SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
Ik mag er toch vanuit gaan dat de users hier begrijpen dat dit een meme betreft? Alhoewel ik ondertussen wel een beetje begin te twijfelen aan de oplettendheid van sommigen.quote:
Het feit dat het er nogal niet uitgelijnd bij geplaatst is maakte dat voor mij iig wel duidelijk. Voor de rest kan ik niet sprekenquote:Op zaterdag 8 februari 2025 12:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik mag er toch vanuit gaan dat de users hier begrijpen dat dit een meme betreft? Alhoewel ik ondertussen wel een beetje begin te twijfelen aan de oplettendheid van sommigen.
Je bent verbaasd? We hebben het hier over Kim Jong-un die er niet voor terugdeinst om zijn eigen familie te laten verdwijnen of mensen in het doelengebied zet en er met mortieren danwel met AAA op gaat schieten omdat ze stiekem gedronken zouden hebben tijdens de rouwperiode...quote:Op zaterdag 8 februari 2025 10:43 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
En daarvoor mensenlevens op het spel zetten. Man man.
Uhm jawel, dat is letterlijk wat waarheid inhoudt.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 10:36 schreef Discombobulate het volgende:
Bovendien is er nooit één waarheid, die de experts in pacht hebben en waar de gewone burger niet bij kan.
Filosofen hebben er echt een gigantisch groot probleem aan om waarheid precies te definiëren. Lees het boekje Truth eens van Simon Blackburn bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 13:17 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Uhm jawel, dat is letterlijk wat waarheid inhoudt.
Iets wat waar is kan niet 2 dingen betekenen. Dus nee niet het Westen en Rusland kan gelijk hebben.
Een levensstijl daar kun je geen waarheid in hebben dat is wat anders.
En een mening hebben is ook geen waarheid en kan dus ook iedereen.
Maar een mening over een onderwerp van een expert op een gebied is wel meer waard
quote:TANKOCIDE 2 — mission completed!
Video of an epic clash of Russian tanks, infantry fighting vehicles, and Russians near the village of Vyshneve. From the Third Assault Brigade — to your attention.
The occupiers were beaten by fighters from the Unmanned Systems Battalion, the 2nd Mechanized, Anti-Tank, 2nd Assault and 1st Assault Battalions. Also, artillerymen from the Thunder Riders Airborne Division and the Shot Team Airborne Division.
Hij moet enkele jaren van Trump's campagnegelul rechtbreien anders eisen de MAGA lui dat ze Oekraïne opgeven en dat is slecht voor Trump. Dan is hij de president die Oekraïne verloor. Maakt hem een loser.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 14:14 schreef ExTec het volgende:
Ik moet bekennen dat deze knakker goed bezig is. Hij is nu al een paar dagen stug bezig met alle MAGAt anti-oekrainse stokpaardjes om zeep helpen. Oa: toegeven dat verkiezingen er niet inzitten in oekraine vanwege dat dit grondwettelijk niet mag, eerlijk zijn over dat het merendeel van de uitgegeven dukaten gewoon in de VS blijven, en nu dus dat wapens heulemaal niet ergens op de dark webs eindigen.
[ x ]
quote:https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lho6vuudos25
?? "Soon we will have mobile fire groups with lasers that will shoot down the Shahed UAVs," -- Commander of the Unmanned Systems Forces Sukharevskyi
Daar kunnen we wat mee. En dit is dus inclusief de munitie die de Russen van Noord-Korea kregen.quote:https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lho7qkpqd225
✊ "We have strengthened the counteraction to guided bombs and the destruction of KABs by additional deployment of modern hardware, software complexes and EW," — Syrskyi
❗️"A year ago, the advantage of Russian troops in artillery ammunition was approximately 1:10. Today, this ratio 1:2."
1700 kilometer is een flink eind.quote:🔥 The strike range of destruction deep into the territory of Russia has already reached 1,700 km, — Syrskyi
🎯 "We are preparing new long-range weapons. This year, 377 military facilities became the targets of successful complex fire destruction," he added.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lho7hv6e7s25
Filmpje hier.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 14:36 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]
28e claimt een su25 neergehaald te hebben
quote:🔥🛩️ Just now. Russian Su-25 shot down by the air defence unit of the 28th Brigade. Toretsk front. https://t.me/Unreal_TopGun/236
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lhocszkq6s2j
Ongeveer 48.405715, 37.987901 hier neergestort, lang geleden dat er weer eens russische jet neer werd gehaald, lekkerquote:
Ik vraag me af waarom die piloot zo laag langs het front vloog. Dat is al een behoorlijk lange tijd gewoon zelfmoord. Daarom begonnen ze ook met zweefbommen te gooien.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 15:33 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Ongeveer 48.405715, 37.987901 hier neergestort, lang geleden dat er weer eens russische jet neer werd gehaald, lekker
Ontwijken van air defense, jets vliegen altijd zo laag mogelijk bij het front. Wel weer beter te raken voor manpads, maargoed de afweging die je maaktquote:Op zaterdag 8 februari 2025 15:38 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik vraag me af waarom die piloot zo laag langs het front vloog. Dat is al een behoorlijk lange tijd gewoon zelfmoord. Daarom begonnen ze ook met zweefbommen te gooien.
quote:💥 Soldiers of the 28th Separate Rifle Brigade destroyed a Russian Su-25 and probably damaged an enemy helicopter! Video
On the outskirts of Toretsk, the anti-aircraft missile unit of the 28th Motorized Rifle Brigade and the 57th Anti-aircraft Missile Division of the Igla District sent the Russian Su-25 to permanent parking. The Mi-8 helicopter tried to evacuate the pilot, but here too it failed - our FPV calculations of the RV (https://t.me/REVo28omBr) and BBps (https://t.me/BBpS_28) operators did not allow it to do so.
As a result, the helicopter limped back and needed considerable repairs. The pilot of the enemy Su-25 was left abandoned. Probably not Russian, because as you know: “Russians don’t abandon their own.” Whoever was abandoned is not their own 🤷
Our guys have once again shown that Russian aircraft regularly fly down, so the occupiers' dreams of air supremacy always end the same way: on the ground.
📲 Follow 28th Infantry Brigade on Instagram (https://www.instagram.com/28ombr/) | X [Twitter] (https://x.com/28ombr) | Facebook (https://www.facebook.com/28mechanizedbrigade) | TikTok (https://www.tiktok.com/@28_ombr) | YouTube (https://www.youtube.com/channel/UCbN2B7tbmwg806aYYt2lyxQ)
➕ Our vacancies (https://28ombr.army/vakansiyi/)
Ik begrijp dat het neergeschoten model zelfs een trainings variant is van de su-25 dat is wel heel opmerkelijkquote:Op zaterdag 8 februari 2025 15:51 schreef sp3c het volgende:
Su25 is close air support, dat werkt niet zo goed als je heel ver van het front je rondjes blijft draaien
Dit dus. En tegen dit soort activiteiten zijn (V)SHORAD systemen als de Gepard/Cheetah/PRTL, Tunguska, Shilka, MANPADS, SA-15, SA-13, SA-8 etc.uitgevonden.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 15:51 schreef sp3c het volgende:
Su25 is close air support, dat werkt niet zo goed als je heel ver van het front je rondjes blijft draaien
Volgens wie?quote:Op zaterdag 8 februari 2025 16:11 schreef skysherrif het volgende:
Ik begrijp dat het neergeschoten model zelfs een trainings variant is van de su-25 dat is wel heel opmerkelijk
t.me/soniah_hubquote:
De vertaling is een beetje lastig, maar zij claimen dus dat het dit isquote:In addition to the beautiful fall of the podar, I have some very interesting information for you to analyze the flight.
Probably the scoundrels launched the Su-25UB into battle (just kidding, are they training the young??? Or did they send a one-armed moron and put a bag behind them for control?!). According to the interception, there were two pilots, they survived and were taken away by the pitukhs, unfortunately.
But the fact that UBs are present in combat vehicles is very interesting, because even we didn't sign up for this...
Is weer een claim die ze op geen enkele manier hard kunnen maken. Het is op een paar kilometer afstand helemaal niet te zien of het een tweezitter betreft...quote:Op zaterdag 8 februari 2025 16:22 schreef skysherrif het volgende:
[..]
t.me/soniah_hub
https://t.me/soniah_hub/9101
Over het algemeen wel een kanaal dat erg goed ingevoerd is/kennis heeft. Ook iemand werkzaam bij de Oekraiense air forces.
[..]
De vertaling is een beetje lastig, maar zij claimen dus dat het dit is
[ afbeelding ]
Daar heb ik dan weer totaal geen verstand van dus dat geloof ik best.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 16:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Is weer een claim die ze op geen enkele manier hard kunnen maken. Het is op een paar kilometer afstand helemaal niet te zien of het een tweezitter betreft...
Niet echtquote:Op zaterdag 8 februari 2025 16:11 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Ik begrijp dat het neergeschoten model zelfs een trainings variant is van de su-25 dat is wel heel opmerkelijk
Toch lijkt me dat je het trainingstoestel gebruikt voor training en daarvoor laat bewaren.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 16:38 schreef sp3c het volgende:
[..]
Niet echt
Is gewoon hetzelfde toestel maar dan met een extra setje ogen
Kan me genoeg situaties bedenken waarin dat handig is
Ik kan die twee filmpjes niet met elkaar rijmen, sowieso zie ik op dat filmpje waar je ziet dat hij neerstort geen enkel rookspoor van een MANPADS missile. Normaliter zie je een rookspoor, zie als voorbeeld onderstaande Youtube.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 15:52 schreef skysherrif het volgende:
Wapen in het video is blijkbaar een Igla
vond ik ook raar jaquote:Op zaterdag 8 februari 2025 16:48 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik kan die twee filmpjes niet met elkaar rijmen, sowieso zie ik op dat filmpje waar je ziet dat hij neerstort geen enkel rookspoor van een MANPADS missile. Normaliter zie je een rookspoor, zie als voorbeeld onderstaande Youtube.
Daarbij is op het moment van afvuren zit het achterste toestel achter/tussen de bomenrij amper boven de horizon, met een IR geleid wapen krijg je dan nooit een fatsoenlijke toon (track). En het voorste toestel lijkt al te branden... Dus wat hier gebeurt is een edit maar heeft nmm niks met elkaar te maken. Die Frogfoot is iig niet door een missile neergehaald.
Bekijk deze YouTube-video
Een Gepard achtig systeem (welke hier uitermate geschikt voor is) kan natuurlijk ook prima en ze zullen natuurlijk niet heel snel toegeven dat die vlieger een prutser was (pilot error)...quote:Op zaterdag 8 februari 2025 16:55 schreef skysherrif het volgende:
vond ik ook raar ja
Alhoewel de russen zelf ook toevoegen dat hij is neergehaald
Kan het ook nog zijn dat het " pantser " van de su-25 de penetratie/explosie whatever afkaatste van de manpad, maar het alsnog door de impact en zo lang bij de grond vliegen neerstortte?quote:Op zaterdag 8 februari 2025 16:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een Gepard achtig systeem (welke hier uitermate geschikt voor is) kan natuurlijk ook prima en ze zullen natuurlijk niet heel snel toegeven dat die vlieger een prutser was (pilot error)...
Lijkt me redelijk onwaarschijnlijk. Ik zie ze ook niet flaren want dat is wel het eerste wat je doet als je in de gaten krijgt dat er MANPADS verschoten worden.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 17:03 schreef skysherrif het volgende:
Kan het ook nog zijn dat het " pantser " van de su-25 de penetratie/explosie whatever afkaatste van de manpad, maar het alsnog door de impact en zo lang bij de grond vliegen neerstortte?
Afwezigheid van flares viel me ook op ja, nouja geen idee dan.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 17:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Lijkt me redelijk onwaarschijnlijk. Ik zie ze ook niet flaren want dat is wel het eerste wat je doet als je in de gaten krijgt dat er MANPADS verschoten worden.
Daarvoor heb je stand-off wapens? Of die moeten nu ook schaars worden bij de Russen. Dit soort acties zag je al een tijd niet meer.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 15:51 schreef sp3c het volgende:
Zo'n trainer kan gewoon door één piloot worden gevlogen. Dus het kan gewoon een toestel zijn dat beschikbaar was.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 16:42 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Toch lijkt me dat je het trainingstoestel gebruikt voor training en daarvoor laat bewaren.
In dit geval was er ook maar 1 Russische piloot.
Dat snap ik, dat is niet wat ik zegquote:Op zaterdag 8 februari 2025 17:37 schreef Ulx het volgende:
[..]
Zo'n trainer kan gewoon door één piloot worden gevlogen. Dus het kan gewoon een toestel zijn dat beschikbaar was.
Die granaten laten geen rookwolkjes achter als ze plof doen? of iets van vonken/flitsen als ze wat raken?quote:Op zaterdag 8 februari 2025 16:57 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een Gepard achtig systeem (welke hier uitermate geschikt voor is) kan natuurlijk ook prima en ze zullen natuurlijk niet heel snel toegeven dat die vlieger een prutser was (pilot error)...
quote:Quote from Volodymyr Zelenskyy: "Our troops hit their [Russian] command post in Kursk Oblast, killing a lot of officers there. I was told that 20 officers were probably killed, including senior North Korean and Russian officers."
Nee, als ze FAPDS verschieten niet, daar zit geen explosieve lading in.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 17:40 schreef Ulx het volgende:
Die granaten laten geen rookwolkjes achter als ze plof doen? of iets van vonken/flitsen als ze wat raken?
Weiger je munitie en tanks aan Oekraïne te leveren, noemen ze je nog anti-Russisch.quote:😵💫 Russia has refused to mediate with Switzerland in peace talks in Ukraine.
"There can be no question of this until they change their anti-Russian course," the Russian ambassador to Switzerland said.
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lhohnwifqk22
quote:According to Russian channels, Ukrainian forces launched a counteroffensive, pushing Russian troops out of Kotlyne. Attacks also ongoing on Pishchane with mechanized units & infantry, backed by a swarm of FPV drones and 155mm artillery.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lhok7koy6k22
De Su-25 vliegt in dezelfde rol als de A-10 en daarvoor dien je serieus dicht bij je doel(en) te komen.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 17:32 schreef Ulx het volgende:
[..]
Daarvoor heb je stand-off wapens? Of die moeten nu ook schaars worden bij de Russen. Dit soort acties zag je al een tijd niet meer.
Die fabriek had rus zelf opblazen, tijdens die inval in georgie. Incl reserve onderdelen voorraden.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 16:34 schreef skysherrif het volgende:
Kan overigens best aangezien er volgens mij geen su-25 productie meer is, enige was in georgie maar die fabriek staat al een tijdje stil.
Daarom trok de USAF de A-10 tijdens de Golfoorlog ook snel terug van de frontlinie. Ze kwamen wel terug, maar vaak met flink wat gaten. De meeste kills deden ze ook met de AGM-65 Maverick, niet met de Avenger.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 18:03 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
De Su-25 vliegt in dezelfde rol als de A-10 en daarvoor dien je serieus dicht bij je doel(en) te komen.
Het kanon is dan ook je laatste middel als je alles al verbruikt hebt.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 18:10 schreef Ulx het volgende:
Daarom trok de USAF de A-10 tijdens de Golfoorlog ook snel terug van de frontlinie. Ze kwamen wel terug, maar vaak met flink wat gaten. De meeste kills deden ze ook met de AGM-65 Maverick, niet met de Avenger.
Dat was niet het oorspronkelijke idee achter de A-10, dat was het kanon. Alleen kwamen ze er bij de eerste tests al achter dat het ding wel stoer leek, maar dat je er niet heel veel aan had. Het ding is nogal onnauwkeurig van een afstand, dus een piloot moest soms weer terug voor een tweede of derde run. Met de risico's die dat geeft. In Desert Storm zijn er een stuk of vijftien terug naar de basis teruggekeerd met meer gaten dan Zwitserse kaas.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 18:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het kanon is dan ook je laatste middel als je alles al verbruikt hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
Als ze zo doorgaan komen binnenkort met een cavalerie charge.quote:
quote:⚡️Russian troops and North Koreans again stormed Kurshchyna
The 47th Brigade "Magura" (https://t.me/brygada47) and its allies stop a new massive attack by the Russian Federation👊 This time, the enemy has changed tactics. Previously, they attacked mostly with equipment, but now they have thrown infantry into the assault.
The attacks were carried out by a large number of infantry groups in several directions at once. The assault began at midnight, lasted all night in several waves and lasted for more than 16 hours. They marched across fields and open areas. Enemy assault troops were also transported on buggies and unloaded into narrow landings where the enemy was hiding under trees.
But our soldiers continue to hold the contact line firmly — all units of the 47th Brigade have worked on the enemy. They powerfully extinguished the enemy Bradley and artillery with cluster shells under reconnaissance correction.
Russian losses in this assault were at least a company of men
Ik hoop niet dat ze die ezels inzettenquote:Op zaterdag 8 februari 2025 20:29 schreef Ulx het volgende:
[..]
Als ze zo doorgaan komen binnenkort met een cavalerie charge.
Oekraïne gaat trouwens laserwapens inzetten tegen drones.
quote:Op zaterdag 8 februari 2025 20:15 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat was niet het oorspronkelijke idee achter de A-10, dat was het kanon. Alleen kwamen ze er bij de eerste tests al achter dat het ding wel stoer leek, maar dat je er niet heel veel aan had. Het ding is nogal onnauwkeurig van een afstand, dus een piloot moest soms weer terug voor een tweede of derde run. Met de risico's die dat geeft. In Desert Storm zijn er een stuk of vijftien terug naar de basis teruggekeerd met meer gaten dan Zwitserse kaas.
Dit is wel een hilarische rant om te kijken. Vooral deel 2.Is die Youtuber een deskundige ofzo?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De orks en norks nu komen nu vaak te voet, dus dan is het ergens wel logisch. Clustermunitie werkt prima tegen stupid soldiers in large groups.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 20:37 schreef skysherrif het volgende:
Ik zie oekraine veel cluster munitie weer gebruiken laatste tijd
Ben je bekend met lazerpig z'n werk?quote:Op zaterdag 8 februari 2025 21:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Is die Youtuber een deskundige ofzo?
Hij chargeert af en toe maar lult niet alleen maar onzin.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 21:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Is die Youtuber een deskundige ofzo?
Ik zeg toch ook dat het kanon niet de eerste keus is?quote:Op zaterdag 8 februari 2025 21:25 schreef Ulx het volgende:
[..]
Hij chargeert af en toe maar lult niet alleen maar onzin.
Dat de Avenger inaccuraat is is ook geen geheim, 80% komt in een cirkel van een meter of 15 terecht (afhankelijk van de afstand, weer, de duik van het vliegtuig, de trillingen van het kanon, etc) en de rest daarbuiten. Dat bleek begin jaren tachtig al uit tests. En is ook gewoon te zien op filmpjes. Om een konvooi softskins op een snelweg af te maken is dat niet zo'n probleem, maar voor een ingegraven tank met luchtverdediging in de buurt is het vaak niet voldoende. En dat maakt het wat risky.
Klopt, maar die discussie begon met de vraag wat die Frogfoot daar deed.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 21:48 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik zeg toch ook dat het kanon niet de eerste keus is?
Wsl close air support leveren... Als je alleen nog maar unguided ordnance (S5, 8, 24, 25 etc.) hebt moet je dichterbij komen. Hoeft niet het kanon te zijn.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 21:52 schreef Ulx het volgende:
Klopt, maar die discussie begon met de vraag wat die Frogfoot daar deed.
Eh, ik vind van wel. Amateur historicus met achtergrond in intelligence.quote:
Dat de Armata niet heel veel voorstelt is natuurlijk geen groot geheim. Net als de Su-57.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 22:09 schreef ExTec het volgende:
[..]
Eh, ik vind van wel. Amateur historicus met achtergrond in intelligence.
Maar een "officieel stempel" van "deskundige" bestaat niet, dus we moeten het doen met wat we waarnemen.
Zeker diegene over de T-14 Armata is geweldig.
Leer je oa dat die armata draait op een gejat ontwerp van een porsch-gas pomp motor.
Heeft Rusland wel een gevechtsvliegtuig die iets voorstelt?quote:Op zaterdag 8 februari 2025 22:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat de Armata niet heel veel voorstelt is natuurlijk geen groot geheim. Net als de Su-57.
jaquote:Op zaterdag 8 februari 2025 22:32 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Heeft Rusland wel een gevechtsvliegtuig die iets voorstelt?
Ik zie hem eigenlijk nergens aannames doen, zelf al verpakt hij wat hij zegt in een flinke dosis sarcasme. Hij doet zijn huiswerk wel. Dus zeg het maar.quote:
Dat zou kunnen. En zoals je weet is meta-informatie ook informatie, dus het zegt iets over de Russen dat de piloot dat deed.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 21:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wsl close air support leveren... Als je alleen nog maar unguided ordnance (S5, 8, 24, 25 etc.) hebt moet je dichterbij komen. Hoeft niet het kanon te zijn.
Zijn dus blijven steken op 4de generatie, terwijl westerse vliegtuigen meestal op gen 4,5 zitten (oa. F-16s) of gen 5 (F-22, F-35).quote:Op zaterdag 8 februari 2025 22:32 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Heeft Rusland wel een gevechtsvliegtuig die iets voorstelt?
Huh? Ik ben hier echt geen expert in, maar een f16 is toch echt niet beter dan een Su35?quote:Op zaterdag 8 februari 2025 22:45 schreef ExTec het volgende:
[..]
Zijn dus blijven steken op 4de generatie, terwijl westerse vliegtuigen meestal op gen 4,5 zitten (oa. F-16s) of gen 5 (F-22, F-35).
Ligt eraan of het in de tussentijd geupgrade is.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 22:49 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Huh? Ik ben hier echt geen expert in, maar een f16 is toch echt niet beter dan een Su35?
https://uk.wikipedia.org/(...)B0%D0%BD%D0%BD%D1%8Fquote:Op zaterdag 8 februari 2025 22:56 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ligt eraan of het in de tussentijd geupgrade is.
De laatste incarnatie van de F-16, de Viper:
[ afbeelding ]
Rus doet niet aan upgrades.
De Su-35 is eigenlijk een doorontwikkelde Su-27.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 22:49 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Huh? Ik ben hier echt geen expert in, maar een f16 is toch echt niet beter dan een Su35?
Ehmmmm,quote:Op zaterdag 8 februari 2025 22:59 schreef skysherrif het volgende:
[..]
https://uk.wikipedia.org/(...)B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F
Achtergrond is onduidelijk maar hij lijkt te weten waar hij het over heeft.quote:
Dit is toch letterlijk de geuprade versie van een su35?quote:
En dus een gen 4.5. Net zoals de F16 in de basis een gen 4 is maar pas na een aantal upgrades een gen 4.5.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 22:59 schreef Ulx het volgende:
[..]
De Su-35 is eigenlijk een doorontwikkelde Su-27.
Als je het letterlijk wil nemen, upgrade rus ooit aan iets aan die dingen? Ja? Ok, dan geupgrade versie!, dan zal je gelijk hebben.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 23:04 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Dit is toch letterlijk de geuprade versie van een su37?
Dat is wel een ding, volgens mij zijn ze veel minder modulair dan een F16. Van die laatste kun je een F16A uit 1984 nemen en die redelijk eenvoudig upgraden naar een F16C/Block52 of hoger niveau. De Russen lijken dat niet te doen.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 23:11 schreef ExTec het volgende:
[..]
Als je het letterlijk wil nemen, upgrade rus ooit aan iets aan die dingen? Ja? Ok, dan geupgrade versie!, dan zal je gelijk hebben.
Ik ken hem verder niet maar vanaf de zijlijn commemtaar leveren op de A10 terwijl de VS de uitfasering in het verleden een paar keer heeft uitgesteld omdat ze op CAS gebied niks beters hadden geeft al aan dat zijn rant niet veel hout snijdt.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 23:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Achtergrond is onduidelijk maar hij lijkt te weten waar hij het over heeft.
Zo eenvoudig is dat nou ook weer niet.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 23:16 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat is wel een ding, volgens mij zijn ze veel minder modulair dan een F16. Van die laatste kun je een F16A uit 1984 nemen en die redelijk eenvoudig upgraden naar een F16C/Block52 of hoger niveau. De Russen lijken dat niet te doen.
Ik rook in de periode na de invasie wel een bias in zijn analyses wat leek op een groot en machtig Rusland (wat het ten tijde van de Sovjet unie wel was). Maar de laatste (anderhalf) jaar lijkt hij wel zijn visie wat te hebben bijgesteld waar ik mij in kan vinden, vind ik.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 10:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Rob de Wijk duidt eea nmm nog steeds prima en ik lees/luister zijn commentaar nog steeds op regelmatige basis. Maar waar het mis ging/gaat is dat eeuwige "noeks", "boomer", "koude oorlog idioot", "Rob" en dat soort geneuzel waar een half topic meteen mee werd volgespamd door de usual suspects als je zijn naam ook maar noemde. Daar hebben denk ik de meesten (ik althans) geen zin in.
Bijna.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 23:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zo eenvoudig is dat nou ook weer niet.
Het toestel voldoet prima in low intensity omgevingen. Het kan lang rondjes vliegen met flink wat bommen en raketten. En langzaam zijn heeft ook zijn voordelen, zeker als je infanterie wil steunen. Maar dat ze de A-10 snel na het begin van luchtaanvallen van 1991 terugtrokken zegt ook wel iets over de zwakke punten.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 23:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik ken hem verder niet maar vanaf de zijlijn commemtaar leveren op de A10 terwijl de VS de uitfasering in het verleden een paar keer heeft uitgesteld omdat ze op CAS gebied niks beters hadden geeft al aan dat zijn rant niet veel hout snijdt.
En computers worden na verloop van tijd meestal kleiner....quote:Op zaterdag 8 februari 2025 23:27 schreef ExTec het volgende:
[..]
Bijna.
De romp, de schaal, blijft de romp. Er van uit gaande dat de ruimte voor computer gerelateerde meuk ruim genoeg is, kan je dat er uit rossen en vervangen voor het laatste nieuwe.
Logisch. Rusland heeft overduidelijk een pauze nodig. De Poetinbrigade roept nu al dat men als eerste moet stoppen met vechten en dan moet gaan praten.quote:Op zondag 9 februari 2025 00:01 schreef skysherrif het volgende:
Noem me Isa Yusibov, maar van kremlin insiders weet ik dat er binnenkort veel meer Russische propaganda voor " vrede " gaat komen. En dan bedoel ik niet met bijbedoelingen om Oekraine zwakker te maken.
Grootste reden beginnen die strikes in Rusland te worden en Oekraine is alleen maar aan het doorontwikkelingen in haar arsenaal om nog meer schade aan te richten en het westen levert meer en meer steun aan Oekraine om deze te ontwikkelen.quote:Op zondag 9 februari 2025 00:26 schreef Ulx het volgende:
[..]
Logisch. Rusland heeft overduidelijk een pauze nodig. De Poetinbrigade roept nu al dat men als eerste moet stoppen met vechten en dan moet gaan praten.
En precies daarom kan Oekraïne beter doorpakken. De Russen willen die pauze om zich te hergroeperen en het leger voor zover mogelijk opnieuw uit te rusten. Desnoods door geroofde bodemschatten uit Oekraïne te verpatsen. En daarna komen ze weer. Dus kun je beter zorgen dat ze die mogelijkheid niet krijgen. Dat vereist totale ineenstorting van de Russische economie. Protesten. Rellen wegens voedselprijzen. Noem maar op. Oekraïne moet ze nu juist geen adempauze geven.quote:Op zondag 9 februari 2025 00:32 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Grootste reden beginnen die strikes in Rusland te worden en Oekraine is alleen maar aan het doorontwikkelingen in haar arsenaal om nog meer schade aan te richten en het westen levert meer en meer steun aan Oekraine om deze te ontwikkelen.
Oligarchen zien waar dit heen gaan en zijn er klaar mee.
In ieder geval de afgelopen dagen is er steeds meer staatsmedia die oproept tot vrede, ook van voormalige oorlogspropagandisten die je dagelijks op Soloviev zag.
Zeker, bevriezing van het conflict is de enige manier hoe Rusland kan winnen.quote:Op zondag 9 februari 2025 00:39 schreef Ulx het volgende:
[..]
En precies daarom kan Oekraïne beter doorpakken. De Russen willen die pauze om zich te hergroeperen en het leger voor zover mogelijk opnieuw uit te rusten. Desnoods door geroofde bodemschatten uit Oekraïne te verpatsen. En daarna komen ze weer. Dus kun je beter zorgen dat ze die mogelijkheid niet krijgen. Dat vereist totale ineenstorting van de Russische economie. Protesten. Rellen wegens voedselprijzen. Noem maar op. Oekraïne moet ze nu juist geen adempauze geven.
Mja, er gebeuren hele rare dingen in rusland. De hoeveelheid arrestaties "vanwege corruptie" is echt belachelijk geworden. Ik ben een paar maanden geleden compleet de draad kwijtgeraakt.quote:Op zondag 9 februari 2025 00:01 schreef skysherrif het volgende:
Noem me Isa Yusibov, maar van kremlin insiders weet ik dat er binnenkort veel meer Russische propaganda voor " vrede " gaat komen. En dan bedoel ik niet met bijbedoelingen om Oekraine zwakker te maken.
Die ene schuimbekkende vadsige generaal in het TV programma van Solovyev is eergisteren ook al weggepromoveerd.quote:Op zondag 9 februari 2025 00:32 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Grootste reden beginnen die strikes in Rusland te worden en Oekraine is alleen maar aan het doorontwikkelingen in haar arsenaal om nog meer schade aan te richten en het westen levert meer en meer steun aan Oekraine om deze te ontwikkelen.
Oligarchen zien waar dit heen gaan en zijn er klaar mee.
In ieder geval de afgelopen dagen is er steeds meer staatsmedia die oproept tot vrede, ook van voormalige oorlogspropagandisten die je dagelijks op Soloviev zag.
Ja ik ben benieuwd, durf er nog niet al te veel van te hopen, Putin zelf zal wel gewoon door willen gaan.quote:Op zondag 9 februari 2025 00:46 schreef oheng het volgende:
[..]
Die ene schuimbekkende vadsige generaal in het TV programma van Solovyev is eergisteren ook al weggepromoveerd.
Dat laatste weet je niet. Als het ineens losgaat gaat het los. Dat zag je bij de Arabische lente ook. En er zijn vaak genoeg opstanden geweest.quote:Op zondag 9 februari 2025 00:43 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Zeker, bevriezing van het conflict is de enige manier hoe Rusland kan winnen.
Denk uiteindelijk wel dat in Rusland zelf die verandering alleen door de Oligarchen gaat komen, daarom moet je vooral die proberen te raken. De gemiddelde Rus gaat niet in protest komen al hebben ze het nog zo slecht vrees ik.
Ze hebben niets beter en hij fakkelt het niet af hij zegt alleen dat ze heel kwetsbaar zijn in een echte oorlog. Net zoals super tuscanos. En dat de halleluja verhalen erover schromelijk overdreven zijn. Overigens wil de usaf al heel lang van het toestel af. De senaat blokkeert dat elke keer.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 23:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik ken hem verder niet maar vanaf de zijlijn commemtaar leveren op de A10 terwijl de VS de uitfasering in het verleden een paar keer heeft uitgesteld omdat ze op CAS gebied niks beters hadden geeft al aan dat zijn rant niet veel hout snijdt.
Als je wil cassen in contested airspace heb je verder weinig opties. Je kunt stand-off gaan met iets als de F35 maar die wil je daar eigenlijk helemaal niet voor gebruiken.quote:Op zondag 9 februari 2025 08:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ze hebben niets beter en hij fakkelt het niet af hij zegt alleen dat ze heel kwetsbaar zijn in een echte oorlog. Net zoals super tuscanos. En dat de halleluja verhalen erover schromelijk overdreven zijn.
Klopt, vooral ingegeven door het feit dat het vnl COIN missies waren en dat bv. een MQ9 ook wel CAS kan leveren. Ik kan je 1 ding verklappen, dat gaat boven Oekraine niet lukken. Sowieso hebben dat soort systemen nul overlevingskans in contested airspace.quote:Overigens wil de usaf al heel lang van het toestel af. De senaat blokkeert dat elke keer.
Ja, dat heeft Guido Blaauw ook...quote:Lees nu trouwens dat hij voor de Britse inlichtingendienst heeft gewerkt. Maar dat kan natuurlijk heel breed zijn.
De laatste vonkjes zie je nog, en toen waren ze los.quote:https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lhqdeoyles26
⚡️ The historic moment of Estonia leaving the Russian-fed power grid.
On February 8, Lithuania, Latvia and Estonia left Russia and Belarus energy system. By the end of the day today, they will have joined the European grid.
Het probleem met de A-10 (en de Su-25) is juist opereren in contested airspace. Dat zag je al in 1991. In een paar weken tijd werden vier van die toestellen door Iraakse SAMs neergeschoten, en waren er een stuk of vijftien die als Zwitserse kaas terugkeerden. Sommige zo beschadigd dat ze niet meer te repareren waren. Dat dat toestel niet kapot te schieten is is schromelijk overdreven. Alles wat vliegt valt te veranderen in een rokend gat in de grond. En nu iedereen wegens drones weer veel flak gaat aanschaffen zie ik dat alleen maar erger worden. Dan kun je dat soort toestellen na elke missie groot onderhoud geven.quote:Op zondag 9 februari 2025 10:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als je wil cassen in contested airspace heb je verder weinig opties.
quote:During the security conference „Security and Defense“ organized by Handelsblatt in Berlin, Rheinmetall CEO Armin Papperger:
„We (Germany) already produce more ammunition than the USA.“
I believe that Papparger is referring to artillery ammunition which would be quite an achievement.
Ik neem even aan dat Gottschild het heeft over:quote:„We can make Germany ready for war by the year 2029. All what we need are purchase guarantees“, according to Thomas Gottschild, CEO of MBDA.
Volgens mij fikt zo'n vlammenwerperdrone daar wel wat gaten is. En of het handig is als je dekking moet zoeken is ook de vraag.quote:https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lhqd2byty22k
🤔 Russia "closed" the road from Bakhmut to Chasiv Yar with a net to protect logistics from FPV drones.
❗️At the moment, 2 km of the road are covered with a net.
Als de Russen in de touwen hangen is het moment aangekomen om de sancties serieus op te voeren en het leven van de Russische bevolking zo veel mogelijk tot een hel te maken om hen te intimideren.quote:Op zondag 9 februari 2025 00:26 schreef Ulx het volgende:
[..]
Logisch. Rusland heeft overduidelijk een pauze nodig. De Poetinbrigade roept nu al dat men als eerste moet stoppen met vechten en dan moet gaan praten.
Ik zeg helemaal nergens dat die toestellen onkwetsbaar zijn maar in dit soort omstandigheden is het het enige alternatief wat je hebt als het om CAS gaat. Die glijbommen en stand-off wapens zijn natuurlijk leuk maar hebben een aardig grote CEP als je geen GPS hebt (jamming) en afhankelijk bent van INS, dan wordt de afwijking te groot om fatsoenlijk in te zetten met eigen troepen nabij. Waarom denk je dat de Russen de Su-25 blijven gebruiken? Niet omdat ze dat nou zo prettig vinden maar er is gewoon geen beter alternatief in sommige omstandigheden.quote:Op zondag 9 februari 2025 11:15 schreef Ulx het volgende:
Het probleem met de A-10 (en de Su-25) is juist opereren in contested airspace. Dat zag je al in 1991. In een paar weken tijd werden vier van die toestellen door Iraakse SAMs neergeschoten, en waren er een stuk of vijftien die als Zwitserse kaas terugkeerden. Sommige zo beschadigd dat ze niet meer te repareren waren. Dat dat toestel niet kapot te schieten is is schromelijk overdreven. Alles wat vliegt valt te veranderen in een rokend gat in de grond. En nu iedereen wegens drones weer veel flak gaat aanschaffen zie ik dat alleen maar erger worden. Dan kun je dat soort toestellen na elke missie groot onderhoud geven.
Sancties kunnen nu ook al. Maar alles wat de economie laat draaien letterlijk in puin gooien en daarnaast zorgen voor flink gezichtsverlies voor Poetin & co. Met tientallen of honderden drones regeringsgebouwen en FSB kantoren in een grotere stad laten aanvallen, zoiets. In een bomberstream stijl. In een korte tijd met meer drones en raketten aankomen dan Rusland afweer heeft of raketten van de depots naar de lanceerders kan brengen. Iets dat niet te ontkennen of te negeren is.quote:Op zondag 9 februari 2025 11:46 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Als de Russen in de touwen hangen is het moment aangekomen om de sancties serieus op te voeren en het leven van de Russische bevolking zo veel mogelijk tot een hel te maken om hen te intimideren.
Ik heb niet de indruk dat de Russen nou zo heel veel geven om nauwkeurigheid. Met veel bommen alles plat gooien is meer hun stijl. Maar mochten de Russen en Oekraïners echt dichtbij elkaar hebben gezeten in die omgeving is er inderdaad geen beter alternatief. Dat klopt. Ik vraag me wel af of dat hier speelde. Het leek me een flinke afstand tussen de camerapositie en het toestel.quote:Op zondag 9 februari 2025 12:17 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik zeg helemaal nergens dat die toestellen onkwetsbaar zijn maar in dit soort omstandigheden is het het enige alternatief wat je hebt als het om CAS gaat. Die glijbommen en stand-off wapens zijn natuurlijk leuk maar hebben een aardig grote CEP als je geen GPS hebt (jamming) en afhankelijk bent van INS, dan wordt de afwijking te groot om fatsoenlijk in te zetten met eigen troepen nabij. Waarom denk je dat de Russen de Su-25 blijven gebruiken? Niet omdat ze dat nou zo prettig vinden maar er is gewoon geen beter alternatief.
Zelensky/Ukraine denken daar anders over...quote:Op zondag 9 februari 2025 00:01 schreef skysherrif het volgende:
United24mediaquote:Russia to Draft 100,000 Troops: “Putin is Not Preparing for Negotiations,” Says Zelenskyy
Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy has stated that Russia is increasing its military force by more than 100,000 troops, indicating ongoing preparations for extended military operations.
According to Zelenskyy, intelligence reports confirm that Moscow is forming new divisions and expanding military production capabilities. He emphasized that this development reflects Russia’s intent to continue the war rather than seek negotiations.
During his address on February 8, Zelenskyy highlighted concerns over Russia’s growing military cooperation with North Korea, particularly in advanced warfare technologies, including drones. He noted that Moscow’s military expansion is not solely focused on Ukraine but poses broader security risks.
“Putin is not preparing for negotiations or a peaceful resolution—he is preparing for continued war. Their military is growing by over 100,000 troops. All partners must recognize this reality,” Zelenskyy stated.
Zelenskyy also confirmed the visit of NATO Military Committee Chairman Admiral Giuseppe Cavo Dragone to Ukraine on February 8, marking his first visit to the country. The discussions focused on Ukraine’s defense requirements and upcoming international security meetings, including the Ramstein format.
“We must assess threats together and determine our response strategies. European nations will need to continue strengthening their defense capabilities, and the objective of allocating 5% of GDP for defense will remain a key agenda point,” Zelenskyy added.
Earlier, President Volodymyr Zelenskyy announced a special one-year military contract for 18-24-year-olds, emphasizing that it is voluntary and not part of mobilization. The initiative, developed with experienced combat brigades, aims to offer financial incentives and benefits. It aligns with ongoing recruitment reforms, including a structured enlistment process and training guarantees.
Uiteraard, voor zelensky is het heel belangrijk dat Rusland zo sterk en dreigend mogelijk lijkt.quote:Op zondag 9 februari 2025 12:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zelensky/Ukraine denken daar anders over...
[..]
United24media
Het hoeft elkaar niet uit te sluiten.quote:Op zondag 9 februari 2025 12:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zelensky/Ukraine denken daar anders over...
[..]
United24media
-1 tankerquote:
quote:https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lhqk5gtl3k26
Koala oil tanker is sinking at the Ust-Luga sea port, according to Russian Telegram channels. It is carrying 130 000 tons of mazut.
The vessel is registered in Antigua and Barbuda. Reportedly, it was ready to leave port, when three explosions sounded in the engine room.
quote:Fiery punishment from the sky: Russian artillery, infantry, and equipment are burning
First, the pilots of the Third Assault Squadron (https://t.me/+cWWdmTRjmykyZDNi) flew into the enemy's barn: the control drop left the occupiers no chance. Then came the cars.
"Bobik" was torn apart in the field, "Ural" and "Bukhanka" also did not reach their destination. Two mortars were lost and "Nona" was sent to hell.
The enemy tank and the Beha were burned down with the crew. The antenna was cut off and the Russians were cut off from the command, and finally, the building was cleared of manpower.
Je weet niet of die te repareren valt. Na een flinke fik weet je het zeker.quote:Op zondag 9 februari 2025 13:04 schreef Parafernalia het volgende:
Wat doet zo'n tank stilstaand op zo'n open plek? Die was dan al kapot en verlaten lijkt me toch
Vaak geraakt door fpv drones of een mine. En dan verlaten iddquote:Op zondag 9 februari 2025 13:04 schreef Parafernalia het volgende:
Wat doet zo'n tank stilstaand op zo'n open plek? Die was dan al kapot en verlaten lijkt me toch
Dat zal best. Peskov weigerde het te bevestigen.quote:
quote:https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lhqlntiwzk2n
🛳️💥 3 explosions were heard at night on board the Russian tanker “Koala”, which was carrying 130,000 tons of fuel oil, in the port of Ust-Luga, Leningrad region.
❗️The tanker began to sink, but it is now known that it is moored at the pier.
De eerste berichten zeiden dat het HAMMERs waren, toen schreef iemand weer drones, nu een ATACMS/M31quote:
Ja dat laatste vooralquote:Op zondag 9 februari 2025 13:21 schreef Ulx het volgende:
[..]
De eerste berichten zeiden dat het HAMMERs waren, toen schreef iemand weer drones, nu een ATACMS/M31
Oh wel. Voor mijn part gebruikten ze een carbidbus.
Noem je ook even iemand op zegquote:Op zondag 9 februari 2025 10:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als je wil cassen in contested airspace heb je verder weinig opties. Je kunt stand-off gaan met iets als de F35 maar die wil je daar eigenlijk helemaal niet voor gebruiken.
[..]
Klopt, vooral ingegeven door het feit dat het vnl COIN missies waren en dat bv. een MQ9 ook wel CAS kan leveren. Ik kan je 1 ding verklappen, dat gaat boven Oekraine niet lukken. Sowieso hebben dat soort systemen nul overlevingskans in contested airspace.
[..]
Ja, dat heeft Guido Blaauw ook...
Wat een vaag figuur is dat zeg.quote:Op zondag 9 februari 2025 13:30 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Noem je ook even iemand op zeg
Dit conflict trekt weirdo's aanquote:
Bij Afghanistan was ie al zo maf.quote:Op zondag 9 februari 2025 13:42 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dit conflict trekt weirdo's aan
* Straatcommando. kijkt een beetje om zich heen en gebaart vaagjes.
Ze willen niet escalerenquote:Op zondag 9 februari 2025 13:21 schreef BEFEM het volgende:
Waarom halen de Duitsers drones boven hun basissen niet neer...
Zegt wie?quote:Op zondag 9 februari 2025 13:46 schreef Discombobulate het volgende:
Het lijkt er op dat er een coalitie komt om een gedemilitariseerde zone te bewaken van zo'n 50.000 (Oekraine wil 200.000) Engelse, Franse of Nederlandse soldaten. Polen wil het niet, de VS gaat het al helemaal niet doen en al helemaal niet in NAVO verband; ook Oekraïne wordt geen NAVO lid. Een paar landen moeten dus veiligheidsgaranties bieden.
En die 50k soldaten kun je eigenlijk geen drol mee. Hoe gaan die bewapend worden? En weet je hoe groot die frontlinie is? Wat het eigenlijk gewoon een frozen conflict maakt achter een nieuw ijzeren gordijn, wordt veel ouwehoeren en hier en daar wat schieten denk ik. Zou me ook niets verbazen als er af en toe beschietingen komen en doden vallen onder de Westerse troepen. Want we gaan daarvoor echt geen oorlog riskeren.
Dat was toch het/een plan van Trump?quote:
quote:
Dus Trump wil troepen uit twee NAVO lidstaten die beide atoomwapens bezitten en Rusland in de Krimoorlog hebben vernederd daar aan de grens zetten?quote:Op zondag 9 februari 2025 13:59 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat was toch het/een plan van Trump?
Alleen de invulling van welke landen dat zouden gaan doen was nog onduidelijk.
Dat denk ik niet, maar ik heb Trump nog niet kunnen betrappen op voortschrijdend inzicht.quote:Op zondag 9 februari 2025 14:03 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dus Trump wil troepen uit twee NAVO lidstaten die beide atoomwapens bezitten en Rusland in de Krimoorlog hebben vernederd daar aan de grens zetten?
En dat gaat Poetin leuk vinden? Helemaal omdat Trump het liefst uit de NAVO zou stappen waarop die twee landen gegarandeerd een grotere rol gaan spelen?
Dat is zijn plan?
Waarom doen de Russen dat niet?quote:Op zondag 9 februari 2025 13:21 schreef BEFEM het volgende:
Doe ff bronnetje svp.quote:
Past wel mooi in het rijtje jaquote:Op zondag 9 februari 2025 14:10 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik kan Nikko "er is geen Taliban" Norte er ook bijhalen hoor...
Ze willen geen oorlog met Rusland of het mag niet van de EU 🤪quote:Op zondag 9 februari 2025 13:21 schreef BEFEM het volgende:
Nope, oekrainers vinden het vervelend en roepen op om dit ook te doen (wordt ook al kleinschalig gedaan door Oekraine,m aar niet zo groot als dit net)quote:Op zondag 9 februari 2025 15:05 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Lijkt me vrij zinloos als je ziet hoe vaardig die FPV drone piloten zijn.
Lijkt me ook veel te makkelijk om er een gat in te schieten met arty.quote:Op zondag 9 februari 2025 15:05 schreef RotatoR het volgende:
Lijkt me vrij zinloos als je ziet hoe vaardig die FPV drone piloten zijn.
P, eindigend op oetin is hem voor.quote:Op zondag 9 februari 2025 15:48 schreef TLC het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)inde-oorlog-oekraine
Er zitten zeldzame mineralen in de grond in Oekraine, 3 keer raden wie daar toegang tot wil hebben.
Hint : het begint met een D en eindigt op onald trump
zo jij komt even met het laatste nieuws aanzettenquote:Op zondag 9 februari 2025 15:48 schreef TLC het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)inde-oorlog-oekraine
Er zitten zeldzame mineralen in de grond in Oekraine, 3 keer raden wie daar toegang tot wil hebben.
Hint : het begint met een D en eindigt op onald trump
Dat laatste betwijfel ik. Ik vraag me af hoe zichtbaar zulke netten zijn door een camera.quote:Op zondag 9 februari 2025 15:16 schreef oheng het volgende:
[..]
Lijkt me ook veel te makkelijk om er een gat in te schieten met arty.
En dan heb je in die corridor allemaal eenheden zitten die denken dat ze veilig zijn, en dus hun jammer uit hebben staan / minder alert zijn.
Ja die tellen zo allemaal dubbel of driedubbel.quote:Op zondag 9 februari 2025 16:27 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]
Tsja misschien moeten we gewonden maar niet meer als casualty laten tellen bij de Russen, want ze worden gewoon weer ingezet.
Even een vraagje:quote:Op zondag 9 februari 2025 13:46 schreef Discombobulate het volgende:
Het lijkt er op dat er een coalitie komt om een gedemilitariseerde zone te bewaken van zo'n 50.000 (Oekraine wil 200.000) Engelse, Franse of Nederlandse soldaten. Polen wil het niet, de VS gaat het al helemaal niet doen en al helemaal niet in NAVO verband; ook Oekraïne wordt geen NAVO lid. Een paar landen moeten dus veiligheidsgaranties bieden.
En die 50k soldaten kun je eigenlijk geen drol mee. Hoe gaan die bewapend worden? En weet je hoe groot die frontlinie is? Wat het eigenlijk gewoon een frozen conflict maakt achter een nieuw ijzeren gordijn, wordt veel ouwehoeren en hier en daar wat schieten denk ik. Zou me ook niets verbazen als er af en toe beschietingen komen en doden vallen onder de Westerse troepen. Want we gaan daarvoor echt geen oorlog riskeren.
Samengevat: Trump wil ons even vertellen wat we moeten doen om te zorgen dat Rusland een adempauze krijgt en dat moeten wij dan uitvoeren en als zijn plan mislukt is het ons probleem.quote:https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lhqzhoav5k22
The U.S. will discuss ways to end Russia’s war against Ukraine this week, Trump’s national security adviser Mike Waltz said. Top officials will meet in Europe to speak about plans, with Walz stressing that Europe must take full responsibility for security guarantees.
quote:https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lhr2w6n3os2i
????? The US intends to discuss the issue of "reimbursement of costs" that were provided for aid to Kyiv, in particular through agreements on Ukrainian natural resources, -- Mike Waltz
Sowieso is dit puut onrust Journalistiek, want onder welk embargo wil hij dit doen? Waarom zou een europees land hier mee akkoord gaan, welk voordeel heeft europa hier bij, ipv gewoon meer wapens te leveren?quote:Op zondag 9 februari 2025 17:41 schreef Ulx het volgende:
[..]
Samengevat: Trump wil ons even vertellen wat we moeten doen om te zorgen dat Rusland een adempauze krijgt en dat moeten wij dan uitvoeren en als zijn plan mislukt is het ons probleem.
Het is gelul. De enige optie is Rusland heel hard verslaan. En daar is weinig aan te bespreken. Daarvoor moet je gewoon leveren. Dat is alles. Helaas heeft die aasgier het idee in zijn hoofd dat de VS recht heeft op de bodemschatten, en dan krijg je dus dit.
[..]
Dit is geen onrustjournalistiek. Dit is gewoon het standpunt van Trump. En waarom moet hij iets door het Huis krijgen? Musk heeft de power of the purse tegenwoordig. Het Huis is irrelevant, want wat gaan die doen? Een impeachment procedure starten?quote:Op zondag 9 februari 2025 17:46 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Sowieso is dit puut onrust Journalistiek, want onder welk embargo wil hij dit doen? Waarom zou een europees land hier mee akkoord gaan, welk voordeel heeft europa hier bij, ipv gewoon meer wapens te leveren?
Of hij moet europa dwingen om geen wapens meer te leveren, maar dat zou een 180 graden shift zijn van de vs naar Rusland. Alles kan, maar dat krijgt hij nooit door het huis heen.
quote:https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lhr25yl5yk2p
Drones map from DroneBomber 🦅
Crimea Time! ⏳
als hij rusland adem pauze gaat geven, graaft hij zijn eigen graf.quote:Op zondag 9 februari 2025 17:50 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dit is geen onrustjournalistiek. Dit is gewoon het standpunt van Trump. En waarom moet hij iets door het Huis krijgen? Musk heeft de power of the purse tegenwoordig. Het Huis is irrelevant, want wat gaan die doen? Een impeachment procedure starten?
Nee, Zelenskyy's graf.quote:Op zondag 9 februari 2025 17:53 schreef Korenfok het volgende:
[..]
als hij rusland adem pauze gaat geven, graaft hij zijn eigen graf.
Dus jou logica is, Trump wil de bodemschatten van Oekraine voor amerika, en wil dan rusland adem pauze geven, en dan geeft rusland die bodemschatten aan de VS?quote:
Uiteraard gaat Europa gaat niet mee in dit plan, maar we gaan er wel last van krijgen. Ik zie Trump gewoon een molotov-ribbentropje doen met Poetin en klaar.quote:Op zondag 9 februari 2025 17:59 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Dus jou logica is, Trump wil de bodemschatten van Oekraine voor amerika, en wil dan rusland adem pauze geven, en dan geeft rusland die bodemschatten aan de VS?
Wat maakt dat europa mee zal gaan in dit plamn?
Je weet hoe het afliep met het Molotov-Ribbentroppact?quote:Op zondag 9 februari 2025 18:08 schreef Ulx het volgende:
[..]
Uiteraard gaat Europa gaat niet mee in dit plan, maar we gaan er wel last van krijgen. Ik zie Trump gewoon een molotov-ribbentropje doen met Poetin en klaar.
De VS gaat het niet doen, dat hebben ze al duidelijk gemaakt.quote:Op zondag 9 februari 2025 17:39 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Even een vraagje:
Het is de VS en UK die samen met Rusland, Oekraine van hun Kernwapens hebben af gepraat in ruil voor veiligheids garanties, en dan is het nu de oplossing dat landen die hier helemaal niks mee te maken hebben gehad, wie dit moeten gaan oplossen?
Een van de grootste militaire landen in europa gaat niet mee doen, UK gaat niet mee doen, tjechie niet, maar Nederland wel? En waarom zou iemand hier mee akkoord gaan? dan kunnen we toch net zo goed wapens blijven leveren?
Probeer je bewust iets van onrust / desinformatie te creëren of gewoon naief?
Met een regeringsgebouw kun je geen geld verdienen, daarom verdient het vernielen van de Russische capaciteit om zichzelf te bedruipen juist de voorkeur. Niet alleen vanwege deze oorlog, maar misschien nog wel meer om hen gedurende enkele decennia in ellende te storten.quote:Op zondag 9 februari 2025 12:24 schreef Ulx het volgende:
[..]
Sancties kunnen nu ook al. Maar alles wat de economie laat draaien letterlijk in puin gooien en daarnaast zorgen voor flink gezichtsverlies voor Poetin & co. Met tientallen of honderden drones regeringsgebouwen en FSB kantoren in een grotere stad laten aanvallen, zoiets. In een bomberstream stijl. In een korte tijd met meer drones en raketten aankomen dan Rusland afweer heeft of raketten van de depots naar de lanceerders kan brengen. Iets dat niet te ontkennen of te negeren is.
Kortom: steek de stad Koersk in de fik. Laat daar maar paniek ontstaan.
Kyiv Independentquote:US weapons aid to Ukraine is about to run out
Funds that Congress approved for weapons packages to Ukraine during the Biden administration are nearly empty, with most weapons already in Ukraine.
A Dec. 30 package from former U.S. President Joe Biden used up the last of the funding from the Ukraine Security Assistance Initiative, which since 2022 has allocated $32.7 billion to buy Ukraine new equipment.
That final package included mostly air defense missiles and ammunition for rocket systems like HIMARS, as well as simpler artillery shells, which are a consistent pain point given Ukraine’s constant need.
Even prior to Trump’s inauguration, the Pentagon’s 2025 request for funding to restock the Ukraine Security Assistance Initiative was a relatively meager $300 million.
Of roughly $45.8 billion that has been sent to a separate “drawdown” fund, approved in the last Congress, only $3.8 billion — about 8% — remains.
The structure of these “drawdowns” pays U.S. arms makers to replenish stockpiles of old weapons sent to Ukraine, with the money going to new equipment that stays in America. Anything the Pentagon actually sends to Ukraine will be worth significantly less than $3.8 billion.
The new Congress has yet to approve a new budget for 2025 and any future weapons appropriations to Ukraine are largely in Trump’s hands. Ukraine’s continued dependence on that dwindling U.S. weaponry gives Trump enormous leverage.
Trump appears to want to use this leverage to strike a deal on Ukraine’s mineral reserves. Ukraine’s President Volodymyr Zelensky has signaled he is open to a deal.
U.S. weapons have been critical to Ukraine’s defense. Zelensky recently tallied U.S. weapons packages as about 40% of Ukraine’s total arms supply — still a hefty chunk despite extensive work to expand Ukraine’s domestic defense production.
The slow pace of physical weapons deliveries to Ukraine has also caused controversy, particularly since the end of 2023. Even after the political approval of packages, the physical relocation process was bogged down and tracking remains uncertain.
As funding nears its end, the Pentagon has, it says, already delivered most of what has been allocated.
“As of Jan. 10, the Department of Defense has delivered 89% of critical munitions, 94% of anti-armor systems, and 75% of other fire capabilities committed to Ukraine through Presidential Drawdown Authority,” said Lt. Col. Charlie Dietz, a Pentagon representative.
Remaining arms are set to trickle in. But what’s left in transit is mostly old armored personnel carriers and military trucks.
“The main refurbishments are vehicles, which will continue to be delivered into the summer,” Dietz said.
“Delivery timelines for critical combat equipment, like artillery systems and Bradley Infantry Fighting Vehicles, as well as other armored vehicles, such as M113s and HMMWVs, can sometimes be longer because we must first repair the vehicles.”
American-made vehicles are not at the top of the list of Ukrainian needs at the moment, said Kateryna Bondar, a fellow at the Center for Strategic and International Studies in Washington, D.C.
“No, Ukraine cannot produce (Bradleys) by itself, but Ukraine doesn’t need this kind of weaponry on the front line right now,” she said.
Ukraine’s actual needs are more rote, according to Bondar. “Simply put: 155 mm explosives. Maybe it’s not very fancy. But artillery, long-range strikes, air defense — expensive conventional systems, this is what Ukraine needs the most.”
Ik ben benieuwd hoeveel Amerika daadwerlijk aan hulp heeft gegeven als ze op dezelfde manier rekenen als wij. Of als wij op hun manier gaan rekenen.quote:
Het zal nog lager worden als we op de weersvoorspellingen af dienen gaan.quote:Op zondag 9 februari 2025 22:38 schreef skysherrif het volgende:
Combat clashes 92, nog minder dan het diepterecord van 100 gister.
quote:Het is simpel: Gazprom is Poetin, en Poetin is Gazprom.”
quote:The Kremlin said Monday that U.S.-Russia relations were on the brink of collapse and refused to confirm whether Russian President Vladimir Putin had spoken with President Donald Trump, despite Trump saying so Sunday.
Russian Deputy Foreign Minister Sergei Ryabkov told a media conference Monday that relations with Washington “are balancing on the brink of a breakup” and reiterated that the war in Ukraine would last until Kyiv drops its ambitions to join NATO and withdraws from the four regions occupied by Russian forces.
Maak een puinhoop van de lokale regering en burgers en bedrijven worden boos. Als jij nergens meer vergunningen of ander papierwerk kan regelen sta je ook stil. Dus daarom moet je zo'n regionaal regeringscentrum als Koersk ook aanpakken. Het effect is groot en niet te verbergen.quote:Op zondag 9 februari 2025 19:52 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Met een regeringsgebouw kun je geen geld verdienen, daarom verdient het vernielen van de Russische capaciteit om zichzelf te bedruipen juist de voorkeur. Niet alleen vanwege deze oorlog, maar misschien nog wel meer om hen gedurende enkele decennia in ellende te storten.
Tja, dit even afwachten.quote:
quote:https://bsky.app/profile/kyivindependent.com/post/3lhtsysxygc2n
⚡️Trump's team to visit Ukraine this week, Zelensky says.
"There will be some (high-profile) people from President Trump's team here in Ukraine this week, even before the Munich Security Conference," Volodymyr Zelensky said.
Erg nauwkeurig. Benieuwd of doelwit is aangewezen met een laser. En als dat zo is, wie dat deed. Want als het vliegtuig dat deed dan is dat toestel aardig dichtbij het front in de buurt.quote:https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lhttg4wo2s2j
🇺🇦 Ukrainian aviation strikes a Russian assault group hiding in a railway underpass using precision-guided AASM-250 "Hammer" bombs.
Wat? Wanneer? Vannacht toen ik sliep? Vanmiddag toen ik aan het werk was?quote:Op maandag 10 februari 2025 19:25 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[ afbeelding ]
Dit topic is verneukt door Poetintrollen.
Zou het? Trump doet hetzelfde als Putin. Onmogelijke dingen eisen en zien hoe ver hij komt. Gewoon onderhandelingstactiek.quote:Op maandag 10 februari 2025 19:57 schreef Ulx het volgende:
Russia says U.S. relations are on brink of collapse, refuses to confirm Trump call claim
Goh, de oranje gek gaat ons WO3 in helpen. Doet hij snel.
[..]
Nah typische soviet onderhandelingstaktiek. Vol gas geven totdat de tegenpartij breekt.quote:Op maandag 10 februari 2025 19:57 schreef Ulx het volgende:
Russia says U.S. relations are on brink of collapse, refuses to confirm Trump call claim
Goh, de oranje gek gaat ons WO3 in helpen. Doet hij snel.
[..]
Lijkt juist eventjes goed te gaan, niet iedereen die niet in de pas loopt is een Poetin troll..quote:Op maandag 10 februari 2025 21:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat? Wanneer? Vannacht toen ik sliep? Vanmiddag toen ik aan het werk was?
Poetin blijft het Westen en met name de VS in eigen land ook consequent als de grote Satan neerzetten natuurlijk, want zijn regime drijft grotendeels op dat vijandbeeld. Maar bovenal lijkt het me een gevalletje "calling their bluff". De VS heeft nu onder Trump eigenlijk bij voorbaat zijn onderhandelingspositie al weggegooid, omdat iedereen wel ziet dat Trump geen middelen naar Oekraïne wil sturen. Beetje dreigen met economische sancties daar lacht Poetin inmiddels ook om natuurlijk.quote:Op maandag 10 februari 2025 21:09 schreef oheng het volgende:
[..]
Nah typische soviet onderhandelingstaktiek. Vol gas geven totdat de tegenpartij breekt.
Trump is een loose cannon. Het kan alle kanten op met hem. Ik wacht het rustig af.quote:Op maandag 10 februari 2025 21:15 schreef Monolith het volgende:
[..]
Poetin blijft het Westen en met name de VS in eigen land ook consequent als de grote Satan neerzetten natuurlijk, want zijn regime drijft grotendeels op dat vijandbeeld. Maar bovenal lijkt het me een gevalletje "calling their bluff". De VS heeft nu onder Trump eigenlijk bij voorbaat zijn onderhandelingspositie al weggegooid, omdat iedereen wel ziet dat Trump geen middelen naar Oekraïne wil sturen. Beetje dreigen met economische sancties daar lacht Poetin inmiddels ook om natuurlijk.
Kreeg ik ff vlug gelijkquote:
Eerlijk is eerlijk, we kunnen er alle kanten mee op. Trump zou net als biden het niet kunnen gebruiken.quote:Op maandag 10 februari 2025 22:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Kreeg ik ff vlug gelijk
Ah, vandaar de boze reactie uit Moskou. Is er trouwens nog een verschil met wat onder Biden werd gedaan of is het gewoon de naam Trump onder iets bestaands zetten en dan maar opscheppen hoe goed hij is, zoals meestal met zijn voorstellen?quote:
Ik vermoed dat Oekraïne zijn langeafstandwapens toch echt beter kan inzetten om energieinfrastructuur, (wapen)industrie en militaire opslagen uit te schakelen, de effecten daarvan lijken me groter dan die van een vernield regerings- of overheidsgebouw.quote:Op maandag 10 februari 2025 20:01 schreef Ulx het volgende:
[..]
Maak een puinhoop van de lokale regering en burgers en bedrijven worden boos. Als jij nergens meer vergunningen of ander papierwerk kan regelen sta je ook stil. Dus daarom moet je zo'n regionaal regeringscentrum als Koersk ook aanpakken. Het effect is groot en niet te verbergen.
Een gebouw is onzin. Maar je had ook wel gezien dat ik schreef dat ze er een heleboel tegelijk moeten aanpakken? Het effect van in een nacht een zooi brandende politiebureaus, FSB-kantoren en gebouwen van lokaal bestuur in een middelgrote stad als Koersk geeft een tik aan het zelfvertrouwen. Beetje een Tet-offensief effect.quote:Op maandag 10 februari 2025 22:37 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Ik vermoed dat Oekraïne zijn langeafstandwapens toch echt beter kan inzetten om energieinfrastructuur, (wapen)industrie en militaire opslagen uit te schakelen, de effecten daarvan lijken me groter dan die van een vernield regerings- of overheidsgebouw.
Het is vooral eerst alles van Biden zo lang mogelijk tegenhouden en nu Trump er zit zelf met plannen komen onder het mom, kijk ons eens dingen doen die Biden niet voor elkaar kreeg.quote:Op maandag 10 februari 2025 22:24 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ah, vandaar de boze reactie uit Moskou. Is er trouwens nog een verschil met wat onder Biden werd gedaan of is het gewoon de naam Trump onder iets bestaands zetten en dan maar opscheppen hoe goed hij is, zoals meestal met zijn voorstellen?
Wat een wereld hequote:Op maandag 10 februari 2025 23:05 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Het is vooral eerst alles van Biden zo lang mogelijk tegenhouden en nu Trump er zit zelf met plannen komen onder het mom, kijk ons eens dingen doen die Biden niet voor elkaar kreeg.
Uiteraard.quote:Op maandag 10 februari 2025 23:05 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Het is vooral eerst alles van Biden zo lang mogelijk tegenhouden en nu Trump er zit zelf met plannen komen onder het mom, kijk ons eens dingen doen die Biden niet voor elkaar kreeg.
Proest, Een narcist zijn hand kinderhand is snel gevuld, zullen we maar zeggen.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Met die tarieven op staal zijn hun spullen weer een stuk duurder geworden. Ik denk dat ze beter in Europa kunnen kopen, tenzij het echt echt niet anders kan. Meer bang for the buck.quote:https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lhv73nmz6k2b
🇺🇸🇪🇺 The Trump administration plans to push European allies to buy more American weapons for Ukraine ahead of potential peace talks with Moscow, - Reuters
❗️The plan, if formalized, will offer some reassurance to Ukrainian leaders who have worried that Trump might block further aid to the country.
quote:https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lhvb64ainc2s
Ukrainian forces (SBS, GUR, SSO) struck the Saratov oil refinery overnight on Feb 11 – General Staff confirms. The refinery produces over 20 types of fuel, including diesel and gasoline, supplying the Russian army. Confirmed hits caused a fire at the facility.
quote:Zelensky heeft gisteren meer bekend gemaakt over z'n plan om mannen tussen 18 en 25 te werven. Hij biedt:
- 1 miljoen hryvnia per jaar (±23.000 euro) bovenop het reguliere salaris (!)
- Gratis studeren, geen toelatingsexamen nodig voor universiteit
- Hypotheek met 0% rente - staat betaalt.
quote:En heel belangrijk: je tekent een contract voor 1 jaar, met optie tot verlenging - maar geen verplichting.
"Dit is geen mobilisatie", zegt Zelensky expliciet.
Plan is nog niet helemaal officieel aangekondigd, meer details volgen nog.
Dan stuur je toch gewoon meer drones?quote:Op zondag 9 februari 2025 15:07 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Nope, oekrainers vinden het vervelend en roepen op om dit ook te doen (wordt ook al kleinschalig gedaan door Oekraine,m aar niet zo groot als dit net)
Leuke aanname weer.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 11:45 schreef Ulx het volgende:
Trump heeft gezegd dat hij een deal voor 500 miljard aan grondstoffen heeft geregeld.
Dat zou mooi zijn aangezien Oekraïne dan voor dat bedrag wapens kan inslaan.
Als Trump dat regelt krijgt Oekraïne dat geld toch? Maar zelfs betaalt de VS maar de helft omdat de Dealmaker-in-Chief zo'n goede onderhandelaar is is er nog steeds 250 miljard over om moderne spullen van te kopen.quote:
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lhv6czpxsc2squote:Ukraine has agreed provide the U.S. with $500B worth of rare earth minerals in exchange for military aid, Trump claims.
"They can make a deal or not, become Russian or not, but our money is there. And I said I want it back."
Trump also confirmed envoy Kellogg's visit to Ukraine on Feb 20.
wtf zijn 'victory weapons'?quote:
De V1 en V2 en de Me-262 en zo.quote:
ja... En nu naar 80 jaar later.quote:
Net als in generals hoor je promotie trompet als je ze afschiet.quote:
Waarom? Onder Trump is de VS juist naar het Duitsland van 80 jaar terug aan het gaan.quote:
Als we even uitgaan van wat Trump zegt klopt (wat grote kans niet klopt uiteraard). Misschien trekken ze wel de 174 miljard,wat uiteraard ook een onzinbedrag is, van de 500 miljard af en dan heb je nog maar 2/3de over.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 12:04 schreef Ulx het volgende:
[..]
Als Trump dat regelt krijgt Oekraïne dat geld toch? Maar zelfs betaalt de VS maar de helft omdat de Dealmaker-in-Chief zo'n goede onderhandelaar is is er nog steeds 250 miljard over om moderne spullen van te kopen.
Of Trump moet eens uit zijn nek roeptoeteren natuurlijk. Dat zou ook kunnen.
Leg uit.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 12:23 schreef Ulx het volgende:
[..]
Waarom? Onder Trump is de VS juist naar het Duitsland van 80 jaar terug aan het gaan.
quote:Op dinsdag 11 februari 2025 12:27 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Als we even uitgaan van wat Trump zegt klopt (wat grote kans niet klopt uiteraard). Misschien trekken ze wel de 174 miljard,wat uiteraard ook een onzinbedrag is, van de 500 miljard af en dan heb je nog maar 2/3de over.
Dit is dus precies een van de dingen die andere users irritant vinden in dit topic.quote:
Uiteraard zal hij dat proberen mocht die overeenkomst ook in de echte wereld bestaan. En de wapens krijgen ze niet meteen want blabla investeringen in Amerikaanse industrie en blabla enzovoort enzovoort.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 12:27 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Als we even uitgaan van wat Trump zegt klopt (wat grote kans niet klopt uiteraard). Misschien trekken ze wel de 174 miljard,wat uiteraard ook een onzinbedrag is, van de 500 miljard af en dan heb je nog maar 2/3de over.
1 jaar maar? Als je nog getraind moet worden zit dat jaar er bijna op neem ik aan eer je ingezet kunt worden. En dan mag je daarna wel dus een hele studie doen? Hoe lang is de 0% hypotheekrente? Als het alleen dat ene jaar is, is het meer symbolisch dan echte grote financiele prikkel. Het voelt wel wat vreemd, strooien met geld ipv verplichten in dienst te treden en dan wel om geld vragen in het Westen.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 10:44 schreef Ulx het volgende:
Beter dan de Russische variant denk ik.
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lhvedpikuk2l
[..]
[..]
alles aan raketten wat effectief en goedkooper is, waardoor er duurders mee kapot gemaakt kan wordenquote:
Goh, wat onverwacht.quote:https://bsky.app/profile/(...)l/post/3lhvwi2yqkc2l
Trump's Fox News interview last night suggests the pre-inauguration claims about being able to do a quick peace "deal" aren't turning out to be quite as easily deliverable in real life. When asked about specifics, he seemed desperate to talk about almost anything else. Short 🧵
Rusland heeft de vorige keer ook doorgevochten en plaatsen veroverd toen er al een akkoord was ondertekend.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 18:15 schreef Ulx het volgende:
Zelenskyy heeft gezegd dat hij eventueel Koersk wil ruilen voor een stuk Oekraine. En omdat Trump wil dat men stopt met schieten zal die dat best een goed idee vinden.
Lastig voor Poetin, want dat is een afgang voor hem.
Als zelensky het niet meteen krijgt, heeft hij niks aan VS wapens. Dan kan hij net zo goed in de EU iets bestellen, met leverdatum medio 2035 ofzo.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 12:32 schreef Ulx het volgende:
En de wapens krijgen ze niet meteen want blabla investeringen in Amerikaanse industrie en blabla enzovoort enzovoort.
Dat doen ze al. De VS is alleen nog nodig voor raketten en munitie. De overige zware spullen koopt Oekraïne liever dicht bij huis.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 18:33 schreef ExTec het volgende:
[..]
Als zelensky het niet meteen krijgt, heeft hij niks aan VS wapens. Dan kan hij net zo goed in de EU iets bestellen, met leverdatum medio 2035 ofzo.
quote:Op dinsdag 11 februari 2025 18:37 schreef Immerdebestebob het volgende:
Trump lijkt toch aardig in de zak van Zelensky te zitten.
quote:Zelenski wil bezet Russisch gebied ruilen voor eigen grond: 'Allemaal belangrijk'
Oekraïne wil Russisch grondgebied dat het heeft bezet ruilen voor delen van Oekraïne die Rusland nu in handen heeft, zegt president Volodimir Zelenski.
Hoeveel en welk deel van bezet Oekraïne hij zo hoopt terug te krijgen, liet hij dinsdag in een interview met The Guardian in het midden.
Oekraïne maakt steeds nadrukkelijker aanstalten voor vredesbesprekingen met Rusland, al lijkt Moskou daar nog niet aan toe.
Van de ruwweg 20 procent van Oekraïne die Rusland heeft bezet, hoopt Zelenski een deel terug te krijgen door de bezette delen van de Russische regio Koersk aan te bieden. "We zullen het ene gebied ruilen voor het andere", zei hij in de Britse krant.
Dat zal bij lange na niet genoeg zijn voor al het door Rusland ingenomen grondgebied, lijkt Zelenski te erkennen. Hij "weet niet" welke delen Oekraïne zal terugvragen. "Al onze gebieden zijn belangrijk, geen van deze heeft voorrang."
Ok, maar dan gaan er dus of geen miljarden richting de VS, of ze trekken die woestijnen leeg.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 18:37 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat doen ze al. De VS is alleen nog nodig voor raketten en munitie. De overige zware spullen koopt Oekraïne liever dicht bij huis.
Dat heeft hij oa zelf gedaan door zo openlijk te azen op die grondstoffen.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 18:37 schreef Immerdebestebob het volgende:
Ik zou Trump echt niet vertrouwen. Dat is een keiharde zakenman die je zo laat vallen als hij wil.quote:
je weet niet wat je te wachten staat , kan goed zijn, maar ook heel erg foutquote:Op dinsdag 11 februari 2025 19:17 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik zou Trump echt niet vertrouwen. Dat is een keiharde zakenman die je zo laat vallen als hij wil.
Daar komt Poetin nu dus achter.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 19:17 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik zou Trump echt niet vertrouwen. Dat is een keiharde zakenman die je zo laat vallen als hij wil.
Naja, niet alleen Poetin, Zelensky ook.quote:
Ik hoop toch dat Zelensky het niet laat gebeuren dat Trump hem/Oekraïne een 2e keer probeert te chanteren.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 18:37 schreef Immerdebestebob het volgende:
Zo werkt dat. Maar als je moet wachten tot alles daarvan weer battle-ready en gelijk is aan wat al geleverd is dan ben je ook een tijd verder.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 18:41 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ok, maar dan gaan er dus of geen miljarden richting de VS, of ze trekken die woestijnen leeg.
Als Trump werk maakt van zijn isolationisme dan is hij ook totaal geen partij meer in dit conflict. Onder Biden heeft de VS een cruciale rol gespeeld, maar Trump lijkt dat niet van plan en binnen de GOP lijkt men doodsbang om de man van tegengas te voorzien.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 20:02 schreef Discombobulate het volgende:
Maar wat zou Trump te kunnen bewerkstelligen? De VS gaat namelijk ook niet die gedemilitariseerde zone bewaken, dat moeten wij als Europa doen, maar straks zijn wij helemaal geen partij tijdens de onderhandelingen.
Het gaat sowieso een teringzooi worden. Er is iets van een (heel matig) akkoord en wij als Europa zitten daar met 50k (veel te weinig) soldaten Oekraïne in die gedemilitariseerde zone. Zo nu en dan spanningen en beschietingen. Joegoslavië 2.0. En de VS is niet meer aanwezig.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 20:08 schreef Monolith het volgende:
[..]
Als Trump werk maakt van zijn isolationisme dan is hij ook totaal geen partij meer in dit conflict. Onder Biden heeft de VS een cruciale rol gespeeld, maar Trump lijkt dat niet van plan en binnen de GOP lijkt men doodsbang om de man van tegengas te voorzien.
Zolang de VS de belangrijkste militaire leverancier van Oekraïne is hebben ze invloed, maar daar lijkt heel rap een eind aan te komen.
Ik heb dit vaker langs zien komen, en antwoord dan wel eens a'la /s: ja, want oekraine kan niet zonder al die vliegtuigen die de VS levert.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 20:08 schreef Monolith het volgende:
Zolang de VS de belangrijkste militaire leverancier van Oekraïne is hebben ze invloed, maar daar lijkt heel rap een eind aan te komen.
Dus op zich ben ik wel geintresseerd in Schrodingers' leverancier.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 18:37 schreef Ulx het volgende:
De VS is alleen nog nodig voor raketten en munitie.
Het punt is meer dat ze door de reserves uit de toezeggingen onder Biden heen zijn. Om nieuwe leveringen te doen heb je een nieuw bill in het congres nodig die dit autoriseert en daar lijkt voorlopig geen sprake van.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 20:20 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik heb dit vaker langs zien komen, en antwoord dan wel eens a'la /s: ja, want oekraine kan niet zonder al die vliegtuigen die de VS levert.
/s, want die leveren ze niet.
Ze leveren ook geen tanks meer, ook geen IFV's meer.
Het enige op dit punt lijkt:
[..]
Dus op zich ben ik wel geintresseerd in Schrodingers' leverancier.
Behalve randzaken leveren ze niks, maar tegelijkertijd zijn ze wel de de belangrijkste leverancier.
Wat is je vraag, wat ze tot dusver geleverd hebben?quote:
Mijn vraag is wat ze op dit moment nog leveren, wat rechtvaardigt dat ze blijkbaar de belangrijkste leverancier zijn?quote:Op dinsdag 11 februari 2025 20:33 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wat is je vraag, wat ze tot dusver geleverd hebben?
https://en.m.wikipedia.or(...)_Russo-Ukrainian_War
Die 420 km² bij Soedzja zullen dan worden opgegeven door de Russen. Ik kan mij niet voorstellen dat de Russen iets van het veroverde gebied ten westen van de stad Donetsk willen opgeven of ruilen.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 19:16 schreef Discombobulate het volgende:
Wat krijgt Oekraïne voor de piepkleine stukje Rusland? Een piepklein stukje Oekraïne terug? Naja, het kan wel, maar dat is echt totaal niet van betekenis bij de onderhandelingen. Overigens zie ik Rusland het niet ruilen voor een veel groter gedeelte. En Oekraïne doet dat natuurlijk ook niet.
De VS is verantwoordelijk geweest voor pakweg 40% van de militaire middelen die aan Oekraïne zijn geleverd. Zoals ik zeg is het land zo langzamerhand niet meer relevant in dat kader tenzij ze weer een bill door Congress jassen om flink te gaan leveren. Waar is wat jij zegt anders dan wat ik zeg?quote:Op dinsdag 11 februari 2025 20:36 schreef ExTec het volgende:
[..]
Mijn vraag is wat ze op dit moment nog leveren, wat rechtvaardigt dat ze blijkbaar de belangrijkste leverancier zijn?
Je bent je ervan bewust dat zelfs NL meer tanks heeft geleverd dan de VS? Meer vliegtuigen heeft geleverd dan de VS? NL op nummer 2 staat mbt IFV's? (Volgens de stats; ik vind een bradley waardevoller dan een YPR, maar soit).
Daar zijn ze in Makkum dik dertig jaar geleden ook achter gekomen.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 19:17 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ze zijn belangrijk, maar voor spul dat men in Europa niet maakt. Raketten, clustermunitie, informatie natuurlijk. En ze kunnen veel leveren.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 20:20 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik heb dit vaker langs zien komen, en antwoord dan wel eens a'la /s: ja, want oekraine kan niet zonder al die vliegtuigen die de VS levert.
/s, want die leveren ze niet.
Ze leveren ook geen tanks meer, ook geen IFV's meer.
Het enige op dit punt lijkt:
[..]
Dus op zich ben ik wel geintresseerd in Schrodingers' leverancier.
Behalve randzaken leveren ze niks, maar tegelijkertijd zijn ze wel de de belangrijkste leverancier.
Behalve natuurlijk weer een wet, met weggeef centjes kunnen ze ook de gister langsgekomen lend-lease aannemen, zit het ook goed. En itt het populaire beeld wat we in europa hebben van de VS politiek, zijn er op de flanken van beide partijen 'crazies'; de extreem linksen en de MAGAts. Maar die MAGAts zijn er maar 10 ofzo, dem crazies ook zoiets. Zowel huis als senaat zijn voldoende pro-oekraine om lend-lease aan te nemen. Vraag is of the donny er iets mee gaat doen.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 20:42 schreef Monolith het volgende:
Zoals ik zeg is het land zo langzamerhand niet meer relevant in dat kader tenzij ze weer een bill door Congress jassen om flink te gaan leveren.
VS legers willen ook zelf weten waar wat gebeurt. Willen ze van overal op deze aardkloot. Dus, ja een monetaire waarde er aan hangen, prima, de volle mep proberen te rekenen, niet.quote:
Ik denk dat je je vergist in de autonomie van huis en Senaat waar het Trump aangaat. Het lend-lease voorstel herkauwt een act die in 2022-2023 van kracht was, maar waar geen enkel gebruik van gemaakt is. In dit geval zou het vooral weer een gevalletje "meer macht naar Trump" zijn, want het geeft hem de macht om middelen weg te geven. Wat ie natuurlijk in het geheel niet van plan is.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 20:58 schreef ExTec het volgende:
[..]
Behalve natuurlijk weer een wet, met weggeef centjes kunnen ze ook de gister langsgekomen lend-lease aannemen, zit het ook goed. En itt het populaire beeld wat we in europa hebben van de VS politiek, zijn er op de flanken van beide partijen 'crazies'; de extreem linksen en de MAGAts. Maar die MAGAts zijn er maar 10 ofzo, dem crazies ook zoiets. Zowel huis als senaat zijn voldoende pro-oekraine om lend-lease aan te nemen. Vraag is of the donny er iets mee gaat doen.
En dan geld sowieso het engelse gezegde: you can't have your cake and eat it.
Niet leveren is geen invloed. Niet leveren is geen rare earth metals deal.
Lend-lease is niet weggeven he. Maar jij denkt dat ondanks al het geklets er over geen enkele as nog wat geleverd wordt? Dat is een mogelijkheid.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 21:14 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik denk dat je je vergist in de autonomie van huis en Senaat waar het Trump aangaat. Het lend-lease voorstel herkauwt een act die in 2022-2023 van kracht was, maar waar geen enkel gebruik van gemaakt is. In dit geval zou het vooral weer een gevalletje "meer macht naar Trump" zijn, want het geeft hem de macht om middelen weg te geven. Wat ie natuurlijk in het geheel niet van plan is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nu even m'n ogen uitspoelen met chloor.
<signature here>.
Ik denk inderdaad dat als je de verantwoordelijkheid bij Trump legt er niets geleverd wordt.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 21:22 schreef ExTec het volgende:
[..]
Lend-lease is niet weggeven he. Maar jij denkt dat ondanks al het geklets er over geen enkele as nog wat geleverd wordt? Dat is een mogelijkheid.
Ze hebben van vrijwel alle landen, incl. de VS, fondsen gehad om uit te geven aan militaire dingen. Zelensky was al een keer langsgekomen met geld onder biden, om spul te kopen. En dat mocht niet.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 21:38 schreef Monolith het volgende:
En laten we wel wezen, het is nou niet bepaald of Oekraïne in de positie is om riant te betalen voor zaken.
Met dien verstande dat we verre van neutraal zijn en als puntje bij paaltje zou komen we onmiddellijk mee zouden schieten met de Oekraïners. Een Europese vredesmacht is geen VN vredesmacht..quote:Op dinsdag 11 februari 2025 20:19 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Het gaat sowieso een teringzooi worden. Er is iets van een (heel matig) akkoord en wij als Europa zitten daar met 50k (veel te weinig) soldaten Oekraïne in die gedemilitariseerde zone. Zo nu en dan spanningen en beschietingen. Joegoslavië 2.0. En de VS is niet meer aanwezig.
Ik denk dat het zoiets gaat worden.
Volgens mij is dat al een tijdje bekend.quote:Op woensdag 12 februari 2025 01:42 schreef 3rr0r het volgende:
Lukt het ze niet Trump wijs te maken dat alle grondstoffen die hij wil op de Krim en in de Donbas liggen? Dan vliegen er binnen de kortste keren pixel camo F-35's rond daar.
quote:De Donbas-regio is rijk aan grondstoffen die van cruciaal belang zijn voor de energietransitie. De Europese Unie, net als de andere grootmachten, aast op deze ‘nieuwe olie’ om haar machtspositie in de toekomst te kunnen garanderen.
Dan hadden we zelf die onderhandelingen moeten startenquote:Op dinsdag 11 februari 2025 20:02 schreef Discombobulate het volgende:
Maar wat zou Trump te kunnen bewerkstelligen? De VS gaat namelijk ook niet die gedemilitariseerde zone bewaken, dat moeten wij als Europa doen, maar straks zijn wij helemaal geen partij tijdens de onderhandelingen.
quote:Op woensdag 12 februari 2025 09:30 schreef MaxMark het volgende:
"Natuurlijk willen we vrede. Maar in plaats van alleen proberen nog wat meer land erbij te pakken, vallen we ook nog steeds steden aan - die honderden kilometers van het front liggen."
[ x ]
Tot nu toe één dode en vier gewonden (waaronder een kind) gemeld.
Maar dan nog, we hebben de krijgsmacht naar de tyfus bezuinigd. Ik denk dat je een beetje te positieve voorstelling hebt van ons als we eenmaal daar zijn. 1400 kilometer grens hé.quote:Op woensdag 12 februari 2025 09:22 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Met dien verstande dat we verre van neutraal zijn en als puntje bij paaltje zou komen we onmiddellijk mee zouden schieten met de Oekraïners. Een Europese vredesmacht is geen VN vredesmacht..
Ik beeld me niets positiefs in - ik denk namelijk dat we helemaal geen troepen gaan sturen. Omdat als we dat doen, en er geschoten gaat worden (en dat gaat gebeuren) we op die manier een oorlog met Rusland inrollen. En dat willen/kunnen we niet, want anders hadden we dat al gedaan.quote:Op woensdag 12 februari 2025 10:05 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Maar dan nog, we hebben de krijgsmacht naar de tyfus bezuinigd. Ik denk dat je een beetje te positieve voorstelling hebt van ons als we eenmaal daar zijn. 1400 kilometer grens hé.
Waarom denk je dat?quote:Op woensdag 12 februari 2025 10:05 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik beeld me niets positiefs in - ik denk namelijk dat we helemaal geen troepen gaan sturen.
Dat zegt hij letterlijk daar waar je ophoud met quoten he.quote:
quote:Omdat als we dat doen, en er geschoten gaat worden (en dat gaat gebeuren) we op die manier een oorlog met Rusland inrollen. En dat willen/kunnen we niet, want anders hadden we dat al gedaan.
Gast, user in kwestie heeft later een edit gedaan om het toe te voegen... Man wat ben jij dom.quote:Op woensdag 12 februari 2025 10:17 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat zegt hij letterlijk daar waar je ophoud met quoten he.
[..]
Misschien moeten mensen zichzelf niet voor de gek houden.quote:Op woensdag 12 februari 2025 09:30 schreef MaxMark het volgende:
"Natuurlijk willen we vrede. Maar in plaats van alleen proberen nog wat meer land erbij te pakken, vallen we ook nog steeds steden aan - die honderden kilometers van het front liggen."
[ x ]
Tot nu toe één dode en vier gewonden (waaronder een kind) gemeld.
Misschien zit ik hier niet constant te F5'en en heb ik dat dus niet gezienquote:Op woensdag 12 februari 2025 10:22 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Gast, user in kwestie heeft later een edit gedaan om het toe te voegen... Man wat ben jij dom.
Daar heeft Oekraïne ook last van. We hoeven niet alles zelf in de gaten te houden.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |