Die focus op kleur wordt juist gelegd door degenen die een probleem hebben met een andere kleur eend in de Donald Duck.quote:Op zondag 29 september 2024 12:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik ga idd met nogal wat 'medelanders' om, en waarom ik niet sta te juichen komt omdat ik die altijd als mensen heb gezien en niet als politieke attributen die pas waardigheid verwerven wanneer ze in een dierenvorm in een stripblad verschijnen. Waarschijnlijk omdat ik mezelf ook nooit identificeerde met een eend. Laat staan dat ik ooit iets van 'witte superioriteit' heb gevoeld. Dat is je eerste manco in denken, en je eigen bubbel, dat constant aannemen dat er een hele horde boze blanke mannen (vrouwen? zijn die er ook) is dat actief kruisverbrandend blanke suprematie beoefent.
De tragiek is dat je dat eigen racistisch denken niet eens ziet.
Mensen kunnen zich pas gezien en gehoord voelen, kunnen pas meedoen en herkenbaarheid ervaren, wanneer in de media verschijningen zitten die herkenbaar zijn omdát er een ander kleurtje op zit. Waarmee je ras eleveert als belangrijk, wellicht het belangrijkste, wat een mens maakt.
Op macro-niveau zou dat natuurlijk ook moeten gelden. Mensen voelen zich kennelijk het meest op hun gemak wanneer ze hun eigen ras zien. Krijgen dan pas het gevoel dat ze meedoen. Verklaart waarom mensen graag bij mensen die op elkaar lijken vertoeven, immers, was dat niet, was dat onderscheid op basis van kleur niet nodig.
Waarmee je op één lijn staat met racisten die allemaal precies hetzelfde stellen.
Daarom sta ik niet te juichen bij dit soort interpretaties (want meer zijn het niet) van een bruine eend. Het is regressie, dat focussen op kleur.
Kwaadaardig nog wel.quote:Op zondag 29 september 2024 12:07 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je laat weer zien hoe kwaadaardig je bent.
Dat is niet te merken.quote:Je weet donders goed dat ik vanaf het begin heb gezegd dat het mij zal jeuken.
Toch post je erin en zitten we straks bij deel 4, waarbij jij het slachtoffer bent van een kwaadaardige fokker...quote:Het is de discussie zelf die mij interesseert net zoals deze jou kennelijk interesseert, nog meer dan ik, want ik zou geen derde deel hebben geopend.
Ik weet dat dat je agenda is, want je bent altijd te vinden in topics daarover....quote:Verder wel lachen dat je het effect van identiteitspolitiek en dat het iets is van de laatste tijd wil ontkennen. Dat is zoiets als midden in een stortbui anderen proberen te overtuigen dat het droog is.
Succes daarmee!
Ik vind het vreemd dat mensen er zo'n obsessie van maken. Donald Duck's voorvaderen waren persiflages van Schotten als je dat aan onze wereld koppeld zou hij inderdaad blank zijn. Maar niemand maakt daar een punt van, ook mensen als Wantie niet. Dat nieuwe personage is een persiflage van iemand met Afrikaanse roots, daar maken duidelijk wel heel veel mensen een punt van.quote:Op zondag 29 september 2024 12:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wit privilege is voor de meeste Wekker-adepten inderdaad een aangeboren traite van blanke mensen.
Maar even: je acht het niet een tikkeltje absurd dat iemand hier een menselijke ras-exponent wil koppelen aan een stripeend?
Die zie ik hier niet. Ik zie mensen ageren tegen jouw vorm van denken.quote:Op zondag 29 september 2024 12:13 schreef Wantie het volgende:
[..]
Die focus op kleur wordt juist gelegd door degenen die een probleem hebben met een andere kleur eend in de Donald Duck.
Die beginnen meteen 'woke woke' te kwaken en beschuldigen Disney ervan een bepaalde agenda door te drukken door middel van een nieuw personage dat bedacht is door een 9 jarig kind.
Wat vervolgens in de discussie hierover gebeurt is dat anderen proberen te duiden waar dat vandaan komt.
En zo ontspoort het steeds verder.
En uiteindelijk zijn de racisten kennelijk het slachtoffer. Want de daders zijn de voorstanders van een bruine eend, die daardoor openbaren dat niet iedereen dezelfde afkomst heeft.
En dat werkt dan weer maatschappij ontwrichtend....
Daar het je geen diepgaande analyse voor te doen. Je hoeft er enkel die strip voor te kennen, de geschiedenis van de Duck familie en ook hoe al eerder mensenrassen als Afrikanen en Aziaten op eenden werden geprojecteerd.quote:Op zondag 29 september 2024 12:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vandaar je hele politiek-sociologische analyse van Duckstad als 'waarschijnlijk blank'.
Niet echt.quote:Op zondag 29 september 2024 12:18 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Ik vind het vreemd dat mensen er zo'n obsessie van maken. Donald Duck's voorvaderen waren persiflages van Schotten als je dat aan onze wereld koppeld zou hij inderdaad blank zijn. Maar niemand maakt daar een punt van, ook mensen als Wantie niet. Dat nieuwe personage is een persiflage van iemand met Afrikaanse roots, daar maken duidelijk wel heel veel mensen een punt van.
Welke satire behelst dit issue precies? Welke actuele boodschap?quote:Op zondag 29 september 2024 12:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Daar het je geen diepgaande analyse voor te doen. Je hoeft er enkel die strip voor te kennen, de geschiedenis van de Duck familie en ook hoe al eerder mensenrassen als Afrikanen en Aziaten op eenden werden geprojecteerd.
Maar als je werkelijk nooit gezien hebt dat Duckstad en andere kinderproducties een mate van satire op de maatschappij zijn met daarin ook actuele boodschappen, dan snap ik dat je helemaal in de war bent door dat nieuws.
Wist je dat Asterix ook niet 100% getrouw is aan de tijd van Galliërs en Romeinen?
Donald Duck lezend Nederland niet mee, Twitterend Nederland blijkbaar wel.quote:Op zondag 29 september 2024 12:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niet echt.
Ik geloof er namelijk geen reet van dat het gros van Donald Duck-lezend Nederland, uberhaupt met ras en etniciteit bezig is.
Maar dat is precies wat gebeurt met de introductie van een bruine eend.quote:Op zondag 29 september 2024 12:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wit privilege is voor de meeste Wekker-adepten inderdaad een aangeboren traite van blanke mensen.
Maar even: je acht het niet een tikkeltje absurd dat iemand hier een menselijke ras-exponent wil koppelen aan een stripeend?
Klopt, het is vooral domrechts die het blad nooit gelezen heeft, die daar een mening over heeft.quote:Op zondag 29 september 2024 12:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niet echt.
Ik geloof er namelijk geen reet van dat het gros van Donald Duck-lezend Nederland, uberhaupt met ras en etniciteit bezig is.
Raisa! Dat orakel van het land, de spreekbuis van Nederland, de grote denker met een hele eigen filosofische school en achterban.quote:Op zondag 29 september 2024 12:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar dat is precies wat gebeurt met de introductie van een bruine eend.
"Zelfs in Duckstad komt nu een 'bruine eend' (of moet ik zeggen 'eend van kleur'?) te wonen. Deze doorgeslagen diversiteitswaanzin kent geen grenzen. Dit land is inmiddels een open inrichting."
Aldus Raisa Blommestijn...
quote:Op zondag 29 september 2024 12:13 schreef Wantie het volgende:
[..]
Die focus op kleur wordt juist gelegd door degenen die een probleem hebben met een andere kleur eend in de Donald Duck.
Die beginnen meteen 'woke woke' te kwaken en beschuldigen Disney ervan een bepaalde agenda door te drukken door middel van een nieuw personage dat bedacht is door een 9 jarig kind.
Wat vervolgens in de discussie hierover gebeurt is dat anderen proberen te duiden waar dat vandaan komt.
En zo ontspoort het steeds verder.
En uiteindelijk zijn de racisten kennelijk het slachtoffer. Want de daders zijn de voorstanders van een bruine eend, die daardoor openbaren dat niet iedereen dezelfde afkomst heeft.
En dat werkt dan weer maatschappij ontwrichtend....
Dan moet je het blad een tijdje lezen.quote:Op zondag 29 september 2024 12:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Welke satire behelst dit issue precies? Welke actuele boodschap?
Nee hoor, jij ook.quote:Op zondag 29 september 2024 12:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, het is vooral domrechts die het blad nooit gelezen heeft, die daar een mening over heeft.
Klopt, ik snap dan ook die ophef niet over een bruine eend in de Donald Duck.quote:Op zondag 29 september 2024 12:26 schreef Zoddie het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Niemand boeit het dat Daffy duck zwart is, het is een dierenrijk.
Mar Eva Hamerslag is wel wat anders dan Daffy Duck...
Die bruine eend interesseert me niets (zie reactie 1). De identiteitspolitieke invalshoek van jou iets meer.quote:Op zondag 29 september 2024 12:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, ik snap dan ook die ophef niet over een bruine eend in de Donald Duck.
Eenden in de natuur zijn in Nederland over het algemeen niet wit.
Sorry hoor maar ik neem eigenlijk wel aan dat heel Nederland de Donald duck wel gelezen heeft vroeger.quote:Op zondag 29 september 2024 12:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, het is vooral domrechts die het blad nooit gelezen heeft, die daar een mening over heeft.
Weer die frustratie.quote:Op zondag 29 september 2024 12:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee hoor, jij ook.
Het is kennelijk echt nodig, en zelfs iets wat je toe moet juichen, dat we ras gaan introduceren in een kinderstrip.
De satire is dat er een stad is waar eenden, honden en varkens wonen die verdacht veel op mensen lijken. En dat daar dingen gebeuren die verdacht veel lijken op wat in onze maatschappij gebeurt. Soms meer metaforisch en soms meer direct.quote:Op zondag 29 september 2024 12:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Welke satire behelst dit issue precies? Welke actuele boodschap?
En die heb je zelf verzonnen.quote:Op zondag 29 september 2024 12:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Die bruine eend interesseert me niets (zie reactie 1). De identiteitspolitieke invalshoek van jou iets meer.
Je leest niet.quote:Op zondag 29 september 2024 12:30 schreef Wantie het volgende:
[..]
Weer die frustratie.
Dat is wat ik niet begrijp in de discussie.
Waarom is het zo'n enorm probleem dat er een andere kleur eend komt.
Een kind van 9 bedenkt een nieuw karakter, wat kennelijk gespiegeld is aan haar eigen familie.
Je zei zelf notabene dat Eva verduidelijkt heeft dat het om bruine veren gaat.
Hoezo ander ras of huidskleur.
Ja, het is kwaadaardig (en dat is nog heel lief gezegd) om keer op keer op keer te liegen over wat een ander gezegd zou hebben met de bedoeling hem in een kwaad daglicht te stellen.quote:Op zondag 29 september 2024 12:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Kwaadaardig nog wel.
[..]
Dat is niet te merken.
Als je dit niets interesseert had je niet 3 reeksen lang de boventoon gevoerd.
[..]
Toch post je erin en zitten we straks bij deel 4, waarbij jij het slachtoffer bent van een kwaadaardige fokker...
[..]
Ik weet dat dat je agenda is, want je bent altijd te vinden in topics daarover....
Het ligt altijd bij een ander, niet bij de racisten die de ophef hebben veroorzaakt....
Die doet zich achterlijker voor dan ze waarschijnlijk is.quote:Op zondag 29 september 2024 12:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Raisa! Dat orakel van het land, de spreekbuis van Nederland, de grote denker met een hele eigen filosofische school en achterban.
Als dat je referentiekader is, snap ik wel dat je dit hele koninkrijk ziet als vergaarbak van extreem-rechtse waanzin.
Wait? What? Dat zijn geen rare jongens?quote:Op zondag 29 september 2024 12:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Daar het je geen diepgaande analyse voor te doen. Je hoeft er enkel die strip voor te kennen, de geschiedenis van de Duck familie en ook hoe al eerder mensenrassen als Afrikanen en Aziaten op eenden werden geprojecteerd.
Maar als je werkelijk nooit gezien hebt dat Duckstad en andere kinderproducties een mate van satire op de maatschappij zijn met daarin ook actuele boodschappen, dan snap ik dat je helemaal in de war bent door dat nieuws.
Wist je dat Asterix ook niet 100% getrouw is aan de tijd van Galliërs en Romeinen?
Ik denk dat iedereen hier het wel eens is dat Raisa een malloot is.quote:Op zondag 29 september 2024 12:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar dat is precies wat gebeurt met de introductie van een bruine eend.
"Zelfs in Duckstad komt nu een 'bruine eend' (of moet ik zeggen 'eend van kleur'?) te wonen. Deze doorgeslagen diversiteitswaanzin kent geen grenzen. Dit land is inmiddels een open inrichting."
Aldus Raisa Blommestijn...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |