Alleen Vettel versloeg hijquote:Op zondag 22 oktober 2023 23:43 schreef Tjacka het volgende: Danny Ric is toch door iedereen wel naar huis gereden? Al zijn hele carrière
Irritant wel. Als ze als (Nederlandse) pers er zo’n punt van willen maken moeten ze eens gedegen navragen of er niet telkens zo’n ding van maken, terwijl ze niet eens weten hoe de relatie in elkaar zit.quote:Op zondag 22 oktober 2023 23:54 schreef Sally het volgende:
[..]
Waarschijnlijk opgeklopt... door.... de media
Idd... het was een F$%^%king tweet. Eh. X.quote:Op zondag 22 oktober 2023 23:58 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Irritant wel. Als ze als (Nederlandse) pers er zo’n punt van willen maken moeten ze eens gedegen navragen of er niet telkens zo’n ding van maken, terwijl ze niet eens weten hoe de relatie in elkaar zit.
Heeft-ie in Brazilië al johquote:Op maandag 23 oktober 2023 00:05 schreef Red_85 het volgende:
Max gaat, als hij zo doorgaat, ook door de 500punten grens heen.
433+8+25=466. 34 met nog 4 GP's te gaan.
🤨quote:The Stewards note that the scenario caused by the incident was far from ideal. However, having reviewed the matter in detail, although the established process was not followed, no breach of any regulation was evident.
Nou nou, die persoon zal dat niet voor niets met de wereld delen dus dat moet wel waar zijn.quote:Op maandag 23 oktober 2023 00:02 schreef Sally het volgende:
[..]
Idd... het was een F$%^%king tweet. Eh. X.
Nix dus.
[ twitter ]
(met dank aan @:Gehrman)
quote:Op maandag 23 oktober 2023 00:35 schreef Starflyer het volgende:
Oops! De plank van zowel de auto van Hamilton als Leclerc zou te veel afgesleten zijn.
https://www.fia.com/sites(...)20Plank%20checks.pdf
quote:Op maandag 23 oktober 2023 00:35 schreef Starflyer het volgende:
Oops! De plank van zowel de auto van Hamilton als Leclerc zou te veel afgesleten zijn.
Tik op de vingers van Hamilton, en gridstraf voor Leclerc.quote:Op maandag 23 oktober 2023 00:35 schreef Starflyer het volgende:
Ja want ... lijkt wel de VAR ...quote:Op maandag 23 oktober 2023 00:44 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
Tik op de vingers van Hamilton, en gridstraf voor Leclerc.
Prima, stomme fout, maar niet veel meer dan dat.quote:Op maandag 23 oktober 2023 00:19 schreef Starflyer het volgende:
Stroll komt weg met het niet inrijden van de pits na zijn verkenningsronde. No further action.
https://www.fia.com/sites(...)ing%20Pit%20Lane.pdf
Oh oooooowquote:
Jepquote:Op maandag 23 oktober 2023 00:45 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het kan normaal gesproken maar één straf zijn: DQ
Hamilton die de race in de laatste ronde zou winnen om vervolgens hierdoor een DSQ aan de broek te krijgen, dat zou wat zijn geweest.quote:Op maandag 23 oktober 2023 00:49 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Jep
Schumacher is zo een overwinning kwijt geraakt. Spinde, sleepte met de plank over de curbs en kwam als 1ste over de meet. Podium, alles, persconferentie, alles. Meten.. jammer joh.
Het gaat erom dat de auto niet te laag mag liggen. De staat van die plank toont dat aan. Natuurlijk kunnen ze 'm van beter materiaal maken, maar dan heeft-ie geen functiequote:Op maandag 23 oktober 2023 00:53 schreef chufi het volgende:
Haal die plank dan gewoon weg of maak m van iets minder afslijtbaar materiaal
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Altijd onderweg naar het avontuur
quote:Op maandag 23 oktober 2023 00:59 schreef Peterselieman het volgende:
Als beiden eruit zouden worden gegooid zou het laatste punt gaan naar ...Dat gun ik hem wel.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
We horen de uitslag wel ergens deze weeek dan of doofpotquote:Op maandag 23 oktober 2023 00:59 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het gaat erom dat de auto niet te laag mag liggen. De staat van die plank toont dat aan. Natuurlijk kunnen ze 'm van beter materiaal maken, maar dan heeft-ie geen functie
Hij kan ook nog voor het hoogste percentage overwinningen in 1 seizoen gaan, Ascari zat op 75% (6 uit 8)quote:Op maandag 23 oktober 2023 00:05 schreef Red_85 het volgende:
Max gaat, als hij zo doorgaat, ook door de 500punten grens heen.
433+8+25=466. 34 met nog 4 GP's te gaan.
Die plank is al van titanium.. ze noemen het een plank maar dat is 't al lang niet meer.quote:Op maandag 23 oktober 2023 00:53 schreef chufi het volgende:
nee, dat zijn de skidblocks die er voor de show op zittenquote:Op maandag 23 oktober 2023 01:05 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Die plank is al van titanium.. ze noemen het een plank maar dat is 't al lang niet meer.
Als je vonken onder de auto ziet komen.. da's de "plank"
Juist daaromquote:Op maandag 23 oktober 2023 00:53 schreef chufi het volgende:
Ik heb m'n info wel van Olav Mol vandaan..quote:Op maandag 23 oktober 2023 01:06 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
nee, dat zijn de skidblocks die er voor de show op zitten
Had Toto nu maar Wikipedia gelezen...quote:Op maandag 23 oktober 2023 01:07 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Juist daarom
Die plank heeft een functie. Wiki, maar goed uitgelegd.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Skid_block
Jep.quote:Op maandag 23 oktober 2023 01:04 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Hij kan ook nog voor het hoogste percentage overwinningen in 1 seizoen gaan, Ascari zat op 75% (6 uit 8)
Ja... zelfs daar!quote:Op maandag 23 oktober 2023 01:09 schreef Jane het volgende:
[..]
Had Toto nu maar Wikipedia gelezen...
Neinquote:Op maandag 23 oktober 2023 01:05 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Die plank is al van titanium.. ze noemen het een plank maar dat is 't al lang niet meer.
Als je vonken onder de auto ziet komen.. da's de "plank"
Dan zal het wel zo zijn.quote:Op maandag 23 oktober 2023 01:08 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ik heb m'n info wel van Olav Mol vandaan..
Precies. Ben benieuwd.quote:Op maandag 23 oktober 2023 00:45 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het kan normaal gesproken maar één straf zijn: DQ
Lees mn bron in mn laatste post. Staat het goed uitgelegd.quote:Op maandag 23 oktober 2023 01:16 schreef SiGNe het volgende:
Ah, de skidplate is van een speciaal soort composiet van berkenhout, Jalbroc genaamd.
Maar er zijn ook titanium platen die ook onderdeel zijn van de skidplate
Vloer gekopieerd van RB zeker dankzij Monaco.quote:Op maandag 23 oktober 2023 01:28 schreef Jane het volgende:
[ twitter ]
Ja, die vloer werkt idd supergoed, maar nu nog ff op de juiste hoogte afstellen.
Als ze het niet doen breekt de pleuris los, natuurlijk want wie gaat zich dan nog aan die regel houden?quote:Op maandag 23 oktober 2023 01:33 schreef Tijn het volgende:
Als ze Lewis en Charles daadwerkelijk diskwalificeren, is dat wel een partij mazzel voor Perez, zeg.
Absoluut. Dan rijdt iedereen in Mexico te laag.quote:Op maandag 23 oktober 2023 01:56 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Als ze het niet doen breekt de pleuris los, natuurlijk want wie gaat zich dan nog aan die regel houden?
Is zichbaar en inderdaad, dat is een behoorlijk verschil.quote:Op maandag 23 oktober 2023 02:03 schreef bedachtzaam het volgende:
[ afbeelding ]
Hopelijk is de afbeelding zichtbaar, bron autosport forum.
Dat is wel een flink verschil in rijhoogte.
Dan gaan teams in elk geval protesteren, REd Bull omdat Perez dan safer is, McLaren omdat Norris anders 2e geworden was.quote:Op maandag 23 oktober 2023 01:56 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Als ze het niet doen breekt de pleuris los, natuurlijk want wie gaat zich dan nog aan die regel houden?
PLANKEDquote:
En Sargeant ook z'n eerste punt binnenquote:Op maandag 23 oktober 2023 02:42 schreef tripel7 het volgende:
Yuki pakt ook mooi extra punten, Daniel nog even net een tikje harder verwoest
Ja, dit wil je toch niet missen.quote:
Ja baas.quote:
Brazilie kan ook leuk worden, Nelson Piquet is daar niet echt geliefd door bepaalde uitspraken en steun voor ex-president Bolsonaro.quote:Op maandag 23 oktober 2023 04:12 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Ik zou Max maar een paar extra bodyguards geven volgende week.
Checo fans zijn knettergek.
Misschien moet Max volgende race oranje brillen uitdelenquote:Op maandag 23 oktober 2023 04:31 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Ja, Brazilië werd 'ie vorig jaar ook flink uitgejoeld. Ik zie veel Amerikanen beweren dat niet Max uitgejoeld werd maar de nogal ongeliefde goeverneur van Texas Greg Abbott, de kerel in de rolstoel. Het zal wel een mix van beiden zijn want de Mexicanen schreeuwden ook "Checo, checo" tijdens het Nederlandse volkslied.
Jammer zo’n post.quote:Op maandag 23 oktober 2023 06:58 schreef trein2000 het volgende:
Hamilton gediskwalificeerd? Wat jammer nou.
Weet je wat jammer is? Dat Hamilton en zijn apologeten constant iedereen lopen beschuldigen, maar als puntje bij paaltje komt zelf constant de grenzen van de regels opzoeken en er overheen gaan. Dat is jammer.quote:
Welke andere 2 zijn gecontroleerd?quote:Op maandag 23 oktober 2023 07:31 schreef Rianne84 het volgende:
Maar van 4 gecontroleerde auto's zijn er 2 dsq. Wat zegt dat over de rest van het veld?
Max en Landoquote:Op maandag 23 oktober 2023 07:33 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Welke andere 2 zijn gecontroleerd?
Ah gelukkig, kan Mercedes ook niet gaan janken dat ze zijn gecontroleerd en Max nietquote:
🤨quote:Op maandag 23 oktober 2023 07:05 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Weet je wat jammer is? Dat Hamilton en zijn apologeten constant iedereen lopen beschuldigen,
Zonde ja. Erg jammer.quote:Op maandag 23 oktober 2023 06:58 schreef trein2000 het volgende:
Hamilton gediskwalificeerd? Wat jammer nou.
Nee, dit is een regel die al heel lang bestaat.quote:Op maandag 23 oktober 2023 08:06 schreef Managarm het volgende:
Was die regel niet tegen het stuiteren ingevoerd?
Ok, beetje zuur voor de desbetreffende coureurs. Maar die auto's staan ook zo laag dat het vragen over problemen is.quote:Op maandag 23 oktober 2023 08:08 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Nee, dit is een regel die al heel lang bestaat.
Het is wel Perez hè.quote:Op maandag 23 oktober 2023 08:12 schreef Marcoss het volgende:
Dan is het gevecht voor P2 wel meteen klaar. Dat is dan wel weer jammer
Klopt, maar dat kan ook met een verkeerde strategie te maken hebben.quote:Op maandag 23 oktober 2023 08:19 schreef Netsplitter het volgende:
Charles heeft er geen lol van gehad.
Hoe lager de rijhoogte, hoe groter het grondeffect. Wat bij deze auto's de aerofactor is.quote:Op maandag 23 oktober 2023 08:18 schreef Zwoerd het volgende:
Ik vraag me wel af hoeveel extra pace de te lage rijhoogte Lewis heeft gegeven.
Perez: hold my tequilla.quote:Op maandag 23 oktober 2023 08:12 schreef Marcoss het volgende:
Dan is het gevecht voor P2 wel meteen klaar. Dat is dan wel weer jammer
Jammer voor Charles dit.quote:
Dat was ook de reden dat ze dichterbij Red Bull zaten, al verbaasde me dat toch wel eigenlijk.quote:Op maandag 23 oktober 2023 08:22 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hoe lager de rijhoogte, hoe groter het grondeffect. Wat bij deze auto's de aerofactor is.
Wel degelijk iets merkbaars. En zeker als het veld zo dicht bij elkaar zit.
Die overdreven maniertjes idd.. blegh.quote:
Max had ook wat brakke remmen. Helpt ook niet mee.quote:Op maandag 23 oktober 2023 08:24 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat was ook de reden dat ze dichterbij Red Bull zaten, al verbaasde me dat toch wel eigenlijk.
En mensen vonden het raar dat hij zo pissig klonk over de radio.quote:Op maandag 23 oktober 2023 08:27 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Max had ook wat brakke remmen. Helpt ook niet mee.
Ik kan me daar allllles over voorstellen. Anderen moeten weer wat zoeken...quote:Op maandag 23 oktober 2023 08:32 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
En mensen vonden het raar dat hij zo pissig klonk over de radio.
Ik wil die mensen wel eens zien rijden op hoge snelheid met brakke remmen.
TeamLH wordt niet fijn wakker.quote:
Change your focking car.quote:Op maandag 23 oktober 2023 08:43 schreef beantherio het volgende:
Hoe is dit in vredesnaam mogelijk. Was Mercedes niet juist het team dat aanstuurde op de geforceerde verhoging van de rijhoogte aan het begin van dit jaar? En nu zijn juist zij het die gepakt worden op het te laag afstellen van de auto.
dat was vorig jaar na Baku toch?quote:Op maandag 23 oktober 2023 08:43 schreef beantherio het volgende:
Hoe is dit in vredesnaam mogelijk. Was Mercedes niet juist het team dat aanstuurde op de geforceerde verhoging van de rijhoogte aan het begin van dit jaar? En nu zijn juist zij het die gepakt worden op het te laag afstellen van de auto.
Je moet het zuur van team LH lezenquote:Op maandag 23 oktober 2023 07:35 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ah gelukkig, kan Mercedes ook niet gaan janken dat ze zijn gecontroleerd en Max niet
Na, je hebt ook nog zelf de keuze om die rijhoogte af te stellen. De baan is een gegeven.quote:Op maandag 23 oktober 2023 08:45 schreef Nebelwerfer het volgende:
Lullig is het wel. Zal geen opzet zijn geweest.
Stevige kritiek op het circuit zou wel op zijn plek zijn.
In de wetenschap dat de dikte van de plank een issue kan zijn bij hobbelige circuits kun je natuurlijk een veilige marge opzoeken. Wat ik ervan begrijp is dat het ruim 20 jaar geleden is dat dit soort overtredingen zijn waargenomen, dus hoe moeilijk kan het zijn?quote:Op maandag 23 oktober 2023 08:45 schreef Nebelwerfer het volgende:
Dat heet karmaquote:Op maandag 23 oktober 2023 08:43 schreef beantherio het volgende:
Dat dacht ik origineel ook maar o.b.v. wat ik net opzocht lijkt het pas begin dit jaar ingevoerd te zijn.quote:
Ehhh wat!quote:Op maandag 23 oktober 2023 08:45 schreef Nebelwerfer het volgende:
Het is best wel moeilijk omdat je nu groundeffect auto's hebt en dat beter werkt als de auto zo laag mogelijk staat.quote:Op maandag 23 oktober 2023 08:47 schreef beantherio het volgende:
[..]
In de wetenschap dat de dikte van de plank een issue kan zijn bij hobbelige circuits kun je natuurlijk een veilige marge opzoeken. Wat ik ervan begrijp is dat het ruim 20 jaar geleden is dat dit soort overtredingen zijn waargenomen, dus hoe moeilijk kan het zijn?
Share, pls?quote:Op maandag 23 oktober 2023 08:46 schreef greysbones het volgende:
[..]
Je moet het zuur van team LH lezen
Niet normaal
Doorgestoken kaartquote:
Dat zekersquote:Op maandag 23 oktober 2023 08:45 schreef Nebelwerfer het volgende:
Als ze dat wisten dan is er geen excuus.quote:Op maandag 23 oktober 2023 08:52 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Dat zekers
Er wordt al jaren geklaagd dat het circuit hobbelig is
Dat ook, maar het circuit heeft ook een onderhoudsbeurt nodigquote:Op maandag 23 oktober 2023 08:53 schreef Managarm het volgende:
[..]
Als ze dat wisten dan is er geen excuus.
Steekproef.quote:Op maandag 23 oktober 2023 08:52 schreef daNpy het volgende:
Dat is grappig wakker worden
Heb de hele race niet gezien, maar waarom zijn Rus en Sai niet gecontroleerd? Een gevalletje FIA gonna FIA of hadden die 2 wél de juiste rijhoogte?
Heel erg toevallig weer de 2 cheatende teams gepaktSommige fans vinden daar wat van.
Toch is dit de eerste keer dat rijders daar gepakt worden op teveel afgesleten planken. En de klachten zijn er ook jaar in jaar uit over Interlagos.quote:Op maandag 23 oktober 2023 08:52 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Dat zekers
Er wordt al jaren geklaagd dat het circuit hobbelig is
Controle wordt random gedaan. Hoewel ik de top3 + een random auto niet heel random vind.quote:Op maandag 23 oktober 2023 08:52 schreef daNpy het volgende:
Dat is grappig wakker worden
Heb de hele race niet gezien, maar waarom zijn Rus en Sai niet gecontroleerd? Een gevalletje FIA gonna FIA of hadden die 2 wél de juiste rijhoogte?
Heel erg toevallig weer de 2 cheatende teams gepaktSommige fans vinden daar wat van.
"That's what you get when you cheat"quote:Op maandag 23 oktober 2023 08:05 schreef Netsplitter het volgende:
https://nl.motorsport.com(...)verstappen/10536672/
Interessant achtergrond artikel.
Ik vind dit echt wel zuur voor ham en charles.
Ja, dat is hun werk.quote:Op maandag 23 oktober 2023 08:58 schreef Rianne84 het volgende:
[..]
Controle wordt random gedaan. Hoewel ik de top3 + een random auto niet heel random vind.
En nav de uitslag zouden ze Sjors en Carlos ook moeten checken vind ik. Maar ja, dan blijven ze bezig.
Dus de top 3 wordt altijd gecheckt?quote:Op maandag 23 oktober 2023 08:55 schreef Sally het volgende:
[..]
Steekproef.
En de wagens van Max en Lando waten de andere 2 die op dit punt gecheckt zijn.
Geen idee...quote:Op maandag 23 oktober 2023 09:00 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dus de top 3 wordt altijd gecheckt?
Daar lijkt het op en dat lijkt me ook logisch. Als je hoog eindigt mag je ook strenger gecontroleerd worden.quote:Op maandag 23 oktober 2023 09:00 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dus de top 3 wordt altijd gecheckt?
Zie dat eerdere plaatje. Max bijna geen vonken en bij Hamilton en Leclerc erg veel.quote:Op maandag 23 oktober 2023 08:58 schreef greysbones het volgende:
Ik vind het ook te makkelijk om het af te doen op het circuit
Dan hadden Max en Norris ook te ver afgesleten planken moeten hebben
Ik las ergens op Twitter dat de vloer altijd gecheckt wordt, in verband met het ongeluk van Senna, en dat de top 3 een uitgebreide check krijgt? Weet niet of ik die tweet nog ergens kan terugvinden.quote:Op maandag 23 oktober 2023 08:58 schreef Rianne84 het volgende:
[..]
Controle wordt random gedaan. Hoewel ik de top3 + een random auto niet heel random vind.
En nav de uitslag zouden ze Sjors en Carlos ook moeten checken vind ik. Maar ja, dan blijven ze bezig.
Al kijken ze ook blijkbaar naar de auto's die het meeste porpoising hebben las ik:quote:Op maandag 23 oktober 2023 08:55 schreef Sally het volgende:
[..]
Steekproef.
https://nl.motorsport.com(...)verstappen/10536672/quote:De FIA laat weten dat het praktisch onmogelijk is om alle aspecten van twintig auto's te controleren. "Dat zou dagen duren." Toch is de federatie er wel van overtuigd dat de auto van bijvoorbeeld Sainz legaal is. Het komt doordat de selectie bij nader inzien toch niet helemaal willekeurig plaatsvindt. Zo laat de FIA iets later op de avond aan deze website weten dat het wel een beredeneerde afweging maakt. "Wij zijn natuurlijk ook niet blind voor wat er om ons heen gebeurt." Het betekent dat de FIA onder meer kijkt naar de zogenaamde porpoising matrix bij het selecteren van de auto's. In dit porpoising-overzicht is het stuiteren van de auto's te zien, hetgeen logischerwijs effect heeft op de slijtage van de bodemplanken. Auto's die er daarbij uitspringen, maken meer kans om nader bekeken te worden dan andere. Zo heeft de FIA de indruk dat Sainz en George Russell met een hogere rijhoogte reden dan hun teamgenoten, waardoor zij wel goed zouden zitten.
Ja foto was erg duidelijkquote:Op maandag 23 oktober 2023 09:05 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Zie dat eerdere plaatje. Max bijna geen vonken en bij Hamilton en Leclerc erg veel.
Gewoon beter afgesteld.quote:Op maandag 23 oktober 2023 09:06 schreef greysbones het volgende:
[..]
Ja foto was erg duidelijk![]()
Max lijkt te zijn gecontroleerd om eventueel gedoe te voorkomen
Vooral conservatiever afgesteld: ze hebben rekening gehouden met de hobbeligheid van het circuit. Maar dat heeft ze ook wel wat performance gekost lijkt het.quote:Op maandag 23 oktober 2023 09:07 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Gewoon beter afgesteld.
In een tijd waarin ze alles kunnen meten en doorrekenen.. lijkt dit toch ook logisch ?quote:Op maandag 23 oktober 2023 09:08 schreef beantherio het volgende:
[..]
Vooral conservatiever afgesteld: ze hebben rekening gehouden met de hobbeligheid van het circuit. Maar dat heeft ze ook wel wat performance gekost lijkt het.
Mij ook. Maar andere teams hebben blijkbaar wat meer de grenzen opgezocht.quote:Op maandag 23 oktober 2023 09:09 schreef greysbones het volgende:
[..]
In een tijd waarin ze alles kunnen meten en doorrekenen.. lijkt dit toch ook logisch ?
Ja dat is wat we willen, veilige marges binnen de F1..quote:Op maandag 23 oktober 2023 08:47 schreef beantherio het volgende:
[..]
In de wetenschap dat de dikte van de plank een issue kan zijn bij hobbelige circuits kun je natuurlijk een veilige marge opzoeken. Wat ik ervan begrijp is dat het ruim 20 jaar geleden is dat dit soort overtredingen zijn waargenomen, dus hoe moeilijk kan het zijn?
quote:
Of daar waren dan ook twijfels over..quote:Op maandag 23 oktober 2023 09:06 schreef greysbones het volgende:
[..]
Ja foto was erg duidelijk![]()
Max lijkt te zijn gecontroleerd om eventueel gedoe te voorkomen
Ik heb bij Max weinig porpoising gezienquote:Op maandag 23 oktober 2023 09:17 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Of daar waren dan ook twijfels over..
Na de zomerstop vorig jaar is TD039 ingevoerd, die extra controles op de slijtage van de plank bevat. In september zijn die regels nog aangescherpt, meen ik (samen met TD018 over de vleugels).quote:Op maandag 23 oktober 2023 08:48 schreef beantherio het volgende:
[..]
Dat dacht ik origineel ook maar o.b.v. wat ik net opzocht lijkt het pas begin dit jaar ingevoerd te zijn.
Dat is eenzelfde steekproef als bij de zelfscanquote:Op maandag 23 oktober 2023 08:55 schreef Sally het volgende:
[..]
Steekproef.
Niet als je team LH bentquote:Op maandag 23 oktober 2023 09:23 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
Lijkt me eigenlijk best voor de hand liggend dat ze juist de top 3 plus een random auto checken.
Tja, het is gewoon de waarheid. Heerlijk.quote:Op maandag 23 oktober 2023 09:27 schreef greysbones het volgende:
[..]
Niet als je team LH bent![]()
Jeetje wat een vermaak onder sky sports berichten
quote:Op maandag 23 oktober 2023 09:27 schreef greysbones het volgende:
[..]
Moet nog even door de spellchecker.quote:Op maandag 23 oktober 2023 09:30 schreef WheeledWarrior het volgende:
Heeft Toto al een mail gestuurd?
Ik ben bang dat zijn laptop en pc door de pit zijn gevlogenquote:Op maandag 23 oktober 2023 09:30 schreef WheeledWarrior het volgende:
Die stikt erinquote:Op maandag 23 oktober 2023 09:30 schreef WheeledWarrior het volgende:
Toto was Böse.quote:Op maandag 23 oktober 2023 09:32 schreef greysbones het volgende:
[..]
Ik ben bang dat zijn laptop en pc door de pit zijn gevlogen
Nein, nein! NEINN!!quote:Op maandag 23 oktober 2023 09:32 schreef greysbones het volgende:
[..]
Ik ben bang dat zijn laptop en pc door de pit zijn gevlogen
Ik kijk op dinsdag pas naar de uitslag.quote:Op maandag 23 oktober 2023 09:14 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ja dat is wat we willen, veilige marges binnen de F1..
Het probleem zal ook bij die ene training liggen.
nog even en we kunnen, zoals bij de shorttrack, beter een tijd na de wedstrijd wachten tot alle eventuele fouten zijn opgespoord met die tracklimits en auto’s die slijten door het circuit.
Aanname. Ik zou het bovendien andersom redeneren.quote:Auto's die er daarbij uitspringen, maken meer kans om nader bekeken te worden dan andere. Zo heeft de FIA de indruk dat Sainz en George Russell met een hogere rijhoogte reden dan hun teamgenoten, waardoor zij wel goed zouden zitten.
Doen ze bij de Tour de France ook, woensdag wordt de winnaar van 2011 bekend.quote:Op maandag 23 oktober 2023 09:14 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ja dat is wat we willen, veilige marges binnen de F1..
Het probleem zal ook bij die ene training liggen.
nog even en we kunnen, zoals bij de shorttrack, beter een tijd na de wedstrijd wachten tot alle eventuele fouten zijn opgespoord met die tracklimits en auto’s die slijten door het circuit.
De straf is gewoon duidelijk bij dit soort overtredingenquote:
Die plaat voor hun kop is nog vrij van slijtage.quote:Op maandag 23 oktober 2023 09:27 schreef greysbones het volgende:
[..]
Mad.quote:
Het is zelfs een verzinsel van de schrijver want Russell en Sainz zijn niet eens gecontroleerd (edit. Ik heb het artikel gevonden en gelezen en het is een selectieve quote)quote:Op maandag 23 oktober 2023 09:40 schreef daNpy het volgende:
[..]
Aanname. Ik zou het bovendien andersom redeneren.
Ja, mogelijk omdat zij dus minder porpoising hadden vanwege hogere rijhoogte. Dan zou het een gecalculeerd risico zijn van de teams om 1 coureur wat lager af te stellen.quote:Op maandag 23 oktober 2023 09:45 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Het is zelfs een verzinsel van de schrijver want Russell en Sainz zijn niet eens gecontroleerd
Feiten zijn niet belangrijk als ze niet in je straatje vallen.quote:Op maandag 23 oktober 2023 09:44 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
De straf is gewoon duidelijk bij dit soort overtredingen
Dat is het ook. Zoals iemand al eerder postte is het onwerkbaar om alle auto's na elke sessie op alle regels te controleren: dan is FIA echt weken bezig en zijn de teams de auto's voor langere tijd kwijt. Dat is niet werkbaar dus kiezen ze deze aanpak.quote:Op maandag 23 oktober 2023 09:23 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
Lijkt me eigenlijk best voor de hand liggend dat ze juist de top 3 plus een random auto checken.
Dat Leclerc juist langzamer ging dan z'n teamgenoot is wel een raar verhaal.quote:Op maandag 23 oktober 2023 09:55 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Verklaart wellicht de pace van HAM ook.
Jep, is ook zoquote:Op maandag 23 oktober 2023 10:04 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat Leclerc juist langzamer ging dan z'n teamgenoot is wel een raar verhaal.
Dat is gewoon "Ferrari being Ferrari".quote:Op maandag 23 oktober 2023 10:04 schreef Tijn het volgende:
[..]
Eens. Hand in eigen boezemquote:
En het verklaart ook meteen de pace van Perez dit hele seizoenquote:Op maandag 23 oktober 2023 09:55 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ja, mogelijk omdat zij dus minder porpoising hadden vanwege hogere rijhoogte. Dan zou het een gecalculeerd risico zijn van de teams om 1 coureur wat lager af te stellen.
Verklaart wellicht de pace van HAM ook.
het scheelt geen seconden op een rondje, maar zal wel wat extra hebben gegeven qua downforce enzoquote:Op maandag 23 oktober 2023 08:18 schreef Zwoerd het volgende:
Ik vraag me wel af hoeveel extra pace de te lage rijhoogte Lewis heeft gegeven.
dat schijnen (las ik vanmorgen) moeder en zoon te zijn die elkaar dollenquote:
Ander circuit, dus andere afstelling.quote:Op maandag 23 oktober 2023 10:11 schreef Managarm het volgende:
Wel benieuwd naar de volgende race nu met de aanpassing op de afgekeurde bolides.
1 stopper tegenover 2 stopper ..quote:Op maandag 23 oktober 2023 10:04 schreef Tijn het volgende:
[..]
Zie 2 a 3 posts verder met de reddit threadquote:Op maandag 23 oktober 2023 10:12 schreef Nizno het volgende:
[..]
dat schijnen (las ik vanmorgen) moeder en zoon te zijn die elkaar dollen
Zoals al vaker gezegd, die lui leven in een alternatieve realiteit waar feiten minder belangrijk zijn als imago.quote:Op maandag 23 oktober 2023 10:14 schreef fietsie het volgende:
Daarnaast vraag ik me af of Perez weet dat er een heel team data-analyses zit te doen in de UK als ie in een post-race interview claimt dat ie, tijdens het rijden, heeft kunnen bedenken dat hij wel een undercut kan doen, en dat 'niet krijgt van het team', daarmee stemmingmakerij doend richting zijn broodheer...
Zo doet ie wel sollicitatie naar een Red Bull exit. Zulke uitspraken werd bij Gasly niet in dank afgenomen. Gasly is toen teruggezet naar TR/AT.quote:Op maandag 23 oktober 2023 10:14 schreef fietsie het volgende:
Daarnaast vraag ik me af of Perez weet dat er een heel team data-analyses zit te doen in de UK als ie in een post-race interview claimt dat ie, tijdens het rijden, heeft kunnen bedenken dat hij wel een undercut kan doen, en dat 'niet krijgt van het team', daarmee stemmingmakerij doend richting zijn broodheer...
Ik hoop dat ie de volgende race bij de start iets ontzettend doms doet en zichzelf er keurig afcatapulteert, om zijn race-craft even goed te demonstreren aan het thuispubliek....quote:Op maandag 23 oktober 2023 10:19 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Zo doet ie wel sollicitatie naar een Red Bull exit. Zulke uitspraken werd bij Gasly niet in dank afgenomen. Gasly is toen teruggezet naar TR/AT.
Mooi 1 winding uit de veer geslepen, beunhaas-verlagingquote:Op maandag 23 oktober 2023 10:31 schreef PirE het volgende:
Crofty zag Verstappen lopen met een slijptol,dat kan geen toeval zijn. De Skygoden gaan dit uitzoeken, dit is gewoon een complot van de FIA om Hamilton te saboteren.
Ziedend.
Hij zat op een 1 stopper en reed lang op oude banden. Dat was de verkeerde strategie.quote:Op maandag 23 oktober 2023 10:04 schreef Tijn het volgende:
[..]
Denk dat het bij Gasly toch vooral de matige prestaties waren?quote:Op maandag 23 oktober 2023 10:19 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Zo doet ie wel sollicitatie naar een Red Bull exit. Zulke uitspraken werd bij Gasly niet in dank afgenomen. Gasly is toen teruggezet naar TR/AT.
Tja, overal heb je veel simpele zielen helaas. Het zou hier ook gebeuren als Perez de nummer 1 was en Verstappen aan het prutsen.quote:Op maandag 23 oktober 2023 10:08 schreef fietsie het volgende:
Dat ge-Checo van die mexicanen was ook een grote aanfluiting; hij demonstreert zelf iedere race waarom ie niet in die auto thuishoort, en dan toch gaan staan debielen bij de huldiging...
"If you ask a person, 'who's better, you or your teammate?' and that person doesn't say 'me', he's A. a liar, or B. not a Formula 1 driver."quote:Op maandag 23 oktober 2023 10:19 schreef daNpy het volgende:
[..]
Zoals al vaker gezegd, die lui leven in een alternatieve realiteit waar feiten minder belangrijk zijn als imago.
Wat mij betreft had ie al lang pleite mogen maken. Van zijn 5 (of 6?) racewins in 12 jaar zijn ze zo goed als allemaal te danken aan geluk dat anderen voor hem wegvielen. Dat moet je natuurlijk ook wel eens hebben, maar de overige 50+ races in de winnende auto zit ie -nog steeds- in het middenveld te sukkelen. Er zit 0 verbetering in, maar het ligt altijd aan de strategie, de monteurs, de baan, het weer, de auto, de pitstop, etc, etc.
Gasly was er inderdaad helemaal nog niet klaar voor en je zag dat hij vermorzeld werd door de druk.quote:Op maandag 23 oktober 2023 10:44 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Denk dat het bij Gasly toch vooral de matige prestaties waren?
Maar Perez zal vast het seizoen af mogen maken zodat hij nog plek 2 pakt (en het zou heel knap zijn als hij dat alsnog verspeelt), maar de kans lijkt me vrij klein dat hij er volgend jaar nog steeds zit. Al blijf je het verhaal houden dat ze eigenlijk geen fatsoenlijke vervanger hebben binnen RB
Ook de eerste keer in 30 jaar dat een Amerikaan weer punten scoort in de F1. De laatste was Michael Andretti in 1993.quote:Op maandag 23 oktober 2023 10:10 schreef Tijn het volgende:
Doordat Sargeant nu een puntje heeft gescoord is de enige coureur op de grid met nul punten Daniel Ricciardo.
Dat blijft toch bijzonder voor een racegek land, al vinden ze natuurlijk hun eigen klassen veel belangrijker.quote:Op maandag 23 oktober 2023 10:54 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Ook de eerste keer in 30 jaar dat een Amerikaan weer punten scoort in de F1. De laatste was Michael Andretti in 1993.
Pironi klinkt als een tweede coureur die vast zit in de ontkenningsfase.quote:Op maandag 23 oktober 2023 10:46 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
"If you ask a person, 'who's better, you or your teammate?' and that person doesn't say 'me', he's A. a liar, or B. not a Formula 1 driver."
- Didier Pironi
Stoppen met die sprint weekenden!quote:Lewis Hamilton and Charles Leclerc being disqualified from the 2023 United States Grand Prix for their illegal cars shines a spotlight on the limitations of Formula 1’s scrutineering checks.
Having fallen just 2.2 seconds behind Austin race winner Max Verstappen, Mercedes racer Hamilton plus sixth-placed Leclerc were then thrown out for running with excessively worn floor planks.
They had contravened the FIA Technical Regulations which states that the plank assembly measured at designated holes can only wear by 1mm down to 9mm across a weekend.
With their rear skids deemed illegal, the standard exclusion penalty for a technical breach was applied.
The standard procedure
Post-race scrutineering is part and parcel of motorsport all the way up from a grassroots level. After an F1 contest, an array of temperatures, torques, software, fuel and component checks are carried out.
But these are not uniform across the 20 cars. The sporting regulations permit technical delegate Jo Bauer to carry out “at his discretion, any checks to verify the compliance of the cars entered in the competition”.
Accordingly, no cars had their floors checked following the Japanese GP, one was looked at after the Qatar sprint race and three cars assessed in the immediate aftermath of the full-length Qatar GP.
For Austin, four cars were reviewed. Alongside the Mercedes and Ferrari, Verstappen’s RB19 and (disqualifications applied) runner-up Lando Norris’s McLaren were checked and deemed legal.
Why Hamilton and Leclerc were caught out
The FIA can zero in on which cars to single out for further inspection based on a variety of indicators.
In the case of a worn floor, a beaten-up titanium skid plate gives off a strong smell that can arouse suspicion from the pit wall. A better read is the onboard footage, which the FIA will monitor to see if drivers’ heads are wobbling as a result of bottoming out over bumps.
Following the high-profile return of porpoising amid the adoption of ground-effects for 2022, the FIA also now measures the vertical oscillations in the car to ensure the drivers are not put at risk from vibrations.
Should a car attract attention for these excessive movements, then the technical delegate will be inclined to investigate further.
Bauer is also not limited to one car per team, meaning he could have also ordered spot checks for George Russell and Carlos Sainz if he thought both Mercedes or both Ferraris were running too low. That the pair were left alone suggests Hamilton and Leclerc fell foul of the rules based on their own individual set-ups.
To wear the rear skid plate points to the W14 and SF-23 either running too low a ride height at the back axle or running too soft to allow the cars to kiss the asphalt as they rebounded from hitting a bump.
That Verstappen passed scrutineering might point to the RB19 running stiffer to lock the ride height in position to stop it from bottoming, however uncomfortable for the driver.
Notably, the Red Bulls had to lift through Eau Rouge at Spa earlier this season to avoid grounding out.
Hamilton and Leclerc being pinged in no way points to a deliberate attempt to dodge the rules.
Instead, they were caught out by the sprint format that only allows for one hour of practice before parc ferme comes into effect. From then on, teams are heavily constricted with how they may alter the car.
The limited window meant some teams did not complete heavy fuel running prior to the GP. They were therefore unable to optimise the car to navigate the Circuit of The Americas bumps, which were much worse this year despite the resurfacing of Turns 12, 14, 15 and 16.
What’s more, teams are free to remove the plank to take accurate measurements to assess wear up until parc ferme takes hold. Then they are limited to effectively highly educated guesses.
It appears to be the case that Mercedes and Ferrari simply got theirs wrong.
Perfection versus pragmatism
While the FIA can count on data relating to oscillations plus onboard footage to identify potential non-compliant cars, the potential issue is that of the 17 finishers, 13 cars were not checked for their floors.
That necessarily means there is a chance, however remote, that one or more might have finished with a plank that had illegally worn excessively. They therefore wrongly scored points, having profited further from Hamilton and Leclerc’s exclusions.
As such, the perfect scenario would be that every car undergoes a firm set of scrutineering checks. But the FIA cites practical limitations that prevents this from being the case.
Given the array of checks available to the technical delegate, if all were carried out for all cars, the process would take too long.
The US GP weekend exacerbated the problem. A sprint weekend means scrutineering is carried out after Friday qualifying, the Saturday shootout, the sprint and the full GP.
For this round, there were only 3 hours and 45 minutes from the end of the Saturday qualifying before the sprint race. That already restricted window does not account for the pre-race build-up, out-laps and grid preparation.
Then, following the GP on Sunday afternoon, every hour extra that the car might be held in parc ferme while checks for all 20 competitors are completed delays when teams can pack down and ultimately freight the car to the next race, which happens to be this weekend in Mexico as part of a rapid-fire triple-header.
In the eyes of the governing body, at some point speed much surpass absolute thoroughness.
Could the race result be appealed?
If any teams, not satisfied by the FIA’s level of monitoring, had a suspicion that a rival was running cars too low, it might reasonably want those planks to be assessed to see if further disqualifications were required to boost its result even higher.
However, there is only a 30-minute window starting immediately from the chequered flag when teams might protest the result of the race – as Aston Martin successfully did in Austria this year amid the track limits debacle to get Sainz and Hamilton, Esteban Ocon, Pierre Gasly and Alex Albon demoted.
Verstappen won the US GP in 1h35m21s (plus the time taken to complete a formation lap) following a 1400 local start. But the technical delegate’s report on the floor checks was not issued until 1728. By which time, it was already too late to protest the race result.
With the cars that were not called to scrutineering then released back to their teams as parc ferme ended, dissembling could begin. Once tampered with, it would have been impossible to recall the cars and reliably check conformity. As such, a protest of the result was not viable.
That window having closed, the only parties that can now reopen the case is Mercedes and Ferrari, should they decide to appeal the disqualifications.
However, intentional or otherwise, they breached the technical rules, for which there is no grey area to exploit to have the decisions overturned. Disqualification was inevitable.
For example, Sebastian Vettel lost a podium finish for Aston Martin in the 2021 Hungarian GP after the team could not provide the regulated one-litre fuel sample at the end of the race.
Aston Martin could, though, successfully prove that this was due to a fuel leak rather than a fuelling error, but nonetheless the exclusion was a slam-dunk case.
All told, an appeal is highly unlikely to leave Hamilton and Leclerc’s disqualifications to stand.
https://www.autosport.com(...)ifications/10536696/
MaAr ChEcO's AuTo Is GeMaNiPuLeErDquote:Op maandag 23 oktober 2023 10:08 schreef fietsie het volgende:
Dat ge-Checo van die mexicanen was ook een grote aanfluiting; hij demonstreert zelf iedere race waarom ie niet in die auto thuishoort, en dan toch gaan staan debielen bij de huldiging...
Alle andere sprint weekenden zijn goed gegaan. Dus waarom nu stoppen?quote:Op maandag 23 oktober 2023 11:04 schreef Nober het volgende:
The can of worms opened by Hamilton and Leclerc’s F1 US GP disqualifications
[..]
Stoppen met die sprint weekenden!
Wat ik hier lees: LOGAN SARGEANT pakt een WK punt.quote:Op maandag 23 oktober 2023 11:04 schreef Nober het volgende:
[..]
Ik vind de sprint weekend ook niks, probeer thuis er maar eens doorheen te krijgen om 2 avonden niks te plannenquote:Op maandag 23 oktober 2023 11:04 schreef Nober het volgende:
[..]
Van mij mogen ze ermee stoppen maar dit is geen goeie reden, het veld zit juist dichter bij elkaar in sprintweekenden omdat er weinig tijd voor finetuning is.quote:Op maandag 23 oktober 2023 11:07 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Alle andere sprint weekenden zijn goed gegaan. Dus waarom nu stoppen?
Zodat er tijd is om alle auto's te keuren.quote:Op maandag 23 oktober 2023 11:07 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Alle andere sprint weekenden zijn goed gegaan. Dus waarom nu stoppen?
Wat voor punt probeert de schrijver van dit stuk te maken? Iedereen kent de regels en de manier waarop deze gecontroleerd worden al vele jaren. En nu is het ineens "fout" omdat Hamilton erdoor geraakt wordt zeker.quote:Op maandag 23 oktober 2023 11:04 schreef Nober het volgende:
[..]
Typisch Engels hè, als ze er zelf door geraakt worden klopt het opeens niet, zie The Ashes en WK Rugby.quote:Op maandag 23 oktober 2023 11:12 schreef beantherio het volgende:
[..]
Wat voor punt probeert de schrijver van dit stuk te maken? Iedereen kent de regels en de manier waarop deze gecontroleerd worden al vele jaren. En nu is het ineens "fout" omdat Hamilton erdoor geraakt wordt zeker.
Die tijd is er nooit.quote:Op maandag 23 oktober 2023 11:12 schreef Nober het volgende:
[..]
Zodat er tijd is om alle auto's te keuren.
quote:Op maandag 23 oktober 2023 11:12 schreef Nober het volgende:
[..]
Leclerc was vooral langzamer omdat hij op een eenstopper zat. In de sprint was hij toch wel sneller?quote:Op maandag 23 oktober 2023 10:04 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dan zijn ze 3 dagen bezig.quote:Op maandag 23 oktober 2023 11:12 schreef Nober het volgende:
[..]
Toen reed Sainz ook op softs, dus lastig vergelijken. Hij hield in ieder geval nog net Norris af voor P3quote:Op maandag 23 oktober 2023 11:21 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Leclerc was vooral langzamer omdat hij op een eenstopper zat. In de sprint was hij toch wel sneller?
Weinig met budget te maken maar meer met tijdsdruk.quote:Op maandag 23 oktober 2023 11:19 schreef Nober het volgende:
[..]
Budget vrijmaken zodat er wel tijd is voor controle.
Geen fan van sprintweekenden, maar de reden die hier gegeven wordt is kul.quote:Op maandag 23 oktober 2023 11:04 schreef Nober het volgende:
[..]
Toch had RBR ook regelmatig problemen in een sprintweekend toch? Zeker vorig jaarquote:Op maandag 23 oktober 2023 11:33 schreef Jane het volgende:
[..]
Geen fan van sprintweekenden, maar de reden die hier gegeven wordt is kul.
'Er is maar 1 training, dus teams moeten de afstelling gokken'.![]()
Ja, dat werd toch juist geprezen? Dat zou toch juist goed zijn om het veld een beetje op te schudden? O, je bedoelde dat je hoopte dat RB dan een keer de plank zou misslaan en natuurlijk niet dat jouw team er door getroffen zou worden. Nou, jammer dan voor je.
Iedereen met 2 hersencellen snapte dat de best geoliede teams juist minder tijd nodig hebben en RBR dus waarschijnlijk minder last zou hebben van minder trainingstijd.
Toen Merc vorig jaar in Brazilië won en RBR de afstelling verkeerd had we het inderdaad juist precies de reden waarom we sprintweekends moesten hebben.quote:Op maandag 23 oktober 2023 11:33 schreef Jane het volgende:
[..]
Geen fan van sprintweekenden, maar de reden die hier gegeven wordt is kul.
'Er is maar 1 training, dus teams moeten de afstelling gokken'.![]()
Ja, dat werd toch juist geprezen? Dat zou toch juist goed zijn om het veld een beetje op te schudden? O, je bedoelde dat je hoopte dat RB dan een keer de plank zou misslaan en natuurlijk niet dat jouw team er door getroffen zou worden. Nou, jammer dan voor je.
Iedereen met 2 hersencellen snapte dat de best geoliede teams juist minder tijd nodig hebben en RBR dus waarschijnlijk minder last zou hebben van minder trainingstijd.
Dat is waar inderdaad, maar ik kan nou niet echt zeggen dat LEC nou zoveel trager was, hij had vooral de verkeerde strategie.quote:Op maandag 23 oktober 2023 11:23 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Toen reed Sainz ook op softs, dus lastig vergelijken. Hij hield in ieder geval nog net Norris af voor P3
Ja omdat de auto te hoog stond, te laag hebben ze eigenlijk alleen in Spa gehad, vandaar dat beide rijders toen van het gas af gingen in bepaalde gedeeltes.quote:Op maandag 23 oktober 2023 11:35 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Toch had RBR ook regelmatig problemen in een sprintweekend toch? Zeker vorig jaar
Ferrari heeft zichzelf genaaid.quote:Op maandag 23 oktober 2023 11:36 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Dat is waar inderdaad, maar ik kan nou niet echt zeggen dat LEC nou zoveel trager was, hij had vooral de verkeerde strategie.
Ik vond zijn tijden helemaal niet redelijk, op een gegeven moment was Sainz bijna 2 seconden per ronde rapper en dan gaat Karel vragen waarom hij Sainz er voorbij moet laten.🙈quote:Op maandag 23 oktober 2023 11:39 schreef Zorro het volgende:
[..]
Ferrari heeft zichzelf genaaid.
Leclerc deed een 1-stopper omdat zijn tijden nog enigzins redelijk waren. Maar dat kwam dus door een te lage afstelling. Dus zonder die lage afstelling hadden ze een 2-stopper gedaan en er waarschijnlijk beter uitgekomen. Of ja, zeker beter want dan hadden ze geen DQ gehad
Het was sowieso wel opvallend hoe competitief Hamilton was. Het deed bijna weer aan 2021 denken.quote:Op maandag 23 oktober 2023 11:40 schreef Jane het volgende:
Ik vermoed trouwens dat ze bij Hamilton bewust het risico hebben genomen en dat Lewis dat ook weet. Die ziet COTA als een soort thuisrace en wilde heel graag winnen of iig op het podium komen. Het snelheidsverschil met RUS was m.i. opvallend.
Nou ja, die remmen was gewoon botte pech. In de sprint reed Max iedereen nog de moeder.quote:Op maandag 23 oktober 2023 11:35 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Toch had RBR ook regelmatig problemen in een sprintweekend toch? Zeker vorig jaar
Nou, vergeet niet dat Verstappen vertrok vanaf P6 en Hamilton vanaf P3. Als Max vanaf pole was gestart, was-ie weer aan de horizon vertrokken.quote:Op maandag 23 oktober 2023 11:43 schreef beantherio het volgende:
[..]
Het was sowieso wel opvallend hoe competitief Hamilton was. Het deed bijna weer aan 2021 denken.
Reverse grids gaan ze nooit doen in F1.quote:Op maandag 23 oktober 2023 11:58 schreef PirE het volgende:
Je kan toch gewoon het sprintweekend anders indelen.
Vrijdag: FP1 & FP2
Zaterdag Kwalificatie en Sprintrace (reverse grid zoals in F2)
zondag: Race
Dan heb je nog 2 trainingssessies maar geen kwalificatie meer op de vrijdagavond (als commercieel nadeel).
Reverse grid moet je helemaal niet willenquote:Op maandag 23 oktober 2023 11:58 schreef PirE het volgende:
Je kan toch gewoon het sprintweekend anders indelen.
Vrijdag: FP1 & FP2
Zaterdag Kwalificatie en Sprintrace (reverse grid zoals in F2)
zondag: Race
Dan heb je nog 2 trainingssessies maar geen kwalificatie meer op de vrijdagavond (als commercieel nadeel).
Dat vraag ik me af eigenlijk. Denk dat hij inderdaad met voorsprong gewonnen had, maar niet met zo'n verschil als de sprintrace. Je zag nu dat het ook best moeizaam ging in de 1e stint. Waarbij de verwachting was dat hij aan het sparen was om langer door te gaan, maar hij stopte zelfs als 1e..quote:Op maandag 23 oktober 2023 11:54 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nou, vergeet niet dat Verstappen vertrok vanaf P6 en Hamilton vanaf P3. Als Max vanaf pole was gestart, was-ie weer aan de horizon vertrokken.
Ja, omdat z'n remmen moeilijk deden.quote:Op maandag 23 oktober 2023 12:03 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Dat vraag ik me af eigenlijk. Denk dat hij inderdaad met voorsprong gewonnen had, maar niet met zo'n verschil als de sprintrace. Je zag nu dat het ook best moeizaam ging in de 1e stint. Waarbij de verwachting was dat hij aan het sparen was om langer door te gaan, maar hij stopte zelfs als 1e..
En hij zei toch ook zelf dat het niet hetzelfde voelde als op zaterdag?
In een sport met tientallen sensoren en registraties/data lijkt mij dat sterk.quote:Op maandag 23 oktober 2023 11:43 schreef Netsplitter het volgende:
Het zou mij niks verbazen als ze bij Mercedes waren vergeten dat ze geen tijd meer hadden om de setup te veranderen na VT1.
Het scheelt natuurlijk enorm als je vanaf de start gelijk in vrije lucht rijdt. Dat zag je ook wel aan Norris in het begin.quote:Op maandag 23 oktober 2023 12:03 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Dat vraag ik me af eigenlijk. Denk dat hij inderdaad met voorsprong gewonnen had, maar niet met zo'n verschil als de sprintrace. Je zag nu dat het ook best moeizaam ging in de 1e stint. Waarbij de verwachting was dat hij aan het sparen was om langer door te gaan, maar hij stopte zelfs als 1e..
En hij zei toch ook zelf dat het niet hetzelfde voelde als op zaterdag?
Dit ja en het is niet alleen de tijd maar ook dat je rekening moet houden met de hoofdrace, daar hebben ze bij Hamilton en Leclerc een foutje gemaakt, er zit toch voor zo'n 45 rondjes meer brandstof in die auto.quote:Op maandag 23 oktober 2023 12:04 schreef Jane het volgende:
Het minste wat ze zouden kunnen doen is die ene trainingssessie weer anderhalf uur maken.
Maar ja, de bedoeling was nu juist om er wat vaker een loterij van te maken, dus tja...
quote:Op maandag 23 oktober 2023 11:40 schreef Jane het volgende:
Ik vermoed trouwens dat ze bij Hamilton bewust het risico hebben genomen en dat Lewis dat ook weet. Die ziet COTA als een soort thuisrace en wilde heel graag winnen of iig op het podium komen. Het snelheidsverschil met RUS was m.i. opvallend.
Dit is ook door m'n hoofd geschoten; een ingecalculeerd risico.quote:Op maandag 23 oktober 2023 11:43 schreef beantherio het volgende:
[..]
Het was sowieso wel opvallend hoe competitief Hamilton was. Het deed bijna weer aan 2021 denken.
Hoort bij een tokkie.quote:Op maandag 23 oktober 2023 12:25 schreef daNpy het volgende:
Oflap_drol weer hoor met z'n boerenkolenengels.
Fuck Liberty ole ole!quote:Op maandag 23 oktober 2023 12:04 schreef Jane het volgende:
Het minste wat ze zouden kunnen doen is die ene trainingssessie weer anderhalf uur maken.
Maar ja, de bedoeling was nu juist om er wat vaker een loterij van te maken, dus tja...
Hij gaat er met gestrekt been in maar heeft wel gelijk en moet je dan ook in acht nemen dat er bij Verstappen wat fout gegaan is bij het vervangen van z'n remmen van zaterdag op zondag, want zaterdag was het verschil veel groter.quote:
Vorig jaar was Mercedes erg sterk in Brazilië en had Max het daar ook lastig, dus wellicht daar..?quote:Op maandag 23 oktober 2023 12:19 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
[..]
Dit is ook door m'n hoofd geschoten; een ingecalculeerd risico.
Het sluit ook wel aan bij de uitspraken in de media afgelopen week van Hamilton dat hij de enige is die Verstappen het vuur aan de schenen kan leggen.
Dat kon hij kracht bijzetten door COTA meteen te winnen, dat was ook nog eens een enorme opsteker voor 2024 geweest. Wellicht ook wetende dat COTA de laatste kans was (want hobbelig en een hoger afgestelde RB19) en dat het in de resterende GP's een lastiger verhaal gaat worden?
Ik neem aan dat ze bij RBR daar voor dit jaar van geleerd hebben, het is een low drag circuit door de hoge ligging, daar had Mercedes vorig jaar voordeel van omdat zij dat wat teveel hadden in normale omstandigheden. Maar ik meen dat ze dat voor dit jaar juist verminderd hebben dus zal hun voordeel ook niet zo groot meer zijn.quote:Op maandag 23 oktober 2023 12:35 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Vorig jaar was Mercedes erg sterk in Brazilië en had Max het daar ook lastig, dus wellicht daar..?
Dat is misschien relevant voor zijn fans. En ook hoe leuk hij het heeft met Kelly en het gezin. Maar buiten de racebaan zie ik hem vooral als belasting-ontwijker die het Wilhelmus niet verdiend. En in de auto dus als hork.quote:Op zondag 22 oktober 2023 23:27 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
buiten de auto is dat heel anders
quote:Op maandag 23 oktober 2023 12:45 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dat is misschien relevant voor zijn fans. En ook hoe leuk hij het heeft met Kelly en het gezin. Maar buiten de racebaan zie ik hem vooral als belasting-ontwijker die het Wilhelmus niet verdiend. En in de auto dus als hork.
Wel de beste, snelste, meest efficiente, meest gemotiveerde coureur. Laat daar geen misverstand over bestaan.
Ach, ze wonen bijna allemaal in Monaco, zou ik ook doen.quote:Op maandag 23 oktober 2023 12:45 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dat is misschien relevant voor zijn fans. En ook hoe leuk hij het heeft met Kelly en het gezin. Maar buiten de racebaan zie ik hem vooral als belasting-ontwijker die het Wilhelmus niet verdiend. En in de auto dus als hork.
Wel de beste, snelste, meest efficiente, meest gemotiveerde coureur. Laat daar geen misverstand over bestaan.
Toen ik in het buitenland werkte betaalde ik daar ook geen belasting over in NL want zo werkt dat, dus iemand die 1 weekend per jaar in NL werkt is geen belastingontwijker maar dat wist je natuurlijk ook al maar het bekt zo lekker hè.quote:Op maandag 23 oktober 2023 12:45 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dit meen je toch niet serieus hèquote:Op maandag 23 oktober 2023 12:45 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Misschien dat ik met beste, snelste, ... etc wat overdreef.quote:Op maandag 23 oktober 2023 12:47 schreef greysbones het volgende:
[..]
Dit meen je toch niet serieus hè
Aangezien de keuring na de race op zondag plaats vindt, verandert daaraan weinig of er nu wel of geen sprintraces zijn.quote:Op maandag 23 oktober 2023 11:12 schreef Nober het volgende:
[..]
En krijgen we de podiumceremonies op woensdag/donderdag.quote:Op maandag 23 oktober 2023 12:52 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Aangezien de keuring na de race op zondag plaats vindt, verandert daaraan weinig of er nu wel of geen sprintraces zijn.
Dat was ook een sprintweekend waar Max er niet in slaagde om op tijd de juiste setup te vinden.quote:Op maandag 23 oktober 2023 12:35 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Vorig jaar was Mercedes erg sterk in Brazilië en had Max het daar ook lastig, dus wellicht daar..?
Voor iemand die nooit in Nederland gewoond heeft, vind ik het knap dat hij in Nederland belasting zou moeten betalen.quote:Op maandag 23 oktober 2023 12:45 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dit jaar is het weer een sprintweekend.quote:Op maandag 23 oktober 2023 12:56 schreef beantherio het volgende:
[..]
Dat was ook een sprintweekend waar Max er niet in slaagde om op tijd de juiste setup te vinden.
Dan voortaan maar We are the champions afspelen.quote:Op maandag 23 oktober 2023 13:01 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Voor iemand die nooit in Nederland gewoond heeft, vind ik het knap dat hij in Nederland belasting zou moeten betalen.
quote:Op maandag 23 oktober 2023 13:03 schreef daNpy het volgende:
Fan zijn van een pathologisch leugenaar en dan klagen dat Verstappen geen belasting afdraagt in een land waar hij niet woont. Oké.
Tijd om daniel te vervangen door iemand die het wel kanquote:Op maandag 23 oktober 2023 10:10 schreef Tijn het volgende:
Doordat Sargeant nu een puntje heeft gescoord is de enige coureur op de grid met nul punten Daniel Ricciardo.
Lawson?quote:Op maandag 23 oktober 2023 13:20 schreef tripel7 het volgende:
[..]
Tijd om daniel te vervangen door iemand die het wel kan
Uiteindelijk dus wel. Hoger afstellen = minder downforce = minder snelle rondetijdenquote:Op maandag 23 oktober 2023 13:30 schreef beantherio het volgende:
Het laag afstellen lijkt het probleem niet zozeer maar meer het hobbelige karakter van het circuit. Bij Hamilton hebben ze in de afstelling wat meer risico genomen dan bij Russell. Dat leverde meer performance op maar dus ook een diskwalificatie. Maar het lijkt erop dat het laag afstellen in de basis nu niet meer echt een probleem is bij Mercedes.
Zozo. Vier races. Zelfs Nyck de Vries werd door de hardliners meer tijd gegundquote:Op maandag 23 oktober 2023 13:20 schreef tripel7 het volgende:
[..]
Tijd om daniel te vervangen door iemand die het wel kan
Maar in dit geval was de reden van het niet laag kunnen afstellen dus specifiek het hobbelige circuit. Op een vlakkere baan (waar ze niet tegen een straf op zouden lopen) zou je zeggen dat Mercedes het nu iets beter voor elkaar moet hebben.quote:Op maandag 23 oktober 2023 13:31 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Uiteindelijk dus wel. Hoger afstellen = minder downforce = minder snelle rondetijden
Nyck was nieuw, Daniel heeft meer dan 10 jaar ervaring. Dus daar is op gecompenseerdquote:Op maandag 23 oktober 2023 13:33 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Zozo. Vier races. Zelfs Nyck de Vries werd door de hardliners meer tijd gegund
Dat was een rookie. Lawson ook.quote:Op maandag 23 oktober 2023 13:33 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Zozo. Vier races. Zelfs Nyck de Vries werd door de hardliners meer tijd gegund
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |