abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216744430
Alles over je jeugd/post-kleuter/kleuter-geweest/schoolkind/kind.

Nja, over kinderen die ouder zijn dan kleuters maar nog niet volwassen.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_216744542
De oudste heeft een paar weken geleden een dyslexietest gedaan. Vandaag kregen we de uitslag. Wel duidelijk ondergemiddeld, maar niet slecht genoeg voor officiële dyslexie. Dat is aan de ene kant fijn, maar ik had hem de extra tijd en coulantere omgang met spelfouten zo gegund. Nu blijft het voor hem 'gewoon' extra hard werken. Met het verslag kunnen we natuurlijk wel met school in gesprek over gerichte ondersteuning (hij krijgt bijvoorbeeld al ondersteuning op spelling, maar we kunnen kijken of er meer mogelijk is). Maar zonder verklaring is dat allemaal zonder verplichting.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_216778036
Meneer vapet (bijna 17). Knuppel. Maar hij kwam het wel eerlijk tegen ons zeggen gisteravond. Dat vond ik erg netjes en ook benadrukt.

Voor de rest veel vragen over gesteld, want nog nooit zo'n ding van dichtbij gezien:

"Hoe ben je begonnen?" --> "door de vriendengroep. Gevraagd aan Kyara (een vriendinnetje). (hij chillt bijna elke avond buiten, dus dan kun je er wel een beetje op wachten).
"Gezwicht voor een meisje en groepsdruk dus?" --> "Hahaha"
Stilte: "maar ik vroeg zelf of ik een hijsje mocht"
"Hoe lang al" --> "Anderhalve maand" (kan kloppen, want sinds Oudejaarsnacht is hij bijna elke avond de hort op)
"Hoe duur is dat nou?" --> "Tientje"
"Hoe lang doe je er mee?" --> "Ligt aan jezelf"
"Slim antwoord" --> "Hahaha"
"Hoe kom je er aan?" --> "Ouders van Kyara"
"Wie doet het nog meer?" --> "Bijna iedereen met wie ik buiten chill. Ook het halve voetbalteam"
"Ook zoiets, neem je je voetbal zo serieus ga je dom en gay doen met zo'n vape." --> "Hahaha" (als een boer met kiespijn deze :D )
"Maar er zijn er dus ook die het niet doen?" --> "Uhuh"
"Laat eens ruiken dan" --> (haalt hem uit zijn jaszak, enorme unit ook lol)
"Hmm, ruikt nog best lekker" --> "Ja, maar het is zonder smaakje, want dat is verboden"
"Uhuh, en onder je 18e zo'n ding gebruiken is niet verboden?" --> "Hahaha"
"Ik weet het goed gemaakt. Ik betaal je condooms als jij niet meer gaat vapen" --> "Uhh, nee, hahahahahaha"
"En nu?" --> "Nu hoef ik niet meer 2km van huis te roken." _O- _O-
"Vapen. Roken is iets anders" --> "Nee, roken"
"Vapen." --> "Roken" (gaat nog zo'n 5x door)
.... ---> "Papa, ik dacht dat je boos zou worden."
"Omdat je iets eerlijk toegeeft? Ik vind het alleen oliedom, maarja, dat ben ik ook, want ik vind een jointje ook lekker."

Zo ging het ongeveer. Nog gezegd dat ik het verder niet ga verbieden, omdat hij (je) het toch stiekem gaat doen anders (wat 'ie al deed de eerste paar maanden) en dat ik hoop dat 'ie met alle andere dingen iig wacht tot na zijn middelbare school, en het liefst ook zijn mbo erna. Daarnaast blowde ik op mijn vijftiende al, stiekem, tot m'n 25e ofzo, dus tsja.

Dussss: ik kan het wel hea, hey hey hey!!! Nou benieuwd, houden die van jullie zich bezig met dit soort dingen en hoe zou je ermee omgaan?
pi_216778296
Pfoe, knap dat je zo'n rustig gesprek hebt kunnen voeren @DjVero ! Ik zou het echt heel erg vinden als mijn kinderen zouden gaan roken/vapen. Ik heb gezien wat het op de lange termijn met je gezondheid kan doen. Zelf heb ik nooit iets gerookt, nooit behoefte aan gehad ook, dus kan ook niet echt begrip ervoor opbrengen ben ik bang :@.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_216778455
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2025 11:42 schreef Phaidra het volgende:
Pfoe, knap dat je zo'n rustig gesprek hebt kunnen voeren @:DjVero ! Ik zou het echt heel erg vinden als mijn kinderen zouden gaan roken/vapen. Ik heb gezien wat het op de lange termijn met je gezondheid kan doen. Zelf heb ik nooit iets gerookt, nooit behoefte aan gehad ook, dus kan ook niet echt begrip ervoor opbrengen ben ik bang :@.
Nou ja, en dat heb ik dus wél met hoe hij met zijn geld omgaat. Ik kan daar zo vreselijk slecht tegen. Maar ik besef dat ik inmiddels Don Quichot ben, dus dat onderwerp laat ik rusten.
pi_216781073
Wij vertellen tegen B van nu 11 dat hij eerder doodgaat als hij vapet. Met zijn astma is het dommer dan dom.
Hopelijk werkt dat.
pi_216781218
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2025 14:27 schreef exode het volgende:
Wij vertellen tegen B van nu 11 dat hij eerder doodgaat als hij vapet. Met zijn astma is het dommer dan dom.
Hopelijk werkt dat.
Ik heb nog enkele foto's van mijn moeder van haar laatste periode met COPD. Hoop dat dat ook een beetje afschrikt :X.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_216781360
Hier hebben beide jongens bewust meegemaakt dat mijn vader 24/7 aan de zuurstof zat ivm COPD door 40+ jaar roken, en er uiteindelijk aan overleed. Tot op heden vinden ze roken en vapen dus superstom en vies. Ik ben benieuwd wat de overgang naar de middelbare school volgend jaar doet met die overtuiging.
  vrijdag 21 februari 2025 @ 21:10:37 #9
319308 Tink89
To live is to dance
pi_216786527
"Ook zoiets, neem je je voetbal zo serieus ga je dom en gay doen met zo'n vape.''

Gay? Echt? Wat een idiote woordkeuze...

En verder knap dat je rustig gebleven bent. Ik weet niet of ik dat zou kunnen. Ik zou wel het gesprek over de risico's, de verslavende rotzooi die erin zit enzo en de kosten nog eens voeren. En geen idee of je de ouders van dat meisje kent, maar als een ouder van een ander kind mijn kind vape-spullen zou bezorgen, zou ik daar op z'n minst van op de hoogte willen zijn... Misschien kun je duidelijke afspraken maken over hoe veel vapen, wanneer wel en niet enzo? Zo kun je het mogelijk nog een beetje binnen de perken houden.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_216790365
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 11:13 schreef Phaidra het volgende:
De oudste heeft een paar weken geleden een dyslexietest gedaan. Vandaag kregen we de uitslag. Wel duidelijk ondergemiddeld, maar niet slecht genoeg voor officiële dyslexie. Dat is aan de ene kant fijn, maar ik had hem de extra tijd en coulantere omgang met spelfouten zo gegund. Nu blijft het voor hem 'gewoon' extra hard werken. Met het verslag kunnen we natuurlijk wel met school in gesprek over gerichte ondersteuning (hij krijgt bijvoorbeeld al ondersteuning op spelling, maar we kunnen kijken of er meer mogelijk is). Maar zonder verklaring is dat allemaal zonder verplichting.
Hebben jullie de test zelf betaald of is het vanuit school gegaan?

Onze oudste zit denk ik ook op het randje. Telkens een supergoed rapport, behalve voor spelling, en haar leestempo is prut. Ik vraag zo ongeveer bij elk rapportgesprek of ze echt niet aan dyslexie denken, maar school ziet dat niet. En ik hoef er niet zo nodig nóg een labeltje op te plakken, maar denk ook dat ze geholpen zou zijn met meer tijd en coulance met spelfouten, zeker op de middelbare school. Maar zo'n test particulier doen is zo duur :X
pi_216790875
Ik weet dat er bij ons in de buurt meerdere VO scholen die (zeker op de hogere niveaus) na de eerste toetsen kinderen voorselecteren op vermoeden dyslexie.
Juist omdat de havo/vwo kinderen vaak nooit op de E score zijn terecht gekomen door compensatie.
pi_216791069
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2025 08:44 schreef Loj het volgende:
Ik weet dat er bij ons in de buurt meerdere VO scholen die (zeker op de hogere niveaus) na de eerste toetsen kinderen voorselecteren op vermoeden dyslexie.
Juist omdat de havo/vwo kinderen vaak nooit op de E score zijn terecht gekomen door compensatie.
Maar dan alsnog moet je een half jaar intensief remedieren en zwak scoren op de toetsen om een dyslexieverklaring te krijgen - hier in de regio in ieder geval.
pi_216793986
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2025 08:44 schreef Loj het volgende:

Dat wist ik niet, dat is wel interessant om te lezen. Ik vermoed dat dat dus bij m'n oudste ook het geval is. Misschien toch maar de portemonnee trekken voor die test dus..
pi_216794364
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2025 07:18 schreef Amsel het volgende:

[..]
Hebben jullie de test zelf betaald of is het vanuit school gegaan?

Onze oudste zit denk ik ook op het randje. Telkens een supergoed rapport, behalve voor spelling, en haar leestempo is prut. Ik vraag zo ongeveer bij elk rapportgesprek of ze echt niet aan dyslexie denken, maar school ziet dat niet. En ik hoef er niet zo nodig nóg een labeltje op te plakken, maar denk ook dat ze geholpen zou zijn met meer tijd en coulance met spelfouten, zeker op de middelbare school. Maar zo'n test particulier doen is zo duur :X
Wij hebben zelf het initiatief genomen, en betalen ook zelf. School zei dat het via hun wel een jaar kon duren voor je in aanmerking komt. Er moet eerst remedial teaching aangeboden worden, dan blijken dat het niet helpt en dan pas testen. Daar wilden we niet op wachten.

De kosten vonden wij meevallen, maar we hebben geen IQ-test gedaan in eerste instantie. Er lag een test van 3 jaar geleden, er was geen directe reden dat die herhaald moest worden. Dat scheelt iets. We rekenen op ca. ¤700.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_216794588
Oh en nu lijkt het wel alsof we stappen hebben overgeslagen. Dat is niet echt zo.

SPOILER: lang verhaal
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_216795343
@Phaidra
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 4% gewijzigd door Elleska op 23-02-2025 00:08:46 ]
  zaterdag 22 februari 2025 @ 18:28:47 #17
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_216796618
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2025 13:56 schreef Amsel het volgende:

[..]
Dat wist ik niet, dat is wel interessant om te lezen. Ik vermoed dat dat dus bij m'n oudste ook het geval is. Misschien toch maar de portemonnee trekken voor die test dus..
Je hebt nog de tijd. Mijn zoon is 1 maand voor de zomervakantie in groep 8 getest. Daarvoor was hij niet testbaar omdat zijn gedrag te slecht was en hij ook t/m groep 6 uberhaupt weigerde te lezen of schrijven. Hij begon pas in groep 7 met lezen en schrijven. Toen moest school aantonen dat ze genoeg gedaan hadden aan extra ondersteuning etc. Dat was ergens halverwege groep 8 gereed en toen moest zijn gedrag dus nog verbeteren. Lang verhaal kort, zelfs nadat we pas 1 week voor de zomervakantie zijn dyslexieverklaring hadden, heeft hij toch op het VO van het begin af aan extra tijd gekregen voor toetsen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_216797050
Mijn jongste scoorde steeds 2xE en dan een D en dan moesten we weer opnieuw gaan tellen tot ze 3x een E had, die heeft ze nooit gehaald, dus geen dyslexie onderzoek. Toen wel RT gehad.

Toen gekozen om niet zelf te laten onderzoeken en af te wachten of ze op zou vallen met de screening in de brugklas, maar toch ook niet.
Ze heeft veel moeite met begrijpend lezen, dit gaat haar in het engels dan wel weer makkelijker af.
Maar nu in V4 heb ik het idee dat dat begrijpend lezen haar toch wel parten speelt. En misschien niet zo handige leerstrategieën en te laat beginnen met leren, helpt niet mee vrees ik.
Fake it till you make it...
pi_216800627
Interessant om te lezen allemaal! Dochter is een kei in begrijpend lezen, maar leest dus wel langzaam, en is heel slecht in spellen.

Gek genoeg leest en schrijft ze in het Engels (haar tweede taal) een stuk sneller/beter. Dus dat doet dan wel weer denken dat het toch aan de kennis van de spellingsregels in het Nederlands ligt?

Anyway, ze zit in een heel psychologisch traject voor andere issues, en daar was dit ook al opgevallen, dus ze suggereerden dat ze misschien ook wel op dyslexie konden testen (al heeft dat eigenlijk helemaal niks te maken met de reden dat ze daar komt). We horen deze week meer over het vervolgtraject daar, dus dan kijken we of we dit ook meenemen. En anders gaan we het inderdaad zelf regelen/betalen. Want ook als er uit zo'n test komt dat het géén dyslexie is, geeft dat wel een idee van wat er moet gebeuren om haar hiermee te helpen.
pi_216814375
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2025 23:21 schreef Amsel het volgende:
Interessant om te lezen allemaal! Dochter is een kei in begrijpend lezen, maar leest dus wel langzaam, en is heel slecht in spellen.

Gek genoeg leest en schrijft ze in het Engels (haar tweede taal) een stuk sneller/beter. Dus dat doet dan wel weer denken dat het toch aan de kennis van de spellingsregels in het Nederlands ligt?

Anyway, ze zit in een heel psychologisch traject voor andere issues, en daar was dit ook al opgevallen, dus ze suggereerden dat ze misschien ook wel op dyslexie konden testen (al heeft dat eigenlijk helemaal niks te maken met de reden dat ze daar komt). We horen deze week meer over het vervolgtraject daar, dus dan kijken we of we dit ook meenemen. En anders gaan we het inderdaad zelf regelen/betalen. Want ook als er uit zo'n test komt dat het géén dyslexie is, geeft dat wel een idee van wat er moet gebeuren om haar hiermee te helpen.
De coach waar wij voor de jongste dyslexiebegeleiding hebben gedaan, vertelde dat haar dochter (ook ernstig dyslectisch) veel beter kon lezen en schrijven in het Engels. Ze vindt dat een veel logischer taal. Dus het één hoeft het ander niet per se uit te sluiten.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_216968067
Iemand uit het onderwijs die mij iets kan vertellen over de DMT? Wij hebben vandaag de rapporten binnen gekregen, en alle drie de kinderen zijn extreem gezakt in de cito-score. Zoon (groep 6) van ruim I+ naar IV, dochter 1 (groep 4)van nog ruimer I+ naar III en dochter 2 (groep 4) van ruim I+ naar II. Hoe kan zo’n extreem verschil bij alle kinderen verklaarbaar zijn? De vorige rapporten waren bij alle kinderen elke keer I+ We stellen die vraag uiteraard ook volgende week met de 10 minutengesprekken, maar ik kom graag goed beslagen ten ijs, en we hebben nog een paar punten die we moeten bespreken die ik belangrijker vind.

Ik ga morgen ook nog even informeren bij wat andere ouders naar scores, of het bij hen ook zo enorm afwijkt van de lijn. Al dat geklaag vorig jaar dat het onderwijs op school eigenlijk van te laag niveau was, maar bij een (in theorie) objectieve cito meting scoren ze alle drie op meerdere taalvlakken opeens een stuk slechter. Volgens het rapport is dochter 2 zelfs van avi M6 naar E5 gezakt :?
  zaterdag 8 maart 2025 @ 08:04:10 #22
319308 Tink89
To live is to dance
pi_216969476
Da's heel gek. Dan zijn ze of strenger gaan toetsen (wat eigenlijk niet kan, want dat ligt allemaal vast) of er is iets anders aan de hand.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 8 maart 2025 @ 08:05:56 #23
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_216969483
Kan er een andere testmethode gebruikt zijn?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  zaterdag 8 maart 2025 @ 08:43:13 #24
100412 mefke79
komt goed!
pi_216969706
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 09:21 schreef Phaidra het volgende:

[..]
De coach waar wij voor de jongste dyslexiebegeleiding hebben gedaan, vertelde dat haar dochter (ook ernstig dyslectisch) veel beter kon lezen en schrijven in het Engels. Ze vindt dat een veel logischer taal. Dus het één hoeft het ander niet per se uit te sluiten.
Hier thuis heeft de jongste een officiële dyslexie verklaring en hij leest en spelt in het Engels ook beter dan in het Nederlands. Oudste (geen dyslexie) heeft tto gedaan en staat er nu in 4 vmbo t ook beter voor bij Engels dan bij Nederlands. Nederlands is ook gewoon lastig en ik denk dat het ook niet helpt dat de afgelopen jaren het onderwijs in het Nederlands gewoon slechter geworden is. Mijn jongens hebben invulboeken voor alle vakken, ze schrijven nooit een opstel en hun boeken bevatten minder tekst dan die van mij zo'n 30 jaar geleden. Dus ze oefenen het lezen en spellen ook minder.

Overigens, jongste heeft naast dyslexie ook de diagnose adhd en heeft de laatste jaren drie keer een iq onderzoek gehad en daarin zie je de dyslexie terug in de uitslagen van de onderdelen. Adhd en dyslexie hangen ook samen en dat zie je bij hem goed.
Nu hij op de middelbare zit en ze daar rekening houden met de dyslexie gaat het juist als een trein, hij bloeit er helemaal op. Voor hem is de verklaring dus heel waardevol nu, we zijn blij dat we daarop zijn blijven aandringen want dat was nog best een gedoe omdat hij toen al de adhd diagnose had (het is dus ook officieel geen ernstige enkelvoudige dyslexie maar ernstige dyslexie icm met adhd, maakt verder niet uit, de officiële verklaring is er).

Over die toetsen; ja formeel verwacht je groei of ongeveer gelijk blijven maar...het blijven mensen hè. Misschien zijn ze afgeleid tijdens de toets, is er bij eentje net iets getoetst wat nog niet lekker behandeld was etc. Ik zou het navragen en zeker omdat je al aangeeft ook andere dingen te willen checken. Ik zou ook verwachten dat de docenten dat zelf al gedaan hebben (want opvallend). Van de andere kant: het is een momentopname en nog geen trend. En Cito scores zeggen echt niet alles. Jullie en de docenten kennen de kinderen het beste en daar zou ik eerder op varen dan de cito scores.
(Mijn mening over cito is ook wat gekleurd door eigen ervaringen met jongste en door artikelen over hoe begrijpend lezen getoetst wordt :+ )
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_216970279
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 08:43 schreef mefke79 het volgende:

[..]
Hier thuis heeft de jongste een officiële dyslexie verklaring en hij leest en spelt in het Engels ook beter dan in het Nederlands. Oudste (geen dyslexie) heeft tto gedaan en staat er nu in 4 vmbo t ook beter voor bij Engels dan bij Nederlands. Nederlands is ook gewoon lastig en ik denk dat het ook niet helpt dat de afgelopen jaren het onderwijs in het Nederlands gewoon slechter geworden is. Mijn jongens hebben invulboeken voor alle vakken, ze schrijven nooit een opstel en hun boeken bevatten minder tekst dan die van mij zo'n 30 jaar geleden. Dus ze oefenen het lezen en spellen ook minder.

Overigens, jongste heeft naast dyslexie ook de diagnose adhd en heeft de laatste jaren drie keer een iq onderzoek gehad en daarin zie je de dyslexie terug in de uitslagen van de onderdelen. Adhd en dyslexie hangen ook samen en dat zie je bij hem goed.
Nu hij op de middelbare zit en ze daar rekening houden met de dyslexie gaat het juist als een trein, hij bloeit er helemaal op. Voor hem is de verklaring dus heel waardevol nu, we zijn blij dat we daarop zijn blijven aandringen want dat was nog best een gedoe omdat hij toen al de adhd diagnose had (het is dus ook officieel geen ernstige enkelvoudige dyslexie maar ernstige dyslexie icm met adhd, maakt verder niet uit, de officiële verklaring is er).

Over die toetsen; ja formeel verwacht je groei of ongeveer gelijk blijven maar...het blijven mensen hè. Misschien zijn ze afgeleid tijdens de toets, is er bij eentje net iets getoetst wat nog niet lekker behandeld was etc. Ik zou het navragen en zeker omdat je al aangeeft ook andere dingen te willen checken. Ik zou ook verwachten dat de docenten dat zelf al gedaan hebben (want opvallend). Van de andere kant: het is een momentopname en nog geen trend. En Cito scores zeggen echt niet alles. Jullie en de docenten kennen de kinderen het beste en daar zou ik eerder op varen dan de cito scores.
(Mijn mening over cito is ook wat gekleurd door eigen ervaringen met jongste en door artikelen over hoe begrijpend lezen getoetst wordt :+ )
Adhd en dyslexie hangen ook samen. Vind ik interessant om te lezen. Is dat zo?

Mijn oudste zit nu in groep 5 en heeft begin dit schooljaar officieel dyslexie verklaring gekregen en het doet hem goed. Zijn zelfvertrouwen is de lucht in geschoten en hij gaat nu als een speer.

De jongste zit in groep vier en heeft nu voor de eerste keer een E score voor DMT. De juffen vermoeden ook dyslexie, maar ik denk hij zelf tegen zijn ADHD aanloopt. Niet gediagnosticeerd overigens. Als hij zo’n grote lijst woorden ziet haakt ie af. Volgens de juffen komt ie ook niet verder dan AVI start, terwijl ik hem zelf thuis echt veel beter vind lezen dan zijn broer in groep 4. Nu overweeg ik toch om zelf een dyslexie test te doen, omdat ik zie wat die verklaring doet bij z’n broer. Maar moet ik ook iets mijn het vermoeden van ADHD, en hoe moet ik dat aanpakken?

En ik vind het dan weer leuk Fok! toeval dat ik sinds deze week hiermee worstel en ik nu jou berichtje lees dat het misschien wel samenhangt :D Ik had die link niet gelegd.
pi_216970778
Bij Simon op school wordt bij AVI nooit verder getest dan 2 niveau's hoger. Nu zou hij M4 moeten halen, hij beheerst M5 (2 niveau's hoger) en mag daarom E5 lezen. Wij hebben gevraagd om eens te kijken wat zijn daadwerkelijke niveau is (thuis leest ie ook met gemak E6), maar school weigert dat.

Bij rekenen scoort hij ook heel erg hoog, ver in de I+. Van de juf begreep ik dat hij de cito foutloos had gemaakt, maar dat er bij 1 of 2 fouten (op 40 vragen geloof ik) al een hele sterke daling te zien is in de grafiek als je al hoog in de I+ zit, een veel grotere daling dan als je bijv. gemiddeld scoort op de cito. Zelfde geldt voor begrijpend lezen en spelling ed. Wij hebben deze keer specifiek naar de cito-scores gevraagd, omdat vorig jaar er ook een hele sterke daling in de grafiek te zien was.

Het blijft natuurlijk een momentopname, je kunt altijd een slechte dag hebben, je niet lekker voelen, slecht hebben geslapen enz.
pi_216970970
De officiële testmethode lijkt hetzelfde te zijn, ze gebruiken cito en we krijgen hetzelfde uitslagenblad met grafieken etc. daarvoor als eerdere jaren. AVI niveau stond in het rapport zelf, die lijken ze niet getest te hebben met cito deze keer.

Wij denken ook dat er toch iets aan de manier van afname is veranderd, maar ik vraag me dus af in hoeverre dat überhaupt kan, cito zou objectief moeten zijn. Zoon zegt zelf bij de DMT maar 3 woorden fout gelezen te hebben, en dat het niet veel slechter ging dan normaal.
pi_216971097
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 00:10 schreef FlyingFish het volgende:
Iemand uit het onderwijs die mij iets kan vertellen over de DMT? Wij hebben vandaag de rapporten binnen gekregen, en alle drie de kinderen zijn extreem gezakt in de cito-score. Zoon (groep 6) van ruim I+ naar IV, dochter 1 (groep 4)van nog ruimer I+ naar III en dochter 2 (groep 4) van ruim I+ naar II. Hoe kan zo’n extreem verschil bij alle kinderen verklaarbaar zijn? De vorige rapporten waren bij alle kinderen elke keer I+ We stellen die vraag uiteraard ook volgende week met de 10 minutengesprekken, maar ik kom graag goed beslagen ten ijs, en we hebben nog een paar punten die we moeten bespreken die ik belangrijker vind.

Ik ga morgen ook nog even informeren bij wat andere ouders naar scores, of het bij hen ook zo enorm afwijkt van de lijn. Al dat geklaag vorig jaar dat het onderwijs op school eigenlijk van te laag niveau was, maar bij een (in theorie) objectieve cito meting scoren ze alle drie op meerdere taalvlakken opeens een stuk slechter. Volgens het rapport is dochter 2 zelfs van avi M6 naar E5 gezakt :?
Drie keer een sterke daling is wel bijzonder. Het zou natuurlijk wel kunnen dat ze door de hoge scores niet meer hebben geoefend in DMT. DMT is heel suf woordjes lezen, die geen verband met elkaar hebben. Avi is een stuk tekst lezen, dus daar zit samenhang in.
Wij doen ook geen DMT meer vanaf groep 5 als het avi niveau minstens 1 niveau boven het beoogde niveau ligt (wat je vanaf groep 5 vaak gaat zien).

AVI niveau naar beneden vind ik erg bijzonder. Het zou, in theorie kunnen dat dochter2 avikaart E6 een tweede keer op frustratie niveau had, waardoor ze zijn gaan terug toetsen. Maar dan vind ik daar wat van, want avi niveaus naar beneden doet ook iets met een kind. Ik zou het dan gewoon op M6 hebben laten staan. Zeker een discussie punt waard.

Dan las ik bij iemand nog iets over sterke dalingen bij 1+. Als je 1+ haalt op een Cito heb je de toets idd (bijna) foutloos gemaakt. Maak je een volgende toets nog steeds zeer goed, maar heb je nu 3 foutjes zie je een grote daling omlaag naar bijv een 1 score. Je kan dus dan eigenlijk niets met grafieken. Js heeft bijvoorbeeld al jaren een symbool “let op mij”. Al zijn Cito’s zitten tussen de 1 en 1+, dus ik maak mij daar geen zorgen over. Hoger kan niet…
  Moderator zaterdag 8 maart 2025 @ 11:05:43 #29
236264 crew  capricia
pi_216971142
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 10:49 schreef FlyingFish het volgende:
De officiële testmethode lijkt hetzelfde te zijn, ze gebruiken cito en we krijgen hetzelfde uitslagenblad met grafieken etc. daarvoor als eerdere jaren. AVI niveau stond in het rapport zelf, die lijken ze niet getest te hebben met cito deze keer.

Wij denken ook dat er toch iets aan de manier van afname is veranderd, maar ik vraag me dus af in hoeverre dat überhaupt kan, cito zou objectief moeten zijn. Zoon zegt zelf bij de DMT maar 3 woorden fout gelezen te hebben, en dat het niet veel slechter ging dan normaal.
DMT is losstaand toch niet zo belangrijk, als er verders niets speelt?
Ik kende eigenlijk voornamelijk gewicht toe aan begrijpend lezen en rekenen.

Hier werd in groep 7 en 8 sws al geen DMT meer afgenomen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 8 maart 2025 @ 11:25:03 #30
100412 mefke79
komt goed!
pi_216971329
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 09:51 schreef Adrian4 het volgende:

[..]
Adhd en dyslexie hangen ook samen. Vind ik interessant om te lezen. Is dat zo?
Het zijn natuurlijk om te beginnen beide afwijkingen in de hersenen (of nou ja in de manier van denken). Maar uit onderzoek blijkt ook dat 40% van de adhd'ers dyslexie heeft en omgekeerd zo'n 40% van de mensen met dyslexie ook adhd heeft.
Jongste legt het verband niet tussen letter en klank, hij ziet ook geen woordbeeld (hij automatiseert niet) en moet dus elk woord echt lezen. Dat is soms teveel gevraagd en dan gaat ie raden. Hetzelfde gebeurt bij rekenen; hij rekent waar wij zaken uit ons hoofd doen. Tafels kent hij niet, wat we ook doen en oefenen, maar hij kan ze prima berekenen. Duurt net wat langer maar hij komt er wel. Dat stukje van niet automatiseren past bij de adhd. Er zijn online wel meer verbanden te vinden, er wordt best veel onderzoek naar gedaan.

Als ik het opnieuw moest doen zou ik eerst kijken of je een dyslexie verklaring kan krijgen en dan pas naar de adhd kijken. Die verklaring is makkelijker te krijgen zonder adhd label.
Overigens; ik vind het bijzonder dat je eerst drie keer heel laag moet scoren voordat je getest mag worden. Wat dat doet met je zelfvertrouwen :N en de tijd die er overheen gaat voordat je dan echt geholpen wordt. Een goede leerkracht kan echt wel inschatten of die test nodig is.
pi_216971843
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 11:05 schreef capricia het volgende:

[..]
DMT is losstaand toch niet zo belangrijk, als er verders niets speelt?
Ik kende eigenlijk voornamelijk gewicht toe aan begrijpend lezen en rekenen.

Hier werd in groep 7 en 8 sws al geen DMT meer afgenomen.
DMT is niet de enige afwijking, wel de meest extreme. Bij alle taalgerelateerde dingen zijn ze achteruit gegaan in scores. Begrijpend lezen zegt zoon ook zelf over dat het een stuk moeilijker is geworden, dus dat is wel te verklaren. Dochters zijn daar dit jaar pas voor het eerst op gescoord, dus daar is nog weinig over te zeggen.

Het is ook erg onrustig in hun klassen/op school. Ze hebben alle drie een leerkrachtwissel gehad. Dochters na de kerstvakantie, zoon pas begin februari waardoor hij überhaupt geen rapport heeft gehad maar alleen de cito-scores zonder toelichting. En die zijn dus nog getoetst door de vorige leerkracht. Ik heb wel vertrouwen in zoon’s nieuwe (hoofd)leerkracht, en ik denk ook dat hij daar een betere match mee heeft.

Maar bedankt voor de info, daarmee kan ik iig wat voorbereider de gesprekken instappen woensdag.
pi_216971943
Onze leerkracht waarschuwde dat de eerste cito in groep 6 vaak slecht gemaakt wordt, omdat het tempo en de moeilijkheidsgraad van de stof snel toeneemt. Ik ben erg benieuwd, N zit ook in groep 6, maar we krijgen het pas volgende week te horen. Ook veel leerkrachtwisselingen en lesuitval, dus ik ben benieuwd …
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_216973450
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 10:31 schreef TolstoiFan het volgende:
Bij Simon op school wordt bij AVI nooit verder getest dan 2 niveau's hoger. Nu zou hij M4 moeten halen, hij beheerst M5 (2 niveau's hoger) en mag daarom E5 lezen. Wij hebben gevraagd om eens te kijken wat zijn daadwerkelijke niveau is (thuis leest ie ook met gemak E6), maar school weigert dat.
Kan het zijn dat de grens E5 een andere reden heeft?
Als ik het goed heb valt E6 vaak onder de B boeken, dat zijn boeken voor kinderen van 9 tot 13 jaar.

Bij L wordt er ook niet verder doorgetest en hij mag alle Aboeken lezen. Het is belangrijker dat het boek aansluit bij de belevingswereld dan bij het leesniveau is mij zowel op school als bij de bibliotheek uitgelegd.

[ Bericht 1% gewijzigd door Elleska op 08-03-2025 17:05:47 ]
pi_216974515
Hmm, N mocht vanaf midden groep 4 alle boeken lezen, als het maar minimaal niveau M6 was. Toen heeft ze ook Grijze Jager gelezen en in groep 5 begon ze met Percy Jackson. Blijkbaar verschillen scholen in hun aanpak.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  zaterdag 8 maart 2025 @ 17:10:15 #35
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_216974660
Oudste was hier ook in groep 4 AVI uit en mocht ook gewoon alles lezen.

FF, wij hebben ook wel eens een afwijking in de DMT gehad. Dat was geloof een fout in het systeem. De reden ben ik vergeten. :@
pi_216974858
In principe kun je vanaf E4 alles lezen, daarna staat er ook geen niveau meer op de meeste boeken. De letter geeft puur het aangeraden belevingsniveau aan. Mijn dochters zouden ook 50 shades of grey al redelijk goed kunnen lezen tekstueel, maar ik houd het voorlopig toch nog even op superjuffie en de magische dierenschool ;)

A boeken zijn vaak brave boeken met weinig echte spanning. B boeken zijn spannender en hebben ook vaak al iets lastigere thema’s (scheiding, overlijden, zoenen), C en D gaan nog een stapje verder. Letters in principe niets over hoe moeilijk een boek is, al zit daar natuurlijk wel een bepaalde correlatie in.
  zaterdag 8 maart 2025 @ 17:34:31 #37
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_216974967
Ik neem aan dat 50 shades of grey niet in de schoolbieb staat :P
pi_216975312
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 15:06 schreef Elleska het volgende:

[..]
Kan het zijn dat de grens E5 een andere reden heeft?
Als ik het goed heb valt E6 vaak onder de B boeken, dat zijn boeken voor kinderen van 9 tot 13 jaar.

Bij L wordt er ook niet verder doorgetest en hij mag alle Aboeken lezen. Het is belangrijker dat het boek aansluit bij de belevingswereld dan bij het leesniveau is mij zowel op school als bij de bibliotheek uitgelegd.
Bij ons in de grote bieb (dus niet de schoolbieb) staan ook nog behoorlijk wat A-boeken die M6 en E6 zijn. Wij letten zeker op of een boek aansluit bij zijn belevingswereld, dat is ook zeker belangrijk.

Meestal kiest Simon in de bieb een stuk of 4 boeken zelf, ik zoek een aantal boeken echt op avi-niveau (E5 t/m E6), waaruit hij dan 2-3 kiest en dan gaan er ook nog een aantal Ducks mee. Belangrijkste vind ik vooral leesplezier.

Vanuit mijn ervaring in de schoolbieb weet ik echter ook dat er echt wel doorgetest wordt bij kinderen (er was bijv. een meisje begin groep 3, dat al E5 mocht lezen bijv.en vorig jaar was een jongetje in groep 4, dat al E7 had).In de schoolbieb benadrukken de juffen vaak dat de kinderen op hun eigen niveau moeten lezen (als biebouders hebben wij ook alle avi-scores), maar als iemand 2 niveaus hoger beheerst, is dat gewoon het niveau waarop gestopt is met testen, niet per sé het niveau dat het kind heeft.
pi_216977820
Ik heb er eentje die eind groep 3 avi uit was. Hij mocht van de juf alles lezen in de bieb.
Maar als biebouder hadden we wel de regel dat ze tot groep 6 geen C boeken mochten lenen.
(En de C boeken die ook D inhoud bevatte, verkeerd gelabeld, heb ik persoonlijk uit de bieb gewerkt. :P )

Hij las in groep 4 dingen als de grijze jager, Harry Potter etc.

Tot avi E4 moesten ze van juf de boeken uit de klassenkast lezen tijdens leestijd. In hun vrije werktijd mochten ze zelf iets kiezen uit de schoolbieb, welk niveau/type dan ook (alleen de beperking voor C boeken)
  Moderator zaterdag 8 maart 2025 @ 21:27:34 #40
236264 crew  capricia
pi_216978381
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 17:34 schreef Kyara het volgende:
Ik neem aan dat 50 shades of grey niet in de schoolbieb staat :P
Nee. Maar het Dagboek van Anne Frank wel.
En daar kwam ooit mijn 9 jarige mee thuis.

Lekker laten lezen joh.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zaterdag 8 maart 2025 @ 21:29:22 #41
236264 crew  capricia
pi_216978414
Oh. En lezen is hier heel veel een combinatie met Storytel geweest.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217032826
Nog een update over school voor de geïnteresseerden:
SPOILER
pi_217165146
Kleine meisjes worden groot en mondig

Wiebke had een akkefietje over een tennisbal
Volgens mij ben ik toch geen weerwolfje
  Moderator maandag 24 maart 2025 @ 18:49:03 #44
5428 crew  miss_sly
pi_217167959
Kleine meisjes worden inderdaad groot.

SPOILER
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_217168194
Zo hee, @miss_sly dat is wel even schakelen denk ik :o. Ondanks het voortraject, je houdt er toch ook rekening mee dat het niet doorgaat. Spannend maar ook wel ontzettend gaaf!
Venus in pocketformaat
© loveli
  Moderator maandag 24 maart 2025 @ 19:29:21 #46
5428 crew  miss_sly
pi_217168401
Tot de mail van vandaag wilde ze er niet vanuit gaan dat het zou lukken. En zelfs nu is ze nog bang dat het niet doorgaat, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Het is echt even schakelen. Je gaat er natuurlijk altijd vanuit dat ze ooit vertrekken, maar ik dacht altijd dat dat toch wel minstens nog drie jaar zou duren. Maar het past zo ontzettend bij haar!
pi_217168511
Wat gaaf! UWC is zo’n mooie springplank ook naar van alles.
pi_217169301
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2025 18:49 schreef miss_sly het volgende:
Kleine meisjes worden inderdaad groot.

SPOILER
Wat een avontuur! Wauw, gaaf hoor.
Een kennisje van mij heeft zoiets gedaan in Noorwegen, was een hele mooie ervaring.
pi_217169722
Oh wat gaaf @miss_sly
T wilde ook heel graag maar we vonden het best wel aan de prijs.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  Moderator maandag 24 maart 2025 @ 21:14:59 #50
5428 crew  miss_sly
pi_217169845
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2025 21:00 schreef Vicky het volgende:
Oh wat gaaf @:miss_sly
T wilde ook heel graag maar we vonden het best wel aan de prijs.
S krijgt een flinke beurs. Natuurlijk moeten we ook nog een flink bedrag zelf betalen, maar met de beurs is het wel te doen.
T kan zich altijd aanmelden via de procedure. Kan volgend jaar ook nog in haar geval, want ze wordt volgend jaar jul 17, dus qua leeftijd kan het.
pi_217170175
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2025 21:14 schreef miss_sly het volgende:

[..]
S krijgt een flinke beurs. Natuurlijk moeten we ook nog een flink bedrag zelf betalen, maar met de beurs is het wel te doen.
T kan zich altijd aanmelden via de procedure. Kan volgend jaar ook nog in haar geval, want ze wordt volgend jaar jul 17, dus qua leeftijd kan het.
Misschien wil de volgend jaar. Volgens mij moesten wij minstens 10k zelden betalen.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  Moderator maandag 24 maart 2025 @ 21:51:10 #52
5428 crew  miss_sly
pi_217170194
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2025 21:47 schreef Vicky het volgende:

[..]
Misschien wil de volgend jaar. Volgens mij moesten wij minstens 10k zelden betalen.
Dat is moeilijk vooraf te bepalen. Je moet je financiële gegevens aanleveren en op basis daarvan wordt het ouderaandeel bepaald.

De aanmeldingsperiode is ook al erg leuk en leerzaam. En in november is er vast weer een open dag in Maastricht. Tot op het laatste moment kun je beslissen om het toch niet te doen.
pi_217170255
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2025 21:51 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat is moeilijk vooraf te bepalen. Je moet je financiële gegevens aanleveren en op basis daarvan wordt het ouderaandeel bepaald.

De aanmeldingsperiode is ook al erg leuk en leerzaam. En in november is er vast weer een open dag in Maastricht. Tot op het laatste moment kun je beslissen om het toch niet te doen.
Misschien volgens jaar. We gaan het zien.
Ze is gisteren thuisgekomen van een week Frankrijk (uitwisseling). Heeft het ontzettend naar haar zin gehad. Is naar de Mont St. Michel geweest, is gaan wadlopen, heeft een visproeverij gehad terwijl ze helemaal niet van vis houdt (ze heeft wel alles geproefd van garnaal, oester tot kreeft).
In 6vwo gaan ze met BSM op wintersport en dat vindt ze ook wel heel erg leuk.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
  Moderator maandag 24 maart 2025 @ 22:12:31 #54
5428 crew  miss_sly
pi_217170440
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2025 21:56 schreef Vicky het volgende:

[..]
Misschien volgens jaar. We gaan het zien.
Ze is gisteren thuisgekomen van een week Frankrijk (uitwisseling). Heeft het ontzettend naar haar zin gehad. Is naar de Mont St. Michel geweest, is gaan wadlopen, heeft een visproeverij gehad terwijl ze helemaal niet van vis houdt (ze heeft wel alles geproefd van garnaal, oester tot kreeft).
In 6vwo gaan ze met BSM op wintersport en dat vindt ze ook wel heel erg leuk.
Wat een toffe week heeft ze gehad. Wanneer komt die leerling dan naar jullie? Of is dat al geweest?

Als S niet naar UWC zou gaan, zou ze volgend jaar naar Gambia of Boston gaan. Verder hebben ze weinig reisjes gedaan helaas. Alleen naar Kent begint tweede klas.
pi_217170576
Wat gaaf voor S zeg. Een groot avontuur.

Onze oudste wil heel graag na haar havo (ze zit nu in de derde) naar Amerika met een sportbeurs. Ik zie het haar nog wel doen ook.

Ze is nu na haar breuken in haar been zo goed als helemaal gerevalideerd. 5 maanden na de breuk sport ze weer de hele wedstrijden en ze traint op 1 training na alles weer. Ze heeft nog 1 keer per week fysio om kracht op te bouwen. Er is nog iets te veel krachtverschil tussen links en rechts.

Voor haar school resultaten was het goed die beenbreuken, ze had ineens veel meer tijd voor huiswerk en leren (alle 6 de sporturen die ze had, werden zelfstudie uren op school) en dan had ze ook al 4 zelfstudie uren. Maar nu ze weer sport zie ik haar weer enorm genieten. Ze huppelt weer op t veld en straalt weer. Zo fijn om dr weer gelukkig te zien.
*poef* nu is het weg
pi_217170820
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2025 22:12 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wat een toffe week heeft ze gehad. Wanneer komt die leerling dan naar jullie? Of is dat al geweest?

Als S niet naar UWC zou gaan, zou ze volgend jaar naar Gambia of Boston gaan. Verder hebben ze weinig reisjes gedaan helaas. Alleen naar Kent begint tweede klas.
Afgelopen november is ze hier geweest. Leuke meid alleen sprak erg slecht Engels terwijl de afspraak was dat de voertaal Engels was. Och was weer goed om mijn Frans weer een beetje op te halen en lang leve Google Translate.

Wow ook gave plekken!
♥ A ♥ & ♥ T ♥
  dinsdag 25 maart 2025 @ 07:05:05 #57
100412 mefke79
komt goed!
pi_217171493
O wat tof Miss_sly! En wat een omschakeling zo.
Oudste heeft zijn vmbo-t tto er bijna opzitten en zou zoiets ook graag doen, maar het kan niet na het vmbo. Nou gaat ie wel havo doen, maar om daarna nog IB te doen is eigenlijk weer raar. Zijn Engels is er wel goed genoeg voor. Hij is net terug van een midweek Dublin, oefenen voor de Cambridge examens in april. Over die examens maak ik me niet druk, dat komt goed. Spreken, luisteren en lezen zit op C1 en dat is hoger dan nodig en schrijven is op niveau. En dan in mei de gewone eindexamens.
Na zijn examens gaat hij hoogstwaarschijnlijk van school wisselen voor de havo. Na vier jaar in de binnenstad naar school wordt het dan een scholengemeenschap in een dorp verderop. De sfeer op de huidige school wordt steeds minder en hij verwacht dat het op de havo niet beter is. En voor het tto stuk hoeft ie niet te blijven, hij kan op de nieuwe school ook nog weer Cambridge doen. Na een dag meelopen op de nieuwe school deed hij de uitspraak 'zich voor het eerst in jaren geen buitenbeentje te voelen' :@
Als het goed is, is er plek op zijn nieuwe school, zeker met zijn profiel. Hij hoopt daar Engels versneld te mogen doen en eventueel met een extra vak examen. Hij heeft nu twee extra vakken dus het aantal vakken wordt er niet anders van. En dan volgend jaar echt goed gaan oriënteren op een vervolgopleiding, als het aan hem ligt in het Engels. Die zijn er op het hbo meer dan op het mbo, dus hopelijk vindt hij wat.
  Moderator dinsdag 25 maart 2025 @ 08:41:53 #58
5428 crew  miss_sly
pi_217171948
Mooie plannen van je oudste, mefke! Wat leuk ook dat hij een midweek naar Dublin is geweest.
Dat zijn toch de leukere kanten van school, de buitenlandse trips. Zo jammer dat dat op de school van S zo in de verdrukking is gekomen.
  dinsdag 25 maart 2025 @ 10:17:03 #59
100412 mefke79
komt goed!
pi_217172980
Oudste heeft geluk, hij heeft alle geplande reizen kunnen maken en vorig jaar had hij ook de keuze voor Praag of Berlijn als voor-examenreis. Dat hoorde niet bij het tto gedeelte. Dit jaar gingen die reizen niet door, te weinig mensen hadden op tijd betaald. De tto bijdrage is dit jaar ook ineens ongeveer verdubbeld. Andere scholen in de stad hebben nieuwe gebouwen en nu merkt de school van oudste dat die mede daardoor meer leerlingen trekken. Dat heeft dus ook gevolgen voor de financiering. En er is ook iets met werkdruk denk ik, heel veel uitval onder docenten en een managementteam dat nieuw is en eigenlijk de school niet goed genoeg kent. Nou ja,als alles loopt zoals gepland is het nog een paar maanden.

Miss_sly wanneer hoor je definitief of het doorgaat?
  Moderator dinsdag 25 maart 2025 @ 10:33:44 #60
5428 crew  miss_sly
pi_217173172
Ik denk een deze dagen. Het zou min of meer een formaliteit moeten zijn. Gisteren kregen alle leerlingen die genomineerd waren hun collegetoewijzing gemaild. Bij de meeste colleges wordt de aanmelding door het National Committee die ook de selectie heeft gedaan geregeld, maar Maastricht heeft dit jaar als nieuwe regel dat de ouders van de genomineerde leerlingen zelf de aanmelding moeten doen. Het NC levert dan overige documenten aan die tijdens het selectieproces zijn ontstaan. Wij hebben gisteren dus ons deel gedaan. Ik verwacht dat de NC de rest ook deze week doet en dat we dan een officiele bevestiging krijgen.
  dinsdag 25 maart 2025 @ 12:32:28 #61
37150 livelink
pi_217174543
Wat bijzonder miss_sly en wat leuk dat S. is toegelaten. Lijkt me een enorme kans voor haar!
En Maastricht is echt een leuke studentenstad.
pi_217187270
Wat een gaaf avontuur!

Ik heb een puber met rijbewijs in huis :D
Nog een paar maandjes ernaast zitten en dan kan hij helemaal zelf op pad.
(Al zit zijn HBO van volgend jaar dichterbij dan zijn VO school nu. Dus daarvoor hoeft hij het niet :P
pi_217193746
Sorry om even heel asociaal tussen al jullie leuke dingen te komen maar ik heb vanmorgen nogal een blunder begaan 😬

A. heeft twee juffen. Eentje die hij leuk vindt (juf A) en eentje die hij wat minder leuk vindt (Juf B). Op donderdag geeft Juf B altijd les, dus het was een verrassing voor hem om juf A te zien. Ik bracht hem naar haar en ik zei dat hij het altijd leuk vindt om haar te zien, maar ook dat hij wat meer met haar heeft dan met juf B. Maar nu komt het (en dit gebeurt normaal nooit), juf B was ook in het lokaal en ze had alles gehoord... Ik geloof niet dat ze het heel leuk vond om te horen en ik kon eigenlijk wel door de grond zakken :')
pi_217195147
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 08:54 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik geloof niet dat ze het heel leuk vond om te horen en ik kon eigenlijk wel door de grond zakken
Oeps..

Maar zou zo'n leerkracht dat al niet doorhebben? We hebben hier ook weleens gehad. En die 2e juf deed echt wel haar best, maar de klik was er echt niet. Maar daar hebben we het bij een oudergesprek ook gewoon over gehad. En we hebben ook samen naar de "allergie" punten van het kind gekeken en wat je daarmee kan om hem meer dan een halve week te laten functioneren.
pi_217195153
quote:
Sorry om even heel asociaal tussen al jullie leuke dingen te komen maar ik heb vanmorgen nogal een blunder begaan 😬

A. heeft twee juffen. Eentje die hij leuk vindt (juf A) en eentje die hij wat minder leuk vindt (Juf B). Op donderdag geeft Juf B altijd les, dus het was een verrassing voor hem om juf A te zien. Ik bracht hem naar haar en ik zei dat hij het altijd leuk vindt om haar te zien, maar ook dat hij wat meer met haar heeft dan met juf B. Maar nu komt het (en dit gebeurt normaal nooit), juf B was ook in het lokaal en ze had alles gehoord... Ik geloof niet dat ze het heel leuk vond om te horen en ik kon eigenlijk wel door de grond zakken :')
Niet zo druk om maken. Ik ben zelf ook docent en als je een beetje normaal functioneert, ben je je hier als docent (of meester/juf) toch wel van bewust. Met de één heb je meer dan met de ander, net als in het 'echte' leven. En misschien ziet juf B dit als leermoment en steekt ze er (meer) moeite in om wat beter met jouw kind om te gaan. Of niet, en dan weer door.
  Moderator donderdag 27 maart 2025 @ 11:55:22 #66
5428 crew  miss_sly
pi_217195256
quote:

Ik snap dat je het zo voelt, maar ik ben het wel met de andere twee eens. Niet te druk over maken. Natuurlijk vindt ze het niet leuk om te horen. Het is aan haar om er iets mee te doen. Of niet.
  Moderator donderdag 27 maart 2025 @ 11:56:58 #67
5428 crew  miss_sly
pi_217195265
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 14:56 schreef Deepfreeze het volgende:
Wat een gaaf avontuur!

Ik heb een puber met rijbewijs in huis :D
Nog een paar maandjes ernaast zitten en dan kan hij helemaal zelf op pad.
(Al zit zijn HBO van volgend jaar dichterbij dan zijn VO school nu. Dus daarvoor hoeft hij het niet :P
Gaaf hoor, een kind met rijbewijs. Lijkt me zo leuk.

S wil eigenlijk ook wel graag beginnen als ze 16,5 is, maar als het goed is, zit ze dan dus in Maastricht, dus ik weet niet of het een goed idee is :)
pi_217195715
Dank voor de input, dan laat ik het verder zo. Wilde er misschien op terug komen, maar ik lees en begrijp nu dat het overbodig is :)
pi_217195752
quote:
7s.gif Op donderdag 27 maart 2025 11:56 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Gaaf hoor, een kind met rijbewijs. Lijkt me zo leuk.

S wil eigenlijk ook wel graag beginnen als ze 16,5 is, maar als het goed is, zit ze dan dus in Maastricht, dus ik weet niet of het een goed idee is :)
C is begonnen toen hij net geen 17 was. Hij wilde wel eerder, maar de wachtlijsten waren nogal lang. Maar hij moet nu nog 4-5 maanden rijden met een begeleider. Als ze in Maastricht zit is dat misschien niet handig, want dan zou ze tussen het slagen en haar 18e verjaardag maanden geen oefening hebben. Daar iemand regelen die af en toe een rondje met haar rijdt lijkt me niet echt te doen..
Gemiddeld doen ze er een les of 40 over, dus dan zou ik haar een paar maand naar haar 17e verjaardag laten beginnen? Dan is ze rond haar 18e verjaardag wel klaar.
  Moderator donderdag 27 maart 2025 @ 13:14:13 #70
5428 crew  miss_sly
pi_217195781
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 13:11 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
C is begonnen toen hij net geen 17 was. Hij wilde wel eerder, maar de wachtlijsten waren nogal lang. Maar hij moet nu nog 4-5 maanden rijden met een begeleider. Als ze in Maastricht zit is dat misschien niet handig, want dan zou ze tussen het slagen en haar 18e verjaardag maanden geen oefening hebben. Daar iemand regelen die af en toe een rondje met haar rijdt lijkt me niet echt te doen..
Gemiddeld doen ze er een les of 40 over, dus dan zou ik haar een paar maand naar haar 17e verjaardag laten beginnen? Dan is ze rond haar 18e verjaardag wel klaar.
Ja, dat samen rijden gaat inderdaad een tijdje niet lukken. Maar ik wil eigenlijk ook wel weten wat ze erna gaat doen. Mocht ze in een of andere grote (buitenlandse) stad gaan studeren, heeft ze nog even niks aan een rijbewijs.

Ach we zien het wel.
pi_217196364
Van mij ook iets heel anders. Onze oudste (12,5 jaar) heeft sinds een tijdje af en toe periodes dat hij bij het opstaan heel duizelig en misselijk is. In de loop van de ochtend neemt dit langzaam af en lijkt er niks meer aan de hand te zijn. Maar de volgende ochtend weer precies het zelfde. Vorige maand is hij al een keer 2 dagen thuis geweest hierdoor en deze week ook 3 dagen. Vandaag toch maar weer naar school laten gaan, in de wetenschap dat het vanzelf wegtrekt.

Ik dacht dat het misschien kon samenhangen met hormoonveranderingen en ben wat gaan googelen (gister wel huisarts gebeld, maar die is met vakantie en vond het niet echt spoed genoeg om de vervanger te bellen). Daar kwam ik dit tegen. Dat schijnt bij kinderen het meest voor te komen na een groeispurt. Is iemand hier misschien bekend mee? Of met vergelijkbare klachten in de puberteit?
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217196615
Ik dacht dat bij POTS de klachten wel vrij direct zijn, en ook vrij vlot weer wegtrekken - dus niet in de loop van uren steeds minder worden. Maar dat kan ik verkeerd hebben! Ik heb er zelf geen ervaring mee, ik krijg wel op insta soms filmpjes als suggestie langs van (met name) Amerikaanse mensen die het in vrij ernstige mate hebben, en ik weet dat het een van de symptomen is die bij long covid ook kan voorkomen. Adviezen die ze dan geven zijn 3 liter water per dag drinken en genoeg zout binnen krijgen en evt een steunpanty (voor compressie). Maar dat zou ik pas gaan proberen als dat het daadwerkelijk blijkt te zijn en jullie ook dat advies krijgen, want teveel zout kan op termijn schadelijk zijn als je dat niet hebt (ivm hoge bloeddruk veroorzaken enz).

Ik heb overigens wel soms als ik te snel opsta dat ik beetje duizelig word, met zwart voor mn ogen. Dan moet ik even me vasthouden en rustig blijven staan en trekt het bij. Geen idee wanneer het precies begonnen is, maar ik heb dat wel al heel lang. Maar dat is wel dus vrijwel direct weer weg als ik even paar seconden rustig blijf staan, dus langer dan een minuut ofzo duurt dat niet. Kan me niet herinneren dat ik er ook misselijk bij ben.
pi_217196745
Misschien duurt het bij hem inderdaad langer, al is het lastig in te schatten bij iemand anders/kinderen. Ik bedoel: ik functioneer op zich wel als ik niet helemaal fit ben, terwijl de kinderen al snel vinden dat ze echt niet naar school kunnen (terwijl ze dan wel 10 min later door de kamer rennen :')). In hoeverre hij na 10 min echt nog klachten heeft of dat het meer 'angst voor klachten' is, dat durf ik niet te zeggen. De rest van de dag eet en drinkt hij gewoon normaal, eetlust is prima buiten de ochtenden om.

Een vriendin zei al: "Is hij zwanger??" _O- Maar dat zette me wel aan het denken dat die plotselinge hormonen misschien best rare klachten kunnen veroorzaken.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217196776
@Phaidra Zou het een lage bloedsuiker kunnen zijn, dat zijn groeiende lichaam eigenlijk net te weinig suikers binnenkrijgt om de nacht door te komen?
Tijdens mijn puberteit en zwangerschappen nam ik regelmatig vlak voor bedtijd nog een boterham, dat scheelde mij in de ochtend behoorlijk.
pi_217196985
B zit met zijn 11 jaar alweer even in de puberteit en die kan zich echt heel naar voelen van de honger. Vooral misselijk en ook licht in zijn hoofd. Hij vreet in de ochtend ook echt veel en voordat ie gaat slapen, gaat er ook nog van alles in (banaan, yoghurt dat soort dingen).
Geen idee of het vergelijkbaar is.
pi_217198176
Peuter hypoglykemie maar dan voor pubers ;) Oudste heeft hiervoor onderzoeken gehad toen ie 6 was. De suikerspiegel daalt te ver in de nacht. Komt voor bij peuters vandaar de naam maar ook bij pubers en zeker als ze daar gevoelig voor zijn en/of weinig wegen in verhouding met de lengte. Truc is wat eten voor opstaan of meer eten voor de nacht. Dat was bij ons tijdelijk in de vorm van maïzena in de appelmoes en dat is echt vies. Nu worden er gewoon extra boterhammen gegeten in de avond.
pi_217199427
Dank voor jullie input! Het zou idd best zoiets kunnen zijn. Ik heb het net gevraagd en hij is eigenlijk al duizelig en misselijk voordat hij uit bed komt (dus bij omdraaien van rug naar buik bijv). Dan lijkt POTS niet waarschijnlijk.

Hij is door het sporten behoorlijk gespierd/pezig maar heeft weinig reserves zeg maar. Dus daar is wel iets te winnen. Maar gisteravond at hij om 20.30 ongeveer een bord stamppot leeg, ging daarna direct slapen. Alsnog last vanmorgen. Wel lastig als zelfs dat niet voldoende helpt.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217200266
Het klinkt als iets wat ik soms periodes had Phaidra, maar bij mij kwam het incidenteel ook overdag soms op. Wellicht kan hij hier iets mee in het kader van baat het niet dan schaadt het niet, als de symptomen hem bekend voorkomen? https://www.thuisarts.nl/(...)-epley-beweging-doen
pi_217200286
De truc is zorgen dat later in de nacht nog koolhydraten vrijkomen zodat de bloedsuikerspiegel op peil blijft. Vandaar ook die maizena, dat verteerd langzaam en helpt op die manier de nacht door. Meteen eten als je wakker wordt zou ook moeten helpen als het dit is, dat kan ook druivensuiker zijn.
Pezig en weinig vet is precies wat niet helpt, het lichaam moet vet verbranden als er geen suiker is, maar dan moet je dat wel hebben. En anders pakt je lichaam de spieren en verzuurt je bloed en daar voel je je akelig door.
Of het dit is, is redelijk makkelijk te achterhalen door nuchter de bloedsuikerspiegel te bepalen.

Oudste blijft gevoelig hiervoor, bij koorts gaat hij spugen en wordt zo ziek dat hij in no time veel te laag zit. Dus wij hebben anti-misselijkheid medicijnen in huis liggen en hij is zelfs alweer op de eerste hulp beland twee jaar terug. Op kleine schaal zien we het ook bij gewone inspanning: de persoon uit de snickers reclame zien we dan terug op het hockeyveld. Er valt gewoonweg op sommige dagen niet tegenop te eten en alle energie gaat in de lengte zitten. Het is en blijft de -2 lijn voor gewicht bij lengte.
pi_217202570
@Phaidra ik werd als kind (en nu nog steeds, maar minder vaak) ook heel duizelig en misselijk als ik niet genoeg gegeten had. En eten hielp dan niet, ik werd dan alleen maar misselijker. Ik had het vanaf m'n 8e al, eerst vooral na zwemles maar later ook op andere momenten als ik te lang niet gegeten had of als ik heel actief was geweest. Idd ook wel in de ochtend, vooral als ik de dag ervoor heb gesport maar niet genoeg erbij gegeten voor hoeveel beweging ik heb gehad.

Hier was de oplossing kleine slokjes vruchtensap. Ik had altijd een pakje sinaasappelsap in m'n tas. Inmiddels doe ik dan meestal sportdrank of sterke aanmaaklimonade.

Je zou kunnen proberen of het helpt om een glas vruchtensap langzaam op te drinken? Of een andere zoete drank die hij goed weg krijgt.
pi_217203832
Dank weer voor het meedenken! @Tele6 dit klinkt wel heel herkenbaar. Ik maak me wel al langer zorgen of hij genoeg eet gedurende de dag, vooral met veel sporten ernaast en flink in de groei, geen idee hoeveel hij zou moeten eten. Hij eet goed hoor, over het algemeen. Maar hij eet vaak zijn avondeten al om 16.30, dan eet hij wel minder dan hij zou doen rond 18.00. Dan komt hij na training om 21.15 thuis, dan eet hij nog wel wat (boterhammen/noodles/bak yoghurt, dat soort dingen) maar we willen vooral dat hij zo snel mogelijk naar bed kan ook. Voor hij slaapt is het 22 uur en dat vind ik voor een 12-jarige best laat.

We merken ook dat hij maar langzaam opknapt als hij ziek is geweest. Naar aanleiding daarvan heeft hij een keer bloedonderzoek gehad, maar daar kwam niks uit. Ik herinner me niet meer of dat nuchter was, eigenlijk. Ik denk het niet.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217203908
Zou je niet eens bij een diëtist een consult kunnen doen voor een voedingsadvies?
Dat werd bij oudste op school ook aangeraden. Hebben wij ook nog in de planning staan,maar door de beenbreuk sportte ze niet, dus nog even uitgesteld.
*poef* nu is het weg
pi_217258262
Hoi @Phaidra, ik zag toevallig dit topic omdat ik zocht op POTS. Ik heb zelf POTS en ben in de twintig. Ik ben inderdaad geregeld duizelig als ik me opdraai in bed. Je zou iets van een goedkope saturatiemeter kunnen kopen (of smartwatch als je die hebt) en eens zijn hartslag hiermee meten. Bijvoorbeeld wanneer hij nog rustig in bed ligt en wanneer hij na het opstaan een tijdje rechtop staat. Als deze ongeveer hetzelfde blijft zal het waarschijnlijk iets anders zijn. Wanneer deze een stuk hoger wordt zou je inderdaad bij de huisarts kunnen vragen om getest te worden op POTS.
in de middag/avond zijn bij de meeste mensen de klachten wat minder omdat je dan al wat hebt gedronken en wat zouts hebt gegeten. En juist in de ochtend omdat je de hele nacht niet hebt gedronken.
Ik hoop dat je snel een oorzaak vindt voor je zoon!

[ Bericht 1% gewijzigd door potspots1234 op 02-04-2025 01:45:35 (details bijgewerkt) ]
pi_217325180
Zoon heeft het werken ontdekt. Sinds begin dit schooljaar loopt hij twee volle dagen stage bij een auto-garage (komt elke keer terug als roetveeg-piet :D ), dus lekker onbetaald arbeid verrichten. De voorjaarsvakantie is hij voor het eerst fulltime van 8:00 tot 17:00 aan de slag gegaan, een weekje. Aankomende meivakantie heeft hij drie weken vrij en alledrie de weken gaat hij aan het werk. Ze zijn echt he-le-maal weg van hem bij die garage (ik stond daar met m'n auto vorige week): "Davin dit, Davin dat, Davin sus, Davin zo", zei de eigenaar. Machtig mooi! Hij kan hard werken; werken zonder klagen, dus dat zullen ze daar ook wel ervaren. En hij gebruikt al vakjargon waar ik geen kaas van heb gegeten. :D

Werkethiek is er goed ingeslopen dus en dat terwijl hij drie jaar geleden nog stond te huilen toen ik hem begeleidde naar een afwassers-baantje bij een restaurant (afgelopen weekend nog samen om gelachen), omdat hij in eerste instantie niet durfde. Dat baantje op vrijdag- en/of zaterdagavond houdt hij ook nog steeds aan overigens.

Jammer genoeg gaat al het verdiende geld (en zakgeld) nog altijd net zo hard eruit als erin. :+ Hij zal immers ergens de peuken van moeten betalen; hij is inmiddels overgestapt op sigaretten: "gezonder, toch?" _O- Door de collega's van die garage, zucht.

En hij heeft nu officieel een vriendinnetje, maar zij is bang van mij, dus ik ken haar nog niet. :+

[ Bericht 3% gewijzigd door DjVero op 09-04-2025 11:41:15 ]
pi_217330844
Ow is zo zenuwachtig… hij heeft al twee nachten niet goed geslapen…

Gisteren was de centrale loting voor het VO en voor maandag krijgen we de uitslag.
Maar Ow wil zo graag naar zijn nummer 1.
Zijn nummer 2 en 3 hadden geen loting, maar zitten nu wel helemaal vol hebben we gehoord. Dus ik ben sowieso benieuwd wat er gebeurd als hij wordt uitgeloot..
  donderdag 10 april 2025 @ 06:27:04 #86
37150 livelink
pi_217330849
quote:
1s.gif Op donderdag 10 april 2025 06:21 schreef Loj het volgende:

Gisteren was de centrale loting voor het VO en voor maandag krijgen we de uitslag.
Zijn nummer 2 en 3 hadden geen loting, maar zitten nu wel helemaal vol hebben we gehoord. Dus ik ben sowieso benieuwd wat er gebeurd als hij wordt uitgeloot..
Oh, dat zijn altijd spannende zaken, Loj. Elk jaar opnieuw weer die lotingsverhalen. Gelukkig komt het meestal (alsnog) goed, maar ik snap de zenuwen. Hopelijk krijgen jullie de uitslag snel.
  donderdag 10 april 2025 @ 06:27:42 #87
37150 livelink
pi_217330851
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 11:36 schreef DjVero het volgende:
Zoon heeft het werken ontdekt. Sinds begin dit schooljaar loopt hij twee volle dagen stage bij een auto-garage (komt elke keer terug als roetveeg-piet :D ), dus lekker onbetaald arbeid verrichten. De voorjaarsvakantie is hij voor het eerst fulltime van 8:00 tot 17:00 aan de slag gegaan, een weekje. Aankomende meivakantie heeft hij drie weken vrij en alledrie de weken gaat hij aan het werk. Ze zijn echt he-le-maal weg van hem bij die garage (ik stond daar met m'n auto vorige week): "Davin dit, Davin dat, Davin sus, Davin zo", zei de eigenaar. Machtig mooi! Hij kan hard werken; werken zonder klagen, dus dat zullen ze daar ook wel ervaren. En hij gebruikt al vakjargon waar ik geen kaas van heb gegeten. :D

Werkethiek is er goed ingeslopen dus en dat terwijl hij drie jaar geleden nog stond te huilen toen ik hem begeleidde naar een afwassers-baantje bij een restaurant (afgelopen weekend nog samen om gelachen), omdat hij in eerste instantie niet durfde. Dat baantje op vrijdag- en/of zaterdagavond houdt hij ook nog steeds aan overigens.

Jammer genoeg gaat al het verdiende geld (en zakgeld) nog altijd net zo hard eruit als erin. :+ Hij zal immers ergens de peuken van moeten betalen; hij is inmiddels overgestapt op sigaretten: "gezonder, toch?" _O- Door de collega's van die garage, zucht.

En hij heeft nu officieel een vriendinnetje, maar zij is bang van mij, dus ik ken haar nog niet. :+
Leuke update DjVero. Kleine pubers worden grote pubers O+
pi_217331357
quote:

Dat is wel spannend dan inderdaad, zeker als de nummer 2 en 3 vol zitten (dan hadden ze daar wellicht ook een loting nodig gehad?)
  Moderator donderdag 10 april 2025 @ 08:48:13 #89
5428 crew  miss_sly
pi_217331432
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 11:36 schreef DjVero het volgende:

Wat goed dat hij in ieder geval het werken en zelf geld verdienen heeft ontdekt. Dat het opgaat aan minder verstandige zaken is zijn eigen probleem. Er komt vast een moment dat ie dat jammer gaat vinden.

Hoezo is het vriendinnetje bang voor je? Wat heb je gedaan? :D
  Moderator donderdag 10 april 2025 @ 08:48:51 #90
5428 crew  miss_sly
pi_217331438
quote:

Stom systeem toch, dat loten. Ik duim dat Ow op zijn nummer 1 is ingeloot.
pi_217336051
quote:
7s.gif Op donderdag 10 april 2025 08:48 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wat goed dat hij in ieder geval het werken en zelf geld verdienen heeft ontdekt. Dat het opgaat aan minder verstandige zaken is zijn eigen probleem. Er komt vast een moment dat ie dat jammer gaat vinden.

Hoezo is het vriendinnetje bang voor je? Wat heb je gedaan? :D
Boos of nors kijken, denk ik, voor de rest géén idee. Maar goed, alleen maar beter dat ze bang is voor me, schoonpapa's horen ook eng te zijn... :+
  Moderator maandag 14 april 2025 @ 17:37:28 #92
5428 crew  miss_sly
pi_217369834
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 20:04 schreef DjVero het volgende:

[..]
Boos of nors kijken, denk ik, voor de rest géén idee. Maar goed, alleen maar beter dat ze bang is voor me, schoonpapa's horen ook eng te zijn... :+
Nee joh! Schoonpapa's horen hartstikke lief te zijn en daar horen schoondochters dol op te zijn O+
  Moderator maandag 14 april 2025 @ 17:38:14 #93
5428 crew  miss_sly
pi_217369843
Wij ontvingen zojuist de acceptance e-mail met startdatum van het nieuwe schooljaar. Het gaat dus echt gebeuren, ze gaat het huis uit :o
pi_217370122
quote:
7s.gif Op maandag 14 april 2025 17:38 schreef miss_sly het volgende:
Wij ontvingen zojuist de acceptance e-mail met startdatum van het nieuwe schooljaar. Het gaat dus echt gebeuren, ze gaat het huis uit :o
Gaaf!
Gefelicteerd

En geniet nog maar even lekker van elkaar!
  Moderator maandag 14 april 2025 @ 18:13:44 #95
5428 crew  miss_sly
pi_217370166
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 18:08 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Gaaf!
Gefelicteerd

En geniet nog maar even lekker van elkaar!
Ja! Ik ga haar echt wel enorm missen. Wij gaan het samen ook wel weer fijn hebben, daar twijfel ik geen moment aan, maar het gekwebbel, de verhalen over school, de knuffels en gezelligheid....dat wordt enorm wennen.
pi_217384396
quote:
7s.gif Op maandag 14 april 2025 18:13 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ja! Ik ga haar echt wel enorm missen. Wij gaan het samen ook wel weer fijn hebben, daar twijfel ik geen moment aan, maar het gekwebbel, de verhalen over school, de knuffels en gezelligheid....dat wordt enorm wennen.
Gefeliciteerd! Voor haar echt een fantastische kans, maar het versneld loslaten lijkt me heel lastig.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217384465
Wel echt een leuke kans voor haar miss_sly! En Maastricht is dan nog relatief in de buurt gelukkig.

@Loj, hoe is de loting bij jullie verlopen?
  Moderator woensdag 16 april 2025 @ 15:28:01 #98
5428 crew  miss_sly
pi_217385166
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 14:07 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Gefeliciteerd! Voor haar echt een fantastische kans, maar het versneld loslaten lijkt me heel lastig.
Het versneld loslaten is niet heel gemakkelijk. En nu het zo echt is, vindt ze het zelf ook wel heel spannend. Gelukkig is Maastricht inderdaad dichtbij en wil ze dit heel erg graag.
Gaandeweg het proces van de aanmelding en selectie begon ik wel een beetje aan het idee te wennen, maar ik vind Maastricht dan wel een prima uitkomst :)
  woensdag 16 april 2025 @ 15:41:26 #99
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_217385248
quote:
Waah, spannend zeg, miss_sly! En ook heel leuk! Ik hoop dat ze het er erg naar haar zin gaat hebben.
in de haak.
pi_217389504
Ik stel de vraag even hier in de hoop op tips. De 8 jarige heeft onwijs veel moeite met rekenen, en dan vooral de tafels. Het automatiseren wil haar gewoonweg niet lukken en ze weigert te oefenen omdat ze na 1 fout al dichtklapt.

Ze zit in groep 4 dus tafels zijn een big deal, de frustratie voor haar des te groter dat het andere kinderen uit haar klas wel lukt en haar niet. Komt dit bekend voor voor iemand en zo ja, hoe zouden wij haar hierbij kunnen helpen?

Ze oefent al op speelse wijze op verschillende sites op de computer en de tablet, we proberen de tafels ook steeds samen met haar te oefenen, we oefenen met plus en min sommen tot 10 (op aanraden van de juf, omdat ze haar niet willen frustreren, alles boven de 10 pakt de juf al met haar op), op school oefent ze 1 op 1 met de juf begreep ik van de 8 jarige en zit ze geregeld aan de instructietafel. Kortom, we proberen al best veel :{
pi_217389612
Flitskaartjes? Voorop de keersom, achterop het antwoord.
Ik zou dan om te beginnen niet het antwoord laten geven maar gewoon laten kijken en oplezen zodat fouten niet worden afgestraft en het herhalen wel lukt.
  woensdag 16 april 2025 @ 22:58:10 #102
37150 livelink
pi_217389649
Mijn zoon heeft nooit alle tafels leren automatiseren, maar rekent ze uit op de manier zoals het hier uitgelegd wordt:

quote:
Dat betekent dat kinderen slechts de tafelsommen 1×2, 5×2 en 10×2 uit hun hoofd hoeven te leren. Alle andere sommen kunnen ze uitrekenen aan de hand van deze steunsommen.

Ze rekenen 9×2 uit door als steunsom 10×2=20 te nemen en daarvan 2 af te trekken. Voor 8×2 moet nogmaals 2 worden afgetrokken. Een som als 6×2 rekenen ze uit door 2 op te tellen bij 5×2.
De enige tafel die hij eigenlijk echt wel heeft moeten automatiseren was de tafel van 5. Daar heeft hij moeite in gestoken. De tafel van 10 en 1 vond hij wel supermakkelijk.

Hij rekende het best snel uit eigenlijk, het was maar een fractie langzamer dan als je alle tafels hebt geautomatiseerd. Maar goed, hij vond rekenen wel heel leuk, dus dat scheelt wel. Hij heeft het nooit als een issue gezien en was ook niet echt gefrustreerd. Daarmee is al veel gewonnen.
pi_217389662
In kleine stukjes oefenen (dus niet meteen een hele tafel maar eerst een halve bijv). Veel opnoemen/nazeggen/oplezen zodat er geen kans op falen is, maar ze wel de som + antwoord weer hoort. Bijv buiten op de stoep de antwoorden van de tafel van 3 schrijven en die dan springen.
En desnoods: omkopen/belonen. Misschien niet helemaal wat je wilt, maar kan wel een zetje geven. Hier stond er ijs als toetje tegenover het beheersen van een nieuwe tafel.
pi_217389687
Voor het toepassen als je de tafels niet kent, gebruik ik voor leerlingen een soortgelijk trucje als @livelink noemt: zoals hier aan de rechterkant op de afbeelding. Je maakt dan gebruik van verdubbelen en halveren.
pi_217389766
Ik heb de tafels ook nooit volledig geautomatiseerd maar kon goed rekenen waardoor het niet opviel en ik pas inderdaad vergelijkbare trucjes als die van livelink toe. Dat is blijkbaar toch niet zo raar als ik dacht.

De tafel van 5 reken ik stiekem ook uit door de helft van het tiental te nemen. 5*7 = Helft van 70 = 35
Tafel van 9 is het tiental min het getal. 9*7 = 70-7 = 63
Nu pak ik 7 als voorbeeld maar juist de volledige tafel van 7 is bij mij nooit goed blijven hangen. Geen idee of dat voor anderen ook zo is maar die tafel voelt gewoon niet logisch. Ik vind het wel logisch klinken om te beginnen met de tafels van 1, 5 en 10 als basis en vanuit daar verder kijken wat werkt.

[ Bericht 20% gewijzigd door Elleska op 16-04-2025 23:29:24 ]
pi_217390135
Er bestaan ook spelletjes met tafels. Het Gorgelsspel vonden ze hier het leukst en kun je tegen elkaar spelen met verschillende tafels, waardoor zij kan spelen met een tafel die ze al beheerst, terwijl jij speelt met de tafel die ze nog niet goed beheerst maar daardoor wel veel hoort. Er bestaan ook mini-loco setjes met de tafels, daarbij hoef je niet zelf het antwoord te bedenken, maar is het multiple choice. En er bestaat ook een kaartspelletje genaamd maximaal dat op zich goede recensies kreeg, maar heb ik zelf geen ervaring mee.
pi_217390448
quote:
1s.gif Op woensdag 16 april 2025 22:33 schreef Schanu het volgende:
Ik stel de vraag even hier in de hoop op tips. De 8 jarige heeft onwijs veel moeite met rekenen, en dan vooral de tafels. Het automatiseren wil haar gewoonweg niet lukken en ze weigert te oefenen omdat ze na 1 fout al dichtklapt.

Ze zit in groep 4 dus tafels zijn een big deal, de frustratie voor haar des te groter dat het andere kinderen uit haar klas wel lukt en haar niet. Komt dit bekend voor voor iemand en zo ja, hoe zouden wij haar hierbij kunnen helpen?

Ze oefent al op speelse wijze op verschillende sites op de computer en de tablet, we proberen de tafels ook steeds samen met haar te oefenen, we oefenen met plus en min sommen tot 10 (op aanraden van de juf, omdat ze haar niet willen frustreren, alles boven de 10 pakt de juf al met haar op), op school oefent ze 1 op 1 met de juf begreep ik van de 8 jarige en zit ze geregeld aan de instructietafel. Kortom, we proberen al best veel :{
Er speelt toch iets rondom autisme?
Ik heb altijd begrepen dat tafels automatiseren lastig(er) kan zijn voor mensen met autisme.

Is er al eens geprobeerd om tafels aan te leren met muziek? Ik zag laatst Fens Muziekonderwijs voorbij komen, maar er zullen vast nog meer liedjes zijn.
pi_217390471
Zoon (kenmerken autisme en adhd) krijgt ze ook niet geautomatiseerd. Ook zo vaak geprobeerd en op allerlei manieren maar het is nooit gelukt. Hij rekent prima en rekent het dus uit en dat is inderdaad ongeveer net zo snel. Adhd en automatiseren schijnt heel lastig te zijn.
Als ik er zelf over nadenk dan heb ik voor hoofdrekenen in het algemeen ook allerlei trucjes en 'zie' ik de som voor me en los en dan op. En bepaalde tafels kan ik ook niet opdreunen.
De school waar de jongens op zaten legde destijds geen grote druk op die tafels, ik kan nu achteraf zeggen dat hem dat heel veel frustratie bespaart heeft, die had ie bij andere dingen al genoeg.
pi_217390501
quote:
Wauw! Dat zal wennen zijn. Maar zo tof dat het gewoon gelukt is.
  donderdag 17 april 2025 @ 08:04:21 #110
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_217390719
Mijn dochter heeft dyslexie en heeft er ook moeite mee. Op school mag ze een tafelkaart gebruiken maar meestal doet ze het zelf.
pi_217396341
quote:
1s.gif Op woensdag 16 april 2025 22:33 schreef Schanu het volgende:

Ik had toevallig een rekencursus daarover gehad vanmiddag. Leer haar trucjes aan, bijv.:

10 x 3 = 30 --> = een nul achter de drie plakken
5 x 3 = 15 --> = de helft daarvan (want 5 = de helft van 10), dus 30 ook door de helft.
6 x 3 = 18 --> = de helft + 3
4 x 3 = 12 --> = de helft - 3

10 x 6 = 60 --> = een nul achter de zes plakken.
5 x 6 = 30 --> = de helft daarvan (want 5 = de helft van 10), dus 60 ook door de helft.
6 x 6 = 36 --> = de helft + 6
4 x 6 = 24 --> = de helft - 6

Geen idee of dit past bij haar leeftijd, hoor. ;)

Of gebruik voorwerpen; eieren en eierdoosjes bijv. Houd de getallen klein, dus doe 3 eieren in een eierdoosje. Hoeveel eieren heb je als je 3 of 4 eierdoosjes hebt: 3 + 3 + 3 (= 3 x 3) = 9. Zoiets. Laat het leven. ;)
pi_217400039
Bedankt voor alle waardevolle tips, wij hebben weer wat extra inspiratie en gaan ermee aan de slag O+
  vrijdag 18 april 2025 @ 09:29:48 #113
327807 Mariposas
יה&#14
pi_217400197
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 09:15 schreef Schanu het volgende:
Bedankt voor alle waardevolle tips, wij hebben weer wat extra inspiratie en gaan ermee aan de slag O+
Mijn zoon (zwakke rekenaar, auDD) krijgt op school (sbo) de methode Rekensprint, dit is speciaal gericht op zwakke rekenaars die moeite hebben met automatiseren. Voor hem werkt het heel goed. Misschien eens vragen of school ermee bekend is?
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_217400509
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 09:15 schreef Schanu het volgende:
Wij kregen de tip om automatiseren te combineren met bewegen. Bijvoorbeeld een bal overgooien tijdens het opzeggen, een trap oplopen of (touwtje) springen. Dat activeert het deel van de hersenen dat ook gebruikt wordt voor automatiseren dacht ik.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217400988
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 10:02 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Wij kregen de tip om automatiseren te combineren met bewegen. Bijvoorbeeld een bal overgooien tijdens het opzeggen, een trap oplopen of (touwtje) springen. Dat activeert het deel van de hersenen dat ook gebruikt wordt voor automatiseren dacht ik.
Wij hebben op een gegeven moment de tafels die de oudste nog niet goed beheersten aan de voorkant van de traptreden geplakt (1 kleur per tafel en dan bovenaan ...x10 en dan zo elke trede terug tellen). Als ze naar boven liep dan keek ze daar tegenaan.
Maar ze zei: ik kijk toch niet. En ik dacht: nou als je ze dan maar heel hard probeert om niet te zien, dan zie je ze misschien juist wel :+
Geen idee of het geholpen heeft, volgens mij rekent ze het nog steeds uit.

Ik had het idee gejat van een basisschool hier in de buurt waar ik het gezien had :Y .
pi_217849055
quote:
0s.gif Op donderdag 27 maart 2025 14:16 schreef Phaidra het volgende:
Van mij ook iets heel anders. Onze oudste (12,5 jaar) heeft sinds een tijdje af en toe periodes dat hij bij het opstaan heel duizelig en misselijk is. In de loop van de ochtend neemt dit langzaam af en lijkt er niks meer aan de hand te zijn. Maar de volgende ochtend weer precies het zelfde.
Update, wellicht hebben anderen hier ook nog iets aan. Zoon heeft inmiddels een bloedonderzoek gehad, daar kwam niks bijzonders uit. Wel heeft hij een heel lage bloeddruk. De huisarts vermoedt daarom dat zijn bloedvolume niet evenredig toeneemt met een grote groeispurt. Dat heeft even tijd nodig. Dus na 1-2 weken gaat het weer even beter, tot een nieuwe groeispurt. Ennn repeat.

Daarnaast is er op het vlak van voeding wel wat winst te behalen. Met het intensieve sporten en de groei mag hij een stuk meer eten dan hij nu doet. Dus daar proberen we ook op te letten. Volle zuivelproducten, roomboter op brood, dubbel beleg, etc. En gewoon boterhammen extra. Ik heb vandaag ook maar vitamines gekocht om zijn energie hopelijk wat op te krikken.
Venus in pocketformaat
© loveli
  Moderator woensdag 4 juni 2025 @ 20:18:45 #117
5428 crew  miss_sly
pi_217851020
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 16:31 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Update, wellicht hebben anderen hier ook nog iets aan. Zoon heeft inmiddels een bloedonderzoek gehad, daar kwam niks bijzonders uit. Wel heeft hij een heel lage bloeddruk. De huisarts vermoedt daarom dat zijn bloedvolume niet evenredig toeneemt met een grote groeispurt. Dat heeft even tijd nodig. Dus na 1-2 weken gaat het weer even beter, tot een nieuwe groeispurt. Ennn repeat.

Daarnaast is er op het vlak van voeding wel wat winst te behalen. Met het intensieve sporten en de groei mag hij een stuk meer eten dan hij nu doet. Dus daar proberen we ook op te letten. Volle zuivelproducten, roomboter op brood, dubbel beleg, etc. En gewoon boterhammen extra. Ik heb vandaag ook maar vitamines gekocht om zijn energie hopelijk wat op te krikken.
Wel een goede van dat eten! We staan er niet zo bij stil, maar zeker als er zoveel en fanatiek gesport wordt, is meer en voedzamer eten inderdaad belangrijk.

Gaat het nu ook wat beter, als in dat hij er minder last van heeft?
pi_217854671
quote:
7s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:18 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wel een goede van dat eten! We staan er niet zo bij stil, maar zeker als er zoveel en fanatiek gesport wordt, is meer en voedzamer eten inderdaad belangrijk.

Gaat het nu ook wat beter, als in dat hij er minder last van heeft?
Het blijft nog op en af steeds. Afgelopen 2 weken ging het een stuk beter, maar deze week is hij alweer de hele week thuis. Maar ja, hij blijft voorlopig nog wel groeien natuurlijk.
Venus in pocketformaat
© loveli
  Moderator donderdag 5 juni 2025 @ 08:25:18 #119
5428 crew  miss_sly
pi_217854686
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 08:22 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Het blijft nog op en af steeds. Afgelopen 2 weken ging het een stuk beter, maar deze week is hij alweer de hele week thuis. Maar ja, hij blijft voorlopig nog wel groeien natuurlijk.
Hij blijft inderdaad nog wel even groeien. Bovendien is het als je gedwongen meer moet eten ook een gemakkelijke valkuil om toch iets minder te eten. En iets minder van goed voedzaam eten betekent ook meteen dat je echt weer een stuk minder binnenkrijgt.
Het is een moeizame balans. Hij zal er wel overheen groeien, maar het is vooral nu echt niet prettig voor hem.
pi_217854766
quote:
7s.gif Op donderdag 5 juni 2025 08:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Hij blijft inderdaad nog wel even groeien. Bovendien is het als je gedwongen meer moet eten ook een gemakkelijke valkuil om toch iets minder te eten. En iets minder van goed voedzaam eten betekent ook meteen dat je echt weer een stuk minder binnenkrijgt.
Het is een moeizame balans. Hij zal er wel overheen groeien, maar het is vooral nu echt niet prettig voor hem.
Ja precies. Het kost hem ook veel energie, want hij ligt veel in bed. Dat is niks voor hem eigenlijk. Nu thuis kunnen we goed monitoren wat hij eet, kook je even een eitje als hij daar zin in heeft of maken we tonijnsalade. Maar op school is het lastiger. Je kan niet zomaar tussendoor eten en de pauzes zijn relatief kort. Hij heeft vaak niet genoeg tijd om alles op te eten (of is te druk met zijn vrienden :+).
Venus in pocketformaat
© loveli
  Moderator donderdag 5 juni 2025 @ 08:38:23 #121
5428 crew  miss_sly
pi_217854784
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 08:36 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Ja precies. Het kost hem ook veel energie, want hij ligt veel in bed. Dat is niks voor hem eigenlijk. Nu thuis kunnen we goed monitoren wat hij eet, kook je even een eitje als hij daar zin in heeft of maken we tonijnsalade. Maar op school is het lastiger. Je kan niet zomaar tussendoor eten en de pauzes zijn relatief kort. Hij heeft vaak niet genoeg tijd om alles op te eten (of is te druk met zijn vrienden :+).
Mijn dochter heeft eten op school al langere tijd geleden opgegeven. Ze eet direct als ze thuiskomt. Nu sport zij niet op hoog niveau en hoeft ze ook maar 3 kilometer te fietsen, dus het is voor haar niet zo'n ding. Ze is er inmiddels aan gewend. Maar voor jouw zoon is het wel een belangrijk punt om op school iets te eten.

Is eventueel iets van een proteine reep om mee te nemen een idee? Ik heb ze bijvoorbeeld van Nature Valley en die zijn best oke, hebben best wat kcal en dus extra proteine. Eet je gemakkelijk even op tussendoor.
pi_217854818
quote:
7s.gif Op donderdag 5 juni 2025 08:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Mijn dochter heeft eten op school al langere tijd geleden opgegeven. Ze eet direct als ze thuiskomt. Nu sport zij niet op hoog niveau en hoeft ze ook maar 3 kilometer te fietsen, dus het is voor haar niet zo'n ding. Ze is er inmiddels aan gewend. Maar voor jouw zoon is het wel een belangrijk punt om op school iets te eten.

Is eventueel iets van een proteine reep om mee te nemen een idee? Ik heb ze bijvoorbeeld van Nature Valley en die zijn best oke, hebben best wat kcal en dus extra proteine. Eet je gemakkelijk even op tussendoor.
Die repen hebben we wel voor tijdens zijn training, maar wel een goed idee om die ook mee naar school te geven!

Hoe gaat het met je dochter? Is ze al druk met voorbereiden van haar vertrek of komt dat allemaal nog?
Venus in pocketformaat
© loveli
  Moderator donderdag 5 juni 2025 @ 08:52:10 #123
5428 crew  miss_sly
pi_217854881
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 08:41 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Die repen hebben we wel voor tijdens zijn training, maar wel een goed idee om die ook mee naar school te geven!

Hoe gaat het met je dochter? Is ze al druk met voorbereiden van haar vertrek of komt dat allemaal nog?
Langzaam maar zeker zijn we dingen aan het voorbereiden.
Afgelopen weekend waren we een paar dagen in Maastricht zodat ze de stad kon leren kennen. Ze vindt het een hele leuke stad, dus dat komt goed uit. Ze had afgesproken met een Pools meisje dat er nu al een paar jaar op de day-school zit en ze heeft nog een Japans meisje ontmoet dat volgend jaar ook resident is. Dat waren leuke ontmoetingen.

Verder hebben we volgende week zaterdag een informatiedag in Utrecht voor alle nieuwe residents, en hebben we een packing list gekregen enzo. Het begint wel steeds echter te worden. Nog 2,5 maand en dan is ze weg.

Ze is nog aan het overdenken hoe ze ernaar toe zal gaan. Ze wil haar fiets graag meenemen (ze zitten tien minuten fietsen van het centrum) en nu heeft ze bedacht om met de trein te gaan, haar bagage op het station op te laten pikken (de school heeft die dag de hele dag regelmatig ritjes van station naar school om leerlingen op te halen) en dan zelf naar school te fietsen.
"Hoe iconic zou het zijn als ik als Nederlandse leerling lekker op de fiets arriveer op school?" was het idee :D
pi_217854951
En anders iets met voeding in drinken? Ik ken alleen de medische versie en heb geen idee welke vrij verkrijgbare opties geschikt zijn.
Heeft hij via het sporten toegang tot een sport diëtiste? Die kent vast nog meer opties voor de korte pauzes en kan meekijken voor de juiste balans daarin. Misschien is zelfs de medische drinkvoeding voorschrijven wel mogelijk nu er een medische oorzaak is benoemd.

[ Bericht 1% gewijzigd door Elleska op 06-06-2025 19:16:12 ]
pi_217854968
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 08:36 schreef Phaidra het volgende:

[..]
en eten tijdens de les? Mijn dochter sport ook onder schooltijd en fietst naar school in de pauze. De klasgenoten die van sport komen mogen eerste 20 minuten in de les eten. Wel een andere situatie, maar wellicht is er iets mogelijk.
*poef* nu is het weg
pi_217867180
Heeft geen zin dit....

[ Bericht 51% gewijzigd door DjVero op 06-06-2025 16:04:36 ]
  Moderator vrijdag 6 juni 2025 @ 15:34:20 #127
5428 crew  miss_sly
pi_217867209
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 15:30 schreef DjVero het volgende:
Morgen verjaardagsfissa van onze zoon; hij is 17 geworden. Hij had van tevoren gevraagd of hij ook een biertje mag drinken. Prima, geen probleem!

Maar er komen ook anderen; twee jongens, twee meiden. Die jongens zijn 18, die meiden nog niet. Wat moet ik daarmee? Ik had eigenlijk tegen hem gezegd dat ik ff een appje van die ouders wil wat betreft het wel of niet drinken van alcohol. Maar minder- en meerderjarigen op één feest is - eigenlijk - niet te controleren. Ik heb ook geen zin in gezeik.

Of moet ik één lijn trekken van helemaal geen alcohol? Dat deden sommige ouders bij ons vroeger, maarja, wat deden wij dan? In één of ander parkje de alcohol nuttigen en daarna doen alsof we cola dronken in de tuin. Maar die twee jongens nemen mix-dranken mee, dus ik zie het er al van komen dat ze dat stiekem in de cola gaan gooien, als ze slim zijn. Bovendien hebben ze allemaal allang alcohol genuttigd op andere feestjes, volgens mijn zoon.
https://alcoholendrugsnij(...)nderjarigen-mag-dat/
pi_217867245
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 15:30 schreef DjVero het volgende:
Morgen verjaardagsfissa van onze zoon; hij is 17 geworden. Hij had van tevoren gevraagd of hij ook een biertje mag drinken. Prima, geen probleem!

Maar er komen ook anderen; twee jongens, twee meiden. Die jongens zijn 18, die meiden nog niet. Wat moet ik daarmee? Ik had eigenlijk tegen hem gezegd dat ik ff een appje van die ouders wil wat betreft het wel of niet drinken van alcohol. Maar minder- en meerderjarigen op één feest is - eigenlijk - niet te controleren. Ik heb ook geen zin in gezeik.

Of moet ik één lijn trekken van helemaal geen alcohol? Dat deden sommige ouders bij ons vroeger, maarja, wat deden wij dan? In één of ander parkje de alcohol nuttigen en daarna doen alsof we cola dronken in de tuin. Maar die twee jongens nemen mix-dranken mee, dus ik zie het er al van komen dat ze dat stiekem in de cola gaan gooien, als ze slim zijn. Bovendien hebben ze allemaal allang alcohol genuttigd op andere feestjes, volgens mijn zoon.
Als het feest onder jouw dak is, is het jouw verantwoordelijkheid. Het zou mij als ouder dan echt geen moer uitmaken of er elders wel of niet gedronken wordt, onder mijn dak gelden mijn regels. En dat betekent dus ook geen alcohol voor minderjarigen.

Dat je voor je eigen kind wat milder bent snap ik wel, maar jij kan en mag die keuze niet maken voor de kinderen van een ander.
pi_217867256
Heeft geen zin dit......

[ Bericht 49% gewijzigd door DjVero op 06-06-2025 16:04:51 ]
  Moderator vrijdag 6 juni 2025 @ 15:41:45 #130
5428 crew  miss_sly
pi_217867267
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 15:39 schreef DjVero het volgende:

[..]
Aan wet- en regelgeving heb ik niks in deze, omdat de praktijk simpelweg anders is.
De praktijk is dat als jij die minderjarige meisjes alcohol schenkt onder jouw dak en er gebeurt iets daar of onderweg naar huis, ben jij verantwoordelijk.

De keuze is aan jou. Ik ben het volledig met @Schanu eens, maar dat wil jij helemaal niet horen. Jij bent hier weer op zoek naar 'moraalridders' omdat je vaak het antwoord zult krijgen 'niet doen' terwijl jij al aangekomen bent op 'wel doen'. Prima, jouw keuze, maar vraag het dan niet hier.
pi_217867285
Heeft geen zin dit.....

[ Bericht 97% gewijzigd door DjVero op 06-06-2025 16:05:01 ]
  Moderator vrijdag 6 juni 2025 @ 15:45:46 #132
236264 crew  capricia
pi_217867287
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 15:39 schreef DjVero het volgende:

[..]
Aan wet- en regelgeving heb ik niks in deze, omdat de praktijk simpelweg anders is. Bovendien, die jongens zijn al 18.
Er zijn minderjarigen bij.

Gewoon geen alcohol schenken dus. Je zoon is ook nog minderjarig.
Jouw huis, jouw regels. Gaan ze maar ergens anders heen.
Dit lijkt me nou niet echt een moeilijke kwestie. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217867314
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 15:45 schreef DjVero het volgende:

[..]
Omdat ik weet hoe die jongelui doen en denken; er gaat alcohol gedronken worden, al dan niet stiekem, omdat er ook meerderjarigen bij zijn. Ik vraag om praktische tips hoe er dán mee om te gaan. Hoef jij, of wie dan ook, niet met wet- en regelgeving te schermen, want niet iedereen is even braaf. En als hier geen ervaringsdeskundigen zijn, is dat ook prima. Jullie komen weer met dingen waar ik NIET om vraag.
Als jij dit op voorhand al weet: tassencontrole, tussentijds controleren, je bent er zelf bij.

Of, als je op voorhand al weet dat ze jouw regels aan hun laars lappen, die jongens niet uitnodigen. En dat klinkt hard, maar zoals gezegd: jouw huis jouw regels, dat hebben zij gewoon te respecteren. Ze voelen zich misschien heel volwassen, maar feitelijk zijn het gewoon nog steeds kinderen he.
pi_217867339
Ik zie de bui alweer hangen hier: laat maar :D

Ik heb de gouden tip van m'n collega's al: telefoonnummer vragen aan ouders voor overleg of al dan niet toestemming.
  Moderator vrijdag 6 juni 2025 @ 15:53:57 #135
236264 crew  capricia
pi_217867352
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 15:52 schreef DjVero het volgende:

Ik heb de gouden tip van m'n collega's al: telefoonnummer vragen aan ouders voor overleg of al dan niet toestemming.
Minderjarige meiden?
Ik wens je veel succes met het bellen van de ouders.

Vertel dit er dan ook even bij;
quote:
die twee jongens nemen mix-dranken mee, dus ik zie het er al van komen dat ze dat stiekem in de cola gaan gooien, als ze slim zijn
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 6 juni 2025 @ 15:54:08 #136
5428 crew  miss_sly
pi_217867354
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 15:45 schreef DjVero het volgende:

[..]
Omdat ik weet hoe die jongelui doen en denken; er gaat alcohol gedronken worden, al dan niet stiekem, omdat er ook meerderjarigen bij zijn. Ik vraag om praktische tips hoe er dán mee om te gaan. Hoef jij, of wie dan ook, niet met wet- en regelgeving te schermen, want niet iedereen is even braaf. En als hier geen ervaringsdeskundigen zijn, is dat ook prima. Jullie komen weer met dingen waar ik NIET om vraag.
Zie je, daar ga je al weer over braaf zijn. Daar gaat het hier niet om.

Ik postte juist alleen een link over verantwoordelijkheid, zonder oordeel, puur de feiten. Maar dat wil je niet.

Nou, dan wat @Schanu zegt: of de meerderjarige jongens niet uitnodigen, of goed controleren. Als je werkelijk niet wil dat minderjarigen waarvan je geen akkoord hebt van de ouders bij jou in huis alcohol drinken.

En het kan echt. Ik heb het meegemaakt dat een net 17-jarige een feestje wilde geven waar ook lui bij waren van allerlei leeftijden die vaak wel drinken, maar bij hem thuis mocht dat niet. Duidelijk gecommuniceerd naar de rest, en het werd gewoon een alcoholvrije avond. Wat alcoholvrij bier erbij, leuke mocktails, harde muziek, klaar ben je.
pi_217867358
quote:

Je vraagt om meningen en die krijg je, met zelfs tips erbij. Als je je antwoord toch al klaar had, waarom kom je dan hier?
  Moderator vrijdag 6 juni 2025 @ 15:54:30 #138
5428 crew  miss_sly
pi_217867359
quote:

Dat had je werkelijk zelf nog niet bedacht?

Wat doe je als de ouders geen toestemming geven?
  Moderator vrijdag 6 juni 2025 @ 15:57:45 #139
236264 crew  capricia
pi_217867385
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 15:54 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat had je werkelijk zelf nog niet bedacht?
Nee want 'als ze slim zijn, dan gooien die jongens stiekem een mixdrankje bij de minderjarige meiden in hun cola'.

En daar gaat hij toestemming voor vragen bij de ouders. :Y

Te bizar voor woorden dit.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217867391
Wat een voorspelbare conclusie.
  Moderator vrijdag 6 juni 2025 @ 15:59:43 #141
5428 crew  miss_sly
pi_217867407
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 15:57 schreef capricia het volgende:

[..]
Nee want 'als ze slim zijn, dan gooien die jongens stiekem een mixdrankje bij de minderjarige meiden in hun cola'.

En daar gaat hij toestemming voor vragen bij de ouders. :Y

Te bizar voor woorden dit.
Het is hetzelfde patroon once again: hier met iets aankomen waar hij zelf heel liberaal in is, want hij is zo'n liberale opvoeder, heel anders dan al die brave moraalridderende moeders hier, en gaat dan wijzen naar de moraalridders, zichzelf op de borst slaan en verbolgen vertrekken omdat niemand hier hem begrijpt.

Same old same old.
  Moderator vrijdag 6 juni 2025 @ 16:01:05 #142
236264 crew  capricia
pi_217867425
'Vindt u het goed dat wat 18+ jongens uw minderjarige dochter dronken voeren? Gewoon bij een feestje bij ons thuis.'
_O-
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 6 juni 2025 @ 16:02:33 #143
5428 crew  miss_sly
pi_217867443
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 16:01 schreef capricia het volgende:
'Vindt u het goed dat wat 18+ jongens uw minderjarige dochter dronken voeren? Gewoon bij een feestje bij ons thuis.'
_O-
Als je het zo stelt, daar kan toch geen ouder tegen zijn?
pi_217867445
Ik zou het wel fijn vinden als een vader mij zo'n appje stuurt, dan weet ik in het vervolg in ieder geval waar mijn dochters niet meer hoeven te komen :{w
pi_217867455
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 15:54 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Zie je, daar ga je al weer over braaf zijn. Daar gaat het hier niet om.

Ik postte juist alleen een link over verantwoordelijkheid, zonder oordeel, puur de feiten. Maar dat wil je niet.

Nou, dan wat @:Schanu zegt: of de meerderjarige jongens niet uitnodigen, of goed controleren. Als je werkelijk niet wil dat minderjarigen waarvan je geen akkoord hebt van de ouders bij jou in huis alcohol drinken.

En het kan echt. Ik heb het meegemaakt dat een net 17-jarige een feestje wilde geven waar ook lui bij waren van allerlei leeftijden die vaak wel drinken, maar bij hem thuis mocht dat niet. Duidelijk gecommuniceerd naar de rest, en het werd gewoon een alcoholvrije avond. Wat alcoholvrij bier erbij, leuke mocktails, harde muziek, klaar ben je.
Ze hebben allemaal allang alcohol gedronken; althans volgens mijn zoon een paar maanden geleden op het feestje van de autogarage waar hij stage loopt, baco's. Hij is godzijdank hartstikke eerlijk hierover, ze roken ook alle vijf. Het gaat hier om een andere samenstelling van de maatschappij, iets waar jij volgens mij niet zoveeel mee te maken hebt. Ik wéét hoe dit gaat en hoe die mensen een beetje denken. Ik wil geen gezeik hieromtrent, dus ik vraag om ervaringen. Hieromtrent. Dan vind ik het gewoon niet oké om verwijten of verwijzingen te lezen 'hoe het anders kan', want dat gaat gewoon niet gebeuren. Pubers zijn stiekem, no matter what, en dat hier toevallig ouders zitten bij wie dat niet zo gaat, alleen maar mooi voor je/hen. Maar zo gaat het niet overal.

En ja, ik weet heus wel dat IK bepaal, maar zo'n ouder wil ik ook gewoon niet zijn. Zeker niet, omdat we de verjaardagen samen vieren en vrijwel iedereen alcohol zuipt. Ook mijn gasten. Persoonlijk háát ik regels....dan hoef je daar echt bij mij over te beginnen.
  Moderator vrijdag 6 juni 2025 @ 16:07:09 #146
236264 crew  capricia
pi_217867485
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 16:03 schreef Schanu het volgende:
Ik zou het wel fijn vinden als een vader mij zo'n appje stuurt, dan weet ik in het vervolg in ieder geval waar mijn dochters niet meer hoeven te komen :{w
'Van horen zeggen drinkt je minderjarige dochter sws al regelmatig en ze rookt als een ketter, dus lijkt me geen probleem toch, dat ze hier ook meezuipt met de volwassen mannen'. _O-
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 6 juni 2025 @ 16:07:48 #147
5428 crew  miss_sly
pi_217867488
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 16:03 schreef DjVero het volgende:

[..]
Ze hebben allemaal allang alcohol gedronken; althans volgens mijn zoon een paar maanden geleden op het feestje van de autogarage waar hij stage loopt, baco's. Hij is godzijdank hartstikke eerlijk hierover, ze roken ook alle vijf. Het gaat hier om een andere samenstelling van de maatschappij, iets waar jij volgens mij niet zoveeel mee te maken hebt. Ik wéét hoe dit gaat en hoe die mensen een beetje denken. Ik wil geen gezeik hieromtrent, dus ik vraag om ervaringen. Hieromtrent. Dan vind ik het gewoon niet oké om verwijten of verwijzingen te lezen 'hoe het anders kan', want dat gaat gewoon niet gebeuren. Pubers zijn stiekem, no matter what, en dat hier toevallig ouders zitten bij wie dat niet zo gaat, alleen maar mooi voor je/hen. Maar zo gaat het niet overal.

En ja, ik weet heus wel dat IK bepaal, maar zo'n ouder wil ik ook gewoon niet zijn. Zeker niet, omdat we de verjaardagen samen vieren en vrijwel iedereen alcohol zuipt. Ook mijn gasten. Persoonlijk háát ik regels....dan hoef je daar echt bij mij over te beginnen.
Dan is het toch onzin om hier je vraag te komen stellen? Dat is dan alleen maar weer bedoeld om hier een beetje te trollen. En jij kunt je weer een geweldige vrije opvoeder voelen. Prima.

Je sneer over dat ik in een andere samenstelling van de maatschappij zit...echt WTF :?
pi_217867491
Wat hoop ik voor jullie dat je hier nooit mee te maken gaat krijgen en dat alles lekker fairytales en unicorns blijft. _O-
pi_217867496
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 16:07 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dan is het toch onzin om hier je vraag te komen stellen? Dat is dan alleen maar weer bedoeld om hier een beetje te trollen. En jij kunt je weer een geweldige vrije opvoeder voelen. Prima.

Je sneer over dat ik in een andere samenstelling van de maatschappij zit...echt WTF :?
Kennelijk, ja. Ik had anders verwacht, maar prima.

Afgesloten.

Klaar.
pi_217867502
Vraag hier dan niets. Vraag het je zuipende vrienden met kinderen.

Dan krijg je wel de antwoorden die je wenst.
  Moderator vrijdag 6 juni 2025 @ 16:10:14 #151
5428 crew  miss_sly
pi_217867508
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 16:08 schreef DjVero het volgende:
Wat hoop ik voor jullie dat je hier nooit mee te maken gaat krijgen en dat alles lekker fairytales en unicorns blijft. _O-
Flikker toch op met je fairytales en unicorns.

Wat kun je toch een vervelend denigrerend mannetje zijn, alleen omdat andere mensen ergens anders over denken dan jij.

Ben ik nog steeds benieuwd hoe je het op gaat lossen als (een van) de meisjes geen toestemming krijgen :')
  Moderator vrijdag 6 juni 2025 @ 16:12:29 #152
236264 crew  capricia
pi_217867522
Gezellig van die kotsende pubers in je huis. En zelf niet in staat met je bezopen harsens om in te grijpen als het echt mis gaat.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217867526
quote:
Ik ga zeker niet uit van sprookjes, maar ik weet wel dat ik wel die strenge ouder durf te zijn en ga zijn als het op dit soort zaken aankomt. Want ik ben de opvoeder, daar heb ik voor gekozen en die rol draag ik dan ook uit. Richting mijn eigen kinderen maar zeker ook richting andere kinderen die bij mij over de vloer komen en waar ik dus verantwoordelijk voor ben.

Maar als jij niet streng wil zijn en regels haat, zal jouw zoon en zullen misschien zelfs zijn vrienden dat al lang weten. Zelfs al zou je nu wel een regel willen instellen, kan je er met zekerheid vanuit gaan dat daar keihard overheen gelopen wordt. Dat heb je zelf gecreëerd.
pi_217867545
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 16:07 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Heb jij (veel) te maken dan met praktijkschool, vmbo's en diens omgevingen? Want zo ja, dan neem ik die opmerking terug.
  Moderator vrijdag 6 juni 2025 @ 16:15:08 #155
236264 crew  capricia
pi_217867546
quote:

[..]
Kennelijk, ja. Ik had anders verwacht, maar prima.

Afgesloten.

Klaar.
Blijven ze ook slapen?
Of zet je ze zo dronken op de fiets naar huis?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217867559
quote:

[..] Ik wil geen gezeik hieromtrent, dus ik vraag om ervaringen. Hieromtrent. Dan vind ik het gewoon niet oké om verwijten of verwijzingen te lezen 'hoe het anders kan', want dat gaat gewoon niet gebeuren.
Je vraagt in je beginpost letterlijk: "Of moet ik één lijn trekken van helemaal geen alcohol?"

Daar reageert zo'n beetje iedereen hier bevestigend op en dan begin je te roeptoeteren dat dat niet gaat gebeuren en dat je het niet oké vindt dat wij die mening geven? :{w
  Moderator vrijdag 6 juni 2025 @ 16:17:41 #157
236264 crew  capricia
pi_217867564
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 16:15 schreef DjVero het volgende:

[..]
Heb jij (veel) te maken dan met praktijkschool, vmbo's en diens omgevingen? Want zo ja, dan neem ik die opmerking terug.
Wouw.
Wat een nare post. Waarom zou je zo generaliseren?
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 6 juni 2025 @ 16:19:15 #158
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217867577
quote:

[..]
Ja, hoi.

En iedereen die zich op dergelijke denigrerende manieren uitlaat over 'die doelgroep' kan van mij een hele grote mond krijgen.

Als jij dat wil kun je er gewoon een alcoholvrij feestje van maken. Ongeacht het deel van de maatschappij waarin je je bevindt. Dat dezelfde jongeren op andere plekken misschien wel drinken doet daar niets aan af.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_217867578
quote:

[..]
Stel je nu indirect dat kinderen van het VMBO en de praktijkschool geen regels nodig hebben omdat ze toch hun eigen gang gaan?

Mijn vrouw werkt in het speciaal onderwijs, allemaal 16 jarigen, reken maar dat ze júíst streng is voor haar leerlingen. Alle kinderen hebben regels en grenzen nodig, óók de 'doelgroep' die jij benoemt.
pi_217867620
:D
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 16:19 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ja, hoi.

En iedereen die zich op dergelijke denigrerende manieren uitlaat over 'die doelgroep' kan van mij een hele grote mond krijgen.

Beetje aan het invullen, nietwaar? Ik geef ze nota bene zelf les, althans, het stadium erna (mbo). En ik vind het geweldige lui, honderd keer beter dan de academici waartussen ik ben opgegroeid en waar wél dat sentiment heerst. Ik sta er alleen anders in wat betreft keihard begrenzen. ;)
  vrijdag 6 juni 2025 @ 16:27:42 #161
35189 Troel
scherp en bot
pi_217867639
Ik snap prima dat iemand de keuze maakt om een minderjarig kind alcohol te laten nuttigen (natuurlijk heb ik een idee over hoeveelheden, maar iets is meer dan nix). Ik snap dus dat je je kind dat op een verjaardag gunt. Ik zou alleen niet afgaan op wat hij zegt. Maar dat doe ik ook niet met 'ze hebben allemaal meer zakgeld, ze hadden allemaal een onvoldoende, ze zijn er allemaal uitgestuurd en dat soort zaken'. En als er andere minderjarigen bij zijn inderdaad overleggen met de ouders. Als de ouders nee zeggen en die kinderen komen toch, betekent dat dat je de rest heel duidelijk moet maken dat er bij jou thuis geen alcohol geschonken of gedronken wordt aan of door die minderjarigen. En volgens mij kun je daar prima bij zeggen dat het wat kou betreft had gemogen, maar niet van die ouders en dat je dat respecteert en dat je ervan uitgaat dat jouw zoon en andere meerderjarige gasten dat ook accepteren en respecteren.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 6 juni 2025 @ 16:27:45 #162
346939 Janneke141
pi_217867640
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 16:24 schreef DjVero het volgende:
[..]
Beetje aan het invullen, nietwaar? Ik geef ze nota bene zelf les, althans, het stadium erna (mbo). En ik vind het geweldige lui, honderd keer beter dan de academici waartussen ik ben opgegroeid en waar wél dat sentiment heerst. Ik sta er alleen anders in wat betreft keihard begrenzen. ;)
Ja, ik heb wel meer posts van je gelezen. Laten we het hierop houden: ik hoop dat je in het echt professioneler bent dan je op dit forum doet voorkomen.
  vrijdag 6 juni 2025 @ 16:29:14 #163
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_217867658
Overigens wel een aardige kapstok, wat doe je als je kind in zulke situaties belandt omdat andere ouders zich minder verantwoord gedragen dan gedacht?

Zoonlief wil niet meer met een vader van een vriend meerijden omdat die met 90 over de landweggetjes scheurt maar er wordt wel af en toe aangeboden dat ze ‘m oppikken. Kind durft niet de waarheid te zeggen maar verzint steeds een excuus.

Voor tweede jaar op rij is bij een feestje van een andere vriend mijn kind 45 minuten naar een escaperoom vervoerd zonder gordel want ze propten 4 kinderen op de achterbank. We waren het alweer vergeten van vorig jaar dus kind kwam met hetzelfde verhaal thuis.

Blijkbaar vinden de andere ouders dit dus oké? Ik denk alleen maar hoe durf je het in je hoofd te halen met andermans kind. Zowel die gordel als dat scheuren.

[ Bericht 1% gewijzigd door laziness op 06-06-2025 16:51:20 ]
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_217867683
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 16:27 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ja, ik heb wel meer posts van je gelezen. Laten we het hierop houden: ik hoop dat je in het echt professioneler bent dan je op dit forum doet voorkomen.
Ja, lekker professioneel doen tijdens vrijetijdsbesteding. _O-
  vrijdag 6 juni 2025 @ 16:34:22 #165
35189 Troel
scherp en bot
pi_217867710
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 16:29 schreef laziness het volgende:
Overigens wel een aardige kapstok, wat doe je als je kind in zulke situaties beland omdat andere ouders zich minder verantwoord gedragen dan gedacht?

Zoonlief wil niet meer met een vader van een vriend meerijden omdat die met 90 over de landweggetjes scheurt maar er wordt wel af en toe aangeboden dat ze ‘m oppikken. Kind durft niet de waarheid te zeggen maar verzint steeds een excuus.

Voor tweede jaar op rij is bij een feestje van dezelfde jongen mijn kind 45 minuten naar een escaperoom vervoerd zonder gordel want ze propten 4 kinderen op de achterbank. We waren het alweer vergeten van vorig jaar dus kind kwam met hetzelfde verhaal thuis.

Blijkbaar vinden de andere ouders dit dus oké? Ik denk alleen maar hoe durf je het in je hoofd te halen met andermans kind. Zowel die gordel als dat scheuren.
Hier was het hun eigen vader die er vier op de achterbank propte. Daar heb ik wat van gezegd. Heb de jongens aangegeven dat ze mogen weigeren in te stappen.

Ik vind het redelijk asociaal om zo met andermans kinderen om te gaan, ook al maakt het voor jouw eigen kinderen niets uit. Ik ben de trut die rustig in de appgroep zou melden dat ik het wel fijn zou vinden dat er voldoende auto's rijden. Anders haal en breng ik mijn kind zelf wel.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 6 juni 2025 @ 16:34:23 #166
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_217867712
quote:
Ze hebben allemaal allang alcohol gedronken
quote:
Ik sta er alleen anders in wat betreft keihard begrenzen. ;)
Dit vind ik helemal geen goed argument dat ze allemaal al hebben gedronken, dat hoeft toch niet direct te betekenen dat je het ook gaat faciliteren? ik weet dat mijn kind alcohol drinkt maar als zij met ons uit eten is of in een bar of op een terrasje zit of wat dan ook krijgt ze het gewoon niet. Prima middenweg tussen niet hard begrenzen en eigen keuzes/fouten laten maken.

Maar om dan andermans kinderen iets te geven is wel weer een hele andere situatie.
Ik vind dat echt een no-go, je moet degelijk omgaan met andere kinderen. En jij hebt gewoon die verantwoordelijkheid.
  Moderator vrijdag 6 juni 2025 @ 16:42:33 #167
5428 crew  miss_sly
pi_217867773
quote:
[..]
Niemand mag neerkijken op (v)mbo'ers (terecht overigens) maar jij wel op 'academici' dat zijn echt geen goede lui. Misschien schiet je een beetje te ver door in het gewone man zijn en zo leuk met de tieners.
pi_217867787
Leuk doen met de zogenaamde (meeste) volwassenen hier zal er nooit inzitten, nee. :D _O-
  Moderator vrijdag 6 juni 2025 @ 16:49:20 #169
236264 crew  capricia
pi_217867812
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 16:45 schreef DjVero het volgende:
Leuk doen met de zogenaamde (meeste) volwassenen hier zal er nooit inzitten, nee. :D _O-
Maar hoe ga je het nu oplossen?
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 6 juni 2025 @ 16:50:16 #170
35189 Troel
scherp en bot
pi_217867815
quote:
Ik denk dat dat meer aan jouw gedrag ligt dan aan de andere users hier. En ja, dat kan ik zeggen, want ik heb inmiddels in mijn tig jaar hier heel wat van de users mogen ontmoeten :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_217867829
Ik ben zelf geen liefhebber van alcohol, maar in dit geval gaat het om 17 jarigen… die hebben echt allemaal al regelmatig alcohol gedronken hoor. Mijn nichtje werd laatst 14 en had een slaapfeestje, daar werden ook flessen drank meegesneakt. En bij andere nichtjes die 16 werden eerder ook al. Ik kan me ook niet voorstellen dat iedereen hier braaf heeft gewacht tot zijn (toen nog) 16e. Ik was ook 14.

Ik zou de betreffende ouders contacten, aangeven dat je over de 18-jarigen niets meer te zeggen hebt (en hen ook niets wil weigeren, want zij zijn oud genoeg). Dikke kans dat de ouders gewoon akkoord gaan zolang het bij een beperkte hoeveelheid blijft. En gaan ze niet akkoord dan zou ik dat vooraf duidelijk aangeven aan alle aanwezigen, dat de 17 jarigen geen alcohol mogen, en als dat wel gebeurt dat het feestje dan direct voor iedereen afgelopen is en je de ouders belt om ze op te halen. Leg de verantwoordelijkheid gewoon bij hen. En grijp dus ook daadwerkelijk in indien nodig. Jouw huis, jouw regels.
  vrijdag 6 juni 2025 @ 16:54:24 #172
346939 Janneke141
pi_217867835
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 16:53 schreef FlyingFish het volgende:
aangeven dat je over de 18-jarigen niets meer te zeggen hebt
Dat is niet waar, want het is je eigen huis.
  Moderator vrijdag 6 juni 2025 @ 16:56:45 #173
5428 crew  miss_sly
pi_217867855
quote:
Wat wil je nu?
Je hebt allang een mening over de meeste users hier, omdat ze anders over dingen denken dan jij. Dat anders is in jouw ogen hartstikke verkeerd, moralistisch, niet van deze wereld, losgezongen van de werkelijkheid. Jij bent de enige die weet hoe het er in de echte wereld met echte tieners aan toegaat. Waarom kom je dan uberhaupt hier om meningen of zelfs 'advies' vragen? Dat wil je toch helemaal niet echt? Of is dit je vrijdagmiddaggebbetje: lekker een beetje een vuurtje opstoken, achterover leunen en die zielige moekes lekker uit gaan zitten lachen?

Nou, proficiat, je hebt je geintje weer gehad. Succes met je feestje. Ben vooral beniewd wat je nu gaat doen als de ouders van de meisjes geen toestemming geven. En ik vraag me werkelijk af, als die jongens alle drie zo'n leuke knullen zijn, dan kun je daar toch gewoon een normaal gesprek mee voeren en met ze afspreken dat ze zich zelf een beetje inhouden en onder geen beding alcohol aan die meisjes geven, stiekem of niet? Ze zijn 17 en 18, dat moet toch lukken, zou je denken.
  Moderator vrijdag 6 juni 2025 @ 16:57:28 #174
236264 crew  capricia
pi_217867861
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 16:53 schreef FlyingFish het volgende:
Ik ben zelf geen liefhebber van alcohol, maar in dit geval gaat het om 17 jarigen… die hebben echt allemaal al regelmatig alcohol gedronken hoor. Mijn nichtje werd laatst 14 en had een slaapfeestje, daar werden ook flessen drank meegesneakt. En bij andere nichtjes die 16 werden eerder ook al. Ik kan me ook niet voorstellen dat iedereen hier braaf heeft gewacht tot zijn (toen nog) 16e. Ik was ook 14.

Ik vind dit niet normaal, om eerlijk te zijn. 13/14 jarigen met flessen drank.

Ben ik nu vreemd?
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 6 juni 2025 @ 16:59:21 #175
5428 crew  miss_sly
pi_217867870
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 16:57 schreef capricia het volgende:

[..]

Ben ik nu vreemd?
Nee hoor, je bent niet vreemd.

Wil niet zeggen dat het niet gebeurt, overigens, want het gebeurt wel. Bij mijn dochter in de klas zitten ook wat jongeren die regelmatig drinken. Ze heeft zelfs een vriendin die regelmatig voor school even een shotje neemt 'om de dag beter door te komen'. Maar er zijn er ook genoeg die niet drinken. Het is zeker niet normaal of 'iedereen doet het'.
  Moderator vrijdag 6 juni 2025 @ 17:00:18 #176
236264 crew  capricia
pi_217867878
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 16:59 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Nee hoor, je bent niet vreemd.

Wil niet zeggen dat het niet gebeurt, overigens, want het gebeurt wel. Bij mijn dochter in de klas zitten ook wat jongeren die regelmatig drinken. Ze heeft zelfs een vriendin die regelmatig voor school even een shotje neemt 'om de dag beter door te komen'. Maar er zijn er ook genoeg die niet drinken. Het is zeker niet normaal of 'iedereen doet het'.
13/14 jaar is echt zo jong nog. :{
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 6 juni 2025 @ 17:01:26 #177
5428 crew  miss_sly
pi_217867883
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 17:00 schreef capricia het volgende:

[..]
13/14 jaar is echt zo jong nog. :{
Is het ook. Maar ja, liberale ouders he, die het vroegah zelf ook deden enzo.
  vrijdag 6 juni 2025 @ 17:01:59 #178
35189 Troel
scherp en bot
pi_217867885
TOen mijn jongste in de tweede zat was er een keer een spooktocht en na de tijd gingen ze met een groot gedeelte van de groep nog even naar de keet. Daar waren tal van tweedeklassers die gewoon bier dronken. Mijn jongste was compleet verontwaardigd dat er maar 1 cola was en is daarna naar huis gegaan. Ja, er zijn groepen waar ook jong al gedronken wordt. Maar er zijn ook tal van jongeren die dat niet doen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_217867892
Deze eenhoorn begon pas met drinken op haar 18e. Ik vond het goor, pas toen ik fatsoenlijke drankjes kon betalen, begon ik :)
pi_217867903
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 16:54 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat is niet waar, want het is je eigen huis.
Ja, en daarmee zorg je dat ze nooit meer bij jou thuis willen zitten en dus zonder toezicht buiten gaan drinken want daar mag het wel gewoon.

quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 16:57 schreef capricia het volgende:

[..]

Ben ik nu vreemd?
Nee, ik vind het ook niet normaal hoor :D (hoewel dat in mijn jeugd wel normaal was, maar toen lag de leeftijdsgrens ook lager) maar het gebeurt dus wel regelmatig. En 17 is wel heel wat ouder.
pi_217867937
Ik begon op mijn 14e met drinken, maar toen was het nog niet schadelijk O-) Ik kon gewoon in de kroeg alcohol bestellen, bij de slijter sterk halen, no questions asked (ook hasj bij de coffeeshop overigens).
Maarrr ik zou toch wel ontevree zijn over mijn huidig voorbeeld en succes van wat ik mijn kinderen probeer te leren als mijne voor zijn 16e iets van alcohol drinkt. Liever niet voor zijn 18.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  vrijdag 6 juni 2025 @ 17:08:21 #182
35189 Troel
scherp en bot
pi_217867938
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 17:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Is het ook. Maar ja, liberale ouders he, die het vroegah zelf ook deden enzo.
Ik denk dat ik zelf een jaar of 15 was toen ik voor het eerst alcohol dronk. Thuis, in een veilige omgeving. Zodat ik me bewust was van de gevaren voordat ik buitenshuis alcohol mocht drinken. Hetzelfde idee heb ik bij mijn jongens. Maar no way dat die met vrienden mogen gaan drinken hier thuis ofzo hoor.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_217868256
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 16:49 schreef capricia het volgende:

[..]
Maar hoe ga je het nu oplossen?
Wat Troel zegt, want dat is een prachtig genuanceerde post, die beide kanten belicht. Dit wordt zijn eerste verjaardag met vrienden erbij en ik wil niet de klootzak zijn die ervoor zorgt dat dat een sof gaat worden. Ik heb net met Davin gepraat, hem uitgelegd dat ik geen zin heb in gezeik met bijv. de vader van zijn vriendinnetje die mij zondag gaat bellen waarom zijn dochter zo ziek is (even gechargeerd).

[EDIT] Ik lees overigens nu pas het advies van FlyingFish, dat is eigenlijk een nóg beter advies. Klaar met de alcohol als de minderjarigen ook meedoen of als het uit de hand loopt. Ik heb volgens mij overigens ook nergens gezegd dat ik er oké mee ben als men het op een zuipen zet.

Ik heb dus om telefoonnummers gevraagd (krijg ik morgen), zodat ik met die ouders kan overleggen hoe zij denken over alcoholgebruik van hun kind. Ook aangegeven dat ik makkelijk die klootzak kán zijn die dan helemaal geen alcohol toe gaat staan. Maar Davin kennende zullen ze dan niet hier in de tuin zitten, maar op straat aan het chillen zijn en wie weet wat ze daar uitspoken. Want zo'n puber is het; heerlijk overigens, maar dat terzijde O+

quote:
7s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 16:56 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wat wil je nu?
Je hebt allang een mening over de meeste users hier, omdat ze anders over dingen denken dan jij. Dat anders is in jouw ogen hartstikke verkeerd, moralistisch, niet van deze wereld, losgezongen van de werkelijkheid. Jij bent de enige die weet hoe het er in de echte wereld met echte tieners aan toegaat. Waarom kom je dan uberhaupt hier om meningen of zelfs 'advies' vragen? Dat wil je toch helemaal niet echt? Of is dit je vrijdagmiddaggebbetje: lekker een beetje een vuurtje opstoken, achterover leunen en die zielige moekes lekker uit gaan zitten lachen?

Nou, proficiat, je hebt je geintje weer gehad. Succes met je feestje. Ben vooral beniewd wat je nu gaat doen als de ouders van de meisjes geen toestemming geven. En ik vraag me werkelijk af, als die jongens alle drie zo'n leuke knullen zijn, dan kun je daar toch gewoon een normaal gesprek mee voeren en met ze afspreken dat ze zich zelf een beetje inhouden en onder geen beding alcohol aan die meisjes geven, stiekem of niet? Ze zijn 17 en 18, dat moet toch lukken, zou je denken.
Mijn vraag was oprecht, maar heel veel meer dan dit schrijven kan ik niet om jou (en anderen) daarvan te overtuigen. Ik heb een jaar lang niet om advies gevraagd hier, terwijl er echt wel wat akkefietjes waren waar ik advies bij had kunnen gebruiken, maar ik weet dat het hier vragen geen zin heeft, omdat ik wezenlijk anders denk dan de meesten hier. Ik had nooit verwacht dat het de tongen zó los zou maken als ik weer eens, na nota bene een jaar, wat zou komen vragen.

Weet je, jij pretendeert mij (een beetje) te kennen, misschien is dat ook wel zo, maar werkelijk de eerste post waar jij mee komt is wet- en regelgeving. Je had pot-jan-drie kunnen weten dat dat bij mij in het verkeerde keelgat zou schieten (alsof ik niet weet dat een minderjarige officieel geen alcohol mág... :') ). Jij leeft volgens mij met een perfect uitgebalanceerde puber (mag je trots op zijn overigens!), in al jouw wijsheid, maar dat is natuurlijk niet overal zo. Met je "liberale ouders"......

Ik probeer pubers op te voeden door trail and error, niet door van tevoren alles dicht te timmeren met regels en afspraken, waar ik persoonlijk ook van gruwel. Ik geloof dat je daar meer mee bereikt, maar ja, dat is mijn mening.

Users hier kunnen ook eens ophouden met dat als DjVero hier komt posten, mij advies te geven over zaken waar ik NIET om vraag (zoals die wet- en regelgeving), want anders ontspoort de boel toch. Troel had dat perfect door...(en geeft daarbij ook nog eens hetzelfde advies als waar mijn collega's mee kwamen en waar ik dus wat mee ga doen).

Bovendien is soms het advies voor mij heel tegenstrijdig. Jaren geleden moest ik Davin niet zo hard aanpakken en hem vooral laten, nu gaat het over iets waar sommigen nogal tegen ageren of zelf een sterke mening over hebben (alcohol, roken) en ineens moet ik hem wél (of zijn vrienden dan) aanpakken.....

We zullen wel zien hoe het morgen uit gaat pakken. :)

[ Bericht 1% gewijzigd door DjVero op 06-06-2025 18:14:01 ]
pi_217868373
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 17:04 schreef FlyingFish het volgende:

[..]
Ja, en daarmee zorg je dat ze nooit meer bij jou thuis willen zitten en dus zonder toezicht buiten gaan drinken want daar mag het wel gewoon.
[..]

Dat mag óók niet, maar dat is wel het gevolg inderdaad, zeker bij mijn puber. Als iets niet mag, is het enige waar hij mee bezig is hoe hij daar onderuit kan komen, zonder dat ik daarachter kom. Hij heeft alleen de pech dat dat precies is wat ik ook altijd deed; terwijl de volwassenen lekker in de kringverjaardag zaten, klommen wij als 15-jarigen over hekken om op afgesloten terreinen jointjes te roken...alcohol dronken we thuis, want dat mocht wel en dus hielden we die suffe volwassen voor dat we naar de kroeg gingen :')
  Moderator vrijdag 6 juni 2025 @ 18:52:16 #185
5428 crew  miss_sly
pi_217868690
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:01 schreef DjVero het volgende:

Weet je, jij pretendeert mij (een beetje) te kennen, misschien is dat ook wel zo, maar werkelijk de eerste post waar jij mee komt is wet- en regelgeving. Je had pot-jan-drie kunnen weten dat dat bij mij in het verkeerde keelgat zou schieten (alsof ik niet weet dat een minderjarige officieel geen alcohol mág... :') ). Jij leeft volgens mij met een perfect uitgebalanceerde puber (mag je trots op zijn overigens!), in al jouw wijsheid, maar dat is natuurlijk niet overal zo. Met je "liberale ouders"......

Ik probeer pubers op te voeden door trail and error, niet door van tevoren alles dicht te timmeren met regels en afspraken, waar ik persoonlijk ook van gruwel. Ik geloof dat je daar meer mee bereikt, maar ja, dat is mijn mening.

Users hier kunnen ook eens ophouden met dat als DjVero hier komt posten, mij advies te geven over zaken waar ik NIET om vraag (zoals die wet- en regelgeving), want anders ontspoort de boel toch. Troel had dat perfect door...(en geeft daarbij ook nog eens hetzelfde advies als waar mijn collega's mee kwamen en waar ik dus wat mee ga doen).

Bovendien is soms het advies voor mij heel tegenstrijdig. Jaren geleden moest ik Davin niet zo hard aanpakken en hem vooral laten, nu gaat het over iets waar sommigen nogal tegen ageren of zelf een sterke mening over hebben (alcohol, roken) en ineens moet ik hem wél (of zijn vrienden dan) aanpakken.....

We zullen wel zien hoe het morgen uit gaat pakken. :)
Je hebt de link dus niet gelezen. Die gaat namelijk helemaal hierboven dat alcohol tot 18 verboden is, want ik ga er vanuit dat je dat weet. Het gaat over de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid (!) die bij jou komt te liggen als jij in jouw huis een minderjarige alcohol geeft. Alleen al daarom is het een slecht idee.

Verder mag je prima advies vragen. Maar je krijgt hier, net als elders op FOK! niet alleen antwoorden zoals jij ze wil horen. Daaraan maak je je zelf ook weleens schuldig. En het is ook niet erg als je de adviezen die je dan krijgt niets vindt. Het is wél erg, en typerend want dat doe je iedere keer, als je vervolgens een beetje neerbuigend en denigrerend gaat lopen doen over de users in dit topic en mensen die niet (v)mbo hebben gedaan want die zijn nog niet half zoveel waard als (v)mbo’ers. Academici zijn om op te spugen, kennelijk.

Mijn dochter is bijna 16. Ze heeft nog niet gedronken. Onze boodschap is nix18. Gaat ze zich daaraan houden? Geen idee, maar wij gaan het haar niet gemakkelijk maken door het thuis toe te staan. Maar de gaat dadelijk uit huis, veel van haar toekomstige jaargenoten zijn 18 en ze zit op de grens van België en Duitsland; beide landen waar je vanaf 16 bier en wijn mag drinken. We gaan het zien. Onze boodschap blijft hetzelfde, de rest is aan haar.
pi_217868758
Hoe moeten mensen precies weten op welk advies je wel zit te wachten? Je vraagt letterlijk: "wat moet ik hiermee?" Waarop miss_sly antwoordt: "voorzichtig zijn, want je bent wel verantwoordelijk". Dat jij schijt hebt aan regels betekent niet dat andere ouders danwel politie dat ook hebben.

Verder denk ik vooral dat het hele idee 'ik hanteer liever geen regels want ik wil niet de klootzak zijn', in de weg zit. Je bent de enige in het gezelschap met uitgerijpte hersenen en die (theoretisch :P ) echt consequenties kan overzien, dat maakt je hoogstens verstandig, geen klootzak.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_217869459
Wat je je eigen zoon toelaat moet je zelf weten. Je bent verantwoordelijk voor alle kinderen die in jouw huis komen en gaan drinken. Niet elke ouder wil dat hun minderjarige puber drinkt.

Mijn jongste dochter wordt zondag 16. Ze mag af en toe wat proeven als wij erbij zijn. Liever onder ons toezicht dan stiekem in een poortje ergens buiten.
De oudste wordt in oktober 20. Zij wilde tot een jaar geleden helemaal niet drinken. Was met 16 jaar 2 weken zonder volwassenen in Italië, de hele keuken stond vol met drank maar zij heeft er geen slokje van gedronken.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_217869578
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 16:29 schreef laziness het volgende:
Overigens wel een aardige kapstok, wat doe je als je kind in zulke situaties belandt omdat andere ouders zich minder verantwoord gedragen dan gedacht?
Dit vind ik een lastige maar momenteel heel relevante vraag. Mijn kind is kleiner en jonger dan de meeste kinderen in zijn klas, wij zijn relatief voorzichtig en dus moet hij van ons bij vervoer door een ander op een zitverhoger. Nu had school laatst 3 uitstapjes in 3 dagen en als ouder kan (en wil) ik dan niet 3x rijden. Er werd geleurd om rij-hulp en uiteindelijk was het rond. Kind vertelt naderhand dat hij in de gordel op de zitverhoger op een eigen plek had gezeten. Top. Maar het eigen kind van die ouder zat los in de kattenbak. Nou is het het eigen kind en de ouder wilde vast heel lief het vervoersprobleem oplossen, maar ik vind dat dus niet oke. Heb kind ook ingeprent dat hij niet moet meegaan als hij niet veilig vervoerd gaat worden.
  vrijdag 6 juni 2025 @ 20:39:27 #189
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_217869771
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 20:08 schreef Vicky het volgende:
Mijn jongste dochter wordt zondag 16. Ze mag af en toe wat proeven als wij erbij zijn. Liever onder ons toezicht dan stiekem in een poortje ergens buiten.
Trimbos instituut en andere experts geven wel aan dat blijkt dat kinderen dan juist eerder en meer alcohol buitenshuis drinken dan kinderen die thuis geen alcohol krijgen aangeboden.
  vrijdag 6 juni 2025 @ 20:40:41 #190
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_217869779
Leuk onderwerp.. Vooral met een puber van bijna 18, die eigenlijk het liefst limonade drinkt. Thuis proeft hij wel af en toe iets, maar vindt niks lekker (bier, cocktails, sterker). Op vakantie met zijn vrienden vorige week probeerde hij toch maar eens wat . Die 7 ouzo's ging er wel makkelijk in (als shotjes), maar lekker was het niet en de dronkenheid nou ook weer niet zo geweldig. Was ook het enige dat hij geprobeerd had en hij had geen behoefte om binnenkort weer te drinken. :D

Een deel van zijn 17 jarige vrienden drinkt wel, ook op verjaardagen onderling. De mijne niet, en zijn vrienden hier ook niet. Ze vragen er ook niet naar. Binnenkort hebben ze een BBQ bij een docent en je ouders moeten mailen als je een biertje mag onder de 18. Dus echt actief aanmelden. Ik vraag me af of die drank dan echt nodig is, maar dat is hun keuze en verantwoordelijkheid. Volgend jaar gaan de meeste op kamers en gaan ze toch wel los als ze willen. Ik hoefde niet te mailen van zoon.

Ik ben opgegroeid met genoeg drank, maar heb ook meegemaakt hoe het iemand echt kapot kan maken. Dus ik zie er de meerwaarde niet echt van in. Behalve een Beerenburg als ik verkouden ben of soms een zomers biertje op een terras :P
  vrijdag 6 juni 2025 @ 21:00:03 #191
35189 Troel
scherp en bot
pi_217869956
quote:
17s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 20:39 schreef Budabuddumbam het volgende:

[..]
Trimbos instituut en andere experts geven wel aan dat blijkt dat kinderen dan juist eerder en meer alcohol buitenshuis drinken dan kinderen die thuis geen alcohol krijgen aangeboden.
Maar zijn de mensen die hun kinderen eerder thuis laten wennen misschien ook de mensen die weten dat de kans groot is dat ze het zodra het kan buitenshuis gaan doen? En dat dat JUIST de reden is om ze dus eerder te laten drinken. Hier in de regio met al die keten kan ik weinig mensen aanwijzen die hun kinderen niet zachtjes voorbereiden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Troel op 06-06-2025 22:05:59 ]
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_217870284
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 17:08 schreef Troel het volgende:

[..]
Ik denk dat ik zelf een jaar of 15 was toen ik voor het eerst alcohol dronk. Thuis, in een veilige omgeving. Zodat ik me bewust was van de gevaren voordat ik buitenshuis alcohol mocht drinken. Hetzelfde idee heb ik bij mijn jongens. Maar no way dat die met vrienden mogen gaan drinken hier thuis ofzo hoor.
Maar mocht je toen ook dronken worden? Want dan ben je je pas echt bewust van de gevaren, twee biertjes maken wat dat betreft geen indruk.

Ik was 14 toen ik op een kamp mijn eerste biertje kreeg (vanaf 14 mocht je 1 biertje bij de einddisco en ik was toevallig dat kamp jarig. Was een kamp voor 13/14 jarigen). Op m’n 15e stond ik, wederom op kamp, voor het eerst in een slijterij en dat werd door de leiding daar ook gedoogd. Maar ik heb bij m’n ouders thuis nog nooit alcohol gedronken. Alcohol hoort in mijn hoofd juist niet thuis, maar alleen bij gezellige gelegenheden buitenshuis. Ik hoop dat ik mijn kinderen hetzelfde mee kan geven ooit. Maar als ze een keer een feestje willen geven en ze 16+ zijn mogen ze daar ook best alcohol bij (denk ik nu). Ze mogen het alleen ook zelf betalen dan, ik gedoog alleen.
pi_217870771
Plottwist: het hele alcohol-verhaal gaat sws niet door, want hij dacht slimmer te zijn dan ik. De volgende keer dat hij één van die meiden als haar moeder probeert door te laten gaan, zal ze haar stem moeten verzwaren (overduidelijk een meisjes-stem i.p.v. een vrouwenstem)...dus ik vergeleek het nummer wat hij had doorgestuurd met het nummer in zijn telefoon, geen overeenkomsten. Appverkeer van rond die tijd verraadde het: "doe ff alsof je [x] haar moeder bent..." en tadaa betrapt. En dit is dus waar ik mee te maken heb. Ik vind het heerlijk, dit 'spel', daar niet van, maar zó herkenbaar, zowel van vroeger als van mijn werk. Hij zal dus van slimmere huize moeten komen had dit enige kans van slagen gehad, kennelijk even vergeten dat ik in het onderwijs werk. 8)7

Mooi meteen voor zichzelf verkloot, nul alcohol voor niemand niet, ook niet hijzelf en hij blijft gewoon thuis. Ik heb ook gezegd dat ik nog even ga nadenken of die vrienden hier welkom zijn, want iemand besodemieteren flikken ze maar bij iemand anders. Vriendinnetje mag komen, maar ze gaan niet verder dan de tuin en als ze naar boven gaan, blijven tassen en jassen beneden.

quote:
7s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 18:52 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Je hebt de link dus niet gelezen. Die gaat namelijk helemaal hierboven dat alcohol tot 18 verboden is, want ik ga er vanuit dat je dat weet. Het gaat over de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid (!) die bij jou komt te liggen als jij in jouw huis een minderjarige alcohol geeft. Alleen al daarom is het een slecht idee.

Verder mag je prima advies vragen. Maar je krijgt hier, net als elders op FOK! niet alleen antwoorden zoals jij ze wil horen. Daaraan maak je je zelf ook weleens schuldig. En het is ook niet erg als je de adviezen die je dan krijgt niets vindt. Het is wél erg, en typerend want dat doe je iedere keer, als je vervolgens een beetje neerbuigend en denigrerend gaat lopen doen over de users in dit topic en mensen die niet (v)mbo hebben gedaan want die zijn nog niet half zoveel waard als (v)mbo’ers. Academici zijn om op te spugen, kennelijk.

Fair enough, hoewel je veel aan het invullen bent. Jij niet alleen overigens, kennelijk denkt men dat ik ook laveloos ga worden, of zo, terwijl ik dat al jaaaaren niet meer ben geweest....Ik heb ook helemaal niet gezegd dat academici op te spugen zijn, enkel dat ik (v)mbo'ers over het algemeen veel prettiger mensen vind. Academici die neerkijken op (v)mbo'ers - en dat gebeurt echt vies vaak - zijn wél om op te spugen! Eén van de redenen waarom ik hooggeleide g's doorgaans niet oké vind.

Advies geven waar men niet op zit te wachten, heb ik van hier 'geleerd' (gekopieerd, wjw) en is nog tot daar aan toe, maar als ik dáár vervolgens tegen ageer, moet jij eigenlijk ook gewoon niet zeuren, want natuurlijk ga ik daar tegenin.
  Moderator vrijdag 6 juni 2025 @ 22:59:08 #194
5428 crew  miss_sly
pi_217870862
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 22:50 schreef DjVero het volgende:
Plottwist: het hele alcohol-verhaal gaat sws niet door, want hij dacht slimmer te zijn dan ik. De volgende keer dat hij één van die meiden als haar moeder probeert door te laten gaan, zal ze haar stem moeten verzwaren (overduidelijk een meisjes-stem i.p.v. een vrouwenstem)...dus ik vergeleek het nummer wat hij had doorgestuurd met het nummer in zijn telefoon, geen overeenkomsten. Appverkeer van rond die tijd verraadde het: "doe ff alsof je [x] haar moeder bent..." en tadaa betrapt. En dit is dus waar ik mee te maken heb. Ik vind het heerlijk, dit 'spel', daar niet van, maar zó herkenbaar, zowel van vroeger als van mijn werk. Hij zal dus van slimmere huize moeten komen had dit enige kans van slagen gehad, kennelijk even vergeten dat ik in het onderwijs werk. 8)7

Mooi meteen voor zichzelf verkloot, nul alcohol voor niemand niet, ook niet hijzelf en hij blijft gewoon thuis. Ik heb ook gezegd dat ik nog even ga nadenken of die vrienden hier welkom zijn, want iemand besodemieteren flikken ze maar bij iemand anders. Vriendinnetje mag komen, maar ze gaan niet verder dan de tuin en als ze naar boven gaan, blijven tassen en jassen beneden.
[..]
Fair enough, hoewel je veel aan het invullen bent. Jij niet alleen overigens, kennelijk denkt men dat ik ook laveloos ga worden, of zo, terwijl ik dat al jaaaaren niet meer ben geweest....Ik heb ook helemaal niet gezegd dat academici op te spugen zijn, enkel dat ik (v)mbo'ers over het algemeen veel prettiger mensen vind. Academici die neerkijken op (v)mbo'ers - en dat gebeurt echt vies vaak - zijn wél om op te spugen! Eén van de redenen waarom ik hooggeleide g's doorgaans niet oké vind.

Advies geven waar men niet op zit te wachten, heb ik van hier 'geleerd' (gekopieerd, wjw) en is nog tot daar aan toe, maar als ik dáár vervolgens tegen ageer, moet jij eigenlijk ook gewoon niet zeuren, want natuurlijk ga ik daar tegenin.
Over het algemeen wat prettiger mensen = 100 keer meer waard? Je weet je woorden goed te kiezen.

Je mag ageren. Je hoeft alleen niet telkens weer in het rond gaan slaan omdat je iets anders hoort dan je wil. Er worden hier vaak genoeg adviezen gegeven waar iemand niets mee kan of wil doen. En dat is prima. Je hoeft nooit een advies op te volgen. Het kan je aan het denken zetten en vervolgens toch bij je eigen mening blijven. Dat is allemaal prima. Maar stop nou eens met hier te beginnen over brave moeders en fairytales en unicorns. Het is echt onnodig denigrerend. En volledig onterecht, alleen heb je daar geen idee van.
pi_217870917
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 22:59 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Over het algemeen wat prettiger mensen = 100 keer meer waard? Je weet je woorden goed te kiezen.

Je mag ageren. Je hoeft alleen niet telkens weer in het rond gaan slaan omdat je iets anders hoort dan je wil. Er worden hier vaak genoeg adviezen gegeven waar iemand niets mee kan of wil doen. En dat is prima. Je hoeft nooit een advies op te volgen. Het kan je aan het denken zetten en vervolgens toch bij je eigen mening blijven. Dat is allemaal prima. Maar stop nou eens met hier te beginnen over brave moeders en fairytales en unicorns. Het is echt onnodig denigrerend. En volledig onterecht, alleen heb je daar geen idee van.
Mss moek ook maar gewoon een permban voor dit gedeelte aanvragen; als ik zó op m'n woorden moet letten - want ja, ik chargeer met enige regelmatig - en als iemand als braaf wegzetten al als denigrerend wordt gezien, ga ik daar de volgende keer zo weer de mist mee in. Zou er zo weer in tuinen. Bovendien heb ik daar ook helemaal geen zin in.
  vrijdag 6 juni 2025 @ 23:35:24 #196
35189 Troel
scherp en bot
pi_217871259
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 22:50 schreef DjVero het volgende:

[..]

Enig juiste beslissing inderdaad!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zaterdag 7 juni 2025 @ 00:21:35 #197
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_217871674
Ik ben benieuwd of mijn "been there, done that" ervaring me hierin nog gaat helpen als we zover zijn. Maar ik vermoed dat mijn kinderen daar net iets te braaf voor zijn (zelfs mijn vmbo-ers 8-) )
pi_217873194
Mijn puber van 14 zit op een "kak" sport, teamgenoten doen allemaal havo/vwo. En dan zijn er die op vrijdagavond los gaan met alcohol. Zelfs zo dat als ze op zaterdag op tijd spelen, dat het te zien is aan het spel. En dan is het een selectie team, wat over 2 weken mee gaat doen met een Nederlands kampioenschap.
Puber is wel nieuwsgierig, maar wil zelf niet drinken.
*poef* nu is het weg
pi_217873781
Mijn 15 jarige is ergens wel nieuwsgierig, maar weet tot nu toe de verleiding te weerstaan. Scheelt ook dat ze weinig uit gaat en haar vriendengroep ook niet echt van het drinken is. Wat niet is kan nog komen natuurlijk.
We hebben een afspraak dat wij het rijbewijs betalen als ze niet drinkt en rookt tot die tijd.
Dat roken gaat sowieso lukken, dat drinken dat gaan we zien.

De oudste van 17 komt niet in de verleiding, die gaat niet uit en heeft voornamelijk online vrienden, dat scheelt denk ik.

Feestje tot 18 jaar hier thuis is wat mij betreft geen drank. En als het stiekem gebeurt dan zou ik daar niet blij mee zijn, als ik er op dat moment achter kom dan is het feestje afgelopen. Als ik er naderhand achter kom dan heeft dat consequenties voor een volgende keer.
pi_217874695
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 09:19 schreef kaatjejannie het volgende:
Mijn puber van 14 zit op een "kak" sport, teamgenoten doen allemaal havo/vwo. En dan zijn er die op vrijdagavond los gaan met alcohol. Zelfs zo dat als ze op zaterdag op tijd spelen, dat het te zien is aan het spel. En dan is het een selectie team, wat over 2 weken mee gaat doen met een Nederlands kampioenschap.
Puber is wel nieuwsgierig, maar wil zelf niet drinken.
Hockey was bij mij op de middelbare berucht als sport waar veel rondom gedronken werd en de verhalen van wat er op die feestjes en kampen gebeurde… Maar de hockeyers van mijn jaar waren ook prototype aanstaande corpsballen, dus niet zo heel raar.

Voetbal had daarentegen een heel braaf imago (wat alcohol en feestjes betreft).
pi_217878271
Ze hebben één voor één afgezegd vnv, dus die zullen wel ergens buiten gaan chillen...dit is nou net wat ik wilde voorkomen, maar goed, hij heeft ook z'n eigen glazen ingegooid natuurlijk. Harde les helaas.
  zaterdag 7 juni 2025 @ 19:11:25 #202
37150 livelink
pi_217878495
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 18:44 schreef DjVero het volgende:
Ze hebben één voor één afgezegd vnv, dus die zullen wel ergens buiten gaan chillen...dit is nou net wat ik wilde voorkomen, maar goed, hij heeft ook z'n eigen glazen ingegooid natuurlijk. Harde les helaas.
Toch wel erg jammer voor je zoon dat ze dan niet komen, hoor. Alcohol is kennelijk belangrijker dan vriendschap :{
Overigens herken ik dit niet van de vriendenkring van mijn dochter, die op VMBO heeft gezeten en daarna MBO heeft gedaan.
pi_217879302
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 11:13 schreef FlyingFish het volgende:

[..]
Hockey was bij mij op de middelbare berucht als sport waar veel rondom gedronken werd en de verhalen van wat er op die feestjes en kampen gebeurde… Maar de hockeyers van mijn jaar waren ook prototype aanstaande corpsballen, dus niet zo heel raar.

Voetbal had daarentegen een heel braaf imago (wat alcohol en feestjes betreft).
Wij waren niet zo'n corpsballen maar God wat werd er veel gezopen op onze hockeyfeesten :Y
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_217879782
Hier is tennis, de vereniging met wilde verhalen over hun jaarlijks feest.

[ Bericht 0% gewijzigd door F_r op 07-06-2025 21:23:45 ]
pi_217882059
T vierde gisteravond haar verjaardag met haar vriendinnen in de karaoke bar. Ze hebben het onwijs gezellig gehad.

En toen was ze ineens 16 🥳
♥ A ♥ & ♥ T ♥
  Moderator zondag 8 juni 2025 @ 00:44:40 #206
5428 crew  miss_sly
pi_217882186
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 00:26 schreef Vicky het volgende:
T vierde gisteravond haar verjaardag met haar vriendinnen in de karaoke bar. Ze hebben het onwijs gezellig gehad.

Gefeliciteerd!
pi_217882528
Gefeliciteerd vicky
pi_217882552
Gefeliciteerd @Vicky
  zondag 8 juni 2025 @ 08:47:31 #209
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_217882718
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 00:26 schreef Vicky het volgende:

Gefeliciteerd *O*
  zondag 8 juni 2025 @ 10:19:14 #210
35189 Troel
scherp en bot
pi_217883426
Gefeliciteerd @Vicky!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_217883906
Dank! ❤️🥳
♥ A ♥ & ♥ T ♥
  Moderator zondag 8 juni 2025 @ 12:08:19 #212
5428 crew  miss_sly
pi_217884250
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 11:26 schreef Vicky het volgende:
Dank! ❤️🥳
Ieder jaar denk ik dan weer aan de geboorte van jouw T en hoe ik zat te wachten op de geboorte van de mijne. Hoe gaaf en bijzonder ik het vind om jullie te zien O+
pi_217884360
quote:
7s.gif Op zondag 8 juni 2025 12:08 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ieder jaar denk ik dan weer aan de geboorte van jouw T en hoe ik zat te wachten op de geboorte van de mijne. Hoe gaaf en bijzonder ik het vind om jullie te zien O+
Ik vond 2009 ook wel een bijzonder jaar met al die geboortes.
❤️❤️
♥ A ♥ & ♥ T ♥
  zondag 8 juni 2025 @ 13:05:57 #214
35189 Troel
scherp en bot
pi_217884694
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 12:20 schreef Vicky het volgende:

[..]
❤️❤️
Het was een mooi en druk jaar :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 8 juni 2025 @ 13:07:49 #215
35189 Troel
scherp en bot
pi_217884706
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 18:44 schreef DjVero het volgende:
En toch vind ik het jammer voor hem dat hij vrienden heeft die dan niet komen. Hij is puber, het is goed dat hij dit soort lessen leert, maar je vrienden die nie tkomen op je verjaardag is gewoon kut. Hopelijk heeft hij desondanks wel een fijne avond gehad?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_217884890
quote:
2s.gif Op zondag 8 juni 2025 13:07 schreef Troel het volgende:

[..]
En toch vind ik het jammer voor hem dat hij vrienden heeft die dan niet komen. Hij is puber, het is goed dat hij dit soort lessen leert, maar je vrienden die nie tkomen op je verjaardag is gewoon kut. Hopelijk heeft hij desondanks wel een fijne avond gehad?
Ik ook. Dus een feestje is alleen maar leuk als er gezopen kan worden?!?!
♥ A ♥ & ♥ T ♥
  Moderator zondag 8 juni 2025 @ 13:36:04 #217
5428 crew  miss_sly
pi_217884980
quote:

[..]
❤️❤️
Echt.

En dit jaar worden ze 16! Just like that.
  zondag 8 juni 2025 @ 13:37:35 #218
35189 Troel
scherp en bot
pi_217884988
Over die bijna 16-jarigen gesproken. Zijn die van jullie ook zo ongelooflijk grappig en bijdehand? Ik kan echt genieten van mijn jongste met echt scherpe en leuke opmerkingen. Ok, af en toe slaat ie de plank goed mis, maar dat is steeds minder vaak.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_217885079
quote:
2s.gif Op zondag 8 juni 2025 13:37 schreef Troel het volgende:
Over die bijna 16-jarigen gesproken. Zijn die van jullie ook zo ongelooflijk grappig en bijdehand? Ik kan echt genieten van mijn jongste met echt scherpe en leuke opmerkingen. Ok, af en toe slaat ie de plank goed mis, maar dat is steeds minder vaak.
Absoluut maar af en toe pffff geen land mee te bezeilen.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_217885191
quote:
2s.gif Op zondag 8 juni 2025 13:07 schreef Troel het volgende:

[..]
Stoute schoenen aangetrokken, die jongelui opgebeld (na overleg met zoon), ff met ze gebabbeld en uiteindelijk zijn 3 vd 4 nog geweest. Ze gaven aan dat alcohol (mits normaal gebruik) geen probleem is bij hun ouders, maar ze waren bang dat ik hun ouders zou inlichten over het roken. Want ja, dat is dus kennelijk wél een probleem. |:(

Of ze zich ook aan de 'geen alcohol-regel' hebben gehouden...lastig te zeggen. Binnenshuis en tuin ja, maar regelmatig dat ze ff weg waren, dus waarschijnlijk hebben ze het stiekem zitten doen. Niemand was aangeschoten, bezopen iig en dan is het maar op 'don't tell, don't know'-basis gegaan. Evenals het feit dat ik om half twee toch echt aftaaide, daarna heb ik er geen zicht meer op gehad. Eén van die knullen had een fles Absolut Vodka mee en die is iig mee naar onze slaapkamer gegaan en heeft hij vanochtend teruggekregen. Twee zijn er blijven slapen en ze zagen er prima en fris uit en waren prima aanspreekbaar vanochtend, weliswaar half 12 lol maar toch. Volgens mij - als het al stiekem is gegaan - is het dus allemaal binnen de perken gebleven.
  zondag 8 juni 2025 @ 14:10:21 #221
35189 Troel
scherp en bot
pi_217885260
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 14:00 schreef DjVero het volgende:

[..]
Stoute schoenen aangetrokken, die jongelui opgebeld (na overleg met zoon), ff met ze gebabbeld en uiteindelijk zijn 3 vd 4 nog geweest. Ze gaven aan dat alcohol (mits normaal gebruik) geen probleem is bij hun ouders, maar ze waren bang dat ik hun ouders zou inlichten over het roken. Want ja, dat is dus kennelijk wél een probleem. |:(

Of ze zich ook aan de 'geen alcohol-regel' hebben gehouden...lastig te zeggen. Binnenshuis en tuin ja, maar regelmatig dat ze ff weg waren, dus waarschijnlijk hebben ze het stiekem zitten doen. Niemand was aangeschoten, bezopen iig en dan is het maar op 'don't tell, don't know'-basis gegaan. Evenals het feit dat ik om half twee toch echt aftaaide, daarna heb ik er geen zicht meer op gehad. Eén van die knullen had een fles Absolut Vodka mee en die is iig mee naar onze slaapkamer gegaan en heeft hij vanochtend teruggekregen. Twee zijn er blijven slapen en ze zagen er prima en fris uit en waren prima aanspreekbaar vanochtend, weliswaar half 12 lol maar toch. Volgens mij - als het al stiekem is gegaan - is het dus allemaal binnen de perken gebleven.
Fijn dat ze toch gekomen zijn! En klinkt als een prima feestje uiteindelijk ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_217918620
Wie zijn er nog meer aan het wachten op een telefoontje? Hier wachtend tot 13:00..

Hij staat er goed voor, maar toch een tikkie spanning bij mij. Hij zelf slaapt nog :P
pi_217920569
*O*
  donderdag 12 juni 2025 @ 14:21:18 #224
35189 Troel
scherp en bot
pi_217920625
Gefeliciteerd!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_217920790
Gefeliciteerd zoon van @Deepfreeze en fam *O*
Venus in pocketformaat
© loveli
  Moderator donderdag 12 juni 2025 @ 15:02:31 #226
5428 crew  miss_sly
pi_217920957
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 14:16 schreef Deepfreeze het volgende:
*O*
Gefeliciteerd!
pi_217921210
Gefeliciteerd
  donderdag 12 juni 2025 @ 15:49:07 #228
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_217921303
Gefeliciteerd DF!
  donderdag 12 juni 2025 @ 16:00:38 #229
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_217921438
Gefeliciteerd!
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_217924189
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 14:16 schreef Deepfreeze het volgende:
*O*
Gefeliciteerd!
  donderdag 12 juni 2025 @ 21:24:13 #231
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_217924634
Gefeliciteerd @Deepfreeze
Gelukkig begonnen ze hier al met bellen om 10:30 en was ze snel aan de beurt

Ze is geslaagd voor haar Havo!
  donderdag 12 juni 2025 @ 21:27:01 #232
35189 Troel
scherp en bot
pi_217924669
quote:
17s.gif Op donderdag 12 juni 2025 21:24 schreef Budabuddumbam het volgende:
Gefeliciteerd @:Deepfreeze

Ook gefeliciteerd!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_217925218
quote:

Yay!! *O* Gefeliciteerd!
Venus in pocketformaat
© loveli
  Moderator donderdag 12 juni 2025 @ 22:31:57 #234
5428 crew  miss_sly
pi_217925292
quote:

Gefeliciteerd!
pi_217926962
quote:

Gefeliciteerd!! *O*

10:30 is wel fijn als je in de zenuwen zit.

Mijn neefje moest zelfs tot 14:30 wachten. En die zat zo in de stress.
SPOILER
pi_217927116
Verkeerd topic
Volgens mij ben ik toch geen weerwolfje
  Moderator vrijdag 13 juni 2025 @ 08:25:35 #237
5428 crew  miss_sly
pi_217927272
Ik weet niet of het toeval is of dat ze het zo hadden uitgedacht (ik denk het eerste :) ) maar S ontving gisteren de officiële acceptance letter voor 'the class of 2027'
Hoewel alles al best wel duidelijk was, werd ze toch een beetje onzeker van het zolang uitblijven van die brief. Morgen hebben we een informatiebijeenkomst met alle ouders en leerlingen die vanuit Nederland ergens op een college geplaatst zijn.
pi_217927899
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 08:25 schreef miss_sly het volgende:
Ik weet niet of het toeval is of dat ze het zo hadden uitgedacht (ik denk het eerste :) ) maar S ontving gisteren de officiële acceptance letter voor 'the class of 2027'
Hoewel alles al best wel duidelijk was, werd ze toch een beetje onzeker van het zolang uitblijven van die brief. Morgen hebben we een informatiebijeenkomst met alle ouders en leerlingen die vanuit Nederland ergens op een college geplaatst zijn.
Leuk, zo'n bijeenkomst. Even kijken wie er nog meer gaan.

Hier had C gisteren de uitnodiging voor de intro van zijn vervolgopleiding. Mooie timing voor hem (uurtje na het telefoontje bezorgd). Maar voor sommigen ook wel confronterend als je nog een her hebt, of blijft zitten.
  vrijdag 13 juni 2025 @ 10:13:03 #239
35189 Troel
scherp en bot
pi_217928223
Spannend hoor zo'n bijeenkomst!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 13 juni 2025 @ 13:22:37 #240
100412 mefke79
komt goed!
pi_217929642
quote:

[..]
❤️❤️
Dat was een bijzonder jaar ja. Hier thuis nog een 2009 baby die gisteren geslaagd is. Vmbo-t, 8 vakken en in plaats van zijn b2 Cambridge certificaat heeft ie c1 gehaald. Hij had helaas 0,05 punt te weinig voor een 9 op zijn eindlijst voor Engels maar met twee achten, een zes en de rest zevens hoor je daar niemand meer over. Nu duimen dat hij de havo op een andere school in de buurt kan doen. Dat horen we pas de week voor de vakantie. Daar geen tto meer, deels een ander pakket en hopelijk Engels versneld examineren.
Voor alle geslaagden: gefeliciteerd!
pi_217929989
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 13:22 schreef mefke79 het volgende:

[..]
Dat was een bijzonder jaar ja. Hier thuis nog een 2009 baby die gisteren geslaagd is. Vmbo-t, 8 vakken en in plaats van zijn b2 Cambridge certificaat heeft ie c1 gehaald. Hij had helaas 0,05 punt te weinig voor een 9 op zijn eindlijst voor Engels maar met twee achten, een zes en de rest zevens hoor je daar niemand meer over. Nu duimen dat hij de havo op een andere school in de buurt kan doen. Dat horen we pas de week voor de vakantie. Daar geen tto meer, deels een ander pakket en hopelijk Engels versneld examineren.
Wat een mooie lijst! Ook gefeliciteerd! En fantastisch dat zijn Engels al op c1 niveau zit *O*.
Venus in pocketformaat
© loveli
  Moderator vrijdag 13 juni 2025 @ 14:15:19 #242
5428 crew  miss_sly
pi_217930085
quote:

[..]
Gefeliciteerd!
  vrijdag 13 juni 2025 @ 14:16:41 #243
100412 mefke79
komt goed!
pi_217930097
Ja, dat Cambridge niveau was wel de verrassing, hij is de enige van het vmbo op zijn school die dat haalde. Op de hopelijk nieuwe havo-school hadden ze al wel gezegd dat ie c1 mocht proberen maar dat hoeft nu niet meer. En of ie c2 gaat proberen weet ik niet.
pi_217930522
quote:

[..]
Wat cool dat hij Cambridge op c1 gehaald heeft!

Wel jammer dat je nog even moet wachten of hij daar naar de havo kan. Anders wordt het reizen, of een plan B?

Hier vanmiddag met C om tafel gezeten, begroting gemaakt voor zijn studie. Bleek dat zijn VWO diploma ook al in Studielink staat. Mooi dat het al zwart op wit staat met Duits een wonderbaarlijke voldoende. :P
Nu nog even een laptop regelen, maar we zijn wel even klaar met het afronden van die inschrijving bij het HBO en de begroting en het uitzoeken van een nieuwe mobiel (cadeautje, was hij ook wel een toe).
  vrijdag 13 juni 2025 @ 15:10:18 #245
100412 mefke79
komt goed!
pi_217930705
De hopelijk nieuwe school is dichterbij dan de huidige. Als hij niet wordt aangenomen op de nieuwe dan is de escape verder gaan op de oude. De nieuwe is wat meer dorps de huidige midden in het stadscentrum, dat maakt dat de populatie anders is. En ze hebben op de nieuwe school andere keuzes in vakken.
pi_217930788
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 15:10 schreef mefke79 het volgende:
De hopelijk nieuwe school is dichterbij dan de huidige. Als hij niet wordt aangenomen op de nieuwe dan is de escape verder gaan op de oude. De nieuwe is wat meer dorps de huidige midden in het stadscentrum, dat maakt dat de populatie anders is. En ze hebben op de nieuwe school andere keuzes in vakken.
Nog even afwachten dus.. Hopelijk lukt het, dat dorpse klinkt wel lekker.

D zijn school, midden in het centrum heeft ook een typische populatie. Maar inmiddels krimpt de school wel. (De school van C groeit uit zijn voegen, die heeft een leuker traject blijkbaar) Dus nu hebben ze besloten om bewust klein te worden/blijven en wat meer een huiskamer/thuis gevoel te creëren. Dat klinkt wel fijn.
pi_217943896
Er zijn van die puzzelboeken en doeboeken voor kinderen. Bijv voor kleuters het Bobo vakantieboek.
Bestaan er ook zulke boeken voor (jongens)tieners?
Ik zag vandaag wel een Mario doeboek, maar dat was veel te simpel om nog leuk te zijn voor mijn tiener.
pi_217944105
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 18:56 schreef Hupje het volgende:
Er zijn van die puzzelboeken en doeboeken voor kinderen. Bijv voor kleuters het Bobo vakantieboek.
Ik zag vandaag wel een Mario doeboek, maar dat was veel te simpel om nog leuk te zijn voor mijn tiener.
Je hebt mysterie doeboeken, wel wat duurder dan de tijdschrift versies. B van 11 vindt ze erg leuk.

Wij kregen gisteren bericht dat er volgend jaar een groep 3, groep 3/4 en groep 4 zal zijn. Juul zit in groep 3 (waar er 2 van zijn). Nu moeten we 3 kinderen doorgeven waar Juul mee in de klas wil en of we een voorkeur voor 3/4 of 4 hebben.

Natuurlijk gaan ze ook met de leerkrachten zitten en de ib'er maar wat halen ze hier toch gedoe mee op hun hals. Deja vu naar vorig jaar met B toen precies hetzelfde werd gevraagd of groep 6/7 of groep 7. Daar wordt nog steeds over geklaagd.

Wij zijn geen voorstanders van combinatiegroepen dus we gaan dit ook maar weer aangeven. Ik snap dat ze soms niet anders kunnen.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 14 juni 2025 @ 19:13:41 #249
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_217944191
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 19:07 schreef exode het volgende:

[..]
Je hebt mysterie doeboeken, wel wat duurder dan de tijdschrift versies. B van 11 vindt ze erg leuk.

Wij kregen gisteren bericht dat er volgend jaar een groep 3, groep 3/4 en groep 4 zal zijn. Juul zit in groep 3 (waar er 2 van zijn). Nu moeten we 3 kinderen doorgeven waar Juul mee in de klas wil en of we een voorkeur voor 3/4 of 4 hebben.

Natuurlijk gaan ze ook met de leerkrachten zitten en de ib'er maar wat halen ze hier toch gedoe mee op hun hals. Deja vu naar vorig jaar met B toen precies hetzelfde werd gevraagd of groep 6/7 of groep 7. Daar wordt nog steeds over geklaagd.

Wij zijn geen voorstanders van combinatiegroepen dus we gaan dit ook maar weer aangeven. Ik snap dat ze soms niet anders kunnen.
Wat is de reden waarom je geen voorstander van een combinatie groep?
Wij gaan van 3 groepen 2/3 en een 3/4 naar 2 groepen 2/3 en 2 groepen 3/4. Ben benieuwd waar mijn groep 2 kind naar toe gaat
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_217944676
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 19:13 schreef Ynske het volgende:

[..]
Wat is de reden waarom je geen voorstander van een combinatie groep?
Wij gaan van 3 groepen 2/3 en een 3/4 naar 2 groepen 2/3 en 2 groepen 3/4. Ben benieuwd waar mijn groep 2 kind naar toe gaat
Ik als ouder zie bij Juul een te groot verschil ontstaan. In leeftijd, gedrag en ontwikkeling. Puur kijkend naar haar, hoe en met wie ze klikt/speelt etc.

Vorig jaar zat B 'noodgedwongen' in een 5/6 en dat beviel hem en ons slecht. Hij aardde niet ook vanwege zijn voorsprong in ontwikkeling.

De juf hier in huis vind het ook niet ideaal. Het is gewoon lastiger zegt ze. Kinderen worden in zo'n klas minder snel gezien.
pi_217944799
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 19:07 schreef exode het volgende:

[..]
Heb je een titel die hij leuk vond? Ik heb even gegoogled en er is meer keus dan ik dacht :)
pi_217944809
Deze https://www.bol.com/nl/nl(...)od-_AwgaAs19EALw_wcB had ie mee op kamp en vond hij erg leuk.
pi_217944822
Ik begrijp niet waarom ze dat via ouders laten doen. Vraag gewoon als leerkracht aan elk kind apart met wie ze graag in de klas willen en laat ouders geen voorkeur aangeven. Er is toch niemand die zijn kind als groep 4-er in een 3/4 klas wil als combi-klassen niet standaard zijn? Vragen naar voorkeuren van ouders betekent automatisch ouders teleurstellen.

Ik ben heel benieuwd hoe ze het bij ons op school in gaan delen. Er vertrekken nog veel leerlingen redelijk last minute en nog wat ouders die opties verkennen, dus ik ben heel benieuwd hoe ze uiteindelijk de klassen gaan verdelen en wie daarvan daadwerkelijk in de klas gaan komen. En we hebben nu combiklassen met 2 groepen, maar uiteindelijk willen ze (over 2 jaar?) naar combiklassen met 3 groepen, dus wellicht gaan ze die switch ook nu al (deels) maken.
pi_217944916
Hupje, wellicht is het Quest junior zomerboek iets voor hem? Dat is volgens mij nog wel oké voor die leeftijd.

Mijn zoon vindt de stoer vakantieboeken waarbij je kunt levelen(?) heel erg leuk, maar die zijn wel voor iets jonger, ik denk dat dit het laatste jaar is. Ik heb voor scoutingkamp het Willie Wortel vakantieboek (van een eerder jaar, ongebruikt uit de kringloop) gehaald voor hem, en ze mogen bij de start van de vakantie altijd een vakantieboek uitzoeken in de winkel, dus dan zal hij waarschijnlijk alsnog het stoer-boek uitzoeken.
  zaterdag 14 juni 2025 @ 20:19:37 #255
208890 June.
Seriously?
pi_217944959
Ik vind het ook wel spannend, we gaan verhuizen en na de zomervakantie gaat hij in een groep 3/4 klas beginnen. Aan de andere kant zit hij nu in een groep 1-2-3, dus hij is wel wat gewend op zich.
Shine bright like a diamond.
pi_217945014
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 20:16 schreef FlyingFish het volgende:
Hupje, wellicht is het Quest junior zomerboek iets voor hem? Dat is volgens mij nog wel oké voor die leeftijd.

Mijn zoon vindt de stoer vakantieboeken waarbij je kunt levelen(?) heel erg leuk, maar die zijn wel voor iets jonger, ik denk dat dit het laatste jaar is. Ik heb voor scoutingkamp het Willie Wortel vakantieboek (van een eerder jaar, ongebruikt uit de kringloop) gehaald voor hem, en ze mogen bij de start van de vakantie altijd een vakantieboek uitzoeken in de winkel, dus dan zal hij waarschijnlijk alsnog het stoer-boek uitzoeken.
We hebben de Quest Junior scheurkalender dit jaar en ik zie in het inkijkexemplaar dat daar veel dezelfde soort puzzels in zitten. Die vakantieboeken van Stoer heb ik dus kennelijk gezien vandaag, maar dat vond ik te simpel.
Die van @exode ziet er leuk uit! Die richting ga ik eens op zoeken.
pi_217945540
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 20:08 schreef FlyingFish het volgende:
Ik begrijp niet waarom ze dat via ouders laten doen. Vraag gewoon als leerkracht aan elk kind apart met wie ze graag in de klas willen en laat ouders geen voorkeur aangeven. Er is toch niemand die zijn kind als groep 4-er in een 3/4 klas wil als combi-klassen niet standaard zijn? Vragen naar voorkeuren van ouders betekent automatisch ouders teleurstellen.

Ik ben heel benieuwd hoe ze het bij ons op school in gaan delen. Er vertrekken nog veel leerlingen redelijk last minute en nog wat ouders die opties verkennen, dus ik ben heel benieuwd hoe ze uiteindelijk de klassen gaan verdelen en wie daarvan daadwerkelijk in de klas gaan komen. En we hebben nu combiklassen met 2 groepen, maar uiteindelijk willen ze (over 2 jaar?) naar combiklassen met 3 groepen, dus wellicht gaan ze die switch ook nu al (deels) maken.
Ja precies en het is exact hetzelfde proces als bij B vorig jaar. Heel veel ouders waren boos en nog steeds. Dus ze dachten 'we doen het nog een keer zo'.
  zaterdag 14 juni 2025 @ 21:41:40 #258
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_217946085
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 18:56 schreef Hupje het volgende:
Puzzelboeken van mr Brein? Zijn verschillende thema's en leuke puzzels :)

Mijn oudste is afgelopen week 6 geworden. In goed overleg met leerkracht en gedragsspecialist van school recent de knoop doorgehakt, hij gaat een jaartje langer kleuteren en hij heeft nu ergotherapie. De keuze geeft hem heel veel rust en dat merken we thuis nu ook. O+
pi_217946699
Bij D moesten de kinderen zelf 3 namen geven die ze graag mee wilden naar de volgende klas. Ze zaten hier standaard met 1-2,3-4-5 & 6-7-8. Dus alleen eind groep 2 en groep 5. De keuze was altijd gebaseerd op voorkeur kind, idee oude leerkracht qua vriendjes, idee nieuwe leerkracht qua samenstelling klas (karakter/sfeer/jongens meisjes verhouding). Ouders kwamen er echt niet aan te pas. Dan kregen ze puzzel nooit rond :D
Maar wij kozen er bewust voor, dus dan is het weer anders.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')