quote:Op zondag 3 maart 2024 17:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Oh wow dan was Feb echt slecht bij jullie
Edit
Feb was ook hier zo kut en Mrt is nu al 75kWh, Feb 200
Praktisch naast je zit ik met wat gemeten wordt op 60, 72 en 19. Met storing op 28 feb dus die lag nog wat hoger eigenlijk.quote:Op zondag 3 maart 2024 19:21 schreef vlindertje89 het volgende:
Bij mij was januari 72kWh, februari 67kWh en zit ik nu al op 26kWhlagere getallen maar zelfde patroon dus.
Hier was zaterdag tot uur of 14 vrijwel strakblauw inderdaad, en gisteren de ochtend vooral bewolkt met af en toe zon maar vanaf 13u ongeveer wel meer zon dan wolken. Dus dat scheelt inderdaad net. Welke oriëntatie liggen ze bij jou? Bij mij zuidoost, misschien maakt dat ook net nog verschil (en ik heb er 8, jij?).quote:Op maandag 4 maart 2024 07:50 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Praktisch naast je zit ik met wat gemeten wordt op 60, 72 en 19. Met storing op 28 feb dus die lag nog wat hoger eigenlijk.
Heel ander patroon. Maar hier was het gister bijna de hele dag bewolkt en zaterdag ook minder dan verwacht, misschien ligt lagere afgelopen dagen daaraan.
Mijne liggen bijna plat, dat scheelt vooral een boel denk ik. ZZO, in een nogal rare configuratie op 2 omvormers waarvan er maar 1 op de wifi zit maar ik weet niet precies meer met hoeveel wp.quote:Op maandag 4 maart 2024 08:59 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Hier was zaterdag tot uur of 14 vrijwel strakblauw inderdaad, en gisteren de ochtend vooral bewolkt met af en toe zon maar vanaf 13u ongeveer wel meer zon dan wolken. Dus dat scheelt inderdaad net. Welke oriëntatie liggen ze bij jou? Bij mij zuidoost, misschien maakt dat ook net nog verschil (en ik heb er 8, jij?).
Bij ons zat januari op 153kWh en februari op slechts 124kWh.quote:Op maandag 4 maart 2024 12:46 schreef DWMLion het volgende:
Verschil met januari (103.9kWh) en februari (102.6kWh) is 1.3kWh. Grappig, vond dat januari véél meer zonnige dagen had...
Ik ga het met 1 dag niet halen maar als morgen nog zo'n dag is dan zit ik zondag wel op de opwekking van februari.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 15:14 schreef Ivo1985 het volgende:
Als we morgen nog zo'n dag hebben als vandaag, komen we voor 9 dagen van maart al gelijk met de opbrengst van heel februari.
Waarschijnlijk komen we zondag al gelijk met januari.
Geen speld tussen te krijgen...quote:Op vrijdag 8 maart 2024 15:29 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
... dan zit ik zondag wel op de opwekking van zondag
quote:
quote:Op vrijdag 8 maart 2024 15:29 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik ga het met 1 dag niet halen maar als morgen nog zo'n dag is dan zit ik zondag wel op de opwekking van februari
Ik had in februari een kwart meer dan in januari, maar ben morgen ook januari voorbij, als de zon een beetje schijnt.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 15:14 schreef Ivo1985 het volgende:
Als we morgen nog zo'n dag hebben als vandaag, komen we voor 9 dagen van maart al gelijk met de opbrengst van heel februari januari.
Waarschijnlijk komen we zondag al gelijk met januari.
Kun je ze dan niet beter verleggen? Ipv meer panelen?quote:Op zaterdag 9 maart 2024 15:30 schreef Vanyel het volgende:
Ik zie dat het hoog tijd wordt om wat meer panelen te leggen in andere richtingen, voor meer direct verbruik.
Wat een kakdag. Januari nog maar amper voorbij
Gisteren was de stroomprijs -3ct/kWh. Als je deze functie aan zet onttrek je uit het net. Hierover betaal je 16.251 cent belasting. Je betaald dus per afgenomen kWh 13 cent of meer per afgenomen kWh. Daarvan had je voor die kWh ook 4.5 kWh kunnen terugleveren.quote:Op maandag 4 maart 2024 11:41 schreef arvensis het volgende:
[ afbeelding ]
Ik kreeg net deze melding. Misschien een tip voor degenen waar dit voor geldt en dit systeem ook gebruikt.
Ik voel mij anders niet genaaid.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 15:11 schreef ikweethetookniet het volgende:
6 manieren waarop energiebedrijven klanten met zonnepanelen financieel benadelen - dikke kans dat ook jouw energieleverancier dat doet
Vrijwel alle reguliere energieleveranciers nemen inmiddels actief maatregelen die klanten met zonnepanelen financieel benadelen, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van financiële vergelijker Energievergelijk.nl.
De maatregelen bestaan onder meer uit extra kosten rekenen voor het terugleveren van stroom en het beperken van de keuze in energiecontracten.
Energiebedrijven zijn hiertoe overgegaan, omdat ze zelf risico's lopen als klanten met zonnepanelen stroom terugleveren aan het net op ongunstige momenten. De energieleverancier kan dan gedwongen worden om overtollige stroom tegen ongunstige prijzen af te nemen van de klant met zonnepanelen, terwijl de marktprijs voor het doorverkopen op dat moment onaantrekkelijk is.
Voor huishoudens met zonnepanelen is het wel lastig dat er een waaier van financiële trucs wordt gebruikt door energiebedrijven, waardoor de transparantie van het beleid tegenover klanten met zonnepanelen te wensen overlaat.
Dit zijn volgens Energievergelijk.nl de zes maatregelen die grote energiebedrijven nemen om het klanten met zonnepanelen moeilijk te maken.
1) Terugleverkosten in rekening brengen voor zonnestroom
Steeds meer energieleveranciers brengen 'terugleverkosten' in rekening voor klanten met zonnepanelen. Ze hopen dat huishoudens daardoor zoveel mogelijk van hun eigen opgewekte elektriciteit gaan gebruiken.
Nieuwe klanten betalen inmiddels extra kosten voor de stroom die ze met zonnepanelen terugleveren. De hoogte van de terugleverkosten die de bedrijven Vandebron, Budget Energie, Gewoon Energie, Innova, Mega, OM Energie, Energie VanOns en Vrijopnaam in rekening brengen, is afhankelijk van de totale hoeveelheid stroom die klanten met zonnepanelen terugleveren.
2. Hoger vastrecht
Bij sommige energiebedrijven zijn de extra kosten niet direct gekoppeld aan het terugleveren van zonnestroom, maar ingebouwd in de maandelijks vaste leveringskosten. Die vaste kosten zijn hoger als je stroom teruglevert aan het net, maar het maakt daarbij niet uit hoeveel stroom je teruglevert.
Klanten met zonnepanelen betalen bij Greenchoice 4,53 euro per maand extra, bij United Consumers 11.02 euro per maand, bij Coolblue Energie 12,50 euro per maand en bij Engie 14,58 euro per maand.
3. Geen welkomstkorting voor nieuwe klant, als die zonnepanelen heeft
Bij veel energieleveranciers krijgen nieuwe klanten geen welkomstkorting als ze zonnepanelen op het dak hebben liggen, terwijl klanten zonder zonnepanelen die wel krijgen.
De welkomstkorting (ook wel loyaliteitskorting of cashback genoemd) die bezitters van zonnepanelen mislopen, loopt uiteen van 170 euro bij Eneco tot 484 euro bij Mega.
4. Geen vaste contracten waarbij prijs 3 jaar vaststaat
Delta, Eneco, Energiedirect, Essent, Greenchoice, Innova, Oxxio, Powerpeers, Pure Energie en Vattenfall bieden wel 3-jarige contracten aan voor huishoudens zonder zonnepanelen, maar niet voor zonnepaneelbezitters.
Alleen bij Budget Energie, Mega en Vandebron kunnen klanten met zonnepanelen contracten voor twee of drie jaar afsluiten.
5. Hogere stroomprijs voor klant met zonnepanelen
Pure Energie rekent fors hogere stroom- en gasprijzen voor klanten met zonnepanelen. Het stroomtarief is volgens Energievergelijk.nl voor zonnepaneelbezitters bijna 9 cent per kWh hoger en de gasprijs meer dan 27 cent per kuub.
Energiedirect en Essent rekenen ook tot 10 cent per kWh hogere prijzen voor stroom, maar voor gas zijn de tarieven wel hetzelfde.
6. Lage terugleververgoeding voor teruggeleverde stroom die saldering overschrijdt
Eigenaren van zonnepanelen maken gebruik van de zogenoemde salderingsregeling. Daarbij wordt in eerste instantie stroom die van de energieleverancier wordt afgenomen, weggestreept tegen teruggeleverde stroom tegen het reguliere stroomtarief.
Als een klant echter netto stroom teruglevert aan de energieleverancier, omdat de totale teruglevering bijvoorbeeld 1.500 kWh is en de afname bij de energieleverancier slechts 1.000 kWh, dan geldt voor de extra teruglevering (500 kWh in dit voorbeeld) een lagere vergoeding. Die heet de terugleververgoeding.
De terugleververgoeding (TLV) voor klanten bedraagt gemiddeld 5 cent per kilowattuur, maar sommige bedrijven zitten daaronder. Zo krijg je bij DGB Energie 2,5 cent per kWh, bij Powerpeers 3 cent, bij Engie 4 cent en bij Vattenfal 4,5 cent.
https://www.msn.com/nl-nl(...)f3e9a278011182&ei=18
En we worden weer genaaid![]()
Hoezo worden we genaaid? Niets wat beschreven staat is volledig verrassend. Bedrijven hebben te maken met hogere kosten, beleid verandert gedurende de jaren, niets staat vast voor een langere periode.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 15:11 schreef ikweethetookniet het volgende:
6 manieren waarop energiebedrijven klanten met zonnepanelen financieel benadelen - dikke kans dat ook jouw energieleverancier dat doet
Vrijwel alle reguliere energieleveranciers nemen inmiddels actief maatregelen die klanten met zonnepanelen financieel benadelen, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van financiële vergelijker Energievergelijk.nl.
De maatregelen bestaan onder meer uit extra kosten rekenen voor het terugleveren van stroom en het beperken van de keuze in energiecontracten.
Energiebedrijven zijn hiertoe overgegaan, omdat ze zelf risico's lopen als klanten met zonnepanelen stroom terugleveren aan het net op ongunstige momenten. De energieleverancier kan dan gedwongen worden om overtollige stroom tegen ongunstige prijzen af te nemen van de klant met zonnepanelen, terwijl de marktprijs voor het doorverkopen op dat moment onaantrekkelijk is.
Voor huishoudens met zonnepanelen is het wel lastig dat er een waaier van financiële trucs wordt gebruikt door energiebedrijven, waardoor de transparantie van het beleid tegenover klanten met zonnepanelen te wensen overlaat.
Dit zijn volgens Energievergelijk.nl de zes maatregelen die grote energiebedrijven nemen om het klanten met zonnepanelen moeilijk te maken.
1) Terugleverkosten in rekening brengen voor zonnestroom
Steeds meer energieleveranciers brengen 'terugleverkosten' in rekening voor klanten met zonnepanelen. Ze hopen dat huishoudens daardoor zoveel mogelijk van hun eigen opgewekte elektriciteit gaan gebruiken.
Nieuwe klanten betalen inmiddels extra kosten voor de stroom die ze met zonnepanelen terugleveren. De hoogte van de terugleverkosten die de bedrijven Vandebron, Budget Energie, Gewoon Energie, Innova, Mega, OM Energie, Energie VanOns en Vrijopnaam in rekening brengen, is afhankelijk van de totale hoeveelheid stroom die klanten met zonnepanelen terugleveren.
2. Hoger vastrecht
Bij sommige energiebedrijven zijn de extra kosten niet direct gekoppeld aan het terugleveren van zonnestroom, maar ingebouwd in de maandelijks vaste leveringskosten. Die vaste kosten zijn hoger als je stroom teruglevert aan het net, maar het maakt daarbij niet uit hoeveel stroom je teruglevert.
Klanten met zonnepanelen betalen bij Greenchoice 4,53 euro per maand extra, bij United Consumers 11.02 euro per maand, bij Coolblue Energie 12,50 euro per maand en bij Engie 14,58 euro per maand.
3. Geen welkomstkorting voor nieuwe klant, als die zonnepanelen heeft
Bij veel energieleveranciers krijgen nieuwe klanten geen welkomstkorting als ze zonnepanelen op het dak hebben liggen, terwijl klanten zonder zonnepanelen die wel krijgen.
De welkomstkorting (ook wel loyaliteitskorting of cashback genoemd) die bezitters van zonnepanelen mislopen, loopt uiteen van 170 euro bij Eneco tot 484 euro bij Mega.
4. Geen vaste contracten waarbij prijs 3 jaar vaststaat
Delta, Eneco, Energiedirect, Essent, Greenchoice, Innova, Oxxio, Powerpeers, Pure Energie en Vattenfall bieden wel 3-jarige contracten aan voor huishoudens zonder zonnepanelen, maar niet voor zonnepaneelbezitters.
Alleen bij Budget Energie, Mega en Vandebron kunnen klanten met zonnepanelen contracten voor twee of drie jaar afsluiten.
5. Hogere stroomprijs voor klant met zonnepanelen
Pure Energie rekent fors hogere stroom- en gasprijzen voor klanten met zonnepanelen. Het stroomtarief is volgens Energievergelijk.nl voor zonnepaneelbezitters bijna 9 cent per kWh hoger en de gasprijs meer dan 27 cent per kuub.
Energiedirect en Essent rekenen ook tot 10 cent per kWh hogere prijzen voor stroom, maar voor gas zijn de tarieven wel hetzelfde.
6. Lage terugleververgoeding voor teruggeleverde stroom die saldering overschrijdt
Eigenaren van zonnepanelen maken gebruik van de zogenoemde salderingsregeling. Daarbij wordt in eerste instantie stroom die van de energieleverancier wordt afgenomen, weggestreept tegen teruggeleverde stroom tegen het reguliere stroomtarief.
Als een klant echter netto stroom teruglevert aan de energieleverancier, omdat de totale teruglevering bijvoorbeeld 1.500 kWh is en de afname bij de energieleverancier slechts 1.000 kWh, dan geldt voor de extra teruglevering (500 kWh in dit voorbeeld) een lagere vergoeding. Die heet de terugleververgoeding.
De terugleververgoeding (TLV) voor klanten bedraagt gemiddeld 5 cent per kilowattuur, maar sommige bedrijven zitten daaronder. Zo krijg je bij DGB Energie 2,5 cent per kWh, bij Powerpeers 3 cent, bij Engie 4 cent en bij Vattenfal 4,5 cent.
https://www.msn.com/nl-nl(...)f3e9a278011182&ei=18
En we worden weer genaaid![]()
Mijn panelen zijn 384 jaar oud en 200 wp. Ik heb liever nieuwe.quote:Op zondag 10 maart 2024 13:34 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Kun je ze dan niet beter verleggen? Ipv meer panelen?
Dat is een keuze inderdaad. Ik bedoel meer, als ze voorzien in je verbruik heeft vervangen minder nut. Neem aan dat je ze al op je maximale jaar verbruik gekocht had.quote:Op zondag 10 maart 2024 14:46 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Mijn panelen zijn 384 jaar oud en 200 wp. Ik heb liever nieuwe.
Dat is het risico van ondernemer spelen inderdaad. Dat is immers wat mensen met zonnepanelen doen.quote:Op zondag 10 maart 2024 14:30 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Hoezo worden we genaaid? Niets wat beschreven staat is volledig verrassend. Bedrijven hebben te maken met hogere kosten, beleid verandert gedurende de jaren, niets staat vast voor een langere periode.
De wereld is dynamisch en bedrijven hebben met hetzelfde te maken en daarom moeten zij ook keuzes maken. We zullen als maatschappij doorlopend ons moeten blijven aanpassen. Vind ik ook vervelend want ik moet me dan ook weer inlezen in nieuwe ontwikkelingen, ik zie dat niet veranderen. Kan wel blijven mekkeren dat ik me genaaid voel, kan ook proberen het beste er van te maken.
Ze lagen al op het huis. Alles op 1 richting nu.quote:Op zondag 10 maart 2024 15:10 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat is een keuze inderdaad. Ik bedoel meer, als ze voorzien in je verbruik heeft vervangen minder nut. Neem aan dat je ze al op je maximale jaar verbruik gekocht had.
Prijzen van panelen zijn enorm gekelderd. Je hebt ook platen van 2 m. lang. Kweenie wat je beschikbare dakoppervlak is??quote:Op zondag 10 maart 2024 15:11 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ze lagen al op het huis. Alles op 1 richting nu.
Dus er mist nog wel wat voor eigen gebruik hier.
Weet ik niet precies, genoeg om nog wel wat te leggen. De huidige liggen niet meer op het dak maar eldersquote:Op zondag 10 maart 2024 16:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Prijzen van panelen zijn enorm gekelderd. Je hebt ook platen van 2 m. lang. Kweenie wat je beschikbare dakoppervlak is??
Vereniging Eigen Huis heeft nog een collectieve inkoopactie lopen https://www.eigenhuis.nl/(...)-inkoop-zonnepanelenquote:Op zondag 10 maart 2024 16:57 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Weet ik niet precies, genoeg om nog wel wat te leggen. De huidige liggen niet meer op het dak maar elders![]()
Ik moet nog beginnen met uitzoeken hoeveel, waar en door wie. Niet een klus waar ik echt naar uitkijk.
Heb ik bij de vorige actie op ingeschreven (dit is btw. gewoon doorlopend), bleek toen aanzienlijk duurder dan zelf de markt op gaan. Voor een SolarEdge 3-fasen systeem met Optimizers en 5K omvormer, incl. installatie, kan je makkelijk < ¤950/kWp uitkomen.quote:Op donderdag 14 maart 2024 16:41 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Vereniging Eigen Huis heeft nog een collectieve inkoopactie lopen https://www.eigenhuis.nl/(...)-inkoop-zonnepanelen
Maart 23 hat ik over de 600 kWh, moet nog een 115 halen om daar aan voorbij te gaan.quote:Op maandag 25 maart 2024 15:10 schreef Kreator het volgende:
Ik ga vanmiddag of morgenochtend maart 2023 inhalen. Eindelijk weer een normale/goede maand.
Heb jij inzichtelijk hoeveel stroom vanaf je dak naar de auto gaat?quote:Op maandag 25 maart 2024 15:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Maar goed, doordat ik veel stroom in de auto gooi en die van de baas betaald krijg voor het tarief dat ik bij het NUTS bedrijf betaal, is mijn stroomrekening al negatief dit jaar.
Jein, ik heb inzicht in hoeveel stroom er naar de auto gaat, Hoeveel stroom ik maak, hoeveel ik koop, hoeveel ik verkoop aan het NUTS bedrijf en totaal verbruik.quote:Op maandag 25 maart 2024 16:30 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Heb jij inzichtelijk hoeveel stroom vanaf je dak naar de auto gaat?
Hm, dat is jammer, ik ben benieuwd hoeveel stroom er vanaf je dak rechtstreeks naar je auto gaat. Is dat 100 kWh, 1000 kWh, etc.quote:Op maandag 25 maart 2024 16:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Jein, ik heb inzicht in hoeveel stroom er naar de auto gaat, Hoeveel stroom ik maak, hoeveel ik koop, hoeveel ik verkoop aan het NUTS bedrijf en totaal verbruik.
Totale stroom aan stroom gekocht (X) min (de stroom in de auto geladen (Y) + Stroom verkocht aan Nutsbedrijf (Z) ) is een negatief getal. Zelfs zonder Z is het een negatief getal.
Stroom die ik koop van Nutsbedrijf is 0,3716
Stroom die ik verkoop van Nutsbedrijf is 0,0643
Stroom die ik verkoop van werkgever is 0,3716
Reel stroomverbruik is ongeveer 400 Watt per KM,
Kortom op iedere KM die ik op stroom (die ik zelf opwek) rij ipv ze aan het nutsbedrijf te verkopen verdien ik 15 cent.
Ik zou nog liever een systeem hebben waarbij alleen de eigen stroom die over is na huisgebruik de auto in gaat.quote:Op maandag 25 maart 2024 17:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Hm, dat is jammer, ik ben benieuwd hoeveel stroom er vanaf je dak rechtstreeks naar je auto gaat. Is dat 100 kWh, 1000 kWh, etc.
Nou dat ligt eerder aan het aantal panelen lijkt me.quote:Op maandag 1 april 2024 21:18 schreef admiraal_anaal het volgende:
Jaloers op alle getallen hier, hier aan de kust in maart veel bewolking gehad, 257 kWh
Net over de 400kWh hier in maart. Dankzij een plm. 10x 20kWh.quote:Op dinsdag 2 april 2024 00:12 schreef Sabata het volgende:
net de 400 gemist in maart, 399,2 kWh. wel meteen meer dan het dubbele dan in twee wintermaanden ( januari en februari beide 150 kWh)
Kan je ze niet iets schuiner zetten in de maanden okt - maart??quote:Op woensdag 3 april 2024 15:41 schreef capricia het volgende:
Hier 218 kWh in maart voor 9 paneeltjes.
Maar ja, plat dak. De zon mag nog wel iets hoger aan de hemel komen.
Nee. Ik kan er niet bij.quote:Op woensdag 3 april 2024 15:44 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan je ze niet iets schuiner zetten in de maanden okt - maart??
Zijn toch ooit ook geïnstalleerd?quote:
Met een hoogwerker ja.quote:
Overigens vraag ik me af of ik dan niet juist meer schaduw op de tweede en derde rij ga krijgen. Als ik ze schuiner zou gaan zetten bij een lager staande zon.quote:Op woensdag 3 april 2024 15:44 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan je ze niet iets schuiner zetten in de maanden okt - maart??
Hangt van de onderlinge afstand en de afmetingen af. Maar daar is wel een formule voor af te leiden.quote:Op woensdag 3 april 2024 15:51 schreef capricia het volgende:
Overigens vraag ik me af of ik dan niet juist meer schaduw op de tweede en derde rij ga krijgen. Als ik ze schuiner zou gaan zetten bij een lager staande zon.
Interessante hersenoefening.
Geen airco? Dan had je daar afgelopen winter mee kunnen stoken en een hoop gas mee kunnen besparen, slordige 1500 kuub.quote:Op vrijdag 5 april 2024 08:17 schreef investeerdertje het volgende:
April begint ook wel erg karig. Ik ben hier niet perse heel enthousiast over 🤷♂️
Maart was ook al slechter dan vorig jaar. En ik moet nog 3 mwh weg salderen sinds november.
Er is in principe geen tegoed op je jaar- of eindafrekening wordt er gesaldeerd en voor het restant krijg je eventueel een terugleververgoeding.quote:Op vrijdag 5 april 2024 08:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wat gebeurd er eigenlijk met salderingstegoed in NL, verloopt dat na een tijd?
Hoezo gas? Ik heb het over Electra. Ik moet weg salderen. Aka, ik heb verbruik, dat moet ik nog opwekken.quote:Op vrijdag 5 april 2024 08:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Geen airco? Dan had je daar afgelopen winter mee kunnen stoken en een hoop gas mee kunnen besparen, slordige 1500 kuub.
Helaas herkenbaar.quote:Op vrijdag 5 april 2024 08:17 schreef investeerdertje het volgende:
April begint ook wel erg karig. Ik ben hier niet perse heel enthousiast over 🤷♂️
Maart was ook al slechter dan vorig jaar. En ik moet nog 3 mwh weg salderen sinds november.
Ahhhquote:Op vrijdag 5 april 2024 10:55 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Hoezo gas? Ik heb het over Electra. Ik moet weg salderen. Aka, ik heb verbruik, dat moet ik nog opwekken.
Ik heb de pyrolyse functie van de oven aangezet dus ik lever niets terug op het momentquote:Op zaterdag 6 april 2024 14:49 schreef CoolGuy het volgende:
vaatwasser aan (2000 watt momenteel) en wasmachine aan (1900 watt momenteel), en dan nog steeds 2 kW terug aan het leveren zijn
Ja. Nee. Wachten op regen (en die komt vandaag)quote:Op maandag 15 april 2024 10:56 schreef SEMTEX het volgende:
Hier ook iemand met woestijnzand op zijn zonnepanelen? Kan dat kwaad?
En als je de panelen wilt wassen kan dat beter in de regen. Dan spoelt alle vuil van je panelen en slaat er ook geen kalk uit je leidingwater aan.quote:Op maandag 15 april 2024 10:56 schreef SEMTEX het volgende:
Hier ook iemand met woestijnzand op zijn zonnepanelen? Kan dat kwaad?
Denk je niet dat je de lucht toe en afvoer te veel hindert? Hopelijk vertekenen de fotot'squote:Op maandag 15 april 2024 12:37 schreef athlonkmf het volgende:
afgelopen week, tussen de regenmomenten door, de overkapping voor mijn warmtepomp gemaakt. hierop heb ik de zonnepanelen welke eerst op een dakkapel lagen geplaatst.
ipv noordoost, liggen ze nu pal op het zuiden met 30 graden hoek. van mijn 27 panelen presteren deze nu het beste:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Is dat waterdicht? Ik bedoel de ruimte tussen de 2 panelen in.quote:Op maandag 15 april 2024 12:37 schreef athlonkmf het volgende:
afgelopen week, tussen de regenmomenten door, de overkapping voor mijn warmtepomp gemaakt. hierop heb ik de zonnepanelen welke eerst op een dakkapel lagen geplaatst.
ipv noordoost, liggen ze nu pal op het zuiden met 30 graden hoek. van mijn 27 panelen presteren deze nu het beste:
[ link | afbeelding ]
nee, Ik heb expres de onder, zij- en achterkant open gehouden, en de voorkant is ook een raster met grotere openingen dan de warmtepomp zelf.quote:Op maandag 15 april 2024 20:13 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Denk je niet dat je de lucht toe en afvoer te veel hindert? Hopelijk vertekenen de fotot's
Nee, op de bovenruimte komt toch enkel tuinspullen, en dan wel in plastic opbergbaken.quote:Op maandag 15 april 2024 20:23 schreef Managarm het volgende:
[..]
Is dat waterdicht? Ik bedoel de ruimte tussen de 2 panelen in.
Zonnepanelen bezitters kunnen zo goed als geen contracten voor langer dan een jaar meer krijgen dus je kunt gewoon een vast contract voor een jaar aan gaan.quote:Op dinsdag 16 april 2024 10:49 schreef kirsten. het volgende:
Vraagje. Wij hebben een woning aangekocht met 32 zonnepanelen.
We gaan hier over ongeveer een jaar wonen. Zonnepanelen doen het goed, leveren flink terug. Echter omdat we hier pas begin 2025 gaan wonen verbruiken we dit jaar nagenoeg niets.
We moeten daar wel een energiecontract afsluiten. Mijn man zei dat we eens moesten zien of we een contract met saldering konden nemen, omdat we wel gaan terugleveren maar niet echt gaan gebruiken (of in ieder geval veel minder dan teruglevering). En dan als we in het huis gaan wonen overstappen naar een dynamisch contract, net zoals wij op dit moment thuis hebben (of een andere vorm, maar dat hangt af van de installatie die we gaan krijgen en daar hebben we nu nog geen zicht op).
Klopt deze gedachtengang? Ik neem aan dat we dan wel een variabel contract moeten hebben omdat je anders met die opzegboetes zit (contractduur is waarschijnlijk < 1 jaar). Is dit nog een optie? Ik heb me echt al jaren niet meer verdiept in energie sinds we in 2020 bij Vd Bron weggingen en overstapten op dynamisch.
Voor zover ik weet is een dynamisch contract in combinatie met zonnepanelen niet zo voordelig.quote:Op dinsdag 16 april 2024 10:49 schreef kirsten. het volgende:
Vraagje. Wij hebben een woning aangekocht met 32 zonnepanelen.
We gaan hier over ongeveer een jaar wonen. Zonnepanelen doen het goed, leveren flink terug. Echter omdat we hier pas begin 2025 gaan wonen verbruiken we dit jaar nagenoeg niets.
We moeten daar wel een energiecontract afsluiten. Mijn man zei dat we eens moesten zien of we een contract met saldering konden nemen, omdat we wel gaan terugleveren maar niet echt gaan gebruiken (of in ieder geval veel minder dan teruglevering). En dan als we in het huis gaan wonen overstappen naar een dynamisch contract, net zoals wij op dit moment thuis hebben (of een andere vorm, maar dat hangt af van de installatie die we gaan krijgen en daar hebben we nu nog geen zicht op).
Klopt deze gedachtengang? Ik neem aan dat we dan wel een variabel contract moeten hebben omdat je anders met die opzegboetes zit (contractduur is waarschijnlijk < 1 jaar). Is dit nog een optie? Ik heb me echt al jaren niet meer verdiept in energie sinds we in 2020 bij Vd Bron weggingen en overstapten op dynamisch.
Het ligt er wel aan of je op jaarverbruik hebt gelegd, of dat je compenseert voor de maanden dat panelen nut hebben. Bij dat laatste is dynamisch niet zo verkeerdquote:Op dinsdag 16 april 2024 21:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Voor zover ik weet is een dynamisch contract in combinatie met zonnepanelen niet zo voordelig.
Op het moment dat stroom goedkoop is, heb je zelf waarschijnlijk ook overschot van je zonnepanelen en op momenten dat je zonnepanelen weinig doen (winter) is de stroom relatief duur.
Ik zou gewoon een simpel jaarcontract nemen met een redelijke kWh vergoeding voor het overschot, zover dat nog beschikbaar is. Ik geloof dat je bij GreenChoice nog 5 cent per kWh krijgt voor je overschot. De rest (wat je verbruikt) saldeer je 1 op 1 dus dat maakt niet uit.
Het ging hier iig om 32 panelen. Vul maar in.quote:Op woensdag 17 april 2024 14:45 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Het ligt er wel aan of je op jaarverbruik hebt gelegd, of dat je compenseert voor de maanden dat panelen nut hebben. Bij dat laatste is dynamisch niet zo verkeerd
Oh sorry:)quote:Op woensdag 17 april 2024 16:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het ging hier iig om 32 panelen. Vul maar in.
Heb al 7 panelen liggen (vorige eigenaren gelegd), dus MK hoeft niets aangepast. De nieuwe 4 worden aangesloten op de bestaande kabel.quote:4 Trina Solar Dual Glass Vertex S430Wp
2 APSystems DS3 micro-omvormer (2p)
1 ClickfitEvo montagesysteem
1 Bekabeling AC/DC 1-fase
1 Montage voor 4 panelen
Als je naar de losse onderdelen gaat kijkenquote:Op vrijdag 19 april 2024 20:23 schreef Piles het volgende:
[..]
Heb al 7 panelen liggen (vorige eigenaren gelegd), dus MK hoeft niets aangepast. De nieuwe 4 worden aangesloten op de bestaande kabel.
Prijs: 2033 incl btw. Beetje realistisch, of veel te duur?
Vehquote:Op woensdag 24 april 2024 16:20 schreef Mr.Chippie het volgende:
Voor ons huis ben ik aan het rondkijken (willen 10 panelen van ~430WP) , maar er zijn zoveel leveranciers/installateurs in de regio Den Haag/Delft dat ik door de bomen het bos niet meer kan zien. Ik zou bij ieder bedrijf wel een offerte op kunnen vragen maar waar moet ik vooral op letten als ik met zo'n bedrijf in zee ga?
En zijn er aanbevelingen voor regio Den Haag?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |