Het simpele antwoord is dat die niet bestaat.quote:Op maandag 9 september 2024 22:21 schreef Bassie48 het volgende:
Er bestaan duizenden (naar schatting meer dan 4.000) verschillende religies en concepten van goden, die vaak met elkaar in tegenspraak zijn. Waarom zou er maar één specifieke god moeten bestaan, terwijl er zoveel verschillende overtuigingen zijn? Wat is nou in godsnaam Het Ware Geloof?
bestaat er een absolute waarheid?quote:Op maandag 9 september 2024 22:21 schreef Bassie48 het volgende:
Er bestaan duizenden (naar schatting meer dan 4.000) verschillende religies en concepten van goden, die vaak met elkaar in tegenspraak zijn. Waarom zou er maar één specifieke god moeten bestaan, terwijl er zoveel verschillende overtuigingen zijn? Wat is nou in godsnaam Het Ware Geloof?
Nee.quote:Op maandag 9 september 2024 22:32 schreef Loverboii het volgende:
[..]
bestaat er een absolute waarheid?
Volgens mij niet, zelfs de wetenschap heeft niet het laatste woord.quote:Op maandag 9 september 2024 22:32 schreef Loverboii het volgende:
[..]
1, Welk spiritueel pad? Want:quote:Op maandag 9 september 2024 19:43 schreef Zefi het volgende:
...... men kan het ook zelf ervaren door het spirituele pad te bewandelen (net zoals bijv. de beschrijvingen van God in heilige boeken op spirituele ervaringen gebaseerd zijn).
2. Waarom vasthouden aan een geconstrueerd concept?quote:Er bestaan duizenden (naar schatting meer dan 4.000) verschillende religies en concepten van goden, die vaak met elkaar in tegenspraak zijn. Waarom zou er maar één specifieke god moeten bestaan, terwijl er zoveel verschillende overtuigingen zijn? Wat is nou in godsnaam Het Ware Geloof?
Maar wetenschap houdt zich ook niet bezig met "absolute waarheden". In de fundamentele natuurkunde heb je bijvoorbeeld de filosofie van het instrumentalisme: het idee dat wetenschap niet zozeer "de werkelijkheid beschrijft", maar "juiste meetuitkomsten voorspelt". Daar staat dan weer het realisme tegenover, dat stelt dat de natuur onafhankelijk van de mens bestaat en als zodanig ook benaderbaar is. Een bekende realist is Einstein, die niks van de instrumentalistische aanpak van de Kopenhaagse interpretatie moest hebben. Bohr meende echter dat een instrumentalistische benadering de enige zinvolle was, omdat we nu eenmaal vastzitten aan een klassiek vocabulaire waarmee we de kwantumwereld willen beschrijven. Dat was overigens ook het grote pijnpunt tussen Einstein en Bohr, en niet zozeer het kanselement zoals vaak wordt gedacht: Einstein was een realist, en daarmee bestempelde hij de Kopenhaagse interpretatie als onvolledig in het beroemde EPR-artikel.quote:Op dinsdag 10 september 2024 05:29 schreef Bassie48 het volgende:
Volgens mij niet, zelfs de wetenschap heeft niet het laatste woord.
Goede vraag. Ik merk op dat veel mensen hun zelfgecreëerde, niet aan de werkelijkheid getoetste, gedachten/opvattingen/meningen als 'de verklaring' voor wat dan ook gebruiken en die zelfs tot 'de waarheid' verheffen.quote:Op dinsdag 10 september 2024 09:15 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar wetenschap houdt zich ook niet bezig met "absolute waarheden". In de fundamentele natuurkunde heb je bijvoorbeeld de filosofie van het instrumentalisme: het idee dat wetenschap niet zozeer "de werkelijkheid beschrijft", maar "juiste meetuitkomsten voorspelt". Daar staat dan weer het realisme tegenover, dat stelt dat de natuur onafhankelijk van de mens bestaat en als zodanig ook benaderbaar is. Een bekende realist is Einstein, die niks van de instrumentalistische aanpak van de Kopenhaagse interpretatie moest hebben. Bohr meende echter dat een instrumentalistische benadering de enige zinvolle was, omdat we nu eenmaal vastzitten aan een klassiek vocabulaire waarmee we de kwantumwereld willen beschrijven. Dat was overigens ook het grote pijnpunt tussen Einstein en Bohr, en niet zozeer het kanselement zoals vaak wordt gedacht: Einstein was een realist, en daarmee bestempelde hij de Kopenhaagse interpretatie als onvolledig in het beroemde EPR-artikel.
Ik vraag me überhaupt af wat "de absolute waarheid" precies inhoudt. Is dat een beschrijving? Een verklaring? Een ervaring?
quote:Op maandag 9 september 2024 22:21 schreef Bassie48 het volgende:
Wat is nou in godsnaam Het Ware Geloof?
Geloof is een abstracte voorstelling van zaken opgebouwd uit meningen en aannames en dus per definitie waar noch onwaar. Hetzelfde geldt min of meer voor het te vaak misplaatste woord 'waarheid'. Beide voorstellingen worden dus sterk beïnvloed door persoonlijke opvatting. Waarheid bevind zich slechts als momentopname in het hier en nu voor iedereen anders en continue aan verandering onderhevig.quote:Op maandag 9 september 2024 22:32 schreef Loverboii het volgende:
[..]
Nou, er zijn nog een hele hoop open vragen in de subatomaire fysica die het standaardmodel niet beantwoordtquote:Op dinsdag 10 september 2024 10:51 schreef Loverboii het volgende:
[...] onze kennis gebaseerd op het materiële is al onderzocht tot op kleinste deeltje.
Hoe klein kan je gaan in een deeltje? Is het uiteindelijk niet een energie?quote:Op dinsdag 10 september 2024 10:52 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, er zijn nog een hele hoop open vragen in de subatomaire fysica die het standaardmodel niet beantwoordt
Kan dat überhaupt, kennis putten uit en verder bouwen op immateriële bouwstenen.quote:Op dinsdag 10 september 2024 10:51 schreef Loverboii het volgende:
Ja, dan kan men verder bouwen en kennis putten uit de immateriële wereld, die oneindig is en ja, ook liefde zal hier de grootste rol in spelen.
Lijkt mij idd een goede methode, geschikt voor praktische toepassingen. Je hoeft niet te weten hoe de theorie van electromagnetisme in elkaar zit om een electromotor te maken.quote:Op dinsdag 10 september 2024 09:15 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar wetenschap houdt zich ook niet bezig met "absolute waarheden". In de fundamentele natuurkunde heb je bijvoorbeeld de filosofie van het instrumentalisme: het idee dat wetenschap niet zozeer "de werkelijkheid beschrijft", maar "juiste meetuitkomsten voorspelt".
Mooier kan ik het niet formulerenquote:“Wir machen uns innere Scheinbilder oder Symbole der äußeren Gegenstände, und zwar machen wir sie von solcher Art, daß die denknotwendigen Folgen der Bilder stets wieder die Bilder seien von den naturnotwendigen Folgen der abgebildeten Gegenstände.”
Al je echt wil weten hoe de werkelijkheid inelkaar zit, dan is de instrumentalistische methode niet voldoende.quote:Daar staat dan weer het realisme tegenover, dat stelt dat de natuur onafhankelijk van de mens bestaat en als zodanig ook benaderbaar is. Een bekende realist is Einstein, die niks van de instrumentalistische aanpak van de Kopenhaagse interpretatie moest hebben. Bohr meende echter dat een instrumentalistische benadering de enige zinvolle was, omdat we nu eenmaal vastzitten aan een klassiek vocabulaire waarmee we de kwantumwereld willen beschrijven. Dat was overigens ook het grote pijnpunt tussen Einstein en Bohr, en niet zozeer het kanselement zoals vaak wordt gedacht: Einstein was een realist, en daarmee bestempelde hij de Kopenhaagse interpretatie als onvolledig in het beroemde EPR-artikel.
Absolute waarheid bestaat alleen in formele systemen en zijn uiteindelijk tautologieen.quote:Ik vraag me überhaupt af wat "de absolute waarheid" precies inhoudt. Is dat een beschrijving? Een verklaring? Een ervaring?
Aha, "Waarheid" is dus altijd binnen een context.quote:Op dinsdag 10 september 2024 12:13 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Lijkt mij idd een goede methode, geschikt voor praktische toepassingen. Je hoeft niet te weten hoe de theorie van electromagnetisme in elkaar zit om een electromotor te maken.
In het algemeen, maak je een model van een stukje "werkelijkheid" dat een Black Box is, op basis van metingen / waarnemingen
Heinrich Hertz schreef in zijn „Prinzipien der Mechanik„ über Naturerkenntnis:
[..]
Mooier kan ik het niet formuleren
[..]
Al je echt wil weten hoe de werkelijkheid inelkaar zit, dan is de instrumentalistische methode niet voldoende.
Het klassieke planetaire model van Bohr is natuurlijk met de voortgeschreden kennis steeds abstracter geworden om de kwantum wereld te beschrijven. Je zou optimistisch kunnen zeggen dat het model steeds dichter bij de werkelijkheid komt. Een complicerende factor is de wisselwerking tussen subject en object, dwz. dat wij invloed hebben welk aspect we van de werkelijkheid (willen) waarnemen. Of radicaler, dat de werkelijkheid in objectieve vorm niet bestaat.
[..]
Absolute waarheid bestaat alleen in formele systemen en zijn uiteindelijk tautologieen.
Beschrijvingen en verklaringen zijn altijd binnen een model, als die overeenkomen met de ervaringen (metingen experimenten) dan is er sprake van "waarheid" (niet absoluut, maar binnen het model)
Dat plaatje vind ik een hele mooie. Want zo zie ik het ook. Ik heb nu sinds een paar weken afscheid genomen van het spirituele omdat wat Libertarisch en Zefi allemaal schrijven totaal niet op me overkomt. Sterker nog, ik zie geen enkele onderbouwing, dus daar gaat mijn overtuiging. Het komt op me over als totale onzin, helemaal dat subjectiviteitsverhaal.quote:Op dinsdag 10 september 2024 09:40 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
[..]
Geloof is een abstracte voorstelling van zaken opgebouwd uit meningen en aannames en dus per definitie waar noch onwaar. Hetzelfde geldt min of meer voor het te vaak misplaatste woord 'waarheid'. Beide voorstellingen worden dus sterk beïnvloed door persoonlijke opvatting. Waarheid bevind zich slechts als momentopname in het hier en nu voor iedereen anders en continue aan verandering onderhevig.
Dus onder de streep vul het zelf maar in, dat doen alle anderen ook. Misschien vind je hier en daar een aansluiting en of bevestiging waarvan je de volledigheid nooit zeker kunt weten en in ware zin alleen maar kunt geloven.
Plato had daar wel een mooie simpele kijk op... (Vind ik.)
[ afbeelding ]
Hij stelde dat kennis zich bevind op het snijvlak tussen geloof en waarheid.
Dit is dan de abstracte hete brijwaar wij met zijn allen omheen draaien. Ergens in het centrum van deze draaikolk van kennis vinden we de waarschijnlijke en geloofwaardige werkelijkheid. Is de werkelijkheid waar? Nee, abstract is nooit en te nimmer concreet laat staan absoluut maar het werkt vooralsnog en dat is genoeg.
Het ware geloof is in mijn bescheiden mening de liefde die je hierin weet te vinden.
Het knelpunt zit in de taalontwikkeling, 'Waarheid' kent inmiddels immers 7 definities, 'Absoluut' kent 11 definities. Dan is er nog de nodige synonymie...quote:Op dinsdag 10 september 2024 12:23 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Aha, "Waarheid" is dus altijd binnen een context."De Waarheid" bestaat dus niet aangezien je vermoedelijk een oneindig aantal contexten hebt.
Ik geloof wel in inspiratie, dat bepaalde doorbraken in wetenschap, geneeskunde, kunst, techniek,... er kwamen dankzij beïnvloeding van hogere machten. Zij het onbewust (of niet). De geestelijke wereld is zo oneindig groot en met onuitputtelijke kennis. Ik denk dat daar de toekomst ligt, maar waarschijnlijk nog een paar honderd jaar op een onbewuste basis.quote:Op dinsdag 10 september 2024 12:12 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Kan dat überhaupt, kennis putten uit en verder bouwen op immateriële bouwstenen.
Immaterieel staat immers voor:
Niet aanraakbaar : geen fysiek bestaan hebbend : niet tastbaar of lichamelijk. ontastbaar.
Staat dit dan niet gelijk aan het bouwen aan "Luchtkastelen" zonder begin en einde. De gedachten overlaten aan het lot van de mythologische tovenares Morgana... Het lot van de betovering "Fata Morgana".
Het is mij een compleet raadsel wat voor ontastbare kennis hier dan uit verzameld moet worden. Bij mij persoonlijk houdt het op bij kennis op doen over het bestaan van zulk fenomeen. Inhoudelijk feitelijke kennis heeft het onaantastbare niet.
Je kan inspiratie en creativiteit zien als een rechtstreeks geschenk van het goddelijke, ik vind het veel waarschijnlijker om het op te vatten als een natuurlijke expressie van het menselijke potentieel. Inspiratie is vaak onvoorspelbaar en kan op elk moment toeslaan, maar het kan ook worden gestimuleerd door jezelf bloot te stellen aan nieuwe ideeën, ervaringen en perspectieven. Bijvoorbeeld:quote:Op dinsdag 10 september 2024 12:45 schreef Loverboii het volgende:
[..]
Ik geloof wel in inspiratie, dat bepaalde doorbraken in wetenschap, geneeskunde, kunst, techniek,... er kwamen dankzij beïnvloeding van hogere machten. Zij het onbewust (of niet). De geestelijke wereld is zo oneindig groot en met onuitputtelijke kennis. Ik denk dat daar de toekomst ligt, maar waarschijnlijk nog een paar honderd jaar op een onbewuste basis.
Het heeft energie. Maar je kunt een elementair deeltje niet voorstellen als een soort kogeltje o.i.d., wat ons denkbeelden natuurlijk graag wil doen. Er is een "kleinste lengteschaal" die volgens ons huidig begrip nog hout snijdt: de Plancklengte, met een corresponderende Plancenergie. Wat daar voorbij gebeurt weten we niet.quote:Op dinsdag 10 september 2024 11:00 schreef Loverboii het volgende:
Hoe klein kan je gaan in een deeltje? Is het uiteindelijk niet een energie?
Kan je dat toelichten? Wat zijn de obstakels?quote:Op dinsdag 10 september 2024 14:07 schreef Haushofer het volgende:
Wat daar voorbij gebeurt weten we niet.
Het ligt er aan wat je onder "echt weten hoe de werkelijkheid in elkaar zit". Instrumentalisten denken dat dit een zinloze exercitie is. Het instrumentalisme zien zij niet alleen als een handige "black box"-benadering voor praktische toepassingen, maar voor de enige zinvolle wetenschapsfilosofie. Dat is ook waarom fundamenteel onderzoek binnen de kwantummechanica na de Tweede Wereldoorlog een taboe was: we hadden immers de Kopenhaagse interpretatie en alle problemen waren opgelost. Of, cynisch beschreven: Einstein was oerconservatief en moest niet zo miepenquote:Op dinsdag 10 september 2024 12:13 schreef Oud_student het volgende:
Al je echt wil weten hoe de werkelijkheid in elkaar zit, dan is de instrumentalistische methode niet voldoende.
Het klassieke planetaire model van Bohr is natuurlijk met de voortgeschreden kennis steeds abstracter geworden om de kwantum wereld te beschrijven. Je zou optimistisch kunnen zeggen dat het model steeds dichter bij de werkelijkheid komt. Een complicerende factor is de wisselwerking tussen subject en object, dwz. dat wij invloed hebben welk aspect we van de werkelijkheid (willen) waarnemen. Of radicaler, dat de werkelijkheid in objectieve vorm niet bestaat.
Ook binnen formele systemen zie ik niet in wat het "absolute" toevoegt. Ik vat dat op als "objectief, los van welke waarneming of beschrijving dan ook". Wat dat betreft vind ik het ook een nogal loze term, eerlijk gezegdquote:Absolute waarheid bestaat alleen in formele systemen en zijn uiteindelijk tautologieen.
Beschrijvingen en verklaringen zijn altijd binnen een model, als die overeenkomen met de ervaringen (metingen experimenten) dan is er sprake van "waarheid" (niet absoluut, maar binnen het model)
Je komt met andere voorbeelden waar ook antwoorden op te geven zijn, maar daarmee dwalen we verder af van het oorspronkelijke punt. Ik ga dan uit van dat je niet echt geïnteresseerd bent in de antwoorden daarop (omdat je naar andere voorbeelden grijpt), maar die meer gebruikt om je geloofsovertuiging te verdedigen. En aangezien het niet mijn intentie is om antwoorden aan je op te dringen of je geloofsovertuiging aan te vallen zal ik verder niet op je voorbeelden ingaan.quote:Op dinsdag 10 september 2024 00:59 schreef Panterjong het volgende:
@:Zefi
Wat Eva betreft zou je nog andere kanten op kunnen gaan. Naar mijn idee test God in het verhaal de mens vooral uit om te kijken of de mens volwassen genoeg is z'n eigen weg te kunnen gaan. Weg uit de speelplaats de boze wereld in. Van zonde of een kwaadaardige slang, volgens sommigen zelfs de duivel in de vorm van een dier, is geen sprake in het verhaal.
Maar er zijn verder talloze zaken te bedenken waarom God in de bijbel vaak niet almachtig is.
Voorbeelden:
Dat hij een ark des verbonds nodig heeft om met het volk te kunnen praten. Dat er een mensenoffer nodig is om zich met de mens te kunnen verzoenen. Of dat hij een, iets waarvan de beschrijving nog het meeste weg heeft van, een ruimtevaartuig nodig heeft om hier op aarde te kunnen komen.
De God in de bijbel is veelal niet zo heel machtig.
Hij heeft ook gewoon benen, lijkt op de mens, eet pannenkoeken en schrijft boekrollen die smaken naar honing.
Maar goed m'n punt is en was dat iedereen een eigen beeld heeft van God. En deze beelden zijn individueel zo uniek dat we eigenlijk niet meer kunnen spreken van 1 enkele God. Maar eerder van miljoenen kleine rotgodjes.
Ik zeg in die post (die je geknipt hebt) dat de vragen die je stelde niet het punt waren en ik leg je uit wat het punt wel was. Je knipt vervolgens dat stuk uit die post en komt weer met een vraag wat het punt niet was.quote:Op dinsdag 10 september 2024 05:50 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
1, Welk spiritueel pad? Want:
[..]
2. Waarom vasthouden aan een geconstrueerd concept?
Vermoedelijk is jouw overtuiging over de idee van God ontstaan uit de menselijke behoefte om antwoorden te vinden op existentiële vragen, zoals het ontstaan van het universum, het doel van het leven, en de angst voor de dood. Dit perspectief is een sociale construct en ontworpen om orde te scheppen in samenlevingen, moraal te bevorderen en psychologische troost te bieden.
Orde, moraal en troost kunnen ook via veel praktischer manieren worden gevonden. Religie heeft niet het monopolie op die zaken. Maar goed, ik begrijp het wel. Je ego fluistert je verhaaltjes in om je beter te laten voelen. Dat mag, geen enkel probleem ..... maar probeer wel met beide benen op de grond te staan want dan functioneer je beter als mens.
Je kunt het op verschillende manieren motiveren, maar dit is er één:quote:Op dinsdag 10 september 2024 14:10 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Kan je dat toelichten? Wat zijn de obstakels?
Ik denk juist dat de mens van exceptionele vaardigheden moet beschikken om zich te kunnen laten beïnvloeden van het Goddelijke. Het hangt af van zijn concentratievermogen en zijn wil het goede te doen, zich kunnen verliezen in zijn werk (zonder ego) zodat hij überhaupt geïnspireerd kan worden.quote:Op dinsdag 10 september 2024 13:55 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Je kan inspiratie en creativiteit zien als een rechtstreeks geschenk van het goddelijke, ik vind het veel waarschijnlijker om het op te vatten als een natuurlijke expressie van het menselijke potentieel. Inspiratie is vaak onvoorspelbaar en kan op elk moment toeslaan, maar het kan ook worden gestimuleerd door jezelf bloot te stellen aan nieuwe ideeën, ervaringen en perspectieven. Bijvoorbeeld:
Externe prikkels: Een visuele ervaring, een mooi landschap, muziek, een boek of zelfs een gesprek met iemand kan als inspiratiebron dienen.
Emoties: Sterke emoties, zoals vreugde, verdriet of verwondering, kunnen vaak leiden tot een golf van inspiratie.
Voorbeelden van anderen: Het zien van het werk of de prestaties van anderen kan iemand inspireren om hetzelfde te proberen of een nieuwe weg in te slaan.
Nieuwe ervaringen: Reizen, het ontdekken van nieuwe culturen of nieuwe ideeën kan je horizon verbreden en nieuwe perspectieven bieden, wat inspiratie kan oproepen.
Innerlijke motivatie: Soms komt inspiratie voort uit een diep verlangen om een bepaald doel te bereiken of iets belangrijks bij te dragen aan de wereld.
Reflectie en rust: Inspiratie komt vaak als mensen de tijd nemen om te reflecteren of wanneer ze ontspannen zijn, bijvoorbeeld tijdens een wandeling in de natuur of een moment van meditatie.
Ik "geloof" er niks van dat inspiratie een goddelijk gegeven is. Er zijn tal van filosofische, wetenschappelijke, en seculiere argumenten te noemen tegen het idee dat inspiratie van een goddelijke bron komt:
1. Gebrek aan empirisch bewijs:
Wetenschappelijk perspectief: Vanuit een wetenschappelijk oogpunt ontbreekt er bewijs voor het bestaan van een bovennatuurlijke bron van inspiratie. Wetenschappers verklaren inspiratie meestal door middel van cognitieve processen in de hersenen, zoals het maken van nieuwe verbindingen tussen bestaande ideeën of ervaringen. Creativiteit en inspiratie worden vaak toegeschreven aan neurobiologische processen en niet aan een goddelijke invloed.
Natuurlijke processen: Psychologen zien inspiratie vaak als het resultaat van mentale processen zoals divergent denken, waar nieuwe en ongebruikelijke ideeën worden gegenereerd. Deze visie benadrukt dat inspiratie voortkomt uit menselijke capaciteiten, zoals probleemoplossend vermogen en creatief denken.
2. Subjectiviteit van goddelijke inspiratie:
Culturele diversiteit: De aard van wat als "goddelijk" wordt beschouwd, verschilt sterk tussen culturen en religies. Wat in de ene religie als goddelijke inspiratie wordt gezien, kan in een andere traditie heel anders worden geïnterpreteerd of zelfs worden afgewezen. Deze subjectiviteit maakt het moeilijk om een universele claim te maken dat inspiratie altijd van goddelijke oorsprong is.
Verschillende vormen van inspiratie: Er zijn talloze vormen van inspiratie, en niet iedereen die inspiratie ervaart, claimt dat het van een goddelijke bron komt. Bijvoorbeeld, veel wetenschappers, kunstenaars en schrijvers beschrijven hun inspiratie in termen van persoonlijke ervaring, intellectuele nieuwsgierigheid of emotionele reacties, zonder goddelijke tussenkomst.
3. Onderschatting van menselijke creativiteit:
Vermindering van menselijk potentieel: Sommige critici stellen dat het toeschrijven van inspiratie aan een goddelijke bron de kracht van de menselijke geest onderschat. Het zou suggereren dat mensen zonder externe, bovennatuurlijke invloeden niet in staat zouden zijn tot creatieve prestaties, terwijl talloze voorbeelden van menselijke creativiteit kunnen worden verklaard door het natuurlijke vermogen van de mens om te leren, te observeren en te innoveren.
Seculiere creativiteit: Veel kunstenaars, wetenschappers en denkers in de moderne tijd benadrukken dat hun inspiratie komt uit hun ervaringen, intellectuele inspanningen of emoties, zonder een beroep te doen op het bovennatuurlijke. Zij zien creativiteit als een natuurlijk vermogen dat voortkomt uit oefening, ervaring, en reflectie.
4. Verklaring van negatieve inspiratie:
Immoraliteit en destructieve inspiratie: Als inspiratie wordt toegeschreven aan een goddelijke bron, ontstaat de vraag waarom sommige mensen geïnspireerd lijken te worden tot destructieve of immorele daden. Dit roept de vraag op of goddelijke inspiratie alleen tot positieve creativiteit leidt, en zo niet, hoe negatieve inspiratie kan worden verklaard in een religieuze context.
Menselijke verantwoordelijkheid: Het idee dat inspiratie altijd van God komt, kan ook ethische vragen oproepen over verantwoordelijkheid. Wanneer iemand beweert geïnspireerd te zijn door een goddelijke bron, kan dit soms gebruikt worden om twijfelachtige of zelfs schadelijke acties te rechtvaardigen.
5. Historische en sociale context:
Veranderende opvattingen door de tijd heen: In de geschiedenis zijn veel grote ideeën en kunstwerken oorspronkelijk aan goddelijke inspiratie toegeschreven, terwijl latere generaties diezelfde werken hebben verklaard als producten van cultureel en sociaal momentum. Bijvoorbeeld, wat ooit als goddelijke ingeving werd gezien, wordt nu vaker geïnterpreteerd als een resultaat van maatschappelijke invloeden of persoonlijke omstandigheden.
Afwezigheid van universele waarheid: Omdat er geen consensus is over welke religie of spirituele traditie de "juiste" is, maakt dit het moeilijk om objectief vast te stellen of een goddelijke bron echt verantwoordelijk is voor inspiratie.
6. Filosofische bezwaren:
Existentiële en humanistische kritiek: Filosofen zoals Jean-Paul Sartre hebben beargumenteerd dat mensen volledig verantwoordelijk zijn voor hun daden en creaties, en dat zij geen externe, goddelijke entiteit nodig hebben om betekenis of inspiratie te vinden. Deze existentialistische visie stelt dat inspiratie deel uitmaakt van de menselijke conditie en dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor het creëren van hun eigen betekenis en waarde in het leven.
Dus: de kritiek op de opvatting dat inspiratie goddelijk is, richt zich vooral op het gebrek aan bewijs, de diversiteit in interpretaties van inspiratie, de nadruk op menselijke creativiteit en verantwoordelijkheid, en de mogelijkheid om inspiratie te verklaren door middel van natuurlijke processen. Veel critici vinden dat het idee van goddelijke inspiratie de menselijke geest onderschat en niet altijd de complexiteit van menselijke creativiteit recht doet.
Zonder ego is nogal onmogelijk als men leeft vanuit een idee/ideaal.quote:Op dinsdag 10 september 2024 14:39 schreef Loverboii het volgende:
[..]
Ik denk juist dat de mens van exceptionele vaardigheden moet beschikken om zich te kunnen laten beïnvloeden van het Goddelijke. Het hangt af van zijn concentratievermogen en zijn wil het goede te doen, zich kunnen verliezen in zijn werk (zonder ego) zodat hij überhaupt geïnspireerd kan worden.
Dit kan trouwens ook de andere kant opgaan, waarbij men duistere krachten aantrekt.
Ja, we hebben deze discussie al eerder gehad. Jij zegt: de formules kloppen, dus laat ons wetenschappers met rust en zoek niet verder naar misschien zinloze dieper liggende achtergronden, die ook verder geen praktisch nut hebben.quote:Op dinsdag 10 september 2024 14:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het ligt er aan wat je onder "echt weten hoe de werkelijkheid in elkaar zit". Instrumentalisten denken dat dit een zinloze exercitie is. Het instrumentalisme zien zij niet alleen als een handige "black box"-benadering voor praktische toepassingen, maar voor de enige zinvolle wetenschapsfilosofie. Dat is ook waarom fundamenteel onderzoek binnen de kwantummechanica na de Tweede Wereldoorlog een taboe was: we hadden immers de Kopenhaagse interpretatie en alle problemen waren opgelost. Of, cynisch beschreven: Einstein was oerconservatief en moest niet zo miepen
Ja ik moet beter uitleggen wat ik met absoluut bedoel. Het heeft idd te maken met objectief, los van de waarneming en los van het feit of er mensen bestaan of andere wezens met bewustzijn.quote:Ook binnen formele systemen zie ik niet in wat het "absolute" toevoegt. Ik vat dat op als "objectief, los van welke waarneming of beschrijving dan ook". Wat dat betreft vind ik het ook een nogal loze term, eerlijk gezegd![]()
Ik weet niet precies welke discussie je bedoelt, maar ik ben zelf niet zo'n fan van de Kopenhaagse interpretatie, en dat is licht uitgedruktquote:Op dinsdag 10 september 2024 16:27 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ja, we hebben deze discussie al eerder gehad. Jij zegt: de formules kloppen, dus laat ons wetenschappers met rust en zoek niet verder naar misschien zinloze dieper liggende achtergronden, die ook verder geen praktisch nut hebben.
Maar de Kopenhagen interpretaie is op zijn minst wonderlijk en paradoxaal. Schrödinger was eigenlijk helemaal niet blij met zijn vergelijking (zeldzame eigenkritiek, die je nu zelden meer ziet). Om de absurditeit van de Kopenhagen interpretatie aan te tonen, kwam hij met zijn beroemde kat.
Mierenneuken: decoherentie is wat anders dan de instorting van de golffunctie. Decoherentie verklaart hoe interferentie verdwijnt en de dichtheidsmatrix naar een klassieke kansverdeling gaat, maar om één uitkomst te realiseren heb je nog steeds "instorting" nodigquote:Penrose et. al. probeert een verklaring te vinden voor het instorten (decoherentie) van de golffunctie en schrijft deze toe aan de gravitatie.
Ik ben ook nooit zo'n fan geweest van het platonisme in de wiskunde. Het toont wat mij betreft aan hoezeer onderzoekers betoverd kunnen raken door hun eigen vakgebied wat vervolgens religieuze trekken krijgt.quote:Ja ik moet beter uitleggen wat ik met absoluut bedoel. Het heeft idd te maken met objectief, los van de waarneming en los van het feit of er mensen bestaan of andere wezens met bewustzijn.
Dat het absolute voor logica en wiskunde bestaat, daar ben ik samen met Platovan overtuigd (ook Gödel was een Platonist)
Even een uitstapje naar getallen om e.e.a. duidelijk te maken. Op internet vind je interessante voordrachten van de wiskundige Wildberger, die het o.a. heeft over grote natuurlijke getallen. Hij noemt het getal Z een toren van 10tot de macht10 etc (10x). Je kunt getallen die tussen 10 tot de macht10 etc(9x) en Z niet eens opschrijven, het heelal is daar te klein voor. Hij beweert in zijn finitistiche benadering dat deze getallen in zekere zin niet bestaan.
Platonisten gaan ervan uit dat elk natuurlijk getal bestaat. Dat is dan de absolute waarheid.
Of het absolute ook geldt voor de natuur is onzeker. Maar het lijkt mij aanmatigend dat wij mensen zo belangrijk zouden zijn in dit gigantische universum dat de werkelijkheid ons nodig zou hebben.
Anderszijds kan het zijn dat werkelijkheid (mede) een illusie is van ons bewustzijn
Niet echt; legio godsdiensten en religies met goden die niets met de schepping te maken hebben.quote:Op dinsdag 10 september 2024 14:15 schreef Zefi het volgende:
[..]
Je komt met andere voorbeelden waar ook antwoorden op te geven zijn, maar daarmee dwalen we verder af van het oorspronkelijke punt. Ik ga dan uit van dat je niet echt geïnteresseerd bent in de antwoorden daarop (omdat je naar andere voorbeelden grijpt), maar die meer gebruikt om je geloofsovertuiging te verdedigen. En aangezien het niet mijn intentie is om antwoorden aan je op te dringen of je geloofsovertuiging aan te vallen zal ik verder niet op je voorbeelden ingaan.
Je punt is mij duidelijk. Ik denk dat als iedereen een eigen beeld van God had, en als die beelden individueel zo uniek waren, dan zou er geen georganiseerde religie zijn en was er ook geen sprake van de naam God, waarmee iedereen naar hetzelfde verwijst, namelijk: de schepper van alles. Mensen verwijzen met God naar hetzelfde. Net als dat verschillende mensen een verschillend beeld van jou kunnen hebben, maar toch met de naam Panterjong naar dezelfde persoon verwijzen. Dat is dus al bij jou als nietig mens zo, laat staan bij God.
Geen hond kan het hebben over je overtuiging omdat je nooit de ballen hebt gehad te vertellen wat die precies zou zijn.quote:Op dinsdag 10 september 2024 14:16 schreef Zefi het volgende:
[..]
Ik zeg in die post (die je geknipt hebt) dat de vragen die je stelde niet het punt waren en ik leg je uit wat het punt wel was. Je knipt vervolgens dat stuk uit die post en komt weer met een vraag wat het punt niet was.
Je baseert je betoog op “Vermoedelijk …”. Je kan geen uitspraken doen over het ontstaan van mijn overtuiging. Je psychologisch verhaaltje is eerder een projectie en geeft mij een inkijk in je eigen innerlijke belevingswereld. Verder neem ik van iemand die sneert geen adviezen aan over hoe je als mens beter kan functioneren.
Ongelofelijk hoe iemand zo vaag blijft, nergens echt op in gaat, er om heen draait, woorden verdraait, de ander vals beschuldigt en liegt. Jij bent nog heel ver van die verlichting jongen want je ego is zo groot als van hier tot Tokio.quote:Op dinsdag 10 september 2024 14:16 schreef Zefi het volgende:
[..]
Ik zeg in die post (die je geknipt hebt) dat de vragen die je stelde niet het punt waren en ik leg je uit wat het punt wel was. Je knipt vervolgens dat stuk uit die post en komt weer met een vraag wat het punt niet was.
Je baseert je betoog op “Vermoedelijk …”. Je kan geen uitspraken doen over het ontstaan van mijn overtuiging. Je psychologisch verhaaltje is eerder een projectie en geeft mij een inkijk in je eigen innerlijke belevingswereld. Verder neem ik van iemand die sneert geen adviezen aan over hoe je als mens beter kan functioneren.
quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:27 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ongelofelijk hoe iemand zo vaag blijft, nergens echt op in gaat, er om heen draait, woorden verdraait, de ander vals beschuldigt en liegt. Jij bent nog heel ver van die verlichting jongen want je ego is zo groot als van hier tot Tokio.
Ik ga je negeren. Doe ze de groeten daar Down Under.
Ik ben niet vaag, maar gewoon duidelijk. Je veranderd steeds van onderwerp en ik heb je 2x op het punt gewezen waar het om draait. Je kan weer op de man gaan spelen en het hebben over verdraaien, vals beschuldigen en liegen, maar dat doe je dan zelf, zoals ook hier met dat ik “verlichting” wil bereiken. Hoe kom je hierbij? Moet er om grinniken. En dan heb je het weer over het ‘ego’ waar ik nooit iets over heb gezegd. Dat je dat steeds ter sprake brengt i.c.m. ‘verlichting’ is dus projectie.quote:Op dinsdag 10 september 2024 19:27 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ongelofelijk hoe iemand zo vaag blijft, nergens echt op in gaat, er om heen draait, woorden verdraait, de ander vals beschuldigt en liegt. Jij bent nog heel ver van die verlichting jongen want je ego is zo groot als van hier tot Tokio.
Ik ga je negeren. Doe ze de groeten daar Down Under.
De voorbeelden die ik gaf hadden meer te maken met het doorvertellen van wat ik in de bijbel zie staan dan met mijn geloof. De machteloosheid van God is een duidelijk zichtbaar en steeds terugkerend thema in de bijbel. Een thema dat men vaak niet wilt zien.quote:Op dinsdag 10 september 2024 14:15 schreef Zefi het volgende:
[..]
Je komt met andere voorbeelden waar ook antwoorden op te geven zijn, maar daarmee dwalen we verder af van het oorspronkelijke punt. Ik ga dan uit van dat je niet echt geïnteresseerd bent in de antwoorden daarop (omdat je naar andere voorbeelden grijpt), maar die meer gebruikt om je geloofsovertuiging te verdedigen. En aangezien het niet mijn intentie is om antwoorden aan je op te dringen of je geloofsovertuiging aan te vallen zal ik verder niet op je voorbeelden ingaan.
Je punt is mij duidelijk. Ik denk dat als iedereen een eigen beeld van God had, en als die beelden individueel zo uniek waren, dan zou er geen georganiseerde religie zijn en was er ook geen sprake van de naam God, waarmee iedereen naar hetzelfde verwijst, namelijk: de schepper van alles. Mensen verwijzen met God naar hetzelfde. Net als dat verschillende mensen een verschillend beeld van jou kunnen hebben, maar toch met de naam Panterjong naar dezelfde persoon verwijzen. Dat is dus al bij jou als nietig mens zo, laat staan bij God.
Zelfs in de Bijbel heb je 2 gezichten van God. Het verschil in het godsbeeld in het eerste en tweede testament is enorm:quote:Op dinsdag 10 september 2024 23:50 schreef Panterjong het volgende:
[..]
De voorbeelden die ik gaf hadden meer te maken met het doorvertellen van wat ik in de bijbel zie staan dan met mijn geloof. De machteloosheid van God is een duidelijk zichtbaar en steeds terugkerend thema in de bijbel. Een thema dat men vaak niet wilt zien.
Hoewel iedereen zijn of haar beeld op God anders is zijn er wel veel overeenkomsten en hebben we het doorgaans gewoon over die bijbelse God. Dat neemt niet weg dat iedereen anders naar God kijkt. We hadden het al over de macht/onmacht van God. Nu beweer je dat God de schepper is van alles. Ook dit zou ik vanuit de bijbel niet willen beweren. Het is weer een voorbeeld dat ons beeld wie of wat God is geheel anders is maar toch ebben we het over dezelfde God
.
Goed idee. Anders krijg je dit soort cognitieve dissonantie:quote:Op woensdag 11 september 2024 06:54 schreef Bassie48 het volgende:
Hoewel de bijbel vol staat met mooie verhalen en parabelen is het lastig te gebruiken als moreel kompas. Ik gebruik liever mijn verstand.
Dit voorzag die liefdevolle Vader. Tevens is Zijn herrijzenis het bewijs dat Hij Zoon van God is.quote:Op woensdag 11 september 2024 06:54 schreef Bassie48 het volgende:
Deze liefdevolle Vader liet zijn Zoon wel een gruwelijke marteldood ondergaan voor het heil der mensheid.
quote:Op woensdag 11 september 2024 09:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Goed idee. Anders krijg je dit soort cognitieve dissonantie:
Deze stereotypen kloppen echt niet.quote:Op woensdag 11 september 2024 06:54 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Zelfs in de Bijbel heb je 2 gezichten van God. Het verschil in het godsbeeld in het eerste en tweede testament is enorm:
God als Wetgever vs. God als Verlosser
God van Israël vs. God van alle Volken
Wraak en Oordeel vs. Liefde en Vergeving
In het Oude Testament ligt de nadruk op Gods rechtvaardigheid, wetten en het verbond met Israël. God wordt vaak gezien als streng en rechtvaardig, maar ook genadig.
In het Nieuwe Testament ligt de nadruk op liefde, vergeving en het universele aanbod van verlossing door Jezus Christus. Hier wordt God meer gepresenteerd als een liefdevolle Vader die zijn Zoon heeft gezonden om de wereld te redden. Deze liefdevolle Vader liet zijn Zoon wel een gruwelijke marteldood ondergaan voor het heil der mensheid. Dat dan weer wel.
Als rationeel mens is er eigenlijk geen touw aan vast te knopen. Hoewel de bijbel vol staat met mooie verhalen en parabelen is het lastig te gebruiken als moreel kompas. Ik gebruik liever mijn verstand.
Dat is jouw mening en dat is ok.quote:Op woensdag 11 september 2024 11:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Deze stereotypen kloppen echt niet.
Als ze wel zouden kloppen, zou er nooit een nieuw testament zijn geweest. Dad had God de mens onmiddellijk vernietigd bij de eerste misstap. Het hele OT is de aanloop naar het NT, waarin de beloften in het OT van God worden vervuld door Jezus Christus, die God en Schepper is. God is vanaf het begin af aan genadig jegens de mens. Dat wil niet zeggen dat hij alles maar oké vindt. Handhaving van wetten, rechtspraak en orde is in elke maatschappij noodzakelijk om mensen tegen zichzelf en elkaar te beschermen.
Dat er een wetenschap kan schuilgaan achter de mirakels is waarschijnlijk te ver gezocht.quote:Op woensdag 11 september 2024 12:24 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Dat is jouw mening en dat is ok.
De bijbel leent zich prima om er verschillende meningen uit te destilleren. Wetenschap daarentegen draait niet om meningen maar om het systematisch verwerven van kennis door observatie, experimenten en analyse, om de natuurlijke wereld en de wetten die deze beheersen te begrijpen. Objectiviteit dus. De bijbel gaat vooral over bovennatuurlijke fenomenen zoals water in wijn veranderen, op water kunnen lopen en uit de dood herrijzen. De wetenschap is dus niet in staat om iets dergelijks te verklaren met behulp van wetenschappelijke methoden. Het enige wat rest voor de wetenschap is er een mening over te hebben.
En die mening laat zich raden.
Ik denk dat de volgelingen van Jezus de voorspellingen uit het OT maar al te graag op Jezus van toepassing verklaarden om hem de Messias te laten zijn. Het OT is geen aanloop naar het NT, maar delen van het NT is een "hineininterpretation" van het OT.quote:Op woensdag 11 september 2024 11:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Deze stereotypen kloppen echt niet.
Als ze wel zouden kloppen, zou er nooit een nieuw testament zijn geweest. Dad had God de mens onmiddellijk vernietigd bij de eerste misstap. Het hele OT is de aanloop naar het NT, waarin de beloften in het OT van God worden vervuld door Jezus Christus, die God en Schepper is. God is vanaf het begin af aan genadig jegens de mens. Dat wil niet zeggen dat hij alles maar oké vindt. Handhaving van wetten, rechtspraak en orde is in elke maatschappij noodzakelijk om mensen tegen zichzelf en elkaar te beschermen.
Je gebruikt het woord 'waarschijnlijk'. Prima.quote:Op woensdag 11 september 2024 12:28 schreef Loverboii het volgende:
[..]
Dat er een wetenschap kan schuilgaan achter de mirakels is waarschijnlijk te ver gezocht.
Ik denk het wel, alleen niet in letterlijke zin: denk aan mythologie of de cognitieve wetenschap en psychologie achter religieuze denkbeelden.quote:Op woensdag 11 september 2024 12:24 schreef Bassie48 het volgende:
De bijbel gaat vooral over bovennatuurlijke fenomenen zoals water in wijn veranderen, op water kunnen lopen en uit de dood herrijzen. De wetenschap is dus niet in staat om iets dergelijks te verklaren met behulp van wetenschappelijke methoden.
Fata morgana, collectieve illusies/wanen/hallucinaties, alles is inderdaad mogelijk.quote:Op woensdag 11 september 2024 13:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik denk het wel, alleen niet in letterlijke zin: denk aan mythologie of de cognitieve wetenschap achter religieuze denkbeelden.
Zo is één wetenschappelijke verklaring voor de christelijke opstandingsclaim cognitieve dissonantie. Heel wat waarschijnlijker vergeleken met de hypothese "Jezus stond daadwerkelijk op uit de dood"
Ja, het is grappig, maar ook stuitend: hier hebben we een welbespraakte, intelligente academicus die goddelijke genocide goedpraat. Het is net zo absurd als een nazi die de holocaust moreel verdedigt. Wat dat betreft kan de christelijke apologetiek niet meer rock bottom bereiken.quote:
Het is werkelijk niet te geloven wat er in het hoofd van sommige mensen spookt.quote:Op woensdag 11 september 2024 13:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, het is grappig, maar ook stuitend: hier hebben we een welbespraakte, intelligente academicus die goddelijke genocide goedpraat. Het is net zo absurd als een nazi die de holocaust moreel verdedigt. Wat dat betreft kan de christelijke apologetiek niet meer rock bottom bereiken.
Ja. Nu zijn dit soort hallucinaties niet alledaagse verschijnselen, en apologeten zullen dit soort verklaringen weghonen (met name het "bij massahysterie zijn hallucinaties zijn nooit exact hetzelfde"-argument is nogal populair als het b.v. om de "getuigen" uit 1 Cor.15 gaat, wat de plank volkomen misslaat). Maar de clou is nu juist dat je bij dit soort overwegingen niet hypothesen afzonderlijk moet beoordelen, maar ten opzichte van elkaar. In mijn boek maak ik dat ook concreet met de stelling van Bayes: in Bayesiaanse inferentie weeg je 2 hypothesen tegen elkaar af, omdat een onwaarschijnlijke hypothese nog steeds het meest waarschijnlijk kan zijn (en andersom: een waarschijnlijke hypothese hoeft niet de juiste te zijn). Als je een naturalistische t.o.v. een bovennatuurlijke hypothese afweegt, is het vrij duidelijk welke hypothese de juiste is. Christenen trekken die conclusie natuurlijk ook als ze bovennatuurlijke claims uit de vele andere honderden/duizenden verschillen religies en mythes beoordelen, zoals de islam, het boeddhisme, hindoeïsme of het jodendom (denk bijvoorbeeld aan de vele wonderverhalen omtrent de Besht).quote:Op woensdag 11 september 2024 13:49 schreef Bassie48 het volgende:
Fata morgana, collectieve illusies/wanen/hallucinaties, alles is inderdaad mogelijk.
Maar goed, geen hedendaagse wetenschapper die in staat is om te bewijzen dat het allemaal 'absoluut' niet waar was. Het blijft bij 'ongeloofwaardig' en daar sluit ik mij bij aan.quote:Op woensdag 11 september 2024 13:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja. Nu zijn dit soort hallucinaties niet alledaagse verschijnselen, en apologeten zullen dit soort verklaringen weghonen (met name het "bij massahysterie zijn hallucinaties zijn nooit exact hetzelfde"-argument is nogal populair als het b.v. om de "getuigen" uit 1 Cor.15 gaat, wat de plank volkomen misslaat). Maar de clou is nu juist dat je bij dit soort overwegingen niet hypothesen afzonderlijk moet beoordelen, maar ten opzichte van elkaar. In mijn boek maak ik dat ook concreet met de stelling van Bayes: in Bayesiaanse inferentie weeg je 2 hypothesen tegen elkaar af, omdat een onwaarschijnlijke hypothese nog steeds het meest waarschijnlijk kan zijn (en andersom: een waarschijnlijke hypothese hoeft niet de juiste te zijn). Als je een naturalistische t.o.v. een bovennatuurlijke hypothese afweegt, is het vrij duidelijk welke hypothese de juiste is. Christenen trekken die conclusie natuurlijk ook als ze bovennatuurlijke claims uit de vele andere honderden/duizenden verschillen religies en mythes beoordelen, zoals de islam, het boeddhisme, hindoeïsme of het jodendom (denk bijvoorbeeld aan de vele wonderverhalen omtrent de Besht).
Wetenschap en religie zijn inderdaad twee verschillende dingen. Hoe dat een antwoord is op het feit dat de God van het OT geen vreselijke tiran is en die van het NT een zachtaardig schaap of iets dergelijks, is mij echter een raadsel. Ook bij het bestuderen en interpreten van de bijbel moet je principes van objectiviteit en dergelijke toepassen, anders is het einde zoek. Als je het OT als één tekst beschouwt en het NT als een andere, en je doet daar uitspraken over, en die uitspraken zijn te weerleggen op basis van teksten in diezelfde bundels, is je mening niet evenveel waard als de mening die daadwerkelijk onderbouwd is. Het idee van 'elke mening is evenveel waard' omdat de bijbel toevallig een religieus geschrift is, geldt niet. Sommige uitspraken zijn aantoonbaar onjuist, waaronder de jouwe.quote:Op woensdag 11 september 2024 12:24 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Dat is jouw mening en dat is ok.
De bijbel leent zich prima om er verschillende meningen uit te destilleren. Wetenschap daarentegen draait niet om meningen maar om het systematisch verwerven van kennis door observatie, experimenten en analyse, om de natuurlijke wereld en de wetten die deze beheersen te begrijpen. Objectiviteit dus. De bijbel gaat vooral over bovennatuurlijke fenomenen zoals water in wijn veranderen, op water kunnen lopen en uit de dood herrijzen. De wetenschap is dus niet in staat om iets dergelijks te verklaren met behulp van wetenschappelijke methoden. Het enige wat rest voor de wetenschap is er een mening over te hebben.
En die mening laat zich raden.
Hiermee doe je de waarde van de bijbel compleet teniet. Bijvoorbeeld de historische waarde, de nauwkeurigheid van de plaatsen, de volkeren, de gebeurtenissen, enzovoorts. Ook heeft het OT wel degelijk betrekking op alle volkeren, de hele mensheid. Dat kun je alleen niet weten als je de teksten die daarover spreken niet goed kent.quote:Op woensdag 11 september 2024 12:35 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ik denk dat de volgelingen van Jezus de voorspellingen uit het OT maar al te graag op Jezus van toepassing verklaarden om hem de Messias te laten zijn. Het OT is geen aanloop naar het NT, maar delen van het NT is een "hineininterpretation" van het OT.
In principe is het OT de geschiedenis van het Joodse volk van ver voor onze jaartelling, het is een samenraapsel van geslchtsregisters, verslagen van oorlogen (genocide) en vermaningen door profeten.
Ook bevat het poezie, het Hooglied en Prediker is een boek waar enige wijsheid te bespeuren valt.
De bijbel is eigenlijk een commercieeele stunt, een boek waar men eigenlijk 2 boeken voor voor 1 prijs krijgt
Deze vergelijking slaat nergens op. God met Hitler vergelijken. Heeft Hitler de Joden ook geschapen? Heeft hij ze het leven gegeven? Gaf hij ze elke dag te eten, zonlicht, stromend water? Zorgde Hitler ervoor dat de Joden levende kinderen ter wereld konden brengen? Of was Hitler een mens net als hen en stond hij op gelijke hoogte?quote:Op woensdag 11 september 2024 13:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, het is grappig, maar ook stuitend: hier hebben we een welbespraakte, intelligente academicus die goddelijke genocide goedpraat. Het is net zo absurd als een nazi die de holocaust moreel verdedigt. Wat dat betreft kan de christelijke apologetiek niet meer rock bottom bereiken.
Laat ik het zo zeggen: Het direct grijpen naar andere voorbeelden zonder acht te slaan op de antwoorden die gegeven zijn op eerder genoemde voorbeelden zie ik vaak bij mensen die een bepaalde overtuiging hebben. Die verdedigen hun overtuiging door te schermen met die voorbeelden en springen dan steeds naar andere voorbeelden zodra er een antwoord op komt. Vandaar dat ik bij jou daar ook vanuit ging.quote:Op dinsdag 10 september 2024 23:50 schreef Panterjong het volgende:
[..]
De voorbeelden die ik gaf hadden meer te maken met het doorvertellen van wat ik in de bijbel zie staan dan met mijn geloof. De machteloosheid van God is een duidelijk zichtbaar en steeds terugkerend thema in de bijbel. Een thema dat men vaak niet wilt zien.
Hoewel iedereen zijn of haar beeld op God anders is zijn er wel veel overeenkomsten en hebben we het doorgaans gewoon over die bijbelse God. Dat neemt niet weg dat iedereen anders naar God kijkt. We hadden het al over de macht/onmacht van God. Nu beweer je dat God de schepper is van alles. Ook dit zou ik vanuit de bijbel niet willen beweren. Het is weer een voorbeeld dat ons beeld wie of wat God is geheel anders is maar toch ebben we het over dezelfde God
.
Juist als je de teksten goed kent kun je eigenlijk niet anders dan concluderen dat de verschillende bijbelteksten niet voor ons geschreven zijn. En vooral wat betreft de boeken in het Nieuwe Testament is het niet de bedoeling deze als een geheel te zoen. Dit zijn echt losse geschriften puur en alleen geschreven om een bepaalde groep in die tijd aan te spreken.quote:Op woensdag 11 september 2024 17:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hiermee doe je de waarde van de bijbel compleet teniet. Bijvoorbeeld de historische waarde, de nauwkeurigheid van de plaatsen, de volkeren, de gebeurtenissen, enzovoorts. Ook heeft het OT wel degelijk betrekking op alle volkeren, de hele mensheid. Dat kun je alleen niet weten als je de teksten die daarover spreken niet goed kent.
Je kunt je bijbel heel selectief lezen, en onderscheid gaan maken tussen mens en schepper, maar die zelfde schepper instrueert genoside, verkrachting en slavernij ook aan de mens.quote:Op woensdag 11 september 2024 17:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Deze vergelijking slaat nergens op. God met Hitler vergelijken. Heeft Hitler de Joden ook geschapen? Heeft hij ze het leven gegeven? Gaf hij ze elke dag te eten, zonlicht, stromend water? Zorgde Hitler ervoor dat de Joden levende kinderen ter wereld konden brengen? Of was Hitler een mens net als hen en stond hij op gelijke hoogte?
Het is verbazingwekkend dat een academicus niet in kan zien dat de relatie tussen mensen onderling en de relatie tussen de schepper van de mens en diens schepsels totaal niet te vergelijken zijn. Het bewijst helaas maar weer dat verwerping van God en het geloof het verstand verduistert.
Ik wil alleen maar de waarde relativeren. Uiteraard komen er ook feiten in de bijbel voor, historische gebeurtenissen etc. Onze taal en cultuur zijn voor een belangrijk deel door de bijbel bepaald. Ik zie de Statenvertaling van 1619 als een mijlpaal voor ons Nederlanders.quote:Op woensdag 11 september 2024 17:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hiermee doe je de waarde van de bijbel compleet teniet. Bijvoorbeeld de historische waarde, de nauwkeurigheid van de plaatsen, de volkeren, de gebeurtenissen, enzovoorts. Ook heeft het OT wel degelijk betrekking op alle volkeren, de hele mensheid. Dat kun je alleen niet weten als je de teksten die daarover spreken niet goed kent.
Wil je hiermee zeggen dat omdat God de schepper van alles is Hij naar willekeur mag beschikken over het leven van zijn schepsels?quote:Op woensdag 11 september 2024 17:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Deze vergelijking slaat nergens op. God met Hitler vergelijken. Heeft Hitler de Joden ook geschapen? Heeft hij ze het leven gegeven? Gaf hij ze elke dag te eten, zonlicht, stromend water? Zorgde Hitler ervoor dat de Joden levende kinderen ter wereld konden brengen? Of was Hitler een mens net als hen en stond hij op gelijke hoogte?
Het is verbazingwekkend dat een academicus niet in kan zien dat de relatie tussen mensen onderling en de relatie tussen de schepper van de mens en diens schepsels totaal niet te vergelijken zijn. Het bewijst helaas maar weer dat verwerping van God en het geloof het verstand verduistert.
Je hebt niks aangetoond. Je hebt alleen een nergens op gebaseerde mening gegeven.quote:Op woensdag 11 september 2024 17:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wetenschap en religie zijn inderdaad twee verschillende dingen. Hoe dat een antwoord is op het feit dat de God van het OT geen vreselijke tiran is en die van het NT een zachtaardig schaap of iets dergelijks, is mij echter een raadsel. Ook bij het bestuderen en interpreten van de bijbel moet je principes van objectiviteit en dergelijke toepassen, anders is het einde zoek. Als je het OT als één tekst beschouwt en het NT als een andere, en je doet daar uitspraken over, en die uitspraken zijn te weerleggen op basis van teksten in diezelfde bundels, is je mening niet evenveel waard als de mening die daadwerkelijk onderbouwd is. Het idee van 'elke mening is evenveel waard' omdat de bijbel toevallig een religieus geschrift is, geldt niet. Sommige uitspraken zijn aantoonbaar onjuist, waaronder de jouwe.
Goeie. Je zou kunnen zeggen dat ondanks dat God de schepper is van alles hij niet naar willekeur mag beschikken over het leven van zijn schepsels. Net zo min als je als vader en moeder mag beslissen over het leven van je volwassen kinderen.quote:Op woensdag 11 september 2024 19:14 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Wil je hiermee zeggen dat omdat God de schepper van alles is Hij naar willekeur mag beschikken over het leven van zijn schepsels?
En weer ga je voorbij aan het feit dat er veel meer religies zijn die helemaal geen enkele overeenkomst hebben met de God van de Tenach, Bijbel en Koran.quote:Op woensdag 11 september 2024 17:38 schreef Zefi het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen: Het direct grijpen naar andere voorbeelden zonder acht te slaan op de antwoorden die gegeven zijn op eerder genoemde voorbeelden zie ik vaak bij mensen die een bepaalde overtuiging hebben. Die verdedigen hun overtuiging door te schermen met die voorbeelden en springen dan steeds naar andere voorbeelden zodra er een antwoord op komt. Vandaar dat ik bij jou daar ook vanuit ging.
Als we uitgaan van dat de verhalen verzonnen zijn waarom zouden de auteurs de machteloosheid van God beschrijven en elders God’s almacht benadrukken? Ik zie echt niet de machteloosheid van God in de voorbeelden die je noemde, en ik ben geen christen dus met “het niet willen zien” heeft het bij mij niks te maken. Het is net als met de eerste voorbeelden die je gaf een kwestie van een beetje kennis en inzicht hebben.
Je stelde eerder: “dat iedereen een eigen beeld heeft van God, en deze beelden zijn individueel zo uniek dat we eigenlijk niet meer kunnen spreken van 1 enkele God, maar van miljoenen kleine godjes”, nu nuanceer je het met: “dat er wel veel overeenkomsten zijn en hebben we het doorgaans gewoon over de bijbelse God” en “toch hebben we het over dezelfde God”, wat al veel beter is.
We hadden het vanaf het begin over de “creator” (wat schepper is, ook in je discussie met Syamsu) en almacht/onmacht. Er staan talloze passages in de Bijbel die aangeven dat God de schepper is van alles, de Bijbel begint er zelfs mee. Joden en christenen geloven dit in het algemeen ook, omdat de Bijbel het beschrijft.
quote:Op woensdag 11 september 2024 09:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Goed idee. Anders krijg je dit soort cognitieve dissonantie:
Met het gebruiken van “liever mijn verstand” als moreel kompas is het niet beter geworden. Na de secularisatie van Europa, en een groot deel van de wereld, zijn er in een paar eeuwen tijd honderden miljoenen mensen gestorven in oorlogen die niks met religie te maken hebben, waaronder 2 wereldoorlogen, waarbij 2 atoombommen zijn ingezet. Dat wist je eerder in zekere zin ook goed te praten als noodzakelijke kwaad, en evenzo de euforische reactie van de ontwikkelaars na het bombarderen van Japan ermee. De oorlogen zijn daarna niet gestopt, maar doorgegaan met allerlei excuses die we elke keer weer middels veel propaganda voor zoete koek slikken, ook al komen er miljoenen mensen bij om en moeten er miljoenen mensen vluchten. Zolang wij om seculiere redenen oorlogen starten en slachtingen aanrichten is het prima, als het om een boek gaat ‘waar we niet in geloven’ en waar God het doet, dan komen we met ons “moreel kompas” aanzetten.quote:Op woensdag 11 september 2024 13:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
vergeet de islamitische variant nietquote:Op woensdag 11 september 2024 13:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Gelukkig, de aap komt stukje bij beetje uit de mouw.quote:Op woensdag 11 september 2024 20:08 schreef Zefi het volgende:
[..]
[..]
Met het gebruiken van “liever mijn verstand” als moreel kompas is het niet beter geworden. Na de secularisatie van Europa, en een groot deel van de wereld, zijn er in een paar eeuwen tijd honderden miljoenen mensen gestorven in oorlogen die niks met religie te maken hebben, waaronder 2 wereldoorlogen, waarbij 2 atoombommen zijn ingezet. Dat wist je eerder in zekere zin ook goed te praten als noodzakelijke kwaad, en evenzo de euforische reactie van de ontwikkelaars na het bombarderen van Japan ermee. De oorlogen zijn daarna niet gestopt, maar doorgegaan met allerlei excuses die we elke keer weer middels veel propaganda voor zoete koek slikken, ook al komen er miljoenen mensen bij om en moeten er miljoenen mensen vluchten. Zolang wij om seculiere redenen oorlogen starten en slachtingen aanrichten is het prima, als het om een boek gaat ‘waar we niet in geloven’ en waar God het doet, dan komen we met ons “moreel kompas” aanzetten.
Zo zie ik vandaag de dag heel wat mensen die de slachting van Palestijnen (van baby’s tot vrouwen), 40.000 inmiddels, goedpraten en vierkant achter Israël staan. Een herhaling van wat er in de bijbel staat, waar Netanyahu ook naar verwees. En raad eens? Het zijn niet alleen veel christenen die dit goedpraten, maar ook veel mensen die niks met religie hebben zoals atheïsten/agnosten, waar ook academici en politici/regeringsleiders bij zitten. Je hebt God dus niet nodig om dit soort massaslachtingen goed te praten. Het gebeurt nog steeds, anno 2024, in het beschaafde westen, onder heel veel mensen, ook die niet gelovig zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 10% gewijzigd door dop op 11-09-2024 20:31:07 ]Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
Ja, ik was immers demonisch misleid, verblind door haat en onbegrip en jouw vijand die als missie heeft jouw goddelijke boodschap te stoppen, weet je nog?quote:Op woensdag 11 september 2024 17:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wauw, lees jij vaker zo slecht en leg je vaker mensen woorden in de mond?quote:Op woensdag 11 september 2024 20:08 schreef Zefi het volgende:
[..]
[..]
Met het gebruiken van “liever mijn verstand” als moreel kompas is het niet beter geworden. Na de secularisatie van Europa, en een groot deel van de wereld, zijn er in een paar eeuwen tijd honderden miljoenen mensen gestorven in oorlogen die niks met religie te maken hebben, waaronder 2 wereldoorlogen, waarbij 2 atoombommen zijn ingezet. Dat wist je eerder in zekere zin ook goed te praten als noodzakelijke kwaad [...]
Als ik slecht lees en je woorden in de mond heb gelegd, dan is dat mijn fout en bied ik mijn excuses. Je vindt dus het bombarderen van Japan verwerpelijk? Je praat dit niet goed? En dat de betreffende wetenschappers juichten en elkaar feliciteerden bij het afgaan van de bommen, waarbij honderdduizenden onschuldige burgers, kinderen, vrouwen en dieren op een afschuwelijke manier omkwamen vind je ook verwerpelijk? Je praat dit niet goed? Je vindt de slachting van de Palestijnen verwerpelijk? Je praat dit niet goed?quote:Op woensdag 11 september 2024 21:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wauw, lees jij vaker zo slecht en leg je vaker mensen woorden in de mond?Nondeju, zeg
![]()
Maar goed, het feit dat mensen verwerpelijke dingen doen zonder religieuze basis maakt het niet ok dat gelovigen goddelijk geïnstrueerde genocides goedpraten, natuurlijk.
quote:Op woensdag 11 september 2024 21:34 schreef Zefi het volgende:
[..]
Als ik slecht lees en je woorden in de mond heb gelegd, dan is dat mijn fout en bied ik mijn excuses. Je vindt dus het bombarderen van Japan verwerpelijk? Je praat dit niet goed? En dat de betreffende wetenschappers juichten en elkaar feliciteerden bij het afgaan van de bommen, waarbij honderdduizenden onschuldige burgers, kinderen, vrouwen en dieren op een afschuwelijke manier omkwamen vind je ook verwerpelijk? Je praat dit niet goed? Je vindt de slachting van de Palestijnen verwerpelijk? Je praat dit niet goed?
Je nam aanstoot aan Craig omdat hij genocide in de bijbel ‘goedpraat’. Vandaar mijn post.
De kwestie is niet of God dat mag of niet, want dan heb je een norm of maatstaf nodig. God is niet onderworpen aan een andere norm of maatstaf dan zichzelf. Hij kan het wel. De vraag is of hij dat ook doet. Ik geloof niet dat Hij dat doet, omdat God rechtvaardig oordeelt, niet willekeurig. Dat doet hij, omdat Hij rechtvaardig is, en niet tegen zijn natuur handelt. Het vernietigen van zijn eigen schepsels maakt geen onderdeel uit van Zijn natuur, maar Hij is genoodzaakt om het te doen om het kwaad een halt toe te roepen. Daarom wordt het laatste oordeel ook wel het 'vreemde werk' van God genoemd. In het oude testament blijkt steeds dat God geen plezier beleeft aan de vernietiging van de goddelozen. Maar Hij kan niet anders, omdat de goddelozen voor het kwaad kiezen.quote:Op woensdag 11 september 2024 19:14 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Wil je hiermee zeggen dat omdat God de schepper van alles is Hij naar willekeur mag beschikken over het leven van zijn schepsels?
Ik hoop het niet voor je, broeder.quote:Op woensdag 11 september 2024 20:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, ik was immers demonisch misleid, verblind door haat en onbegrip en jouw vijand die als missie heeft jouw goddelijke boodschap te stoppen, weet je nog?
De Bijbel leert ook dat kinderen het onderscheid tussen goed en kwaad niet weten... waarom ook hen doden?quote:Op woensdag 11 september 2024 22:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De kwestie is niet of God dat mag of niet, want dan heb je een norm of maatstaf nodig. God is niet onderworpen aan een andere norm of maatstaf dan zichzelf. Hij kan het wel. De vraag is of hij dat ook doet. Ik geloof niet dat Hij dat doet, omdat God rechtvaardig oordeelt, niet willekeurig.
Als God de opdracht gaf tot de vernietiging van een volk, was dat geen willekeur, maar de voltrekking van een oordeel over dat volk, dat zonder uitzondering vele honderden jaren geweigerd had om zich van zijn zonden te bekeren, ondanks vele waarschuwingen en oproepen tot bekering. Dat goddelijke oordeel was dus een kwestie van zaaien wat men oogst. Een rechtvaardige God verdraagt niet voor eeuwig onrechtvaardigeid en kwaad in de wereld. Een God die dat wel zou doen, zou niet goed zijn. Hij zou niet goed zijn, omdat hij degenen die wel goed willen doen niet beschermt tegen degenen die onrecht en kwaad doen en leed veroorzaken. Zo verwachten wij ook van rechters dat zij onrechtvaardig gedrag veroordelen en bestraffen. Dat maakt hen niet willekeurig of kwaadaardig, maar beschermers van de onschuldigen tegen de schuldigen.
God is als schepper rechter over leven en dood. Hij bezit de wereld en alles wat daarin gemaakt is. Daar hebben wij het als zijn schepsels mee te doen, zonder God zouden we allemaal onmiddellijk dood neervallen. Gelukkig voor ons is God een rechtvaardig rechter die alleen tot zulke drastische daden overgaat als er verder geen enkele mogelijkheid meer is om van koers te veranderen.
Kinderen vallen onder de verantwoordelijkheid van hun ouders. Zo worden kinderen van gelovige ouders 'rein' genoemd omwille van het geloof van hun ouders, en van ongelovigen 'onrein' omwille van het ongeloof van hun ouders. Het enige wat ik hierover kan zeggen, is dat deze volkeren al zo corrupt waren, bijvoorbeeld omdat ze hun eigen kinderen opofferden, bestialiteit praktiseerden en andere schandelijke dingen deden, dat het redden van de kinderen ook geen zin meer zou hebben gehad. Voor hen wacht neem ik aan een nieuw leven in de hemel. Als je dit dwarszit, kan ik dat begrijpen. Behalve algemene principes en de specifieke kenmerken van die volkeren, kan ik geen uitgebreider antwoord geven. Het is zoals het is. In het hiernamaals kun je aan God zelf vragen hoe en wat. Ik vertrouw erop dat God weet wat Hij doet.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De Bijbel leert ook dat kinderen het onderscheid tussen goed en kwaad niet weten... waarom ook hen doden?
Hmm ja... nee...quote:Op woensdag 11 september 2024 22:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Kinderen vallen onder de verantwoordelijkheid van hun ouders. Zo worden kinderen van gelovige ouders 'rein' genoemd omwille van het geloof van hun ouders, en van ongelovigen 'onrein' omwille van het ongeloof van hun ouders. Het enige wat ik hierover kan zeggen, is dat deze volkeren al zo corrupt waren, bijvoorbeeld omdat ze hun eigen kinderen opofferden, bestialiteit praktiseerden en andere schandelijke dingen deden, dat het redden van de kinderen ook geen zin meer zou hebben gehad. Voor hen wacht neem ik aan een nieuw leven in de hemel. Als je dit dwarszit, kan ik dat begrijpen. Behalve algemene principes en de specifieke kenmerken van die volkeren, kan ik geen uitgebreider antwoord geven. Het is zoals het is. In het hiernamaals kun je aan God zelf vragen hoe en wat. Ik vertrouw erop dat God weet wat Hij doet.
Meer valt er niet over te zeggen ben ik bang. Ik denk dat de kinderen uiteindelijk een beter leven in de hemel zullen krijgen, dan dat ze ooit hier op aarde hadden kunnen hebben. Zoals Paulus zegt, het is beter om afwezig van dit lichaam te zijn, want dat is bij de Heere zijn. De dood is verlossing voor degenen die Gods genade ontvangen.quote:
Nogal een slippery slope. Waarom uberhaupt volwassen worden?quote:Op woensdag 11 september 2024 22:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Meer valt er niet over te zeggen ben ik bang. Ik denk dat de kinderen uiteindelijk een beter leven in de hemel zullen krijgen, dan dat ze ooit hier op aarde hadden kunnen hebben.
Het is inderdaad beter om dood te zijn als God genadig voor je is. Dit leven is pijnlijk.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nogal een slippery slope. Waarom uberhaupt volwassen worden?
Wat is dit voor onzin.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het is inderdaad beter om dood te zijn als God genadig voor je is. Dit leven is pijnlijk.
Voor de zondaar is dit leven een plezier inderdaad. Voor de rechtvaardige een lijdensweg.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat is dit voor onzin.
Het leven brengt ook schoonheid, liefde, gezelligheid, heerlijkheid, genot en samenzijn.
Misschien vind je Paulus overtuigender dan ik:quote:Op woensdag 11 september 2024 22:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ik zie dat orakel @:Zefi het met je eens is.
Hetgeen weer de vraag oproept waarom @:Zefi kinderen van Hiroshima erblij sleept. Kennelijk is het goed als je voor je opgroeit weggenomen wordt.
Maar natuurlijk: liefde, schoonheid, genot is een zonde.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Voor de zondaar is dit leven een plezier inderdaad. Voor de rechtvaardige een lijdensweg.
En niet de verantwoordelijkheid van God?quote:Op woensdag 11 september 2024 22:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Kinderen vallen onder de verantwoordelijkheid van hun ouders. (Knip) Ik vertrouw erop dat God weet wat Hij doet.
Zie hier nog steeds geen reden in om kinderen hun leven te ontnemen.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Misschien vind je Paulus overtuigender dan ik:
21Want het leven is voor mij Christus en het sterven is voor mij winst.
22Maar blijf ik leven in het vlees, dan betekent dit voor mij vruchtbaar werk; en wat ik verkiezen zal, weet ik niet.
23Want ik word door deze twee gedrongen: ik heb de begeerte om heen te gaan en bij Christus te zijn, want dat is verreweg het beste,
24maar in het vlees te blijven is noodzakelijker voor u.
En al die zaken zijn afwezig in de hemel denk je? Of minder plezierig?quote:Op woensdag 11 september 2024 22:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Maar natuurlijk: liefde, schoonheid, genot is een zonde.
Wat een deerniswekkende levensvisie.
.. en daarom moeten we dat hier maar ontlopen?quote:Op woensdag 11 september 2024 22:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En al die zaken zijn afwezig in de hemel denk je? Of minder plezierig?
God geeft en God neemt. Het is nu eenmaal zo.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zie hier nog steeds geen reden in om kinderen hun leven te ontnemen.
Zie ook Eze. 18.
Te makkelijk.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
God geeft en God neemt. Het is nu eenmaal zo.
Vind jij dit echt zo'n leuke wereld dan? Zou het geen leukere wereld zijn als je alle dood, kwaad, leed en onrecht eruithaalt?quote:Op woensdag 11 september 2024 22:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
.. en daarom moeten we dat hier maar ontlopen?
God heeft de mensheid de verantwoordelijkheid over hun kinderen gegeven. De ouders zijn uiteindelijk verantwoordelijk voor het lot van hun kinderen zolang ze kinderen zijn. Daarom geloof ik ook dat God de kinderen uiteindelijk het eeuwige leven zal geven.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:39 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Te makkelijk.
Beter nog: dit maakt alle vormen van moraliteit schier willekeur.
Uhm ja. Schitterende vrouw als vriendin, geweldige familie, goede vrienden, leuk werk, mooie spullen in mijn bibliotheek, steeds weer opnieuw nieuwsgierig naar dingen, natuur...quote:Op woensdag 11 september 2024 22:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Vind jij dit echt zo'n leuke wereld dan? Zou het geen leukere wereld zijn als je alle dood, kwaad, leed en onrecht eruithaalt?
Aha, ik zie dat het een wedstrijdje wordt. Ik houd het weer voor gezien.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uhm ja. Schitterende vrouw als vriendin, geweldige familie, goede vrienden, leuk werk, mooie spullen in mijn bibliotheek, steeds weer opnieuw nieuwsgierig naar dingen, natuur...
Dat er onrecht en leed in de wereld is, is geen reden om dan maar naar de dood te verlangen. Nog een reden om katholiek te blijven: niet lijdzaam toezien maar zorgen dat die wereld wat beter wordt door je naasten bij te staan tijdens dat leed.
Oh als iemand vanuit boeddhisme, islam, of atheïsme of ietsisme hetzelfde propageert, is het mij eender.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Aha, ik zie dat het een wedstrijdje wordt. Ik houd het weer voor gezien.
Jammer dat je in je laatste posts alweer met dit soort opmerkingen komt. Wat zegt de katholieke kerk over de dood van die kinderen?quote:Op woensdag 11 september 2024 22:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh als iemand vanuit boeddhisme, islam, of atheïsme of ietsisme hetzelfde propageert, is het mij eender.
Dat mistroostige en apathische, is waarom ik vooral een hekel heb aan fatalistische stromingen die het leven hier al tot een hel willen maken.
Die hebben nog heel handig 'limbo' ingebouwd; dat krijg je wanneer je een Augustinus hebt die met zijn eigen leer in de knel raakt.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jammer dat je in je laatste posts alweer met dit soort opmerkingen komt. Wat zegt de katholieke kerk over de dood van die kinderen?
Dus je bent een cherrypickende katholiek, duidelijk. Want Gods ware moederkerk kan het mishebben als je het ermee oneens bent, dan ben je zelf door God geïnspireerd?quote:Op woensdag 11 september 2024 22:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Die hebben nog heel handig 'limbo' ingebouwd; dat krijg je wanneer je een Augustinus hebt die met zijn eigen leer in de knel raakt.
Uiteraard hoef ik denk ik niet te bewijzen dat ik geen Ultramontaan ben; mijn blijvende aanhankelijkheid jegens het RKK heeft te maken met haar appel op WERKEN, niet slechts GELOOF.
Een primitieve bisschop die ongedoopte kinderen niet in gewijde grond wil begraven, daar voel ik niets dan minachting voor.
Nogal ja.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus je bent een cherrypickende katholiek, duidelijk. Want Gods ware moederkerk kan het mishebben als je het ermee oneens bent, dan ben je zelf door God geïnspireerd?
En de paus zegt dat zijn verstand door God is ingegeven, en dat hij daarom een redelijke spreekbuis voor moraal is.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nogal ja.
Wat heet: zou willen dat Pelagius gewonnen had.
Mijn onenigheid met leerpunten van welke 'ware religie' dan ook is verder vooral geïnspireerd door mijn door God gegeven verstand.
Omdat mijn cultuur, mijn afkomst, mijn identiteit ermee verweven is en, zoals reeds gesteld, ik waarde hecht aan de boodschap van WERKEN.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En de paus zegt dat zijn verstand door God is ingegeven, en dat hij daarom een redelijke spreekbuis voor de rede is.
Hoe weet je nu dat jij gelijk hebt? En maak je jezelf daarmee niet hoger dan de paus? En zo ja, waarom noem je jezelf dan een katholiek?
Dus je bent een culturele katholiek. Geen echte katholiek.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Omdat mijn cultuur, mijn afkomst, mijn identiteit ermee verweven is en, zoals reeds gesteld, ik waarde hecht aan de boodschap van WERKEN.
De Paus zal overigens vooral beweren dat hij in directe opvolging staat van Petrus en daar zijn inspiratie vandaan haalt.
Punt is: ik verkondig geen absolute waarheden, zoals de Paus, zoals jij, zoals al die religieuzen die mensen 'de waarheid' wel te weten. Al helemaal niet wanneer die waarheid slechts gebaseerd is op een tekst, een boek of een openbaring.
Uiteraard, en in de term cultureel katholiek kan ik me al jaren vinden. Of dat echt is of niet, is niet echt iets waar ik wakker van lig.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus je bent een cultureel katholiek. Geen echte katholiek.
Geloof je eigenlijk wel in God?
Als je in God gelooft, waarom twijfel je dan aan Zijn oordelen en daden?quote:Op woensdag 11 september 2024 22:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uiteraard, en in de term cultureel katholiek kan ik me al jaren vinden. Of dat echt is of niet, is niet echt iets waar ik wakker van lig.
Onder fervente papenhaters word ik Roomser dan de paus; onder orthodoxe papen een fervente ketter.
Wellicht kan ik niet zo goed tegen extremisme, dictatoriaal denken en lieden die menen 'De Waarheid' te snappen.
Omdat ik niet geloof in Bijbelse onfeilbaarheid... Sola Scriptura, zo je wil. Of in interpretaties daarvan, die steevast te herleiden zijn tot zaken zo letterlijk mogelijk willen lezen.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als je in God gelooft, waarom twijfel je dan aan Zijn oordelen en daden?
Dus je gelooft niet dat God opdracht gaf tot de vernietiging van die volkeren inclusief de kinderen?quote:Op woensdag 11 september 2024 23:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Omdat ik niet geloof in Bijbelse onfeilbaarheid... Sola Scriptura, zo je wil. Of in interpretaties daarvan, die steevast te herleiden zijn tot zaken zo letterlijk mogelijk willen lezen.
Lijkt me ook nogal link. Dan krijg je inderdaad types als Craig die met droge ogen beweren dat het in sommige gevallen best OK is om kinderen te doden.
Sorry, daar zie ik niets goddelijks in.
Uhm nee, schriftkritiek en bijbelse geschiedenis.quote:Op woensdag 11 september 2024 23:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus je gelooft niet dat God opdracht gaf tot de vernieting van die volkeren inclusief de kinderen?
Waar baseer je dat op? Cherrypicking?
Waar stammen we dan wel van af? Stenen?quote:Op woensdag 11 september 2024 23:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uhm nee, schriftkritiek en bijbelse geschiedenis.
Ik geloof namelijk ook niet dat de wereld in zes dagen is geschapen, deze pas een jaar of 6.000 oud is, of dat we allemaal afstammen van Adam en Eva.
Ik meen je al eens gezegd te hebben dat ik de evolutieleer onderschrijf.quote:Op woensdag 11 september 2024 23:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waar stammen we dan wel van af?
Dus je noemt jezelf katholiek maar bent het niet, noemt jezelf gelovig maar gelooft niet dat God de mens heeft geschapen, en gelooft niet dat de bijbel door God geïnspireerd is.quote:Op woensdag 11 september 2024 23:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik meen je al eens gezegd te hebben dat ik de evolutieleer onderschrijf.
quote:Op woensdag 11 september 2024 23:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus je noemt jezelf katholiek maar bent het niet, noemt jezelf gelovig maar gelooft niet dat God de mens heeft geschapen, en gelooft niet dat de bijbel door God geïnspireerd is.
Laat je jezelf niet erg leiden door ongeloof bij het vormen van je godsbeeld?
Nee, ik hang geen Sola Fide, Sola Scriptura en Sola Gratia aan.quote:Op woensdag 11 september 2024 23:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus je noemt jezelf katholiek maar bent het niet, noemt jezelf gelovig maar gelooft niet God de mens heeft geschapen, en gelooft niet dat de bijbel door God geïnspireerd is.
Laat je jezelf niet erg leiden door ongeloof bij het vormen van je godsbeeld?
Iedereen moet doen wat hij zelf wil.quote:Op woensdag 11 september 2024 23:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, ik hang geen Sola Fide, Sola Scriptura en Sola Gratia aan.
Overigens: de leer van de evolutie en het bestaan van God sluiten elkaar niet uit. TENZIJ, uiteraard, je Genesis letterlijk leest.
In dat geval: in hoeverre dient men de passage waarin Jozua de zon stil liet staan te lezen?
Absoluut, en daarmee ook in mijn onderschrift: omnibus in omnibus.quote:Op woensdag 11 september 2024 23:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Iedereen moet doen wat hij zelf wil.
Waar geloof je wel in? Was Jezus Christus God geïncarneerd op aarde? Is die gekruisigd en uit de dood herrezen?
Waarom geloof je wel in het wonder van de herrijzenis, maar niet in het wonder van de schepping?quote:Op woensdag 11 september 2024 23:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Absoluut, en daarmee ook in mijn onderschrift: omnibus in omnibus.
Ja, dat je vooral graag afgeeft op wat anderen geloven, en zelf nooit thuisgeeft, was bekend.quote:
Hoe is schepping door evolutie, of een Big Bang geen wonder?quote:Op woensdag 11 september 2024 23:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom geloof je wel in het wonder van de herrijzenis, maar niet in het wonder van de schepping?
Waarom zou Jezus moeten sterven om de mensheid van de dood en de zonde te verlossen, als de dood onderdeel is van het proces om de mens te creëren?
Dat mag je een wonder noemen, maar waarom staat het dan niet zo in de bijbel geschreven? Was Mozes geïnspireerd door iets of iemand anders dan God? Waarom zijn de geschriften over Jezus's dood en herrijzenis dan wel betrouwbaar voor jou?quote:Op woensdag 11 september 2024 23:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hoe is schepping door evolutie geen wonder?
De evolutietheorie gaat uit van natuurlijke selectie. Natuurlijke selectie wil zeggen dat uit meerdere variaties de minst aangepaste variaties sterven, en dat de meest aangepaste overleven. De mens zou daarmee het resultaat zijn van een heel lang proces van mutaties en natuurlijke selectie, oftewel het afsterven van bepaalde variaties. In de evolutietheorie is de dood noodzakelijk voor het ontstaan van de mens. In de Christelijke leer is de dood het gevolg van de zonde, en de reden waarom Jezus moest sterven. Als de evolutietheorie waar is, is Jezus' dood betekenisloos.quote:En de dood 'het proces om de mens te creëren'? Verklaar je nader.
Wie zegt dat het 'zo niet staat geschreven'?quote:Op woensdag 11 september 2024 23:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat mag je een wonder noemen, maar waarom staat het dan niet zo in de bijbel geschreven? Was Mozes geïnspireerd door iets of iemand anders dan God? Waarom zijn de geschriften over Jezus dan wel betrouwbaar?
[..]
De evolutietheorie gaat uit van natuurlijke selectie. Natuurlijke selectie wil zeggen dat uit meerdere variaties de minst aangepaste variaties sterven, en dat de meest aangepaste overleven. De mens zou daarmee het resultaat zijn van een heel lang proces van mutaties en natuurlijke selectie, oftewel het afsterven van bepaalde variaties. In de evolutietheorie is de dood noodzakelijk voor het ontstaan van de mens.
Is er reden om het niet letterlijk te lezen, behalve ongeloof op basis van wat bepaalde faalbare mensen beweren?quote:Op woensdag 11 september 2024 23:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wie zegt dat het 'zo niet staat geschreven'?
Omdat je het letterlijk leest.
Die vraag heb ik al tig keer beantwoord. Weet je dat niet meer?quote:En je eigen argumentatie is exact degene die ik ook heb gebruikt om jou precies dezelfde vraag te stellen m.b.t. de betrouwbaarheid van de bijbelse canon: waarom accepteer je die canon, wetende dat deze pas in 393 is samengesteld en dat door een heel scala aan bisschoppen en pausen behorende tot een kerk die volgens jou vals is?
Is het afsterven van leven niet wonderlijk? Nee, ik vind daar niets wonderlijks aan. De dood druist in tegen het leven, en het leven is God. De dood is de antithese van God en geen wonder.quote:De mens zou daarmee het resultaat zijn van een heel lang proces van mutaties en natuurlijke selectie, oftewel het afsterven van bepaalde variaties. In de evolutietheorie is de dood noodzakelijk voor het ontstaan van de mens.
1. Is dat niet 'wonderlijk'?
2. Zeg je zelf niet net dat de dood noodzakelijk is?
Dan nogmaals de vraag: hoe letterlijk lees jij dat men de zon stil liet staan in de hemel?quote:Op woensdag 11 september 2024 23:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Is er reden om het niet letterlijk te lezen, behalve ongeloof op basis van wat bepaalde faalbare mensen beweren?
[..]
Die vraag heb ik al tig keer beantwoord. Weet je dat niet meer?
[..]
Is het afsterven van leven niet wonderlijk? Nee, ik vind daar niets wonderlijks aan. De dood druist in tegen het leven, en het leven is God. De dood is de antithese van God en geen wonder.
De dood is noodzakelijk binnen het kader van de evolutietheorie, maar binnen het Christelijke geloof was de dood het gevolg van de zonde en niet noodzakelijk om de mens te creëren nee.
Nu stel je de vraag hoe ik het lees. Dat vind ik prettiger. Ik lees het letterlijk. God verrichtte een wonder die dag.quote:Op woensdag 11 september 2024 23:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dan nogmaals de vraag: hoe letterlijk lees jij dat men de zon stil liet staan in de hemel?
'Dat boek' is het geïnspireerde woord van God. Niemand heeft de big bang of zelfs evolutie tot ontwikkeling van de mens geobserveerd, dus dat 'wetenschappelijke observaties' noemen is onjuist. Waarom vertrouw jij op de mening van faalbare mensen over zaken die ze niet hebben geobserveerd? Het zijn aannames over onobserveerbare zaken op basis van ongeloof.quote:Verder blijkt hieruit voornamelijk dat je dus eigenlijk enkel datgene gelooft en voor waar aanneemt, wat in dat boek staat. Ook al zou dat indruisen tegen wetenschappelijke observaties, of je eigen geweten. Correct?
Het probleem met beide theorieën is dat ze de hele Christelijke leer over de dood en herrijzenis van Jezus Christus tenietdoen. Als God ervoor had gekozen om de wereld en de mensheid via een big bang en evolutie te laten ontstaan, is de dood niet het gevolg van de zonde en is Jezus' dood en herrijzenis betekenisloos, want dan heeft God gekozen voor de dood als instrument om leven te creëren. Naast het feit dat dit uiteraard absurd is (en dit is ook een van de grootste kritiekpunten tegen de evolutietheorie: natuurlijke selectie zorgt niet voor meer variatie, maar voor minder variatie), is het ook logisch inconsistent met een God die ervoor kiest om Zijn leven te geven om de mensheid van de dood te redden.quote:Het wonder is natuurlijk niet de dood, het wonder is het ontstaan van de wereld en de mensheid, en ik zie niet hoe Big Bang of evolutie minder wonderlijk zou zijn. Tenzij je, nogmaals, de bijbel letterlijk leest.
Maar waarom geloof je wel in Jezus' dood en herrijzenis?quote:Waarom geloof je wel in wat de geschriften over Jezus zeggen? Waarom neem je die wel letterlijk?
Ook die neem ik niet allemaal letterlijk; zoals je weet hebben we daar nog een discussie over gehad m.b.t. de hel.
Ik geloof namelijk niet dat wormen voor eeuwig leven in een brandend vuur, voorbeeld.
Ik heb ook grote twijfels over wat Jezus in Johannes 8,44 in de mond wordt gelegd, overigens.
Omdat we wel bewijzen hebben voor hoe de hemelse sferen operen en de oudheid van de aarde kunnen meten. Dat is er. En die maken een letterlijke lezing van het scheppingsverhaal onmogelijk. Ik begrijp ook nooit zo goed waarom literalisten daar helemaal van de leg van raken.quote:Op woensdag 11 september 2024 23:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nu stel je de vraag hoe ik het lees. Dat vind ik prettiger. Ik lees het letterlijk. God verrichtte een wonder die dag.
[..]
'Dat boek' is het geïnspireerde woord van God. Niemand heeft de big bang of zelfs evolutie tot ontwikkeling van de mens geobserveerd, dus dat 'wetenschappelijke observaties' noemen is onjuist. Waarom vertrouw jij op de mening van faalbare mensen over zaken die ze niet hebben geobserveerd? Het zijn aannames op basis van ongeloof.
Ik geloof dat God rechtvaardig is. Ook geloof ik dat God soeverein is. God is aan niemand iets verplicht, maar ik geloof dat God genadig is. In dat licht lees ik alles teksten in de bijbel.
[..]
Het probleem met beide theorieën is dat ze de hele Christelijke leer over de dood en herrijzenis van Jezus Christus tenietdoen. Als God ervoor had gekozen om de wereld en de mensheid via een big bang en evolutie te laten ontstaan, is de dood niet het gevolg van de zonde en is Jezus' dood en herrijzenis betekenisloos. Dan heeft God gekozen voor de dood als instrument om leven te creëren. Naast het feit dat dit uiteraard absurd is (en dit is ook een van de grootste kritiekpunten tegen de evolutietheorie: natuurlijke selectie zorgt niet voor meer variatie, maar voor minder variatie), is het ook logisch inconsistent met een God die ervoor kiest om Zijn leven te geven om de mensheid van de dood te redden.
[..]
Maar waarom geloof je wel in Jezus' dood en herrijzenis?
Heeft de wetenschap ooit geobserveerd dat iemand die al een paar dagen dood was (echt dood) uit de dood is opgestaan en vervolgens naar de hemel is gegaan?
Dan ben je toch niet consistent in de manier waarop je je geloofsbeeld opbouwt.
Ook dat klopt niet. Al die meetmethoden zijn voldoende problemen mee om ze te verwerpen als onbetrouwbaar. Verdiep je daar een keer in zou ik zeggen. We weten simpelweg niet hoe oud de aarde werkelijk is, noch hoe oud het universum is. Dat zijn aannames op basis van bepaalde observaties, sommige betrouwbaarder dan andere.quote:Op woensdag 11 september 2024 23:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Omdat we wel bewijzen hebben voor hoe de hemelse sferen operen en de oudheid van de aarde kunnen meten. Dat is er. En die maken een letterlijke lezing van het scheppingsverhaal onmogelijk. Ik begrijp ook nooit zo goed waarom literalisten daar helemaal van de leg van raken.
Al zou God voor de neus van sommige mensen staan en tegen hen zeggen dat de bijbel heilig en onfeilbaar is, dan zouden ze nog niet in de bijbel, noch in God geloven. Het is niet aan mij om wie dan ook ergens van te overtuigen. Iedereen heeft de vrijheid om zaken te verwerpen. Het enige wat ik kan doen, is prediken en dat doe ik dan ook, naar eer en geweten, en ik probeer de daad bij het woord te voegen. Meer kan ik niet doen om wie dan ook te overtuigen van 'mijn waarheid'.quote:Voor wat er na dood gebeurd? Niets. Dat is de geloofskwestie.
En wat feilbaarheid betreft: wat doe je met mensen die stellen dat jouw heilige boek feilbaar is? Hoe overtuig je ze van het tegendeel? Welke concrete bewijzen kun je leveren dat jouw lezing van teksten valide is en, naast GELOOFSKWESTIES, ook zaken m.b.t. wetenschap kunnen duiden?
En zelfs dan zijn we er nog niet: dat er honderden verschillende kerken zijn betekent dat die interpretatie, zelfs als gesteld wordt dat men het allemaal 'letterlijk' leest, niet eenduidig is. Wat doe je daarmee? Hoe weet jij dat die van jou klopt?
Mijn geloofsbeeld is verder de mijne; daar zit geen waarheidsclaim op, laat staan dat ik verwacht dat anderen deze klakkeloos overnemen als 'De Waarheid'.
Dikgedrukt: nee, gewoon nee.quote:Op woensdag 11 september 2024 23:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ook dat klopt niet. Al die meetmethoden zijn voldoende problemen mee om ze te verwerpen als onbetrouwbaar. Verdiep je daar een keer in zou ik zeggen. We weten simpelweg niet hoe oud de aarde werkelijk is, noch hoe oud het universum is. Dat zijn aannames op basis van bepaalde observaties, sommige betrouwbaarder dan andere.
[..]
Al zou God voor de neus van sommige mensen staan en tegen hen zeggen dat de bijbel heilig en onfeilbaar is, dan zouden ze nog niet in de bijbel, noch in God geloven. Het is niet aan mij om wie dan ook ergens van te overtuigen. Iedereen heeft de vrijheid om zaken te verwerpen. Het enige wat ik kan doen, is prediken en dat doe ik dan ook, naar eer en geweten, en ik probeer de daad bij het woord te voegen. Meer kan ik niet doen om wie dan ook te overtuigen van 'mijn waarheid'.
Je hebt nog steeds mijn vraag niet beantwoord. Waarom geloof je wel in de dood en herrijzenis en hemelvaart van Jezus Christus?
Ja, gewoon ja.quote:Op woensdag 11 september 2024 23:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dikgedrukt: nee, gewoon nee.
Ik snap dat het een geloofskwestie is, maar wat is de grond van je geloof in de herrijzenis van Jezus Christus? Waarom zou je daarin geloven als het wetenschappelijk niet te bewijzen is? Het gaat hier niet om 'leven na de dood', maar dat Jezus letterlijk op deze aarde met een lichaam uit de dood is opgestaan en hier heeft rondgelopen, gegeten en met zijn discipelen heeft gesproken. Dat is toch volstrekt absurd als je je vertrouwen in de wetenschap plaatst?quote:En het gaat niet om 'de Bijbel', het gaat om de interpretatie van de Bijbel. Immers, volgens jou zijn katholieken, orthodoxen, calvinisten, universalisten en noem ze allemaal maar op, een verkeerd pad op aan het gaan. Edoch lezen ze hetzelfde boek.
Die vraag is overigens beantwoord: dat is een geloofskwestie. Ik kan niet bewijzen wat er na de dood gebeurd; ik kan wel weten hoe de aarde is ontstaan en hoe oud deze is en hoe het melkwegstelsel in elkaar zit.
"Dat valt te observeren als je maar goed genoeg kijkt".quote:Op donderdag 12 september 2024 00:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja, gewoon ja.
Het zijn praktische aannames, omdat er geen beter alternatief is. Geen geobserveerde feiten. Je geloof daarop baseren is niet meer of minder waar dan geloven in de inspiratie van de bijbel. Deze hele wereld bevestigt de waarheid van de bijbel. Dat valt te observeren als je maar goed genoeg kijkt.
[..]
Ik snap dat het een geloofskwestie is, maar wat is de grond van je geloof in de herrijzenis van Jezus Christus? Waarom zou je daarin geloven als het wetenschappelijk niet te bewijzen is? Het gaat hier niet om 'leven na de dood', maar dat Jezus letterlijk op deze aarde met een lichaam uit de dood is opgestaan en hier heeft rondgelopen, gegeten en met zijn discipelen heeft gesproken.
De evolutietheorie is de meest waarschijnlijke theorie over de ontwikkeling van het leven, het is daarom niet zeker dat Jezus dood betekenisvol is. Als je er in gelooft dan wel natuurlijk, maar geloven en weten zijn hopeloos verschillend in betekenis van elkaar.quote:Op woensdag 11 september 2024 23:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat mag je een wonder noemen, maar waarom staat het dan niet zo in de bijbel geschreven? Was Mozes geïnspireerd door iets of iemand anders dan God? Waarom zijn de geschriften over Jezus's dood en herrijzenis dan wel betrouwbaar voor jou?
[..]
De evolutietheorie gaat uit van natuurlijke selectie. Natuurlijke selectie wil zeggen dat uit meerdere variaties de minst aangepaste variaties sterven, en dat de meest aangepaste overleven. De mens zou daarmee het resultaat zijn van een heel lang proces van mutaties en natuurlijke selectie, oftewel het afsterven van bepaalde variaties. In de evolutietheorie is de dood noodzakelijk voor het ontstaan van de mens. In de Christelijke leer is de dood het gevolg van de zonde, en de reden waarom Jezus moest sterven. Als de evolutietheorie waar is, is Jezus' dood betekenisloos.
?quote:Op woensdag 11 september 2024 23:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ook dat klopt niet. Al die meetmethoden zijn voldoende problemen mee om ze te verwerpen als onbetrouwbaar.
Nee, ik praat niks goed; in dat topic gaf iemand aan Oppenheimer uit te hebben gezet omdat het team achter het Manhatten project juichte toen ze het resultaat kregen te horen. Dat is absurd. Ik heb nergens gepost dat het ok was dat de Amerikanen hun atoombommen inzetten. Dat geldt overigens ook voor de conventionele bombardementen in Duitsland die veel meer slachtoffers hebben gekost.quote:Op woensdag 11 september 2024 21:34 schreef Zefi het volgende:
[..]
Als ik slecht lees en je woorden in de mond heb gelegd, dan is dat mijn fout en bied ik mijn excuses. Je vindt dus het bombarderen van Japan verwerpelijk? Je praat dit niet goed? En dat de betreffende wetenschappers juichten en elkaar feliciteerden bij het afgaan van de bommen, waarbij honderdduizenden onschuldige burgers, kinderen, vrouwen en dieren op een afschuwelijke manier omkwamen vind je ook verwerpelijk? Je praat dit niet goed? Je vindt de slachting van de Palestijnen verwerpelijk? Je praat dit niet goed?
Je nam aanstoot aan Craig omdat hij genocide in de bijbel ‘goedpraat’. Vandaar mijn post.
Nee, want ik geloof niet in demonen, en bovendien is het goedkope retoriek. Dat zou hetzelfde zijn als dat ik beweer dat jij in een psychose zit of bezeten bent door Satan/Iblis/djinns/Mara/Yamaraja/noem maar op. Als je je discussiepartner op zo'n manier wegzet, is elke discussie verder zinloos. Maar goed, die conclusie had ik daarvoor ook al getrokken.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik hoop het niet voor je, broeder.
Wat denk je dan van deze?quote:
Voor wie deze gedachtegang vergezocht vindt: zie de briljante film God on Trialquote:Hitler was een instrument van God. Hij vermoordde die kinderen in de vernietigingskampen en in massa-executies aan het Oostfront, omdat de joden al zo corrupt waren, bijvoorbeeld omdat ze hun eigen kinderen opofferden, hun bloed dronken en andere schandelijke dingen deden, dat het redden van de kinderen ook geen zin meer zou hebben gehad. Maar voor hen wacht neem ik aan een nieuw leven in de hemel. Als je dit dwarszit, kan ik dat begrijpen. Behalve algemene principes en de specifieke kenmerken van de joden, kan ik geen uitgebreider antwoord geven. Het is zoals het is. In het hiernamaals kun je aan God zelf vragen hoe en wat. Ik vertrouw erop dat God weet wat Hij doet.
Deze "logische" conclusie kan ik niet volgen. Ik zie totaal geen verband tussen hoe het leven is ontstaan en de dood en lijden van Christus. Het laatste is een geloofskwestie, immers hoe kan het lijden en de dood van een mens (zelfs als hij de zoon van god zou zijn) betekenisvol zijn, in de zin dat schuld en boete voor andere mensen (zondaars) wordt afgelost ?quote:Op donderdag 12 september 2024 05:48 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
De evolutietheorie is de meest waarschijnlijke theorie over de ontwikkeling van het leven, het is daarom niet zeker dat Jezus dood betekenisvol is.
Die tweede quote, wie heeft dit neergepend??quote:Op donderdag 12 september 2024 08:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat denk je dan van deze?
[..]
Voor wie deze gedachtegang vergezocht vindt: zie de briljante film God on Trial
Goed, ik zal wel bezeten zijn door demonen, maar zelfs die demonen kunnen dit soort verwerpelijke "logica" niet goedpraten. Cognitieve dissonantie in 3,2,1, ...
Ik, waarbij ik Ali's post simpelweg heb omgezet. Het is de "Goddelijk gecommandeerde genocide" in een nieuw jasje, gebaseerd op de film "God on Trial".quote:Op donderdag 12 september 2024 09:20 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Die tweede quote, wie heeft dit neergepend??
Ik mag hopen dat het niet Ali's of jouw eigen mening is.quote:Op donderdag 12 september 2024 09:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik, waarbij ik Ali's post simpelweg heb omgezet. Het is de "Goddelijk gecommandeerde genocide" in een nieuw jasje, gebaseerd op de film "God on Trial".
Klopt helemaal wat je zegt. Ik deed een poging om wetenschap (evolutie) en geloof (JC) met elkaar te verzoenen. Zo bezien totaal mislukt dus.quote:Op donderdag 12 september 2024 09:01 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Deze "logische" conclusie kan ik niet volgen. Ik zie totaal geen verband tussen hoe het leven is ontstaan en de dood en lijden van Christus. Het laatste is een geloofskwestie, immers hoe kan het lijden en de dood van een mens (zelfs als hij de zoon van god zou zijn) betekenisvol zijn, in de zin dat schuld en boete voor andere mensen (zondaars) wordt afgelost ?
Het lijkt op een archaische opvatting van boete doen. We kennen de zondebok, alle schuld werd daaraan toegewezen en de woestijn ingezonden om te creperen
Nee, dat is (natuurlijk) niet mijn mening. Wat Ali's mening is schrijft hij in #80.quote:Op donderdag 12 september 2024 09:27 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat het niet Ali's of jouw eigen mening is.
Pfuww, gelukkig (* veegt even het zweet van het voorhoofd * ), ik dacht even, welke kant gaan we nu weer op? Ik was even bank dat dit topic darknet-achtige trekjes begon te krijgen.quote:Op donderdag 12 september 2024 09:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, dat is (natuurlijk) niet mijn mening. Wat Ali's mening is schrijft hij in #80.
Er zijn zelfs christelijke geologen die moe worden van dit soort leugens en daar artikelen over schrijven:quote:
Toch zijn er legio christenen die deze gedachtengang in de Bijbel rechtvaardigen. Jij noemt het "darknet" in de context van mijn voorbeeld, maar hoe zie je dat in de Bijbelse context dan?quote:Op donderdag 12 september 2024 09:35 schreef Vincent_student het volgende:
Pfuww, gelukkig (* veegt even het zweet van het voorhoofd, ik dacht even, welke kant gaan we nu weer op? Ik was even bank dat dit topic darknet-achtige trekjes begon te krijgen.
Maar (gerustgesteld) terug on-topic.
Kort door de bocht natuurlijk, want religie is lang niet alleen de enige wijze om van nature goede mensen slechte dingen te laten doen en geloven. Maar het treft me altijd weer als ik christenen de genocides (en andere daden) van hun God hoor rechtvaardigen. Cognitieve dissonantie speelt hierin een belangrijke rol. Vraag christenen maar eens wat ze zouden doen als ze een visioen van hun God zouden krijgen waarin ze worden opgedragen kinderen te offerenquote:“With or without religion, good people can behave well and bad people can do evil.
But for good people to do evil - that takes religion.”
Het darknet is voor mij de duistere omgeving waar neo-nazi's en andere figuren die lelijke dingen doen rondwaren. Hoe ik het zelf zie in de bijbelse context: Dat is eigenlijk meerledig:quote:Op donderdag 12 september 2024 09:43 schreef Haushofer het volgende:
och zijn er legio christenen die deze gedachtengang in de Bijbel rechtvaardigen. Jij noemt het "darknet" in de context van mijn voorbeeld, maar hoe zie je dat in de Bijbelse context dan?
Jawel, die verbinding is er wel: God roept in het OT op tot genocide, en Bijbelfundamentalisten interpreteren dit als rechtvaardigheid.quote:Op donderdag 12 september 2024 10:02 schreef Vincent_student het volgende:
Over de bijbelse context met de Hitler-uitspraak: ronduit belachelijk. Er is geen verbinding tussen de bijbel en wat Hitler uitspookte.
Nee, een voorouder van aap en mens heeft de mens geschapen. Mensen en chimpansees ontstonden ongeveer zeven miljoen jaar geleden uit deze gemeenschappelijke voorouder. En de mens lijkt niet op God (of andersom) maar op de bonobo, je weet wel die sex-geobsedeerde apen van wie het DNA voor 98,6% hetzelfde is.quote:Op donderdag 12 september 2024 09:33 schreef Loverboii het volgende:
God heeft dan wel de mens geschapen
Ik moest al als 7 jarige deze bijbelteksten uit het OT lezen, "de vrouwen werden gespaard" las ik dan. Waarom? Ik had toen nog geen sexuele voorlichting gehad, maar ik had al een vaag vermoeden ......quote:Op donderdag 12 september 2024 10:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jawel, die verbinding is er wel: God roept in het OT op tot genocide, en Bijbelfundamentalisten interpreteren dit als rechtvaardigheid.
Als je die verbinding wilt zien, dan raad ik je sterk aan "God on Trial" te kijkenDaarin wordt God door enkele joden in Auschwitz symbolisch voor het gerecht gesleept omdat Hij volgens hen nu met de nazi's zou heulen.
Volgens mij bepaalt iemands geloof in demonen niet of ze bestaan of niet, maar goed.quote:Op donderdag 12 september 2024 08:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, want ik geloof niet in demonen, en bovendien is het goedkope retoriek. Dat zou hetzelfde zijn als dat ik beweer dat jij in een psychose zit of bezeten bent door Satan/Iblis/djinns/Mara/Yamaraja/noem maar op. Als je je discussiepartner op zo'n manier wegzet, is elke discussie verder zinloos. Maar goed, die conclusie had ik daarvoor ook al getrokken.
Er zijn inderdaad grote problemen met de duiding van die meetresultaten en de conclusies die eraan worden verbonden. Dat de metingen nauwkeurig zijn, daar heb ik geen moeite mee. Maar met de interpretatie ervan wel, omdat ze berusten op aannames die niet hard gemaakt kunnen worden. Die methoden worden gebruikt omdat er niets beters voor handen is.quote:Op donderdag 12 september 2024 06:23 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
?
Welke meetmethodes? Radiometrische datering, Gelaagde sedimenten en stratigrafie, fossielen en evolutie, plaatttektoniek, kosmische achtergrondstraling en stervorming, ijsboringen, radioactief verval van uranium/helium in de stratosfeer, astronomische observatie ..... allemaal verschillende onafhankelijke wetenschappelijke disciplines, allemaal onzin?![]()
Nee jochie, al deze methoden samen geven een duidelijk en betrouwbaar beeld van een aarde die ongeveer 4,54 miljard jaar oud is.
Ga jij maar lekker met dat verhaal in discussie met de betrokken wetenschappers. Ik ben benieuwd hoe ze daar tegen aan kijken. Maar dat durf je niet want stel je voor dat je door hen wordt overtuigd dan ligt je mens-, wereld- en godsbeeld in duigen en gaapt er straks een angstaanjagende leegte in je bewustzijn. Dus blijf maar verder geloven in je verhaaltjes, dat is geruststellender voor je.quote:Op donderdag 12 september 2024 11:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Er zijn inderdaad grote problemen met de duiding van die meetresultaten en de conclusies die eraan worden verbonden. Dat de metingen nauwkeurig zijn, daar heb ik geen moeite mee. Maar met de interpretatie ervan wel, omdat ze berusten op aannames die niet hard gemaakt kunnen worden.
Ik beef van angst inderdaad, vooral na deze krachtige tirade van je.quote:Op donderdag 12 september 2024 11:27 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ga jij maar lekker met dat verhaal in discussie met de betrokken wetenschappers. Ik ben benieuwd hoe ze daar tegen aan kijken. Maar dat durf je niet want stel je voor dat je door hen wordt overtuigd dan ligt je mens-, wereld- en godsbeeld in duigen en gaapt er straks een angstaanjagende leegte in je bewustzijn. Dus blijf maar verder geloven in je verhaaltjes, dat is geruststellender voor je.
Dat hoeft helemaal niet want als je gewoon in jouw wanen blijft geloven dan zal je rustig slapen. Gebruik vooral niet je verstand, is mijn wijze raad.quote:Op donderdag 12 september 2024 11:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik beef van angst inderdaad, vooral na deze krachtige tirade van je.
Ik ken de wetenschappelijke consensus. Te veel hiaten in dit verhaal om ze als een zekere waarheid aan te nemen imo.quote:Op donderdag 12 september 2024 10:21 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Nee, een voorouder van aap en mens heeft de mens geschapen. Mensen en chimpansees ontstonden ongeveer zeven miljoen jaar geleden uit deze gemeenschappelijke voorouder. En de mens lijkt niet op God (of andersom) maar op de bonobo, je weet wel die sex-geobsedeerde apen van wie het DNA voor 98,6% hetzelfde is.
Mijn verstand zegt dat ik je beter kan negeren.quote:Op donderdag 12 september 2024 11:44 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Dat hoeft helemaal niet want als je gewoon in jouw wanen blijft geloven dan zal je rustig slapen. Gebruik vooral niet je verstand, is mijn wijze raad.
Het is het enige logische alternatief voor de schepping inderdaad.quote:Op donderdag 12 september 2024 05:48 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
De evolutietheorie is de meest waarschijnlijke theorie over de ontwikkeling van het leven, het is daarom niet zeker dat Jezus dood betekenisvol is. Als je er in gelooft dan wel natuurlijk, maar geloven en weten zijn hopeloos verschillend in betekenis van elkaar.
En dan maar de slimme conclusie trekken dat God dan zeker bestaat.quote:Op donderdag 12 september 2024 11:49 schreef Loverboii het volgende:
[..]
Ik ken de wetenschappelijke consensus. Te veel hiaten in dit verhaal om ze als een zekere waarheid aan te nemen imo.
Verstandig van je want dan hoef ik ook niet meer op je te reageren. Ik vind jouw perspectieven onzinnig en jij de mijne. Dus laten we elkaar niet meer onnodig vermoeien.quote:Op donderdag 12 september 2024 11:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Mijn verstand zegt dat ik je beter kan negeren.
Niet perse, altijd blijven zoeken en vragen stellen.quote:Op donderdag 12 september 2024 12:05 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
En dan maar de slimme conclusie trekken dat God zeker bestaat.
Je hoefde sowieso niet op me te reageren, aangezien mijn berichten niet aan jou gericht waren.quote:Op donderdag 12 september 2024 12:06 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Verstandig van je want dan hoef ik ook niet meer op je te reageren. Ik vind jouw perspectieven onzinnig en jij de mijne. Dus laten we elkaar niet meer onnodig vermoeien.
Cognitieve dissonantie. Omdat Jezus een jood was en Zijn directe aanhang joden waren die Zijn dood interpreteerden aan de hand van hun religie.quote:Op donderdag 12 september 2024 10:32 schreef Oud_student het volgende:
Waarom de Christenen het OT willen handhaven in hun geloof is mij een raadsel, het is een boek (verzameling) die op veel punten even erg is als de Koran.
Geen enkele wetenschappelijke consensus is "een zekere waarheid". Nogal wiedes, dus.quote:Op donderdag 12 september 2024 11:49 schreef Loverboii het volgende:
[..]
Ik ken de wetenschappelijke consensus. Te veel hiaten in dit verhaal om ze als een zekere waarheid aan te nemen imo.
Ik ben al zo'n dik 10 jaar actief op een Brits forum en daar wordt dit door de moderatoren geregeld. Je krijgt bij aanvallend en op de persoon reageren 1 waarschuwing dat niet te doen en het respectvol en fatsoenlijk te houden. Bij de 2de overtreding wordt het topic opgeschoond van alle meuk. Nog niet geleerd en 3de keer wordt je account gesloten.quote:Op donderdag 12 september 2024 14:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je hoefde sowieso niet op me te reageren, aangezien mijn berichten niet aan jou gericht waren.
Overigens ben ik van mening dat we prima inhoudelijk van gedachten kunnen wisselen en alle persoonlijke aanvallen, bespottingen, pogingen om belachelijk te maken, te vernederen, van waanbeelden te beschuldigen enzovoorts daarbij achterwege kunnen laten.
Dat kost wel meer inspanning en vraagt om bescheidenheid.
Heb niet veel met religie, ik ga zelf wel op onderzoek uit.quote:Op donderdag 12 september 2024 14:43 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Geen enkele wetenschappelijke consensus is "een zekere waarheid". Nogal wiedes, dus.
Voor "zekere waarheden" moet je bij religie aan de deur kloppen.
Ik ben zelf ook actief op een Amerikaans wetenschapsforum, en daar wordt elke vorm van pseudowetenschap en gebrek aan wetenschappelijke bronnen geweerd. Creationisme is zo'n pseudowetenschap, en claims dat de evolutietheorie niet falsifieerbaar is, radiometrische dateringsmethoden worden gebruikt "omdat er niets beters voor handen is" of fossielen geleidelijke veranderingen zouden uitsluiten zijn wetenschappelijk niet te onderbouwen. Ze worden alleen vanuit creationistische instituten beweerd met ideologische agenda's, en de enige manier om dat weer te verklaren zijn complotideeën en de seculiere wetenschap ook ideologische agenda's toe te dichten.quote:Op donderdag 12 september 2024 14:46 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Ik ben al zo'n dik 10 jaar actief op een Brits forum en daar wordt dit door de moderatoren geregeld. Je krijgt bij aanvallend en op de persoon reageren 1 waarschuwing dat niet te doen en het respectvol en fatsoenlijk te houden. Bij de 2de overtreding wordt het topic opgeschoond van alle meuk. Nog niet geleerd en 3de keer wordt je account gesloten.![]()
Dit is het enige forum dat ik ken wat zo strak wordt gemodereerd. 0 flaming topics en door de jaren heen de leden zo opgevoed dat iedereen zich daar aan houd. Heerlijk om daar de vertoeven. Daar zijn mensen het ook vaker oneens en corrigeren elkaars fouten, maar dan op een respectvolle manier.
En daardoor valt me dit echt op bij Nederlandse en Duitse forums. Daar is het schering en inslag, lijkt zelfs aangemoedigd te worden om elkaar de stoelpoten onder de kont uit te zagen, af te branden en vol te schelden. Want zelfs de moderatoren doen er lustig aan mee. Die vorm van anoniem haantjesgedrag bij het oneens zijn, gelijk te halen en hoe dan ook te krijgen door op de persoon te gaan lijkt een infantiel cultuurprobleempje te zijn en wordt als norm(aal) en blijkbaar leuk en onderhoudend gezien. Hoort erbij, moet kunnen al brengt het niets. Dit hyena gedrag vind ook van plaats in kliekjesvorming en groepsverband.
Vreemd fenomeen...
Ja, dat klinkt prima, maar helaas onderschatten veel mensen wat "onderzoek doen" precies inhoudt. Het is een vaardigheid waar wetenschappers jaren over doen om in de vingers te krijgen, net als bij het uitvoeren van chirurgie of het besturen van een Airbus-380. Wat veel mensen "onderzoek doen" noemen, is vooral internetten, lezen en hun onderbuikgevoel bevestigen. Creationisme is daar een voorbeeld van. En zelfs Nobelprijswinnaars kunnen zo de plank flink misslaan als ze buiten hun eigen vakgebied kijken: zie b.v. hoe Clauser klimaat'scepticus' is geworden.quote:Op donderdag 12 september 2024 15:02 schreef Loverboii het volgende:
[..]
Heb niet veel met religie, ik ga zelf wel op onderzoek uit.
De wetenschap kan me niet helpen in de zaken die mijn interesse wekken, dus ik moet wel zelf op onderzoek gaan. Fouten maken hoort daarbij, dat is het leven.quote:Op donderdag 12 september 2024 15:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, dat klinkt prima, maar helaas onderschatten veel mensen wat "onderzoek doen" precies inhoudt. Het is een vaardigheid waar wetenschappers jaren over doen om in de vingers te krijgen, net als bij het uitvoeren van chirurgie of het besturen van een Airbus-380. Wat veel mensen "onderzoek doen" noemen, is vooral internetten, lezen en hun onderbuikgevoel bevestigen. Creationisme is daar een voorbeeld van. En zelfs Nobelprijswinnaars kunnen zo de plank flink misslaan als ze buiten hun eigen vakgebied kijken: zie b.v. hoe Clauser klimaat'scepticus' is geworden.
Dat vinden mensen nog wel eens elitair, maar gek genoeg vindt niemand het elitair als je beweert dat je als piloot honderden vlieguren nodig hebt om veilig een vliegtuig te besturen.
Uiteraard ontbreken bij vrijwel iedereen de kennis, het talent en ook de apparatuur en de tijd om zelf echt onderzoek te doen.quote:Op donderdag 12 september 2024 15:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, dat klinkt prima, maar helaas onderschatten veel mensen wat "onderzoek doen" precies inhoudt. Het is een vaardigheid waar wetenschappers jaren over doen om in de vingers te krijgen, net als bij het uitvoeren van chirurgie of het besturen van een Airbus-380.
Dit vind ik dan weer te negatief geformuleerd, net alsof mensen alleen maar geinteresseerd zijn in complot theorieen en achterlijke achterhaalde theorieen. Ik zie zelf op youtube soms erg goede intervieuws voorbij komen van wiskundigen en natuurkundigen. Ook worden wetenschappelijke theorieen bediscussieerd. Een voorbeeld: er zijn zeer kritische video"s over de stringtheorie, mijn buikgevoel (en misschien ook het buikgevoel van buurman Henk) was dat misschien interressante wiskunde is, maar niets met fysica te maken heeft. Er worden echter nog steeds conferenties gehouden over stringtheorie, die krijgen dan een haast religieus karakter.quote:Wat veel mensen "onderzoek doen" noemen, is vooral internetten, lezen en hun onderbuikgevoel bevestigen. Creationisme is daar een voorbeeld van. En zelfs Nobelprijswinnaars kunnen zo de plank flink misslaan als ze buiten hun eigen vakgebied kijken: zie b.v. hoe Clauser klimaat'scepticus' is geworden.
Ik denk dat de echte "grote wetenschappers" geheel niet elitair zijn en het fijn vinden om hun onderzoek toe te lichten, vaak zijn het bescheiden mensen, want zij hebben zoveel kennis dat ze weten dat ze een heleboel niet weten. Ik denk ook dat het de taak (misschien plicht) is van wetenschappers om het publiek op de hoogte te brengen van hun onderzoekquote:Dat vinden mensen nog wel eens elitair, maar gek genoeg vindt niemand het elitair als je beweert dat je als piloot honderden vlieguren nodig hebt om veilig een vliegtuig te besturen.
Ja, zolang je maar van die fouten leert, ook al worden daardoor je vooroordelen verworpen. Dat is de kern van wetenschap.quote:Op donderdag 12 september 2024 15:43 schreef Loverboii het volgende:
[..]
De wetenschap kan me niet helpen in de zaken die mijn interesse wekken, dus ik moet wel zelf op onderzoek gaan. Fouten maken hoort daarbij, dat is het leven.
Er zit een groot verschil tussen kennis nemen van wetenschap als geïnteresseerde niet-wetenschapper, en als niet-wetenschapper menen dat 99,99% van de wetenschappelijke experts het mis heeft, zoals creationisten of Flat Earthers doen.quote:Op donderdag 12 september 2024 15:45 schreef Oud_student het volgende:
Dit vind ik dan weer te negatief geformuleerd, net alsof mensen alleen maar geinteresseerd zijn in complot theorieen en achterlijke achterhaalde theorieen. [...]
Je kunt door het volgen van de betere youtubekanalen en publicaties op internet weldegelijk zelf een oordeel vormen, mits je over enige kennis en intelligentie bezit
Met creationisten en geloofszeloten kan niet worden gediscussieerd over existentiële zaken. Het is volstrekt onmogelijk. In het echte leven zal je best een aardig persoon zijn met wie je een kop koffie of een biertje mee kan drinken maar debatteren is een no go.quote:Op donderdag 12 september 2024 14:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je hoefde sowieso niet op me te reageren, aangezien mijn berichten niet aan jou gericht waren.
Overigens ben ik van mening dat we prima inhoudelijk van gedachten kunnen wisselen en alle persoonlijke aanvallen, bespottingen, pogingen om belachelijk te maken, te vernederen, van waanbeelden te beschuldigen enzovoorts daarbij achterwege kunnen laten.
Dat kost wel meer inspanning en vraagt om bescheidenheid.
Die Amerikanen zijn er inderdaad ook erg goed in om erg ongenuanceerd met elkaar de vloer aan te vegen.quote:Op donderdag 12 september 2024 15:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ben zelf ook actief op een Amerikaans wetenschapsforum, en daar wordt elke vorm van pseudowetenschap en gebrek aan wetenschappelijke bronnen geweerd. Creationisme is zo'n pseudowetenschap, en claims dat de evolutietheorie niet falsifieerbaar is, radiometrische dateringsmethoden worden gebruikt "omdat er niets beters voor handen is" of fossielen geleidelijke veranderingen zouden uitsluiten zijn wetenschappelijk niet te onderbouwen. Ze worden alleen vanuit creationistische instituten beweerd met ideologische agenda's, en de enige manier om dat weer te verklaren zijn complotideeën en de seculiere wetenschap ook ideologische agenda's toe te dichten.
Dan kun je nog zo "fatsoenlijk" discusseren, maar dat is alsof je "fatsoenlijk" discussieert met een Flat Earther. Ze herdefiniëren wetenschappelijke terminologie en alle gaten worden gedicht met complotten. De enige zinvolle discussiemethode is zgn. Street epistemology: https://streetepistemology.com/. Want met directe inhoud overtuigen ga je elkaar toch niet.
Ik heb steeds het gevoel dat je juist individualiteit bedoelt in plaats van subjectiviteit.quote:Op donderdag 12 september 2024 16:08 schreef Syamsu het volgende:
Het stereotype beeld van de moderne wetenschapper, dat hij / zij niet kan omgaan met emoties, subjectieve kwesties, dat stereotype beeld is heel erg waar. Ze zijn slim genoeg om zo 10 redenen te verzinnen waarom iets wat niet waar is, toch waar zou zijn. En dan lijkt het heel wat, er zijn wel 10 redenen, maar dat is dan slechts een functie van de slimheid van de wetenschapper, en niet van het bewijs.
Dit probleem word steeds erger, men raakt steeds meer de weg kwijt, men wordt steeds dommer over hoe subjectiviteit werkt. Neem bijvoorbeeld Koopmans met haar idee dat het gewoon "geen associatie" voor haar is dat de eerste registraties van het covid virus komen, een paar honderd meter van een laboratorium waar ze onderzoek doen met corona virussen.
Totaal ongeoefend in strategieen om emoties voor te bereiden voor eerlijkheid. En zo gaat het ook met klimaat wetenschap, stikstof, evolutie theorie, enzovoort. Het is natuurlijk onmogelijk om goed te zijn in eerlijkheid, wanneer je het hele idee van subjectiviteit afwijst, creationisme.
Ja je moet jezelf de mond snoeren, met al je verzonnen ideeen, en gewoon onderzoeken wat de regels zijn in een objectieve uitspraak, en en subjectieve uitspraak. Het bewijs laten spreken, ipv jezelf laten spreken.quote:Op donderdag 12 september 2024 16:15 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Ik heb steeds het gevoel dat je juist individualiteit bedoelt in plaats van subjectiviteit.
Subjectiviteit staat niet los van het objectieve en dus ook niet los van het wereldse, het is daar aan ontleent omdat men stelling neemt of zoals jij het graag omschrijft 'kiest'.
Ironisch dat je zelf volstrekt niet open minded bent, je wijst bij voorbaat alle ideeën van iemand als mij af en barst van de vooroordelen.quote:Op donderdag 12 september 2024 16:09 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Met creationisten en geloofszeloten kan niet worden gediscussieerd over existentiële zaken. Het is volstrekt onmogelijk. In het echte leven zal je best een aardig persoon zijn met wie je een kop koffie of een biertje mee kan drinken maar debatteren is een no go.
Ik praat liever met personen die met een open mind de ander tegemoet treden, daar steek ik wat van op. Iemand met doodlopende perspectieven, daar heb ik niets aan.
Het probleem met de evolutietheorie is dat je miljoenen jaren nodig hebt om de processen te zien die hij beschrijft. Dat maakt hem onfalsifieerbaar. De factor tijd is noodzakelijk voor observatie, en we kunnen nu eenmaal geen miljoenen jaren in een weekje comprimeren. Ook het stimuleren/versnellen van mutaties heeft niet geleid tot de resultaten die de evolutietheorie voorspelt.quote:Op donderdag 12 september 2024 15:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ben zelf ook actief op een Amerikaans wetenschapsforum, en daar wordt elke vorm van pseudowetenschap en gebrek aan wetenschappelijke bronnen geweerd. Creationisme is zo'n pseudowetenschap, en claims dat de evolutietheorie niet falsifieerbaar is, radiometrische dateringsmethoden worden gebruikt "omdat er niets beters voor handen is" of fossielen geleidelijke veranderingen zouden uitsluiten zijn wetenschappelijk niet te onderbouwen. Ze worden alleen vanuit creationistische instituten beweerd met ideologische agenda's, en de enige manier om dat weer te verklaren zijn complotideeën en de seculiere wetenschap ook ideologische agenda's toe te dichten.
Dan kun je nog zo "fatsoenlijk" discusseren, maar dat is alsof je "fatsoenlijk" discussieert met een Flat Earther. Ze herdefiniëren wetenschappelijke terminologie en alle gaten worden gedicht met complotten. De enige zinvolle discussiemethode is zgn. Street epistemology: https://streetepistemology.com/. Want met directe inhoud overtuigen ga je elkaar toch niet.
Realiteit...quote:Op donderdag 12 september 2024 18:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het probleem met de evolutietheorie is dat je miljoenen jaren nodig hebt om de processen te zien die hij beschrijft. Dat maakt hem onfalsifieerbaar. De factor tijd is noodzakelijk voor observatie, en we kunnen nu eenmaal geen miljoenen jaren in een weekje comprimeren. Ook het stimuleren/versnellen van mutaties heeft niet geleid tot de resultaten die de evolutietheorie voorspelt.
Fossielen kunnen geen bewijs zijn voor evolutie, want hoe weet je dat een fossiel nakomelingen heeft gehad? Dat weet je niet en daarmee is geen enkel fossiel bewijs voor het idee dat het ten grondslag ligt aan wat voor variatie dan ook.
Verder blijkt nu juist uit de fossielen dat talloze organismen, van insecten tot reptielen en bomen en planten, en ook het beroemde 'levende fossiel' de coelacanth bijvoorbeeld, totaal niet of nauwelijks zijn veranderd. Al 'miljoenen' jaren zijn ze exact hetzelfde en zijn het blijkbaar organismen die 'af' zijn, evolutie heeft geen invloed meer op ze.
Je hebt het altijd over flat earthers en dergelijke, maar ik heb jou noch anderen ooit een fatsoenlijk antwoord zien geven op dit soort argumenten. Het enige wat men constant tentoonstelt, is blind geloof in de aanname dat er met voldoende tijd wezenlijke veranderingen plaatsvinden die overeenkomen met de evolutietheorie, en dat men ongefundeerde ad-hocargumenten, hypothetische organismen, fantasietekeningen met lijntjes die volstrekt niet overeenkomen met de realiteit en dergelijke gebruikt om de gaten te dichten.
Je kunt met fruitvliegjes en bacterieen de evolutie idd in een paar maanden of jaren comprimeren, dus het kan wel. Uit studie van het DNA kun je ook duidelijk de evolutie aflezen ook bij hogere dieren (op de evolutieladder)quote:Op donderdag 12 september 2024 18:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het probleem met de evolutietheorie is dat je miljoenen jaren nodig hebt om de processen te zien die hij beschrijft. Dat maakt hem onfalsifieerbaar. De factor tijd is noodzakelijk voor observatie, en we kunnen nu eenmaal geen miljoenen jaren in een weekje comprimeren.
De evolutie theorie voorspelt geen resultaten. Ze stelt alleen dat het organisme zich aanpast aan de omgeving en wrs. beinvloed het organisme ook de omgeving samen met andere soorten. Een ingewikkelde wisselwerking die in prinipe onvoorspelbaar is. maar vaak ontstaat orde uit chaosquote:Ook het stimuleren/versnellen van mutaties heeft niet geleid tot de resultaten die de evolutietheorie voorspelt.
Ik wijs niks af, ik merk alleen dat met jou niet valt te praten. Ik wens je verder alle goeds toe in je verdere leven maar ik ben niet meer in jouw gedachten geïnteresseerd.quote:Op donderdag 12 september 2024 18:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ironisch dat je zelf volstrekt niet open minded bent, je wijst bij voorbaat alle ideeën van iemand als mij af en barst van de vooroordelen.
De fout die je hier maakt is dat ik niet claim dat mijn geloof in dat soort zaken 'wetenschappelijk' is en daarom meer waard is dan de overtuigingen van een ander.quote:Op donderdag 12 september 2024 19:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Realiteit...
Maar als de zon stilstaat in de hemel is het een wonder.
Grappig hoe je denkt dat jij wel weg mag komen met dat soort dooddoeners, terwijl je solide wetenschappelijke bewijzen in twijfel trekt.
Volgens mij moet ik 'niet met jou te praten valt' eerder opvatten als 'je denkt anders dan ik, en daar kan ik niet tegen'.quote:Op donderdag 12 september 2024 19:13 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik wijs niks af, ik merk alleen dat met jou niet valt te praten. Ik wens je verder alle goeds toe in je verdere leven maar ik ben niet meer in jouw gedachten geïnteresseerd.
En ware het nou net dat er uit die fruitvliegjes helemaal niets anders is gekomen dan... fruitvliegjes. Dat bedoelde ik nou juist.quote:Op donderdag 12 september 2024 19:04 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Je kunt met fruitvliegjes en bacterieen de evolutie idd in een paar maanden of jaren comprimeren, dus het kan wel. Uit studie van het DNA kun je ook duidelijk de evolutie aflezen ook bij hogere dieren (op de evolutieladder)
Zo maar 2 zaken die mij direct te binnen schieten.
Wel moeten we in ogenschouw nemen dat evolutie niet lineair is, er zijn altijd ups en downs. Ook komen soortgelijke organismen telkens terug, zo zijn er telkens sabeltandtijgers ontstaan en weer uitgestorven. Sommige soorten schijnen redelijk stabiel te blijven zoals de krokodil.
Verder is het zo dat het organisme zich aanpast aan de omgeving en zo in een lokaal optimum komt, in een nische (kijk naar de vinken op de Galapagos eilanden die uit een soort vinken zijn ontstaan en ieder in zijn eigen biotoop redelijk optimaal zijn aangepast)
Evolutie is ook een vrij logisch principe dat mensen ook toepassen bij product ontwikkeling, kijk bijv naar de auto.
[..]
De evolutie theorie voorspelt geen resultaten. Ze stelt alleen dat het organisme zich aanpast aan de omgeving en wrs. beinvloed het organisme ook de omgeving samen met andere soorten. Een ingewikkelde wisselwerking die in prinipe onvoorspelbaar is. maar vaak ontstaat orde uit chaos
Dat is niet zo ingewikkeld: je hoeft er niet met je snufferd bovenop te zitten om valide wetenschappelijke uitspraken te doen en gebeurtenissen te reconstrueren. Je kunt met allerlei indirecte aanwijzingen gebeurtenissen uit het verleden reconstrueren. Als dat niet zou kunnen, dan zou de rechtspraak en historische wetenschap ook allemaal "niet te falsificeren" zijn. Oftewel: we zouden elke misdaad waar geen expliciet eenduidig en sluitend beeldmateriaal van is niet kunnen bestraffen.quote:Op donderdag 12 september 2024 18:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je hebt het altijd over flat earthers en dergelijke, maar ik heb jou noch anderen ooit een fatsoenlijk antwoord zien geven op dit soort argumenten.
Werkelijk niets inhoudelijks in dit antwoord. Ik lees 'het is wel zo' en daarna een tirade over de bijbel, Logos, 'creationistentactieken' en 'complotideeën'.quote:Op donderdag 12 september 2024 19:29 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is niet zo ingewikkeld: je hoeft er niet met je snufferd bovenop te zitten om valide wetenschappelijke uitspraken te doen en gebeurtenissen te reconstrueren. Je kunt met allerlei indirecte aanwijzingen gebeurtenissen uit het verleden reconstrueren. Als dat niet zou kunnen, dan zou de rechtspraak en historische wetenschap ook allemaal "niet te falsificeren" zijn. Oftewel: we zouden elke misdaad waar geen expliciet eenduidig en sluitend beeldmateriaal van is niet kunnen bestraffen.
Bovendien is de Bijbel volgens christenen ook een reconstructie van Gods woord en daad. Ze waren er immers zelf niet bij. Met hetzelfde argument gooi je de hele validiteit van de Bijbel dan ook uit het raam.
Kortom, dit hele "evolutie/kosmologie/whatever is niet falsifieerbaar vanwege de factor tijd", dat overigens ook door het Logos-instituut veelvuldig wordt aangehaald, is onjuist. En uiteraard is dat voor jou geen fatsoenlijk weerwoord, want jij hebt een compleet andere opvatting van wat wetenschap, betrouwbare kennis en falsificatie inhoudt. Deze herdefiniëring is een bekende creationistentactiek waarmee complotideeën en pseudowetenschap worden gerechtvaardigd. Kortom, als jij het over falsificatie of wetenschap hebt, dan bedoel je hele andere dingen dan wanneer wetenschappers deze termen hanteren. Dat maakt elke discussie bij voorbaat al kansloos.
Open gerust een topic als je verder je creationistische ideeën wilt etaleren.
Uiteraard. Want deze solide wetenschap tast het beeld bij creationisten aan dat ze heul bijzonder zijn. Logisch ook, want ze hebben immers al een direct lijntje met God. Alles moet dus wel om hun draaien.quote:Op donderdag 12 september 2024 19:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
Grappig hoe je denkt dat jij wel weg mag komen met dat soort dooddoeners, terwijl je solide wetenschappelijke bewijzen in twijfel trekt.
Ok.quote:Op donderdag 12 september 2024 19:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Men zal het ook nooit observeren, want het is niet waar.
Wat jij geschreven hebt,(dikgedrukt) dat is evolutie, vanuit een genenpool ontwikkelen zich eerst rassen (die nog onderling kruisbaar zijn) en dan uiteindelijk meerdere soorten.quote:Op donderdag 12 september 2024 19:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Een sabeltandtijger is een tijger met grote hoektanden. Een tijger. Net als dat een ijsbeer een beer is, en een grizzlybeer is een beer. Genetisch zijn ze nagenoeg identiek. Het zijn verschillende expressies van dezelfde genenpoel. Soms kan die dusdanig veranderen dat ze niet meer met elkaar kunnen voortplanten, zoals bij de hond en de vos. Maar het is duidelijk dat ze genetisch dezelfde oorsprong hebben. Er is geen sprake van een toename in genetische informatie. De organismen zijn gebouwd van dezelfde bouwblokken.
Dat is geen evolutie. Je begint met complete, complexe, volledig functionerende en aangepaste organismen, er is geen sprake van het onstaan van nieuwe genen of iets dergelijks.
Dat is mijn existenitiële crisis.quote:Op donderdag 12 september 2024 19:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Werkelijk niets inhoudelijks in dit antwoord. Ik lees 'het is wel zo' en daarna een tirade over de bijbel, Logos, 'creationistentactieken' en 'complotideeën'.
Jongen, blijf toch eens bij het onderwerp en verspil niet zoveel woorden aan dit soort inhoudsloze tirades.
Er is simpelweg nooit iets geobserveerd dat de evolutie van simpel organisme naar complex organisme met ontwikkeling van nieuwe genen en structuren ondersteunt, alle pogingen ten spijt. Talloze eerdere voorspellingen en aannames zijn ontkracht, steeds moet men weer met nieuwe ad-hocfantasieën aankomen om alles wat krom is recht te praten.
Men zal het ook nooit observeren, want het is niet waar.
Heb ik jou ooit de hel toegewezen, Haushofer?quote:Op donderdag 12 september 2024 19:35 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Uiteraard. Want deze solide wetenschap tast het beeld bij creationisten aan dat ze heul bijzonder zijn. Logisch ook, want ze hebben immers al een direct lijntje met God. Alles moet dus wel om hun draaien.
Uiteraard in alle nederigheid. Dezelfde nederigheid als waarmee ze* andersgelovigen de hel toewijzen.
* Nou ja, "ze"... hun liefdevolle God, natuurlijk. Die in al Zijn wijsheid heeft besloten dat dit gerechtvaardigd is. Wel zo makkelijk om je daar achter te verschuilen.
Nee, zo strooit men zand in je ogen. Wat we hebben geobserveerd is organismen met de ingebouwde capaciteit om tot op zekere hoogte te veranderen. Veel van die organismen zijn niet of nauwelijks veranderd, er is geen enkel bewijs dat de schildpad ooit iets anders was dan een schildpad, of is voortgekomen uit iets anders dan een schildpad, of de voorouder is van iets anders dan een schildpad. Het enige wat je hebt, is kleine en grote schildpadden, met verschillende kleuren en andere kenmerken. Die variatie kan enorm groot zijn, kijk naar honden bijvoorbeeld. Maar alle honden zijn uit wolven gefokt. En het zijn nog steeds allemaal herkenbaar honden, met de typische kenmerken van honden, omdat de genen zijn wat ze zijn. Dat is geen evolutie, maar variatie. Het enige wat we weten, is dat de voorouder van elke hond een wolf is geweest. Veel verder dan dat kunnen we niet gaan, er is geen enkel empirisch wetenschappelijk bewijst om hard te maken dat de wolf ooit uit iets anders is voortgekomen. Dat is een aanname, en daar kun je in geloven of niet. Maar noem het niet 'wetenschappelijk bewezen' of iets dergelijks, dat is het niet. Fossielen bewijzen niets, uit geen enkel fossiel kun je opmaken dat het nakomelingen heeft gehad die uiteindelijk tot de wolf hebben geleid. Ook dat is een aanname die niet hard te maken valt.quote:Op donderdag 12 september 2024 19:35 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Wat jij geschreven hebt,(dikgedrukt) dat is evolutie, vanuit een genenpool ontwikkelen zich eerst rassen (die nog onderling kruisbaar zijn) en dan uiteindelijk meerdere soorten.
Ook het hergebruik van dezelfde bouwblokken..... dat is evolutie.
Nee hoor, er valt met jou geen gesprek te voeren over logica en feiten. Dus ik ga geen energie meer aan jou verspillen.quote:Op donderdag 12 september 2024 19:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Volgens mij moet ik 'niet met jou te praten valt' eerder opvatten als 'je denkt anders dan ik, en daar kan ik niet tegen'.
Als je je aan het 1e grote gebod houdt, dan geloof je in god (wat dat ook moge betekenen)quote:Op donderdag 12 september 2024 19:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat is mijn existenitiële crisis.
Ik geloof in God, maar ik begin steeds meer te twijfelen aan heel dat verhaal.
Maar ookquote:6.432Wie die Welt ist, ist für das Höhere vollkommen gleichgültig. Gott offenbart sich nicht in der Welt.
6.4321Die Tatsachen gehören alle nur zur Aufgabe, nicht zur Lösung.
6.44Nicht wie die Welt ist, ist das Mystische, sondern dass sie ist.
6.45Die Anschauung der Welt sub specie aeterni ist ihre Anschauung als – begrenztes – Ganzes.
Das Gefühl der Welt als begrenztes Ganzes ist das mystische.
quote:6.52Wir fühlen, dass selbst, wenn alle möglichen wissenschaftlichen Fragen beantwortet sind, unsere Lebensprobleme noch gar nicht berührt sind. Freilich bleibt dann eben keine Frage mehr; und eben dies ist die Antwort.
6.521Die Lösung des Problems des Lebens merkt man am Verschwinden dieses Problems.
(Ist nicht dies der Grund, warum Menschen, denen der Sinn des Lebens nach langen Zweifeln klar wurde, warum diese dann nicht sagen konnten, worin dieser Sinn bestand.)
6.522Es gibt allerdings Unaussprechliches. Dies zeigt sich, es ist das Mystische.
Ik geloof vooral dat de machten van het goede en het kwade even sterk zijn.quote:Op donderdag 12 september 2024 20:05 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Als je je aan het 1e grote gebod houdt, dan geloof je in god (wat dat ook moge betekenen)
De rest is bijzaak, haarkloverij, pseudowetenschap en geeft aanleiding tot onenigheid afsplitsingen, kruistochten (letterlijk en figuurlijk en uiteindelijk oorlogen. Hoeveel doden zijn er daardoor al gevallen?
Inhoudelijk valt over god weinig te zeggen, ik citeer mijn Avatar
[..]
Maar ook
[..]
Hebben wij deze machten niet zelf geschapen?quote:Op donderdag 12 september 2024 20:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik geloof vooral dat de machten van het goede en het kwade even sterk zijn.
Maakt het hele verhaal een stuk logischer.
Sorry ik kan deze reactie niet goed duiden als antwoord op mijn post. Welk verhaal? De bijbel?quote:Op donderdag 12 september 2024 19:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat is mijn existenitiële crisis.
Ik geloof in God, maar ik begin steeds meer te twijfelen aan heel dat verhaal.
Nee, jouw verhaal.quote:Op donderdag 12 september 2024 20:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Sorry ik kan deze reactie niet goed duiden als antwoord op mijn post. Welk verhaal? De bijbel?
Ik heb nooit gezegd dat men 'moet boeten en schuld heeft omdat hij geboren wordt'.quote:Op donderdag 12 september 2024 20:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, jouw verhaal.
Het hele verhaal van boete en schuld, puur omdat je geboren wordt.
Dat hele verhaal van hoe de mens een walgelijk wezen is.
Dat hele verhaal van hoe alles 'zondig' is.
Alleen met een dergelijke mindset kun je de genocide op kinderen goedpraten.
Welke waarheden?quote:Op donderdag 12 september 2024 20:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb nooit gezegd dat men 'moet boeten en schuld heeft omdat hij geboren wordt'.
Ik heb de mens nooit een 'walgelijk wezen' genoemd.
Noch dat 'alles zondig' is.
Dat zijn allemaal verdraaiingen die je jezelf hebt wijsgemaakt om de waarheden waar je diep van binnen wel degelijk van overtuigd raakte te kunnen verwerpen.
Je hele beeld van mij en mij en mijn denkbeelden is compleet misvormd door je eigen verharding tegen elke poging om het bijbelse evangelie met jou te delen.
Volgens mij zijn er op aarde meer goede mensen dan slechte want anders zou het hier totaal onleefbaar zijn (op enkele plekken/oorlogsgebieden na dan)quote:Op donderdag 12 september 2024 20:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik geloof vooral dat de machten van het goede en het kwade even sterk zijn.
Maakt het hele verhaal een stuk logischer.
dude moeten wij je nu sexuele voorlichting gaan geven?quote:Op donderdag 12 september 2024 19:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En ware het nou net dat er uit die fruitvliegjes helemaal niets anders is gekomen dan... fruitvliegjes. Dat bedoelde ik nou juist.
Een sabeltandtijger is een tijger met grote hoektanden. Een tijger. Net als dat een ijsbeer een beer is, en een grizzlybeer is een beer. Genetisch zijn ze nagenoeg identiek. Het zijn verschillende expressies van dezelfde genenpoel. Soms kan die dusdanig veranderen dat ze niet meer met elkaar kunnen voortplanten, zoals bij de hond en de vos. Maar het is duidelijk dat ze genetisch dezelfde oorsprong hebben. Er is geen sprake van een toename in genetische informatie. De organismen zijn gebouwd van dezelfde bouwblokken.
Dat is geen evolutie. Je begint met complete, complexe, volledig functionerende en aangepaste organismen, er is geen sprake van het onstaan van nieuwe genen of iets dergelijks.
Organismen passen zich inderdaad aan hun omgeving aan, dat valt te observeren. Wij mensen zien er ook niet allemaal hetzelfde uit. Wij zien er niet precies hetzelfde uit als onze ouders. Sommige mensen hebben een donkere huid, sommige mensen hebben blauwe ogen. Dat hangt mede samen met hun omgeving. Organismen zijn plastisch. Zo zijn ze gemaakt, want als alles er hetzelfde uitzag, zou de wereld doodsaai zijn, en in een hostiele wereld als de onze helpt het om te overleven.
Dat extrapoleren naar het idee dat een 'simpel' organisme (iets wat niet bestaat) langzaamaan is veranderd in een mens, dat valt niet te observeren of aan te tonen.
Genoeg topics over geopend en discussies met je over gehad, denk ik.quote:
Seksuele voortplanting is geen evolutie of bewijs van evolutie hoor.quote:Op donderdag 12 september 2024 20:31 schreef dop het volgende:
[..]
dude moeten wij je nu sexuele voorlichting gaan geven?
Ga de ontwikkeling van een bevruchte eicel eens bestuderen, en kom dan terug en zeg me of je nu nog steeds een zaadcel bent.
Als nee vertel me dan dat je niet kunt evolueren.
In je dna zit een heel verhaal opgesloten, maar als je dat net zo selectief wil lezen als dat jij de bijbel lijkt te lezen dan kom je inderdaad niet verder dan het jouw zo gewenste antwoord.
Het laat heel duidelijk zien dat je kunt evolueren van paar cellen tot wat je nu bent, dat jij dat geen bewijs vind voor evolutie is prima, maar het toont wel aan dat je kunt evolueren.quote:Op donderdag 12 september 2024 20:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Seksuele voortplanting is geen evolutie of bewijs van evolutie hoor.
Verspilde moeite, hij is niet geïnteresseerd in logica en feiten. In wetenschap al helemaal niet. Zijn perspectief is slechts gebaseerd op geloof, openbaring en religieuze traditie. Dit alles zonder de noodzaak van empirisch bewijs. Hij gelooft in wonderen die ingaan tegen de bekende natuurwetten. Hij verkondigt meningen als vaststaand en onveranderlijk, gebaseerd op geloof in absolute waarheden die niet per se gevoelig zijn voor nieuwe ontdekkingen of inzichten. Hij is dus een bekrompen, rigide persoon.quote:Op donderdag 12 september 2024 20:44 schreef dop het volgende:
[..]
Het laat heel duidelijk zien dat je kunt evolueren van paar cellen tot wat je nu bent, dat jij dat geen bewijs vind voor evolutie is prima, maar het toont wel aan dat je kunt evolueren.
En in die evolutie kun je ook zaken terug vinden die wijzen op je verre verleden.
Kijk eens naar de loop van je terugkerende larynxzenuw bijvoorbeeld en vergelijk dat een met een giraffe.
Dit noem ik allemaal 'erbij-haalbewijzen'. Er is geen echt concreet bewijs of observatie, dus haalt men vanalles uit de kast dat maar enigszins op verandering wijst en dat zou dan bewijs moeten zijn voor de theorie, terwijl het dat helemaal niet is natuurlijk.quote:Op donderdag 12 september 2024 20:44 schreef dop het volgende:
[..]
Het laat heel duidelijk zien dat je kunt evolueren van paar cellen tot wat je nu bent, dat jij dat geen bewijs vind voor evolutie is prima, maar het toont wel aan dat je kunt evolueren.
En in die evolutie kun je ook zaken terug vinden die wijzen op je verre verleden.
Kijk eens naar de loop van je terugkerende larynxzenuw bijvoorbeeld en vergelijk dat een met een giraffe.
En vraag je vooral ook niet af wat je wormvormige aanhangsel is, waarom verstandskiezen soms wel en soms niet door komen of sommige ze geheel niet meer hebben.
Waarom je nog een stukje knipvlies hebt en hoe het zit met je oorschelp spieren.
En kippenvel hoe zit dat nu precies?
En zo heeft ook een embryo een aantal aanwijzingen voor zaken die niet zijn mee geëvolueerd of die je zelfs bent verloren.
Waarom is dat absurd? Ik kan die user wel begrijpen.quote:Op donderdag 12 september 2024 08:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, ik praat niks goed; in dat topic gaf iemand aan Oppenheimer uit te hebben gezet omdat het team achter het Manhatten project juichte toen ze het resultaat kregen te horen. Dat is absurd. Ik heb nergens gepost dat het ok was dat de Amerikanen hun atoombommen inzetten. Dat geldt overigens ook voor de conventionele bombardementen in Duitsland die veel meer slachtoffers hebben gekost.
Nogmaals: ik snap niet hoe jij dit uit mijn posts kunt halen.
Wel. De voorloper van de wolf was de Miacis.quote:Op donderdag 12 september 2024 19:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het enige wat we weten, is dat de voorouder van elke hond een wolf is geweest. Veel verder dan dat kunnen we niet gaan
Omdat men dat zegt?quote:Op donderdag 12 september 2024 23:18 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Wel. De voorloper van de wolf was de Miacis.
Verdiep je anders een in koolstofdatering en ga eens naar een andere kerk waar ze mensen niet hersenspoelen met leugens.quote:Op donderdag 12 september 2024 23:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Omdat men dat zegt?
Even voor de duidelijkheid: je hebt twee sterk verschillende en compleet gespecialiseerde dieren met enkele gemeenschappelijke kenmerken.
En omdat ze vaag op elkaar lijken, is de ene uit de andere voortgekomen.
Dat is geen empirische wetenschap, maar speculatie op basis van vooroordelen. Een cirkelredenering zelfs. "Evolutie is waar, dus er moet een gemeenschappelijke voorouder zijn. De Miacis lijkt in de verte op een hond en er is geen beter alternatief, dus dit moet wel de voorouder van de hond zijn. Daarom is evolutie een feit."
Heb je nu bewezen dat de Miacis de voorouder van de hond is? Een geleidelijke verandering van de een in de ander geobserveerd? Nee.
Stel dat ik een paar hondenschedels heb, van een chihiahua tot een Sint Bernard. Die begraaf ik in de grond. Nu geloof jij in evolutie en ga je ze opgraven en rangschikken. Wat doe je dan?
Je zet de chihuahua als eerste, dat is de kleinste. Vervolgens steeds een beetje groter, met een langere neus, tot je bij de Sint Bernard uitkomt.
En dat is dan je - volstrekt logische en aannemelijke - evolutionaire sequentie.
En die zou helemaal fout zijn.
Want een chihuahua is geen verre voorouder van de Sint Bernard. Beide zijn afstammelingen van de wolf.
Oftewel: je kunt niet op uiterlijke eigenschappen afgaan om een evolutionaire boom te creëren, en er dan maar van uitgaan dat die klopt omdat je fysiologische overeenkomsten ziet.
De enige manier om ware verwantschap te kennen, is door op genetisch niveau naar organismen te kijken. En zelfs dan moet je enorm uitkijken, want een paar verschillen, bijvoorbeeld in structurele genen, kunnen een gigantisch verschil maken voor de bouw van een organisme.
Het opgraven van fossielen, kijken hoe ze eruitzien en ze vergelijken met andere organismen, is kleuterschoolwetenschap. Dat wordt intussen ook beaamd, zie bijv. https://www.sciencedaily.com/releases/2022/06/220601111749.htm
We zijn allemaal jarenlang gevoed met onzin over de evolutietheorie, 'bewijzen' die helemaal geen bewijzen zijn. Gelukkig wordt dat steeds duidelijker naarmate technologie ons steeds beter in staat stelt om de enorme complexiteit van het leven beter te begrijpen.
Wat is de leugen in mijn betoog?quote:Op vrijdag 13 september 2024 00:00 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Verdiep je anders een in koolstofdatering en ga eens naar een andere kerk waar ze mensen niet hersenspoelen met leugens.
Dat is niet mijn punt.quote:Op vrijdag 13 september 2024 00:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat is de leugen in mijn betoog?
Nee, denk het niet.quote:Op donderdag 12 september 2024 20:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Genoeg topics over geopend en discussies met je over gehad, denk ik.
Ik zou je willen aanmoedigen om je wat minder door je emoties te laten leiden, en bepaalde zaken niet zo persoonlijk te nemen. Dat verblindt je denkvermogen.
Mijn hemel wat ben je toch ook een serpent.quote:Op donderdag 12 september 2024 21:30 schreef Zefi het volgende:
[..]
Waarom is dat absurd? Ik kan die user wel begrijpen.
Ik maak het als volgt op uit je post: Je hebt niet direct gezegd dat het ok was wat de Amerikanen deden, maar je kwam op voor de betreffende wetenschappers en probeerde begrip voor ze te kweken en noemde de bommen een noodzakelijk kwaad, wat op mij toch wel overkwam als goedpraten (zoals William Craig doet met de bijbel). Je verdedigd ze/het daar. Het viel mij gewoon op dat je aanstoot nam aan een gewone user op een forum die walgde van een scene, maar niet aan die scene (die waarschijnlijk op waarheid berust) of het gebruik van atoombommen. Op basis hiervan kom je daar toch wel over alsof je het zit goed te praten of i.i.g. er begrip voor zit te kweken, daarentegen kon je dat begrip niet voor een gewone user opbrengen die slechts reageerde op een scene. Maar oké als jij zegt dat je het niet zo bedoelde dan neem ik dat wel van je aan.
Maar ook al praat je het niet goed, er zijn veel mensen, ook niet-gelovige academici, politici en media, die oorlogen goedpraten en ook het gebruik van atoombommen tijdens de tweede wereldoorlog (“want anders kwam er geen einde aan de oorlog”, etc.). Vind je deze mensen dan ook net zo absurd als nazi’s die de holocaust moreel verdedigen?
Wat ik me nog herinner uit de verhalen in de bijbel is dat de Israëlieten bij die oorlogen absoluut niks van de vijanden mochten meenemen (ook geen vee of iets dergelijks). Er mochten geen egoïstische belangen spelen, gebeurde dat wel of vervielen ze in hetzelfde gedrag werden ze net zo gestraft. Hier kan ik deels uit opmaken dat het een hogere doel diende dan een wereldse, waar een God wel kennis van kan hebben, i.t.t. oorlogen die wij hier voeren uit egoïstische belangen.
De regels?quote:Op donderdag 12 september 2024 16:21 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Ja je moet jezelf de mond snoeren, met al je verzonnen ideeen, en gewoon onderzoeken wat de regels zijn in een objectieve uitspraak, en en subjectieve uitspraak. Het bewijs laten spreken, ipv jezelf laten spreken.
Het leert ons in ieder geval één ding, God is niet eeuwig geduldig met rebellen.quote:Op vrijdag 13 september 2024 00:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, denk het niet.
Maar goed, iemand die het doden van kinderen met allerlei sofistische bullshit wil goedpraten heeft het sowieso wat moeilijk met emotie.
Kinderen zijn geen rebellen. Het zijn kinderen.quote:Op vrijdag 13 september 2024 00:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het leert ons in ieder geval één ding, God is niet eeuwig geduldig met rebellen.
Begrijpend lezen is niet je sterkste kantquote:Op vrijdag 13 september 2024 00:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik weet dat je geen punt hebt, maar wat is de leugen in mijn betoog?
Hoe erg het ook is, uiteindelijk heeft God het laatste woord. Ook jij weet dat de bijbel een laatste oordeel aankondigt, en ook jij weet dat er dan kinderen zullen zijn. Ik denk dat het beter is om daar op een of andere manier vrede mee te sluiten, dan iemand die simpelweg gelooft in Jezus Christus, die over datzelfde oordeel spreekt en het zal executeren, ervan te betichten dat hij een demoon aanbidt. Jij hebt geen probleem met mij, maar met God.quote:Op vrijdag 13 september 2024 00:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Kinderen zijn geen rebellen. Het zijn kinderen.
Je aanbidt een demon
Als je in de aanval gaat, wees dan ook mans genoeg om kleur te bekennen. Dit is erg zwak.quote:Op vrijdag 13 september 2024 00:23 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Begrijpend lezen is niet je sterkste kant
Heb je kinderen?quote:Op vrijdag 13 september 2024 00:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoe erg het ook is, uiteindelijk heeft God het laatste woord. Ook jij weet dat de bijbel een laatste oordeel aankondigt, en ook jij weet dat er dan kinderen zullen zijn. Ik denk dat het beter is om daar op een of andere manier vrede mee te sluiten, dan iemand die simpelweg gelooft in Jezus Christus, die over datzelfde oordeel spreekt en het zal executeren, ervan te betichten dat hij een demoon aanbidt. Jij hebt geen probleem met mij, maar met God.
je hebt ze nietquote:Op vrijdag 13 september 2024 00:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb er geen behoefte aan om dat op een publiek forum te zetten.
Nogmaals, geen behoefte aan om over te spreken, noch is het relevant.quote:
Yup, kinderen met kanker, is gewoon zijn soevereiniteit.quote:Op vrijdag 13 september 2024 00:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nogmaals, geen behoefte aan om over te spreken, noch is het relevant.
God schikt zich niet naar wat wij allemaal goed en fout vinden, en wat wij allemaal willen. Dat is Gods soevereiniteit. Daar kun je je bij neerleggen of tegen verzetten. Je kunt ook geloven dat Gods oordelen rechtvaardig zijn, en dat God niet per ongeluk fouten maakt.
Laat die emoties nou eens gaan, Etto.quote:Op vrijdag 13 september 2024 00:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Yup, kinderen met kanker, is gewoon zijn soevereiniteit
Heb jij een kind met kanker?quote:Op vrijdag 13 september 2024 00:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Laat die emoties nou eens gaan, Etto.
Je kunt wel overal tegenaan schoppen, maar daar schiet je niets mee op. Je zult er de wereld niet beter door begrijpen, noch een plaats kunnen geven aan het leed of het kwaad.
Nee Etto, ik heb geen kind met kanker. En ik hoop jij ook niet. Ik wens dat niemand toe.quote:Op vrijdag 13 september 2024 00:39 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Heb jij een kind met kanker?
Logisch dat je dan allemaal nogal makkelijk babbelt over de soevereiniteit van God.quote:Op vrijdag 13 september 2024 00:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee Etto, ik heb geen kind met kanker. En ik hoop jij ook niet. Ik wens dat niemand toe.
Dat ik daar makkelijk over babbel, is een aanname van jou, Etto.quote:Op vrijdag 13 september 2024 00:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Logisch dat je dan allemaal nogal makkelijk babbelt over de soevereiniteit van God.
Logisch, maar ziekelijk.
De echte God laat mensen niet lijden, puntquote:Op vrijdag 13 september 2024 00:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat ik daar makkelijk over babbel, is een aanname van jou, Etto.
Denk niet dat ik niet bekend ben met lijden. Ik heb er geen behoefte aan om dat hier te etaleren. Maar accepteren dat het leven vol zit met leed en onrecht, en proberen om daar zelf niet aan bij te dragen en het juist te verhelpen, ik denk dat dat zinvoller is dan God de schuld ervan geven. Ook ik ben vaak genoeg boos geweest op God, om alle afschuwelijke dingen in deze wereld. Daar kan ik intens bedroefd van raken. Dat spoort mij aan om te bidden. En vaak doet God dan ook wat. Niet altijd. Maar dit leven is een lijdensweg, voor iedereen op zijn manier. Lijden kan ons bitter maken, of doen verlangen naar een betere wereld waarin geen leed meer is. Dat is de wereld die God ons belooft, mits we bereid zijn om het kwaad dat in ons allemaal zit op te geven en Hem weer gehoorzaam te worden. Als de mens nooit de gevolgen van de rebellie tegen God zou ondergaan, zou hij ook niet kunnen beseffen dat de pijn als gevolg van de afwezigheid van God het leven verziekt.
Als dat waar zou zijn, zou God niet bestaan, want iedereen lijdt.quote:Op vrijdag 13 september 2024 00:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De echte God laat mensen niet lijden, punt
Jezus Christus.quote:Op vrijdag 13 september 2024 00:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als dat waar zou zijn, zou God niet bestaan, want iedereen lijdt.
God is een vader. Een vader voedt zijn kinderen op. Elke opvoeding gaat met pijn gepaard, omdat dat de enige manier is om verstandig te worden. Wij leven in een wereld van pijn die God nooit heeft gewild. Maar als we die pijn nu niet voelen, kunnen we ook niet verstandig worden.
Als mensen nooit worden geconfronteerd met de pijnlijke gevolgen van hun eigen daden, individueel en collectief, worden ze ook niet wijzer. God intervenieert niet op miraculeuze wijze in elke vorm van pijn of leed, want dan zou deze wereld absurd zijn. Stel je voor dat God elke kogel die we op elkaar afschieten stopt, maar dat mensen nog steeds elkaar willen doden. God wil een verandering van ons hart. Maar die kan Hij alleen geven als we bereid zijn om Hem binnen te laten en ons te laten genezen. Bij die genezing biedt Hij ook troost.quote:
Oh toe, welke daden hebben kinderen verricht om met allerlei gore ziektes geboren te worden?quote:Op vrijdag 13 september 2024 00:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als mensen nooit worden geconfronteerd met de pijnlijke gevolgen van hun eigen daden, individueel en collectief, worden ze ook niet wijzer. God intervenieert niet op miraculeuze wijze in elke vorm van pijn of leed, want dan zou deze wereld absurd zijn. Stel je voor dat God elke kogel die we op elkaar afschieten stopt, maar dat mensen nog steeds elkaar willen doden. God wil een verandering van ons hart. Maar die kan Hij alleen geven als we bereid zijn om Hem binnen te laten en ons te genezen. Bij die genezing biedt Hij ook troost.
Woorden verdraaien en trollen dat is zwak. Je weet toch m'n doel nog wel. Ik hoop dat ik met m'n reacties bijdraag aan een uiteindelijke breuk tussen jou en die sekte waarbij je aangesloten zit. Het is zo zonde dat je als een wolf in schaapskleren door het leven moet terwijl je zo'n goed hart hebt. Neem het gewoon zoals het er staat. Dus verdiep je in koolstofdatering en bezoek eens een andere kerk die je niet hersenspoelt met leugens.quote:Op vrijdag 13 september 2024 00:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als je in de aanval gaat, wees dan ook mans genoeg om kleur te bekennen. Dit is erg zwak.
Veel mensen die een kind met kanker hebben halen steun uit het geloof en God en stellen hun vertrouwen in hem. Maar hier heb je een katholiek, van wie het geloof aan een zijde draadje hangt lijkt het, die het leed van die kinderen misbruikt om te rebbeleren tegen God. Die kinderen met kanker en hun ouders zouden zich van hem distantiëren. Ze hebben meer geloof dan hem, met zijn "schitterende vrouw als vriendin, geweldige familie, goede vrienden, leuk werk, mooie spullen in mijn bibliotheek, steeds weer opnieuw nieuwsgierig naar dingen, natuur..."quote:Op vrijdag 13 september 2024 00:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee Etto, ik heb geen kind met kanker. En ik hoop jij ook niet. Ik wens dat niemand toe.
Zelden een meer moreel abject figuur meegemaakt als jij.quote:Op vrijdag 13 september 2024 00:53 schreef Zefi het volgende:
[..]
Veel mensen die een kind met kanker hebben halen steun uit het geloof en God en stellen hun vertrouwen in hem. Maar hier heb je een katholiek, van wie het geloof aan een zijde draadje hangt lijkt het, die het leed van die kinderen misbruikt om te rebbeleren tegen God. Die kinderen met kanker en hun ouders zouden zich van hem distantiëren. Ze hebben meer geloof dan hem, met zijn "schitterende vrouw als vriendin, geweldige familie, goede vrienden, leuk werk, mooie spullen in mijn bibliotheek, steeds weer opnieuw nieuwsgierig naar dingen, natuur..."
Die gore ziektes zijn onder andere het gevolg van genetisch verval, wat het gevolg is van de dood. De dood is in de wereld gekomen door de zonde. De hele wereld gaat hieronder gebukt, vanaf het moment dat we geboren worden. Hoewel God ons instructies geeft om de impact van dit verval te beperken, bijvoorbeeld door middel van instructies over hoe we ons moeten voeden en hoe we voor onszelf moeten zorgen, neemt God in dit leven niet de volledige gevolgen van de zondeval weg. Dat gebeurt pas bij Zijn wederkomst. Daarom heeft het geen zin om je op dit leven te fixeren, maar wel om uit te kijken naar het leven hierna, en dit leven als een voorbereiding daarop te beschouwen door Jezus' leer in de praktijk te brengen.quote:Op vrijdag 13 september 2024 00:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh toe, welke daden hebben kinderen verricht om met allerlei gore ziektes geboren te worden?
Genetisch verval...quote:Op vrijdag 13 september 2024 00:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Die gore ziektes zijn onder andere het gevolg van genetisch verval, wat het gevolg is van de dood. De dood is in de wereld gekomen door de zonde. De hele wereld gaat hieronder gebukt, vanaf het moment dat we geboren worden. Hoewel God ons instructies geeft om de impact van dit verval te beperken, bijvoorbeeld door middel van instructies over hoe we ons moeten voeden en hoe we voor onszelf moeten zorgen, neemt God in dit leven niet de volledige gevolgen van de zondeval weg. Dat gebeurt pas bij Zijn wederkomst. Daarom heeft het geen zin om je op dit leven te fixeren, maar wel om uit te kijken naar het leven hierna, en dit leven als een voorbereiding daarop te beschouwen door Jezus' leer in de praktijk te brengen.
Etto, dit is de waarheid.quote:Op vrijdag 13 september 2024 01:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Genetisch verval...
De tering.
Nu accepteer je ineens wel wetenschappelijke bevindingen?quote:Op vrijdag 13 september 2024 01:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Etto, dit is de waarheid.
https://www.yourgenome.org/theme/is-cancer-a-genetic-disease/
Ik accepteer altijd daadwerkelijke wetenschappelijke bevindingen, niet de halfbakken pseudowetenschap en alle aannames op basis daarvan waar sommigen hier constant mee op de proppen komen.quote:Op vrijdag 13 september 2024 01:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nu accepteer je ineens wel wetenschappelijke bevindingen?
Feit is, dat het kwade net zoveel macht heeft als het goede. De Katharen hadden wat dat betreft gelijk.quote:Op vrijdag 13 september 2024 01:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik accepteer altijd daadwerkelijke wetenschappelijke bevindingen, niet de halfbakken pseudowetenschap en alle aannames op basis daarvan waar sommigen hier constant mee op de proppen komen.
Nee, het enige kwaad dat bestaat, is het kwaad dat God toelaat om te bestaan. Het hele boek van Job is daaraan gewijd. God laat het kwaad toe om Zijn eigen doelen te bereiken. Dat doel is meestal dat mensen tot inkeer komen en ervoor kiezen om van koers te wijzigen. Het eindresultaat is altijd beter dan de pijn die eraan vooraf ging. Daarom zegt Paulus bijvoorbeeld:quote:Op vrijdag 13 september 2024 01:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Feit is, dat het kwade net zoveel macht heeft als het goede. De Katharen hadden wat dat betreft gelijk.
Een God die kwaad toelaat is geen God.quote:Op vrijdag 13 september 2024 01:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, het enige kwaad dat bestaat, is het kwaad dat God toelaat om te bestaan. Het hele boek van Job is daaraan gewijd. God laat het kwaad toe om zijn eigen doelen te bereiken. Dat doel is meestal dat mensen tot inkeer komen en ervoor kiezen om van koers te wijzigen. Het eindresultaat is altijd beter dan de pijn die eraan vooraf ging. Daarom zegt Paulus bijvoorbeeld:
2 Korinthe 4:16Daarom verliezen wij de moed niet; integendeel, ook al vergaat onze uiterlijke mens, toch wordt de innerlijke mens van dag tot dag vernieuwd.
17 Want onze lichte verdrukking, die van korte duur is, brengt in ons een allesovertreffend eeuwig gewicht van heerlijkheid teweeg.
18Wij houden onze ogen immers niet gericht op de dingen die men ziet, maar op de dingen die men niet ziet; want de dingen die men ziet, zijn tijdelijk, maar de dingen die men niet ziet, zijn eeuwig.
Het kwaad is simpelweg de afwezigheid van God.quote:Op vrijdag 13 september 2024 01:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Een God die kwaad toelaat is geen God. Waar God afwezig is, regeren de dood, egoïsme, onrecht, enzovoorts.
Kun je nog zoveel epistels aan wijden, het klopt niet.
Logischer is dat het kwaad even zoveel macht en kracht heeft als het goede, en dat het aan ons is om een keuze te maken welke kracht wij willen dienen
Volgens jou? Dat is niet volgens de instructie dat je je bek moet houden, en het bewijs moet laten spreken. Iedereen gebruikt dezelfde logica in objectieve uitspraken zoals, er staat een glas op tafel, en subjectieve uitspraken zoals, ik vind het schilderij mooi. Het is net als met elk ander onderwerp, om te weten te komen hoe het werkt, moet je het onderzoeken. Onderzoeken wat de logica in die uitspraken is dus. En het antwoord is creationisme. Maar je moet het zelf onderzoeken, want dat is de enige manier om het vertrouwen in die kennis te calibreren, niet te veel vertrouwen, niet te weinig.quote:Op vrijdag 13 september 2024 00:18 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
De regels?
Volgens mij is het innerlijke (de subjectieve mening/overtuiging/waarheid) gewoon ontleend aan het uiterlijke.
Er word stelling genomen of gekozen zo je wilt en daarmee word 'bewijs laten spreken' (bewijs voor wat?) al teniet gedaan want stelling nemen of kiezen is als spreken.
Afwezigheid is iets anders dan toelaten.quote:Op vrijdag 13 september 2024 01:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het kwaad is simpelweg de afwezigheid van God.
Oh, ik had mezelf de mond moeten snoeren met mijn verzonnen ideeën?quote:Op vrijdag 13 september 2024 01:57 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Volgens jou? Dat is niet volgens de instructie dat je je bek moet houden, en het bewijs moet laten spreken. Iedereen gebruikt dezelfde logica in objectieve uitspraken zoals, er staat een glas op tafel, en subjectieve uitspraken zoals, ik vind het schilderij mooi. Het is net als met elk ander onderwerp, om te weten te komen hoe het werkt, moet je het onderzoeken. Onderzoeken wat de logica in die uitspraken is dus. En het antwoord is creationisme. Maar je moet het zelf onderzoeken, want dat is de enige manier om het vertrouwen in die kennis te calibreren, niet te veel vertrouwen, niet te weinig.
Leuk dat je het allemaal achterhaald vind en twijfels heb, of op jouw manier kritisch bent.quote:Op donderdag 12 september 2024 21:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit noem ik allemaal 'erbij-haalbewijzen'. Er is geen echt concreet bewijs of observatie, dus haalt men vanalles uit de kast dat maar enigszins op verandering wijst en dat zou dan bewijs moeten zijn voor de theorie, terwijl het dat helemaal niet is natuurlijk.
Tientallen jaren geleden zou je dit allemaal nog als bewijs voor evolutie kunnen verkopen, maar tegenwoordig weten we meer over genetica, epigenetica, schakelgenen, enzovoorts.
De capaciteiten van onze genen om fenotypische veranderingen te veroorzaken, zijn enorm.
Maar, ik herhaal nog een keer en knoop dit nu in je oren: het enige wat dit is, is herbruik van bestaande informatie. Zo zul je nooit een hond zo groot als een olifant of zo klein als een bacterie kunnen fokken, of een hond met een slurf of iets dergelijks. Er zitten beperkingen aan de bouwstenen van elk organisme, en hoewel de mogelijkheden enorm zijn, veronderstelt de evolutietheorie de overschrijding van een grens die niet te observeren valt.
Voor evolutie moet er nieuwe informatie worden aangemaakt. Er moeten nieuwe genen ontstaan. Anders kom je nooit tot een wezenlijk ander organisme dat de bestaande grenzen in de genenpoel overschrijdt.
Bij seksuele voortplanting ontstaan er geen nieuwe genen. Genen van vader en moeder worden gecombineerd. Dat is opnieuw herbruik van bestaande informatie. Geen aanmaak van nieuwe informatie.
Dat idee dat we dingen zijn verloren, wijst dat op de ontwikkeling van nieuwe genen? Nee. Genen kunnen worden uitgeschakeld. Daarom kunnen wandelende takken soms vleugels ontwikkelen, en soms niet, en ze soms verliezen en daarna weer terugkrijgen, iets wat voorheen nog als onmogelijk werd beschouwd op basis van evolutionaire regels (zie https://www.newscientist.(...)volutionary-rethink/). Daarom kunnen vogels op eilanden hun vleugels verliezen. Genen kunnen simpelweg aan- en uit worden gezet als de omstandigheden daarom vragen. Dat is geen evolutie.
Het idee dat we allerlei 'nutteloze restanten van evolutie' hebben is ook allang ontkracht als onzin. Steeds opnieuw komt men tot de conclusie dat al die dingen wel degeljik een functie hebben. Wat dat betreft zijn sommige wetenschappers net als sommige gelovigen: 'evolutie' gebruiken als verklaring voor dingen die we nog niet begrijpen of weten.
Het betekent simpelweg dat God het kwaad niet veroorzaakt of ertoe aanzet of iets dergelijks.quote:Op vrijdag 13 september 2024 02:09 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Afwezigheid is iets anders dan toelaten.
Wat een gezwets. Alsof een creationist niet naar de wereld kan kijken om te zien of zijn theorie ondersteund wordt door empirische observaties.quote:Op vrijdag 13 september 2024 05:56 schreef Bassie48 het volgende:
Een mening over creationisme vs. wetenschap
Creationisme bestaat alleen als filosofisch of religieus standpunt. Creationisme biedt een duidelijk en vastomlijnd wereldbeeld, wat mensen kan helpen omgaan met de onzekerheden en complexiteit van (soms schokkende) wetenschappelijke verklaringen. Het idee van een schepper kan troost en zekerheid bieden in een chaotische en onzekere wereld. Het is voor veel mensen een belangrijke bron van zingeving en identiteit. Prima dus.
Het belangrijkste kenmerk van wetenschap is empirische toetsbaarheid. Dit betekent dat wetenschappelijke beweringen en hypothesen gebaseerd moeten zijn op observeerbare en meetbare gegevens, en dat deze beweringen herhaaldelijk kunnen worden getest door middel van experimenten of observaties. Dit proces zorgt ervoor dat wetenschappelijke kennis betrouwbaar, herzienbaar en objectief is.
In de wetenschappelijke gemeenschap is er overweldigend bewijs voor evolutie en andere natuurwetenschappelijke principes, terwijl creationistische ideeën nauwelijks dezelfde empirische ondersteuning hebben. Binnen de wetenschap die wordt gedreven door logica, feiten en waarschijnlijkheden, wordt creationisme niet als valide alternatief voor de evolutietheorie beschouwd. Elke discussie tussen een creationist en een rationeel georiënteerd persoon is daarom zinloos. Bovendien kan zo'n debat het valse idee wekken dat beide standpunten evenwaardig zijn qua bewijskracht.
Zoals ik al eerder tegen Etto zei, is het probleem met dit soort opmerkingen dat ik niet constant beweer dat mijn persoonlijke overtuigingen 'wetenschappelijk' zijn en dat elke andere gedachte daarom een waanidee is van een nitwit zonder verstand of iets dergelijks, zoals men constant naar het hoofd slingert van mensen die overtuigd zijn dat de wereld door God geschapen is.quote:Op vrijdag 13 september 2024 07:15 schreef dop het volgende:
[..]
Leuk dat je het allemaal achterhaald vind en twijfels heb, of op jouw manier kritisch bent.
Maar nu de vraag of je met de zelfde soort kritiek naar de bijbel wil kijken.
Bewijs voor pratende slangen is nooit gevonden en juist slangen zijn er genoeg te vinden.
En hoeveel dieren passen er nu echt op de ark van Noach, zeker als we daar ook de dinosauriërs op kwijt moeten.
Wetenschap is kennis die zeker ook gebruik moet maken van aannemers en inschatting, dat er fouten in die kennis zit weten we, nieuwe puzzelstukjes brengen nieuwe verbeterde inzichten. Dat is nu juist het mooie, je zit niet vast aan een oud boek, je hebt de mogelijkheid om je kennis te ontwikkelen en te vernieuwen.
Als je op jouw manier te werk wil gaan dan weten we eigenlijk niets over het verleden, over God, de bijbel en over geschiedenis.
De bijbel is net zo goed een verzameling verhalen die we nooit kunnen fact checken op een manier die jij van de wetenschap wel lijkt te verlangen.
Dat is een artikel over wat de Britse overheid zegt. Niet de mening van het AD. Niet dat die ertoe doet, maar dit is wel erg onzorgvuldig van je. Blijkbaar lees je alleen de titels van je bronnen.quote:Op vrijdag 13 september 2024 08:12 schreef Bassie48 het volgende:
Zelfs het orthodox-protestantse Nederlands Dagblad zegt over creationisme:
'Creationisme en ID geen wetenschap'
https://www.nd.nl/nieuws/(...)-id-geen-wetenschap-
Iedereen die anders beweerd kan dus eenvoudigweg niet serieus worden genomen. Ze leven in een illusionaire wereld waar logica en objectief vaststaande feiten niet bestaan. Ze hebben therapie en veel liefde nodig.
Verdiep je eens in inteelt en ga eens naar een kerk waar ze je niet hersenspoelen met leugens.quote:Op vrijdag 13 september 2024 08:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder tegen Etto zei, is het probleem met dit soort opmerkingen dat ik niet constant beweer dat mijn persoonlijke overtuigingen 'wetenschappelijk' zijn en dat elke andere gedachte daarom een waanidee is van een nitwit zonder verstand of iets dergelijks, zoals men constant naar het hoofd slingert van mensen die overtuigd zijn dat de wereld door God geschapen is.
Wat ik probeer aan te geven, is dat die rotsvaste overtuiging in de evolutietheorie impliceert dat je in dingen gelooft die empirisch niet aangetoond zijn of aangetoond kunnen worden. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de extreme onwaarschijnlijkheid van het ontstaan van nieuwe genen en werkende structuren in een organisme. Daarvoor moet je tegen alle beter weten in in geloven.
Ik beweer niet dat ik mijn geloof 'wetenschappelijk' kan bewijzen. Sommige aspecten van mijn geloof zijn rationeel gezien extreem onwaarschijnlijk. Maar ik geloof erin op basis van zaken waar ik wel min of meer zeker van kan zijn.
Wat ik nu zie, is dat valide kritiek op een wetenschappelijke theorie blijkbaar maar onder het tapijt moet worden geveegd. Maar dan ben je dus simpelweg zelf ook een gelovige en is je wereldbeeld niet gebaseerd op empirische wetenschap.
En dan ben je dus ook een hypocriet als je gelovigen van hetzelfde beticht.
Ik wil dus vooral een spiegel voorhouden en laten zien dat je zelf ook een stap van geloof moet zetten als je beweert dat de evolutietheorie waar is. Daar kom je simpelweg niet onderuit. Dat is prima, want we kunnen niet alles weten. Maar wees je dan ook bewust van de beperkingen die er aan zitten, dat lijkt mij wel zo verstandig.
Over de ark van Noach. Dat is inderdaad een erg leuk verhaal.
Als je uitgaat van veel reguliere soortenindelingen gebaseerd op fenotypische kenmerken, kan dat verhaal natuurlijk niet.
Maar zoals ik hierboven al aangaf, blijkt uit moleculare genetica dat die soortenindeling op basis van uiterlijk vaak helemaal niet klopt. Die is ernstig achterhaald en misleidend. Hij leek erg logisch en waarschijnlijk, maar was gebaseerd op beperkte meetmethoden, want in het verleden wisten we niets over genen. En ik denk dat we nog steeds maar 'de surface scratchen' over wat er allemaal over de bouwstenen van het leven te weten valt.
Zo weten we, nogmaals, dat elke hond op aarde afstamt van de wolf.
Er zijn 360 verschillende erkende hondenrassen in de wereld. Hoeveel daarvan zouden op de ark zijn geweest?
Naast al die hondenrassen, heb je ook dingo's, coyotes, vossen ... Ook die behoren genetisch gezien tot de wolf.
Dus hoeveel van alle hondachtigen zouden op de ark moeten zijn geweest om de variatie te krijgen die we nu hebben?
Twee wolven, een mannetje en een vrouwtje. That's it.
Hetzelfde geldt voor de katachtigen, de beren, enzovoorts. Wist je bijvoorbeeld dat paarden en zebra's eigenlijk gewoon hetzelfde dier zijn? En dat ze nu de mammoet proberen terug te fokken met olifanten? Omdat mammoeten simpelweg grote harige olifanten waren. Genetisch allemaal een en dezelfde groep. Door variatie en specialisatie zien ze er tegenwoordig anders uit, en in sommige gevallen, zoals bij de vos, is zelfs het aantal chromosomen veranderd en is onderlinge voortplanting steeds lastiger of onmogelijk geworden. Maar dat wil niet zeggen dat ook zij niet dezelfde voorouders hebben. Die hebben ze namelijk wel degelijk. Is de vos nu een 'evolutie' van de wolf (het lijkt wel pokémon)? Nee, simpelweg een variatie, een herschikking binnen die genenpoel die beter aangepast is aan zijn omgeving. Zo is de vos kleiner, wat handig uitkomt als er minder voedsel voor handen is. Elk organisme heeft een enorme ingebouwde capaciteit tot aanpassing aan zijn omgeving om te kunnen overleven. Hoe dat precies werkt, wordt nog volop onderzocht, maar bijvoorbeeld epigenetica speelt hierin waarschijnlijk een rol.
Creationisme gaat ervan uit dat God een hele reeks soorten heeft gecreëerd die zich 'naar hun aard' voortplanten. We kunnen observeren hoe enorm de mogelijkheden voor variatie uit een en hetzelfde organisme zijn. Dat blijkt vooral als de mens selectief gaat fokken. In de natuur is die variatie beperkter, omdat iets als een chihuahua nu eenmaal in weinig omstandigheden een grote kans op overleven heeft. Aangezien we observeren dat organismen veranderen op basis van de omgeving waarin ze leven, zal de variatie in de natuur beperkter zijn dan in een kunstmatig fokprogramma waarin we bepaalde genetische kenmerken proberen te dwingen om zich te uiten.
Maar stel je eens voor dat we met alle soorten hetzelfde zouden doen als met de hond. Dan zou je een gigantisch spectrum van dieren krijgen, in allerlei formaten, kleuren en vormen. Toch zouden we weten dat al die variatie afkomstig is van één gemeenschappelijke koppeltje voorouders van elke soort.
Creationisme trekt dus een grens bij die gemeenschappelijke voorouders die God heeft gecreëerd. Dat komt ook overeen met empirische observaties.
Evolutie gaat verder en zegt dat die grenzen niet bestaan, omdat toevallige mutaties nieuwe genen zouden kunnen creëren en toevallig tot succesvolle variaties zouden kunnen leiden. Dit is niet aangetoond en het enige waar toevallige mutaties toe lijken te leiden, is ziekte, handicaps, zwakte, en allerlei andere (soms zeer ernstige) problemen. Ook dat wordt steeds weer geobserveerd. Een toevallige mutatie kan rampzalig zijn. De meeste variatie die we zien, is dan ook niet het gevolg van toevallige mutaties, maar van reguliere voortplantingsprocessen en manieren waarop een organisme zich genetisch aan zijn omgeving kan aanpassen.
Ik heb geen enkele reden om te geloven in evolutie, omdat er geen bewijs is dat degelijke overschrijding van grenzen voorkomt of tot succesvolle variaties leidt.
Wat is het argument van de evolutionist? "Geef het genoeg tijd en de juiste omstandigheden, en dan gebeurt het wel".
En dan ben je dus niet meer met empirische wetenschap bezig, maar met speculatie en wensdenken. Of geloof, zo je wil.
Denk je dat inteelt geen rol zou hebben gespeeld binnen een evolutionair proces?quote:Op vrijdag 13 september 2024 08:50 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Verdiep je eens in inteelt en ga eens naar een kerk waar ze je niet hersenspoelen met leugens.
Nee, want volgens mij geloof jij in een spirituele vernietiging van ongelovigen; verbeter me maar als dat niet klopt. Jij beweerde alleen dat ik onder demonische invloeden was.quote:Op donderdag 12 september 2024 19:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Heb ik jou ooit de hel toegewezen, Haushofer?
Ik kan de manier waarop jij tegen gelovigen tekeer gaat moeilijk anders kwalificeren dan demonisch inderdaad. Maar misschien ben je wel zo van nature, dat kan natuurlijk ook. Ik weet niet wat er dan beter is.quote:Op vrijdag 13 september 2024 09:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, want volgens mij geloof jij in een spirituele vernietiging van ongelovigen; verbeter me maar als dat niet klopt. Jij beweerde alleen dat ik onder demonische invloeden was.
Dat valt dan al weer mee.
Is het Kwaad dus net zo fundamenteel als God?quote:Op vrijdag 13 september 2024 07:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik vergelijk het altijd met licht en donker. Als je het licht uitdoet, zit je in het donker. Donker bestaat alleen in de afwezigheid van licht. Het is aan ons om het licht weer in ons leven te laten om het kwaad in onszelf te verjagen.
Het betekent simpelweg dat God het kwaad niet veroorzaakt of ertoe aanzet of iets dergelijks.
Nee, want God is eeuwig en voor alles.quote:Op vrijdag 13 september 2024 09:20 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Is het Kwaad dan net zo fundamenteel als God?
Waar begint en houd het Kwaad dan op?quote:
In welke zin? Tijd? Ruimte?quote:Op vrijdag 13 september 2024 09:21 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Waar begint en houd het Kwaad dan op?
Sure, doe allemaal maar.quote:Op vrijdag 13 september 2024 09:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In welke zin? Tijd? Ruimte?
Ik zal een poging wagen, het lijkt me nogal een complexe vraag. Het kwaad begint bij de verwerping van God. En het eindigt bij de omarming van God.quote:
Dat geloof ik ook wel. Maar toch blijft me één ding kwellen. Ik noem als voorbeeld de pest. Een derde van de Europese bevolking werd weggevaagd. Gezinnen werden uit elkaar gerukt. In die tijd baden de mensen veel meer dan toen. En toch bood God geen hulp. Je mag best weten dat ik God daar heel erg kwalijk om neem, en mocht ik hem ontmoeten na mijn dood, dan zal ik hem daar zeker over aanspreken. Als familie/vrienden mijn hulp vragen als zij in nood zitten, laat ik ze ook niet barsten. En ook in de bijbel staat: Als een kind zijn vader om een brood vraagt, zal hij zijn kind dan een steen geven?quote:Op vrijdag 13 september 2024 07:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het betekent simpelweg dat God het kwaad niet veroorzaakt of ertoe aanzet of iets dergelijks.
Ik vergelijk het altijd met licht en donker. Als je het licht uitdoet, zit je in het donker. Donker bestaat alleen in de afwezigheid van licht. Het is aan ons om het licht weer in ons leven te laten om het kwaad in onszelf te verjagen.
De hele wereldgeschiedenis is een aaneenschakeling van tragedies, pijn en onrecht. Het is normaal om daar boos, teleurgesteld en droevig over te raken denk ik.quote:Op vrijdag 13 september 2024 09:24 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Dat geloof ik ook wel. Maar toch blijft me één ding kwellen. Ik noem als voorbeeld de pest. Een derde van de Europese bevolking werd weggevaagd. Gezinnen werden uit elkaar gerukt. In die tijd baden de mensen veel meer dan toen. En toch bood God geen hulp. Je mag best weten dat ik God daar heel erg kwalijk om neem, en mocht ik hem ontmoeten na mijn dood, dan zal ik hem daar zeker over aanspreken. Als familie/vrienden mijn hulp vragen als zij in nood zitten, laat ik ze ook niet barsten. En ook in de bijbel staat: Als een kind zijn vader om een brood vraagt, zal hij zijn kind dan een steen geven?
Dat mag je vinden, maar als je het geloof kritisch benadert, kom je onherroepelijk uit op vragen over de oorspronog van de mens, de dood, enzovoorts. Sommige mensen, waaronder ikzelf, kunnen die kwesties moeilijker negeren. Daarom blijf ik zoeken tot ik er een fatsoenlijk antwoord op heb, en omdat ik weet dat veel mensen zichzelf dezelfde vragen stellen, deel ik mijn antwoorden ook graag met anderen, in de hoop dat ze er wat aan hebben.quote:Dan nog even over de discussie over schepping en evolutie: Ik denk van mijn kant, waar maken mensen zich eigenlijk druk om. Het is geweest. En of het nou dit was of dat, wat maakt dat nou uit? Het is leuk voor de wetenschap, maar meer ook zeker niet. Bij religie gaat het alleen om het geloof, niet om standpunten hoe het leven zich ontwikkeld heeft. Ik vind dat een totaal oninteressante discussie.
Ja, of denk aan al dat dierenleed: al die dieren waarvan God heeft opgedragen om aan Hem te offeren omdat... ja, waarom eigenlijk?quote:Op vrijdag 13 september 2024 09:36 schreef Bassie48 het volgende:
Is God "het Goede" en niet "het Kwaad"?
Wat moet je in godsnaam met een God die toestaat dat kleine kindertjes hersenkanker krijgen? Ze hebben niet eens de tijd gehad Hem te loven en te eren.
Ik ga niet "tekeer": ik geef kritiek. Kritiek die jij, zoals je dat heel treffend zegt, moeilijk anders kunt duiden. Dat deden een aantal kerkvaders vele eeuwen voor je overigens ook al zo.quote:Op vrijdag 13 september 2024 09:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik kan de manier waarop jij tegen gelovigen tekeer gaat moeilijk anders kwalificeren dan demonisch inderdaad. Maar misschien ben je wel zo van nature, dat kan natuurlijk ook. Ik weet niet wat er dan beter is.
Het probleem met jouw kritiek is dat jij personen aanvalt door ze narcisten, psychopaten en weet ik veel wat nog meer te noemen. Dat is geen inhoudelijke kritiek. Neem eens verantwoordelijkheid voor je eigen uitspraken in plaats van steeds de vermoorde onschuld te spelen.quote:Op vrijdag 13 september 2024 09:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ga niet "tekeer": ik geef kritiek. Kritiek die jij, zoals je dat heel treffend zegt, moeilijk anders kunt duiden. Dat deden een aantal kerkvaders vele eeuwen voor je overigens ook al zo.
Hier zit een het is 'zwart op wit' aanname achter.quote:Op vrijdag 13 september 2024 08:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Denk je dat inteelt geen rol zou hebben gespeeld binnen een evolutionair proces?
Waar noem ik wie psychopaat?quote:Op vrijdag 13 september 2024 09:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het probleem met jouw kritiek is dat jij personen aanvalt door ze narcisten, psychopaten en weet ik veel wat nog meer te noemen. Dat is geen inhoudelijke kritiek.
Nietszeggende reactie.quote:Op vrijdag 13 september 2024 09:54 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Hier zit een het is 'zwart op wit' aanname achter.
Zoals ik zei, vermoorde onschuld.quote:Op vrijdag 13 september 2024 09:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waar noem ik wie psychopaat?
Volgens mij geef ik verder wel inhoudelijke kritiek. Je doet nu net alsof ik alleen maar ad hominems afvuur. Anderen moeten maar bepalen in hoeverre dat klopt
Nee, geen vermoorde onschuld. Het klopt dat ik de denkbeelden van christenfundamentalisten vaak nogal narcistisch vind overkomen, en dat ik die indruk ook bij jou heb. Maar nogmaals: in welk topic heb ik wie precies een psychopaat genoemd? Dat kan ik me eerlijk niet herinnerenquote:Op vrijdag 13 september 2024 10:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zoals ik zei, vermoorde onschuld.
Je zou misschien eens wat beter bij moeten houden wat voor dingen je allemaal uitkraamt tegen andere mensen.
Ik denk niet dat ik dat via een of andere zoekfunctie ga terugvinden. Als het niet psychopaat was, dan was het wel iets soortgelijks om andere mensen te denigreren. Je hebt er nogal een handje van om de psychologenpet op te zetten, dat weet je zelf ook wel. Terwijl je daar geen enkele kwalificatie voor hebt.quote:Op vrijdag 13 september 2024 10:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, geen vermoorde onschuld. Het klopt dat ik de denkbeelden van christenfundamentalisten vaak nogal narcistisch vind overkomen, en dat ik die indruk ook bij jou heb. Maar nogmaals: waar heb ik wie precies een psychopaat genoemd? Dat kan ik me eerlijk niet herinneren
Ok, je kunt het niet terugvinden, "dus zal het wel iets anders kwalijks zijn". Helder.quote:Op vrijdag 13 september 2024 10:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik denk niet dat ik dat via een of andere zoekfunctie ga terugvinden. Als het niet psychopaat was, dan was het wel iets soortgelijks om andere mensen te denigreren.
Jij zet net zo met al je creationistische claims de geologen-, natuurkundigen- en biologenpet op terwijl je daar geen enkele kwalificatie voor hebt. En dan heb ik het nog niet eens over al die complottheorieën die je hier spuit. Waarom vind je dat wel gerechtvaardigd, dan? Ik ben oprecht benieuwd hoe je dat zietquote:Op vrijdag 13 september 2024 10:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je hebt er nogal een handje van om de psychologenpet op te zetten, dat weet je zelf ook wel. Terwijl je daar geen enkele kwalificatie voor hebt.
Ik ga echt geen uren besteden aan het teruglezen van de drek die je hier allemaal hebt geplaatst, sorry. Wij zitten al jaren op dit forum, mijn uitspraken daarover zijn op jaren ervaring met jou gebaseerd.quote:Op vrijdag 13 september 2024 10:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ok, je kunt het niet terugvinden, "dus zal het wel iets anders kwalijks zijn". Helder.
Dat hoeft ook niet. Het lijkt me alleen fair om dat soort beschuldigingen achterwege te laten als je ze niet kunt hardmaken.quote:Op vrijdag 13 september 2024 10:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik ga echt geen uren besteden aan het teruglezen van de drek die je hier allemaal hebt geplaatst, sorry.
Ik spreek uit herinneringen. Je hebt zoveel rare uitspraken gedaan die ik me ook niet allemaal letterlijk meer herinner, maar de strekking is wat mij betreft duidelijk.quote:Op vrijdag 13 september 2024 10:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat hoeft ook niet. Het lijkt me alleen fair om dat soort beschuldigingen achterwege te laten als je ze niet kunt hardmaken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |