SPOILER: Kun je stoppen met 1 product bij een leverancier en de andere er wel houden?Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier verder, niet mijn OP
[ Bericht 5% gewijzigd door HiDiHo op 31-12-2024 22:26:49 ]Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden
Uitspraken uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst
Ja, natuurlijk, want stel je eens voor dat de burger er iets op vooruit gaat, dat kan natuurlijk niet. Maar, we hebben het er maar mee te doen en mee te dealen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:11 schreef Captain_Ghost het volgende:
Alles wordt hoger.. Hoe groter groei, des groter inflatie. Het gaat alleen omlaag wanneer boel gereset wordt.
Mijn wappie alarm ging af....quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk, want stel je eens voor dat de burger er iets op vooruit gaat, dat kan natuurlijk niet. Maar, we hebben het er maar mee te doen en mee te dealen.
Dat schrijf je terwijl twee berichten boven je letterlijk staat dat de energiebelasting omlaag gaat. Geen wereldschokkende verschillen (¤32 per jaar bij gemiddeld energieverbruik) maar toch.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:11 schreef Captain_Ghost het volgende:
Alles wordt hoger.. Hoe groter groei, des groter inflatie. Het gaat alleen omlaag wanneer boel gereset wordt.
Dit had je kunnen zien aankomen natuurlijk. Gewoon vast contractje en dan is er niks aan de hand.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:19 schreef CoolGuy het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)n-een-jaar-tijd.html
Nou, daar gaan we weer eens.
Ja naja, het kan vriezen en het kan dooien natuurlijk, die onzekerheid hoort er dan bij. Is niks mis mee, als je dat ingecalculeerd hebt.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dit had je kunnen zien aankomen natuurlijk. Gewoon vast contractje en dan is er niks aan de hand.
En het kan betalen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja naja, het kan vriezen en het kan dooien natuurlijk, die onzekerheid hoort er dan bij. Is niks mis mee, als je dat ingecalculeerd hebt.
Jawel, dat hoort natuurlijk bij dat 'incalculeren'. Maar de andere kant van die medaille is dat je dan in de zomer weer wat teveel betaald he, al is dat niet zo heel erg veel.quote:
Midden in de winter de boel gaan vastzetten is ook vaak niet handig...quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:32 schreef Bayswater het volgende:
20 december kon je nog naar Budget Energie voor 0,2306 euro stroom en 1,2475 euro gas (2025 tarieven) met daarbovenop een korting van 230 euro, Prijzen zijn twee weken later toch aardig gestegen.
Ik kan je inmiddels vertellen dat de app ronduit waardeloos is.quote:Op maandag 2 december 2024 13:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
De vraag (dat was niet geheel duidelijk inderdaad) is of er problemen mee zijn en hoe de app is?
Och bij een dynamisch contract kan je ook een vast maandbedrag betalen. Is dan natuurlijk wel een geschat maandbedrag, maar hey.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja naja, het kan vriezen en het kan dooien natuurlijk, die onzekerheid hoort er dan bij. Is niks mis mee, als je dat ingecalculeerd hebt.
Budget energie is toch dat bedrijf wat losse electra tarieven heeft voor mensen met, en zonder zonnepanelen? Naast terugleverheffing?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:32 schreef Bayswater het volgende:
20 december kon je nog naar Budget Energie voor 0,2306 euro stroom en 1,2475 euro gas (2025 tarieven) met daarbovenop een korting van 230 euro, Prijzen zijn twee weken later toch aardig gestegen.
Why not? Wat is het verschil met ingelogd blijven.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 13:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Overigens geeft de klantenservice vervolgens het "advies" je telefoon de inlog maar te laten onthouden...
Nou nee, dat doen we dus lekker niet.
Omdat ik Chrome/Samsung nooit mijn wachtwoorden laat opslaan.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 14:18 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Why not? Wat is het verschil met ingelogd blijven.
Heel veel apps zijn ook gewoon een website in een app schilletje, omdat het zo lekker goedkoop is om te bouwen. Een mobile development team kost je een miljoen per jaar, zo een dingetje een fractie van dat.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 13:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik kan je inmiddels vertellen dat de app ronduit waardeloos is.
Geen idee waarom ze het een app noemen als je telkens opnieuw moet inloggen, want zelfs een website zou dat moeten kunnen ondervangen met een "ingelogd blijven" vakje, maar de Delta app kan dat dus niet.
Overigens geeft de klantenservice vervolgens het "advies" je telefoon de inlog maar te laten onthouden...
Nou nee, dat doen we dus lekker niet.
Pfoe, morgen om 17u gewoon 75,6ct per kWh.quote:Op zondag 19 januari 2025 15:35 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Morgen gaan we weer los
Om 08:00 inkoop ¤ 0,4041
Om 17:00 inkoop ¤ 0,5235
Bron: www.stroomperuur.nl
Het verbaast me al dat we afgelopen week niet dit al dit soort pieken hebben gehad, toen waaide het ook al heel weinig. Morgen blijkbaar nog iets minder wind, en iets meer vraag.
Ik snap de verwijzing (of het is puur toeval) en ik moet grinniken, maar, waarom niet? Sure, dat is dan nu wat duurder, maar goed, op andere momenten is het weer spotgoedkoop en als onder de streep het uiteindelijk goedkoper is, wat maakt het dan uit?quote:Op zondag 19 januari 2025 15:50 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Dat wordt geen lasagne uit de oven morgenavond
De hele maand januari zit ik gemiddeld op de tarieven van Essent. Als dat het winter tarief moet zijn.quote:Op zondag 19 januari 2025 16:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik snap de verwijzing (of het is puur toeval) en ik moet grinniken, maar, waarom niet? Sure, dat is dan nu wat duurder, maar goed, op andere momenten is het weer spotgoedkoop en als onder de streep het uiteindelijk goedkoper is, wat maakt het dan uit?
Ik heb het stoofvlees en de stoofpeertjes vandaag op de inductiekookplaat staan voor het avondeten van morgenquote:Op zondag 19 januari 2025 15:50 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Dat wordt geen lasagne uit de oven morgenavond
Welke leverancier zit je?quote:Op zondag 19 januari 2025 16:46 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
De hele maand januari zit ik gemiddeld op de tarieven van Essent. Als dat het winter tarief moet zijn.
Exclusief teruglevering trouwens. Dat is bijna 8kwh tegen 27.5 cent.
Zonneplan. Aankomende week zal ik vast het gemiddelde wat opkrikken. Which is fine. Zegt genoeg over de rest van het jaar.quote:
Bron: https://www.telegraaf.nl/(...)eds-als-een-zonnetjequote:Half miljoen oude stroommeters verdwijnen nu verplicht uit de meterkast: ’Maar de mijne draait nog steeds als een zonnetje’
Circa 535.000 huishoudens hebben nog een analoge stroommeter. De overheid wil die verplicht vervangen door een digitale meter. Kan dat zomaar? En waarom zijn mensen zo gehecht aan hun oude meter? Feije Broersma koestert de analoge stroommeter in zijn woning. De elektriciteitsmeter gaat al 46 jaar mee. Zelfs na al die jaren loopt de meter nog steeds als een zonnetje.
De analoge stroommeter van Feije en Teatske Broersma loopt na bijna een halve eeuw nog steeds als een zonnetje.
De analoge stroommeter van Feije en Teatske Broersma loopt na bijna een halve eeuw nog steeds als een zonnetje.
„En dankzij het salderen van de stroom van onze zonnepanelen zie je de meter in de zomer teruglopen. Aan het einde van de zomer is de meterstand soms zelfs weer terug op waar die in januari stond. Geweldig toch?” zegt Broersma.
Maar vanaf 2027 mogen bezitters van zonnepanelen hun overtollige stroom niet meer salderen, oftewel wegstrepen tegen de elektriciteit die zij op andere momenten weer afnemen van hun energiebedrijf. Dat is voor de overheid een extra reden om alle oude stroommeters te laten vervangen door een digitaal exemplaar. Broersma heeft zo’n moderne meter tot nu toe buiten de deur weten te houden. „Vijf jaar geleden is ons er wel eentje aangeboden. Ik heb toen gevraagd of dat verplicht was. Maar dat bleek niet het geval”, vertelt de inwoner van het Friese Ryptsjerk.
Hij ging vorig jaar ook niet akkoord, toen er ineens een monteur met een digitale stroommeter voor de deur stond. „Ik had daar vooraf helemaal geen bericht van gehad. Dus hij is onverrichter zake weer vertrokken.” Zolang Broersma zijn oude stroommeter nog mag houden, doet hij dat. „Maar als het verplicht wordt om een digitale te nemen, dan mogen ze mijn analoge meter meenemen. Maar ik zou dat wel jammer vinden.”
Jurgen Wilms denkt er ook zo over. De makelaar uit Helmond heeft al ongeveer 17,5 jaar een analoge elektriciteitsmeter in zijn huis. Hij en zijn vrouw hebben monteurs die ongevraagd de meter wilden komen vervangen al vijf keer de deur gewezen in de afgelopen jaren.
Maar als Wilms straks verplicht afscheid moet nemen van zijn oude meter, dan doet hij dat. „Ik houd mijzelf natuurlijk aan de wet. Dat is geen discussie. Ik wil de meter echter zo lang mogelijk houden.”
Terwijl het overgrote deel van Nederland al lang is overgestapt op een digitale elektriciteitsmeter, is er een groep huiseigenaren die juist zweert bij hun analoge meter. Directeur Ben Woldring van vergelijkingssite Gaslicht.com heeft wel een idee waarom zij hun oude meter koesteren. „Als zij zonnepanelen hebben, zien zij hun analoge stroommeter letterlijk terugdraaien bij zonnig weer. Het is een heerlijk gezicht als je meter niet vooruit, maar achteruit draait”, legt Woldring uit.
Deze zogenoemde ferrarismeters zijn ook robuust. Ze gaan vaak al tientallen jaren mee. De levensduur van moderne digitale meters is echter een stuk korter. De eerste ’slimme’ meters zijn na enkele jaren alweer vervangen. Maar voor mensen die nog een analoge elektriciteitsmeter in huis hebben, lijkt er de komende drie jaar geen ontkomen meer aan.Vanaf dit jaar ploft een brief op de mat, waarin staat dat hun meter nu echt moet worden vervangen door een modern exemplaar.
Deze consumenten hebben dan de keus uit een slimme meter, die hun energiebedrijf in staat stelt van een afstand te registreren hoeveel gas en stroom er wordt verbruikt in huis. Sommige mensen vinden dat geen fijn idee. Zij kunnen ook kiezen voor een digitale stroommeter, waarbij hun energieleverancier het verbruik niet kan volgen. Wie daarvoor kiest, moet nog wel steeds één keer per jaar de meterstanden doorgeven.
Het vervangen van alle analoge stroommeters is geregeld in de nieuwe Energiewet, die later dit jaar ingaat. Voor deze operatie wordt drie jaar uitgetrokken. Als iedereen straks een digitale meter heeft, kan alle beschikbare stroom volgens de overheid beter worden verdeeld over Nederland en kunnen storingen worden voorkomen. Ook de afschaffing van de salderingsregeling in 2027 speelt een rol bij het vervangen van oudere meters.
Mensen zijn op basis van de Energiewet verplicht hun analoge meter om te laten ruilen voor een digitale. Doen zij dat niet, dan volgt een aanmaning. In extreme gevallen kan er een boete of dwangsom worden opgelegd.
Toch vraagt Woldring zich af wat er gebeurt als huiseigenaren hun goed werkende analoge meter per se willen houden en daarvoor naar de rechter stappen. „Dit gaat namelijk over iets wat achter de voordeur speelt.” Maar in België hebben tot nu toe alle personen die een digitale meter weigerden, hun rechtszaak verloren.
Volgens Vereniging Eigen Huis is het vasthouden aan de ouderwetse stroommeters op termijn ook niet houdbaar. „Steeds meer van deze meters zijn aan het einde van hun technische levensduur”, legt woordvoerder Hans André de la Porte uit. „En door slijtage worden ze onbetrouwbaar. Dan moeten netbeheerders die meters gaan vervangen, en nieuwe draaischijfmeters worden niet meer gemaakt.” Als een analoge stroommeter kapot gaat, wordt die sowieso al vervangen door een digitale meter.
„Bovendien gaat het ’verdienen’ met de oude terugdraaiende meter straks niet meer op. Dat is balen voor de meterhouders”, stelt Joyce Donat van de Consumentenbond. „We moeten anderzijds ook reëel zijn: de energiemeters van alle andere acht miljoen huishoudens werken zo ook niet meer.”
Heel simpel: het speelt zich af achter de voordeur, maar is eigendom van de netbeheerder. De netbeheerder heeft het recht om aan haar eigendommen werkzaamheden te verrichten. Dat is vastgelegd in zowel de elektriciteitswet als gaswet. Met behulp van die wetgeving kan de netbeheerder simpelweg toegang tot de woning vorderen en dat zal in deze gevallen ook zonder meer toegewezen worden. Als de weigeraar zich vervolgens niet neerlegt bij de uitspraak, kan de rechtbank zelfs een tijdelijke ontruiming van de woning vorderen, op kosten van de weigeraar, voor de periode die de netbeheerder nodig heeft om haar monteurs ongestoord het werk te laten uitvoeren.quote:Toch vraagt Woldring zich af wat er gebeurt als huiseigenaren hun goed werkende analoge meter per se willen houden en daarvoor naar de rechter stappen. „Dit gaat namelijk over iets wat achter de voordeur speelt.” Maar in België hebben tot nu toe alle personen die een digitale meter weigerden, hun rechtszaak verloren
Eerder overleg omtrent besteding van de reeds gereserveerde ¤60miljoen was vastgelopen.quote:Bron: RijksOverheid 14feb25
Kwetsbare huishoudens kunnen ook dit jaar in aanmerking komen voor steun via een energiefonds. Dat is de uitkomst van een nieuwe ronde gesprekken tussen het kabinet en de energiesector. Er wordt nu gezamenlijk verder gewerkt om het fonds zo snel mogelijk te kunnen openen
De Model SS neem ik aan?quote:Op zaterdag 1 maart 2025 22:02 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Om 13:00 de Swasticar aan de lader
Voel je je daar nou relaxed bij, altijd maar micromanagement moeten bedrijven om iets wat eigenlijk een commodity is? Al dat gedoe om in de gaten te houden of het nou 3 euro kost door actief management of 4 euro als je gewoon lekker niks doet en eens een mooi boek kunt lezen of wat.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 14:02 schreef zakjapannertje het volgende:
Het wordt morgen een achtbaan hier:
[ afbeelding ]
Voor mij kan het niet dynamisch genoeg zijn. Wat mij betreft mogen dynamische tarieven ook voor het drinkwater ingevoerd worden.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 19:24 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Voel je je daar nou relaxed bij, altijd maar micromanagement moeten bedrijven om iets wat eigenlijk een commodity is? Al dat gedoe om in de gaten te houden of het nou 3 euro kost door actief management of 4 euro als je gewoon lekker niks doet en eens een mooi boek kunt lezen of wat.
Ik bedoel: een mens heeft toch hopelijk wel iets beter te doen dan dat monitoren?![]()
Persoonlijk zou ik het zeer zeer vermoeiend en zinloos vinden als ik mezelf daar bezig mee zou moeten houden.
Op de 1 of andere manier zorgt al dat monitoren voor m.i. heel valse sentimenten "ACHTBAAN!!!!". Terwijl het eigenlijk nergens over gaat. Althans niet iets wat nuttig of nodig is om je je mee bezig te houden. Denk ik dan hoor. Zoveel moeite voor zo weinig resultaat....
Gij gekkenhuis!quote:Op zaterdag 8 maart 2025 20:42 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Voor mij kan het niet dynamisch genoeg zijn. Wat mij betreft mogen dynamische tarieven ook voor het drinkwater ingevoerd worden.
Ja. De energiebelasting op zowel een m³ gas als per kWh elektriciteit zijn met ingang van 1 januari 2025 met ongeveer 1 cent gedaald.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 17:41 schreef Jeo_Boden het volgende:
Zijn er al concrete stappen genomen om de belastingen op gas en electra te minderen voor 2025?
Op welke site/leverancier vind je deze info?quote:Op zaterdag 1 maart 2025 14:02 schreef zakjapannertje het volgende:
Het wordt morgen een achtbaan hier:
[ afbeelding ]
Eneco. Daar betaal ik nu een jaar en bijna een maand energie voor dynamische tarieven.quote:Op zondag 9 maart 2025 09:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Op welke site/leverancier vind je deze info?
quote:Op zondag 9 maart 2025 10:13 schreef zakjapannertje het volgende:
Eneco. Daar betaal ik nu een jaar en bijna een maand energie voor dynamische tarieven.
Je kunt ook op https://www.stroomperuur.nl kijkenquote:Op zondag 9 maart 2025 09:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Op welke site/leverancier vind je deze info?
Je weet dat je deze niet hoeft op te laden hè, die kun je gewoon handmatig opwinden.quote:Op woensdag 19 maart 2025 09:26 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Zo van 11:00 tot 15:00 stroomprijs zero
Lekker mijn Cybertruck inpluggen dus
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is precies wat ik aan het doen benquote:Op woensdag 19 maart 2025 09:26 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Zo van 11:00 tot 15:00 stroomprijs zero
Lekker mijn Cybertruck inpluggen dus
Misschien wel, misschien niet. We hebben (helaas) geen glazen bol.quote:Op woensdag 19 maart 2025 11:45 schreef Jor_Dii het volgende:
Gaan die stroom- en gasprijzen nog een keertje dalen? Ik heb nog even om over te stappen, maar word niet vrolijk van wat ik nu zie op gaslicht.com
Money talks. Waarschijnlijk krijgen ze daar meer commissie over omdat de marge van energieleveranciers op vaste contracten groter is en voor een langere periode de inkomsten vastliggen bij een vast contract.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 22:00 schreef Jeo_Boden het volgende:
Independer.nl en gaslicht.com lijken beiden vaste tarieven aan te bevelen.
Ik heb wel een bol anders:quote:Op woensdag 19 maart 2025 11:50 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Misschien wel, misschien niet. We hebben (helaas) geen glazen bol.
https://www.knmi.nl/over-(...)aling-de-bilt-trend/quote:Zonnigste start van het jaar in 60 jaar
19 maart 2025
Aan het einde van de herfst en het begin van de winter mopperden we nog vaak over het grijze weer. De energieprijzen schoten op sommige dagen de lucht in door gebrek aan zowel wind als zon. Daar is weinig van over, de laatste weken zijn juist zonovergoten. Het is zelfs de zonnigste start van het jaar sinds 1965, het begin van de metingen.
Maar hier heb je toch helemaal geen zin in?quote:Op woensdag 19 maart 2025 14:11 schreef zakjapannertje het volgende:
Morgen vroeg aan de patatten hier. [ afbeelding ]
Gelukkig is de zomertijd niet ver weg meer
Ik ben niet aan het vastenquote:Op woensdag 19 maart 2025 14:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar hier heb je toch helemaal geen zin in?
Klopt, daarom gewoon leven. De patatboer is duurderquote:Op woensdag 19 maart 2025 14:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar hier heb je toch helemaal geen zin in?
En gebruikt misschien geen groene stroom. Dat heb ik ook liever niet.quote:Op woensdag 19 maart 2025 15:05 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Klopt, daarom gewoon leven. De patatboer is duurder
En vandaag weerquote:Op woensdag 19 maart 2025 09:26 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Van 11:00 tot 15:00 stroomprijs ongeveer zero
Wel bijzonder dat mensen klagen als 'andere mensen' geld verdienen over de rug van de mensen zonder zonnepanelen, maar zodra er dan, mede door zonnepanelen, de prijs 0 of lager is, dan zelf wel alles aan gaan zetten omdat er een paar rotcenten te halen vallen. Pot, ketel.quote:Op donderdag 20 maart 2025 09:24 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
[..]
En vandaag weer
Zo bij de lunch lekker buiten gourmetten met de electrische terrasverwarmer aan
Maar verder geen teruglever boete?quote:Op maandag 24 maart 2025 11:12 schreef Gunner het volgende:
Net bericht van Vattenfall gehad. Ze verhogen nu alweer de terugleverkosten. In mijn staffel zou ik van 191 naar 272 gaan. Nog nooit dit afgerekend, moet binnenkort gaan opgeven, maar nu dus al een verhoging voor de kiezen.
De verhoogde tarieven voor teruglevergoeding is maar klein bier vergeleken daarmee.
Salderen is dan ook gewoon een subsidie, maar ook zonder salderen zijn zonnepanelen wel interessant (vanwege lage aanschafwaarde). Juist omdat mensen met flinke warmtepompen, elektrische auto's, elektrische vloerverwarmingquote:Op donderdag 20 maart 2025 09:30 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Wel bijzonder dat mensen klagen als 'andere mensen' geld verdienen over de rug van de mensen zonder zonnepanelen, maar zodra er dan, mede door zonnepanelen, de prijs 0 of lager is, dan zelf wel alles aan gaan zetten omdat er een paar rotcenten te halen vallen. Pot, ketel.
(ja, ik weet dat jij overdrijft gewoon om een punt te maken)
quote:https://www.bnr.nl/nieuws(...)medium=meest_gelezenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
"Leuk", dan zullen de stadsverwarming prijzen ook wel weer lekker hoog uitvallen voor volgend jaar.quote:Op maandag 31 maart 2025 16:35 schreef nostra het volgende:
Gascrisis ligt op de loer: ‘Consument wordt de dupe, dat is zeker’
Voor de gassector breekt een belangrijke periode aan. Nu de koude maanden langzaam voorbij zijn, is het tijd om de gasvoorraden weer aan te vullen. Maar, deze winter is er meer gas verbruikt dan normaal. Daarnaast blijft de hoge gasprijs een groot probleem, met prijzen die ook komende zomer veel hoger zullen liggen dan andere jaren. Deze prijsstijgingen zullen onvermijdelijk worden doorberekend aan de consument. ‘En dat is misschien wel een van de weinige zekerheden die we momenteel hebben’, zegt Jilles van den Beukel, energie-expert bij het Den Haag Centrum voor Strategische Studies.
[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)medium=meest_gelezen
Stadswarmtequote:Op vrijdag 4 april 2025 13:07 schreef Vallon het volgende:
Net de jaarafrekening binnen van stadswarmte Vattenfall..... opvallend hoe voorspelbaar de prijzen stijgen.
Dit even los van het berekende GJ verbruikstarief 2024/2025 van ¤45,05/GJ.
25GJ omgerekend in gasverbruik is ca 714m³ calorisch gas dat qua kosten neerkomt op een kuubprijs van ¤1,57/m³.
Verbazingwekkend; voor zover is die SV systemen ken, is er maar 1 soort van warmteleveringstemperatuur: die zowel voor verwarming als heet tapwater zorgt.quote:Op vrijdag 4 april 2025 13:07 schreef Vallon het volgende:
De warmtewisselaar, die niet echt heet 55°C noch een bad fatsoenlijk kan vullen, was vanuit Vattenfall om kosten gemotiveerde redenen een aantal jaar geleden ingevoerd om de aparte heetwaterleiding/aansluiting van 80°C te vervangen. Goede "gedachte" maar wel dat een gebruiker hiermee 50% capaciteit in leverde (zonder dat dit financieel iets bespaarde)
In het verleden hadden we een aparte 15mm heetwaterleiding die 10-15l/minuut van 70-80°C leverde dat centraal vanuit het SV-wijkhuisje werd aangevoerd.quote:Op zaterdag 5 april 2025 11:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Verbazingwekkend; voor zover is die SV systemen ken, is er maar 1 soort van warmteleveringstemperatuur: die zowel voor verwarming als heet tapwater zorgt.
Mag ik jou even hartelijk danken voor de uitleg!quote:Op zaterdag 5 april 2025 14:56 schreef Vallon het volgende:
[..]
In het verleden hadden we een aparte 15mm heetwaterleiding die 10-15l/minuut van 70-80°C leverde dat centraal vanuit het SV-wijkhuisje werd aangevoerd.
//--//
Door wegnemen van die aparte heetwaterleiding, mede verlagen aanvoertemperatuur stadsverwarming (ooit 90 naar nu aangevoerd op 70°C), plaatsing beperkte warmtewisselaar en reductie druk waterleiding; is het eindresultaat merkbaar minder.
Geloof niet dat dit de meest verstandige keuze is bij een hoger verbruik. Ik kijk zeer regelmatig naar de prijzen op nextenergy en zelfs op een dag als vandaag is het voor het grootste deel van de dag boven de 23 cent (alleen tussen 11-17u niet). Bij mijn vaste contract heb ik een tarief van 0.23-0.24 cent en aangezien het meeste verbruik in de winter is zal het dynamische tarief dan nog veel hoger zijn.quote:Op woensdag 26 maart 2025 20:05 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Neem gewoon een dynamisch contract, dan krijg je gewoon wat je zonnestroom waard is.
Dit jaar:quote:Op donderdag 10 april 2025 18:30 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Geloof niet dat dit de meest verstandige keuze is bij een hoger verbruik. Ik kijk zeer regelmatig naar de prijzen op nextenergy en zelfs op een dag als vandaag is het voor het grootste deel van de dag boven de 23 cent (alleen tussen 11-17u niet). Bij mijn vaste contract heb ik een tarief van 0.23-0.24 cent en aangezien het meeste verbruik in de winter is zal het dynamische tarief dan nog veel hoger zijn.
Die teruglever vergoeding is lekker natuurlijk, maar het verbruik valt wel mee. Ik geloof niet dat je een warmtepomp en/of elektrische auto hebt?quote:Op zondag 27 april 2025 10:36 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dit jaar:
Inkoop 2078kwh a 29.39 cent
Terugl. 962 a 19.23 cent.
bij Essent betaalde ik 55¤ per maand terugleverheffing. Dat zou nu al 220 euro zijn. Totale rekening nu: 425,89 en dalende
Hoe kom ik dit jaar al op 2mwh zonder warmtepomp?quote:Op zondag 27 april 2025 10:45 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Die teruglever vergoeding is lekker natuurlijk, maar het verbruik valt wel mee. Ik geloof niet dat je een warmtepomp en/of elektrische auto hebt?
Zeker met een warmtepomp is het verbruik vrij constant en hoog. Voorheen verbruikte ik ook ongeveer 1400kwh. Maar sinds ik een warmtepomp heb is het maximale gebruik wat ik in een maand heb gehad bijna 1000kwh. Dat is als ik op de grafieken bij nextenergy.nl kijk ook op de meest ongunstige momenten. Er zijn best dagen dat je 2-4 uurtjes onder het tarief zit wat ik nu voor elektriciteit betaal, maar dat haal je er denk ik bij lange na niet uit. Daar komt bij dat met een warmtepomp je makkelijker het eigen verbruik kunt verhogen, wat zonnepanelen dus ook interessanter maakt. Heb al wat extra zonnepanelen in de garage staan en als het goed is worden die vrijdag bijgeplaatst.
Wietkwekerij, quooker, sauna of een elektrisch kacheltje. Maar oke ik had het niet goed gelezenquote:Op zondag 27 april 2025 11:22 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Hoe kom ik dit jaar al op 2mwh zonder warmtepomp?
Ja. Maar ga nu eens een contract afsluiten. Dan kom je er niet aan.quote:Op zondag 27 april 2025 14:02 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Wietkwekerij, quooker, sauna of een elektrisch kacheltje. Maar oke ik had het niet goed gelezen![]()
Maar ik zit op dit moment ook nog op hele andere verhoudingen.
Afname: 2389kwh a 23cent
Teruglevering: 338kwh a 11 cent
Eigen verbruik: 341kwh a 23 cent
De verhoudingen zullen nog wel verschuiven, maar toch denk ik dat dit in mijn geval nog het meest gunstige is vanwege het relatief hoge eigen verbruik. Maar hoe dan ook heb ik nog een vast contract tot 2027.
Wat ik bijvoorbeeld met de warmtepomp heb gedaan (afgelopen periode had ik nog een beetje warmtevraag) is om die alleen aan te zetten doormiddel van een rooster op de momenten dat ik opbrengst heb.
Mijn situatie:
2389 x 0.23 = 549.47
338 x 0.11 = -37.18
Totaal: ¤512.29
Mijn situatie met de bedragen die jij noemt
2389 x 0.2939 = 702.12
338 x 0.1923 = -64.99
Totaal: ¤637.13
Edit: Ik heb wel dal en normaal tarief, scheelt een cent, maar dan nog is het met mijn contract goedkoper.
Dat is voor iedere situatie natuurlijk weer anders en helemaal afhankelijk van je omstandigheden. M.i. is dit voor een gemiddeld huishouden laag.quote:Op maandag 28 april 2025 06:54 schreef -Hakuna- het volgende:
Heb afgelopen donderdag de 24 een nieuwe digitale meter gekregen via Enexis. Moest voordat ik deze kreeg eerst een foto toesturen van mijn oude meter waarna ik een brief kreeg dat mijn stroommeter verouderd was ik kosteloos een nieuwe kon krijgen. Kon kiezen tussen een slimme of digitale meter. Ik heb voor de digitale meter gekozen. Na drie maanden wachten eindelijk geplaatst door twee monteurs?? Na ongeveer uur werk waren ze klaar en kreeg ik uitleg hoe de meter werkt. Is een heel compacte meter, zeg maar formaat brood trommeltje.
Kreeg echt een nieuwe meter met 000000 op de teller.
Nu staat er 000009
Is dat veel of weinig gebruik voor een paar dagen?
of het is een dubbele meter (wat de digitale allemaal horen te zijn geloof ik)quote:Op maandag 28 april 2025 07:33 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Dat is voor iedere situatie natuurlijk weer anders en helemaal afhankelijk van je omstandigheden. M.i. is dit voor een gemiddeld huishouden laag.
Is een enkele meter, het is deze..kaifa mb103quote:Op maandag 28 april 2025 07:35 schreef Nizno het volgende:
[..]
of het is een dubbele meter (wat de digitale allemaal horen te zijn geloof ik)
Denk dat verreweg de meesten hier niet voor in aanmerking komen. Met een lage inkomens in combi met (toren)hoge energielasten komen denk ik niet vaak voor.quote:Op woensdag 23 april 2025 22:23 schreef Vallon het volgende:
https://www.noodfondsenergie.nl/ is voor 2025 gestart met een op=op potje van ca ¤60M tbv een bijdrage aan huishoudens die meer dan ca 8-10% van hun bruto inkomen besteden aan energiekosten. Vorig jaar kwamen in totaal 110.000 huishoudens in aanmerking voor een tegemoetkoming.
Het Noodfonds Energie gaat uit van het sociaal minimum tot maximaal 200% daarvan, om het verschil als tegemoetkoming tussen het inkomen en energiekosten te bepalen.
Huishoudens op het sociaal minimum (ca ¤1700 alleenstaande, ¤2370 samenwonend) tot maximaal ¤3400,- resp. ¤ 4740,- kunnen een aanvraag doen indien zij meer dan 8% tot resp. 10% van dat gestelde inkomen besteden aan energielasten. Huishoudens onder het sociaal minimum, worden geacht het sociaal minimum te verdienen.
Als iemand ¤ 1700/maand verdient, dan geeft het Noodfonds steun de energierekening voor het deel boven (8%) de ¤ 135,-. Stel dat de energierekening ¤200/maand is, krijg die alleenverdiener 6*(200-135)=¤390 als tegemoetkoming.
Wanneer samenwonend ¤ 2500 wordt verdiend, geeft het Noodfonds steun voor de energierekening voor het deel boven de ¤200. Zijn de energielasten dan bv ¤300, krijg dat huishouden 6*(300-200)=¤600 als totale korting op de energierekening.
* Disclaimer: getallen zijn mijn berekening op grond van getallen als genoemd bij https://www.noodfondsenergie.nl/how
Om de aanvraag te doen krijg de aanvrager eerst een pre-check, moet die de klantnummers en maandbedragen weten van energiecontracten, beschikken over een 06 & mail, met toegang tot DigiD zodat de aanvraagprocedure inkomensgegevens kan opvragen bij: Dienst toeslagen, UWV en Belastingdienst.
Gaat alles op rolletjes, is de aanvrager ca 15-30 minuten bezig en ziet die binnen 2 maanden het resultaat.
Terzijde, om in aanmerking te komen hoeven BuitenBootVallers omgekeerd evenredig zeker niet jaloers te zijn want een hoge energierekening drukt met name op huishoudens met een lagere inkomens die vaak sws al gedwongen waren om meer dan oplettend te zijn bij hun energie(kosten)verbruik.
Ik neem aan dat dit kWh's zijn?quote:Op maandag 28 april 2025 08:45 schreef -Hakuna- het volgende:
[..]
Is een enkele meter, het is deze..kaifa mb103
https://www.liander.nl/-/(...)ding-kaifa-mb103.pdf
Gaat om de relatieve verhouding: energiekosten/inkomen. Schijnt dat je niet jaloers mag zijn.quote:Op maandag 28 april 2025 09:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Denk dat verreweg de meesten hier niet voor in aanmerking komen. Met een lage inkomens in combi met (toren)hoge energielasten komen denk ik niet vaak voor.
Dat is dan zeer waarschijnlijk inderdaad!quote:Op maandag 28 april 2025 08:52 schreef _Lily_ het volgende:
Vorige week een 3 jarig vast contract afgesloten voor 0,23ct per kWh
Voor ons denk ik beter dan variabel. We hebben geen zonnepanelen
Nee, deze stand zal altijd op 000000 blijven staan. Kan alleen het gebruik aflezen en het actuele vermogen wat er momenteel loopt?quote:Op maandag 28 april 2025 09:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik neem aan dat dit kWh's zijn?
Lever je ook terug?
Maar, dan staan mijn zonnepanelen gewoon op te wekken. Dan moet ik juist energie verbruiken...quote:De Rijksoverheid roept huishoudens op tussen 16.00 en 21.00 uur zo min mogelijk stroom te verbruiken. Wie dan een wasje wil aanzetten, de vaatwasser wil inruimen of de elektrische auto wil opladen, doet er goed aan voor een ander tijdstip te kiezen.
Klopt en het is ook een beetje een verhullende schijnoplossing.quote:Op maandag 28 april 2025 09:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Denk dat verreweg de meesten hier niet voor in aanmerking komen. Met een lage inkomens in combi met (toren)hoge energielasten komen denk ik niet vaak voor.
ZWquote:Op maandag 28 april 2025 13:48 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Dan heb jij ze goed op het westen liggen.
Eens eens eens. Maar als je het wil verfijnen krijg je te maken met majeure uitvoeringskosten.quote:Op maandag 28 april 2025 13:50 schreef Vallon het volgende:
[..]
Klopt en het is ook een beetje een verhullende schijnoplossing.
Imo vooral de energiemaatschappijen op deze wijze helpt met toegezegd overheidsgeld en zo zorgt dat meer armlastige(r) klanten op papier dit jaar 1) hun rekening kunnen voldoen.
Doet het ook goed in marketiering, met: kijk - bedrijf en overheden 2) - wij helpen en had je als hulpbehoevende 'pauper' maar niet (zo)veel energielasten moeten hebben.
* 1) De "korting" op de energierekening wordt verrekend met de (te betalen of achterstallige) factuur.
* 2) Volgend jaar is er dan een onderzoek dat minder huishoudens in de sores zijn geraakt en dus de lasten best wat omhoog kunnen.
Aan de randen van het klokhuisgemiddelde van de in aanmerking komende (hooguit 110.000 van ca 8.3000.000) huishoudens, zijn er die profiteren van het voordeeltje of opnieuw blijven creperen door het nadeeltje.
Iemand met een laag (belastbaar) inkomen en ruim voldoende bestedingsruimte kan een verlichtende bijdrage krijgen. Terwijl een huishouden met meer inkomen en hoge (energie)lasten niet eens in de bedoelde aanmerking komt.
Denk ook aan (hier zijnde) groep energie-investeerders die met EV, WP en ZP, wel het heel erg blondt moeten maken om überhaupt in aanmerking te kunnen komen voor een energiebijdrage.
Iemand die bv (nog) kan salderen, zal net als de groep (gezien inkomen nooddruftige) "bespaarders" en gezien inkomen, niet snel een torenhoge energierekening hebben.
En tout cas, het helpt een kleine groep huishoudens. In de basis is het een klapsigaar uit eigen overheidsdoos dat op termijn niets bijdraagt aan sociale onzekerheid voor/van (ooit goedkope aangesmeerde) energie die bij ieder huishouden onontkoombaar op de mat zal gaan ploffen.
Dynamisch tariefquote:Op maandag 28 april 2025 13:57 schreef Notorious_Roy het volgende:
Overigens draai ik normaliter nooit wassen tussen 16 en 21, ik maak zoveel mogelijk gebruik van daluren. Misschien kunnen ze dat verschil weer wat aantrekkelijker maken.
Ik heb van de 28 kWh die ik tot nu toe heb opgewekt 1,78 kWh terug geleverd, en de rest is naar de auto gegaan. Mijn verbruik momenteel is < 300 watt per uur, dus ik vind het wel prima zo.quote:Op maandag 28 april 2025 13:57 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
ZW
Mijn piekuren zijn tussen 15.00 en 18.00.
Overigens draai ik normaliter nooit wassen tussen 16 en 21, ik maak zoveel mogelijk gebruik van daluren. Misschien kunnen ze dat verschil weer wat aantrekkelijker maken.
Ik zit nog een paar jaar vast en check nadat salderen eraf is wel wat de dynamische contracten doen. Verwacht veel veranderingen nog namelijk.quote:Op maandag 28 april 2025 14:06 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
[..]
Dynamisch tarief
www.stroomperuur.nl
Yep, verfijnen en grenzen stellen kost inzet en geeft weer andere gevolgen zoals ook onze onstuitbare groeibehoefte aan energie. Het beleid (zoals altijd al is geweest), is de grote groep die niets te kiezen heeft, voor een blok stellen zodat een kleiner aantal mensen kunnen blijven doen wat ze altijd altijd al deden.quote:Op maandag 28 april 2025 14:03 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Eens eens eens. Maar als je het wil verfijnen krijg je te maken met majeure uitvoeringskosten.
En we moeten eerlijk en nog even los van de discussie of het er over eens zijn: er is een beleid ingezet dat er minder energie geconsumeerd mag worden, dan is dit de consequentie daarvan. En als je lagere inkomens blijft stimuleren, hoe is werken dan nog lonend?
Op die ene knop drukken, dan verspringt ie.quote:Op maandag 28 april 2025 13:18 schreef -Hakuna- het volgende:
[..]
Nee, deze stand zal altijd op 000000 blijven staan. Kan alleen het gebruik aflezen en het actuele vermogen wat er momenteel loopt?
En over 8 maanden? Net zo??quote:Op maandag 28 april 2025 14:08 schreef CoolGuy het volgende:
........... ik vind het wel prima zo.
Ik gebruik mijn eigen stroom, ik haal nauwelijks wat uit het net en ik lever niks terug.
De e-markt gaat giga veranderen.quote:Op maandag 28 april 2025 14:11 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Ik zit nog een paar jaar vast en check nadat salderen eraf is wel wat de dynamische contracten doen. Verwacht veel veranderingen nog namelijk.
Weet je wat ik pijnlijk vind (vond)?quote:Op maandag 28 april 2025 14:48 schreef Vallon het volgende:
Werken en naar vermogen bijdragen, is wmb altijd lonend.
Al was het maar voor de eigen/waarde. Hierbij gesteld dat elk mens een onvoorwaardelijk recht zou moeten hebben om voorzien te zijn in de basis(bestaan).
Dat mensen dingen zelf moeten doen die ze niet willen maar wel moeten (ondergaan), is een pijnlijke realiteit van ons bestaan.
Over 8 maanden kost het me nog steeds niks aangezien die stroom door de werkgever betaald wordt. Net als nu, alleen nu kost het mij geen geld en alsnog krijg ik gewoon mijn stroom tarief betaald. Ik vind het wel prima zo.quote:
Doe mij ook zo'n werkgever.....betaalt ie ook de kWh's voor je warmtepomp thuis?quote:Op maandag 28 april 2025 20:15 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Over 8 maanden kost het me nog steeds niks aangezien die stroom door de werkgever betaald wordt. Net als nu, alleen nu kost het mij geen geld en alsnog krijg ik gewoon mijn stroom tarief betaald. Ik vind het wel prima zo.
Dat noem je een leaseauto. Dat heeft zo ongeveer elke baan tegenwoordig als je niet bij de overheid werkt toch?quote:Op maandag 28 april 2025 20:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Doe mij ook zo'n werkgever.....betaalt ie ook de kWh's voor je warmtepomp thuis?
Ja klopt. Ik wilde E-leaf niet, vanwege de 1-f laadstekker. Heb m'n poot stijf gehouden voor een km-vergoeding.quote:Op maandag 28 april 2025 20:57 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat noem je een leaseauto. Dat heeft zo ongeveer elke baan tegenwoordig als je niet bij de overheid werkt toch?
Was dat gunstiger?quote:Op maandag 28 april 2025 21:23 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja klopt. Ik wilde E-leaf niet, vanwege de 1-f laadstekker. Heb m'n poot stijf gehouden voor een km-vergoeding.
Gezien de fiscale bijtelling van een lease auto, wel ja. Maar dan nog: een drie fase thuis aan de muur en dan 1-fase opladen?quote:
Oh het gaat mij in zulke keuzes vooral om wat uit kan hahaquote:Op maandag 28 april 2025 21:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Gezien de fiscale bijtelling van een lease auto, wel ja. Maar dan nog: een drie fase thuis aan de muur en dan 1-fase opladen?
Dat kan. Ik heb nu de keuze gemaakt o.b.v. de techniek (nerd hier he). Rijd wel eens in een auto van de zaak (Jeep) en zou nu daar wel voor kiezen, ongeacht de kosten..quote:Op maandag 28 april 2025 21:35 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Oh het gaat mij in zulke keuzes vooral om wat uit kan haha
Altijd nemen: oneensquote:Op maandag 28 april 2025 21:51 schreef capricia het volgende:
Oh wouw. Wij hebben deze situatie. Vanaf waar moet ik terug lezen?
Zonnepanelen en een EV van de zaak voor de deur.
Maar sws qua lease: altijd nemen. Als je van geen lease komt..en je krijgt een leaseauto aangeboden..maakt niet uit,altijd nemen.
Ik begrijp je laatste zin niet.quote:Op maandag 28 april 2025 22:08 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Altijd nemen: oneens
Maar ev van de zaak. Kw op eigen instel op de paal?
Voor de lease: ja. Tuurlijk.quote:Op maandag 28 april 2025 22:13 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Mag je zelf je kwh prijs instellen bij thuis opladen
Aandachtspunten:quote:Op maandag 28 april 2025 21:51 schreef capricia het volgende:
altijd nemen. Als je van geen lease komt..en je krijgt een leaseauto aangeboden..maakt niet uit,altijd nemen.
Bij de leasemaatschappij, iig bmw de grotere cq bekende, kan je meestal een verklaring omtrent veroorzaakte schade vragen die daarmee je instap noclaim van de eigen verzekering bepaalt.quote:Op maandag 28 april 2025 22:30 schreef blomke het volgende:
3) Hoe zit het met de AR-verzekering/noclaim als je weer een eigen auto neemt (vroeg of laat stop je met werken),
Als gesteld een signaal aan de politiek, zijn er flink meer mensen die in aanmerking kwamen voor een bijdrage.quote:bron: nf
Het Tijdelijk Noodfonds Energie is gesloten. Sinds de heropening op dinsdag 22 april zijn er meer dan 210.000 aanvragen binnengekomen. Op basis van berekeningen en ervaringen gebaseerd op voorgaande jaren, verwacht het Noodfonds dat hiermee het volledige beschikbare budget van 56,3 miljoen euro benut zal worden.
"De enorme toestroom van aanvragen in minder dan een week laat zien onder hoeveel financiële druk veel huishoudens momenteel staan en hoeveel behoefte er is aan ondersteuning," aldus een woordvoerder van het Noodfonds. "We begrijpen dat de sluiting teleurstellend is voor huishoudens die nog een aanvraag wilden indienen. Tegelijk hopen we dat de huishoudens die een aanvraag hebben gedaan hiermee enige verlichting en rust ervaren."
Het is geen wettelijke toeslag die een onbeperkt recht zijn.quote:Op dinsdag 29 april 2025 13:28 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Gaan toeslagen tegenwoordig in de vorm van een soort loterij?
Hier de zelfde vraag 😇quote:Op zondag 1 juni 2025 15:16 schreef 2172619626795 het volgende:
Iemand nog tegen interessante aanbiedingen aangelopen?
Inderdaad.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 15:59 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Ik zou bijna zeggen: voor dat geld ga je niet moeilijk zitten doen met dynamisch.
Ik heb mij aangemeld. Hoe lang duurt het voordat je een aanbod krijgt?quote:Op vrijdag 6 juni 2025 15:55 schreef 2172619626795 het volgende:
Lieve mensen, eindelijk is het zo ver!
Vereniging eigen huis heeft een collectief energieaanbod bij Budget energie voor (ongeveer) de volgende tarieven:
2 Jaar vast
¤0,21/kWh & ¤1,19/m3
1 Jaar vast
¤0,20/kWh & ¤1,16/m3
Doe er je voordeel mee!
Zelf heb ik direct 2 jaar afgesloten.
FIFO volgens mij. Er zijn nu 45.000 aanmeldingen en ~20% wordt gemiddeld ook daadwerkelijk een contract.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 10:52 schreef Gerard-Joling het volgende:
[..]
Ik heb mij aangemeld. Hoe lang duurt het voordat je een aanbod krijgt?
2 jaar vast is wel aantrekkelijk. Maar is dat wel zo verstandig met zonnepanelen als per januari 2027 het salderen vervalt?
Dus de kans dat je überhaupt mag meedoen is heel klein? Hmm schiet niet op. Wil op korte termijn iets nieuws afsluiten.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 12:01 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
FIFO volgens mij. Er zijn nu 45.000 aanmeldingen en ~20% wordt gemiddeld ook daadwerkelijk een contract.
Neem maandag via de chat even contact met ze op, wellicht kunnen ze je een indicatie geven.
Nee heb je, ja kun je krijgen.quote:Op zaterdag 7 juni 2025 12:27 schreef Gerard-Joling het volgende:
[..]
Dus de kans dat je überhaupt mag meedoen is heel klein? Hmm schiet niet op. Wil op korte termijn iets nieuws afsluiten.
Iquote:Op zaterdag 7 juni 2025 13:31 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Gewoon inschrijven, contact met hun opnemen en afwachten.
Je verliest er niets mee.
Wat doet de terugleverheffing en hoe hoog is de terugleververgoedingquote:Op vrijdag 6 juni 2025 15:55 schreef 2172619626795 het volgende:
Vereniging eigen huis heeft een collectief energieaanbod bij Budget energie voor (ongeveer) de volgende tarieven:
2 Jaar vast
¤0,21/kWh & ¤1,19/m3
1 Jaar vast
¤0,20/kWh & ¤1,16/m3
Doe er je voordeel mee!
Zelf niets mee van doen, maar heb het even voor je opgezocht:quote:Op zaterdag 7 juni 2025 14:34 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Wat doet de terugleverheffing en hoe hoog is de terugleververgoeding
En hoe hoog is de terugleververgoeding?quote:Op zaterdag 7 juni 2025 15:00 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Zelf niets mee van doen, maar heb het even voor je opgezocht:
[ afbeelding ]
Maar als ik naar deze prijzen kijk dan is een dynamisch contract ineens weer heel erg interessant. In vergelijking betaal ik dit jaar tot nu toe slechts 13.8 cent per kWh of zelfs 16.2 cent als ik vanaf dec '24 reken.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 15:59 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Ik zou bijna zeggen: voor dat geld ga je niet moeilijk zitten doen met dynamisch.
ja en das gelukkig wel incl de BTWquote:Op woensdag 11 juni 2025 10:06 schreef XLVNB het volgende:
Kreeg net mijn factuur binnen van Frank Energie. Maar klopt het dat je bijna 121% belasting betaalt over je stroom?
| Component | Tarief | Berekening | Bedrag excl. BTW |
| --------------------------------- | ----------------- | ----------------- | ---------------: |
| **Leveringskosten stroom** | ¤ 0,102 per kWh | 661 kWh × 0,102 | **¤ 67,17** |
| **Energiebelasting + ODE** | ¤ 0,12282 per kWh | 661 kWh × 0,12282 | **¤ 81,18** |
Dat is situatie/verbruik afhankelijk, maar er zijn inderdaad situaties waarin dit goed mogelijk is.quote:Op woensdag 11 juni 2025 10:06 schreef XLVNB het volgende:
Kreeg net mijn factuur binnen van Frank Energie. Maar klopt het dat je bijna 121% belasting betaalt over je stroom?
| --------------------------------- | ----------------- | ----------------- | ---------------: |
| **Leveringskosten stroom** | ¤ 0,102 per kWh | 661 kWh × 0,102 | **¤ 67,17** |
| **Energiebelasting + ODE** | ¤ 0,12282 per kWh | 661 kWh × 0,12282 | **¤ 81,18** |
je betaalt een bedrag per kwh aan belasting ja. En als je bedrag vaste leveringskosten gelijk of lager is dan die belasting dan komt je berekening inderdaad zo uit.quote:Op woensdag 11 juni 2025 11:20 schreef XLVNB het volgende:
[..]
Dus je betaalt gewoon 100% belasting over je stroom?
Nee, een vast tarief. Over dat vaste tarief dan wel weer btw.quote:Op woensdag 11 juni 2025 11:20 schreef XLVNB het volgende:
[..]
Dus je betaalt gewoon 100% belasting over je stroom?
Nee, dat klopt niet.quote:Op woensdag 11 juni 2025 10:06 schreef XLVNB het volgende:
Vandaag na aanmelding bij VEH ook deze aanbieding ontvangen.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 15:55 schreef 2172619626795 het volgende:
2 Jaar vast
¤0,21/kWh & ¤1,19/m3
1 Jaar vast
¤0,20/kWh & ¤1,16/m3
Doe er je voordeel mee!
Jammer!quote:Op maandag 16 juni 2025 14:00 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Vandaag na aanmelding bij VEH ook deze aanbieding ontvangen.
Nu is iedere situatie natuurlijk weer anders.
In mij geval ben ik op zoek naar een nieuwe aanbieding voor 1 jaar vast.
De KWh en m3 prijzen zijn ook bij mij zoals door jou genoemd.
Als ik dan verder kijk naar de terugleververgoeding per kWh (na salderen/wij leveren ietsjes meer terug dan we gebruiken) deze is -0,02 cent en onze vaste terugleverkosten per jaar bedragen ook al ¤504,- per jaar.
Dit dan in combinatie met de matige loyaliteitsbonus van maar ¤100,-
Onder aan de streep in ons geval totaal niet interessant.
Als ik ook kijk naar het door VEH verwachte maand bedrag dan staan er op gaslicht.com in onze situatie nog 3 aanbieders die voordeliger zijn.
In iedere situatie is goed vergelijken dus noodzaak ook al lijken tarieven van ¤0,20 per KWh in eerste instantie erg interessant.
Ja, dat heb ik gedaan en anders ga ik gewoon voor de aanbieding die gaslicht hopelijk tegen die tijd aanbiedt.quote:Op maandag 16 juni 2025 14:06 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Jammer!
Misschien komt de consumentenbond met een goed aanbod voor jou. Als je je daarvoor hebt ingeschreven, krijg je uiterlijk 22 Juni bericht.
Naar verwachting dusquote:Op maandag 16 juni 2025 14:00 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Als ik dan verder kijk naar de terugleververgoeding per kWh (na salderen/wij leveren ietsjes meer terug dan we gebruiken) deze is -0,02 cent en onze vaste terugleverkosten per jaar bedragen ook al ¤504,- per jaar.
Als ik ook kijk naar het door VEH verwachte maand bedrag dan staan er op gaslicht.com in onze situatie nog 3 aanbieders die voordeliger zijn.
In iedere situatie is goed vergelijken dus noodzaak ook al lijken tarieven van ¤0,20 per KWh in eerste instantie erg interessant.
Ik heb vorig jaar nog de aanbieding van VEH bij budget energie gebruikt.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 15:55 schreef 2172619626795 het volgende:
2 Jaar vast
¤0,21/kWh & ¤1,19/m3
1 Jaar vast
¤0,20/kWh & ¤1,16/m3
Doe er je voordeel mee!
Dat mag je zeker.quote:Op maandag 16 juni 2025 19:44 schreef lily het volgende:
[..]
Ik heb vorig jaar nog de aanbieding van VEH bij budget energie gebruikt.
Stroom 0,17 en gas 1,17. Voor 3 jaar vastgezet. Ik heb geen zonnepanelen dus daar hoef ik dan ook geen rekening mee te houden. Is 1-1-2025 ingegaan.
Ben geloof ik blij dat ik op dat aanbod in kon gaan.
Tbf, als je ze terugverdiend hebt. Zal tegen die tijd een accu je (zeker bij dynamisch) zeker een slok op de borrel schelen.quote:Op maandag 16 juni 2025 22:06 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Dat mag je zeker.
Nu zit het probleem ook vooral in het stuk zonnepanelen. Dat begint een wat duurdere hobby te worden en vanaf 1-1-2027 zal dat nog wel wat meer gaan spelen. Tegen die tijd maar eens een accu overwegen.
Als ik voor mijzelf een kleine inschatting maak zou ik de maanden mei t/m augustus en een deel van september quitte kunnen spelen qua verbruik. Maar doordat ik zonnepanelen heb is het verbruik in die periode ook weinig. Dus persoonlijk denk ik dat ik er weinig mee opschiet en dat een thuisaccu niet rendabel is.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 01:13 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Tbf, als je ze terugverdiend hebt. Zal tegen die tijd een accu je (zeker bij dynamisch) zeker een slok op de borrel schelen.
Zelf denk ik ook aan een relatief kleine accu om van het voorjaar t/m het najaar de avonden en nachten met eigen opgewekte stroom door te komen. Verder niet handelen/dynamisch. Uiteindelijk hoop ik financieel met die accu maximaal een beetje kiet te spelen.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 10:35 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Als ik voor mijzelf een kleine inschatting maak zou ik de maanden mei t/m augustus en een deel van september quitte kunnen spelen qua verbruik. Maar doordat ik zonnepanelen heb is het verbruik in die periode ook weinig. Dus persoonlijk denk ik dat ik er weinig mee opschiet en dat een thuisaccu niet rendabel is.
Hier ook maandag de VEH aanbieding ontvangen. Enkel optie voor 1 jaar Budget Energie of 1 jaar dynamisch bij Easy Energy.quote:Op maandag 16 juni 2025 14:00 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Kan inmiddels idd vriezen en dooien.Voor mij is - elektra - dynamisch al 3 jaar goedkoper dan het goedkoopste contract. Helemaal toen ooit mijn (slapend, ik weet....) contract skyrockte naar 50+ct/kWh.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 17:08 schreef CoolGuy het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)uurder-uit-te-vallen
Geen idee of het klopt maar wel interessant wellicht.
Ze nemen gasprijs mee. Ik durf te beweren (100%) dat ik met salderen goedkoper uit bent. Met 60 euro per maand terugleverheffing ofzo. Maarja zit all electricquote:Op dinsdag 24 juni 2025 17:08 schreef CoolGuy het volgende:
Hier zit de gasprijs niet dynamisch. Dat risico is te groot. Daarnaast is het natuurlijk de vergelijking met het allergoedkoopste vaste contract (en niet iedereen zal zomaar elke aanbieder kiezen, want risico's) en maakt het aantal zonnepanelen ook wel uit.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 17:08 schreef CoolGuy het volgende:
Deze valt tegen vind ik.quote:Op dinsdag 17 juni 2025 21:39 schreef Gerard-Joling het volgende:
Maar wacht ook even het collectieve aanbod van de Consumentenbond af.
Nou, officieel dus niet. Want je mag niet liegen bij het aangaan van een overeenkomst.quote:Op vrijdag 18 juli 2025 20:46 schreef admiraal_anaal het volgende:
Help mij even.
Jaarlijks gebruik ik 3500kw electra, ik lever 3000kw terug (feraris terugdraaimeter)
Als ik via gaslicht.com aangeef wat ik verbruik en teruglever komt daar een hoger bedrag te staan dan als ik enkel 500kw verbruik invoer.
Feraris is een domme meter, 1 x per jaar geef ik mijn standen door. Kan ik nu ook gewoon mijn netto verbruik [img]aangeven als ik een contract afsluit bij een energieleverancier?
(Getallen zijn fictief)
Jouw verbruik is dan geen 500kWh maar 3500 waarvan je 3000 teruglevert (als eigen "saldering" op het telwerk).quote:Op vrijdag 18 juli 2025 20:46 schreef admiraal_anaal het volgende:
Help mij even.
Jaarlijks gebruik ik 3500kw electra, ik lever 3000kw terug (feraris terugdraaimeter)
Als ik via gaslicht.com aangeef wat ik verbruik en teruglever komt daar een hoger bedrag te staan dan als ik enkel 500kw verbruik invoer.
Feraris is een domme meter, 1 x per jaar geef ik mijn standen door. Kan ik nu ook gewoon mijn netto verbruik [img]aangeven als ik een contract afsluit bij een energieleverancier?
(Getallen zijn fictief)
Nou, volgens mij stelt die wat hij 3000 teruglevert. Eigen verbruik haalt de meter niet. Dat is niet de waarde die je omvormer dus uitspuugt.quote:Op zondag 20 juli 2025 01:33 schreef Vallon het volgende:
[..]
Jouw verbruik is dan geen 500kWh maar 3500 waarvan je 3000 teruglevert (als eigen "saldering" op het telwerk).
Die 500kWh is met "salderen" en de energiebedrijven dat met o.a. teruglevertarieven fors aan het doorp(r)ikken zijn.
Het getal van terugleveren zal ws dan de waarde zijn die die je omvormer ergens zal uitspugen.
Een deel van jouw "teruglevering", zal ws deels achter de meter blijven door bv een wasje te draaien terwijl je panelen de stroom daarvoor produceren..
Bij inzet van zonnepanelen moet melden bij de netbeheerder en leverancier zodat contractueel het verbruik digitaal geregistreerd gaat worden verrekend.
TS mag dan vertellen waar hij die 3000 op gebaseerd heeft.quote:Op zondag 20 juli 2025 08:49 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nou, volgens mij stelt die wat hij 3000 teruglevert. Eigen verbruik haalt de meter niet. Dat is niet de waarde die je omvormer dus uitspuugt.
Dat is geen getal wat de omvormer uitspuugt. Immers die heeft nul weet hoe hoog het eigen verbruik is. Ts zal het vast bijhouden of er een eigen rekensom op los hebben gelaten, of een hulpmiddel op zn meter geplaatst hebben.quote:Op zondag 20 juli 2025 21:49 schreef Vallon het volgende:
[..]
TS mag dan vertellen waar hij die 3000 op gebaseerd heeft.
Ligt aan heel veel variabelen.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 17:08 schreef CoolGuy het volgende:
Of als je zonnepanelen in drie windrichtingen liggen.quote:Op zondag 20 juli 2025 22:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ligt aan heel veel variabelen.
Bij een dynamisch contract moet je meer opletten wat de gunstige en ongunstige uren op een dag zijn.
Met een thuisaccu kan je die ongunstige uren ook nog weer overbruggen.
M'n moeder is net over op een dynamisch contract (bij Zonneplan), in de zomer pakt de thuisaccu vrijwel alle verbruik (98%) en in de winter overbrugt het iig de dure ochtend- en avonduren.
En dan is het ineens heel gunstig.
Oh ja, en gas heeft ze niet.
Ze liggen hier in 4 windrichtingen, zelfs op noord / noordwest.quote:Op zondag 20 juli 2025 23:32 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Of als je zonnepanelen in drie windrichtingen liggen.
Zeker, maar als ik tijdens de kookpiek/aircopiek in de zomer geen stroom uit het net trek, dan doet dat wel wat met je prijsquote:Op zondag 20 juli 2025 23:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ze liggen hier in 4 windrichtingen, zelfs op noord / noordwest.
Uiteindelijk helpt dat wel om de piek af te vlakken en de opbrengst iets te spreiden maar aan het eind van de dag gaat de zon altijd onder, of je ze nu op het zuiden hebt of op het westen
Oh, zeker in de zomermaanden.quote:Op zondag 20 juli 2025 23:40 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Zeker, maar als ik tijdens de kookpiek/aircopiek in de zomer geen stroom uit het net trek, dan doet dat wel wat met je prijs
Want ja, wat ik uit het net haal kost mij 28,53 cent gemiddeld sinds 1 jan. Maar wat ik er in pomp geeft mij 18.65 cent.
Gisteren gebruikte ik om 6 uur 0.03kwh, en om 20:00 weer 0.09.
Een accu gaat hier wel komen, maar bedoelde meer. Het doet wel wat met je verbruik als ze in meerdere windrichtingen liggen en niet allemaal pal zuid.
Mijn Enphase app geeft aan wat hij opgewekt heeft in een jaar (juni tot juni) en dat is 3000 kwh. Aangezien mijn meterstand maar 500khw ten opzichte van vorige jaar omhoog is gegaan heb ik dus netto maar 500 kwh afgenomen toch?quote:Op zondag 20 juli 2025 22:47 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat is geen getal wat de omvormer uitspuugt. Immers die heeft nul weet hoe hoog het eigen verbruik is. Ts zal het vast bijhouden of er een eigen rekensom op los hebben gelaten, of een hulpmiddel op zn meter geplaatst hebben.
Is verder niet zo relevant ook. Het ging mij er om dat terugleveren niets meer met eigen verbruik te maken heeft zodra je het over de meter hebt.
Klopt, met een ferraris meter zie je het netto resultaat van terugleveren en verbruik.quote:Op maandag 28 juli 2025 22:58 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Mijn Enphase app geeft aan wat hij opgewekt heeft in een jaar (juni tot juni) en dat is 3000 kwh. Aangezien mijn meterstand maar 500khw ten opzichte van vorige jaar omhoog is gegaan heb ik dus netto maar 500 kwh afgenomen toch?
Jep en dat moet je ook opgeven.quote:Op maandag 28 juli 2025 22:58 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Mijn Enphase app geeft aan wat hij opgewekt heeft in een jaar (juni tot juni) en dat is 3000 kwh. Aangezien mijn meterstand maar 500khw ten opzichte van vorige jaar omhoog is gegaan heb ik dus netto maar 500 kwh afgenomen toch?
In de winter leveren wij niks terug.. warmtepomp draait 24/7 dus er gaat ook nauwelijks iets een accu in als we die zouden hebben.quote:Op zondag 20 juli 2025 22:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ligt aan heel veel variabelen.
Bij een dynamisch contract moet je meer opletten wat de gunstige en ongunstige uren op een dag zijn.
Met een thuisaccu kan je die ongunstige uren ook nog weer overbruggen.
M'n moeder is net over op een dynamisch contract (bij Zonneplan), in de zomer pakt de thuisaccu vrijwel alle verbruik (98%) en in de winter overbrugt het iig de dure ochtend- en avonduren.
En dan is het ineens heel gunstig.
Oh ja, en gas heeft ze niet.
Daar gaat het ook niet om. Het gaat om de nachturen in de 'goede' maanden, waarin je stroom opslaat die je dus 1. niet teruglevert (en dus ook geen terugleverkosten), en 2. kunt benutten van het moment dat de zon onder is tot het moment dat de zon weer op komt, en dus niet uit het net hoeft te trekken en je dus óók niets kost.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 13:59 schreef Ace1 het volgende:
[..]
In de winter leveren wij niks terug.. warmtepomp draait 24/7 dus er gaat ook nauwelijks iets een accu in als we die zouden hebben.
Enkel de afschrijving van je accu kost*quote:Op dinsdag 29 juli 2025 14:21 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Daar gaat het ook niet om. Het gaat om de nachturen in de 'goede' maanden, waarin je stroom opslaat die je dus 1. niet teruglevert (en dus ook geen terugleverkosten), en 2. kunt benutten van het moment dat de zon onder is tot het moment dat de zon weer op komt, en dus niet uit het net hoeft te trekken en je dus óók niets kost.
De terugverdientijd van de accu staat op zichzelf.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 15:46 schreef Ace1 het volgende:
De zomermaanden zijn peanuts in vergelijking met de wintermaanden... In de winter stook ik soms wel 35KW op een dag met de warmtepomp. Dat doe ik in de zomer een paar weken over. Daarom zie ik weinig heil in een batterij als je een WP hebt.
Ik heb ook een WP maar ik kom no way aan 35 kWh. Maar, elk huis is anders natuurlijk.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 15:46 schreef Ace1 het volgende:
De zomermaanden zijn peanuts in vergelijking met de wintermaanden... In de winter stook ik soms wel 35KW op een dag met de warmtepomp. Dat doe ik in de zomer een paar weken over. Daarom zie ik weinig heil in een batterij als je een WP hebt.
Ik heb wel dagen van 40kWh gezien maar uiteindelijk is dat energetisch het equivalent van 40 / 9,77 = 4,09m3 aardgas. En dan valt het ineens wel meequote:Op dinsdag 29 juli 2025 17:12 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb ook een WP maar ik kom no way aan 35 kWh. Maar, elk huis is anders natuurlijk.
Een ieder zijn gebruik is gewoon anders en daarom niet een op een vergelijkbaar.quote:Op dinsdag 29 juli 2025 15:46 schreef Ace1 het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |