.
[..] Die 245 kcal was twee maanden, in 2024, in een deel in het noorden van Gaza waar de meeste bewoners het gebied al verlaten hadden. 2) kan je zo stellen inderdaad. Of zoals een Israëlische politicus vorig jaar het zei: Niemand zal ons toestaan om twee miljoen burgers van honger te laten omkomen, ook al zou dat misschien gerechtvaardigd en moreel zijn totdat onze gijzelaars zijn teruggekeerd.
2 maanden op 245 kcal.
Geen enkele wetenschappelijke studie laat zien dat dat mogelijk is zonder buitengewoon ernstige verzwakking/orgaanfalen.
israel de nieuwe nazis noemen vind ik echt gigantisch onbeschoft en walgelijk. als het dan zo nodig moet, hou het dan bij de rechts extremisten in de regering aub.
Tja, het nazi-jargon is nog altijd erg populair bij de pro-palestina beweging, het kwetsen om het kwetsen om hun onhaalbaar doel te bereiken. Er bestaat geen Palestina, het land is ooit Palestina genoemd door een anti-semitische Romeinse himbo Hadrianus. Daarmee kun je veronderstellen dat het noemen van Palestina terwijl het al sinds 1948 de staat Israel is ook een haatterm is, een antisemitische haatterm.
[..] Maar hiermee bewijs je toch je eigen ongelijk? Dat het gaat om basisvoorzieningen en niet per se alleen voedsel? In jouw voorbeelden gaat het toch ook duidelijk om bijvoorbeeld naast voedsel ook medicijnen?
Laten we gewoon naar dat NOS artikel kijken. De eerste alinea, de inleiding.
quote:
De humanitaire situatie in Gaza verslechtert en meer Palestijnen lijden honger, kwam deze week naar voren in een rapport van de VN-organisatie OCHA. De noodhulp bereikte de afgelopen maand het laagste niveau in een jaar tijd. Voor de oorlog kwamen er meer dan 500 vrachtwagens per dag de Gazastrook binnen, in oktober waren dat er gemiddeld 37 per dag.
Dit klopt feitelijk al niet. Het waren meer dan 37 vrachtwagens per dag. Daarnaast wil de NOS het hebben over een voedseltekort en vergelijkt die 37 vrachtwagens met voedsel met 500 van voor de oorlog. Waarbij die 500 alles bevat en zelfs voornamelijk uit non-food bestond. De lezer wordt op het verkeerde been gezet. Ik begrijp niet hoe jij dit niet kan zien