Nooit geweten dat dit een probleem was. Maar mooit dat het kabinet er toch een oplost. Weg met die plastic rotzooi.quote:https://www.telegraaf.nl/(...)utm_campaign=twitter
Kabinet werkt aan verbod op vochtig toiletpapier: ’Verstopt riool door natte doekjes kost jaarlijks tot 55 miljoen euro’
Den Haag - Vochtig toiletpapier gaat niet meer door de wc, maar in de ban. PVV-staatssecretaris Chris Jansen (Milieu) werkt aan een verbod op de natte lapjes omdat die vaak plastics bevatten. In een brief aan de Kamer somt de bewindsman allerlei nadelen op over de ’billendoekjes’, waardoor straks alleen nog natte papieren varianten in omloop mogen worden gebracht.
„De populariteit van vochtige doekjes is de afgelopen decennia enorm toegenomen. Ze worden bijvoorbeeld gebruikt in de sanitaire omgeving, op de werkvloer, in het huishouden, als snoetenpoetsers en billendoekjes en ze hebben door het gebruiksgemak in veel gevallen alternatieven als herbruikbare of papieren doekjes vervangen”, zo trapt Jansen af. „De populariteit, en de daarmee gepaarde gaande grote aantallen waarin vochtige doekjes worden verkocht, hebben echter ook een keerzijde.”
Zo blijven de doekjes ’regelmatig achter na gebruik’ in de openbare ruimte. „Ook worden de doekjes veelvuldig doorgespoeld en zorgen ze op die manier voor verstoppingen in het rioolsysteem.”
Billendoekjes zorgen voor verstopt riool
Omdat er veelal kunststof in de lapjes zit, vallen ze niet uit elkaar als ze in aanraking met water komen. „Doekjes op straat en op het strand vergaan niet en moeten worden opgeraapt. De doekjes in de riolering vergaan eveneens niet en verstoppen de pompen door te zorgen voor zogeheten ’schapen’: proppen van deze doekjes.” Kosten: tussen de 25 tot 55 miljoen euro per jaar.
Daarom werkt Jansen aan een plan om bij de herziening van Europese wetgeving te pleiten voor een ’verbod op vochtige doekjes die kunststof bevatten’. De staatssecretaris verwacht „dat een dergelijk verbod zal leiden tot een sterke daling van de maatschappelijke kosten die vochtige doekjes met kunststof momenteel veroorzaken en een afname van de microplastics afkomstig van deze doekjes in waterzuiveringsinstallaties.”
Jansen hoopt dat na zijn ban op de plastic doekjes wel papieren alternatieven op de markt worden gebracht.
quote:Op maandag 10 februari 2025 21:47 schreef WheeledWarrior het volgende:
Ik veeg m'n reet af met al die verboden.
Wat denk je van maandverband?quote:Op maandag 10 februari 2025 21:34 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nooit geweten dat dit een probleem was. Maar mooit dat het kabinet er toch een oplost. Weg met die plastic rotzooi.
Ja. Het kost tientallen miljoenen euro's en vervuild het milieu met nog meer onnodig plastic. Snap niet dat deze dingen uberhaupt zijn toegestaan.quote:
Maak jij morgen je aanrecht maar eens schoon met een droog vaatdoekje en probeer het daarna met een nat vaatdoekjequote:Op maandag 10 februari 2025 21:57 schreef Mikeytt het volgende:
Vochtig toiletpapier is wellicht wel de meest succesvolle marketingtruc van de laatste jaren.
Het slaat werkelijk nergens op en is niet beter dan normaal toiletpapier.
Goed bezig!quote:Op maandag 10 februari 2025 22:01 schreef Isdatzo het volgende:
Zo. Net nog even drie extra pakken natte doekjes door de WC getrokken. Mij foppen ze niet. Dat zal ze leren!
Ah ja, precies dezelfde variabelen.quote:Op maandag 10 februari 2025 22:00 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Maak jij morgen je aanrecht maar eens schoon met een droog vaatdoekje en probeer het daarna met een nat vaatdoekje
Er staat toch dat ze dit Europees willen regelen. Met andere woorden dit gaat, mocht de Commissie dit omarmen, in heel Europa gelden.quote:Op maandag 10 februari 2025 22:04 schreef koffiekoekjes het volgende:
Lekker nuttig zo'n verbod. Krijg je straks daar ook een hele import handel van
Tuurlijk. In hoeveel decennium verdien je dat terug?quote:Op maandag 10 februari 2025 22:05 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ah ja, precies dezelfde variabelen.
Natte doekjes zijn *iets* effectiever dan traditioneel toiletpapier, maar verhoogd het risico op schimmels door de natte aard van de doekjes, o.a. groter risico op SIBO.
Beter sluit je gewoon een bidet aan. Als je poep op je hand krijgt, gebruik je ook niet alleen een nat doekje om het af te vegen.
Je moest eens weten wat de gemiddelde vrachtwagenchauffeur meesleept van buiten de EUquote:Op maandag 10 februari 2025 22:07 schreef Fokfluencer het volgende:
[..]
Er staat toch dat ze dit Europees willen regelen. Met andere woorden dit gaat, mocht de Commissie dit omarmen, in heel Europa gelden.
Gelukkig is daar het gezonde verstand teruggekeerd, nu Timmermans niet meer aan het hoofd van die commissie staat.quote:Op maandag 10 februari 2025 22:07 schreef Fokfluencer het volgende:
[..]
Er staat toch dat ze dit Europees willen regelen. Met andere woorden dit gaat, mocht de Commissie dit omarmen, in heel Europa gelden.
Kost je 20 euro als je handig bent, max 100 euro als je het laat doen...quote:Op maandag 10 februari 2025 22:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Tuurlijk. In hoeveel decennium verdien je dat terug?
Nee eens hoor en je stopt het ook niet. De titel klopt gewoon niet. Het kabinet werkt niet aan een verbod, ze gaan het alleen inbrengen bij Europese herzieningen van de plasticrichtlijn. Het is aan de Europese Commissie om daar wel of niet iets mee te doen.quote:Op maandag 10 februari 2025 22:08 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Je moest eens weten wat de gemiddelde vrachtwagenchauffeur meesleept van buiten de EU
Ah, ja, een tuinslang met een paar elastiekjes en wasknijpers. Nee, dank je.quote:Op maandag 10 februari 2025 22:10 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Kost je 20 euro als je handig bent, max 100 euro als je het laat doen...
Je hebt het misschien niet door. Maar dit kan je dubbel lezen.quote:Op maandag 10 februari 2025 21:47 schreef WheeledWarrior het volgende:
Ik veeg m'n reet af met al die verboden.
quote:Op maandag 10 februari 2025 22:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, ja, een tuinslang met een paar elastiekjes en wasknijpers. Nee, dank je.
Hij kon't niet laten.quote:Op maandag 10 februari 2025 22:16 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Je hebt het misschien niet door. Maar dit kan je dubbel lezen.²
Roestvrij staal staat er tochquote:Op maandag 10 februari 2025 22:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
En ieder jaar een nieuwe kopen, want dat is 100% plastic.
Ja, ik had het al aangepast.quote:
Ergens verbaast me dat niet als ik je hard-to-get houding hier zie. Het is je schurige achterwerkje die doorklinkt in je posts.quote:Op maandag 10 februari 2025 22:20 schreef Hathor het volgende:
Geen probleem, ik gebruik alleen maar schuurpapier.
Typisch GL, maar het is PVV/VVD/BBB/NSC.quote:
Nee daae geldt dus NIET hetzelfde voor. Normaal toiletpapier valt uit elkaar als het met water in aanraking komt. Die babydoekjes niet.quote:Op maandag 10 februari 2025 21:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
Zeker niet! Dan maak ik ze zelf wel! We moeten ook echt alle luxe inleveren.
Waar bemoeien ze zich mee. De volgende stap is natuurlijk gewoon toiletpapier, want daar geldt het zelfde voor. Ga maar weer een paar winkelwagens inslaan, of een bidet laten installeren, als je daar de ruimte en het geld voor hebt. Of mag dat ook niet, omdat we water moeten besparen? Gewoon allemaal veel parfum spuiten, dat is goed voor de commercie? Bah.
Ik mag hopen dat je de billendoekjes van baby’s niet door de plee spoelt, maar gewoon met de luier weggooit.quote:Op maandag 10 februari 2025 21:50 schreef Filosoofert het volgende:
Ben blij dat de jongste bijna uit de luiers is
Ja, veeg teken dit.quote:Op maandag 10 februari 2025 22:07 schreef Fokfluencer het volgende:
Er staat toch dat ze dit Europees willen regelen.
Dat maakt voor het verbod niets uit.quote:Op maandag 10 februari 2025 23:10 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat je de billendoekjes van baby’s niet door de plee spoelt, maar gewoon met de luier weggooit.
Ik heb geen bidet.quote:Op maandag 10 februari 2025 21:57 schreef Mikeytt het volgende:
Vochtig toiletpapier is wellicht wel de meest succesvolle marketingtruc van de laatste jaren.
Menig hygiënische samenleving heeft gewoon standaard een bidetaansluiting op de wc.
Billendoekjes voor baby’s zijn totaal anders dan vochtig toiletpapier. Het eerste spoel ik absoluut niet door de wc, het tweede uiteraard wel.quote:Op maandag 10 februari 2025 23:14 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dat maakt voor het verbod niets uit.
Die gaan mensen gebruiken als die vochtige doekjes verboden worden. Babydoekjes. Vermoed ik.quote:Op maandag 10 februari 2025 23:10 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat je de billendoekjes van baby’s niet door de plee spoelt, maar gewoon met de luier weggooit.
Dan hoop ik dat ze een loodgieter onder de sneltoets hebbenquote:Op maandag 10 februari 2025 23:17 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Die gaan mensen gebruiken als die vochtige doekjes verboden worden. Babydoekjes.
Oh, geen verstand van. In de OP worden de termen door elkaar gebruikt.quote:Op maandag 10 februari 2025 23:17 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Billendoekjes voor baby’s zijn totaal anders dan vochtig toiletpapier. Het eerste spoel ik absoluut niet door de wc, het tweede uiteraard wel.
Ja de RvS moet zich er nog over buigen hequote:Op maandag 10 februari 2025 22:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ow, wacht, RVS??? Ik ben kritisch.
Ah, we hebben het niet over babydoekjes of luiers, maar hier over:quote:Op maandag 10 februari 2025 23:09 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nee daae geldt dus NIET hetzelfde voor. Normaal toiletpapier valt uit elkaar als het met water in aanraking komt. Die babydoekjes niet.
Wat wonen er toch ook een hoop mongolen in dit land zeg die niet op een normale manier hun afval kwijt kunnen.
Dat spoel je toch niet door! Als je dat wel doet, heb je geen opvoeding gehad.quote:
Voor toiletpapier geldt niet hetzelfde, andere samenstellingquote:Op maandag 10 februari 2025 21:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
Waar bemoeien ze zich mee. De volgende stap is natuurlijk gewoon toiletpapier, want daar geldt het zelfde voor. Ga maar weer een paar winkelwagens inslaan, of een bidet laten installeren, als je daar de ruimte en het geld voor hebt. Of mag dat ook niet, omdat we water moeten besparen? Gewoon allemaal veel parfum spuiten, dat is goed voor de commercie? Bah.
Hebben we nu echt politici nodig die bij de EU gaan lobbyen om streng te bepalen waar we onze kont mee af mogen vegen?quote:Op maandag 10 februari 2025 23:45 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Voor toiletpapier geldt niet hetzelfde, andere samenstelling
Over het algemeen zijn politici toch om je kont mee af te vegenquote:Op maandag 10 februari 2025 23:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hebben we nu echt politici nodig die bij de EU gaan lobbyen om streng te bepalen waar we onze kont mee af mogen vegen?
Nee, dat mag je helemaal zelf weten. Maar als die doekjes vervolgens in het riool belanden en daardoor verstoppingsproblemen veroorzaken is het logisch dat hier tegen wordt opgetreden. Je kunt overigens ook zgn versnijders voor de pompen plaatsen die deze doekjes en andere grove delen kapotmaken voordat ze door de pompen gaan, echter kosten deze ook veel geld (aanschaf, ombouwkosten, energie, onderhoud) en zorgen ze voor een hogere belasting van de waterzuivering. Hierdoor gaat de waterschapsbelasting omhoog en dat willen we toch ook niet?quote:Op maandag 10 februari 2025 23:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hebben we nu echt politici nodig die bij de EU gaan lobbyen om streng te bepalen waar we onze kont mee af mogen vegen?
Ah, je moet dus ook voorkomen dat de gebruikers meer dan 1 velletje gebruiken om hun kont af te vegen. Dus hoe gaan we controleren dat je geen 10 velletjes gebruikt? En je hebt toiletpapier met 1, 2, 3 en 4 lagen. Mag je dan alleen dat eerste gebruiken?quote:Op dinsdag 11 februari 2025 00:27 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Nee, dat mag je helemaal zelf weten. Maar als die doekjes vervolgens in het riool belanden en daardoor verstoppingsproblemen veroorzaken is het logisch dat hier tegen wordt opgetreden. Je kunt overigens ook zgn versnijders voor de pompen plaatsen die deze doekjes en andere grove delen kapotmaken voordat ze door de pompen gaan, echter kosten deze ook veel geld (aanschaf, ombouwkosten, energie, onderhoud) en zorgen ze voor een hogere belasting van de waterzuivering. Hierdoor gaat de waterschapsbelasting omhoog en dat willen we toch ook niet?
Een andere optie is het inzetten van andere pompen (zgn 'vortexwaaiers') echter ga je geen dure pompen vervangen die nog goed zijn en hebben deze pompen een veel lager rendement, dus hoger energieverbruik. Dus ook weer een hogere rekening voor huishoudens.
De oorzaak van het probleem ligt hier toch echt bij de gebruiker en niet bij de overheid.
Ja duh, maar die worden toch alsnog verbodenquote:Op maandag 10 februari 2025 23:10 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
nou, niet zo voorbarig, de raad van state moet het nog behandelen hequote:Op dinsdag 11 februari 2025 06:56 schreef HSG het volgende:
Nou nou het kabinet krijgt eens iets voor elkaar.
nee vervangen door papieren doekjes dacht ikquote:Op dinsdag 11 februari 2025 00:49 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Ja duh, maar die worden toch alsnog verboden
Zit Timmermans in het kabinet tegenwoordig?quote:Op maandag 10 februari 2025 23:27 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, we hebben het niet over babydoekjes of luiers, maar hier over:
[ afbeelding ]
In de omschrijving staat: "Dit vochtige toiletpapier van Pure Soft is biologisch afbreekbaar en kun je na gebruik gewoon doorspoelen." Dat zeggen ze allemaal. Maar die worden dus verboden. Want Timmermans en co willen alle luxe verbieden. Want het zou mogelijk slecht kunnen zijn voor het milieu.
quote:Op maandag 10 februari 2025 23:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
of je installeert een billendouche bidetquote:Op dinsdag 11 februari 2025 00:05 schreef BansheeBoy het volgende:
Ze moeten net als in Marokko toiletpapier verkopen die verdampt als het water ziet.²
Ooit gehoord van China?quote:Op maandag 10 februari 2025 22:07 schreef Fokfluencer het volgende:
[..]
quote:Op maandag 10 februari 2025 23:27 schreef SymbolicFrank het volgende:
Want Timmermans en co willen alle luxe verbieden. Want het zou mogelijk slecht kunnen zijn voor het milieu.
quote:PVV-staatssecretaris Chris Jansen (Milieu) werkt aan een verbod op de natte lapjes omdat die vaak plastics bevatten.
Volgens de NOS;quote:Op maandag 10 februari 2025 23:17 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Billendoekjes voor baby’s zijn totaal anders dan vochtig toiletpapier. Het eerste spoel ik absoluut niet door de wc, het tweede uiteraard wel.
Baby billen doekjes zijn vochtige doekjes met plastic erin. De omschrijving zoals die er nu staat slaat ook op baby doekjes.quote:Het kabinet wil een verbod op vochtige doekjes met plastic erin, die bijvoorbeeld worden gebruikt in het huishouden, voor vieze babybillen en op de wc.
Het product bewijst zichzelf, gebruik het maar eens als je gewoonlijk denkt uitgeveegd te zijn.quote:Op maandag 10 februari 2025 21:57 schreef Mikeytt het volgende:
Als ik de ruimte had…quote:Menig hygiënische samenleving heeft gewoon standaard een bidetaansluiting op de wc.
PVV, make Europe great again.quote:Op maandag 10 februari 2025 22:10 schreef Fokfluencer het volgende:
[..]
Nee eens hoor en je stopt het ook niet. De titel klopt gewoon niet. Het kabinet werkt niet aan een verbod, ze gaan het alleen inbrengen bij Europese herzieningen van de plasticrichtlijn. Het is aan de Europese Commissie om daar wel of niet iets mee te doen.
Ik denk niet dat de meeste mensen de moeite gaan nemen om illegale billendoekjes te gaan importeren.quote:Op maandag 10 februari 2025 22:04 schreef koffiekoekjes het volgende:
Lekker nuttig zo'n verbod. Krijg je straks daar ook een hele import handel van
Biologisch afbreekbaar wil niet zeggen dat je het zomaar kunt doorspoelen. Dan kan het alsnog jaren duren voordat het is afgebroken.quote:Op maandag 10 februari 2025 23:27 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
In de omschrijving staat: "Dit vochtige toiletpapier van Pure Soft is biologisch afbreekbaar en kun je na gebruik gewoon doorspoelen." Dat zeggen ze allemaal. Maar die worden dus verboden. Want Timmermans en co willen alle luxe verbieden. Want het zou mogelijk slecht kunnen zijn voor het milieu.
Beiden. Vochtige doekjes waar plastic in zit.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 08:35 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik vraag me af of het dus om billendoekjes of om schoonmaakdoekjes gaat. Aangezien mensen van alles door de plee spoelen .
Vraag me af hoe het zit met die doekjes zoals hierboven. Die claimen dus wel door de wc gespoeld te kunnen worden.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 08:37 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Beiden. Vochtige doekjes waar plastic in zit.
Op zich klopt dat.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 08:40 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Vraag me af hoe het zit met die doekjes zoals hierboven. Die claimen dus wel door de wc gespoeld te kunnen worden.
Ik zag eens een filmpje van een loodgieter. Ook die doekjes zorgen voor verstoppingen. Ze zijn afbreekbaar maar het duurt heel langquote:Op dinsdag 11 februari 2025 08:40 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Vraag me af hoe het zit met die doekjes zoals hierboven. Die claimen dus wel door de wc gespoeld te kunnen worden.
quote:
Zie je ook dat er op staat dat er geen plastic in zit?quote:Op dinsdag 11 februari 2025 08:29 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Biologisch afbreekbaar wil niet zeggen dat je het zomaar kunt doorspoelen. Dan kan het alsnog jaren duren voordat het is afgebroken.
Dat hangt van veel variabelen af, hé? Bij sommige (slecht gebouwde) wc's loopt de afvoer een heel stuk horizontaal, voordat het ergens in een grote afvoerbuis terecht komt. Bij mij gaat het recht naar beneden zodra het uit de wc komt. Maar dat is allemaal voor je eigen rekening, als het daar verstopt zit. In de VS hebben veel aanrechten en afwasmachines een ingebouwde blender, zodat je er etensresten in kunt gooien, maar dat is nogal onveilig. Hier blijft het bijna altijd in de zwanenhals zitten.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 08:58 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik zag eens een filmpje van een loodgieter. Ook die doekjes zorgen voor verstoppingen. Ze zijn afbreekbaar maar het duurt heel langHet valt niet zoals gewoon pleepapier direct uitelkaar.
Niet op het bord gelegd.quote:Op maandag 10 februari 2025 22:01 schreef Isdatzo het volgende:
Zo. Net nog even drie extra pakken natte doekjes door de WC getrokken. Mij foppen ze niet. Dat zal ze leren!
Geen, of in elk geval minder, plastic door het riool trekken trekken lijkt me in elk geval een uitstekend idee.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 10:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat hangt van veel variabelen af, hé? Bij sommige (slecht gebouwde) wc's loopt de afvoer een heel stuk horizontaal, voordat het ergens in een grote afvoerbuis terecht komt. Bij mij gaat het recht naar beneden zodra het uit de wc komt. Maar dat is allemaal voor je eigen rekening, als het daar verstopt zit. In de VS hebben veel aanrechten en afwasmachines een ingebouwde blender, zodat je er etensresten in kunt gooien, maar dat is nogal onveilig. Hier blijft het bijna altijd in de zwanenhals zitten.
Wat wel een probleem kan zijn is dat de grote afvoerbuizen verstopt raken. Ook dat is natuurlijk weer afhankelijk van het ontwerp. Dat zijn buizen waar je doorheen kunt kruipen of lopen, al naar gelang. Als het daar fout gaat is het meestal omdat de doorstroming niet goed is en het zich in een hoek of bocht ophoopt.
Dus dit wetsvoorstel zegt eigenlijk twee verschillende dingen:
1. Je mag niets door de wc spoelen wat mogelijk een verstopping zou kunnen veroorzaken.
2. Je mag geen dingen weggooien waar plastic in zit.
Doe er ook niks mee. Keukenpapier of WC-papier werkt prima.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 11:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Niet op het bord gelegd.
Overigens zelf nooit de meerwaarde van die doekjes begrepen.
Lijkt mij alleen maar irritant.
Dus doekjes waar geen plastic in zit, zoals die op het plaatje dat ik postte, mogen wel?quote:Op dinsdag 11 februari 2025 11:03 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Geen, of in elk geval minder, plastic door het riool trekken trekken lijkt me in elk geval een uitstekend idee.
En ja ik ben bekend met de aanwezigheid van plastics in tandpasta, cosmetica, schoonmaakmiddelen, etc. Isdatzo zegt: minder, minder, minder. Hup Geert, ga dat regelen!
Je hebt ze ook zonder parfum, zoals die op het plaatje. Interessant hé, dat de goedkoopste doekjes van de Action die problemen niet hebben.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 11:05 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Doe er ook niks mee. Keukenpapier of WC-papier werkt prima.
Als je met die vochtige doekjes in de weer gaat dan stinken je poten nog een halve dag van dat parfum ook. Nee bedankt.
Nee hoor. Die fabriek is al zeker 15 jaar kapot en niemand wil in een nieuwe investeren.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 08:00 schreef alpeko het volgende:
Waarmee veeg ik de billen van ons zoontje dan schoon? Met dit kabinet?
Ze belanden overigens gewoon in de luiercontainers. En dat wordt hier ook echt gerecycled.
Ja, die nemen ook een groot volume in en zijn dus relatief duur om weg te gooien. Dat zijn dus bij uitstek ook de dingen die tussen het verpakkingsafval terecht komen, waardoor dat ook de oven in gaat.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 11:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nee hoor. Die fabriek is al zeker 15 jaar kapot en niemand wil in een nieuwe investeren.
Al die luiers gaan de oven in.
Volgend de gemeenteambtenaar hier niet.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 11:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nee hoor. Die fabriek is al zeker 15 jaar kapot en niemand wil in een nieuwe investeren.
Al die luiers gaan de oven in.
https://www.arnbv.nl/over-arn/luierrecyclingquote:Het recyclen van luiers wordt momenteel op industriële schaal toegepast in Weurt bij Nijmegen. We hebben hier in december 2018 een fabriek geopend, die nog verder wordt uitgebreid. Nadat medio 2021 de volledige uitbreiding achter de rug is, kan de fabriek jaarlijks 15.000 ton luiers verwerken.
Ik heb een apart bidet, echt geweldig (in Portugal was dit verplicht bij nieuwbouw, regels gaan wel veranderen).quote:Op maandag 10 februari 2025 21:57 schreef Mikeytt het volgende:
Menig hygiënische samenleving heeft gewoon standaard een bidetaansluiting op de wc.
Ja daahaaag. Blijf van mijn tampons af aub. Wasbaar maandverband, prima. Maar tampons zijn een must voor mij. Mét inbrenghuls. Een menstruatie cup word afgeraden icm met een spiraal. Bovendien krijg ik dat kreng er met geen mogelijkheid in met mijn te korte vingers en niet nader te noemen vaginale issues. En met alleen maandverband kom ik de dag niet door, daar bloed ik binnen 10 minuten doorheen. Ongesteld zijn is al kut genoeg, hoeft niet nog kutter gemaakt te worden.quote:Op maandag 10 februari 2025 22:52 schreef quirina het volgende:
Je kan ook een botol tjebok gebruiken. Een fles met water om je kont schoon te spoelen. In de indo cultuur heel normaal.
Bij babies kan je katoenen luiers gebruiken en de billen schoonwassen met hydrofiele washandjes, daarna alles wassen met natuurvriendelijk ecologisch wasmiddel.
Vrouwen gebruiken maar menstruatiecups of wasbaar maandverband/ menstruatiebroekjes Is nog beter voor je lichaam
Maandverband en tampons vergaan ook niet in de natuur, allemaal plastic en weekmakers. En in en tegen je lijf is het ook niet gezond.
Weg met die kontvodden, we gaan een kontvoddentaks invoeren.quote:
Nee? Als je kont schoon is d.m.v. je droge papier, veeg dan nog maar eens met een vochtig doekje. Die meerwaarde zit dan wel op je vochtige papier gesmeerd, geloof mijquote:Op dinsdag 11 februari 2025 11:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Niet op het bord gelegd.
Overigens zelf nooit de meerwaarde van die doekjes begrepen.
Lijkt mij alleen maar irritant.
De mens kan ook zonder internet… Het gaat om een specifiek soort billendoekjes. De rest is kennelijk ok.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:37 schreef bloodymary1 het volgende:
Worden die zo veel gebruikt dan, dat ze hele riools verstoppen en overal liggen? Heb ze 1 keer in mijn leven gekocht en gebruikt voor een festival. Waar alleen dixies waren en je vier dagen niet kon/wilde douchen. Verder nog nooit.
Maar ik denk dat de mensheid best zonder billendoekjes kan.
Nee, het is blijkbaar goedkoper om ze niet zo te maken. Maar daar zijn regels voor om het dan maar af te dwingen.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:56 schreef TigerXtrm het volgende:
We kunnen machines naar Mars sturen, maar een vochtig doekje dat het riool niet verstopt is blijkbaar te moeilijk.
Dacht altijd dat dat woonwagenkamp gewoonten waren.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 15:11 schreef Werkperd het volgende:
Steeds meer Nederlanders volgens moslims en verbieden schoenen in huis vanwege reinheid.
Volgende stap: standaard een gietertje in de wc !!
Dat is genieten als je aan de dunne bent.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 00:05 schreef BansheeBoy het volgende:
Ze moeten net als in Marokko toiletpapier verkopen die verdampt als het water ziet.²
Nee. Ga jij nu ook een gietertje plaatsen?quote:Op dinsdag 11 februari 2025 15:16 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dacht altijd dat dat woonwagenkamp gewoonten waren.
Ja, die linkse woke PVV en BBB ook altijd!quote:
Neuh, toiletbezoek is nogal een ritueel in (takken van) de islam, waaronder je geslachtsdelen wassen met water (istindjaa, maar is dan weer niet per se verplicht), waar dus vaak een gietertje voor staat.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 15:16 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dacht altijd dat dat woonwagenkamp gewoonten waren.
Absoluut, we kunnen allemaal weer gerust gaan slapen nu vanavond.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 14:01 schreef mvdejong het volgende:
Ja, het kabinet weet weer de echt belangrijke problemen in onze samenleving op te lossen.
Inmoslim landen staat in alle wc s een emmer met een putter om de billen mee te wassenquote:Op dinsdag 11 februari 2025 15:11 schreef Werkperd het volgende:
Steeds meer Nederlanders volgens moslims en verbieden schoenen in huis vanwege reinheid.
Bidet installeren , dan wordt de anus gespoeld en droog geblazenquote:Op dinsdag 11 februari 2025 15:21 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Dat is genieten als je aan de dunne bent.
Dan was mijn moeder in 1984 al moslim.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 15:11 schreef Werkperd het volgende:
Eerste wat ik hoor. Alles wat ik van renewi meekrijg is dat het niet gebeurd. Wij laten het als zorgorganisatie apart ophalen maar dat is meer omdat dat de procedure is.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 12:49 schreef alpeko het volgende:
[..]
Volgend de gemeenteambtenaar hier niet.
[..]
https://www.arnbv.nl/over-arn/luierrecycling
Ik boen tot bloedens toe.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:31 schreef wpor het volgende:
[..]
Nee? Als je kont schoon is d.m.v. je droge papier, veeg dan nog maar eens met een vochtig doekje. Die meerwaarde zit dan wel op je vochtige papier gesmeerd, geloof mij
Daarom: kiezen tussen een handbediend bidet (knoeiboel) of vochtige doekjes.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 22:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik boen tot bloedens toe.
Nouja, de NSC wil toevallig 50 miljoen extra voor de IND. Kunnen ze dekken met een verbod op billendoekjes.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 15:32 schreef Glazenmaker het volgende:
Phoah dat is toch al snel misschien 3 euro de neus besparen met nog meer regels. Ondernemers partij VVD!
https://www.rivm.nl/micro(...)reekt-onvoldoende-afquote:Op maandag 10 februari 2025 23:27 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
quote:Bioafbreekbaar plastic breekt onvoldoende af
Biologisch afbreekbaar plastic (ook wel composteerbaar plastic) krijgt veel aandacht in de media. Het zou het ei van Columbus kunnen zijn en het probleem van (micro)plastics in het milieu oplossen.
Er zijn op dit moment echter geen materialen op de markt die onder natuurlijke omstandigheden snel afbreken. Zij kunnen ook niet in alle composteerinrichtingen worden verwerkt.
De Interestgroup Plastics beveelt biologisch afbreekbare kunststoffen niet aan voor producten die vaak in zwerfafval terecht komen - vaak kunststoffen voor eenmalig gebruik.
De afbraak van deze materialen kan onder natuurlijke omstandigheden niet worden gegarandeerd.
De suggestie dat dit wel zou kunnen kan leiden tot meer zwerfafval.
In publieke toiletten?quote:Op dinsdag 11 februari 2025 13:39 schreef MichaelScott het volgende:
Je kan toch gewoon een nat washandje gebruiken wat je in de wasbak laat liggen?
Met een washandje?quote:Op dinsdag 11 februari 2025 08:00 schreef alpeko het volgende:
Waarmee veeg ik de billen van ons zoontje dan schoon? Met dit kabinet?
Ze belanden overigens gewoon in de luiercontainers. En dat wordt hier ook echt gerecycled.
Grote reformatorische gezinnen hier trekken ook standaard de schoenen uit. Hoezo is dat iets van moslims?quote:Op dinsdag 11 februari 2025 15:11 schreef Werkperd het volgende:
Dat iets bilogisch afbreekbaar is betekent nog niet dat het niet voor verstoppingen kan leiden, frituurvet is ook biologisch afbreekbaar.quote:Op maandag 10 februari 2025 23:27 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Jij hebt geen kinderen begrijp ik?quote:
En dan meerdere keren per week een kookwas draaien omdat anders iedereen aan de schijt is. Verbod zal nog wel even duren lijkt me dus wij zitten onze tijd wel uit. Ergens dit jaar is hij wel zindelijk. Snoetenpoetsers vervangen door washandje wil ik nog wel overwegen maar billendoekjes niet.quote:Op woensdag 12 februari 2025 07:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jij hebt geen kinderen begrijp ik?
De zooi bij luiers vervangen laat zich vaak niet oplossen met een washandje… Nou ja, het kan wel, maar dat is een puinzooi. En met een beetje pech mag je 10 minuten later weer.
"Bioafbreekbaar plastic breekt onvoldoende af"quote:Op woensdag 12 februari 2025 00:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://www.rivm.nl/micro(...)reekt-onvoldoende-af
[..]
Wel frappant dat de PVV met hun 'Ze PaKkEn OnS AlLeS aF!!1!' mantra en 'PlAsTic RiEtjEs!!!' hiermee komt.quote:Op maandag 10 februari 2025 21:34 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nooit geweten dat dit een probleem was. Maar mooit dat het kabinet er toch een oplost. Weg met die plastic rotzooi.
Komt vanuit het ambtelijk apparaat.quote:Op woensdag 12 februari 2025 10:13 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Wel frappant dat de PVV met hun 'Ze PaKkEn OnS AlLeS aF!!1!' mantra en 'PlAsTic RiEtjEs!!!' hiermee komt.
Misschien kan een of andere moslim nu hoofddoekjes maken van aan elkaar genaaide billendoekjes.quote:Op woensdag 12 februari 2025 10:13 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Wel frappant dat de PVV met hun 'Ze PaKkEn OnS AlLeS aF!!1!' mantra en 'PlAsTic RiEtjEs!!!' hiermee komt.
Nou en? De staatssecretaris kan gewoon zeggen: "WE PAKKEN HENK EN INGRID NIET HUN BILLENDOEKJES AF!!". Doet hij niet.quote:Op woensdag 12 februari 2025 11:00 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Komt vanuit het ambtelijk apparaat.
Nee, omdat ze bij de PVV uitblinken in zwakke broeders.quote:Op woensdag 12 februari 2025 11:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou en? De staatssecretaris kan gewoon zeggen: "WE PAKKEN HENK EN INGRID NIET HUN BILLENDOEKJES AF!!". Doet hij niet.
Ze willen tijdens de aanstaande verkiezingen ook de GL stemmers binnen hengelen.quote:Op woensdag 12 februari 2025 10:13 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Kunnen ze dan niet beter rabiate antisemitische teksten gaan uitslaan?quote:Op woensdag 12 februari 2025 12:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ze willen tijdens de aanstaande verkiezingen ook de GL stemmers binnen hengelen.
Ik wist niet dat GL stemmers dat deden? Kom je dan niet bij XR terecht? Wat heeft dat met klimaatalarmisme te maken?quote:Op woensdag 12 februari 2025 12:34 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Kunnen ze dan niet beter rabiate antisemitische teksten gaan uitslaan?
Jij wist niet dat GL voor een groot deel bestaat uit Pallieknuffelende antisemieten? Nou, ben je weer op de hoogte!quote:Op woensdag 12 februari 2025 12:43 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik wist niet dat GL stemmers dat deden? Kom je dan niet bij XR terecht? Wat heeft dat met klimaatalarmisme te maken?
Moet je ook gewoon in bulk kopen.quote:Op woensdag 12 februari 2025 15:05 schreef Durmada het volgende:
Ik wilde gelijk nog even wat inslaan, maar blijkbaar waren er meer mensen op het idee gekomen. Vier supermarkten lange gegaan, overal uitverkocht...
Ah, ze ze zien de Palestijnen niet allemaal als terroristen die we zo snel mogelijk af moeten maken. Dat is iets heel anders, daar hoor ik ook bij. Ik heb niets tegen joden, maar het gedrag van Israël laat wel heel veel te wensen over.quote:Op woensdag 12 februari 2025 13:07 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jij wist niet dat GL voor een groot deel bestaat uit Pallieknuffelende antisemieten? Nou, ben je weer op de hoogte!
Meid, maak je eens niet zo druk.quote:Op maandag 10 februari 2025 21:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
,,quote:Haagse rioleringsdienst wordt horendol van ’vochtige doekjes’: ’Burger betaalt hiervoor flinke rekening’
Tanja Verkaik
6 min geledenin Binnenland
DEN HAAG - Als de vochtige billendoekjes in Nederland in de ban gaan, staan de gemeentelijke riooldiensten te juichen.
Dagelijks hopen zich in meerdere gemalen in Nederland proppen van die doekjes op, waardoor die broodnodige pompen vastlopen.
De gemeentelijke riooldienst van Den Haag bijvoorbeeld heeft de handen vol aan verstoppingen van vochtige doekjes die ophopen in het riool. „
Elke dag moet ik wel uitrukken voor een verstopping.
Vaak gaat het om vochtige schoonmaakdoekjes en billendoekjes die niet oplossen.”
quote:Sinds corona is het probleem met de vochtige doekjes echt uit de klauwen gelopen", zegt Pieterse. ,,Toen gingen mensen massaal aan de schoonmaak.
Dat levert enorme hompen vol vochtige doekjes op in het riool.
Ook met kerst zien wij vaak een piek in het aantal verstoppingen, maar dan gaat het vaak om frituurvet dat in de pot wordt gegooid."
Vochtige doekjes kosten miljoenen
In Den Haag ging het vorig jaar om zeshonderd storingen in rioolgemalen waardoor uitgerukt moest worden. ,,
Hiervan wordt de helft veroorzaakt door vochtige doekjes", legt Marcel Tirion, Hoofd Riolering, Wegen en Bodem bij de gemeente Den Haag, uit. ,,
De schade en de kosten die hiermee gepaard gaan, zijn enorm. Het gaat om tonnen per jaar. Dat beseffen mensen zich helemaal niet."
quote:Om de omvang van het probleem te schetsen: .
Den Haag alleen al telt ongeveer 320 gemalen in het rioolstelsel, landelijk zijn dat er zo'n 23.000.
De schade op landelijk niveau is dan ook flink forser: het gaat om tientallen miljoenen op jaarbasis en daarom pleitte staatssecretaris Chris Jansen (Milieu) deze week voor een verbod op vochtige doekjes.
Prullenbak
Pieterse, Latenstein en Tirion zijn sowieso voor een verbod op vochtige billendoekjes en het plaatsen van waarschuwingen op vochtige schoonmaakdoekjes en 'snoetenpoetsers' voor kinderen; 'gooi dit doekje niet in de wc, maar in de prullenbak'.
,,Ik kan me voorstellen dat ouders wel de behoefte hebben om deze laatste doekjes te gebruiken, maar gooi die gewoon in de prullenbak", zegt Tirion.
Zo snel mogelijk verbieden die troepquote:Op donderdag 13 februari 2025 15:58 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)voor-flinke-rekening
[..]
quote:Pieterse gaat vlogs maken voor zijn bedrijf om het probleem aan te kaarten. „
Een campagne is ook een goed idee om mensen erop te wijzen dat de kosten voor de rioolheffing hierdoor stijgen.”
Hij heeft al een pakkende slogan bedacht. &bdquo
;Houd het geld in de portemonnee en gooi het niet letterlijk in de wc”, aldus Pieterse
Liever poep dan billendoekjes
Pieterse moet soms helemaal afdalen in een waterdicht pak in het rioolgemaal om met de hand de verstopping te verhelpen.
,,Ik heb toch liever poep dan billendoekjes.
Het is zonde van mijn tijd en het kost de burger veel geld." Dat beaamt Tirion. ,,Het is vervelend en belastend werk om dit op te lossen en kost veel geld.
.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |