abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 3 maart 2024 @ 18:36:11 #203
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212679460
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2024 17:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Oh wow dan was Feb echt slecht bij jullie
Edit
Feb was ook hier zo kut en Mrt is nu al 75kWh, Feb 200
:D
Hier netzo, lopen we mooi gelijk op.

Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_212680098
Bij mij was januari 72kWh, februari 67kWh en zit ik nu al op 26kWh :o lagere getallen maar zelfde patroon dus.
pi_212680296
Januari tm heden 173/233/59 hier op plat dak west/oost.

[ Bericht 10% gewijzigd door Sport_Life op 03-03-2024 20:19:07 ]
  zondag 3 maart 2024 @ 20:06:25 #206
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_212680732
Hier tot op heden 74/107/22. Schuine daken, 7 op ZO, 4 op NW
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_212684484
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2024 19:21 schreef vlindertje89 het volgende:
Bij mij was januari 72kWh, februari 67kWh en zit ik nu al op 26kWh :o lagere getallen maar zelfde patroon dus.
Praktisch naast je zit ik met wat gemeten wordt op 60, 72 en 19. Met storing op 28 feb dus die lag nog wat hoger eigenlijk.

Heel ander patroon. Maar hier was het gister bijna de hele dag bewolkt en zaterdag ook minder dan verwacht, misschien ligt lagere afgelopen dagen daaraan.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_212684642
Even een cross-post voor de elektrotechnici onder ons: Piles in K&W / Piles heeft een baby én kluskoopwoning #1

De pv panelen zetten spanning op de aardedraad van een andere groep.
pi_212685204
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2024 07:50 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Praktisch naast je zit ik met wat gemeten wordt op 60, 72 en 19. Met storing op 28 feb dus die lag nog wat hoger eigenlijk.

Heel ander patroon. Maar hier was het gister bijna de hele dag bewolkt en zaterdag ook minder dan verwacht, misschien ligt lagere afgelopen dagen daaraan.
Hier was zaterdag tot uur of 14 vrijwel strakblauw inderdaad, en gisteren de ochtend vooral bewolkt met af en toe zon maar vanaf 13u ongeveer wel meer zon dan wolken. Dus dat scheelt inderdaad net. Welke oriëntatie liggen ze bij jou? Bij mij zuidoost, misschien maakt dat ook net nog verschil (en ik heb er 8, jij?).

[ Bericht 1% gewijzigd door vlindertje89 op 04-03-2024 09:04:28 ]
pi_212686366
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2024 08:59 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Hier was zaterdag tot uur of 14 vrijwel strakblauw inderdaad, en gisteren de ochtend vooral bewolkt met af en toe zon maar vanaf 13u ongeveer wel meer zon dan wolken. Dus dat scheelt inderdaad net. Welke oriëntatie liggen ze bij jou? Bij mij zuidoost, misschien maakt dat ook net nog verschil (en ik heb er 8, jij?).
Mijne liggen bijna plat, dat scheelt vooral een boel denk ik. ZZO, in een nogal rare configuratie op 2 omvormers waarvan er maar 1 op de wifi zit maar ik weet niet precies meer met hoeveel wp.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  maandag 4 maart 2024 @ 11:41:35 #211
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_212687023

Ik kreeg net deze melding. Misschien een tip voor degenen waar dit voor geldt en dit systeem ook gebruikt.
Protège moi de mes désirs.
pi_212687898
Verschil met januari (103.9kWh) en februari (102.6kWh) is 1.3kWh. Grappig, vond dat januari véél meer zonnige dagen had...
pi_212692183
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 12:46 schreef DWMLion het volgende:
Verschil met januari (103.9kWh) en februari (102.6kWh) is 1.3kWh. Grappig, vond dat januari véél meer zonnige dagen had...
Bij ons zat januari op 153kWh en februari op slechts 124kWh.

Na slechts 4 dagen zit maart al op 51kWh en de 10-daagse weersverwachting ziet er naar uit dat daar nog heel veel bij gaat komen.
pi_212697913
De eerste vier dagen van maart leverden 40% van de opbrengst van heel februari op _O- Het zegt iets over hoe goed deze dagen waren maar vooral ook iets over hoe slecht februari was. Vandaag begint de dag weer grijs, dus ik verwacht vandaag niet veel opbrengst.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  vrijdag 8 maart 2024 @ 14:58:27 #215
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212741330
Meer zulke dagen als vandaag in maart
wasmachine, droger en vaatwasser gelopen, huisaccu vol en auto opgeladen, tweede was loopt en espresso machine is warm. En nog produceer ik overschot, dus zet boven ff de airco op stoken.
pi_212741510
Als we morgen nog zo'n dag hebben als vandaag, komen we voor 9 dagen van maart al gelijk met de opbrengst van heel februari.

Waarschijnlijk komen we zondag al gelijk met januari.
pi_212741697
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 15:14 schreef Ivo1985 het volgende:
Als we morgen nog zo'n dag hebben als vandaag, komen we voor 9 dagen van maart al gelijk met de opbrengst van heel februari.

Ik ga het met 1 dag niet halen maar als morgen nog zo'n dag is dan zit ik zondag wel op de opwekking van februari.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vliegbaard op 08-03-2024 16:40:13 ]
pi_212741782
Januari ruim voorbij, februari kam ik zondag voorbij als het weer zo blijft.

Verbruik deze maand tot nog toe is nog bijna het dubbelle van de opwek. Nog geen enkele dag quite gedraaid.
pi_212742198
Ik ben februari inmiddels voorbij, nog 3 kWh en dan ben ik januari ook voorbij!
  vrijdag 8 maart 2024 @ 16:38:39 #220
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_212742546
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 15:29 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
... dan zit ik zondag wel op de opwekking van zondag
Geen speld tussen te krijgen...
pi_212742558
quote:
11s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 16:38 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Geen speld tussen te krijgen...
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 15:29 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ik ga het met 1 dag niet halen maar als morgen nog zo'n dag is dan zit ik zondag wel op de opwekking van februari
pi_212742714
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 15:14 schreef Ivo1985 het volgende:
Als we morgen nog zo'n dag hebben als vandaag, komen we voor 9 dagen van maart al gelijk met de opbrengst van heel februari januari.

Ik had in februari een kwart meer dan in januari, maar ben morgen ook januari voorbij, als de zon een beetje schijnt.
  Moderator vrijdag 8 maart 2024 @ 17:18:20 #223
236264 crew  capricia
pi_212743091
Ik ben wel erg blij met deze dagen. O+

Iedere dag een beetje meer.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212743152
Januari en februari voorbij. Intens gelukkig hoewel dat meer komt omdat ik eindelijk weer eens zonlicht in de ogen krijg en morgen weer een mooie dag)
  vrijdag 8 maart 2024 @ 18:21:58 #225
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_212743924
Recordopbrengst vandaag. Ze liggen er sinds november op en het begint nu leuk te worden.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  vrijdag 8 maart 2024 @ 18:47:05 #226
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212744381
Februari voorbij, januari was de helft meer dan februari, dus dat duurt nog een paar dagen (2½ dag als vandaag).
Maar op basis van de zo'n verwachting van de komende dagen zal het wel ergens eind volgende week zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator vrijdag 8 maart 2024 @ 18:48:59 #227
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_212744417
30,1 kWh hier vandaag. Lekker. Totaal voor deze maand is nu 150 kWh. Het totaal van heel februari was 198 kWh. :')
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 8 maart 2024 @ 18:54:08 #228
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212744536
171 kWh deze maand tot nu toe, nog 30 kWh achter vorige maand
Vandaag 35 kWh, verwacht morgen Feb te matchen.
pi_212745328
Maart tot nu toe 82 kWh, nog 20 kWh en we zijn februari voorbij 😄
pi_212745898
20,3kWh - 5.8kWh/kWp

*O* *O*
pi_212747958
Vandaag lekker zonnig dagje: 21kWh.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 9 maart 2024 @ 15:11:44 #232
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_212755288
6 manieren waarop energiebedrijven klanten met zonnepanelen financieel benadelen - dikke kans dat ook jouw energieleverancier dat doet

Vrijwel alle reguliere energieleveranciers nemen inmiddels actief maatregelen die klanten met zonnepanelen financieel benadelen, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van financiële vergelijker Energievergelijk.nl.

De maatregelen bestaan onder meer uit extra kosten rekenen voor het terugleveren van stroom en het beperken van de keuze in energiecontracten.

Energiebedrijven zijn hiertoe overgegaan, omdat ze zelf risico's lopen als klanten met zonnepanelen stroom terugleveren aan het net op ongunstige momenten. De energieleverancier kan dan gedwongen worden om overtollige stroom tegen ongunstige prijzen af te nemen van de klant met zonnepanelen, terwijl de marktprijs voor het doorverkopen op dat moment onaantrekkelijk is.

Voor huishoudens met zonnepanelen is het wel lastig dat er een waaier van financiële trucs wordt gebruikt door energiebedrijven, waardoor de transparantie van het beleid tegenover klanten met zonnepanelen te wensen overlaat.

Dit zijn volgens Energievergelijk.nl de zes maatregelen die grote energiebedrijven nemen om het klanten met zonnepanelen moeilijk te maken.

1) Terugleverkosten in rekening brengen voor zonnestroom
Steeds meer energieleveranciers brengen 'terugleverkosten' in rekening voor klanten met zonnepanelen. Ze hopen dat huishoudens daardoor zoveel mogelijk van hun eigen opgewekte elektriciteit gaan gebruiken.

Nieuwe klanten betalen inmiddels extra kosten voor de stroom die ze met zonnepanelen terugleveren. De hoogte van de terugleverkosten die de bedrijven Vandebron, Budget Energie, Gewoon Energie, Innova, Mega, OM Energie, Energie VanOns en Vrijopnaam in rekening brengen, is afhankelijk van de totale hoeveelheid stroom die klanten met zonnepanelen terugleveren.

2. Hoger vastrecht
Bij sommige energiebedrijven zijn de extra kosten niet direct gekoppeld aan het terugleveren van zonnestroom, maar ingebouwd in de maandelijks vaste leveringskosten. Die vaste kosten zijn hoger als je stroom teruglevert aan het net, maar het maakt daarbij niet uit hoeveel stroom je teruglevert.

Klanten met zonnepanelen betalen bij Greenchoice 4,53 euro per maand extra, bij United Consumers 11.02 euro per maand, bij Coolblue Energie 12,50 euro per maand en bij Engie 14,58 euro per maand.

3. Geen welkomstkorting voor nieuwe klant, als die zonnepanelen heeft
Bij veel energieleveranciers krijgen nieuwe klanten geen welkomstkorting als ze zonnepanelen op het dak hebben liggen, terwijl klanten zonder zonnepanelen die wel krijgen.

De welkomstkorting (ook wel loyaliteitskorting of cashback genoemd) die bezitters van zonnepanelen mislopen, loopt uiteen van 170 euro bij Eneco tot 484 euro bij Mega.

4. Geen vaste contracten waarbij prijs 3 jaar vaststaat
Delta, Eneco, Energiedirect, Essent, Greenchoice, Innova, Oxxio, Powerpeers, Pure Energie en Vattenfall bieden wel 3-jarige contracten aan voor huishoudens zonder zonnepanelen, maar niet voor zonnepaneelbezitters.

Alleen bij Budget Energie, Mega en Vandebron kunnen klanten met zonnepanelen contracten voor twee of drie jaar afsluiten.

5. Hogere stroomprijs voor klant met zonnepanelen
Pure Energie rekent fors hogere stroom- en gasprijzen voor klanten met zonnepanelen. Het stroomtarief is volgens Energievergelijk.nl voor zonnepaneelbezitters bijna 9 cent per kWh hoger en de gasprijs meer dan 27 cent per kuub.

Energiedirect en Essent rekenen ook tot 10 cent per kWh hogere prijzen voor stroom, maar voor gas zijn de tarieven wel hetzelfde.

6. Lage terugleververgoeding voor teruggeleverde stroom die saldering overschrijdt
Eigenaren van zonnepanelen maken gebruik van de zogenoemde salderingsregeling. Daarbij wordt in eerste instantie stroom die van de energieleverancier wordt afgenomen, weggestreept tegen teruggeleverde stroom tegen het reguliere stroomtarief.

Als een klant echter netto stroom teruglevert aan de energieleverancier, omdat de totale teruglevering bijvoorbeeld 1.500 kWh is en de afname bij de energieleverancier slechts 1.000 kWh, dan geldt voor de extra teruglevering (500 kWh in dit voorbeeld) een lagere vergoeding. Die heet de terugleververgoeding.

De terugleververgoeding (TLV) voor klanten bedraagt gemiddeld 5 cent per kilowattuur, maar sommige bedrijven zitten daaronder. Zo krijg je bij DGB Energie 2,5 cent per kWh, bij Powerpeers 3 cent, bij Engie 4 cent en bij Vattenfal 4,5 cent.

https://www.msn.com/nl-nl(...)f3e9a278011182&ei=18

En we worden weer genaaid :( :r
pi_212755505
Ik zie dat het hoog tijd wordt om wat meer panelen te leggen in andere richtingen, voor meer direct verbruik.

Wat een kakdag. Januari nog maar amper voorbij }:|
pi_212769894
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 15:30 schreef Vanyel het volgende:
Ik zie dat het hoog tijd wordt om wat meer panelen te leggen in andere richtingen, voor meer direct verbruik.

Wat een kakdag. Januari nog maar amper voorbij }:|
Kun je ze dan niet beter verleggen? Ipv meer panelen?

quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2024 11:41 schreef arvensis het volgende:
[ afbeelding ]
Ik kreeg net deze melding. Misschien een tip voor degenen waar dit voor geldt en dit systeem ook gebruikt.
Gisteren was de stroomprijs -3ct/kWh. Als je deze functie aan zet onttrek je uit het net. Hierover betaal je 16.251 cent belasting. Je betaald dus per afgenomen kWh 13 cent of meer per afgenomen kWh. Daarvan had je voor die kWh ook 4.5 kWh kunnen terugleveren.

Je bespaart waarschijnlijk dus geen kosten.
pi_212769935
quote:
6s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 15:11 schreef ikweethetookniet het volgende:
6 manieren waarop energiebedrijven klanten met zonnepanelen financieel benadelen - dikke kans dat ook jouw energieleverancier dat doet

Vrijwel alle reguliere energieleveranciers nemen inmiddels actief maatregelen die klanten met zonnepanelen financieel benadelen, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van financiële vergelijker Energievergelijk.nl.

De maatregelen bestaan onder meer uit extra kosten rekenen voor het terugleveren van stroom en het beperken van de keuze in energiecontracten.

Energiebedrijven zijn hiertoe overgegaan, omdat ze zelf risico's lopen als klanten met zonnepanelen stroom terugleveren aan het net op ongunstige momenten. De energieleverancier kan dan gedwongen worden om overtollige stroom tegen ongunstige prijzen af te nemen van de klant met zonnepanelen, terwijl de marktprijs voor het doorverkopen op dat moment onaantrekkelijk is.

Voor huishoudens met zonnepanelen is het wel lastig dat er een waaier van financiële trucs wordt gebruikt door energiebedrijven, waardoor de transparantie van het beleid tegenover klanten met zonnepanelen te wensen overlaat.

Dit zijn volgens Energievergelijk.nl de zes maatregelen die grote energiebedrijven nemen om het klanten met zonnepanelen moeilijk te maken.

Steeds meer energieleveranciers brengen 'terugleverkosten' in rekening voor klanten met zonnepanelen. Ze hopen dat huishoudens daardoor zoveel mogelijk van hun eigen opgewekte elektriciteit gaan gebruiken.

Nieuwe klanten betalen inmiddels extra kosten voor de stroom die ze met zonnepanelen terugleveren. De hoogte van de terugleverkosten die de bedrijven Vandebron, Budget Energie, Gewoon Energie, Innova, Mega, OM Energie, Energie VanOns en Vrijopnaam in rekening brengen, is afhankelijk van de totale hoeveelheid stroom die klanten met zonnepanelen terugleveren.

2. Hoger vastrecht
Bij sommige energiebedrijven zijn de extra kosten niet direct gekoppeld aan het terugleveren van zonnestroom, maar ingebouwd in de maandelijks vaste leveringskosten. Die vaste kosten zijn hoger als je stroom teruglevert aan het net, maar het maakt daarbij niet uit hoeveel stroom je teruglevert.

Klanten met zonnepanelen betalen bij Greenchoice 4,53 euro per maand extra, bij United Consumers 11.02 euro per maand, bij Coolblue Energie 12,50 euro per maand en bij Engie 14,58 euro per maand.

Bij veel energieleveranciers krijgen nieuwe klanten geen welkomstkorting als ze zonnepanelen op het dak hebben liggen, terwijl klanten zonder zonnepanelen die wel krijgen.

De welkomstkorting (ook wel loyaliteitskorting of cashback genoemd) die bezitters van zonnepanelen mislopen, loopt uiteen van 170 euro bij Eneco tot 484 euro bij Mega.

Delta, Eneco, Energiedirect, Essent, Greenchoice, Innova, Oxxio, Powerpeers, Pure Energie en Vattenfall bieden wel 3-jarige contracten aan voor huishoudens zonder zonnepanelen, maar niet voor zonnepaneelbezitters.

Alleen bij Budget Energie, Mega en Vandebron kunnen klanten met zonnepanelen contracten voor twee of drie jaar afsluiten.

Pure Energie rekent fors hogere stroom- en gasprijzen voor klanten met zonnepanelen. Het stroomtarief is volgens Energievergelijk.nl voor zonnepaneelbezitters bijna 9 cent per kWh hoger en de gasprijs meer dan 27 cent per kuub.

Energiedirect en Essent rekenen ook tot 10 cent per kWh hogere prijzen voor stroom, maar voor gas zijn de tarieven wel hetzelfde.

6. Lage terugleververgoeding voor teruggeleverde stroom die saldering overschrijdt
Eigenaren van zonnepanelen maken gebruik van de zogenoemde salderingsregeling. Daarbij wordt in eerste instantie stroom die van de energieleverancier wordt afgenomen, weggestreept tegen teruggeleverde stroom tegen het reguliere stroomtarief.

Als een klant echter netto stroom teruglevert aan de energieleverancier, omdat de totale teruglevering bijvoorbeeld 1.500 kWh is en de afname bij de energieleverancier slechts 1.000 kWh, dan geldt voor de extra teruglevering (500 kWh in dit voorbeeld) een lagere vergoeding. Die heet de terugleververgoeding.

De terugleververgoeding (TLV) voor klanten bedraagt gemiddeld 5 cent per kilowattuur, maar sommige bedrijven zitten daaronder. Zo krijg je bij DGB Energie 2,5 cent per kWh, bij Powerpeers 3 cent, bij Engie 4 cent en bij Vattenfal 4,5 cent.

Ik voel mij anders niet genaaid.
  zondag 10 maart 2024 @ 14:30:18 #236
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_212770547
quote:
6s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 15:11 schreef ikweethetookniet het volgende:

2. Hoger vastrecht

Hoezo worden we genaaid? Niets wat beschreven staat is volledig verrassend. Bedrijven hebben te maken met hogere kosten, beleid verandert gedurende de jaren, niets staat vast voor een langere periode.

De wereld is dynamisch en bedrijven hebben met hetzelfde te maken en daarom moeten zij ook keuzes maken. We zullen als maatschappij doorlopend ons moeten blijven aanpassen. Vind ik ook vervelend want ik moet me dan ook weer inlezen in nieuwe ontwikkelingen, ik zie dat niet veranderen. Kan wel blijven mekkeren dat ik me genaaid voel, kan ook proberen het beste er van te maken.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_212770752
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 13:34 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Kun je ze dan niet beter verleggen? Ipv meer panelen?
Mijn panelen zijn 384 jaar oud en 200 wp. Ik heb liever nieuwe.
pi_212771188
quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2024 14:46 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Mijn panelen zijn 384 jaar oud en 200 wp. Ik heb liever nieuwe.
Dat is een keuze inderdaad. Ik bedoel meer, als ze voorzien in je verbruik heeft vervangen minder nut. Neem aan dat je ze al op je maximale jaar verbruik gekocht had.
pi_212771207
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 14:30 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Hoezo worden we genaaid? Niets wat beschreven staat is volledig verrassend. Bedrijven hebben te maken met hogere kosten, beleid verandert gedurende de jaren, niets staat vast voor een langere periode.

De wereld is dynamisch en bedrijven hebben met hetzelfde te maken en daarom moeten zij ook keuzes maken. We zullen als maatschappij doorlopend ons moeten blijven aanpassen. Vind ik ook vervelend want ik moet me dan ook weer inlezen in nieuwe ontwikkelingen, ik zie dat niet veranderen. Kan wel blijven mekkeren dat ik me genaaid voel, kan ook proberen het beste er van te maken.
Dat is het risico van ondernemer spelen inderdaad. Dat is immers wat mensen met zonnepanelen doen.
pi_212771225
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 15:10 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dat is een keuze inderdaad. Ik bedoel meer, als ze voorzien in je verbruik heeft vervangen minder nut. Neem aan dat je ze al op je maximale jaar verbruik gekocht had.
Ze lagen al op het huis. Alles op 1 richting nu.
Dus er mist nog wel wat voor eigen gebruik hier.
pi_212773207
quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2024 15:11 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ze lagen al op het huis. Alles op 1 richting nu.
Dus er mist nog wel wat voor eigen gebruik hier.
Prijzen van panelen zijn enorm gekelderd. Je hebt ook platen van 2 m. lang. Kweenie wat je beschikbare dakoppervlak is??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_212773277
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 16:53 schreef blomke het volgende:

[..]
Prijzen van panelen zijn enorm gekelderd. Je hebt ook platen van 2 m. lang. Kweenie wat je beschikbare dakoppervlak is??
Weet ik niet precies, genoeg om nog wel wat te leggen. De huidige liggen niet meer op het dak maar elders ;)
Ik moet nog beginnen met uitzoeken hoeveel, waar en door wie. Niet een klus waar ik echt naar uitkijk.
pi_212824902
Vanochtend was de opbrengst nog lager dan die van februari en nu hebben we zowel februari als januari ingehaald *O*
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_212825446
quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2024 16:57 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Weet ik niet precies, genoeg om nog wel wat te leggen. De huidige liggen niet meer op het dak maar elders ;)
Ik moet nog beginnen met uitzoeken hoeveel, waar en door wie. Niet een klus waar ik echt naar uitkijk.
Vereniging Eigen Huis heeft nog een collectieve inkoopactie lopen https://www.eigenhuis.nl/(...)-inkoop-zonnepanelen
  Moderator donderdag 14 maart 2024 @ 18:23:36 #245
16180 crew  CoolGuy
pi_212826338
26,3 vandaag, daarmee kom ik in totaal nu 232 kWh voor deze maand tot nu toe. Februari bleef steken op 198 kWh, dus daar zijn we inmiddels wel voorbij. Vorig jaar was maart 513 kWh, dat komt gemiddeld na de 14e dag neer op 231,68 kWh, oftewel 232 kWh, dus ik zit wat dat betreft prima op schema met vorig jaar. :P
  donderdag 14 maart 2024 @ 18:24:08 #246
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212826342
33 kWh vandaag, meer zulke dagen, Maart! Je kan het!
:-)
pi_212857722
quote:
1s.gif Op donderdag 14 maart 2024 16:41 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Vereniging Eigen Huis heeft nog een collectieve inkoopactie lopen https://www.eigenhuis.nl/(...)-inkoop-zonnepanelen
Heb ik bij de vorige actie op ingeschreven (dit is btw. gewoon doorlopend), bleek toen aanzienlijk duurder dan zelf de markt op gaan. Voor een SolarEdge 3-fasen systeem met Optimizers en 5K omvormer, incl. installatie, kan je makkelijk < ¤950/kWp uitkomen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
  Official ESF Kreviewer maandag 25 maart 2024 @ 15:10:07 #248
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_212954567
Ik ga vanmiddag of morgenochtend maart 2023 inhalen. Eindelijk weer een normale/goede maand.
  maandag 25 maart 2024 @ 15:48:29 #249
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212955066
quote:
14s.gif Op maandag 25 maart 2024 15:10 schreef Kreator het volgende:
Ik ga vanmiddag of morgenochtend maart 2023 inhalen. Eindelijk weer een normale/goede maand.
Maart 23 hat ik over de 600 kWh, moet nog een 115 halen om daar aan voorbij te gaan.
  maandag 25 maart 2024 @ 15:51:00 #250
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212955088
Maar goed, doordat ik veel stroom in de auto gooi en die van de baas betaald krijg voor het tarief dat ik bij het NUTS bedrijf betaal, is mijn stroomrekening al negatief dit jaar.
  Moderator maandag 25 maart 2024 @ 16:30:26 #251
16180 crew  CoolGuy
pi_212955463
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2024 15:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Maar goed, doordat ik veel stroom in de auto gooi en die van de baas betaald krijg voor het tarief dat ik bij het NUTS bedrijf betaal, is mijn stroomrekening al negatief dit jaar.
Heb jij inzichtelijk hoeveel stroom vanaf je dak naar de auto gaat?
  maandag 25 maart 2024 @ 16:50:16 #252
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212955722
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2024 16:30 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Heb jij inzichtelijk hoeveel stroom vanaf je dak naar de auto gaat?
Jein, ik heb inzicht in hoeveel stroom er naar de auto gaat, Hoeveel stroom ik maak, hoeveel ik koop, hoeveel ik verkoop aan het NUTS bedrijf en totaal verbruik.
Totale stroom aan stroom gekocht (X) min (de stroom in de auto geladen (Y) + Stroom verkocht aan Nutsbedrijf (Z) ) is een negatief getal. Zelfs zonder Z is het een negatief getal.
Stroom die ik koop van Nutsbedrijf is 0,3716
Stroom die ik verkoop van Nutsbedrijf is 0,0643
Stroom die ik verkoop van werkgever is 0,3716

Reel stroomverbruik is ongeveer 400 Watt per KM,
Kortom op iedere KM die ik op stroom (die ik zelf opwek) rij ipv ze aan het nutsbedrijf te verkopen verdien ik 15 cent.
  Moderator maandag 25 maart 2024 @ 17:04:04 #253
16180 crew  CoolGuy
pi_212955922
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2024 16:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Jein, ik heb inzicht in hoeveel stroom er naar de auto gaat, Hoeveel stroom ik maak, hoeveel ik koop, hoeveel ik verkoop aan het NUTS bedrijf en totaal verbruik.
Totale stroom aan stroom gekocht (X) min (de stroom in de auto geladen (Y) + Stroom verkocht aan Nutsbedrijf (Z) ) is een negatief getal. Zelfs zonder Z is het een negatief getal.
Stroom die ik koop van Nutsbedrijf is 0,3716
Stroom die ik verkoop van Nutsbedrijf is 0,0643
Stroom die ik verkoop van werkgever is 0,3716

Reel stroomverbruik is ongeveer 400 Watt per KM,
Kortom op iedere KM die ik op stroom (die ik zelf opwek) rij ipv ze aan het nutsbedrijf te verkopen verdien ik 15 cent.
Hm, dat is jammer, ik ben benieuwd hoeveel stroom er vanaf je dak rechtstreeks naar je auto gaat. Is dat 100 kWh, 1000 kWh, etc.
  maandag 25 maart 2024 @ 18:24:00 #254
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212956750
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2024 17:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Hm, dat is jammer, ik ben benieuwd hoeveel stroom er vanaf je dak rechtstreeks naar je auto gaat. Is dat 100 kWh, 1000 kWh, etc.
Ik zou nog liever een systeem hebben waarbij alleen de eigen stroom die over is na huisgebruik de auto in gaat.
  Moderator zondag 31 maart 2024 @ 20:51:43 #255
16180 crew  CoolGuy
pi_213041295
Nou, maart 2024 is voorbij. Totale opbrengst deze maand was 536,2 kWh. Dat is beter dan maart 2023, want toen was het totaal 513 kWh, maar het komt totaal niet in de buurt van de eerdere jaren:

2020: 762 kWh
2021: 691 kWh
2022: 813 kWh.
  zondag 31 maart 2024 @ 23:01:48 #256
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213042880
Maart 2024
- 611 kWh
Verbruik 636 kWh, 80% autarkie
Maart 2023
- 603 kWh
Verbruik 431 kWh, 88% autarkie
pi_213053996
Jaloers op alle getallen hier, hier aan de kust in maart veel bewolking gehad, 257 kWh -O-
pi_213054080
Totale opbrengst hier 210 kWh. 3.24 kWp, dus 64.8 kWh/kWp deze maand (Zuid-oost).
  dinsdag 2 april 2024 @ 00:09:00 #259
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_213055755
quote:
4s.gif Op maandag 1 april 2024 21:18 schreef admiraal_anaal het volgende:
Jaloers op alle getallen hier, hier aan de kust in maart veel bewolking gehad, 257 kWh -O-
Nou dat ligt eerder aan het aantal panelen lijkt me.
Hier in het oosten ook genoeg bewolking gehad en aan de kust is het vaak sneller schoon geblazen dan het binnenland.

Maar ik heb veel panelen liggen dus daarom toch nog 573 kWh.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_213055765
net de 400 gemist in maart, 399,2 kWh. wel meteen meer dan het dubbele dan in twee wintermaanden ( januari en februari beide 150 kWh)
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_213072134
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2024 00:12 schreef Sabata het volgende:
net de 400 gemist in maart, 399,2 kWh. wel meteen meer dan het dubbele dan in twee wintermaanden ( januari en februari beide 150 kWh)
Net over de 400kWh hier in maart. Dankzij een plm. 10x 20kWh.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
  Official ESF Kreviewer woensdag 3 april 2024 @ 15:31:49 #262
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_213072200
Maart
:
2024: 210
2023: 175
2022: 344
  Moderator woensdag 3 april 2024 @ 15:41:22 #263
236264 crew  capricia
pi_213072275
Hier 218 kWh in maart voor 9 paneeltjes.
Maar ja, plat dak. De zon mag nog wel iets hoger aan de hemel komen. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213072303
quote:
1s.gif Op woensdag 3 april 2024 15:41 schreef capricia het volgende:
Hier 218 kWh in maart voor 9 paneeltjes.
Maar ja, plat dak. De zon mag nog wel iets hoger aan de hemel komen. :)
Kan je ze niet iets schuiner zetten in de maanden okt - maart??
  Moderator woensdag 3 april 2024 @ 15:45:35 #265
236264 crew  capricia
pi_213072308
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 15:44 schreef blomke het volgende:

[..]
Nee. Ik kan er niet bij.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213072311
quote:
1s.gif Op woensdag 3 april 2024 15:45 schreef capricia het volgende:

[..]
Nee. Ik kan er niet bij.
Zijn toch ooit ook geïnstalleerd?
  Moderator woensdag 3 april 2024 @ 15:46:51 #267
236264 crew  capricia
pi_213072318
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 15:46 schreef blomke het volgende:

[..]
Zijn toch ooit ook geïnstalleerd?
Met een hoogwerker ja.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator woensdag 3 april 2024 @ 15:51:54 #268
236264 crew  capricia
pi_213072350
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2024 15:44 schreef blomke het volgende:

[..]
Overigens vraag ik me af of ik dan niet juist meer schaduw op de tweede en derde rij ga krijgen. Als ik ze schuiner zou gaan zetten bij een lager staande zon.
Interessante hersenoefening. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213072369
427 kWh opgeleverd, 337kWh verbruikt.
pi_213077531
quote:
1s.gif Op woensdag 3 april 2024 15:51 schreef capricia het volgende:
Overigens vraag ik me af of ik dan niet juist meer schaduw op de tweede en derde rij ga krijgen. Als ik ze schuiner zou gaan zetten bij een lager staande zon.
Interessante hersenoefening. :D
Hangt van de onderlinge afstand en de afmetingen af. Maar daar is wel een formule voor af te leiden.
pi_213079424
Maart was goed voor 251kWh met 8 panelen. Verbruik was 168kWh tegen teruglevering van 178kWh, netjes gedaan al zeg ik het zelf :)
pi_213093348
April begint ook wel erg karig. Ik ben hier niet perse heel enthousiast over 🤷‍♂️

Maart was ook al slechter dan vorig jaar. En ik moet nog 3 mwh weg salderen sinds november.
  vrijdag 5 april 2024 @ 08:23:41 #273
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213093410
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 08:17 schreef investeerdertje het volgende:
April begint ook wel erg karig. Ik ben hier niet perse heel enthousiast over 🤷‍♂️

Maart was ook al slechter dan vorig jaar. En ik moet nog 3 mwh weg salderen sinds november.
Geen airco? Dan had je daar afgelopen winter mee kunnen stoken en een hoop gas mee kunnen besparen, slordige 1500 kuub.
  vrijdag 5 april 2024 @ 08:27:40 #274
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213093451
Wat gebeurd er eigenlijk met salderingstegoed in NL, verloopt dat na een tijd?
  vrijdag 5 april 2024 @ 09:16:08 #275
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213093964
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 08:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wat gebeurd er eigenlijk met salderingstegoed in NL, verloopt dat na een tijd?
Er is in principe geen tegoed op je jaar- of eindafrekening wordt er gesaldeerd en voor het restant krijg je eventueel een terugleververgoeding.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_213095157
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 08:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Geen airco? Dan had je daar afgelopen winter mee kunnen stoken en een hoop gas mee kunnen besparen, slordige 1500 kuub.
Hoezo gas? Ik heb het over Electra. Ik moet weg salderen. Aka, ik heb verbruik, dat moet ik nog opwekken.
pi_213097962
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 08:17 schreef investeerdertje het volgende:

Helaas herkenbaar.
maart 2023 was mijn opwek 43,3% minder dan 2022.
maart 2024 was mijn opwek nog eens 5,9% minder van 2023.
De april start is hier ook bedroevend.
  vrijdag 5 april 2024 @ 16:23:12 #278
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213099036
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 april 2024 10:55 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Hoezo gas? Ik heb het over Electra. Ik moet weg salderen. Aka, ik heb verbruik, dat moet ik nog opwekken.
Ahhh
Ik dacht, je hebt overproductie die je op moet maken.
  Moderator zaterdag 6 april 2024 @ 14:49:42 #279
16180 crew  CoolGuy
pi_213109246
vaatwasser aan (2000 watt momenteel) en wasmachine aan (1900 watt momenteel), en dan nog steeds 2 kW terug aan het leveren zijn _O_
pi_213109435
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2024 14:49 schreef CoolGuy het volgende:
vaatwasser aan (2000 watt momenteel) en wasmachine aan (1900 watt momenteel), en dan nog steeds 2 kW terug aan het leveren zijn _O_
Ik heb de pyrolyse functie van de oven aangezet dus ik lever niets terug op het moment :D
  Moderator dinsdag 9 april 2024 @ 15:11:50 #281
16180 crew  CoolGuy
pi_213147638
Aardige dagen op zich, de laatste dagen, maar alsnog ver achter zelfs vorig jaar, voor april. Ik zit nu pas op 165 kWh voor deze maand. Geëxtrapoleerd naar een volledige maand kom ik dan op nog geen 600 kWh voor april, waar vorig jaar het slechtste jaar was sinds de panelen liggen, maar zelfs toen had ik 822 kWh.
  maandag 15 april 2024 @ 10:56:30 #282
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_213215419
Hier ook iemand met woestijnzand op zijn zonnepanelen? Kan dat kwaad?
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  Moderator maandag 15 april 2024 @ 11:04:38 #283
16180 crew  CoolGuy
pi_213215483
quote:
5s.gif Op maandag 15 april 2024 10:56 schreef SEMTEX het volgende:
Ja. Nee. Wachten op regen (en die komt vandaag) :s)
  maandag 15 april 2024 @ 11:37:09 #284
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213215679
363 kWh tot nu toe aan productie, 108 teruggeleverd, ga volgend jaar waarschijnlijk volledig elektrisch rijden, en dan niets meer terugleveren. Verdien ik de PV in een jaar minder terug.
Kortom, als je veel overproductie in een jaar hebt, dan loont het zich om electrisch te gaan rijden nog eens extra.
pi_213215830
quote:
5s.gif Op maandag 15 april 2024 10:56 schreef SEMTEX het volgende:
En als je de panelen wilt wassen kan dat beter in de regen. Dan spoelt alle vuil van je panelen en slaat er ook geen kalk uit je leidingwater aan.

Je opbrengst door zand zal een paar procent lager zijn. Echter zullen de panelen door regelmatig te wassen wat minder glad worden en blijft er dan weer meer vuil op hangen. Dus niet te vaak wassen en bij voorkeur in de regen.
pi_213216342
afgelopen week, tussen de regenmomenten door, de overkapping voor mijn warmtepomp gemaakt. hierop heb ik de zonnepanelen welke eerst op een dakkapel lagen geplaatst.
ipv noordoost, liggen ze nu pal op het zuiden met 30 graden hoek. van mijn 27 panelen presteren deze nu het beste:

pi_213221552
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 12:37 schreef athlonkmf het volgende:
afgelopen week, tussen de regenmomenten door, de overkapping voor mijn warmtepomp gemaakt. hierop heb ik de zonnepanelen welke eerst op een dakkapel lagen geplaatst.
ipv noordoost, liggen ze nu pal op het zuiden met 30 graden hoek. van mijn 27 panelen presteren deze nu het beste:

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
Denk je niet dat je de lucht toe en afvoer te veel hindert? Hopelijk vertekenen de fotot's
pi_213221743
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 12:37 schreef athlonkmf het volgende:

[ link | afbeelding ]

Is dat waterdicht? Ik bedoel de ruimte tussen de 2 panelen in.
pi_213221788
Ik ga nog tussen de 6 en 10 panelen bijplaatsen, vrijdag komt er een kennis kijken om mee te denken, hij heeft veel ervaring met Victron en offgrid-systemen. Als ons huis af is dan wil ik in de winter wat meer energie hebben (lees wat minder opletten, twee jaar geleden voor het laatste de batterijen met de generator moeten opladen), vanaf ongeveer april hebben we geen problemen meer.
pi_213222444
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 20:13 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Denk je niet dat je de lucht toe en afvoer te veel hindert? Hopelijk vertekenen de fotot's
nee, Ik heb expres de onder, zij- en achterkant open gehouden, en de voorkant is ook een raster met grotere openingen dan de warmtepomp zelf.

dit maakt het misschien duidelijker:

[ Bericht 18% gewijzigd door athlonkmf op 15-04-2024 22:54:21 ]
pi_213222462
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 20:23 schreef Managarm het volgende:

[..]
Is dat waterdicht? Ik bedoel de ruimte tussen de 2 panelen in.
Nee, op de bovenruimte komt toch enkel tuinspullen, en dan wel in plastic opbergbaken.
Er komt nog een klapdeur. en dan ga ik wel verder wel kijken hoe verder wateroverlast te voorkomen.
pi_213225673
Vraagje. Wij hebben een woning aangekocht met 32 zonnepanelen.
We gaan hier over ongeveer een jaar wonen. Zonnepanelen doen het goed, leveren flink terug. Echter omdat we hier pas begin 2025 gaan wonen verbruiken we dit jaar nagenoeg niets.

We moeten daar wel een energiecontract afsluiten. Mijn man zei dat we eens moesten zien of we een contract met saldering konden nemen, omdat we wel gaan terugleveren maar niet echt gaan gebruiken (of in ieder geval veel minder dan teruglevering). En dan als we in het huis gaan wonen overstappen naar een dynamisch contract, net zoals wij op dit moment thuis hebben (of een andere vorm, maar dat hangt af van de installatie die we gaan krijgen en daar hebben we nu nog geen zicht op).

Klopt deze gedachtengang? Ik neem aan dat we dan wel een variabel contract moeten hebben omdat je anders met die opzegboetes zit (contractduur is waarschijnlijk < 1 jaar). Is dit nog een optie? Ik heb me echt al jaren niet meer verdiept in energie sinds we in 2020 bij Vd Bron weggingen en overstapten op dynamisch.
  dinsdag 16 april 2024 @ 20:25:33 #293
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_213231219
quote:
6s.gif Op dinsdag 16 april 2024 10:49 schreef kirsten. het volgende:
We gaan hier over ongeveer een jaar wonen. Zonnepanelen doen het goed, leveren flink terug. Echter omdat we hier pas begin 2025 gaan wonen verbruiken we dit jaar nagenoeg niets.

We moeten daar wel een energiecontract afsluiten. Mijn man zei dat we eens moesten zien of we een contract met saldering konden nemen, omdat we wel gaan terugleveren maar niet echt gaan gebruiken (of in ieder geval veel minder dan teruglevering). En dan als we in het huis gaan wonen overstappen naar een dynamisch contract, net zoals wij op dit moment thuis hebben (of een andere vorm, maar dat hangt af van de installatie die we gaan krijgen en daar hebben we nu nog geen zicht op).

Klopt deze gedachtengang? Ik neem aan dat we dan wel een variabel contract moeten hebben omdat je anders met die opzegboetes zit (contractduur is waarschijnlijk < 1 jaar). Is dit nog een optie? Ik heb me echt al jaren niet meer verdiept in energie sinds we in 2020 bij Vd Bron weggingen en overstapten op dynamisch.

Zonnepanelen bezitters kunnen zo goed als geen contracten voor langer dan een jaar meer krijgen dus je kunt gewoon een vast contract voor een jaar aan gaan.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_213231996
quote:
6s.gif Op dinsdag 16 april 2024 10:49 schreef kirsten. het volgende:

Voor zover ik weet is een dynamisch contract in combinatie met zonnepanelen niet zo voordelig.

Op het moment dat stroom goedkoop is, heb je zelf waarschijnlijk ook overschot van je zonnepanelen en op momenten dat je zonnepanelen weinig doen (winter) is de stroom relatief duur.

Ik zou gewoon een simpel jaarcontract nemen met een redelijke kWh vergoeding voor het overschot, zover dat nog beschikbaar is. Ik geloof dat je bij GreenChoice nog 5 cent per kWh krijgt voor je overschot. De rest (wat je verbruikt) saldeer je 1 op 1 dus dat maakt niet uit.
pi_213237750
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2024 21:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Voor zover ik weet is een dynamisch contract in combinatie met zonnepanelen niet zo voordelig.

Op het moment dat stroom goedkoop is, heb je zelf waarschijnlijk ook overschot van je zonnepanelen en op momenten dat je zonnepanelen weinig doen (winter) is de stroom relatief duur.

Ik zou gewoon een simpel jaarcontract nemen met een redelijke kWh vergoeding voor het overschot, zover dat nog beschikbaar is. Ik geloof dat je bij GreenChoice nog 5 cent per kWh krijgt voor je overschot. De rest (wat je verbruikt) saldeer je 1 op 1 dus dat maakt niet uit.
Het ligt er wel aan of je op jaarverbruik hebt gelegd, of dat je compenseert voor de maanden dat panelen nut hebben. Bij dat laatste is dynamisch niet zo verkeerd
pi_213238781
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 14:45 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Het ligt er wel aan of je op jaarverbruik hebt gelegd, of dat je compenseert voor de maanden dat panelen nut hebben. Bij dat laatste is dynamisch niet zo verkeerd
Het ging hier iig om 32 panelen. Vul maar in.
pi_213238866
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 16:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het ging hier iig om 32 panelen. Vul maar in.
Oh sorry:)
pi_213263389
quote:
4 Trina Solar Dual Glass Vertex S430Wp
2 APSystems DS3 micro-omvormer (2p)
1 ClickfitEvo montagesysteem
1 Bekabeling AC/DC 1-fase
1 Montage voor 4 panelen

Heb al 7 panelen liggen (vorige eigenaren gelegd), dus MK hoeft niets aangepast. De nieuwe 4 worden aangesloten op de bestaande kabel.
Prijs: 2033 incl btw. Beetje realistisch, of veel te duur?
pi_213266875
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2024 20:23 schreef Piles het volgende:

[..]
Heb al 7 panelen liggen (vorige eigenaren gelegd), dus MK hoeft niets aangepast. De nieuwe 4 worden aangesloten op de bestaande kabel.
Prijs: 2033 incl btw. Beetje realistisch, of veel te duur?
Als je naar de losse onderdelen gaat kijken
4 Panelen 400
2 micro-omvormer 300
clicfit 350
Dan blijft er ruim 1000 euro over voor een paar meter kabel en de montage.
pi_213313963
Voor ons huis ben ik aan het rondkijken (willen 10 panelen van ~430WP) , maar er zijn zoveel leveranciers/installateurs in de regio Den Haag/Delft dat ik door de bomen het bos niet meer kan zien. Ik zou bij ieder bedrijf wel een offerte op kunnen vragen maar waar moet ik vooral op letten als ik met zo'n bedrijf in zee ga?

En zijn er aanbevelingen voor regio Den Haag?
pi_213315601
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 16:20 schreef Mr.Chippie het volgende:
Voor ons huis ben ik aan het rondkijken (willen 10 panelen van ~430WP) , maar er zijn zoveel leveranciers/installateurs in de regio Den Haag/Delft dat ik door de bomen het bos niet meer kan zien. Ik zou bij ieder bedrijf wel een offerte op kunnen vragen maar waar moet ik vooral op letten als ik met zo'n bedrijf in zee ga?

En zijn er aanbevelingen voor regio Den Haag?
Veh
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')