Nee, joh, laat dat soort kinderlijk gedoe maar lekker aan het VK over.quote:Op maandag 3 juni 2024 23:22 schreef Hexagon het volgende:
Het wordt eens tijd dat ze in alle wc's in het Europees parlement WC-potten installeren met het gezicht van Nigel Farage erin geprint. Gewoon omdat het kan.
Ja, gebeurde in Clacton vandaag.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 19:19 schreef ipa84 het volgende:
[ x ]
Dacht eerst dat het een oude foto was. Maar blijkt dus vandaag gebeurt te zijn. Deze user achter dit account is blijkbaar ook geen fan van hem.
Ik ben ook geen fan van dit soort dingen hoor. Maar dacht dat hij ook tijdens de brexit campagne wat gevangen had. Daarom dacht ik eerst dat het een oude foto was.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 19:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, gebeurde in Clacton vandaag.
Geen fan van dit soort gedrag, overigens, hoe verwerpelijk Farage ook is, je blijft van politici af. Het was nu relatief onschuldig, een milkshake, maar het is wel fout natuurlijk.
Staat mij ook iets van bij, ja maar google laat mij momenteel in de steek om het terug te vinden.quote:Op woensdag 5 juni 2024 00:35 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Ik ben ook geen fan van dit soort dingen hoor. Maar dacht dat hij ook tijdens de brexit campagne wat gevangen had. Daarom dacht ik eerst dat het een oude foto was.
We hadden allebei gelijkquote:Op woensdag 5 juni 2024 00:35 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Ik ben ook geen fan van dit soort dingen hoor. Maar dacht dat hij ook tijdens de brexit campagne wat gevangen had. Daarom dacht ik eerst dat het een oude foto was.
quote:It is not the first time he has had a milkshake thrown at him while out campaigning. In 2019, when he was campaigning as the leader of the Brexit party, Farage had a Five Guys banana and salted caramel milkshake thrown at him during a walkabout in Newcastle.
Het is geen volwaardige democratie naar mijn mening. Een systeem waarin je een enorme absolute meerderheid van meer dan 100 zetels kan krijgen met net 40% van de stemmen is geen democratie.quote:Op woensdag 5 juni 2024 09:45 schreef VoMy het volgende:
Nu er voor het eerst in een eeuwigheid weer eens verkiezingen zijn in Engeland besef ik weer hoezeer ik te doen heb met de Britten en hun achterlijke versie van "democratie" waarin het grootste deel van de stemmen niet wordt vertegenwoordigd en je verder hoofdzakelijk kunt kiezen uit sfeersponzen als Rishi Sunak en Keir Starmer.
Ik vraag me serieus af of ik überhaupt zou stemmen als ik in het VK zou wonen. FPTP-armoe. De enige open verkiezing die ze hadden - die van het Europees Parlement - zijn ze ook nog eens kwijtgeraakt. Stumperds.
ja en waar ze van premier kunnen wisselen zonder dat er verkiezingen zijn het is ook niet voor niets dat zoveel britten zich totaal niet gehoord voelen door de politek.quote:Op woensdag 5 juni 2024 09:45 schreef VoMy het volgende:
Nu er voor het eerst in een eeuwigheid weer eens verkiezingen zijn in Engeland besef ik weer hoezeer ik te doen heb met de Britten en hun achterlijke versie van "democratie" waarin het grootste deel van de stemmen niet wordt vertegenwoordigd en je verder hoofdzakelijk kunt kiezen uit sfeersponzen als Rishi Sunak en Keir Starmer.
Als ik me niet vergis stopten enkele vestigingen van Five Guys toen tijdelijk met de verkoop van milkshakes. Waarop een concurrerende restaurantketen reageerde met de boodschap "bij ons wel milkshakes beschikbaar"quote:
ja en ook maar 1 district die op "Count Binface" of "Lord Buckethead" kunnen stemmen.quote:Op woensdag 5 juni 2024 11:21 schreef Hexagon het volgende:
Tel daarbij op dat alleen de mensen in dat kiesdistrict op de premier kunnen stemmen.
Tot 2022 waren oa. burgemeesterverkiezingen Supplementary Vote ipv FPTP maar dat is vakkundig de nek omgedraaid. Je wil niet dat mensen op ideeën komen tenslotte.quote:Op woensdag 5 juni 2024 09:45 schreef VoMy het volgende:Ik vraag me serieus af of ik überhaupt zou stemmen als ik in het VK zou wonen. FPTP-armoe. De enige open verkiezing die ze hadden - die van het Europees Parlement - zijn ze ook nog eens kwijtgeraakt. Stumperds.
Dat is buiten Nederland eigenlijk vrij gebruikelijk. Ook in Duitsland of België waren de huidige regeringsleiders ook enkel in hun eigen kiesdistrict (wat wel veel groter is) verkiesbaar.quote:Op woensdag 5 juni 2024 11:21 schreef Hexagon het volgende:
Tel daarbij op dat alleen de mensen in dat kiesdistrict op de premier kunnen stemmen.
Snap je bezwaar maar een systeem waarbij de volksvertegenwoordiging een vaste termijn heeft is vanuit stabiliteit wel iets voor te zeggen. Diverse Scandinavische landen hebben dit ook.quote:Op woensdag 5 juni 2024 10:47 schreef DestroyerPiet het volgende:
[..]
ja en waar ze van premier kunnen wisselen zonder dat er verkiezingen zijn het is ook niet voor niets dat zoveel britten zich totaal niet gehoord voelen door de politek.
In theorie, ja. Maar dat vereist vermoedelijk wel een grondwet die voorkomt dat een ongekozen PM diezelfde volksvertegenwoordiging buitenspel zet wanneer het hem uitkomt.quote:Op woensdag 5 juni 2024 17:51 schreef KareldeStoute het volgende:
Snap je bezwaar maar een systeem waarbij de volksvertegenwoordiging een vaste termijn heeft is vanuit stabiliteit wel iets voor te zeggen.
"stabiel" is nou niet een woord wat ik zou willen gebruiken om de afgelopen periode in de britse politiek te beschrijven.quote:Op woensdag 5 juni 2024 17:51 schreef KareldeStoute het volgende:
Snap je bezwaar maar een systeem waarbij de volksvertegenwoordiging een vaste termijn heeft is vanuit stabiliteit wel iets voor te zeggen. Diverse Scandinavische landen hebben dit ook.
Ik vind een voorkeur hebben voor een bepaalde vorm van democratie wel prima (ONZE is de beste natuurlijk!), maar om andere vormen dan ondemocratisch te noemen...quote:Op woensdag 5 juni 2024 17:51 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat is buiten Nederland eigenlijk vrij gebruikelijk. Ook in Duitsland of België waren de huidige regeringsleiders ook enkel in hun eigen kiesdistrict (wat wel veel groter is) verkiesbaar.
[..]
Snap je bezwaar maar een systeem waarbij de volksvertegenwoordiging een vaste termijn heeft is vanuit stabiliteit wel iets voor te zeggen. Diverse Scandinavische landen hebben dit ook.
Een vorm waarbij je met minder dan 40% van de stemmen een absolute meerderheid kan hebben is niet echt democratisch, volgens mij. Mag je het mee oneens zijn maar het ik zie geen goed argument voor zo'n systeem.quote:Op donderdag 6 juni 2024 08:50 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ik vind een voorkeur hebben voor een bepaalde vorm van democratie wel prima (ONZE is de beste natuurlijk!), maar om andere vormen dan ondemocratisch te noemen...
Niet alleen dat, de meeste mensen worden gewoon niet vertegenwoordigd. Je stem is alleen geldig binnen je district en dus alleen als je stemt op de kandidaat met de meeste stemmen, wordt je stem gehoord in het Lagerhuis.quote:Op donderdag 6 juni 2024 11:19 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Een vorm waarbij je met minder dan 40% van de stemmen een absolute meerderheid kan hebben is niet echt democratisch, volgens mij. Mag je het mee oneens zijn maar het ik zie geen goed argument voor zo'n systeem.
Niet veel anders dan in de VS, daar stem je uberhaupt nooit rechtstreeks op de presidentskandidaat, tellen de stemmen van inwoners van sommige staten zwaarder, kun je niet stemmen in verschillende staten als je een strafblad of uitstaande kosten van rechtszaken hebt (terwijl stemrecht een mensenrecht is), en is het vaak lastig om je te registreren om te mogen stemmen (je moet bijv een postadres hebben, maar veel indigenous mensen die op reservaten wonen hebben dat niet).quote:Op woensdag 5 juni 2024 09:45 schreef VoMy het volgende:
Ik vraag me serieus af of ik überhaupt zou stemmen als ik in het VK zou wonen. FPTP-armoe. De enige open verkiezing die ze hadden - die van het Europees Parlement - zijn ze ook nog eens kwijtgeraakt. Stumperds.
Een winner-takes-all systeem zoals in de VS of VK is verre van ideaal, omdat het in feite tot een 2-partijen stelsels leidt, en daarmee polarisatie in de hand werkt.quote:Op donderdag 6 juni 2024 08:50 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Ik vind een voorkeur hebben voor een bepaalde vorm van democratie wel prima (ONZE is de beste natuurlijk!), maar om andere vormen dan ondemocratisch te noemen...
Maar in de VS heb je bijvoorbeeld bij de Senaatsverkiezingen nog de 50%-regel met zonodig tweede rondes en binnen de partijen heb je primaries om te bepalen wie de kandidaat van je district wordt. Naast de nadelen die er verder daar nog bovenop komen zijn dat wel variaties die je beduidend meer invloed geven lijkt me.quote:Op donderdag 6 juni 2024 12:20 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Niet veel anders dan in de VS, daar stem je uberhaupt nooit rechtstreeks op de presidentskandidaat, tellen de stemmen van inwoners van sommige staten zwaarder, kun je niet stemmen in verschillende staten als je een strafblad of uitstaande kosten van rechtszaken hebt (terwijl stemrecht een mensenrecht is), en is het vaak lastig om je te registreren om te mogen stemmen (je moet bijv een postadres hebben, maar veel indigenous mensen die op reservaten wonen hebben dat niet).
Bij de primaries heb je ook super-delegates, wiens stemmen zwaarder tellen. Voor de verkiezingen van 2016 had Sanders meer stemmen in de primaries dan Clinton, maar de super-delegates stemden vooral voor Hillary, waardoor zij de kandidaat werd.quote:Op donderdag 6 juni 2024 12:27 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar in de VS heb je bijvoorbeeld bij de Senaatsverkiezingen nog de 50%-regel met zonodig tweede rondes en binnen de partijen heb je primaries om te bepalen wie de kandidaat van je district wordt. Naast de nadelen die er verder daar nog bovenop komen zijn dat wel variaties die je beduidend meer invloed geven lijkt me.
quote:British paratroopers landing in France for D-day event told to show passports
Eyebrows were raised at the Ministry of Defence when French immigration and customs insisted on checking the paperwork of 400 British paratroopers immediately after they dropped into fields near Saneville, Normandy on Wednesday.
Some felt the French were trying to make a point in response to the UK’s decision to leave the EU and, while immigration checks for British troops on exercise abroad are routine, doing so at a public commemoration is deemed exceptional.
https://www.theguardian.c(...)ld-to-show-passports
Sterker nog: hij was er helemaal niet bij het hoofdevenement, wel bij een kleinere Frans-Britse herdenking. Wie wel bij het hoofdprogramma was? Keir Starmer.quote:Op donderdag 6 juni 2024 19:17 schreef Tijger_m het volgende:
Sunak ligt, alweer, onder vuur omdat hij voortijdig de herdenking van D-Day in Normandie verlaten heeft, dat valt blijkbaar slecht bij het Britse publiek.
En op een ludiekere noot, onder het motto "Taking back control!":
[..]![]()
Starmer kan alvast oefenen als PM, aardig van Sunak dat hij alvast aan de kant gaatquote:Op donderdag 6 juni 2024 19:21 schreef Szura het volgende:
[..]
Sterker nog: hij was er helemaal niet bij het hoofdevenement, wel bij een kleinere Frans-Britse herdenking. Wie wel bij het hoofdprogramma was? Keir Starmer.
quote:Op donderdag 6 juni 2024 19:17 schreef Tijger_m het volgende:
Sunak ligt, alweer, onder vuur omdat hij voortijdig de herdenking van D-Day in Normandie verlaten heeft, dat valt blijkbaar slecht bij het Britse publiek.
En op een ludiekere noot, onder het motto "Taking back control!":
[..]![]()
Ja, en dan komt het, hij was niet aanwezig, Starmer wel, omdat hij een TV interview had met ITV wat door No 10 meer dan een week daarvoor afgesproken was en de Franse regering was een week van te voren ingelicht dat Sunak niet aanwezig zou zijn.quote:Op vrijdag 7 juni 2024 11:26 schreef Szura het volgende:
[ x ]
After the conclusion of the British event in Normandy, I returned back to the UK. On reflection, it was a mistake not to stay in France longer - and I apologise.
En dat interview wordt pas ergens volgende week uitgezonden, dus er waren vast nog wel andere tijden dat het opgenomen had kunnen worden.quote:Op vrijdag 7 juni 2024 13:20 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, en dan komt het, hij was niet aanwezig, Starmer wel, omdat hij een TV interview had met ITV wat door No 10 meer dan een week daarvoor afgesproken was en de Franse regering was een week van te voren ingelicht dat Sunak niet aanwezig zou zijn.
Sorry not sorry lijkt meer van toepassing want dit was niet per ongeluk of door omstandigheden maar gewoon geplanned.
Het nieuwe excuus, want een was niet genoeg, is dat de agenda al weken geleden afgesproken was. Wat dan gelijk het probleem oplevert dat Sunak nooit van plan was om aanwezig te zijn terwijl alle andere wereldleiders er wel waren om de veteranen te eren die daar gevochten hebben.quote:Op vrijdag 7 juni 2024 13:46 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
En dat interview wordt pas ergens volgende week uitgezonden, dus er waren vast nog wel andere tijden dat het opgenomen had kunnen worden.
Klopt wel aardig, ja, ze worden rechts ingehaald door Reform en in het midden door de LibDem's.quote:
Dat het een drama wordt is zeker. Maar ben wel benieuwt. Weet nog met de gemeenteraadsverkiezingen toen ik even naar de BBC zat te kijken dat de Tories vooral last had van Reform omdat die stemmen wegtrokken waardoor Labour de meerderheid kreeg in bepaalde districten. Dat dat weer gaat gebeuren lijkt me logische. Maar ik vraag me af of Reform in de toekomst wel genoeg stemmen kan trekken om ooit een solide base te krijgen in het house. Je ziet aan peilingen dat steeds meer Britten toch wel spijt hebben van de Brexit en dat de leugens niet bepaald zijn uitgekomen. Zeker omdat steeds meer beleid actief aan het worden is wat voort vloeit uit de Brexit zoals meer controle op goederen, tarieven, visa problematiek enzovoort.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 23:56 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Klopt wel aardig, ja, ze worden rechts ingehaald door Reform en in het midden door de LibDem's.
Dit gaat echt een drama worden, de enige vraag is nog hoe erg het gaat worden voor de Tories en of dit het einde gaat zijn vooral na de oproepen vanuit de rechterkant van de Tories om samen te gaan met Reform.
Ja, toen Reform begon was er nog veel speculatie dat ze ook stemmen bij Labour weg zouden halen maar dat is nu toch wel onzin gebleken.quote:Op woensdag 12 juni 2024 00:23 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Dat het een drama wordt is zeker. Maar ben wel benieuwt. Weet nog met de gemeenteraadsverkiezingen toen ik even naar de BBC zat te kijken dat de Tories vooral last had van Reform omdat die stemmen wegtrokken waardoor Labour de meerderheid kreeg in bepaalde districten. Dat dat weer gaat gebeuren lijkt me logische. Maar ik vraag me af of Reform in de toekomst wel genoeg stemmen kan trekken om ooit een solide base te krijgen in het house. Je ziet aan peilingen dat steeds meer Britten toch wel spijt hebben van de Brexit en dat de leugens niet bepaald zijn uitgekomen. Zeker omdat steeds meer beleid actief aan het worden is wat voort vloeit uit de Brexit zoals meer controle op goederen, tarieven, visa problematiek enzovoort.
Tories en liegen en fantaseren...hoe durf je dat te suggereren!quote:Op woensdag 12 juni 2024 09:29 schreef VoMy het volgende:
Ach de gangbusters economie blijkt toch gewoon op de nullijn te zitten.
Als je zulke grote verschillen in peilingen hebt 140 vs 76, dan is OF de sample totaal niet correct (van een of allebei), OF de 'peiling' is niet echt een peiling, maar meer om de uitslag te sturen (van een of allebei).quote:Op woensdag 12 juni 2024 08:23 schreef Hanca het volgende:
Er zitten wel echt gigantische verschillen in de polls.
Hier blijven de Tories op 187, gaat Labour naar 387 en komt de rest niet boven de 24 uit. Reform zelfs 0 zetels: https://www.economist.com(...)al-election/forecast
Dan is er weinig ergs aan de hand voor de Tories. Ja, ze verliezen dik, maar blijven riant de tweede partij en zijn na te verwachten gepruts van de ook niet geweldige Starmer weer het logische alternatief.
Hier gaat Labour naar 472, de Tories naar 76 en de LibDems zitten hen op de hielen met 60. Reform nog steeds maar 1 zetel: https://www.electoralcalculus.co.uk/prediction_main.html
Dan hebben de Tories echt een probleem, want dan zijn de LibDems vervolgens een gelijkwaardig alternatief. Zo'n uitslag kan het al decennia bestaande 2-partijen evenwicht waarbij de Tories en Labour samen de macht verdelen wel eens laten verdwijnen.
YouGov zit er ergens tussenin, met 140 zetels voor de Tories en 422 voor Labour, maar de LibDems 'maar' 48: https://yougov.co.uk/poli(...)-beat-1997-landslide
Electoral voorspelt zetels, stem percentages zijn minder relevant omdat zetels niet verdeeld worden als in Nederland. Ik zou eerder afgaan op wat electoral zegt, persoonlijk, want die kijken naar individuele zetels en niet naar percentages.quote:Op woensdag 12 juni 2024 12:33 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Als je zulke grote verschillen in peilingen hebt 140 vs 76, dan is OF de sample totaal niet correct (van een of allebei), OF de 'peiling' is niet echt een peiling, maar meer om de uitslag te sturen (van een of allebei).
https://www.theguardian.c(...)lection-grant-shappsquote:Tories fighting to prevent Labour winning ‘supermajority’, says Shapps
The Conservatives are fighting to prevent Keir Starmer winning a “supermajority” even bigger than Labour’s 1997 landslide victory, Grant Shapps has said.
The defence secretary claimed such a result would be “very bad news” for the country as it would give Labour “unchecked power” – and as a result “would be a dangerous place to put this country”.
Labour’s poll lead still remains at about 20 percentage points, but Shapps said “the polls have been wrong before”.
His rhetoric follows the Conservatives’ latest social media advertising campaign, which has a central message of urging potential Reform voters not to risk handing Starmer the opportunity to do “anything” he wanted in parliament.
The online advert says the Tories could be reduced to 57 seats in parliament on a 19% vote share, even if Reform picked up no MPs. On this basis, Shapps said the party was “fighting for every single seat in this country” as he hoped to pitch the Conservatives as the only party that would be able to hold Labour to account as the official opposition.
He appeared to directly knock back Nigel Farage’s claim that Reform was “the real opposition now” and the election on 4 July marked the “beginning” for his party.
Speaking to Times Radio, Shapps said: “The concern would be that if Keir Starmer were to go into No 10 – it will either be Rishi Sunak or Keir Starmer, there’s no other outcomes to this election – and that power was in some way unchecked, it would be very bad news for people in this country.
“A blank-cheque approach, allowing someone to do anything they wanted, particularly when their particular set of plans are so vague, and they say ‘change’, but you have no idea what they actually want to change to, other than the fact that they’ve outlined plans which would cost £2,094 to every working family in this country.”
The Conservatives have been criticised for repeating claims that Labour’s election offer would cost an extra £2,094 in tax to each household over the course of the next parliament. The Treasury permanent secretary, James Bowler, said ministers had been told not to say civil servants produced the figure and that the figures should in no way be attributed to the civil service.
The shift in the Tory campaign can be seen in the party’s Facebook adverts, which it pays to push into social media feeds. Late last week, the party began trialling adverts aimed at a small number of voters that warned them not to “hand Keir Starmer a blank cheque” – adding that “a vote for Reform or the Liberal Democrats means you’ll have no one holding [Labour] to account on your behalf”.
In recent days, this has shifted into a full-blown defensive strategy, with the Tories paying to send adverts to hundreds of thousands of people warning that the party could easily slip into third place in the House of Commons behind the Liberal Democrats.
Adverts aimed at older voters warn that voting anything other than Tory will “hand Keir Starmer a massive majority” and that pensioners will suffer.
The unusual messaging appears to be the Tories conceding that defeat is inevitable and instead pleading with its core voters to ensure there is still a substantial group of Conservative MPs in parliament.
Nog meer ongedekte belastingkortingen incoming.quote:Op woensdag 12 juni 2024 15:10 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
https://www.theguardian.c(...)lection-grant-shapps
Grappig wel dat die supermajority nooit op bezwaren kon rekenen toen de Tories er een hadden.quote:Op woensdag 12 juni 2024 15:10 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
https://www.theguardian.c(...)lection-grant-shapps
Zelfs de schandalen tonen de achteruitgang van de partij:quote:Op woensdag 12 juni 2024 21:05 schreef trein2000 het volgende:
[ x ]
En weer een corruptieschandaal bij de torys.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |