SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Terugleverproblemen? Hier de zoektool op adres per netbeheerder:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een overzichtje van de diverse zonnepaneel installaties die FOK!'ers hebben vind je hieronder in de spoiler tag.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ben benieuwd wat ze gaan besluiten. Ik heb onze zonnepanelen nog geen jaar liggen dus nog even wat profijt ervan hebben zou wel fijn zijn.![]()
Heb je sowieso wel😅quote:Op woensdag 7 februari 2024 13:47 schreef Kiid het volgende:
Ben benieuwd wat ze gaan besluiten. Ik heb onze zonnepanelen nog geen jaar liggen dus nog even wat profijt ervan hebben zou wel fijn zijn.
Overigens valt de opbrengst hier voor februari tegen![]()
Snap ikquote:Op dinsdag 6 februari 2024 20:25 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan heb je de EK vandaag gemist.
Daar was het argument juist dat de kleinere luyden er gebruik van moeten kunnen blijven maken.
Maar van mij zou dat mogen, gunstig voor mij
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.![]()
quote:Op woensdag 7 februari 2024 13:59 schreef bambino het volgende:
[..]
Snap ik
Maar van mij zou dat mogen, gunstig voor mijop die fiets.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
Hey B,quote:Op woensdag 7 februari 2024 13:59 schreef bambino het volgende:
[..]
Snap ik
Maar van mij zou dat mogen, gunstig voor mij
Ik heb een vraagje. Ik heb nu 10 panelen liggen van 365kW met iq7+.
Is het zomaar mogelijk om hier een uitbreiding op te doen? Ik heb fysieke ruimte voor nog wel 6 tot 8 panelen, maar heb geen idee of je dat op de huidige infrastructuur kan, zeg maar.![]()
Mij niet. Deze maand 46,4 kwh opgewekt en 29,9 kwh direct verbruikt. Totale verbruik is 193kwh.quote:Op woensdag 7 februari 2024 13:50 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Heb je sowieso wel😅
Overigens valt de opbrengst hier voor februari tegen
Valt me niks tegen voor een druilerige februari.![]()
En hoe was het vorig jaarquote:Op woensdag 7 februari 2024 15:58 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Mij niet. Deze maand 46,4 kwh opgewekt en 29,9 kwh direct verbruikt. Totale verbruik is 193kwh.
Valt me niks tegen voor een druilerige februari.![]()
Toen had ik nog geen warmtepomp.quote:Op woensdag 7 februari 2024 16:32 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
En hoe was het vorig jaar![]()
En wat heeft dat te maken met je zonnepanelen? Wekken die nu meer op? Want dan moet ik nodig mijn warmtepomp laten vervangenquote:Op woensdag 7 februari 2024 16:43 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Toen had ik nog geen warmtepomp.![]()
Wat je opwekt is/wordt niet interessant, de toekomst is zoveel mogelijk direct verbruik. Een warmtepomp /boiler faciliteert dat.quote:Op woensdag 7 februari 2024 16:55 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
En wat heeft dat te maken met je zonnepanelen? Wekken die nu meer op? Want dan moet ik nodig mijn warmtepomp laten vervangen
Je kunt beter 250kwh opwekken waarvan 200kwh direct verbruik, dan 10.000kwh en 0 direct verbruik.
In de zomer sturen we maandelijks >1000kwh het net op , dat kost straks geld om kwijt te raken (met dynamische tarieven).. De opbrengst in de winter is veel meer waard.
Ik denk dat (dynamische) tarieven straks in de zomer negatief zijn en in de winter relatief hoog.
Variabele tarieven zijn niet interessant als Jetten ervoor zorgt dat leveranciers 80% moeten vergoeden, dan gaat de prijs sky high..
[ Bericht 5% gewijzigd door Sport_Life op 07-02-2024 17:09:00 ]![]()
Je begrijpt dat je reactie voor exact nul procent aansluit bij mijn opmerking?quote:Op woensdag 7 februari 2024 17:02 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Wat je opwekt is/wordt niet interessant, de toekomst is zoveel mogelijk direct verbruik. Een warmtepomp /boiler faciliteert dat.
Je kunt beter 250kwh opwekken waarvan 200kwh direct verbruik, dan 10.000kwh en 0 direct verbruik.
De opbrengst valt tegen. Wat jouw eigen gebruik is, is niet relevant voor de opbrengst.![]()
Eigen verbruik is uiteraard niet relevant of van invloed op de opbrengst van je panelen in kWh.quote:Op woensdag 7 februari 2024 17:09 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
De opbrengst valt tegen. Wat jouw eigen gebruik is, is niet relevant voor de opbrengst.
Maar zodra salderen wordt afgebouwd, is het wel relevant voor het financiële rendement van je panelen.
Vooral de maanden oktober, februari, maart en april verwarm je de woning meestal nog wel terwijl de opbrengst ook nog best aardig kan zijn. Alleen december en januari zijn vaak niet zo interessant qua opbrengst.![]()
Ik leg de link van opbrengst met het verbruik, zonder verbruik is de opbrengst ook zinloos. In ieder geval op lange termijn.quote:Op woensdag 7 februari 2024 17:09 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je begrijpt dat je reactie voor exact nul procent aansluit bij mijn opmerking?
De opbrengst valt tegen. Wat jouw eigen gebruik is, is niet relevant voor de opbrengst.
We zijn gewend aan 100% salderen en enorm hoge TLV, dat is straks allemaal niet meer .
Dus opbrengst is niet relevant, direct verbruik wel.![]()
opbrengst is altijd nuttig. Altijd. En van november tot februari al helemaal.quote:Op woensdag 7 februari 2024 17:44 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik leg de link van opbrengst met het verbruik, zonder verbruik is de opbrengst ook zinloos. In ieder geval op lange termijn.als ik het over 100% salderen had, dan had ik het niet over februari gehad, of wel? Een hoge TLV heb ik niet en boeit mij ook niet. Ik ben een consument, geen energie ondernemer. Anders had ik alles wel op zuid liggen.quote:We zijn gewend aan 100% salderen en enorm hoge TLV, dat is straks allemaal niet meer .Het is februari.quote:Dus opbrengst is niet relevant, direct verbruik wel.
Warmtepompen staan te loeien.
Natuurlijk is opbrengst relevant. Ik vind het schokkend dat jij maar zo een laag eigen verbruik hebt.
De opbrengst valt tegen en bij een opbrengst als vorig jaar had ik procentueel net zo veel eigen verbruik gehad, maar een lagere net afname.
Opbrengst boeit.![]()
Ik weet het niet 100% zeker maar ik kan me niet voorstellen dat iq8 en iq7 niet samen in 1 systeem mogen.quote:Op woensdag 7 februari 2024 15:19 schreef Kreator het volgende:
[..]
Hey B,
Ik heb een vraagje. Ik heb nu 10 panelen liggen van 365kW met iq7+.
Is het zomaar mogelijk om hier een uitbreiding op te doen? Ik heb fysieke ruimte voor nog wel 6 tot 8 panelen, maar heb geen idee of je dat op de huidige infrastructuur kan, zeg maar.
Je moet waarschijnlijk een 2e string maken, met nieuw relay, en in je Envoy dus ook dat relay toevoegen.
Op die manier kan je onbeperkt uitbreiden eigenlijk.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Je kan de iq7 en iq8 niet op dezelfde Gateway gebruiken, dus iq8 op eigen gateway aansluitenquote:Op donderdag 8 februari 2024 11:49 schreef bambino het volgende:
[..]
Ik weet het niet 100% zeker maar ik kan me niet voorstellen dat iq8 en iq7 niet samen in 1 systeem mogen.
Je moet waarschijnlijk een 2e string maken, met nieuw relay, en in je Envoy dus ook dat relay toevoegen.
Op die manier kan je onbeperkt uitbreiden eigenlijk.
“De IQ8 en IQ7 zijn niet te combineren in één systeem. Dit komt door het communicatieprotocol dat de IQ Gateway gebruikt om te communiceren met de IQ8. Deze verschilt van het protocol dat wordt gebruikt met eerdere generaties Enphase micro-omvormers.”![]()
Zie reactie hier boven.quote:Op donderdag 8 februari 2024 11:49 schreef bambino het volgende:
[..]
Ik weet het niet 100% zeker maar ik kan me niet voorstellen dat iq8 en iq7 niet samen in 1 systeem mogen.
Op die manier kan je onbeperkt uitbreiden eigenlijk.
Blijkbaar kan het dus niet. Moet je nieuwe Envoy erbij kopen.
Dus dan kun je beter weer IQ7 kopen, is nog wel te koop.
Domme move van Enphase om dat niet mogelijk te maken.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Vraagje: bij een 3fasen aansluiting: maakt het nog uit hoe de volgorde van de 3 fasen is? Je hebt nl. links- en rechtsdraaiende velden. Komt dat vanuit de omvormer gelijk goed?Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.![]()
Zoals het er al naar uit zag, kunnen we nog even doorgaan met salderen:https://www.ad.nl/binnenl(...)oor-afbouw~a6ea2650/quote:De gunstige salderingsregeling voor eigenaren van zonnepanelen blijft voorlopig bestaan. Een wetsvoorstel om de regeling vanaf 2025 stapsgewijs af te bouwen krijgt geen meerderheid in de Eerste Kamer. De twee grootste fracties, BBB en GroenLinks-PvdA, laten weten tegen te gaan stemmen.![]()
Mijn portemonnee is wel blij, maar ik vind het een hele domme beslissing. Het toont duidelijk weer de kortzichtigheid van de politiek als het gaat om de energietransitie.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 12:33 schreef MadMaster het volgende:
Zoals het er al naar uit zag, kunnen we nog even doorgaan met salderen:
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)oor-afbouw~a6ea2650/
Nu is de tijd rijp om condensatie capaciteit in het netwerk toe te gaan passen, een decentrale korte termijn opslag die de grilligheid van wind en zon kan opvangen. Niet om nog meer fluctuatie in het netwerk te subsidiëren.Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...![]()
Wat zijn eigenlijk de ideeën van de PVV, de grootste partij, over de energietransitie?quote:Op dinsdag 13 februari 2024 12:44 schreef zalkc het volgende:
[..]
Mijn portemonnee is wel blij, maar ik vind het een hele domme beslissing. Het toont duidelijk weer de kortzichtigheid van de politiek als het gaat om de energietransitie.
Nu is de tijd rijp om condensatie capaciteit in het netwerk toe te gaan passen, een decentrale korte termijn opslag die de grilligheid van wind en zon kan opvangen. Niet om nog meer fluctuatie in het netwerk te subsidiëren.
Volgens mij is er geen energietransitie meer als het aan hun ligt."People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
quote:Op dinsdag 13 februari 2024 12:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat zijn eigenlijk de ideeën van de PVV, de grootste partij, over de energietransitie?
Volgens mij is er geen energietransitie meer als het aan hun ligt.![]()
![]()
quote:Op dinsdag 13 februari 2024 12:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat zijn eigenlijk de ideeën van de PVV, de grootste partij, over de energietransitie?quote:PVV
“De Klimaatwet, het Klimaatakkoord en alle andere klimaatmaatregelen gaan direct door de shredder. Geen miljardenverspilling aan zinloze klimaathobby’s, maar meer geld voor onze mensen”, aldus de PVV in zijn verkiezingsprogramma.
De partij wil daarom het Klimaatfonds schrappen, de SDE++ en andere klimaatsubsidies schrappen, geen zonneparken en de verlaging van de energiebelasting en de btw op energie. De salderingsregeling wil de PVV dan weer wel in stand houden.Niet echt een goed doordacht plan, of je de energietransitie koppelt aan het klimaat of niet, je zult wel wat moeten gaan doen. De olie en gas raakt vanzelf op en we blijven afhankelijk van obscure regimes op die manier. Zelfs zonder klimaat als argument is het gewoon noodzakelijk lijkt me.quote:• Kolen- en gascentrales blijven open
• Nieuwe kerncentrales bijbouwen
• Geen Gronings gas, maar meer en snellere gas- en oliewinning op de Noordzee, géén export van Nederlands gas
• Langetermijncontracten voor de import van (vloeibaar) gas afsluiten
• Stoppen met de miljarden verslindende reductie van CO2
• Terugtrekken uit het VN-Klimaatakkoord; Klimaatwet intrekken
• Klimaatfonds schrappen, wel extra geld voor dijkverhoging en Ruimte voor de Rivier
• SDE++ en andere klimaatsubsidies schrappen
• Geen windturbines, geen zonneparken
• Geen biomassa
• Verlagen van de energiebelasting
• Verlagen van de btw op energie
• Geen vliegtaks, geen vleestaks
• Snellere schadeafhandeling en versterking van huizen in Groningen
• Salderingsregeling zonnepanelen in stand houdenJahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...![]()
Kerncentrales, lees ik. Wel jammer dat er geen financiële onderbouwing is.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 13:00 schreef zalkc het volgende:
[..]
[..]
[..]
Niet echt een goed doordacht plan, of je de energietransitie koppelt aan het klimaat of niet, je zult wel wat moeten gaan doen. De olie en gas raakt vanzelf op en we blijven afhankelijk van obscure regimes op die manier. Zelfs zonder klimaat als argument is het gewoon noodzakelijk lijkt me.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
Per kerncentrale moet de overheid tussen de 5-10 miljard bijleggen dacht ik? En nu beginnen is na 2035 opleverenquote:Op dinsdag 13 februari 2024 13:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Kerncentrales, lees ik. Wel jammer dat er geen financiële onderbouwing is.![]()
![]()
Kerncentrales zijn vaak alleen rendabel als je ook kernwapens wil maken. Beetje een publiek geheim.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 13:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Kerncentrales, lees ik. Wel jammer dat er geen financiële onderbouwing is.Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...![]()
Ik ben wel benieuwd hoe de energiemaatschappijen hier op gaan reageren. Nu we eindeloos door mogen blijven salderen."People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
Gewoon, extra kosten in het leven roepen. Die kosten waren sowieso al een reactie op dat het hen te lang duurde voordat die salderingsregel werd afgeschaft, en nu die blijft én ze weten dat ze extra kosten in rekening mogen brengen gaat dat gebeuren denk ik.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 13:31 schreef capricia het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe de energiemaatschappijen hier op gaan reageren. Nu we eindeloos door mogen blijven salderen.Breitling - Instruments for Professionals![]()
quote:Op dinsdag 13 februari 2024 12:33 schreef MadMaster het volgende:
Zoals het er al naar uit zag, kunnen we nog even doorgaan met salderen:
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)oor-afbouw~a6ea2650/
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards![]()
Wel jammer dan. Dat deze extra baten bij de energieboeren terecht komt, en niet bij de staat. Die nu een nieuwe dekking voor die miljarden moet vinden.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 13:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Gewoon, extra kosten in het leven roepen. Die kosten waren sowieso al een reactie op dat het hen te lang duurde voordat die salderingsregel werd afgeschaft, en nu die blijft én ze weten dat ze extra kosten in rekening mogen brengen gaat dat gebeuren denk ik."People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
Ik zat net even te kijken bij Budget energie en daar moet je rekening houden met ongeveer 10ct per gesaldeerde kWh. Geeft je ook een beetje beeld wat de terugverdientijd van een thuisaccu kan zijn, nog steeds niet heel vlot in elk geval.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 13:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Gewoon, extra kosten in het leven roepen. Die kosten waren sowieso al een reactie op dat het hen te lang duurde voordat die salderingsregel werd afgeschaft, en nu die blijft én ze weten dat ze extra kosten in rekening mogen brengen gaat dat gebeuren denk ik.Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...![]()
Je gaat straks gewoon een vergoeding betalen of iets in die vorm.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 13:31 schreef capricia het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe de energiemaatschappijen hier op gaan reageren. Nu we eindeloos door mogen blijven salderen.![]()
Ja dat is iets wat elke leverancier zal gaan doen, op termijn. Een aantal doen dat nu al, een aantal doen dat nog niet, maar dat is denk ik een kwestie van tijd.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 13:55 schreef zalkc het volgende:
[..]
Ik zat net even te kijken bij Budget energie en daar moet je rekening houden met ongeveer 10ct per gesaldeerde kWh. Geeft je ook een beetje beeld wat de terugverdientijd van een thuisaccu kan zijn, nog steeds niet heel vlot in elk geval.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Oh maar jij hebt de illusie dat als het wél zou zijn afgeschaft, een partij als VanDeBron nu hun 'boete' zou terug trekken? Nee natuurlijk niet, want die boete is gewoon ordinair extra inkomen. Dit is gewoon een cash grab, en dat wordt verkocht als 'oneerlijk voor de niet-paneel-bezitters', maar in realiteit is gewoon ordinair geld harken.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 13:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Wel jammer dan. Dat deze extra baten bij de energieboeren terecht komt, en niet bij de staat. Die nu een nieuwe dekking voor die miljarden moet vinden.
Is op zich niks mis mee, die kosten in rekening brengen is toegestaan, maar noem het beestje dan bij de naam, maar daar hebben ze de ballen niet voor.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Als iedereen een slimme meter had gehad was de salderingsregeling waarschijnlijk wel afgebouwd per 2025. Het is gewoon niet haalbaar om 1000 meters per dag te vervangen. Sterker nog, je mag deze nog altijd weigeren.![]()
Daar heb ik eerlijk gezegd nog de grootste moeite mee. Alsof ze zich ooit 1 seconde druk hebben gemaakt om de niet-zonnepanelen bezitter. Als dat daadwerkelijk zo was zouden zelf geen enorme zonneparken aan leggen.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:08 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oh maar jij hebt de illusie dat als het wél zou zijn afgeschaft, een partij als VanDeBron nu hun 'boete' zou terug trekken? Nee natuurlijk niet, want die boete is gewoon ordinair extra inkomen. Dit is gewoon een cash grab, en dat wordt verkocht als 'oneerlijk voor de niet-paneel-bezitters', maar in realiteit is gewoon ordinair geld harken.
Is op zich niks mis mee, die kosten in rekening brengen is toegestaan, maar noem het beestje dan bij de naam, maar daar hebben ze de ballen niet voor.
De hypocrisie druipt er vanaf. Ik betaal nog liever een tientje per maand extra dan dat ik met dergelijke bedrijven in zee zou gaan. Ik weet dondersgoed hoe het werkt maar benoem het gewoon zoals het is.![]()
Ik las gisteren dat Eneco toestemming heeft voor een zonnepark van 88.000(!) panelen. Dan is er ineens geen netcongestie blijkbaar, maar als die panelen op daken liggen dan is er een probleem.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:28 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Daar heb ik eerlijk gezegd nog de grootste moeite mee. Alsof ze zich ooit 1 seconde druk hebben gemaakt om de niet-zonnepanelen bezitter. Als dat daadwerkelijk zo was zouden zelf geen enorme zonneparken aan leggen.
De hypocrisie druipt er vanaf. Ik betaal nog liever een tientje per maand extra dan dat ik met dergelijke bedrijven in zee zou gaan. Ik weet dondersgoed hoe het werkt maar benoem het gewoon zoals het is.
Natuurlijk maken ze zich daar niet druk om. Ze maken zich maar druk om 1 ding en dat is hun eigen winst. En dat is logisch, daar zijn het bedrijven voor, maar kom daar dan gewoon voor uit.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Eens.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:32 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik las gisteren dat Eneco toestemming heeft voor een zonnepark van 88.000(!) panelen. Dan is er ineens geen netcongestie blijkbaar, maar als die panelen op daken liggen dan is er een probleem.
Natuurlijk maken ze zich daar niet druk om. Ze maken zich maar druk om 1 ding en dat is hun eigen winst. En dat is logisch, daar zijn het bedrijven voor, maar kom daar dan gewoon voor uit."People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
Het zag er vanochtend niet heel goed uit, maar toch nog 14 kWh vandaag. Dat is niet verkeerd.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Ze verzinnen vast wel iets anders waar ze je weer op kunnen pakken.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:32 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik las gisteren dat Eneco toestemming heeft voor een zonnepark van 88.000(!) panelen. Dan is er ineens geen netcongestie blijkbaar, maar als die panelen op daken liggen dan is er een probleem.
Natuurlijk maken ze zich daar niet druk om. Ze maken zich maar druk om 1 ding en dat is hun eigen winst. En dat is logisch, daar zijn het bedrijven voor, maar kom daar dan gewoon voor uit.![]()
Natuurlijk doen ze dat. En ze riepen in het begin wel dat ze die extra kosten zouden afschaffen als de salderings-afschaffing er door zou komen, maar VDB krabbelde alweer terug.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 17:46 schreef Kiid het volgende:
[..]
Ze verzinnen vast wel iets anders waar ze je weer op kunnen pakken.
Daarom zeg ik, het is gewoon een ordinaire cash grab, want die energiemaatschappijen willen eigenlijk helemaal niet dat allemaal die mensen zonnepanelen hebben joh. Want allemaal die stroom kunnen zij niet leveren aan die huishoudens en zijn dus misgelopen inkomsten.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Idd, als er zonneparken en windmolenparken moeten worden aangelegd dan gaat het ineens niet meer over netcongestie, maar jouw en mijn paneeltjes, die veroorzaken al die ellende op het net.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:32 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Natuurlijk maken ze zich daar niet druk om. Ze maken zich maar druk om 1 ding en dat is hun eigen winst. En dat is logisch, daar zijn het bedrijven voor, maar kom daar dan gewoon voor uit.![]()
Dat is omdat het niet gaat om die netcongestie. Dat is het excuus. Het gaat ook niet om dat zogenaamde kosten van de mensen die geen panelen hebben. Dat is het verhaaltje dat verteld wordt om het te verkopen, en hoe beter dan de mensen zonder panelen voor te houden dat ze het voor hun doen.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 17:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Idd, als er zonneparken en windmolenparken moeten worden aangelegd dan gaat het ineens niet meer over netcongestie, maar jouw en mijn paneeltjes, die veroorzaken al die ellende op het net.
Want dankzij allemaal die panelen zijn de prijzen dermate laag dat IEDEREEN lagere prijzen heeft dan zonder al die panelen, tot aan negatieve prijzen toe. En dan moeten de mensen zonder panelen zogenaamd meer betalen voor de mensen mét panelen. Maar de mensen zonder panelen hebben ook geen duizenden euro's uitgegeven voor die installaties.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Je snapt er weinig van.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:32 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Natuurlijk maken ze zich daar niet druk om. Ze maken zich maar druk om 1 ding en dat is hun eigen winst. En dat is logisch, daar zijn het bedrijven voor, maar kom daar dan gewoon voor uit.
Die komen niet met een 230v aansluiting het net op maar met een 10kV aansluiting of hoger.
Tevens kunnen zij voor een lagere prijs leveren dan jij.
Als je voor energieleverancier wil spelen dan moet je gewoon concurreren.![]()
Netcongestie heeft echt helemaal niets te maken met zonnepanelen op woonhuizen.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 17:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Idd, als er zonneparken en windmolenparken moeten worden aangelegd dan gaat het ineens niet meer over netcongestie, maar jouw en mijn paneeltjes, die veroorzaken al die ellende op het net.
Zonnepanelen op woonhuizen zorgen ook helemaal niet voor ellende op het net. Als iedereen bij jou in de straat 25 panelen op het dak legt dan zal een groot deel van die panelen door lokaal oplopende netspanning gewoon afschakelen en dat is technisch geen enkel probleem voor het net. Dus niet echt een issue voor de netbeheerder. Door de kabeldikte in de straat en capaciteit van de 10kV transformator wordt de hoeveelheid stroom die jullie als straat kunnen terugleveren gewoon automatisch beperkt.
Netcongestie heeft te maken met het transport van stroom over het 10kV en hoogspanningsnet naar (eind)gebruikers. Om stroomuitval te voorkomen bij eindgebruikers moet er op elk moment voldoende stroom getransporteerd en getransformeerd kunnen worden.
Terugleveraars zijn op moment dat ze terugleveren producenten en geen gebruikers. En aangezien je als particuliere producent geen contract hebt waarin vastgelegd is dat je gegarandeerd X kW kunt invoeden moet je het daar mee doen en is het voor de netbeheerder geen issue dat jij de strokm van je zonnepanelen niet het net in gepompt krijgt.
Wat wel een issue is voor netbeheerders is wanneer de hele straat aan de warmtepomp, inductiekookplaat en EV gaat. De netbeheerder moet dan alsnog voldoende stroom kunnen leveren voor de gebruikers. Als de kabel en het trafostation in de straat nu al regelmatig bijna aan hun maximale capaciteit zitten, of de 10kV kabel naar het trafostation toe, dan kunnen er eigenlijk geen zware verbruikers meer bij in de straat. En dus krijgen mensen die nog op een 1x25A of 1x35A aansluiting zitten dan geen upgrade naar een 3-fasen aansluiting wanneer ze daar om vragen. Maar moeten ze wachten tot de congestie is opgelost met een dikkere kabel in de straat, zwaardere trafo en/of dikkere 10kV kabel naar de trafo toe.
En dan kan de congestie ook nog hogerop in het net zitten. Want ook het trafostation waar hoogspanning wordt omgezet in 10kV middenspanning kent een bepaalde maximale capaciteit. En als die maximale capaciteit bereikt is, dan kan in een hele stad of regio geen extra en/of zwaardere elektra aansluiting meer worden uitgegeven.![]()
Dit is waarschijnlijk inderdaad de hoofdreden.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:14 schreef leolinedance het volgende:
Als iedereen een slimme meter had gehad was de salderingsregeling waarschijnlijk wel afgebouwd per 2025. Het is gewoon niet haalbaar om 1000 meters per dag te vervangen. Sterker nog, je mag deze nog altijd weigeren.
Zolang er mensen zijn met zonnepanelen en een oude terugdraaiende draaischijfmeter, kan de salderingsregeling juridisch waarschijnlijk niet afgeschaft worden. Het nog aanwezig zijn van draaischijfmeters en niet tijdig kunnen vervangen van alle oude meters is ook bij eerdere beslissingen over uitstel van het afschaffen van de salderingsregeling een belangrijk argument geweest.![]()
En ook iets wat je wel had kunnen zien aankomen. Behalve de enkele users in dit topic die het behouden van de draaischijfmeter jaren geleden al als onzin bestempelden en bij hoog en laag volhielden dat het geen invloed ging hebben op de salderingsregeling. Maar het blijkt toch iets anders te liggen.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 20:16 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dit is waarschijnlijk inderdaad de hoofdreden.
Zolang er mensen zijn met zonnepanelen en een oude terugdraaiende draaischijfmeter, kan de salderingsregeling juridisch waarschijnlijk niet afgeschaft worden. Het nog aanwezig zijn van draaischijfmeters en niet tijdig kunnen vervangen van alle oude meters is ook bij eerdere beslissingen over uitstel van het afschaffen van de salderingsregeling een belangrijk argument geweest.![]()
Ik ben onlangs verhuisd en wil graag een aantal zonnepanelen op mijn dak laten leggen. Nu is dit een wereld waar ik nog bar weinig van weet. Waar moet ik vooral op letten bij het opvragen van offertes?![]()
Prijs per m2 en of je echt micro omvormers nodig hebt als ze het je aanbiedenquote:Op dinsdag 13 februari 2024 21:50 schreef MissRelin het volgende:
Ik ben onlangs verhuisd en wil graag een aantal zonnepanelen op mijn dak laten leggen. Nu is dit een wereld waar ik nog bar weinig van weet. Waar moet ik vooral op letten bij het opvragen van offertes?
Anders: @bambino![]()
Dit, onbetrouwbare overheid.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 21:43 schreef investeerdertje het volgende:
Nou, de rijken worden rijker.
Betreurenswaardige keuze dit.
In eerste instantie zou de afbouw van de salderingsregeling al 2023 ingaan.![]()
Grote bedrijven gaan volgens de media ook een teruglever heffing invoeren.
Een modelcontract word wel interessant![]()
Ik heb op tijd een 3 jarig contract afgesloten zonder gekke boetes oid.
We gebruiken 8500-9000kwh en dat is ook ongeveer wat we opwekken.
Bizar dat het niet wordt afgebouwd, maarja ik klaag niet![]()
![]()
Geen enkel bedrijf kan lang bestaan zonder winst, behalve overheidsbedrijven want die draaien aan de belastingknop.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:32 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Natuurlijk maken ze zich daar niet druk om. Ze maken zich maar druk om 1 ding en dat is hun eigen winst. En dat is logisch, daar zijn het bedrijven voor, maar kom daar dan gewoon voor uit.
Afgezien daarvan, vraag ik me af of PV-panelen nou de medeoorzaak van netcongestie zijn. Zolang het lokaal wordt opgewekt en in de buurt verbruikt, wordt het transport- en distributienet (HS resp. MS-net) vermeden. Alles gaat dan via het LS-net.. IS alleen maar gunstig.
Ik ben wel donders blij dat de regeling blijft bestaan: over 14 dagen 7650Wp voor < 1¤/Wp
[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 14-02-2024 11:38:56 ]Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.![]()
Gisteren precies 1 jaar in het bezit van zonnepanelen, 3200 kwh opgewekt waarbij mijn inschatting 3000 kwh was. Dus best netjes. Ongeveer 2000 kwh zelf gebruikt en de rest voor een heel laag bedrag teruggeleverd.
Ik heb de 9 panelen wel in een heel dure tijd laten leggen, dus die 850 euro terugbetaling van de energieleverancier is volgens mij minder dan het prijsverschil als ik ze nu zou laten leggen.![]()
![]()
Over 14 dagen leggen ze bij mij SolarEdge systeem voor ¤950/kWp.quote:Op woensdag 14 februari 2024 11:28 schreef archito het volgende:
Gisteren precies 1 jaar in het bezit van zonnepanelen, 3200 kwh opgewekt waarbij mijn inschatting 3000 kwh was. Dus best netjes. Ongeveer 2000 kwh zelf gebruikt en de rest voor een heel laag bedrag teruggeleverd.
Ik heb de 9 panelen wel in een heel dure tijd laten leggen, dus die 850 euro terugbetaling van de energieleverancier is volgens mij minder dan het prijsverschil als ik ze nu zou laten leggen.Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
1) De keuze voor het systeem: met Enphase, SolarEdge optimizers of uitsluitend een omvormer. E.e.a. is afhankelijk van de bezonning. De PV-panelen zijn bijna goedkoper dan de Enphase micro-omvormersquote:Op dinsdag 13 februari 2024 21:50 schreef MissRelin het volgende:
Ik ben onlangs verhuisd en wil graag een aantal zonnepanelen op mijn dak laten leggen. Nu is dit een wereld waar ik nog bar weinig van weet. Waar moet ik vooral op letten bij het opvragen van offertes?
2) Hoeveel Wp ga je leggen en is je meterkast voorbereid evt. met 3 fasen? Is er al een aparte groep voor?
3) De garantie, de subsidie
4) Qua systeem: Wp/m2 en ¤/Wp
[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 14-02-2024 13:04:43 ]Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
https://www.eigenhuis.nl/(...)9j3vKsUaAv9qEALw_wcBquote:Op dinsdag 13 februari 2024 21:50 schreef MissRelin het volgende:
Deze eens bekijken. Goede ervaringen mee. Is een gezamelijke inkoop van Vereniging Eigen Huis. Je hoeft er geen lid van te zijn. Ze nemen je stap voor stap mee in het proces, en nemen je (bijna) alles uit handen."People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
Wat valt er uit handen te nemen? Serieuze vraag.quote:Op woensdag 14 februari 2024 11:56 schreef capricia het volgende:
[..]
https://www.eigenhuis.nl/(...)9j3vKsUaAv9qEALw_wcB
Deze eens bekijken. Goede ervaringen mee. Is een gezamelijke inkoop van Vereniging Eigen Huis. Je hoeft er geen lid van te zijn. Ze nemen je stap voor stap mee in het proces, en nemen je (bijna) alles uit handen.
Je belt een bedrijf, krijgt een offerte, geeft de opdracht. Je betaald. Klaar 😅![]()
Advies voor de meterkast, advies type paneel en omvormer, een schouw van je dak etc.quote:Op woensdag 14 februari 2024 12:19 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Wat valt er uit handen te nemen? Serieuze vraag.
Je belt een bedrijf, krijgt een offerte, geeft de opdracht. Je betaald. Klaar 😅
Zo hebben wij een plat dak waar ik niet bij kan komen. Ik had dus geen idee hoeveel panelen er eigenlijk op konden (ivm opstaande randen) etc. Laat staan hoe de bekabeling moet lopen. En dan in combinatie met al deze factoren. Want je hoeft natuurlijk niet perse een drie fasen aansluiting. Ligt er allemaal maar net aan wat je laat plaatsten.
Het is voor jou misschien allemaal gesneden koek. Maar dat is het voor veel mensen niet.
[ Bericht 8% gewijzigd door capricia op 14-02-2024 12:36:42 ]"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
Ik had ze ook via VEH omdat ze op dat moment het goedkoopste waren, 1 euro per wp voor Enphase (in 2021).quote:Op woensdag 14 februari 2024 12:19 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Wat valt er uit handen te nemen? Serieuze vraag.
Je belt een bedrijf, krijgt een offerte, geeft de opdracht. Je betaald. Klaar 😅
Vast goede prijzen destijds.
En we kregen nog 1500 euro terug omdat ze 2 maanden later konden leggen (feb ipv december).
Ze werken wel met andere partijen en die werken weer soms met onderaannemers, maar uiteindelijk is de grote partij verantwoordelijk. (Greenchoice bij ons)![]()
Dit zijn diensten die elke zonnepanelen aanbieder die hier en bij onze buren geweest is aanbied. Dat is onderdeel van het offerte uitbrengen.quote:Op woensdag 14 februari 2024 12:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Advies voor de meterkast, advies type paneel en omvormer, een schouw van je dak etc.
Zo hebben wij een plat dak waar ik niet bij kan komen. Ik had dus geen idee hoeveel panelen er eigenlijk op konden (ivm opstaande randen) etc. Laat staan hoe de bekabeling moet lopen. En dan in combinatie met al deze factoren. Want je hoeft natuurlijk niet perse een drie fasen aansluiting. Ligt er allemaal maar net aan wat je laat plaatsten.
Het is voor jou misschien allemaal gesneden koek. Maar dat is het voor veel mensen niet.
Maar dat kan ik heel fout hebben en gewoon heel veel geluk gehad hebben.![]()
VEH stuurt je aanvraag rechtstreeks door naar een bedrijf. Ik kreeg indertijd een echt belachelijke aanbieding. Later werkten ze met een ander bedrijf wat kennelijk beter is.
Dus altijd bij twee of drie partijen een offerte vragen. Niet elke verkoper geloven.![]()
Dank voor alle tips. Wilde sowieso al meerdere offertes op gaan vragen, zodat ik kan vergelijken.quote:Op woensdag 14 februari 2024 11:38 schreef blomke het volgende:
[..]
1) De keuze voor het systeem: met Enphase, SolarEdge optimizers of uitsluitend een omvormer. E.e.a. is afhankelijk van de bezonning. De PV-panelen zijn bijna goedkoper dan de Enphase micro-omvormers
2) Hoeveel Wp ga je leggen en is je meterkast voorbereid evt. met 3 fasen? Is er al een aparte groep voor?
3) De garantie, de subsidie
4) Qua systeem: Wp/m2 en ¤/Wp
De meterkast wordt aankomende vrijdag aangepakt, want daar bleek een beunhaas aan het klussen te zijn geweest en elektricien weet dat er zonnepanelen gaan komen, dus houdt daar rekening mee.
Hoeveel panelen het gaan worden is nog niet bekend. Ik hoef iig niet mijn hele dak, dat precies op oost en west ligt, vol te hebben. 's Zomers zal er meer dan genoeg zon zijn, in de winter staat er een bomenrij een paar huizen verderop die de zon wellicht wat tegen zal houden gok ik (het is nog niet echt zonnig geweest sinds ik hier woon en op de momenten dat ik thuis was)
![]()
Heb in m’n huidige oost/west opstelling 20 panelen op Apsystems eigenlijk zeer tevreden over , we zijn bezig met een nieuw te bouwen huis. Nog geen idee hoeveel panelen er straks op het dak passen , was er nog niet actief mee bezig mede door versobering salderingsregeling, nu dit (voorlopig) van de baan is denk ik er over om m’n dakvlakken weer zoveel mogelijk te vullen. Wat mij betreft met AP maar weet niet hoe projectbouwer erover denkt want krijg 3 “gratis” panelen met de bouw mee ivm een of andere subsidie .A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.![]()
Ik zou die schaampanelen gewoon lekker laten wat ze zijn als ze tenminste niet in de weg zitten voor je eigen systeem. Anders gewoon er af halen en zien of iemand in de buurt wil uitbreiden met die van jou.quote:Op donderdag 15 februari 2024 17:00 schreef Joene het volgende:
Heb in m’n huidige oost/west opstelling 20 panelen op Apsystems eigenlijk zeer tevreden over , we zijn bezig met een nieuw te bouwen huis. Nog geen idee hoeveel panelen er straks op het dak passen , was er nog niet actief mee bezig mede door versobering salderingsregeling, nu dit (voorlopig) van de baan is denk ik er over om m’n dakvlakken weer zoveel mogelijk te vullen. Wat mij betreft met AP maar weet niet hoe projectbouwer erover denkt want krijg 3 “gratis” panelen met de bouw mee ivm een of andere subsidie .![]()
Hier in de nieuwbouwwijk zien we drie situaties:
1 vanuit bouw extra laten leggen, nadeel het is duur en meestal niet de nieuwste panelen, voordeel alles ziet er hetzelfde uit
2 panelen van bouwer laten liggen en eigen systeem erbij. Kan lelijk zijn
3 panelen worden eraf gehaald en compleet eigen systeem gelegd.
Wij deden een combi van optie 1 en 3 want dat was aan de straatkant, ze liggen in het dak verzonken en hoog. Nadeel is dat het niet de beste/hoogste wattpiek panelen zijn. Daarna hebben we zelf de andere panelen gelegd, die zijn minder zichtbaar en via plat dak bereikbaar. Daar liggen panelen met hogere opbrengst want die kochten we zelf. Omvormer was bij de eerste uitbreiding nog te gebruiken (twee strings), voor de laatste panelen is een andere omvormer gekozen.*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?![]()
Zo te lezen ivm een gunstiger energielabelquote:Op donderdag 15 februari 2024 17:00 schreef Joene het volgende:
Heb in m’n huidige oost/west opstelling 20 panelen op Apsystems eigenlijk zeer tevreden over , we zijn bezig met een nieuw te bouwen huis. Nog geen idee hoeveel panelen er straks op het dak passen , was er nog niet actief mee bezig mede door versobering salderingsregeling, nu dit (voorlopig) van de baan is denk ik er over om m’n dakvlakken weer zoveel mogelijk te vullen. Wat mij betreft met AP maar weet niet hoe projectbouwer erover denkt want krijg 3 “gratis” panelen met de bouw mee ivm een of andere subsidie .
Of omdat de bouwer anders niet aan de eisen voldoet.![]()
Het zijn echt niet alleen "rijken" met zonnepanelen.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 21:43 schreef investeerdertje het volgende:
Nou, de rijken worden rijker.
Betreurenswaardige keuze dit.
Genoeg sociale huurwoningen waar de laatste jaren panelen op gelegd zijn en nog gelegd worden.
En die huurders betalen meestal extra huur voor hun panelen.
Daarnaast ook genoeg modale gezinnen met panelen.![]()
dat laatste , maar we hebben nog niet gesproken met de elektricien / pv heren dus weet nog geen merk niks misschien is het prima en kunnen we mooi uitbreidenquote:Op donderdag 15 februari 2024 19:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zo te lezen ivm een gunstiger energielabel
Of omdat de bouwer anders niet aan de eisen voldoet.A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.![]()
Je was toch bezig met Enphase?quote:Op woensdag 14 februari 2024 11:32 schreef blomke het volgende:
[..]
Over 14 dagen leggen ze bij mij SolarEdge systeem voor ¤950/kWp.
Een paar vragen uit interesse:
- welke omvormer?
- welk type optimizers?
- hoe zijn de dakvlakken verdeeld? (met aantal panelen per dakvlak)
Want SolarEdge is een stuk gevoeliger voor het legplan dan Enphase.![]()
Mijn definitie van rijk ligt op een procentueel deel van de samenleving. Niet op mensen met minstens 10 miljoen in hun portemonnee.quote:Op donderdag 15 februari 2024 19:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het zijn echt niet alleen "rijken" met zonnepanelen.
Genoeg sociale huurwoningen waar de laatste jaren panelen op gelegd zijn en nog gelegd worden.
Daarnaast ook genoeg modale gezinnen met panelen.
Er is een splitsing in de samenleving. Dat is niet goed.
Overigens heeft slechts 32% van de woningen zonnepanelen.![]()
Het politieke opportunisme stoort me enorm. Een hoop kulargumenten worden genoemd voor de beeldvorming richting de achterban, terwijl er niets gedaan wordt aan allerlei schimmige kosten die energiemaatschappijen in rekening brengen waardoor salderen eigenlijk al niet meer bestaatquote:Op donderdag 15 februari 2024 19:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Daarnaast ook genoeg modale gezinnen met panelen.
Politiek faalt weer een goede toekomstbestendige regeling te maken en over te besluiten waardoor de markt er mee aan de haal gaat. Waar hebben we dat eerder gezien....![]()
Trolletje niet voerenquote:Op donderdag 15 februari 2024 19:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Daarnaast ook genoeg modale gezinnen met panelen.![]()
Precies en die 32% moet ernstig omhoog , nadeel is dat die ballententen zoals liander gewoon jaren niks hebben gedaan.quote:Op donderdag 15 februari 2024 19:48 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Mijn definitie van rijk ligt op een procentueel deel van de samenleving. Niet op mensen met minstens 10 miljoen in hun portemonnee.
Er is een splitsing in de samenleving. Dat is niet goed.
Overigens heeft slechts 32% van de woningen zonnepanelen.A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.![]()
Individuele daken vullen heeft niets met Liander te maken. Sorry to spoil the party.quote:Op donderdag 15 februari 2024 19:59 schreef Joene het volgende:
[..]
Precies en die 32% moet ernstig omhoog , nadeel is dat die ballententen zoals liander gewoon jaren niks hebben gedaan.![]()
Modelcontract and fixed.quote:Op donderdag 15 februari 2024 19:49 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het politieke opportunisme stoort me enorm. Een hoop kulargumenten worden genoemd voor de beeldvorming richting de achterban, terwijl er niets gedaan wordt aan allerlei schimmige kosten die energiemaatschappijen in rekening brengen waardoor salderen eigenlijk al niet meer bestaat
Politiek faalt weer een goede toekomstbestendige regeling te maken en over te besluiten waardoor de markt er mee aan de haal gaat. Waar hebben we dat eerder gezien....![]()
Check of je een 3-fase aansluiting in de meterkast krijgt, de best wel prijzige 2-kappers die hier in 2019 zijn opgeleverd hebben een 1-fase aansluitingquote:Op donderdag 15 februari 2024 19:41 schreef Joene het volgende:
[..]
dat laatste , maar we hebben nog niet gesproken met de elektricien / pv heren dus weet nog geen merk niks misschien is het prima en kunnen we mooi uitbreiden
Maar goed, die hebben ook nog gas dus wellicht dat de bouwer er daardoor mee weg kwam.![]()
Solar Edge omvormer 7kWquote:Op donderdag 15 februari 2024 19:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je was toch bezig met Enphase?
Een paar vragen uit interesse:
- welke omvormer?
- welk type optimizers?
- hoe zijn de dakvlakken verdeeld? (met aantal panelen per dakvlak)
Want SolarEdge is een stuk gevoeliger voor het legplan dan Enphase.
S440 optimizer
2 x 9 panelen (Trina Solar Type Vertex 435Wp elk) Oost - West.
Bleek i..d.d. bijna net zo goed als Enphase, elk dakvlak valt afwisselend in schaduw of in zon, of beide.
[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 15-02-2024 21:05:40 ]Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
De S440 heb je dubbel vermeld denk ik, dat is wel een optimizer maar geen omvormerquote:Op donderdag 15 februari 2024 20:54 schreef blomke het volgende:
[..]
S440 omvormer 7kW
S440 optimizer
2 x 9 panelen (435Wp elk) Oost - West.
Bleek i..d.d. bijna net zo goed als Enphase, elk dakvlak valt afwisselend in schaduw of in zon, of beide.![]()
![]()
Is aangepast.quote:Op donderdag 15 februari 2024 20:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De S440 heb je dubbel vermeld denk ik, dat is wel een optimizer maar geen omvormerOp <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Ja, ok, maar welk type is het?quote:
Als het een standaard 3-fase 7kW omvormer is, verwacht hij 750 volt van de optimizers.
En met 9 x 60 volt in de zon, ga je dat niet redden.
Als het een omvormer is voor korte strings, dan kan het wel (die heeft voldoende aan 375 volt) maar zover ik weet is die er niet in een 7kW versie, alleen t/m 5kW.![]()
SE7Kquote:Op donderdag 15 februari 2024 21:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, ok, maar welk type is het?Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Heeft er 16 nodigquote:Op donderdag 15 februari 2024 21:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, ok, maar welk type is het?
Als het een standaard 3-fase 7kW omvormer is, verwacht hij 750 volt van de optimizers.
En met 9 x 60 volt in de zon, ga je dat niet redden.
Als het een omvormer is voor korte strings, dan kan het wel (die heeft voldoende aan 375 volt) maar zover ik weet is die er niet in een 7kW versie, alleen t/m 5kW.Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Volgens mij gaat dat niet goed komen maar ik vraag @bambino om een second opinion:quote:
2x 9 panelen op oost en west
S440 optimizers
S7K 3-fase omvormer![]()
Ja, 16 in de zon, gelijktijdig. Zelfs met 13 in de zon en 3 in de schaduw red je het wel (er zit wat marge in), want dan kom je op (13 x 60) = 780 volt van de benodigde 750 volt.quote:
Met 16 (of in jouw geval 18) in de zon kunnen de optimizers tot (18 x 60 volt) = 1.080 volt maken als het nodig is.
Maar met 9 in de zon kom je maar op (9 x 60 volt) = 540 volt, want die andere 9 liggen "in de schaduw" op dat moment en dat mogen er maar 3 zijn.
En je hebt 750 volt nodig (zie SE7K datasheet).
https://www.solaredge.com/sites/default/files/se-three-phase-e-series-inverter-datasheet-nl.pdf
Er zijn ook nog S500B optimizers, die kunnen tot 80 volt output leveren (heb ik bij m'n moeder op het dak om die reden) maar ook dan kan het krap worden met (9 x 80 volt) = 720 volt.
Zie datasheet voor optimizers:
https://knowledge-center.solaredge.com/sites/kc/files/se-power-optimizer-s-series-datasheet.pdf
Juist omdat ik wist van de Enphase en relatief kleine dakvlakken vraag ik toch even door voor de zekerheid.
Ik kan het mis hebben, ben geen expert, maar heb wel wal aardig wat systemen "ontworpen" die prima draaien en ook genoeg ellende gezien op Tweakers.net met systemen die niet goed waren ontworpen.
edit: hier een "vergelijkbaar" geval dat ik zo snel kon vinden, alleen dan met een eerdere serie optimizers.
https://community.fritts.nl/conversations/velden-oost-en-west-beinvloeden-elkaar-negatief-bij-veel-zon-met-optimizers
[ Bericht 18% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-02-2024 21:40:57 ]![]()
Krijgen 3x25quote:Op donderdag 15 februari 2024 20:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Check of je een 3-fase aansluiting in de meterkast krijgt, de best wel prijzige 2-kappers die hier in 2019 zijn opgeleverd hebben een 1-fase aansluiting
Maar goed, die hebben ook nog gas dus wellicht dat de bouwer er daardoor mee weg kwam.A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.![]()
zeker wel want als hun infra niet op orde is lopen we met netcongestie te kutten , als zij hadden doorgewerkt , hadden wij alle daken kunnen vullenquote:Op donderdag 15 februari 2024 20:01 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Individuele daken vullen heeft niets met Liander te maken. Sorry to spoil the party.A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.![]()
Hier in de buurt, heeft de wbv per straat al hun daken volgelegd. Denk nog eerder dan de gemiddelde huizenkoper in dezelfde plaatsquote:Op donderdag 15 februari 2024 19:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
Daarnaast ook genoeg modale gezinnen met panelen.Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Mag je in een sociale huurwoning wonen, dan mag je jezelf wel rijk rekenen.quote:Op donderdag 15 februari 2024 21:22 schreef blomke het volgende:
[..]
Hier in de buurt, heeft de wbv per straat al hun daken volgelegd. Denk nog eerder dan de gemiddelde huizenkoper in dezelfde plaats![]()
![]()
Tja, ik kwam er niet voor in aanmerking...quote:Op donderdag 15 februari 2024 21:28 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Mag je in een sociale huurwoning wonen, dan mag je jezelf wel rijk rekenen.Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Iedereen kan zijn dak vullen, heeft net congestie erg weinig mee te maken.quote:Op donderdag 15 februari 2024 21:18 schreef Joene het volgende:
[..]
zeker wel want als hun infra niet op orde is lopen we met netcongestie te kutten , als zij hadden doorgewerkt , hadden wij alle daken kunnen vullen![]()
Zucht je wilt gewoon je punt maken, pannenkoekquote:Op donderdag 15 februari 2024 22:11 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Iedereen kan zijn dak vullen, heeft net congestie erg weinig mee te maken.A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.![]()
Nee. Zonnepanelen voor eigen gebruik op je dak hebben liggen hebben helemaal niets met netcongestie te maken. Je verbruikt het immers zelf. Er is geen mismatch voor stroom transport.quote:Op donderdag 15 februari 2024 22:24 schreef Joene het volgende:
[..]
Zucht je wilt gewoon je punt maken, pannenkoek
Maar pannenkoek, hoe houd het consumenten tegen dan om hun eigen verbruik te compenseren/"hun dak vol te gooien"? Want je gooit zelf ook lekker oneliners.
[ Bericht 1% gewijzigd door investeerdertje op 15-02-2024 22:52:24 ]![]()
Niets dat we nog niet wisten maar misschien toch interessant om te lezen:
Energiebedrijven laten eigenaar zonnepanelen fors betalen, ACM start onderzoek
https://www.destentor.nl/(...)-onderzoek~ae46485a/![]()
SolarEdge kijkt niet specifiek naar minimum voltage, maar minimum optimizers.quote:Op donderdag 15 februari 2024 21:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Volgens mij gaat dat niet goed komen maar ik vraag @:bambino om een second opinion:
2x 9 panelen op oost en west
S440 optimizers
S7K 3-fase omvormer
Bij 3-fase is dat 16 stuks met S440 en uit mijn hoofd 14 stuks met S500B, kom ik zo op terug.
2 strings van 9 is onmogelijk.
Het enige wat je hier kan doen, en wat overigens ook de juiste oplossing is, is 1 string van 18.
Oost en west dus in dezelfde string.
Met 9 om 9 kan dat prima op een SolarEdge.
Is er geen schaduw, dan kan het beter op een string omvormer, dan is het wel afhankelijk van welke omvormer je pakt om te kijken of 9 voldoende is voor minimum string ingang V.
Maar een Growatt kan dat bijvoorbeeld wel.
18x 435wp = 7830wp
Het is 9 oost 9 west
Dus een 7K kán, maar is eigenlijk te groot.
SolarEdge designer geeft als advies de SE5K.
En met een S440 optimizer, heb je 18,6% verlies vanwege verschillende oriëntaties in 1 string.
Oplossing?
Gebruik de SE500B optimizer.
Dan is het specifieke verlies op de optimizer nog maar 0,09%
Zonder schaduw, alleen puur oost-west:
Opwek
SE5K SE500B: 6020kWh
SE5K S440: 4910kWh
SE6K S500B: 6010kWh
SE6K S440: 4900kWh
SE7K S500B: 6000kWh
SE7K S440: 4890kWh
Dus:
Diegene die jou dit heeft aangeboden, heeft helaas te weinig verstand van SolarEdge.
Dit wat nu aangeboden is, gaat ruk werken.
Over de omvormer 5 6 7 valt te discussieren, met een 7 kan je ooit nog uitbreiden bijvoorbeeld.
Maar als er geen extra ruimte is, pak mooi de 5 of 6.
Optimizer is geen twijfel over. Dat moet met S500B.
Ook niet de S500, echt de S500B.
Dat is de enige optimizer die daar mee om kan geen.
@blomke
Welke regio woon je? Als dat niet al te ver is maak ik met alle plezier een offerte voor je.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het wordt 18 ook in 1 string, maar de verdeling is 9 oost (noord-oost) en 9 west (zuid-west)quote:Op vrijdag 16 februari 2024 13:04 schreef bambino het volgende:
[..]
SolarEdge kijkt niet specifiek naar minimum voltage, maar minimum optimizers.
Bij 3-fase is dat 16 stuks met S440 en uit mijn hoofd 14 stuks met S500B, kom ik zo op terug.
2 strings van 9 is onmogelijk.
Het enige wat je hier kan doen, en wat overigens ook de juiste oplossing is, is 1 string van 18.
Oost en west dus in dezelfde string.Noord Hollandse kustquote:Op vrijdag 16 februari 2024 13:04 schreef bambino het volgende:
@:blomke
Welke regio woon je? Als dat niet al te ver is maak ik met alle plezier een offerte voor je.Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Prijs per m2 heb ik nog nooit uitgerekend. Aangezien de maten van de panelen momenteel redelijk gelijk zijn is dat ook niet echt interessant.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 21:55 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Prijs per m2 en of je echt micro omvormers nodig hebt als ze het je aanbieden
Anders: @:bambino
Prijs per wp is eigenlijk de enige manier om 1:1 te vergelijken.
Verder is het inderdaad goed te vergelijken op omvormer.
String omvormer
String omvormer met optimizers
Micro omvormers
Heb je schaduw, maar alles is op 1 of maximaal 2 daken, dan is met optimizers prima.
Meerdere daken/oriëntaties dan micro omvormers
Simpel dak, 1 of 2 oriëntaties met ongeveer gelijk aantal panelen per dak en zonder schaduw, dan string omvormer.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Oke, dat is helaas te ver weg (Twente).quote:Op vrijdag 16 februari 2024 13:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Het wordt 18 ook in 1 string, maar de verdeling is 9 oost (noord-oost) en 9 west (zuid-west)
[..]
Noord Hollandse kust
Let wel dat ze dus S500B gebruiken, en ik zou een kleinere omvormer dan de 7K nemen tenzij je nog kan uitbreiden.Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Wp bedoelde ik inderdaad. My mistake.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 14:01 schreef bambino het volgende:
[..]
Prijs per m2 heb ik nog nooit uitgerekend. Aangezien de maten van de panelen momenteel redelijk gelijk zijn is dat ook niet echt interessant.
String omvormer
Micro omvormers
Heb je schaduw, maar alles is op 1 of maximaal 2 daken, dan is met optimizers prima.
Simpel dak, 1 of 2 oriëntaties met ongeveer gelijk aantal panelen per dak en zonder schaduw, dan string omvormer.![]()
Ja, heb gebeld, gaan ze aanpassen. Wordt 18 panelen in string en S500B optimizer.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 14:02 schreef bambino het volgende:
Let wel dat ze dus S500B gebruiken, en ik zou een kleinere omvormer dan de 7K nemen tenzij je nog kan uitbreiden.
De 7K laat ik even als omvormer. Maakt prijstechnisch niet uit, en wellicht leg ik op de nieuwe schuur een paar panelen t.z.t.Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Topquote:Op vrijdag 16 februari 2024 14:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, heb gebeld, gaan ze aanpassen. Wordt 18 panelen in string en S500B optimizer.
De 7K laat ik even als omvormer. Maakt prijstechnisch niet uit, en wellicht leg ik op de nieuwe schuur een paar panelen t.z.t.
En even ter controle, als je wil.
Welke prijs komen zij op?Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Ik heb dus een mansardedak, op het bovenste vlak (beide zijden hebben een hoek van 30 graden met het horizontaal vlak) komende 18 panelen oost - west . Groot deel voorjaar, zomer en najaar, zijn beide vlakken "bezont". Echter 's morgens vroeg en ;'s avonds laat, valt 1 vlak in de schaduwquote:Op vrijdag 16 februari 2024 14:01 schreef bambino het volgende:
String omvormer
Micro omvormers
Simpel dak, 1 of 2 oriëntaties met ongeveer gelijk aantal panelen per dak en zonder schaduw, dan string omvormer.Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Offerte is ¤7360 voor 18X435Wp, plm ¤950/kWpquote:Op vrijdag 16 februari 2024 14:16 schreef bambino het volgende:
[..]
En even ter controle, als je wil.
Welke prijs komen zij op?Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Ik heb een groene aanslag onder op mijn panelen.
Net even gekeken met een stuk keukenrol maar het zit er best hard op.
Waar zou ik dat mee schoon moeten maken. Lijkt een beetje op de groene aanslag die je ook op tegels en dergelijke ziet.
Ik lees demi water en een zachte borstel/spons maar wat is een zachte borstel of spons?
[ Bericht 8% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 17-02-2024 13:08:23 ]1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."![]()
Die lagere hoek werkt gelukkig ook iets in je voordeel, zeker met die S500B optimizers.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 14:27 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik heb dus een mansardedak, op het bovenste vlak (beide zijden hebben een hoek van 30 graden met het horizontaal vlak) komende 18 panelen oost - west . Groot deel voorjaar, zomer en najaar, zijn beide vlakken "bezont". Echter 's morgens vroeg en ;'s avonds laat, valt 1 vlak in de schaduw
Bij m'n moeder ligt het op een 18 graden dakvlak en daar krijgt in de zomer overdag zelfs de noordkant (zuid-noord opstelling) een forse bak licht. De opbrengst is echt bizar goed voor een zuid-noord opstelling, puur omdat het maar 18 graden is. Met mijn 54 graden dak haal ik dat hier nooit.
[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-02-2024 14:02:15 ]![]()
Dat begrijp ik. Maar die 3-fase omvormer wil wel de optimizers de hele dag naar een stringvoltage van 750 volt regelen.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 13:04 schreef bambino het volgende:
[..]
SolarEdge kijkt niet specifiek naar minimum voltage, maar minimum optimizers.
Dat doen beide omvormers hier ook.
En met die S500B lukt dat een stuk makkelijker natuurlijk, scheelt toch 18 x 20 volt wat je in potentie extra hebt t.o.v. de S440 optimizers.
Dus daarom ook direct een "shoutout" naar jou![]()
![]()
Als ik dat zo lees vraag ik me af of optimizers wel meerwaarde hebben, je hebt al ongeveer de meest ideale opstelling voor twee strings.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 14:27 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik heb dus een mansardedak, op het bovenste vlak (beide zijden hebben een hoek van 30 graden met het horizontaal vlak) komende 18 panelen oost - west . Groot deel voorjaar, zomer en najaar, zijn beide vlakken "bezont". Echter 's morgens vroeg en ;'s avonds laat, valt 1 vlak in de schaduw![]()
Ik heb er een schoonmaakset voor. De borstel voelt aan als een zachte bezem of stoffer (zonder blik).quote:Op zaterdag 17 februari 2024 12:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Waar zou ik dat mee schoon moeten maken. Lijkt een beetje op de groene aanslag die je ook op tegels en dergelijke ziet.
Ik lees demi water en een zachte borstel/spons maar wat is een zachte borstel of spons?
Het water ontkalk ik met een ontkalker maar demi water is prima.![]()
Met 18 panelen moeten ze op 1 string gezien het input voltage voor de omvormer.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 14:59 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Als ik dat zo lees vraag ik me af of optimizers wel meerwaarde hebben, je hebt al ongeveer de meest ideale opstelling voor twee strings.Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Of schoonmaken tijdens een bui. Dan spoelen alle resten kraanwater direct weer weg. Ik poets alleen als er vogelpoep op zit en dat is dus één of twee keer per jaar. Daarvoor inderdaad een zacht borstel op een steel gekocht met een waterslang door de steel.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 15:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb er een schoonmaakset voor. De borstel voelt aan als een zachte bezem of stoffer (zonder blik).
Het water ontkalk ik met een ontkalker maar demi water is prima.![]()
Bij SolarEdge zal je met 3-fase inderdaad rond de 750 volt moeten uitkomen.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 15:27 schreef blomke het volgende:
[..]
Met 18 panelen moeten ze op 1 string gezien het input voltage voor de omvormer.
Bij andere merken ligt dat vaak wel iets lager, rond de 580 volt voor 3-fase.
Maar dat is alsnog wat laag voor 9 panelen in een string, dan zal je eerder rond de 300 volt zitten.
Op een 1-fase string-omvormer en 2 strings zou het prima kunnen, al zou je dan met een 30 graden dakvlak wel wat aftoppen. Alternatief is nog 2 omvormers (1 per fase) en ieder 1 string van 9 panelen. Dan verdeel je het redelijk en top je ook niet af.
Maar al met al denk ik dat wat er nu besteld is hier verder niet zo'n gekke keuze is (na aanpassen van de optimizers naar S500B type).![]()
Kan, maar ik wil alles op drie fasen, ook al voorbereid qua afzekering en kabel.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 15:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
Op een 1-fase string-omvormer en 2 strings zou het prima kunnen, al zou je dan met een 30 graden dakvlak wel wat aftoppen. Alternatief is nog 2 omvormers (1 per fase) en ieder 1 string van 9 panelen. Dan verdeel je het redelijk en top je ook niet af.Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Lees nu ook dat een microvezel doek of handdoek ook zou moeten werken. Ga dat denk ik morgen proberen. Had niet verwacht dat er een soort van mos op zou groeien.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 15:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb er een schoonmaakset voor. De borstel voelt aan als een zachte bezem of stoffer (zonder blik).
Het water ontkalk ik met een ontkalker maar demi water is prima.1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."![]()
Niet te hard poetsen. Tja, als je er gewoon bij kunt is dat wel handiger. Ik durf mijn 45 graden dak niet op, deels vanwege val gevaar en deels omdat ik bang ben van alles te slopen. Met die bezem op steel gaat het ook prima, alleen had die steel toch nog een segment langer gemoeten. Nu moet ik op een keukentrap of ladder staan om bij de bovenste panelen te kunnen. Of eens pogen uit een dakraam te hangen (in de regen...)quote:Op zaterdag 17 februari 2024 16:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Lees nu ook dat een microvezel doek of handdoek ook zou moeten werken. Ga dat denk ik morgen proberen. Had niet verwacht dat er een soort van mos op zou groeien.Blomke heeft al een keus gemaakt dus even in het algemeen: Ik zou voor dat aftoppen juist niet zo bang zijn. Dat is alleen op momenten dat je toch al kans loopt dat de spanning te hoog wordt en daarnaast zal de omvormer wel eerder oppakken bij slecht weer. Uiteindelijk heb je dan meer opbrengst en als dynamische contracten ooit de norm worden heb je er alleen maar voordeel van.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 15:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
Op een 1-fase string-omvormer en 2 strings zou het prima kunnen, al zou je dan met een 30 graden dakvlak wel wat aftoppen.
Ik weet het, Blomke heeft al gekozen en ik zal de laatste die keus aan te vechten.![]()
Ja, snap ik. Was ook meer hardop denkenquote:Op zaterdag 17 februari 2024 16:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan, maar ik wil alles op drie fasen, ook al voorbereid qua afzekering en kabel.![]()
![]()
Niet te ingewikkeld over doen. Gewoon zoals je de ramen ook schoonmaakt. Heb nog nooit krassen of dofheid op mijn ramen of panelen gezien.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 12:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik lees demi water en een zachte borstel/spons maar wat is een zachte borstel of spons?Voorheen Post ID 101472![]()
Aftoppen = t.g.v. hoge netspanning minder leveren?quote:Op zaterdag 17 februari 2024 17:39 schreef qajariaq het volgende:
[..]Ik zou voor dat aftoppen juist niet zo bang zijn. Dat is alleen op momenten dat je toch al kans loopt dat de spanning te hoog wordt en daarnaast zal de omvormer wel eerder oppakken bij slecht weer. Uiteindelijk heb je dan meer opbrengst en als dynamische contracten ooit de norm worden heb je er alleen maar voordeel van.Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Nee. Dat je panelen meer opleveren dan dat je omvormer kwijt kanquote:Op zondag 18 februari 2024 08:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Aftoppen = t.g.v. hoge netspanning minder leveren?![]()
Er zijn twee begrippen, aftoppen is zoals al gezegd dat de panelen meer leveren dan de omvormer aankan. Dan zal de omvormer gewoon het maximum leveren. Het voordeel is dan wel dat bij slechter weer die omvormer eerder en wat meer gaat leveren dan een hele grote omvormer. Echter zal jij ruim meer opleveren dan een één fase omvormer dus lijkt het me in jouw geval niet slim om dan op 1 fase te gaan zitten. Jij zal grofweg 7,2 KW aan panelen hebben maar gezien de verschillende dakvlakken is een 5 KW omvormer denk ik waar je aan moet denken dan.quote:Op zondag 18 februari 2024 08:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Aftoppen = t.g.v. hoge netspanning minder leveren?
Het andere is: De omvormer moet om te leveren altijd iets meer voltage geven dan het net. Als nu maar heel veel panelen hun werk doen kan het net dat niet meer aan en zal de spanning oplopen. De grens is gesteld op maximaal 253 V in het net. Op of boven die spanning zal de omvormer er helemaal mee stoppen totdat het voltage weer gedaald is onder de 253 V. Dat herken je in je grafiek als een soort kam vorm omdat het meestal tig keer achter elkaar gebeurd en steeds voor een paar minuten.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Prima prijsquote:Op vrijdag 16 februari 2024 14:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Offerte is ¤7360 voor 18X435Wp, plm ¤950/kWp
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Ja, dacht ik ook... Nou wel de S500B optimizers erin peuterenquote:Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Wij zitten nu bij budget energie. Ze hebben ons laten weten 20 euro per maand in kosten te brengen omdat we zonnepanelen hebben.
Zijn er op dit moment energiemaatschappijen die deze kosten niet in rekening brengen? Tips qua keuze?![]()
Zover ik weet zit je bij GreenChoice nog goed al heb ik het al even niet meer bijgehouden.quote:Op maandag 19 februari 2024 12:53 schreef zoz het volgende:
Wij zitten nu bij budget energie. Ze hebben ons laten weten 20 euro per maand in kosten te brengen omdat we zonnepanelen hebben.
Zijn er op dit moment energiemaatschappijen die deze kosten niet in rekening brengen? Tips qua keuze?
Je kan ook met alleen stroom overstappen, als je nog gas hebt.![]()
Engie heeft het vooralsnog niet. Daar zat ik bij, en daar zit ik sinds deze maand wéér bij.quote:Op maandag 19 februari 2024 12:53 schreef zoz het volgende:
Zijn er op dit moment energiemaatschappijen die deze kosten niet in rekening brengen? Tips qua keuze?Breitling - Instruments for Professionals![]()
Oxxioquote:Op maandag 19 februari 2024 12:53 schreef zoz het volgende:
Zijn er op dit moment energiemaatschappijen die deze kosten niet in rekening brengen? Tips qua keuze?![]()
Precies om dit soort gezeik te voorkomen heb ik in het najaar een vast contract voor 3 jaar afgesloten.Huilen dan.![]()
Nou uiteindelijk via pricewize een contract van 2jr kunnen afsluiten bij Mega. Nooit van gehoord😆
Ik heb alleen electra want we zijn van het gas af. 55 euro p/m wordt het nu.![]()
Dat heb ik ook gedaan, maar betekent dat dat ze dan niet ineens alsnog kosten doorberekenen?quote:Op maandag 19 februari 2024 13:23 schreef Isdatzo het volgende:
Precies om dit soort gezeik te voorkomen heb ik in het najaar een vast contract voor 3 jaar afgesloten.![]()
Heb je een vast of variabel contract?quote:Op maandag 19 februari 2024 12:53 schreef zoz het volgende:
Greenchoice is inmiddels ook gestopt met contracten van 3 jaar voor eigenaren van zonnepanelen. Wie biedt deze nog wel aan? Ik moet in september weer verlengen.quote:Op maandag 19 februari 2024 13:23 schreef Isdatzo het volgende:
Precies om dit soort gezeik te voorkomen heb ik in het najaar een vast contract voor 3 jaar afgesloten.![]()
September duurt nog een half jaar, dus info van nu heeft geen zin voor over een half jaar, want als er nu nog bedrijven zijn die 3 jaar aanbieden is het dikke kans dat die over een half jaar, als jij aan de beurt bent, er niet meer zijn.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:40 schreef archito het volgende:
[..]
Greenchoice is inmiddels ook gestopt met contracten van 3 jaar voor eigenaren van zonnepanelen. Wie biedt deze nog wel aan? Ik moet in september weer verlengen.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Net voor het eerst sinds weken de huisaccu weer eens vol, dus net voordat ik nu aan het Nuts bedrijf ga leveren snel de auto aangesloten.![]()
Eneco doet dit stiekem al sinds vorig jaar mei. het viel mij op dat in de afgelopen wintermaanden dat we nauwelijks opbrengst hangen overige kosten ¤5 waren maar in de maanden met goede opbrengst daarvoor was het ineens ¤22.quote:Op maandag 19 februari 2024 12:53 schreef zoz het volgende:
Zijn er op dit moment energiemaatschappijen die deze kosten niet in rekening brengen? Tips qua keuze?"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"![]()
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Is dit iets wat in jouw energiecontract met Eneco staat?quote:Op dinsdag 20 februari 2024 16:19 schreef Sabata het volgende:
[..]
Eneco doet dit stiekem al sinds vorig jaar mei. het viel mij op dat in de afgelopen wintermaanden dat we nauwelijks opbrengst hangen overige kosten ¤5 waren maar in de maanden met goede opbrengst daarvoor was het ineens ¤22."People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
Ik heb variabel van budget energie en ga naar 2jr vast van Mega.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 14:45 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Heb je een vast of variabel contract?![]()
Over wat voor overige kosten hebben we het dan? Je kan toch niet zomaar overige kosten rekenen zonder het ergens te specificeren.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 16:19 schreef Sabata het volgende:
[..]
Eneco doet dit stiekem al sinds vorig jaar mei. het viel mij op dat in de afgelopen wintermaanden dat we nauwelijks opbrengst hangen overige kosten ¤5 waren maar in de maanden met goede opbrengst daarvoor was het ineens ¤22.![]()
Ik heb daar bij Eneco geen last van.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 16:19 schreef Sabata het volgende:
[..]
Eneco doet dit stiekem al sinds vorig jaar mei. het viel mij op dat in de afgelopen wintermaanden dat we nauwelijks opbrengst hangen overige kosten ¤5 waren maar in de maanden met goede opbrengst daarvoor was het ineens ¤22.Ik heb je lief mijn hele leven![]()
Never mind.quote:Op maandag 19 februari 2024 12:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zover ik weet zit je bij GreenChoice nog goed al heb ik het al even niet meer bijgehouden.
Je kan ook met alleen stroom overstappen, als je nog gas hebt.
https://www.nu.nl/economie/6302338/greenchoice-keert-daltarief-om-en-rekent-extra-kosten-voor-zonnepanelenklant.html#nujij![]()
Dat omdraaien van dag en nacht tarief is wel een stap vooruit.quote:"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
Greenchoice gaat ook het een en ander veranderen: https://www.nu.nl/economi(...)nnepanelenklant.html
Beetje jammer dat ze dit eerst in de media brengen en dan pas klanten gaan informeren. Wij zitten pas een paar maanden (weer) bij Greenchoice en ik lever nu zeker in de zomer best wat terug. Benieuwd of het ook voor bestaande klanten is. Het lastige is dat je nu niet weet wat andere maatschappijen gaan doen. Extra lastig is dat Greenchoice ook iets met het dag en nacht tarief gaat doen en dat gebruiken wij nu juist veel om bijvoorbeeld de auto te laden en de wasmachine/vaatwasser te laten draaien in de nacht.*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?![]()
Of niet. Want nu is het grijs en breng ik dus niets op. Dan laad ik mijn auto in de nacht, dat is goedkoper. Bovendien staat die auto overdag niet thuis, dus ik red het niet eens om hem te laden in het normale tarief. Ik gebruik 2/3 van mijn afname in het daltarief, niet in het gewone. Dus ik ga er op achteruit.quote:Op woensdag 21 februari 2024 10:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat omdraaien van dag en nacht tarief is wel een stap vooruit.
Het gaat overigens pas op 1 april in en alleen bij variabele tarieven en nieuwe contracten. Dus dit jaar zitten we nog goed en bij afloop contract ga ik wel wisselen naar iets anders. Dan is hopelijk ook bekend wat anderen doen.
[ Bericht 20% gewijzigd door d.k. op 21-02-2024 10:45:18 ]*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?![]()
Dat jij erop achteruitgaat betekent niet dat het geen goede/logische stap is. Het lijkt me bijzonder zinvol om mensen te stimuleren hun verbruik af te stemmen op de productie.quote:Op woensdag 21 februari 2024 10:38 schreef d.k. het volgende:
[..]
Of niet. Want nu is het grijs en breng ik dus niets op. Dan laad ik mijn auto in de nacht, dat is goedkoper...Ik gebruik 2/3 van mijn afname in het daltarief, niet in het gewone. Dus ik ga er op achteruitHuilen dan.![]()
Wie is er in staat om als particulier overdag heel veel stroom af te nemen? Een groot deel van Nederland werkt overdag, dat maakt het lastig om bijvoorbeeld de was te doen (je wil die natte was geen uren in de machine), de auto is niet thuis dus die kan je niet laden, je zet geen airco aan voor koelen of verwarmen als je niet thuis bent etc. Ja, fijn als je thuiswerkt oid maar dat is echt niet het grootste deel van Nederland. Het is wel handig voor de energiemaatschappijen want dan is er aanbod genoeg dus ondanks dat ze een minder hoog tarief vragen maken die echt nog wel winst.quote:Op woensdag 21 februari 2024 10:44 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat jij erop achteruitgaat betekent niet dat het geen goede/logische stap is.
En het is bijzonder van Greenchoice om dit te doen omdat juist zij voor paneleneigenaren een geliefde maatschappij waren die groene stroom en panelen enorm gepromoot hebben.*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?![]()
Hartstikke logisch dus dat energie duurder is wanneer de vraag hoger én het aanbod lager is.quote:Op woensdag 21 februari 2024 10:48 schreef d.k. het volgende:
[..]
Wie is er in staat om als particulier overdag heel veel stroom af te nemen? Een groot deel van Nederland werkt overdag, dat maakt het lastig om bijvoorbeeld de was te doen (je wil die natte was geen uren in de machine), de auto is niet thuis dus die kan je niet laden, je zet geen airco aan voor koelen of verwarmen als je niet thuis bent etc.Huilen dan.![]()
Precies. Het is in elk geval een incentive om nou eens je zelf opgewekte stroom te gaan verbruiken.quote:Op woensdag 21 februari 2024 10:44 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat jij erop achteruitgaat betekent niet dat het geen goede/logische stap is. Het lijkt me bijzonder zinvol om mensen te stimuleren hun verbruik af te stemmen op de productie.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
Nee, het aanbod is in de nacht wel lager (want geen stroom van de zon, eventueel wel van wind), maar de vraag is ook lager want de grootste gebruikers zijn niet particulieren maar fabrieken/bedrijfsleven.quote:Op woensdag 21 februari 2024 10:53 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Hartstikke logisch dus dat energie duurder is wanneer de vraag hoger én het aanbod lager is.*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?![]()
Met volledig salderen is die stimulans er niet echt, maar ik probeer mijn verbruik al maximaal af te stemmen op mijn eigen productie. Wasmachine, vaatwasser, keukenboiler, etc, laten zich allemaal prima met domotica aansturen.quote:Op woensdag 21 februari 2024 10:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Precies. Het is in elk geval een incentive om nou eens je zelf opgewekte stroom te gaan verbruiken.Huilen dan.![]()
Panelenboete niet. Ik ga in ieder geval overstappen naar een ander einde contract.quote:Op woensdag 21 februari 2024 10:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat omdraaien van dag en nacht tarief is wel een stap vooruit.
Politiek moet gaan ingrijpen nu en dit verbieden. Want het staat de ROI in de weg van de consumenten en dus de vergroening in zijn totaal.'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016![]()
In het artikel staat dat het alleen voor nieuwe klanten is en derhalve hoeven ze huidige contractanten niet te informeren.quote:Op woensdag 21 februari 2024 10:37 schreef d.k. het volgende:
Greenchoice gaat ook het een en ander veranderen: https://www.nu.nl/economi(...)nnepanelenklant.html
Beetje jammer dat ze dit eerst in de media brengen en dan pas klanten gaan informeren. Wij zitten pas een paar maanden (weer) bij Greenchoice en ik lever nu zeker in de zomer best wat terug. Benieuwd of het ook voor bestaande klanten is.Grootverdiener die ook de kleintjes Est.![]()
Wie zegt dat ik dat niet doe? Moet ik wel thuis voor zijn...quote:Op woensdag 21 februari 2024 10:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Precies. Het is in elk geval een incentive om nou eens je zelf opgewekte stroom te gaan verbruiken.
Dat is ook het kromme van de situatie waarin je geld terug kreeg als je stroom ging gebruiken, dat mensen dan maar hun huis gingen koelen met een airco omdat ze dan geld toe krijgen.
Ik snap heus wel dat er iets moet gebeuren, maar dat omdraaien van het tarief daar help je de doorsnee Nederlander (panelenbezitter of niet) echt niet mee. Want de doorsnee Nederlander werkt en gebruikt dus de meeste stroom niet tussen 9 en 5 op maandag tot vrijdag, maar juist daarbuiten.*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?![]()
En de klanten met variabele tarieven.quote:Op woensdag 21 februari 2024 10:58 schreef Alan_Bastard het volgende:
[..]
In het artikel staat dat het alleen voor nieuwe klanten is en derhalve hoeven ze huidige contractanten niet te informeren.
Je moet goed zoeken op de site, het staat nu verstopt bij de FAQ van de klantenservice. Die communicatie zal wel pas opstarten richting 1 april. Ik vind dat niet echt netjes, maar goed, het mag wel.*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?![]()
Je hebt gelijk, voor variabele tarieven geldt het ook.quote:Op woensdag 21 februari 2024 11:00 schreef d.k. het volgende:
[..]
En de klanten met variabele tarieven.
Je moet goed zoeken op de site, het staat nu verstopt bij de FAQ van de klantenservice. Die communicatie zal wel pas opstarten richting 1 april. Ik vind dat niet echt netjes, maar goed, het mag wel.Grootverdiener die ook de kleintjes Est.![]()
De airco komt er maar wat eerder dan en voor stroom maar eens kijken naar een aanbieder met dynamische prijzen.
Eerst moet alles energiezuinig en iedereen aan de zonnepanelen. Is dat gelukt dan moet je juist niet zuinig zijn omdat die stroom eigenlijk geen of amper waarde heeft als je ze opwekt en terug levert of saldeert.![]()
Zolang ons kabinet nog demissionair is, zie ik geen ingrijpen. Wat er nu gebeurt is namelijk wel een beetje wat Jetten de Eerste Kamer voorhield als ze die wet weg zouden stemmen. Wat ze dus gedaan hebben.quote:Op woensdag 21 februari 2024 10:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Panelenboete niet. Ik ga in ieder geval overstappen naar een ander einde contract.
Politiek moet gaan ingrijpen nu en dit verbieden. Want het staat de ROI in de weg van de consumenten en dus de vergroening in zijn totaal.
Dus het is nu aan de volgende regering om dit dossier op te pakken. Kan nog wel even duren, denk ik."People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
Als jetten het niet had gewild, had hij al lang hier tegen opgetreden want dit speelt al een tijd. Ook voor het demissionair zijn.quote:Op woensdag 21 februari 2024 11:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Zolang ons kabinet nog demissionair is, zie ik geen ingrijpen. Wat er nu gebeurt is namelijk wel een beetje wat Jetten de Eerste Kamer voorhield als ze die wet weg zouden stemmen. Wat ze dus gedaan hebben.
Dus het is nu aan de volgende regering om dit dossier op te pakken. Kan nog wel even duren, denk ik.'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
1947-2016![]()
Waarom?quote:Op woensdag 21 februari 2024 10:58 schreef d.k. het volgende:
[..]
Wie zegt dat ik dat niet doe? Moet ik wel thuis voor zijn...Financiële prikkels zijn de beste prikkels om de 'doorsnee Nederlander' zover te krijgen wat verzinnen om het stroomverbruik beter af te stemmen op de stroomproductie. Dat kan namelijk prima.quote:Dat is ook het kromme van de situatie waarin je geld terug kreeg als je stroom ging gebruiken, dat mensen dan maar hun huis gingen koelen met een airco omdat ze dan geld toe krijgen.
Ik snap heus wel dat er iets moet gebeuren, maar dat omdraaien van het tarief daar help je de doorsnee Nederlander (panelenbezitter of niet) echt niet mee. Want de doorsnee Nederlander werkt en gebruikt dus de meeste stroom niet tussen 9 en 5 op maandag tot vrijdag, maar juist daarbuiten.Huilen dan.![]()
Ja, als je thuis werkt of gepensioneerd bent kan je prima overdag veel stroom gebruiken. Maar de leraar die in de ochtend vertrekt en laat in de middag thuis komt kan overdag hoogstens een vaatwasser, een droger en misschien een wasmachine (later op de dag) laten draaien. Zijn hybride laadt hij niet overdag (als hij die al heeft), de oven voor de pizza gaat ook pas aan tegen het avondeten etc.quote:Op woensdag 21 februari 2024 11:10 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Financiële prikkels zijn de beste prikkels om de 'doorsnee Nederlander' zover te krijgen wat verzinnen om het stroomverbruik beter af te stemmen op de stroomproductie. Dat kan namelijk prima.
Overigens, het 'standaard' dal/normaal tarief gaat Greenchoice dan loslaten? Want dat loopt in het grootste deel van het land tot 23.00 uur. Ik kan me niet voorstellen dat de situatie dat aanbod veel hoger is dan afname dan nog geldt. Ze noemen nu zelf nog geen tijden, als ze slim zijn benoemen ze overdag als tussen 9 en 5 of tussen 8 en 6 en niet tussen 7 en 23.00 uur.*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?![]()
Die prikkels komen van 1 kant en de financiën gaat naar 1 kant.quote:Op woensdag 21 februari 2024 11:10 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Waarom?
[..]
Financiële prikkels zijn de beste prikkels om de 'doorsnee Nederlander' zover te krijgen wat verzinnen om het stroomverbruik beter af te stemmen op de stroomproductie. Dat kan namelijk prima.
Commerciëlen mogen alles op dit moment en het is een compleet vrije markt waarin de consument alles moet en moet betalen.'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
1947-2016![]()
De apparaten die je noemt zijn dan ook meteen de grootste verbruikers voor de meeste mensen. Dat (half)uurtje koken is qua verbruik te verwaarlozen.quote:Op woensdag 21 februari 2024 11:14 schreef d.k. het volgende:
[..]
Ja, als je thuis werkt of gepensioneerd bent kan je prima overdag veel stroom gebruiken. Maar de leraar die in de ochtend vertrekt en laat in de middag thuis komt kan overdag hoogstens een vaatwasser, een droger en misschien een wasmachine (later op de dag) laten draaien. Zijn hybride laadt hij niet overdag (als hij die al heeft), de oven voor de pizza gaat ook pas aan tegen het avondeten etc.
Overigens, het 'standaard' dal/normaal tarief gaat Greenchoice dan loslaten? Want dat loopt in het grootste deel van het land tot 23.00 uur. Ik kan me niet voorstellen dat de situatie dat aanbod veel hoger is dan afname dan nog geldt.
Helemaal prima dat mensen hun auto 's nachts willen laden, maar is het gek dat dat duurder is dan wanneer er een overschot aan energie is?Huilen dan.![]()
Welkom in Nederland. Dat betekent alleen niet dat het omkeren van het dag/nacht-tarief geen logische zet is.quote:Op woensdag 21 februari 2024 11:16 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Die prikkels komen van 1 kant en de financiën gaat naar 1 kant.
Commerciëlen mogen alles op dit moment en het is een compleet vrije markt waarin de consument alles moet en moet betalen.Huilen dan.![]()
We wensen het nieuwe toekomstige kabinet veel succes.quote:Op woensdag 21 februari 2024 11:09 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als jetten het niet had gewild, had hij al lang hier tegen opgetreden want dit speelt al een tijd. Ook voor het demissionair zijn.
Ik ben benieuwd of een PVV op de energiemarkt wil ingrijpen."People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
Dat is niet gek, maar je stimuleert hier niet mee dat mensen groener gaan denken/handelen en dat was de achterliggende gedachte. We moeten met z'n allen minder fossiele brandstoffen gebruiken, dat stimuleer je niet door elektrisch rijden duurder te maken1 of geld toe te geven als je overdag je airco laat loeien terwijl je niet eens thuis bent. Het gaat energiemaatschappijen ook helemaal niet om het groener maken van de stroomconsumptie, het gaat ze om winst maken. En Greenchoice (en alle anderen) doen dit echt niet omdat ze er minder aan gaan verdienen.quote:Op woensdag 21 februari 2024 11:19 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
De apparaten die je noemt zijn dan ook meteen de grootste verbruikers voor de meeste mensen. Dat (half)uurtje koken is qua verbruik te verwaarlozen.
Helemaal prima dat mensen hun auto 's nachts willen laden, maar is het gek dat dat duurder is dan wanneer er een overschot aan energie is?
1 overdag laden zou dan ook goedkoper moeten zijn als je openbaar laadt, maar dat is niet zo.*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?![]()
De PVV wilde de salderingsregeling in ere houden en is verder vooral van de kop in het zand methode.quote:Op woensdag 21 februari 2024 11:22 schreef capricia het volgende:
[..]
We wensen het nieuwe toekomstige kabinet veel succes.
Ik ben benieuwd of een PVV op de energiemarkt wil ingrijpen.*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?![]()
Ja, de PVV wil de hele energietransitie een halt toeroepen, zelfs terugdraaien. Ontwikkeling van duurzame bronnen willen zij niet meer subsidiëren en stellen zelfs: "Duurzame energie is een sluipmoordenaar van onze economie".quote:Op woensdag 21 februari 2024 11:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd of een PVV op de energiemarkt wil ingrijpen.
https://www.pvv.nl/nieuws(...)ght=WyJkdXVyemFhbSJd
[ Bericht 14% gewijzigd door blomke op 21-02-2024 11:48:17 ]Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Kleine toevoeging.quote:Op woensdag 21 februari 2024 11:20 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Welkom in Nederland, na het vvd tijdperk. Dat betekent alleen niet dat het omkeren van het dag/nacht-tarief geen logische zet is.'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
1947-2016![]()
Nou ja, als pvv het werkelijk goed voor heeft met het NLse volk, wat ze prediken, dan doen ze dat wel op dit vlak ja.quote:Op woensdag 21 februari 2024 11:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd of een PVV op de energiemarkt wil ingrijpen.'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
1947-2016![]()
Huishoudelijke apparatuur is allemaal voorzien van timers. Ik kan rustig de vaatwasser om 11u laten starten, om 13u de warmtepompboiler laten opwarmen en om 15 u de wasmachine laten beginnen.quote:Op woensdag 21 februari 2024 10:48 schreef d.k. het volgende:
[..]
Wie is er in staat om als particulier overdag heel veel stroom af te nemen? Een groot deel van Nederland werkt overdag, dat maakt het lastig om bijvoorbeeld de was te doen (je wil die natte was geen uren in de machine), de auto is niet thuis dus die kan je niet laden, je zet geen airco aan voor koelen of verwarmen als je niet thuis bent etc. Ja, fijn als je thuiswerkt oid maar dat is echt niet het grootste deel van Nederland. Het is wel handig voor de energiemaatschappijen want dan is er aanbod genoeg dus ondanks dat ze een minder hoog tarief vragen maken die echt nog wel winst.
En het is bijzonder van Greenchoice om dit te doen omdat juist zij voor paneleneigenaren een geliefde maatschappij waren die groene stroom en panelen enorm gepromoot hebben.
Als ik dan om 17u thuis ben zit de was niet al "uren" nat in de machine.
Daarnaast zijn we in Nederland koploper in parttime werken, en is er bij veel huishoudens dus wel degelijk meerdere dagen per week iemand thuis.![]()
Waarom niet?quote:Op woensdag 21 februari 2024 11:24 schreef d.k. het volgende:
Dat is niet gek, maar je stimuleert hier niet mee dat mensen groener gaan denken/handelenHuilen dan.![]()
Ik heb daar niet eens domotica voor nodig. Onze domme apparaten hebben gewoon al jaren een timer voor een later start-moment.quote:Op woensdag 21 februari 2024 10:55 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Met volledig salderen is die stimulans er niet echt, maar ik probeer mijn verbruik al maximaal af te stemmen op mijn eigen productie. Wasmachine, vaatwasser, keukenboiler, etc, laten zich allemaal prima met domotica aansturen.![]()
Netsplitter
![]()
#jesuisMasi![]()
Hoe dan? Ik werk gewoon en heb daardoor geen tijd om mijzelf ook nog eens met dit bezig te houden overdag...quote:Op woensdag 21 februari 2024 10:44 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat jij erop achteruitgaat betekent niet dat het geen goede/logische stap is. Het lijkt me bijzonder zinvol om mensen te stimuleren hun verbruik af te stemmen op de productie.
Dan trek ik mijn panelen wel van het dak af.OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.![]()
Dat zouden energiemaatschappijen ook het liefste zien. Die salderingsregeling was opgelegd dus natuurlijk doen ze alsof ze daar aan mee willen werken want vergroening etc, maar dat is ook alleen maar omdat het moet.quote:Op woensdag 21 februari 2024 12:16 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Hoe dan? Ik werk gewoon en heb daardoor geen tijd om mijzelf ook nog eens met dit bezig te houden overdag...
Dan trek ik mijn panelen wel van het dak af.
Elke kwh die iemand van zn dak gebruikt is een kwh die niet verkocht wordt door een energiemaatschappij en daar zijn ze heus niet blij mee. Ze willen niet vergroenen en niet mensen stimuleren. Ze kijken gewoon hoe ze uit deze situatie zoveel mogelijk geld kunnen halen, niet meer en niet minder. En ik geef ze geen ongelijk maar die verhaaltjes die erbij komen...kom er gewoon voor uit dat je zoveel mogelijk geld wil harken.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Nou, dan doe je dat toch lekker?quote:Op woensdag 21 februari 2024 12:16 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Hoe dan? Ik werk gewoon en heb daardoor geen tijd om mijzelf ook nog eens met dit bezig te houden overdag...
Dan trek ik mijn panelen wel van het dak af.Huilen dan.![]()
Wat Greenchoice gaat doen is (naast dat dag/nacht tarief) hogere leveringskosten berekenen voor panelenbezitters. Dat is niet gunstig voor mensen met een beperkt aantal panelen want die wekken dan te weinig op om die extra kosten te dekken. Dan gaat het er dus niet meer om dat je je verbruik ongeveer afdekt, maar dat je je verbruik + de extra kosten afdekt met de opbrengst/besparing van je panelen. Bedenk, niet iedereen heeft/wil/kan zijn dak helemaal vol leggen.*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?![]()
En los van al dat energiegedoe: de opbrengst deze maand is echt dramatisch. Wanneer gaat de zon eindelijk schijnen?*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?![]()
Dito hier, maar vandaag gaat de goede kant op, 13,4 kWh tot nu toequote:Op woensdag 21 februari 2024 13:12 schreef d.k. het volgende:
En los van al dat energiegedoe: de opbrengst deze maand is echt dramatisch. Wanneer gaat de zon eindelijk schijnen?![]()
Nou, eindelijk weer eens een goede dag. Zal tijd worden."People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
Februari kan hier wel eens minder opleveren dan januari.quote:Op woensdag 21 februari 2024 13:12 schreef d.k. het volgende:
En los van al dat energiegedoe: de opbrengst deze maand is echt dramatisch. Wanneer gaat de zon eindelijk schijnen?
Andere jaren verdubbelde januari ongeveer in februari. Nu was januari vrij goed maar nog steeds zou het ve hoger moeten zijn in februari,die ook nog eens 29 dagen heeft dit jaar.![]()
Februari zit nu op zo'n 75% van januari, ik vrees dat het niet goed gaat komen. We hadden vandaag ook echt geen top opbrengst, veel buien.quote:Op zondag 25 februari 2024 19:14 schreef -0- het volgende:
[..]
Februari kan hier wel eens minder opleveren dan januari.
Andere jaren verdubbelde januari ongeveer in februari. Nu was januari vrij goed maar nog steeds zou het ve hoger moeten zijn in februari,die ook nog eens 29 dagen heeft dit jaar.*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?![]()
I wish... ik zit voor februari (153,6) net over de helft van januari (298,3)quote:Op zondag 25 februari 2024 19:54 schreef d.k. het volgende:
[..]
Februari zit nu op zo'n 75% van januari, ik vrees dat het niet goed gaat komen. We hadden vandaag ook echt geen top opbrengst, veel buien.
Veruit de slechtste februari van de afgelopen 3 jaar:
2022: 386,4
2023: 406,3
Daar gaan we ook met geen mogelijkheid bij in de buurt komen, met nog 4 dagen te gaan, ik mag al blij zijn met de helft.![]()
Haha, hoe het kan verschillen. Jan en feb zijn hier gelijk (allebei kut, dat wel).quote:Op zondag 25 februari 2024 20:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
I wish... ik zit voor februari (153,6) net over de helft van januari (298,3)Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!![]()
Nee, januari is by far m'n beste januari:quote:Op zondag 25 februari 2024 20:38 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Haha, hoe het kan verschillen. Jan en feb zijn hier gelijk (allebei kut, dat wel).
2022: 158,6
2023: 207,4
Maar ook als ik per jaar januari en februari bij elkaar optel, kom ik niet in de buurt:
2022: 545
2023: 613,7
2024: 451,9 met nog 4 dagen te gaan.![]()
Bizar hoeveel het kan verschillen. Wij zitten nu op 119% van januari.quote:Op zondag 25 februari 2024 19:54 schreef d.k. het volgende:
[..]
Februari zit nu op zo'n 75% van januari, ik vrees dat het niet goed gaat komen. We hadden vandaag ook echt geen top opbrengst, veel buien.It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain![]()
Oh ik vergelijk niet met andere jaren, vind het gewoon weinig.quote:Op zondag 25 februari 2024 20:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, januari is by far m'n beste januari:
2022: 158,6
2023: 207,4
Maar ook als ik per jaar januari en februari bij elkaar optel, kom ik niet in de buurt:
2022: 545
2023: 613,7
2024: 451,9 met nog 4 dagen te gaan.
Ik heb niet alles op de app zitten en zit beide maanden op 50. Maar heb ook niet scherp nu hoeveel er wel aan de app hangt. Dus beetje moeilijk inschatten.
Behalve dus dat de maanden vandaag gelijk staan.Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!![]()
Hier zitten we qua opbrengst in februari net over de helft van vorig jaar.
Zal wel gecompenseerd worden in het najaar…![]()
![]()
Ik heb net even gespiekt, de hoogste dagopbrengst van februari ligt onder die van januari. Vandaag is het ook weer drama, het heeft gewoon de gehele dag gegoten
We hebben vorig jaar maart panelen bijgelegd, dus het is nu wat lastig vergelijken, maar dat we ondanks deze extra panelen niet aan de opbrengst van februari 22, 23, 19 en 21 komen zegt wel genoeg. Het jaar 2020 had wel een lagere opbrengst, maar toen lagen er alleen panelen op zuid met een te grote omvormer, dus dat telt niet echt.
.*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?![]()
ik heb sinds oktober de beste maand , november , december en januari waren duidelijk de minste ! Schijnt morgen nog mooi weer te worden dus morgen weer 10-12 kwh ophalen hoop ik , kom ik in feb toch uit tegen de 200.quote:Op maandag 26 februari 2024 17:37 schreef d.k. het volgende:
Ik heb net even gespiekt, de hoogste dagopbrengst van februari ligt onder die van januari. Vandaag is het ook weer drama, het heeft gewoon de gehele dag gegoten
We hebben vorig jaar maart panelen bijgelegd, dus het is nu wat lastig vergelijken, maar dat we ondanks deze extra panelen niet aan de opbrengst van februari 22, 23, 19 en 21 komen zegt wel genoeg. Het jaar 2020 had wel een lagere opbrengst, maar toen lagen er alleen panelen op zuid met een te grote omvormer, dus dat telt niet echt.
.A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.![]()
Gisteren de beste dag van heel februari. Nog steeds, ondanks extra panelen, onder max vorig jaar. Het was hier tot 14.00 wisselend bewolkt.*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?![]()
Hoei, tweede dag dat ik en de auto heb kunnen laden, en de accu vol heb, en een paar wasmachines heb gedraaid.
Vandaag tot nu toe 24kWh en gisteren 26
Installatie staat sinds eind Mei 2023, ben net over de 20% gegaan van terugverdienen, ondanks een slecht begin van het jaar. Als dit zo doorgaat is het in 8 jaar terugbetaald (geen rekenfout, de eerste anderhalf jaar verkocht ik geen stroom aan werkgever)![]()
Oh wow dan was Feb echt slecht bij julliequote:Op zondag 3 maart 2024 16:05 schreef Leandra het volgende:
Ben benieuwd hoe snel we februari voorbij zijn, ik zit nu al over ⅓ van de hele maand februari, als het zo doorgaat dan zijn we er volgend weekend voorbij
Edit
Feb was ook hier zo kut en Mrt is nu al 75kWh, Feb 200![]()
quote:Op zondag 3 maart 2024 17:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Oh wow dan was Feb echt slecht bij jullie
Edit
Feb was ook hier zo kut en Mrt is nu al 75kWh, Feb 200
Hier netzo, lopen we mooi gelijk op.![]()
![]()
Bij mij was januari 72kWh, februari 67kWh en zit ik nu al op 26kWhlagere getallen maar zelfde patroon dus.
![]()
Januari tm heden 173/233/59 hier op plat dak west/oost.
[ Bericht 10% gewijzigd door Sport_Life op 03-03-2024 20:19:07 ]![]()
Hier tot op heden 74/107/22. Schuine daken, 7 op ZO, 4 op NWIt ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain![]()
Praktisch naast je zit ik met wat gemeten wordt op 60, 72 en 19. Met storing op 28 feb dus die lag nog wat hoger eigenlijk.quote:Op zondag 3 maart 2024 19:21 schreef vlindertje89 het volgende:
Bij mij was januari 72kWh, februari 67kWh en zit ik nu al op 26kWhlagere getallen maar zelfde patroon dus.
Heel ander patroon. Maar hier was het gister bijna de hele dag bewolkt en zaterdag ook minder dan verwacht, misschien ligt lagere afgelopen dagen daaraan.Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!![]()
Even een cross-post voor de elektrotechnici onder ons: Piles in K&W / Piles heeft een baby én kluskoopwoning #1
De pv panelen zetten spanning op de aardedraad van een andere groep.![]()
Hier was zaterdag tot uur of 14 vrijwel strakblauw inderdaad, en gisteren de ochtend vooral bewolkt met af en toe zon maar vanaf 13u ongeveer wel meer zon dan wolken. Dus dat scheelt inderdaad net. Welke oriëntatie liggen ze bij jou? Bij mij zuidoost, misschien maakt dat ook net nog verschil (en ik heb er 8, jij?).quote:Op maandag 4 maart 2024 07:50 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Praktisch naast je zit ik met wat gemeten wordt op 60, 72 en 19. Met storing op 28 feb dus die lag nog wat hoger eigenlijk.
Heel ander patroon. Maar hier was het gister bijna de hele dag bewolkt en zaterdag ook minder dan verwacht, misschien ligt lagere afgelopen dagen daaraan.
[ Bericht 1% gewijzigd door vlindertje89 op 04-03-2024 09:04:28 ]![]()
Mijne liggen bijna plat, dat scheelt vooral een boel denk ik. ZZO, in een nogal rare configuratie op 2 omvormers waarvan er maar 1 op de wifi zit maar ik weet niet precies meer met hoeveel wp.quote:Op maandag 4 maart 2024 08:59 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Hier was zaterdag tot uur of 14 vrijwel strakblauw inderdaad, en gisteren de ochtend vooral bewolkt met af en toe zon maar vanaf 13u ongeveer wel meer zon dan wolken. Dus dat scheelt inderdaad net. Welke oriëntatie liggen ze bij jou? Bij mij zuidoost, misschien maakt dat ook net nog verschil (en ik heb er 8, jij?).Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!![]()
![]()
Ik kreeg net deze melding. Misschien een tip voor degenen waar dit voor geldt en dit systeem ook gebruikt.Protège moi de mes désirs.![]()
Verschil met januari (103.9kWh) en februari (102.6kWh) is 1.3kWh. Grappig, vond dat januari véél meer zonnige dagen had...![]()
Bij ons zat januari op 153kWh en februari op slechts 124kWh.quote:Op maandag 4 maart 2024 12:46 schreef DWMLion het volgende:
Verschil met januari (103.9kWh) en februari (102.6kWh) is 1.3kWh. Grappig, vond dat januari véél meer zonnige dagen had...
Na slechts 4 dagen zit maart al op 51kWh en de 10-daagse weersverwachting ziet er naar uit dat daar nog heel veel bij gaat komen.![]()
De eerste vier dagen van maart leverden 40% van de opbrengst van heel februari opHet zegt iets over hoe goed deze dagen waren maar vooral ook iets over hoe slecht februari was. Vandaag begint de dag weer grijs, dus ik verwacht vandaag niet veel opbrengst.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?![]()
Meer zulke dagen als vandaag in maart
wasmachine, droger en vaatwasser gelopen, huisaccu vol en auto opgeladen, tweede was loopt en espresso machine is warm. En nog produceer ik overschot, dus zet boven ff de airco op stoken.![]()
Als we morgen nog zo'n dag hebben als vandaag, komen we voor 9 dagen van maart al gelijk met de opbrengst van heel februari.
Waarschijnlijk komen we zondag al gelijk met januari.![]()
Ik ga het met 1 dag niet halen maar als morgen nog zo'n dag is dan zit ik zondag wel op de opwekking van februari.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 15:14 schreef Ivo1985 het volgende:
Als we morgen nog zo'n dag hebben als vandaag, komen we voor 9 dagen van maart al gelijk met de opbrengst van heel februari.
Waarschijnlijk komen we zondag al gelijk met januari.
[ Bericht 0% gewijzigd door Vliegbaard op 08-03-2024 16:40:13 ]![]()
Januari ruim voorbij, februari kam ik zondag voorbij als het weer zo blijft.
Verbruik deze maand tot nog toe is nog bijna het dubbelle van de opwek. Nog geen enkele dag quite gedraaid.![]()
Geen speld tussen te krijgen...quote:Op vrijdag 8 maart 2024 15:29 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
... dan zit ik zondag wel op de opwekking van zondag![]()
quote:quote:Op vrijdag 8 maart 2024 15:29 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik ga het met 1 dag niet halen maar als morgen nog zo'n dag is dan zit ik zondag wel op de opwekking van februari![]()
Ik had in februari een kwart meer dan in januari, maar ben morgen ook januari voorbij, als de zon een beetje schijnt.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 15:14 schreef Ivo1985 het volgende:
Als we morgen nog zo'n dag hebben als vandaag, komen we voor 9 dagen van maart al gelijk met de opbrengst van heel februari januari.
Waarschijnlijk komen we zondag al gelijk met januari.Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!![]()
Ik ben wel erg blij met deze dagen.
Iedere dag een beetje meer."People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
Januari en februari voorbij. Intens gelukkig hoewel dat meer komt omdat ik eindelijk weer eens zonlicht in de ogen krijg en morgen weer een mooie dag)![]()
Recordopbrengst vandaag. Ze liggen er sinds november op en het begint nu leuk te worden.Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).![]()
Februari voorbij, januari was de helft meer dan februari, dus dat duurt nog een paar dagen (2½ dag als vandaag).
Maar op basis van de zo'n verwachting van de komende dagen zal het wel ergens eind volgende week zijn.![]()
30,1 kWh hier vandaag. Lekker. Totaal voor deze maand is nu 150 kWh. Het totaal van heel februari was 198 kWh.
Breitling - Instruments for Professionals![]()
171 kWh deze maand tot nu toe, nog 30 kWh achter vorige maand
Vandaag 35 kWh, verwacht morgen Feb te matchen.![]()
Vandaag lekker zonnig dagje: 21kWh.Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
6 manieren waarop energiebedrijven klanten met zonnepanelen financieel benadelen - dikke kans dat ook jouw energieleverancier dat doet
Vrijwel alle reguliere energieleveranciers nemen inmiddels actief maatregelen die klanten met zonnepanelen financieel benadelen, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van financiële vergelijker Energievergelijk.nl.
De maatregelen bestaan onder meer uit extra kosten rekenen voor het terugleveren van stroom en het beperken van de keuze in energiecontracten.
Energiebedrijven zijn hiertoe overgegaan, omdat ze zelf risico's lopen als klanten met zonnepanelen stroom terugleveren aan het net op ongunstige momenten. De energieleverancier kan dan gedwongen worden om overtollige stroom tegen ongunstige prijzen af te nemen van de klant met zonnepanelen, terwijl de marktprijs voor het doorverkopen op dat moment onaantrekkelijk is.
Voor huishoudens met zonnepanelen is het wel lastig dat er een waaier van financiële trucs wordt gebruikt door energiebedrijven, waardoor de transparantie van het beleid tegenover klanten met zonnepanelen te wensen overlaat.
Dit zijn volgens Energievergelijk.nl de zes maatregelen die grote energiebedrijven nemen om het klanten met zonnepanelen moeilijk te maken.
1) Terugleverkosten in rekening brengen voor zonnestroom
Steeds meer energieleveranciers brengen 'terugleverkosten' in rekening voor klanten met zonnepanelen. Ze hopen dat huishoudens daardoor zoveel mogelijk van hun eigen opgewekte elektriciteit gaan gebruiken.
Nieuwe klanten betalen inmiddels extra kosten voor de stroom die ze met zonnepanelen terugleveren. De hoogte van de terugleverkosten die de bedrijven Vandebron, Budget Energie, Gewoon Energie, Innova, Mega, OM Energie, Energie VanOns en Vrijopnaam in rekening brengen, is afhankelijk van de totale hoeveelheid stroom die klanten met zonnepanelen terugleveren.
2. Hoger vastrecht
Bij sommige energiebedrijven zijn de extra kosten niet direct gekoppeld aan het terugleveren van zonnestroom, maar ingebouwd in de maandelijks vaste leveringskosten. Die vaste kosten zijn hoger als je stroom teruglevert aan het net, maar het maakt daarbij niet uit hoeveel stroom je teruglevert.
Klanten met zonnepanelen betalen bij Greenchoice 4,53 euro per maand extra, bij United Consumers 11.02 euro per maand, bij Coolblue Energie 12,50 euro per maand en bij Engie 14,58 euro per maand.
3. Geen welkomstkorting voor nieuwe klant, als die zonnepanelen heeft
Bij veel energieleveranciers krijgen nieuwe klanten geen welkomstkorting als ze zonnepanelen op het dak hebben liggen, terwijl klanten zonder zonnepanelen die wel krijgen.
De welkomstkorting (ook wel loyaliteitskorting of cashback genoemd) die bezitters van zonnepanelen mislopen, loopt uiteen van 170 euro bij Eneco tot 484 euro bij Mega.
4. Geen vaste contracten waarbij prijs 3 jaar vaststaat
Delta, Eneco, Energiedirect, Essent, Greenchoice, Innova, Oxxio, Powerpeers, Pure Energie en Vattenfall bieden wel 3-jarige contracten aan voor huishoudens zonder zonnepanelen, maar niet voor zonnepaneelbezitters.
Alleen bij Budget Energie, Mega en Vandebron kunnen klanten met zonnepanelen contracten voor twee of drie jaar afsluiten.
5. Hogere stroomprijs voor klant met zonnepanelen
Pure Energie rekent fors hogere stroom- en gasprijzen voor klanten met zonnepanelen. Het stroomtarief is volgens Energievergelijk.nl voor zonnepaneelbezitters bijna 9 cent per kWh hoger en de gasprijs meer dan 27 cent per kuub.
Energiedirect en Essent rekenen ook tot 10 cent per kWh hogere prijzen voor stroom, maar voor gas zijn de tarieven wel hetzelfde.
6. Lage terugleververgoeding voor teruggeleverde stroom die saldering overschrijdt
Eigenaren van zonnepanelen maken gebruik van de zogenoemde salderingsregeling. Daarbij wordt in eerste instantie stroom die van de energieleverancier wordt afgenomen, weggestreept tegen teruggeleverde stroom tegen het reguliere stroomtarief.
Als een klant echter netto stroom teruglevert aan de energieleverancier, omdat de totale teruglevering bijvoorbeeld 1.500 kWh is en de afname bij de energieleverancier slechts 1.000 kWh, dan geldt voor de extra teruglevering (500 kWh in dit voorbeeld) een lagere vergoeding. Die heet de terugleververgoeding.
De terugleververgoeding (TLV) voor klanten bedraagt gemiddeld 5 cent per kilowattuur, maar sommige bedrijven zitten daaronder. Zo krijg je bij DGB Energie 2,5 cent per kWh, bij Powerpeers 3 cent, bij Engie 4 cent en bij Vattenfal 4,5 cent.
https://www.msn.com/nl-nl(...)f3e9a278011182&ei=18
En we worden weer genaaid![]()
![]()
![]()
Ik zie dat het hoog tijd wordt om wat meer panelen te leggen in andere richtingen, voor meer direct verbruik.
Wat een kakdag. Januari nog maar amper voorbij
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!![]()
Kun je ze dan niet beter verleggen? Ipv meer panelen?quote:Op zaterdag 9 maart 2024 15:30 schreef Vanyel het volgende:
Ik zie dat het hoog tijd wordt om wat meer panelen te leggen in andere richtingen, voor meer direct verbruik.
Wat een kakdag. Januari nog maar amper voorbijGisteren was de stroomprijs -3ct/kWh. Als je deze functie aan zet onttrek je uit het net. Hierover betaal je 16.251 cent belasting. Je betaald dus per afgenomen kWh 13 cent of meer per afgenomen kWh. Daarvan had je voor die kWh ook 4.5 kWh kunnen terugleveren.quote:Op maandag 4 maart 2024 11:41 schreef arvensis het volgende:
[ afbeelding ]
Ik kreeg net deze melding. Misschien een tip voor degenen waar dit voor geldt en dit systeem ook gebruikt.
Je bespaart waarschijnlijk dus geen kosten.![]()
Ik voel mij anders niet genaaid.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 15:11 schreef ikweethetookniet het volgende:
6 manieren waarop energiebedrijven klanten met zonnepanelen financieel benadelen - dikke kans dat ook jouw energieleverancier dat doet
Vrijwel alle reguliere energieleveranciers nemen inmiddels actief maatregelen die klanten met zonnepanelen financieel benadelen, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van financiële vergelijker Energievergelijk.nl.
De maatregelen bestaan onder meer uit extra kosten rekenen voor het terugleveren van stroom en het beperken van de keuze in energiecontracten.
Energiebedrijven zijn hiertoe overgegaan, omdat ze zelf risico's lopen als klanten met zonnepanelen stroom terugleveren aan het net op ongunstige momenten. De energieleverancier kan dan gedwongen worden om overtollige stroom tegen ongunstige prijzen af te nemen van de klant met zonnepanelen, terwijl de marktprijs voor het doorverkopen op dat moment onaantrekkelijk is.
Voor huishoudens met zonnepanelen is het wel lastig dat er een waaier van financiële trucs wordt gebruikt door energiebedrijven, waardoor de transparantie van het beleid tegenover klanten met zonnepanelen te wensen overlaat.
Dit zijn volgens Energievergelijk.nl de zes maatregelen die grote energiebedrijven nemen om het klanten met zonnepanelen moeilijk te maken.
Steeds meer energieleveranciers brengen 'terugleverkosten' in rekening voor klanten met zonnepanelen. Ze hopen dat huishoudens daardoor zoveel mogelijk van hun eigen opgewekte elektriciteit gaan gebruiken.
Nieuwe klanten betalen inmiddels extra kosten voor de stroom die ze met zonnepanelen terugleveren. De hoogte van de terugleverkosten die de bedrijven Vandebron, Budget Energie, Gewoon Energie, Innova, Mega, OM Energie, Energie VanOns en Vrijopnaam in rekening brengen, is afhankelijk van de totale hoeveelheid stroom die klanten met zonnepanelen terugleveren.
2. Hoger vastrecht
Bij sommige energiebedrijven zijn de extra kosten niet direct gekoppeld aan het terugleveren van zonnestroom, maar ingebouwd in de maandelijks vaste leveringskosten. Die vaste kosten zijn hoger als je stroom teruglevert aan het net, maar het maakt daarbij niet uit hoeveel stroom je teruglevert.
Klanten met zonnepanelen betalen bij Greenchoice 4,53 euro per maand extra, bij United Consumers 11.02 euro per maand, bij Coolblue Energie 12,50 euro per maand en bij Engie 14,58 euro per maand.
Bij veel energieleveranciers krijgen nieuwe klanten geen welkomstkorting als ze zonnepanelen op het dak hebben liggen, terwijl klanten zonder zonnepanelen die wel krijgen.
De welkomstkorting (ook wel loyaliteitskorting of cashback genoemd) die bezitters van zonnepanelen mislopen, loopt uiteen van 170 euro bij Eneco tot 484 euro bij Mega.
Delta, Eneco, Energiedirect, Essent, Greenchoice, Innova, Oxxio, Powerpeers, Pure Energie en Vattenfall bieden wel 3-jarige contracten aan voor huishoudens zonder zonnepanelen, maar niet voor zonnepaneelbezitters.
Alleen bij Budget Energie, Mega en Vandebron kunnen klanten met zonnepanelen contracten voor twee of drie jaar afsluiten.
Pure Energie rekent fors hogere stroom- en gasprijzen voor klanten met zonnepanelen. Het stroomtarief is volgens Energievergelijk.nl voor zonnepaneelbezitters bijna 9 cent per kWh hoger en de gasprijs meer dan 27 cent per kuub.
Energiedirect en Essent rekenen ook tot 10 cent per kWh hogere prijzen voor stroom, maar voor gas zijn de tarieven wel hetzelfde.
6. Lage terugleververgoeding voor teruggeleverde stroom die saldering overschrijdt
Eigenaren van zonnepanelen maken gebruik van de zogenoemde salderingsregeling. Daarbij wordt in eerste instantie stroom die van de energieleverancier wordt afgenomen, weggestreept tegen teruggeleverde stroom tegen het reguliere stroomtarief.
Als een klant echter netto stroom teruglevert aan de energieleverancier, omdat de totale teruglevering bijvoorbeeld 1.500 kWh is en de afname bij de energieleverancier slechts 1.000 kWh, dan geldt voor de extra teruglevering (500 kWh in dit voorbeeld) een lagere vergoeding. Die heet de terugleververgoeding.
De terugleververgoeding (TLV) voor klanten bedraagt gemiddeld 5 cent per kilowattuur, maar sommige bedrijven zitten daaronder. Zo krijg je bij DGB Energie 2,5 cent per kWh, bij Powerpeers 3 cent, bij Engie 4 cent en bij Vattenfal 4,5 cent.
![]()
Hoezo worden we genaaid? Niets wat beschreven staat is volledig verrassend. Bedrijven hebben te maken met hogere kosten, beleid verandert gedurende de jaren, niets staat vast voor een langere periode.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 15:11 schreef ikweethetookniet het volgende:
2. Hoger vastrecht
De wereld is dynamisch en bedrijven hebben met hetzelfde te maken en daarom moeten zij ook keuzes maken. We zullen als maatschappij doorlopend ons moeten blijven aanpassen. Vind ik ook vervelend want ik moet me dan ook weer inlezen in nieuwe ontwikkelingen, ik zie dat niet veranderen. Kan wel blijven mekkeren dat ik me genaaid voel, kan ook proberen het beste er van te maken.Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek![]()
Mijn panelen zijn 384 jaar oud en 200 wp. Ik heb liever nieuwe.quote:Op zondag 10 maart 2024 13:34 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Kun je ze dan niet beter verleggen? Ipv meer panelen?Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!![]()
Dat is een keuze inderdaad. Ik bedoel meer, als ze voorzien in je verbruik heeft vervangen minder nut. Neem aan dat je ze al op je maximale jaar verbruik gekocht had.quote:Op zondag 10 maart 2024 14:46 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Mijn panelen zijn 384 jaar oud en 200 wp. Ik heb liever nieuwe.![]()
Dat is het risico van ondernemer spelen inderdaad. Dat is immers wat mensen met zonnepanelen doen.quote:Op zondag 10 maart 2024 14:30 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Hoezo worden we genaaid? Niets wat beschreven staat is volledig verrassend. Bedrijven hebben te maken met hogere kosten, beleid verandert gedurende de jaren, niets staat vast voor een langere periode.
De wereld is dynamisch en bedrijven hebben met hetzelfde te maken en daarom moeten zij ook keuzes maken. We zullen als maatschappij doorlopend ons moeten blijven aanpassen. Vind ik ook vervelend want ik moet me dan ook weer inlezen in nieuwe ontwikkelingen, ik zie dat niet veranderen. Kan wel blijven mekkeren dat ik me genaaid voel, kan ook proberen het beste er van te maken.![]()
Ze lagen al op het huis. Alles op 1 richting nu.quote:Op zondag 10 maart 2024 15:10 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat is een keuze inderdaad. Ik bedoel meer, als ze voorzien in je verbruik heeft vervangen minder nut. Neem aan dat je ze al op je maximale jaar verbruik gekocht had.
Dus er mist nog wel wat voor eigen gebruik hier.Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!![]()
Prijzen van panelen zijn enorm gekelderd. Je hebt ook platen van 2 m. lang. Kweenie wat je beschikbare dakoppervlak is??quote:Op zondag 10 maart 2024 15:11 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ze lagen al op het huis. Alles op 1 richting nu.
Dus er mist nog wel wat voor eigen gebruik hier.Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Weet ik niet precies, genoeg om nog wel wat te leggen. De huidige liggen niet meer op het dak maar eldersquote:Op zondag 10 maart 2024 16:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Prijzen van panelen zijn enorm gekelderd. Je hebt ook platen van 2 m. lang. Kweenie wat je beschikbare dakoppervlak is??![]()
Ik moet nog beginnen met uitzoeken hoeveel, waar en door wie. Niet een klus waar ik echt naar uitkijk.Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!![]()
Vanochtend was de opbrengst nog lager dan die van februari en nu hebben we zowel februari als januari ingehaald
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?![]()
Vereniging Eigen Huis heeft nog een collectieve inkoopactie lopen https://www.eigenhuis.nl/(...)-inkoop-zonnepanelenquote:Op zondag 10 maart 2024 16:57 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Weet ik niet precies, genoeg om nog wel wat te leggen. De huidige liggen niet meer op het dak maar elders![]()
Ik moet nog beginnen met uitzoeken hoeveel, waar en door wie. Niet een klus waar ik echt naar uitkijk.![]()
26,3 vandaag, daarmee kom ik in totaal nu 232 kWh voor deze maand tot nu toe. Februari bleef steken op 198 kWh, dus daar zijn we inmiddels wel voorbij. Vorig jaar was maart 513 kWh, dat komt gemiddeld na de 14e dag neer op 231,68 kWh, oftewel 232 kWh, dus ik zit wat dat betreft prima op schema met vorig jaar.
Heb ik bij de vorige actie op ingeschreven (dit is btw. gewoon doorlopend), bleek toen aanzienlijk duurder dan zelf de markt op gaan. Voor een SolarEdge 3-fasen systeem met Optimizers en 5K omvormer, incl. installatie, kan je makkelijk < ¤950/kWp uitkomen.quote:Op donderdag 14 maart 2024 16:41 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Vereniging Eigen Huis heeft nog een collectieve inkoopactie lopen https://www.eigenhuis.nl/(...)-inkoop-zonnepanelenOp <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Maart 23 hat ik over de 600 kWh, moet nog een 115 halen om daar aan voorbij te gaan.quote:Op maandag 25 maart 2024 15:10 schreef Kreator het volgende:
Ik ga vanmiddag of morgenochtend maart 2023 inhalen. Eindelijk weer een normale/goede maand.![]()
Maar goed, doordat ik veel stroom in de auto gooi en die van de baas betaald krijg voor het tarief dat ik bij het NUTS bedrijf betaal, is mijn stroomrekening al negatief dit jaar.![]()
Heb jij inzichtelijk hoeveel stroom vanaf je dak naar de auto gaat?quote:Op maandag 25 maart 2024 15:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Maar goed, doordat ik veel stroom in de auto gooi en die van de baas betaald krijg voor het tarief dat ik bij het NUTS bedrijf betaal, is mijn stroomrekening al negatief dit jaar.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Jein, ik heb inzicht in hoeveel stroom er naar de auto gaat, Hoeveel stroom ik maak, hoeveel ik koop, hoeveel ik verkoop aan het NUTS bedrijf en totaal verbruik.quote:Op maandag 25 maart 2024 16:30 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Heb jij inzichtelijk hoeveel stroom vanaf je dak naar de auto gaat?
Totale stroom aan stroom gekocht (X) min (de stroom in de auto geladen (Y) + Stroom verkocht aan Nutsbedrijf (Z) ) is een negatief getal. Zelfs zonder Z is het een negatief getal.
Stroom die ik koop van Nutsbedrijf is 0,3716
Stroom die ik verkoop van Nutsbedrijf is 0,0643
Stroom die ik verkoop van werkgever is 0,3716
Reel stroomverbruik is ongeveer 400 Watt per KM,
Kortom op iedere KM die ik op stroom (die ik zelf opwek) rij ipv ze aan het nutsbedrijf te verkopen verdien ik 15 cent.![]()
Hm, dat is jammer, ik ben benieuwd hoeveel stroom er vanaf je dak rechtstreeks naar je auto gaat. Is dat 100 kWh, 1000 kWh, etc.quote:Op maandag 25 maart 2024 16:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Jein, ik heb inzicht in hoeveel stroom er naar de auto gaat, Hoeveel stroom ik maak, hoeveel ik koop, hoeveel ik verkoop aan het NUTS bedrijf en totaal verbruik.
Totale stroom aan stroom gekocht (X) min (de stroom in de auto geladen (Y) + Stroom verkocht aan Nutsbedrijf (Z) ) is een negatief getal. Zelfs zonder Z is het een negatief getal.
Stroom die ik koop van Nutsbedrijf is 0,3716
Stroom die ik verkoop van Nutsbedrijf is 0,0643
Stroom die ik verkoop van werkgever is 0,3716
Reel stroomverbruik is ongeveer 400 Watt per KM,
Kortom op iedere KM die ik op stroom (die ik zelf opwek) rij ipv ze aan het nutsbedrijf te verkopen verdien ik 15 cent.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Ik zou nog liever een systeem hebben waarbij alleen de eigen stroom die over is na huisgebruik de auto in gaat.quote:Op maandag 25 maart 2024 17:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Hm, dat is jammer, ik ben benieuwd hoeveel stroom er vanaf je dak rechtstreeks naar je auto gaat. Is dat 100 kWh, 1000 kWh, etc.![]()
Nou, maart 2024 is voorbij. Totale opbrengst deze maand was 536,2 kWh. Dat is beter dan maart 2023, want toen was het totaal 513 kWh, maar het komt totaal niet in de buurt van de eerdere jaren:
2020: 762 kWh
2021: 691 kWh
2022: 813 kWh.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Nou dat ligt eerder aan het aantal panelen lijkt me.quote:Op maandag 1 april 2024 21:18 schreef admiraal_anaal het volgende:
Jaloers op alle getallen hier, hier aan de kust in maart veel bewolking gehad, 257 kWh
Hier in het oosten ook genoeg bewolking gehad en aan de kust is het vaak sneller schoon geblazen dan het binnenland.
Maar ik heb veel panelen liggen dus daarom toch nog 573 kWh.Ik heb je lief mijn hele leven![]()
net de 400 gemist in maart, 399,2 kWh. wel meteen meer dan het dubbele dan in twee wintermaanden ( januari en februari beide 150 kWh)"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"![]()
Net over de 400kWh hier in maart. Dankzij een plm. 10x 20kWh.quote:Op dinsdag 2 april 2024 00:12 schreef Sabata het volgende:
net de 400 gemist in maart, 399,2 kWh. wel meteen meer dan het dubbele dan in twee wintermaanden ( januari en februari beide 150 kWh)Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Hier 218 kWh in maart voor 9 paneeltjes.
Maar ja, plat dak. De zon mag nog wel iets hoger aan de hemel komen.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
Kan je ze niet iets schuiner zetten in de maanden okt - maart??quote:Op woensdag 3 april 2024 15:41 schreef capricia het volgende:
Hier 218 kWh in maart voor 9 paneeltjes.
Maar ja, plat dak. De zon mag nog wel iets hoger aan de hemel komen.Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Nee. Ik kan er niet bij.quote:Op woensdag 3 april 2024 15:44 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan je ze niet iets schuiner zetten in de maanden okt - maart??"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
Zijn toch ooit ook geïnstalleerd?quote:Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Met een hoogwerker ja.quote:"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
Overigens vraag ik me af of ik dan niet juist meer schaduw op de tweede en derde rij ga krijgen. Als ik ze schuiner zou gaan zetten bij een lager staande zon.quote:Op woensdag 3 april 2024 15:44 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan je ze niet iets schuiner zetten in de maanden okt - maart??
Interessante hersenoefening.
There is a name for it:
We call them Poor"![]()
Hangt van de onderlinge afstand en de afmetingen af. Maar daar is wel een formule voor af te leiden.quote:Op woensdag 3 april 2024 15:51 schreef capricia het volgende:
Overigens vraag ik me af of ik dan niet juist meer schaduw op de tweede en derde rij ga krijgen. Als ik ze schuiner zou gaan zetten bij een lager staande zon.
Interessante hersenoefening.Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Maart was goed voor 251kWh met 8 panelen. Verbruik was 168kWh tegen teruglevering van 178kWh, netjes gedaan al zeg ik het zelf![]()
![]()
April begint ook wel erg karig. Ik ben hier niet perse heel enthousiast over 🤷♂️
Maart was ook al slechter dan vorig jaar. En ik moet nog 3 mwh weg salderen sinds november.![]()
Geen airco? Dan had je daar afgelopen winter mee kunnen stoken en een hoop gas mee kunnen besparen, slordige 1500 kuub.quote:Op vrijdag 5 april 2024 08:17 schreef investeerdertje het volgende:
April begint ook wel erg karig. Ik ben hier niet perse heel enthousiast over 🤷♂️
Maart was ook al slechter dan vorig jaar. En ik moet nog 3 mwh weg salderen sinds november.![]()
Er is in principe geen tegoed op je jaar- of eindafrekening wordt er gesaldeerd en voor het restant krijg je eventueel een terugleververgoeding.quote:Op vrijdag 5 april 2024 08:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wat gebeurd er eigenlijk met salderingstegoed in NL, verloopt dat na een tijd?![]()
Hoezo gas? Ik heb het over Electra. Ik moet weg salderen. Aka, ik heb verbruik, dat moet ik nog opwekken.quote:Op vrijdag 5 april 2024 08:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Geen airco? Dan had je daar afgelopen winter mee kunnen stoken en een hoop gas mee kunnen besparen, slordige 1500 kuub.![]()
Helaas herkenbaar.quote:Op vrijdag 5 april 2024 08:17 schreef investeerdertje het volgende:
Maart was ook al slechter dan vorig jaar. En ik moet nog 3 mwh weg salderen sinds november.
maart 2023 was mijn opwek 43,3% minder dan 2022.
maart 2024 was mijn opwek nog eens 5,9% minder van 2023.
De april start is hier ook bedroevend.![]()
Ahhhquote:Op vrijdag 5 april 2024 10:55 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Hoezo gas? Ik heb het over Electra. Ik moet weg salderen. Aka, ik heb verbruik, dat moet ik nog opwekken.
Ik dacht, je hebt overproductie die je op moet maken.![]()
vaatwasser aan (2000 watt momenteel) en wasmachine aan (1900 watt momenteel), en dan nog steeds 2 kW terug aan het leveren zijn
Ik heb de pyrolyse functie van de oven aangezet dus ik lever niets terug op het momentquote:Op zaterdag 6 april 2024 14:49 schreef CoolGuy het volgende:
vaatwasser aan (2000 watt momenteel) en wasmachine aan (1900 watt momenteel), en dan nog steeds 2 kW terug aan het leveren zijn![]()
![]()
Aardige dagen op zich, de laatste dagen, maar alsnog ver achter zelfs vorig jaar, voor april. Ik zit nu pas op 165 kWh voor deze maand. Geëxtrapoleerd naar een volledige maand kom ik dan op nog geen 600 kWh voor april, waar vorig jaar het slechtste jaar was sinds de panelen liggen, maar zelfs toen had ik 822 kWh.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Hier ook iemand met woestijnzand op zijn zonnepanelen? Kan dat kwaad?Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards![]()
Ja. Nee. Wachten op regen (en die komt vandaag)quote:Op maandag 15 april 2024 10:56 schreef SEMTEX het volgende:
Hier ook iemand met woestijnzand op zijn zonnepanelen? Kan dat kwaad?
363 kWh tot nu toe aan productie, 108 teruggeleverd, ga volgend jaar waarschijnlijk volledig elektrisch rijden, en dan niets meer terugleveren. Verdien ik de PV in een jaar minder terug.
Kortom, als je veel overproductie in een jaar hebt, dan loont het zich om electrisch te gaan rijden nog eens extra.![]()
En als je de panelen wilt wassen kan dat beter in de regen. Dan spoelt alle vuil van je panelen en slaat er ook geen kalk uit je leidingwater aan.quote:Op maandag 15 april 2024 10:56 schreef SEMTEX het volgende:
Hier ook iemand met woestijnzand op zijn zonnepanelen? Kan dat kwaad?
Je opbrengst door zand zal een paar procent lager zijn. Echter zullen de panelen door regelmatig te wassen wat minder glad worden en blijft er dan weer meer vuil op hangen. Dus niet te vaak wassen en bij voorkeur in de regen.![]()
Denk je niet dat je de lucht toe en afvoer te veel hindert? Hopelijk vertekenen de fotot'squote:Op maandag 15 april 2024 12:37 schreef athlonkmf het volgende:
afgelopen week, tussen de regenmomenten door, de overkapping voor mijn warmtepomp gemaakt. hierop heb ik de zonnepanelen welke eerst op een dakkapel lagen geplaatst.
ipv noordoost, liggen ze nu pal op het zuiden met 30 graden hoek. van mijn 27 panelen presteren deze nu het beste:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]![]()
Is dat waterdicht? Ik bedoel de ruimte tussen de 2 panelen in.quote:Op maandag 15 april 2024 12:37 schreef athlonkmf het volgende:
afgelopen week, tussen de regenmomenten door, de overkapping voor mijn warmtepomp gemaakt. hierop heb ik de zonnepanelen welke eerst op een dakkapel lagen geplaatst.
ipv noordoost, liggen ze nu pal op het zuiden met 30 graden hoek. van mijn 27 panelen presteren deze nu het beste:
[ link | afbeelding ]![]()
Ik ga nog tussen de 6 en 10 panelen bijplaatsen, vrijdag komt er een kennis kijken om mee te denken, hij heeft veel ervaring met Victron en offgrid-systemen. Als ons huis af is dan wil ik in de winter wat meer energie hebben (lees wat minder opletten, twee jaar geleden voor het laatste de batterijen met de generator moeten opladen), vanaf ongeveer april hebben we geen problemen meer.![]()
nee, Ik heb expres de onder, zij- en achterkant open gehouden, en de voorkant is ook een raster met grotere openingen dan de warmtepomp zelf.quote:Op maandag 15 april 2024 20:13 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Denk je niet dat je de lucht toe en afvoer te veel hindert? Hopelijk vertekenen de fotot's
dit maakt het misschien duidelijker:
[ Bericht 18% gewijzigd door athlonkmf op 15-04-2024 22:54:21 ]![]()
Nee, op de bovenruimte komt toch enkel tuinspullen, en dan wel in plastic opbergbaken.quote:Op maandag 15 april 2024 20:23 schreef Managarm het volgende:
[..]
Is dat waterdicht? Ik bedoel de ruimte tussen de 2 panelen in.
Er komt nog een klapdeur. en dan ga ik wel verder wel kijken hoe verder wateroverlast te voorkomen.![]()
Vraagje. Wij hebben een woning aangekocht met 32 zonnepanelen.
We gaan hier over ongeveer een jaar wonen. Zonnepanelen doen het goed, leveren flink terug. Echter omdat we hier pas begin 2025 gaan wonen verbruiken we dit jaar nagenoeg niets.
We moeten daar wel een energiecontract afsluiten. Mijn man zei dat we eens moesten zien of we een contract met saldering konden nemen, omdat we wel gaan terugleveren maar niet echt gaan gebruiken (of in ieder geval veel minder dan teruglevering). En dan als we in het huis gaan wonen overstappen naar een dynamisch contract, net zoals wij op dit moment thuis hebben (of een andere vorm, maar dat hangt af van de installatie die we gaan krijgen en daar hebben we nu nog geen zicht op).
Klopt deze gedachtengang? Ik neem aan dat we dan wel een variabel contract moeten hebben omdat je anders met die opzegboetes zit (contractduur is waarschijnlijk < 1 jaar). Is dit nog een optie? Ik heb me echt al jaren niet meer verdiept in energie sinds we in 2020 bij Vd Bron weggingen en overstapten op dynamisch.![]()
Zonnepanelen bezitters kunnen zo goed als geen contracten voor langer dan een jaar meer krijgen dus je kunt gewoon een vast contract voor een jaar aan gaan.quote:Op dinsdag 16 april 2024 10:49 schreef kirsten. het volgende:
We gaan hier over ongeveer een jaar wonen. Zonnepanelen doen het goed, leveren flink terug. Echter omdat we hier pas begin 2025 gaan wonen verbruiken we dit jaar nagenoeg niets.
We moeten daar wel een energiecontract afsluiten. Mijn man zei dat we eens moesten zien of we een contract met saldering konden nemen, omdat we wel gaan terugleveren maar niet echt gaan gebruiken (of in ieder geval veel minder dan teruglevering). En dan als we in het huis gaan wonen overstappen naar een dynamisch contract, net zoals wij op dit moment thuis hebben (of een andere vorm, maar dat hangt af van de installatie die we gaan krijgen en daar hebben we nu nog geen zicht op).
Klopt deze gedachtengang? Ik neem aan dat we dan wel een variabel contract moeten hebben omdat je anders met die opzegboetes zit (contractduur is waarschijnlijk < 1 jaar). Is dit nog een optie? Ik heb me echt al jaren niet meer verdiept in energie sinds we in 2020 bij Vd Bron weggingen en overstapten op dynamisch.Ik heb je lief mijn hele leven![]()
Voor zover ik weet is een dynamisch contract in combinatie met zonnepanelen niet zo voordelig.quote:Op dinsdag 16 april 2024 10:49 schreef kirsten. het volgende:
Klopt deze gedachtengang? Ik neem aan dat we dan wel een variabel contract moeten hebben omdat je anders met die opzegboetes zit (contractduur is waarschijnlijk < 1 jaar). Is dit nog een optie? Ik heb me echt al jaren niet meer verdiept in energie sinds we in 2020 bij Vd Bron weggingen en overstapten op dynamisch.
Op het moment dat stroom goedkoop is, heb je zelf waarschijnlijk ook overschot van je zonnepanelen en op momenten dat je zonnepanelen weinig doen (winter) is de stroom relatief duur.
Ik zou gewoon een simpel jaarcontract nemen met een redelijke kWh vergoeding voor het overschot, zover dat nog beschikbaar is. Ik geloof dat je bij GreenChoice nog 5 cent per kWh krijgt voor je overschot. De rest (wat je verbruikt) saldeer je 1 op 1 dus dat maakt niet uit.![]()
Het ligt er wel aan of je op jaarverbruik hebt gelegd, of dat je compenseert voor de maanden dat panelen nut hebben. Bij dat laatste is dynamisch niet zo verkeerdquote:Op dinsdag 16 april 2024 21:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Voor zover ik weet is een dynamisch contract in combinatie met zonnepanelen niet zo voordelig.
Op het moment dat stroom goedkoop is, heb je zelf waarschijnlijk ook overschot van je zonnepanelen en op momenten dat je zonnepanelen weinig doen (winter) is de stroom relatief duur.
Ik zou gewoon een simpel jaarcontract nemen met een redelijke kWh vergoeding voor het overschot, zover dat nog beschikbaar is. Ik geloof dat je bij GreenChoice nog 5 cent per kWh krijgt voor je overschot. De rest (wat je verbruikt) saldeer je 1 op 1 dus dat maakt niet uit.![]()
Het ging hier iig om 32 panelen. Vul maar in.quote:Op woensdag 17 april 2024 14:45 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Het ligt er wel aan of je op jaarverbruik hebt gelegd, of dat je compenseert voor de maanden dat panelen nut hebben. Bij dat laatste is dynamisch niet zo verkeerd![]()
Oh sorry:)quote:Op woensdag 17 april 2024 16:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het ging hier iig om 32 panelen. Vul maar in.![]()
Heb al 7 panelen liggen (vorige eigenaren gelegd), dus MK hoeft niets aangepast. De nieuwe 4 worden aangesloten op de bestaande kabel.quote:4 Trina Solar Dual Glass Vertex S430Wp
2 APSystems DS3 micro-omvormer (2p)
1 ClickfitEvo montagesysteem
1 Bekabeling AC/DC 1-fase
1 Montage voor 4 panelen
Prijs: 2033 incl btw. Beetje realistisch, of veel te duur?![]()
Als je naar de losse onderdelen gaat kijkenquote:Op vrijdag 19 april 2024 20:23 schreef Piles het volgende:
[..]
Heb al 7 panelen liggen (vorige eigenaren gelegd), dus MK hoeft niets aangepast. De nieuwe 4 worden aangesloten op de bestaande kabel.
Prijs: 2033 incl btw. Beetje realistisch, of veel te duur?
4 Panelen 400
2 micro-omvormer 300
clicfit 350
Dan blijft er ruim 1000 euro over voor een paar meter kabel en de montage.![]()
Voor ons huis ben ik aan het rondkijken (willen 10 panelen van ~430WP) , maar er zijn zoveel leveranciers/installateurs in de regio Den Haag/Delft dat ik door de bomen het bos niet meer kan zien. Ik zou bij ieder bedrijf wel een offerte op kunnen vragen maar waar moet ik vooral op letten als ik met zo'n bedrijf in zee ga?
En zijn er aanbevelingen voor regio Den Haag?
Forum Opties Forumhop: Hop naar: