abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 januari 2024 @ 08:29:42 #1
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_212221211

..en alle overige Britse politiek.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Slides van de EU die de WA uitleggen:
https://ec.europa.eu/comm(...)eement_explained.pdf

Nieuwe overeenkomst per 17/10/19 https://ec.europa.eu/comm(...)_nothern_ireland.pdf
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 30 januari 2024 @ 08:32:59 #2
38496 Perrin
pi_212221238
quote:
De harde realiteit na vier jaar Brexit: alle beloftes naar de gallemiezen

De Brexit kost de Britse burger nu al gemiddeld 850 pond per jaar, volgens een schatting van het oudste onafhankelijke economisch onderzoeksinstituut van het land. In 2017, een jaar na het referendum, voorspelden onderzoekers van de London School of Economics al dat de Brexit ieder huishouden minstens dat bedrag zou kosten. Daarvan kun je een hypermoderne wasmachine kopen, met een stoomfunctie en een geluidsdemper.

Verwacht wordt dat deze kosten zullen oplopen tot 2.300 pond per jaar in 2035. Dit komt voornamelijk door verminderde handel met de EU, een lagere productiviteit en een aanhoudende daling in buitenlandse investeringen vergeleken met een bestaan binnen de Unie.

[..]

Het belangrijkste punt van de Leave-campagne was dan ook grip op de eigen grenzen. ‘Take back control’, was de slogan. Een week voor het referendum stond Nigel Farage voor een gigantische poster. Je zag daarop een stoet migranten en vluchtelingen van kleur, met daarboven in rode letters: ‘BREAKING POINT’.

Maar sinds het Brexit-referendum is het migratiesaldo (het aantal nieuwkomers minus het aantal vertrekkers) alleen maar toegenomen. En niet zo’n beetje ook: in 2022 kwamen er netto 745.000 mensen bij. Dat is een toename van meer dan 100 procent sinds 2016.
pi_212222126
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 08:32 schreef Perrin het volgende:

[..]

Als je de berichten leest, alles bij elkaar, dan komt het vooral over alsof de EU de controle heeft teruggepakt en het VK uit de EU geschopt heeft ;)

De ironie is ook dat in het VK Brexit nog bijna dagelijks een onderwerp van belang is terwijl in de EU er heel, heel af en toe eens een berichtje over in de krant te vinden is.
  dinsdag 30 januari 2024 @ 10:45:43 #4
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212222302
Maar mocht de UK terug willen dan moeten zowel Labour als de Tories om, anders gaat de EU er niet aan beginnen.

De voorstanders van terugkeer zouden dus vooral moeten zoveel mogelijk interne kandidaatsverkiezingen van beide partijen te kapen.
pi_212222373
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 10:45 schreef Hexagon het volgende:
Maar mocht de UK terug willen dan moeten zowel Labour als de Tories om, anders gaat de EU er niet aan beginnen.

De voorstanders van terugkeer zouden dus vooral moeten zoveel mogelijk interne kandidaatsverkiezingen van beide partijen te kapen.
Terugkeer word een heel lastig verhaal, sowieso is er geen geitepaadje maar moet het via Art. 49 (toetreding tot de EU) met alles wat daar aan vastzit en dat omvat Schengen en de Euro. Opt-outs zoals ze die hadden gaan er ook niet meer komen.

Ik denk dat het niet realistisch is om te denken dat het VK binnen afzienbare tijd terug kan in de EU
  dinsdag 30 januari 2024 @ 10:53:55 #6
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212222382
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 10:53 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Terugkeer word een heel lastig verhaal, sowieso is er geen geitepaadje maar moet het via Art. 49 (toetreding tot de EU) met alles wat daar aan vastzit en dat omvat Schengen en de Euro. Opt-outs zoals ze die hadden gaan er ook niet meer komen.

Ik denk dat het niet realistisch is om te denken dat het VK binnen afzienbare tijd terug kan in de EU
Ik denk dat het een jaar of 10-15 zal duren. Dan zijn ze zo wanhopig dat ze op alles ja zeggen.
pi_212222419
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 10:32 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Als je de berichten leest, alles bij elkaar, dan komt het vooral over alsof de EU de controle heeft teruggepakt en het VK uit de EU geschopt heeft ;)

De ironie is ook dat in het VK Brexit nog bijna dagelijks een onderwerp van belang is terwijl in de EU er heel, heel af en toe eens een berichtje over in de krant te vinden is.
Negatieve impact van de Brexit wordt vooral genegeerd in het VK, zowel door links als rechts, en door de media, alleen TheGuardian schrijft er wel eens over, op de BBC zul je niks vinden.
pi_212222427
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 10:53 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik denk dat het een jaar of 10-15 zal duren. Dan zijn ze zo wanhopig dat ze op alles ja zeggen.
Dan rest de vraag of er voor de EU nog interesse is om het VK, met alle haken en ogen van dien, toe te laten.

Vergeet niet dat alle 27 moeten instemmen en dat Brexit toch echt wel wat losgemaakt heeft. Ik denk dat met name Spanje dan gaat eisen dat Gibraltar op zijn minst onafhankelijk word.
  dinsdag 30 januari 2024 @ 10:59:57 #9
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212222455
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 10:57 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dan rest de vraag of er voor de EU nog interesse is om het VK, met alle haken en ogen van dien, toe te laten.

Vergeet niet dat alle 27 moeten instemmen en dat Brexit toch echt wel wat losgemaakt heeft. Ik denk dat met name Spanje dan gaat eisen dat Gibraltar op zijn minst onafhankelijk word.
Ik denk dat een land dat met hangende pootjes terug komt wel zo'n megaoverwinning voor het EU-gedachtengoed is dat ze dat echt niet gaan weigeren.
  maandag 5 februari 2024 @ 19:25:01 #10
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_212310119
twitter
pi_212432408
En ze zijn officieel in een recessie.
Hopelijk voor korte duur.
twitter
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 15 februari 2024 @ 11:16:57 #12
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212434209
Maar over X jaar is die Brexit toch echt echt voordeliger. :')
pi_212436917
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 11:16 schreef Hexagon het volgende:
Maar over X jaar is die Brexit toch echt echt voordeliger. :')
50 jaar stelde Rees-Mogg, dacht ik. En in de tussentijd zou men goedkopere schoenen hebben.

Dat laatste is tot op heden weinig van te merken.
pi_212446748
Gisteren zag ik op BBC News iemand verbonden aan Cambridge vertellen dat de huidige recessie in het VK het gevolg is van te lage overheidsinvesteringen. Daardoor is de verdiencapaciteit aangetast en de armoede erg toegenomen. En op de drie kinderen leeft in het VK in armoede vertelde ze. Armoede zorgt uiteraard voor grote problemen voor zij die er door getroffen worden zoals aantasting van de fysieke en mentale gezondheid waardoor participeren en dus bijdragen verre van vanzelfsprekend meer is voor deze groep. Daarom meer nog dan een waarschuwing voor het uit de EU stappen is deze recessie in het VK een waarschuwing voor de ideologie van VVD en D66. Ook in Nederland wordt er ongezond veel belang gehecht door deze twee neoliberale partijen aan korte termijn begrotingstekortreductie. Daarnaast zo laat recent onderzoek zien van de economen Egbert Jongen en Heike Vethaak waarover NRC heeft bericht en vervolgens ook is opgepikt door andere media is de armoede in Nederland vanaf 1981 enorm toegenomen. Het besteedbaar inkomen van de 10 procent huishouden met het laagste inkomen is sindsdien namelijk met 35% afgenomen. De toename van armoede in Nederland is voor nieuwsvolgers natuurlijk geen verrassing want de tekenen daarvoor zijn immers legio zoals de oprichting van voedselbanken in deze eeuw, het Rode Kruis dat maaltijden uitdeelt op scholen, meer mensen die zorg mijden zoals het niet ophalen van medicatie en het overslaan van tandzorg en de noodzaak recentelijk voor het invoeren van de energietoeslag. Hopelijk wordt er voor het algemeen belang snel wat aan de armoede gedaan in Nederland.

quote:
Toenemende inkomenskloof in Nederland jarenlang aan het zicht onttrokken

18-01-2024

Sinds het marktdenken Nederland begin jaren tachtig in zijn greep begon te krijgen, zijn de verschillen tussen de laagste inkomens en de grootverdieners behoorlijk toegenomen. Vanaf 1981 nam het besteedbaar inkomen van de 10 procent huishoudens met de laagste inkomens met 35 procent af. De best verdienende huishoudens gingen er in dezelfde periode 61 procent op vooruit. De top-1-procent zelfs 84 procent...
  vrijdag 16 februari 2024 @ 09:15:49 #15
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212447658
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 07:52 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Gisteren zag ik op BBC News iemand verbonden aan Cambridge vertellen dat de huidige recessie in het VK het gevolg is van te lage overheidsinvesteringen. Daardoor is de verdiencapaciteit aangetast en de armoede erg toegenomen. En op de drie kinderen leeft in het VK in armoede vertelde ze. A

jaja
Heef natuurlijk niets met Brexit te maken.
_O-
  vrijdag 16 februari 2024 @ 09:21:47 #16
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212447725
Verder over je post MBT Vrij besteedbaar inkomen in NL dat verder niets te maken heeft met Britse politiek of te weinig overheidsinvesteringen. Dat is al 45 Jaar het geval .
De lasten stijgen harder dan het inkomen, waardoor het reëel besteedbaar inkomen stil staat. Wil jij nu serieus nog meer overheid? Zodat het nog meer geld kost en de lasten nog meer stijgen?

Dat kan je verder hier beantwoorden, waar het hoort
xpompompomx in POL / Nederlandse Politiek #260: Kim gaat (in)formatie verder leiden!
pi_212448077
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 09:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Verder over je post MBT Vrij besteedbaar inkomen in NL dat verder niets te maken heeft met Britse politiek of te weinig overheidsinvesteringen. Dat is al 45 Jaar het geval .
De lasten stijgen harder dan het inkomen, waardoor het reëel besteedbaar inkomen stil staat. Wil jij nu serieus nog meer overheid? Zodat het nog meer geld kost en de lasten nog meer stijgen?

xpompompomx in POL / Nederlandse Politiek #260: Kim gaat (in)formatie verder leiden!
Wat heeft Yesildinges hiermee te maken?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  vrijdag 16 februari 2024 @ 09:51:41 #18
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212448110
quote:
5s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 09:49 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Wat heeft Yesildinges hiermee te maken?
Ik begrijp je vraag niet
pi_212448131
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 09:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik begrijp je vraag niet
Je linkt naar een post van mij :P
  vrijdag 16 februari 2024 @ 09:54:18 #20
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212448135
quote:
Oh, sorry, wilde naar het Nederlandse Politiek topic linken.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 10:47:34 #21
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212448862
Om overheidsinvesteringen te doen heb je natuurlijk ook gewoon geld nodig. De Brexit zorgt dat dat er minder is.
pi_212449009
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 09:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
jaja
Heef natuurlijk niets met Brexit te maken.
_O-
Het is natuurlijk kortzichtig om alles wat minder goed gaat enkel in verband te brengen met de Brexit en beleid los daarvan structureel als irrelevant te bestempelen.
pi_212449023
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 10:47 schreef Hexagon het volgende:
Om overheidsinvesteringen te doen heb je natuurlijk ook gewoon geld nodig. De Brexit zorgt dat dat er minder is.
Gebrekkige overheidsinvesteringen waren al de praktijk voor de Brexit.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 11:02:16 #24
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212449043
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 11:01 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Gebrekkige overheidsinvesteringen waren al de praktijk voor de Brexit.
De mogelijkheid om daar wat aan te doen is er door de Brexit niet beter op geworden.
pi_212449208
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 11:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]
De mogelijkheid om daar wat aan te doen is er door de Brexit niet beter op geworden.
Maar die slechte beleidskeuzes waren in de prebrexit periode als gemaakt. Als er toen verstandiger beleid was gevoerd was de economie van het VK toekomstbestendiger en de beroepsbevolking weerbaarder waardoor een Brexit beter kon worden doorstaan.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 11:33:47 #26
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212449405
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 11:00 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Het is natuurlijk kortzichtig om alles wat minder goed gaat enkel in verband te brengen met de Brexit en beleid los daarvan structureel als irrelevant te bestempelen.
Denk je niet dat het een gevolg is van het totale beleid van de overheid, waar Brexit een enorm issue bij is, ipv het puur en het alleen maar op achterblijvende investeringen door de overheid te leggen?
Ik breng het niet enkel in verband met Brexit, in jouw post gaat het er om dat het enkel komt door de achterblijvende overheidsinvestering.
Een economie draait niet op de overheid, een overheid is deel van de economie, en als die er voor zorgt dat handel ernstig beperkt wordt door uit de gemeenschappelijke markt te stappen, dan is dat een belangrijk deel van het uitblijven van voldoende economische groei.
Overheid die in jouw ogen te weinig geld uitgeeft is geen SPOF in economie.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 11:38:40 #27
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212449443
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 10:47 schreef Hexagon het volgende:
Afgezien van het geld en handelsproblemen door Brexit, heeft het er ook toe geleid dat honderdduizenden mensen met goede banen en skills de UK hebben verlaten.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 11:49:09 #28
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212449527
Overigens hebben ze door de Brexit flink moeten investeren als overheid. Maar dan wel in de verkeerde dingen. Namelijk het herscheppen van overheidstaken die eerder de EU voor ze uitvoerde.
pi_212449616
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 09:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:

Ik zat hier laatst naar te kijken in het VK. De overheid wilde het minimum inkomen voor het afgeven van werkvisa opkrikken naar iets van £38k geloof ik. Maar het start-salaris van postdocs is iets van £36k, en dus zouden vele universiteiten daarmee in problemen komen.
Een prof hier had daarover een stukje gepubliceerd in Science of Nature (want ja, je bent wetenschapper, en dat zijn de enige plekken waar je iets kunt publiceren, toch? :') ). Hij beargumenteerde dat dat bedrag voor een visum omlaag moest.
Ik merkte op aan hem dat salarissen misschien omhoog zouden moeten, omdat ze al heel lang minder sterk stegen dan inflatie. Hij was het er niet mee eens, omdat als je iemand nu tegen een hoger salaris huurt, je die meer betaald dan iemand die een paar jaar geleden al begonnen is, en nu meer skills heeft. Maar dan ziet hij dus niet in dat je iemand die je nu huurt, relatief minder betaald dan iemand die je een paar jaar geleden huurde, voor dezelfde skills. En die persoon heeft waarschijnlijk relatief meer moeten betalen om die skills te verkrijgen, want opleidingskosten aan universiteiten zijn harder gestegen dan de inflatie.
Iemand die nu begint aan een postdoc in Engeland, verdiend, gecorrigeerd voor inflatie, ongeveer 10% minder dan iemand die 5-6 jaar geleden begon bijv, en dat is na salarisverhogen vorig jaar na protesten, als gevolg van inflatie.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 12:09:01 #30
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212449693
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 11:59 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Ik zat hier laatst naar te kijken in het VK. De overheid wilde het minimum inkomen voor het afgeven van werkvisa opkrikken naar iets van £38k geloof ik. Maar het start-salaris van postdocs is iets van £36k, en dus zouden vele universiteiten daarmee in problemen komen.
Een prof hier had daarover een stukje gepubliceerd in Science of Nature (want ja, je bent wetenschapper, en dat zijn de enige plekken waar je iets kunt publiceren, toch? :') ). Hij beargumenteerde dat dat bedrag voor een visum omlaag moest.
Ik merkte op aan hem dat salarissen misschien omhoog zouden moeten, omdat ze al heel lang minder sterk stegen dan inflatie. Hij was het er niet mee eens, omdat als je iemand nu tegen een hoger salaris huurt, je die meer betaald dan iemand die een paar jaar geleden al begonnen is, en nu meer skills heeft. Maar dan ziet hij dus niet in dat je iemand die je nu huurt, relatief minder betaald dan iemand die je een paar jaar geleden huurde, voor dezelfde skills. En die persoon heeft waarschijnlijk relatief meer moeten betalen om die skills te verkrijgen, want opleidingskosten aan universiteiten zijn harder gestegen dan de inflatie.
Iemand die nu begint aan een postdoc in Engeland, verdiend, gecorrigeerd voor inflatie, ongeveer 10% minder dan iemand die 5-6 jaar geleden begon bijv, en dat is na salarisverhogen vorig jaar na protesten, als gevolg van inflatie.
Ik heb als ik dit lees het muziekje van Buurman en Buurman in mijn hoofd
pi_212449702
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 11:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Denk je niet dat het een gevolg is van het totale beleid van de overheid,
Ja hoor. Daarom hekel ik ook de eenzijdige focus op de Brexit voor alles wat niet goed gaat in het VK zoals hier vaak gebeurt en breng ik daarom graag wat anders in.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 12:13:04 #32
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212449742
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 12:09 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Ja hoor. Daarom hekel ik ook de eenzijdige focus op de Brexit voor alles wat niet goed gaat in het VK zoals hier vaak gebeurt en breng ik daarom graag wat anders in.
Een eenzijdig focus op je paradepaardje, de overheid moet meer geld
pi_212450800
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 11:00 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Het is eerder andersom, denk ik, Brexit was een gevolg van een gebrek aan investeringen en een, laat ik het ook zo formuleren, gebrekkige overheid.
Een deel van de Brexit stemmers stemde voor omdat ze daar nu juist vanaf wilden. Dat ze niet begrepen dat hun onvrede en boosheid de situatie alleen maar zou verslechteren is nu wel duidelijk.

Brexit maakt alles moeilijker, dat is een feit, maar de problematiek die speelt is niet veroorzaakt door Brexit maar door opvolgende Tory regeringen die vooral bezig zijn geweest om een hele kleine groep de bedienen.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 16-02-2024 13:50:57 ]
  vrijdag 16 februari 2024 @ 20:02:13 #34
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212455898
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 13:48 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Het is eerder andersom, denk ik, Brexit was een gevolg van een gebrek aan investeringen en een, laat ik het ook zo formuleren, gebrekkige overheid.
Een deel van de Brexit stemmers stemde voor omdat ze daar nu juist vanaf wilden. Dat ze niet begrepen dat hun onvrede en boosheid de situatie alleen maar zou verslechteren is nu wel duidelijk.

Brexit maakt alles moeilijker, dat is een feit, maar de problematiek die speelt is niet veroorzaakt door Brexit maar door opvolgende Tory regeringen die vooral bezig zijn geweest om een hele kleine groep de bedienen.
En als ze dat niet hadden gewild hebben ze meerdere kansen gehad van die Tories af te komen.

Maargoed, er heerst helaas een groot taboe om mensen aan te spreken op waar ze nu eigenlijk mee bezig zijn. Het overkomt ze allemaal maar en domme keuzes, die het vooral slechter maken, moeten vooral rechtgepraat worden.
pi_212456405
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 20:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]
En als ze dat niet hadden gewild hebben ze meerdere kansen gehad van die Tories af te komen.

Maargoed, er heerst helaas een groot taboe om mensen aan te spreken op waar ze nu eigenlijk mee bezig zijn. Het overkomt ze allemaal maar en domme keuzes, die het vooral slechter maken, moeten vooral rechtgepraat worden.
De Tories hadden een meerderheid van 70 zetels met 41% van de stemmen.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 20:32:40 #36
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212456496
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 20:27 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
De Tories hadden een meerderheid van 70 zetels met 41% van de stemmen.
Ze hebben inderdaad het meest gare politieke stelsel dat er is.

Maar dan nog, er is niemand die ze ook maar eens aanspreekt op hun vandalisme-oplossingen. Dat is niet politiek correct.
pi_212457545
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 20:32 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Maar dan nog, er is niemand die ze ook maar eens aanspreekt op hun vandalisme-oplossingen. Dat is niet politiek correct.
Labour doet en deed dat wel degelijk.
pi_212458101
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 20:32 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Labour is ook hard bezig zijn eigen glazen in te gooien de laatste tijd. En de Tories profiteren van de verdeeldheid op 'links' (labour, lib dems, green party).

Maar het laten falen van grote overheidsinstelling als de NHS is natuurlijk fantastisch voor de Tories, dat sterkt hun argument dat zoiets aan de markt overgelaten moet worden (wat in feite in Nederland niet veel anders is). Waarbij dan voorbij gegaan wordt natuurlijk aan het falen van instellingen die al aan de markt zijn overgelaten (zoals Thames Water bijv).
pi_212536715
Het nieuwe standaard excuus voor incompetente politici: The deep state

quote:
Britain’s ‘deep state’ thwarted my plans, Liz Truss tells US far-right summit

Former Conservative PM, whose tenure lasted 50 days, tells CPAC she fell victim to UK’s ‘establishment … its bureaucrats and lawyers’

https://www.theguardian.c(...)state-cpac-far-right
  dinsdag 27 februari 2024 @ 19:59:13 #40
38496 Perrin
pi_212611920
quote:
‘Health emergency’: 15% of UK households went hungry last month, data shows

Millions of people – including one in five families with children – have gone hungry or skipped meals in recent weeks because they could not regularly afford to buy groceries, according to new food insecurity data.
  dinsdag 27 februari 2024 @ 20:19:30 #41
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_212612340
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 13:55 schreef Tijger_m het volgende:
Het nieuwe standaard excuus voor incompetente politici: The deep state
[..]
Liz Truss...
Dies nie goedwijs.
Wordt hier in huis Picasso-hoofd genoemd. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_212702371
Dan Neidle blijft zijn tanden in Barrowman zetten.
Barrowman, de man van Michelle Mone, die in het House of Lords zit. Zij gaf toe tijdens Covid gelogen te hebben over de banden van haar en haar met PPE MedPro. Zij lobbyde hard voor contracten voor PPE MedPro, en het bedrijf kreeg voor 200 miljoen contracten, en maakte daar £60 miljoen winst op. Tijdens Covid dreigden ze zelfs met advocaten naar journalisten die zeiden dat er link was tussen hen en medpro. Nu gaven ze toe dat hij de grootste aandeelhouder was. Siewert is er niks bij. Uiteraard kwamen geleverde spullen niet door kwaliteits checks en konden niet gebruikt worden.

En toen zette Dan Neidle zijn tanden er in.

Eerst liet hij zien hoe Barrowman veel bedrijven had waarbij het eigenaarschap verborgen was, wat onwettig is: https://taxpolicy.org.uk/2024/01/14/25more/

Barrowman bleek heel veel verdiend te hebben aan illegale constructies om belasting te ontwijken. In het kort: In plaats van loon, zet je het om in een lening, daar hoef je geen belasting over te betalen. Maar uiteraard moet je die wel ooit terugbetalen. Dat werd ontweken met offshore trusts. Je loon is 90k. Je krijgt 10k gewoon betaalt, en 70k gaat naar de offshore trust. Die houdt een fee in van 10k, en leent je 70k. Scheelt ruim 23k in belasting. Dit was in de jaren 80. HRMC ging hier pas mee in 2000 aan de slag, en verloor de eerste zaak. De wet werd aangepast, en in 2004 werd er al gewaarschuwd dat er met terugwerkende kracht gehandeld ging worden.
In 2008 was er opnieuw een rechtszaak, en HRMC verloor opnieuw. En in 2010 werd de wet grondig aangepast om dit soort zaken te voorkomen, waarna grote bedrijven stopten met deze schema's. Maar Barrowman ging ermee door, en had vooral als doel kleine alleenstaanden (die geen toegang hebben tot goede adviseurs).
In 2019 kwam er nieuwe wetgeving, de 'loan charge' die met terugwerkende kracht tot 1999 iedereen die ooit zo'n schema had afgenomen voorlegde om de lening binnen 3 jaar af te betalen. Stel dat je 10 jaar gebruikt maakte van zoiets, met 70k per jaar, dan zou je 10 x 70k x 45% = £315k moeten betalen. Meer dan 60.000 mensen werden hierdoor geraakt. De loan charge werd in 2016 al aangekodigd, maar Barrowman ging tot iig 2018 door met het verkopen van het schema.
Ze bedachten een 'oplossing' voor de loan charge:
Split de lening van de offshore trust 95% - 5%.
Betaal de 5%, zodat de lening 0 is.
De 5% wordt geinvesteerd in de 3e partij, die de overige 95% van de lening op zich neemt, zodat het niet meer jouw probleem is. Uiteraard verdiende ze hier ook weer aan. Maar dit rammelde ook aan alle kanten, en er werden gefalsifieerde documenten gebruikt, en bracht clienten eigenlijk alleen nog meer in de problemen.

Meer hier: https://taxpolicy.org.uk/2024/01/18/barrowman_fraud/#loan-schemes-the-history

Maar in hun zoektocht kwamen ze ook nog wat anders tegen. Verschillende bedrijven, met exact dezelfde naam, alleen geregistreerd in verschillende landen. Er is bijv een bedrijf genaamd SmartPay Limited geregistreerd in het VK, en ook een met dezelfde naam op Isle of Man. Dit is met minstens 7 bedrijven gelinked aan Barrowman zo.

SmartPay was een umbrella company. Zelfstandigen willen niet zelfstandig zijn, en soms willen recruitement agencies geen werknemers in dienst nemen. Dus gebruiken beiden een umbrella company. Een persoon werkt dan voor de umbrella company, and wordt door de recruitement agency ingehuurd via de umbrella company. So far so good.
Maar SmartPay ltd Isle of Man heeft veel belasting voordelen die SmartPay ltd UK niet heeft. De recruitement agency wat de persoon inhuurt wilt dat doen bij een UK bedrijf, ivm compliancy checks. Dus Smartpay ltd UK stuurt de compliancy pack naar de recuitement agency, terwijl de persoon in dienst trad by Smartpay ltd Isle of Man. De recruitement agency werd dus voorgelogen. Smartpay heeft toegegeven dat dit hun model was.

https://taxpolicy.org.uk/2024/03/04/barrowman_shadow_fraud/

En zo'n vent is dus getrouwd met iemand die in het House of Lords zit (maar er weinig verschijnt).

Dit soort dingen lijken schering en inslag in het VK, en ik verbaas me er wel eens over. Ik ben wel wat gewend uit Afrika waar ik gewoond heb, maar het VK lijkt er soms nog een tandje bij te doen. Ook vraag ik me wel eens af in hoeverre Nederland hiervan verschoond blijft. Klein landje, in de top van de bedrijven en politiek is het veel ons kent ons. Dat hebben we ook wel gezien tijdens Rutte, toen de dividendbelasting werd afgeschaft bijv, of recent met de erfbelasting voor familiebedrijven en hoe de familie Bavaria daarvoor gelobbyed heeft bijv (https://www.nrc.nl/nieuws/2024/02/08/zo-nu-eerst-een-belastingvoordeel-hoe-de-bavaria-familie-het-uitstekend-voor-zichzelf-regelde-a4189371).
  dinsdag 5 maart 2024 @ 15:23:28 #43
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212702981
quote:
15s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 19:59 schreef Perrin het volgende:

[..]

Wat een duidelijke indicatie is dat hoge accijns op Tabak en Alcohol tot een slechtere gezondheid zorgt onder de onderklasse.
pi_212705226
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 15:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wat een duidelijke indicatie is dat hoge accijns op Tabak en Alcohol tot een slechtere gezondheid zorgt onder de onderklasse.
Dat is wel een hele bijzondere conclusie.
  dinsdag 5 maart 2024 @ 18:15:54 #45
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212705378
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 18:03 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat is wel een hele bijzondere conclusie.
Ondervoeding is heel erg ongezond

The effect of tobacco and alcohol consumption on poverty in the United Kingdom

Conclusions: Tobacco and alcohol expenditure appear to exacerbate poverty in low income households in the United Kingdom. Hundreds of thousands of additional households would be defined as living in relative poverty based on their income after subtracting their tobacco and alcohol expenditure.

Hoge alcohol en tabaks accijns hebben een groot effect op het beschikbare geld in laag inkomens groepen. Mensen gaan door met roken en drinken, hogere prijzen hebben tot gevolg dat men minder geld heeft voor andere zaken zoals eten.

Dat dit niet is wat gehoord wil worden, begrijp ik heel goed, maar ik kan geen andere conclusie trekken. Hoge accijns is goed voor de staatskas, net als gokken, maar heeft geen positief effect op de gezondheid van de onderklasse, in tegendeel.
pi_212705670
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 18:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ondervoeding is heel erg ongezond

The effect of tobacco and alcohol consumption on poverty in the United Kingdom

Conclusions: Tobacco and alcohol expenditure appear to exacerbate poverty in low income households in the United Kingdom. Hundreds of thousands of additional households would be defined as living in relative poverty based on their income after subtracting their tobacco and alcohol expenditure.

Hoge alcohol en tabaks accijns hebben een groot effect op het beschikbare geld in laag inkomens groepen. Mensen gaan door met roken en drinken, hogere prijzen hebben tot gevolg dat men minder geld heeft voor andere zaken zoals eten.

Dat dit niet is wat gehoord wil worden, begrijp ik heel goed, maar ik kan geen andere conclusie trekken. Hoge accijns is goed voor de staatskas, net als gokken, maar heeft geen positief effect op de gezondheid van de onderklasse, in tegendeel.

Dan ook even de eerste alinea weergeven:

quote:
Background and aims: Tobacco and alcohol use are major risk factors for premature mortality and morbidity. Tobacco and alcohol expenditure may also exacerbate poverty. This study aimed to estimate the financial impact of tobacco and alcohol consumption in low income households in the United Kingdom.
Tabak en alcohol gebruik lijden tot armoede, niet tot ondervoeding, die conclusie komt nergens voor in het artikel wat jij aanhaalt. Wel dat tabak en alcohol grote risico's meebrengen voor gezondheid en levensverwachting.

Arme mensen zorgen slecht voor zichzelf dus moet je ze goedkoper aan alcohol en tabak kunnen laten komen want dan gaan ze nog eerder dood. Mooi verhaal wel.

Een andere optie is om de inkomenspositie van arme mensen te verbeteren of om meer te doen aan preventie, natuurlijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-03-2024 18:47:00 ]
  dinsdag 5 maart 2024 @ 19:36:12 #47
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212706455
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 18:46 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dan ook even de eerste alinea weergeven:
[..]
Tabak en alcohol gebruik lijden tot armoede, niet tot ondervoeding, die conclusie komt nergens voor in het artikel wat jij aanhaalt. Wel dat tabak en alcohol grote risico's meebrengen voor gezondheid en levensverwachting.

Arme mensen zorgen slecht voor zichzelf dus moet je ze goedkoper aan alcohol en tabak kunnen laten komen want dan gaan ze nog eerder dood. Mooi verhaal wel.

Een andere optie is om de inkomenspositie van arme mensen te verbeteren of om meer te doen aan preventie, natuurlijk.
Ondervoeding is ongezonder dan alcohol, roken en drugs gecombineerd

Hoge accijnzen dienen in de realiteit vooral de staatskas en hebben nauwelijks invloed op het stoppen onder de onderklasse.

Maar zie het zoals je wilt.
  Trouwste user 2022 woensdag 6 maart 2024 @ 09:17:47 #48
7889 tong80
Spleenheup
pi_212712337
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 19:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ondervoeding is ongezonder dan alcohol, roken en drugs gecombineerd

Wat bedoel je met drugs ? Is alcohol geen drug ?

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_212713688
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 09:17 schreef tong80 het volgende:

[..]
Wat bedoel je met drugs ? Is alcohol geen drug ?

Of tabak...
  Trouwste user 2022 woensdag 6 maart 2024 @ 11:07:34 #50
7889 tong80
Spleenheup
pi_212713708
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 11:06 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Of tabak...
Precies. Ben alcoholist die in 2014 is gestopt met roken.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zondag 10 maart 2024 @ 07:03:22 #51
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_212766134
Uitstekende resultaten ondanks kwetsbare leerlingen: Wat kan Vlaams onderwijs leren van successchool in Birmingham?

Het Vlaamse onderwijs presteert steeds minder goed dus werd er inspiratie gezocht in Engeland bij een school in een arme wijk maar waar de leerlingen bovengemiddeld presteren. Zou ook iets voor Nederland zijn. Het mag dan wel niet goed gaan met het Vlaamse onderwijs maar Nederland presteert nog slechter.
pi_212767197
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 19:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ondervoeding is ongezonder dan alcohol, roken en drugs
Alleen gaan die tweede nagenoeg altijd samen met het eerste.
In this present crisis, government is not the solution to our problem; government is the problem. From time to time we've been tempted to believe that society has become too complex to be managed by self-rule, that government by an elite group is superior to government for, by, and of the people.
To regret is to compromise
  woensdag 20 maart 2024 @ 21:20:51 #53
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_212898598

En een aardig artikel van Andrew Marr ook nog. :)

quote:
The person to blame, however, is the Prime Minister, Rishi Sunak. This diligent, intelligent man, diving ever more deeply into spreadsheets and departmental papers in the hope of uncovering elusive answers to his continued unpopularity, is simply not good enough at politics.

What does it mean to be “not good at politics”? It means not being heard. In a democracy, the leader must be listened to; unless you are noticed, unless you set the agenda and get people talking about what you want them to talk about, you cannot lead. Sunak and his government cannot get themselves heard. Most of what they say, the carefully crafted social media messages, the speeches, all the announcements to parliament… all disappear into a kind of grey porridge of indifference – or, indeed, an icy sea – and vanish forever.

It may simply be that after the endless Tory feuding over Brexit and the pandemic, the way ill-disciplined ministers tried to interfere in our lives, the slowly crushing effects of austerity and yet more leadership feuding followed by the brief Truss madness, the public started to put its fingers in its ears and go “la-la-la” to any further Tory messaging. They’d had it, turned their backs, end of.
https://www.newstatesman.com/politics/uk-politics/2024/03/
  Moderator / Redactie Sport zondag 24 maart 2024 @ 12:25:46 #54
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_212940358
Lokale verkiezingen over zes weken. Niet zo heel groots dit keer. Zal voorspelbaar gaan. OOk een burgemeestersverkiezing in Londen. Voor de nerds niet meer met supplementary vote, maar onder FPTP.
Oa de burgemeestersverkiezing van Londen https://www.theguardian.c(...)-battle-london-mayor

De jongste Lord wil de House of Lords afschaffen
https://www.bbc.com/news/uk-politics-68481088

En het zal wel oktober worden dat we ze landelijk naar de stembus gaan
https://www.theguardian.c(...)in-uk-unable-to-vote
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  donderdag 28 maart 2024 @ 21:47:39 #55
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_212999891
Thames Water wordt mogelijk genaast. Want leegeplunderd.

quote:
Thames Water on road to state rescue amid investor standoff with Ofwat
After regulator resists 40% increase in bills, shareholders deny request for more money – raising prospect of nationalisation
https://www.theguardian.c(...)are_AndroidApp_Other

pi_213001202
quote:
Ondertussen word er een record aan rioolwater rechtstreeks in rivieren geloosd en worden de roeiers bij de Boat Race gewaarschuwd niet het water in te gaan en water contact met open wonden te vermijden vanwege hoge hoeveelheden E.Coli.

Maar privatisering zou tot grotere investeringen in de water bedrijven leiden. Echt waar.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-03-2024 23:55:23 ]
pi_213001250
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2024 23:55 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ondertussen word er een record aan rioolwater rechtstreeks in rivieren geloosd en worden de roeiers bij de Boat Race gewaarschuwd niet het water in te gaan en water contact met open wonden te vermijden vanwege hoge hoeveelheden E.Coli.
_O- Als het zo door gaat is Groot Brittannië binnenkort een soort budget optie voor India om op vakantie te gaan. Er zijn genoeg Indiërs en India Food. Nu zijn ze ook al bezig om een imitatie van de Ganges rivier te maken.
pi_213001270
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 00:03 schreef ipa84 het volgende:

[..]
_O- Als het zo door gaat is Groot Brittannië binnenkort een soort budget optie voor India om op vakantie te gaan. Er zijn genoeg Indiërs en India Food. Nu zijn ze ook al bezig om een imitatie van de Ganges rivier te maken.
Het land is op een ongelofelijke manier in verval. Het is echt heel triest om te zien als je door het VK heen rijd, ook op plaatsen die relatief welvarend zijn zie je overal zwerfafval, de staat van de wegen is deplorabel, je ziet dat er geen onderhoud aan huizen gepleegd word en de dienstverlening vanuit de overheid is aan alle kanten ontoereikend.
pi_213001334
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 00:07 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Het land is op een ongelofelijke manier in verval. Het is echt heel triest om te zien als je door het VK heen rijd, ook op plaatsen die relatief welvarend zijn zie je overal zwerfafval, de staat van de wegen is deplorabel, je ziet dat er geen onderhoud aan huizen gepleegd word en de dienstverlening vanuit de overheid is aan alle kanten ontoereikend.
Dat was voor Brexit ook al gaande. Maar dat het door Brexit allemaal in een stroomversnelling is gekomen geloof ik graag. Wegen heb ik altijd al verschrikkelijk gevonden in Engeland. Mensen die klagen over de Belgische wegen hebben nog nooit in een auto gezeten in Engeland volgens mij. Als ik ook lees hoe erg armoede is toegenomen in Groot-Brittannië is het inderdaad triest. Maar aan de andere kant ze hebben hier zelf voor gekozen en hebben zelf veel leugens geloofd.
  woensdag 3 april 2024 @ 22:55:28 #60
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_213078152
twitter

Dit zou absoluut niet gebeuren na de Brexit, toch?
Rees-Mogg verzekerde de Brexit stemmer in 2017 nog dat voedsel, wijn en kleding 20% goedkoper zouden worden voor de gemiddelde Brit met dank aan Brexit:

In dit topic die jaren ook vaak aangehaald als een autoriteit op het gebied van Brexit en de leave campagne.
  vrijdag 5 april 2024 @ 08:46:52 #61
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_213093699
https://yougov.co.uk/politics/articles/49061-yougov-mrp-labour-now-projected-to-win-over-400-seats

[quote]New MRP figures released today from YouGov project that, if the country were voting in a general election tomorrow, Labour would win 403 seats nationwide. Crossing the 400-seat line is a significant milestone for Keir Starmer's party in what is our second MRP projection this year.

Their Conservative rivals would win just 155 seats according to our model, down from 169 in our January projection, suggesting that the electoral situation is getting worse, rather than better, for Rishi Sunak and the Conservatives as we draw closer to the election.[/quote]

De grotere partijen:
Labour: 403 (2019: 202)
Conservatives: 155 (2019: 365)
LibDem: 49 (2019: 11)
SNP: 19 (2019: 48)

Vraag is vooral voor wanneer Sunak de verkiezingen gaat uitschrijven. Op 2 mei zijn er nog lokale verkiezingen, dan zal er wel weer een klap volgen voor de Tories.
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  vrijdag 5 april 2024 @ 10:21:24 #62
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213094684
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 08:46 schreef Szura het volgende:
De grotere partijen:
Labour: 403 (2019: 202)
Conservatives: 155 (2019: 365)
LibDem: 49 (2019: 11)
SNP: 19 (2019: 48)

Keir Starmer wordt denk ik de Britse versie van Scholz en Hollande. Een stijve, totaal oncharismatische "sociaal-democraat" die meer naar het centrum neigt dan naar links, die wint omdat het land tijdelijk even klaar is met de zittende macht van rechtsconservatief, maar vervolgens kansloos wordt weggevaagd bij de daaropvolgende verkiezingen omdat blijkt dat hij amper te onderscheiden was van zijn voorgangers en dus niemand meer naar de stembussen trekt.

Nu moet Scholz natuurlijk in de volgende verkiezingsronde nog verpulvert worden, maar die lijkt in ieder geval goed op weg. Hollande was direct de ondergang van de PvdA in Frankrijk, ook een prestatie. Benieuwd in welk dal Labour terecht gaat komen na Keir.
  vrijdag 5 april 2024 @ 17:28:53 #63
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_213099893
quote:
Thames Water has seen its troubles deepen after its parent company defaulted on part of its huge debt pile.
...
Kemble, which is funded entirely through dividends paid out by Thames Water, said it expects it will be able to provide a further update in "the coming weeks".
https://www.bbc.co.uk/news/business-68742551
pi_213099936
quote:
De stront drijft de Thames af, de roeiers van de Boat Race mogen niet in het water springen want e.coli maar de aandeelhouders kregen miljarden aan "divendenten". Oftewel geld wat in het waternet gestoken had moeten worden.

Er waren 384.000 incidenten van rioolwater wat ongezuiverd geloosd was in rivieren en oppervlaktewater in 2022, in 2023 was dat aantal verdubbeld.
pi_213099986
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2024 17:32 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
De stront drijft de Thames af, de roeiers van de Boat Race mogen niet in het water springen want e.coli maar de aandeelhouders kregen miljarden aan "divendenten". Oftewel geld wat in het waternet gestoken had moeten worden.

Er waren 384.000 incidenten van rioolwater wat ongezuiverd geloosd was in rivieren en oppervlaktewater in 2022, in 2023 was dat aantal verdubbeld.
Zeer triest, al was het vorig jaar ook in het VK wel erg nat ;).
  zondag 7 april 2024 @ 12:16:58 #66
33189 RM-rf
1/998001
pi_213122275
https://www.theguardian.c(...)-says-david-miliband

quote:
Brexit has made the UK a lower-status nation, says David Miliband

Former foreign secretary says Britain needs to forge closer political and foreign policy links with Europe if it is to thrive

Writing for the Observer, Miliband, now president and chief executive of the International Rescue Committee, said that in order to reverse the decline, the UK needed to enter new “structures and commitments” with the EU on foreign policy.

“Our relations in Nato are strong, but with the EU they are almost nonexistent. And this is all the more glaring since the war in Ukraine has brought the EU and Nato closer together,” he said.

Miliband suggested that the UK’s downward trend could accelerate if Donald Trump was re-elected later this year. But he believes that, even if Joe Biden wins a second term, “the warning signs about American willingness, patience and ability to provide active and continuing strategic global leadership are still there”.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_213163798
@Nintex of brexiteers van jaren terug in het algemeen.
Nu de stof een beetje is gaan liggen, duidelijk is geworden wat leugens waren en wat niet en de eerste consequenties zichtbaar zijn ben ik benieuwd hoe jij nu tegenover brexit staat.
Is het een beetje wat je verwacht had? Had je het liever anders gezien? Sta je nog wel achter brexit?

[ Bericht 34% gewijzigd door ITs_relative op 10-04-2024 21:05:48 ]
  dinsdag 16 april 2024 @ 23:36:14 #68
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_213233269
twitter
  donderdag 18 april 2024 @ 19:24:59 #69
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_213251331
  zondag 28 april 2024 @ 06:55:31 #70
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_213349397
quote:
Former minister and Conservative MP Dan Poulter has defected to Labour.

In an exclusive TV interview, the MP for Central Suffolk and North Ipswich told the BBC's Sunday with Laura Kuenssberg that he could no longer look his NHS colleagues and patients in the eye and stay on as a Conservative.

Dr Poulter, who works part time as a doctor, said that Conservatives were no longer focused on public services.

The Conservative Party said it was "disappointing news"
https://www.bbc.com/news/uk-politics-68913287

quote:
Dr Poulter said he would sit as a Labour MP until the general election and then stand down.
Beter dan het Nederlandse blijven zitten als éénmansfractie?

[ Bericht 10% gewijzigd door Hyperdude op 28-04-2024 07:01:10 ]
  zondag 28 april 2024 @ 11:35:33 #71
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_213351486
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_213355749
quote:
Het Verenigd Koninkrijk in de problemen

Komende week gaan de Britten naar de stembus voor gemeenteraads- en burgemeestersverkiezingen. Het is een voorproefje voor de landelijke Lagerhuisverkiezingen later dit jaar. Als de opiniepeilingen kloppen, krijgt de Conservatieve partij van premier Rishi Sunak een geweldig pak slaag en staat de Labour-oppositie op grote winst. Maar wie er ook wint, die partij staat voor een enorme opgave: na veertien jaar Conservatieven aan de macht, kampt het land met stagnatie en diepgewortelde problemen.

https://nos.nl/nieuwsuur/(...)rijk-in-de-problemen
  donderdag 2 mei 2024 @ 13:08:28 #73
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_213391552
D-Day voor de Tories/Sunak vandaag
  donderdag 2 mei 2024 @ 13:08:56 #74
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213391554
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 13:08 schreef Szura het volgende:
D-Day voor de Tories/Sunak vandaag
Kan 1922 brieven verwachten morgen?
  donderdag 2 mei 2024 @ 13:10:17 #75
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_213391564
quote:
0s.gif Op donderdag 2 mei 2024 13:08 schreef VoMy het volgende:

[..]
Kan 1922 brieven verwachten morgen?
Als het een enorm bloedbad wordt zoals voorspeld, dan zullen er inderdaad brieven worden gepost
pi_213391700
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_213392153
Voor wat humor moet je bij de NOS zijn vandaag :P
quote:
Maar mocht de lokale stemming niet al te vernietigend zijn voor de Conservatieven - dat wil zeggen: mochten ze toch sommige gebieden kunnen behouden, inclusief de bekende Conservatieve burgemeesters van Birmingham en Tees Valley - dan zou het met een sisser kunnen aflopen. Zonder opstand kan premier Sunak de landelijke stemming uitstellen tot de herfst, in de hoop dat de economie is aangetrokken en dat zo veel mogelijk immigranten het land uit zijn gezet. Hoe langer de aanloop naar de verkiezingen is, hoe groter de kans dat de concurrenten van Labour in de tussentijd nog tegen een schandaal aanlopen, dat hun kiezers weer van die partij kan vervreemden.
https://nos.nl/l/2518961
  donderdag 2 mei 2024 @ 21:37:37 #78
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_213397169
Tory aids gaan naast migranten ook maar alvast het klimaat slopen om de radicale backbenchers en achterban een worstje te gunnen :')

https://www.theguardian.c(...)ed-for-offshore-wind

quote:
Sunak to allow oil and gas exploration at sites intended for offshore wind
Exclusive: decision to grant licences condemned by critics as a stunt that shows Tories are ‘playing politics with climate’
Helena Horton and Kiran Stacey
Thu 2 May 2024 21.07 CEST
Share
Fossil fuel companies will be allowed to explore for oil and gas under offshore wind-power sites for the first time, the government will announce on Friday, in a move which campaigners say is further proof that ministers are abandoning the climate agenda.

The North Sea Transition Authority (NSTA), which regulates North Sea oil and gas production, will confirm that it is granting licences to about 30 companies to look for hydrocarbons on sites earmarked for future offshore windfarms.

The move has brought renewed criticism of Rishi Sunak from environmentalists, including from the prime minister’s own former net zero tsar, who worry that any future oil and gas production could hamper clean energy generation.

But it will also give the embattled prime minister a welcome piece of news to sell to his restive backbenchers – many of whom are keen to see more oil and gas production in the North Sea – the day after what are set to be a bruising set of local election results.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 06:07:26 #79
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_213399128
  vrijdag 3 mei 2024 @ 07:25:32 #80
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_213399237
Blackpool-zetel in elk geval al terug naar Labour, Tory blijft nog wel Reform UK voor
quote:
The big development happened in Blackpool South where Labour’s Chris Webb won the parliamentary by-election from the Conservatives with 10,825 votes

The Tories narrowly scraped second place taking 3,218 votes and Reform UK finished third with 3,101 votes
Tory-leiding zal wel wachten op de burgemeestersverkiezingen voor West Midlands en Tees Valley voor de messen getrokken worden.

Guardian:
Tees Valley result expected: 12.30pm (Friday lunchtime)
West Midlands result expected: 3pm (Saturday afternoon)

[ Bericht 27% gewijzigd door Szura op 03-05-2024 07:37:08 ]
  vrijdag 3 mei 2024 @ 08:58:08 #81
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213399925
Het is een ding dat die idioten overzee voor hun landelijke verkiezingen en vertegenwoordiging een districtenstelsel met FPTP hebben, maar zelfs op gemeenteniveau trekken ze dat nog weer door met een bespottelijke samenstelling van gemeenteraden als gevolg.

Labour doet het minder uitmuntend dan dat de Conservatives het slecht doen. Zelfs een council verloren in Oldham. Greens relatief sterk, maar die hadden dan ook amper zetels.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 09:24:56 #82
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_213400288
quote:
The Conservative party has not got much to be positive about this morning, but it is reminding journalists this morning that Labour failed to take control of Harlow council in Essex, even though it was a Labour target. (See 5.32am.) Keir Starmer told Sky News Labour needed to win “in places like Harlow”, the Tories say. “Whilst this is tough night for the Conservative party, it’s clear there is absolutely no love for Keir Starmer,” a Tory source said.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 11:10:41 #83
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_213401469
quote:
Boris Johnson turned away from polling station after forgetting to bring photo ID
Former PM made the requirement to bring photo ID a stipulation of the Elections Act in 2022
https://www.theguardian.c(...)or-english-elections

Wie een kuil graaft, etc.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  vrijdag 3 mei 2024 @ 13:54:59 #84
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_213403269
quote:
Houchen wins Tees Valley, but with 16.5% swing from Tories to Labour
Here are the full results from the Tees Valley mayoral contest, from PA Media.

Ben Houchen (C) 81,930 (53.64%)
Chris McEwan (Lab) 63,141 (41.34%)
Simon Thorley (LD) 7,679 (5.03%)

C maj 18,789 (12.30%)
Electorate 498,625;
Turnout 152,750 (30.63%)

In 2021 Houchen won with 73% of the vote, and Labour were on 27%. Labour may not have won, but it has secured a 16.5 percentage point swing.
Kleine silver lining voor de Tories wat als argument gebruikt zal worden om Sunak niet weg te sturen
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 3 mei 2024 @ 15:12:11 #85
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_213404047
Er blijft nog 1/3e over van de de Toryzetels... De zetels gaan overigens alle kanten op. 40% naar Labour 35% naar onafhankelijk en 25% naar LibDem en Groen
  vrijdag 3 mei 2024 @ 15:18:41 #86
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213404107
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 15:12 schreef borisz het volgende:
Er blijft nog 1/3e over van de de Toryzetels... De zetels gaan overigens alle kanten op. 40% naar Labour 35% naar onafhankelijk en 25% naar LibDem en Groen
Zo'n drama is het toch niet?

Bij The Guardian geven ze nu 136 zetels, een verlies van 128. Net iets meer dan de helft over. Maar meer dan de helft van de gemeenten moet nog doorkomen, dus dat kan nog verschuiven. Of heb je daar meer info over?
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 3 mei 2024 @ 15:20:58 #87
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_213404128
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 15:18 schreef VoMy het volgende:

[..]
Zo'n drama is het toch niet?

Bij The Guardian geven ze nu 136 zetels, een verlies van 128. Net iets meer dan de helft over. Maar meer dan de helft van de gemeenten moet nog doorkomen, dus dat kan nog verschuiven. Of heb je daar meer info over?
158 zetels, -192 nu bij de BBC.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 15:26:45 #88
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_213404184
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 15:20 schreef borisz het volgende:

[..]
158 zetels, -192 nu bij de BBC.
177, -212 zie ik nu
  Moderator vrijdag 3 mei 2024 @ 15:55:41 #89
236264 crew  capricia
pi_213404497
Bloedbad dus.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213404585
En BoJo, de man die 'Voter id' heeft ingevoerd, heeft geprobeerd te stemmen zonder geldig id. :'):')

https://www.nbcnews.com/n(...)tation-fo-rcna150543
  Forum Admin vrijdag 3 mei 2024 @ 16:09:04 #91
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_213404663
quote:
Engeland gidsland. Alles wat je niet wil doen zij alvast voor.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_213404676
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 16:09 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Engeland gidsland. Alles wat je niet wil doen zij alvast voor.
Conservatief schuim eruit schoppen lijkt me prima eigenlijk.
pi_213404715
quote:
6s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 16:10 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Als het puur gaat om het schoppen ben ik het helemaal met je eens. Als het gaat om verbetering dan is het ene conservatieve schuim vervangen door het andere niet zo’n grote stap vooruit als je zou hopen.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_213404723
quote:
6s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 16:14 schreef Litpho het volgende:

[..]
Als het puur gaat om het schoppen ben ik het helemaal met je eens. Als het gaat om verbetering dan is het ene conservatieve schuim vervangen door het andere niet zo’n grote stap vooruit als je zou hopen.
Ze zitten helaas wel met de erfenis van tig jaar Tories inderdaad.
  Forum Admin vrijdag 3 mei 2024 @ 16:17:41 #95
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_213404740
quote:
6s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 16:10 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Nou ja ik had het eigenlijk meer over de ellende waarom ze er nu uit geschopt worden :D
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 3 mei 2024 @ 16:25:02 #96
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_213404826
quote:
Labour wins York and North Yorkshire mayoral contest, covering Rishi Sunak's constituency
And Labour has won the York and North Yorkshire mayoral contest. This is a new post which covers Rishi Sunak’s Richmond constituency. A Labour spokesperson said:

This is a truly historic result in York and North Yorkshire. Keir Starmer’s Labour party is now winning in Rishi Sunak’s backyard. The prime minister’s own constituents have taken a look at the two parties and chosen Labour.
_O-

En Sunak staat ondertussen een zege te vieren van de burgemeester in Tees Valley die in de campagne nog geen verwijzing naar hem wilde maken :')
pi_213404974
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 16:16 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ze zitten helaas wel met de erfenis van tig jaar Tories inderdaad.
Ik zat meer te denken aan de erfenis van 39 jaar Mandelson, eigenlijk.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 21:36:07 #98
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_213408707
Na 99/107 councils:

LAB
1,019
+169

LD
482
+92

CON
461
-432

IND
219
+88

GRN
159
+66

RA
47
+11
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 4 mei 2024 @ 07:39:34 #99
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_213411834
LAB wint, maar wel zonder liefde. https://www.theguardian.c(...)heavily-muslim-areas
Vandaag nog de burgemeestersverkiezing in Londen.
  zaterdag 4 mei 2024 @ 09:02:44 #100
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213412175
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 07:39 schreef borisz het volgende:
LAB wint, maar wel zonder liefde. https://www.theguardian.c(...)heavily-muslim-areas
Vandaag nog de burgemeestersverkiezing in Londen.
Die verkiezing in Londen zou veel spannender zijn dan verwacht. Het lijkt er, zoals The Guardian zei, op dat Labour niet iedere doelgroep even goed naar de stembus weet te trekken. Het scheelt natuurlijk dat bijna niemand CON wil stemmen, dus met het winner takes all-concept kan je dan nog steeds op heel veel plekkensweepen.
  zaterdag 4 mei 2024 @ 09:27:34 #101
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_213412358
De conservatieve kandidaat in Londen, Susan Hall, is ook een vreemde vogel.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 04-05-2024 09:46:10 ]
  zaterdag 4 mei 2024 @ 09:39:20 #102
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_213412470
quote:
Election results yet to be declared
Although most of the local election results rolled in yesterday, there are still several results to come today. Of the 107 councils up for grabs, 102 have so far declared their results in these local elections.

We can expect results from four councils today:

Epping Forest
North Tyneside
Stroud
Warrington

According to PA, it’s likely that results will be declared about 4pm. We’ll have to wait until Sunday for the final council to declare: Salford.

We’re also expecting the results of seven of the 11 mayoral races:

Liverpool City Region (12pm)
South Yorkshire (2pm)
West Midlands (3pm)
West Yorkshire (3.15pm)
Greater Manchester (4pm)
Salford (5pm)

The official London mayoral declaration time is TBC but the picture should become clear about 1.30pm.
  zaterdag 4 mei 2024 @ 13:31:49 #103
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213414918
Die burgemeesterverkiezingen leven niet echt zeg. Een opkomst van 23,7% in Liverpool :D zelfs Aleid Wolfsen tegen een andere PvdA'er in Utrecht haalden dat nog wel.
  zaterdag 4 mei 2024 @ 13:48:56 #104
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_213415147
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 13:31 schreef VoMy het volgende:
Die burgemeesterverkiezingen leven niet echt zeg. Een opkomst van 23,7% in Liverpool :D zelfs Aleid Wolfsen tegen een andere PvdA'er in Utrecht haalden dat nog wel.
Ze zijn met vakantie in Torremolinos.

zaterdag 4 mei 2024 @ 15:04:48 #105
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_213415878
Zege voor Khan (Labour) in Londen tekent zich inmiddels wel af.

In West Midlands schijnt het spannender te zijn.
  zaterdag 4 mei 2024 @ 21:59:08 #106
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_213421790
Na extra controles en een gedeeltelijke hertelling:
quote:
Labour’s Richard Parker beat Conservative Andy Street by 1,508 votes to become mayor of the West Midlands.
Op de valreep nóg een pijnlijke tik voor de Tories
pi_213422241
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 15:04 schreef Szura het volgende:
Zege voor Khan (Labour) in Londen tekent zich inmiddels wel af.

In West Midlands schijnt het spannender te zijn.
Khan wint dik, 61% voor Khan tegen 15% voor de dame van de Tories.
  zaterdag 4 mei 2024 @ 22:29:55 #108
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_213422397
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 22:21 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Khan wint dik, 61% voor Khan tegen 15% voor de dame van de Tories.
44-33% las ik
pi_213423258
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 22:29 schreef Szura het volgende:

[..]
44-33% las ik
Mijn post kwam hieruit voort:

quote:
Sadiq Khan officially wins London mayoral race
The final London mayoral constituency of Lambeth and Southwark has announced its results, which show Labour’s Sadiq Khan has held it.

Khan received 106,861 votes (43.8%) while Susan Hall received 26,347 (15.1%).

Havering and Redbridge, the second-last constituency to declare, was held by the Conservatives. Here, Susan Hall received 82,859 votes (48.1%) while Sadiq Khan received 50,780 (29.5%).

There was also a win for Khan in the City and East constituency, which was announced earlier. The results there were:

Sadiq Khan – 108,977
Susan Hall – 38,626
With all the results in, Khan officially wins the London mayoral race.

https://www.theguardian.c(...)nchester#pinned-post
Maar je hebt gelijk, Khan kreeg 44% van de stemmen

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-05-2024 23:13:33 ]
  zondag 5 mei 2024 @ 06:57:13 #110
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_213425385
Een heldere analyse van Lia van Bekhoven:
https://www.nporadio1.nl/(...)jk-likken-hun-wonden
pi_213426816
https://www.theguardian.c(...)bour-is-for-everyone

Starmer vindt het maar wat moeilijk om stemmen te winnen door de kiezer aan te spreken, maar ze claimen (“where else are you gonna go?”, “het is jullie schuld dat het VK verdeeld is, verenig je tot grotere glorie van Labour”) is geen enkel probleem. Ook de “een stem niet voor ons is een stem voor de Tories”, alhoewel mogelijk waar afhankelijk van de lokatie en dankzij de democratieverstorende effecten van FPTP, is eerder een recept voor apathie dan enthousiasme.

De afgelopen tussentijdse verkiezingen (en de verschillen tussen tussentijdse en algemene verkiezingen in het VK zijn gigantisch) suggereren wat velen al dachten: de kiezer is helemaal klaar met de Tories, maar loopt niet warm voor New New Labour. Als Sunak eindelijk verkiezingen uitschrijft gaan we zien wat daarvan overblijft, maar een artikel als bovenstaande lijkt mij persoonlijk op de winst vooruit lopen.
pi_213580148
Volgens mij zijn er partijen die niet zo blij zijn met Labour en Keir Starmer, kreeg gister deze advertentie te zien op nu.nl

En dat leidde naar de volgende pagina, die lijkt op een BBC pagina, waarschijnlijk omdat veel mensen BBC vertrouwen als bron. De werkelijke link is: https://investmentinthegb.com/products/zapatitos-b024?publisher_id=qulUSYW_xJOFAEIkRTzsUid

Ben wel benieuwd wie hier achter zit. Bedrijven, andere overheden, private personen die erg graag willen dat de Conservatives aan de macht blijven?
  vrijdag 17 mei 2024 @ 13:36:17 #113
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213592987
Medicine shortages in England ‘beyond critical’, pharmacists warn

Drug shortages in England are now at such critical levels that patients are at risk of immediate harm and even death, pharmacists have warned.

The situation is so serious that pharmacists increasingly have to issue “owings” to patients – telling someone that only part of their prescription can be dispensed and asking them to come back for the rest of it later, once the pharmacist has sourced the remainder.

Hundreds of different drugs have become hard or impossible to obtain, according to Community Pharmacy England (CPE), which published the report. Widespread and often long-lasting shortages posed “immediate risks to patient health and wellbeing” and caused distress, it said.

Er gaat iets niet helemaal goed in Engeland met de medicijnbevoorrading... Altijd een beetje lastig inschatten hoe groot dit soort problemen nou zijn in de praktijk, maar:

[*]79% of pharmacy staff said that medicine shortages were putting patient health at risk.
[*]91% of pharmacy owners had seen a “significant increase” in the problem since last year.
[*]99% of pharmacy workers found a drug was unavailable at least weekly, and 72% encountered that several times a day.

Dat is toch wel heftig.
pi_213593117
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 13:36 schreef VoMy het volgende:
Medicine shortages in England ‘beyond critical’, pharmacists warn

Drug shortages in England are now at such critical levels that patients are at risk of immediate harm and even death, pharmacists have warned.

The situation is so serious that pharmacists increasingly have to issue “owings” to patients – telling someone that only part of their prescription can be dispensed and asking them to come back for the rest of it later, once the pharmacist has sourced the remainder.

Hundreds of different drugs have become hard or impossible to obtain, according to Community Pharmacy England (CPE), which published the report. Widespread and often long-lasting shortages posed “immediate risks to patient health and wellbeing” and caused distress, it said.

Er gaat iets niet helemaal goed in Engeland met de medicijnbevoorrading... Altijd een beetje lastig inschatten hoe groot dit soort problemen nou zijn in de praktijk, maar:

[*]79% of pharmacy staff said that medicine shortages were putting patient health at risk.
[*]91% of pharmacy owners had seen a “significant increase” in the problem since last year.
[*]99% of pharmacy workers found a drug was unavailable at least weekly, and 72% encountered that several times a day.

Dat is toch wel heftig.
En, het zal je vast verbazen, Brexit speelt hier een negatieve rol in. Het is niet DE reden van de tekorten maar het speelt mee en maakt de tekorten groter.
  vrijdag 17 mei 2024 @ 14:02:27 #115
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_213593278
Probleem speelt in NL ook. Artikel maakt mij niet echt duidelijk hoeveel slechter de situatie in het VK wel/niet is.
pi_213593788
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 14:02 schreef Hyperdude het volgende:
Probleem speelt in NL ook. Artikel maakt mij niet echt duidelijk hoeveel slechter de situatie in het VK wel/niet is.
Slechter, ik heb hier recent al een aantal artikelen over gelezen en het komt er op neer dat door Brexit het VK geen terugval opties meer heeft die wij in de EU wel hebben (medicijnen betrekken uit andere EU landen bijvoorbeeld), de oorzaak is uiteraard niet Brexit.
  dinsdag 21 mei 2024 @ 07:00:19 #117
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_213633669
  woensdag 22 mei 2024 @ 17:19:13 #118
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_213649104
quote:
Rishi Sunak will this afternoon call a surprise early election for July, senior sources have told the Guardian, a contest that will see Keir Starmer try to take power for Labour after 14 years of Conservative-led government.

The prime minister is set to announce the election will be in the early summer, with speculation that it will be held on 4 July, after claiming inflation was back under control and the economy was improving.
https://www.theguardian.c(...)urprise-move-sources
  woensdag 22 mei 2024 @ 17:41:00 #119
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213649375
quote:
Bananenmonarchie Engeland met hun random verkiezingen.
pi_213649576
Ze kon niet tegen hem liegen… op dat moment…
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 mei 2024 @ 18:03:29 #121
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_213649626
Zowel bij de Tories puinhopen als de SNP in Schotland. Labour gaat winnen, maar omdat er geen andere optie is. Niet uit liefde of warmte.
pi_213649628
Omtzigt mag het doen met deze amateur. Jezus.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 mei 2024 @ 18:16:13 #123
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_213649747
Lol. Lekkere herrie op de achtergrond _O-
  Moderator / Redactie Sport woensdag 22 mei 2024 @ 18:19:48 #124
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_213649793
Koning Charles heeft Dissolution of Parliament goedgekeurd.
4 juli it is.
  woensdag 22 mei 2024 @ 18:21:37 #125
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_213649817
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2024 18:19 schreef borisz het volgende:
Koning Charles heeft Dissolution of Parliament goedgekeurd.
4 juli it is.
ik had het liever gezien op 6 juni :P
  woensdag 22 mei 2024 @ 18:28:36 #126
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213649919
Nou ik ben benieuwd

Wel altijd de leukste verkiezingen om op tv te volgen. Steeds inzoomen op een andere schouwburg of afgeragde gymzaal in een of ander stadje. En zetel voor zetel uitslagen.
  woensdag 22 mei 2024 @ 19:50:40 #127
46794 Berkery
Fat bastard
pi_213650915
Dan hebben ze daar eerder een nieuwe premier dan in Nederland.
No Dukes of Hazzard in the classroom
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 22 mei 2024 @ 20:55:48 #128
426493 crew  PippenScottie
pi_213651707
Is op 4 juli niet half het VK in Benidorm of op Ibiza?
My friends all drive horses
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 22 mei 2024 @ 20:56:11 #129
426493 crew  PippenScottie
pi_213651712
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2024 18:28 schreef Hexagon het volgende:
Nou ik ben benieuwd

Wel altijd de leukste verkiezingen om op tv te volgen. Steeds inzoomen op een andere schouwburg of afgeragde gymzaal in een of ander stadje. En zetel voor zetel uitslagen.
En Lord Buckethead _O_
My friends all drive horses
pi_213651763
quote:
1s.gif Op woensdag 22 mei 2024 20:55 schreef PippenScottie het volgende:
Is op 4 juli niet half het VK in Benidorm of op Ibiza?
Dat zullen de Conservatieven hopen, vermoedelijk. Dat alleen de bejaarden thuis zijn. Maar nee, de zomervakantie begint in het VK op 25 juli, ze hebben ook nog een Half Term die eindigt op 31 mei.
pi_213651771
quote:
7s.gif Op woensdag 22 mei 2024 19:50 schreef Berkery het volgende:
Dan hebben ze daar eerder een nieuwe premier dan in Nederland.
Dat zou best eens zo kunnen zijn en ik denk dat we al weten wie het is in tegenstelling tot Nederland.

De enige vraag zal zijn hoe groot de marge is.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 22-05-2024 21:01:24 ]
pi_213651811
Paula Vennels is heel erg blij met deze gekke ontwikkeling, want vandaag moest de voormalig directrice van de Post Office zich verantwoorden voor het Horizon schandaal, of zo als ik het noem, het Mister Bates schandaal

https://www.theguardian.c(...)quiry-she-was-misled

Moderator / Redactie Sport woensdag 22 mei 2024 @ 21:36:50 #133
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_213652316
Key election-related dates, up to state opening of new parliament on Wednesday 17 July
Here are the full election-related dates announced by No 10.
• Friday 24 May – Parliament prorogued
• Thursday 30 May – Parliament dissolved
• Thursday 4 July – General election
• Tuesday 9 July – New parliament meets for election of speaker and swearing-in of MPs
• Wednesday 17 July – State opening of parliament, with king’s speech

En een vijftal redenen om nu te callen.
twitter
  woensdag 22 mei 2024 @ 22:05:33 #134
38496 Perrin
pi_213652746
Zijn toespraak was wel memorabel.
twitter
  woensdag 22 mei 2024 @ 22:15:34 #135
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_213652873
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2024 21:00 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat zullen de Conservatieven hopen, vermoedelijk. Dat alleen de bejaarden thuis zijn. Maar nee, de zomervakantie begint in het VK op 25 juli, ze hebben ook nog een Half Term die eindigt op 31 mei.
Niet in Schotland:
quote:
While 4 July still falls squarely in the school term in England and Wales, Sunak is likely to be accused of failing to consider Scotland, where the election will be fought especially fiercely.

Many Scottish schools break up for the summer holidays a week earlier and, as many families with school-age children take off on holiday, turnout could fall significantly.
https://www.theguardian.c(...)iming-have-on-voters
are we infinite or am I alone
  Moderator / Redactie Sport donderdag 23 mei 2024 @ 08:18:01 #136
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_213654306
twitter

Er gaan er nog een hoop het schip verlaten aldus Stuwart.
pi_213654341
Qua polls hebben de Tories er wel slechter voor gestaan deze periode. In deze poll worden ze ongeveer even groot als Labour nu is: https://www.economist.com(...)al-election/forecast

Dan een periode die toch niet populaire Starmer premier laten zijn, heb je best kans dat ze daarna weer de grootste zijn. Zo gek vind ik deze zet niet, belangrijkste voor de Tories is dat er geen andere partij in de buurt van de 2e plek komt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_213654947
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 08:27 schreef Hanca het volgende:
Qua polls hebben de Tories er wel slechter voor gestaan deze periode. In deze poll worden ze ongeveer even groot als Labour nu is: https://www.economist.com(...)al-election/forecast

Dan een periode die toch niet populaire Starmer premier laten zijn, heb je best kans dat ze daarna weer de grootste zijn. Zo gek vind ik deze zet niet, belangrijkste voor de Tories is dat er geen andere partij in de buurt van de 2e plek komt.
Ik zie die poll niet stellen dat ze even groot worden, hij geeft Labour 381 vs 192 zetels, de poll van de Independent komt uit op 44% voor Labour en 21% voor de Tories. En als je dan naar beneden scrollt en naar de regionale breakdown kijkt wordt het nog veel lelijker voor de Tories.

Waar de Tories nu vooral bang voor zijn is niet zo zeer Labour, dat verlies staat wel vast maar Reform oftewel UKIP 2.0 (UKIP bestaat ook nog, btw) maar nu met extra fascisme en racisme.
pi_213654953
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 09:56 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik zie die poll niet stellen dat ze even groot worden, hij geeft Labour 381 vs 192 zetels, de poll van de Independent komt uit op 44% voor Labour en 21% voor de Tories. En als je dan naar beneden scrollt en naar de regionale breakdown kijkt wordt het nog veel lelijker voor de Tories.

Waar de Tories nu vooral bang voor zijn is niet zo zeer Labour, dat verlies staat wel vast maar Reform oftewel UKIP 2.0 (UKIP bestaat ook nog, btw) maar nu met extra fascisme en racisme.
Ik zei niet dat ze even groot worden, maar dat de Tories het formaat houden dat Labour nu heeft. Er zijn polls geweest waarin ze ongeveer half ze groot worden. Als ze de tweede partij blijven met enig formaat, kunnen ze ook zo weer terug komen. Als ze echt wegzakken naar 80-90 zetels is dat waarschijnlijk veel moeilijker.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 23 mei 2024 @ 11:42:33 #140
33189 RM-rf
1/998001
pi_213655700
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2024 09:56 schreef Tijger_m het volgende:
Ik zie die poll niet stellen dat ze even groot worden, hij geeft Labour 381 vs 192 zetels
Die Forecast is wel wat ingewikkelder, omdat ze verschillende peilingen maken en bepaalde kansen berekenen...

die 192 vs 381 is niet de forecast, maar hooguit een 'gemiddelde' van verschillende kansen.

uiteindelijk geeft die grafiek bv aan dat de conservatieven een zekere firewall hebben rond de 215 zetels, en een behoorlijke grote kans dat ze dat net wel kunnen redden , als het verder niet tegenzit.
rond de 90 zetels zijn zo goed als ondenkbaar dat ze die verliezen omdat dat puur conservatieve districten zijn...

in veel andere districten bestaan bepaalde kansen dat Labour (of soms LibDems of SNL in schotland) hen kunnen aanvallen en ze deze kunnen verliezen.
Of dat lukt hangt vaak van bepaalde ontwikkelingen af, media-berichtgeving maar ook de sentiment in specifieke demografische bevolkingsgroepen...

Sunak zal nu vermoedelijk deze versnelde en zeer vroeger verkiezingen gekozen hebben omdat hij verwacht dat de tegenstanders misschien niet zo goed dat 'momentum' tegen hem kunnen opbouwen, ik vermoed ook dat hij bang is voor een lange en heftige campagne en de emoties zal willen 'drukken'...
(in duitsland zouden ze het 'assymetrische demoralisering' noemen: https://de.wikipedia.org/wiki/Asymmetrische_Demobilisierung )

de betreffende pagina van die Forecast gaat ook nog een stukje dieper als je verderscrolled, het beschrijft ook bepaalde demografische regionen die als 'gekoppeld' kunnen zien, bv hoe de ring rond London zich qua stemmers verhoud en de rode muur in noord-engeland..

Voor de uiteoindelijke uitslag zal het essentieel worden dat Labour ook bepaalde structureel conservatief neigende districten kan veroveren, en dat kan nog steeds best lastig blijven in het engelse systeem
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_213657729
DIt is ook wel aardig:

quote:
Tory MPs didn’t expect a July general election – and now they are rightly furious

May or October were seen as obvious options, but Sunak’s party has plunged into a short campaign without a plan

https://www.theguardian.c(...)tory-mps-may-october
De opsteller van dit epistel? Een redacteur van ConservativeHome, de website van de Tory party.
  vrijdag 24 mei 2024 @ 06:43:48 #142
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
  vrijdag 24 mei 2024 @ 08:14:31 #143
38496 Perrin
pi_213663688
Wat is het toch met boeren dat ze als beroepsgroep telkens maar gratis geld eisen?

quote:
Britse boeren eisen een basisinkomen

Boeren in Groot-Brittannië hebben er genoeg van. De geplande compensatiegelden voor GLB-betalingen die Britse boeren door de Brexit kwijtraakten, zijn onvoldoende en bereiken hen niet. Zij eisen daarom nu een basisinkomen.
pi_213668733
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 08:14 schreef Perrin het volgende:
Wat is het toch met boeren dat ze als beroepsgroep telkens maar gratis geld eisen?
[..]

Sowieso, Westminster keert niet voldoende compensatiebetalingen*uit dus eisen we dat Westminster een basisinkomen gaat verschaffen. Ik zie hier geen grote slagingskans in.

* Compensatiebetalingen voor geld wat uit de CAP kwam die door Britse boeren toch al werd verguisd en als dankbaar breekijzer werd gebruikt om Britse boeren over te halen tegen hun eigen belangen te stemmen voor Brexit.
pi_213669402
twitter
pi_213669474
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 18:40 schreef ipa84 het volgende:
[ x ]
Je vraagt je af waarom ze de moeite nemen als ze over een paar weken sowieso naar huis gestuurd worden :D
  vrijdag 24 mei 2024 @ 19:19:42 #147
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_213669701
twitter
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 mei 2024 @ 20:58:43 #148
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_213671010
twitter

Hoeveel Tories gaan nog volgen?
  vrijdag 24 mei 2024 @ 21:01:22 #149
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_213671034
Mooi dat die walgelijke opportunistische man opdondert
  vrijdag 24 mei 2024 @ 21:08:55 #150
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_213671124
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 20:58 schreef borisz het volgende:
[ x ]

quote:
It puts the total number of sitting Tories saying they will not stand again at 77, beating the previous record of 72 from 1997.
https://www.theguardian.c(...)-at-general-election
  vrijdag 24 mei 2024 @ 22:10:43 #151
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213671721
Ben benieuwd.
Wil de volgende regering weer in de EU terug?
  Moderator vrijdag 24 mei 2024 @ 22:16:16 #152
236264 crew  capricia
pi_213671788
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 22:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ben benieuwd.
Te vroeg. Ik denk dat je het beter nu helemaal niet kunt benoemen. Het is te vers.
Als een compleet trauma voor de samenleving en door gezinnen heen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 24 mei 2024 @ 22:26:05 #153
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213671888
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 22:16 schreef capricia het volgende:

[..]
Te vroeg. Ik denk dat je het beter nu helemaal niet kunt benoemen. Het is te vers.
Als een compleet trauma voor de samenleving en door gezinnen heen.
Hebben ze eens wat anders dan „the war“ om eindeloos over door te gaan
  Moderator vrijdag 24 mei 2024 @ 22:27:47 #154
236264 crew  capricia
pi_213671913
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 22:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Hebben ze eens wat anders dan „the war“ om eindeloos over door te gaan
Ja.
Er moet nog heel wat water onder de brug, voordat de emoties enigszins geluwd zijn en er zakelijk naar gekeken kan worden.
Want iedereen weet dat dit voor de welvaart en sterkte van je land gewoon een dom ding is geweest.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 24 mei 2024 @ 22:30:59 #155
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213671953
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 22:27 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja.
Er moet nog heel wat water onder de brug, voordat de emoties enigszins geluwd zijn en er zakelijk naar gekeken kan worden.
Want iedereen weet dat dit voor de welvaart en sterkte van je land gewoon een dom ding is geweest.
Maf he, hoe massahysterie een heel land kan beheersen.
  Moderator vrijdag 24 mei 2024 @ 22:32:24 #156
236264 crew  capricia
pi_213671974
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 22:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Maf he, hoe massahysterie een heel land kan beheersen.
Ja. En eng ook. :{
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 24 mei 2024 @ 22:40:26 #157
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213672074
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 22:32 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. En eng ook. :{
Richard Dawkins zijn Meme theorie geeft daar interessante inzichten in. Hoe een set informatie zichzelf kan vermenigvuldigen door controle over te nemen van de drager, massahysterie, complottheorieën, computervirussen of biologische virussen werken volgens hetzelfde principe.
  vrijdag 24 mei 2024 @ 22:42:02 #158
38496 Perrin
pi_213672099
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 22:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Richard Dawkins zijn Meme theorie geeft daar interessante inzichten in. Hoe een set informatie zichzelf kan vermenigvuldigen door controle over te nemen van de drager, massahysterie, complottheorieën, computervirussen of biologische virussen werken volgens hetzelfde principe.
En hoe weinig mensen maar beseffen hoe ontvankelijk ze daarvoor zijn.
  vrijdag 24 mei 2024 @ 22:45:46 #159
38496 Perrin
pi_213672139
Vrij spectaculaire implosie van de Tories wel.
  vrijdag 24 mei 2024 @ 22:56:35 #160
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213672253
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 20:58 schreef borisz het volgende:
[ x ]

Opgetieft staat netjes.
pi_213672808
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 22:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ben benieuwd.
Willen? Heel goed mogelijk. Kunnen? Not a chance.

Dat loopt alleen al vast op de interne tegenstellingen in het VK, de noodzaak voor een nieuw referendum wat weer wonden gaat openrijten en de realistatie dat de oude stand van zaken nooit meer terug komt.

Alle opt-outs, en ze hadden er aardig wat, zijn nu van tafel en gaan ze niet meer krijgen. Dus moeten ze aan Schengen, de Euro en alle andere zaken die ze voorheen niet hoefden te doen.

[ Bericht 28% gewijzigd door #ANONIEM op 25-05-2024 00:36:12 ]
  zaterdag 25 mei 2024 @ 06:26:52 #162
38496 Perrin
pi_213673563
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 00:33 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat loopt alleen al vast op de interne tegenstellingen in het VK, de noodzaak voor een nieuw referendum wat weer wonden gaat openrijten en de realistatie dat de oude stand van zaken nooit meer terug komt.

Alle opt-outs, en ze hadden er aardig wat, zijn nu van tafel en gaan ze niet meer krijgen. Dus moeten ze aan Schengen, de Euro en alle andere zaken die ze voorheen niet hoefden te doen.
Ja zo'n toekomst komt er misschien wel maar niet op korte termijn.
pi_213673870
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 06:26 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ja zo'n toekomst komt er misschien wel maar niet op korte termijn.
In zie ze op redelijke termijn wel meer naar het Zwitserse of Noorse model toebewegen. Dus wel lid van de interne markt, meedoen en -betalen aan Erasmus en Interreg maar geen invloed op de keuzes.
pi_213674817
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 08:10 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
In zie ze op redelijke termijn wel meer naar het Zwitserse of Noorse model toebewegen. Dus wel lid van de interne markt, meedoen en -betalen aan Erasmus en Interreg maar geen invloed op de keuzes.
Zitten veelal dezelfde problemen aan die ik al noemde.
  zaterdag 25 mei 2024 @ 10:30:41 #165
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213675057
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 08:10 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Wel de lasten, niet de lusten?
Als UK wil exporteren naar de EU moeten ze sowieso aan de eisen en wetten voldoen van de EU maar hebben er niets over in de melk te brokkelen.
pi_213675225
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 10:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wel de lasten, niet de lusten?
Als UK wil exporteren naar de EU moeten ze sowieso aan de eisen en wetten voldoen van de EU maar hebben er niets over in de melk te brokkelen.
Eerder beperkte lusten, wel volledige lasten. De Noren noemen dit model ook wel de fax-democratie. Ze hebben zich vastgelegd om bijna alle Brusselse dictaten in nationale wetgeving om te zetten, hebben daar inhoudelijk formeel geen invloed op en betalen wel flink mee.
  zaterdag 25 mei 2024 @ 11:17:40 #167
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213685746
quote:
Helaas, hij is er weer:
quote:

Sunak promises to bring back national service for 18-year-olds

Rishi Sunak announced last night that a future Conservative government would bring back mandatory national service last night, as he attempted to reignite his election campaign after an error-strewn start.

Under the plan, which appeared to be his latest attempt to reduce Tory losses by winning over voters drifting to Reform UK, the prime minister said that every 18-year-old would have to spend time in a competitive, full-time military commission or spend one weekend a month volunteering in “civil resilience”.

https://www.theguardian.c(...)ice-for-18-year-olds
Als je despair opzoekt in de Oxford Dictionary dan staat er een foto van Sunak.
  zondag 26 mei 2024 @ 01:30:01 #169
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_213685951
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 00:57 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Helaas, hij is er weer:
[..]
twitter
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 26 mei 2024 @ 01:35:53 #170
408813 crew  trein2000
pi_213685981
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2024 00:33 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Nou ja dat dus, en dat is dan nog aangenomen dat de EU op een nieuwe dwarsligger zit te wachten.

Die brexit is echt blunder van epische proporties.
zie email 27 oktober
  zondag 26 mei 2024 @ 10:45:09 #171
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213688366
quote:
Je zou toch zeggen dat een partij met een bestuurstraditie als de Tories wel een plan heeft als ze verkiezingen uitroepen.
pi_213688412
quote:
10s.gif Op zondag 26 mei 2024 01:30 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
[ x ]
Ik stelde eergisteren al op een Amerikaans forum dat de satire makers in het VK vermoedelijk gaan staken omdat de werkelijkheid satire ingehaald heeft ;)
pi_213688416
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 10:45 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Je zou toch zeggen dat een partij met een bestuurstraditie als de Tories wel een plan heeft als ze verkiezingen uitroepen.
Een plan? Hmmm...daar denken ze nog even over na. Voor 191 zetels hebben de Tories nog geen kandidaat.
  zondag 26 mei 2024 @ 10:55:42 #174
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213688427
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 10:54 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Een plan? Hmmm...daar denken ze nog even over na. Voor 191 zetels hebben de Tories nog geen kandidaat.
Ja ook zoiets.

Zelfs als de verkiezingen op de uiterste datum waren geweest, was dat al hopeloos amateuristisch.
pi_213689181
quote:

[..]
Helaas, hij is er weer:
[..]
Rishi "Jim Hacker" Sunak
pi_213689822
Dit soort dingen vind ik ook verbazingwekkend. Dan laat je een onafhankelijke adviseur een rapport opstellen over protesten, en dan laat je dat doen door iemand die lobby-werk doet voor wapenproducenten en olie-maatschapijen. Niet erg subtiel om een antwoord te krijgen wat je wilt horen.
Het advies: Verdere restricties op rechten op protesten, bufferzones rond kantoren van wapenproducenten en oliebedrijven waar niet geprotesteerd mag worden.
Er wordt ook nog een andere onafhankelijk review aangehaald, van het prevent programme. Dat zou zijn alsof je Mona Keizer of Raisa Blommestijn een onafhankelijke review zou laten doen over de dreiging van Islam in Nederland. Ik zie het de PVV nog wel doen, maar gelukkig wordt zoiets in Nederland dan in toom gehouden door de andere regeringspartijen.

https://www.theguardian.com/commentisfree/article/2024/may/22/extremists-injustices-rights-protest-society
pi_213691260
quote:
10s.gif Op zondag 26 mei 2024 12:27 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Rishi "Jim Hacker" Sunak
Jim Hacker won zijn verkiezingen ;)
pi_213698330
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 15:24 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Jim Hacker won zijn verkiezingen ;)
In de eerste episode werd vermeld dat hij zijn majority had vergroot, dus in ieder geval twee verkiezingen.

Als je de (uiteindelijk) unanieme coronatie in Party Games niet telt als een echte verkiezing, dan houdt het daar ook op.
  maandag 27 mei 2024 @ 10:02:16 #179
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_213700077
quote:
Waarom doet Oostenrijk het zo slecht?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_213700159
quote:
10s.gif Op zondag 26 mei 2024 12:27 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Rishi "Jim Hacker" Sunak
ik zit nog regelmatig met plezier afleveringen van Yes Minister terug te kijken, eigenlijk vooral vanwege Nigel Hawthorne als Sir Humphrey
  maandag 27 mei 2024 @ 11:05:35 #181
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213700521
quote:

[..]
Helaas, hij is er weer:
[..]
Ik snap eigenlijk niet wat hij hiermee denkt te bereiken. Jongeren jaag je vooral tegen je in het harnas zo. En degenen die er enthousiast van worden zijn oude conservatieve mannetjes die toch al op de Tories stemmen.
pi_213701218
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 11:05 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik snap eigenlijk niet wat hij hiermee denkt te bereiken. Jongeren jaag je vooral tegen je in het harnas zo. En degenen die er enthousiast van worden zijn oude conservatieve mannetjes die toch al op de Tories stemmen.
Cleverly gaf aan dat er geen straf zou zijn voor niet deelnemen aan de verplichte dienstplicht. Trevelyan gaf daarna aan dat ze onderzoeken of ze de ouders van dienstplichtontduikers kunnen beboeten.

Ik denk dat ze meer dan alleen de jongeren tegen zich in het harnas willen jagen.

In geheel ander nieuws, de president van de Birmingham Young Conservatives is overgelopen naar de LibDems :’).
pi_213701734
quote:

[..]
Ook het plan Hunt om inkomsten-belasting te verlagen voor degenen die tussen de 100k en 125k verdienen omdat 'die relatief meer betalen dan mensen die nog meer verdienen', lijkt niet echt een tactiek wat veel mensen zal overtuigen lijkt me.

https://www.bbc.co.uk/news/articles/cevvxwq9ypko
pi_213701756
quote:

[..]
Simpel, het is gericht op de rechtse onderbuik stemmers die voorheen naar UKIP gingen en nu naar Reform.

Het is compleet inhoudsloos, natuurlijk, de Britse MoD kan een dergelijk plan helemaal niet aan en het leger wil het totaal niet.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 27-05-2024 14:08:30 ]
  dinsdag 28 mei 2024 @ 08:20:33 #185
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_213708783
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 10:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Waarom doet Oostenrijk het zo slecht?
Dat weet ik niet. Afname wintersporttoerisme door de opwarming?
  Moderator / Redactie Sport woensdag 29 mei 2024 @ 09:59:00 #186
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_213720537
De Poll en spelen met de voorspelling. https://ig.ft.com/uk-gene(...)nstituency=E14001172
pi_213720884
Diane Abbott mag een verplichte cursus antisemitisme (of anti-antisemitisme) volgen en mag volgende verkiezingen niet meer mee doen van New New Labour. Goed zo Kier, weer een Corbyn-supporter er uit.
  woensdag 29 mei 2024 @ 12:21:11 #188
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213721587
Jess Phillips has demanded that Liz Truss be removed as a Conservative candidate after it emerged that the former prime minister will appear on a podcast co-run by a hard right YouTuber who was investigated by police for speculating about whether or not he would rape the Labour MP.

Phillips has written to Rishi Sunak to seek action over Truss’s billed appearance on The Lotus Eaters, a podcast set up by Carl Benjamin, who has expressed misogynist views, and formerly ran an organisation with Tommy Robinson, the far right anti-Muslim activist.

In 2019, when Benjamin stood for the European parliament for Ukip, police investigated comments he made in a YouTube video in which he discussed “whether I would or wouldn’t rape Jess Phillips”.

The Labour MP said that after the comments emerged she had been verbally challenged by a man defending Benjamin as she left parliament.

In her letter to Sunak, published on social media, Phillips said Benjamin had expressed “despicable views about violence against women”.

Liz Truss :')
De Tories :')
UKIP :')
Talentloze mannen met podcasts :')
pi_213721867
Ik snap dat Jess Phillips gepikeerd is (zachtgezegd) maar ze heeft van Sunak in zijn rol als leider van de Tories natuurlijk niets te demanden. Proberen op zijn gevoel voor redelijkheid, schaamte of rechtvaardigheid in te spelen is wellicht ook optimistisch.

Het is natuurlijk geen goede PR voor de Tories, maar ook dat lijkt zelden hun meest primaire doel te zijn.
pi_213738461
twitter

Ik zie dit Rob Jetten niet zo snel doen samen met Sven Kockelmann bijvoorbeeld.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 1 juni 2024 @ 23:26:38 #191
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_213760521
twitter
pi_213760820
En de gifbeker is nog (lang?) niet leeg:

quote:
Sunak suffers poll blow as levelling-up cash-for-votes row erupts

New poll gives Labour its biggest lead since Liz Truss meltdown as ‘Tory towns’ gain most from new funds

The Tory general election campaign hit more trouble on Saturday as Rishi Sunak faced accusations of using levelling up funds to win votes and Labour opened its biggest poll lead since the disastrous premiership of Liz Truss.

As Sunak tried to fire up his ­party’s campaign before the first crucial TV debate with Keir Starmer on Tuesday, it emerged that more than half of the 30 towns each promised £20m of regeneration funding on Saturday were in constituencies won by Tory MPs at the last election.

Some 17 of the £20m pots went to towns in areas won by the Conservatives in 2019, although two of those were no longer held by Conservative MPs when the general election was called.

Just eight awards were made to towns in Labour seats, although many of the party’s strongholds tend to be in more deprived areas in need of levelling up money.

https://www.theguardian.c(...)otes-row-labour-lead
  zondag 2 juni 2024 @ 07:35:40 #193
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213762077
Wat zijn levelling up funds?
pi_213763387
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2024 07:35 schreef Hexagon het volgende:
Wat zijn levelling up funds?
Dat was toch de compensatiepot voor de subsidies voor ondergeinvesteerde gebieden die eerst van de EU kwam? De EU gaf het uiteraard aan plaatsen die geselecteerd waren op behoefte in plaats van “hoe makkelijk kan een Tory donor dit afromen”, maar dat is vast geen overweging geweest.
pi_213774147
Nu is Truss al tijden van het padje af, maar dit verraste me toch nog.

Liz Truss claims Tony Blair was UKs worst prime minister
pi_213775769
quote:
6s.gif Op maandag 3 juni 2024 10:46 schreef Litpho het volgende:
Nu is Truss al tijden van het padje af, maar dit verraste me toch nog.

Liz Truss claims Tony Blair was UKs worst prime minister
quote:
“[Tony Blair] created things like the Equality Act, the Human Rights Act and the Climate Change Act.”
In het artikel wordt het weergegeven als een directe quote van haar, geeft wel een beetje aan waar zij eigenlijk voor staat.
  maandag 3 juni 2024 @ 14:33:13 #197
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213776470
Liz Truss moet heel erg haar bek houden over andere premiers.
pi_213776911
Truss is voor buitenstaanders heeft simpel te verklaren met één zin uit een rant van Jonathan Pie:

quote:
She swoops in, kills the queen, crashes the markets and f*cks off again
pi_213777086
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2024 13:14 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
[..]
In het artikel wordt het weergegeven als een directe quote van haar, geeft wel een beetje aan waar zij eigenlijk voor staat.
Beetje jammer dat de Equality Act en de Climate Change Act waar ze aan refereert ook nog eens door Gordon Brown zijn doorgevoerd :').
pi_213777374
quote:
6s.gif Op maandag 3 juni 2024 15:55 schreef Litpho het volgende:

[..]
Beetje jammer dat de Equality Act en de Climate Change Act waar ze aan refereert ook nog eens door Gordon Brown zijn doorgevoerd :').
Maar als premier ga je toch niks aan equality en human rights doen, wat voor een pannekoek van een premier ben je dan!

Maar misschien nog erger:
A: Ze is schijnbaar niet op de hoogte van recente geschiedenis waar ze deel van uit maakte
B: Je kunt alleen zulke dingen verzinnen als je maandenlang op je zolderkamer alleen maar met jezelf in discussie bent, OF wanneer je je omringt met mensen die achter dergelijke ideeen staan.

Gezien waar ze eerder interviews gaf, lijkt het me het laatste, wat nogal zorgwekkend is imo, want dan is ze dus niet de enige met dergelijke ideeen.

[ Bericht 24% gewijzigd door George_of_the_Jungle op 03-06-2024 16:42:26 ]
pi_213777393
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2024 16:35 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Maar als premier ga je toch niks aan equality en human rights doen, wat voor een pannekoek van een premier ben je dan!
De naamgever van Brown’s Bottom neemt ongetwijfeld aanstoot aan de term pannekoek.
  maandag 3 juni 2024 @ 19:56:32 #202
465903 Hamlapjes
Niet voor op de BBQ
pi_213779370
Het wordt alleen maar leuker, kijken wie de grootste shitshow kan maken op rechts!
twitter
pi_213779437
vreemd, Nigel is dus niet meer zon fan van Donald T
  maandag 3 juni 2024 @ 20:01:47 #204
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213779460
quote:
10s.gif Op maandag 3 juni 2024 19:56 schreef Hamlapjes het volgende:
Het wordt alleen maar leuker, kijken wie de grootste shitshow kan maken op rechts!
[ x ]
De Tories hebben een groot probleem.
  maandag 3 juni 2024 @ 23:22:03 #205
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213781809
Het wordt eens tijd dat ze in alle wc's in het Europees parlement WC-potten installeren met het gezicht van Nigel Farage erin geprint. Gewoon omdat het kan.
pi_213782011
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2024 23:22 schreef Hexagon het volgende:
Het wordt eens tijd dat ze in alle wc's in het Europees parlement WC-potten installeren met het gezicht van Nigel Farage erin geprint. Gewoon omdat het kan.
Nee, joh, laat dat soort kinderlijk gedoe maar lekker aan het VK over.
pi_213789476
twitter

Dacht eerst dat het een oude foto was. Maar blijkt dus vandaag gebeurt te zijn. Deze user achter dit account is blijkbaar ook geen fan van hem.
pi_213789674
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2024 19:19 schreef ipa84 het volgende:
[ x ]
Dacht eerst dat het een oude foto was. Maar blijkt dus vandaag gebeurt te zijn. Deze user achter dit account is blijkbaar ook geen fan van hem.
Ja, gebeurde in Clacton vandaag.

Geen fan van dit soort gedrag, overigens, hoe verwerpelijk Farage ook is, je blijft van politici af. Het was nu relatief onschuldig, een milkshake, maar het is wel fout natuurlijk.
pi_213792475
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2024 19:32 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ja, gebeurde in Clacton vandaag.

Geen fan van dit soort gedrag, overigens, hoe verwerpelijk Farage ook is, je blijft van politici af. Het was nu relatief onschuldig, een milkshake, maar het is wel fout natuurlijk.
Ik ben ook geen fan van dit soort dingen hoor. Maar dacht dat hij ook tijdens de brexit campagne wat gevangen had. Daarom dacht ik eerst dat het een oude foto was.
pi_213792498
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 00:35 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Ik ben ook geen fan van dit soort dingen hoor. Maar dacht dat hij ook tijdens de brexit campagne wat gevangen had. Daarom dacht ik eerst dat het een oude foto was.
Staat mij ook iets van bij, ja maar google laat mij momenteel in de steek om het terug te vinden.
pi_213794126
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 00:35 schreef ipa84 het volgende:

[..]
We hadden allebei gelijk :)

quote:
It is not the first time he has had a milkshake thrown at him while out campaigning. In 2019, when he was campaigning as the leader of the Brexit party, Farage had a Five Guys banana and salted caramel milkshake thrown at him during a walkabout in Newcastle.
  woensdag 5 juni 2024 @ 09:45:09 #212
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213794230
Nu er voor het eerst in een eeuwigheid weer eens verkiezingen zijn in Engeland besef ik weer hoezeer ik te doen heb met de Britten en hun achterlijke versie van "democratie" waarin het grootste deel van de stemmen niet wordt vertegenwoordigd en je verder hoofdzakelijk kunt kiezen uit sfeersponzen als Rishi Sunak en Keir Starmer.

Ik vraag me serieus af of ik überhaupt zou stemmen als ik in het VK zou wonen. FPTP-armoe. De enige open verkiezing die ze hadden - die van het Europees Parlement - zijn ze ook nog eens kwijtgeraakt. Stumperds.
pi_213794502
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 09:45 schreef VoMy het volgende:
Nu er voor het eerst in een eeuwigheid weer eens verkiezingen zijn in Engeland besef ik weer hoezeer ik te doen heb met de Britten en hun achterlijke versie van "democratie" waarin het grootste deel van de stemmen niet wordt vertegenwoordigd en je verder hoofdzakelijk kunt kiezen uit sfeersponzen als Rishi Sunak en Keir Starmer.

Ik vraag me serieus af of ik überhaupt zou stemmen als ik in het VK zou wonen. FPTP-armoe. De enige open verkiezing die ze hadden - die van het Europees Parlement - zijn ze ook nog eens kwijtgeraakt. Stumperds.
Het is geen volwaardige democratie naar mijn mening. Een systeem waarin je een enorme absolute meerderheid van meer dan 100 zetels kan krijgen met net 40% van de stemmen is geen democratie.

Ik snap donders goed dat de 2 grote partijen absoluut geen zin hebben om dat systeem grondig te herzien omdat ze dan niet meer de dienst uitmaken zoals nu maar dat maakt het geen goed of democratisch systeem.
pi_213795000
quote:
ja en waar ze van premier kunnen wisselen zonder dat er verkiezingen zijn het is ook niet voor niets dat zoveel britten zich totaal niet gehoord voelen door de politek.
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
  woensdag 5 juni 2024 @ 11:21:23 #215
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213795338
Tel daarbij op dat alleen de mensen in dat kiesdistrict op de premier kunnen stemmen.
  woensdag 5 juni 2024 @ 14:38:20 #216
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_213797352
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 09:38 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
We hadden allebei gelijk :)
[..]

Als ik me niet vergis stopten enkele vestigingen van Five Guys toen tijdelijk met de verkoop van milkshakes. Waarop een concurrerende restaurantketen reageerde met de boodschap "bij ons wel milkshakes beschikbaar" :D
pi_213797682
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 11:21 schreef Hexagon het volgende:
Tel daarbij op dat alleen de mensen in dat kiesdistrict op de premier kunnen stemmen.
ja en ook maar 1 district die op "Count Binface" of "Lord Buckethead" kunnen stemmen.

https://www.loonyparty.com/
- Rudyard Kipling
pi_213798381
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 09:45 schreef VoMy het volgende:Ik vraag me serieus af of ik überhaupt zou stemmen als ik in het VK zou wonen. FPTP-armoe. De enige open verkiezing die ze hadden - die van het Europees Parlement - zijn ze ook nog eens kwijtgeraakt. Stumperds.
Tot 2022 waren oa. burgemeesterverkiezingen Supplementary Vote ipv FPTP maar dat is vakkundig de nek omgedraaid. Je wil niet dat mensen op ideeën komen tenslotte.

Wat betreft Farage, ik had geen medelijden tot ik er achter kwam dat het een bananenmilkshake was. Toen had ik medelijden met zijn kleren.
pi_213799444
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 11:21 schreef Hexagon het volgende:
Dat is buiten Nederland eigenlijk vrij gebruikelijk. Ook in Duitsland of België waren de huidige regeringsleiders ook enkel in hun eigen kiesdistrict (wat wel veel groter is) verkiesbaar.
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 10:47 schreef DestroyerPiet het volgende:

[..]
ja en waar ze van premier kunnen wisselen zonder dat er verkiezingen zijn het is ook niet voor niets dat zoveel britten zich totaal niet gehoord voelen door de politek.
Snap je bezwaar maar een systeem waarbij de volksvertegenwoordiging een vaste termijn heeft is vanuit stabiliteit wel iets voor te zeggen. Diverse Scandinavische landen hebben dit ook.
pi_213799669
quote:
2s.gif Op woensdag 5 juni 2024 17:51 schreef KareldeStoute het volgende:
Snap je bezwaar maar een systeem waarbij de volksvertegenwoordiging een vaste termijn heeft is vanuit stabiliteit wel iets voor te zeggen.
In theorie, ja. Maar dat vereist vermoedelijk wel een grondwet die voorkomt dat een ongekozen PM diezelfde volksvertegenwoordiging buitenspel zet wanneer het hem uitkomt.
pi_213806771
quote:
Snap je bezwaar maar een systeem waarbij de volksvertegenwoordiging een vaste termijn heeft is vanuit stabiliteit wel iets voor te zeggen. Diverse Scandinavische landen hebben dit ook.
"stabiel" is nou niet een woord wat ik zou willen gebruiken om de afgelopen periode in de britse politiek te beschrijven. ;)
- Rudyard Kipling
pi_213806816
quote:

[..]
Dat is buiten Nederland eigenlijk vrij gebruikelijk. Ook in Duitsland of België waren de huidige regeringsleiders ook enkel in hun eigen kiesdistrict (wat wel veel groter is) verkiesbaar.
[..]
Ik vind een voorkeur hebben voor een bepaalde vorm van democratie wel prima (ONZE is de beste natuurlijk!), maar om andere vormen dan ondemocratisch te noemen...
pi_213808424
quote:
7s.gif Op donderdag 6 juni 2024 08:50 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]
Ik vind een voorkeur hebben voor een bepaalde vorm van democratie wel prima (ONZE is de beste natuurlijk!), maar om andere vormen dan ondemocratisch te noemen...
Een vorm waarbij je met minder dan 40% van de stemmen een absolute meerderheid kan hebben is niet echt democratisch, volgens mij. Mag je het mee oneens zijn maar het ik zie geen goed argument voor zo'n systeem.
  donderdag 6 juni 2024 @ 11:21:08 #224
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213808453
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2024 11:19 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Een vorm waarbij je met minder dan 40% van de stemmen een absolute meerderheid kan hebben is niet echt democratisch, volgens mij. Mag je het mee oneens zijn maar het ik zie geen goed argument voor zo'n systeem.
Niet alleen dat, de meeste mensen worden gewoon niet vertegenwoordigd. Je stem is alleen geldig binnen je district en dus alleen als je stemt op de kandidaat met de meeste stemmen, wordt je stem gehoord in het Lagerhuis.
pi_213809139
quote:

Niet veel anders dan in de VS, daar stem je uberhaupt nooit rechtstreeks op de presidentskandidaat, tellen de stemmen van inwoners van sommige staten zwaarder, kun je niet stemmen in verschillende staten als je een strafblad of uitstaande kosten van rechtszaken hebt (terwijl stemrecht een mensenrecht is), en is het vaak lastig om je te registreren om te mogen stemmen (je moet bijv een postadres hebben, maar veel indigenous mensen die op reservaten wonen hebben dat niet).
pi_213809199
quote:
7s.gif Op donderdag 6 juni 2024 08:50 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]
Een winner-takes-all systeem zoals in de VS of VK is verre van ideaal, omdat het in feite tot een 2-partijen stelsels leidt, en daarmee polarisatie in de hand werkt.
Maar in de huidige samenleving, waar iedereen gehoord wilt worden, zie je dat in meer-partijen stelsels als in Nederland, dat er een dergelijke verdeeldheid optreedt, dat het steeds lastiger wordt om een regering te vormen. Niet alleen Nederland heeft daar last van, je ziet het ook bijv bij de laatste verkiezingen in Portugal. En dat tegen een achtergrond waarbij steeds meer macht verschuift naar de EU, terwijl de meeste mensen nauwelijks enige kennis van of band hebben met de mensen waar op gestemd kan worden in Brussel, maakt het ook een systeem met steeds meer tekortkomingen imo.
  donderdag 6 juni 2024 @ 12:27:28 #227
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213809227
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2024 12:20 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Niet veel anders dan in de VS, daar stem je uberhaupt nooit rechtstreeks op de presidentskandidaat, tellen de stemmen van inwoners van sommige staten zwaarder, kun je niet stemmen in verschillende staten als je een strafblad of uitstaande kosten van rechtszaken hebt (terwijl stemrecht een mensenrecht is), en is het vaak lastig om je te registreren om te mogen stemmen (je moet bijv een postadres hebben, maar veel indigenous mensen die op reservaten wonen hebben dat niet).
Maar in de VS heb je bijvoorbeeld bij de Senaatsverkiezingen nog de 50%-regel met zonodig tweede rondes en binnen de partijen heb je primaries om te bepalen wie de kandidaat van je district wordt. Naast de nadelen die er verder daar nog bovenop komen zijn dat wel variaties die je beduidend meer invloed geven lijkt me.
pi_213809962
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2024 12:27 schreef VoMy het volgende:

[..]
Maar in de VS heb je bijvoorbeeld bij de Senaatsverkiezingen nog de 50%-regel met zonodig tweede rondes en binnen de partijen heb je primaries om te bepalen wie de kandidaat van je district wordt. Naast de nadelen die er verder daar nog bovenop komen zijn dat wel variaties die je beduidend meer invloed geven lijkt me.
Bij de primaries heb je ook super-delegates, wiens stemmen zwaarder tellen. Voor de verkiezingen van 2016 had Sanders meer stemmen in de primaries dan Clinton, maar de super-delegates stemden vooral voor Hillary, waardoor zij de kandidaat werd.
  donderdag 6 juni 2024 @ 15:03:07 #229
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213810876
Het systeem in de VS is ook niet ideaal. Maar doordat er twee parlementen zijn, met een vaste zittingstermijn en dat er een scheiding van een uitvoerende en controlerende macht is bij het stemmen, maakt dat het nog wel iets beter in elkaar zit.

Als je dan een districtenstelsel wilt zou het Franse systeem nog het beste zijn. Een directe stem voor de uitvoerende macht (de president). En een tweerondensysteem waardoor de zetelhouder altijd met meerderheid van stemmen is gekozen.
pi_213813249
Sunak ligt, alweer, onder vuur omdat hij voortijdig de herdenking van D-Day in Normandie verlaten heeft, dat valt blijkbaar slecht bij het Britse publiek.

En op een ludiekere noot, onder het motto "Taking back control!":

quote:
British paratroopers landing in France for D-day event told to show passports

Eyebrows were raised at the Ministry of Defence when French immigration and customs insisted on checking the paperwork of 400 British paratroopers immediately after they dropped into fields near Saneville, Normandy on Wednesday.

Some felt the French were trying to make a point in response to the UK’s decision to leave the EU and, while immigration checks for British troops on exercise abroad are routine, doing so at a public commemoration is deemed exceptional.

https://www.theguardian.c(...)ld-to-show-passports
8-)

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 06-06-2024 19:18:09 ]
  donderdag 6 juni 2024 @ 19:21:51 #231
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_213813292
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2024 19:17 schreef Tijger_m het volgende:
Sunak ligt, alweer, onder vuur omdat hij voortijdig de herdenking van D-Day in Normandie verlaten heeft, dat valt blijkbaar slecht bij het Britse publiek.

[..]
8-)
Sterker nog: hij was er helemaal niet bij het hoofdevenement, wel bij een kleinere Frans-Britse herdenking. Wie wel bij het hoofdprogramma was? Keir Starmer.
pi_213813346
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2024 19:21 schreef Szura het volgende:

[..]
Sterker nog: hij was er helemaal niet bij het hoofdevenement, wel bij een kleinere Frans-Britse herdenking. Wie wel bij het hoofdprogramma was? Keir Starmer.
Starmer kan alvast oefenen als PM, aardig van Sunak dat hij alvast aan de kant gaat :D

Inmiddels is Reform de Tories tot op 2% genaderd volgens sommige polls _O-
pi_213813358
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2024 19:17 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
8-)
twitter

Ziet er best komisch uit.
  vrijdag 7 juni 2024 @ 11:26:33 #234
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_213821427
twitter

After the conclusion of the British event in Normandy, I returned back to the UK. On reflection, it was a mistake not to stay in France longer - and I apologise.
pi_213822620
quote:
10s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 11:26 schreef Szura het volgende:
[ x ]

After the conclusion of the British event in Normandy, I returned back to the UK. On reflection, it was a mistake not to stay in France longer - and I apologise.
Ja, en dan komt het, hij was niet aanwezig, Starmer wel, omdat hij een TV interview had met ITV wat door No 10 meer dan een week daarvoor afgesproken was en de Franse regering was een week van te voren ingelicht dat Sunak niet aanwezig zou zijn.

Sorry not sorry lijkt meer van toepassing want dit was niet per ongeluk of door omstandigheden maar gewoon geplanned.
pi_213822855
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 13:20 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ja, en dan komt het, hij was niet aanwezig, Starmer wel, omdat hij een TV interview had met ITV wat door No 10 meer dan een week daarvoor afgesproken was en de Franse regering was een week van te voren ingelicht dat Sunak niet aanwezig zou zijn.

Sorry not sorry lijkt meer van toepassing want dit was niet per ongeluk of door omstandigheden maar gewoon geplanned.
En dat interview wordt pas ergens volgende week uitgezonden, dus er waren vast nog wel andere tijden dat het opgenomen had kunnen worden.
pi_213823004
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 13:46 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
En dat interview wordt pas ergens volgende week uitgezonden, dus er waren vast nog wel andere tijden dat het opgenomen had kunnen worden.
Het nieuwe excuus, want een was niet genoeg, is dat de agenda al weken geleden afgesproken was. Wat dan gelijk het probleem oplevert dat Sunak nooit van plan was om aanwezig te zijn terwijl alle andere wereldleiders er wel waren om de veteranen te eren die daar gevochten hebben.

Hoe dat de zaak beter maakt ontgaat mij totaal en zelfs de rechtse en 100% Tory steunende kranten in het VK branden hem nu helemaal af.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2024 14:04:45 ]
pi_213876135
twitter
pi_213876248
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 23:28 schreef ipa84 het volgende:
[ x ]
Klopt wel aardig, ja, ze worden rechts ingehaald door Reform en in het midden door de LibDem's.

Dit gaat echt een drama worden, de enige vraag is nog hoe erg het gaat worden voor de Tories en of dit het einde gaat zijn vooral na de oproepen vanuit de rechterkant van de Tories om samen te gaan met Reform.
pi_213876315
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 23:56 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Klopt wel aardig, ja, ze worden rechts ingehaald door Reform en in het midden door de LibDem's.

Dit gaat echt een drama worden, de enige vraag is nog hoe erg het gaat worden voor de Tories en of dit het einde gaat zijn vooral na de oproepen vanuit de rechterkant van de Tories om samen te gaan met Reform.
Dat het een drama wordt is zeker. Maar ben wel benieuwt. Weet nog met de gemeenteraadsverkiezingen toen ik even naar de BBC zat te kijken dat de Tories vooral last had van Reform omdat die stemmen wegtrokken waardoor Labour de meerderheid kreeg in bepaalde districten. Dat dat weer gaat gebeuren lijkt me logische. Maar ik vraag me af of Reform in de toekomst wel genoeg stemmen kan trekken om ooit een solide base te krijgen in het house. Je ziet aan peilingen dat steeds meer Britten toch wel spijt hebben van de Brexit en dat de leugens niet bepaald zijn uitgekomen. Zeker omdat steeds meer beleid actief aan het worden is wat voort vloeit uit de Brexit zoals meer controle op goederen, tarieven, visa problematiek enzovoort.
pi_213876329
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2024 00:23 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Dat het een drama wordt is zeker. Maar ben wel benieuwt. Weet nog met de gemeenteraadsverkiezingen toen ik even naar de BBC zat te kijken dat de Tories vooral last had van Reform omdat die stemmen wegtrokken waardoor Labour de meerderheid kreeg in bepaalde districten. Dat dat weer gaat gebeuren lijkt me logische. Maar ik vraag me af of Reform in de toekomst wel genoeg stemmen kan trekken om ooit een solide base te krijgen in het house. Je ziet aan peilingen dat steeds meer Britten toch wel spijt hebben van de Brexit en dat de leugens niet bepaald zijn uitgekomen. Zeker omdat steeds meer beleid actief aan het worden is wat voort vloeit uit de Brexit zoals meer controle op goederen, tarieven, visa problematiek enzovoort.
Ja, toen Reform begon was er nog veel speculatie dat ze ook stemmen bij Labour weg zouden halen maar dat is nu toch wel onzin gebleken.

Brexit word angstvallig vermeden als onderwerp, overigens, de enige die het durven noemen zijn de LibDems. Zowel Labour als Tory maar ook Reform houd zijn mond stijf dicht over Brexit.

Ook interessant, de "small boats" problematiek die maandenlang de voorpagina's van de tabloids beheersten is nergens te bekennen nu het om de knikkers gaat.
pi_213876458
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 23:28 schreef ipa84 het volgende:
[ x ]
Haha hoe krijgt hij dat toch telkens voor elkaar?
pi_213877116
Er zitten wel echt gigantische verschillen in de polls.

Hier blijven de Tories op 187, gaat Labour naar 387 en komt de rest niet boven de 24 uit. Reform zelfs 0 zetels: https://www.economist.com(...)al-election/forecast
Dan is er weinig ergs aan de hand voor de Tories. Ja, ze verliezen dik, maar blijven riant de tweede partij en zijn na te verwachten gepruts van de ook niet geweldige Starmer weer het logische alternatief.

Hier gaat Labour naar 472, de Tories naar 76 en de LibDems zitten hen op de hielen met 60. Reform nog steeds maar 1 zetel: https://www.electoralcalculus.co.uk/prediction_main.html
Dan hebben de Tories echt een probleem, want dan zijn de LibDems vervolgens een gelijkwaardig alternatief. Zo'n uitslag kan het al decennia bestaande 2-partijen evenwicht waarbij de Tories en Labour samen de macht verdelen wel eens laten verdwijnen.

YouGov zit er ergens tussenin, met 140 zetels voor de Tories en 422 voor Labour, maar de LibDems 'maar' 48: https://yougov.co.uk/poli(...)-beat-1997-landslide
  woensdag 12 juni 2024 @ 09:29:34 #244
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213877702
Ach de gangbusters economie blijkt toch gewoon op de nullijn te zitten.
pi_213878572
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2024 09:29 schreef VoMy het volgende:
Ach de gangbusters economie blijkt toch gewoon op de nullijn te zitten.
Tories en liegen en fantaseren...hoe durf je dat te suggereren! ;)
pi_213879731
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juni 2024 08:23 schreef Hanca het volgende:
Er zitten wel echt gigantische verschillen in de polls.

Hier blijven de Tories op 187, gaat Labour naar 387 en komt de rest niet boven de 24 uit. Reform zelfs 0 zetels: https://www.economist.com(...)al-election/forecast
Dan is er weinig ergs aan de hand voor de Tories. Ja, ze verliezen dik, maar blijven riant de tweede partij en zijn na te verwachten gepruts van de ook niet geweldige Starmer weer het logische alternatief.

Hier gaat Labour naar 472, de Tories naar 76 en de LibDems zitten hen op de hielen met 60. Reform nog steeds maar 1 zetel: https://www.electoralcalculus.co.uk/prediction_main.html
Dan hebben de Tories echt een probleem, want dan zijn de LibDems vervolgens een gelijkwaardig alternatief. Zo'n uitslag kan het al decennia bestaande 2-partijen evenwicht waarbij de Tories en Labour samen de macht verdelen wel eens laten verdwijnen.

YouGov zit er ergens tussenin, met 140 zetels voor de Tories en 422 voor Labour, maar de LibDems 'maar' 48: https://yougov.co.uk/poli(...)-beat-1997-landslide
Als je zulke grote verschillen in peilingen hebt 140 vs 76, dan is OF de sample totaal niet correct (van een of allebei), OF de 'peiling' is niet echt een peiling, maar meer om de uitslag te sturen (van een of allebei).
pi_213879841
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2024 12:33 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Als je zulke grote verschillen in peilingen hebt 140 vs 76, dan is OF de sample totaal niet correct (van een of allebei), OF de 'peiling' is niet echt een peiling, maar meer om de uitslag te sturen (van een of allebei).
Electoral voorspelt zetels, stem percentages zijn minder relevant omdat zetels niet verdeeld worden als in Nederland. Ik zou eerder afgaan op wat electoral zegt, persoonlijk, want die kijken naar individuele zetels en niet naar percentages.
Maar goed, we zien het wel, gezien het verloop van de campagne en het feit dat de polls een alsmaar kleiner percentage voor de Tories voorspellen lijkt het mij erg onwaarschijnlijk dat de Tories 150 zetels of meer gaan halen.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 12-06-2024 12:42:24 ]
pi_213879943
Ik verwacht nog steeds dat als Starmer waarmaakt wat hij de afgelopen paar jaar heeft laten zien er netjes neoliberaal austeritybeleid gevoerd gaat worden zonder grote schandalen uit de ambtstermijn zelf (landmijnen die nu al klaarliggen uitgesloten) en dat in 2029 het publiek wat nu al niet pro-Starmer is massaal naar de Tories terugloopt. Dat krijg je als je hele campagne bestaat uit “maar we zijn tenminste niet hullie”.
  woensdag 12 juni 2024 @ 15:10:29 #249
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_213881377
quote:
Tories fighting to prevent Labour winning ‘supermajority’, says Shapps

The Conservatives are fighting to prevent Keir Starmer winning a “supermajority” even bigger than Labour’s 1997 landslide victory, Grant Shapps has said.

The defence secretary claimed such a result would be “very bad news” for the country as it would give Labour “unchecked power” – and as a result “would be a dangerous place to put this country”.

Labour’s poll lead still remains at about 20 percentage points, but Shapps said “the polls have been wrong before”.

His rhetoric follows the Conservatives’ latest social media advertising campaign, which has a central message of urging potential Reform voters not to risk handing Starmer the opportunity to do “anything” he wanted in parliament.

The online advert says the Tories could be reduced to 57 seats in parliament on a 19% vote share, even if Reform picked up no MPs. On this basis, Shapps said the party was “fighting for every single seat in this country” as he hoped to pitch the Conservatives as the only party that would be able to hold Labour to account as the official opposition.

He appeared to directly knock back Nigel Farage’s claim that Reform was “the real opposition now” and the election on 4 July marked the “beginning” for his party.

Speaking to Times Radio, Shapps said: “The concern would be that if Keir Starmer were to go into No 10 – it will either be Rishi Sunak or Keir Starmer, there’s no other outcomes to this election – and that power was in some way unchecked, it would be very bad news for people in this country.

“A blank-cheque approach, allowing someone to do anything they wanted, particularly when their particular set of plans are so vague, and they say ‘change’, but you have no idea what they actually want to change to, other than the fact that they’ve outlined plans which would cost £2,094 to every working family in this country.”

The Conservatives have been criticised for repeating claims that Labour’s election offer would cost an extra £2,094 in tax to each household over the course of the next parliament. The Treasury permanent secretary, James Bowler, said ministers had been told not to say civil servants produced the figure and that the figures should in no way be attributed to the civil service.

The shift in the Tory campaign can be seen in the party’s Facebook adverts, which it pays to push into social media feeds. Late last week, the party began trialling adverts aimed at a small number of voters that warned them not to “hand Keir Starmer a blank cheque” – adding that “a vote for Reform or the Liberal Democrats means you’ll have no one holding [Labour] to account on your behalf”.

In recent days, this has shifted into a full-blown defensive strategy, with the Tories paying to send adverts to hundreds of thousands of people warning that the party could easily slip into third place in the House of Commons behind the Liberal Democrats.

Adverts aimed at older voters warn that voting anything other than Tory will “hand Keir Starmer a massive majority” and that pensioners will suffer.

The unusual messaging appears to be the Tories conceding that defeat is inevitable and instead pleading with its core voters to ensure there is still a substantial group of Conservative MPs in parliament.
https://www.theguardian.c(...)lection-grant-shapps
  woensdag 12 juni 2024 @ 15:21:51 #250
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_213881469
quote:
Nog meer ongedekte belastingkortingen incoming. :')
pi_213881483
quote:
Grappig wel dat die supermajority nooit op bezwaren kon rekenen toen de Tories er een hadden.

Niet dat het uberhaupt bestaat in het VK, een supermajority, er is geen grondwet of een vereiste voor een tweederde meerderheid voor wat dan ook in het VK.
  woensdag 12 juni 2024 @ 15:27:21 #252
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_213881517
twitter
  woensdag 12 juni 2024 @ 15:29:59 #253
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_213881538
De kolonies lopen voor.

Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 12 juni 2024 @ 21:05:01 #254
408813 crew  trein2000
pi_213885145
twitter

En weer een corruptieschandaal bij de torys.
zie email 27 oktober
  woensdag 12 juni 2024 @ 22:21:44 #255
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_213886067
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2024 21:05 schreef trein2000 het volgende:
[ x ]
Zelfs de schandalen tonen de achteruitgang van de partij:
Enkele jaren geleden deelden ze nog miljardencontracten (PPE, covid-tests) uit aan vrienden. Nu een weddenschap die 400£ zou opleveren.
  woensdag 12 juni 2024 @ 22:27:17 #256
38496 Perrin
pi_213886119
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2024 21:05 schreef trein2000 het volgende:
[ x ]
Man dat is wel achterlijk, voor wat wisselgeld zo'n vergrijp begaan.
  woensdag 12 juni 2024 @ 22:41:31 #257
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_213886259
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2024 15:27 schreef Hyperdude het volgende:
[ x ]
Robot Rishi stiefelt verder, je gaat bijna BoJo missen
pi_213887231
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2024 22:41 schreef Szura het volgende:

[..]
Robot Rishi stiefelt verder, je gaat bijna BoJo missen
Nee. Nee, die mist niemand. Nou ja, Nadine Dorries mischien wel.
pi_213889075
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 00:28 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Nee. Nee, die mist niemand. Nou ja, Nadine Dorries mischien wel.
Die dan weer door niemand gemist wordt. In ieder geval niet door Boris.
pi_213890728
Ben wel benieuwd eigenlijk of er nog veel mensen LibDem gaan stemmen die normaliter tactisch op Labour stemmen, hun stem is nu niet echt nodig om Labour te laten winnen, al zal het vooral afhangen van de verhoudingen binnen hun constituency.
pi_213891140
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 12:07 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ben wel benieuwd eigenlijk of er nog veel mensen LibDem gaan stemmen die normaliter tactisch op Labour stemmen, hun stem is nu niet echt nodig om Labour te laten winnen, al zal het vooral afhangen van de verhoudingen binnen hun constituency.
Ik begreep uit berichtgeving dat in sommige kieskringen LibDems hebben opgeroepen om voor een Labour kandidaat te stemmen maar dat gaat puur om de lokale verhouding en om de lokale Tory weg te stemmen en niet als landelijk beleid.
Tactical voting dus maar puur gericht op de Tories.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 13-06-2024 12:38:29 ]
  donderdag 13 juni 2024 @ 12:54:33 #262
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213891357
Deden Libdem en Labour in het verleden ook wel eens. Oproepen tot tactisch stemmen om de Tories maximale schade te bezorgen.
pi_213891372
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 12:54 schreef Hexagon het volgende:
Deden Libdem en Labour in het verleden ook wel eens. Oproepen tot tactisch stemmen om de Tories maximale schade te bezorgen.
Hoewel dat dit jaar niet echt nodig lijkt, de Tories blijken uit te blinken in het weggooien van stemmen en werkelijk constant zichzelf met een hamer voor hun kop te slaan.
  donderdag 13 juni 2024 @ 12:57:15 #264
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213891384
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 12:56 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Hoewel dat dit jaar niet echt nodig lijkt, de Tories blijken uit te blinken in het weggooien van stemmen en werkelijk constant zichzelf met een hamer voor hun kop te slaan.
Toch moeten ze niet overmoedig worden.
pi_213891409
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 12:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Toch moeten ze niet overmoedig worden.
Nee, dat is een risico, natuurlijk, maar Labour lijkt zich daar wel van bewust. Daarbij hebben de Tories nu een groter probleem dan Labour en dat is Reform, er lopen nu gewoon Tory kandidaten rond die openlijk Farage steunen zelfs.
Tja, dan heb je wel een heel groot probleem.

Voorheen hoefden ze eigenlijk alleen naar links kijken maar nu komt het gevaar voor ze vooral van rechts.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 13-06-2024 12:59:47 ]
pi_213894553
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 12:37 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik begreep uit berichtgeving dat in sommige kieskringen LibDems hebben opgeroepen om voor een Labour kandidaat te stemmen maar dat gaat puur om de lokale verhouding en om de lokale Tory weg te stemmen en niet als landelijk beleid.
Tactical voting dus maar puur gericht op de Tories.
George Monbiot had er een column over, een soort caucus houden lokaal tussen LibDem en Labour kandidaten, en dan de populairste van de twee naar voren schuiven. De Tories vonden dat maar ondemocratisch :D
pi_213894564
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 12:54 schreef Hexagon het volgende:
Degenen die de Tories het meeste schade aanrichten zijn toch echt Tories zelf, zeker op dit moment. Johnson, Truss, Sunak, Michelle Mone, e.v.a.
  donderdag 13 juni 2024 @ 18:24:03 #268
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213894569
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 18:23 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Degenen die de Tories het meeste schade aanrichten zijn toch echt Tories zelf, zeker op dit moment. Johnson, Truss, Sunak, Michelle Mone, e.v.a.
Maar niks mis aan om ze een handje te helpen daarmee.
pi_213896499
twitter

Niemand neemt Sunak nog serieus.
  donderdag 13 juni 2024 @ 21:02:45 #270
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213896533
Nou Macron, zo moet het dus niet bij je snap-elections.
pi_213896554
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 20:59 schreef Cilantro het volgende:
[ x ]

Niemand neemt Sunak nog serieus.
Ja, Sunak is een ontstellend slecht politicus en het ergste is dat hij zich totaal niet bewust lijkt te zijn van zijn ongeschiktheid.

Hij probeerde deze week een motiverend verhaal over zijn jeugd op te hangen en dat hij helemaal niet in luxe opgroeide door te zeggen dat zijn ouders geen Sky betaaltelevisie hadden.
Wel een huis met 6 slaapkamers in Southampton en genoeg geld voor zijn toplevel prive school.
pi_213896561
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 21:02 schreef Hexagon het volgende:
Nou Macron, zo moet het dus niet bij je snap-elections.
Macron is dan ook geen premier :P
pi_213896597
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 21:04 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ja, Sunak is een ontstellend slecht politicus en het ergste is dat hij zich totaal niet bewust lijkt te zijn van zijn ongeschiktheid.

Hij probeerde deze week een motiverend verhaal over zijn jeugd op te hangen en dat hij helemaal niet in luxe opgroeide door te zeggen dat zijn ouders geen Sky betaaltelevisie hadden.
Wel een huis met 6 slaapkamers in Southampton en genoeg geld voor zijn toplevel prive school.
Ik vind hem wel altijd sympathiek overkomen.
pi_213896652
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 21:08 schreef Cilantro het volgende:

[..]
Tja...wat kan ik er van zeggen...het vriendelijkste wat ik er van kan zeggen is dat hij bij de kiezers niet goed land.
  donderdag 13 juni 2024 @ 21:18:17 #275
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_213896716
quote:

[..]
En hij is waterdicht.
Dat zijn al 2 bonuspunten. :+
  donderdag 13 juni 2024 @ 21:23:30 #276
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213896774
Overigens denk ik dat Sunak maar een bijzaak is. De Tories hebben na het afronden van de Brexit geen onderwerp meer en metaalmoeheid is wel toegeslagen.
pi_213896792
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 21:23 schreef Hexagon het volgende:
Overigens denk ik dat Sunak maar een bijzaak is. De Tories hebben na het afronden van de Brexit geen onderwerp meer en metaalmoeheid is wel toegeslagen.
En ironie oh ironie, ze durven Brexit niet eens te noemen. Je zou denken dat je daar prat op zou gaan dat je de wil van het volk tot een goed (nou ja...) einde hebt gebracht maar het B woord is nergens te bekennen.
  donderdag 13 juni 2024 @ 23:10:36 #278
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_213898102
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 21:25 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
En ironie oh ironie, ze durven Brexit niet eens te noemen. Je zou denken dat je daar prat op zou gaan dat je de wil van het volk tot een goed (nou ja...) einde hebt gebracht maar het B woord is nergens te bekennen.
Was Labour ook niet voor Brexit of op z’n minst neutraal?
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  donderdag 13 juni 2024 @ 23:32:02 #279
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213898305
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 23:10 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
Was Labour ook niet voor Brexit of op z’n minst neutraal?
Waren tegen, maar toen het referendum gedaan was accepteerden ze het als de nieuwe werkelijkheid.

Nu kunnen ze er beter hun mond over houden want ze EU laat het VK toch alleen terugkomen als Labour en de Tories er voor zijn. En zolang de Tories daar niet aan toe zijn kan Labour het onderwerp beter mijden.
pi_213898476
quote:
De enige argumenten die ik ongeveer hoor uit het Tory kamp is dat met Labour de belastingen omhoog gaan (in the grand scheme of things zijn zowel de belastingplannen van de Tories en Labour druppels op een hete plaat), gezinnen £2000 per jaar meer kwijt zijn aan belastingen (overigens op weinig gebaseerd), en dat het met Labour aan de macht slecht zou gaan. Bijzonder weinig over hun eigen plannen, en hun kritiek lijkt vooral in te spelen de onderbuik en op weinig gebaseerd.
  vrijdag 14 juni 2024 @ 00:02:46 #281
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213898484
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 23:59 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
De enige argumenten die ik ongeveer hoor uit het Tory kamp is dat met Labour de belastingen omhoog gaan (in the grand scheme of things zijn zowel de belastingplannen van de Tories en Labour druppels op een hete plaat), gezinnen £2000 per jaar meer kwijt zijn aan belastingen (overigens op weinig gebaseerd), en dat het met Labour aan de macht slecht zou gaan. Bijzonder weinig over hun eigen plannen, en hun kritiek lijkt vooral in te spelen de onderbuik en op weinig gebaseerd.
Exact, dat de Tories in 2019 zo dik wonnen kwam omdat Boris Johnson als enige een duidelijke uitweg bood uit het Brexit moeras van dat moment.

Maar dat is nu gedaan. Nu zijn ze zo ongeveer synoniem aan incompetentie geworden.
pi_213898651
En vandaag is Reform (in sommige polls) de Tories voorbij gestoken. Dat gaat nog een hele moeilijke 3 weken worden.
pi_213898661
quote:

[..]
Sympathiek overkomen kan best maar tegelijkertijd is het vooral dom overkomen van een man die totaal niet weet wat er speelt in het land. Bedoel als gaat helpen in een daklozencentrum en vraagt aan een dakloze of die in de financiële wereld werkt ben je behoorlijk los gezongen van de realiteit. Dat was nog maar het begin van alle blunders die zich aan het opstapelen zijn.
pi_213898674
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 00:29 schreef Tijger_m het volgende:
En vandaag is Reform (in sommige polls) de Tories voorbij gestoken. Dat gaat nog een hele moeilijke 3 weken worden.
Tories zijn dan wel klaar. Ben benieuwt of Reform het Labour nog moeilijk kan maken maar dat denk ik eigenlijk niet.
pi_213898680
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 00:37 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Tories zijn dan wel klaar. Ben benieuwt of Reform het Labour nog moeilijk kan maken maar dat denk ik eigenlijk niet.
Nee, het is vriijwel alleen de Tory stemmer die overstapt naar Reform en wat ik zag in een analyse was dat Reform eigenlijk alleen aan de 15% komt boven bij stemmers boven 55.

8 op de 10 Reform stemmers zeggen op Reform te stemmen omdat ze bang zijn voor een Labour meerderheid. Het zijn dus ook niet de slimsten zullen we maar zeggen want als ze Tory waren blijven stemmen was die kans veel kleiner geweest.

Reform is een rechterse versie van UKIP en de Tories, de rechtervleugel van de Tories wil samengaan met Reform en sommigen voeren campagne met afbeeldingen van Farage in plaats van Sunak.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 14-06-2024 00:42:10 ]
pi_213898699
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 00:40 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Nee, het is vriijwel alleen de Tory stemmer die overstapt naar Reform en wat ik zag in een analyse was dat Reform eigenlijk alleen aan de 15% komt boven bij stemmers boven 55.

8 op de 10 Reform stemmers zeggen op Reform te stemmen omdat ze bang zijn voor een Labour meerderheid. Het zijn dus ook niet de slimsten zullen we maar zeggen want als ze Tory waren blijven stemmen was die kans veel kleiner geweest.

Reform is een rechterse versie van UKIP en de Tories, de rechtervleugel van de Tories wil samengaan met Reform en sommigen voeren campagne met afbeeldingen van Farage in plaats van Sunak.
Tja oude Britten die niet snappen hoe een land werkt is niet een vreemd fenomeen. (kuch Brexit)

Ik dacht eigenlijk dat Reform gewoon UKIP was maar met een nieuwe naam.
pi_213898702
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 00:46 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Tja oude Britten die niet snappen hoe een land werkt is niet een vreemd fenomeen. (kuch Brexit)

Ik dacht eigenlijk dat Reform gewoon UKIP was maar met een nieuwe naam.
Klopt ook, opgericht als een bedrijf (geen partij dus) door Nigel Farage die grootaandeelhouder is.

UKIP zelf bestaat nog wel maar is op sterven na dood.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 14-06-2024 00:47:22 ]
pi_213898713
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 00:47 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Klopt ook, opgericht als een bedrijf (geen partij dus) door Nigel Farage die grootaandeelhouder is.

A ok. Zal er is een keer wat meer over lezen. Daarvoor vond ik ze nooit echt interessant omdat het vooral een partij was aan de zijlijn.
  vrijdag 14 juni 2024 @ 06:33:17 #289
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_213899087
Een goede zaak als door het belastingvoordeel dat nu nog bestaat voor de kostscholen een streep gaat. Met de opbrengsten kan dan het staatsonderwijs versterkt worden.
quote:
De Britse klassenstrijd barst los

Patrick van IJzendoorn

Londen – Al jaren heeft de Alton School moeite om te overleven. De particuliere school in het Zuid-Engelse graafschap Hampshire kampt met een teruglopend aantal leerlingen. Door de zwakke economie lijken steeds minder ouders het schoolgeld van ruim 21.000 euro te kunnen opbrengen. Vorige week kondigde schoolhoofd Andrew Reeve aan dat zijn school, in 1938 door nonnen opgericht, deze zomer sluit. Behalve op economische wees hij ook op ‘politieke’ factoren.

De rector doelde daarmee op de grote kans dat Labour gaat regeren. Een van de eerste daden van premier Sir Keir Starmer zal het afschaffen van de btw-vrijstelling voor particulier onderwijs zijn. Omdat particuliere scholen worden beschouwd als liefdadigheidsinstellingen hoeven ze van oudsher geen twintig procent btw te betalen. Voormalig Labour-leider Jeremy Corbyn, geschoold op een particuliere basisschool, besloot deze uitzonderingspositie af te schaffen. Diens opvolger Starmer nam dit idee over.

De logica voor deze ‘klassenstrijd’ is evident: waarom een belastingvoordeel geven aan scholen als Eton, Harrow en Winchester, scholen waar de Britse elite wordt opgeleid? Slechts zeven procent van de Britse kinderen gaat naar een ‘independent school’. In het geval van Alton, een relatief goedkope school, betekent dit zo’n 4200 euro extra schoolgeld per jaar. Deze fiscale maatregel zal bijna twee miljard euro per jaar extra doen vloeien naar de matig gevulde Britse schatkist.

De fameuze kostscholen waar de superrijken hun kinderen laten scholen zullen de btw-aanslag wel doorstaan, maar kleinere scholen als Alton dreigen om te vallen. Voorspeld wordt dat veertigduizend leerlingen het particuliere onderwijs gaan verlaten. Dat zal vooral in Londen en de rijkere graafschappen rondom de hoofdstad, zoals Hampshire, zorgen voor extra druk op het staatsonderwijs. Progressieve onderwijshervormers vragen zich af waarom Labour het particulier onderwijs niet gratis maakt, zoals in Finland.

De voornemens van Labour hebben voor paniek gezorgd in conservatieve kringen. In The Daily Telegraph verschenen artikelen over ouders die minder op vakantie gaan om de aanstaande verhoging van het schoolgeld te betalen, en grootouders die hun privé-zorg opofferen. Voor Labour-leider Starmer heeft deze ‘schoolstrijd’ een persoonlijk tintje. Hij zat op een staatsgymnasium dat in zijn tijd veranderde in een particuliere school. De jonge Keir, een arbeiderszoon, had het geluk dat hij een beurs kreeg, waardoor hij op de school kon blijven.
https://www.groene.nl/artikel/de-britse-klassenstrijd-barst-los

[ Bericht 0% gewijzigd door Bondsrepubliek op 14-06-2024 09:45:16 ]
pi_213899313
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 23:32 schreef Hexagon het volgende:
Nu kunnen ze er beter hun mond over houden want ze EU laat het VK toch alleen terugkomen als Labour en de Tories er voor zijn. En zolang de Tories daar niet aan toe zijn kan Labour het onderwerp beter mijden.
Jouw analyse is al scherper dan de meeste Britse die ik zie. Die komen grotendeels uit op "Labour kan het onderwerp niet aansnijden tot ze aan Europa aan kunnen tonen dat een volgende Tory regering niet weer een Brexit afroept". Alsof er geen reden is om te twijfelen aan de standvastigheid van een Labour regering, zeker eentje als deze.
pi_213900545
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 07:49 schreef Litpho het volgende:

[..]
Jouw analyse is al scherper dan de meeste Britse die ik zie. Die komen grotendeels uit op "Labour kan het onderwerp niet aansnijden tot ze aan Europa aan kunnen tonen dat een volgende Tory regering niet weer een Brexit afroept". Alsof er geen reden is om te twijfelen aan de standvastigheid van een Labour regering, zeker eentje als deze.
Ja, ik denk ook wel dat het wat verder gaat dan dat. Sowieso zal het VK referenda moeten houden met een grote meerderheid die voor de EU stemt anders gaat de EU er echt niet aan beginnen, Brexit is weliswaar geen drama voor de rest van de EU maar niemand heeft er zin in om dat nog een keer te gaan doen.

Verder is de conversatie over Brexit heel lastig omdat er bij een nieuwe aanvraag ook nieuwe regels gelden en alle oude opt-outs niet. Schengen en de Euro bijvoorbeeld zal men moeten accepteren en ik zie geen partij dat ongeschonden gaan doen de komende jaren.

Ik snap de mensen wel die Remain gestemd hadden en nu met lede ogen aanzien dat het inderdaad een hele slechte zaak is en ik snap ook dat die zsm terug willen in de EU maar het is gewoon niet haalbaar de komende jaren.
  vrijdag 14 juni 2024 @ 10:01:34 #292
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_213900668
Denk dat we tot minstens 2050 geen zin hebben in de UK terug in de EU.
pi_213904167
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2024 21:04 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

twitter

Het voordeel de Britten weten er wel raad mee.
pi_213904254
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 00:47 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Al is een vreemde partijstructuur ook in Nederland mogelijk, en lijkt dat weinig te doen met de populariteit van een dergelijke partij.
pi_213904340
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 06:33 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Een goede zaak als door het belastingvoordeel dat nu nog bestaat voor de kostscholen een streep gaat. Met de opbrengsten kan dan het staatsonderwijs versterkt worden.
[..]
https://www.groene.nl/artikel/de-britse-klassenstrijd-barst-los
Die kostscholen worden vaak 'public' schools genoemd, waar je zou verwachten dat ze 'private' schools worden genoemd.

Je zou denken dat Universiteiten, welke vaak ook als liefdadigheidsinstellingen zijn geregistreerd, ook uitgezonderd zijn van BTW, maar dat is niet zo. Ons departement krijgt een nieuw gebouw, maar op twee verdiepingen ervan is geen BTW betaald, dus mag er de eerste tien jaar op die verdiepingen geen lesgegeven worden. Geen lectures ofzo ok, maar ik vraag me af hoe dat gaat als ik op die verdieping zit, en een student komt naar me toe met vragen, dan moet ik eerst met die student naar een andere verdieping lopen ofzo.

Stond ook een leuk stukje over VAT (BTW) in Taxtopia.
Op kleren zit 20% BTW, maar kinderkleren zijn uitgezonderd, 0% BTW, tenzij er bont in zit, dan is het 20% BTW, tenzij het geitenbont is, dan is het 0% BTW, tenzij het geitenbont uit Jemen, Mongolie of Tibet komt, dan is het 20% BTW. Om het makkelijk te maken allemaal _O-
pi_213904517
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 14:42 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Die kostscholen worden vaak 'public' schools genoemd, waar je zou verwachten dat ze 'private' schools worden genoemd.

Je zou denken dat Universiteiten, welke vaak ook als liefdadigheidsinstellingen zijn geregistreerd, ook uitgezonderd zijn van BTW, maar dat is niet zo. Ons departement krijgt een nieuw gebouw, maar op twee verdiepingen ervan is geen BTW betaald, dus mag er de eerste tien jaar op die verdiepingen geen lesgegeven worden. Geen lectures ofzo ok, maar ik vraag me af hoe dat gaat als ik op die verdieping zit, en een student komt naar me toe met vragen, dan moet ik eerst met die student naar een andere verdieping lopen ofzo.

Stond ook een leuk stukje over VAT (BTW) in Taxtopia.
Op kleren zit 20% BTW, maar kinderkleren zijn uitgezonderd, 0% BTW, tenzij er bont in zit, dan is het 20% BTW, tenzij het geitenbont is, dan is het 0% BTW, tenzij het geitenbont uit Jemen, Mongolie of Tibet komt, dan is het 20% BTW. Om het makkelijk te maken allemaal _O-
Het is maar goed dat ze uit de EU gestapt zijn en al die red tape afgeschaft hebben...

Oh, en veel private schools, waaronder Winchester wat een van de meest elite scholen is, zijn ook nog eens charities. Gekkenwerk.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-06-2024 14:52:25 ]
  vrijdag 14 juni 2024 @ 21:50:55 #297
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_213911349
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 14:42 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ik herinner me (van Ian Hislop in een aflevering van HIGNFY) dat één van de verschillen tussen public en private schools was dat public schools in principe toegankelijk (moeten) zijn voor iedereen die de hoge fees kan betalen. Private schools mogen selectiever zijn, bvb toelaten/weigeren op basis van het beroep of de religie van de vader.
  zaterdag 15 juni 2024 @ 22:03:47 #298
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213924861
Ook pijnlijk Michael Portillo is de naamgever van het Portillo moment, dat staat voor een prominent die tegen alle verwachtingen zijn zetel verliest.

Hij verwacht dat enkel wanneer Sunak van zijn zetel wordt gestemd er nog aan die definitie is voldaan.
https://www.youtube.com/shorts/4jdFJ-sxFiQ
pi_213928338
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 00:29 schreef Tijger_m het volgende:
Percentages doen er alleen niet toe in een districtenstelsel. In de laatste peiling vandaag van de Times staat Reform nog steeds maar op 7 zetels: https://news.sky.com/stor(...)-parliament-13153645

Bij electoral calculus staat Reform zelfs nog steeds op 1: https://www.electoralcalculus.co.uk/prediction_main.html

Kun je in percentage dicht tegen de tories aan zitten, bij een districtenstelsel heeft dat geen invloed. Net als het feit dat je blijkbaar met 40% van de stemmen 70% van de zetels kunt halen. Vergeet niet dat Labour in een echte democratie geen meerderheid zou hebben.
pi_213928377
quote:
Dat is in een land met feitelijk een tweepartijenstelsel vaak een probleem. Campagne voeren voor de Tories met 'we gooien de belastingen omlaag' (wat toch wel hun hoofdpunt is) kun je momenteel beantwoorden met 'waarom hebben jullie dat nog niet gedaan dan?'. Zodra ze in de oppositie zitten is campagne voeren weer makkelijker en zal Labour het lastiger hebben, behalve als die wel met heel zichtbare resultaten campagne kunnen voeren.
  zondag 16 juni 2024 @ 09:25:48 #301
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213928868
vol
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')