Die hebben nog heel handig 'limbo' ingebouwd; dat krijg je wanneer je een Augustinus hebt die met zijn eigen leer in de knel raakt.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jammer dat je in je laatste posts alweer met dit soort opmerkingen komt. Wat zegt de katholieke kerk over de dood van die kinderen?
Dus je bent een cherrypickende katholiek, duidelijk. Want Gods ware moederkerk kan het mishebben als je het ermee oneens bent, dan ben je zelf door God geïnspireerd?quote:Op woensdag 11 september 2024 22:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Die hebben nog heel handig 'limbo' ingebouwd; dat krijg je wanneer je een Augustinus hebt die met zijn eigen leer in de knel raakt.
Uiteraard hoef ik denk ik niet te bewijzen dat ik geen Ultramontaan ben; mijn blijvende aanhankelijkheid jegens het RKK heeft te maken met haar appel op WERKEN, niet slechts GELOOF.
Een primitieve bisschop die ongedoopte kinderen niet in gewijde grond wil begraven, daar voel ik niets dan minachting voor.
Nogal ja.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus je bent een cherrypickende katholiek, duidelijk. Want Gods ware moederkerk kan het mishebben als je het ermee oneens bent, dan ben je zelf door God geïnspireerd?
En de paus zegt dat zijn verstand door God is ingegeven, en dat hij daarom een redelijke spreekbuis voor moraal is.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nogal ja.
Wat heet: zou willen dat Pelagius gewonnen had.
Mijn onenigheid met leerpunten van welke 'ware religie' dan ook is verder vooral geïnspireerd door mijn door God gegeven verstand.
Omdat mijn cultuur, mijn afkomst, mijn identiteit ermee verweven is en, zoals reeds gesteld, ik waarde hecht aan de boodschap van WERKEN.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En de paus zegt dat zijn verstand door God is ingegeven, en dat hij daarom een redelijke spreekbuis voor de rede is.
Hoe weet je nu dat jij gelijk hebt? En maak je jezelf daarmee niet hoger dan de paus? En zo ja, waarom noem je jezelf dan een katholiek?
Dus je bent een culturele katholiek. Geen echte katholiek.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Omdat mijn cultuur, mijn afkomst, mijn identiteit ermee verweven is en, zoals reeds gesteld, ik waarde hecht aan de boodschap van WERKEN.
De Paus zal overigens vooral beweren dat hij in directe opvolging staat van Petrus en daar zijn inspiratie vandaan haalt.
Punt is: ik verkondig geen absolute waarheden, zoals de Paus, zoals jij, zoals al die religieuzen die mensen 'de waarheid' wel te weten. Al helemaal niet wanneer die waarheid slechts gebaseerd is op een tekst, een boek of een openbaring.
Uiteraard, en in de term cultureel katholiek kan ik me al jaren vinden. Of dat echt is of niet, is niet echt iets waar ik wakker van lig.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus je bent een cultureel katholiek. Geen echte katholiek.
Geloof je eigenlijk wel in God?
Als je in God gelooft, waarom twijfel je dan aan Zijn oordelen en daden?quote:Op woensdag 11 september 2024 22:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uiteraard, en in de term cultureel katholiek kan ik me al jaren vinden. Of dat echt is of niet, is niet echt iets waar ik wakker van lig.
Onder fervente papenhaters word ik Roomser dan de paus; onder orthodoxe papen een fervente ketter.
Wellicht kan ik niet zo goed tegen extremisme, dictatoriaal denken en lieden die menen 'De Waarheid' te snappen.
Omdat ik niet geloof in Bijbelse onfeilbaarheid... Sola Scriptura, zo je wil. Of in interpretaties daarvan, die steevast te herleiden zijn tot zaken zo letterlijk mogelijk willen lezen.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als je in God gelooft, waarom twijfel je dan aan Zijn oordelen en daden?
Dus je gelooft niet dat God opdracht gaf tot de vernietiging van die volkeren inclusief de kinderen?quote:Op woensdag 11 september 2024 23:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Omdat ik niet geloof in Bijbelse onfeilbaarheid... Sola Scriptura, zo je wil. Of in interpretaties daarvan, die steevast te herleiden zijn tot zaken zo letterlijk mogelijk willen lezen.
Lijkt me ook nogal link. Dan krijg je inderdaad types als Craig die met droge ogen beweren dat het in sommige gevallen best OK is om kinderen te doden.
Sorry, daar zie ik niets goddelijks in.
Uhm nee, schriftkritiek en bijbelse geschiedenis.quote:Op woensdag 11 september 2024 23:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus je gelooft niet dat God opdracht gaf tot de vernieting van die volkeren inclusief de kinderen?
Waar baseer je dat op? Cherrypicking?
Waar stammen we dan wel van af? Stenen?quote:Op woensdag 11 september 2024 23:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uhm nee, schriftkritiek en bijbelse geschiedenis.
Ik geloof namelijk ook niet dat de wereld in zes dagen is geschapen, deze pas een jaar of 6.000 oud is, of dat we allemaal afstammen van Adam en Eva.
Ik meen je al eens gezegd te hebben dat ik de evolutieleer onderschrijf.quote:Op woensdag 11 september 2024 23:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waar stammen we dan wel van af?
Dus je noemt jezelf katholiek maar bent het niet, noemt jezelf gelovig maar gelooft niet dat God de mens heeft geschapen, en gelooft niet dat de bijbel door God geïnspireerd is.quote:Op woensdag 11 september 2024 23:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik meen je al eens gezegd te hebben dat ik de evolutieleer onderschrijf.
quote:Op woensdag 11 september 2024 23:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus je noemt jezelf katholiek maar bent het niet, noemt jezelf gelovig maar gelooft niet dat God de mens heeft geschapen, en gelooft niet dat de bijbel door God geïnspireerd is.
Laat je jezelf niet erg leiden door ongeloof bij het vormen van je godsbeeld?
Nee, ik hang geen Sola Fide, Sola Scriptura en Sola Gratia aan.quote:Op woensdag 11 september 2024 23:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus je noemt jezelf katholiek maar bent het niet, noemt jezelf gelovig maar gelooft niet God de mens heeft geschapen, en gelooft niet dat de bijbel door God geïnspireerd is.
Laat je jezelf niet erg leiden door ongeloof bij het vormen van je godsbeeld?
Iedereen moet doen wat hij zelf wil.quote:Op woensdag 11 september 2024 23:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, ik hang geen Sola Fide, Sola Scriptura en Sola Gratia aan.
Overigens: de leer van de evolutie en het bestaan van God sluiten elkaar niet uit. TENZIJ, uiteraard, je Genesis letterlijk leest.
In dat geval: in hoeverre dient men de passage waarin Jozua de zon stil liet staan te lezen?
Absoluut, en daarmee ook in mijn onderschrift: omnibus in omnibus.quote:Op woensdag 11 september 2024 23:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Iedereen moet doen wat hij zelf wil.
Waar geloof je wel in? Was Jezus Christus God geïncarneerd op aarde? Is die gekruisigd en uit de dood herrezen?
Waarom geloof je wel in het wonder van de herrijzenis, maar niet in het wonder van de schepping?quote:Op woensdag 11 september 2024 23:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Absoluut, en daarmee ook in mijn onderschrift: omnibus in omnibus.
Ja, dat je vooral graag afgeeft op wat anderen geloven, en zelf nooit thuisgeeft, was bekend.quote:
Hoe is schepping door evolutie, of een Big Bang geen wonder?quote:Op woensdag 11 september 2024 23:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom geloof je wel in het wonder van de herrijzenis, maar niet in het wonder van de schepping?
Waarom zou Jezus moeten sterven om de mensheid van de dood en de zonde te verlossen, als de dood onderdeel is van het proces om de mens te creëren?
Dat mag je een wonder noemen, maar waarom staat het dan niet zo in de bijbel geschreven? Was Mozes geïnspireerd door iets of iemand anders dan God? Waarom zijn de geschriften over Jezus's dood en herrijzenis dan wel betrouwbaar voor jou?quote:Op woensdag 11 september 2024 23:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hoe is schepping door evolutie geen wonder?
De evolutietheorie gaat uit van natuurlijke selectie. Natuurlijke selectie wil zeggen dat uit meerdere variaties de minst aangepaste variaties sterven, en dat de meest aangepaste overleven. De mens zou daarmee het resultaat zijn van een heel lang proces van mutaties en natuurlijke selectie, oftewel het afsterven van bepaalde variaties. In de evolutietheorie is de dood noodzakelijk voor het ontstaan van de mens. In de Christelijke leer is de dood het gevolg van de zonde, en de reden waarom Jezus moest sterven. Als de evolutietheorie waar is, is Jezus' dood betekenisloos.quote:En de dood 'het proces om de mens te creëren'? Verklaar je nader.
Wie zegt dat het 'zo niet staat geschreven'?quote:Op woensdag 11 september 2024 23:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat mag je een wonder noemen, maar waarom staat het dan niet zo in de bijbel geschreven? Was Mozes geïnspireerd door iets of iemand anders dan God? Waarom zijn de geschriften over Jezus dan wel betrouwbaar?
[..]
De evolutietheorie gaat uit van natuurlijke selectie. Natuurlijke selectie wil zeggen dat uit meerdere variaties de minst aangepaste variaties sterven, en dat de meest aangepaste overleven. De mens zou daarmee het resultaat zijn van een heel lang proces van mutaties en natuurlijke selectie, oftewel het afsterven van bepaalde variaties. In de evolutietheorie is de dood noodzakelijk voor het ontstaan van de mens.
Is er reden om het niet letterlijk te lezen, behalve ongeloof op basis van wat bepaalde faalbare mensen beweren?quote:Op woensdag 11 september 2024 23:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wie zegt dat het 'zo niet staat geschreven'?
Omdat je het letterlijk leest.
Die vraag heb ik al tig keer beantwoord. Weet je dat niet meer?quote:En je eigen argumentatie is exact degene die ik ook heb gebruikt om jou precies dezelfde vraag te stellen m.b.t. de betrouwbaarheid van de bijbelse canon: waarom accepteer je die canon, wetende dat deze pas in 393 is samengesteld en dat door een heel scala aan bisschoppen en pausen behorende tot een kerk die volgens jou vals is?
Is het afsterven van leven niet wonderlijk? Nee, ik vind daar niets wonderlijks aan. De dood druist in tegen het leven, en het leven is God. De dood is de antithese van God en geen wonder.quote:De mens zou daarmee het resultaat zijn van een heel lang proces van mutaties en natuurlijke selectie, oftewel het afsterven van bepaalde variaties. In de evolutietheorie is de dood noodzakelijk voor het ontstaan van de mens.
1. Is dat niet 'wonderlijk'?
2. Zeg je zelf niet net dat de dood noodzakelijk is?
Dan nogmaals de vraag: hoe letterlijk lees jij dat men de zon stil liet staan in de hemel?quote:Op woensdag 11 september 2024 23:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Is er reden om het niet letterlijk te lezen, behalve ongeloof op basis van wat bepaalde faalbare mensen beweren?
[..]
Die vraag heb ik al tig keer beantwoord. Weet je dat niet meer?
[..]
Is het afsterven van leven niet wonderlijk? Nee, ik vind daar niets wonderlijks aan. De dood druist in tegen het leven, en het leven is God. De dood is de antithese van God en geen wonder.
De dood is noodzakelijk binnen het kader van de evolutietheorie, maar binnen het Christelijke geloof was de dood het gevolg van de zonde en niet noodzakelijk om de mens te creëren nee.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |