De rest ligt nog onder het puin, wellicht?quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:37 schreef roos94 het volgende:
Hoe kan er bij zo'n enorme ravage op dat tijdstip "maar" drie gewonden zijn? Heel fijn of course, maar, hoe? Als je die foto's ziet ..
Er zijn al doden onder het puin vandaan gehaald.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:37 schreef roos94 het volgende:
Hoe kan er bij zo'n enorme ravage op dat tijdstip "maar" drie gewonden zijn? Heel fijn of course, maar, hoe? Als je die foto's ziet ..
Oké dat wist ik niet.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:39 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
De rest ligt nog onder het puin, wellicht?
kijk de persconferentie even terugquote:
quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:37 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Foei!!! Mag niet!!!
Ik zou bijna gaan hopen dat een vent als Poetin hier eens schoon schip kwam maken.
Fuck vrijheid van meningsuiting en fuck democratie.
quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:36 schreef Netsplitter het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)ven-auto-s~ae682224/
Grote politieactie op A4 richting Den Haag: automobilist omsingeld door zeker zeven auto's
Op de A4 richting Den Haag heeft zaterdagmiddag een grote politieactie plaatsgevonden. Voor de inzet zijn twee rijstroken bij Zoeterwoude-Rijndijk tijdelijk afgesloten. Een automobilist is door zeker zeven politieauto's omsingeld.
Zou het gerelateerd zijn?
Fan onse bulastingsente!quote:Op de berichtendienst vraagt een gebruiker zich af of ‘tien politiewagens om twee rijbanen af te sluiten niet wat overdreven is’.
Is bergingsoperatie nu... Niet bestquote:
Dan was het 1 doffe dreun geweestquote:Op zaterdag 7 december 2024 16:41 schreef HiDiHo het volgende:
Ik hou het op een gasexplosie
Blij dat ik van het gas af ben![]()
Dat hoeft niet als het twee ruimtes waren gevuld met gasquote:Op zaterdag 7 december 2024 16:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dan was het 1 doffe dreun geweest
Dan waren die alsnog heel kort op elkaar geweestquote:Op zaterdag 7 december 2024 16:53 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Dat hoeft niet als het twee ruimtes waren gevuld met gas
Bron: De Stentorquote:Een derde slachtoffer is zojuist tussen het puin vandaan gehaald. Eerder werden al twee lichamen geborgen. De hulpdiensten blijven doorzoeken tussen het puin naar mogelijk meerdere slachtoffers.
Drie personen liggen in het ziekenhuis. Een van hen is er erg slecht aan toe.
Juist in de kelder ben je dan misschien veilig.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:59 schreef Irri-tante het volgende:
Dat gaat opeens 'snel' met lichamen vinden. Niet verrassend natuurlijk. Er zullen veel mensen thuis zijn geweest op dit tijdstip.
Nu maar hopen dat de verhalen over de kroeg deze keer geen werkelijkheid zijn (een kelder waar nog wel eens verder gefeest werd)
De kroeg lijkt er nog te staan, ik verwacht eerder dat het probleem in een buurkelder ontstaan is.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:59 schreef Irri-tante het volgende:
Dat gaat opeens 'snel' met lichamen vinden. Niet verrassend natuurlijk. Er zullen veel mensen thuis zijn geweest op dit tijdstip.
Nu maar hopen dat de verhalen over de kroeg deze keer geen werkelijkheid zijn (een kelder waar nog wel eens verder gefeest werd)
Je denkt opslag van zwaar vuurwerk?quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
De kroeg lijkt er nog te staan, ik verwacht eerder dat het probleem in een buurkelder ontstaan is.
Ja, of een drugslab.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:06 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Je denkt opslag van zwaar vuurwerk?
Vuurwerk heeft een snelle ontsteking en kans op vuur is veel kleinerquote:Op zaterdag 7 december 2024 17:06 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Je denkt opslag van zwaar vuurwerk?
Al besproken.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:10 schreef Dotteke het volgende:
Audio: beveiligingscamera neemt explosies Den Haag op
https://www.telegraaf.nl/(...)xplosies-den-haag-op
De weinige gewonden zijn makkelijk te verklaren door het tijdstip: mensen liggen in bed onder warme dekens. Dat biedt behoorlijk wat bescherming tegen rondvliegende glasscherven van alle gebroken ramen. Ook zijn er weinig tot geen mensen op straat om 6u15 en is er dus ook weinig kans dat er toevallige voorbijgangers zijn die geraakt worden door het rondvliegend puin.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:37 schreef roos94 het volgende:
Die is al 2 keer gepost zonder linkje naar de Telegraaf, die het ook gewoon van Twitter geplukt heeft.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:10 schreef Dotteke het volgende:
En zwijgt als het graf, omdat ze mogelijk morsdood zijn.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:39 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
De rest ligt nog onder het puin, wellicht?
Pfffquote:Op zaterdag 7 december 2024 17:10 schreef Dotteke het volgende:
Dat het ineens "snel" gaat kan komen doordat ze wellicht de delen van het dak verwijderd hebben met het groot materieel waardoor nu de (restanten van) de slaapkamers doorzocht kunnen worden.quote:Op zaterdag 7 december 2024 16:59 schreef Irri-tante het volgende:
De telegraaf vergeet RTL te vermelden in de headline.quote:
Als alles zo verwoest is, dan komt het vuur wellicht niet van de explosie zelf. Een verwoeste meterkast waar het gas uit de leiding staat te spuiten en tegelijkertijd de elektra kortsluiting maakt en vrolijk staat te vonken als gevolg van een grote explosie is genoeg om in de berg puin snel een behoorlijke brand te laten ontstaan.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:11 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Vuurwerk heeft een snelle ontsteking en kans op vuur is veel kleiner
Daarom denk ik ook dat het een gasexplosie isquote:Op zaterdag 7 december 2024 17:18 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als alles zo verwoest is, dan komt het vuur wellicht niet van de explosie zelf. Een verwoeste meterkast waar het gas uit de leiding staat te spuiten en tegelijkertijd de elektra kortsluiting maakt en vrolijk staat te vonken als gevolg van een grote explosie is genoeg om in de berg puin snel een behoorlijke brand te laten ontstaan.
ze zullen heel gericht kunnen zoeken waarschijnlijk want de honden hebben vermoedelijk al het een en ander aangewezen of uitgeslotenquote:Op zaterdag 7 december 2024 16:59 schreef Irri-tante het volgende:
Maar weet de brandweer d.m.v. van metingen dan niet al snel dat er sprake is van een gasexplosie?quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:19 schreef HiDiHo het volgende:
[..]
Daarom denk ik ook dat het een gasexplosie is
Maar brand kan ook daarna ontstaan zijn ivm kapotte gasleiding idd
Of gewoon helemaal niet, dat gezeik altijd van mensen dat er direct een livestream op moet staan zodat ze de geborgen lijken kunnen zien en "journalisten" hun tijd met speculaties aan elkaar moeten lullen is ook schijt-irritant.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:17 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
De telegraaf vergeet RTL te vermelden in de headline.![]()
Echt, wat een non-nieuws zeg. Dit mag ook wel over een paar dagen besproken worden.
Serieus? Damn, dan spoor je echt niet als verslaggeverquote:Op zaterdag 7 december 2024 17:26 schreef Leandra het volgende:
Maar gelukkig hebben ze SBS6, die er niet eens voor terugdeinst met draaiende camera aan te bellen bij de moeder van een vermist meisje wiens lichaam net gevonden is, nou wat een kwaliteitsverslaggeving.
Ik denk dat dat alleen te meten was vóór de explosiequote:Op zaterdag 7 december 2024 17:24 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Maar weet de brandweer d.m.v. van metingen dan niet al snel dat er sprake is van een gasexplosie?
Als je naast of boven een drugslab woont, bedoel je? Of bedoel je het anders?quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:24 schreef Mathijz het volgende:
Wachten is tot de DSIgoden ergens gaan invallen als er ergens opzet in is. Midden in een stad wegkomen is anno 2024 toch niet meer te doen.
Ik ben de Telegraaf die de enige (jeugdige) overlevende van een vliegramp ging bellen ook nog niet vergeten.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar gelukkig hebben ze SBS6, die er niet eens voor terugdeinst met draaiende camera aan te bellen bij de moeder van een vermist meisje wiens lichaam net gevonden is, nou wat een kwaliteitsverslaggeving.
Yep, en ik heb dat uit eerste hand, want die moeder was net verhuisd en een vriendin van mij woonde inmiddels in dat huis.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:27 schreef Inbox het volgende:
[..]
Serieus? Damn, dan spoor je echt niet als verslaggever
quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Of gewoon helemaal niet, dat gezeik altijd van mensen dat er direct een livestream op moet staan zodat ze de geborgen lijken kunnen zien en "journalisten" hun tijd met speculaties aan elkaar moeten lullen is ook schijt-irritant.
Wauw..quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:29 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik ben de Telegraaf die de enige (jeugdige) overlevende van een vliegramp ging bellen ook nog niet vergeten.
Idd, van hetzelfde kaliber, tuig is het.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:29 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik ben de Telegraaf die de enige (jeugdige) overlevende van een vliegramp ging bellen ook nog niet vergeten.
En zeker als ze niets nieuws melden, maar het gewoon een herhaling van een Tweet is die al meerdere keren gepost is.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:29 schreef Falco het volgende:
Kunnen we die kutkrant gewoon niet negeren?
Allejezus, ik zou niet voor mezelf instaan. Dan komt er echt een kransje bij op dat kerkhof.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Yep, en ik heb dat uit eerste hand, want die moeder was net verhuisd en een vriendin van mij woonde inmiddels in dat huis.
Ik dank OLH dat ze zelf geen kinderen heeft, want je zou een rolberoerte krijgen als je de deur opendoet en iemand douwt een microfoon in je gezicht met de vraag hoe het is dat het lichaam van je dochter gevonden is.
En dit is niets nieuws hč, dit was echt al jaren geleden.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:32 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Allejezus, ik zou niet voor mezelf instaan. Dan komt er echt een kransje bij op dat kerkhof.
Wordt nauwelijks gehandhaafdquote:
Waarom zijn er die twee explosies vooraf? Weet jij dat?quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:38 schreef HiDiHo het volgende:
Gasexplosies en explosies door explosieven hebben verschillende kenmerken, zowel in oorzaak als in effect. Hier zijn enkele belangrijke verschillen:
### 1. **Oorzaak**
- **Gasexplosie**:
- Ontstaat door het mengen van een brandbaar gas (zoals aardgas of waterstof) met zuurstof in de lucht, gevolgd door ontsteking (bijvoorbeeld door een vonk of een open vlam).
- Vereist een specifieke verhouding tussen gas en zuurstof om een explosieve atmosfeer te vormen (explosiegrenzen).
- Komt vaak voor in afgesloten ruimtes waar gasophoping mogelijk is.
- **Explosieven**:
- Ontstaan door het gecontroleerd tot ontploffing brengen van een chemisch mengsel of materiaal zoals TNT, dynamiet, of ANFO.
- Explosieven bevatten al de benodigde oxidatoren en brandstof, waardoor ze onafhankelijk van de omgeving kunnen detoneren.
---
### 2. **Explosieve kracht**
- **Gasexplosie**:
- Relatief minder krachtig dan explosieven.
- De kracht hangt af van de hoeveelheid gas, de concentratie, en de omgeving (bijv. afgesloten ruimte of open gebied).
- Het veroorzaakt doorgaans overdrukgolven die schade aan gebouwen veroorzaken, maar de energie is verspreid.
- **Explosieven**:
- Extreem krachtig en gericht; explosieven zijn ontworpen om maximale energie in een korte tijd vrij te geven.
- Kan perforeren, fragmenteren en schade toebrengen over grote afstanden.
---
### 3. **Fragmentatie**
- **Gasexplosie**:
- Fragmentatie is meestal het gevolg van de omgeving (bijvoorbeeld gebroken ramen, scheuren in muren).
- De explosie zelf genereert geen scherven of projectielen tenzij omringende objecten breken.
- **Explosieven**:
- Ontworpen om scherven/projectielen te produceren (bijv. granaatscherven) die gericht schade veroorzaken.
---
### 4. **Geluid en zichtbare effecten**
- **Gasexplosie**:
- Produceert vaak een doffe, lage knal met een vuurbal (afhankelijk van het type gas).
- Het zichtbare effect is vaak brand na de explosie.
- **Explosieven**:
- Produceert een scherpe, harde knal en vaak geen vuurbal, tenzij brandbare materialen in de omgeving aanwezig zijn.
- Explosieven laten vaak een krater of duidelijke detonatiesporen achter.
---
### 5. **Schadepatronen**
- **Gasexplosie**:
- Veroorzaakt schade aan omliggende structuren door de drukgolf die uitzet in alle richtingen.
- Schadepatronen zijn vaak minder symmetrisch en meer verspreid.
- **Explosieven**:
- Meestal een geconcentreerde en doelgerichte impact, met een symmetrisch schadepatroon rond het detonatiepunt.
---
### 6. **Restanten**
- **Gasexplosie**:
- Laat weinig tot geen specifieke chemische residuen achter, behalve sporen van verbrand materiaal.
- Analyse richt zich op de oorzaak van gasophoping (bijv. lekkages).
- **Explosieven**:
- Laten vaak detecteerbare chemische residuen achter, afhankelijk van het type explosief (bijv. nitraten, TNT-sporen).
- Onderzoek kan gericht zijn op geďdentificeerde explosieve stoffen.
---
Deze verschillen kunnen nuttig zijn bij het analyseren van een incident om de oorzaak vast te stellen. In forensisch onderzoek worden vaak drukpatronen, chemische analyses, en schadepatronen gebruikt om een onderscheid te maken tussen gasexplosies en explosieven.
Bij zulke grote hoeveelheden mag dat wel ja.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wordt nauwelijks gehandhaafd
Gelijk stellen met wapenhandel of terrorisme, keihard handhaven, 5-10 jaar op zetten.
Dat blijft speculeren maar ik denk dat de eerste explosie veroorzaakt is in een kleine ruime met minder gas waarna een grote ruimte met veel gas af gingquote:Op zaterdag 7 december 2024 17:42 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Waarom zijn er die twee explosies vooraf? Weet jij dat?
[ x ]
Klopt, onderzoek moet dat uitwijzenquote:
Ze zoeken dus naar pricacy schendende camera's.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:45 schreef egayalS het volgende:
Toen ze bij de politie ook die beelden van die deurbel zagen, dachten ze ook waarschijnlijk, "Dat zijn we vergeten jongens. De deurbellen!"
[ x ]
Vuurwerk gewoon Europees verbieden, ook beter voor het milieu en dieren.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:45 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Bij zulke grote hoeveelheden mag dat wel ja.
Maar goed, wat vuurwerk afsteken valt niet te handhaven.
De deurbel ligt een paar straten verder nu.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:45 schreef egayalS het volgende:
Toen ze bij de politie ook die beelden van die deurbel zagen, dachten ze ook waarschijnlijk, "Dat zijn we vergeten jongens. De deurbellen!"
[ x ]
Vuurwerkverboddiscussie mag lekker in dat topic. Niet hier.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Vuurwerk gewoon Europees verbieden, ook beter voor het milieu en dieren.
Vervolgens keihard handhaven.
Dat is absoluut geen gasexplosie geweest, niet als trigger iig.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:42 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Waarom zijn er die twee explosies vooraf? Weet jij dat?
[ x ]
De experts groeien weer aan de bomen lees ik...quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:45 schreef HiDiHo het volgende:
Dat blijft speculeren maar ik denk dat de eerste explosie veroorzaakt is in een kleine ruime met minder gas waarna een grote ruimte met veel gas af ging
Filmpje geluisterd; klinkt als doffe knallen zoals bij gas het geval is. Ook zie je eerst de flits en daarna de knal, ook dit duidt op een langzame ontsteking.
Of een V2quote:
Ja dit kan ik mij ook nog goed herinneren, kut krant. Volgens mij werd het jochie gebeld terwijl hij nog niet eens wist dat zijn ouders waren overleden.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:29 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Er was wel een kind betrokken, maar niet zo gewond dat deze moest worden opgenomen in het ziekenhuis.quote:Op zaterdag 7 december 2024 18:03 schreef DrDentz het volgende:
Huh waarom zeggen al die mensen op het nieuws dat ze een kindje hoorden roepen, maar zijn er geen kinderen bij betrokken? Zijn dit pathologische leugenaars?
Of, of, of, of...quote:
Dan zou er iemand vlak bij die opslag vuurwerk hebben afgestoken? Dat zou wel heel erg zijn.quote:Op zaterdag 7 december 2024 18:00 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat is absoluut geen gasexplosie geweest, niet als trigger iig.
Vuurwerk dat af gaat, de volgende lont daarna aansteekt die op zijn beurt de hele opslag meeneemt is een mogelijkheid.
Het vuurwerk moet dan in de opslag hebben gelegen.quote:Op zaterdag 7 december 2024 18:05 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Dan zou er iemand vlak bij die opslag vuurwerk hebben afgestoken? Dat zou wel heel erg zijn.
Nergens gehoord dat er geen kinderen bij (gevonden) zijn...quote:Op zaterdag 7 december 2024 18:03 schreef DrDentz het volgende:
Huh waarom zeggen al die mensen op het nieuws dat ze een kindje hoorden roepen, maar zijn er geen kinderen bij betrokken? Zijn dit pathologische leugenaars?
als je dat zo schrijft klinkt het heel logischquote:Op zaterdag 7 december 2024 18:00 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat is absoluut geen gasexplosie geweest, niet als trigger iig.
Vuurwerk dat af gaat, de volgende lont daarna aansteekt die op zijn beurt de hele opslag meeneemt is een mogelijkheid.
Of ik een expert ben zal wel blijken over een paar weken.quote:Op zaterdag 7 december 2024 18:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
De experts groeien weer aan de bomen lees ik...
Chatgpt zal de "expert" wel zijn...quote:Op zaterdag 7 december 2024 18:07 schreef HiDiHo het volgende:
Of ik een expert ben zal wel blijken over een paar weken.
Dat klopt. Hij wist zelfs niet eens goed wat er gebeurd was, werd wakker in een vreemd ziekenhuis en al snel opgebeld door een hijgerige journo van de Telegraaf.quote:Op zaterdag 7 december 2024 18:04 schreef TaksiZonderSuiker het volgende:
[..]
Ja dit kan ik mij ook nog goed herinneren, kut krant. Volgens mij werd het jochie gebeld terwijl hij nog niet eens wist dat zijn ouders waren overleden.
Het zit te diep in de Nederlandse genen, die vuurwerktraditie, en de nasleep.quote:Op zaterdag 7 december 2024 17:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wordt nauwelijks gehandhaafd
Gelijk stellen met wapenhandel of terrorisme, keihard handhaven, 5-10 jaar op zetten.
NOS Journaal opende met mensen die claimen kinderen onder het puin te horenquote:Op zaterdag 7 december 2024 18:06 schreef Molo het volgende:
[..]
Nergens gehoord dat er geen kinderen bij (gevonden) zijn...
Geluid en visuele effectenquote:Op zaterdag 7 december 2024 18:06 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het vuurwerk moet dan in de opslag hebben gelegen.
en National Geographicquote:Op zaterdag 7 december 2024 18:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
Chatgpt zal de "expert" wel zijn...
De getroffen woningen zijn overigens particulier eigendom. Dus géén sociale woningbouw. Dus ook geen sprake van "mensen die toch al niets hebben". Bron: nieuwe liveblog Omroep West.quote:Op zaterdag 7 december 2024 18:03 schreef DrDentz het volgende:
Ik heb het dus over de oorlogsversiequote:Op zaterdag 7 december 2024 18:05 schreef AchJa het volgende:
[..]
Of, of, of, of...
Op basis van een vaag deurbel audio fragment worden weer de meest wilde speculaties uit de hoge hoed getrokken...
Nog even los van het feit dat een enkele mortiergranaat niet de kracht heeft om schade van deze omvang te realiseren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |