Drie keer een sterke daling is wel bijzonder. Het zou natuurlijk wel kunnen dat ze door de hoge scores niet meer hebben geoefend in DMT. DMT is heel suf woordjes lezen, die geen verband met elkaar hebben. Avi is een stuk tekst lezen, dus daar zit samenhang in.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 00:10 schreef FlyingFish het volgende:
Iemand uit het onderwijs die mij iets kan vertellen over de DMT? Wij hebben vandaag de rapporten binnen gekregen, en alle drie de kinderen zijn extreem gezakt in de cito-score. Zoon (groep 6) van ruim I+ naar IV, dochter 1 (groep 4)van nog ruimer I+ naar III en dochter 2 (groep 4) van ruim I+ naar II. Hoe kan zo’n extreem verschil bij alle kinderen verklaarbaar zijn? De vorige rapporten waren bij alle kinderen elke keer I+ We stellen die vraag uiteraard ook volgende week met de 10 minutengesprekken, maar ik kom graag goed beslagen ten ijs, en we hebben nog een paar punten die we moeten bespreken die ik belangrijker vind.
Ik ga morgen ook nog even informeren bij wat andere ouders naar scores, of het bij hen ook zo enorm afwijkt van de lijn. Al dat geklaag vorig jaar dat het onderwijs op school eigenlijk van te laag niveau was, maar bij een (in theorie) objectieve cito meting scoren ze alle drie op meerdere taalvlakken opeens een stuk slechter. Volgens het rapport is dochter 2 zelfs van avi M6 naar E5 gezakt
DMT is losstaand toch niet zo belangrijk, als er verders niets speelt?quote:Op zaterdag 8 maart 2025 10:49 schreef FlyingFish het volgende:
De officiële testmethode lijkt hetzelfde te zijn, ze gebruiken cito en we krijgen hetzelfde uitslagenblad met grafieken etc. daarvoor als eerdere jaren. AVI niveau stond in het rapport zelf, die lijken ze niet getest te hebben met cito deze keer.
Wij denken ook dat er toch iets aan de manier van afname is veranderd, maar ik vraag me dus af in hoeverre dat überhaupt kan, cito zou objectief moeten zijn. Zoon zegt zelf bij de DMT maar 3 woorden fout gelezen te hebben, en dat het niet veel slechter ging dan normaal.
Het zijn natuurlijk om te beginnen beide afwijkingen in de hersenen (of nou ja in de manier van denken). Maar uit onderzoek blijkt ook dat 40% van de adhd'ers dyslexie heeft en omgekeerd zo'n 40% van de mensen met dyslexie ook adhd heeft.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 09:51 schreef Adrian4 het volgende:
[..]
Adhd en dyslexie hangen ook samen. Vind ik interessant om te lezen. Is dat zo?
DMT is niet de enige afwijking, wel de meest extreme. Bij alle taalgerelateerde dingen zijn ze achteruit gegaan in scores. Begrijpend lezen zegt zoon ook zelf over dat het een stuk moeilijker is geworden, dus dat is wel te verklaren. Dochters zijn daar dit jaar pas voor het eerst op gescoord, dus daar is nog weinig over te zeggen.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 11:05 schreef capricia het volgende:
[..]
DMT is losstaand toch niet zo belangrijk, als er verders niets speelt?
Ik kende eigenlijk voornamelijk gewicht toe aan begrijpend lezen en rekenen.
Hier werd in groep 7 en 8 sws al geen DMT meer afgenomen.
Kan het zijn dat de grens E5 een andere reden heeft?quote:Op zaterdag 8 maart 2025 10:31 schreef TolstoiFan het volgende:
Bij Simon op school wordt bij AVI nooit verder getest dan 2 niveau's hoger. Nu zou hij M4 moeten halen, hij beheerst M5 (2 niveau's hoger) en mag daarom E5 lezen. Wij hebben gevraagd om eens te kijken wat zijn daadwerkelijke niveau is (thuis leest ie ook met gemak E6), maar school weigert dat.
Bij ons in de grote bieb (dus niet de schoolbieb) staan ook nog behoorlijk wat A-boeken die M6 en E6 zijn. Wij letten zeker op of een boek aansluit bij zijn belevingswereld, dat is ook zeker belangrijk.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 15:06 schreef Elleska het volgende:
[..]
Kan het zijn dat de grens E5 een andere reden heeft?
Als ik het goed heb valt E6 vaak onder de B boeken, dat zijn boeken voor kinderen van 9 tot 13 jaar.
Bij L wordt er ook niet verder doorgetest en hij mag alle Aboeken lezen. Het is belangrijker dat het boek aansluit bij de belevingswereld dan bij het leesniveau is mij zowel op school als bij de bibliotheek uitgelegd.
Nee. Maar het Dagboek van Anne Frank wel.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 17:34 schreef Kyara het volgende:
Ik neem aan dat 50 shades of grey niet in de schoolbieb staat
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
quote:Op maandag 24 maart 2025 18:49 schreef miss_sly het volgende:
Kleine meisjes worden inderdaad groot.Wat een avontuur! Wauw, gaaf hoor.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een kennisje van mij heeft zoiets gedaan in Noorwegen, was een hele mooie ervaring.Fake it till you make it...
S krijgt een flinke beurs. Natuurlijk moeten we ook nog een flink bedrag zelf betalen, maar met de beurs is het wel te doen.quote:Op maandag 24 maart 2025 21:00 schreef Vicky het volgende:
Oh wat gaaf @:miss_sly
T wilde ook heel graag maar we vonden het best wel aan de prijs.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |