SPOILER: Kun je stoppen met 1 product bij een leverancier en de andere er wel houden?Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier verder, niet mijn OP
[ Bericht 5% gewijzigd door HiDiHo op 31-12-2024 22:26:49 ]Aan mijn uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden
Uitspraken uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst
Ja, natuurlijk, want stel je eens voor dat de burger er iets op vooruit gaat, dat kan natuurlijk niet. Maar, we hebben het er maar mee te doen en mee te dealen.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:11 schreef Captain_Ghost het volgende:
Alles wordt hoger.. Hoe groter groei, des groter inflatie. Het gaat alleen omlaag wanneer boel gereset wordt.
Mijn wappie alarm ging af....quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk, want stel je eens voor dat de burger er iets op vooruit gaat, dat kan natuurlijk niet. Maar, we hebben het er maar mee te doen en mee te dealen.
Dat schrijf je terwijl twee berichten boven je letterlijk staat dat de energiebelasting omlaag gaat. Geen wereldschokkende verschillen (¤32 per jaar bij gemiddeld energieverbruik) maar toch.quote:Op dinsdag 31 december 2024 21:11 schreef Captain_Ghost het volgende:
Alles wordt hoger.. Hoe groter groei, des groter inflatie. Het gaat alleen omlaag wanneer boel gereset wordt.
Dit had je kunnen zien aankomen natuurlijk. Gewoon vast contractje en dan is er niks aan de hand.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:19 schreef CoolGuy het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)n-een-jaar-tijd.html
Nou, daar gaan we weer eens.
Ja naja, het kan vriezen en het kan dooien natuurlijk, die onzekerheid hoort er dan bij. Is niks mis mee, als je dat ingecalculeerd hebt.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dit had je kunnen zien aankomen natuurlijk. Gewoon vast contractje en dan is er niks aan de hand.
En het kan betalen.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja naja, het kan vriezen en het kan dooien natuurlijk, die onzekerheid hoort er dan bij. Is niks mis mee, als je dat ingecalculeerd hebt.
Jawel, dat hoort natuurlijk bij dat 'incalculeren'. Maar de andere kant van die medaille is dat je dan in de zomer weer wat teveel betaald he, al is dat niet zo heel erg veel.quote:
Midden in de winter de boel gaan vastzetten is ook vaak niet handig...quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:32 schreef Bayswater het volgende:
20 december kon je nog naar Budget Energie voor 0,2306 euro stroom en 1,2475 euro gas (2025 tarieven) met daarbovenop een korting van 230 euro, Prijzen zijn twee weken later toch aardig gestegen.
Ik kan je inmiddels vertellen dat de app ronduit waardeloos is.quote:Op maandag 2 december 2024 13:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
De vraag (dat was niet geheel duidelijk inderdaad) is of er problemen mee zijn en hoe de app is?
Och bij een dynamisch contract kan je ook een vast maandbedrag betalen. Is dan natuurlijk wel een geschat maandbedrag, maar hey.quote:Op donderdag 2 januari 2025 18:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja naja, het kan vriezen en het kan dooien natuurlijk, die onzekerheid hoort er dan bij. Is niks mis mee, als je dat ingecalculeerd hebt.
Budget energie is toch dat bedrijf wat losse electra tarieven heeft voor mensen met, en zonder zonnepanelen? Naast terugleverheffing?quote:Op vrijdag 3 januari 2025 12:32 schreef Bayswater het volgende:
20 december kon je nog naar Budget Energie voor 0,2306 euro stroom en 1,2475 euro gas (2025 tarieven) met daarbovenop een korting van 230 euro, Prijzen zijn twee weken later toch aardig gestegen.
Why not? Wat is het verschil met ingelogd blijven.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 13:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Overigens geeft de klantenservice vervolgens het "advies" je telefoon de inlog maar te laten onthouden...
Nou nee, dat doen we dus lekker niet.
Omdat ik Chrome/Samsung nooit mijn wachtwoorden laat opslaan.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 14:18 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Why not? Wat is het verschil met ingelogd blijven.
Heel veel apps zijn ook gewoon een website in een app schilletje, omdat het zo lekker goedkoop is om te bouwen. Een mobile development team kost je een miljoen per jaar, zo een dingetje een fractie van dat.quote:Op zaterdag 4 januari 2025 13:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik kan je inmiddels vertellen dat de app ronduit waardeloos is.
Geen idee waarom ze het een app noemen als je telkens opnieuw moet inloggen, want zelfs een website zou dat moeten kunnen ondervangen met een "ingelogd blijven" vakje, maar de Delta app kan dat dus niet.
Overigens geeft de klantenservice vervolgens het "advies" je telefoon de inlog maar te laten onthouden...
Nou nee, dat doen we dus lekker niet.
Pfoe, morgen om 17u gewoon 75,6ct per kWh.quote:Op zondag 19 januari 2025 15:35 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Morgen gaan we weer los
Om 08:00 inkoop ¤ 0,4041
Om 17:00 inkoop ¤ 0,5235
Bron: www.stroomperuur.nl
Het verbaast me al dat we afgelopen week niet dit al dit soort pieken hebben gehad, toen waaide het ook al heel weinig. Morgen blijkbaar nog iets minder wind, en iets meer vraag.
Ik snap de verwijzing (of het is puur toeval) en ik moet grinniken, maar, waarom niet? Sure, dat is dan nu wat duurder, maar goed, op andere momenten is het weer spotgoedkoop en als onder de streep het uiteindelijk goedkoper is, wat maakt het dan uit?quote:Op zondag 19 januari 2025 15:50 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Dat wordt geen lasagne uit de oven morgenavond
De hele maand januari zit ik gemiddeld op de tarieven van Essent. Als dat het winter tarief moet zijn.quote:Op zondag 19 januari 2025 16:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik snap de verwijzing (of het is puur toeval) en ik moet grinniken, maar, waarom niet? Sure, dat is dan nu wat duurder, maar goed, op andere momenten is het weer spotgoedkoop en als onder de streep het uiteindelijk goedkoper is, wat maakt het dan uit?
Ik heb het stoofvlees en de stoofpeertjes vandaag op de inductiekookplaat staan voor het avondeten van morgenquote:Op zondag 19 januari 2025 15:50 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Dat wordt geen lasagne uit de oven morgenavond
Welke leverancier zit je?quote:Op zondag 19 januari 2025 16:46 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
De hele maand januari zit ik gemiddeld op de tarieven van Essent. Als dat het winter tarief moet zijn.
Exclusief teruglevering trouwens. Dat is bijna 8kwh tegen 27.5 cent.
Zonneplan. Aankomende week zal ik vast het gemiddelde wat opkrikken. Which is fine. Zegt genoeg over de rest van het jaar.quote:
Bron: https://www.telegraaf.nl/(...)eds-als-een-zonnetjequote:Half miljoen oude stroommeters verdwijnen nu verplicht uit de meterkast: ’Maar de mijne draait nog steeds als een zonnetje’
Circa 535.000 huishoudens hebben nog een analoge stroommeter. De overheid wil die verplicht vervangen door een digitale meter. Kan dat zomaar? En waarom zijn mensen zo gehecht aan hun oude meter? Feije Broersma koestert de analoge stroommeter in zijn woning. De elektriciteitsmeter gaat al 46 jaar mee. Zelfs na al die jaren loopt de meter nog steeds als een zonnetje.
De analoge stroommeter van Feije en Teatske Broersma loopt na bijna een halve eeuw nog steeds als een zonnetje.
De analoge stroommeter van Feije en Teatske Broersma loopt na bijna een halve eeuw nog steeds als een zonnetje.
„En dankzij het salderen van de stroom van onze zonnepanelen zie je de meter in de zomer teruglopen. Aan het einde van de zomer is de meterstand soms zelfs weer terug op waar die in januari stond. Geweldig toch?” zegt Broersma.
Maar vanaf 2027 mogen bezitters van zonnepanelen hun overtollige stroom niet meer salderen, oftewel wegstrepen tegen de elektriciteit die zij op andere momenten weer afnemen van hun energiebedrijf. Dat is voor de overheid een extra reden om alle oude stroommeters te laten vervangen door een digitaal exemplaar. Broersma heeft zo’n moderne meter tot nu toe buiten de deur weten te houden. „Vijf jaar geleden is ons er wel eentje aangeboden. Ik heb toen gevraagd of dat verplicht was. Maar dat bleek niet het geval”, vertelt de inwoner van het Friese Ryptsjerk.
Hij ging vorig jaar ook niet akkoord, toen er ineens een monteur met een digitale stroommeter voor de deur stond. „Ik had daar vooraf helemaal geen bericht van gehad. Dus hij is onverrichter zake weer vertrokken.” Zolang Broersma zijn oude stroommeter nog mag houden, doet hij dat. „Maar als het verplicht wordt om een digitale te nemen, dan mogen ze mijn analoge meter meenemen. Maar ik zou dat wel jammer vinden.”
Jurgen Wilms denkt er ook zo over. De makelaar uit Helmond heeft al ongeveer 17,5 jaar een analoge elektriciteitsmeter in zijn huis. Hij en zijn vrouw hebben monteurs die ongevraagd de meter wilden komen vervangen al vijf keer de deur gewezen in de afgelopen jaren.
Maar als Wilms straks verplicht afscheid moet nemen van zijn oude meter, dan doet hij dat. „Ik houd mijzelf natuurlijk aan de wet. Dat is geen discussie. Ik wil de meter echter zo lang mogelijk houden.”
Terwijl het overgrote deel van Nederland al lang is overgestapt op een digitale elektriciteitsmeter, is er een groep huiseigenaren die juist zweert bij hun analoge meter. Directeur Ben Woldring van vergelijkingssite Gaslicht.com heeft wel een idee waarom zij hun oude meter koesteren. „Als zij zonnepanelen hebben, zien zij hun analoge stroommeter letterlijk terugdraaien bij zonnig weer. Het is een heerlijk gezicht als je meter niet vooruit, maar achteruit draait”, legt Woldring uit.
Deze zogenoemde ferrarismeters zijn ook robuust. Ze gaan vaak al tientallen jaren mee. De levensduur van moderne digitale meters is echter een stuk korter. De eerste ’slimme’ meters zijn na enkele jaren alweer vervangen. Maar voor mensen die nog een analoge elektriciteitsmeter in huis hebben, lijkt er de komende drie jaar geen ontkomen meer aan.Vanaf dit jaar ploft een brief op de mat, waarin staat dat hun meter nu echt moet worden vervangen door een modern exemplaar.
Deze consumenten hebben dan de keus uit een slimme meter, die hun energiebedrijf in staat stelt van een afstand te registreren hoeveel gas en stroom er wordt verbruikt in huis. Sommige mensen vinden dat geen fijn idee. Zij kunnen ook kiezen voor een digitale stroommeter, waarbij hun energieleverancier het verbruik niet kan volgen. Wie daarvoor kiest, moet nog wel steeds één keer per jaar de meterstanden doorgeven.
Het vervangen van alle analoge stroommeters is geregeld in de nieuwe Energiewet, die later dit jaar ingaat. Voor deze operatie wordt drie jaar uitgetrokken. Als iedereen straks een digitale meter heeft, kan alle beschikbare stroom volgens de overheid beter worden verdeeld over Nederland en kunnen storingen worden voorkomen. Ook de afschaffing van de salderingsregeling in 2027 speelt een rol bij het vervangen van oudere meters.
Mensen zijn op basis van de Energiewet verplicht hun analoge meter om te laten ruilen voor een digitale. Doen zij dat niet, dan volgt een aanmaning. In extreme gevallen kan er een boete of dwangsom worden opgelegd.
Toch vraagt Woldring zich af wat er gebeurt als huiseigenaren hun goed werkende analoge meter per se willen houden en daarvoor naar de rechter stappen. „Dit gaat namelijk over iets wat achter de voordeur speelt.” Maar in België hebben tot nu toe alle personen die een digitale meter weigerden, hun rechtszaak verloren.
Volgens Vereniging Eigen Huis is het vasthouden aan de ouderwetse stroommeters op termijn ook niet houdbaar. „Steeds meer van deze meters zijn aan het einde van hun technische levensduur”, legt woordvoerder Hans André de la Porte uit. „En door slijtage worden ze onbetrouwbaar. Dan moeten netbeheerders die meters gaan vervangen, en nieuwe draaischijfmeters worden niet meer gemaakt.” Als een analoge stroommeter kapot gaat, wordt die sowieso al vervangen door een digitale meter.
„Bovendien gaat het ’verdienen’ met de oude terugdraaiende meter straks niet meer op. Dat is balen voor de meterhouders”, stelt Joyce Donat van de Consumentenbond. „We moeten anderzijds ook reëel zijn: de energiemeters van alle andere acht miljoen huishoudens werken zo ook niet meer.”
Heel simpel: het speelt zich af achter de voordeur, maar is eigendom van de netbeheerder. De netbeheerder heeft het recht om aan haar eigendommen werkzaamheden te verrichten. Dat is vastgelegd in zowel de elektriciteitswet als gaswet. Met behulp van die wetgeving kan de netbeheerder simpelweg toegang tot de woning vorderen en dat zal in deze gevallen ook zonder meer toegewezen worden. Als de weigeraar zich vervolgens niet neerlegt bij de uitspraak, kan de rechtbank zelfs een tijdelijke ontruiming van de woning vorderen, op kosten van de weigeraar, voor de periode die de netbeheerder nodig heeft om haar monteurs ongestoord het werk te laten uitvoeren.quote:Toch vraagt Woldring zich af wat er gebeurt als huiseigenaren hun goed werkende analoge meter per se willen houden en daarvoor naar de rechter stappen. „Dit gaat namelijk over iets wat achter de voordeur speelt.” Maar in België hebben tot nu toe alle personen die een digitale meter weigerden, hun rechtszaak verloren
Eerder overleg omtrent besteding van de reeds gereserveerde ¤60miljoen was vastgelopen.quote:Bron: RijksOverheid 14feb25
Kwetsbare huishoudens kunnen ook dit jaar in aanmerking komen voor steun via een energiefonds. Dat is de uitkomst van een nieuwe ronde gesprekken tussen het kabinet en de energiesector. Er wordt nu gezamenlijk verder gewerkt om het fonds zo snel mogelijk te kunnen openen
De Model SS neem ik aan?quote:Op zaterdag 1 maart 2025 22:02 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Om 13:00 de Swasticar aan de lader
Voel je je daar nou relaxed bij, altijd maar micromanagement moeten bedrijven om iets wat eigenlijk een commodity is? Al dat gedoe om in de gaten te houden of het nou 3 euro kost door actief management of 4 euro als je gewoon lekker niks doet en eens een mooi boek kunt lezen of wat.quote:Op zaterdag 1 maart 2025 14:02 schreef zakjapannertje het volgende:
Het wordt morgen een achtbaan hier:
[ afbeelding ]
Voor mij kan het niet dynamisch genoeg zijn. Wat mij betreft mogen dynamische tarieven ook voor het drinkwater ingevoerd worden.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 19:24 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Voel je je daar nou relaxed bij, altijd maar micromanagement moeten bedrijven om iets wat eigenlijk een commodity is? Al dat gedoe om in de gaten te houden of het nou 3 euro kost door actief management of 4 euro als je gewoon lekker niks doet en eens een mooi boek kunt lezen of wat.
Ik bedoel: een mens heeft toch hopelijk wel iets beter te doen dan dat monitoren?![]()
Persoonlijk zou ik het zeer zeer vermoeiend en zinloos vinden als ik mezelf daar bezig mee zou moeten houden.
Op de 1 of andere manier zorgt al dat monitoren voor m.i. heel valse sentimenten "ACHTBAAN!!!!". Terwijl het eigenlijk nergens over gaat. Althans niet iets wat nuttig of nodig is om je je mee bezig te houden. Denk ik dan hoor. Zoveel moeite voor zo weinig resultaat....
Gij gekkenhuis!quote:Op zaterdag 8 maart 2025 20:42 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Voor mij kan het niet dynamisch genoeg zijn. Wat mij betreft mogen dynamische tarieven ook voor het drinkwater ingevoerd worden.
Ja. De energiebelasting op zowel een m³ gas als per kWh elektriciteit zijn met ingang van 1 januari 2025 met ongeveer 1 cent gedaald.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 17:41 schreef Jeo_Boden het volgende:
Zijn er al concrete stappen genomen om de belastingen op gas en electra te minderen voor 2025?
Op welke site/leverancier vind je deze info?quote:Op zaterdag 1 maart 2025 14:02 schreef zakjapannertje het volgende:
Het wordt morgen een achtbaan hier:
[ afbeelding ]
Eneco. Daar betaal ik nu een jaar en bijna een maand energie voor dynamische tarieven.quote:Op zondag 9 maart 2025 09:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Op welke site/leverancier vind je deze info?
quote:Op zondag 9 maart 2025 10:13 schreef zakjapannertje het volgende:
Eneco. Daar betaal ik nu een jaar en bijna een maand energie voor dynamische tarieven.
Je kunt ook op https://www.stroomperuur.nl kijkenquote:Op zondag 9 maart 2025 09:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Op welke site/leverancier vind je deze info?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |