abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214966826
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 09:20 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Is het Kwaad dan net zo fundamenteel als God?
Nee, want God is eeuwig en voor alles.
pi_214966835
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 09:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nee, want God is eeuwig.
Waar begint en houd het Kwaad dan op?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_214966842
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 09:21 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Waar begint en houd het Kwaad dan op?
In welke zin? Tijd? Ruimte?
pi_214966848
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 09:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
In welke zin? Tijd? Ruimte?
Sure, doe allemaal maar.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_214966855
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 09:23 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Sure, doe allemaal maar.
Ik zal een poging wagen, het lijkt me nogal een complexe vraag. Het kwaad begint bij de verwerping van God. En het eindigt bij de omarming van God.
pi_214966858
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 07:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Het betekent simpelweg dat God het kwaad niet veroorzaakt of ertoe aanzet of iets dergelijks.

Ik vergelijk het altijd met licht en donker. Als je het licht uitdoet, zit je in het donker. Donker bestaat alleen in de afwezigheid van licht. Het is aan ons om het licht weer in ons leven te laten om het kwaad in onszelf te verjagen.
Dat geloof ik ook wel. Maar toch blijft me één ding kwellen. Ik noem als voorbeeld de pest. Een derde van de Europese bevolking werd weggevaagd. Gezinnen werden uit elkaar gerukt. In die tijd baden de mensen veel meer dan toen. En toch bood God geen hulp. Je mag best weten dat ik God daar heel erg kwalijk om neem, en mocht ik hem ontmoeten na mijn dood, dan zal ik hem daar zeker over aanspreken. Als familie/vrienden mijn hulp vragen als zij in nood zitten, laat ik ze ook niet barsten. En ook in de bijbel staat: Als een kind zijn vader om een brood vraagt, zal hij zijn kind dan een steen geven?

Dan nog even over de discussie over schepping en evolutie: Ik denk van mijn kant, waar maken mensen zich eigenlijk druk om. Het is geweest. En of het nou dit was of dat, wat maakt dat nou uit? Het is leuk voor de wetenschap, maar meer ook zeker niet. Bij religie gaat het alleen om het geloof, niet om standpunten hoe het leven zich ontwikkeld heeft. Ik vind dat een totaal oninteressante discussie.
pi_214966905
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 09:24 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Dat geloof ik ook wel. Maar toch blijft me één ding kwellen. Ik noem als voorbeeld de pest. Een derde van de Europese bevolking werd weggevaagd. Gezinnen werden uit elkaar gerukt. In die tijd baden de mensen veel meer dan toen. En toch bood God geen hulp. Je mag best weten dat ik God daar heel erg kwalijk om neem, en mocht ik hem ontmoeten na mijn dood, dan zal ik hem daar zeker over aanspreken. Als familie/vrienden mijn hulp vragen als zij in nood zitten, laat ik ze ook niet barsten. En ook in de bijbel staat: Als een kind zijn vader om een brood vraagt, zal hij zijn kind dan een steen geven?
De hele wereldgeschiedenis is een aaneenschakeling van tragedies, pijn en onrecht. Het is normaal om daar boos, teleurgesteld en droevig over te raken denk ik.

Ik heb zelf ook geleden en leed bij veel mensen om mij heen gezien. Dan vraag je je soms ook af, God, waarom laat je dit toe? Hoe kun je niets doen? Dan had ik soms ook zin om het bijltje erbij neer te gooien. Of werd ik ziedend kwaad.

Toch hebben we dankzij het verzoenoffer van Christus een duidelijk beeld van de motieven van God: dat is de mens uiteindelijk van de dood redden, en een beter leven geven in een nieuwe wereld waar Hij regeert, en waar al die vreselijke dingen dus niet meer voorkomen.

Ook heeft God zich niet onttrokken aan ons leed, maar zelf in een lichaam geleden, en gestorven, en daarbij alle woede van God over al het kwaad in de wereld op zijn schouders gedragen, en er de prijs voor betaald.

Dus ja, leed is aanwezig. Maar God heeft in ons leed gedeeld, en belooft er een dag een einde aan te maken, wanneer de tijd daarvoor rijp is.

Ook heeft God ons bepaalde instructies gegeven over hoe we bepaald leed kunnen voorkomen of verzachten, bijvoorbeeld over welke dingen we wel en niet moeten eten, dat we ons moeten wassen, hygiënische praktijken aanleren over hoe we onze behoeften doen, dat we de afwas moeten doen, hoe we met ziekte om moeten gaan, enzovoorts. Dat staat allemaal in de wet van Mozes. Het was niet voor niets dat men de joden ervan beschuldigde dat die de pest hadden veroorzaakt. Zij praktiseerden bijbelse wetten en waren daardoor beter beschermd tegen bepaalde ziekten. Zie bijv. https://en.wikipedia.org/(...)towns%20and%20cities.

Als gelovigen spoort God ons aan op Hem te vertrouwen, en simpelweg te doen wat Hij van ons vraagt. Het leed in de wereld is voor ons geen excuus om niet het goede te doen. Dat druist vaak in tegen onze menselijke emoties, maar dat is dan ook de innerlijke strijd van ons vlees tegen Gods geest.

quote:
Dan nog even over de discussie over schepping en evolutie: Ik denk van mijn kant, waar maken mensen zich eigenlijk druk om. Het is geweest. En of het nou dit was of dat, wat maakt dat nou uit? Het is leuk voor de wetenschap, maar meer ook zeker niet. Bij religie gaat het alleen om het geloof, niet om standpunten hoe het leven zich ontwikkeld heeft. Ik vind dat een totaal oninteressante discussie.
Dat mag je vinden, maar als je het geloof kritisch benadert, kom je onherroepelijk uit op vragen over de oorspronog van de mens, de dood, enzovoorts. Sommige mensen, waaronder ikzelf, kunnen die kwesties moeilijker negeren. Daarom blijf ik zoeken tot ik er een fatsoenlijk antwoord op heb, en omdat ik weet dat veel mensen zichzelf dezelfde vragen stellen, deel ik mijn antwoorden ook graag met anderen, in de hoop dat ze er wat aan hebben.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ali_Kannibali op 13-09-2024 09:39:22 ]
pi_214966939
Is God "het Goede" en niet "het Kwaad"?

Wat moet je in godsnaam met een God die toestaat dat kleine kindertjes hersenkanker krijgen? Ze hebben niet eens de tijd gehad Hem te loven en te eren.
pi_214967024
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 09:36 schreef Bassie48 het volgende:
Is God "het Goede" en niet "het Kwaad"?

Wat moet je in godsnaam met een God die toestaat dat kleine kindertjes hersenkanker krijgen? Ze hebben niet eens de tijd gehad Hem te loven en te eren.
Ja, of denk aan al dat dierenleed: al die dieren waarvan God heeft opgedragen om aan Hem te offeren omdat... ja, waarom eigenlijk?

Maar gelukkig vroeg God geen mensenoffers. Of, nou ja, er was dan wel weer één mensenoffer nodig om al die dieroffers onnodig te maken omdat het bloed van Jezus een grotere houdbaarheidsdatum had dan dierlijk bloed.

Zie ook Seth Andrews "Christianity's obsession with blood.

Ook weer zo'n iemand die bezeten is door demonen, natuurlijk. Of van zichzelf zo in-en-in slecht is dat hij dit soort kritiek op het christendom geeft. Hoe bezeten moet je wel niet zijn om dit soort Goddelijke logica te bekritiseren? :P
pi_214967034
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 09:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik kan de manier waarop jij tegen gelovigen tekeer gaat moeilijk anders kwalificeren dan demonisch inderdaad. Maar misschien ben je wel zo van nature, dat kan natuurlijk ook. Ik weet niet wat er dan beter is.
Ik ga niet "tekeer": ik geef kritiek. Kritiek die jij, zoals je dat heel treffend zegt, moeilijk anders kunt duiden. Dat deden een aantal kerkvaders vele eeuwen voor je overigens ook al zo.
pi_214967043
God heeft ons helemaal geen instructies gegeven over "hoe te leven."
Vroeger hebben onbekende mensen iets op papier gezet en uit deze discutabele bron is een hele geloofsgemeenschap ontstaan.

In een seculier wereldbeeld (de mijne) is er geen goddelijke bron van instructies over hoe te leven. Morele richtlijnen komen voort uit menselijke redenering, ethiek, en sociale contracten, waarbij wordt gekeken naar wat het beste is voor de mensheid op basis van wederzijds respect en rationeel denken.
pi_214967048
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 09:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ik ga niet "tekeer": ik geef kritiek. Kritiek die jij, zoals je dat heel treffend zegt, moeilijk anders kunt duiden. Dat deden een aantal kerkvaders vele eeuwen voor je overigens ook al zo.
Het probleem met jouw kritiek is dat jij personen aanvalt door ze narcisten, psychopaten en weet ik veel wat nog meer te noemen. Dat is geen inhoudelijke kritiek. Neem eens verantwoordelijkheid voor je eigen uitspraken in plaats van steeds de vermoorde onschuld te spelen.
  vrijdag 13 september 2024 @ 09:54:08 #288
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_214967097
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 08:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Denk je dat inteelt geen rol zou hebben gespeeld binnen een evolutionair proces?
Hier zit een het is 'zwart op wit' aanname achter.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_214967121
Iemand benoemen als narcist of psychopaat is heel rationeel, vooral als die ander duidelijk een narcist of psychopaat is.
pi_214967133
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 09:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Het probleem met jouw kritiek is dat jij personen aanvalt door ze narcisten, psychopaten en weet ik veel wat nog meer te noemen. Dat is geen inhoudelijke kritiek.
Waar noem ik wie psychopaat?

Volgens mij geef ik verder wel inhoudelijke kritiek. Je doet nu net alsof ik alleen maar ad hominems afvuur. Anderen moeten maar bepalen in hoeverre dat klopt :)
pi_214967145
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 09:54 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Hier zit een het is 'zwart op wit' aanname achter.
Nietszeggende reactie.
pi_214967163
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 09:56 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Waar noem ik wie psychopaat?

Volgens mij geef ik verder wel inhoudelijke kritiek. Je doet nu net alsof ik alleen maar ad hominems afvuur. Anderen moeten maar bepalen in hoeverre dat klopt :)
Zoals ik zei, vermoorde onschuld.

Je zou misschien eens wat beter bij moeten houden wat voor dingen je allemaal uitkraamt tegen andere mensen. Daar is regelmatig inderdaad weinig inhoudelijks aan.

Maar goed, ik ga mijn tijd niet verspillen aan iemand die duidelijk geen verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen gedrag.
pi_214967176
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 10:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Zoals ik zei, vermoorde onschuld.

Je zou misschien eens wat beter bij moeten houden wat voor dingen je allemaal uitkraamt tegen andere mensen.
Nee, geen vermoorde onschuld. Het klopt dat ik de denkbeelden van christenfundamentalisten vaak nogal narcistisch vind overkomen, en dat ik die indruk ook bij jou heb. Maar nogmaals: in welk topic heb ik wie precies een psychopaat genoemd? Dat kan ik me eerlijk niet herinneren :)
pi_214967183
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 10:01 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Nee, geen vermoorde onschuld. Het klopt dat ik de denkbeelden van christenfundamentalisten vaak nogal narcistisch vind overkomen, en dat ik die indruk ook bij jou heb. Maar nogmaals: waar heb ik wie precies een psychopaat genoemd? Dat kan ik me eerlijk niet herinneren :)
Ik denk niet dat ik dat via een of andere zoekfunctie ga terugvinden. Als het niet psychopaat was, dan was het wel iets soortgelijks om andere mensen te denigreren. Je hebt er nogal een handje van om de psychologenpet op te zetten, dat weet je zelf ook wel. Terwijl je daar geen enkele kwalificatie voor hebt.
pi_214967197
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 10:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik denk niet dat ik dat via een of andere zoekfunctie ga terugvinden. Als het niet psychopaat was, dan was het wel iets soortgelijks om andere mensen te denigreren.
Ok, je kunt het niet terugvinden, "dus zal het wel iets anders kwalijks zijn". Helder.

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 10:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je hebt er nogal een handje van om de psychologenpet op te zetten, dat weet je zelf ook wel. Terwijl je daar geen enkele kwalificatie voor hebt.
Jij zet net zo met al je creationistische claims de geologen-, natuurkundigen- en biologenpet op terwijl je daar geen enkele kwalificatie voor hebt. En dan heb ik het nog niet eens over al die complottheorieën die je hier spuit. Waarom vind je dat wel gerechtvaardigd, dan? Ik ben oprecht benieuwd hoe je dat ziet :) Of geldt dat alleen als het over jouw specifieke vakgebied gaat waar jij in bent geschoold?
pi_214967205
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 10:04 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ok, je kunt het niet terugvinden, "dus zal het wel iets anders kwalijks zijn". Helder.
Ik ga echt geen uren besteden aan het teruglezen van de drek die je hier allemaal hebt geplaatst, sorry. Wij zitten al jaren op dit forum, mijn uitspraken daarover zijn op jaren ervaring met jou gebaseerd.
pi_214967211
Etto schreef iets over psychopathologisch
pi_214967212
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 10:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik ga echt geen uren besteden aan het teruglezen van de drek die je hier allemaal hebt geplaatst, sorry.
Dat hoeft ook niet. Het lijkt me alleen fair om dat soort beschuldigingen achterwege te laten als je ze niet kunt hardmaken.
pi_214967243
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 10:06 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Dat hoeft ook niet. Het lijkt me alleen fair om dat soort beschuldigingen achterwege te laten als je ze niet kunt hardmaken.
Ik spreek uit herinneringen. Je hebt zoveel rare uitspraken gedaan die ik me ook niet allemaal letterlijk meer herinner, maar de strekking is wat mij betreft duidelijk.

Als ik zeg dat je dat soort dingen zegt onder demonische invloeden, doe ik dat om je er bewust van te maken dat de koers die je vaart gevaarlijk is. Niet in mijn belang, maar in jouw belang, en omdat elke andere poging om je daar bewust van te maken tot niets heeft geleid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')