abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 januari 2024 @ 08:29:42 #1
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_212221211

..en alle overige Britse politiek.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Slides van de EU die de WA uitleggen:
https://ec.europa.eu/comm(...)eement_explained.pdf

Nieuwe overeenkomst per 17/10/19 https://ec.europa.eu/comm(...)_nothern_ireland.pdf
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 30 januari 2024 @ 08:32:59 #2
38496 Perrin
pi_212221238
quote:
De harde realiteit na vier jaar Brexit: alle beloftes naar de gallemiezen

De Brexit kost de Britse burger nu al gemiddeld 850 pond per jaar, volgens een schatting van het oudste onafhankelijke economisch onderzoeksinstituut van het land. In 2017, een jaar na het referendum, voorspelden onderzoekers van de London School of Economics al dat de Brexit ieder huishouden minstens dat bedrag zou kosten. Daarvan kun je een hypermoderne wasmachine kopen, met een stoomfunctie en een geluidsdemper.

Verwacht wordt dat deze kosten zullen oplopen tot 2.300 pond per jaar in 2035. Dit komt voornamelijk door verminderde handel met de EU, een lagere productiviteit en een aanhoudende daling in buitenlandse investeringen vergeleken met een bestaan binnen de Unie.

[..]

Het belangrijkste punt van de Leave-campagne was dan ook grip op de eigen grenzen. ‘Take back control’, was de slogan. Een week voor het referendum stond Nigel Farage voor een gigantische poster. Je zag daarop een stoet migranten en vluchtelingen van kleur, met daarboven in rode letters: ‘BREAKING POINT’.

Maar sinds het Brexit-referendum is het migratiesaldo (het aantal nieuwkomers minus het aantal vertrekkers) alleen maar toegenomen. En niet zo’n beetje ook: in 2022 kwamen er netto 745.000 mensen bij. Dat is een toename van meer dan 100 procent sinds 2016.
pi_212222126
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 08:32 schreef Perrin het volgende:

[..]

Als je de berichten leest, alles bij elkaar, dan komt het vooral over alsof de EU de controle heeft teruggepakt en het VK uit de EU geschopt heeft ;)

De ironie is ook dat in het VK Brexit nog bijna dagelijks een onderwerp van belang is terwijl in de EU er heel, heel af en toe eens een berichtje over in de krant te vinden is.
  dinsdag 30 januari 2024 @ 10:45:43 #4
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212222302
Maar mocht de UK terug willen dan moeten zowel Labour als de Tories om, anders gaat de EU er niet aan beginnen.

De voorstanders van terugkeer zouden dus vooral moeten zoveel mogelijk interne kandidaatsverkiezingen van beide partijen te kapen.
pi_212222373
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 10:45 schreef Hexagon het volgende:
Maar mocht de UK terug willen dan moeten zowel Labour als de Tories om, anders gaat de EU er niet aan beginnen.

De voorstanders van terugkeer zouden dus vooral moeten zoveel mogelijk interne kandidaatsverkiezingen van beide partijen te kapen.
Terugkeer word een heel lastig verhaal, sowieso is er geen geitepaadje maar moet het via Art. 49 (toetreding tot de EU) met alles wat daar aan vastzit en dat omvat Schengen en de Euro. Opt-outs zoals ze die hadden gaan er ook niet meer komen.

Ik denk dat het niet realistisch is om te denken dat het VK binnen afzienbare tijd terug kan in de EU
  dinsdag 30 januari 2024 @ 10:53:55 #6
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212222382
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 10:53 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Terugkeer word een heel lastig verhaal, sowieso is er geen geitepaadje maar moet het via Art. 49 (toetreding tot de EU) met alles wat daar aan vastzit en dat omvat Schengen en de Euro. Opt-outs zoals ze die hadden gaan er ook niet meer komen.

Ik denk dat het niet realistisch is om te denken dat het VK binnen afzienbare tijd terug kan in de EU
Ik denk dat het een jaar of 10-15 zal duren. Dan zijn ze zo wanhopig dat ze op alles ja zeggen.
pi_212222419
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 10:32 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Als je de berichten leest, alles bij elkaar, dan komt het vooral over alsof de EU de controle heeft teruggepakt en het VK uit de EU geschopt heeft ;)

De ironie is ook dat in het VK Brexit nog bijna dagelijks een onderwerp van belang is terwijl in de EU er heel, heel af en toe eens een berichtje over in de krant te vinden is.
Negatieve impact van de Brexit wordt vooral genegeerd in het VK, zowel door links als rechts, en door de media, alleen TheGuardian schrijft er wel eens over, op de BBC zul je niks vinden.
pi_212222427
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 10:53 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik denk dat het een jaar of 10-15 zal duren. Dan zijn ze zo wanhopig dat ze op alles ja zeggen.
Dan rest de vraag of er voor de EU nog interesse is om het VK, met alle haken en ogen van dien, toe te laten.

Vergeet niet dat alle 27 moeten instemmen en dat Brexit toch echt wel wat losgemaakt heeft. Ik denk dat met name Spanje dan gaat eisen dat Gibraltar op zijn minst onafhankelijk word.
  dinsdag 30 januari 2024 @ 10:59:57 #9
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212222455
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 10:57 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dan rest de vraag of er voor de EU nog interesse is om het VK, met alle haken en ogen van dien, toe te laten.

Vergeet niet dat alle 27 moeten instemmen en dat Brexit toch echt wel wat losgemaakt heeft. Ik denk dat met name Spanje dan gaat eisen dat Gibraltar op zijn minst onafhankelijk word.
Ik denk dat een land dat met hangende pootjes terug komt wel zo'n megaoverwinning voor het EU-gedachtengoed is dat ze dat echt niet gaan weigeren.
  maandag 5 februari 2024 @ 19:25:01 #10
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_212310119
twitter
pi_212432408
En ze zijn officieel in een recessie.
Hopelijk voor korte duur.
twitter
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 15 februari 2024 @ 11:16:57 #12
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212434209
Maar over X jaar is die Brexit toch echt echt voordeliger. :')
pi_212436917
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2024 11:16 schreef Hexagon het volgende:
Maar over X jaar is die Brexit toch echt echt voordeliger. :')
50 jaar stelde Rees-Mogg, dacht ik. En in de tussentijd zou men goedkopere schoenen hebben.

Dat laatste is tot op heden weinig van te merken.
pi_212446748
Gisteren zag ik op BBC News iemand verbonden aan Cambridge vertellen dat de huidige recessie in het VK het gevolg is van te lage overheidsinvesteringen. Daardoor is de verdiencapaciteit aangetast en de armoede erg toegenomen. En op de drie kinderen leeft in het VK in armoede vertelde ze. Armoede zorgt uiteraard voor grote problemen voor zij die er door getroffen worden zoals aantasting van de fysieke en mentale gezondheid waardoor participeren en dus bijdragen verre van vanzelfsprekend meer is voor deze groep. Daarom meer nog dan een waarschuwing voor het uit de EU stappen is deze recessie in het VK een waarschuwing voor de ideologie van VVD en D66. Ook in Nederland wordt er ongezond veel belang gehecht door deze twee neoliberale partijen aan korte termijn begrotingstekortreductie. Daarnaast zo laat recent onderzoek zien van de economen Egbert Jongen en Heike Vethaak waarover NRC heeft bericht en vervolgens ook is opgepikt door andere media is de armoede in Nederland vanaf 1981 enorm toegenomen. Het besteedbaar inkomen van de 10 procent huishouden met het laagste inkomen is sindsdien namelijk met 35% afgenomen. De toename van armoede in Nederland is voor nieuwsvolgers natuurlijk geen verrassing want de tekenen daarvoor zijn immers legio zoals de oprichting van voedselbanken in deze eeuw, het Rode Kruis dat maaltijden uitdeelt op scholen, meer mensen die zorg mijden zoals het niet ophalen van medicatie en het overslaan van tandzorg en de noodzaak recentelijk voor het invoeren van de energietoeslag. Hopelijk wordt er voor het algemeen belang snel wat aan de armoede gedaan in Nederland.

quote:
Toenemende inkomenskloof in Nederland jarenlang aan het zicht onttrokken

18-01-2024

Sinds het marktdenken Nederland begin jaren tachtig in zijn greep begon te krijgen, zijn de verschillen tussen de laagste inkomens en de grootverdieners behoorlijk toegenomen. Vanaf 1981 nam het besteedbaar inkomen van de 10 procent huishoudens met de laagste inkomens met 35 procent af. De best verdienende huishoudens gingen er in dezelfde periode 61 procent op vooruit. De top-1-procent zelfs 84 procent...
  vrijdag 16 februari 2024 @ 09:15:49 #15
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212447658
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 07:52 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Gisteren zag ik op BBC News iemand verbonden aan Cambridge vertellen dat de huidige recessie in het VK het gevolg is van te lage overheidsinvesteringen. Daardoor is de verdiencapaciteit aangetast en de armoede erg toegenomen. En op de drie kinderen leeft in het VK in armoede vertelde ze. A

jaja
Heef natuurlijk niets met Brexit te maken.
_O-
  vrijdag 16 februari 2024 @ 09:21:47 #16
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212447725
Verder over je post MBT Vrij besteedbaar inkomen in NL dat verder niets te maken heeft met Britse politiek of te weinig overheidsinvesteringen. Dat is al 45 Jaar het geval .
De lasten stijgen harder dan het inkomen, waardoor het reëel besteedbaar inkomen stil staat. Wil jij nu serieus nog meer overheid? Zodat het nog meer geld kost en de lasten nog meer stijgen?

Dat kan je verder hier beantwoorden, waar het hoort
xpompompomx in POL / Nederlandse Politiek #260: Kim gaat (in)formatie verder leiden!
pi_212448077
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 09:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Verder over je post MBT Vrij besteedbaar inkomen in NL dat verder niets te maken heeft met Britse politiek of te weinig overheidsinvesteringen. Dat is al 45 Jaar het geval .
De lasten stijgen harder dan het inkomen, waardoor het reëel besteedbaar inkomen stil staat. Wil jij nu serieus nog meer overheid? Zodat het nog meer geld kost en de lasten nog meer stijgen?

xpompompomx in POL / Nederlandse Politiek #260: Kim gaat (in)formatie verder leiden!
Wat heeft Yesildinges hiermee te maken?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  vrijdag 16 februari 2024 @ 09:51:41 #18
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212448110
quote:
5s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 09:49 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Wat heeft Yesildinges hiermee te maken?
Ik begrijp je vraag niet
pi_212448131
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 09:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik begrijp je vraag niet
Je linkt naar een post van mij :P
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  vrijdag 16 februari 2024 @ 09:54:18 #20
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212448135
quote:
Oh, sorry, wilde naar het Nederlandse Politiek topic linken.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 10:47:34 #21
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212448862
Om overheidsinvesteringen te doen heb je natuurlijk ook gewoon geld nodig. De Brexit zorgt dat dat er minder is.
pi_212449009
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 09:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
jaja
Heef natuurlijk niets met Brexit te maken.
_O-
Het is natuurlijk kortzichtig om alles wat minder goed gaat enkel in verband te brengen met de Brexit en beleid los daarvan structureel als irrelevant te bestempelen.
pi_212449023
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 10:47 schreef Hexagon het volgende:
Om overheidsinvesteringen te doen heb je natuurlijk ook gewoon geld nodig. De Brexit zorgt dat dat er minder is.
Gebrekkige overheidsinvesteringen waren al de praktijk voor de Brexit.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 11:02:16 #24
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212449043
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 11:01 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Gebrekkige overheidsinvesteringen waren al de praktijk voor de Brexit.
De mogelijkheid om daar wat aan te doen is er door de Brexit niet beter op geworden.
pi_212449208
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 11:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]
De mogelijkheid om daar wat aan te doen is er door de Brexit niet beter op geworden.
Maar die slechte beleidskeuzes waren in de prebrexit periode als gemaakt. Als er toen verstandiger beleid was gevoerd was de economie van het VK toekomstbestendiger en de beroepsbevolking weerbaarder waardoor een Brexit beter kon worden doorstaan.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 11:33:47 #26
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212449405
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 11:00 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Het is natuurlijk kortzichtig om alles wat minder goed gaat enkel in verband te brengen met de Brexit en beleid los daarvan structureel als irrelevant te bestempelen.
Denk je niet dat het een gevolg is van het totale beleid van de overheid, waar Brexit een enorm issue bij is, ipv het puur en het alleen maar op achterblijvende investeringen door de overheid te leggen?
Ik breng het niet enkel in verband met Brexit, in jouw post gaat het er om dat het enkel komt door de achterblijvende overheidsinvestering.
Een economie draait niet op de overheid, een overheid is deel van de economie, en als die er voor zorgt dat handel ernstig beperkt wordt door uit de gemeenschappelijke markt te stappen, dan is dat een belangrijk deel van het uitblijven van voldoende economische groei.
Overheid die in jouw ogen te weinig geld uitgeeft is geen SPOF in economie.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 11:38:40 #27
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212449443
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 10:47 schreef Hexagon het volgende:
Afgezien van het geld en handelsproblemen door Brexit, heeft het er ook toe geleid dat honderdduizenden mensen met goede banen en skills de UK hebben verlaten.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 11:49:09 #28
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212449527
Overigens hebben ze door de Brexit flink moeten investeren als overheid. Maar dan wel in de verkeerde dingen. Namelijk het herscheppen van overheidstaken die eerder de EU voor ze uitvoerde.
pi_212449616
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 09:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:

Ik zat hier laatst naar te kijken in het VK. De overheid wilde het minimum inkomen voor het afgeven van werkvisa opkrikken naar iets van £38k geloof ik. Maar het start-salaris van postdocs is iets van £36k, en dus zouden vele universiteiten daarmee in problemen komen.
Een prof hier had daarover een stukje gepubliceerd in Science of Nature (want ja, je bent wetenschapper, en dat zijn de enige plekken waar je iets kunt publiceren, toch? :') ). Hij beargumenteerde dat dat bedrag voor een visum omlaag moest.
Ik merkte op aan hem dat salarissen misschien omhoog zouden moeten, omdat ze al heel lang minder sterk stegen dan inflatie. Hij was het er niet mee eens, omdat als je iemand nu tegen een hoger salaris huurt, je die meer betaald dan iemand die een paar jaar geleden al begonnen is, en nu meer skills heeft. Maar dan ziet hij dus niet in dat je iemand die je nu huurt, relatief minder betaald dan iemand die je een paar jaar geleden huurde, voor dezelfde skills. En die persoon heeft waarschijnlijk relatief meer moeten betalen om die skills te verkrijgen, want opleidingskosten aan universiteiten zijn harder gestegen dan de inflatie.
Iemand die nu begint aan een postdoc in Engeland, verdiend, gecorrigeerd voor inflatie, ongeveer 10% minder dan iemand die 5-6 jaar geleden begon bijv, en dat is na salarisverhogen vorig jaar na protesten, als gevolg van inflatie.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 12:09:01 #30
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212449693
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 11:59 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Ik zat hier laatst naar te kijken in het VK. De overheid wilde het minimum inkomen voor het afgeven van werkvisa opkrikken naar iets van £38k geloof ik. Maar het start-salaris van postdocs is iets van £36k, en dus zouden vele universiteiten daarmee in problemen komen.
Een prof hier had daarover een stukje gepubliceerd in Science of Nature (want ja, je bent wetenschapper, en dat zijn de enige plekken waar je iets kunt publiceren, toch? :') ). Hij beargumenteerde dat dat bedrag voor een visum omlaag moest.
Ik merkte op aan hem dat salarissen misschien omhoog zouden moeten, omdat ze al heel lang minder sterk stegen dan inflatie. Hij was het er niet mee eens, omdat als je iemand nu tegen een hoger salaris huurt, je die meer betaald dan iemand die een paar jaar geleden al begonnen is, en nu meer skills heeft. Maar dan ziet hij dus niet in dat je iemand die je nu huurt, relatief minder betaald dan iemand die je een paar jaar geleden huurde, voor dezelfde skills. En die persoon heeft waarschijnlijk relatief meer moeten betalen om die skills te verkrijgen, want opleidingskosten aan universiteiten zijn harder gestegen dan de inflatie.
Iemand die nu begint aan een postdoc in Engeland, verdiend, gecorrigeerd voor inflatie, ongeveer 10% minder dan iemand die 5-6 jaar geleden begon bijv, en dat is na salarisverhogen vorig jaar na protesten, als gevolg van inflatie.
Ik heb als ik dit lees het muziekje van Buurman en Buurman in mijn hoofd
pi_212449702
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 11:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Denk je niet dat het een gevolg is van het totale beleid van de overheid,
Ja hoor. Daarom hekel ik ook de eenzijdige focus op de Brexit voor alles wat niet goed gaat in het VK zoals hier vaak gebeurt en breng ik daarom graag wat anders in.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 12:13:04 #32
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212449742
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 12:09 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Ja hoor. Daarom hekel ik ook de eenzijdige focus op de Brexit voor alles wat niet goed gaat in het VK zoals hier vaak gebeurt en breng ik daarom graag wat anders in.
Een eenzijdig focus op je paradepaardje, de overheid moet meer geld
pi_212450800
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 11:00 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Het is eerder andersom, denk ik, Brexit was een gevolg van een gebrek aan investeringen en een, laat ik het ook zo formuleren, gebrekkige overheid.
Een deel van de Brexit stemmers stemde voor omdat ze daar nu juist vanaf wilden. Dat ze niet begrepen dat hun onvrede en boosheid de situatie alleen maar zou verslechteren is nu wel duidelijk.

Brexit maakt alles moeilijker, dat is een feit, maar de problematiek die speelt is niet veroorzaakt door Brexit maar door opvolgende Tory regeringen die vooral bezig zijn geweest om een hele kleine groep de bedienen.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 16-02-2024 13:50:57 ]
  vrijdag 16 februari 2024 @ 20:02:13 #34
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212455898
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 13:48 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Het is eerder andersom, denk ik, Brexit was een gevolg van een gebrek aan investeringen en een, laat ik het ook zo formuleren, gebrekkige overheid.
Een deel van de Brexit stemmers stemde voor omdat ze daar nu juist vanaf wilden. Dat ze niet begrepen dat hun onvrede en boosheid de situatie alleen maar zou verslechteren is nu wel duidelijk.

Brexit maakt alles moeilijker, dat is een feit, maar de problematiek die speelt is niet veroorzaakt door Brexit maar door opvolgende Tory regeringen die vooral bezig zijn geweest om een hele kleine groep de bedienen.
En als ze dat niet hadden gewild hebben ze meerdere kansen gehad van die Tories af te komen.

Maargoed, er heerst helaas een groot taboe om mensen aan te spreken op waar ze nu eigenlijk mee bezig zijn. Het overkomt ze allemaal maar en domme keuzes, die het vooral slechter maken, moeten vooral rechtgepraat worden.
pi_212456405
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 20:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]
En als ze dat niet hadden gewild hebben ze meerdere kansen gehad van die Tories af te komen.

Maargoed, er heerst helaas een groot taboe om mensen aan te spreken op waar ze nu eigenlijk mee bezig zijn. Het overkomt ze allemaal maar en domme keuzes, die het vooral slechter maken, moeten vooral rechtgepraat worden.
De Tories hadden een meerderheid van 70 zetels met 41% van de stemmen.
  vrijdag 16 februari 2024 @ 20:32:40 #36
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212456496
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 20:27 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
De Tories hadden een meerderheid van 70 zetels met 41% van de stemmen.
Ze hebben inderdaad het meest gare politieke stelsel dat er is.

Maar dan nog, er is niemand die ze ook maar eens aanspreekt op hun vandalisme-oplossingen. Dat is niet politiek correct.
pi_212457545
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 20:32 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Maar dan nog, er is niemand die ze ook maar eens aanspreekt op hun vandalisme-oplossingen. Dat is niet politiek correct.
Labour doet en deed dat wel degelijk.
pi_212458101
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 20:32 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Labour is ook hard bezig zijn eigen glazen in te gooien de laatste tijd. En de Tories profiteren van de verdeeldheid op 'links' (labour, lib dems, green party).

Maar het laten falen van grote overheidsinstelling als de NHS is natuurlijk fantastisch voor de Tories, dat sterkt hun argument dat zoiets aan de markt overgelaten moet worden (wat in feite in Nederland niet veel anders is). Waarbij dan voorbij gegaan wordt natuurlijk aan het falen van instellingen die al aan de markt zijn overgelaten (zoals Thames Water bijv).
pi_212536715
Het nieuwe standaard excuus voor incompetente politici: The deep state

quote:
Britain’s ‘deep state’ thwarted my plans, Liz Truss tells US far-right summit

Former Conservative PM, whose tenure lasted 50 days, tells CPAC she fell victim to UK’s ‘establishment … its bureaucrats and lawyers’

https://www.theguardian.c(...)state-cpac-far-right
  dinsdag 27 februari 2024 @ 19:59:13 #40
38496 Perrin
pi_212611920
quote:
‘Health emergency’: 15% of UK households went hungry last month, data shows

Millions of people – including one in five families with children – have gone hungry or skipped meals in recent weeks because they could not regularly afford to buy groceries, according to new food insecurity data.
  dinsdag 27 februari 2024 @ 20:19:30 #41
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_212612340
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 13:55 schreef Tijger_m het volgende:
Het nieuwe standaard excuus voor incompetente politici: The deep state
[..]
Liz Truss...
Dies nie goedwijs.
Wordt hier in huis Picasso-hoofd genoemd. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_212702371
Dan Neidle blijft zijn tanden in Barrowman zetten.
Barrowman, de man van Michelle Mone, die in het House of Lords zit. Zij gaf toe tijdens Covid gelogen te hebben over de banden van haar en haar met PPE MedPro. Zij lobbyde hard voor contracten voor PPE MedPro, en het bedrijf kreeg voor 200 miljoen contracten, en maakte daar £60 miljoen winst op. Tijdens Covid dreigden ze zelfs met advocaten naar journalisten die zeiden dat er link was tussen hen en medpro. Nu gaven ze toe dat hij de grootste aandeelhouder was. Siewert is er niks bij. Uiteraard kwamen geleverde spullen niet door kwaliteits checks en konden niet gebruikt worden.

En toen zette Dan Neidle zijn tanden er in.

Eerst liet hij zien hoe Barrowman veel bedrijven had waarbij het eigenaarschap verborgen was, wat onwettig is: https://taxpolicy.org.uk/2024/01/14/25more/

Barrowman bleek heel veel verdiend te hebben aan illegale constructies om belasting te ontwijken. In het kort: In plaats van loon, zet je het om in een lening, daar hoef je geen belasting over te betalen. Maar uiteraard moet je die wel ooit terugbetalen. Dat werd ontweken met offshore trusts. Je loon is 90k. Je krijgt 10k gewoon betaalt, en 70k gaat naar de offshore trust. Die houdt een fee in van 10k, en leent je 70k. Scheelt ruim 23k in belasting. Dit was in de jaren 80. HRMC ging hier pas mee in 2000 aan de slag, en verloor de eerste zaak. De wet werd aangepast, en in 2004 werd er al gewaarschuwd dat er met terugwerkende kracht gehandeld ging worden.
In 2008 was er opnieuw een rechtszaak, en HRMC verloor opnieuw. En in 2010 werd de wet grondig aangepast om dit soort zaken te voorkomen, waarna grote bedrijven stopten met deze schema's. Maar Barrowman ging ermee door, en had vooral als doel kleine alleenstaanden (die geen toegang hebben tot goede adviseurs).
In 2019 kwam er nieuwe wetgeving, de 'loan charge' die met terugwerkende kracht tot 1999 iedereen die ooit zo'n schema had afgenomen voorlegde om de lening binnen 3 jaar af te betalen. Stel dat je 10 jaar gebruikt maakte van zoiets, met 70k per jaar, dan zou je 10 x 70k x 45% = £315k moeten betalen. Meer dan 60.000 mensen werden hierdoor geraakt. De loan charge werd in 2016 al aangekodigd, maar Barrowman ging tot iig 2018 door met het verkopen van het schema.
Ze bedachten een 'oplossing' voor de loan charge:
Split de lening van de offshore trust 95% - 5%.
Betaal de 5%, zodat de lening 0 is.
De 5% wordt geinvesteerd in de 3e partij, die de overige 95% van de lening op zich neemt, zodat het niet meer jouw probleem is. Uiteraard verdiende ze hier ook weer aan. Maar dit rammelde ook aan alle kanten, en er werden gefalsifieerde documenten gebruikt, en bracht clienten eigenlijk alleen nog meer in de problemen.

Meer hier: https://taxpolicy.org.uk/2024/01/18/barrowman_fraud/#loan-schemes-the-history

Maar in hun zoektocht kwamen ze ook nog wat anders tegen. Verschillende bedrijven, met exact dezelfde naam, alleen geregistreerd in verschillende landen. Er is bijv een bedrijf genaamd SmartPay Limited geregistreerd in het VK, en ook een met dezelfde naam op Isle of Man. Dit is met minstens 7 bedrijven gelinked aan Barrowman zo.

SmartPay was een umbrella company. Zelfstandigen willen niet zelfstandig zijn, en soms willen recruitement agencies geen werknemers in dienst nemen. Dus gebruiken beiden een umbrella company. Een persoon werkt dan voor de umbrella company, and wordt door de recruitement agency ingehuurd via de umbrella company. So far so good.
Maar SmartPay ltd Isle of Man heeft veel belasting voordelen die SmartPay ltd UK niet heeft. De recruitement agency wat de persoon inhuurt wilt dat doen bij een UK bedrijf, ivm compliancy checks. Dus Smartpay ltd UK stuurt de compliancy pack naar de recuitement agency, terwijl de persoon in dienst trad by Smartpay ltd Isle of Man. De recruitement agency werd dus voorgelogen. Smartpay heeft toegegeven dat dit hun model was.

https://taxpolicy.org.uk/2024/03/04/barrowman_shadow_fraud/

En zo'n vent is dus getrouwd met iemand die in het House of Lords zit (maar er weinig verschijnt).

Dit soort dingen lijken schering en inslag in het VK, en ik verbaas me er wel eens over. Ik ben wel wat gewend uit Afrika waar ik gewoond heb, maar het VK lijkt er soms nog een tandje bij te doen. Ook vraag ik me wel eens af in hoeverre Nederland hiervan verschoond blijft. Klein landje, in de top van de bedrijven en politiek is het veel ons kent ons. Dat hebben we ook wel gezien tijdens Rutte, toen de dividendbelasting werd afgeschaft bijv, of recent met de erfbelasting voor familiebedrijven en hoe de familie Bavaria daarvoor gelobbyed heeft bijv (https://www.nrc.nl/nieuws/2024/02/08/zo-nu-eerst-een-belastingvoordeel-hoe-de-bavaria-familie-het-uitstekend-voor-zichzelf-regelde-a4189371).
  dinsdag 5 maart 2024 @ 15:23:28 #43
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212702981
quote:
15s.gif Op dinsdag 27 februari 2024 19:59 schreef Perrin het volgende:

[..]

Wat een duidelijke indicatie is dat hoge accijns op Tabak en Alcohol tot een slechtere gezondheid zorgt onder de onderklasse.
pi_212705226
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 15:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wat een duidelijke indicatie is dat hoge accijns op Tabak en Alcohol tot een slechtere gezondheid zorgt onder de onderklasse.
Dat is wel een hele bijzondere conclusie.
  dinsdag 5 maart 2024 @ 18:15:54 #45
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212705378
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 18:03 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat is wel een hele bijzondere conclusie.
Ondervoeding is heel erg ongezond

The effect of tobacco and alcohol consumption on poverty in the United Kingdom

Conclusions: Tobacco and alcohol expenditure appear to exacerbate poverty in low income households in the United Kingdom. Hundreds of thousands of additional households would be defined as living in relative poverty based on their income after subtracting their tobacco and alcohol expenditure.

Hoge alcohol en tabaks accijns hebben een groot effect op het beschikbare geld in laag inkomens groepen. Mensen gaan door met roken en drinken, hogere prijzen hebben tot gevolg dat men minder geld heeft voor andere zaken zoals eten.

Dat dit niet is wat gehoord wil worden, begrijp ik heel goed, maar ik kan geen andere conclusie trekken. Hoge accijns is goed voor de staatskas, net als gokken, maar heeft geen positief effect op de gezondheid van de onderklasse, in tegendeel.
pi_212705670
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 18:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ondervoeding is heel erg ongezond

The effect of tobacco and alcohol consumption on poverty in the United Kingdom

Conclusions: Tobacco and alcohol expenditure appear to exacerbate poverty in low income households in the United Kingdom. Hundreds of thousands of additional households would be defined as living in relative poverty based on their income after subtracting their tobacco and alcohol expenditure.

Hoge alcohol en tabaks accijns hebben een groot effect op het beschikbare geld in laag inkomens groepen. Mensen gaan door met roken en drinken, hogere prijzen hebben tot gevolg dat men minder geld heeft voor andere zaken zoals eten.

Dat dit niet is wat gehoord wil worden, begrijp ik heel goed, maar ik kan geen andere conclusie trekken. Hoge accijns is goed voor de staatskas, net als gokken, maar heeft geen positief effect op de gezondheid van de onderklasse, in tegendeel.

Dan ook even de eerste alinea weergeven:

quote:
Background and aims: Tobacco and alcohol use are major risk factors for premature mortality and morbidity. Tobacco and alcohol expenditure may also exacerbate poverty. This study aimed to estimate the financial impact of tobacco and alcohol consumption in low income households in the United Kingdom.
Tabak en alcohol gebruik lijden tot armoede, niet tot ondervoeding, die conclusie komt nergens voor in het artikel wat jij aanhaalt. Wel dat tabak en alcohol grote risico's meebrengen voor gezondheid en levensverwachting.

Arme mensen zorgen slecht voor zichzelf dus moet je ze goedkoper aan alcohol en tabak kunnen laten komen want dan gaan ze nog eerder dood. Mooi verhaal wel.

Een andere optie is om de inkomenspositie van arme mensen te verbeteren of om meer te doen aan preventie, natuurlijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-03-2024 18:47:00 ]
  dinsdag 5 maart 2024 @ 19:36:12 #47
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212706455
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 18:46 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dan ook even de eerste alinea weergeven:
[..]
Tabak en alcohol gebruik lijden tot armoede, niet tot ondervoeding, die conclusie komt nergens voor in het artikel wat jij aanhaalt. Wel dat tabak en alcohol grote risico's meebrengen voor gezondheid en levensverwachting.

Arme mensen zorgen slecht voor zichzelf dus moet je ze goedkoper aan alcohol en tabak kunnen laten komen want dan gaan ze nog eerder dood. Mooi verhaal wel.

Een andere optie is om de inkomenspositie van arme mensen te verbeteren of om meer te doen aan preventie, natuurlijk.
Ondervoeding is ongezonder dan alcohol, roken en drugs gecombineerd

Hoge accijnzen dienen in de realiteit vooral de staatskas en hebben nauwelijks invloed op het stoppen onder de onderklasse.

Maar zie het zoals je wilt.
  Trouwste user 2022 woensdag 6 maart 2024 @ 09:17:47 #48
7889 tong80
Spleenheup
pi_212712337
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 19:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ondervoeding is ongezonder dan alcohol, roken en drugs gecombineerd

Wat bedoel je met drugs ? Is alcohol geen drug ?

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_212713688
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 09:17 schreef tong80 het volgende:

[..]
Wat bedoel je met drugs ? Is alcohol geen drug ?

Of tabak...
  Trouwste user 2022 woensdag 6 maart 2024 @ 11:07:34 #50
7889 tong80
Spleenheup
pi_212713708
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 11:06 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Of tabak...
Precies. Ben alcoholist die in 2014 is gestopt met roken.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')