Precies. Het is in elk geval een incentive om nou eens je zelf opgewekte stroom te gaan verbruiken.quote:Op woensdag 21 februari 2024 10:44 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat jij erop achteruitgaat betekent niet dat het geen goede/logische stap is. Het lijkt me bijzonder zinvol om mensen te stimuleren hun verbruik af te stemmen op de productie.
Nee, het aanbod is in de nacht wel lager (want geen stroom van de zon, eventueel wel van wind), maar de vraag is ook lager want de grootste gebruikers zijn niet particulieren maar fabrieken/bedrijfsleven.quote:Op woensdag 21 februari 2024 10:53 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Hartstikke logisch dus dat energie duurder is wanneer de vraag hoger én het aanbod lager is.
Met volledig salderen is die stimulans er niet echt, maar ik probeer mijn verbruik al maximaal af te stemmen op mijn eigen productie. Wasmachine, vaatwasser, keukenboiler, etc, laten zich allemaal prima met domotica aansturen.quote:Op woensdag 21 februari 2024 10:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Precies. Het is in elk geval een incentive om nou eens je zelf opgewekte stroom te gaan verbruiken.
Panelenboete niet. Ik ga in ieder geval overstappen naar een ander einde contract.quote:Op woensdag 21 februari 2024 10:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat omdraaien van dag en nacht tarief is wel een stap vooruit.
In het artikel staat dat het alleen voor nieuwe klanten is en derhalve hoeven ze huidige contractanten niet te informeren.quote:Op woensdag 21 februari 2024 10:37 schreef d.k. het volgende:
Greenchoice gaat ook het een en ander veranderen: https://www.nu.nl/economi(...)nnepanelenklant.html
Beetje jammer dat ze dit eerst in de media brengen en dan pas klanten gaan informeren. Wij zitten pas een paar maanden (weer) bij Greenchoice en ik lever nu zeker in de zomer best wat terug. Benieuwd of het ook voor bestaande klanten is.
Wie zegt dat ik dat niet doe? Moet ik wel thuis voor zijn...quote:Op woensdag 21 februari 2024 10:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Precies. Het is in elk geval een incentive om nou eens je zelf opgewekte stroom te gaan verbruiken.
En de klanten met variabele tarieven.quote:Op woensdag 21 februari 2024 10:58 schreef Alan_Bastard het volgende:
[..]
In het artikel staat dat het alleen voor nieuwe klanten is en derhalve hoeven ze huidige contractanten niet te informeren.
Je hebt gelijk, voor variabele tarieven geldt het ook.quote:Op woensdag 21 februari 2024 11:00 schreef d.k. het volgende:
[..]
En de klanten met variabele tarieven.
Je moet goed zoeken op de site, het staat nu verstopt bij de FAQ van de klantenservice. Die communicatie zal wel pas opstarten richting 1 april. Ik vind dat niet echt netjes, maar goed, het mag wel.
Zolang ons kabinet nog demissionair is, zie ik geen ingrijpen. Wat er nu gebeurt is namelijk wel een beetje wat Jetten de Eerste Kamer voorhield als ze die wet weg zouden stemmen. Wat ze dus gedaan hebben.quote:Op woensdag 21 februari 2024 10:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Panelenboete niet. Ik ga in ieder geval overstappen naar een ander einde contract.
Politiek moet gaan ingrijpen nu en dit verbieden. Want het staat de ROI in de weg van de consumenten en dus de vergroening in zijn totaal.
Als jetten het niet had gewild, had hij al lang hier tegen opgetreden want dit speelt al een tijd. Ook voor het demissionair zijn.quote:Op woensdag 21 februari 2024 11:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Zolang ons kabinet nog demissionair is, zie ik geen ingrijpen. Wat er nu gebeurt is namelijk wel een beetje wat Jetten de Eerste Kamer voorhield als ze die wet weg zouden stemmen. Wat ze dus gedaan hebben.
Dus het is nu aan de volgende regering om dit dossier op te pakken. Kan nog wel even duren, denk ik.
Waarom?quote:Op woensdag 21 februari 2024 10:58 schreef d.k. het volgende:
[..]
Wie zegt dat ik dat niet doe? Moet ik wel thuis voor zijn...
Financiële prikkels zijn de beste prikkels om de 'doorsnee Nederlander' zover te krijgen wat verzinnen om het stroomverbruik beter af te stemmen op de stroomproductie. Dat kan namelijk prima.quote:Dat is ook het kromme van de situatie waarin je geld terug kreeg als je stroom ging gebruiken, dat mensen dan maar hun huis gingen koelen met een airco omdat ze dan geld toe krijgen.
Ik snap heus wel dat er iets moet gebeuren, maar dat omdraaien van het tarief daar help je de doorsnee Nederlander (panelenbezitter of niet) echt niet mee. Want de doorsnee Nederlander werkt en gebruikt dus de meeste stroom niet tussen 9 en 5 op maandag tot vrijdag, maar juist daarbuiten.
Ja, als je thuis werkt of gepensioneerd bent kan je prima overdag veel stroom gebruiken. Maar de leraar die in de ochtend vertrekt en laat in de middag thuis komt kan overdag hoogstens een vaatwasser, een droger en misschien een wasmachine (later op de dag) laten draaien. Zijn hybride laadt hij niet overdag (als hij die al heeft), de oven voor de pizza gaat ook pas aan tegen het avondeten etc.quote:Op woensdag 21 februari 2024 11:10 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Financiële prikkels zijn de beste prikkels om de 'doorsnee Nederlander' zover te krijgen wat verzinnen om het stroomverbruik beter af te stemmen op de stroomproductie. Dat kan namelijk prima.
Die prikkels komen van 1 kant en de financiën gaat naar 1 kant.quote:Op woensdag 21 februari 2024 11:10 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Waarom?
[..]
Financiële prikkels zijn de beste prikkels om de 'doorsnee Nederlander' zover te krijgen wat verzinnen om het stroomverbruik beter af te stemmen op de stroomproductie. Dat kan namelijk prima.
De apparaten die je noemt zijn dan ook meteen de grootste verbruikers voor de meeste mensen. Dat (half)uurtje koken is qua verbruik te verwaarlozen.quote:Op woensdag 21 februari 2024 11:14 schreef d.k. het volgende:
[..]
Ja, als je thuis werkt of gepensioneerd bent kan je prima overdag veel stroom gebruiken. Maar de leraar die in de ochtend vertrekt en laat in de middag thuis komt kan overdag hoogstens een vaatwasser, een droger en misschien een wasmachine (later op de dag) laten draaien. Zijn hybride laadt hij niet overdag (als hij die al heeft), de oven voor de pizza gaat ook pas aan tegen het avondeten etc.
Overigens, het 'standaard' dal/normaal tarief gaat Greenchoice dan loslaten? Want dat loopt in het grootste deel van het land tot 23.00 uur. Ik kan me niet voorstellen dat de situatie dat aanbod veel hoger is dan afname dan nog geldt.
Welkom in Nederland. Dat betekent alleen niet dat het omkeren van het dag/nacht-tarief geen logische zet is.quote:Op woensdag 21 februari 2024 11:16 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Die prikkels komen van 1 kant en de financiën gaat naar 1 kant.
Commerciëlen mogen alles op dit moment en het is een compleet vrije markt waarin de consument alles moet en moet betalen.
We wensen het nieuwe toekomstige kabinet veel succes.quote:Op woensdag 21 februari 2024 11:09 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als jetten het niet had gewild, had hij al lang hier tegen opgetreden want dit speelt al een tijd. Ook voor het demissionair zijn.
Dat is niet gek, maar je stimuleert hier niet mee dat mensen groener gaan denken/handelen en dat was de achterliggende gedachte. We moeten met z'n allen minder fossiele brandstoffen gebruiken, dat stimuleer je niet door elektrisch rijden duurder te maken1 of geld toe te geven als je overdag je airco laat loeien terwijl je niet eens thuis bent. Het gaat energiemaatschappijen ook helemaal niet om het groener maken van de stroomconsumptie, het gaat ze om winst maken. En Greenchoice (en alle anderen) doen dit echt niet omdat ze er minder aan gaan verdienen.quote:Op woensdag 21 februari 2024 11:19 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
De apparaten die je noemt zijn dan ook meteen de grootste verbruikers voor de meeste mensen. Dat (half)uurtje koken is qua verbruik te verwaarlozen.
Helemaal prima dat mensen hun auto 's nachts willen laden, maar is het gek dat dat duurder is dan wanneer er een overschot aan energie is?
De PVV wilde de salderingsregeling in ere houden en is verder vooral van de kop in het zand methode.quote:Op woensdag 21 februari 2024 11:22 schreef capricia het volgende:
[..]
We wensen het nieuwe toekomstige kabinet veel succes.
Ik ben benieuwd of een PVV op de energiemarkt wil ingrijpen.
Ja, de PVV wil de hele energietransitie een halt toeroepen, zelfs terugdraaien. Ontwikkeling van duurzame bronnen willen zij niet meer subsidiëren en stellen zelfs: "Duurzame energie is een sluipmoordenaar van onze economie".quote:Op woensdag 21 februari 2024 11:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Kleine toevoeging.quote:Op woensdag 21 februari 2024 11:20 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Welkom in Nederland, na het vvd tijdperk. Dat betekent alleen niet dat het omkeren van het dag/nacht-tarief geen logische zet is.
Nou ja, als pvv het werkelijk goed voor heeft met het NLse volk, wat ze prediken, dan doen ze dat wel op dit vlak ja.quote:Op woensdag 21 februari 2024 11:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Huishoudelijke apparatuur is allemaal voorzien van timers. Ik kan rustig de vaatwasser om 11u laten starten, om 13u de warmtepompboiler laten opwarmen en om 15 u de wasmachine laten beginnen.quote:Op woensdag 21 februari 2024 10:48 schreef d.k. het volgende:
[..]
Wie is er in staat om als particulier overdag heel veel stroom af te nemen? Een groot deel van Nederland werkt overdag, dat maakt het lastig om bijvoorbeeld de was te doen (je wil die natte was geen uren in de machine), de auto is niet thuis dus die kan je niet laden, je zet geen airco aan voor koelen of verwarmen als je niet thuis bent etc. Ja, fijn als je thuiswerkt oid maar dat is echt niet het grootste deel van Nederland. Het is wel handig voor de energiemaatschappijen want dan is er aanbod genoeg dus ondanks dat ze een minder hoog tarief vragen maken die echt nog wel winst.
En het is bijzonder van Greenchoice om dit te doen omdat juist zij voor paneleneigenaren een geliefde maatschappij waren die groene stroom en panelen enorm gepromoot hebben.
Waarom niet?quote:Op woensdag 21 februari 2024 11:24 schreef d.k. het volgende:
Dat is niet gek, maar je stimuleert hier niet mee dat mensen groener gaan denken/handelen
Ik heb daar niet eens domotica voor nodig. Onze domme apparaten hebben gewoon al jaren een timer voor een later start-moment.quote:Op woensdag 21 februari 2024 10:55 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Met volledig salderen is die stimulans er niet echt, maar ik probeer mijn verbruik al maximaal af te stemmen op mijn eigen productie. Wasmachine, vaatwasser, keukenboiler, etc, laten zich allemaal prima met domotica aansturen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |