Persco om 15.00 uurquote:In een portiekflat in Den Haag woedt zaterdagmorgen een zeer grote brand na een explosie. Op beelden is te zien dat de gevel van enkele woningen is weggevaagd. Hulpdiensten zijn bezig met het zoeken en redden van mensen in het pand.
quote:Op zaterdag 7 december 2024 13:51 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Dat lijkt mij ook niet waarschijnlijk hoor. Misschien vermoedt de politie dat degenen die de explosie hebben veroorzaakt ook de auto in brand hebben gestoken (om sporen uit te wissen)?
Ik heb in de Afghanistan periode een aantal keren het resultaat van een VBIED mogen aanschouwen en dan is er weinig van de auto over...quote:Op zaterdag 7 december 2024 13:52 schreef Sodeknetters het volgende:
Als ik zo de foto bekijk niet, de bebouwing het dichtst bij de auto lijkt nog intact. Tenzij het wrak is verplaatst door hulpdiensten oid. En de carrosserie ziet er niet ernstig vervormd uit zo op het eerste gezicht.
Niet verplaatst, zo te zien:quote:Op zaterdag 7 december 2024 13:52 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Als ik zo de foto bekijk niet, de bebouwing het dichtst bij de auto lijkt nog intact. Tenzij het wrak is verplaatst door hulpdiensten oid. En de carrosserie ziet er niet ernstig vervormd uit zo op het eerste gezicht.
Nee, lijkt me sterk. In geval er sprake is van kwade opzet bij het geheel, kan het wel zo zijn dat er een explosief bij het pand is geplaatst om een aanslag op iemand te plegen en dat tevens de auto van die persoon in de fik is gestoken. Een andere optie is simpelweg dat door de explosie een stuk brandend puin op/tegen de plastic delen van die auto terecht is gekomen en daardoor de auto is gaan branden. Meeste rondvliegend puin zal niet branden, want glas, beton en steen brandt nu eenmaal niet. Maar er zal net een brandend kussen ofzo (= olieproduct dus eenmaal brandend gaat dat wel lekker door) tegen deze ene auto zijn gekomen. Niet geheel ondenkbaar. En de brandweer zal zich na aankomst op deze locatie waarschijnlijk niet gefocust hebben op het snel blussen van deze autobrand waar de eerste melding over ging. De bemanning van de eerste paar brandweerwagens had wel wat beters te doen dan het afblussen van een auto die toch al total-loss is op het moment dat de brandweer arriveert.quote:Op zaterdag 7 december 2024 13:46 schreef AchJa het volgende: [..] En auto op 10 meter afstand die behoudens uitgebrand te zijn organieke model nog heeft zou een half blok opgeblazen hebben ofzo?
Ik heb heb ook over geluid. Goed te horen en voelen met koptelefoon op.quote:
Wel heel aannemelijk inderdaad.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:02 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Niet verplaatst, zo te zien:
[ afbeelding ]
Ik ga vooralsnog ook voor het scenario "in brand gestoken gejatte auto".
Gezien de schade en het tijdstip kan het bijna niet anders dan dat er meerdere overledenen zullen zijn. Verschrikkelijkquote:
Treurig, maar niet onverwacht toch. Totale vernietiging, vroeg in de ochtend als de meeste mensen thuis zijn...quote:
quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:03 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Wel heel aannemelijk inderdaad.
Als dit een aanslag in het criminele circuit is geweest maakt dit me echt boos.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:04 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Gezien de schade en het tijdstip kan het bijna niet anders dan dat er meerdere overledenen zullen zijn. Verschrikkelijk
De hulpdiensten hebben een Code 20 alarmering uitgegeven. Wat ze doen als 20 slachtoffers/gewonden verwachten.quote:Op zaterdag 7 december 2024 13:57 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
In de liveblog van nu.nl zeiden ze 4 uur geleden dat de politie rekening houdt met 20 vermisten.
Vergelijkbaar met de Bijlmerramp, even los van de oorzaak natuurlijk. Als dit om 2 uur in de middag gebeurd op een doordeweekse dag dan zijn er meestal minder mensen thuis.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:05 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Treurig, maar niet onverwacht toch. Totale vernietiging, vroeg in de ochtend als de meeste mensen thuis zijn...
Er zijn al aanslagen geweest op journalisten, advocaten, reeksen bomaanslagen, vergismoorden op volstrekt onschuldige mensen... de greep op de georganiseerde misdaad is men allang verloren.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:08 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Als dit een aanslag in het criminele circuit is geweest maakt dit me echt boos.
Fijn als je elkaar afmaakt maar maak geen onschuldige slachtoffers.
We zijn verdomme geen maffia-land. Keihard aanpakken die idioten.
Dit is nu al een paar jaren aan het etteren met die aanslagen en ze worden steeds groter.
Minder bedoel je, dan zijn veel mensen werken.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:09 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Vergelijkbaar met de Bijlmerramp, even los van de oorzaak natuurlijk. Als dit om 2 uur in de middag gebeurd op een doordeweekse dag dan zijn er meestal mensen thuis.
Dat moet dan wel een aanval zijn geweest met een raketwerper, een “reguliere aanslag” in de laatste jaren waren wat cobra’s in een tasje aan een deur waarbij de deur en misschien een raam sneuvelde. Met een paar cobraks blaas je niet een deel van een gebouw weg.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:08 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Als dit een aanslag in het criminele circuit is geweest maakt dit me echt boos.
Fijn als je elkaar afmaakt maar maak geen onschuldige slachtoffers.
We zijn verdomme geen maffia-land. Keihard aanpakken die idioten.
Dit is nu al een paar jaren aan het etteren met die aanslagen en ze worden steeds groter.
Klopt, en de kliek die daar achter zat hebben ze grotendeels wel achter de tralies zitten nu.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:10 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Er zijn al aanslagen geweest op journalisten, advocaten, reeksen bomaanslagen, vergismoorden op volstrekt onschuldige mensen... de greep op de georganiseerde misdaad is men allang verloren.
Ik denk niet dat deze autobrand de explosie veroorzaakt heeft, denk dan eerder eerst auto, dan bommetje voor de flat.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:02 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Niet verplaatst, zo te zien:
[ afbeelding ]
Ik ga vooralsnog ook voor het scenario "in brand gestoken gejatte auto".
Met dank ook aan iedereen "die wel eens een pilletje neemt". Desondanks eerst maar eens afwachten wat de oorzaak van deze explosie is en hopen dat het aantal slachtoffers meevalt.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:10 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Er zijn al aanslagen geweest op journalisten, advocaten, reeksen bomaanslagen, vergismoorden op volstrekt onschuldige mensen... de greep op de georganiseerde misdaad is men allang verloren.
ze hebben laaghangend fruit achter de tralies zitten, die ook gewoon door kunnen doorgaan met communiceren, dus nee, grip op de criminaliteit hebben ze nietquote:Op zaterdag 7 december 2024 14:13 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Klopt, en de kliek die daar achter zat hebben ze grotendeels wel achter de tralies zitten nu.
Maar een paar jaar geleden begonnen weer die aanslagen met explosieven in woonwijken. Zoals ook met die loodgieter als slachtoffer van meerdere aanslagen die pas geleden is overleden.
Dit suddert veel te lang door. Misschien gaan ze het nu wel keihard aanpakken. Ik mag het hopen!
Ik moest dit toch even opzoeken.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:01 schreef AchJa het volgende:
Ik heb in de Afghanistan periode een aantal keren het resultaat van een VBIED mogen aanschouwen en dan is er weinig van de auto over...
Is geen fabel en gewoon netjes gemeten door het TNO. Een cobra 8 heeft een overdruk die ongeveer gelijk is aan die van een aanvalsgranaat / handgranaat.quote:Op zaterdag 7 december 2024 13:53 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
Waarom blijft die fabel toch zo hardnekkig? Als een echte handgranaat ontploft in je hand kunnen ze proberen om je te identificeren aan de hand van je tandartsadministratie, zo'n cobra heeft dat effect niet hoor.
De kat bleef inderdaad vrij rustig.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:17 schreef Qarrad het volgende:
[..]
De mijne zou een bobsleetje gedaan hebben langs de muren bij zo'n knal
Duhquote:Op zaterdag 7 december 2024 14:06 schreef Scjvb het volgende:
[..]![]()
Het lijkt welbeschouwd steeds meer op een aanslag vanuit het criminele circuit.
Mijn Teckel ookquote:Op zaterdag 7 december 2024 14:17 schreef Qarrad het volgende:
[..]
De mijne zou een bobsleetje gedaan hebben langs de muren bij zo'n knal
quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:22 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Heel mooi gebaar. Dus fatsoen bestaat toch nog in Nederland.
Er zijn mensen die wel eens rotjes in anussen van katten doen, kent u die?quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:22 schreef -river- het volgende:
[..]
De kat bleef inderdaad vrij rustig.
Als ze nu eens huiszoekingen deden of er nog boeken van republeinen in de kast staan, en die voor de deur in de fik steken, dan was dit ook Schilderwijks opgelost. Boekverbranding mag toch? Om de Koning te steunen.quote:
Ik stond op mijn kop in bed (was iets na drieën 's nachts) en mijn zoon ook. Kat stond in de paniekstand voor het raam.quote:Op zaterdag 7 december 2024 13:47 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik daarover gelezen idd, en wel vaker dat de daders minderjarig zijn.
Diep triest, zal jij ook best wel geschrokken zijn.
Dat zijn we wel. Al jaren.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:08 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
We zijn verdomme geen maffia-land.
Waarom zien SBS6 verslaggevers-ter-plekke er toch altijd uit als derderangs volkzangers die op het punt staan hun nieuwste campinghit "In mijn hart schijnt de zon voor jou" te zingen? Nou ja, zal het beoogd publiek wel aanspreken.quote:
ohquote:
Zo vroeg in de ochtend, zeker in het weekend, is de kans inderdaad vrij groot dat de meeste bewoners van de bovenwoningen thuis waren.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:05 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Treurig, maar niet onverwacht toch. Totale vernietiging, vroeg in de ochtend als de meeste mensen thuis zijn...
Die Russen kunnen wel wat hebben, dan moeten ze echt heel veel drinken.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:32 schreef LiptonLemon het volgende:
Weten we zeker dat een dronken Rus niet de verkeerde coördinaten heeft ingevoerd bij het lanceren van een Oersjnek raket?
Lieve katquote:
Georganiseerde misdaad is de arm van politiek. Al sinds de IRT-affaire is dit openlijk bekend. Iets met politieke cultuur.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:13 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Klopt, en de kliek die daar achter zat hebben ze grotendeels wel achter de tralies zitten nu.
Maar een paar jaar geleden begonnen weer die aanslagen met explosieven in woonwijken. Zoals ook met die loodgieter als slachtoffer van meerdere aanslagen die pas geleden is overleden.
Dit suddert veel te lang door. Misschien gaan ze het nu wel keihard aanpakken. Ik mag het hopen!
Kan ik me levendig voorstellen.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:29 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik stond op mijn kop in bed (was iets na drieën 's nachts) en mijn zoon ook. Kat stond in de paniekstand voor het raam.
Dochter sliep overal doorheen
Ik word al wakker van schreeuwmeneer die vorige week hier 's nachts op straat om hulp stond te krijsen en iets brabbelde over achtervolgd worden. De eerste keer kwam de politie om hem te vertellen dat ie beter naar huis kon gaan, tien minuten later kwam hij weer terug en namen ze hem maar mee.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:29 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik stond op mijn kop in bed (was iets na drieën 's nachts) en mijn zoon ook. Kat stond in de paniekstand voor het raam.
Dochter sliep overal doorheen
Zelensky had ook teveel gedronken, North Stream. Is hem niet in dank afgenomen, maar als hij en Bodanov het slim spelen, dan is er nog hoop.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:35 schreef -river- het volgende:
[..]
Die Russen kunnen wel wat hebben, dan moeten ze echt heel veel drinken.
Laatst bij een boem moest een dame haar onderbeen missen.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:42 schreef quirina het volgende:
Dus het is weer eens een aktie van een Ali Boembalie
Die gasten kunnen elkaar toch ook op een andere manier afmaken ipv zoveel slachtoffers die er niks mee te maken hebben?
Vind ik ook erg.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:43 schreef -river- het volgende:
[..]
Laatst bij een boem moest een dame haar onderbeen missen.
Hoeft niet in OP maar een kaarsje voor de slachtoffers, en betrokken hulpverleners. Sterkte iedereen. Starry Nightsquote:Op zaterdag 7 december 2024 14:03 schreef Falco het volgende:
Dit moet in de OP:
https://x.com/sttarrynigh(...)%2F2725242%2F1%2F999
Vooralsnog zijn we niet hier aanbeland: https://en.wikipedia.org/wiki/Avianca_Flight_203quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:47 schreef -river- het volgende:
[..]
En hier was ik al bang voor want meestal gaat het van erg naar erger.
Hadden ze dat verhaal over die MH17 maar niet zo moeten "opblazen".quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:53 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Vooralsnog zijn we niet hier aanbeland: https://en.wikipedia.org/wiki/Avianca_Flight_203
Maar goed, extremer en onachtzamer is het wel al geworden. Twintig, dertig jaar terug vielen er natuurlijk ook slachtoffers in het criminele circuit, dat waren dan meestal zware jongens die gericht door huurlingen in hun auto werden doodgeschoten enzo. Nu heb je reeksen bomaanslagen, middelbare scholieren die voor relatief kleine bedragen achterlijke risico's nemen (voor zichzelf en anderen), aanslagen op advocaten en dergelijke. Gaat niet de goede kant op.
Wat probeer je hier nu te zeggen?quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:57 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Hadden ze dat verhaal over die MH17 maar niet zo moeten "opblazen".
Criminelen en hun establishment vrindjes verzinnen altijd weer iets nieuws om de politiek mee bezig het laten houden. De angel, de kwetsbaarheid van democratie.
Ik kom ook wel eens op andere fora, was hier niet zo'n dingetje, op GeenStijl wel (groene pixel)quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:58 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Wat probeer je hier nu te zeggen?
Wat heeft de mh17 hier nu weer mee te maken?
We zitten hier op FOK! en het onderwerp is de explosie in Den Haagquote:Op zaterdag 7 december 2024 15:00 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Ik kom ook wel eens op andere fora, was hier niet zo'n dingetje, op GeenStijl wel (groene pixel)
Ja natuurlijk, maar mijn reactie waar ik MH17 in noemde was gebaseerd op de reactie waar vlucht AF203 in genoemd werd van @saparmurat_niyazovquote:Op zaterdag 7 december 2024 15:01 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
We zitten hier op FOK! en het onderwerp is de explosie in Den Haag
Beter dan die slampampers en zakkenvullers van onze belastingcentûh!!! NOS die niet uur na uur vollullen met non-informatie omdat er nog niks bekend is.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:33 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Waarom zien SBS6 verslaggevers-ter-plekke er toch altijd uit als derderangs volkzangers die op het punt staan hun nieuwste campinghit "In mijn hart schijnt de zon voor jou" te zingen? Nou ja, zal het beoogd publiek wel aanspreken.
vanochendquote:Op zaterdag 7 december 2024 15:16 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Mens en macht ipv man en macht. Piekkedonker ipv pikkedonker
Dat kind is mij onduidelijk. Wel vervoerd met de ambulance maar niet gewond of naar het ziekenhuis gebracht? Begreep ik dat goed?quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:23 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Nou, we kunnen er dus wel vanuit gaan dat er dus nog veel meer doden zijn, zo te horen.
Misschien een ouder gewond afgevoerd in de ambulance en het kind meteen meegenomen, zoiets?quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:24 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Dat kind is mij onduidelijk. Wel vervoerd met de ambulance maar niet gewond of naar het ziekenhuis gebracht? Begreep ik dat goed?
Ja ik mag deze burgermeester wel.quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:25 schreef MissionPhailed het volgende:
Korte antwoorden zonder poespas. Deze man is van de duidelijke communicatie.
Misschien een kind van een van de gewonden.quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:24 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Dat kind is mij onduidelijk. Wel vervoerd met de ambulance maar niet gewond of naar het ziekenhuis gebracht? Begreep ik dat goed?
Politie en OM zitten er ook nog niet bij dus ze weten gewoon nog niet genoeg.quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:25 schreef Molo het volgende:
Burgemeester doet het top.
Niveau van vragen is echt bedroevend
Knap hoe hij er mee omgaat en hoe hij duidelijkheid geeft waar het kan
Zoiets denk ik wel. Ouder nog aanspraakbaar genoeg dat kind mee kan ofzo.quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:26 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Misschien een kind van een van de gewonden.
onze nieuwe MP!quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:26 schreef PinkLow het volgende:
Hulde aan de burgemeester! Eindelijk eens iemand die alle domme vragen meteen de kop indrukt.
Precies, en dat doet hij netjes in deze situatiequote:Op zaterdag 7 december 2024 15:26 schreef Haags het volgende:
[..]
Politie en OM zitten er ook nog niet bij dus ze weten gewoon nog niet genoeg.
ze kunnen ruilen iddquote:Op zaterdag 7 december 2024 15:27 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Denk dat Dick dat wel prima zal vinden.
Ik weet niet goed hoe je dit bedoelt, maar ik vind het gewoon mooi. Beschaafd. Teken dat je meeleeft.quote:
Heb het idee dat Dick het liefste op de achtergrond werkt en juist niet midden tussen de mensen en in de schijnwerpers als burgemeester.quote:
Dickie ken gewoon in Du Haag blijve wonuh.quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:30 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Heb het idee dat Dick het liefste op de achtergrond werkt en juist niet midden tussen de mensen en in de schijnwerpers als burgemeester.
De beste man leek wel een kater of zo te hebben, het verhaal etc. was duidelijk, maar het kwam er een beetje vreemd uit..quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:26 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ik vind het een heel aparte persconferentie. Niet per definitie slecht, want hij geeft op veel vragen duidelijker antwoord dan gebruikelijk. Andere trekjes zijn wel irritant.
Tja, Geert is nou niet direct de juiste persoon hiervoor.quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:30 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Heb het idee dat Dick het liefste op de achtergrond werkt en juist niet midden tussen de mensen en in de schijnwerpers als burgemeester.
dankjewel schat!!!!!!!!!!quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:29 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Dit is nou met afstand de meest intelligente opmerking die ik je heb zien maken.
Prima plan. Geen geouwehoer, niet eromheen draaien en alle ellendige haaibaaijournalistjes met hun eencellige vragen meteen de kop in drukken.quote:
gaan we dat regelenquote:Op zaterdag 7 december 2024 15:35 schreef PinkLow het volgende:
[..]
Prima plan. Geen geouwehoer, niet eromheen draaien en alle ellendige haaibaaijournalistjes met hun eencellige vragen meteen de kop in drukken.
Oei ik lees terug wat ik schrijf, het zit mij hoog.. Al die domme vragen af en toe...
Gokje, maar dan weten ze dat dus niet?quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:35 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Wat ik wat merkwaardig vind is dat we helemaal geen merk/model te horen hebben gekregen over die hard wegrijdende auto. Als je getuigen zoekt is het wel zo handig om te melden naar welke type ze moeten uitkijken, nietwaar?
Ongetwijfeld is de politie zelf vast ook de verkeerscamera's in de nabije omgeving aan het uitpluizen.
Hij trolt al de hele tijd.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:58 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Wat probeer je hier nu te zeggen?
Wat heeft de mh17 hier nu weer mee te maken?
Een bewoner met een dashcam heeft de auto naar zeggen zelfs gefilmd.quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:37 schreef Drass het volgende:
[..]
Gokje, maar dan weten ze dat dus niet?
De man is duidelijk aangedaan.quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:31 schreef The-BFG het volgende:
[..]
De beste man leek wel een kater of zo te hebben, het verhaal etc. was duidelijk, maar het kwam er een beetje vreemd uit..
Nou als ik getuige zou zijn geweest had je pech, tot voor kort dacht ik nl dat ik nog nooit een Tesla te hebben gezien.quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:35 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Wat ik wat merkwaardig vind is dat we helemaal geen merk/model te horen hebben gekregen over die hard wegrijdende auto. Als je getuigen zoekt is het wel zo handig om te melden naar welke type ze moeten uitkijken, nietwaar?
Ongetwijfeld is de politie zelf vast ook de verkeerscamera's in de nabije omgeving aan het uitpluizen.
Of ze weten het allangquote:Op zaterdag 7 december 2024 15:37 schreef Drass het volgende:
[..]
Gokje, maar dan weten ze dat dus niet?
Inderdaad ja.quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:38 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
De man is duidelijk aangedaan.
Heb niets nieuws gehoord, alleen maar dat de hulpverleners zo verschrikkelijk profesioneel zijn.quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:26 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ik vind het een heel aparte persconferentie. Niet per definitie slecht, want hij geeft op veel vragen duidelijker antwoord dan gebruikelijk. Andere trekjes zijn wel irritant.
Een brokstuk. Ughe ughe...quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:36 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Wat ging er toen door je heen?
Politie die doet alsof ze in het duister tasten om de op het oog hebbende verdachten op het verkeerde been te zetten? Wie weet.quote:
Als een auto er vandoor gaat kom je al snel op grotere wegen uit om Mariahoeve heen, en die hebben allemaal tig camera's hangen. Nog wat extra tov andere steden omdat vlakbij de landelijke overheid etc etcquote:Op zaterdag 7 december 2024 15:45 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Politie die doet alsof ze in het duister tasten om de op het oog hebbende verdachten op het verkeerde been te zetten? Wie weet.
Damn.quote:
Zoals gewoonlijk zeggen ze nooit iets over lopende onderzoeken. Zeker niet zo vroeg.quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:45 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Politie die doet alsof ze in het duister tasten om de op het oog hebbende verdachten op het verkeerde been te zetten? Wie weet.
Meerdere explosies bij een gasexplosie, lijkt me niet bepaald het scenario hierquote:Op zaterdag 7 december 2024 15:50 schreef Paul het volgende:
Denken lullie dat het een aanslag was of bijv iemand die z'n gas vergeten was uit te zetten
Ik denk een aanslagpleger die vergeten was het gas uit te zettenquote:Op zaterdag 7 december 2024 15:50 schreef Paul het volgende:
Denken lullie dat het een aanslag was of bijv iemand die z'n gas vergeten was uit te zetten
Ik heb bij dit geluid een beetje het Enschede gevoel, volgens mij waren dat ook zulke klappen.quote:
Dit riekt wel naar een aanslag ja.quote:
Aan het geluid te horen lijkt het idd het ontploffen van vuurwerk of explosieven.quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:55 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Ik heb bij dit geluid een beetje het Enschede gevoel, volgens mij waren dat ook zulke klappen.
Of draai ik nou door?
Dat lijkt mij dan te beginnen met 1 grote knal en en niet 2 kleinere knallen ervoor.quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:55 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Dit riekt wel naar een aanslag ja.
Geen idee, geen verstand van aanslagen.quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:56 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij dan te beginnen met 1 grote knal en en niet 2 kleinere knallen ervoor.
Dat idee had ik wel, en in Enschede waren volgens mij ook meerdere knallen.quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:56 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Aan het geluid te horen lijkt het idd het ontploffen van vuurwerk of explosieven.
Het is exact vergelijkbaar met Enschede. Eerst een paar kleine explosies, vervolgens een ruisend geluid waarna de grote explosie volgt. Die grote knal heb ik op hemelsbreed 20 km nog gevoeldquote:Op zaterdag 7 december 2024 15:55 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Ik heb bij dit geluid een beetje het Enschede gevoel, volgens mij waren dat ook zulke klappen.
Of draai ik nou door?
Ik godzijdank ook niet, maar een explosief zegt gelijk boem denk ik.quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:57 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Geen idee, geen verstand van aanslagen.
WTFquote:Op zaterdag 7 december 2024 15:57 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Dat idee had ik wel, en in Enschede waren volgens mij ook meerdere knallen.
Oh je woonde daar?quote:Op zaterdag 7 december 2024 15:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het is exact vergelijkbaar met Enschede. Eerst een paar kleine explosies, vervolgens een ruisend geluid waarna de grote explosie volgt. Die grote knal heb ik op hemelsbreed 20 km nog gevoeld
Odds voor vuurwerk gaan weer omlaag...quote:
gaan ze straks deze topic voorlezenquote:Op zaterdag 7 december 2024 15:57 schreef superniger het volgende:
Bij SBS6 laten ze tweets van random Nederanders zien.
Jeez zeg.quote:
Maar daar had je toch dat vuurwerk wat de lucht in gingquote:Op zaterdag 7 december 2024 15:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het is exact vergelijkbaar met Enschede. Eerst een paar kleine explosies, vervolgens een ruisend geluid waarna de grote explosie volgt. Die grote knal heb ik op hemelsbreed 20 km nog gevoeld
Dat was een opslag voor siervuurwerk.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:01 schreef Molo het volgende:
[..]
Maar daar had je toch dat vuurwerk wat de lucht in ging
Dat zie/zag je hier nergens geloof ik
Ja weet ikquote:Op zaterdag 7 december 2024 16:04 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Dat was een opslag voor siervuurwerk.
Jaquote:Op zaterdag 7 december 2024 16:04 schreef Oud_student het volgende:
Op Tarwekamp 69 zit Cafe bar Rosa, is die door de explosie getroffen ?
OK, was dat misschien het doelwit van de aanslag?quote:
Ik woon nog steeds op dezelfde afstandquote:Op zaterdag 7 december 2024 15:59 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Oh je woonde daar?
Dat is wat ik er nog van in mijn geheugen heb. laatst er nog een docu van gezien.
Maar het is al lang geleden.
Ik heb er ook geen verstand van, ik moest daar aan denken.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:05 schreef Molo het volgende:
[..]
Ja weet ik
Maar wat is de kans dat een dusdanig grote partij knalvuurwerk die zo'n blok huizen kan wegvagen twee kleine klappen doet en vervolgens àlles in één keer af gaat en erna niets meer. Dat lijkt me niet heel waarschijnlijk al ben ik verre van een expert op dit vlak
https://www.google.nl/sea(...)lpg=cid:CgIgAQ%3D%3Dquote:Op zaterdag 7 december 2024 16:04 schreef Oud_student het volgende:
Op Tarwekamp 69 zit Cafe bar Rosa, is die door de explosie getroffen ?
Ik ben er ook eens langs gelopen, ik weet nog het enige dat daar heel leek was een groene telefooncel.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:10 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik woon nog steeds op dezelfde afstandZondagochtend na het stappen nog heen geweest om de schade met eigen ogen te zien. Naarmate je dichterbij kwam zag je steeds meer gesneuvelde ruiten en beschadigde woningen. Eenmaal dichterbij leek het of er jaren lang oorlog heeft gewoed. Niets stond meer overeind. Dan is dit klein bier natuurlijk, maar wat daar gebeurd is hoop je nooit meer mee te maken.
Wel opvallend dat hier opzet in het spel lijkt. Een dergelijke explosie veroorzaak je niet met het gooien van een bommetje.
je doet me denken aan Peter R.devries die deed ook altijd zo van die vragen stellen in zn showquote:Op zaterdag 7 december 2024 16:13 schreef Oud_student het volgende:
Als het een aanslag is geweest, wist de pleger dan dat daar vuurwerk opgeslagen was?
Of had hij een andere reden om de aanslag te plegen en was dit ongewild het resultaat?
Ik hoor 4 explosies, dit is heel prematuur maar het lijkt me echt vuurwerk.quote:
Dan moet ik er maar mee stoppen voordathet met mij ook slecht aflooptquote:Op zaterdag 7 december 2024 16:14 schreef Paul het volgende:
[..]
je doet me denken aan Peter R.devries die deed ook altijd zo van die vragen stellen in zn show
Vraag het de dader van de aanslag even. Niemand hier zal je het antwoord geven.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:13 schreef Oud_student het volgende:
Als het een aanslag is geweest, wist de pleger dan dat daar vuurwerk opgeslagen was?
Of had hij een andere reden om de aanslag te plegen en was dit ongewild het resultaat?
In de omgeving zal vast iemand weten of er wel dan niet vuurwerk was opgeslagen. Misschien wel iemand op FOK !quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:16 schreef Inbox het volgende:
[..]
Vraag het de dader van de aanslag even. Niemand hier zal je het antwoord geven.
Toegevoegd aan de OPquote:Op zaterdag 7 december 2024 16:17 schreef Gizmogirl28 het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)og-onder-puin-liggen
[ afbeelding ]
Tuurlijk joh!quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:19 schreef Oud_student het volgende:
[..]
In de omgeving zal vast iemand weten of er wel dan niet vuurwerk was opgeslagen. Misschien wel iemand op FOK !
@Haags, was dit een bekend adres?quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:19 schreef Oud_student het volgende:
[..]
In de omgeving zal vast iemand weten of er wel dan niet vuurwerk was opgeslagen. Misschien wel iemand op FOK !
Tja, lijkt er toch op te wijzen dat er zwaar vuurwerk lag.quote:
welke belofte? krijgen ze niet voor elkaarquote:Op zaterdag 7 december 2024 16:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Tja, lijkt er toch op te wijzen dat er zwaar vuurwerk lag.
Waar blijft trouwens het beloofde vuurwerk verbod?
Als dit al vuurwerk was, was het verboden vuurwerk.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Knalvuurwerk is al verboden.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Haags is even de puinzooi in zijn huis aan het opruimenquote:Op zaterdag 7 december 2024 16:25 schreef raptorix het volgende:
[..]
@:haags, was dit een bekend adres?
Dat gaat de huidige populistische zooitje niet regelen in ieder geval.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Foei!!! Mag niet!!!quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:32 schreef Molo het volgende:
[..]
Als dit al vuurwerk was, was het verboden vuurwerk.
Wat een vuurwerkverbod er dan nog aan kan doen zou ik niet weten
Dat bedoel ik inderdaad, is iets weggevallen bij het typen. Bijgewerkt in de post.quote:Op zaterdag 7 december 2024 14:10 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Minder bedoel je, dan zijn veel mensen werken.
Kan die oeverloze discussie niet gewoon hier gevoerd worden?quote:
De rest ligt nog onder het puin, wellicht?quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:37 schreef roos94 het volgende:
Hoe kan er bij zo'n enorme ravage op dat tijdstip "maar" drie gewonden zijn? Heel fijn of course, maar, hoe? Als je die foto's ziet ..
Er zijn al doden onder het puin vandaan gehaald.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:37 schreef roos94 het volgende:
Hoe kan er bij zo'n enorme ravage op dat tijdstip "maar" drie gewonden zijn? Heel fijn of course, maar, hoe? Als je die foto's ziet ..
Oké dat wist ik niet.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:39 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
De rest ligt nog onder het puin, wellicht?
kijk de persconferentie even terugquote:
quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:37 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Foei!!! Mag niet!!!
Ik zou bijna gaan hopen dat een vent als Poetin hier eens schoon schip kwam maken.
Fuck vrijheid van meningsuiting en fuck democratie.
quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:36 schreef Netsplitter het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)ven-auto-s~ae682224/
Grote politieactie op A4 richting Den Haag: automobilist omsingeld door zeker zeven auto's
Op de A4 richting Den Haag heeft zaterdagmiddag een grote politieactie plaatsgevonden. Voor de inzet zijn twee rijstroken bij Zoeterwoude-Rijndijk tijdelijk afgesloten. Een automobilist is door zeker zeven politieauto's omsingeld.
Zou het gerelateerd zijn?
Fan onse bulastingsente!quote:Op de berichtendienst vraagt een gebruiker zich af of ‘tien politiewagens om twee rijbanen af te sluiten niet wat overdreven is’.
Is bergingsoperatie nu... Niet bestquote:
Dan was het 1 doffe dreun geweestquote:Op zaterdag 7 december 2024 16:41 schreef HiDiHo het volgende:
Ik hou het op een gasexplosie
Blij dat ik van het gas af ben![]()
Dat hoeft niet als het twee ruimtes waren gevuld met gasquote:Op zaterdag 7 december 2024 16:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dan was het 1 doffe dreun geweest
Dan waren die alsnog heel kort op elkaar geweestquote:Op zaterdag 7 december 2024 16:53 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Dat hoeft niet als het twee ruimtes waren gevuld met gas
Bron: De Stentorquote:Een derde slachtoffer is zojuist tussen het puin vandaan gehaald. Eerder werden al twee lichamen geborgen. De hulpdiensten blijven doorzoeken tussen het puin naar mogelijk meerdere slachtoffers.
Drie personen liggen in het ziekenhuis. Een van hen is er erg slecht aan toe.
Juist in de kelder ben je dan misschien veilig.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:59 schreef Irri-tante het volgende:
Dat gaat opeens 'snel' met lichamen vinden. Niet verrassend natuurlijk. Er zullen veel mensen thuis zijn geweest op dit tijdstip.
Nu maar hopen dat de verhalen over de kroeg deze keer geen werkelijkheid zijn (een kelder waar nog wel eens verder gefeest werd)
Stop the count!quote:
De kroeg lijkt er nog te staan, ik verwacht eerder dat het probleem in een buurkelder ontstaan is.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:59 schreef Irri-tante het volgende:
Dat gaat opeens 'snel' met lichamen vinden. Niet verrassend natuurlijk. Er zullen veel mensen thuis zijn geweest op dit tijdstip.
Nu maar hopen dat de verhalen over de kroeg deze keer geen werkelijkheid zijn (een kelder waar nog wel eens verder gefeest werd)
Je denkt opslag van zwaar vuurwerk?quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
De kroeg lijkt er nog te staan, ik verwacht eerder dat het probleem in een buurkelder ontstaan is.
Ja, of een drugslab.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:06 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Je denkt opslag van zwaar vuurwerk?
Vuurwerk heeft een snelle ontsteking en kans op vuur is veel kleinerquote:Op zaterdag 7 december 2024 17:06 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Je denkt opslag van zwaar vuurwerk?
Al besproken.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:10 schreef Dotteke het volgende:
Audio: beveiligingscamera neemt explosies Den Haag op
https://www.telegraaf.nl/(...)xplosies-den-haag-op
De weinige gewonden zijn makkelijk te verklaren door het tijdstip: mensen liggen in bed onder warme dekens. Dat biedt behoorlijk wat bescherming tegen rondvliegende glasscherven van alle gebroken ramen. Ook zijn er weinig tot geen mensen op straat om 6u15 en is er dus ook weinig kans dat er toevallige voorbijgangers zijn die geraakt worden door het rondvliegend puin.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:37 schreef roos94 het volgende:
Die is al 2 keer gepost zonder linkje naar de Telegraaf, die het ook gewoon van Twitter geplukt heeft.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:10 schreef Dotteke het volgende:
En zwijgt als het graf, omdat ze mogelijk morsdood zijn.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:39 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
De rest ligt nog onder het puin, wellicht?
Pfffquote:Op zaterdag 7 december 2024 17:10 schreef Dotteke het volgende:
Dat het ineens "snel" gaat kan komen doordat ze wellicht de delen van het dak verwijderd hebben met het groot materieel waardoor nu de (restanten van) de slaapkamers doorzocht kunnen worden.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:59 schreef Irri-tante het volgende:
De telegraaf vergeet RTL te vermelden in de headline.quote:
Als alles zo verwoest is, dan komt het vuur wellicht niet van de explosie zelf. Een verwoeste meterkast waar het gas uit de leiding staat te spuiten en tegelijkertijd de elektra kortsluiting maakt en vrolijk staat te vonken als gevolg van een grote explosie is genoeg om in de berg puin snel een behoorlijke brand te laten ontstaan.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:11 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Vuurwerk heeft een snelle ontsteking en kans op vuur is veel kleiner
Daarom denk ik ook dat het een gasexplosie isquote:Op zaterdag 7 december 2024 17:18 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als alles zo verwoest is, dan komt het vuur wellicht niet van de explosie zelf. Een verwoeste meterkast waar het gas uit de leiding staat te spuiten en tegelijkertijd de elektra kortsluiting maakt en vrolijk staat te vonken als gevolg van een grote explosie is genoeg om in de berg puin snel een behoorlijke brand te laten ontstaan.
ze zullen heel gericht kunnen zoeken waarschijnlijk want de honden hebben vermoedelijk al het een en ander aangewezen of uitgeslotenquote:Op zaterdag 7 december 2024 16:59 schreef Irri-tante het volgende:
Maar weet de brandweer d.m.v. van metingen dan niet al snel dat er sprake is van een gasexplosie?quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:19 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Daarom denk ik ook dat het een gasexplosie is
Maar brand kan ook daarna ontstaan zijn ivm kapotte gasleiding idd
Of gewoon helemaal niet, dat gezeik altijd van mensen dat er direct een livestream op moet staan zodat ze de geborgen lijken kunnen zien en "journalisten" hun tijd met speculaties aan elkaar moeten lullen is ook schijt-irritant.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:17 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
De telegraaf vergeet RTL te vermelden in de headline.![]()
Echt, wat een non-nieuws zeg. Dit mag ook wel over een paar dagen besproken worden.
Serieus? Damn, dan spoor je echt niet als verslaggeverquote:Op zaterdag 7 december 2024 17:26 schreef Leandra het volgende:
Maar gelukkig hebben ze SBS6, die er niet eens voor terugdeinst met draaiende camera aan te bellen bij de moeder van een vermist meisje wiens lichaam net gevonden is, nou wat een kwaliteitsverslaggeving.
Ik denk dat dat alleen te meten was vóór de explosiequote:Op zaterdag 7 december 2024 17:24 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Maar weet de brandweer d.m.v. van metingen dan niet al snel dat er sprake is van een gasexplosie?
Als je naast of boven een drugslab woont, bedoel je? Of bedoel je het anders?quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:24 schreef Mathijz het volgende:
Wachten is tot de DSIgoden ergens gaan invallen als er ergens opzet in is. Midden in een stad wegkomen is anno 2024 toch niet meer te doen.
Ik ben de Telegraaf die de enige (jeugdige) overlevende van een vliegramp ging bellen ook nog niet vergeten.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar gelukkig hebben ze SBS6, die er niet eens voor terugdeinst met draaiende camera aan te bellen bij de moeder van een vermist meisje wiens lichaam net gevonden is, nou wat een kwaliteitsverslaggeving.
Yep, en ik heb dat uit eerste hand, want die moeder was net verhuisd en een vriendin van mij woonde inmiddels in dat huis.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:27 schreef Inbox het volgende:
[..]
Serieus? Damn, dan spoor je echt niet als verslaggever
quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Of gewoon helemaal niet, dat gezeik altijd van mensen dat er direct een livestream op moet staan zodat ze de geborgen lijken kunnen zien en "journalisten" hun tijd met speculaties aan elkaar moeten lullen is ook schijt-irritant.
Wauw..quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:29 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik ben de Telegraaf die de enige (jeugdige) overlevende van een vliegramp ging bellen ook nog niet vergeten.
Idd, van hetzelfde kaliber, tuig is het.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:29 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik ben de Telegraaf die de enige (jeugdige) overlevende van een vliegramp ging bellen ook nog niet vergeten.
En zeker als ze niets nieuws melden, maar het gewoon een herhaling van een Tweet is die al meerdere keren gepost is.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:29 schreef Falco het volgende:
Kunnen we die kutkrant gewoon niet negeren?
Allejezus, ik zou niet voor mezelf instaan. Dan komt er echt een kransje bij op dat kerkhof.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Yep, en ik heb dat uit eerste hand, want die moeder was net verhuisd en een vriendin van mij woonde inmiddels in dat huis.
Ik dank OLH dat ze zelf geen kinderen heeft, want je zou een rolberoerte krijgen als je de deur opendoet en iemand douwt een microfoon in je gezicht met de vraag hoe het is dat het lichaam van je dochter gevonden is.
En dit is niets nieuws hè, dit was echt al jaren geleden.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:32 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Allejezus, ik zou niet voor mezelf instaan. Dan komt er echt een kransje bij op dat kerkhof.
Wordt nauwelijks gehandhaafdquote:
Waarom zijn er die twee explosies vooraf? Weet jij dat?quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:38 schreef HiDiHo het volgende:
Gasexplosies en explosies door explosieven hebben verschillende kenmerken, zowel in oorzaak als in effect. Hier zijn enkele belangrijke verschillen:
### 1. **Oorzaak**
- **Gasexplosie**:
- Ontstaat door het mengen van een brandbaar gas (zoals aardgas of waterstof) met zuurstof in de lucht, gevolgd door ontsteking (bijvoorbeeld door een vonk of een open vlam).
- Vereist een specifieke verhouding tussen gas en zuurstof om een explosieve atmosfeer te vormen (explosiegrenzen).
- Komt vaak voor in afgesloten ruimtes waar gasophoping mogelijk is.
- **Explosieven**:
- Ontstaan door het gecontroleerd tot ontploffing brengen van een chemisch mengsel of materiaal zoals TNT, dynamiet, of ANFO.
- Explosieven bevatten al de benodigde oxidatoren en brandstof, waardoor ze onafhankelijk van de omgeving kunnen detoneren.
---
### 2. **Explosieve kracht**
- **Gasexplosie**:
- Relatief minder krachtig dan explosieven.
- De kracht hangt af van de hoeveelheid gas, de concentratie, en de omgeving (bijv. afgesloten ruimte of open gebied).
- Het veroorzaakt doorgaans overdrukgolven die schade aan gebouwen veroorzaken, maar de energie is verspreid.
- **Explosieven**:
- Extreem krachtig en gericht; explosieven zijn ontworpen om maximale energie in een korte tijd vrij te geven.
- Kan perforeren, fragmenteren en schade toebrengen over grote afstanden.
---
### 3. **Fragmentatie**
- **Gasexplosie**:
- Fragmentatie is meestal het gevolg van de omgeving (bijvoorbeeld gebroken ramen, scheuren in muren).
- De explosie zelf genereert geen scherven of projectielen tenzij omringende objecten breken.
- **Explosieven**:
- Ontworpen om scherven/projectielen te produceren (bijv. granaatscherven) die gericht schade veroorzaken.
---
### 4. **Geluid en zichtbare effecten**
- **Gasexplosie**:
- Produceert vaak een doffe, lage knal met een vuurbal (afhankelijk van het type gas).
- Het zichtbare effect is vaak brand na de explosie.
- **Explosieven**:
- Produceert een scherpe, harde knal en vaak geen vuurbal, tenzij brandbare materialen in de omgeving aanwezig zijn.
- Explosieven laten vaak een krater of duidelijke detonatiesporen achter.
---
### 5. **Schadepatronen**
- **Gasexplosie**:
- Veroorzaakt schade aan omliggende structuren door de drukgolf die uitzet in alle richtingen.
- Schadepatronen zijn vaak minder symmetrisch en meer verspreid.
- **Explosieven**:
- Meestal een geconcentreerde en doelgerichte impact, met een symmetrisch schadepatroon rond het detonatiepunt.
---
### 6. **Restanten**
- **Gasexplosie**:
- Laat weinig tot geen specifieke chemische residuen achter, behalve sporen van verbrand materiaal.
- Analyse richt zich op de oorzaak van gasophoping (bijv. lekkages).
- **Explosieven**:
- Laten vaak detecteerbare chemische residuen achter, afhankelijk van het type explosief (bijv. nitraten, TNT-sporen).
- Onderzoek kan gericht zijn op geïdentificeerde explosieve stoffen.
---
Deze verschillen kunnen nuttig zijn bij het analyseren van een incident om de oorzaak vast te stellen. In forensisch onderzoek worden vaak drukpatronen, chemische analyses, en schadepatronen gebruikt om een onderscheid te maken tussen gasexplosies en explosieven.
Bij zulke grote hoeveelheden mag dat wel ja.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wordt nauwelijks gehandhaafd
Gelijk stellen met wapenhandel of terrorisme, keihard handhaven, 5-10 jaar op zetten.
Dat blijft speculeren maar ik denk dat de eerste explosie veroorzaakt is in een kleine ruime met minder gas waarna een grote ruimte met veel gas af gingquote:Op zaterdag 7 december 2024 17:42 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Waarom zijn er die twee explosies vooraf? Weet jij dat?
[ x ]
Klopt, onderzoek moet dat uitwijzenquote:
Ze zoeken dus naar pricacy schendende camera's.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:45 schreef egayalS het volgende:
Toen ze bij de politie ook die beelden van die deurbel zagen, dachten ze ook waarschijnlijk, "Dat zijn we vergeten jongens. De deurbellen!"
[ x ]
Vuurwerk gewoon Europees verbieden, ook beter voor het milieu en dieren.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:45 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Bij zulke grote hoeveelheden mag dat wel ja.
Maar goed, wat vuurwerk afsteken valt niet te handhaven.
De deurbel ligt een paar straten verder nu.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:45 schreef egayalS het volgende:
Toen ze bij de politie ook die beelden van die deurbel zagen, dachten ze ook waarschijnlijk, "Dat zijn we vergeten jongens. De deurbellen!"
[ x ]
Vuurwerkverboddiscussie mag lekker in dat topic. Niet hier.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Vuurwerk gewoon Europees verbieden, ook beter voor het milieu en dieren.
Vervolgens keihard handhaven.
Dat is absoluut geen gasexplosie geweest, niet als trigger iig.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:42 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Waarom zijn er die twee explosies vooraf? Weet jij dat?
[ x ]
De experts groeien weer aan de bomen lees ik...quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:45 schreef HiDiHo het volgende:
Dat blijft speculeren maar ik denk dat de eerste explosie veroorzaakt is in een kleine ruime met minder gas waarna een grote ruimte met veel gas af ging
Filmpje geluisterd; klinkt als doffe knallen zoals bij gas het geval is. Ook zie je eerst de flits en daarna de knal, ook dit duidt op een langzame ontsteking.
Of een V2quote:
Ja dit kan ik mij ook nog goed herinneren, kut krant. Volgens mij werd het jochie gebeld terwijl hij nog niet eens wist dat zijn ouders waren overleden.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:29 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Er was wel een kind betrokken, maar niet zo gewond dat deze moest worden opgenomen in het ziekenhuis.quote:Op zaterdag 7 december 2024 18:03 schreef DrDentz het volgende:
Huh waarom zeggen al die mensen op het nieuws dat ze een kindje hoorden roepen, maar zijn er geen kinderen bij betrokken? Zijn dit pathologische leugenaars?
Of, of, of, of...quote:
Dan zou er iemand vlak bij die opslag vuurwerk hebben afgestoken? Dat zou wel heel erg zijn.quote:Op zaterdag 7 december 2024 18:00 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat is absoluut geen gasexplosie geweest, niet als trigger iig.
Vuurwerk dat af gaat, de volgende lont daarna aansteekt die op zijn beurt de hele opslag meeneemt is een mogelijkheid.
Het vuurwerk moet dan in de opslag hebben gelegen.quote:Op zaterdag 7 december 2024 18:05 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Dan zou er iemand vlak bij die opslag vuurwerk hebben afgestoken? Dat zou wel heel erg zijn.
Nergens gehoord dat er geen kinderen bij (gevonden) zijn...quote:Op zaterdag 7 december 2024 18:03 schreef DrDentz het volgende:
Huh waarom zeggen al die mensen op het nieuws dat ze een kindje hoorden roepen, maar zijn er geen kinderen bij betrokken? Zijn dit pathologische leugenaars?
als je dat zo schrijft klinkt het heel logischquote:Op zaterdag 7 december 2024 18:00 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat is absoluut geen gasexplosie geweest, niet als trigger iig.
Vuurwerk dat af gaat, de volgende lont daarna aansteekt die op zijn beurt de hele opslag meeneemt is een mogelijkheid.
Of ik een expert ben zal wel blijken over een paar weken.quote:Op zaterdag 7 december 2024 18:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
De experts groeien weer aan de bomen lees ik...
Chatgpt zal de "expert" wel zijn...quote:Op zaterdag 7 december 2024 18:07 schreef HiDiHo het volgende:
Of ik een expert ben zal wel blijken over een paar weken.
Dat klopt. Hij wist zelfs niet eens goed wat er gebeurd was, werd wakker in een vreemd ziekenhuis en al snel opgebeld door een hijgerige journo van de Telegraaf.quote:Op zaterdag 7 december 2024 18:04 schreef TaksiZonderSuiker het volgende:
[..]
Ja dit kan ik mij ook nog goed herinneren, kut krant. Volgens mij werd het jochie gebeld terwijl hij nog niet eens wist dat zijn ouders waren overleden.
Het zit te diep in de Nederlandse genen, die vuurwerktraditie, en de nasleep.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wordt nauwelijks gehandhaafd
Gelijk stellen met wapenhandel of terrorisme, keihard handhaven, 5-10 jaar op zetten.
NOS Journaal opende met mensen die claimen kinderen onder het puin te horenquote:Op zaterdag 7 december 2024 18:06 schreef Molo het volgende:
[..]
Nergens gehoord dat er geen kinderen bij (gevonden) zijn...
Geluid en visuele effectenquote:Op zaterdag 7 december 2024 18:06 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het vuurwerk moet dan in de opslag hebben gelegen.
en National Geographicquote:Op zaterdag 7 december 2024 18:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
Chatgpt zal de "expert" wel zijn...
De getroffen woningen zijn overigens particulier eigendom. Dus géén sociale woningbouw. Dus ook geen sprake van "mensen die toch al niets hebben". Bron: nieuwe liveblog Omroep West.quote:Op zaterdag 7 december 2024 18:03 schreef DrDentz het volgende:
Ik heb het dus over de oorlogsversiequote:Op zaterdag 7 december 2024 18:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
Of, of, of, of...
Op basis van een vaag deurbel audio fragment worden weer de meest wilde speculaties uit de hoge hoed getrokken...
Nog even los van het feit dat een enkele mortiergranaat niet de kracht heeft om schade van deze omvang te realiseren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |