SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Slides van de EU die de WA uitleggen:
https://ec.europa.eu/comm(...)eement_explained.pdf
Nieuwe overeenkomst per 17/10/19 https://ec.europa.eu/comm(...)_nothern_ireland.pdfAnd what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
quote:De harde realiteit na vier jaar Brexit: alle beloftes naar de gallemiezen
De Brexit kost de Britse burger nu al gemiddeld 850 pond per jaar, volgens een schatting van het oudste onafhankelijke economisch onderzoeksinstituut van het land. In 2017, een jaar na het referendum, voorspelden onderzoekers van de London School of Economics al dat de Brexit ieder huishouden minstens dat bedrag zou kosten. Daarvan kun je een hypermoderne wasmachine kopen, met een stoomfunctie en een geluidsdemper.
Verwacht wordt dat deze kosten zullen oplopen tot 2.300 pond per jaar in 2035. Dit komt voornamelijk door verminderde handel met de EU, een lagere productiviteit en een aanhoudende daling in buitenlandse investeringen vergeleken met een bestaan binnen de Unie.
[..]
Het belangrijkste punt van de Leave-campagne was dan ook grip op de eigen grenzen. ‘Take back control’, was de slogan. Een week voor het referendum stond Nigel Farage voor een gigantische poster. Je zag daarop een stoet migranten en vluchtelingen van kleur, met daarboven in rode letters: ‘BREAKING POINT’.
Maar sinds het Brexit-referendum is het migratiesaldo (het aantal nieuwkomers minus het aantal vertrekkers) alleen maar toegenomen. En niet zo’n beetje ook: in 2022 kwamen er netto 745.000 mensen bij. Dat is een toename van meer dan 100 procent sinds 2016.
Als je de berichten leest, alles bij elkaar, dan komt het vooral over alsof de EU de controle heeft teruggepakt en het VK uit de EU geschopt heeftquote:
Terugkeer word een heel lastig verhaal, sowieso is er geen geitepaadje maar moet het via Art. 49 (toetreding tot de EU) met alles wat daar aan vastzit en dat omvat Schengen en de Euro. Opt-outs zoals ze die hadden gaan er ook niet meer komen.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 10:45 schreef Hexagon het volgende:
Maar mocht de UK terug willen dan moeten zowel Labour als de Tories om, anders gaat de EU er niet aan beginnen.
De voorstanders van terugkeer zouden dus vooral moeten zoveel mogelijk interne kandidaatsverkiezingen van beide partijen te kapen.
Ik denk dat het een jaar of 10-15 zal duren. Dan zijn ze zo wanhopig dat ze op alles ja zeggen.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 10:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Terugkeer word een heel lastig verhaal, sowieso is er geen geitepaadje maar moet het via Art. 49 (toetreding tot de EU) met alles wat daar aan vastzit en dat omvat Schengen en de Euro. Opt-outs zoals ze die hadden gaan er ook niet meer komen.
Ik denk dat het niet realistisch is om te denken dat het VK binnen afzienbare tijd terug kan in de EU
Negatieve impact van de Brexit wordt vooral genegeerd in het VK, zowel door links als rechts, en door de media, alleen TheGuardian schrijft er wel eens over, op de BBC zul je niks vinden.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 10:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Als je de berichten leest, alles bij elkaar, dan komt het vooral over alsof de EU de controle heeft teruggepakt en het VK uit de EU geschopt heeft
De ironie is ook dat in het VK Brexit nog bijna dagelijks een onderwerp van belang is terwijl in de EU er heel, heel af en toe eens een berichtje over in de krant te vinden is.
Dan rest de vraag of er voor de EU nog interesse is om het VK, met alle haken en ogen van dien, toe te laten.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 10:53 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk dat het een jaar of 10-15 zal duren. Dan zijn ze zo wanhopig dat ze op alles ja zeggen.
Ik denk dat een land dat met hangende pootjes terug komt wel zo'n megaoverwinning voor het EU-gedachtengoed is dat ze dat echt niet gaan weigeren.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 10:57 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dan rest de vraag of er voor de EU nog interesse is om het VK, met alle haken en ogen van dien, toe te laten.
Vergeet niet dat alle 27 moeten instemmen en dat Brexit toch echt wel wat losgemaakt heeft. Ik denk dat met name Spanje dan gaat eisen dat Gibraltar op zijn minst onafhankelijk word.
50 jaar stelde Rees-Mogg, dacht ik. En in de tussentijd zou men goedkopere schoenen hebben.quote:Op donderdag 15 februari 2024 11:16 schreef Hexagon het volgende:
Maar over X jaar is die Brexit toch echt echt voordeliger.
quote:Toenemende inkomenskloof in Nederland jarenlang aan het zicht onttrokken
•
18-01-2024
Sinds het marktdenken Nederland begin jaren tachtig in zijn greep begon te krijgen, zijn de verschillen tussen de laagste inkomens en de grootverdieners behoorlijk toegenomen. Vanaf 1981 nam het besteedbaar inkomen van de 10 procent huishoudens met de laagste inkomens met 35 procent af. De best verdienende huishoudens gingen er in dezelfde periode 61 procent op vooruit. De top-1-procent zelfs 84 procent...
jajaquote:Op vrijdag 16 februari 2024 07:52 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Gisteren zag ik op BBC News iemand verbonden aan Cambridge vertellen dat de huidige recessie in het VK het gevolg is van te lage overheidsinvesteringen. Daardoor is de verdiencapaciteit aangetast en de armoede erg toegenomen. En op de drie kinderen leeft in het VK in armoede vertelde ze. A
Wat heeft Yesildinges hiermee te maken?quote:Op vrijdag 16 februari 2024 09:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Verder over je post MBT Vrij besteedbaar inkomen in NL dat verder niets te maken heeft met Britse politiek of te weinig overheidsinvesteringen. Dat is al 45 Jaar het geval .
De lasten stijgen harder dan het inkomen, waardoor het reëel besteedbaar inkomen stil staat. Wil jij nu serieus nog meer overheid? Zodat het nog meer geld kost en de lasten nog meer stijgen?
Dat kan je verder hier beantwoorden, waar het hoort
xpompompomx in POL / Nederlandse Politiek #260: Kim gaat (in)formatie verder leiden!
Ik begrijp je vraag nietquote:Op vrijdag 16 februari 2024 09:49 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wat heeft Yesildinges hiermee te maken?
Je linkt naar een post van mijquote:
Oh, sorry, wilde naar het Nederlandse Politiek topic linken.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 09:53 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Je linkt naar een post van mij
xpompompomx in POL / Nederlandse Politiek #260: Kim gaat (in)formatie verder leiden!
Het is natuurlijk kortzichtig om alles wat minder goed gaat enkel in verband te brengen met de Brexit en beleid los daarvan structureel als irrelevant te bestempelen.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 09:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
jaja
Heef natuurlijk niets met Brexit te maken.
Gebrekkige overheidsinvesteringen waren al de praktijk voor de Brexit.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 10:47 schreef Hexagon het volgende:
Om overheidsinvesteringen te doen heb je natuurlijk ook gewoon geld nodig. De Brexit zorgt dat dat er minder is.
De mogelijkheid om daar wat aan te doen is er door de Brexit niet beter op geworden.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 11:01 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Gebrekkige overheidsinvesteringen waren al de praktijk voor de Brexit.
Maar die slechte beleidskeuzes waren in de prebrexit periode als gemaakt. Als er toen verstandiger beleid was gevoerd was de economie van het VK toekomstbestendiger en de beroepsbevolking weerbaarder waardoor een Brexit beter kon worden doorstaan.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 11:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De mogelijkheid om daar wat aan te doen is er door de Brexit niet beter op geworden.
Denk je niet dat het een gevolg is van het totale beleid van de overheid, waar Brexit een enorm issue bij is, ipv het puur en het alleen maar op achterblijvende investeringen door de overheid te leggen?quote:Op vrijdag 16 februari 2024 11:00 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Het is natuurlijk kortzichtig om alles wat minder goed gaat enkel in verband te brengen met de Brexit en beleid los daarvan structureel als irrelevant te bestempelen.
Afgezien van het geld en handelsproblemen door Brexit, heeft het er ook toe geleid dat honderdduizenden mensen met goede banen en skills de UK hebben verlaten.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 10:47 schreef Hexagon het volgende:
Om overheidsinvesteringen te doen heb je natuurlijk ook gewoon geld nodig. De Brexit zorgt dat dat er minder is.
Ik zat hier laatst naar te kijken in het VK. De overheid wilde het minimum inkomen voor het afgeven van werkvisa opkrikken naar iets van £38k geloof ik. Maar het start-salaris van postdocs is iets van £36k, en dus zouden vele universiteiten daarmee in problemen komen.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 09:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Verder over je post MBT Vrij besteedbaar inkomen in NL dat verder niets te maken heeft met Britse politiek of te weinig overheidsinvesteringen. Dat is al 45 Jaar het geval .
De lasten stijgen harder dan het inkomen, waardoor het reëel besteedbaar inkomen stil staat. Wil jij nu serieus nog meer overheid? Zodat het nog meer geld kost en de lasten nog meer stijgen?
Dat kan je verder hier beantwoorden, waar het hoort
Ik heb als ik dit lees het muziekje van Buurman en Buurman in mijn hoofdquote:Op vrijdag 16 februari 2024 11:59 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ik zat hier laatst naar te kijken in het VK. De overheid wilde het minimum inkomen voor het afgeven van werkvisa opkrikken naar iets van £38k geloof ik. Maar het start-salaris van postdocs is iets van £36k, en dus zouden vele universiteiten daarmee in problemen komen.
Een prof hier had daarover een stukje gepubliceerd in Science of Nature (want ja, je bent wetenschapper, en dat zijn de enige plekken waar je iets kunt publiceren, toch?). Hij beargumenteerde dat dat bedrag voor een visum omlaag moest.
Ik merkte op aan hem dat salarissen misschien omhoog zouden moeten, omdat ze al heel lang minder sterk stegen dan inflatie. Hij was het er niet mee eens, omdat als je iemand nu tegen een hoger salaris huurt, je die meer betaald dan iemand die een paar jaar geleden al begonnen is, en nu meer skills heeft. Maar dan ziet hij dus niet in dat je iemand die je nu huurt, relatief minder betaald dan iemand die je een paar jaar geleden huurde, voor dezelfde skills. En die persoon heeft waarschijnlijk relatief meer moeten betalen om die skills te verkrijgen, want opleidingskosten aan universiteiten zijn harder gestegen dan de inflatie.
Iemand die nu begint aan een postdoc in Engeland, verdiend, gecorrigeerd voor inflatie, ongeveer 10% minder dan iemand die 5-6 jaar geleden begon bijv, en dat is na salarisverhogen vorig jaar na protesten, als gevolg van inflatie.
Ja hoor. Daarom hekel ik ook de eenzijdige focus op de Brexit voor alles wat niet goed gaat in het VK zoals hier vaak gebeurt en breng ik daarom graag wat anders in.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 11:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Denk je niet dat het een gevolg is van het totale beleid van de overheid,
Een eenzijdig focus op je paradepaardje, de overheid moet meer geldquote:Op vrijdag 16 februari 2024 12:09 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Ja hoor. Daarom hekel ik ook de eenzijdige focus op de Brexit voor alles wat niet goed gaat in het VK zoals hier vaak gebeurt en breng ik daarom graag wat anders in.
Het is eerder andersom, denk ik, Brexit was een gevolg van een gebrek aan investeringen en een, laat ik het ook zo formuleren, gebrekkige overheid.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 11:00 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Het is natuurlijk kortzichtig om alles wat minder goed gaat enkel in verband te brengen met de Brexit en beleid los daarvan structureel als irrelevant te bestempelen.
En als ze dat niet hadden gewild hebben ze meerdere kansen gehad van die Tories af te komen.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 13:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het is eerder andersom, denk ik, Brexit was een gevolg van een gebrek aan investeringen en een, laat ik het ook zo formuleren, gebrekkige overheid.
Een deel van de Brexit stemmers stemde voor omdat ze daar nu juist vanaf wilden. Dat ze niet begrepen dat hun onvrede en boosheid de situatie alleen maar zou verslechteren is nu wel duidelijk.
Brexit maakt alles moeilijker, dat is een feit, maar de problematiek die speelt is niet veroorzaakt door Brexit maar door opvolgende Tory regeringen die vooral bezig zijn geweest om een hele kleine groep de bedienen.
De Tories hadden een meerderheid van 70 zetels met 41% van de stemmen.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 20:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En als ze dat niet hadden gewild hebben ze meerdere kansen gehad van die Tories af te komen.
Maargoed, er heerst helaas een groot taboe om mensen aan te spreken op waar ze nu eigenlijk mee bezig zijn. Het overkomt ze allemaal maar en domme keuzes, die het vooral slechter maken, moeten vooral rechtgepraat worden.
Ze hebben inderdaad het meest gare politieke stelsel dat er is.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 20:27 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De Tories hadden een meerderheid van 70 zetels met 41% van de stemmen.
Labour doet en deed dat wel degelijk.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 20:32 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ze hebben inderdaad het meest gare politieke stelsel dat er is.
Maar dan nog, er is niemand die ze ook maar eens aanspreekt op hun vandalisme-oplossingen. Dat is niet politiek correct.
Labour is ook hard bezig zijn eigen glazen in te gooien de laatste tijd. En de Tories profiteren van de verdeeldheid op 'links' (labour, lib dems, green party).quote:Op vrijdag 16 februari 2024 20:32 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ze hebben inderdaad het meest gare politieke stelsel dat er is.
Maar dan nog, er is niemand die ze ook maar eens aanspreekt op hun vandalisme-oplossingen. Dat is niet politiek correct.
quote:Britain’s ‘deep state’ thwarted my plans, Liz Truss tells US far-right summit
Former Conservative PM, whose tenure lasted 50 days, tells CPAC she fell victim to UK’s ‘establishment … its bureaucrats and lawyers’
https://www.theguardian.c(...)state-cpac-far-right
quote:‘Health emergency’: 15% of UK households went hungry last month, data shows
Millions of people – including one in five families with children – have gone hungry or skipped meals in recent weeks because they could not regularly afford to buy groceries, according to new food insecurity data.
Dies nie goedwijs.quote:Op donderdag 22 februari 2024 13:55 schreef Tijger_m het volgende:
Het nieuwe standaard excuus voor incompetente politici: The deep state
[..]
Liz Truss...
Wat een duidelijke indicatie is dat hoge accijns op Tabak en Alcohol tot een slechtere gezondheid zorgt onder de onderklasse.quote:
Dat is wel een hele bijzondere conclusie.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 15:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat een duidelijke indicatie is dat hoge accijns op Tabak en Alcohol tot een slechtere gezondheid zorgt onder de onderklasse.
Ondervoeding is heel erg ongezondquote:Op dinsdag 5 maart 2024 18:03 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is wel een hele bijzondere conclusie.
Dan ook even de eerste alinea weergeven:quote:Op dinsdag 5 maart 2024 18:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ondervoeding is heel erg ongezond
The effect of tobacco and alcohol consumption on poverty in the United Kingdom
Conclusions: Tobacco and alcohol expenditure appear to exacerbate poverty in low income households in the United Kingdom. Hundreds of thousands of additional households would be defined as living in relative poverty based on their income after subtracting their tobacco and alcohol expenditure.
Hoge alcohol en tabaks accijns hebben een groot effect op het beschikbare geld in laag inkomens groepen. Mensen gaan door met roken en drinken, hogere prijzen hebben tot gevolg dat men minder geld heeft voor andere zaken zoals eten.
Dat dit niet is wat gehoord wil worden, begrijp ik heel goed, maar ik kan geen andere conclusie trekken. Hoge accijns is goed voor de staatskas, net als gokken, maar heeft geen positief effect op de gezondheid van de onderklasse, in tegendeel.
Tabak en alcohol gebruik lijden tot armoede, niet tot ondervoeding, die conclusie komt nergens voor in het artikel wat jij aanhaalt. Wel dat tabak en alcohol grote risico's meebrengen voor gezondheid en levensverwachting.quote:Background and aims: Tobacco and alcohol use are major risk factors for premature mortality and morbidity. Tobacco and alcohol expenditure may also exacerbate poverty. This study aimed to estimate the financial impact of tobacco and alcohol consumption in low income households in the United Kingdom.
Ondervoeding is ongezonder dan alcohol, roken en drugs gecombineerdquote:Op dinsdag 5 maart 2024 18:46 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dan ook even de eerste alinea weergeven:
[..]
Tabak en alcohol gebruik lijden tot armoede, niet tot ondervoeding, die conclusie komt nergens voor in het artikel wat jij aanhaalt. Wel dat tabak en alcohol grote risico's meebrengen voor gezondheid en levensverwachting.
Arme mensen zorgen slecht voor zichzelf dus moet je ze goedkoper aan alcohol en tabak kunnen laten komen want dan gaan ze nog eerder dood. Mooi verhaal wel.
Een andere optie is om de inkomenspositie van arme mensen te verbeteren of om meer te doen aan preventie, natuurlijk.
Wat bedoel je met drugs ? Is alcohol geen drug ?quote:Op dinsdag 5 maart 2024 19:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ondervoeding is ongezonder dan alcohol, roken en drugs gecombineerd
Of tabak...quote:Op woensdag 6 maart 2024 09:17 schreef tong80 het volgende:
[..]
Wat bedoel je met drugs ? Is alcohol geen drug ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |