Een koekoek is er niet direct om water door te laten (eigenlijk helemaal niet), maar voor ventilatie en daglicht als ik dit zo lees:quote:Op donderdag 4 januari 2024 16:03 schreef Troel het volgende:
[..]
Het gaat daar om de buitenmuur van de koekkoek. Dus het water kan vrij de koekkoek in lopen. Maar daar is de koekkoek ook voor natuurlijk
Ik weet het ook allemaal niet meerquote:Op donderdag 4 januari 2024 16:26 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Een koekoek is er niet direct om water door te laten (eigenlijk helemaal niet), maar voor ventilatie en daglicht als ik dit zo lees:
https://www.joostdevree.nl/shtmls/koekoek.shtml
https://klimaatadaptatien(...)20op%20wateroverlast.
Het is ook gewoon een rotsituatie die al weken duurt, dus niet zo gek dat je er doorheen zitquote:Op donderdag 4 januari 2024 16:39 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik weet het ook allemaal niet meer
Hier zit het probleem niet enkel in de buien natuurlijk, juist vooral in de natte voeten dankzij Natuurmonumenten.
Mogelijk heb je er zelf aan gedacht maar nogmaals tippen dan:quote:Op donderdag 4 januari 2024 16:08 schreef Troel het volgende:
Ik zou willen dat ik dit voor een vriend vroeg.
Hebben jullie misschien tips? Ik heb al iets gevonden over DryBrick, maar dat werkt denk ik alleen als je geen verhoogd terras tegen je buitenmuur aan hebt.
Daar gaan we zeker naar kijken, want alles daar moet toch weggegraven worden gok ik.quote:Op donderdag 4 januari 2024 16:59 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het is ook gewoon een rotsituatie die al weken duurt, dus niet zo gek dat je er doorheen zit![]()
Maar een koekoek lijkt niet zo handig bij (al dan niet kunstmatig zo geregelde) hoge waterstanden.
Straks als alles droog is zou ik er zeker naar kijken of de koekoek niet aangepast of zelfs weggehaald moet worden (incl. een andere oplossing voor ventilatie en daglicht uiteraard).
Wij hebben inmiddels contact gehad met iemand van het natuurgebied die heel erg schrok van ons verhaal. Blijkbaar dachten ze dat ze het water beter onder controle hadden (moet ik hier om lachen of om huilen?). Die heeft weer een link verstuurd naar een schadeiets, dat zou best dit kunnen zijn.quote:Op donderdag 4 januari 2024 17:08 schreef taxibabe het volgende:
Misschien totaal niet relevant, of heb je dit misschien zelf al gevonden:
https://www.bij12.nl/onderwerp/adviescommissie-schade-grondwater/
Zoiets hebben we inderdaad gehad. Inmiddels zijn we veel verder dan dat en is het hele souterrain leeg, zijn alle dorpels weggehaald zodat alle ruimtes met één pomp aangezogen kunnen worden.quote:Op donderdag 4 januari 2024 17:04 schreef Barry1986 het volgende:
[..]
Mogelijk heb je er zelf aan gedacht maar nogmaals tippen dan:
Waterstrip om "water op locatie te houden"
[ afbeelding ]
Een dompelpomp --> vlakzuiger die afzuigt tot 5mm hoog en aanspringt bij 30mm watercontact. Hoef je ook niet elk uur terug te komen?
https://www.guede.com/tw.php?b=Flachsaugerpumpe-GFS-401-S&a=94627
Als de waterstrip niet helpt met hout latten van 5cm hoog de locatie afschermen en de kieren/naden dichtkitten.
Dan kan de pomp ook automatisch zijn werk doen
Dat is, hopelijk, goed nieuws.quote:Op donderdag 4 januari 2024 17:23 schreef Troel het volgende:
[..]
Wij hebben inmiddels contact gehad met iemand van het natuurgebied die heel erg schrok van ons verhaal. Blijkbaar dachten ze dat ze het water beter onder controle hadden (moet ik hier om lachen of om huilen?). Die heeft weer een link verstuurd naar een schadeiets, dat zou best dit kunnen zijn.
Ik heb zelfs de burgemeester uitgenodigd omdat ik heel erg pissig was op de ambtenaar die vond dat de weg geen probleem was, omdat de hulpverlening dan maar iets vertraging had.quote:Op donderdag 4 januari 2024 17:31 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat is, hopelijk, goed nieuws.
Wellicht handig om nu het contact toch gelegd is, die mensen uit te nodigen om zelf met eigen ogen de situatie ter plekke te aanschouwen
Beterquote:Op donderdag 4 januari 2024 17:36 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik heb zelfs de burgemeester uitgenodigd omdat ik heel erg pissig was op de ambtenaar die vond dat de weg geen probleem was, omdat de hulpverlening dan maar iets vertraging had.![]()
Note: ik ken de burgemeester al jaren en heb wel vaker contact met hem.
Saillant detail: omdat we in een Natura2000 gebied wonen is herbouw een dingetje vanwege stikstof. Hulpverlening die 'wat later komt' kan bij brand dus tot gevolg hebben dat we niet kunnen herbouwen. Laat staan wat het effect is als een ambulance door het vastzitten in de weg 'vertraging' heeft. Denk niet dat ze standaard de traumahelicopter sturen (bovendien zakt die weg in het doornatte gras)...quote:Op donderdag 4 januari 2024 17:40 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Beter
Dan zou ik er wel vertrouwen in hebben dat het uiteindelijk goed komt
Een camper or caravan een idee? Als je er niet mee op vakantie gaat kan het er een zijn die afgekeurd is voor de weg. Die zijn een stuk goedkoperquote:Op donderdag 4 januari 2024 17:34 schreef Troel het volgende:
Ondertussen ben ik aan het nadenken over een zeecontainer of wooncontainer zodat mijn oudste tijdens zijn examenjaar ook een eigen plekje heeft. Hij heeft de laatste dagen in de rommel/voorraadkamer geslapen, maar we merken nu al dat dat voor hem niet gaat werken. Dus of alle rommel en voorraad moet eruit, of het kind moet eruit![]()
Maarja, waar vind je zoiets en hoe krijgen we het hier![]()
De titel dekt de lading in ieder geval niet meer, het water is overal. Misschien kunnen we wel een woonboot kopen!
Ja, ben naar van alles aan het kijken wat warm genoeg is voor de komende tijd. In het ergste geval kan ik er zelf in en kan oudste mijn slaapkamer over nemen (maar dan wil ik wel graag een volwaardig toilet erinquote:Op donderdag 4 januari 2024 17:54 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Een camper or caravan een idee? Als je er niet mee op vakantie gaat kan het er een zijn die afgekeurd is voor de weg. Die zijn een stuk goedkoper![]()
Ja. Al zou ik het geen zorgplicht noemen. Gewoon plicht.quote:Op donderdag 4 januari 2024 17:45 schreef Troel het volgende:
[..]
Saillant detail: omdat we in een Natura2000 gebied wonen is herbouw een dingetje vanwege stikstof. Hulpverlening die 'wat later komt' kan bij brand dus tot gevolg hebben dat we niet kunnen herbouwen. Laat staan wat het effect is als een ambulance door het vastzitten in de weg 'vertraging' heeft. Denk niet dat ze standaard de traumahelicopter sturen (bovendien zakt die weg in het doornatte gras)...
Dat de post niet komt, afval niet opgehaald wordt vind ik 1 ding, maar de gemeente heeft volgens mij wel een zorgplicht als het gaat om bereikbaarheid voor hulpdiensten
quote:Artikel 2
Het college van burgemeester en wethouders is belast met de organisatie van:
a. de brandweerzorg;
b. de rampenbestrijding en de crisisbeheersing;
c. de geneeskundige hulpverlening.
quote:Artikel 12
1 De hoofdofficier van justitie en de voorzitter van het waterschap binnen welks grondgebied de veiligheidsregio is gelegen, worden uitgenodigd deel te nemen aan de vergaderingen van het bestuur van de veiligheidsregio. Indien een arrondissement het grondgebied van meer dan één veiligheidsregio omvat, treedt in elke regio de hoofdofficier van justitie of een door hem daartoe aangewezen plaatsvervangend hoofdofficier van justitie of officier van justitie namens hem op. Indien het grondgebied van een veiligheidsregio in meer dan één waterschap is gelegen, bepalen de betrokken voorzitters van de waterschappen wie van hen deelneemt aan de vergaderingen.
2 De voorzitter van de veiligheidsregio nodigt andere functionarissen wier aanwezigheid in verband met de te behandelen onderwerpen van belang is, uit deel te nemen aan de vergaderingen van het bestuur van de veiligheidsregio.
Als je serieus bent, kijk eens naar 'pipo-wagen', die zijn er wel hier en daar in tinyhouse versie te krijgen.quote:Op donderdag 4 januari 2024 17:34 schreef Troel het volgende:
Ondertussen ben ik aan het nadenken over een zeecontainer of wooncontainer zodat mijn oudste tijdens zijn examenjaar ook een eigen plekje heeft. Hij heeft de laatste dagen in de rommel/voorraadkamer geslapen, maar we merken nu al dat dat voor hem niet gaat werken. Dus of alle rommel en voorraad moet eruit, of het kind moet eruit![]()
Maarja, waar vind je zoiets en hoe krijgen we het hier![]()
De titel dekt de lading in ieder geval niet meer, het water is overal. Misschien kunnen we wel een woonboot kopen!
Het maakt mij niet uit hoe het eruit ziet, al is het een roze iets met paarse stippenquote:Op donderdag 4 januari 2024 17:59 schreef BE het volgende:
[..]
Als je serieus bent, kijk eens naar 'pipo-wagen', die zijn er wel hier en daar in tinyhouse versie te krijgen.
Dank dank dankquote:Op donderdag 4 januari 2024 17:57 schreef sigme het volgende:
[..]
Ja. Al zou ik het geen zorgplicht noemen. Gewoon plicht.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0027466/2024-01-01
[..]
[..]
Ik heb nog iets gevonden wat je goed van pas kan komen omdat het bol staat van duidelijke taal over wie precies waarvoor verantwoordelijk is. Andere gemeente, ander probleem, maar dat verandert niks aan die verantwoordelijkheden.quote:
Als je voor een prefab tiny house gaat, kan het nog best betaalbaar zijn Afhankelijk van je portemonnee natuurlijk, maar ik vond het wel meevallen, zie bijvoorbeeld: https://tuinhuisjesonline.nl/tiny-houses/quote:Op donderdag 4 januari 2024 18:00 schreef Troel het volgende:
[..]
Het maakt mij niet uit hoe het eruit ziet, al is het een roze iets met paarse stippen
Nouja, als het op wielen is, hoef ik denk ik geen vergunning aan te vragen want je mag je caravan gewoon bij huis zetten lijkt me. Bij een vaste unit zal dat wel moeten gok ik. Tja en qua portemonnee: die is niet oneindig natuurlijk, er moet ook nog een stuk huis gerenoveerd worden, dus het houdt een keer op.quote:Op donderdag 4 januari 2024 18:25 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Als je voor een prefab tiny house gaat, kan het nog best betaalbaar zijn Afhankelijk van je portemonnee natuurlijk, maar ik vond het wel meevallen, zie bijvoorbeeld: https://tuinhuisjesonline.nl/tiny-houses/
Heb je alle bijkomende kosten ook gezien? Voor hetgeen niet is inbegrepen?quote:Op donderdag 4 januari 2024 18:25 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Als je voor een prefab tiny house gaat, kan het nog best betaalbaar zijn Afhankelijk van je portemonnee natuurlijk, maar ik vond het wel meevallen, zie bijvoorbeeld: https://tuinhuisjesonline.nl/tiny-houses/
https://tinyhousehub.nl/tiny-house-in-de-achtertuin-zetten/quote:Op donderdag 4 januari 2024 18:29 schreef Troel het volgende:
[..]
Nouja, als het op wielen is, hoef ik denk ik geen vergunning aan te vragen want je mag je caravan gewoon bij huis zetten lijkt me. Bij een vaste unit zal dat wel moeten gok ik. Tja en qua portemonnee: die is niet oneindig natuurlijk, er moet ook nog een stuk huis gerenoveerd worden, dus het houdt een keer op.
Tinybouse valt dan af, we zitten qua bijgebouwen aan de max.quote:Op donderdag 4 januari 2024 18:38 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
https://tinyhousehub.nl/tiny-house-in-de-achtertuin-zetten/
Je moet vooral onderzoek doen naar de (on)mogelijkheden in je eigen gemeente. Ook als je bijvoorbeeld een wooncontainer tijdelijk neer zou willen zetten. Of een caravan inclusief die actief bewonen. Er is geen landelijk beleid in deze kennelijk.quote:Op donderdag 4 januari 2024 18:42 schreef Troel het volgende:
[..]
Tinybouse valt dan af, we zitten qua bijgebouwen aan de max.
Mag er een linkje naar deel 1 bij voor degene die het gemist hebben?quote:Op donderdag 4 januari 2024 16:12 schreef Viv het volgende:
Gereekst als gastmod. Jammer dat het niet binnen het eerste deel opgelost kon worden.
K&W / Water door de muurquote:Op donderdag 4 januari 2024 19:35 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Mag er een linkje naar deel 1 bij voor degene die het gemist hebben?
Check knop in het midden bovenaan eerste post van dit topic.quote:Op donderdag 4 januari 2024 19:35 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Mag er een linkje naar deel 1 bij voor degene die het gemist hebben?
Nee, die had ik gemist. Eten was klaar.quote:Op donderdag 4 januari 2024 18:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Heb je alle bijkomende kosten ook gezien? Voor hetgeen niet is ingebegrepen?
Denkt de brandweer daar ook zo over? Daar had je al contact mee dus ik zou behalve via de burgermeester ook via de brandweer weer een lijntje uitgooien, al is het maar dat ze op de hoogte zijn van de moeilijk begaanbare weg.quote:Op donderdag 4 januari 2024 16:06 schreef Troel het volgende:
Inmiddels is het huis onbereikbaar met de auto. Geen probleem volgens de gemeente, eventuele hulpverlening komt daar wel door met wat vertraging. Ja, dat lees je goed.
Als ze fatsoenlijk over mijn dorp zouden schrijven, zou dat een optie zijn. Mijn voorkeur gaat overigens uit naar Oostquote:Op donderdag 4 januari 2024 21:11 schreef Lospedrosa het volgende:
Je moet iemand van de locale krant (tubantia) bellen of ze een item willen maken.
Dan staat gemeente en waterstaat er zo hoor!
Hmmm, kan dat balletje inderdaad wel eens opgooienquote:Op donderdag 4 januari 2024 20:56 schreef Elleska het volgende:
[..]
Denkt de brandweer daar ook zo over? Daar had je al contact mee dus zou behalve via de burgermeester ook via de brandweer weer een lijntje uitgooien, al is het maar dat ze op de hoogte zijn van de moeilijk begaanbare weg.
Zie ook die pdf die ik linkte: brandweer geldt als maatgevend voor de toegankelijkheid voor hulpdiensten omdat zij het zwaarst zijn.quote:Op donderdag 4 januari 2024 21:14 schreef Troel het volgende:
[..]
Hmmm, kan dat balletje inderdaad wel eens opgooien
Bericht gestuurd naar de kazernecoordinatorcommandantgebeurenquote:Op donderdag 4 januari 2024 21:18 schreef sigme het volgende:
[..]
Zie ook die pdf die ik linkte: brandweer geldt als maatgevend voor de toegankelijkheid voor hulpdiensten omdat zij het zwaarst zijn.
Omg,quote:Op donderdag 4 januari 2024 19:43 schreef arvensis het volgende:
[..]
K&W / Water door de muur
Bovenin het topic zit een ‘terug knop’.
Maar niet een natuurgebied dat ze nat willen houden. De sloten zitten bomvol en lopen niet weg in de beek.quote:Op donderdag 4 januari 2024 23:25 schreef Lospedrosa het volgende:
Heeft alles geen zin. Dit weekend al -6C ‘s nachts. Dan dalen de grondstand en de beken snel.
En het blijft lang droog ook.
Die lokale kranten worden overstelpt met zulke verhalen op dit moment. Dus is het maar de vraag of ze dit zouden oppikken.quote:Op donderdag 4 januari 2024 21:11 schreef Lospedrosa het volgende:
Je moet iemand van de locale krant (tubantia) bellen of ze een item willen maken.
Dan staat gemeente en waterstaat er zo hoor!
Kwestie van berichtje schrijven en inleverenquote:Op vrijdag 5 januari 2024 08:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die lokale kranten worden overstelpt met zulke verhalen op dit moment. Dus is het maar de vraag of ze dit zouden oppikken.
Bij vorst, ‘s nachts fors en overdag licht, is dit probleem gelijk over.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 03:12 schreef Troel het volgende:
[..]
Maar niet een natuurgebied dat ze nat willen houden. De sloten zitten bomvol en lopen niet weg in de beek.
Ah, dus alles in de grond bevriest ook meteen?quote:Op vrijdag 5 januari 2024 09:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Bij vorst, ‘s nachts fors en overdag licht, is dit probleem gelijk over.
Al krijg je dan een ijsbaan
Als ik in bijvoorbeeld Enschede zou wonen, in het lage gedeelte, dan houd je er rekening mee. Dan zet je alles in plastic enzo. We zitten hier hoog, op zandgrond en het is hier dus normaal droog. En toen moest het natuurgebied nat. En toen kwam de regenval. En het is dus niet een kelder, het is een souterrain met die slaapkamers die daar dus al 40 jaar droog gebleven zijn. En het is een kelder met een meterkast, die ook al 40 jaar niet zoiets heeft gehad. Kortom: dit was voor ons niet te verwachten en het heeft dus naar nu blijkt niets te maken met de hoge waterstand van de beek of welke rivier dan ook. Als ons huis naast de Ijssel had gestaan ofzo, dan was het een heel ander verhaal geweest, maar daar koop je denk ik dan weer geen huis met souterrainquote:Op vrijdag 5 januari 2024 09:11 schreef qajariaq het volgende:
Zonder de last en stress van TS te willen frustreren is een ondergelopen kelder geen bijzonder verhaal op dit moment. Diverse provincies hebben wateroverlast.
Het is dus wel verschrikkelijk als het je overkomt en ik heb bijna kunnen janken tijdens het lezen van het topic.
De toplaag vriest aan zodat het water in de grond tijd heeft om af te voeren, tevens komt er geen nieuw water in.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 09:48 schreef Troel het volgende:
[..]
Ah, dus alles in de grond bevriest ook meteen?
quote:Op vrijdag 5 januari 2024 10:57 schreef Troel het volgende:
Inmiddels de eerste natte plekken ook gevonden in de kelder waar de zwembadapparatuur staat.
Vervelend voor je. Echt. Inderdaad even goed nalezen in je contract of je zelf de goten moet schoonhouden en zo.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 11:26 schreef Pinnenmutske het volgende:
[ afbeelding ]
In het vorige topic zei ik dat het droog is. Lag aan de dakgoot. Hier was het nog kletsnat.
Ik vrees dat ik opdraai voor de herstelkosten. Toch maar even vragen bij woonmaatschappij.
Het snel afvoeren van het water van het land zorgt voor sterk verhoogd water in de rivieren. Verlaging van de grondwaterstand is niet alleen funest voor de natuur, maar ook voor ongeveer een miljoen huizen die erdoor schade op dreigen te lopen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 10:00 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De toplaag vriest aan zodat het water in de grond tijd heeft om af te voeren, tevens komt er geen nieuw water in.
Vorst is de beste remedie tegen water in de bodem.
Trouwens dat ze dat gebied “nat” houden dat krijg je met die Eco activisten die niet meer bij de pinken zijn. Ook het knmi doet er aan mee.
Zo gaat het al 2 jaar over droogte en water meer vast houden. En als de duvel er mee speelt krijg je erna de langste regenperiode ooit!
Water vasthouden, zou iets zijn wat boeren niet willen. Afvoeren = slech is het narratief geworden.
Nou dan krijg je dus dit.
Die beheerders en de waterschappen moeten gewoon zorgen voor droge voeten en anders niks.
Er was hier geen sprake van versneld afvoeren. Er is nu wel sprake van langer vasthouden om natte hei te laten ontstaan. Alleen liep dat dus wat anders dan gepland en is er wat meer nat dan alleen de heiquote:Op vrijdag 5 januari 2024 13:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Het snel afvoeren van het water van het land zorgt voor sterk verhoogd water in de rivieren. Verlaging van de grondwaterstand is niet alleen funest voor de natuur, maar ook voor ongeveer een miljoen huizen die erdoor schade op dreigen te lopen.
Maak je maar geen zorgen over de grondwater stand haha.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 13:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Het snel afvoeren van het water van het land zorgt voor sterk verhoogd water in de rivieren. Verlaging van de grondwaterstand is niet alleen funest voor de natuur, maar ook voor ongeveer een miljoen huizen die erdoor schade op dreigen te lopen.
Daar had jij het over, ook al heb je dat niet door..quote:Op vrijdag 5 januari 2024 13:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maak je maar geen zorgen over de grondwater stand haha
Voor wat ik begreep kan die apparatuur net iets meer hebben en staat het al wat veiliger dan gewoon op de grond.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 12:23 schreef Molo het volgende:
Wat een ellende joh. Hoop dat het water gauw gaat zakken
Voor de zwembadruimte, kunnen daar die strips op de grond die water plaatselijk tegenhouden soelaas bieden rondom de apparatuur?
Dit.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 13:07 schreef Nijna het volgende:
Ik krijg elke keer een beetje buikpijn als ik zie dat je topic nog zo actief is omdat er vooralsnog alleen maar meer water binnen lijkt te komen.
Wat een intens rotte situatie Troelsoms zou ik willen dat ik kon toveren!
Dat snap ik. En dan meld ik niet eens meer alles. Ik heb nu thuis de boel even de boel gelaten (lees mijn ouders bewaken het fort) en zit bij mijn vriend. Daar hadden we eigenlijk wat dingen willen aanpakken, maar dat is er niet van gekomen. Maandag moeten we allebei weer aan het werk. Vandaag ben ik gebeld door de arboarts en ik geloof wel dat die zich een beetje zorgen maakte om me (ik ben nog aan het reintegreren). Ik mag ook niet zoals ik gepland had de uren vanaf maandag ophogen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 13:07 schreef Nijna het volgende:
Ik krijg elke keer een beetje buikpijn als ik zie dat je topic nog zo actief is omdat er vooralsnog alleen maar meer water binnen lijkt te komen.
Wat een intens rotte situatie Troelsoms zou ik willen dat ik kon toveren!
Graag!quote:Op vrijdag 5 januari 2024 19:09 schreef Claudia_x het volgende:
@:troel, wat voor mogelijkheden heb je in huis eigenlijk om een plek voor zoon te creëren? Wil je dat we met je meedenken?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mar even in spolier vanwege lengtetroel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
Ik mag nog maar halve dagen werken, dus dat valt gelukkig wel mee.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 19:45 schreef Claudia_x het volgende:
Dat klinkt als een hartstikke goed idee! Daar zou ik nu denk ik mijn energie in stoppen, een fijne plek voor de kinderen creëren. Dat is in ieder geval iets waar je controle over hebt. Spullen weghalen, hun eigen spullen voor zover die bruikbaar zijn erin zetten (of alvast nieuwe spullen kopen en erin zetten), misschien wat decoreren. Dat maakt dan de komende tijd waarin het souterrain moet drogen en er aan een oplossing moet worden gewerkt beter te doorstaan.
In het ergste geval moet je iets huren om meubels tijdelijk in op te slaan, maar dat lijkt me nog steeds een betere optie dan een keet op eigen terrein willen plaatsen en woonklaar willen maken. Er zijn bovendien relatief eenvoudige dingen die je kunt doen om een ruimte tijdelijk te decoreren. Denk aan een kast haaks op de muur zetten en de achterkant ervan behangen.
Ik stel me zo voor dat dat voor je oudste heel fijn is: een plek voor zichzelf waar hij tot rust kan komen. Ik word zelf knettergek van rommeltjes. Ruim ik op en heb ik overzicht, dan voel ik me meteen fijner. Hopelijk vindt je moeder het oké!
Is het een optie om niet meteen maandag aan het werk te gaan? Dat zou helemaal niet raar zijn, ook niet voor iemand die niet aan het re-integreren is. Aan de andere kant: het kan ook fijn zijn om even aan de situatie te ontsnappen.
De honden dan, niet je oudersquote:
14 en bijna 16, maar de laatste zit ijn zijn eindexamenjaar. Delen is echt gewoon een no go tenzij we doden willen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 19:49 schreef StateOfMind het volgende:
Ik weet niet hoe oud je zoons zijn, maar is tijdelijk een kamer delen geen optie?
En een hondenbevalkamer
Zijn jouw ouders fokkers?
Welk ras?
Nee dat is idd geen goed idee op die leeftijdenquote:Op vrijdag 5 januari 2024 20:00 schreef Troel het volgende:
[..]
14 en bijna 16, maar de laatste zit ijn zijn eindexamenjaar. Delen is echt gewoon een no go tenzij we doden willen.
Entlebuchers![]()
Als alles goed gaat deze zomer weer een nestje
Absoluut. Ga ook echt niet vragen om het nestje uit te stellen. Ouders zijn op leeftijd en uitstel is waarschijnlijk afstel. Bovendien is al het voorwerk al gedaan enzo.quote:
Ik denk dat als we het morgen voor elkaar kunnen krijgen, dat we nog wel wat hulptroepen kunnen regelen, daarna wordt het lastiger buiten de weekenden. Gelukkig fijne vrienden en familie om ons heenquote:Op vrijdag 5 januari 2024 19:48 schreef Claudia_x het volgende:
Ik kan me trouwens ook goed voorstellen dat je hier zelf nu niet de kracht voor hebt. Kun je op hulptroepen terugvallen?
Heel verstandig dat je even bij je vriend zit! Even weg geeft hopelijk een beetje lucht.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 17:14 schreef Troel het volgende:
[..]
Dat snap ik. En dan meld ik niet eens meer alles. Ik heb nu thuis de boel even de boel gelaten (lees mijn ouders bewaken het fort) en zit bij mijn vriend. Daar hadden we eigenlijk wat dingen willen aanpakken, maar dat is er niet van gekomen. Maandag moeten we allebei weer aan het werk. Vandaag ben ik gebeld door de arboarts en ik geloof wel dat die zich een beetje zorgen maakte om me (ik ben nog aan het reintegreren). Ik mag ook niet zoals ik gepland had de uren vanaf maandag ophogen.
En stiekemmaak ik me best wel veel zorgen, met name over mijn oudste. Die gaat maandag weer verder met zijn eindexamenjaar. Hij wil niet in een caravan ofzo, maar wil wel een eigen plekje. Moet ik dan maar in de woonkamer gaan slapen zodat hij mijn slaapkamer kan gebruiken? Maarja, wat doet dat met mij? Wie van ons tweeën is het belangrijkst?
Het vreet aan me
Overigens ben ik echt wel heel blij met jullie steun. Het voelt als warme droge handdoeken na het hozen enzo![]()
Ik weet niet of dat een lichtpuntje is als de meterkast onder maaiveldhoogte zit.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 09:29 schreef Resistor het volgende:
1 lichtpuntje: het water kan nooit hoger komen dan het niveau van het grondwater
Dan moet de sloot richting de beek gegraven worden, weg van het natuurgebied. Maar ondanks dat wij grondeigenaar zijn, is het wel Natura2000 gebied, dus of het mag?quote:Op zaterdag 6 januari 2024 09:42 schreef valentijn101 het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)-toch-niet~a5d96b02/ Is een sloot graven een idee?
Heb je het topic gelezen of kom je alleen een domme opmerking plaatsen?quote:Op zaterdag 6 januari 2024 09:29 schreef Resistor het volgende:
1 lichtpuntje: het water kan nooit hoger komen dan het niveau van het grondwater
Mijn werkkamer gebruik ik dagelijksquote:Op zaterdag 6 januari 2024 09:52 schreef Elleska het volgende:
@:Troel Goed plan om te kijken of je de herenkamer kan inrichten als slaapkamer. Dat klinkt met extra opslagmogelijkheid als een reëel optie.
Hoeveel gebruik je de werkkamer normaal gesproken? Want het is wel heel lief dat je je slaapkamer wil afstaan aan de oudste maar je hebt de werkkamer ook al afgestaan. Kan je de spullen die je gebruikt kwijt in de herenkamer zodat jullie alle 3 een eigen plek krijgen? Want deze situatie is niet 1-2-3 is opgelost en jullie zijn allemaal even belangrijk, vergeet jezelf dus niet.
[..]
Ik weet niet of dat een lichtpuntje is als de meterkast onder maaiveldhoogte zit.
Virtuele hug voor jequote:Op zaterdag 6 januari 2024 10:03 schreef Troel het volgende:
Ik ben trouwens gisteravond even lekker ingestort, heb een potje liggen huilen en voor het eerst gedacht waar ik in hemelsnaam 5 mensen, twee honden en wat hamsters kwijt kan.
Grotendeels. Of komt het water nu ook al over de drempel van de voordeur naar binnen? Dan komt het nog een stukje hoger te staan.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 10:00 schreef Troel het volgende:
[..]
Heb je het topic gelezen of kom je alleen een domme opmerking plaatsen?
Zal vast niet zomaar mogen maar dit duurt nu al zo lang. Misschien dat zoiets een oplossing kan forceren. Ik heb het vermoeden dat degene uit dit krantenartikel met eenzelfde probleem als jullie zit.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 09:59 schreef Troel het volgende:
[..]
Dan moet de sloot richting de beek gegraven worden, weg van het natuurgebied. Maar ondanks dat wij grondeigenaar zijn, is het wel Natura2000 gebied, dus of het mag?
De voordeur ligt bijna 2 meter boven het maaiveldquote:Op zaterdag 6 januari 2024 10:06 schreef Resistor het volgende:
[..]
Grotendeels. Of komt het water nu ook al over de drempel van de voordeur naar binnen? Dan komt het nog een stukje hoger te staan.
Wildkampquote:Op zaterdag 6 januari 2024 10:45 schreef Troel het volgende:
We gaan nu naar een speciaalzaak waar ze nog pompen hebben. En ja, daar is voor gebeld nadat we alle andere zaken geprobeerd hadden
Correct. Daar hebben we nu een echt goede kunnen scoren. Kost wat, maar nachtrust is wat waard.quote:
Ik denk dat je het beste je eigen slaapkamer kunt houden. Voor je werkkamer heb je dan twee opties: in je eigen slaapkamer of in de woonkamer (zoals je nu hebt). Een werkkamer staat van alles wat je kunt missen op 1, vermoed ik. Goed slapen is voor jullie allemaal essentieel.quote:
En vanaf nu is er een droge periode aangebrokenquote:Op zaterdag 6 januari 2024 15:25 schreef Troel het volgende:
Zo. Ik voel me een echte watermanager nu.
De vlakzuiger staat in de gang beneden al het water wat in badcel, toilet en gang komt weg te zuigen. Dat wordt afgevoerd naar een grote samlabak waar ook het water uit de muur in komt. Daar staat de nieuwe superduperpomp te pompen en die pompt alles met een noodgang naar onze zwemvijver buiten die met de dag groter wordt (not kidding).
[ afbeelding ]
Blauw is hoe het water nu staat. We hebben wat zaken strategisch neergezet om vast te leggen hoe ver het ding buiten zijn oevers gaat. Een aantal bomen enzo![]()
Nachtrust is geregeld, in ieder geval voor nu.
Ja, dat roept iedereen wel, maar dat maakt natuurlijk geen f*** uit omdat ze het natuurgebied nat wil houden en alle duikers enzo dicht zijn. Het water daalt niet zo snel als bij hoogwater van een rivier ofzo.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 15:35 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
En vanaf nu is er een droge periode aangebroken
Ja hallo, wij hebben lokaal een stelletje bevers dat duikers verstopt en hoe graag het waterschap ook zou willen (willen ze niet maar toch), ze *mogen* het water niet te veel laten stijgen want ze zijn gebonden aan het wettelijk vastgestelde peilbesluit.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 17:27 schreef Troel het volgende:
[..]
Ja, dat roept iedereen wel, maar dat maakt natuurlijk geen f*** uit omdat ze het natuurgebied nat wil houden en alle duikers enzo dicht zijn. Het water daalt niet zo snel als bij hoogwater van een rivier ofzo.
Overijssel. Onze zandweg is de scheidslijn tussen Vechtstromen en Rijn en Ijss. Ik ga eens zoeken. Dank.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 17:53 schreef sigme het volgende:
[..]
Ja hallo, wij hebben lokaal een stelletje bevers dat duikers verstopt en hoe graag het waterschap ook zou willen (willen ze niet maar toch), ze *mogen* het water niet te veel laten stijgen want ze zijn gebonden aan het wettelijk vastgestelde peilbesluit.
In een peilbesluit staat wat het waterpeil mag zijn, en dat is provinciaal geregeld. Ik weet niet in welke provincie je zit, @:troel, maar googelen op peilbesluit <provincie> of zoeken bij je waterschap kon nog wel eens nuttige info opleveren.
Natuurmonumenten is een klotepartij als je die tegenover je hebt, maar ook zij zijn aan de wet gebonden.
quote:Op zondag 7 januari 2024 11:59 schreef Troel het volgende:
Inmiddels ook in de tweede kamer de vloer eruit gehaald. Het rook er vies en het water was heel vies van kleur en ik hoop van harte dat het niet te maken had met de septic tank
(gelukkig zit het grootste gedeelte van het huis op het drukriool, alleen het toilet en de douchecel in het souterrain zijn aangesloten op een drietraps septic tank, waarna het vervolgens alsnog het drukriool in gaat)
Ws gewoon stilstaand water wat gaat stinken.quote:Op zondag 7 januari 2024 11:59 schreef Troel het volgende:
Inmiddels ook in de tweede kamer de vloer eruit gehaald. Het rook er vies en het water was heel vies van kleur en ik hoop van harte dat het niet te maken had met de septic tank
(gelukkig zit het grootste gedeelte van het huis op het drukriool, alleen het toilet en de douchecel in het souterrain zijn aangesloten op een drietraps septic tank, waarna het vervolgens alsnog het drukriool in gaat)
Wow nee.quote:Op zondag 7 januari 2024 19:21 schreef Barry1986 het volgende:
Misschien domme suggestie, maar toch…
Gat in de vloer maken om zo laagste punt te crieeren en daar de pomp in te zetten?
In de gang komt het helaas ook door de vloer al wel naar boven.quote:Op zondag 7 januari 2024 20:25 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wow nee.
De betonnenvloer is het enige wat nog waterdicht is. Je ziet ook wel dat water door de muur dringt en niet de vloer. Goed gestort beton is waterdicht.
Niet rooskleurig. Ik denk dat een heel groot gedeelte afhangt met hoe dit afgehandeld wordt en of we uberhaupt in aanmerking komen voor een schadeloosstelling door de provincie.quote:Op zondag 7 januari 2024 20:41 schreef halfway het volgende:
Misschien te vroeg en misschien een domme vraag, maar hoe zie je je toekomst daar?
Ja, boven de koekoeks hebben we isolatiemateriaal aangebracht. Verder zit alles onder de grond, dus valt er ook weinig aan te isolerenquote:Op zondag 7 januari 2024 20:45 schreef Hyperdude het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met vorst en vochtige muren? Kan niet goed zijn, lijkt mij?
Edit:
Zie nu op vorige pagina foto van buiten met wat lijkt op een laag isolatiespul.![]()
Schade/beschadiging van je huis kan er behoorlijk inhakken. Het is toch een soort "aanval" op je persoon/privésfeer oid. Zo ervaarde ik het tenminste.quote:Op zondag 7 januari 2024 20:57 schreef Troel het volgende:
[..]
Niet rooskleurig. Ik denk dat een heel groot gedeelte afhangt met hoe dit afgehandeld wordt en of we uberhaupt in aanmerking komen voor een schadeloosstelling door de provincie.
Zou je dat niet bij je verzekering claimen? Laat die maar uitzoeken of ze dat geld elders terug kunnen halen.quote:Op zondag 7 januari 2024 20:57 schreef Troel het volgende:
[..]
Niet rooskleurig. Ik denk dat een heel groot gedeelte afhangt met hoe dit afgehandeld wordt en of we uberhaupt in aanmerking komen voor een schadeloosstelling door de provincie.
Dan moet de verzekering wel eerst iets vergoeden en dat doen ze niet, want water door de muur is uitgesloten.quote:Op maandag 8 januari 2024 07:28 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Zou je dat niet bij je verzekering claimen? Laat die maar uitzoeken of ze dat geld elders terug kunnen halen.
Sterkte dan. Komende week droog, hopelijk kan het grondwater wat zakken en stopt het naar binnen lopen.quote:Op maandag 8 januari 2024 07:36 schreef Troel het volgende:
[..]
Dan moet de verzekering wel eerst iets vergoeden en dat doen ze niet, want water door de muur is uitgesloten.
Dat is het financiele stuk. Ik hoop toch ook dat het beleid voor het grondwaterpeil wordt aangepast in de regio of dat het waterschap mee gaat helpen om jullie dan vrij van schade te houden als het peil wel zo hoog blijft.quote:Op zondag 7 januari 2024 20:57 schreef Troel het volgende:
[..]
Het waterschap houd het waterpeil bewust hoog, topic niet gelezen?quote:Op maandag 8 januari 2024 07:42 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Sterkte dan. Komende week droog, hopelijk kan het grondwater wat zakken en stopt het naar binnen lopen.
Wat boeit dat natuurmonumenten (die dat deel beheert) nou dat die kelder wat nat is? Die kijken alleen naar de natuur in dat gebied en willen dus schijnbaar nattegrond.quote:Op maandag 8 januari 2024 08:43 schreef Puala het volgende:
[..]
Dat is het financiele stuk. Ik hoop toch ook dat het beleid voor het grondwaterpeil wordt aangepast in de regio of dat het waterschap mee gaat helpen om jullie dan vrij van schade te houden als het peil wel zo hoog blijft.
T idee is leuk, maar de consequenties voor jullie adres echt bizar.
[..]
Het waterschap houd het waterpeil bewust hoog, topic niet gelezen?![]()
Niets, want anders hadden ze de keuze niet gemaakt. Maar ik hoop/verwacht dat als @Troel op de juiste plek aanbeland met haar probleem er wel meegedacht gaat worden. Ik neem aan dat natuurmonumenten ook begrijpt dat een woning half onbewoonbaar als gevolg van hun keuze wel hun schuld is ipv die van de eigenaar.quote:Op maandag 8 januari 2024 08:46 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat boeit dat natuurmonumenten (die dat deel beheert) nou dat die kelder wat nat is? Die kijken alleen naar de natuur in dat gebied en willen dus schijnbaar nattegrond.
Bij ons is dit opgelost door de tuin af te graven en dakbedekking tegen de muur te plaatsen, zodat die waterdicht werd, en daarna de tuin te herstellen.quote:Op donderdag 4 januari 2024 16:08 schreef Troel het volgende:
Ik zou willen dat ik dit voor een vriend vroeg.
Edit: dit is een oud bericht, want deel 2 inmiddels is de situatie heel wat ernstiger en zitten we er na twee weken pompen, slepen en alles doen allemaal behoorlijk doorheen.
In ons souterrain (in de slaapkamer van mijn jongste) komt op dit moment het water door de muur naar binnen. Tegen de buitenmuur aan ligt een verhoogd terras wat ongetwijfeld doorweekt zal zijn op dit moment. Alle regenpijpen zijn op dit moment losgekoppeld van het terras en stromen elders de tuin in. Saillant detail is dat het lijkt alsof er in een stuk muur wat isolatiemateriaal of iets dergelijks mist.
We hebben een waterstofzuiger en zuigen nu elk uur een aantal liter water weg. Het stroomt echt gewoon door de muur de kamer in. Op de grond liggen handdoeken, om te voorkomen dat het zich door de hele kamer verspreid, we hebben het gelukkig kunnen beperken tot een gedeelte van de kamer. Alle meubels zijn verplaatst, vooralsnog is daar niets aan beschadigd.
Hebben jullie misschien tips? Ik heb al iets gevonden over DryBrick, maar dat werkt denk ik alleen als je geen verhoogd terras tegen je buitenmuur aan hebt.
Nou, dit een beetje denk ik. De man die kwam schrok echt wel zichtbaar, want ze hadden niet verwacht dat wij last zouden hebben ervan. Dus het kan zijn dat er wel een oplossing komt. Maar wanneer? Hoe? Op dit moment is het huis onverkoopbaar (plus, nieuwe bewoners hebben natuurlijk geen recht om iets te claimen), dus we kunnen geen kant op. Maar daarom verwacht ik wel dat er wel echt naar die claim gekeken wordt, want het is inmiddels wel overduidelijk waar het vandaan komt. (En als je van buren hoort dat er nog nooit in 40 jaar een kelder of wat dan ook ondergelopen is, dan is het wel heel duidelijk zeg maar )quote:Op maandag 8 januari 2024 08:47 schreef Puala het volgende:
[..]
Niets, want anders hadden ze de keuze niet gemaakt. Maar ik hoop/verwacht dat als @:troel op de juiste plek aanbeland met haar probleem er wel meegedacht gaat worden. Ik neem aan dat natuurmonumenten ook begrijpt dat een woning half onbewoonbaar als gevolg van hun keuze wel hun schuld is ipv die van de eigenaar.
@Vonkenboer @Viv ik kan de op helaas niet meer aanpassen, maar is het mogelijk om de op aan te passen? Dan zal ik vandaag wel ergens een ander stukje schrijvenquote:Op maandag 8 januari 2024 08:43 schreef Puala het volgende:
Het waterschap houd het waterpeil bewust hoog, topic niet gelezen?![]()
Probeer het nog eens?quote:Op maandag 8 januari 2024 09:47 schreef Troel het volgende:
[..]
@:Vonkenboer @:Viv ik kan de op helaas niet meer aanpassen, maar is het mogelijk om de op aan te passen? Dan zal ik vandaag wel ergens een ander stukje schrijven
Ik snap ook heel goed dat de energie mist om heel erg achter het waterschap aan te gaan. En die zijn ook met andere dingen bezig op dit moment vrees ik..quote:Op maandag 8 januari 2024 09:46 schreef Troel het volgende:
[..]
Nou, dit een beetje denk ik. De man die kwam schrok echt wel zichtbaar, want ze hadden niet verwacht dat wij last zouden hebben ervan. Dus het kan zijn dat er wel een oplossing komt. Maar wanneer? Hoe? Op dit moment is het huis onverkoopbaar (plus, nieuwe bewoners hebben natuurlijk geen recht om iets te claimen), dus we kunnen geen kant op. Maar daarom verwacht ik wel dat er wel echt naar die claim gekeken wordt, want het is inmiddels wel overduidelijk waar het vandaan komt. (En als je van buren hoort dat er nog nooit in 40 jaar een kelder of wat dan ook ondergelopen is, dan is het wel heel duidelijk zeg maar )
Hebben er nu meer buren last van ondergelopen kelder(s)? Of zijn jullie de enigen?quote:Op maandag 8 januari 2024 09:46 schreef Troel het volgende:
[..]
Nou, dit een beetje denk ik. De man die kwam schrok echt wel zichtbaar, want ze hadden niet verwacht dat wij last zouden hebben ervan. Dus het kan zijn dat er wel een oplossing komt. Maar wanneer? Hoe? Op dit moment is het huis onverkoopbaar (plus, nieuwe bewoners hebben natuurlijk geen recht om iets te claimen), dus we kunnen geen kant op. Maar daarom verwacht ik wel dat er wel echt naar die claim gekeken wordt, want het is inmiddels wel overduidelijk waar het vandaan komt. (En als je van buren hoort dat er nog nooit in 40 jaar een kelder of wat dan ook ondergelopen is, dan is het wel heel duidelijk zeg maar )
Bij een van de buren verderop is de kelder behoorlijk ondergelopen, maar dat hele land staat ook onder water (zij liggen net wat lager dan wij). Daar wordt inmiddels bronbemaling toegepast met een flink dieselaggregaat. We zijn er helaas nog niet achter door wie dit geregeld is.quote:Op maandag 8 januari 2024 10:22 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Hebben er nu meer buren last van ondergelopen kelder(s)? Of zijn jullie de enigen?
Is het een optie om samen met die buren op te trekken richting/tegen het waterschap?quote:Op maandag 8 januari 2024 10:26 schreef Troel het volgende:
[..]
Bij een van de buren verderop is de kelder behoorlijk ondergelopen, maar dat hele land staat ook onder water (zij liggen net wat lager dan wij). Daar wordt inmiddels bronbemaling toegepast met een flink dieselaggregaat. We zijn er helaas nog niet achter door wie dit geregeld is.
Wat mij betreft wel, maar is een heel andere situatie. Zij zitten wel aan de nieuwe weg en zijn anders aangesloten omdat men ervan uit ging dat zij inderdaad wel overlast konden gaan ervaren. Dus ik weet niet hoe dat daar precies zit. Het is iets waar mijn moeder mee bezig gaat in ieder gevalquote:Op maandag 8 januari 2024 10:39 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Is het een optie om samen met die buren op te trekken richting/tegen het waterschap?
Ah dat is wel lastig dan als de situatie anders is. Maar fijn dat je moeder zich daar mee gaat bezig houden. Wie weet komt er toch nog wat uit. Sterkte!quote:Op maandag 8 januari 2024 10:41 schreef Troel het volgende:
[..]
Wat mij betreft wel, maar is een heel andere situatie. Zij zitten wel aan de nieuwe weg en zijn anders aangesloten omdat men ervan uit ging dat zij inderdaad wel overlast konden gaan ervaren. Dus ik weet niet hoe dat daar precies zit. Het is iets waar mijn moeder mee bezig gaat in ieder geval
heeft dit wel zin als het grondwater zo hoog staat, komt het dan niet gewoon door de vloer naar boven?quote:Op maandag 8 januari 2024 09:13 schreef Wantie het volgende:
[..]
Bij ons is dit opgelost door de tuin af te graven en dakbedekking tegen de muur te plaatsen, zodat die waterdicht werd, en daarna de tuin te herstellen.
Beton (mits goed gestort zonder scheuren) is waterdicht.quote:Op maandag 8 januari 2024 10:49 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
heeft dit wel zin als het grondwater zo hoog staat, komt het dan niet gewoon door de vloer naar boven?
mijn kelder staat onder water, geen idee waar het water doorheen komt, maar als ik het zo zie lijkt het van onder naar boven te komen aangezien als het net op komt ik ook plekken zie die rondom geen muur raken en de vloer niet gescheurd is (wat ik kan zien in de toplaag). ik dnek niet dat TS er vanuit kan gaan dat haar vloer waterdicht isquote:Op maandag 8 januari 2024 10:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Beton (mits goed gestort zonder scheuren) is waterdicht.
Je kan een. Betonnen bak maken en die als boot gebruiken.
Ik denk dat ik er zeer zeker vanuit kan gaan dat de vloer niet waterdicht isquote:Op maandag 8 januari 2024 11:10 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
mijn kelder staat onder water, geen idee waar het water doorheen komt, maar als ik het zo zie lijkt het van onder naar boven te komen aangezien als het net op komt ik ook plekken zie die rondom geen muur raken en de vloer niet gescheurd is (wat ik kan zien in de toplaag). ik dnek niet dat TS er vanuit kan gaan dat haar vloer waterdicht is
dan heeft een damwand ook weinig zin ben ik bang (daar las ik iets eerder wat over)quote:Op maandag 8 januari 2024 11:11 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik denk dat ik er zeer zeker vanuit kan gaan dat de vloer niet waterdicht isIk ga namelijk nergens meer vanuit.
Een damwand alleen niet nee. Maar een damwand in combinatie met andere maatregelen mogelijk wel. Alhoewel ik nog niet zie hoe een damwand kan helpen hoor, maar daar zijn gelukkig mensen voor die daar wel verstand van hebben.quote:Op maandag 8 januari 2024 11:23 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
dan heeft een damwand ook weinig zin ben ik bang (daar las ik iets eerder wat over)
Ik heb het niet over TS ik zeg alleen dat goed gestort beton waterdicht is.quote:Op maandag 8 januari 2024 11:10 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
mijn kelder staat onder water, geen idee waar het water doorheen komt, maar als ik het zo zie lijkt het van onder naar boven te komen aangezien als het net op komt ik ook plekken zie die rondom geen muur raken en de vloer niet gescheurd is (wat ik kan zien in de toplaag). ik dnek niet dat TS er vanuit kan gaan dat haar vloer waterdicht is
OKI, ik trek mijn reactie dan nu in.quote:Op maandag 8 januari 2024 09:47 schreef Troel het volgende:
[..]
@:Vonkenboer @:Viv ik kan de op helaas niet meer aanpassen, maar is het mogelijk om de op aan te passen? Dan zal ik vandaag wel ergens een ander stukje schrijven
Ook alleen maar als er voor gekozen is om het waterdicht te maken. Als ik een emmer water in de slaapkamer gooi is het binnen een uur in mijn woonkamer door het plafond.quote:Op maandag 8 januari 2024 10:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Beton (mits goed gestort zonder scheuren) is waterdicht.
Je kan een. Betonnen bak maken en die als boot gebruiken.
Ja hehe.quote:Op maandag 8 januari 2024 12:08 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ook alleen maar als er voor gekozen is om het waterdicht te maken. Als ik een emmer water in de slaapkamer gooi is het binnen een uur in mijn woonkamer door het plafond.
Bel de krant!quote:Op maandag 8 januari 2024 13:23 schreef Troel het volgende:
Ambtenaar nummer 2 stelt dat het niet het probleem van de gemeente is dat we wateroverlast hebben.
Iemand enig idee of er ergens iets van een loket bestaat waar iemand alle regelzorg en dergelijke van je overneemt![]()
Wij kunnen niet meer. Het is klaar. Het is op.
Dat is dus wat ik zeg toch. Beton is dus alleen waterdicht als daar voor gekozen is. Dus een toevoeging en dan volgens jou ook nog 50 cm dik. Ik denk dat weinig souterrains aan die eis van 50 cm zullen voldoen.quote:Op maandag 8 januari 2024 13:11 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja hehe.
Dat zijn betonplaten met ruimte ertussen de cementdekvloer is water doorlatend.
Beton is vanaf 50cm waterdicht en met een toevoeging. Mits in eens gestort.
Heeft ie uitgelegd waarom niet? En kon ie niet aangeven bij wie je dan wel moet zijn?quote:Op maandag 8 januari 2024 13:23 schreef Troel het volgende:
Ambtenaar nummer 2 stelt dat het niet het probleem van de gemeente is dat we wateroverlast hebben.
Ja, hebben we, maar is niet iets wat op korte termijn ontlast.quote:Op maandag 8 januari 2024 13:34 schreef Hyperdude het volgende:
Heb je geen rechtsbijstand/Eigen Huis/ consumentenbond/advocaat?
Sorry als dat al eerder ter sprake is gekomen.
Ik heb hem zelf niet gesproken.quote:Op maandag 8 januari 2024 13:41 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Heeft ie uitgelegd waarom niet? En kon ie niet aangeven bij wie je dan wel moet zijn?
Het enige wat ik kan bedenken, is een maatschappelijk werker.quote:Op maandag 8 januari 2024 14:30 schreef Troel het volgende:
Nouja, een regelneef ofzo. Iemand die het bellen met instanties en dergelijke uit handen kan nemen zodat wij bezig kunnen met uhm, pompen
Ik denk dat ik eerder een partij zou regelen voor het pompen en schade beperken dan andersom. Kan stichting salvage niet helpen?quote:Op maandag 8 januari 2024 14:30 schreef Troel het volgende:
Nouja, een regelneef ofzo. Iemand die het bellen met instanties en dergelijke uit handen kan nemen zodat wij bezig kunnen met uhm, pompen
Ah, kijk. Zo zie je maar weer dat het niet alleen om brand gaat. Tnx. Moet wel door de brandweer aangevraagd worden zie ik.quote:Op maandag 8 januari 2024 14:48 schreef Puala het volgende:
[..]
Ik denk dat ik eerder een partij zou regelen voor het pompen en schade beperken dan andersom. Kan stichting salvage niet helpen?
edit;
Incidenttypen Salvage : Schade aan een gebouw door brand, bliksem, explosie, water, storm en door een aanrijding door een motorrijtuig. Gebouw : Geregistreerd pand met postcode en huisnummer, een woning, bedrijfspand, school, zorginstelling en dergelijke.
Zo te zien wel?
Omdat Salvage 24 uur per dag, zeven dagen in de week bereikbaar is kan ze buiten de reguliere kantoortijden handelen namens een eventuele verzekeraar. Meestal wordt de oproep gedaan door de brandweer, die bij veel van de genoemde calamiteiten als eerste ter plaatse is. Salvage stelt zich tot doel om binnen een uur na de oproep van de brandweer ter plaatse te zijn. Wanneer de ‘eerste hulp’ is verleend, kan de afhandeling van de rest van de schade worden overgedragen aan (een expert namens) de verzekeringsmaatschappij.quote:Op maandag 8 januari 2024 14:51 schreef Troel het volgende:
[..]
Ah, kijk. Zo zie je maar weer dat het niet alleen om brand gaat. Tnx. Moet wel door de brandweer aangevraagd worden zie ik.
Ik ben inmiddels zo murw dat ik het ook niet allemaal meer weet.
Dat is goed om te weten! Deze passage is ook interessant:quote:Op maandag 8 januari 2024 14:48 schreef Puala het volgende:
[..]
Ik denk dat ik eerder een partij zou regelen voor het pompen en schade beperken dan andersom. Kan stichting salvage niet helpen?
edit;
Incidenttypen Salvage : Schade aan een gebouw door brand, bliksem, explosie, water, storm en door een aanrijding door een motorrijtuig. Gebouw : Geregistreerd pand met postcode en huisnummer, een woning, bedrijfspand, school, zorginstelling en dergelijke.
Zo te zien wel?
Dat impliceert dat als de stichting je niet kan helpen, je ook nog zelf een schade-expert kunt zoeken. Ik kom bijvoorbeeld op www.schadeoplossing.nl uit (zie reviews op Trustpilot, de meest recente reactie is van iemand met waterschade).quote:Stichting Salvage heeft zelf geen coördinatoren in dienst. De Salvagecoördinatoren zijn schade-experts, in vaste dienst van expertisebureaus. Met deze expertisebureaus heeft de Stichting Salvage een Overeenkomst van Opdracht. Het Salvagecoördinatorschap wordt door de experts uitgeoefend naast hun hoofdtaak als schade-expert. Na het succesvol volbrengen van de Salvage opleiding worden ze benoemd tot Salvagecoördinator. Bent u schade-expert en wilt u coördinator worden? Informeer naar de mogelijkheden bij uw werkgever.
quote:Op maandag 8 januari 2024 14:58 schreef Puala het volgende:
[..]
Omdat Salvage 24 uur per dag, zeven dagen in de week bereikbaar is kan ze buiten de reguliere kantoortijden handelen namens een eventuele verzekeraar. Meestal wordt de oproep gedaan door de brandweer, die bij veel van de genoemde calamiteiten als eerste ter plaatse is. Salvage stelt zich tot doel om binnen een uur na de oproep van de brandweer ter plaatse te zijn. Wanneer de ‘eerste hulp’ is verleend, kan de afhandeling van de rest van de schade worden overgedragen aan (een expert namens) de verzekeringsmaatschappij.
Als er geen verzekering is
Stichting Salvage verleent altijd de genoemde hulp, ongeacht of de schadelijdende partij verzekerd is of niet. Dit is geboren vanuit een stuk maatschappelijke relevantie namens alle Nederlandse (brand-)verzekeraars bij de oprichting van Salvage. Daarbij wordt volgens de missie van de stichting aandacht besteed aan de zogenoemde 3 A’s:
Aandacht voor de gedupeerden die schade hebben geleden
Actie om meer schade te voorkomen
Advies aan gedupeerden over hoe verder te handelen
Als de zaak daarna niet kan worden overgedragen aan een verzekeringsmaatschappij, worden de gemaakte kosten betaald uit het Garantiefonds dat speciaal voor dit doel is ingericht door de stichting. Verder zal aan de gedupeerden zo goed mogelijk advies worden gegeven welke partijen of instanties benaderd kunnen worden voor het vervolg.
----
Ofwel ik zou ze zelf bellen
Bij ons was het daarmee wel opgelost.quote:Op maandag 8 januari 2024 10:49 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
heeft dit wel zin als het grondwater zo hoog staat, komt het dan niet gewoon door de vloer naar boven?
Dat is een calamiteiten dienst die komt na brand of andere calamiteiten. Die komen alleen namens verzekeringen. Hier niet van toepassing omdat dit gewoon een van de vele 1000en huizen is met een beetje water in de kelder. Want laten we het niet zwaarder maken dan het is.quote:Op maandag 8 januari 2024 14:58 schreef Puala het volgende:
[..]
Omdat Salvage 24 uur per dag, zeven dagen in de week bereikbaar is kan ze buiten de reguliere kantoortijden handelen namens een eventuele verzekeraar. Meestal wordt de oproep gedaan door de brandweer, die bij veel van de genoemde calamiteiten als eerste ter plaatse is. Salvage stelt zich tot doel om binnen een uur na de oproep van de brandweer ter plaatse te zijn. Wanneer de ‘eerste hulp’ is verleend, kan de afhandeling van de rest van de schade worden overgedragen aan (een expert namens) de verzekeringsmaatschappij.
Als er geen verzekering is
Stichting Salvage verleent altijd de genoemde hulp, ongeacht of de schadelijdende partij verzekerd is of niet. Dit is geboren vanuit een stuk maatschappelijke relevantie namens alle Nederlandse (brand-)verzekeraars bij de oprichting van Salvage. Daarbij wordt volgens de missie van de stichting aandacht besteed aan de zogenoemde 3 A’s:
Aandacht voor de gedupeerden die schade hebben geleden
Actie om meer schade te voorkomen
Advies aan gedupeerden over hoe verder te handelen
Als de zaak daarna niet kan worden overgedragen aan een verzekeringsmaatschappij, worden de gemaakte kosten betaald uit het Garantiefonds dat speciaal voor dit doel is ingericht door de stichting. Verder zal aan de gedupeerden zo goed mogelijk advies worden gegeven welke partijen of instanties benaderd kunnen worden voor het vervolg.
----
Ofwel ik zou ze zelf bellen
Gelukkig weet jij altijd de oplossing he "gewoon handelen"quote:Op maandag 8 januari 2024 16:34 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is een calamiteiten dienst die komt na brand of andere calamiteiten. Die komen alleen namens verzekeringen. Hier niet van toepassing omdat dit gewoon een van de vele 1000en huizen is met een beetje water in de kelder. Want laten we het niet zwaarder maken dan het is.
Stop maar met denken en instanties proberen het op te laten lossen.
Je moet gewoon zelf dit op lossen of een bedrijf inschakelen die het oplost. Hoog waterstand gaat geen enkele instantie direct actie op uitzetten.
Misschien is er naderhand nog wat te halen dus bonnen en foto’s bewaren.
Maar aan de bak gewoon, niet te veel denken en gaan handelen.
Waarschijnlijk net zo hoog als t grondwater buitenquote:Op maandag 8 januari 2024 16:41 schreef Viv het volgende:
Dit is niet "een beetje water in de kelder" hoor.Ze zijn al ruim 2 weken dag en nacht aan het pompen daar, hoe hoog had het water anders inmiddels gestaan in dat huis?
Vanaf 30cm10cm komt de brandweer (officieel) pas. En dan pompen ze tot 3 cm ofzo.quote:Op maandag 8 januari 2024 16:41 schreef Viv het volgende:
Dit is niet "een beetje water in de kelder" hoor.Ze zijn al ruim 2 weken dag en nacht aan het pompen daar, hoe hoog had het water anders inmiddels gestaan in dat huis?
Los, je kan blijven prediken met je kennis, maar het is ongepast in dit topic.quote:Op maandag 8 januari 2024 16:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Vanaf 30cm10cm komt de brandweer (officieel) pas. En dan pompen ze tot 3 cm ofzo.
Het is niet ongewoon dat in bepaalde gebieden kelders nat zijn hè? Sommigen elk jaar maar weer.
Omdat het niks oplost.quote:Op maandag 8 januari 2024 16:40 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik zou deze partij nog even bellen.
https://schadeoplossing.nl/lekkage
Zij doen een contra expertise en houden contact met de verzekeraar.
Omdat de grondwaterstand niet “natuurlijk” zo hard stijgt zit daar nog wel wat in te halen en is er meer expertise om wat te doen (en kunnen de juiste partij inschakelen.)
Zitten in Almelo! Heb hier een goed gevoel bij, ook door de recensies.
Dus moet je afvragen of dat meer schade zou opleveren dan er nu al is. Nu moeten alsnog de beide kamers opnieuw bekleed en geschilderd worden.quote:Op maandag 8 januari 2024 16:48 schreef Puala het volgende:
[..]
Waarschijnlijk net zo hoog als t grondwater buiten
Deze zomer. Dat is ook de reden dat de weg verhoogd is door de gemeente.quote:Op maandag 8 januari 2024 17:08 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dus moet je afvragen of dat meer schade zou opleveren dan er nu al is. Nu moeten alsnog de beide kamers opnieuw bekleed en geschilderd worden.
De meterkast en de apparatuur van het zwembad wil je wel droog houden inderdaad. Voor de rest wordt het hoe dan ook een herstel project.
Eerst maar zien of het deze week droog blijft en of daarmee de grondwaterstand voldoende zakt zodat aanvoer van het water stopt.
inb4: Sinds wanneer heeft Natuurmonumenten de grondwaterstand in hun gebied verhoogd? Dat wordt steeds wel als reden vermeld maar als dat al een paar jaar zo is dan kan je dit toch echt alleen aan het weer wijten. Is het wel recent verhoogd dan heeft een klacht indienen nog wel een kans denk ik.
Dan gaan ook de kozijnen eraan, omdat de ramen in het souterrain onder het maaiveld beginnen.quote:Op maandag 8 januari 2024 17:08 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dus moet je afvragen of dat meer schade zou opleveren dan er nu al is. Nu moeten alsnog de beide kamers opnieuw bekleed en geschilderd worden.
De meterkast en de apparatuur van het zwembad wil je wel droog houden inderdaad. Voor de rest wordt het hoe dan ook een herstel project.
Eerst maar zien of het deze week droog blijft en of daarmee de grondwaterstand voldoende zakt zodat aanvoer van het water stopt.
inb4: Sinds wanneer heeft Natuurmonumenten de grondwaterstand in hun gebied verhoogd? Dat wordt steeds wel als reden vermeld maar als dat al een paar jaar zo is dan kan je dit toch echt alleen aan het weer wijten. Is het wel recent verhoogd dan heeft een klacht indienen nog wel een kans denk ik.
30 cm volgens de meldkamer. Haaksbergen zelf heeft pompen vanaf 5 cm.quote:Op maandag 8 januari 2024 16:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Vanaf 30cm10cm komt de brandweer (officieel) pas. En dan pompen ze tot 3 cm ofzo.
Het is niet ongewoon dat in bepaalde gebieden kelders nat zijn hè? Sommigen elk jaar maar weer.
Hebben we het ook niet over gehad toen. We hebben vooral om advies gevraagd hoe dingen aan te pakken en voelden ons nog niet verloren?quote:Op maandag 8 januari 2024 16:00 schreef Mushanga71 het volgende:
Ik had nog nooit van dat Salvage gehoord.
Wat ik dan niet begrijp, is waarom de brandweer hen toen ze geweest zijn, niet heeft ingeschakeld?
@:Troel ik hoop zo dat zij iets voor je kunnen betekenen. Een klein lichtje in de duisternis
Dan heeft aankloppen bij Natuurmonumenten dus wel zin. Voor zover ik weet had je dat gedaan en hebben ze daar niet bij voorbaat afwijzend op gereageerd. Het maakt dus een goede kans denk ik dat het grondwaterpeil weer wat lager kan. De rechtsbijstand maar laten bepalen of er een schadevergoeding in zit en of een vergoedingen voor evt. aanpassingen van je woning als ze niet willen verlagen.quote:Op maandag 8 januari 2024 17:21 schreef Troel het volgende:
[..]
Deze zomer. Dat is ook de reden dat de weg verhoogd is door de gemeente.
Maar toch niet onder de grondwaterstand? Dan had je wel eerder gezien dat er water in die verlaging voor het raam stond.quote:Op maandag 8 januari 2024 17:22 schreef Troel het volgende:
[..]
Dan gaan ook de kozijnen eraan, omdat de ramen in het souterrain onder het maaiveld beginnen.
En dit. Heel erg dit. Natuurlijk valt het allemaal wel mee, het slaapgebrek slapen we wel weer bij de al die veranderingen komen de autistjes ook wel weer te boven, en ons tandvlees groeit wel weer aan.quote:Op maandag 8 januari 2024 16:59 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind ongevoelige reacties hier ongepast, @:lospedrosa, met je “aan de bak gewoon”. @:troel schrijft heel duidelijk dat ze erdoorheen zit. Als empathie je moeilijk afgaat, kun je ook wegblijven.
Die verlaging heeft een muurtje dat boven maaiveld uit komt.quote:Op maandag 8 januari 2024 17:35 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dan heeft aankloppen bij Natuurmonumenten dus wel zin. Voor zover ik weet had je dat gedaan en hebben ze daar niet bij voorbaat afwijzend op gereageerd. Het maakt dus een goede kans denk ik dat het grondwaterpeil weer wat lager kan. De rechtsbijstand maar laten bepalen of er een schadevergoeding in zit en of een vergoedingen voor evt. aanpassingen van je woning als ze niet willen verlagen.
[..]
Maar toch niet onder de grondwaterstand? Dan had je wel eerder gezien dat er water in die verlaging voor het raam stond.
En toen had de brandweer jullie hiervan op de hoogte kunnen brengen en dát vind ik dus best raar. Nu zitten jullie nog dieper in het water en is het einde nog niet in zichtquote:Op maandag 8 januari 2024 17:32 schreef Troel het volgende:
[..]
Hebben we het ook niet over gehad toen. We hebben vooral om advies gevraagd hoe dingen aan te pakken en voelden ons nog niet verloren?
Ik beeld alleen maar in hoe instanties naar jullie probleem kijken. Voor hun zijn jullie de zoveelste van de duizenden met natte kelder. Voor velen is dit een terugkomend iets. Voor jullie is het veel erger want het zijn slaapkamers voor de kids, en het kwam nooit voor eerder.quote:Op maandag 8 januari 2024 17:35 schreef Troel het volgende:
[..]
En dit. Heel erg dit. Natuurlijk valt het allemaal wel mee, het slaapgebrek slapen we wel weer bij de al die veranderingen komen de autistjes ook wel weer te boven, en ons tandvlees groeit wel weer aan.
Dat er wat mensen lichamelijk en geestelijk naar de klote gaan is gewoon peh toch?
We vergoeden geen schade die is ontstaan door grondwater. Is de schade ontstaan doorquote:Op zondag 7 januari 2024 11:59 schreef Troel het volgende:
De tip die ik overigens een paar postings voor de jouwe gaf.quote:Op maandag 8 januari 2024 17:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik beeld alleen maar in hoe instanties naar jullie probleem kijken. Voor hun zijn jullie de zoveelste van de duizenden met natte kelder. Voor velen is dit een terugkomend iets. Voor jullie is het veel erger want het zijn slaapkamers voor de kids, en het kwam nooit voor eerder.
Dat de BRW niet doorverwijst naar Salvage is logisch, die krijgen rechtstreeks van de verzekeraar betaalt en opdracht. En grondwater valt niet onder de verzekering dus daar hadden ze nooit op kunnen (en mogen) wijzen. (Salvage is een samenwerkingsverband van verzekeraars)
Dit itt tot bijna elke andere calamiteit, brand, geknapte waterleiding, terugstromend riool, daklekkage enz. (Je zou ook bijna een lekkage veroorzaken dan moet de verzekeraar wel oplossen)
Maar goed mijn tip van die club uit Almelo schadeoplossing.nl is denk ik een heel nuttige.
Ik zie de reacties nu pas; dus weghalen heeft nu denk ik geen zin meer.quote:Op maandag 8 januari 2024 16:59 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind ongevoelige reacties hier ongepast, @:lospedrosa, met je “aan de bak gewoon”. @:troel schrijft heel duidelijk dat ze erdoorheen zit. Als empathie je moeilijk afgaat, kun je ook wegblijven.
Nouja, het is wel echt een andere situatie als je gehele gelijkvloerse woning bijna onder water loopt of alleen maar een souterrain. Punt is dat zij natuurlijk al eerder contact hebben gehad omdat men er wel vanuit ging dat zij overlast zouden ervaren. En bij ons dachten ze dat er geen overlast zou zijn.quote:Op maandag 8 januari 2024 21:39 schreef Puala het volgende:
Dus eigenlijk had je niet zelf moeten gaan pompen maar eerder de provincie moeten bellen?
Ik zou morgen eens bellen met ze en kijken wie je kan spreken.quote:Op maandag 8 januari 2024 21:42 schreef Troel het volgende:
[..]
Nouja, het is wel echt een andere situatie als je gehele gelijkvloerse woning bijna onder water loopt of alleen maar een souterrain. Punt is dat zij natuurlijk al eerder contact hebben gehad omdat men er wel vanuit ging dat zij overlast zouden ervaren. En bij ons dachten ze dat er geen overlast zou zijn.
Woensdag is er trouwens een gesprek met de hydroloog (waterschap? provincie? zoiets denk ik).
Ohja zie ik nu pas! Nou ja allebei de zelfde partij gevonden.quote:Op maandag 8 januari 2024 21:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De tip die ik overigens een paar postings voor de jouwe gaf.
Mijn moeder heeft vandaag contact gehad met iemand, dus zodoende weten we van dat gesprek. Na 5 keer proberen was het ook eindelijk gelukt de melding te doen in het schadeloket van de provincie. Al met al dus wel een dag met vooruitgang denk ik.quote:Op maandag 8 januari 2024 21:43 schreef Puala het volgende:
[..]
Ik zou morgen eens bellen met ze en kijken wie je kan spreken.
Door wie is dat plan (van Natuurmonumenten) eigenlijk 'aangenomen'? De provincie? De gemeente?quote:Op maandag 8 januari 2024 21:33 schreef Troel het volgende:
Buurman van paar huizen verderop de andere kant op is al 8 weken aan het pompen en heeft in 2019 toen het plan aangenomen was al iedereen gewaarschuwd die er woonde wat er zou kunnen gebeuren. Het heeft dus nog best lang geduurd voordat het plan daadwerkelijk uitgevoerd was.
Jammer dat die buurman gelijk heeft gekregen. Maar wel fijn dat het niet alleen om jullie huis gaat, samen sta je sterker.quote:Het blijkt dus nu dat de volledige straat echt gewoon last heeft van water e.d. Al met al ben ik wel blij met deze info, want het geeft me het gevoel dat ik niet HELEMAAL gek ben.
Dat antwoord moet ik je schuldig blijven, daar is mijn moeder mee bezig en ik heb besloten dat dus lekker bij haar te laten liggen.quote:Op maandag 8 januari 2024 22:57 schreef Viv het volgende:
[..]
Door wie is dat plan (van Natuurmonumenten) eigenlijk 'aangenomen'? De provincie? De gemeente?
[..]
Jammer dat die buurman gelijk heeft gekregen. Maar wel fijn dat het niet alleen om jullie huis gaat, samen sta je sterker.
Hier is geen sprake van bevloeien van weides. Hier is een gebied dat ze bestempeld hebben als natte heide. Daar moeten ze dus wel van alles zelf aan doen om dat te realiserenquote:Op dinsdag 9 januari 2024 08:40 schreef Lospedrosa het volgende:
Als ik zie hoe wild natuurmonumenten wordt van dan “bevloeien” van weides, dan denk ik niet dat ze daar mee willen stoppen. Is ook cultureel erfgoed geworden schijnbaar.
Zetten ondertussen tal van huizen onder water die idioten.
https://www.natuurmonumen(...)nd-als-werelderfgoed
Ergens wel krom. Natuurmonumenten staat voor het behoud van natuurgebieden. Dan zou je denken dat ze het in de oorspronkelijke staat willen behouden. Maar als het daar kennelijk al 40+ jaar droog staat, dan is het toch juist níet natuurlijk om te gaan rommelen met de waterstanden?quote:Op dinsdag 9 januari 2024 08:51 schreef Troel het volgende:
[..]
Hier is geen sprake van bevloeien van weides. Hier is een gebied dat ze bestempeld hebben als natte heide. Daar moeten ze dus wel van alles zelf aan doen om dat te realiseren![]()
Het staat ongetwijfeld al die jaren al droog door klimaatverandering en het was vroeger vast natte hei? Ik weet het ook niet. Ik kwam zelf pas eind jaren 80 deze kant op en toen was ik nog een gupquote:Op dinsdag 9 januari 2024 09:49 schreef Viv het volgende:
[..]
Ergens wel krom. Natuurmonumenten staat voor het behoud van natuurgebieden. Dan zou je denken dat ze het in de oorspronkelijke staat willen behouden. Maar als het daar kennelijk al 40+ jaar droog staat, dan is het toch juist níet natuurlijk om te gaan rommelen met de waterstanden?
Dat denk ik ook, de achteruitgang van de natuur is niet iets van de laatste 20 jaar ofzo dus waarschijnlijk proberen ze te herstellen naar een type natuur dat er voor de bouw van veel huizen aanwezig was. Maar goed, dan falen ze dus wel behoorlijk in het voorkomen van de negatieve gevolgen voor de huizen die er inmiddels dus wel staan. Al blijft het nog gissen naar de oorzaak, al lijkt het 1+1=2. Ik hoop voor jou en je buren dat ze de zaak serieus oppakken en gaan onderzoeken hoe dit kan en hoe ze naar een structurele oplossing kunnen werken!quote:Op dinsdag 9 januari 2024 09:51 schreef Troel het volgende:
[..]
Het staat ongetwijfeld al die jaren al droog door klimaatverandering en het was vroeger vast natte hei? Ik weet het ook niet. Ik kwam zelf pas eind jaren 80 deze kant op en toen was ik nog een gup
Laat die zuigstaaf lekker lullen, die is alleen uit op confrontaties.quote:Op maandag 8 januari 2024 17:03 schreef Puala het volgende:
[..]
Los, je kan blijven prediken met je kennis, maar het is ongepast in dit topic.
Het meertje in het natuurgebied is gegraven in de 19e eeuw en het badhuisje dat hier op ons terrein staat bij onze eigen zwemvijver ben ik al tegengekomen op foto's. Ons huis staat er sinds 1980, maar ruim daarvoor stond er ook al een woning, maar die is verloren gegaan in een brand.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 10:59 schreef archito het volgende:
[..]
Dat denk ik ook, de achteruitgang van de natuur is niet iets van de laatste 20 jaar ofzo dus waarschijnlijk proberen ze te herstellen naar een type natuur dat er voor de bouw van veel huizen aanwezig was. Maar goed, dan falen ze dus wel behoorlijk in het voorkomen van de negatieve gevolgen voor de huizen die er inmiddels dus wel staan. Al blijft het nog gissen naar de oorzaak, al lijkt het 1+1=2. Ik hoop voor jou en je buren dat ze de zaak serieus oppakken en gaan onderzoeken hoe dit kan en hoe ze naar een structurele oplossing kunnen werken!
Een niet-meewerkende overheid zorgt alleen maar voor meer frustratie in zo'n stressvolle situatie.
Omdat het onveilig is met die stalen balken. En er zitten vissen is. Ik haat vissen. En we hebben een zwembad binnenquote:Op dinsdag 9 januari 2024 19:14 schreef Molo het volgende:
Waarom gebruik je die zwemvijver niet meer?![]()
Je eigen zwemvijver en badhuisje, wow man
Klinkt trouwens alsof papieren beleid en implicaties ervan niet echt lekker doorgepakt zijn in een echte impactanalyse voor de omgeving en bestaande bouwwerken/constructies.
Matig wel met alle last die jullie ervan hebben
https://commissiemer.nl/adviezen/3460quote:Op dinsdag 9 januari 2024 19:14 schreef Molo het volgende:
Waarom gebruik je die zwemvijver niet meer?![]()
Je eigen zwemvijver en badhuisje, wow man
Klinkt trouwens alsof papieren beleid en implicaties ervan niet echt lekker doorgepakt zijn in een echte impactanalyse voor de omgeving en bestaande bouwwerken/constructies.
Matig wel met alle last die jullie ervan hebben
Dit is geen gewone straat met de huizen naast elkaar in een rijtje. Er zijn huizen in deze straat die veel dichter op de beek liggen en ook lager liggen. Ik snap heel goed dat ze verwacht hadden dat veel huizen geen last zouden krijgen. Ons huis lijkt ook gunstig te liggen qua beek en hoogte. Ik schrik niet van deze rapportage en de zienswijzen.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 22:21 schreef Elpis het volgende:
[..]
Hier aan rechts de analyse in opdracht van de provincie. Het is een aardig boekwerk dus heb niet alles gelezen maar meen op blz 201 te zien dat het huis van ts buiten de gebieden staat met te verwachten hydrologische effecten op de gemiddelde grondwaterstand. Dit valt ook op te maken uit inspraakreactie 17. Kennelijk zijn er inspraakavonden geweest met belanghebbenden uit de gebieden waar het vernat zou gaan worden.
Overigens las ik bij een paar reacties dat sommigen al wateroverlast hadden voordat er ook maar iets aangepast was, maar het ook wel verergerde nadat er aanpassingen waren gedaan aan de beek (wat weer los stond van het vernatten van de heide).
quote:Op dinsdag 9 januari 2024 21:50 schreef assdfwerww het volgende:
Ik lees normaal alleen en post nooit, maar omdat ik met jullie meeleef en het mijn vakgebied is hierbij wat uitleg en mogelijke oplossingen.
Eerst maar het zure nieuws: je bent als huiseigenaar er zelf voor verantwoordelijk dat je kelder/souterrain waterdicht is.
Het is overal in Nederland extreem nat. Veel kelders die al een eeuw droog staan zijn nu nat. Het valt dus niet te zeggen dat jullie problemen komen door de vernatting van het natuurgebied. Het heeft er mogelijk wel aan bijgedragen, maar dat is vaak lastig te bepalen en uit elkaar te halen. Dit zijn lange trajecten en gaat je misschien op de lange termijn iets opleveren, maar als ik jullie was zou ik me nu richten op een tijdelijke oplossing totdat het weer droger wordt en daarna een permanente oplossing.
Dan het betere nieuws. Het hoeft niet heel ingewikkeld te zijn om het probleem tijdelijk beheersbaar te houden (lees: niet meer je bed uit om te pompen en een droog souterrain).
Hier een schetsje met een dwarsdoorsnede van de huidige situatie:
[ afbeelding ]
Het probleem is dat het grondwater nu heel hoog staat en ergens (voeg, scheur, verkeerde aansluiting) door je muur naar binnen komt. Voorheen kwam het grondwater minder hoog (gestippelde lijnen): misschien wel tot aan je muur, misschien bleef het onder je vloer. Dat maakt verder niet uit, in ieder geval kwam het niet zo hoog dat het naar binnen kwam. Dat wil je nu weer bereiken. Ik zie twee oplossing die je redelijk snel voor elkaar kunt maken.
Je zou een bronbemaling kunnen laten plaatsen. Dan spuiten ze meerdere verticale buizen in de grond (paar meter) die ze aansluiten op een pomp die het water wegpompt.
[ afbeelding ]
Dat zorgt dat het grondwaterpeil vlakbij je gevel verlaagd wordt en zo tot onder het niveau komt waar het gaat lekken:
[ afbeelding ]
Het kost wat geld en je moet een bedrijf vinden die dat wil doen (ze zullen het wel druk hebben), maar die installeert dit in een halve dag.
Je zou ook zelf aan de slag kunnen gaan en een gat graven naast je gevel en daarin een dompelpomp hangen (vuilwater dompelpomp van een goed merk heb je al voor een 200 euro). Die verlaagt het grondwater dan in een 'omgekeerde kegel-vorm' zodat het niet meer lekt. Afhankelijk van waar het allemaal lekt moet je misschien meerdere van dit soort pompgaten maken.
[ afbeelding ]
Je hoeft het water niet super ver weg te pompen, hoe verder hoe beter, maar met een meter of 10 zit je al wel goed. En afhankelijk van je bodem zul je iets moeten maken (planken, of een rooster) zodat het gat niet instort. Eerst zal de pomp continue pompen, maar op een gegeven moment zakt het water voldoende dat hij niet meer continue aan hoeft. Er zit een vlotter aan zo'n pomp die zorgt dat hij vanzelf aanslaat wanneer het water boven een bepaald niveau komt.
Hiermee denk ik dat het moet lukken om de overlast voorlopig grotendeels weg te halen. Als het grondwater dan weer tot een normaal niveau is gezakt (kan zomaar een paar maanden duren) is het verstandig om met een gespeciliseerd bedrijf te kijken wat de beste permanente oplossing voor de toekomst is. En daar is echt geen 50cm beton voor nodig zoals hier geschreven werd.
Als je wilt kan ik nog wat specifieker naar jouw situatie kijken. Als je me een DM stuurt met waar je precies woont kan ik meer opzoeken over de bodemopbouw en als je bouwtekeningen hebt van je souterrain kan ik er wat specifieker naar kijken.
Veel sterkte en hopelijk kunnen jullie weer snel genieten van dat prachtige plekje!
Wat een fijne reactie.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 21:50 schreef assdfwerww het volgende:
Ik lees normaal alleen en post nooit, maar omdat ik met jullie meeleef en het mijn vakgebied is hierbij wat uitleg en mogelijke oplossingen.
[…]
Fijn een expert op gebied van grondwater en methodes!quote:Op dinsdag 9 januari 2024 21:50 schreef assdfwerww het volgende:
UITLEG
Veel sterkte en hopelijk kunnen jullie weer snel genieten van dat prachtige plekje!
quote:
Nee dat weet ik, je bent vrij makkelijk te vinden.quote:Op woensdag 10 januari 2024 07:29 schreef Troel het volgende:
[..]
Dit is geen gewone straat met de huizen naast elkaar in een rijtje. Er zijn huizen in deze straat die veel dichter op de beek liggen en ook lager liggen. Ik snap heel goed dat ze verwacht hadden dat veel huizen geen last zouden krijgen. Ons huis lijkt ook gunstig te liggen qua beek en hoogte. Ik schrik niet van deze rapportage en de zienswijzen.
Ik hoop dat dat waar isquote:Op woensdag 10 januari 2024 10:22 schreef Elpis het volgende:
[..]
Nee dat weet ik, je bent vrij makkelijk te vinden.
En van die reportage schrik ik ook niet hoor. Sterker nog, het geeft mij juist het idee dat dit hele gedoe is gekomen door de bizarre hoeveelheid regen die de laatste maanden is gevallen en dat gebeurt maar 1x in de zoveel jaar. Wat jullie de gelegenheid geeft de boel waterdicht te maken voor het weer eens voorkomt. Dat of een ark bouwen.
Pff super mooi voor het delen van je ervaring!quote:Op dinsdag 9 januari 2024 21:50 schreef assdfwerww het volgende:
Wat Bargehassus zegtquote:Op donderdag 11 januari 2024 20:02 schreef Bargehassus het volgende:
Ik kan je geen tips of adviezen geven maar ik vind dat je heel dapper met de situatie omgaat. Je kunt alleen maar je best doen en dat doe je!!!![]()
![]()
![]()
Heel veel succes en sterkte met het vervolg!
Wat gaan jullie er nou aan doen dan?quote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:15 schreef Troel het volgende:
Het is weer aan het dooien. De pompen slaan dus ook weer vaker aan
Gisteren werd ik teruggebeld door de burgemeester, die gaat intern oppakken, want die snapt dat ik niet voor niets mailde. Hij gaat proberen erop te wijzen dat het verstandig is om daadwerkelijk hier te komen kijken hoe bijvoorbeeld de weg erbij ligt. Ik snap heel goed dat er op dit moment niets aan te doen is (nouja, behalve van die rijplaten wellicht, maar dat is ook prut), maar als ze daadwerkelijk denken dat dit nog op te lossen is met het 'schuiven van zand', dan kunnen ze beter nu weten dat dat waarschijnlijk geen oplossing gaat zijn dan pas als dat kan zeg maar. Dus hopelijk komen ze kijken.
Voor wat betreft de hulpverlening: op het moment dat wij een ambulance nodig hebben en de weg is verrot, dan wordt als we dat aangeven (en dat zeg je wel als je 112 belt) ook de brandweer ingeschakeld om ervoor te zorgen dat de ambulance hier gewoon kan komen. De burgemeester vertelde dus dat er daar gewoon een harde afspraak over gemaakt is, niet alleen voor nu, maar dat is de standaard. Hij was het met me eens dat dat iets was wat de ambtenaar gewoon had moeten vertellen, dat dat veel gedoe gescheeld had
Ze kunnen kijken naar gebroken puin, zand of een andere halverharding die minder blubbert bij nat weer. Dat kan al heel veel schelen. En dan niet een laagje van 2 cm, maar gewoon een goeie dikke laag dr overheen kan wel de oplossing zijnquote:Op vrijdag 12 januari 2024 10:15 schreef Troel het volgende:
Het is weer aan het dooien. De pompen slaan dus ook weer vaker aan
Gisteren werd ik teruggebeld door de burgemeester, die gaat intern oppakken, want die snapt dat ik niet voor niets mailde. Hij gaat proberen erop te wijzen dat het verstandig is om daadwerkelijk hier te komen kijken hoe bijvoorbeeld de weg erbij ligt. Ik snap heel goed dat er op dit moment niets aan te doen is (nouja, behalve van die rijplaten wellicht, maar dat is ook prut), maar als ze daadwerkelijk denken dat dit nog op te lossen is met het 'schuiven van zand', dan kunnen ze beter nu weten dat dat waarschijnlijk geen oplossing gaat zijn dan pas als dat kan zeg maar. Dus hopelijk komen ze kijken.
Voor wat betreft de hulpverlening: op het moment dat wij een ambulance nodig hebben en de weg is verrot, dan wordt als we dat aangeven (en dat zeg je wel als je 112 belt) ook de brandweer ingeschakeld om ervoor te zorgen dat de ambulance hier gewoon kan komen. De burgemeester vertelde dus dat er daar gewoon een harde afspraak over gemaakt is, niet alleen voor nu, maar dat is de standaard. Hij was het met me eens dat dat iets was wat de ambtenaar gewoon had moeten vertellen, dat dat veel gedoe gescheeld had
Lees anders even wat ik geschreven heb, dan kun je het daar terug vinden.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 12:33 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat gaan jullie er nou aan doen dan?
Al gekeken naar (tijdelijke) bronbemaling?
Kelderafcichting mogelijkheden?
Je bent aan het zuigen. Laat dat lekker over aan die pompen.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 12:33 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat gaan jullie er nou aan doen dan?
Al gekeken naar (tijdelijke) bronbemaling?
Kelderafcichting mogelijkheden?
Oh sorry je wacht op de rechtsbijstand verzekering. Ah ik las er overheen.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 12:56 schreef Troel het volgende:
[..]
Lees anders even wat ik geschreven heb, dan kun je het daar terug vinden.
Nee zeker niet actie ondernemen zonder bericht/goedkeuring van de verzekering!quote:Op vrijdag 12 januari 2024 13:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Oh sorry je wacht op de rechtsbijstand verzekering. Ah ik las er overheen.
Maar dat hoeft niet hoor je moet toch wat doen, of ze nu vergoeden of niet, dus gewoon facturen bewaren toch, en foto’s blijven maken. Zo gaat dat altijd bij verzekeringszaken.
Je kunt toch niet blijven aanklooien nu?
Al snap ik dat je misschien 100 andere zaken aan je hoofd hebt momenteel, dit aanpakken zorgt wel voor rust op lange termijn.
Ja, qua verzekeringen weet mijn moeder echt wel wat ze moet doen en laten en dan vertrouw ik op haar kundequote:Op vrijdag 12 januari 2024 19:29 schreef Schanu het volgende:
[..]
Nee zeker niet actie ondernemen zonder bericht/goedkeuring van de verzekering!
Bij onze waterschade zijn we op de vingers getikt omdat we zelf het doorweekte laminaat en het daaronder liggende tapijt eruit hadden gehaald omdat we bang waren dat het vocht verder de muren in zou trekken. Bij god's gratie maakten ze er verder geen problemen van, maar had ertoe kunnen leiden dat ze minder zouden uitkeren omdat de schade expert de oorspronkelijke staat na het ontstaan van de schade moest kunnen zien en beoordelen.
Hoe krom ook, nu zelf actie ondernemen kan echt leiden tot problemen met de verzekeraar dus heel goed dat je dat eerst afwacht Troel.
Ik las het ook vandaag. Op zich maakt het water in de rivieren neit zo heel veel uit. De beek is gezakt, her en der zie ik sloten waar het water zakt, maar de sloten aan beide kanten van de straat zitten nog gigantisch vol. En dat is voor ons natuurlijk het grootste probleemquote:Op dinsdag 16 januari 2024 16:51 schreef taxibabe het volgende:
Hoe gaat het nou bij jou?
Las net dit bericht... ik ben bang dat je de pompen voorlopig nog niet weg kunt halen.![]()
https://www.gld.nl/nieuws(...)at_campaign=Facebook
Nu breekt mijn klomp, is al 100x gezegd oh wat erg oh wat erg. Maar dit is een K&W topic en niet R&P dus draag ik praktische oplossingen voor of probeer ik anderszins te stimuleren tot een eindoplossing.quote:
Nee, je probeert je eigen zin door te drijven en adviezen te geven om nu snel dingen te doen, terwijl ik aangeef dat we nu wachten op de verzekering. Maar jij vindt daar wat van. Als jij dit nu een topic van kijk ons het eens zwaar hebben vindt, dan is er zo'n knopje genaamd kuttopic. Gelieve daar op te klikken.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 19:33 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nu breekt mijn klomp, is al 100x gezegd oh wat erg oh wat erg. Maar dit is een K&W topic en niet R&P dus draag ik praktische oplossingen voor of probeer ik anderszins te stimuleren tot een eindoplossing.
En dan kom jij 3 dagen later de post weghalen, ten eerste heeft dat geen zin, ten tweede heeft iedereen die al gelezen. Ten derde euh waar was ik, Ohja, vroeg ik om de bronbemaling. Trouwens ken ik iemand die dit snel en redelijk goedkoop kan doen.
Maar het lijkt niet meer op Een K&W oplossing tegaan maar een topic van kijk ons het eens zwaar hebben. En daar kan ik dan weer slecht tegen.
Ik blijf lekker volgen.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 19:43 schreef Troel het volgende:
[..]
Nee, je probeert je eigen zin door te drijven en adviezen te geven om nu snel dingen te doen, terwijl ik aangeef dat we nu wachten op de verzekering. Maar jij vindt daar wat van. Als jij dit nu een topic van kijk ons het eens zwaar hebben vindt, dan is er zo'n knopje genaamd kuttopic. Gelieve daar op te klikken.
Prima.quote:
Reageren hoeft natuurlijk niet, dat hoeft in R&P niet en niet in K&W.quote:
Of ik nu op zoek gegaan ben naar dat knopje? Misschien...quote:Op dinsdag 16 januari 2024 19:43 schreef Troel het volgende:
[..]
Nee, je probeert je eigen zin door te drijven en adviezen te geven om nu snel dingen te doen, terwijl ik aangeef dat we nu wachten op de verzekering. Maar jij vindt daar wat van. Als jij dit nu een topic van kijk ons het eens zwaar hebben vindt, dan is er zo'n knopje genaamd kuttopic. Gelieve daar op te klikken.
Het kan zijn dat het anders heet. Bij mij heet het zo, maar dat is een vinkje ergens in de optiesquote:Op dinsdag 16 januari 2024 20:24 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Of ik nu op zoek gegaan ben naar dat knopje? Misschien...![]()
En niet dat ik het een kuttopic vind, maar ik kende het knopje niet. Nu ook nog niet.
Bij overig bij de instellingen. Op pc of via 'desktopwebsite' mobiel!quote:Op dinsdag 16 januari 2024 20:58 schreef StateOfMind het volgende:
Je kon dat idd ergens instellen ja
Kuttopic of Ontvolg oid kon je kiezen.
Geen idee meer waar.
De insteek van het topic was in mijn ogen een heel duidelijke hulpvraag. Gedurende de tijd waren er telkens nieuwe ontwikkelingen. Ik denk dat de input qua hulp en de hoeveelheid hart onder de riem niet heel erg anders is dan het gemiddelde K&W topic waar in een huis geklust wordt en gevraagd wordt om meningen wat beter staat, mensen die mee willen denken en noem maar op (en dat is ook heel logisch denk ik). Op dit moment is het voor ons even rustig (de situatie is zoals het is en het is wachten op het startsein om een en ander te kunnen regelen), maar dat neemt niet weg dat er wel mensen zijn die meeleven en willen weten hoe het nu is. Wat mij betreft is dat prima. Zodra er weer een update is, zal ik dat ook echt wel melden, maar de kans is groot dat de uiteindelijke definitieve oplossing pas over een paar maanden te melden valt. En ja, dat moet de hele boel (na de oplossing) ook nog gerenoveerd worden. En worden het dan gietvloeren (want beter bestand tegen water wellicht?) of écht pvc. En moet je dan ook een soort van gietvloerlambrisering op de wand maken of wat is handig?quote:Op dinsdag 16 januari 2024 20:47 schreef qajariaq het volgende:
Dat het topic meer over emotie gaat dan over woon of technische aspecten vind ik ook wel.
Iedereen leeft mee en poogt mee te denken en doordat het in K&W staat is dat meedenken toch wel vaak naast begrip ook naar mogelijkheden zoeken. My 2 cents.
Absoluut geen gietvloeren, bij de kleinste lekkage drukt deze naar boven en gaat helemaal kapot.quote:Op woensdag 17 januari 2024 09:16 schreef Troel het volgende:
[..]
De En worden het dan gietvloeren (want beter bestand tegen water wellicht?) of écht pvc.
Wat lang wachten nog! Heeft dat nog een goede reden? Is het eerder nog te nat dan?quote:Op donderdag 18 januari 2024 15:35 schreef Troel het volgende:
In maart komt de schadehersteller kijken.
We hebben verschillende bedrijven gebeld die ons aangeraden werden en dit was het eerste moment waarop tijd was. Er was ook een bedrijf dat eerlijk aangaf dat ze het te ingewikkeld voor hen leek. Vond ik netjes.quote:Op donderdag 18 januari 2024 16:16 schreef Mrs.Peel het volgende:
[..]
Wat lang wachten nog! Heeft dat nog een goede reden? Is het eerder nog te nat dan?
Ik heb een gietvloer. Plaatselijk vrij dik want er is meteen mee geegaliseerd. Als het water van onder komt, is een gietvloer weer niet zo handig, want je krijgt het er niet uit. Het duurt dagen (zo niet weken) voor ook de onderste laag helemaal droog isquote:
Ik vraag me af of je dat in algemene zin kunt zeggen. Ik lees bijvoorbeeld dat je een sealer kunt gebruiken om een betonvloer in de kelder waterdicht te maken in verband met druk van grondwater. Dan kan het water toch ook nergens naartoe? En waarom zou dat moeten? Je wil het water toch tegenhouden?quote:Op vrijdag 19 januari 2024 20:06 schreef Queller het volgende:
[..]
Ik heb een gietvloer. Plaatselijk vrij dik want er is meteen mee geegaliseerd. Als het water van onder komt, is een gietvloer weer niet zo handig, want je krijgt het er niet uit. Het duurt dagen (zo niet weken) voor ook de onderste laag helemaal droog is
Ik vraag me af of dat slim is, dan blijft het water toch in de fundering met kans op wegroesten van je bewapening?quote:Op vrijdag 19 januari 2024 20:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vraag me af of je dat in algemene zin kunt zeggen. Ik lees bijvoorbeeld dat je een sealer kunt gebruiken om een betonvloer in de kelder waterdicht te maken in verband met druk van grondwater. Dan kan het water toch ook nergens naartoe? En waarom zou dat moeten? Je wil het water toch tegenhouden?
Ik denk dat je gietvloeren en gietvloeren hebt. En daarmee denk ik dat je gelijk hebt dat je er in algemene zin maar weinig over kan zeggen. Wat ik wel steeds meer begin te geloven is dat het wegnemen van de oorzaak beter werkt dan het bestrijden van de gevolgen. Of zoiets.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 20:20 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vraag me af of je dat in algemene zin kunt zeggen. Ik lees bijvoorbeeld dat je een sealer kunt gebruiken om een betonvloer in de kelder waterdicht te maken in verband met druk van grondwater. Dan kan het water toch ook nergens naartoe? En waarom zou dat moeten? Je wil het water toch tegenhouden?
Dat weet ik niet en dat komt ongetwijfeld nog allemaal aan bod. Maar even snel googelen leert me dat dat sealen gebeurt met keldervloeren en dat doet mij afvragen of het inderdaad zo slecht is om water tegen te houden.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 20:32 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ik vraag me af of dat slim is, dan blijft het water toch in de fundering met kans op wegroesten van je bewapening?
Nou ja, we maken daken toch ook waterdicht? Als er omstandigheden zijn waar je geen invloed op hebt, dan is het fijn om te weten dat er oplossingen zijn.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 20:42 schreef Queller het volgende:
[..]
Ik denk dat je gietvloeren en gietvloeren hebt. En daarmee denk ik dat je gelijk hebt dat je er in algemene zin maar weinig over kan zeggen. Wat ik wel steeds meer begin te geloven is dat het wegnemen van de oorzaak beter werkt dan het bestrijden van de gevolgen. Of zoiets.
Linksom of rechtsom: water vindt zijn weg wel. Maak je de ene kant waterdicht, gaat het naar de andere kant. Kortom: gezeik!
Een dak is niet echt vergelijkbaar met een kelder. Maar er zijn vast mogelijkheden.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 21:27 schreef Claudia_x het volgende:
Nou ja, we maken daken toch ook waterdicht? Als er omstandigheden zijn waar je geen invloed op hebt, dan is het fijn om te weten dat er oplossingen zijn.
Leuk om te horen!quote:Op vrijdag 19 januari 2024 15:01 schreef Queller het volgende:
Niet mijn topic, maar misschien is gedeelde smart een beetje halve smart: @:assdfwerww heeft mij opnieuw op een goed spoor geholpen bij het zoeken naar de oorzaak van ons waterprobleem (heel tof; die man wéét). Ik heb mijzelf vandaag vrij gegeven en ben vol goede moed de tuin in gegaan.
De plek waar ik wil gaan graven is nu vrij van zooi en veel gewicht (vooral de 60x40 betontegels zijn taffes-zwaar. De eerste ging nog wel, maar inmiddels zijn mijn armen 5 cm langer en ik zelf nog eens 5 cm korter). Maar: ik kan gaan graven en dat ga ik doen ook!
Lieve Troel, water waar je het niet wilt hebben suckt grote apenballen. Ik ben na zoveel jaar in een iets andere fase van lijden, maar ik voel met je mee. Hang in there, er komt een eind aan of wordt weer anders
Paco heeft maar een onaangename kutkopquote:Op maandag 22 januari 2024 18:51 schreef taxibabe het volgende:
https://www.tubantia.nl/e(...)stelt-zich~a7889cf7/
.....
Ik zag het ja. Ik ben er nog niet uit wat ik er van vind dat ze het zo eenzijdig benaderen. Aan de andere kant is dat ook wel wat ik al die jaren al gewend ben van de tubquote:Op maandag 22 januari 2024 18:51 schreef taxibabe het volgende:
https://www.tubantia.nl/e(...)stelt-zich~a7889cf7/
.....
Kom je straks ook melden wanneer de zon weer schijnt ?quote:Op vrijdag 26 januari 2024 09:31 schreef Lospedrosa het volgende:
Hoi, hoe gaat het nu?
Er komt weer een periode van regen aan.
Ik begrijp niet op wat voor manier TS hier wat aan heeft? Het artikel noemt (oa) verdroging als probleem, dus wat dat betreft is Natuurmonumenten goed bezig met het verhogen van het waterpeil. De belangen van TS zijn exact het tegenovergestelde.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 09:20 schreef taxibabe het volgende:
https://www.tubantia.nl/e(...)-in-twente~a17c9f7e/
Misschien kan je hier iets mee in gesprekken over de toekomst van het gebied en de gevolgen voor jullie huizen.
quote:Op zaterdag 27 januari 2024 09:20 schreef taxibabe het volgende:
Misschien kan je hier iets mee in gesprekken over de toekomst van het gebied en de gevolgen voor jullie huizen.
Sorry dat ik (alweer) reageer.quote:Onafhankelijk instituut bevestigt: dramatische toestand natuur in Twente
De staat van de Twentse natuur is dramatisch. Dat bevestigt de onafhankelijke Ecologische Autoriteit, na een beoordeling van rapportages van de provincie Overijssel. Maatregelen van de provincie om de natuur te beschermen zijn veelal onvoldoende.
Leo van Raaij 27-01-24, 08:00 Laatste update: 09:33
De eerste rapporten van de provincie toonden in april vorig jaar al aan dat de natuur in Overijssel er waarschijnlijk niet best aan toe was. Dat bleek uit de ‘natuurdoelanalyses’ van twee Overijsselse Natura2000-gebieden. Daarin staat welke bijzondere planten en dieren moeten worden behouden en welke maatregelen nodig zijn om dat voor elkaar te krijgen.
Inmiddels heeft de Ecologische Autoriteit landelijk ruim zeventig adviezen uitgebracht, waarvan tien over natuurgebieden in Twente. De conclusies van de Ecologische Autoriteit liegen er niet om. Ze werden vrijdag aangeboden aan demissionair minister Van der Wal (Stikstof en Natuur).
De natuur in de Twente Natura2000-gebieden verslechtert en gaat steeds verder achteruit. In de meeste gevallen zelfs ondanks de maatregelen die Overijssel al neemt. Over de Engbertsdijksvenen: ‘De natuur is verslechterd en verdere verslechtering is niet uitgesloten. Doelen voor uitbreiding en kwaliteitsverbetering worden niet behaald’. Het Wierdense Veld: ‘Verdere verslechtering van alle aangewezen habitattypen is niet uitgesloten’.
Nog beroerder
Aan de andere kant van Twente is het nog beroerder: ‘De natuur in Buurserzand en Haaksbergerveen is verslechterd’, meldt de autoriteit. En: ‘Verdere verslechtering van alle habitattypen en soorten is niet uitgesloten na het uitvoeren van het huidige maatregelenpakket. Ook worden doelen voor uitbreiding en kwaliteitsverbetering niet behaald’.
De conclusies voor de Sallandse Heuvelrug, Borkeld (bij Rijssen), Witte Veen (bij Haaksbergen), Landgoederen Oldenzaal, Aamsveen, Lonnekermeer en Dinkelland zijn nagenoeg gelijkluidend.
De provincie Overijssel gaf tussen 2016 en 2022 honderden miljoenen euro’s uit aan het verbeteren en beschermen van de natuur. Ruim 300 miljoen aan de Natura2000-gebieden en ruim 170 miljoen aan andere natuur en agrarisch natuurbeheer. Daar kwam in 2023 een slordige 100 miljoen euro bij.
Verdere verslechtering
De conclusie van de Ecologische Autoriteit komt erop neer dat dit niet voldoende is of dat het geld niet goed wordt besteed. Over Natura2000-gebied Lonnekermeer bijvoorbeeld, meldt de Autoriteit: ‘De voorgestelde richting voor nieuwe maatregelen biedt onvoldoende aanknopingspunten om verdere verslechtering te voorkomen en de Natura 2000-doelen te behalen’.
Het rapport van de Ecologische Autoriteit over de staat van veel beschermde natuurgebieden meldt dat de natuur nog altijd verslechtert en er een meer samenhangende aanpak nodig is.
Het rapport van de Ecologische Autoriteit over de staat van veel beschermde natuurgebieden meldt dat de natuur nog altijd verslechtert en er een meer samenhangende aanpak nodig is. © ANP
De conclusie over de provinciale plannen voor het Aamsveen is identiek. Voor bijna alle gebieden oordeelt de Autoriteit over de plannen van de provincie: ‘Met alleen het uitvoeren van bovenstaande maatregelen zijn de problemen voor de natuur niet opgelost’.
Sommige gebieden zijn er zo slecht aan toe, dat er snel moet worden ingegrepen. ‘Het is niet toegestaan om te wachten met het treffen van maatregelen als verslechtering is geconstateerd’, aldus de Ecologische Autoriteit, verwijzend naar Europese afspraken.
Oorzaken buiten natuurgebieden
Maatregelen moeten in de meeste gevallen ook buiten de Natura2000-gebieden genomen worden. ‘De natuurdoelanalyses laten zien dat daarvoor niet alleen gekeken moet worden naar de natuurgebieden zelf, maar ook naar de omgeving. De natuur in een gebied is vaak juist door activiteiten en veranderingen in de omgeving in de problemen gekomen’. In 90 procent van de gevallen ligt de oorzaak buiten het beschermde natuurgebied, aldus het rapport.
Het gaat daarbij niet alleen om maatregelen om de stikstofneerslag terug te dringen. Verdroging van de natuur is ook een groot probleem. Een voorbeeld daarvan is Engebertsdijksvenen, waar het omliggende gebied natter wordt gemaakt, om voldoende ‘tegendruk’ te genereren die moet voorkomen dat water uit het veen wegsijpelt.
In het aan Van der Wal aangeboden rapport ‘Doen wat moet én kan’, benadrukt de Ecologische Autoriteit dat de slechte staat van de natuur al geruime tijd zorgt voor verdergaande maatschappelijke gevolgen. ‘De natuur is leverancier van een vruchtbare en gezonde bodem, voldoende schoon drinkwater, schone lucht, landschappelijke identiteit, bescherming tegen hitte en klimaatverandering. Herstel draagt niet alleen bij aan de kwaliteit, diversiteit en veerkracht van de natuur zelf, maar ook aan de gezondheid van de mens en de mogelijkheden voor een duurzame economie’.
Niet alleen verantwoordelijk
In december lieten de provincies per brief aan het kabinet weten dat zij niet alleen verantwoordelijk willen zijn voor het stikstofbeleid en dat de landelijke overheid meer moet doen. De reactie van de Ecologische Autoriteit was een oproep aan het kabinet om meer regie te nemen.
De rapportages over vier natuurgebieden in Noordoost-Twente zijn nog niet beoordeeld door de Ecologische Autoriteit. Het gaat om Springendal en Dal van de Mosbeek, Lemselermaten, Bergvennen en Brecklenkampseveld en Achter de Voort, Agelerbroek en Voltherbroek.
Wat zijn de EA en de NDA?
Die Ecologische Autoriteit (EA) is ingesteld door minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) en beoordeelt of de juiste informatie wordt gebruikt voor besluiten over de Natura2000-gebieden. Een advies wordt opgesteld door een werkgroep waarin een voorzitter, secretaris en twee tot zes deskundigen zitten. De informatie die beoordeeld wordt, staat in de zogeheten natuurdoelanalyses (NDA’s), die provincies hebben opgesteld. Daarin staat welke bijzondere planten en dieren moeten worden behouden en welke maatregelen nodig zijn om dat voor elkaar te krijgen.
Juist daarom heeft TS hier wat aan, Natuurmonumenten wil het verhogen, dit geeft problemen bij de bewoners. Dus als TS deze artikelen kent, kan ze ook een tegengeluid laten horen en vertellen wat dit voor gevolgen heeft voor bewoners en kunnen er gesprekken/zienswijzen/bezwaren e.d. volgen. Maar dat kan alleen als je beide kanten kent.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 10:59 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
[..]
Ik begrijp niet op wat voor manier TS hier wat aan heeft? Het artikel noemt (oa) verdroging als probleem, dus wat dat betreft is Natuurmonumenten goed bezig met het verhogen van het waterpeil. De belangen van TS zijn exact het tegenovergestelde.
Dit artikel zit helaas achter een betaalmuur dus is niet voor iedereen te lezen, delen van dergelijke linkjes voegt dus niets toe aan deze problematiek en discussiequote:Op zaterdag 27 januari 2024 09:20 schreef taxibabe het volgende:
Excuus, daar had ik even niet bij stilgestaan. Ik zie trouwens dat Lospedrosa de tekst uit het artikel heeft gedeeld, zodat iedereen het kan lezen.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 13:36 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Dit artikel zit helaas achter een betaalmuur dus is niet voor iedereen te lezen, delen van dergelijke linkjes voegt dus niets toe aan deze problematiek en discussie
Maar er wordt ook gesproken dat de problemen buiten het gebied liggen en dat ze dus aan de buitenkant bijvoorbeeld ook moeten verhogen. Nu zitten wij echt IN dat gebied, maar wellicht dat er dan een lichtje gaat branden?quote:Op zaterdag 27 januari 2024 10:59 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
[..]
Ik begrijp niet op wat voor manier TS hier wat aan heeft? Het artikel noemt (oa) verdroging als probleem, dus wat dat betreft is Natuurmonumenten goed bezig met het verhogen van het waterpeil. De belangen van TS zijn exact het tegenovergestelde.
Je hebt zelf stellig aangegeven dat je in dit topic geen algemene milieu cq klimaat discussie wilt. Waarom dan zelf met deze opmerking komen? Dit roept toch op tot een brede discussie over natuur en milieu?quote:Op zaterdag 27 januari 2024 14:05 schreef Troel het volgende:
Ik snap trouwens sowieso niet dat ze nog geld stoppen in dit N2000 gebied als ze over een paar jaar windmolens naast dit gebied gaan bouwen en alle dieren er toch verdwijnen...
Ik zie niet in waarom dit oproept tot een brede discussie. Ik snap op zich waarom ze dingen willen en doen hoor, maar windmolens en natuur zijn heel slecht te combineren als je ze op 40 meter van elkaar hebt staan. Niets meer en niets minder. En op basis daarvan snap ik dus niet waarom ze nog gaan investeren in het natuurgebied, want dat is weggegooid geld. Ik roep dit dus ook alleen maar omdat er dus inderdaad op 40 meter afstand straks windmolens gebouwd gaan worden, niet "in het algemeen". Ik snap het gewoon echt niet (ook niet dat dat niet meegenomen wordt in de onderzoeken).quote:Op zaterdag 27 januari 2024 16:27 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Je hebt zelf stellig aangegeven dat je in dit topic geen algemene milieu cq klimaat discussie wilt. Waarom dan zelf met deze opmerking komen? Dit roept toch op tot een brede discussie over natuur en milieu?
Als iemand die zo nu en dan op de Maasvlakte komt waar natuur meets windmolens kan ik je gerust stellen. Plenty dieren daar.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 14:05 schreef Troel het volgende:
Ik snap trouwens sowieso niet dat ze nog geld stoppen in dit N2000 gebied als ze over een paar jaar windmolens naast dit gebied gaan bouwen en alle dieren er toch verdwijnen...
Dat is wel fijn! Dank!quote:Op zaterdag 27 januari 2024 23:51 schreef Elpis het volgende:
[..]
Als iemand die zo nu en dan op de Maasvlakte komt waar natuur meets windmolens kan ik je gerust stellen. Plenty dieren daar.
Dat zou ik maar niet doen, is niet in lijn met de fok! policy.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 13:40 schreef taxibabe het volgende:
[..]
Excuus, daar had ik even niet bij stilgestaan. Ik zie trouwens dat Lospedrosa de tekst uit het artikel heeft gedeeld, zodat iedereen het kan lezen.
Nogmaals excuses, volgende keer zal ik de tekst ook even kopiëren.
Weet jij toevallig ook meer over zaken als ringdrainage of drainage in de kruipruimte?quote:Op dinsdag 9 januari 2024 21:50 schreef assdfwerww het volgende:
Eerst maar het zure nieuws: je bent als huiseigenaar er zelf voor verantwoordelijk dat je kelder/souterrain waterdicht is.
Het is overal in Nederland extreem nat. Veel kelders die al een eeuw droog staan zijn nu nat. Het valt dus niet te zeggen dat jullie problemen komen door de vernatting van het natuurgebied. Het heeft er mogelijk wel aan bijgedragen, maar dat is vaak lastig te bepalen en uit elkaar te halen. Dit zijn lange trajecten en gaat je misschien op de lange termijn iets opleveren, maar als ik jullie was zou ik me nu richten op een tijdelijke oplossing totdat het weer droger wordt en daarna een permanente oplossing.
Dan het betere nieuws. Het hoeft niet heel ingewikkeld te zijn om het probleem tijdelijk beheersbaar te houden (lees: niet meer je bed uit om te pompen en een droog souterrain).
Hier een schetsje met een dwarsdoorsnede van de huidige situatie:
[ afbeelding ]
Het probleem is dat het grondwater nu heel hoog staat en ergens (voeg, scheur, verkeerde aansluiting) door je muur naar binnen komt. Voorheen kwam het grondwater minder hoog (gestippelde lijnen): misschien wel tot aan je muur, misschien bleef het onder je vloer. Dat maakt verder niet uit, in ieder geval kwam het niet zo hoog dat het naar binnen kwam. Dat wil je nu weer bereiken. Ik zie twee oplossing die je redelijk snel voor elkaar kunt maken.
Je zou een bronbemaling kunnen laten plaatsen. Dan spuiten ze meerdere verticale buizen in de grond (paar meter) die ze aansluiten op een pomp die het water wegpompt.
[ afbeelding ]
Dat zorgt dat het grondwaterpeil vlakbij je gevel verlaagd wordt en zo tot onder het niveau komt waar het gaat lekken:
[ afbeelding ]
Het kost wat geld en je moet een bedrijf vinden die dat wil doen (ze zullen het wel druk hebben), maar die installeert dit in een halve dag.
Je zou ook zelf aan de slag kunnen gaan en een gat graven naast je gevel en daarin een dompelpomp hangen (vuilwater dompelpomp van een goed merk heb je al voor een 200 euro). Die verlaagt het grondwater dan in een 'omgekeerde kegel-vorm' zodat het niet meer lekt. Afhankelijk van waar het allemaal lekt moet je misschien meerdere van dit soort pompgaten maken.
[ afbeelding ]
Je hoeft het water niet super ver weg te pompen, hoe verder hoe beter, maar met een meter of 10 zit je al wel goed. En afhankelijk van je bodem zul je iets moeten maken (planken, of een rooster) zodat het gat niet instort. Eerst zal de pomp continu pompen, maar op een gegeven moment zakt het water voldoende dat hij niet meer continu aan hoeft. Er zit een vlotter aan zo'n pomp die zorgt dat hij vanzelf aanslaat wanneer het water boven een bepaald niveau komt.
Hiermee denk ik dat het moet lukken om de overlast voorlopig grotendeels weg te halen. Als het grondwater dan weer tot een normaal niveau is gezakt (kan zomaar een paar maanden duren) is het verstandig om met een gespeciliseerd bedrijf te kijken wat de beste permanente oplossing voor de toekomst is. En daar is echt geen 50cm beton voor nodig zoals hier geschreven werd.
Als je wilt kan ik nog wat specifieker naar jouw situatie kijken. Als je me een DM stuurt met waar je precies woont kan ik meer opzoeken over de bodemopbouw en als je bouwtekeningen hebt van je souterrain kan ik er wat specifieker naar kijken.
Ik ben dit weekend lekker bij mijn vriend geweest om even op adem te komen.quote:Op zondag 28 januari 2024 08:09 schreef Seven. het volgende:
Wel even benieuwd hoe het nu is bij jou thuis, @:Troel
Ja, ik weet er wel wat over, maar of het genoeg is hangt van je vraag afquote:Op zondag 28 januari 2024 08:13 schreef Seven. het volgende:
[..]
Weet jij toevallig ook meer over zaken als ringdrainage of drainage in de kruipruimte?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |