En een derde deel? Rly?quote:Op zaterdag 28 september 2024 21:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ahem:
[..]
Nou is het jouw beurt om een post van mij te vinden waar ik loop te klagen over het meedoen aan de discussie hier.
(btw: er staan nog meer vragen open, beantwoord je die nog even?)
Nou ben je zelf racistisch bezig. Gefeliciteerd.quote:Op zaterdag 28 september 2024 21:53 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Goed dat je me het hebt weten te whitesplainen.
Ja, omdat jij liep te klagen over dat mensen deze discussie voerden…quote:Op zaterdag 28 september 2024 22:05 schreef Wantie het volgende:
[..]
En een derde deel? Rly?
En daar ben je meerdere malen over begonnen.....
Het ging dus om jouw hypocrisie.quote:Op vrijdag 27 september 2024 15:38 schreef VEM2012 het volgende:
En een derde deel? Rly? Voor iemand die zeikt over dit onderwerp hou je het maar wat graag in stand.
Citeer dat eens.quote:Op zaterdag 28 september 2024 22:23 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, omdat jij liep te klagen over dat mensen deze discussie voerden…
Lachwekkend hoe je probeert je er uit te draaien.quote:En dat is hoe dan ook geen klacht ten aanzien van het deelnemen aan de discussie.
Verder is het in dezen ook leugenachtig om selectief te quoten, want het staat er letterlijk:
[..]
Het ging dus om jouw hypocrisie.
Nee, jij vertroebelt gewoon de discussie.quote:Op zaterdag 28 september 2024 19:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Zijn bedreiger was dezelfde klootzak…
Maar kennelijk maak jij geen onderscheid tussen racisten en een maatschappij waarin huidskleur een issue is. Geen idee waarom, want iedereen snap dat er een verschil is daartussen.
Nog een keer?quote:Op zaterdag 28 september 2024 22:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Citeer dat eens.
[..]
Lachwekkend hoe je probeert je er uit te draaien.
quote:Op vrijdag 27 september 2024 21:56 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wow je bent echt raging!
En dat al 3 reeksen lang!
Over een stripfiguur bedacht door een meisje van 9 jaar!
Het is gewoon te zot voor woorden eigenlijk.
Ja, jouw breintje heeft moeite met te begrijpen dat ik onderscheid maak tussen dat de maatschappij van huidskleur een issue maakt en dat er in diezelfde maatschappij ook klootzakken zijn.quote:Op zaterdag 28 september 2024 23:02 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, jij vertroebelt gewoon de discussie.
Iemand wordt vanwege zijn huidskleur vermoord.
Dat is geen issue.
Moord...
Het is te zot voor woorden.
Wit kan geen ras zijn. Al was het maar omdat de mens niet wit kan zijnquote:Op zaterdag 28 september 2024 22:21 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou ben je zelf racistisch bezig. Gefeliciteerd.
Tja, wat boeit mij dat?quote:Op zaterdag 28 september 2024 23:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, jouw breintje heeft moeite met te begrijpen dat ik onderscheid maak tussen dat de maatschappij van huidskleur een issue maakt en dat er in diezelfde maatschappij ook klootzakken zijn.
Gek, want vanaf het begin heb ik dat onderscheid duidelijk aangegeven.
Jouw reactie was om vrijdag 27 september 2024 @ 15:38 • 3 •quote:Op zaterdag 28 september 2024 23:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nog een keer?
Nou, vooruit dan:
[..]
Er stond niet wit, maar white, wat in dezen het Engelse woord is voor blank.quote:Op zaterdag 28 september 2024 23:28 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Wit kan geen ras zijn. Al was het maar omdat de mens niet wit kan zijn![]()
Je had een half punt kunnen scoren wanneer het blanksplainen was geweest
Nee, jij doet weer of je dom bent door net te doen alsof je niet begrijpt dat onder meer 30 jaar geleden huidskleur maatschappelijk geen issue was. En mensen niet aan het tellen waren of er wel genoeg mensen van kleur in de cast van een film zitten omdat je anders geen Oscarnominatie kan krijgen, of dat mensen gaan opzoeken in de raad van bestuur of er wel genoeg vrouwen in zitten (al is men wel inmiddels aan het dwalen ten aanzien van wat een vrouw) is.quote:Op zaterdag 28 september 2024 23:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, wat boeit mij dat?
Feit blijft dat racisme een issue is, zolang mensen daarmee te maken hebben.
En de kwestie was dat beweerd werd dat er nu meer sprake is van racisme, dan 30 jaar geleden.
Tja, dat is onzin.
Racisme was er 30 jaar geleden al, en ook toen een issue.
En bestaat nog steeds, getuige van de overtrokken reacties op een eend met een kleurtje.
Je liep eerder ook al te fiepen:quote:Op zaterdag 28 september 2024 23:42 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jouw reactie was om vrijdag 27 september 2024 @ 15:38 • 3 •
Mijn reactie die je citeert was veel later:
vrijdag 27 september 2024 @ 21:56 • 42
quote:Op vrijdag 27 september 2024 10:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
Een kind van 9 bedenkt een personage, gespiegeld aan haar eigen familie..
En dat wekt dit allemaal op.
Dit is echt het tijdperk van de boze witte man die bang is zijn superioriteit kwijt te raken.....
Nee, jij probeert wanhopig de doelpalen te verschuiven.quote:Op zaterdag 28 september 2024 23:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, jij doet weer of je dom bent door net te doen alsof je niet begrijpt dat onder meer 30 jaar geleden huidskleur maatschappelijk geen issue was. En mensen niet aan het tellen waren of er wel genoeg mensen van kleur in de cast van een film zitten omdat je anders geen Oscarnominatie kan krijgen, of dat mensen gaan opzoeken in de raad van bestuur of er wel genoeg vrouwen in zitten (al is men wel inmiddels aan het dwalen ten aanzien van wat een vrouw) is.
Zelfs jou kan dit soort onzin niet zijn ontgaan.
En weer verzet je de doelpalen.quote:Op zaterdag 28 september 2024 23:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je liep eerder ook al te fiepen:
[..]
Je had in Little House on the prairie al meerdere afleveringen waarin racisme behandeld werd. Qua tijdsperiode wellicht niet helemaal realistisch maar het speelde een grote rol. Moses Gunn speelde een belangrijke rol en Ketty Lester is een van de weinige actrices die tot het einde in de serie zat. Dan negeer ik de vele donkere acteurs die gastrollen hadden (vrijwel allemaal in afleveringen waarin racisme aan bod kwam).quote:Op zaterdag 28 september 2024 23:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tja, wat boeit mij dat?
Feit blijft dat racisme een issue is, zolang mensen daarmee te maken hebben.
En de kwestie was dat beweerd werd dat er nu meer sprake is van racisme, dan 30 jaar geleden.
Tja, dat is onzin.
Racisme was er 30 jaar geleden al, en ook toen een issue.
En bestaat nog steeds, getuige van de overtrokken reacties op een eend met een kleurtje.
En weer ben je aan het liegen:quote:Op zaterdag 28 september 2024 23:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, jij probeert wanhopig de doelpalen te verschuiven.
Niemand beweert hier dat het om een maatschappelijke issue gaat.
Dat plak jij eraan vast.
quote:Op zaterdag 28 september 2024 14:24 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ook 30 jaar geleden was Nederland geen racistisch land. Dat is nog steeds niet hetzelfde als dat er geen racisme was, maar een issue: nee. En al helemaal niet zoals tegenwoordig, waar alles en iedereen wordt bekeken aan de hand van volstrekt irrelevante zaken. Niet alleen huidskleur, maar ook geslacht, seksuele voorkeur, enz.
Peking eend. Yummy.quote:Op zondag 29 september 2024 00:06 schreef kladderadatsch het volgende:
By the way, witte eenden zijn een 'uitvinding' van de mens, want die komen in het wild helemaal niet voor.
Revisiting the evolutionary history of domestic and wild ducks based on genomic analyses
Lijkt er dus op dat Donald Duck en z'n familie in feite Peking eenden zijn.Of meer precies, American Pekin ducks.
Het gaat om deze reactie:quote:Op zondag 29 september 2024 00:16 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En weer ben je aan het liegen:
[..]
Het is niet zo dat dat nu ineens gebeurt.quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De kritiek is dat we ineens mensen zijn gaan indelen op huidskleur.
Ik ben opgegroeid in een tijd dat huidskleur echt geen issue was. Persoonlijk vind ik de huidige benadering overduidelijk racistisch. En ik vind dat dus geen verbetering, laat staan anti-racistisch.
Het is geen issue als je zelf niet tot een minderheid hoort.quote:Aanpak discriminatie en racisme
In de Grondwet staat dat iedereen in Nederland gelijk behandeld moet worden. In de praktijk is dat lang niet altijd het geval. Een kwart van de Nederlanders ervaart discriminatie en lijdt daaronder. Mensen worden bijvoorbeeld afgewezen of gepest vanwege herkomst, religie, seksuele voorkeur of beperking. Een stevigere aanpak van discriminatie en racisme is in het belang van de hele samenleving.
Je hebt helemaal niets uitgelegd.quote:Op zondag 29 september 2024 01:08 schreef VEM2012 het volgende:
Ik bepaal voor niemand wat ze ervaren. Alleen: facts don’t care about your feelings. Ik heb al eerder uitgelegd waarom men nu ineens veel meer discriminatie ervaart. Dat heeft alles te maken met het indelen van mensen in groepen op basis van volstrekt irrelevante zaken zoals huidskleur. Hierdoor gaan mensen elkaar niet meer vertrouwen en gaat men racisme ervaren, ook daar waar het niet is.
Weet je nog die mensen die in België klem werden gereden omdat ze stomtoevallig exact dezelfde route reden als onze kroonprinses? Wat was ook alweer de eerste reactie? Discriminatie!!!
Om maar te zwijgen over het feit dat nog altijd heel veel mensen denken dat Floyd is vermoord vanwege een racistisch motief.
Nou vooralsnog is er hier niemand die Donald Duck als exponent van 'wit privilege' ziet. Dat verzin je en/of vul je voor een ander in.quote:Op zaterdag 28 september 2024 19:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Raging?
Ik vind dit vooral geweldig zaterdagavondvermaak. Woke types die zo ver zijn doorgeslagen dat ze Donald Duck gaan zien als exponent van 'wit privilege'; zoiets kun je niet verzinnen.
Wachten is nu op een scherpe veroordeling van het patriarchaat in de Smurfen en gejeremieer over hoe er nog geen Snorkels-aflevering is waarin onze vriendjes zich druk maken over het klimaat.
Bijna:quote:Op zondag 29 september 2024 09:02 schreef Questular het volgende:
Ik dacht echt dat Wierd Duk een personage was in de Donald Duck….
Bij de Smurfen is het aantal vrouwelijke Smurfen afgelopen jaren drastisch gestegen. Ook is er een spin off met grotendeels alleen maar vrouwelijke Smurfen.quote:Op zaterdag 28 september 2024 19:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Raging?
Ik vind dit vooral geweldig zaterdagavondvermaak. Woke types die zo ver zijn doorgeslagen dat ze Donald Duck gaan zien als exponent van 'wit privilege'; zoiets kun je niet verzinnen.
Wachten is nu op een scherpe veroordeling van het patriarchaat in de Smurfen en gejeremieer over hoe er nog geen Snorkels-aflevering is waarin onze vriendjes zich druk maken over het klimaat.
Wederom is dat niet wat ik schrijf. Wat ik schrijf is dat iemand die zich gediscrimineerd voelt niet hetzelfde is als iemand die gediscrimineerd wordt.quote:Op zondag 29 september 2024 06:44 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je hebt helemaal niets uitgelegd.
Je laat alleen zien dat je er totaal niets van begrijpt.
Gediscrimineerd worden is een 'gevoel'
Yeah, right.
Dat inderdaad.quote:Op zondag 29 september 2024 11:10 schreef Hexagon het volgende:
Dat mensen wel eens ergens onterecht racisme op plakken is natuurlijk geen onderbouwing ervan dat het niet zou bestaan.
Wel bijzonder dat ondanks dat ik vanaf het begin af aan duidelijk aangeef dat racisme uiteraard bestaat en ook nooit volledig zal worden uitgeband (sommige mensen zijn nu eenmaal klootzakken) en alsnog steed voor mijn voeten gegooid krijg dat racisme echt wel bestaat.quote:Op zondag 29 september 2024 11:10 schreef Hexagon het volgende:
Dat mensen wel eens ergens onterecht racisme op plakken is natuurlijk geen onderbouwing ervan dat het niet zou bestaan.
Integendeel. Wat mensen zoals jij voor elkaar krijgen is dat mensen elkaar niet vertrouwen en het slechtste in elkaar zien, tenzij van de juiste groep en dan wordt alles weer kritiekloos ontvangen.quote:Op zondag 29 september 2024 11:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat inderdaad.
Het is een onvervalst staaltje downplayen dat gedaan wordt...
Helemaal eens dat de casus te simpel gesteld is, maar dat is deze uitleg net zo goed. In delen van de VS was tot een generatie geleden segregatie legaal en de effecten daarvan alleen al zijn vele papers over geschreven. Dat kun je niet met twee zinnen op een forum samenvatten.quote:Op zondag 29 september 2024 10:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou nee. Blijkt dat de gemiddelde leeftijd van Zwarte Amerikanen veel lager ligt en als je gaat corrigeren daarvoor dat het verschil binnen de 1% ligt, hetgeen niet significant is.
Het is altijd een issue geweest.quote:Op zondag 29 september 2024 11:38 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wel bijzonder dat ondanks dat ik vanaf het begin af aan duidelijk aangeef dat racisme uiteraard bestaat en ook nooit volledig zal worden uitgeband (sommige mensen zijn nu eenmaal klootzakken) en alsnog steed voor mijn voeten gegooid krijg dat racisme echt wel bestaat.
Maar dat is de discussie niet.
Waar het om gaat is dat vrij recent identiteitspolitiek de wind in de zeilen heeft gekregen. Sindsdien is huidskleur (maar ook gender, seksuele orientatie, enz) ineens een issue geworden in de samenleving. En dat is maatschappij ontwrichtend.
Het zet groepen tegen elkaar op.
Als 30 jaar geleden deze Eva in de Donald Duck geïntroduceerd was, dan is de kans groot dat het niet eens nieuwswaardig was. Ja, de wedstrijd misschien (misschien ook niet: vanwege de snelheid van het nieuws is tegenwoordig de gehele media ook meer Hart van Nederland items aan het omarmen, terwijl 30 jaar terug het voldoende was dat het gewoon in de Donald Duck stond wie had gewonnen). Maar niet dat een eend bruine veren had.
Was een leukere tijd vind ik. Ik ben zelf allochtoon, heb altijd veel vrienden gehad met verschillende culturele achtergrond en wij konden met elkaar lachen, vooral ook om stereotypen die ook gewoon wel klopten. Niemand die zich aangevallen voelde, want we omarmden elkaars verschillen. Er zat geen waardeoordeel achter.
Wie doen dat dan? Ik zie alleen maar mensen te keer gaan om een donker personage in Donald Duck.quote:Op zaterdag 28 september 2024 19:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Raging?
Niemand betwist dat Jim Crow nog steeds invloed kan hebben en daar zijn ook specifieke beleidsinstrumenten voor ingezet. Zoals financiële compensatie voor families die indertijd geen huiseigenaren mochten worden (heel goed). Maar ook affirmative action (niet goed, omdat het niet gericht is en bovendien alleen maar leidt tot meer uitval onder die groepen, waardoor het uiteindelijke gemiddelde niveau waarop men eindigt lager wordt).quote:Op zondag 29 september 2024 11:50 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Helemaal eens dat de casus te simpel gesteld is, maar dat is deze uitleg net zo goed. In delen van de VS was tot een generatie geleden segregatie legaal en de effecten daarvan alleen al zijn vele papers over geschreven. Dat kun je niet met twee zinnen op een forum samenvatten.
En wordt ook veel te serieus voor waar we het over hebben trouwens. Drie topics over een bruine eend in een strip.. Ik moet nog steeds lachen
Ik ga idd met nogal wat 'medelanders' om, en waarom ik niet sta te juichen komt omdat ik die altijd als mensen heb gezien en niet als politieke attributen die pas waardigheid verwerven wanneer ze in een dierenvorm in een stripblad verschijnen. Waarschijnlijk omdat ik mezelf ook nooit identificeerde met een eend. Laat staan dat ik ooit iets van 'witte superioriteit' heb gevoeld. Dat is je eerste manco in denken, en je eigen bubbel, dat constant aannemen dat er een hele horde boze blanke mannen (vrouwen? zijn die er ook) is die actief kruisverbrandend blanke suprematie beoefent.quote:Op zondag 29 september 2024 11:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het is altijd een issue geweest.
Racisme, homohaat, noem maar op is van alle tijden.
Dat kun je wel proberen weg te stoppen en negeren, maar daarmee creëer je enkel je eigen bubbel...
Tegenwoordig is het veel minder een issue.
Met als gevolg dat het zichtbaarder wordt in de maatschappij.
En dat wekt weerstand op bij de racisten, xenofoben, homohaters, etc.
Kijk naar de jaren negentig: toen werden homos zichtbaarder doordat ze meer vrijheid kregen, met als gevolg dat de kritiek was dat er teveel homos in de media zaten. Er ontstond zelf een gay complottheorie.
Nu is men daar inmiddels wat aan gewend en zien we dat mensen met een afwijkende gender aan het emanciperen zijn.
En opeens is dat een enorm probleem, dat die groep zichtbaar wordt.
Wat in deze discussie zo krankjorum is, is dat door een andere kleur eend in een kinderblad te introduceren, opeens mensen met een andere huidskleur zichtbaar worden.
Gosh, niemand die dat door had. Dat niet iedereen hetzelfde is ...
En door te laten zien dat iedereen verschillend is, wordt de maatschappij ontwricht?
Het is gewoon te kolderiek voor woorden.
Als jij zo goed bent met medelanders uit andere culturen, waarom is het dan zo'n heet hangijzer voor je dat in een weekblad voor kinderen een personage met een andere achtergrond wordt geïntroduceerd...
Ik zou juist verwachten dat je dat zou toejuichen.
Mensen die vooral in zijn hoofd bestaan.quote:Op zondag 29 september 2024 12:00 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Wie doen dat dan? Ik zie alleen maar mensen te keer gaan om een donker personage in Donald Duck.
Je laat weer zien hoe kwaadaardig je bent. Je weet donders goed dat ik vanaf het begin heb gezegd dat het mij zal jeuken. Het is de discussie zelf die mij interesseert net zoals deze jou kennelijk interesseert, nog meer dan ik, want ik zou geen derde deel hebben geopend.quote:Op zondag 29 september 2024 11:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het is altijd een issue geweest.
Racisme, homohaat, noem maar op is van alle tijden.
Dat kun je wel proberen weg te stoppen en negeren, maar daarmee creëer je enkel je eigen bubbel...
Tegenwoordig is het veel minder een issue.
Met als gevolg dat het zichtbaarder wordt in de maatschappij.
En dat wekt weerstand op bij de racisten, xenofoben, homohaters, etc.
Kijk naar de jaren negentig: toen werden homos zichtbaarder doordat ze meer vrijheid kregen, met als gevolg dat de kritiek was dat er teveel homos in de media zaten. Er ontstond zelf een gay complottheorie.
Nu is men daar inmiddels wat aan gewend en zien we dat mensen met een afwijkende gender aan het emanciperen zijn.
En opeens is dat een enorm probleem, dat die groep zichtbaar wordt.
Wat in deze discussie zo krankjorum is, is dat door een andere kleur eend in een kinderblad te introduceren, opeens mensen met een andere huidskleur zichtbaar worden.
Gosh, niemand die dat door had. Dat niet iedereen hetzelfde is ...
En door te laten zien dat iedereen verschillend is, wordt de maatschappij ontwricht?
Het is gewoon te kolderiek voor woorden.
Als jij zo goed bent met medelanders uit andere culturen, waarom is het dan zo'n heet hangijzer voor je dat in een weekblad voor kinderen een personage met een andere achtergrond wordt geïntroduceerd...
Ik zou juist verwachten dat je dat zou toejuichen.
Lees de bijdragen van Hex en Wantie; duidelijker dan dat wordt het niet. Daarin lees je o.a. dat "Donald Duck waarschijnlijk een blanke is".quote:Op zondag 29 september 2024 12:00 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Wie doen dat dan? Ik zie alleen maar mensen te keer gaan om een donker personage in Donald Duck.
Vandaar je hele politiek-sociologische analyse van Duckstad als 'waarschijnlijk blank'.quote:Op zondag 29 september 2024 12:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Mensen die vooral in zijn hoofd bestaan.
'Hij is waarschijnlijk een blanke' is een extentie van white privilege?quote:Op zondag 29 september 2024 12:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Lees de bijdragen van Hex en Wantie; duidelijk dan dat wordt het niet. Daarin lees je o.a. dat "Donald Duck waarschijnlijk een blanke is".
Sorry hoor, maar dan ben je gewoon geobserdeerd met identiteitspolitiek.
Wit privilege is voor de meeste Wekker-adepten inderdaad een aangeboren traite van blanke mensen.quote:Op zondag 29 september 2024 12:09 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
'Hij is waarschijnlijk een blanke' is een extentie van white privilege?
Die focus op kleur wordt juist gelegd door degenen die een probleem hebben met een andere kleur eend in de Donald Duck.quote:Op zondag 29 september 2024 12:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik ga idd met nogal wat 'medelanders' om, en waarom ik niet sta te juichen komt omdat ik die altijd als mensen heb gezien en niet als politieke attributen die pas waardigheid verwerven wanneer ze in een dierenvorm in een stripblad verschijnen. Waarschijnlijk omdat ik mezelf ook nooit identificeerde met een eend. Laat staan dat ik ooit iets van 'witte superioriteit' heb gevoeld. Dat is je eerste manco in denken, en je eigen bubbel, dat constant aannemen dat er een hele horde boze blanke mannen (vrouwen? zijn die er ook) is dat actief kruisverbrandend blanke suprematie beoefent.
De tragiek is dat je dat eigen racistisch denken niet eens ziet.
Mensen kunnen zich pas gezien en gehoord voelen, kunnen pas meedoen en herkenbaarheid ervaren, wanneer in de media verschijningen zitten die herkenbaar zijn omdát er een ander kleurtje op zit. Waarmee je ras eleveert als belangrijk, wellicht het belangrijkste, wat een mens maakt.
Op macro-niveau zou dat natuurlijk ook moeten gelden. Mensen voelen zich kennelijk het meest op hun gemak wanneer ze hun eigen ras zien. Krijgen dan pas het gevoel dat ze meedoen. Verklaart waarom mensen graag bij mensen die op elkaar lijken vertoeven, immers, was dat niet, was dat onderscheid op basis van kleur niet nodig.
Waarmee je op één lijn staat met racisten die allemaal precies hetzelfde stellen.
Daarom sta ik niet te juichen bij dit soort interpretaties (want meer zijn het niet) van een bruine eend. Het is regressie, dat focussen op kleur.
Kwaadaardig nog wel.quote:Op zondag 29 september 2024 12:07 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je laat weer zien hoe kwaadaardig je bent.
Dat is niet te merken.quote:Je weet donders goed dat ik vanaf het begin heb gezegd dat het mij zal jeuken.
Toch post je erin en zitten we straks bij deel 4, waarbij jij het slachtoffer bent van een kwaadaardige fokker...quote:Het is de discussie zelf die mij interesseert net zoals deze jou kennelijk interesseert, nog meer dan ik, want ik zou geen derde deel hebben geopend.
Ik weet dat dat je agenda is, want je bent altijd te vinden in topics daarover....quote:Verder wel lachen dat je het effect van identiteitspolitiek en dat het iets is van de laatste tijd wil ontkennen. Dat is zoiets als midden in een stortbui anderen proberen te overtuigen dat het droog is.
Succes daarmee!
Ik vind het vreemd dat mensen er zo'n obsessie van maken. Donald Duck's voorvaderen waren persiflages van Schotten als je dat aan onze wereld koppeld zou hij inderdaad blank zijn. Maar niemand maakt daar een punt van, ook mensen als Wantie niet. Dat nieuwe personage is een persiflage van iemand met Afrikaanse roots, daar maken duidelijk wel heel veel mensen een punt van.quote:Op zondag 29 september 2024 12:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wit privilege is voor de meeste Wekker-adepten inderdaad een aangeboren traite van blanke mensen.
Maar even: je acht het niet een tikkeltje absurd dat iemand hier een menselijke ras-exponent wil koppelen aan een stripeend?
Die zie ik hier niet. Ik zie mensen ageren tegen jouw vorm van denken.quote:Op zondag 29 september 2024 12:13 schreef Wantie het volgende:
[..]
Die focus op kleur wordt juist gelegd door degenen die een probleem hebben met een andere kleur eend in de Donald Duck.
Die beginnen meteen 'woke woke' te kwaken en beschuldigen Disney ervan een bepaalde agenda door te drukken door middel van een nieuw personage dat bedacht is door een 9 jarig kind.
Wat vervolgens in de discussie hierover gebeurt is dat anderen proberen te duiden waar dat vandaan komt.
En zo ontspoort het steeds verder.
En uiteindelijk zijn de racisten kennelijk het slachtoffer. Want de daders zijn de voorstanders van een bruine eend, die daardoor openbaren dat niet iedereen dezelfde afkomst heeft.
En dat werkt dan weer maatschappij ontwrichtend....
Daar het je geen diepgaande analyse voor te doen. Je hoeft er enkel die strip voor te kennen, de geschiedenis van de Duck familie en ook hoe al eerder mensenrassen als Afrikanen en Aziaten op eenden werden geprojecteerd.quote:Op zondag 29 september 2024 12:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vandaar je hele politiek-sociologische analyse van Duckstad als 'waarschijnlijk blank'.
Niet echt.quote:Op zondag 29 september 2024 12:18 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Ik vind het vreemd dat mensen er zo'n obsessie van maken. Donald Duck's voorvaderen waren persiflages van Schotten als je dat aan onze wereld koppeld zou hij inderdaad blank zijn. Maar niemand maakt daar een punt van, ook mensen als Wantie niet. Dat nieuwe personage is een persiflage van iemand met Afrikaanse roots, daar maken duidelijk wel heel veel mensen een punt van.
Welke satire behelst dit issue precies? Welke actuele boodschap?quote:Op zondag 29 september 2024 12:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Daar het je geen diepgaande analyse voor te doen. Je hoeft er enkel die strip voor te kennen, de geschiedenis van de Duck familie en ook hoe al eerder mensenrassen als Afrikanen en Aziaten op eenden werden geprojecteerd.
Maar als je werkelijk nooit gezien hebt dat Duckstad en andere kinderproducties een mate van satire op de maatschappij zijn met daarin ook actuele boodschappen, dan snap ik dat je helemaal in de war bent door dat nieuws.
Wist je dat Asterix ook niet 100% getrouw is aan de tijd van Galliërs en Romeinen?
Donald Duck lezend Nederland niet mee, Twitterend Nederland blijkbaar wel.quote:Op zondag 29 september 2024 12:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niet echt.
Ik geloof er namelijk geen reet van dat het gros van Donald Duck-lezend Nederland, uberhaupt met ras en etniciteit bezig is.
Maar dat is precies wat gebeurt met de introductie van een bruine eend.quote:Op zondag 29 september 2024 12:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wit privilege is voor de meeste Wekker-adepten inderdaad een aangeboren traite van blanke mensen.
Maar even: je acht het niet een tikkeltje absurd dat iemand hier een menselijke ras-exponent wil koppelen aan een stripeend?
Klopt, het is vooral domrechts die het blad nooit gelezen heeft, die daar een mening over heeft.quote:Op zondag 29 september 2024 12:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niet echt.
Ik geloof er namelijk geen reet van dat het gros van Donald Duck-lezend Nederland, uberhaupt met ras en etniciteit bezig is.
Raisa! Dat orakel van het land, de spreekbuis van Nederland, de grote denker met een hele eigen filosofische school en achterban.quote:Op zondag 29 september 2024 12:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar dat is precies wat gebeurt met de introductie van een bruine eend.
"Zelfs in Duckstad komt nu een 'bruine eend' (of moet ik zeggen 'eend van kleur'?) te wonen. Deze doorgeslagen diversiteitswaanzin kent geen grenzen. Dit land is inmiddels een open inrichting."
Aldus Raisa Blommestijn...
quote:Op zondag 29 september 2024 12:13 schreef Wantie het volgende:
[..]
Die focus op kleur wordt juist gelegd door degenen die een probleem hebben met een andere kleur eend in de Donald Duck.
Die beginnen meteen 'woke woke' te kwaken en beschuldigen Disney ervan een bepaalde agenda door te drukken door middel van een nieuw personage dat bedacht is door een 9 jarig kind.
Wat vervolgens in de discussie hierover gebeurt is dat anderen proberen te duiden waar dat vandaan komt.
En zo ontspoort het steeds verder.
En uiteindelijk zijn de racisten kennelijk het slachtoffer. Want de daders zijn de voorstanders van een bruine eend, die daardoor openbaren dat niet iedereen dezelfde afkomst heeft.
En dat werkt dan weer maatschappij ontwrichtend....
Dan moet je het blad een tijdje lezen.quote:Op zondag 29 september 2024 12:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Welke satire behelst dit issue precies? Welke actuele boodschap?
Nee hoor, jij ook.quote:Op zondag 29 september 2024 12:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, het is vooral domrechts die het blad nooit gelezen heeft, die daar een mening over heeft.
Klopt, ik snap dan ook die ophef niet over een bruine eend in de Donald Duck.quote:Op zondag 29 september 2024 12:26 schreef Zoddie het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Niemand boeit het dat Daffy duck zwart is, het is een dierenrijk.
Mar Eva Hamerslag is wel wat anders dan Daffy Duck...
Die bruine eend interesseert me niets (zie reactie 1). De identiteitspolitieke invalshoek van jou iets meer.quote:Op zondag 29 september 2024 12:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, ik snap dan ook die ophef niet over een bruine eend in de Donald Duck.
Eenden in de natuur zijn in Nederland over het algemeen niet wit.
Sorry hoor maar ik neem eigenlijk wel aan dat heel Nederland de Donald duck wel gelezen heeft vroeger.quote:Op zondag 29 september 2024 12:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, het is vooral domrechts die het blad nooit gelezen heeft, die daar een mening over heeft.
Weer die frustratie.quote:Op zondag 29 september 2024 12:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee hoor, jij ook.
Het is kennelijk echt nodig, en zelfs iets wat je toe moet juichen, dat we ras gaan introduceren in een kinderstrip.
De satire is dat er een stad is waar eenden, honden en varkens wonen die verdacht veel op mensen lijken. En dat daar dingen gebeuren die verdacht veel lijken op wat in onze maatschappij gebeurt. Soms meer metaforisch en soms meer direct.quote:Op zondag 29 september 2024 12:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Welke satire behelst dit issue precies? Welke actuele boodschap?
En die heb je zelf verzonnen.quote:Op zondag 29 september 2024 12:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Die bruine eend interesseert me niets (zie reactie 1). De identiteitspolitieke invalshoek van jou iets meer.
Je leest niet.quote:Op zondag 29 september 2024 12:30 schreef Wantie het volgende:
[..]
Weer die frustratie.
Dat is wat ik niet begrijp in de discussie.
Waarom is het zo'n enorm probleem dat er een andere kleur eend komt.
Een kind van 9 bedenkt een nieuw karakter, wat kennelijk gespiegeld is aan haar eigen familie.
Je zei zelf notabene dat Eva verduidelijkt heeft dat het om bruine veren gaat.
Hoezo ander ras of huidskleur.
Ja, het is kwaadaardig (en dat is nog heel lief gezegd) om keer op keer op keer te liegen over wat een ander gezegd zou hebben met de bedoeling hem in een kwaad daglicht te stellen.quote:Op zondag 29 september 2024 12:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Kwaadaardig nog wel.
[..]
Dat is niet te merken.
Als je dit niets interesseert had je niet 3 reeksen lang de boventoon gevoerd.
[..]
Toch post je erin en zitten we straks bij deel 4, waarbij jij het slachtoffer bent van een kwaadaardige fokker...
[..]
Ik weet dat dat je agenda is, want je bent altijd te vinden in topics daarover....
Het ligt altijd bij een ander, niet bij de racisten die de ophef hebben veroorzaakt....
Die doet zich achterlijker voor dan ze waarschijnlijk is.quote:Op zondag 29 september 2024 12:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Raisa! Dat orakel van het land, de spreekbuis van Nederland, de grote denker met een hele eigen filosofische school en achterban.
Als dat je referentiekader is, snap ik wel dat je dit hele koninkrijk ziet als vergaarbak van extreem-rechtse waanzin.
Wait? What? Dat zijn geen rare jongens?quote:Op zondag 29 september 2024 12:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Daar het je geen diepgaande analyse voor te doen. Je hoeft er enkel die strip voor te kennen, de geschiedenis van de Duck familie en ook hoe al eerder mensenrassen als Afrikanen en Aziaten op eenden werden geprojecteerd.
Maar als je werkelijk nooit gezien hebt dat Duckstad en andere kinderproducties een mate van satire op de maatschappij zijn met daarin ook actuele boodschappen, dan snap ik dat je helemaal in de war bent door dat nieuws.
Wist je dat Asterix ook niet 100% getrouw is aan de tijd van Galliërs en Romeinen?
Ik denk dat iedereen hier het wel eens is dat Raisa een malloot is.quote:Op zondag 29 september 2024 12:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar dat is precies wat gebeurt met de introductie van een bruine eend.
"Zelfs in Duckstad komt nu een 'bruine eend' (of moet ik zeggen 'eend van kleur'?) te wonen. Deze doorgeslagen diversiteitswaanzin kent geen grenzen. Dit land is inmiddels een open inrichting."
Aldus Raisa Blommestijn...
Bingo.quote:Op zondag 29 september 2024 12:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De satire is dat er een stad is waar eenden, honden en varkens wonen die verdacht veel op mensen lijken. En dat daar dingen gebeuren die verdacht veel lijken op wat in onze maatschappij gebeurt. Soms meer metaforisch en soms meer direct.
En de boodschap van deze is "mensen met een andere afkomst zijn meestal normaal en hebben een plek in onze samenleving." Dat is een boodschap die bij veel mensen nog moet aankomen.
Maar jij politiseert het niet…quote:Op zondag 29 september 2024 12:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, dan voel jij je aangevallen, als ik figuren als Raisa Blommestijn domrechts noem.quote:Op zondag 29 september 2024 12:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar jij politiseert het niet…
(Nog altijd bijzonder dat de term domlinks hier op fok verboden is en domrechts je keer op keer zonder ingrijpen om de oren vliegt)
VEM noemt Raisa een malloot...quote:Op zondag 29 september 2024 12:37 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, dan voel jij je aangevallen, als ik figuren als Raisa Blommestijn domrechts noem.
Het toont heel mooi waar jij werkelijk staat in deze discussie.
Ik heb Raisa malloot genoemd.quote:Op zondag 29 september 2024 12:37 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, dan voel jij je aangevallen, als ik figuren als Raisa Blommestijn domrechts noem.
Het toont heel mooi waar jij werkelijk staat in deze discussie.
Het is wel gek dat Duckstad dus heel divers is, maar daarmee ook een grens heeft bereikt.quote:Op zondag 29 september 2024 12:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Bingo.
Het gegeven dat de strip al een divers gemeenschap van honden, varkens, muizen en eenden behelsde, was niet divers genoeg? Dat die allemaal met elkaar omgingen was nog niet aanleiding genoeg om aan te nemen dat types die er wat anders uitzien een plek hebben?
Om verder te gaan in je redenatie: al die verschillende dieren waren op een of andere manier alsnog allemaal wit?
Precies.quote:Op zondag 29 september 2024 12:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
VEM noemt Raisa een malloot...
Nee, jij was zo stom om je aangesproken te voelen.quote:Op zondag 29 september 2024 12:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik heb Raisa malloot genoemd.
Met domrechts wordt in progressieve kringen iedereen bedoeld met een andere mening. Echt niet alleen de extremisten.
Slechte poging weer om mij in een kwaad daglicht te stellen.
Uhm nee.quote:Op zondag 29 september 2024 12:39 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het is wel gek dat Duckstad dus heel divers is, maar daarmee ook een grens heeft bereikt.
De toevoeging van een ander karakter door een 9 jarig kind deed de emmer overlopen.
En ik noem haar domrechtsquote:Op zondag 29 september 2024 12:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
VEM noemt Raisa een malloot...
Daffy Duck heeft dan ook niets met Duckstad of de Donald Duck te maken.quote:Op zondag 29 september 2024 12:26 schreef Zoddie het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Niemand boeit het dat Daffy duck zwart is, het is een dierenrijk.
Mar Eva Hamerslag is wel wat anders dan Daffy Duck...
Waarschijnlijk omdat je, net als Hex, vrijwel alle kritiek die niet op die eend maar op het identitair geneuzel eromheen afserveert als hoogstwaarschijnlijk behorende tot die groep. Die 'boze blanke mannen' die bang zijn hun 'superioriteit' te verliezen wegens de Donald Duck.quote:Op zondag 29 september 2024 12:41 schreef Wantie het volgende:
[..]
En ik noem haar domrechts
Maar dan ben ik kwaadaardig![]()
Het wordt steeds maffer op de zondag.
Nee, zoals je in eerder geposte plaatjes hebt gezien werden er in Donald Duck altijd al menselijke rassen op de verschillende dieren geprojecteerd. Maar dan woonden ze niet in Duckstad.quote:Op zondag 29 september 2024 12:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Bingo.
Het gegeven dat de strip al een divers gemeenschap van honden, varkens, muizen en eenden behelsde, was niet divers genoeg? Dat die allemaal met elkaar omgingen was nog niet aanleiding genoeg om aan te nemen dat types die er wat anders uitzien een plek hebben?
Om verder te gaan in je redenatie: al die verschillende dieren waren op een of andere manier alsnog allemaal wit?
Klopt, en eenden met een andere kleur of uiterlijk ook al, zoals ik eerder liet zien met zwarte inboorlingen en Chinese eenden.quote:Op zondag 29 september 2024 12:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uhm nee.
Diversiteit was er altijd al in Duckstad. Dat is het punt.
Dat geneuzel komt van domrechts (raisa, joost, wierd, dat soort types).quote:Op zondag 29 september 2024 12:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat je, net als Hex, vrijwel alle kritiek die niet op die eend maar op het identitair geneuzel eromheen afserveert als hoogstwaarschijnlijk behorende tot die groep. Die 'boze blanke mannen' die bang zijn hun 'superioriteit' te verliezen wegens de Donald Duck.
Een hond (Goofy) die met een eend (Donald) in een auto zit dekt de lading niet?quote:Op zondag 29 september 2024 12:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee, zoals je in eerder geposte plaatjes hebt gezien werden er in Donald Duck altijd al menselijke rassen op de verschillende dieren geprojecteerd. Maar dan woonden ze niet in Duckstad.
Dus ja de boodschap is dat mensen van een ander ras niet inherent eng zijn maar normaal. En dat ze bij onze samenleving horen.
Nee, je serveert hier continu mensen af als racisten, xenofoben en homofoben wanneer ze wagen dat identiteispolitieke gebeuren te bekritiseren en dat is wat tot 'raging' leidt. Omdat je niet leest wat er daadwerkelijk gezegd wordt maar direct met onfrisse stickers gaat smijten.quote:Op zondag 29 september 2024 12:45 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat geneuzel komt van domrechts (raisa, joost, wierd, dat soort types).
En er wordt gepoogd om dat geneuzel te duiden.
En dan opeens worden bepaalde Fokkers raging.
Ik noem niemand hier racist, homofoob of xenofoob.quote:Op zondag 29 september 2024 12:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, je serveert hier continu mensen af als racisten, xenofoben en homofoben wanneer ze wagen dat identiteispolitieke gebeuren te bekritiseren en dat is wat tot 'raging' leidt. Omdat je niet leest wat er daadwerkelijk gezegd wordt maar direct met onfrisse stickers gaat smijten.
Waarom moet de lading dekkend zijn?quote:Op zondag 29 september 2024 12:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Een hond (Goofy) die met een eend (Donald) in een auto zit dekt de lading niet?
Absoluut niet. Ik vind het alleen bijzonder dat je ontkent dat je het politiek aan het maken bent en dan minuten later de term domrechts gebruikt.quote:Op zondag 29 september 2024 12:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, jij was zo stom om je aangesproken te voelen.
Deel 4 die jij opent?quote:Op zondag 29 september 2024 12:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Kwaadaardig nog wel.
[..]
Dat is niet te merken.
Als je dit niets interesseert had je niet 3 reeksen lang de boventoon gevoerd.
[..]
Toch post je erin en zitten we straks bij deel 4, waarbij jij het slachtoffer bent van een kwaadaardige fokker...
[..]
Ik weet dat dat je agenda is, want je bent altijd te vinden in topics daarover....
Het ligt altijd bij een ander, niet bij de racisten die de ophef hebben veroorzaakt....
Jouw opmerking was totaal niet alleen op Raisa gericht. Het was immers op meerderen gericht.quote:Op zondag 29 september 2024 12:41 schreef Wantie het volgende:
[..]
En ik noem haar domrechts
Maar dan ben ik kwaadaardig![]()
Het wordt steeds maffer op de zondag.
Nee, daar is dat in de context van deze strip niet herkenbaar in. Gezien menselijke rassen dus al heel lang daarin voorkomen.quote:Op zondag 29 september 2024 12:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Een hond (Goofy) die met een eend (Donald) in een auto zit dekt de lading niet?
Omdat we kennelijk honderdduizenden Nederlandse kinderen hebben die andere mensen als 'eng' zien wanneer ze van hen afwijken qua uiterlijk.quote:Op zondag 29 september 2024 12:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Waarom moet de lading dekkend zijn?
O, dat suggereer je weldegelijk. Onder meer als ik iets zeg over het gebruik van de term domrechts. Maar dat was niet de eerste keer.quote:Op zondag 29 september 2024 12:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik noem niemand hier racist, homofoob of xenofoob.
Jij verdraait gewoon wat ik zeg naar je eigen voordeel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |