abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214956524
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 22:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Jammer dat je in je laatste posts alweer met dit soort opmerkingen komt. Wat zegt de katholieke kerk over de dood van die kinderen?
Die hebben nog heel handig 'limbo' ingebouwd; dat krijg je wanneer je een Augustinus hebt die met zijn eigen leer in de knel raakt.

Uiteraard hoef ik denk ik niet te bewijzen dat ik geen Ultramontaan ben; mijn blijvende aanhankelijkheid jegens het RKK heeft te maken met haar appel op WERKEN, niet slechts GELOOF.

Een primitieve bisschop die ongedoopte kinderen niet in gewijde grond wil begraven, daar voel ik niets dan minachting voor.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214956533
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 22:49 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Die hebben nog heel handig 'limbo' ingebouwd; dat krijg je wanneer je een Augustinus hebt die met zijn eigen leer in de knel raakt.

Uiteraard hoef ik denk ik niet te bewijzen dat ik geen Ultramontaan ben; mijn blijvende aanhankelijkheid jegens het RKK heeft te maken met haar appel op WERKEN, niet slechts GELOOF.

Een primitieve bisschop die ongedoopte kinderen niet in gewijde grond wil begraven, daar voel ik niets dan minachting voor.
Dus je bent een cherrypickende katholiek, duidelijk. Want Gods ware moederkerk kan het mishebben als je het ermee oneens bent, dan ben je zelf door God geïnspireerd?
pi_214956537
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 22:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dus je bent een cherrypickende katholiek, duidelijk. Want Gods ware moederkerk kan het mishebben als je het ermee oneens bent, dan ben je zelf door God geïnspireerd?
Nogal ja.

Wat heet: zou willen dat Pelagius gewonnen had.

Mijn onenigheid met leerpunten van welke 'ware religie' dan ook is verder vooral geïnspireerd door mijn door God gegeven verstand.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214956558
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 22:51 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nogal ja.

Wat heet: zou willen dat Pelagius gewonnen had.

Mijn onenigheid met leerpunten van welke 'ware religie' dan ook is verder vooral geïnspireerd door mijn door God gegeven verstand.
En de paus zegt dat zijn verstand door God is ingegeven, en dat hij daarom een redelijke spreekbuis voor moraal is.

Hoe weet je nu dat jij gelijk hebt? En maak je jezelf daarmee niet hoger dan de paus? En zo ja, waarom noem je jezelf dan een katholiek? Volgens de katholieke tradities ben je een ketter, vervloekt en verdien je de doodstraf.
pi_214956592
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 22:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
En de paus zegt dat zijn verstand door God is ingegeven, en dat hij daarom een redelijke spreekbuis voor de rede is.

Hoe weet je nu dat jij gelijk hebt? En maak je jezelf daarmee niet hoger dan de paus? En zo ja, waarom noem je jezelf dan een katholiek?
Omdat mijn cultuur, mijn afkomst, mijn identiteit ermee verweven is en, zoals reeds gesteld, ik waarde hecht aan de boodschap van WERKEN.

De Paus zal overigens vooral beweren dat hij in directe opvolging staat van Petrus en daar zijn inspiratie vandaan haalt.

Punt is: ik verkondig geen absolute waarheden, zoals de Paus, zoals jij, zoals al die religieuzen die menen 'de waarheid' wel te weten en het ook nodig vinden anderen tot een zaak te bekeren, omdat je anders niet deugt of omdat je in het hiernamaals met sancties te maken krijgt.

Al helemaal niet wanneer die waarheid slechts gebaseerd is op een tekst, een boek of een openbaring.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214956594
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 22:55 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Omdat mijn cultuur, mijn afkomst, mijn identiteit ermee verweven is en, zoals reeds gesteld, ik waarde hecht aan de boodschap van WERKEN.

De Paus zal overigens vooral beweren dat hij in directe opvolging staat van Petrus en daar zijn inspiratie vandaan haalt.

Punt is: ik verkondig geen absolute waarheden, zoals de Paus, zoals jij, zoals al die religieuzen die mensen 'de waarheid' wel te weten. Al helemaal niet wanneer die waarheid slechts gebaseerd is op een tekst, een boek of een openbaring.
Dus je bent een culturele katholiek. Geen echte katholiek.

Geloof je eigenlijk wel in God?
pi_214956608
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 22:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dus je bent een cultureel katholiek. Geen echte katholiek.

Geloof je eigenlijk wel in God?
Uiteraard, en in de term cultureel katholiek kan ik me al jaren vinden. Of dat echt is of niet, is niet echt iets waar ik wakker van lig.

Onder fervente papenhaters word ik Roomser dan de paus; onder orthodoxe papen een fervente ketter.

Wellicht kan ik niet zo goed tegen extremisme, dictatoriaal denken en lieden die menen 'De Waarheid' te snappen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214956616
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 22:57 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Uiteraard, en in de term cultureel katholiek kan ik me al jaren vinden. Of dat echt is of niet, is niet echt iets waar ik wakker van lig.

Onder fervente papenhaters word ik Roomser dan de paus; onder orthodoxe papen een fervente ketter.

Wellicht kan ik niet zo goed tegen extremisme, dictatoriaal denken en lieden die menen 'De Waarheid' te snappen.
Als je in God gelooft, waarom twijfel je dan aan Zijn oordelen en daden?
pi_214956646
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 22:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Als je in God gelooft, waarom twijfel je dan aan Zijn oordelen en daden?
Omdat ik niet geloof in Bijbelse onfeilbaarheid... Sola Scriptura, zo je wil. Of in interpretaties daarvan, die steevast te herleiden zijn tot zaken zo letterlijk mogelijk willen lezen.

Lijkt me ook nogal link. Dan krijg je inderdaad types als Craig die met droge ogen beweren dat het in sommige gevallen best OK is om kinderen te doden.

Sorry, daar zie ik niets goddelijks in.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214956648
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 23:00 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Omdat ik niet geloof in Bijbelse onfeilbaarheid... Sola Scriptura, zo je wil. Of in interpretaties daarvan, die steevast te herleiden zijn tot zaken zo letterlijk mogelijk willen lezen.

Lijkt me ook nogal link. Dan krijg je inderdaad types als Craig die met droge ogen beweren dat het in sommige gevallen best OK is om kinderen te doden.

Sorry, daar zie ik niets goddelijks in.
Dus je gelooft niet dat God opdracht gaf tot de vernietiging van die volkeren inclusief de kinderen?

Waar baseer je dat op? Cherrypicking?
pi_214956656
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 23:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dus je gelooft niet dat God opdracht gaf tot de vernieting van die volkeren inclusief de kinderen?

Waar baseer je dat op? Cherrypicking?
Uhm nee, schriftkritiek en bijbelse geschiedenis.

Ik geloof namelijk ook niet dat de wereld in zes dagen is geschapen, deze pas een jaar of 6.000 oud is, of dat we allemaal afstammen van Adam en Eva.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214956661
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 23:02 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Uhm nee, schriftkritiek en bijbelse geschiedenis.

Ik geloof namelijk ook niet dat de wereld in zes dagen is geschapen, deze pas een jaar of 6.000 oud is, of dat we allemaal afstammen van Adam en Eva.
Waar stammen we dan wel van af? Stenen?
pi_214956669
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 23:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Waar stammen we dan wel van af?
Ik meen je al eens gezegd te hebben dat ik de evolutieleer onderschrijf.

Stenen... waarvan was Adam gemaakt?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214956673
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 23:03 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ik meen je al eens gezegd te hebben dat ik de evolutieleer onderschrijf.
Dus je noemt jezelf katholiek maar bent het niet, noemt jezelf gelovig maar gelooft niet dat God de mens heeft geschapen, en gelooft niet dat de bijbel door God geïnspireerd is.

Laat je jezelf niet erg leiden door ongeloof bij het vormen van je godsbeeld?

Waar geloof je eigenlijk wel in? In goede werken, maar verder?
pi_214956679
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 23:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dus je noemt jezelf katholiek maar bent het niet, noemt jezelf gelovig maar gelooft niet dat God de mens heeft geschapen, en gelooft niet dat de bijbel door God geïnspireerd is.

:D :P (eigenlijk om te huilen)
pi_214956680
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 23:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dus je noemt jezelf katholiek maar bent het niet, noemt jezelf gelovig maar gelooft niet God de mens heeft geschapen, en gelooft niet dat de bijbel door God geïnspireerd is.

Nee, ik hang geen Sola Fide, Sola Scriptura en Sola Gratia aan.

Overigens: de leer van de evolutie en het bestaan van God sluiten elkaar niet uit. TENZIJ, uiteraard, je Genesis letterlijk leest. Of andere onderdelen van de Schrift.

In dat geval: in hoeverre dient men de passage waarin Jozua de zon stil liet staan letterlijk te lezen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214956687
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 23:05 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee, ik hang geen Sola Fide, Sola Scriptura en Sola Gratia aan.

Overigens: de leer van de evolutie en het bestaan van God sluiten elkaar niet uit. TENZIJ, uiteraard, je Genesis letterlijk leest.

In dat geval: in hoeverre dient men de passage waarin Jozua de zon stil liet staan te lezen?
Iedereen moet doen wat hij zelf wil.

Waar geloof je wel in? Was Jezus Christus God geïncarneerd op aarde? Is Hij gekruisigd en uit de dood herrezen?
pi_214956695
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 23:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Iedereen moet doen wat hij zelf wil.

Waar geloof je wel in? Was Jezus Christus God geïncarneerd op aarde? Is die gekruisigd en uit de dood herrezen?
Absoluut, en daarmee ook in mijn onderschrift: omnibus in omnibus.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214956702
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 23:07 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Absoluut, en daarmee ook in mijn onderschrift: omnibus in omnibus.
Waarom geloof je wel in het wonder van de herrijzenis, maar niet in het wonder van de schepping?

Waarom zou Jezus moeten sterven om de mensheid van de dood en de zonde te verlossen, als de dood onderdeel is van het proces om de mens te creëren?
pi_214956707
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 23:05 schreef Zefi het volgende:

[..]
:D :P (eigenlijk om te huilen)
Ja, dat je vooral graag afgeeft op wat anderen geloven, en zelf nooit thuisgeeft, was bekend.

Dat maakt je ook een volstrekt waardeloze toevoeging op dit forum.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214956712
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 23:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Waarom geloof je wel in het wonder van de herrijzenis, maar niet in het wonder van de schepping?

Waarom zou Jezus moeten sterven om de mensheid van de dood en de zonde te verlossen, als de dood onderdeel is van het proces om de mens te creëren?
Hoe is schepping door evolutie, of een Big Bang geen wonder?

En de dood 'het proces om de mens te creëren'? Verklaar je nader.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214956725
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 23:10 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Hoe is schepping door evolutie geen wonder?
Dat mag je een wonder noemen, maar waarom staat het dan niet zo in de bijbel geschreven? Was Mozes geïnspireerd door iets of iemand anders dan God? Waarom zijn de geschriften over Jezus's dood en herrijzenis dan wel betrouwbaar voor jou?

quote:
En de dood 'het proces om de mens te creëren'? Verklaar je nader.
De evolutietheorie gaat uit van natuurlijke selectie. Natuurlijke selectie wil zeggen dat uit meerdere variaties de minst aangepaste variaties sterven, en dat de meest aangepaste overleven. De mens zou daarmee het resultaat zijn van een heel lang proces van mutaties en natuurlijke selectie, oftewel het afsterven van bepaalde variaties. In de evolutietheorie is de dood noodzakelijk voor het ontstaan van de mens. In de Christelijke leer is de dood het gevolg van de zonde, en de reden waarom Jezus moest sterven. Als de evolutietheorie waar is, is Jezus' dood betekenisloos.
pi_214956742
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 23:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat mag je een wonder noemen, maar waarom staat het dan niet zo in de bijbel geschreven? Was Mozes geïnspireerd door iets of iemand anders dan God? Waarom zijn de geschriften over Jezus dan wel betrouwbaar?
[..]
De evolutietheorie gaat uit van natuurlijke selectie. Natuurlijke selectie wil zeggen dat uit meerdere variaties de minst aangepaste variaties sterven, en dat de meest aangepaste overleven. De mens zou daarmee het resultaat zijn van een heel lang proces van mutaties en natuurlijke selectie, oftewel het afsterven van bepaalde variaties. In de evolutietheorie is de dood noodzakelijk voor het ontstaan van de mens.
Wie zegt dat het 'zo niet staat geschreven'?

Omdat je het letterlijk leest.

En je eigen argumentatie is exact degene die ik ook heb gebruikt om jou precies dezelfde vraag te stellen m.b.t. de betrouwbaarheid van de bijbelse canon: waarom accepteer je die canon, wetende dat deze pas in 393 is samengesteld en dat door een heel scala aan bisschoppen en pausen behorende tot een kerk die volgens jou vals is?

Waarom accepteer je het evangelie van Bartholomeüs of 1 Clemens niet, dat van Lucas en Paulus' brief aan de Romeinen wel? Pure inspiratie?

Als die kerk zo satanisch is, moet het dat vanaf het begin zijn geweest, aangezien de ware kerk niet door de poorten van de hel overrompeld kan worden. Waarom hun beslissing over die materie accepteren, maar die over andere beslissingen niet? Was die kerk 'even' geïnspireerd?

De mens zou daarmee het resultaat zijn van een heel lang proces van mutaties en natuurlijke selectie, oftewel het afsterven van bepaalde variaties. In de evolutietheorie is de dood noodzakelijk voor het ontstaan van de mens.
1. Is dat niet 'wonderlijk'?
2. Zeg je zelf niet net dat de dood noodzakelijk is?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214956756
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 23:17 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Wie zegt dat het 'zo niet staat geschreven'?

Omdat je het letterlijk leest.
Is er reden om het niet letterlijk te lezen, behalve ongeloof op basis van wat bepaalde faalbare mensen beweren?

quote:
En je eigen argumentatie is exact degene die ik ook heb gebruikt om jou precies dezelfde vraag te stellen m.b.t. de betrouwbaarheid van de bijbelse canon: waarom accepteer je die canon, wetende dat deze pas in 393 is samengesteld en dat door een heel scala aan bisschoppen en pausen behorende tot een kerk die volgens jou vals is?
Die vraag heb ik al tig keer beantwoord. Weet je dat niet meer?

quote:
De mens zou daarmee het resultaat zijn van een heel lang proces van mutaties en natuurlijke selectie, oftewel het afsterven van bepaalde variaties. In de evolutietheorie is de dood noodzakelijk voor het ontstaan van de mens.
1. Is dat niet 'wonderlijk'?
2. Zeg je zelf niet net dat de dood noodzakelijk is?
Is het afsterven van leven niet wonderlijk? Nee, ik vind daar niets wonderlijks aan. De dood druist in tegen het leven, en het leven is God. De dood is de antithese van God en geen wonder.

De dood is noodzakelijk binnen het kader van de evolutietheorie, maar binnen het Christelijke geloof was de dood het gevolg van de zonde en niet noodzakelijk om de mens te creëren nee.

Waarom geloof je wel in wat de geschriften over Jezus zeggen? Waarom neem je die wel letterlijk?
pi_214956770
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2024 23:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Is er reden om het niet letterlijk te lezen, behalve ongeloof op basis van wat bepaalde faalbare mensen beweren?
[..]
[..]
Is het afsterven van leven niet wonderlijk? Nee, ik vind daar niets wonderlijks aan. De dood druist in tegen het leven, en het leven is God. De dood is de antithese van God en geen wonder.

De dood is noodzakelijk binnen het kader van de evolutietheorie, maar binnen het Christelijke geloof was de dood het gevolg van de zonde en niet noodzakelijk om de mens te creëren nee.
Dan nogmaals de vraag: hoe letterlijk lees jij dat men de zon stil liet staan in de hemel?

Verder blijkt hieruit voornamelijk dat je dus eigenlijk enkel datgene gelooft en voor waar aanneemt, wat in dat boek staat. Ook al zou dat indruisen tegen wetenschappelijke observaties, of je eigen geweten. Correct?

Het wonder is natuurlijk niet de dood, het wonder is het ontstaan van de wereld en de mensheid, en ik zie niet hoe Big Bang of evolutie minder wonderlijk zou zijn. Tenzij je, nogmaals, de bijbel letterlijk leest.

Uhm nee, staat me niets van bij nee.

Waarom geloof je wel in wat de geschriften over Jezus zeggen? Waarom neem je die wel letterlijk?
Ook die neem ik niet allemaal letterlijk; zoals je weet hebben we daar nog een discussie over gehad m.b.t. de hel.

Ik geloof namelijk niet dat wormen voor eeuwig leven in een brandend vuur, bijvoorbeeld.

Ik heb ook grote twijfels over wat Jezus in Johannes 8,44 in de mond wordt gelegd, overigens.

PLUS: 'het Christendom' leert dat helemaal niet; volgens het Calvinisme is de dood zelfs gepredestineerd in het uiteindelijke heilsplan, waarbij de val van Adam noodzakelijk was om te geschieden. Dat baseren calvinisten op dezelfde teksten die jij gebruikt. Zitten zij er naast? Was het niet een voorbeschikt raadsbesluit dat de dood zou komen? Zijn zij geen echte christenen?

Staat er ook niet LETTERLIJK dat Esau gehaat is en Jakob geliefd? Wat doe je met zo'n tekst?

[ Bericht 6% gewijzigd door EttovanBelgie op 11-09-2024 23:35:14 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')