Nee. Zonnepanelen voor eigen gebruik op je dak hebben liggen hebben helemaal niets met netcongestie te maken. Je verbruikt het immers zelf. Er is geen mismatch voor stroom transport.quote:Op donderdag 15 februari 2024 22:24 schreef Joene het volgende:
[..]
Zucht je wilt gewoon je punt maken, pannenkoek
SolarEdge kijkt niet specifiek naar minimum voltage, maar minimum optimizers.quote:Op donderdag 15 februari 2024 21:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Volgens mij gaat dat niet goed komen maar ik vraag @:bambino om een second opinion:
2x 9 panelen op oost en west
S440 optimizers
S7K 3-fase omvormer
Het wordt 18 ook in 1 string, maar de verdeling is 9 oost (noord-oost) en 9 west (zuid-west)quote:Op vrijdag 16 februari 2024 13:04 schreef bambino het volgende:
[..]
SolarEdge kijkt niet specifiek naar minimum voltage, maar minimum optimizers.
Bij 3-fase is dat 16 stuks met S440 en uit mijn hoofd 14 stuks met S500B, kom ik zo op terug.
2 strings van 9 is onmogelijk.
Het enige wat je hier kan doen, en wat overigens ook de juiste oplossing is, is 1 string van 18.
Oost en west dus in dezelfde string.
Noord Hollandse kustquote:Op vrijdag 16 februari 2024 13:04 schreef bambino het volgende:
@:blomke
Welke regio woon je? Als dat niet al te ver is maak ik met alle plezier een offerte voor je.
Prijs per m2 heb ik nog nooit uitgerekend. Aangezien de maten van de panelen momenteel redelijk gelijk zijn is dat ook niet echt interessant.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 21:55 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Prijs per m2 en of je echt micro omvormers nodig hebt als ze het je aanbieden
Anders: @:bambino
Oke, dat is helaas te ver weg (Twente).quote:Op vrijdag 16 februari 2024 13:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Het wordt 18 ook in 1 string, maar de verdeling is 9 oost (noord-oost) en 9 west (zuid-west)
[..]
Noord Hollandse kust
Wp bedoelde ik inderdaad. My mistake.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 14:01 schreef bambino het volgende:
[..]
Prijs per m2 heb ik nog nooit uitgerekend. Aangezien de maten van de panelen momenteel redelijk gelijk zijn is dat ook niet echt interessant.
Prijs per wp is eigenlijk de enige manier om 1:1 te vergelijken.
Verder is het inderdaad goed te vergelijken op omvormer.
String omvormer
String omvormer met optimizers
Micro omvormers
Heb je schaduw, maar alles is op 1 of maximaal 2 daken, dan is met optimizers prima.
Meerdere daken/oriëntaties dan micro omvormers
Simpel dak, 1 of 2 oriëntaties met ongeveer gelijk aantal panelen per dak en zonder schaduw, dan string omvormer.
Ja, heb gebeld, gaan ze aanpassen. Wordt 18 panelen in string en S500B optimizer.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 14:02 schreef bambino het volgende:
Let wel dat ze dus S500B gebruiken, en ik zou een kleinere omvormer dan de 7K nemen tenzij je nog kan uitbreiden.
Topquote:Op vrijdag 16 februari 2024 14:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, heb gebeld, gaan ze aanpassen. Wordt 18 panelen in string en S500B optimizer.
De 7K laat ik even als omvormer. Maakt prijstechnisch niet uit, en wellicht leg ik op de nieuwe schuur een paar panelen t.z.t.
Ik heb dus een mansardedak, op het bovenste vlak (beide zijden hebben een hoek van 30 graden met het horizontaal vlak) komende 18 panelen oost - west . Groot deel voorjaar, zomer en najaar, zijn beide vlakken "bezont". Echter 's morgens vroeg en ;'s avonds laat, valt 1 vlak in de schaduwquote:Op vrijdag 16 februari 2024 14:01 schreef bambino het volgende:
Prijs per wp is eigenlijk de enige manier om 1:1 te vergelijken.
Verder is het inderdaad goed te vergelijken op omvormer.
String omvormer
String omvormer met optimizers
Micro omvormers
Heb je schaduw, maar alles is op 1 of maximaal 2 daken, dan is met optimizers prima.
Meerdere daken/oriëntaties dan micro omvormers
Simpel dak, 1 of 2 oriëntaties met ongeveer gelijk aantal panelen per dak en zonder schaduw, dan string omvormer.
Offerte is ¤7360 voor 18X435Wp, plm ¤950/kWpquote:Op vrijdag 16 februari 2024 14:16 schreef bambino het volgende:
[..]
En even ter controle, als je wil.
Welke prijs komen zij op?
Die lagere hoek werkt gelukkig ook iets in je voordeel, zeker met die S500B optimizers.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 14:27 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik heb dus een mansardedak, op het bovenste vlak (beide zijden hebben een hoek van 30 graden met het horizontaal vlak) komende 18 panelen oost - west . Groot deel voorjaar, zomer en najaar, zijn beide vlakken "bezont". Echter 's morgens vroeg en ;'s avonds laat, valt 1 vlak in de schaduw
Dat begrijp ik. Maar die 3-fase omvormer wil wel de optimizers de hele dag naar een stringvoltage van 750 volt regelen.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 13:04 schreef bambino het volgende:
[..]
SolarEdge kijkt niet specifiek naar minimum voltage, maar minimum optimizers.
Als ik dat zo lees vraag ik me af of optimizers wel meerwaarde hebben, je hebt al ongeveer de meest ideale opstelling voor twee strings.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 14:27 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik heb dus een mansardedak, op het bovenste vlak (beide zijden hebben een hoek van 30 graden met het horizontaal vlak) komende 18 panelen oost - west . Groot deel voorjaar, zomer en najaar, zijn beide vlakken "bezont". Echter 's morgens vroeg en ;'s avonds laat, valt 1 vlak in de schaduw
Ik heb er een schoonmaakset voor. De borstel voelt aan als een zachte bezem of stoffer (zonder blik).quote:Op zaterdag 17 februari 2024 12:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik heb een groene aanslag onder op mijn panelen.
Net even gekeken met een stuk keukenrol maar het zit er best hard op.
Waar zou ik dat mee schoon moeten maken. Lijkt een beetje op de groene aanslag die je ook op tegels en dergelijke ziet.
Ik lees demi water en een zachte borstel/spons maar wat is een zachte borstel of spons?
Met 18 panelen moeten ze op 1 string gezien het input voltage voor de omvormer.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 14:59 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Als ik dat zo lees vraag ik me af of optimizers wel meerwaarde hebben, je hebt al ongeveer de meest ideale opstelling voor twee strings.
Of schoonmaken tijdens een bui. Dan spoelen alle resten kraanwater direct weer weg. Ik poets alleen als er vogelpoep op zit en dat is dus één of twee keer per jaar. Daarvoor inderdaad een zacht borstel op een steel gekocht met een waterslang door de steel.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 15:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb er een schoonmaakset voor. De borstel voelt aan als een zachte bezem of stoffer (zonder blik).
Het water ontkalk ik met een ontkalker maar demi water is prima.
Bij SolarEdge zal je met 3-fase inderdaad rond de 750 volt moeten uitkomen.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 15:27 schreef blomke het volgende:
[..]
Met 18 panelen moeten ze op 1 string gezien het input voltage voor de omvormer.
Kan, maar ik wil alles op drie fasen, ook al voorbereid qua afzekering en kabel.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 15:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
Op een 1-fase string-omvormer en 2 strings zou het prima kunnen, al zou je dan met een 30 graden dakvlak wel wat aftoppen. Alternatief is nog 2 omvormers (1 per fase) en ieder 1 string van 9 panelen. Dan verdeel je het redelijk en top je ook niet af.
Lees nu ook dat een microvezel doek of handdoek ook zou moeten werken. Ga dat denk ik morgen proberen. Had niet verwacht dat er een soort van mos op zou groeien.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 15:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb er een schoonmaakset voor. De borstel voelt aan als een zachte bezem of stoffer (zonder blik).
Het water ontkalk ik met een ontkalker maar demi water is prima.
Niet te hard poetsen. Tja, als je er gewoon bij kunt is dat wel handiger. Ik durf mijn 45 graden dak niet op, deels vanwege val gevaar en deels omdat ik bang ben van alles te slopen. Met die bezem op steel gaat het ook prima, alleen had die steel toch nog een segment langer gemoeten. Nu moet ik op een keukentrap of ladder staan om bij de bovenste panelen te kunnen. Of eens pogen uit een dakraam te hangen (in de regen...)quote:Op zaterdag 17 februari 2024 16:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Lees nu ook dat een microvezel doek of handdoek ook zou moeten werken. Ga dat denk ik morgen proberen. Had niet verwacht dat er een soort van mos op zou groeien.
Blomke heeft al een keus gemaakt dus even in het algemeen: Ik zou voor dat aftoppen juist niet zo bang zijn. Dat is alleen op momenten dat je toch al kans loopt dat de spanning te hoog wordt en daarnaast zal de omvormer wel eerder oppakken bij slecht weer. Uiteindelijk heb je dan meer opbrengst en als dynamische contracten ooit de norm worden heb je er alleen maar voordeel van.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 15:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
Op een 1-fase string-omvormer en 2 strings zou het prima kunnen, al zou je dan met een 30 graden dakvlak wel wat aftoppen.
Ja, snap ik. Was ook meer hardop denkenquote:Op zaterdag 17 februari 2024 16:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan, maar ik wil alles op drie fasen, ook al voorbereid qua afzekering en kabel.
Niet te ingewikkeld over doen. Gewoon zoals je de ramen ook schoonmaakt. Heb nog nooit krassen of dofheid op mijn ramen of panelen gezien.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 12:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik heb een groene aanslag onder op mijn panelen.
Net even gekeken met een stuk keukenrol maar het zit er best hard op.
Waar zou ik dat mee schoon moeten maken. Lijkt een beetje op de groene aanslag die je ook op tegels en dergelijke ziet.
Ik lees demi water en een zachte borstel/spons maar wat is een zachte borstel of spons?
Aftoppen = t.g.v. hoge netspanning minder leveren?quote:Op zaterdag 17 februari 2024 17:39 schreef qajariaq het volgende:
[..]Ik zou voor dat aftoppen juist niet zo bang zijn. Dat is alleen op momenten dat je toch al kans loopt dat de spanning te hoog wordt en daarnaast zal de omvormer wel eerder oppakken bij slecht weer. Uiteindelijk heb je dan meer opbrengst en als dynamische contracten ooit de norm worden heb je er alleen maar voordeel van.
Nee. Dat je panelen meer opleveren dan dat je omvormer kwijt kanquote:Op zondag 18 februari 2024 08:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Aftoppen = t.g.v. hoge netspanning minder leveren?
Er zijn twee begrippen, aftoppen is zoals al gezegd dat de panelen meer leveren dan de omvormer aankan. Dan zal de omvormer gewoon het maximum leveren. Het voordeel is dan wel dat bij slechter weer die omvormer eerder en wat meer gaat leveren dan een hele grote omvormer. Echter zal jij ruim meer opleveren dan een één fase omvormer dus lijkt het me in jouw geval niet slim om dan op 1 fase te gaan zitten. Jij zal grofweg 7,2 KW aan panelen hebben maar gezien de verschillende dakvlakken is een 5 KW omvormer denk ik waar je aan moet denken dan.quote:Op zondag 18 februari 2024 08:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Aftoppen = t.g.v. hoge netspanning minder leveren?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Prima prijsquote:Op vrijdag 16 februari 2024 14:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Offerte is ¤7360 voor 18X435Wp, plm ¤950/kWp
Ja, dacht ik ook... Nou wel de S500B optimizers erin peuterenquote:
Zover ik weet zit je bij GreenChoice nog goed al heb ik het al even niet meer bijgehouden.quote:Op maandag 19 februari 2024 12:53 schreef zoz het volgende:
Wij zitten nu bij budget energie. Ze hebben ons laten weten 20 euro per maand in kosten te brengen omdat we zonnepanelen hebben.
Zijn er op dit moment energiemaatschappijen die deze kosten niet in rekening brengen? Tips qua keuze?
Engie heeft het vooralsnog niet. Daar zat ik bij, en daar zit ik sinds deze maand wéér bij.quote:Op maandag 19 februari 2024 12:53 schreef zoz het volgende:
Wij zitten nu bij budget energie. Ze hebben ons laten weten 20 euro per maand in kosten te brengen omdat we zonnepanelen hebben.
Zijn er op dit moment energiemaatschappijen die deze kosten niet in rekening brengen? Tips qua keuze?
Oxxioquote:Op maandag 19 februari 2024 12:53 schreef zoz het volgende:
Dat heb ik ook gedaan, maar betekent dat dat ze dan niet ineens alsnog kosten doorberekenen?quote:Op maandag 19 februari 2024 13:23 schreef Isdatzo het volgende:
Precies om dit soort gezeik te voorkomen heb ik in het najaar een vast contract voor 3 jaar afgesloten.
Heb je een vast of variabel contract?quote:Op maandag 19 februari 2024 12:53 schreef zoz het volgende:
Greenchoice is inmiddels ook gestopt met contracten van 3 jaar voor eigenaren van zonnepanelen. Wie biedt deze nog wel aan? Ik moet in september weer verlengen.quote:Op maandag 19 februari 2024 13:23 schreef Isdatzo het volgende:
Precies om dit soort gezeik te voorkomen heb ik in het najaar een vast contract voor 3 jaar afgesloten.
September duurt nog een half jaar, dus info van nu heeft geen zin voor over een half jaar, want als er nu nog bedrijven zijn die 3 jaar aanbieden is het dikke kans dat die over een half jaar, als jij aan de beurt bent, er niet meer zijn.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 15:40 schreef archito het volgende:
[..]
Greenchoice is inmiddels ook gestopt met contracten van 3 jaar voor eigenaren van zonnepanelen. Wie biedt deze nog wel aan? Ik moet in september weer verlengen.
Eneco doet dit stiekem al sinds vorig jaar mei. het viel mij op dat in de afgelopen wintermaanden dat we nauwelijks opbrengst hangen overige kosten ¤5 waren maar in de maanden met goede opbrengst daarvoor was het ineens ¤22.quote:Op maandag 19 februari 2024 12:53 schreef zoz het volgende:
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Is dit iets wat in jouw energiecontract met Eneco staat?quote:Op dinsdag 20 februari 2024 16:19 schreef Sabata het volgende:
[..]
Eneco doet dit stiekem al sinds vorig jaar mei. het viel mij op dat in de afgelopen wintermaanden dat we nauwelijks opbrengst hangen overige kosten ¤5 waren maar in de maanden met goede opbrengst daarvoor was het ineens ¤22.
Ik heb variabel van budget energie en ga naar 2jr vast van Mega.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 14:45 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Heb je een vast of variabel contract?
Over wat voor overige kosten hebben we het dan? Je kan toch niet zomaar overige kosten rekenen zonder het ergens te specificeren.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 16:19 schreef Sabata het volgende:
[..]
Eneco doet dit stiekem al sinds vorig jaar mei. het viel mij op dat in de afgelopen wintermaanden dat we nauwelijks opbrengst hangen overige kosten ¤5 waren maar in de maanden met goede opbrengst daarvoor was het ineens ¤22.
Ik heb daar bij Eneco geen last van.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 16:19 schreef Sabata het volgende:
[..]
Never mind.quote:Op maandag 19 februari 2024 12:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zover ik weet zit je bij GreenChoice nog goed al heb ik het al even niet meer bijgehouden.
Je kan ook met alleen stroom overstappen, als je nog gas hebt.
Dat omdraaien van dag en nacht tarief is wel een stap vooruit.quote:
Of niet. Want nu is het grijs en breng ik dus niets op. Dan laad ik mijn auto in de nacht, dat is goedkoper. Bovendien staat die auto overdag niet thuis, dus ik red het niet eens om hem te laden in het normale tarief. Ik gebruik 2/3 van mijn afname in het daltarief, niet in het gewone. Dus ik ga er op achteruit.quote:Op woensdag 21 februari 2024 10:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat omdraaien van dag en nacht tarief is wel een stap vooruit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |