Nou ja, en dat heb ik dus wél met hoe hij met zijn geld omgaat. Ik kan daar zo vreselijk slecht tegen. Maar ik besef dat ik inmiddels Don Quichot ben, dus dat onderwerp laat ik rusten.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 11:42 schreef Phaidra het volgende:
Pfoe, knap dat je zo'n rustig gesprek hebt kunnen voeren @:DjVero ! Ik zou het echt heel erg vinden als mijn kinderen zouden gaan roken/vapen. Ik heb gezien wat het op de lange termijn met je gezondheid kan doen. Zelf heb ik nooit iets gerookt, nooit behoefte aan gehad ook, dus kan ook niet echt begrip ervoor opbrengen ben ik bang.
Ik heb nog enkele foto's van mijn moeder van haar laatste periode met COPD. Hoop dat dat ook een beetje afschriktquote:Op vrijdag 21 februari 2025 14:27 schreef exode het volgende:
Wij vertellen tegen B van nu 11 dat hij eerder doodgaat als hij vapet. Met zijn astma is het dommer dan dom.
Hopelijk werkt dat.
Hebben jullie de test zelf betaald of is het vanuit school gegaan?quote:Op woensdag 19 februari 2025 11:13 schreef Phaidra het volgende:
De oudste heeft een paar weken geleden een dyslexietest gedaan. Vandaag kregen we de uitslag. Wel duidelijk ondergemiddeld, maar niet slecht genoeg voor officiële dyslexie. Dat is aan de ene kant fijn, maar ik had hem de extra tijd en coulantere omgang met spelfouten zo gegund. Nu blijft het voor hem 'gewoon' extra hard werken. Met het verslag kunnen we natuurlijk wel met school in gesprek over gerichte ondersteuning (hij krijgt bijvoorbeeld al ondersteuning op spelling, maar we kunnen kijken of er meer mogelijk is). Maar zonder verklaring is dat allemaal zonder verplichting.
Maar dan alsnog moet je een half jaar intensief remedieren en zwak scoren op de toetsen om een dyslexieverklaring te krijgen - hier in de regio in ieder geval.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 08:44 schreef Loj het volgende:
Ik weet dat er bij ons in de buurt meerdere VO scholen die (zeker op de hogere niveaus) na de eerste toetsen kinderen voorselecteren op vermoeden dyslexie.
Juist omdat de havo/vwo kinderen vaak nooit op de E score zijn terecht gekomen door compensatie.
Dat wist ik niet, dat is wel interessant om te lezen. Ik vermoed dat dat dus bij m'n oudste ook het geval is. Misschien toch maar de portemonnee trekken voor die test dus..quote:Op zaterdag 22 februari 2025 08:44 schreef Loj het volgende:
Juist omdat de havo/vwo kinderen vaak nooit op de E score zijn terecht gekomen door compensatie.
Wij hebben zelf het initiatief genomen, en betalen ook zelf. School zei dat het via hun wel een jaar kon duren voor je in aanmerking komt. Er moet eerst remedial teaching aangeboden worden, dan blijken dat het niet helpt en dan pas testen. Daar wilden we niet op wachten.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 07:18 schreef Amsel het volgende:
[..]
Hebben jullie de test zelf betaald of is het vanuit school gegaan?
Onze oudste zit denk ik ook op het randje. Telkens een supergoed rapport, behalve voor spelling, en haar leestempo is prut. Ik vraag zo ongeveer bij elk rapportgesprek of ze echt niet aan dyslexie denken, maar school ziet dat niet. En ik hoef er niet zo nodig nóg een labeltje op te plakken, maar denk ook dat ze geholpen zou zijn met meer tijd en coulance met spelfouten, zeker op de middelbare school. Maar zo'n test particulier doen is zo duur
SPOILER: lang verhaalOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Venus in pocketformaat
© loveli
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 4% gewijzigd door Elleska op 23-02-2025 00:08:46 ]
Je hebt nog de tijd. Mijn zoon is 1 maand voor de zomervakantie in groep 8 getest. Daarvoor was hij niet testbaar omdat zijn gedrag te slecht was en hij ook t/m groep 6 uberhaupt weigerde te lezen of schrijven. Hij begon pas in groep 7 met lezen en schrijven. Toen moest school aantonen dat ze genoeg gedaan hadden aan extra ondersteuning etc. Dat was ergens halverwege groep 8 gereed en toen moest zijn gedrag dus nog verbeteren. Lang verhaal kort, zelfs nadat we pas 1 week voor de zomervakantie zijn dyslexieverklaring hadden, heeft hij toch op het VO van het begin af aan extra tijd gekregen voor toetsen.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 13:56 schreef Amsel het volgende:
[..]
Dat wist ik niet, dat is wel interessant om te lezen. Ik vermoed dat dat dus bij m'n oudste ook het geval is. Misschien toch maar de portemonnee trekken voor die test dus..
De coach waar wij voor de jongste dyslexiebegeleiding hebben gedaan, vertelde dat haar dochter (ook ernstig dyslectisch) veel beter kon lezen en schrijven in het Engels. Ze vindt dat een veel logischer taal. Dus het één hoeft het ander niet per se uit te sluiten.quote:Op zaterdag 22 februari 2025 23:21 schreef Amsel het volgende:
Interessant om te lezen allemaal! Dochter is een kei in begrijpend lezen, maar leest dus wel langzaam, en is heel slecht in spellen.
Gek genoeg leest en schrijft ze in het Engels (haar tweede taal) een stuk sneller/beter. Dus dat doet dan wel weer denken dat het toch aan de kennis van de spellingsregels in het Nederlands ligt?
Anyway, ze zit in een heel psychologisch traject voor andere issues, en daar was dit ook al opgevallen, dus ze suggereerden dat ze misschien ook wel op dyslexie konden testen (al heeft dat eigenlijk helemaal niks te maken met de reden dat ze daar komt). We horen deze week meer over het vervolgtraject daar, dus dan kijken we of we dit ook meenemen. En anders gaan we het inderdaad zelf regelen/betalen. Want ook als er uit zo'n test komt dat het géén dyslexie is, geeft dat wel een idee van wat er moet gebeuren om haar hiermee te helpen.
Hier thuis heeft de jongste een officiële dyslexie verklaring en hij leest en spelt in het Engels ook beter dan in het Nederlands. Oudste (geen dyslexie) heeft tto gedaan en staat er nu in 4 vmbo t ook beter voor bij Engels dan bij Nederlands. Nederlands is ook gewoon lastig en ik denk dat het ook niet helpt dat de afgelopen jaren het onderwijs in het Nederlands gewoon slechter geworden is. Mijn jongens hebben invulboeken voor alle vakken, ze schrijven nooit een opstel en hun boeken bevatten minder tekst dan die van mij zo'n 30 jaar geleden. Dus ze oefenen het lezen en spellen ook minder.quote:Op maandag 24 februari 2025 09:21 schreef Phaidra het volgende:
[..]
De coach waar wij voor de jongste dyslexiebegeleiding hebben gedaan, vertelde dat haar dochter (ook ernstig dyslectisch) veel beter kon lezen en schrijven in het Engels. Ze vindt dat een veel logischer taal. Dus het één hoeft het ander niet per se uit te sluiten.
Adhd en dyslexie hangen ook samen. Vind ik interessant om te lezen. Is dat zo?quote:Op zaterdag 8 maart 2025 08:43 schreef mefke79 het volgende:
[..]
Hier thuis heeft de jongste een officiële dyslexie verklaring en hij leest en spelt in het Engels ook beter dan in het Nederlands. Oudste (geen dyslexie) heeft tto gedaan en staat er nu in 4 vmbo t ook beter voor bij Engels dan bij Nederlands. Nederlands is ook gewoon lastig en ik denk dat het ook niet helpt dat de afgelopen jaren het onderwijs in het Nederlands gewoon slechter geworden is. Mijn jongens hebben invulboeken voor alle vakken, ze schrijven nooit een opstel en hun boeken bevatten minder tekst dan die van mij zo'n 30 jaar geleden. Dus ze oefenen het lezen en spellen ook minder.
Overigens, jongste heeft naast dyslexie ook de diagnose adhd en heeft de laatste jaren drie keer een iq onderzoek gehad en daarin zie je de dyslexie terug in de uitslagen van de onderdelen. Adhd en dyslexie hangen ook samen en dat zie je bij hem goed.
Nu hij op de middelbare zit en ze daar rekening houden met de dyslexie gaat het juist als een trein, hij bloeit er helemaal op. Voor hem is de verklaring dus heel waardevol nu, we zijn blij dat we daarop zijn blijven aandringen want dat was nog best een gedoe omdat hij toen al de adhd diagnose had (het is dus ook officieel geen ernstige enkelvoudige dyslexie maar ernstige dyslexie icm met adhd, maakt verder niet uit, de officiële verklaring is er).
Over die toetsen; ja formeel verwacht je groei of ongeveer gelijk blijven maar...het blijven mensen hè. Misschien zijn ze afgeleid tijdens de toets, is er bij eentje net iets getoetst wat nog niet lekker behandeld was etc. Ik zou het navragen en zeker omdat je al aangeeft ook andere dingen te willen checken. Ik zou ook verwachten dat de docenten dat zelf al gedaan hebben (want opvallend). Van de andere kant: het is een momentopname en nog geen trend. En Cito scores zeggen echt niet alles. Jullie en de docenten kennen de kinderen het beste en daar zou ik eerder op varen dan de cito scores.
(Mijn mening over cito is ook wat gekleurd door eigen ervaringen met jongste en door artikelen over hoe begrijpend lezen getoetst wordt)
Drie keer een sterke daling is wel bijzonder. Het zou natuurlijk wel kunnen dat ze door de hoge scores niet meer hebben geoefend in DMT. DMT is heel suf woordjes lezen, die geen verband met elkaar hebben. Avi is een stuk tekst lezen, dus daar zit samenhang in.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 00:10 schreef FlyingFish het volgende:
Iemand uit het onderwijs die mij iets kan vertellen over de DMT? Wij hebben vandaag de rapporten binnen gekregen, en alle drie de kinderen zijn extreem gezakt in de cito-score. Zoon (groep 6) van ruim I+ naar IV, dochter 1 (groep 4)van nog ruimer I+ naar III en dochter 2 (groep 4) van ruim I+ naar II. Hoe kan zo’n extreem verschil bij alle kinderen verklaarbaar zijn? De vorige rapporten waren bij alle kinderen elke keer I+ We stellen die vraag uiteraard ook volgende week met de 10 minutengesprekken, maar ik kom graag goed beslagen ten ijs, en we hebben nog een paar punten die we moeten bespreken die ik belangrijker vind.
Ik ga morgen ook nog even informeren bij wat andere ouders naar scores, of het bij hen ook zo enorm afwijkt van de lijn. Al dat geklaag vorig jaar dat het onderwijs op school eigenlijk van te laag niveau was, maar bij een (in theorie) objectieve cito meting scoren ze alle drie op meerdere taalvlakken opeens een stuk slechter. Volgens het rapport is dochter 2 zelfs van avi M6 naar E5 gezakt
DMT is losstaand toch niet zo belangrijk, als er verders niets speelt?quote:Op zaterdag 8 maart 2025 10:49 schreef FlyingFish het volgende:
De officiële testmethode lijkt hetzelfde te zijn, ze gebruiken cito en we krijgen hetzelfde uitslagenblad met grafieken etc. daarvoor als eerdere jaren. AVI niveau stond in het rapport zelf, die lijken ze niet getest te hebben met cito deze keer.
Wij denken ook dat er toch iets aan de manier van afname is veranderd, maar ik vraag me dus af in hoeverre dat überhaupt kan, cito zou objectief moeten zijn. Zoon zegt zelf bij de DMT maar 3 woorden fout gelezen te hebben, en dat het niet veel slechter ging dan normaal.
Het zijn natuurlijk om te beginnen beide afwijkingen in de hersenen (of nou ja in de manier van denken). Maar uit onderzoek blijkt ook dat 40% van de adhd'ers dyslexie heeft en omgekeerd zo'n 40% van de mensen met dyslexie ook adhd heeft.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 09:51 schreef Adrian4 het volgende:
[..]
Adhd en dyslexie hangen ook samen. Vind ik interessant om te lezen. Is dat zo?
DMT is niet de enige afwijking, wel de meest extreme. Bij alle taalgerelateerde dingen zijn ze achteruit gegaan in scores. Begrijpend lezen zegt zoon ook zelf over dat het een stuk moeilijker is geworden, dus dat is wel te verklaren. Dochters zijn daar dit jaar pas voor het eerst op gescoord, dus daar is nog weinig over te zeggen.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 11:05 schreef capricia het volgende:
[..]
DMT is losstaand toch niet zo belangrijk, als er verders niets speelt?
Ik kende eigenlijk voornamelijk gewicht toe aan begrijpend lezen en rekenen.
Hier werd in groep 7 en 8 sws al geen DMT meer afgenomen.
Kan het zijn dat de grens E5 een andere reden heeft?quote:Op zaterdag 8 maart 2025 10:31 schreef TolstoiFan het volgende:
Bij Simon op school wordt bij AVI nooit verder getest dan 2 niveau's hoger. Nu zou hij M4 moeten halen, hij beheerst M5 (2 niveau's hoger) en mag daarom E5 lezen. Wij hebben gevraagd om eens te kijken wat zijn daadwerkelijke niveau is (thuis leest ie ook met gemak E6), maar school weigert dat.
Bij ons in de grote bieb (dus niet de schoolbieb) staan ook nog behoorlijk wat A-boeken die M6 en E6 zijn. Wij letten zeker op of een boek aansluit bij zijn belevingswereld, dat is ook zeker belangrijk.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 15:06 schreef Elleska het volgende:
[..]
Kan het zijn dat de grens E5 een andere reden heeft?
Als ik het goed heb valt E6 vaak onder de B boeken, dat zijn boeken voor kinderen van 9 tot 13 jaar.
Bij L wordt er ook niet verder doorgetest en hij mag alle Aboeken lezen. Het is belangrijker dat het boek aansluit bij de belevingswereld dan bij het leesniveau is mij zowel op school als bij de bibliotheek uitgelegd.
Nee. Maar het Dagboek van Anne Frank wel.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 17:34 schreef Kyara het volgende:
Ik neem aan dat 50 shades of grey niet in de schoolbieb staat
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
quote:Op maandag 24 maart 2025 18:49 schreef miss_sly het volgende:
Kleine meisjes worden inderdaad groot.Wat een avontuur! Wauw, gaaf hoor.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een kennisje van mij heeft zoiets gedaan in Noorwegen, was een hele mooie ervaring.Mama van 2 lieve meiden :)
S krijgt een flinke beurs. Natuurlijk moeten we ook nog een flink bedrag zelf betalen, maar met de beurs is het wel te doen.quote:Op maandag 24 maart 2025 21:00 schreef Vicky het volgende:
Oh wat gaaf @:miss_sly
T wilde ook heel graag maar we vonden het best wel aan de prijs.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |