quote:Wereldprimeur in Nederland, Eva (9) verzint de nieuwe buur van Donald Duck: ‘Had ik echt niet verwacht’
Een wereldprimeur: voor het eerst in de geschiedenis van Donald Duck konden lezers de nieuwe buur van de beroemde eend verzinnen. De wedstrijd was voor Nederlandse lezers en het Rijksmuseum werd woensdag voor even omgetoverd tot Duckstad om de winnaar bekend te maken. ,,Toen ik ze op de nieuwe cover zag staan, dacht ik: hoe kan dit?’’
Met 9 jaar is Eva Hulsman Sanli de jongste van de vijf tekenaars die de nieuwe personages bedachten. In een bomvolle zaal in het Rijksmuseum, dat voor even een klein beetje werd omgetoverd tot Duckstad, gilde de jonge winnares het uit van blijdschap. ,,Ik ben het geworden! Dat had ik echt niet verwacht. Ik dacht dat Vlogger Lars of Greetje Gluur zou worden. Hoe kan dit?!’’
Toch zijn het de personages Eva Hamerslag en haar zoontje Lex die vanaf morgen de nieuwe buren van de wereldberoemde eend zijn. ,,Ik ben heel erg opgelucht.’’ De personages baseerde de winnares op haar familieleden. ,,Ze zijn deels gebaseerd op mijn moeder en stiefvader. Eva houdt van klussen, net als mijn stiefvader. Maar in Lex zit ook iets van mij, omdat hij net als ik ook van computeren houdt.’’
,,Heel bijzonder dat het nu in de Donald Duck staat”, zegt de moeder van de jonge Maastrichtse. ,,Vooral de haren zijn een overeenkomst, voor de rest niet echt hoor. Het is een vrouw waar ik inderdaad iets van mezelf in zie, maar ze heeft wel een heel ander karakter.’’
Wat ook opvalt aan de nieuwe personages: ze hebben een zwarte ‘huid’. ,,Donkere veren’’, corrigeert de pientere winnares snel. ,,Er zijn ook mensen die een donkere huid hebben en die lezen ook het weekblad. Die voelen zich dan ook een beetje veilig.’’
https://www.ad.nl/show/we(...)t-verwacht~a674eec6/
Ik had het over de verkoop van Donald Duck na deze über woke move, jij begint erover dat de beurswaarde wel degelijk is gekelderd door het Woke gedrag van Walt Disney.quote:
Oh, discussies met jou zijn altijd hilarisch.quote:En kleur bekennen? Do tell, dit gaat weer hilarisch worden voel ik aan mijn water.
Met welke zoekopdracht vind je alle mogelijke uitspraken die niet kunnen? Exactly.quote:Op vrijdag 27 september 2024 15:33 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik had het over de verkoop van Donald Duck na deze über woke move, jij begint erover dat de beurswaarde wel degelijk is gekelderd door het Woke gedrag van Walt Disney.
Als door een wesp gestoken.
[..]
Oh, discussies met jou zijn altijd hilarisch.
We gebruiken op het werk geen Control F meer, want je kunt platte tekst sowieso niet doorzoeken.
Binaire bestanden wel.
Deel 3quote:Op vrijdag 27 september 2024 10:02 schreef VEM2012 het volgende:
Eens dat een tweede deel overbodig was
Ja, volgens jou is het onmogelijk om platte tekst daarop te doorzoeken.quote:Op vrijdag 27 september 2024 15:38 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Met welke zoekopdracht vind je alle mogelijke uitspraken die niet kunnen? Exactly.
Klopt, want alhoewel de anti woke brigade alles uit de kast haalt om de creatie van een 9 jarig kind onderuit te halen boekt de verkoop van de eerste aflevering een record.quote:(Maar grappig dat je meteen weer om de vraag heen moest lullen)
En jij beweerde dat go woke, go broke niet meer van toepassing is.
Je hebt op geen enkele wijze laten zien dat door Eva haar personage de beurswaarde is gekelderd.quote:Dat lijkt mij aan de hand van de cijfers van Disney heel lastig verdedigbaar.
Je reageert onmiddellijk.quote:Maar een n=1 opmerking op fok is natuurlijk veel betrouwbaarder.
En een derde deel? Rly? Voor iemand die zeikt over dit onderwerp hou je het maar wat graag in stand.
En daar worden mensen kennelijk boos over. Dat er in de Donald Duck iets gebeurt. In de Donald Duck. En daar worden mensen dan enorm boos over. Omdat er iets in de Donald Duck staat. Je weet wel, de Donald Duck.quote:Op vrijdag 27 september 2024 15:38 schreef Metalfrost het volgende:
Hé kijk, zelfs de Donald Duck houdt zich met racisme bezig. Verrassend hoor.
Om te beginnen heb ik nooit onmogelijk gebruikt. Maar met welke opdracht wil jij platte tekst gaan doorzoeken en vervolgens alles wat daarin staat dat mogelijk in strijd is met de DSA eruit filteren? Beantwoord die vraag nu eens concreet (1).quote:Op vrijdag 27 september 2024 15:47 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, volgens jou is het onmogelijk om platte tekst daarop te doorzoeken.
Buitengewoon hilarisch.
Fok kan de moderators wel ontslaan.
[..]
Klopt, want alhoewel de anti woke brigade alles uit de kast haalt om de creatie van een 9 jarig kind onderuit te halen boekt de verkoop van de eerste aflevering een record.
[..]
Je hebt op geen enkele wijze laten zien dat door Eva haar personage de beurswaarde is gekelderd.
Ik heb even gekeken, en de beurswaarde zat sinds 2010 rond de honderd euro, na 2020 kende die een piek tot meer dan 200 euro, en nu weer rond de 100 euro.
Kijken we naar de omzet: die is in die jaren gestaag gestegen.
Wat beweer jij?
Dat WD is gekelderd vanweg woke...
[..]
Je reageert onmiddellijk.
Net als Fokke en Sukke maar dan zie je tenminste nog iets.quote:Op vrijdag 27 september 2024 16:37 schreef Questular het volgende:
Gaan we voor het gemak voorbij aan het feit dat Donald en consorten geen broek dragen? Walgelijk.
quote:Op vrijdag 27 september 2024 16:38 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Net als Fokke en Sukke maar dan zie je tenminste nog iets.
Behalve als ze gaan zwemmen.quote:Op vrijdag 27 september 2024 16:37 schreef Questular het volgende:
Gaan we voor het gemak voorbij aan het feit dat Donald en consorten geen broek dragen? Walgelijk.
Boosquote:Op vrijdag 27 september 2024 16:13 schreef heywoodu het volgende:
[..]
En daar worden mensen kennelijk boos over. Dat er in de Donald Duck iets gebeurt. In de Donald Duck. En daar worden mensen dan enorm boos over. Omdat er iets in de Donald Duck staat. Je weet wel, de Donald Duck.
Demense worden al pislink van een advertentie van de Vegetarische Slager op Facebookquote:Op vrijdag 27 september 2024 16:13 schreef heywoodu het volgende:
[..]
En daar worden mensen kennelijk boos over. Dat er in de Donald Duck iets gebeurt. In de Donald Duck. En daar worden mensen dan enorm boos over. Omdat er iets in de Donald Duck staat. Je weet wel, de Donald Duck.
Tiny dick shaming van de familie Duck… Tssk…quote:Op vrijdag 27 september 2024 16:38 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Net als Fokke en Sukke maar dan zie je tenminste nog iets.
Stop de persen!quote:Op vrijdag 27 september 2024 17:45 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
[ afbeelding ]
Voor Hans is het genoeg geweest.
Een ander niveau als hun voorgangersquote:Op vrijdag 27 september 2024 17:45 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
[ afbeelding ]
En je wil niet weten hoe Hans tekeergaat als hij minder vriendelijk is.quote:Op vrijdag 27 september 2024 17:51 schreef maily het volgende:
[..]
Een ander niveau als hun voorgangers
Ik zou een abonnement nemen als ik jou was.quote:Op vrijdag 27 september 2024 18:11 schreef Hexagon het volgende:
Nou ik heb de nieuwe Donald Duck maar eens gekocht om het te bekijken. Ik geef hem dit weekend wel aan mijn neefje.
Eigenlijk is het niet meer dan een soort prequel waarin Donald en Bolderbast een elkaar de tent uitvechten, en ze pas op het eind in de straat binnen komt rijden. En op de laatste pagina een karakterschets van haar en haar zoon, en ook nog een opa en oma die ze in het buitenland hebben.
Maargoed, er komen ook al wat zwarte honden in voor zoals een ambtenaar en een postbode.
Misschien de volgende ook maar kopen om te weten hoe het wordt neergezet.
Nee, na nog een nummer weet ik het wel en zou het waarschijnlijk papierbakvulling worden.quote:Op vrijdag 27 september 2024 18:21 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik zou een abonnement nemen als ik jou was.
Nou, daar gaat het idee van Wantie dat Disney topjaren gaat beleven met dit nieuwe karakter…quote:Op vrijdag 27 september 2024 18:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee, na nog een nummer weet ik het wel en zou het waarschijnlijk papierbakvulling worden.
Geen idee, ik ben niet echt representatief voor de doelgroep van dat blad. Ik ben meer voor de Eppo,quote:Op vrijdag 27 september 2024 18:29 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou, daar gaat het idee van Wantie dat Disney topjaren gaat beleven met dit nieuwe karakter…
Bestaat die nog? Die ken ik echt alleen maar van naam…quote:Op vrijdag 27 september 2024 18:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Geen idee, ik ben niet echt representatief voor de doelgroep van dat blad. Ik ben meer voor de Eppo,
Als je zelf al kunt bedenken dat het een interpretatie van de journalist is of kan zijn, waarom ga je er dan zo zwaar op in?quote:Op vrijdag 27 september 2024 13:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat laatste ben ik met je eens. Misschien dat je eens jouw postgedrag gaat aanpassen nu je ziet hoe diep jij bent gezakt.
Maarre, leg even uit hoe jij deze opmerking uit wil leggen:
Wat ook opvalt aan de nieuwe personages: ze hebben een zwarte ‘huid’. ,,Donkere veren’’, corrigeert de pientere winnares snel. ,,Er zijn ook mensen die een donkere huid hebben en die lezen ook het weekblad. Die voelen zich dan ook een beetje veilig.’’
Want ‘die voelen zich DAN ook een beetje veilig’, waarbij dan verwijst naar de donkere veren, maakt dat ze kennelijk meent dat ze zich niet veilig voelen zonder (en slechts een beetje met een karakter met donkere veren).
Voor de goede orde: als ze dit echt zo gezegd heeft, want ik weet uit ervaring dat journalisten graag opschrijven wat ze willen, al dan niet verzonnen of met suggestieve vragen voor elkaar gekregen.
Die is ook aardig wokequote:Op vrijdag 27 september 2024 18:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Geen idee, ik ben niet echt representatief voor de doelgroep van dat blad. Ik ben meer voor de Eppo,
Bestaat weer. In 2009 heropgericht. Is nu meer een stripblad voor volwassen mannen en de smeerolie van de Nederlandse stripcultuur.quote:Op vrijdag 27 september 2024 19:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Bestaat die nog? Die ken ik echt alleen maar van naam…
Vergeet je niet de vragen uit post #8?quote:Op vrijdag 27 september 2024 19:14 schreef Wantie het volgende:
[..]
Als je zelf al kunt bedenken dat het een interpretatie van de journalist is of kan zijn, waarom ga je er dan zo zwaar op in?
En dan bovendien je eigen invulling er aangeeft mbt wat ze bedoeld zou hebben.
Daar zitten zoveel draaien in, dat het niet de moeite waard is.quote:Op vrijdag 27 september 2024 19:53 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vergeet je niet de vragen uit post #8?
Ik ging, kijk maar na, in op een opmerking van miss_sly dat kinderen niet zo beïnvloedbaar zijn.
Verder geef ik nergens invulling. Wat er staat, dat staat er en jij bent meer dan welkom om aan te geven waarom jij denkt dat er iets anders staat.
Maar doe eerst maar eens die 3 openstaande vragen uit post #8.
Wat een laf verhaal. 3 concrete vragen, waaronder 1 over iets waar je al een maand over loopt te zuigen en twee simpele vragen naar bronnen en je komt hiermee?quote:Op vrijdag 27 september 2024 20:07 schreef Wantie het volgende:
[..]
Daar zitten zoveel draaien in, dat het niet de moeite waard is.
Disney heeft nog steeds een gestaag groeiende omzet.
Hoezo gaat die broke aan woke.
Plus dat de nieuwe Donald Duck niet geboycot wordt, maar in een mum van tijd uitverkocht was.
Dat hele woke moet broke gedoe is voor oude zure mannen.
Ik kan je verklaren dat rond een uur of 5 er nog een stuk of drie in het schap stonden.quote:Op vrijdag 27 september 2024 21:43 schreef VEM2012 het volgende:
Heeft @:Hexagon de laatste gekocht vandaag?
Hoe kan dat nou @Wantie???quote:Op vrijdag 27 september 2024 21:45 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik kan je verklaren dat rond een uur of 5 er nog een stuk of drie in het schap stonden.
Wow je bent echt raging!quote:Op vrijdag 27 september 2024 21:43 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat een laf verhaal. 3 concrete vragen, waaronder 1 over iets waar je al een maand over loopt te zuigen en twee simpele vragen naar bronnen en je komt hiermee?
Joh, wat sta je weer eens in je hemd.
Verder roep je nu dat deze editie is uitverkocht. Heeft @:Hexagon de laatste gekocht vandaag? Of ben je opzichtig feiten aan het verzinnen gelijk Trump?
Dat het met Disney zo goed gaat is kletskoek. Ze veren nu terug. Onder meer omdat Iger de woke koers is gaan bijsturen. Iger is eind 22 teruggehaald om de boel te redden.
https://nl.marketscreener(...)rken-daalt-47581689/
https://www.businessinsid(...)ional=true&r=US&IR=T
Kortom: je had misschien gehoopt dat je met wat bluf hieruit kan komen, maar ook nu weer sta je in je hemd.
Hier zijn alle winkels leeg.quote:Op vrijdag 27 september 2024 21:45 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik kan je verklaren dat rond een uur of 5 er nog een stuk of drie in het schap stonden.
Welcome to the corner.quote:Op vrijdag 27 september 2024 21:56 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wow je bent echt raging!
En dat al 3 reeksen lang!
Over een stripfiguur bedacht door een meisje van 9 jaar!
Het is gewoon te zot voor woorden eigenlijk.
Ik herinner me verhalen over vierkante eieren, schepen die over een zee van geld varen, ruimtewezens, heksen en voodoo.quote:Op vrijdag 27 september 2024 17:45 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
[ afbeelding ]
-Een verhaal over Donald Duck en Buurman Bolderbast die iedereen de buurt uitjagen met hun ruzies en daarom van de burgemeester een warm ontvangst moeten organiseren voor die nieuwe bewoonster, maar die uiteraard ruzie blijven maken en er een puinhoop van makenquote:Op vrijdag 27 september 2024 22:17 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Ik herinner me verhalen over vierkante eieren, schepen die over een zee van geld varen, ruimtewezens, heksen en voodoo.
Ik ben nu wel erg benieuwd waar ze mee gekomen zijn dat het nu ‘te ver gezocht’ wordt.
Dit is van De Speld neem ik aan?quote:Op vrijdag 27 september 2024 17:45 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
[ afbeelding ]
Als je uberhaupt Donald Duck en Duck Stad ziet als representatie van witte mensen, ben je natuurlijk ook niet helemaal goed bij je hoofd.quote:Op vrijdag 27 september 2024 22:12 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed, desondanks vind ik het maar treurig dat mensen zich gaan lopen opwinden over dit nieuwe personage in de Donald Duck verhalen. Volgens mij wordt de reeds bekende karakters geen geweld aangedaan zo. De boodschap erachter is niet meer dan: "Mensen met een andere afkomst horen ook bij onze maatschappij", waarbij de dagelijks leven avonturen in Duckstad een satire zijn op de maatschappij.
En het soort (passief) agressieve reacties en complottheorieen rondom dit nieuwe karakter maken wel duidelijk dat het nog niet zo vanzelfsprekend is dat de mensen die Eva Hamerslag representeert er bij horen. Blijkbaar zijn ze voor veel mensen nog steeds heel beangstigend, met name als ze een prominente rol spelen.
Mensen stellen zich aan.quote:Op zaterdag 28 september 2024 01:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Als je uberhaupt Donald Duck en Duck Stad ziet als representatie van witte mensen, ben je natuurlijk ook niet helemaal goed bij je hoofd.
Verder zou je eens moeten kappen met het allemaal maar afwentelen op 'angst', men is het vooral spuug- en spuugzat, dat gefocus op ras
Als die mensen het zo zat zijn waarom dan zoveel fophef over een bruine eend, dan doe je het jezelf toch gewoon aan?quote:Op zaterdag 28 september 2024 01:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Als je uberhaupt Donald Duck en Duck Stad ziet als representatie van witte mensen, ben je natuurlijk ook niet helemaal goed bij je hoofd.
Verder zou je eens moeten kappen met het allemaal maar afwentelen op 'angst', men is het vooral spuug- en spuugzat, dat gefocus op ras
Gemengd dubbelquote:Op vrijdag 27 september 2024 19:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Die is ook aardig woke![]()
[ afbeelding ]
Inderdaad, deel drie vol mensen die zich boos maken over een figuurtje in een stripbladquote:Op zaterdag 28 september 2024 07:02 schreef EchteLiberaal het volgende:
[..]
Als die mensen het zo zat zijn waarom dan zoveel fophef over een bruine eend, dan doe je het jezelf toch gewoon aan?
Duckstad is een satirische representatie van een westerse stad. En westerse steden worden hoofdzakelijk door blanken bewoond. Dus je hoeft niet gek te zijn om dan aan te nemen dat Donald Duck een blanke is.quote:Op zaterdag 28 september 2024 01:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Iets anders kan ik niet bedenken als mensen zo boos en (passief) agressief reageren, en allerlei complotten bedenken vanwege de introductie van een nieuw prominent personage van een ander ras in een stripverhaal. Het is ook niet dat ineens Buurman Bolderbast of Guus Geluk weg gaat, of dat Donald zelf anders wordt. Het is gewoon een nieuw personage, die ook weer nieuwe dynamiek aan de verhalen kan geven.quote:Verder zou je eens moeten kappen met het allemaal maar afwentelen op 'angst', men is het vooral spuug- en spuugzat, dat gefocus op ras
Ja, nee, ja...quote:Op zaterdag 28 september 2024 09:35 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Duckstad is een satirische representatie van een westerse stad. En westerse steden worden hoofdzakelijk door blanken bewoond. Dus je hoeft niet gek te zijn om dan aan te nemen dat Donald Duck een blanke is.
[..]
Iets anders kan ik niet bedenken als mensen zo boos en (passief) agressief reageren, en allerlei complotten bedenken vanwege de introductie van een nieuw prominent personage van een ander ras in een stripverhaal. Het is ook niet dat ineens Buurman Bolderbast of Guus Geluk weg gaat, of dat Donald zelf anders wordt. Het is gewoon een nieuw personage, die ook weer nieuwe dynamiek aan de verhalen kan geven.
Blijkbaar leeft er bij veel mensen nog altijd het idee dat mensen van een andere afkomst hier niet horen en dus ook niet in Duckstad. En voelen ze zich ineens bedreigd vanwege, ja wat eigenlijk?
En dat is ook gelijk een reden waarom deze personage wordt voorgedragen. Men wil de boodschap verkondingen dat mensen met een andere afkomst er wel bij horen. Zoals fictie wel vaker een boodschap verkondigt over alledaagse zaken.
Het grappige is dat eigenlijk niemand zich boos maakt over Eva, maar er wel aardig wat zijn die dat claimen en/of zelf boos zijn omdat hierover een discussie voeren kennelijk not done is.quote:Op zaterdag 28 september 2024 08:38 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Inderdaad, deel drie vol mensen die zich boos maken over een figuurtje in een stripblad
Of: deel drie vol mensen die in een eendfiguurtje in een stripblad uberhaupt ras zien.quote:Op zaterdag 28 september 2024 08:38 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Inderdaad, deel drie vol mensen die zich boos maken over een figuurtje in een stripblad
Dat zeg ik: als je zó diep in die rassenfuik zit dat je eenden gaat zien als vertegenwoordigers van het blanke ras, dan ben je echt niet helemaal 100%.quote:
Ik kijk met belangstelling uit naar je reactiesquote:Op zaterdag 28 september 2024 11:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Of: deel drie vol mensen die in een eendfiguurtje in een stripblad uberhaupt ras zien.
Geef het door aan Eva zou ik zeggen.quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat zeg ik: als je zó diep in die rassenfuik zit dat je eenden gaat zien als vertegenwoordigers van het blanke ras, dan ben je echt niet helemaal 100%.
Waarom zit jij je dan toch alweer drie delen zo op te winden?quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het grappige is dat eigenlijk niemand zich boos maakt over Eva, maar er wel aardig wat zijn die dat claimen en/of zelf boos zijn omdat hierover een discussie voeren kennelijk not done is.
Dat een van die personen nota bene verantwoordelijk is voor deel 3 maakt dat alleen nog maar meer een hele aparte pose.
Das war einmal...quote:Op zaterdag 28 september 2024 09:35 schreef Hexagon het volgende:
En westerse steden worden hoofdzakelijk door blanken bewoond.
Omdat we kennelijk al zo ver zijn afgegleden dat we zelfs racisme gaan zien in de Donald Duck, gok ik.quote:Op zaterdag 28 september 2024 07:02 schreef EchteLiberaal het volgende:
[..]
Als die mensen het zo zat zijn waarom dan zoveel fophef over een bruine eend, dan doe je het jezelf toch gewoon aan?
Heb ik gegeven.quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:12 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik kijk met belangstelling uit naar je reacties
Die het over bruine veren heeft ipv een bruine huid?quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:13 schreef Wantie het volgende:
[..]
Geef het door aan Eva zou ik zeggen.
Wat een hele gekke vraag. Ik vind het vooral heel amusant deze fophef.quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:13 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Waarom zit jij je dan toch alweer drie delen zo op te winden?
Je lijkt anders maar wat graag mee te doen met die fophef.quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:16 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat een hele gekke vraag. Ik vind het vooral heel amusant deze fophef.
Top reactie.quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Heb ik gegeven.
EttovanBelgie in NWS / Eva Hulsman (9) ontwerpt de nieuwe Donald Duck figuren
En over de veiligheid die dit nieuwe karakter kan geven.quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Die het over bruine veren heeft ipv een bruine huid?
Uiteraard. Ik vind het heel amusant.quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:18 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Je lijkt anders maar wat graag mee te doen met die fophef.
Je hoeft er ook niet actief mee bezig te zijn. Maar het is niet heel onlogisch om te denken dat Donald Duck als inwoner van een weerspiegeling van een westerse stad, een weerspiegeling is van een blanke inwoner. Zeker ook gezien zijn familiegeschiedenis.quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, nee, ja...
Een eend, en zeker een cartoonversie daarvan. daar ben ik eigenlijk nooit 'raciaal' mee bezig geweest. Dat is echt iets voor schedelmeters en/of woke.
Het is je nooit opgevallen dat in veel kinderproducties maatschappelijke elementen zitten die een satire zijn op de actuele maatschappij? Nooit de Smurfen, de Flintstones of de Snorkels gezien?quote:Waar veel mensen een aversie tegen hebben is precies dat er types zijn die een kinderstripverhaal ineens gaan duiden als 'kritische satire waarin zware maatschappelijke problematiek' verborgen ligt en dus ineens een getekende eend gaan zien als een afspiegeling van een blanke man.
Denk het wel aangezien er geen referenties aan Afro-Amerikanen in zijn karakter zitten. Maar de Goofy verhalen zijn een ander soort humor dan de Duckstad verhalen, dus daar zul je zoiet minder snel hebben.quote:Is Goofy een blanke trouwens?
Nee, Hex, ik ben daar inderdaad niet mee bezig.quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je hoeft er ook niet actief mee bezig te zijn. Maar het is niet heel onlogisch om te denken dat Donald Duck als inwoner van een weerspiegeling van een westerse stad, een weerspiegeling is van een blanke inwoner. Zeker ook gezien zijn familiegeschiedenis.
[..]
Het is je nooit opgevallen dat in veel kinderproducties maatschappelijke elementen zitten die een satire zijn op de actuele maatschappij? Nooit de Smurfen, de Flintstones of de Snorkels gezien?
Donald Duck is er ook zoeen waarin wel eens actuele maatschappelijke thema's worden aangesneden.
[..]
Denk het wel aangezien er geen referenties aan Afro-Amerikanen in zijn karakter zitten. Maar de Goofy verhalen zijn een ander soort humor dan de Duckstad verhalen, dus daar zul je zoiet minder snel hebben.
Smurfin is wel gemaakt voor de male gaze…quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, Hex, ik ben daar inderdaad niet mee bezig.
Lijkt me helemaal een goede discussie: zijn de Smurfen, hoewel blauw, alsnog blank?
Echt, ga wat nuttigs doen met je tijd.
Dat je er niet mee bezig bent, betekent niet dat het er niet is.quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, Hex, ik ben daar inderdaad niet mee bezig.
Lijkt me helemaal een goede discussie: zijn de Smurfen, hoewel blauw, alsnog blank?
Echt, ga wat nuttigs doen met je tijd.
Dat laatste zeker; vervolgens een cartooneend een ras gaan toebedelen, nee, dat is pas echt bijzonder.quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat je er niet mee bezig bent, betekent niet dat het er niet is.
Maar lijkt me wel een bijzondere openbaring wanneer je er nu pas achterkomt dat bepaalde kinderproducties maatschappelijke satire en boodschappen bevatten.
Kennelijk niet, want pas nu een 8 jarige een bruine eend opstuurde dacht men: o, fuck!quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat hebben de makers van Duckstad dus ook gezien.
Ja, racisten en woke zijn eigenlijk hetzelfde ja.quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:34 schreef Fok-it het volgende:
Toch wel weer leuk voorbeeld hoe dit vooral interessant is voor bepaalde volwassenen waar de echte doelgroep alsnog met plezier die stripboekjes leest
Beetje zelfde als Sinterklaas
Dat is ook niets nieuws voor Donald Duck, alleen heeft er nu een een prominentere rol gekregen.quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat laatste zeker; vervolgens een cartooneend een ras gaan toebedelen, nee, dat is pas echt bijzonder.
En dat het hebben over de rol van mensen met een andere afkomst zoveel mogelijk in de taboesfeer moet blijven.quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:34 schreef Fok-it het volgende:
Toch wel weer leuk voorbeeld hoe dit vooral interessant is voor bepaalde volwassenen waar de echte doelgroep alsnog met plezier die stripboekjes leest
Beetje zelfde als Sinterklaas
De kritiek is dat we ineens mensen zijn gaan indelen op huidskleur.quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En dat het hebben over de rol van mensen met een andere afkomstig zoveel mogelijk in de taboesfeer moet blijven.
Ineens?quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De kritiek is dat we ineens mensen zijn gaan indelen op huidskleur.
Toch blijft het gek: huidskleur is geen issue, dierenpersonages kennen geen rasonderscheid, maar zodra er een eend met een andere kleur wordt toegevoegd ontploft internet.quote:Ik ben opgegroeid in een tijd dat huidskleur echt geen issue was. Persoonlijk vind ik de huidige benadering overduidelijk racistisch. En ik vind dat dus geen verbetering, laat staan anti-racistisch.
Ja dit is dus heel veelzeggend hè.quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:49 schreef VEM2012 het volgende:
Ik ben opgegroeid in een tijd dat huidskleur echt geen issue was.
Mijn internet is gewoon chill gebleven.quote:Op zaterdag 28 september 2024 12:30 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ineens?
[..]
Toch blijft het gek: huidskleur is geen issue, dierenpersonages kennen geen rasonderscheid, maar zodra er een eend met een andere kleur wordt toegevoegd ontploft internet.
Do tell.quote:Op zaterdag 28 september 2024 12:39 schreef nietzman het volgende:
[..]
Ja dit is dus heel veelzeggend hè.
Dat zal dan niet 30 jaar geleden zijn geweest.quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik ben opgegroeid in een tijd dat huidskleur echt geen issue was. Persoonlijk vind ik de huidige benadering overduidelijk racistisch. En ik vind dat dus geen verbetering, laat staan anti-racistisch.
Waar wil je nu naartoe?quote:Op zaterdag 28 september 2024 13:23 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Dat zal dan niet 30 jaar geleden zijn geweest.
In grote lijnen wel. Wil niet zeggen dat er toen geen racisme was, maar het volledig uitbannen van klootzakken is nu eenmaal iets wat nooit gaat lukken.quote:
Nou ja, dat het niet 30 jaren geleden geweest is. Ik was daar namelijk als iemand met een kleurtje.quote:
Wel als je zelf in een omgeving bent opgegroeid, waarbij je onderdeel uitmaakt van de meerderheid.quote:
De mensen die daar een probleem mee hebben zijn dom/lezen nooit strips. Guust Flater zit vol met maatschappelijke boodschappen. Astro Boy behandelde themas als racisme al zo'n 70 jaar geleden. Suske en Wiske werden gebruikt om kinderen/lezers zich aan covid maatregelen te houden. Er zijn honderdenquote:Op zaterdag 28 september 2024 11:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, nee, ja...
Een eend, en zeker een cartoonversie daarvan. daar ben ik eigenlijk nooit 'raciaal' mee bezig geweest. Dat is echt iets voor schedelmeters en/of woke.
Waar veel mensen een aversie tegen hebben is precies dat er types zijn die een kinderstripverhaal ineens gaan duiden als 'kritische satire waarin zware maatschappelijke problematiek' verborgen ligt en dus ineens een getekende eend gaan zien als een afspiegeling van een blanke man.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Strips zijn altijd gebruikt om maatschappelijke problemen aan te kaarten. Meeste Ghibli films zitten ook boordevol boodschappen die menig user hier "woke" zou vinden.
[ Bericht 4% gewijzigd door Michie_ op 28-09-2024 13:50:42 ]
Ja het is heel bijzonder dat veel mensen daar nu pas achter lijken te komen.quote:Op zaterdag 28 september 2024 13:44 schreef Michie_ het volgende:
[..]
De mensen die daar een probleem mee hebben zijn dom/lezen nooit strips. Guust Flater zit vol met maatschappelijke boodschappen. Astro Boy behandelde themas als racisme al zo'n 70 jaar geleden. Suske en Wiske werden gebruikt om kinderen/lezers zich aan covid maatregelen te houden. Er zijn honderden
Strips zijn altijd gebruikt om maatschappelijke problemen aan te kaarten. Meeste Ghibli films zitten ook boordevol boodschappen die menig user hier "woke" zou vinden.
Ook 30 jaar geleden was Nederland geen racistisch land. Dat is nog steeds niet hetzelfde als dat er geen racisme was, maar een issue: nee. En al helemaal niet zoals tegenwoordig, waar alles en iedereen wordt bekeken aan de hand van volstrekt irrelevante zaken. Niet alleen huidskleur, maar ook geslacht, seksuele voorkeur, enz.quote:Op zaterdag 28 september 2024 13:43 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Nou ja, dat het niet 30 jaren geleden geweest is. Ik was daar namelijk als iemand met een kleurtje.
Correct, dat idee komt rechtstreeks uit de BLM koker in de VS met hun gewauwel over Institutioneel Racisme en dat hele debiele critical race theory, opeens waren "we" aangeboren racisten of we het nou wisten of nietquote:Op zaterdag 28 september 2024 14:24 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ook 30 jaar geleden was Nederland geen racistisch land. Dat is nog steeds niet hetzelfde als dat er geen racisme was, maar een issue: nee. En al helemaal niet zoals tegenwoordig, waar alles en iedereen wordt bekeken aan de hand van volstrekt irrelevante zaken. Niet alleen huidskleur, maar ook geslacht, seksuele voorkeur, enz.
Maar wat is het dan als een jonge autochtone kerel een winkelcentrum overhoop schiet? Of een geboren Nederlander met een auto een aanslag pleegt op Koningsdag? Een geesteszieke man, toch? Net zoals die gozer op de Erasmusbrug. Ik heb juist het idee dat de link die je hier probeer te leggen aan klad onderhevig is.quote:Op zaterdag 28 september 2024 14:33 schreef HeatWave het volgende:
Heeft heel lang gewerkt, maar de klad zit er in, men ziet in dat racisme echt wel naar is hoor, maar dat doodgestoken worden op de Erasmusbrug eigenlijk een stukje erger is. En dat kritiek op mensen die anderen doodsteken geen racisme is.
Racisme was er wel degelijk en wellicht nog steeds.quote:Op zaterdag 28 september 2024 14:24 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ook 30 jaar geleden was Nederland geen racistisch land. Dat is nog steeds niet hetzelfde als dat er geen racisme was, maar een issue: nee. En al helemaal niet zoals tegenwoordig, waar alles en iedereen wordt bekeken aan de hand van volstrekt irrelevante zaken. Niet alleen huidskleur, maar ook geslacht, seksuele voorkeur, enz.
Daarom maar een eend met een hoofddoekje in de Donald Duck.quote:Op zaterdag 28 september 2024 14:53 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Maar wat is het dan als een jonge autochtone kerel een winkelcentrum overhoop schiet? Of een geboren Nederlander met een auto een aanslag pleegt op Koningsdag? Een geesteszieke man, toch? Net zoals die gozer op de Erasmusbrug. Ik heb juist het idee dat de link die je hier probeer te leggen aan klad onderhevig is.
Een stripfiguur is nooit confronterend.quote:Op zaterdag 28 september 2024 14:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
Racisme was er wel degelijk en wellicht nog steeds.
Als je zelf geen onderwerp bent van racisme, dan merk je het wellicht niet.
En dan is een stripfiguur opeens heel confronterend.
Ik schreef letterlijk dat het niet betekent dat er geen racisme is (immers, er zijn nu eenmaal klootzakken op de wereld, doe je niets tegen en die kunnen net zo goed iets anders nemen om te discrimineren), ik zeg alleen dat het geen issue was destijds en het nu weer een issue wordt gemaakt. En ik ben van mening dat de wereld daar bepaald niet beter van is geworden.quote:Op zaterdag 28 september 2024 14:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
Racisme was er wel degelijk en wellicht nog steeds.
Als je zelf geen onderwerp bent van racisme, dan merk je het wellicht niet.
En dan is een stripfiguur opeens heel confronterend.
Liever niet. Gewoon een moderne Turkse. En niet een symbool van vrouwenhaat/religie. Zeynep Duck ofzo. Hoeft verder geen enkele bijzondere kenmerken te hebben.quote:Op zaterdag 28 september 2024 14:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Daarom maar een eend met een hoofddoekje in de Donald Duck.
Voor jou wellicht niet.quote:Op zaterdag 28 september 2024 15:30 schreef Questular het volgende:
[..]
Een stripfiguur is nooit confronterend.
quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
Destijds was het ook een een issue.quote:Op zaterdag 28 september 2024 15:37 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik schreef letterlijk dat het niet betekent dat er geen racisme is (immers, er zijn nu eenmaal klootzakken op de wereld, doe je niets tegen en die kunnen net zo goed iets anders nemen om te discrimineren), ik zeg alleen dat het geen issue was destijds en het nu weer een issue wordt gemaakt. En ik ben van mening dat de wereld daar bepaald niet beter van is geworden.
Het maakt ook dat mensen elkaar veel meer wantrouwen. Want als je gaat geloven dat racisme, of seksisme, of weet ik wat, in de vezels van de inwoners zit ingebakken (de blanke... alleen die... zo'n gedachte noemden we vroeger racistisch, nu anti-racistisch), dan is iedere keer dat iemand een keuze maakt die niet in jouw voordeel uitvalt een moment waarop je kan gaan denken dat het discriminatie is.
Wat dan weer maakt dat je 'gaat merken' dat er veel racisme is. Waarmee je weer bevestigd wordt in de gedachte. Waardoor je mensen nog minder gaat vertrouwen... enz.
Het is een beetje hetzelfde als de incel die zichzelf wijs heeft gemaakt dat vrouwen alleen maar voor een 'Chad' gaan en iedere keer dat hij wordt afgewezen daarin een bewijs ziet van die stelling. Dat diezelfde incel wellicht enorm uit zijn bek stinkt en daarom geen enkele vrouw bij hem in de buurt wil staan... Ach...
Je kunt met feiten komen. Maar die man blijft toch bij zijn eigen mening.quote:Op zaterdag 28 september 2024 17:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
Destijds was het ook een een issue.
Het is altijd al een issue geweest.
Ik heb er toch eentje als afsluiter:quote:Op zaterdag 28 september 2024 17:47 schreef Ixia het volgende:
[..]
Je kunt met feiten komen. Maar die man blijft toch bij zijn eigen mening.
quote:"Denk niet wit, denk niet zwart, maar in de kleur van je hart" was de reactie van Frank Boeijen op de moord op de 15-jarige Antilliaan Kerwin Duinmeijer in 1983. Op het maatschappij-kritische lied 'Zwart Wit' volgden een aantal bedreigingen aan het adres van Boeijen. Politiebewaking aan zijn kleedkamer was het gevolg.
quote:Op zaterdag 28 september 2024 13:44 schreef Michie_ het volgende:
[..]
De mensen die daar een probleem mee hebben zijn dom/lezen nooit strips. Guust Flater zit vol met maatschappelijke boodschappen. Astro Boy behandelde themas als racisme al zo'n 70 jaar geleden. Suske en Wiske werden gebruikt om kinderen/lezers zich aan covid maatregelen te houden. Er zijn honderden
In Attack on Titan blijkt dat niet de titanen de dreiging zijnWoke (en racistisch) is in Donald Duck een witte man zien.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Strips zijn altijd gebruikt om maatschappelijke problemen aan te kaarten. Meeste Ghibli films zitten ook boordevol boodschappen die menig user hier "woke" zou vinden.Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
Probeer dit nuchter en serieus te lezen, maar het lukt niet.quote:Op zaterdag 28 september 2024 13:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wel als je zelf in een omgeving bent opgegroeid, waarbij je onderdeel uitmaakt van de meerderheid.
Dan kun je zo diep in je eigen bubbel zitten, en de werkelijkheid daarbuiten niet meer ziet .
En dan brengt een eend met een andere kleur een schok teweeg.
Racistisch is om een enorm drama te maken om een nieuw figuur met kenmerken van een donker persoon.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Woke (en racistisch) is in Donald Duck een witte man zien.
Ja, dat denk ik dus niet, aangezien het afbeelden van levende wezens in de Islam niet toegestaan is.quote:Op zaterdag 28 september 2024 14:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Daarom maar een eend met een hoofddoekje in de Donald Duck.
Gezien de hysterische angsten die die mensen bij sommigen opwekken, is dat misschien wel eens relativerend.
Bij shiieten mag het wel. En vast nog wel meer stromingen binnen de islam.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, dat denk ik dus niet, aangezien het afbeelden van levende wezens in de Islam niet toegestaan is.
Geweldig... dan maken we het een bruine sji'itische eend.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:39 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Bij shiieten mag het wel. En vast nog wel meer stromingen binnen de islam.
Nope.quote:Op zaterdag 28 september 2024 17:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
Destijds was het ook een een issue.
Het is altijd al een issue geweest.
Nou, ik begon er niet over hoor.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Geweldig... dan maken we het een bruine sji'itische eend.
Echt, waar gaat dit over man.
Kom dan met feiten. Want @Wantie komt daar sowieso niet mee.quote:Op zaterdag 28 september 2024 17:47 schreef Ixia het volgende:
[..]
Je kunt met feiten komen. Maar die man blijft toch bij zijn eigen mening.
Dat is niet helemaal waar. Er staat niks over in de Koran, dus het staat (zoals zo veel dingen gerelateerd aan religie) ter discussie. Sjiieten zijn er bijvoorbeeld vrij soepel in.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, dat denk ik dus niet, aangezien het afbeelden van levende wezens in de Islam niet toegestaan is.
Nee, dat was Hex inderdaadquote:Op zaterdag 28 september 2024 18:41 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nou, ik begon er niet over hoor.
Over een meisje van 9 jaar die een tekenwedstrijd van Disney heeft gewonnen, met daarop een niet-witte eend.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Geweldig... dan maken we het een bruine sji'itische eend.
Echt, waar gaat dit over man.
Echt?quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:42 schreef Wantie het volgende:
[..]
Over een meisje van 9 jaar die een tekenwedstrijd van Disney heeft gewonnen, met daarop een niet-witte eend.
Leg het de doorsnee soenniet eens voor.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:42 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar. Er staat niks over in de Koran, dus het staat (zoals zo veel dingen gerelateerd aan religie) ter discussie. Sjiieten zijn er bijvoorbeeld vrij soepel in.
Klopt, en dat was niet gebeurd als dit een witte eend was geweest.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Echt?
Ik zie vooral volwassen mensen praten over de religieuze en etnische opmaak van een cartooneend.
Vanaf het begin heb ik al gezegd dat er klootzakken zijn. Maar dat is iets anders als dat het toen een issue was.quote:Op zaterdag 28 september 2024 17:57 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik heb er toch eentje als afsluiter:
[..]
Waarschijnlijk omdat de meeste mensen niet direct bezig zijn met de raciale opmaak van eenden.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:44 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, en dat was niet gebeurd als dit een witte eend was geweest.
En dat geeft te denken.
Maak daar maar streng gelovige van.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:44 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Leg het de doorsnee soenniet eens voor.
Beeldverbod? Geldt totaal niet voor boeddhisten, hindoe's, Native American religies, Afrikaanse natuurreligies, katholicisme, lutheranisme en orthodoxisme.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:45 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Maak daar maar streng gelovige van.
@Wantie: vergeet deze even niet.quote:Op zaterdag 28 september 2024 14:19 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Laten we daar maar weer eens een inhoudelijke onderbouwing voor vragen (altijd leuk bij jou):
In welke post doe ik dat volgens jou?
Ach, de kinderen zullen op school gewoon tekeningen maken, net als elk kind. Ook van levende wezens.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Beeldverbod? Geldt totaal niet voor boeddhisten, hindoe's, Native American religies, Afrikaanse natuurreligies, katholicisme, lutheranisme en orthodoxisme.
Beeldverbod is typisch orthodox Joods, sunni-Islamitisch en calvinistisch.
Ja, dat zeg ik dus. Ter discussie onderhevig omdat het dus niet expliciet in de Koran staat en men er dus een eigen wending aan kan geven.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:44 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Leg het de doorsnee soenniet eens voor.
Zoveel klootzakken dat Frank Boeien persoonlijke bewaking nodig had.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vanaf het begin heb ik al gezegd dat er klootzakken zijn. Maar dat is iets anders als dat het toen een issue was.
Hmmja.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:49 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ach, de kinderen zullen op school gewoon tekeningen maken, net als elk kind. Ook van levende wezens.
Vraag het gewoon eens.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:49 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ja, dat zeg ik dus. Ter discussie onderhevig omdat het dus niet expliciet in de Koran staat en men er dus een eigen wending aan kan geven.
Het is toch wat om je druk over te maken.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hmmja.
Totdat je leest dat eenieder die een afbeelding maakt van een levend wezen op de Dag des Oordeels door God wordt gevraagd om een levend wezen uit te beelden, en wanneer het hem niet lukt om deze tot leven te wekken, het vuur van de hel wacht.
Begrijpelijk, maar waarom opeens wel als er een kleur bij komt.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:44 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat de meeste mensen niet direct bezig zijn met de raciale opmaak van eenden.
Zeg dat tegen de theologen die het nodig vonden zo'n gebod uit te vaardigen.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:51 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Het is toch wat om je druk over te maken.
Ja, een Soenniet zal anders reageren dan een Sjiiet. We zijn het eens. Het dus geen standaardregel binnen de Islam.quote:
quote:Op vrijdag 27 september 2024 17:09 schreef oheng het volgende:
En waar is de vader? Typisch weer!!!11
Omdat dat de raison d'etre is van DEI-managers. Gegarandeerd dat die gillend zijn klaargekomen hierbij en thans een nieuwe invalshoek hebben gevonden om werknemers doorheen Nederland lastig te vallen met hun cursussen en trainingen.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:51 schreef Wantie het volgende:
[..]
Begrijpelijk, maar waarom opeens wel als er een kleur bij komt.
Het is een standaardregel binnen de Soenni-Islam.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:52 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ja, een Soenniet zal anders reageren dan een Sjiiet. We zijn het eens. Het dus geen standaardregel binnen de Islam.
Je bent nogal obsessed over gelovigen op dit forum valt me op.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zeg dat tegen de theologen die het nodig vonden zo'n gebod uit te vaardigen.
Ja, dat is iets anders.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het is een standaardregel binnen de Soenni-Islam.
Raad eens wat de grootste stroming is?
Types als Wierd Duck, Raisa Blommenstijn of Joost Niemuller zou ik daar niet onder scharen.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Omdat dat de raison d'etre is van DEI-managers. Gegarandeerd dat die gillend zijn klaargekomen hierbij en thans een nieuwe invalshoek hebben gevonden om werknemers doorheen Nederland lastig te vallen met hun cursussen en trainingen.
Niet echt; vooral met de naïviteit van mensen die enerzijds geen enkele moeite hebben om de achterlijkheid van bepaalde christelijke opvattingen te verwerpen (zie het Paus in België-topic), anderzijds zich in allerlei bochten wringen om de Islam een soort lief, eenhoorn-en-regenboog geloof te maken.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:54 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Je bent nogal obsessed over gelovigen op dit forum valt me op.
Wat vind jij van het beeldverbod eigenlijk?quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:55 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ja, dat is iets anders.
Dat het van de grootste stroming niet mag is natuurlijk iets anders dan het verkondigen dat het van de Islam niet mag.
Oh, die bagatelliseer je toch meteen weer.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:41 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Kom dan met feiten. Want @:Wantie komt daar sowieso niet mee.
Wat mij opvalt is de hypocrisie onder zogenaamde 'progressieven' op dit forum.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:54 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Je bent nogal obsessed over gelovigen op dit forum valt me op.
Ik ben niet gelovig, dus dat zal me bitter weinig interesseren. Ik ben vooral voor een zuivere discussie waarbij er geen onwaarheden als feiten worden gepresenteerd en er dus een verkeerd beeld wordt geschetst.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat vind jij van het beeldverbod eigenlijk?
Of nog beter: van het idee dat mensen voor eeuwig kunnen branden in een hel?
Wat ik merk dat moslims zich daar over het algemeen niets van aantrekken.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat vind jij van het beeldverbod eigenlijk?
Of nog beter: van het idee dat mensen voor eeuwig kunnen branden in een hel?
Tsja. Je kunt niet veranderen hoe andere mensen denken. Alleen kun je veranderen hoe je er zelf mee omgaat.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat mij opvalt is de hypocrisie onder zogenaamde 'progressieven' op dit forum.
Leuk idee voor een inclusief Donald Duck verhaal.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:58 schreef Wantie het volgende:
[..]
Oh, die bagatelliseer je toch meteen weer.
Een artiest wordt bedreigd vanwege een lied over een racistische moord, maar dat is geen issue...
Echter een kind die een stripfiguur bedenkt en daarmee een competitie wint: absoluut wel!
Ctrl F heeft zijn langste tijd gehad.
Jij bent ook raging in dit topic..quote:Op zaterdag 28 september 2024 19:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Leuk idee voor een inclusief Donald Duck verhaal.
Kwak, van Kwik en Kwek, heeft een 'coming out' als non-binaire pan-seksueel. De gehoofddoekte Fatima Fazant vertelt hem echter dat dat niet de goddelijke en natuurlijke bedoeling is, en, als Kwak zich niet bekeert, zij voor eeuwig zullen branden in de hel.
Wat zal Kwak (prefered pronounces: hen) uiteindelijk doen?
Topamusement voor jong en oud.
Dat gebeurt dan ook niet.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:59 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ik ben niet gelovig, dus dat zal me bitter weinig interesseren. Ik ben vooral voor een zuivere discussie waarbij er geen onwaarheden als feiten worden gepresenteerd en er dus een verkeerd beeld wordt geschetst.
Ik neem aan dat je het over mij hebt. Ik heb genoeg leuke discussies en vind veel informatie op fok waar ik wel wat aan heb en wat van leer.quote:Op zaterdag 28 september 2024 19:04 schreef HeatWave het volgende:
.
Constant klagen over hoe en waarover mensen posten, op een discussieforum en dan als conclusie, je doet er toch niets aan. Hef FOK! dan maar op!
Wat doe je hier zelf dan constant in dit soort topics?
Raging?quote:Op zaterdag 28 september 2024 19:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jij bent ook raging in dit topic..
En dat allemaal door een bruine eend in de Donald Duck...
En dat hebben anderen net zo goed, maar die hoor je niet constant klagen he?quote:Op zaterdag 28 september 2024 19:06 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je het over mij hebt. Ik heb genoeg leuke discussies en vind veel informatie op fok waar ik wel wat aan heb en wat van leer.
Misschien lees je daar niet.
Zijn bedreiger was dezelfde klootzak…quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:49 schreef Wantie het volgende:
[..]
Zoveel klootzakken dat Frank Boeien persoonlijke bewaking nodig had.
Maar een donkere eend anno 2024 in de Donald Duck is erger...
Nope, ben geen it-expert of game nerd. Is niet mijn wereld.quote:Op zaterdag 28 september 2024 19:09 schreef HeatWave het volgende:
[..]
En dat hebben anderen net zo goed, maar die hoor je niet constant klagen he?
Het is gewoon zo nutteloos om mensen aan te spreken op het feit dat ze op een discussieforum, nou ja, discussiëren, alleen maar omdat hun onderwerp of mening je niet aanstaat.
Ik geef regelmatig advies in DIG bijvoorbeeld, misschien lees je daar niet?
Dit is gewoon een leugen. Simpel.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nogmaals de vraag waar ik heb gezegd dat het een probleem is. Je blijft maar steeds volharden in leugens.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:58 schreef Wantie het volgende:
[..]
Oh, die bagatelliseer je toch meteen weer.
Een artiest wordt bedreigd vanwege een lied over een racistische moord, maar dat is geen issue...
Echter een kind die een stripfiguur bedenkt en daarmee een competitie wint: absoluut wel!
Ctrl F heeft zijn langste tijd gehad.
Welke discussie?quote:Op zaterdag 28 september 2024 19:12 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dit is gewoon een leugen. Simpel.
En de dag dat je hiermee stopt, dán kan er een discussie ontstaan.
Nou dan, dat is toch precies het punt? Omdat jij iemand, etto in dit geval, veel ziet posten in topics waar jij ook "toevallig" post hoef je daar dus geen eigen ongegronde conclusies aan te verbinden.quote:Op zaterdag 28 september 2024 19:11 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nope, ben geen it-expert of game nerd. Is niet mijn wereld.
Vergeet @Wantie niet die deel 3 opent en vervolgens iedereen de maat gaat nemen die vervolgens in deel 3 post…quote:Op zaterdag 28 september 2024 19:04 schreef HeatWave het volgende:
.
Constant klagen over hoe en waarover mensen posten, op een discussieforum en dan als conclusie, je doet er toch niets aan. Hef FOK! dan maar op!
Elke discussie. Zolang je liegt is er geen discussie.quote:Op zaterdag 28 september 2024 19:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Welke discussie?
Waarover?
Dit is zo leuk.quote:Op zaterdag 28 september 2024 19:04 schreef HeatWave het volgende:
Wat ben je toch een lafbek zodra de islam ter sprake komt.quote:Op zaterdag 28 september 2024 19:15 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Elke discussie. Zolang je liegt is er geen discussie.
Ook mooi iddquote:Op zaterdag 28 september 2024 19:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vergeet @:Wantie niet die deel 3 opent en vervolgens iedereen de maat gaat nemen die vervolgens in deel 3 post…
Maar jij liegt. Bewust.quote:Op zaterdag 28 september 2024 19:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat ben je toch een lafbek zodra de islam ter sprake komt
Absoluut waar. Vroeger was alles beter.quote:Op zaterdag 28 september 2024 19:16 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ook mooi idd.
Laten "we" blij zijn dat er nog relatief zo veel gepost wordt op FOK!, zo druk is het hier inmiddels niet meer vergeleken met de hoogtijdagen.
Het is wel een eer dat je zo’n lange post aan mij wijdt.quote:Op zaterdag 28 september 2024 19:13 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nou dan, dat is toch precies het punt? Omdat jij iemand, etto in dit geval, veel ziet posten in topics waar jij ook "toevallig" post hoef je daar dus geen eigen ongegronde conclusies aan te verbinden.
Wie weet post ie nog regelmatiger in het kantklostopic dan hier.
Discussiëren op een discussieforum en dan op dat discussieforum klagen dan mensen discussiëren is redelijk, nou ja...
Apart zullen we maar zeggen.
Ik ben de beroerdste nietquote:Op zaterdag 28 september 2024 19:18 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Het is wel een eer dat je zo’n lange post aan mij wijdt.![]()
Lief dat je me wat probeert te leren
Klopt.quote:
quote:Photography is halal unless it is of humans or animals, then it is haram. If it is of humans or animals, it's only halal if there is a digital copy. Photography of humans or animals is completely halal as long as it is not worshipped.
Maar idd, het zal wel weer niet kloppen want smaak 7345 van 346435 zegt als enige smaak dat het niet klopt, ofzo.quote:It is not permitted to draw anything that depicts animate beings, because the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said, according to the sahih hadith: “Every image maker will be in the Fire.” And he (peace and blessings of Allah be upon him) said: “The most severely punished of people on the Day of ...
Houd jezelf voor de gek.quote:
Damn, ik moet overal de beste in zijn.quote:Op zaterdag 28 september 2024 19:22 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nee, inderdaad, jij bent de op een na beroerste. Dat is @:VEM2012, met stip op 1.
En dan anderen de maat willen nemen…quote:Op zaterdag 28 september 2024 19:22 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nee, inderdaad, jij bent de op een na beroerste. Dat is @:VEM2012, met stip op 1.
Ik geef dit topic 5 belly laughs! Keep going, please en ik hoop op minstens 85 delen!quote:Op vrijdag 27 september 2024 16:13 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Mijn post is ook niet gericht op moslims. Meer op users die bij het zien van een moslim meteen bang worden dat er een terreuraanslag op ze wordt gepleegd.quote:Op zaterdag 28 september 2024 18:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Aandoenlijk hoe D66'ers denken dat salafi elke week de Donald Duck lezen en smachten op een 'representatief rolmodel'.
Wil je de achterlijkheid van woke zien, lees posts als degene waarop ik reageer.
Koran gelezen?quote:Op zaterdag 28 september 2024 20:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Mijn post is ook niet gericht op moslims. Meer op users die bij het zien van een moslim meteen bang worden dat er een terreuraanslag op ze wordt gepleegd.
Dit is niets meer dan jouw totaal overtrokken verzinsel, een tactiek die je regelmatig nodig lijkt te hebben om je argumenten kracht bij te zetten.quote:Op zaterdag 28 september 2024 20:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Mijn post is ook niet gericht op moslims. Meer op users die bij het zien van een moslim meteen bang worden dat er een terreuraanslag op ze wordt gepleegd.
Ik klaag daar niet over.quote:Op zaterdag 28 september 2024 19:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vergeet @:Wantie niet die deel 3 opent en vervolgens iedereen de maat gaat nemen die vervolgens in deel 3 post…
Ahem:quote:Op zaterdag 28 september 2024 21:16 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik klaag daar niet over.
Jij wel.
Best grappig dat je op een discussie forum iemand verwijt te discussiëren....
Nou is het jouw beurt om een post van mij te vinden waar ik loop te klagen over het meedoen aan de discussie hier.quote:Op vrijdag 27 september 2024 21:56 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wow je bent echt raging!
Nou jij komt het topic dat niet eens over de islam gaat binnen schreeuwen over de islam en neergestoken worden op de Erasmusbrug. Dan wek je die indruk een beetje.quote:Op zaterdag 28 september 2024 20:09 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dit is niets meer dan jouw totaal overtrokken verzinsel, een tactiek die je regelmatig nodig lijkt te hebben om je argumenten kracht bij te zetten.
Er zijn geen users die bij het zien van een moslim meteen bang worden, wel zijn er users die kritiek hebben op de islam en de aanhang daarvan en daar hebben ze vaak een prima reden voor.
Je staat echt zo zwak als je elke keer zelf scenario's moet verzinnen om een punt te maken.
Ik spreek wel eens met moslims. Maar nee, dat zijn nou niet de onderwerpen waar ze pro-actief over beginnen te ratelen.quote:Op zaterdag 28 september 2024 20:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Koran gelezen?
Al eens in gesprek gegaan met moslims die meteen bang worden dat een homo ze 'besmet'? Dat een onbedekte vrouw tot hoererij leidt? Dat soort gesprekken al gevoerd?
Hoe divers is jouw omgeving?
Goed dat je me het hebt weten te whitesplainen.quote:Op zaterdag 28 september 2024 14:24 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, je gaat helemaal los op moslims opeens.quote:
Ik zie het ook nergens staan.quote:Ik vind dit vooral geweldig zaterdagavondvermaak. Woke types die zo ver zijn doorgeslagen dat ze Donald Duck gaan zien als exponent van 'wit privilege'; zoiets kun je niet verzinnen.
De hele heisa komt van types als Reisa, Wierd en die andere knakker, dat er een typetje in de Donald Duck komt die kennelijk teveel Woke is.quote:Wachten is nu op een scherpe veroordeling van het patriarchaat in de Smurfen en gejeremieer over hoe er nog geen Snorkels-aflevering is waarin onze vriendjes zich druk maken over het klimaat.
En een derde deel? Rly?quote:Op zaterdag 28 september 2024 21:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ahem:
[..]
Nou is het jouw beurt om een post van mij te vinden waar ik loop te klagen over het meedoen aan de discussie hier.
(btw: er staan nog meer vragen open, beantwoord je die nog even?)
Nou ben je zelf racistisch bezig. Gefeliciteerd.quote:Op zaterdag 28 september 2024 21:53 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Goed dat je me het hebt weten te whitesplainen.
Ja, omdat jij liep te klagen over dat mensen deze discussie voerden…quote:Op zaterdag 28 september 2024 22:05 schreef Wantie het volgende:
[..]
En een derde deel? Rly?
En daar ben je meerdere malen over begonnen.....
Het ging dus om jouw hypocrisie.quote:Op vrijdag 27 september 2024 15:38 schreef VEM2012 het volgende:
En een derde deel? Rly? Voor iemand die zeikt over dit onderwerp hou je het maar wat graag in stand.
Citeer dat eens.quote:Op zaterdag 28 september 2024 22:23 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, omdat jij liep te klagen over dat mensen deze discussie voerden…
Lachwekkend hoe je probeert je er uit te draaien.quote:En dat is hoe dan ook geen klacht ten aanzien van het deelnemen aan de discussie.
Verder is het in dezen ook leugenachtig om selectief te quoten, want het staat er letterlijk:
[..]
Het ging dus om jouw hypocrisie.
Nee, jij vertroebelt gewoon de discussie.quote:Op zaterdag 28 september 2024 19:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Zijn bedreiger was dezelfde klootzak…
Maar kennelijk maak jij geen onderscheid tussen racisten en een maatschappij waarin huidskleur een issue is. Geen idee waarom, want iedereen snap dat er een verschil is daartussen.
Nog een keer?quote:Op zaterdag 28 september 2024 22:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Citeer dat eens.
[..]
Lachwekkend hoe je probeert je er uit te draaien.
quote:Op vrijdag 27 september 2024 21:56 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wow je bent echt raging!
Ja, jouw breintje heeft moeite met te begrijpen dat ik onderscheid maak tussen dat de maatschappij van huidskleur een issue maakt en dat er in diezelfde maatschappij ook klootzakken zijn.quote:Op zaterdag 28 september 2024 23:02 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, jij vertroebelt gewoon de discussie.
Iemand wordt vanwege zijn huidskleur vermoord.
Dat is geen issue.
Moord...
Het is te zot voor woorden.
Wit kan geen ras zijn. Al was het maar omdat de mens niet wit kan zijnquote:Op zaterdag 28 september 2024 22:21 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou ben je zelf racistisch bezig. Gefeliciteerd.
Tja, wat boeit mij dat?quote:Op zaterdag 28 september 2024 23:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, jouw breintje heeft moeite met te begrijpen dat ik onderscheid maak tussen dat de maatschappij van huidskleur een issue maakt en dat er in diezelfde maatschappij ook klootzakken zijn.
Gek, want vanaf het begin heb ik dat onderscheid duidelijk aangegeven.
Jouw reactie was om vrijdag 27 september 2024 @ 15:38 • 3 •quote:Op zaterdag 28 september 2024 23:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nog een keer?
Nou, vooruit dan:
[..]
Er stond niet wit, maar white, wat in dezen het Engelse woord is voor blank.quote:Op zaterdag 28 september 2024 23:28 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Wit kan geen ras zijn. Al was het maar omdat de mens niet wit kan zijn![]()
Je had een half punt kunnen scoren wanneer het blanksplainen was geweest
Nee, jij doet weer of je dom bent door net te doen alsof je niet begrijpt dat onder meer 30 jaar geleden huidskleur maatschappelijk geen issue was. En mensen niet aan het tellen waren of er wel genoeg mensen van kleur in de cast van een film zitten omdat je anders geen Oscarnominatie kan krijgen, of dat mensen gaan opzoeken in de raad van bestuur of er wel genoeg vrouwen in zitten (al is men wel inmiddels aan het dwalen ten aanzien van wat een vrouw) is.quote:Op zaterdag 28 september 2024 23:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, wat boeit mij dat?
Feit blijft dat racisme een issue is, zolang mensen daarmee te maken hebben.
En de kwestie was dat beweerd werd dat er nu meer sprake is van racisme, dan 30 jaar geleden.
Tja, dat is onzin.
Racisme was er 30 jaar geleden al, en ook toen een issue.
En bestaat nog steeds, getuige van de overtrokken reacties op een eend met een kleurtje.
Je liep eerder ook al te fiepen:quote:Op zaterdag 28 september 2024 23:42 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jouw reactie was om vrijdag 27 september 2024 @ 15:38 • 3 •
Mijn reactie die je citeert was veel later:
vrijdag 27 september 2024 @ 21:56 • 42
quote:Op vrijdag 27 september 2024 10:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
Een kind van 9 bedenkt een personage, gespiegeld aan haar eigen familie..
En dat wekt dit allemaal op.
Dit is echt het tijdperk van de boze witte man die bang is zijn superioriteit kwijt te raken.....
Nee, jij probeert wanhopig de doelpalen te verschuiven.quote:Op zaterdag 28 september 2024 23:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, jij doet weer of je dom bent door net te doen alsof je niet begrijpt dat onder meer 30 jaar geleden huidskleur maatschappelijk geen issue was. En mensen niet aan het tellen waren of er wel genoeg mensen van kleur in de cast van een film zitten omdat je anders geen Oscarnominatie kan krijgen, of dat mensen gaan opzoeken in de raad van bestuur of er wel genoeg vrouwen in zitten (al is men wel inmiddels aan het dwalen ten aanzien van wat een vrouw) is.
Zelfs jou kan dit soort onzin niet zijn ontgaan.
En weer verzet je de doelpalen.quote:Op zaterdag 28 september 2024 23:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je liep eerder ook al te fiepen:
[..]
Je had in Little House on the prairie al meerdere afleveringen waarin racisme behandeld werd. Qua tijdsperiode wellicht niet helemaal realistisch maar het speelde een grote rol. Moses Gunn speelde een belangrijke rol en Ketty Lester is een van de weinige actrices die tot het einde in de serie zat. Dan negeer ik de vele donkere acteurs die gastrollen hadden (vrijwel allemaal in afleveringen waarin racisme aan bod kwam).quote:Op zaterdag 28 september 2024 23:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, wat boeit mij dat?
Feit blijft dat racisme een issue is, zolang mensen daarmee te maken hebben.
En de kwestie was dat beweerd werd dat er nu meer sprake is van racisme, dan 30 jaar geleden.
Tja, dat is onzin.
Racisme was er 30 jaar geleden al, en ook toen een issue.
En bestaat nog steeds, getuige van de overtrokken reacties op een eend met een kleurtje.
En weer ben je aan het liegen:quote:Op zaterdag 28 september 2024 23:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, jij probeert wanhopig de doelpalen te verschuiven.
Niemand beweert hier dat het om een maatschappelijke issue gaat.
Dat plak jij eraan vast.
quote:Op zaterdag 28 september 2024 14:24 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Peking eend. Yummy.quote:Op zondag 29 september 2024 00:06 schreef kladderadatsch het volgende:
By the way, witte eenden zijn een 'uitvinding' van de mens, want die komen in het wild helemaal niet voor.
Revisiting the evolutionary history of domestic and wild ducks based on genomic analyses
Lijkt er dus op dat Donald Duck en z'n familie in feite Peking eenden zijn.Of meer precies, American Pekin ducks.
Het gaat om deze reactie:quote:Op zondag 29 september 2024 00:16 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En weer ben je aan het liegen:
[..]
Het is niet zo dat dat nu ineens gebeurt.quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De kritiek is dat we ineens mensen zijn gaan indelen op huidskleur.
Ik ben opgegroeid in een tijd dat huidskleur echt geen issue was. Persoonlijk vind ik de huidige benadering overduidelijk racistisch. En ik vind dat dus geen verbetering, laat staan anti-racistisch.
Het is geen issue als je zelf niet tot een minderheid hoort.quote:Aanpak discriminatie en racisme
In de Grondwet staat dat iedereen in Nederland gelijk behandeld moet worden. In de praktijk is dat lang niet altijd het geval. Een kwart van de Nederlanders ervaart discriminatie en lijdt daaronder. Mensen worden bijvoorbeeld afgewezen of gepest vanwege herkomst, religie, seksuele voorkeur of beperking. Een stevigere aanpak van discriminatie en racisme is in het belang van de hele samenleving.
Je hebt helemaal niets uitgelegd.quote:Op zondag 29 september 2024 01:08 schreef VEM2012 het volgende:
Ik bepaal voor niemand wat ze ervaren. Alleen: facts don’t care about your feelings. Ik heb al eerder uitgelegd waarom men nu ineens veel meer discriminatie ervaart. Dat heeft alles te maken met het indelen van mensen in groepen op basis van volstrekt irrelevante zaken zoals huidskleur. Hierdoor gaan mensen elkaar niet meer vertrouwen en gaat men racisme ervaren, ook daar waar het niet is.
Weet je nog die mensen die in België klem werden gereden omdat ze stomtoevallig exact dezelfde route reden als onze kroonprinses? Wat was ook alweer de eerste reactie? Discriminatie!!!
Om maar te zwijgen over het feit dat nog altijd heel veel mensen denken dat Floyd is vermoord vanwege een racistisch motief.
Nou vooralsnog is er hier niemand die Donald Duck als exponent van 'wit privilege' ziet. Dat verzin je en/of vul je voor een ander in.quote:Op zaterdag 28 september 2024 19:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Raging?
Ik vind dit vooral geweldig zaterdagavondvermaak. Woke types die zo ver zijn doorgeslagen dat ze Donald Duck gaan zien als exponent van 'wit privilege'; zoiets kun je niet verzinnen.
Wachten is nu op een scherpe veroordeling van het patriarchaat in de Smurfen en gejeremieer over hoe er nog geen Snorkels-aflevering is waarin onze vriendjes zich druk maken over het klimaat.
Bijna:quote:Op zondag 29 september 2024 09:02 schreef Questular het volgende:
Ik dacht echt dat Wierd Duk een personage was in de Donald Duck….
Bij de Smurfen is het aantal vrouwelijke Smurfen afgelopen jaren drastisch gestegen. Ook is er een spin off met grotendeels alleen maar vrouwelijke Smurfen.quote:Op zaterdag 28 september 2024 19:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Raging?
Ik vind dit vooral geweldig zaterdagavondvermaak. Woke types die zo ver zijn doorgeslagen dat ze Donald Duck gaan zien als exponent van 'wit privilege'; zoiets kun je niet verzinnen.
Wachten is nu op een scherpe veroordeling van het patriarchaat in de Smurfen en gejeremieer over hoe er nog geen Snorkels-aflevering is waarin onze vriendjes zich druk maken over het klimaat.
Wederom is dat niet wat ik schrijf. Wat ik schrijf is dat iemand die zich gediscrimineerd voelt niet hetzelfde is als iemand die gediscrimineerd wordt.quote:Op zondag 29 september 2024 06:44 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je hebt helemaal niets uitgelegd.
Je laat alleen zien dat je er totaal niets van begrijpt.
Gediscrimineerd worden is een 'gevoel'
Yeah, right.
Dat inderdaad.quote:Op zondag 29 september 2024 11:10 schreef Hexagon het volgende:
Dat mensen wel eens ergens onterecht racisme op plakken is natuurlijk geen onderbouwing ervan dat het niet zou bestaan.
Wel bijzonder dat ondanks dat ik vanaf het begin af aan duidelijk aangeef dat racisme uiteraard bestaat en ook nooit volledig zal worden uitgeband (sommige mensen zijn nu eenmaal klootzakken) en alsnog steed voor mijn voeten gegooid krijg dat racisme echt wel bestaat.quote:Op zondag 29 september 2024 11:10 schreef Hexagon het volgende:
Dat mensen wel eens ergens onterecht racisme op plakken is natuurlijk geen onderbouwing ervan dat het niet zou bestaan.
Integendeel. Wat mensen zoals jij voor elkaar krijgen is dat mensen elkaar niet vertrouwen en het slechtste in elkaar zien, tenzij van de juiste groep en dan wordt alles weer kritiekloos ontvangen.quote:Op zondag 29 september 2024 11:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat inderdaad.
Het is een onvervalst staaltje downplayen dat gedaan wordt...
Helemaal eens dat de casus te simpel gesteld is, maar dat is deze uitleg net zo goed. In delen van de VS was tot een generatie geleden segregatie legaal en de effecten daarvan alleen al zijn vele papers over geschreven. Dat kun je niet met twee zinnen op een forum samenvatten.quote:Op zondag 29 september 2024 10:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou nee. Blijkt dat de gemiddelde leeftijd van Zwarte Amerikanen veel lager ligt en als je gaat corrigeren daarvoor dat het verschil binnen de 1% ligt, hetgeen niet significant is.
Het is altijd een issue geweest.quote:Op zondag 29 september 2024 11:38 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wel bijzonder dat ondanks dat ik vanaf het begin af aan duidelijk aangeef dat racisme uiteraard bestaat en ook nooit volledig zal worden uitgeband (sommige mensen zijn nu eenmaal klootzakken) en alsnog steed voor mijn voeten gegooid krijg dat racisme echt wel bestaat.
Maar dat is de discussie niet.
Waar het om gaat is dat vrij recent identiteitspolitiek de wind in de zeilen heeft gekregen. Sindsdien is huidskleur (maar ook gender, seksuele orientatie, enz) ineens een issue geworden in de samenleving. En dat is maatschappij ontwrichtend.
Het zet groepen tegen elkaar op.
Als 30 jaar geleden deze Eva in de Donald Duck geïntroduceerd was, dan is de kans groot dat het niet eens nieuwswaardig was. Ja, de wedstrijd misschien (misschien ook niet: vanwege de snelheid van het nieuws is tegenwoordig de gehele media ook meer Hart van Nederland items aan het omarmen, terwijl 30 jaar terug het voldoende was dat het gewoon in de Donald Duck stond wie had gewonnen). Maar niet dat een eend bruine veren had.
Was een leukere tijd vind ik. Ik ben zelf allochtoon, heb altijd veel vrienden gehad met verschillende culturele achtergrond en wij konden met elkaar lachen, vooral ook om stereotypen die ook gewoon wel klopten. Niemand die zich aangevallen voelde, want we omarmden elkaars verschillen. Er zat geen waardeoordeel achter.
Wie doen dat dan? Ik zie alleen maar mensen te keer gaan om een donker personage in Donald Duck.quote:Op zaterdag 28 september 2024 19:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Raging?
Niemand betwist dat Jim Crow nog steeds invloed kan hebben en daar zijn ook specifieke beleidsinstrumenten voor ingezet. Zoals financiële compensatie voor families die indertijd geen huiseigenaren mochten worden (heel goed). Maar ook affirmative action (niet goed, omdat het niet gericht is en bovendien alleen maar leidt tot meer uitval onder die groepen, waardoor het uiteindelijke gemiddelde niveau waarop men eindigt lager wordt).quote:Op zondag 29 september 2024 11:50 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Helemaal eens dat de casus te simpel gesteld is, maar dat is deze uitleg net zo goed. In delen van de VS was tot een generatie geleden segregatie legaal en de effecten daarvan alleen al zijn vele papers over geschreven. Dat kun je niet met twee zinnen op een forum samenvatten.
En wordt ook veel te serieus voor waar we het over hebben trouwens. Drie topics over een bruine eend in een strip.. Ik moet nog steeds lachen
Ik ga idd met nogal wat 'medelanders' om, en waarom ik niet sta te juichen komt omdat ik die altijd als mensen heb gezien en niet als politieke attributen die pas waardigheid verwerven wanneer ze in een dierenvorm in een stripblad verschijnen. Waarschijnlijk omdat ik mezelf ook nooit identificeerde met een eend. Laat staan dat ik ooit iets van 'witte superioriteit' heb gevoeld. Dat is je eerste manco in denken, en je eigen bubbel, dat constant aannemen dat er een hele horde boze blanke mannen (vrouwen? zijn die er ook) is die actief kruisverbrandend blanke suprematie beoefent.quote:Op zondag 29 september 2024 11:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het is altijd een issue geweest.
Racisme, homohaat, noem maar op is van alle tijden.
Dat kun je wel proberen weg te stoppen en negeren, maar daarmee creëer je enkel je eigen bubbel...
Tegenwoordig is het veel minder een issue.
Met als gevolg dat het zichtbaarder wordt in de maatschappij.
En dat wekt weerstand op bij de racisten, xenofoben, homohaters, etc.
Kijk naar de jaren negentig: toen werden homos zichtbaarder doordat ze meer vrijheid kregen, met als gevolg dat de kritiek was dat er teveel homos in de media zaten. Er ontstond zelf een gay complottheorie.
Nu is men daar inmiddels wat aan gewend en zien we dat mensen met een afwijkende gender aan het emanciperen zijn.
En opeens is dat een enorm probleem, dat die groep zichtbaar wordt.
Wat in deze discussie zo krankjorum is, is dat door een andere kleur eend in een kinderblad te introduceren, opeens mensen met een andere huidskleur zichtbaar worden.
Gosh, niemand die dat door had. Dat niet iedereen hetzelfde is ...
En door te laten zien dat iedereen verschillend is, wordt de maatschappij ontwricht?
Het is gewoon te kolderiek voor woorden.
Als jij zo goed bent met medelanders uit andere culturen, waarom is het dan zo'n heet hangijzer voor je dat in een weekblad voor kinderen een personage met een andere achtergrond wordt geïntroduceerd...
Ik zou juist verwachten dat je dat zou toejuichen.
Mensen die vooral in zijn hoofd bestaan.quote:Op zondag 29 september 2024 12:00 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Wie doen dat dan? Ik zie alleen maar mensen te keer gaan om een donker personage in Donald Duck.
Je laat weer zien hoe kwaadaardig je bent. Je weet donders goed dat ik vanaf het begin heb gezegd dat het mij zal jeuken. Het is de discussie zelf die mij interesseert net zoals deze jou kennelijk interesseert, nog meer dan ik, want ik zou geen derde deel hebben geopend.quote:Op zondag 29 september 2024 11:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het is altijd een issue geweest.
Racisme, homohaat, noem maar op is van alle tijden.
Dat kun je wel proberen weg te stoppen en negeren, maar daarmee creëer je enkel je eigen bubbel...
Tegenwoordig is het veel minder een issue.
Met als gevolg dat het zichtbaarder wordt in de maatschappij.
En dat wekt weerstand op bij de racisten, xenofoben, homohaters, etc.
Kijk naar de jaren negentig: toen werden homos zichtbaarder doordat ze meer vrijheid kregen, met als gevolg dat de kritiek was dat er teveel homos in de media zaten. Er ontstond zelf een gay complottheorie.
Nu is men daar inmiddels wat aan gewend en zien we dat mensen met een afwijkende gender aan het emanciperen zijn.
En opeens is dat een enorm probleem, dat die groep zichtbaar wordt.
Wat in deze discussie zo krankjorum is, is dat door een andere kleur eend in een kinderblad te introduceren, opeens mensen met een andere huidskleur zichtbaar worden.
Gosh, niemand die dat door had. Dat niet iedereen hetzelfde is ...
En door te laten zien dat iedereen verschillend is, wordt de maatschappij ontwricht?
Het is gewoon te kolderiek voor woorden.
Als jij zo goed bent met medelanders uit andere culturen, waarom is het dan zo'n heet hangijzer voor je dat in een weekblad voor kinderen een personage met een andere achtergrond wordt geïntroduceerd...
Ik zou juist verwachten dat je dat zou toejuichen.
Lees de bijdragen van Hex en Wantie; duidelijker dan dat wordt het niet. Daarin lees je o.a. dat "Donald Duck waarschijnlijk een blanke is".quote:Op zondag 29 september 2024 12:00 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Wie doen dat dan? Ik zie alleen maar mensen te keer gaan om een donker personage in Donald Duck.
Vandaar je hele politiek-sociologische analyse van Duckstad als 'waarschijnlijk blank'.quote:Op zondag 29 september 2024 12:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Mensen die vooral in zijn hoofd bestaan.
'Hij is waarschijnlijk een blanke' is een extentie van white privilege?quote:Op zondag 29 september 2024 12:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Lees de bijdragen van Hex en Wantie; duidelijk dan dat wordt het niet. Daarin lees je o.a. dat "Donald Duck waarschijnlijk een blanke is".
Sorry hoor, maar dan ben je gewoon geobserdeerd met identiteitspolitiek.
Wit privilege is voor de meeste Wekker-adepten inderdaad een aangeboren traite van blanke mensen.quote:Op zondag 29 september 2024 12:09 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
'Hij is waarschijnlijk een blanke' is een extentie van white privilege?
Die focus op kleur wordt juist gelegd door degenen die een probleem hebben met een andere kleur eend in de Donald Duck.quote:Op zondag 29 september 2024 12:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik ga idd met nogal wat 'medelanders' om, en waarom ik niet sta te juichen komt omdat ik die altijd als mensen heb gezien en niet als politieke attributen die pas waardigheid verwerven wanneer ze in een dierenvorm in een stripblad verschijnen. Waarschijnlijk omdat ik mezelf ook nooit identificeerde met een eend. Laat staan dat ik ooit iets van 'witte superioriteit' heb gevoeld. Dat is je eerste manco in denken, en je eigen bubbel, dat constant aannemen dat er een hele horde boze blanke mannen (vrouwen? zijn die er ook) is dat actief kruisverbrandend blanke suprematie beoefent.
De tragiek is dat je dat eigen racistisch denken niet eens ziet.
Mensen kunnen zich pas gezien en gehoord voelen, kunnen pas meedoen en herkenbaarheid ervaren, wanneer in de media verschijningen zitten die herkenbaar zijn omdát er een ander kleurtje op zit. Waarmee je ras eleveert als belangrijk, wellicht het belangrijkste, wat een mens maakt.
Op macro-niveau zou dat natuurlijk ook moeten gelden. Mensen voelen zich kennelijk het meest op hun gemak wanneer ze hun eigen ras zien. Krijgen dan pas het gevoel dat ze meedoen. Verklaart waarom mensen graag bij mensen die op elkaar lijken vertoeven, immers, was dat niet, was dat onderscheid op basis van kleur niet nodig.
Waarmee je op één lijn staat met racisten die allemaal precies hetzelfde stellen.
Daarom sta ik niet te juichen bij dit soort interpretaties (want meer zijn het niet) van een bruine eend. Het is regressie, dat focussen op kleur.
Kwaadaardig nog wel.quote:Op zondag 29 september 2024 12:07 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je laat weer zien hoe kwaadaardig je bent.
Dat is niet te merken.quote:Je weet donders goed dat ik vanaf het begin heb gezegd dat het mij zal jeuken.
Toch post je erin en zitten we straks bij deel 4, waarbij jij het slachtoffer bent van een kwaadaardige fokker...quote:Het is de discussie zelf die mij interesseert net zoals deze jou kennelijk interesseert, nog meer dan ik, want ik zou geen derde deel hebben geopend.
Ik weet dat dat je agenda is, want je bent altijd te vinden in topics daarover....quote:Verder wel lachen dat je het effect van identiteitspolitiek en dat het iets is van de laatste tijd wil ontkennen. Dat is zoiets als midden in een stortbui anderen proberen te overtuigen dat het droog is.
Succes daarmee!
Ik vind het vreemd dat mensen er zo'n obsessie van maken. Donald Duck's voorvaderen waren persiflages van Schotten als je dat aan onze wereld koppeld zou hij inderdaad blank zijn. Maar niemand maakt daar een punt van, ook mensen als Wantie niet. Dat nieuwe personage is een persiflage van iemand met Afrikaanse roots, daar maken duidelijk wel heel veel mensen een punt van.quote:Op zondag 29 september 2024 12:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wit privilege is voor de meeste Wekker-adepten inderdaad een aangeboren traite van blanke mensen.
Maar even: je acht het niet een tikkeltje absurd dat iemand hier een menselijke ras-exponent wil koppelen aan een stripeend?
Die zie ik hier niet. Ik zie mensen ageren tegen jouw vorm van denken.quote:Op zondag 29 september 2024 12:13 schreef Wantie het volgende:
[..]
Die focus op kleur wordt juist gelegd door degenen die een probleem hebben met een andere kleur eend in de Donald Duck.
Die beginnen meteen 'woke woke' te kwaken en beschuldigen Disney ervan een bepaalde agenda door te drukken door middel van een nieuw personage dat bedacht is door een 9 jarig kind.
Wat vervolgens in de discussie hierover gebeurt is dat anderen proberen te duiden waar dat vandaan komt.
En zo ontspoort het steeds verder.
En uiteindelijk zijn de racisten kennelijk het slachtoffer. Want de daders zijn de voorstanders van een bruine eend, die daardoor openbaren dat niet iedereen dezelfde afkomst heeft.
En dat werkt dan weer maatschappij ontwrichtend....
Daar het je geen diepgaande analyse voor te doen. Je hoeft er enkel die strip voor te kennen, de geschiedenis van de Duck familie en ook hoe al eerder mensenrassen als Afrikanen en Aziaten op eenden werden geprojecteerd.quote:Op zondag 29 september 2024 12:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vandaar je hele politiek-sociologische analyse van Duckstad als 'waarschijnlijk blank'.
Niet echt.quote:Op zondag 29 september 2024 12:18 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Ik vind het vreemd dat mensen er zo'n obsessie van maken. Donald Duck's voorvaderen waren persiflages van Schotten als je dat aan onze wereld koppeld zou hij inderdaad blank zijn. Maar niemand maakt daar een punt van, ook mensen als Wantie niet. Dat nieuwe personage is een persiflage van iemand met Afrikaanse roots, daar maken duidelijk wel heel veel mensen een punt van.
Welke satire behelst dit issue precies? Welke actuele boodschap?quote:Op zondag 29 september 2024 12:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Daar het je geen diepgaande analyse voor te doen. Je hoeft er enkel die strip voor te kennen, de geschiedenis van de Duck familie en ook hoe al eerder mensenrassen als Afrikanen en Aziaten op eenden werden geprojecteerd.
Maar als je werkelijk nooit gezien hebt dat Duckstad en andere kinderproducties een mate van satire op de maatschappij zijn met daarin ook actuele boodschappen, dan snap ik dat je helemaal in de war bent door dat nieuws.
Wist je dat Asterix ook niet 100% getrouw is aan de tijd van Galliërs en Romeinen?
Donald Duck lezend Nederland niet mee, Twitterend Nederland blijkbaar wel.quote:Op zondag 29 september 2024 12:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niet echt.
Ik geloof er namelijk geen reet van dat het gros van Donald Duck-lezend Nederland, uberhaupt met ras en etniciteit bezig is.
Maar dat is precies wat gebeurt met de introductie van een bruine eend.quote:Op zondag 29 september 2024 12:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wit privilege is voor de meeste Wekker-adepten inderdaad een aangeboren traite van blanke mensen.
Maar even: je acht het niet een tikkeltje absurd dat iemand hier een menselijke ras-exponent wil koppelen aan een stripeend?
Klopt, het is vooral domrechts die het blad nooit gelezen heeft, die daar een mening over heeft.quote:Op zondag 29 september 2024 12:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niet echt.
Ik geloof er namelijk geen reet van dat het gros van Donald Duck-lezend Nederland, uberhaupt met ras en etniciteit bezig is.
Raisa! Dat orakel van het land, de spreekbuis van Nederland, de grote denker met een hele eigen filosofische school en achterban.quote:Op zondag 29 september 2024 12:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar dat is precies wat gebeurt met de introductie van een bruine eend.
"Zelfs in Duckstad komt nu een 'bruine eend' (of moet ik zeggen 'eend van kleur'?) te wonen. Deze doorgeslagen diversiteitswaanzin kent geen grenzen. Dit land is inmiddels een open inrichting."
Aldus Raisa Blommestijn...
quote:Op zondag 29 september 2024 12:13 schreef Wantie het volgende:
[..]
Die focus op kleur wordt juist gelegd door degenen die een probleem hebben met een andere kleur eend in de Donald Duck.
Die beginnen meteen 'woke woke' te kwaken en beschuldigen Disney ervan een bepaalde agenda door te drukken door middel van een nieuw personage dat bedacht is door een 9 jarig kind.
Wat vervolgens in de discussie hierover gebeurt is dat anderen proberen te duiden waar dat vandaan komt.
En zo ontspoort het steeds verder.
En uiteindelijk zijn de racisten kennelijk het slachtoffer. Want de daders zijn de voorstanders van een bruine eend, die daardoor openbaren dat niet iedereen dezelfde afkomst heeft.
En dat werkt dan weer maatschappij ontwrichtend....
Dan moet je het blad een tijdje lezen.quote:Op zondag 29 september 2024 12:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Welke satire behelst dit issue precies? Welke actuele boodschap?
Nee hoor, jij ook.quote:Op zondag 29 september 2024 12:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, het is vooral domrechts die het blad nooit gelezen heeft, die daar een mening over heeft.
Klopt, ik snap dan ook die ophef niet over een bruine eend in de Donald Duck.quote:Op zondag 29 september 2024 12:26 schreef Zoddie het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Niemand boeit het dat Daffy duck zwart is, het is een dierenrijk.
Mar Eva Hamerslag is wel wat anders dan Daffy Duck...
Die bruine eend interesseert me niets (zie reactie 1). De identiteitspolitieke invalshoek van jou iets meer.quote:Op zondag 29 september 2024 12:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, ik snap dan ook die ophef niet over een bruine eend in de Donald Duck.
Eenden in de natuur zijn in Nederland over het algemeen niet wit.
Sorry hoor maar ik neem eigenlijk wel aan dat heel Nederland de Donald duck wel gelezen heeft vroeger.quote:Op zondag 29 september 2024 12:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, het is vooral domrechts die het blad nooit gelezen heeft, die daar een mening over heeft.
Weer die frustratie.quote:Op zondag 29 september 2024 12:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee hoor, jij ook.
Het is kennelijk echt nodig, en zelfs iets wat je toe moet juichen, dat we ras gaan introduceren in een kinderstrip.
De satire is dat er een stad is waar eenden, honden en varkens wonen die verdacht veel op mensen lijken. En dat daar dingen gebeuren die verdacht veel lijken op wat in onze maatschappij gebeurt. Soms meer metaforisch en soms meer direct.quote:Op zondag 29 september 2024 12:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Welke satire behelst dit issue precies? Welke actuele boodschap?
En die heb je zelf verzonnen.quote:Op zondag 29 september 2024 12:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Die bruine eend interesseert me niets (zie reactie 1). De identiteitspolitieke invalshoek van jou iets meer.
Je leest niet.quote:Op zondag 29 september 2024 12:30 schreef Wantie het volgende:
[..]
Weer die frustratie.
Dat is wat ik niet begrijp in de discussie.
Waarom is het zo'n enorm probleem dat er een andere kleur eend komt.
Een kind van 9 bedenkt een nieuw karakter, wat kennelijk gespiegeld is aan haar eigen familie.
Je zei zelf notabene dat Eva verduidelijkt heeft dat het om bruine veren gaat.
Hoezo ander ras of huidskleur.
Ja, het is kwaadaardig (en dat is nog heel lief gezegd) om keer op keer op keer te liegen over wat een ander gezegd zou hebben met de bedoeling hem in een kwaad daglicht te stellen.quote:Op zondag 29 september 2024 12:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Kwaadaardig nog wel.
[..]
Dat is niet te merken.
Als je dit niets interesseert had je niet 3 reeksen lang de boventoon gevoerd.
[..]
Toch post je erin en zitten we straks bij deel 4, waarbij jij het slachtoffer bent van een kwaadaardige fokker...
[..]
Ik weet dat dat je agenda is, want je bent altijd te vinden in topics daarover....
Het ligt altijd bij een ander, niet bij de racisten die de ophef hebben veroorzaakt....
Die doet zich achterlijker voor dan ze waarschijnlijk is.quote:Op zondag 29 september 2024 12:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Raisa! Dat orakel van het land, de spreekbuis van Nederland, de grote denker met een hele eigen filosofische school en achterban.
Als dat je referentiekader is, snap ik wel dat je dit hele koninkrijk ziet als vergaarbak van extreem-rechtse waanzin.
Wait? What? Dat zijn geen rare jongens?quote:Op zondag 29 september 2024 12:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Daar het je geen diepgaande analyse voor te doen. Je hoeft er enkel die strip voor te kennen, de geschiedenis van de Duck familie en ook hoe al eerder mensenrassen als Afrikanen en Aziaten op eenden werden geprojecteerd.
Maar als je werkelijk nooit gezien hebt dat Duckstad en andere kinderproducties een mate van satire op de maatschappij zijn met daarin ook actuele boodschappen, dan snap ik dat je helemaal in de war bent door dat nieuws.
Wist je dat Asterix ook niet 100% getrouw is aan de tijd van Galliërs en Romeinen?
Ik denk dat iedereen hier het wel eens is dat Raisa een malloot is.quote:Op zondag 29 september 2024 12:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar dat is precies wat gebeurt met de introductie van een bruine eend.
"Zelfs in Duckstad komt nu een 'bruine eend' (of moet ik zeggen 'eend van kleur'?) te wonen. Deze doorgeslagen diversiteitswaanzin kent geen grenzen. Dit land is inmiddels een open inrichting."
Aldus Raisa Blommestijn...
Bingo.quote:Op zondag 29 september 2024 12:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De satire is dat er een stad is waar eenden, honden en varkens wonen die verdacht veel op mensen lijken. En dat daar dingen gebeuren die verdacht veel lijken op wat in onze maatschappij gebeurt. Soms meer metaforisch en soms meer direct.
En de boodschap van deze is "mensen met een andere afkomst zijn meestal normaal en hebben een plek in onze samenleving." Dat is een boodschap die bij veel mensen nog moet aankomen.
Maar jij politiseert het niet…quote:Op zondag 29 september 2024 12:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, dan voel jij je aangevallen, als ik figuren als Raisa Blommestijn domrechts noem.quote:Op zondag 29 september 2024 12:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar jij politiseert het niet…
(Nog altijd bijzonder dat de term domlinks hier op fok verboden is en domrechts je keer op keer zonder ingrijpen om de oren vliegt)
VEM noemt Raisa een malloot...quote:Op zondag 29 september 2024 12:37 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, dan voel jij je aangevallen, als ik figuren als Raisa Blommestijn domrechts noem.
Het toont heel mooi waar jij werkelijk staat in deze discussie.
Ik heb Raisa malloot genoemd.quote:Op zondag 29 september 2024 12:37 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, dan voel jij je aangevallen, als ik figuren als Raisa Blommestijn domrechts noem.
Het toont heel mooi waar jij werkelijk staat in deze discussie.
Het is wel gek dat Duckstad dus heel divers is, maar daarmee ook een grens heeft bereikt.quote:Op zondag 29 september 2024 12:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Bingo.
Het gegeven dat de strip al een divers gemeenschap van honden, varkens, muizen en eenden behelsde, was niet divers genoeg? Dat die allemaal met elkaar omgingen was nog niet aanleiding genoeg om aan te nemen dat types die er wat anders uitzien een plek hebben?
Om verder te gaan in je redenatie: al die verschillende dieren waren op een of andere manier alsnog allemaal wit?
Precies.quote:Op zondag 29 september 2024 12:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
VEM noemt Raisa een malloot...
Nee, jij was zo stom om je aangesproken te voelen.quote:Op zondag 29 september 2024 12:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik heb Raisa malloot genoemd.
Met domrechts wordt in progressieve kringen iedereen bedoeld met een andere mening. Echt niet alleen de extremisten.
Slechte poging weer om mij in een kwaad daglicht te stellen.
Uhm nee.quote:Op zondag 29 september 2024 12:39 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het is wel gek dat Duckstad dus heel divers is, maar daarmee ook een grens heeft bereikt.
De toevoeging van een ander karakter door een 9 jarig kind deed de emmer overlopen.
En ik noem haar domrechtsquote:Op zondag 29 september 2024 12:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
VEM noemt Raisa een malloot...
Daffy Duck heeft dan ook niets met Duckstad of de Donald Duck te maken.quote:Op zondag 29 september 2024 12:26 schreef Zoddie het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Niemand boeit het dat Daffy duck zwart is, het is een dierenrijk.
Mar Eva Hamerslag is wel wat anders dan Daffy Duck...
Waarschijnlijk omdat je, net als Hex, vrijwel alle kritiek die niet op die eend maar op het identitair geneuzel eromheen afserveert als hoogstwaarschijnlijk behorende tot die groep. Die 'boze blanke mannen' die bang zijn hun 'superioriteit' te verliezen wegens de Donald Duck.quote:Op zondag 29 september 2024 12:41 schreef Wantie het volgende:
[..]
En ik noem haar domrechts
Maar dan ben ik kwaadaardig![]()
Het wordt steeds maffer op de zondag.
Nee, zoals je in eerder geposte plaatjes hebt gezien werden er in Donald Duck altijd al menselijke rassen op de verschillende dieren geprojecteerd. Maar dan woonden ze niet in Duckstad.quote:Op zondag 29 september 2024 12:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Bingo.
Het gegeven dat de strip al een divers gemeenschap van honden, varkens, muizen en eenden behelsde, was niet divers genoeg? Dat die allemaal met elkaar omgingen was nog niet aanleiding genoeg om aan te nemen dat types die er wat anders uitzien een plek hebben?
Om verder te gaan in je redenatie: al die verschillende dieren waren op een of andere manier alsnog allemaal wit?
Klopt, en eenden met een andere kleur of uiterlijk ook al, zoals ik eerder liet zien met zwarte inboorlingen en Chinese eenden.quote:Op zondag 29 september 2024 12:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uhm nee.
Diversiteit was er altijd al in Duckstad. Dat is het punt.
Dat geneuzel komt van domrechts (raisa, joost, wierd, dat soort types).quote:Op zondag 29 september 2024 12:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat je, net als Hex, vrijwel alle kritiek die niet op die eend maar op het identitair geneuzel eromheen afserveert als hoogstwaarschijnlijk behorende tot die groep. Die 'boze blanke mannen' die bang zijn hun 'superioriteit' te verliezen wegens de Donald Duck.
Een hond (Goofy) die met een eend (Donald) in een auto zit dekt de lading niet?quote:Op zondag 29 september 2024 12:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee, zoals je in eerder geposte plaatjes hebt gezien werden er in Donald Duck altijd al menselijke rassen op de verschillende dieren geprojecteerd. Maar dan woonden ze niet in Duckstad.
Dus ja de boodschap is dat mensen van een ander ras niet inherent eng zijn maar normaal. En dat ze bij onze samenleving horen.
Nee, je serveert hier continu mensen af als racisten, xenofoben en homofoben wanneer ze wagen dat identiteispolitieke gebeuren te bekritiseren en dat is wat tot 'raging' leidt. Omdat je niet leest wat er daadwerkelijk gezegd wordt maar direct met onfrisse stickers gaat smijten.quote:Op zondag 29 september 2024 12:45 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat geneuzel komt van domrechts (raisa, joost, wierd, dat soort types).
En er wordt gepoogd om dat geneuzel te duiden.
En dan opeens worden bepaalde Fokkers raging.
Ik noem niemand hier racist, homofoob of xenofoob.quote:Op zondag 29 september 2024 12:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, je serveert hier continu mensen af als racisten, xenofoben en homofoben wanneer ze wagen dat identiteispolitieke gebeuren te bekritiseren en dat is wat tot 'raging' leidt. Omdat je niet leest wat er daadwerkelijk gezegd wordt maar direct met onfrisse stickers gaat smijten.
Waarom moet de lading dekkend zijn?quote:Op zondag 29 september 2024 12:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Een hond (Goofy) die met een eend (Donald) in een auto zit dekt de lading niet?
Absoluut niet. Ik vind het alleen bijzonder dat je ontkent dat je het politiek aan het maken bent en dan minuten later de term domrechts gebruikt.quote:Op zondag 29 september 2024 12:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, jij was zo stom om je aangesproken te voelen.
Deel 4 die jij opent?quote:Op zondag 29 september 2024 12:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Kwaadaardig nog wel.
[..]
Dat is niet te merken.
Als je dit niets interesseert had je niet 3 reeksen lang de boventoon gevoerd.
[..]
Toch post je erin en zitten we straks bij deel 4, waarbij jij het slachtoffer bent van een kwaadaardige fokker...
[..]
Ik weet dat dat je agenda is, want je bent altijd te vinden in topics daarover....
Het ligt altijd bij een ander, niet bij de racisten die de ophef hebben veroorzaakt....
Jouw opmerking was totaal niet alleen op Raisa gericht. Het was immers op meerderen gericht.quote:Op zondag 29 september 2024 12:41 schreef Wantie het volgende:
[..]
En ik noem haar domrechts
Maar dan ben ik kwaadaardig![]()
Het wordt steeds maffer op de zondag.
Nee, daar is dat in de context van deze strip niet herkenbaar in. Gezien menselijke rassen dus al heel lang daarin voorkomen.quote:Op zondag 29 september 2024 12:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Een hond (Goofy) die met een eend (Donald) in een auto zit dekt de lading niet?
Omdat we kennelijk honderdduizenden Nederlandse kinderen hebben die andere mensen als 'eng' zien wanneer ze van hen afwijken qua uiterlijk.quote:Op zondag 29 september 2024 12:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Waarom moet de lading dekkend zijn?
O, dat suggereer je weldegelijk. Onder meer als ik iets zeg over het gebruik van de term domrechts. Maar dat was niet de eerste keer.quote:Op zondag 29 september 2024 12:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik noem niemand hier racist, homofoob of xenofoob.
Jij verdraait gewoon wat ik zeg naar je eigen voordeel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |