abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216744430
Alles over je jeugd/post-kleuter/kleuter-geweest/schoolkind/kind.

Nja, over kinderen die ouder zijn dan kleuters maar nog niet volwassen.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_216744542
De oudste heeft een paar weken geleden een dyslexietest gedaan. Vandaag kregen we de uitslag. Wel duidelijk ondergemiddeld, maar niet slecht genoeg voor officiële dyslexie. Dat is aan de ene kant fijn, maar ik had hem de extra tijd en coulantere omgang met spelfouten zo gegund. Nu blijft het voor hem 'gewoon' extra hard werken. Met het verslag kunnen we natuurlijk wel met school in gesprek over gerichte ondersteuning (hij krijgt bijvoorbeeld al ondersteuning op spelling, maar we kunnen kijken of er meer mogelijk is). Maar zonder verklaring is dat allemaal zonder verplichting.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_216778036
Meneer vapet (bijna 17). Knuppel. Maar hij kwam het wel eerlijk tegen ons zeggen gisteravond. Dat vond ik erg netjes en ook benadrukt.

Voor de rest veel vragen over gesteld, want nog nooit zo'n ding van dichtbij gezien:

"Hoe ben je begonnen?" --> "door de vriendengroep. Gevraagd aan Kyara (een vriendinnetje). (hij chillt bijna elke avond buiten, dus dan kun je er wel een beetje op wachten).
"Gezwicht voor een meisje en groepsdruk dus?" --> "Hahaha"
Stilte: "maar ik vroeg zelf of ik een hijsje mocht"
"Hoe lang al" --> "Anderhalve maand" (kan kloppen, want sinds Oudejaarsnacht is hij bijna elke avond de hort op)
"Hoe duur is dat nou?" --> "Tientje"
"Hoe lang doe je er mee?" --> "Ligt aan jezelf"
"Slim antwoord" --> "Hahaha"
"Hoe kom je er aan?" --> "Ouders van Kyara"
"Wie doet het nog meer?" --> "Bijna iedereen met wie ik buiten chill. Ook het halve voetbalteam"
"Ook zoiets, neem je je voetbal zo serieus ga je dom en gay doen met zo'n vape." --> "Hahaha" (als een boer met kiespijn deze :D )
"Maar er zijn er dus ook die het niet doen?" --> "Uhuh"
"Laat eens ruiken dan" --> (haalt hem uit zijn jaszak, enorme unit ook lol)
"Hmm, ruikt nog best lekker" --> "Ja, maar het is zonder smaakje, want dat is verboden"
"Uhuh, en onder je 18e zo'n ding gebruiken is niet verboden?" --> "Hahaha"
"Ik weet het goed gemaakt. Ik betaal je condooms als jij niet meer gaat vapen" --> "Uhh, nee, hahahahahaha"
"En nu?" --> "Nu hoef ik niet meer 2km van huis te roken." _O- _O-
"Vapen. Roken is iets anders" --> "Nee, roken"
"Vapen." --> "Roken" (gaat nog zo'n 5x door)
.... ---> "Papa, ik dacht dat je boos zou worden."
"Omdat je iets eerlijk toegeeft? Ik vind het alleen oliedom, maarja, dat ben ik ook, want ik vind een jointje ook lekker."

Zo ging het ongeveer. Nog gezegd dat ik het verder niet ga verbieden, omdat hij (je) het toch stiekem gaat doen anders (wat 'ie al deed de eerste paar maanden) en dat ik hoop dat 'ie met alle andere dingen iig wacht tot na zijn middelbare school, en het liefst ook zijn mbo erna. Daarnaast blowde ik op mijn vijftiende al, stiekem, tot m'n 25e ofzo, dus tsja.

Dussss: ik kan het wel hea, hey hey hey!!! Nou benieuwd, houden die van jullie zich bezig met dit soort dingen en hoe zou je ermee omgaan?
pi_216778296
Pfoe, knap dat je zo'n rustig gesprek hebt kunnen voeren @DjVero ! Ik zou het echt heel erg vinden als mijn kinderen zouden gaan roken/vapen. Ik heb gezien wat het op de lange termijn met je gezondheid kan doen. Zelf heb ik nooit iets gerookt, nooit behoefte aan gehad ook, dus kan ook niet echt begrip ervoor opbrengen ben ik bang :@.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_216778455
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2025 11:42 schreef Phaidra het volgende:
Pfoe, knap dat je zo'n rustig gesprek hebt kunnen voeren @:DjVero ! Ik zou het echt heel erg vinden als mijn kinderen zouden gaan roken/vapen. Ik heb gezien wat het op de lange termijn met je gezondheid kan doen. Zelf heb ik nooit iets gerookt, nooit behoefte aan gehad ook, dus kan ook niet echt begrip ervoor opbrengen ben ik bang :@.
Nou ja, en dat heb ik dus wél met hoe hij met zijn geld omgaat. Ik kan daar zo vreselijk slecht tegen. Maar ik besef dat ik inmiddels Don Quichot ben, dus dat onderwerp laat ik rusten.
pi_216781073
Wij vertellen tegen B van nu 11 dat hij eerder doodgaat als hij vapet. Met zijn astma is het dommer dan dom.
Hopelijk werkt dat.
pi_216781218
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2025 14:27 schreef exode het volgende:
Wij vertellen tegen B van nu 11 dat hij eerder doodgaat als hij vapet. Met zijn astma is het dommer dan dom.
Hopelijk werkt dat.
Ik heb nog enkele foto's van mijn moeder van haar laatste periode met COPD. Hoop dat dat ook een beetje afschrikt :X.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_216781360
Hier hebben beide jongens bewust meegemaakt dat mijn vader 24/7 aan de zuurstof zat ivm COPD door 40+ jaar roken, en er uiteindelijk aan overleed. Tot op heden vinden ze roken en vapen dus superstom en vies. Ik ben benieuwd wat de overgang naar de middelbare school volgend jaar doet met die overtuiging.
  vrijdag 21 februari 2025 @ 21:10:37 #9
319308 Tink89
To live is to dance
pi_216786527
"Ook zoiets, neem je je voetbal zo serieus ga je dom en gay doen met zo'n vape.''

Gay? Echt? Wat een idiote woordkeuze...

En verder knap dat je rustig gebleven bent. Ik weet niet of ik dat zou kunnen. Ik zou wel het gesprek over de risico's, de verslavende rotzooi die erin zit enzo en de kosten nog eens voeren. En geen idee of je de ouders van dat meisje kent, maar als een ouder van een ander kind mijn kind vape-spullen zou bezorgen, zou ik daar op z'n minst van op de hoogte willen zijn... Misschien kun je duidelijke afspraken maken over hoe veel vapen, wanneer wel en niet enzo? Zo kun je het mogelijk nog een beetje binnen de perken houden.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_216790365
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 11:13 schreef Phaidra het volgende:
De oudste heeft een paar weken geleden een dyslexietest gedaan. Vandaag kregen we de uitslag. Wel duidelijk ondergemiddeld, maar niet slecht genoeg voor officiële dyslexie. Dat is aan de ene kant fijn, maar ik had hem de extra tijd en coulantere omgang met spelfouten zo gegund. Nu blijft het voor hem 'gewoon' extra hard werken. Met het verslag kunnen we natuurlijk wel met school in gesprek over gerichte ondersteuning (hij krijgt bijvoorbeeld al ondersteuning op spelling, maar we kunnen kijken of er meer mogelijk is). Maar zonder verklaring is dat allemaal zonder verplichting.
Hebben jullie de test zelf betaald of is het vanuit school gegaan?

Onze oudste zit denk ik ook op het randje. Telkens een supergoed rapport, behalve voor spelling, en haar leestempo is prut. Ik vraag zo ongeveer bij elk rapportgesprek of ze echt niet aan dyslexie denken, maar school ziet dat niet. En ik hoef er niet zo nodig nóg een labeltje op te plakken, maar denk ook dat ze geholpen zou zijn met meer tijd en coulance met spelfouten, zeker op de middelbare school. Maar zo'n test particulier doen is zo duur :X
pi_216790875
Ik weet dat er bij ons in de buurt meerdere VO scholen die (zeker op de hogere niveaus) na de eerste toetsen kinderen voorselecteren op vermoeden dyslexie.
Juist omdat de havo/vwo kinderen vaak nooit op de E score zijn terecht gekomen door compensatie.
pi_216791069
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2025 08:44 schreef Loj het volgende:
Ik weet dat er bij ons in de buurt meerdere VO scholen die (zeker op de hogere niveaus) na de eerste toetsen kinderen voorselecteren op vermoeden dyslexie.
Juist omdat de havo/vwo kinderen vaak nooit op de E score zijn terecht gekomen door compensatie.
Maar dan alsnog moet je een half jaar intensief remedieren en zwak scoren op de toetsen om een dyslexieverklaring te krijgen - hier in de regio in ieder geval.
pi_216793986
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2025 08:44 schreef Loj het volgende:

Dat wist ik niet, dat is wel interessant om te lezen. Ik vermoed dat dat dus bij m'n oudste ook het geval is. Misschien toch maar de portemonnee trekken voor die test dus..
pi_216794364
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2025 07:18 schreef Amsel het volgende:

[..]
Hebben jullie de test zelf betaald of is het vanuit school gegaan?

Onze oudste zit denk ik ook op het randje. Telkens een supergoed rapport, behalve voor spelling, en haar leestempo is prut. Ik vraag zo ongeveer bij elk rapportgesprek of ze echt niet aan dyslexie denken, maar school ziet dat niet. En ik hoef er niet zo nodig nóg een labeltje op te plakken, maar denk ook dat ze geholpen zou zijn met meer tijd en coulance met spelfouten, zeker op de middelbare school. Maar zo'n test particulier doen is zo duur :X
Wij hebben zelf het initiatief genomen, en betalen ook zelf. School zei dat het via hun wel een jaar kon duren voor je in aanmerking komt. Er moet eerst remedial teaching aangeboden worden, dan blijken dat het niet helpt en dan pas testen. Daar wilden we niet op wachten.

De kosten vonden wij meevallen, maar we hebben geen IQ-test gedaan in eerste instantie. Er lag een test van 3 jaar geleden, er was geen directe reden dat die herhaald moest worden. Dat scheelt iets. We rekenen op ca. ¤700.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_216794588
Oh en nu lijkt het wel alsof we stappen hebben overgeslagen. Dat is niet echt zo.

SPOILER: lang verhaal
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_216795343
@Phaidra
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 4% gewijzigd door Elleska op 23-02-2025 00:08:46 ]
  zaterdag 22 februari 2025 @ 18:28:47 #17
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_216796618
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2025 13:56 schreef Amsel het volgende:

[..]
Dat wist ik niet, dat is wel interessant om te lezen. Ik vermoed dat dat dus bij m'n oudste ook het geval is. Misschien toch maar de portemonnee trekken voor die test dus..
Je hebt nog de tijd. Mijn zoon is 1 maand voor de zomervakantie in groep 8 getest. Daarvoor was hij niet testbaar omdat zijn gedrag te slecht was en hij ook t/m groep 6 uberhaupt weigerde te lezen of schrijven. Hij begon pas in groep 7 met lezen en schrijven. Toen moest school aantonen dat ze genoeg gedaan hadden aan extra ondersteuning etc. Dat was ergens halverwege groep 8 gereed en toen moest zijn gedrag dus nog verbeteren. Lang verhaal kort, zelfs nadat we pas 1 week voor de zomervakantie zijn dyslexieverklaring hadden, heeft hij toch op het VO van het begin af aan extra tijd gekregen voor toetsen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_216797050
Mijn jongste scoorde steeds 2xE en dan een D en dan moesten we weer opnieuw gaan tellen tot ze 3x een E had, die heeft ze nooit gehaald, dus geen dyslexie onderzoek. Toen wel RT gehad.

Toen gekozen om niet zelf te laten onderzoeken en af te wachten of ze op zou vallen met de screening in de brugklas, maar toch ook niet.
Ze heeft veel moeite met begrijpend lezen, dit gaat haar in het engels dan wel weer makkelijker af.
Maar nu in V4 heb ik het idee dat dat begrijpend lezen haar toch wel parten speelt. En misschien niet zo handige leerstrategieën en te laat beginnen met leren, helpt niet mee vrees ik.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_216800627
Interessant om te lezen allemaal! Dochter is een kei in begrijpend lezen, maar leest dus wel langzaam, en is heel slecht in spellen.

Gek genoeg leest en schrijft ze in het Engels (haar tweede taal) een stuk sneller/beter. Dus dat doet dan wel weer denken dat het toch aan de kennis van de spellingsregels in het Nederlands ligt?

Anyway, ze zit in een heel psychologisch traject voor andere issues, en daar was dit ook al opgevallen, dus ze suggereerden dat ze misschien ook wel op dyslexie konden testen (al heeft dat eigenlijk helemaal niks te maken met de reden dat ze daar komt). We horen deze week meer over het vervolgtraject daar, dus dan kijken we of we dit ook meenemen. En anders gaan we het inderdaad zelf regelen/betalen. Want ook als er uit zo'n test komt dat het géén dyslexie is, geeft dat wel een idee van wat er moet gebeuren om haar hiermee te helpen.
pi_216814375
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 februari 2025 23:21 schreef Amsel het volgende:
Interessant om te lezen allemaal! Dochter is een kei in begrijpend lezen, maar leest dus wel langzaam, en is heel slecht in spellen.

Gek genoeg leest en schrijft ze in het Engels (haar tweede taal) een stuk sneller/beter. Dus dat doet dan wel weer denken dat het toch aan de kennis van de spellingsregels in het Nederlands ligt?

Anyway, ze zit in een heel psychologisch traject voor andere issues, en daar was dit ook al opgevallen, dus ze suggereerden dat ze misschien ook wel op dyslexie konden testen (al heeft dat eigenlijk helemaal niks te maken met de reden dat ze daar komt). We horen deze week meer over het vervolgtraject daar, dus dan kijken we of we dit ook meenemen. En anders gaan we het inderdaad zelf regelen/betalen. Want ook als er uit zo'n test komt dat het géén dyslexie is, geeft dat wel een idee van wat er moet gebeuren om haar hiermee te helpen.
De coach waar wij voor de jongste dyslexiebegeleiding hebben gedaan, vertelde dat haar dochter (ook ernstig dyslectisch) veel beter kon lezen en schrijven in het Engels. Ze vindt dat een veel logischer taal. Dus het één hoeft het ander niet per se uit te sluiten.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_216968067
Iemand uit het onderwijs die mij iets kan vertellen over de DMT? Wij hebben vandaag de rapporten binnen gekregen, en alle drie de kinderen zijn extreem gezakt in de cito-score. Zoon (groep 6) van ruim I+ naar IV, dochter 1 (groep 4)van nog ruimer I+ naar III en dochter 2 (groep 4) van ruim I+ naar II. Hoe kan zo’n extreem verschil bij alle kinderen verklaarbaar zijn? De vorige rapporten waren bij alle kinderen elke keer I+ We stellen die vraag uiteraard ook volgende week met de 10 minutengesprekken, maar ik kom graag goed beslagen ten ijs, en we hebben nog een paar punten die we moeten bespreken die ik belangrijker vind.

Ik ga morgen ook nog even informeren bij wat andere ouders naar scores, of het bij hen ook zo enorm afwijkt van de lijn. Al dat geklaag vorig jaar dat het onderwijs op school eigenlijk van te laag niveau was, maar bij een (in theorie) objectieve cito meting scoren ze alle drie op meerdere taalvlakken opeens een stuk slechter. Volgens het rapport is dochter 2 zelfs van avi M6 naar E5 gezakt :?
  zaterdag 8 maart 2025 @ 08:04:10 #22
319308 Tink89
To live is to dance
pi_216969476
Da's heel gek. Dan zijn ze of strenger gaan toetsen (wat eigenlijk niet kan, want dat ligt allemaal vast) of er is iets anders aan de hand.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 8 maart 2025 @ 08:05:56 #23
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_216969483
Kan er een andere testmethode gebruikt zijn?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  zaterdag 8 maart 2025 @ 08:43:13 #24
100412 mefke79
komt goed!
pi_216969706
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 09:21 schreef Phaidra het volgende:

[..]
De coach waar wij voor de jongste dyslexiebegeleiding hebben gedaan, vertelde dat haar dochter (ook ernstig dyslectisch) veel beter kon lezen en schrijven in het Engels. Ze vindt dat een veel logischer taal. Dus het één hoeft het ander niet per se uit te sluiten.
Hier thuis heeft de jongste een officiële dyslexie verklaring en hij leest en spelt in het Engels ook beter dan in het Nederlands. Oudste (geen dyslexie) heeft tto gedaan en staat er nu in 4 vmbo t ook beter voor bij Engels dan bij Nederlands. Nederlands is ook gewoon lastig en ik denk dat het ook niet helpt dat de afgelopen jaren het onderwijs in het Nederlands gewoon slechter geworden is. Mijn jongens hebben invulboeken voor alle vakken, ze schrijven nooit een opstel en hun boeken bevatten minder tekst dan die van mij zo'n 30 jaar geleden. Dus ze oefenen het lezen en spellen ook minder.

Overigens, jongste heeft naast dyslexie ook de diagnose adhd en heeft de laatste jaren drie keer een iq onderzoek gehad en daarin zie je de dyslexie terug in de uitslagen van de onderdelen. Adhd en dyslexie hangen ook samen en dat zie je bij hem goed.
Nu hij op de middelbare zit en ze daar rekening houden met de dyslexie gaat het juist als een trein, hij bloeit er helemaal op. Voor hem is de verklaring dus heel waardevol nu, we zijn blij dat we daarop zijn blijven aandringen want dat was nog best een gedoe omdat hij toen al de adhd diagnose had (het is dus ook officieel geen ernstige enkelvoudige dyslexie maar ernstige dyslexie icm met adhd, maakt verder niet uit, de officiële verklaring is er).

Over die toetsen; ja formeel verwacht je groei of ongeveer gelijk blijven maar...het blijven mensen hè. Misschien zijn ze afgeleid tijdens de toets, is er bij eentje net iets getoetst wat nog niet lekker behandeld was etc. Ik zou het navragen en zeker omdat je al aangeeft ook andere dingen te willen checken. Ik zou ook verwachten dat de docenten dat zelf al gedaan hebben (want opvallend). Van de andere kant: het is een momentopname en nog geen trend. En Cito scores zeggen echt niet alles. Jullie en de docenten kennen de kinderen het beste en daar zou ik eerder op varen dan de cito scores.
(Mijn mening over cito is ook wat gekleurd door eigen ervaringen met jongste en door artikelen over hoe begrijpend lezen getoetst wordt :+ )
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_216970279
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 08:43 schreef mefke79 het volgende:

[..]
Hier thuis heeft de jongste een officiële dyslexie verklaring en hij leest en spelt in het Engels ook beter dan in het Nederlands. Oudste (geen dyslexie) heeft tto gedaan en staat er nu in 4 vmbo t ook beter voor bij Engels dan bij Nederlands. Nederlands is ook gewoon lastig en ik denk dat het ook niet helpt dat de afgelopen jaren het onderwijs in het Nederlands gewoon slechter geworden is. Mijn jongens hebben invulboeken voor alle vakken, ze schrijven nooit een opstel en hun boeken bevatten minder tekst dan die van mij zo'n 30 jaar geleden. Dus ze oefenen het lezen en spellen ook minder.

Overigens, jongste heeft naast dyslexie ook de diagnose adhd en heeft de laatste jaren drie keer een iq onderzoek gehad en daarin zie je de dyslexie terug in de uitslagen van de onderdelen. Adhd en dyslexie hangen ook samen en dat zie je bij hem goed.
Nu hij op de middelbare zit en ze daar rekening houden met de dyslexie gaat het juist als een trein, hij bloeit er helemaal op. Voor hem is de verklaring dus heel waardevol nu, we zijn blij dat we daarop zijn blijven aandringen want dat was nog best een gedoe omdat hij toen al de adhd diagnose had (het is dus ook officieel geen ernstige enkelvoudige dyslexie maar ernstige dyslexie icm met adhd, maakt verder niet uit, de officiële verklaring is er).

Over die toetsen; ja formeel verwacht je groei of ongeveer gelijk blijven maar...het blijven mensen hè. Misschien zijn ze afgeleid tijdens de toets, is er bij eentje net iets getoetst wat nog niet lekker behandeld was etc. Ik zou het navragen en zeker omdat je al aangeeft ook andere dingen te willen checken. Ik zou ook verwachten dat de docenten dat zelf al gedaan hebben (want opvallend). Van de andere kant: het is een momentopname en nog geen trend. En Cito scores zeggen echt niet alles. Jullie en de docenten kennen de kinderen het beste en daar zou ik eerder op varen dan de cito scores.
(Mijn mening over cito is ook wat gekleurd door eigen ervaringen met jongste en door artikelen over hoe begrijpend lezen getoetst wordt :+ )
Adhd en dyslexie hangen ook samen. Vind ik interessant om te lezen. Is dat zo?

Mijn oudste zit nu in groep 5 en heeft begin dit schooljaar officieel dyslexie verklaring gekregen en het doet hem goed. Zijn zelfvertrouwen is de lucht in geschoten en hij gaat nu als een speer.

De jongste zit in groep vier en heeft nu voor de eerste keer een E score voor DMT. De juffen vermoeden ook dyslexie, maar ik denk hij zelf tegen zijn ADHD aanloopt. Niet gediagnosticeerd overigens. Als hij zo’n grote lijst woorden ziet haakt ie af. Volgens de juffen komt ie ook niet verder dan AVI start, terwijl ik hem zelf thuis echt veel beter vind lezen dan zijn broer in groep 4. Nu overweeg ik toch om zelf een dyslexie test te doen, omdat ik zie wat die verklaring doet bij z’n broer. Maar moet ik ook iets mijn het vermoeden van ADHD, en hoe moet ik dat aanpakken?

En ik vind het dan weer leuk Fok! toeval dat ik sinds deze week hiermee worstel en ik nu jou berichtje lees dat het misschien wel samenhangt :D Ik had die link niet gelegd.
pi_216970778
Bij Simon op school wordt bij AVI nooit verder getest dan 2 niveau's hoger. Nu zou hij M4 moeten halen, hij beheerst M5 (2 niveau's hoger) en mag daarom E5 lezen. Wij hebben gevraagd om eens te kijken wat zijn daadwerkelijke niveau is (thuis leest ie ook met gemak E6), maar school weigert dat.

Bij rekenen scoort hij ook heel erg hoog, ver in de I+. Van de juf begreep ik dat hij de cito foutloos had gemaakt, maar dat er bij 1 of 2 fouten (op 40 vragen geloof ik) al een hele sterke daling te zien is in de grafiek als je al hoog in de I+ zit, een veel grotere daling dan als je bijv. gemiddeld scoort op de cito. Zelfde geldt voor begrijpend lezen en spelling ed. Wij hebben deze keer specifiek naar de cito-scores gevraagd, omdat vorig jaar er ook een hele sterke daling in de grafiek te zien was.

Het blijft natuurlijk een momentopname, je kunt altijd een slechte dag hebben, je niet lekker voelen, slecht hebben geslapen enz.
pi_216970970
De officiële testmethode lijkt hetzelfde te zijn, ze gebruiken cito en we krijgen hetzelfde uitslagenblad met grafieken etc. daarvoor als eerdere jaren. AVI niveau stond in het rapport zelf, die lijken ze niet getest te hebben met cito deze keer.

Wij denken ook dat er toch iets aan de manier van afname is veranderd, maar ik vraag me dus af in hoeverre dat überhaupt kan, cito zou objectief moeten zijn. Zoon zegt zelf bij de DMT maar 3 woorden fout gelezen te hebben, en dat het niet veel slechter ging dan normaal.
pi_216971097
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 00:10 schreef FlyingFish het volgende:
Iemand uit het onderwijs die mij iets kan vertellen over de DMT? Wij hebben vandaag de rapporten binnen gekregen, en alle drie de kinderen zijn extreem gezakt in de cito-score. Zoon (groep 6) van ruim I+ naar IV, dochter 1 (groep 4)van nog ruimer I+ naar III en dochter 2 (groep 4) van ruim I+ naar II. Hoe kan zo’n extreem verschil bij alle kinderen verklaarbaar zijn? De vorige rapporten waren bij alle kinderen elke keer I+ We stellen die vraag uiteraard ook volgende week met de 10 minutengesprekken, maar ik kom graag goed beslagen ten ijs, en we hebben nog een paar punten die we moeten bespreken die ik belangrijker vind.

Ik ga morgen ook nog even informeren bij wat andere ouders naar scores, of het bij hen ook zo enorm afwijkt van de lijn. Al dat geklaag vorig jaar dat het onderwijs op school eigenlijk van te laag niveau was, maar bij een (in theorie) objectieve cito meting scoren ze alle drie op meerdere taalvlakken opeens een stuk slechter. Volgens het rapport is dochter 2 zelfs van avi M6 naar E5 gezakt :?
Drie keer een sterke daling is wel bijzonder. Het zou natuurlijk wel kunnen dat ze door de hoge scores niet meer hebben geoefend in DMT. DMT is heel suf woordjes lezen, die geen verband met elkaar hebben. Avi is een stuk tekst lezen, dus daar zit samenhang in.
Wij doen ook geen DMT meer vanaf groep 5 als het avi niveau minstens 1 niveau boven het beoogde niveau ligt (wat je vanaf groep 5 vaak gaat zien).

AVI niveau naar beneden vind ik erg bijzonder. Het zou, in theorie kunnen dat dochter2 avikaart E6 een tweede keer op frustratie niveau had, waardoor ze zijn gaan terug toetsen. Maar dan vind ik daar wat van, want avi niveaus naar beneden doet ook iets met een kind. Ik zou het dan gewoon op M6 hebben laten staan. Zeker een discussie punt waard.

Dan las ik bij iemand nog iets over sterke dalingen bij 1+. Als je 1+ haalt op een Cito heb je de toets idd (bijna) foutloos gemaakt. Maak je een volgende toets nog steeds zeer goed, maar heb je nu 3 foutjes zie je een grote daling omlaag naar bijv een 1 score. Je kan dus dan eigenlijk niets met grafieken. Js heeft bijvoorbeeld al jaren een symbool “let op mij”. Al zijn Cito’s zitten tussen de 1 en 1+, dus ik maak mij daar geen zorgen over. Hoger kan niet…
  Moderator zaterdag 8 maart 2025 @ 11:05:43 #29
236264 crew  capricia
pi_216971142
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 10:49 schreef FlyingFish het volgende:
De officiële testmethode lijkt hetzelfde te zijn, ze gebruiken cito en we krijgen hetzelfde uitslagenblad met grafieken etc. daarvoor als eerdere jaren. AVI niveau stond in het rapport zelf, die lijken ze niet getest te hebben met cito deze keer.

Wij denken ook dat er toch iets aan de manier van afname is veranderd, maar ik vraag me dus af in hoeverre dat überhaupt kan, cito zou objectief moeten zijn. Zoon zegt zelf bij de DMT maar 3 woorden fout gelezen te hebben, en dat het niet veel slechter ging dan normaal.
DMT is losstaand toch niet zo belangrijk, als er verders niets speelt?
Ik kende eigenlijk voornamelijk gewicht toe aan begrijpend lezen en rekenen.

Hier werd in groep 7 en 8 sws al geen DMT meer afgenomen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 8 maart 2025 @ 11:25:03 #30
100412 mefke79
komt goed!
pi_216971329
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 09:51 schreef Adrian4 het volgende:

[..]
Adhd en dyslexie hangen ook samen. Vind ik interessant om te lezen. Is dat zo?
Het zijn natuurlijk om te beginnen beide afwijkingen in de hersenen (of nou ja in de manier van denken). Maar uit onderzoek blijkt ook dat 40% van de adhd'ers dyslexie heeft en omgekeerd zo'n 40% van de mensen met dyslexie ook adhd heeft.
Jongste legt het verband niet tussen letter en klank, hij ziet ook geen woordbeeld (hij automatiseert niet) en moet dus elk woord echt lezen. Dat is soms teveel gevraagd en dan gaat ie raden. Hetzelfde gebeurt bij rekenen; hij rekent waar wij zaken uit ons hoofd doen. Tafels kent hij niet, wat we ook doen en oefenen, maar hij kan ze prima berekenen. Duurt net wat langer maar hij komt er wel. Dat stukje van niet automatiseren past bij de adhd. Er zijn online wel meer verbanden te vinden, er wordt best veel onderzoek naar gedaan.

Als ik het opnieuw moest doen zou ik eerst kijken of je een dyslexie verklaring kan krijgen en dan pas naar de adhd kijken. Die verklaring is makkelijker te krijgen zonder adhd label.
Overigens; ik vind het bijzonder dat je eerst drie keer heel laag moet scoren voordat je getest mag worden. Wat dat doet met je zelfvertrouwen :N en de tijd die er overheen gaat voordat je dan echt geholpen wordt. Een goede leerkracht kan echt wel inschatten of die test nodig is.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_216971843
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 11:05 schreef capricia het volgende:

[..]
DMT is losstaand toch niet zo belangrijk, als er verders niets speelt?
Ik kende eigenlijk voornamelijk gewicht toe aan begrijpend lezen en rekenen.

Hier werd in groep 7 en 8 sws al geen DMT meer afgenomen.
DMT is niet de enige afwijking, wel de meest extreme. Bij alle taalgerelateerde dingen zijn ze achteruit gegaan in scores. Begrijpend lezen zegt zoon ook zelf over dat het een stuk moeilijker is geworden, dus dat is wel te verklaren. Dochters zijn daar dit jaar pas voor het eerst op gescoord, dus daar is nog weinig over te zeggen.

Het is ook erg onrustig in hun klassen/op school. Ze hebben alle drie een leerkrachtwissel gehad. Dochters na de kerstvakantie, zoon pas begin februari waardoor hij überhaupt geen rapport heeft gehad maar alleen de cito-scores zonder toelichting. En die zijn dus nog getoetst door de vorige leerkracht. Ik heb wel vertrouwen in zoon’s nieuwe (hoofd)leerkracht, en ik denk ook dat hij daar een betere match mee heeft.

Maar bedankt voor de info, daarmee kan ik iig wat voorbereider de gesprekken instappen woensdag.
pi_216971943
Onze leerkracht waarschuwde dat de eerste cito in groep 6 vaak slecht gemaakt wordt, omdat het tempo en de moeilijkheidsgraad van de stof snel toeneemt. Ik ben erg benieuwd, N zit ook in groep 6, maar we krijgen het pas volgende week te horen. Ook veel leerkrachtwisselingen en lesuitval, dus ik ben benieuwd …
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_216973450
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 10:31 schreef TolstoiFan het volgende:
Bij Simon op school wordt bij AVI nooit verder getest dan 2 niveau's hoger. Nu zou hij M4 moeten halen, hij beheerst M5 (2 niveau's hoger) en mag daarom E5 lezen. Wij hebben gevraagd om eens te kijken wat zijn daadwerkelijke niveau is (thuis leest ie ook met gemak E6), maar school weigert dat.
Kan het zijn dat de grens E5 een andere reden heeft?
Als ik het goed heb valt E6 vaak onder de B boeken, dat zijn boeken voor kinderen van 9 tot 13 jaar.

Bij L wordt er ook niet verder doorgetest en hij mag alle Aboeken lezen. Het is belangrijker dat het boek aansluit bij de belevingswereld dan bij het leesniveau is mij zowel op school als bij de bibliotheek uitgelegd.

[ Bericht 1% gewijzigd door Elleska op 08-03-2025 17:05:47 ]
pi_216974515
Hmm, N mocht vanaf midden groep 4 alle boeken lezen, als het maar minimaal niveau M6 was. Toen heeft ze ook Grijze Jager gelezen en in groep 5 begon ze met Percy Jackson. Blijkbaar verschillen scholen in hun aanpak.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  zaterdag 8 maart 2025 @ 17:10:15 #35
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_216974660
Oudste was hier ook in groep 4 AVI uit en mocht ook gewoon alles lezen.

FF, wij hebben ook wel eens een afwijking in de DMT gehad. Dat was geloof een fout in het systeem. De reden ben ik vergeten. :@
pi_216974858
In principe kun je vanaf E4 alles lezen, daarna staat er ook geen niveau meer op de meeste boeken. De letter geeft puur het aangeraden belevingsniveau aan. Mijn dochters zouden ook 50 shades of grey al redelijk goed kunnen lezen tekstueel, maar ik houd het voorlopig toch nog even op superjuffie en de magische dierenschool ;)

A boeken zijn vaak brave boeken met weinig echte spanning. B boeken zijn spannender en hebben ook vaak al iets lastigere thema’s (scheiding, overlijden, zoenen), C en D gaan nog een stapje verder. Letters in principe niets over hoe moeilijk een boek is, al zit daar natuurlijk wel een bepaalde correlatie in.
  zaterdag 8 maart 2025 @ 17:34:31 #37
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_216974967
Ik neem aan dat 50 shades of grey niet in de schoolbieb staat :P
pi_216975312
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 15:06 schreef Elleska het volgende:

[..]
Kan het zijn dat de grens E5 een andere reden heeft?
Als ik het goed heb valt E6 vaak onder de B boeken, dat zijn boeken voor kinderen van 9 tot 13 jaar.

Bij L wordt er ook niet verder doorgetest en hij mag alle Aboeken lezen. Het is belangrijker dat het boek aansluit bij de belevingswereld dan bij het leesniveau is mij zowel op school als bij de bibliotheek uitgelegd.
Bij ons in de grote bieb (dus niet de schoolbieb) staan ook nog behoorlijk wat A-boeken die M6 en E6 zijn. Wij letten zeker op of een boek aansluit bij zijn belevingswereld, dat is ook zeker belangrijk.

Meestal kiest Simon in de bieb een stuk of 4 boeken zelf, ik zoek een aantal boeken echt op avi-niveau (E5 t/m E6), waaruit hij dan 2-3 kiest en dan gaan er ook nog een aantal Ducks mee. Belangrijkste vind ik vooral leesplezier.

Vanuit mijn ervaring in de schoolbieb weet ik echter ook dat er echt wel doorgetest wordt bij kinderen (er was bijv. een meisje begin groep 3, dat al E5 mocht lezen bijv.en vorig jaar was een jongetje in groep 4, dat al E7 had).In de schoolbieb benadrukken de juffen vaak dat de kinderen op hun eigen niveau moeten lezen (als biebouders hebben wij ook alle avi-scores), maar als iemand 2 niveaus hoger beheerst, is dat gewoon het niveau waarop gestopt is met testen, niet per sé het niveau dat het kind heeft.
pi_216977820
Ik heb er eentje die eind groep 3 avi uit was. Hij mocht van de juf alles lezen in de bieb.
Maar als biebouder hadden we wel de regel dat ze tot groep 6 geen C boeken mochten lenen.
(En de C boeken die ook D inhoud bevatte, verkeerd gelabeld, heb ik persoonlijk uit de bieb gewerkt. :P )

Hij las in groep 4 dingen als de grijze jager, Harry Potter etc.

Tot avi E4 moesten ze van juf de boeken uit de klassenkast lezen tijdens leestijd. In hun vrije werktijd mochten ze zelf iets kiezen uit de schoolbieb, welk niveau/type dan ook (alleen de beperking voor C boeken)
  Moderator zaterdag 8 maart 2025 @ 21:27:34 #40
236264 crew  capricia
pi_216978381
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 17:34 schreef Kyara het volgende:
Ik neem aan dat 50 shades of grey niet in de schoolbieb staat :P
Nee. Maar het Dagboek van Anne Frank wel.
En daar kwam ooit mijn 9 jarige mee thuis.

Lekker laten lezen joh.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zaterdag 8 maart 2025 @ 21:29:22 #41
236264 crew  capricia
pi_216978414
Oh. En lezen is hier heel veel een combinatie met Storytel geweest.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217032826
Nog een update over school voor de geïnteresseerden:
SPOILER
pi_217165146
Kleine meisjes worden groot en mondig

Wiebke had een akkefietje over een tennisbal
Volgens mij ben ik toch geen weerwolfje
  Moderator maandag 24 maart 2025 @ 18:49:03 #44
5428 crew  miss_sly
pi_217167959
Kleine meisjes worden inderdaad groot.

SPOILER
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_217168194
Zo hee, @miss_sly dat is wel even schakelen denk ik :o. Ondanks het voortraject, je houdt er toch ook rekening mee dat het niet doorgaat. Spannend maar ook wel ontzettend gaaf!
Venus in pocketformaat
© loveli
  Moderator maandag 24 maart 2025 @ 19:29:21 #46
5428 crew  miss_sly
pi_217168401
Tot de mail van vandaag wilde ze er niet vanuit gaan dat het zou lukken. En zelfs nu is ze nog bang dat het niet doorgaat, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Het is echt even schakelen. Je gaat er natuurlijk altijd vanuit dat ze ooit vertrekken, maar ik dacht altijd dat dat toch wel minstens nog drie jaar zou duren. Maar het past zo ontzettend bij haar!
pi_217168511
Wat gaaf! UWC is zo’n mooie springplank ook naar van alles.
pi_217169301
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2025 18:49 schreef miss_sly het volgende:
Kleine meisjes worden inderdaad groot.

SPOILER
Wat een avontuur! Wauw, gaaf hoor.
Een kennisje van mij heeft zoiets gedaan in Noorwegen, was een hele mooie ervaring.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_217169722
Oh wat gaaf @miss_sly
T wilde ook heel graag maar we vonden het best wel aan de prijs.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  Moderator maandag 24 maart 2025 @ 21:14:59 #50
5428 crew  miss_sly
pi_217169845
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2025 21:00 schreef Vicky het volgende:
Oh wat gaaf @:miss_sly
T wilde ook heel graag maar we vonden het best wel aan de prijs.
S krijgt een flinke beurs. Natuurlijk moeten we ook nog een flink bedrag zelf betalen, maar met de beurs is het wel te doen.
T kan zich altijd aanmelden via de procedure. Kan volgend jaar ook nog in haar geval, want ze wordt volgend jaar jul 17, dus qua leeftijd kan het.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')