Nee, want God is eeuwig en voor alles.quote:Op vrijdag 13 september 2024 09:20 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Is het Kwaad dan net zo fundamenteel als God?
Waar begint en houd het Kwaad dan op?quote:
In welke zin? Tijd? Ruimte?quote:Op vrijdag 13 september 2024 09:21 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Waar begint en houd het Kwaad dan op?
Sure, doe allemaal maar.quote:Op vrijdag 13 september 2024 09:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In welke zin? Tijd? Ruimte?
Ik zal een poging wagen, het lijkt me nogal een complexe vraag. Het kwaad begint bij de verwerping van God. En het eindigt bij de omarming van God.quote:
Dat geloof ik ook wel. Maar toch blijft me één ding kwellen. Ik noem als voorbeeld de pest. Een derde van de Europese bevolking werd weggevaagd. Gezinnen werden uit elkaar gerukt. In die tijd baden de mensen veel meer dan toen. En toch bood God geen hulp. Je mag best weten dat ik God daar heel erg kwalijk om neem, en mocht ik hem ontmoeten na mijn dood, dan zal ik hem daar zeker over aanspreken. Als familie/vrienden mijn hulp vragen als zij in nood zitten, laat ik ze ook niet barsten. En ook in de bijbel staat: Als een kind zijn vader om een brood vraagt, zal hij zijn kind dan een steen geven?quote:Op vrijdag 13 september 2024 07:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het betekent simpelweg dat God het kwaad niet veroorzaakt of ertoe aanzet of iets dergelijks.
Ik vergelijk het altijd met licht en donker. Als je het licht uitdoet, zit je in het donker. Donker bestaat alleen in de afwezigheid van licht. Het is aan ons om het licht weer in ons leven te laten om het kwaad in onszelf te verjagen.
De hele wereldgeschiedenis is een aaneenschakeling van tragedies, pijn en onrecht. Het is normaal om daar boos, teleurgesteld en droevig over te raken denk ik.quote:Op vrijdag 13 september 2024 09:24 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Dat geloof ik ook wel. Maar toch blijft me één ding kwellen. Ik noem als voorbeeld de pest. Een derde van de Europese bevolking werd weggevaagd. Gezinnen werden uit elkaar gerukt. In die tijd baden de mensen veel meer dan toen. En toch bood God geen hulp. Je mag best weten dat ik God daar heel erg kwalijk om neem, en mocht ik hem ontmoeten na mijn dood, dan zal ik hem daar zeker over aanspreken. Als familie/vrienden mijn hulp vragen als zij in nood zitten, laat ik ze ook niet barsten. En ook in de bijbel staat: Als een kind zijn vader om een brood vraagt, zal hij zijn kind dan een steen geven?
Dat mag je vinden, maar als je het geloof kritisch benadert, kom je onherroepelijk uit op vragen over de oorspronog van de mens, de dood, enzovoorts. Sommige mensen, waaronder ikzelf, kunnen die kwesties moeilijker negeren. Daarom blijf ik zoeken tot ik er een fatsoenlijk antwoord op heb, en omdat ik weet dat veel mensen zichzelf dezelfde vragen stellen, deel ik mijn antwoorden ook graag met anderen, in de hoop dat ze er wat aan hebben.quote:Dan nog even over de discussie over schepping en evolutie: Ik denk van mijn kant, waar maken mensen zich eigenlijk druk om. Het is geweest. En of het nou dit was of dat, wat maakt dat nou uit? Het is leuk voor de wetenschap, maar meer ook zeker niet. Bij religie gaat het alleen om het geloof, niet om standpunten hoe het leven zich ontwikkeld heeft. Ik vind dat een totaal oninteressante discussie.
Ja, of denk aan al dat dierenleed: al die dieren waarvan God heeft opgedragen om aan Hem te offeren omdat... ja, waarom eigenlijk?quote:Op vrijdag 13 september 2024 09:36 schreef Bassie48 het volgende:
Is God "het Goede" en niet "het Kwaad"?
Wat moet je in godsnaam met een God die toestaat dat kleine kindertjes hersenkanker krijgen? Ze hebben niet eens de tijd gehad Hem te loven en te eren.
Ik ga niet "tekeer": ik geef kritiek. Kritiek die jij, zoals je dat heel treffend zegt, moeilijk anders kunt duiden. Dat deden een aantal kerkvaders vele eeuwen voor je overigens ook al zo.quote:Op vrijdag 13 september 2024 09:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik kan de manier waarop jij tegen gelovigen tekeer gaat moeilijk anders kwalificeren dan demonisch inderdaad. Maar misschien ben je wel zo van nature, dat kan natuurlijk ook. Ik weet niet wat er dan beter is.
Het probleem met jouw kritiek is dat jij personen aanvalt door ze narcisten, psychopaten en weet ik veel wat nog meer te noemen. Dat is geen inhoudelijke kritiek. Neem eens verantwoordelijkheid voor je eigen uitspraken in plaats van steeds de vermoorde onschuld te spelen.quote:Op vrijdag 13 september 2024 09:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ga niet "tekeer": ik geef kritiek. Kritiek die jij, zoals je dat heel treffend zegt, moeilijk anders kunt duiden. Dat deden een aantal kerkvaders vele eeuwen voor je overigens ook al zo.
Hier zit een het is 'zwart op wit' aanname achter.quote:Op vrijdag 13 september 2024 08:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Denk je dat inteelt geen rol zou hebben gespeeld binnen een evolutionair proces?
Waar noem ik wie psychopaat?quote:Op vrijdag 13 september 2024 09:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het probleem met jouw kritiek is dat jij personen aanvalt door ze narcisten, psychopaten en weet ik veel wat nog meer te noemen. Dat is geen inhoudelijke kritiek.
Nietszeggende reactie.quote:Op vrijdag 13 september 2024 09:54 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Hier zit een het is 'zwart op wit' aanname achter.
Zoals ik zei, vermoorde onschuld.quote:Op vrijdag 13 september 2024 09:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waar noem ik wie psychopaat?
Volgens mij geef ik verder wel inhoudelijke kritiek. Je doet nu net alsof ik alleen maar ad hominems afvuur. Anderen moeten maar bepalen in hoeverre dat klopt
Nee, geen vermoorde onschuld. Het klopt dat ik de denkbeelden van christenfundamentalisten vaak nogal narcistisch vind overkomen, en dat ik die indruk ook bij jou heb. Maar nogmaals: in welk topic heb ik wie precies een psychopaat genoemd? Dat kan ik me eerlijk niet herinnerenquote:Op vrijdag 13 september 2024 10:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zoals ik zei, vermoorde onschuld.
Je zou misschien eens wat beter bij moeten houden wat voor dingen je allemaal uitkraamt tegen andere mensen.
Ik denk niet dat ik dat via een of andere zoekfunctie ga terugvinden. Als het niet psychopaat was, dan was het wel iets soortgelijks om andere mensen te denigreren. Je hebt er nogal een handje van om de psychologenpet op te zetten, dat weet je zelf ook wel. Terwijl je daar geen enkele kwalificatie voor hebt.quote:Op vrijdag 13 september 2024 10:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, geen vermoorde onschuld. Het klopt dat ik de denkbeelden van christenfundamentalisten vaak nogal narcistisch vind overkomen, en dat ik die indruk ook bij jou heb. Maar nogmaals: waar heb ik wie precies een psychopaat genoemd? Dat kan ik me eerlijk niet herinneren
Ok, je kunt het niet terugvinden, "dus zal het wel iets anders kwalijks zijn". Helder.quote:Op vrijdag 13 september 2024 10:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik denk niet dat ik dat via een of andere zoekfunctie ga terugvinden. Als het niet psychopaat was, dan was het wel iets soortgelijks om andere mensen te denigreren.
Jij zet net zo met al je creationistische claims de geologen-, natuurkundigen- en biologenpet op terwijl je daar geen enkele kwalificatie voor hebt. En dan heb ik het nog niet eens over al die complottheorieën die je hier spuit. Waarom vind je dat wel gerechtvaardigd, dan? Ik ben oprecht benieuwd hoe je dat zietquote:Op vrijdag 13 september 2024 10:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je hebt er nogal een handje van om de psychologenpet op te zetten, dat weet je zelf ook wel. Terwijl je daar geen enkele kwalificatie voor hebt.
Ik ga echt geen uren besteden aan het teruglezen van de drek die je hier allemaal hebt geplaatst, sorry. Wij zitten al jaren op dit forum, mijn uitspraken daarover zijn op jaren ervaring met jou gebaseerd.quote:Op vrijdag 13 september 2024 10:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ok, je kunt het niet terugvinden, "dus zal het wel iets anders kwalijks zijn". Helder.
Dat hoeft ook niet. Het lijkt me alleen fair om dat soort beschuldigingen achterwege te laten als je ze niet kunt hardmaken.quote:Op vrijdag 13 september 2024 10:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik ga echt geen uren besteden aan het teruglezen van de drek die je hier allemaal hebt geplaatst, sorry.
Ik spreek uit herinneringen. Je hebt zoveel rare uitspraken gedaan die ik me ook niet allemaal letterlijk meer herinner, maar de strekking is wat mij betreft duidelijk.quote:Op vrijdag 13 september 2024 10:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat hoeft ook niet. Het lijkt me alleen fair om dat soort beschuldigingen achterwege te laten als je ze niet kunt hardmaken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |