Je hoeft er ook niet actief mee bezig te zijn. Maar het is niet heel onlogisch om te denken dat Donald Duck als inwoner van een weerspiegeling van een westerse stad, een weerspiegeling is van een blanke inwoner. Zeker ook gezien zijn familiegeschiedenis.quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, nee, ja...
Een eend, en zeker een cartoonversie daarvan. daar ben ik eigenlijk nooit 'raciaal' mee bezig geweest. Dat is echt iets voor schedelmeters en/of woke.
Het is je nooit opgevallen dat in veel kinderproducties maatschappelijke elementen zitten die een satire zijn op de actuele maatschappij? Nooit de Smurfen, de Flintstones of de Snorkels gezien?quote:Waar veel mensen een aversie tegen hebben is precies dat er types zijn die een kinderstripverhaal ineens gaan duiden als 'kritische satire waarin zware maatschappelijke problematiek' verborgen ligt en dus ineens een getekende eend gaan zien als een afspiegeling van een blanke man.
Denk het wel aangezien er geen referenties aan Afro-Amerikanen in zijn karakter zitten. Maar de Goofy verhalen zijn een ander soort humor dan de Duckstad verhalen, dus daar zul je zoiet minder snel hebben.quote:Is Goofy een blanke trouwens?
Nee, Hex, ik ben daar inderdaad niet mee bezig.quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je hoeft er ook niet actief mee bezig te zijn. Maar het is niet heel onlogisch om te denken dat Donald Duck als inwoner van een weerspiegeling van een westerse stad, een weerspiegeling is van een blanke inwoner. Zeker ook gezien zijn familiegeschiedenis.
[..]
Het is je nooit opgevallen dat in veel kinderproducties maatschappelijke elementen zitten die een satire zijn op de actuele maatschappij? Nooit de Smurfen, de Flintstones of de Snorkels gezien?
Donald Duck is er ook zoeen waarin wel eens actuele maatschappelijke thema's worden aangesneden.
[..]
Denk het wel aangezien er geen referenties aan Afro-Amerikanen in zijn karakter zitten. Maar de Goofy verhalen zijn een ander soort humor dan de Duckstad verhalen, dus daar zul je zoiet minder snel hebben.
Smurfin is wel gemaakt voor de male gaze…quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, Hex, ik ben daar inderdaad niet mee bezig.
Lijkt me helemaal een goede discussie: zijn de Smurfen, hoewel blauw, alsnog blank?
Echt, ga wat nuttigs doen met je tijd.
Dat je er niet mee bezig bent, betekent niet dat het er niet is.quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, Hex, ik ben daar inderdaad niet mee bezig.
Lijkt me helemaal een goede discussie: zijn de Smurfen, hoewel blauw, alsnog blank?
Echt, ga wat nuttigs doen met je tijd.
Dat laatste zeker; vervolgens een cartooneend een ras gaan toebedelen, nee, dat is pas echt bijzonder.quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat je er niet mee bezig bent, betekent niet dat het er niet is.
Maar lijkt me wel een bijzondere openbaring wanneer je er nu pas achterkomt dat bepaalde kinderproducties maatschappelijke satire en boodschappen bevatten.
Kennelijk niet, want pas nu een 8 jarige een bruine eend opstuurde dacht men: o, fuck!quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat hebben de makers van Duckstad dus ook gezien.
Ja, racisten en woke zijn eigenlijk hetzelfde ja.quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:34 schreef Fok-it het volgende:
Toch wel weer leuk voorbeeld hoe dit vooral interessant is voor bepaalde volwassenen waar de echte doelgroep alsnog met plezier die stripboekjes leest
Beetje zelfde als Sinterklaas
Dat is ook niets nieuws voor Donald Duck, alleen heeft er nu een een prominentere rol gekregen.quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat laatste zeker; vervolgens een cartooneend een ras gaan toebedelen, nee, dat is pas echt bijzonder.
En dat het hebben over de rol van mensen met een andere afkomst zoveel mogelijk in de taboesfeer moet blijven.quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:34 schreef Fok-it het volgende:
Toch wel weer leuk voorbeeld hoe dit vooral interessant is voor bepaalde volwassenen waar de echte doelgroep alsnog met plezier die stripboekjes leest
Beetje zelfde als Sinterklaas
De kritiek is dat we ineens mensen zijn gaan indelen op huidskleur.quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En dat het hebben over de rol van mensen met een andere afkomstig zoveel mogelijk in de taboesfeer moet blijven.
Ineens?quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De kritiek is dat we ineens mensen zijn gaan indelen op huidskleur.
Toch blijft het gek: huidskleur is geen issue, dierenpersonages kennen geen rasonderscheid, maar zodra er een eend met een andere kleur wordt toegevoegd ontploft internet.quote:Ik ben opgegroeid in een tijd dat huidskleur echt geen issue was. Persoonlijk vind ik de huidige benadering overduidelijk racistisch. En ik vind dat dus geen verbetering, laat staan anti-racistisch.
Ja dit is dus heel veelzeggend hè.quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:49 schreef VEM2012 het volgende:
Ik ben opgegroeid in een tijd dat huidskleur echt geen issue was.
Mijn internet is gewoon chill gebleven.quote:Op zaterdag 28 september 2024 12:30 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ineens?
[..]
Toch blijft het gek: huidskleur is geen issue, dierenpersonages kennen geen rasonderscheid, maar zodra er een eend met een andere kleur wordt toegevoegd ontploft internet.
Do tell.quote:Op zaterdag 28 september 2024 12:39 schreef nietzman het volgende:
[..]
Ja dit is dus heel veelzeggend hè.
Dat zal dan niet 30 jaar geleden zijn geweest.quote:Op zaterdag 28 september 2024 11:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik ben opgegroeid in een tijd dat huidskleur echt geen issue was. Persoonlijk vind ik de huidige benadering overduidelijk racistisch. En ik vind dat dus geen verbetering, laat staan anti-racistisch.
Waar wil je nu naartoe?quote:Op zaterdag 28 september 2024 13:23 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Dat zal dan niet 30 jaar geleden zijn geweest.
In grote lijnen wel. Wil niet zeggen dat er toen geen racisme was, maar het volledig uitbannen van klootzakken is nu eenmaal iets wat nooit gaat lukken.quote:
Nou ja, dat het niet 30 jaren geleden geweest is. Ik was daar namelijk als iemand met een kleurtje.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |