je moeder werd zwanger en haar moeder was zwanger van jouw moeder en ze hebben maar 1 zaadcel nodig en dat is vrouwenmaffiaquote:Op zaterdag 16 september 2023 20:36 schreef matspontius het volgende:
We bespraken waarvoor we eigenlijk leven, iets waar ik eerder nooit over nadacht."
Ja, en in het christendom heb je dus ook heel veel kerken zonder pride vlag.quote:Op zaterdag 16 september 2023 20:53 schreef Nyamuk het volgende:
Ik ben zelf Moslim.
Ik denk dat veel Nederlanders opzich niet eens bijzonder religieus zijn maar misschien wel spiritueel wel gelovend in God/Allah maar niet extreem religieus in het dagelijks leven. Kan mij best voorstellen dat er velen zijn die toch meer aansluiting zoeken bij een wat meer algemeen conservatief gedachtegoed. Hierin heb je in Nederland weinig opties. In Nederland ging men vroeger vooral naar de kerk. Tegenwoordig zie je ineens bij diezelfde kerk een pride vlag hangen.
Met andere woorden men voelt dat de traditionele instellingen zijn gekaapt door een bepaalde ideologie en nu zoekt men het elders. Geloof kan iets heel moois wezen en het is maar hoe je er mee omgaat en wat voor plek je het geeft in je leven. Ook in de Islam heb je net als in het Christendom vele gradaties.
Klopt. Denk alleen dat veel mensen de ervaring hebben dat het Christendom verdrongen wordt terwijl dit bij de Islam minder lijkt te gebeuren en het juist aan populariteit lijkt te winnen. Al moet ik bekennen dat ik hier geen cijfes van heb in Europa. Ook weet ik niet of het juist is om dit te meten aan de hand van Moskeebezoek alleen omdat sommige Moslims 5 keer per dag naar de Moskee gaan en de ander slechts één keer per week of één keer in de drie weken. Of alleen met de Ramadan.quote:Op zaterdag 16 september 2023 20:58 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Ja, en in het christendom heb je dus ook heel veel kerken zonder pride vlag.
Ja, dat ben ik met je eens.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:03 schreef Malavita het volgende:
Als men daar kracht uithaalt en verder niemand tot last is, prima
Fijn voor hun.
Wil dit zeggen dat homoseksuelen niet welkom zijn in de moskee, tenzij ze hun geaardheid verloochenen?quote:Op zaterdag 16 september 2023 20:53 schreef Nyamuk het volgende:
Ik ben zelf Moslim.
Ik denk dat veel Nederlanders opzich niet eens bijzonder religieus zijn maar misschien wel spiritueel wel gelovend in God/Allah maar niet extreem religieus in het dagelijks leven. Kan mij best voorstellen dat er velen zijn die toch meer aansluiting zoeken bij een wat meer algemeen conservatief gedachtegoed. Hierin heb je in Nederland weinig opties. In Nederland ging men vroeger vooral naar de kerk. Tegenwoordig zie je ineens bij diezelfde kerk een pride vlag hangen.
Met andere woorden men voelt dat de traditionele instellingen zijn gekaapt door een bepaalde ideologie en nu zoekt men het elders. Geloof kan iets heel moois wezen en het is maar hoe je er mee omgaat en wat voor plek je het geeft in je leven. Ook in de Islam heb je net als in het Christendom vele gradaties.
Absoluut. Hartstikke fijn dat individuen kracht kunnen putten uit geloof. Helaas wijst de gehele menselijke geschiedenis uit dat georganiseerde religie toch vrijwel altijd gezeik geeft.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:03 schreef Malavita het volgende:
Als men daar kracht uithaalt en verder niemand tot last is, prima
Fijn voor hun.
Nee. En opbokken met je poging me te framen.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:06 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Wil dit zeggen dat homoseksuelen niet welkom zijn in de moskee, tenzij ze hun geaardheid verloochenen?
Ik heb wel eens de indruk dat veel mensen in Nederland moslim zijn op dezelfde manier als mensen katholiek zijn, vanaf de geboorte ermee 'opgezadeld', men doet er niets aan. Maar ook ik zit maar een beetje te gissen.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:04 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Klopt. Denk alleen dat veel mensen de ervaring hebben dat het Christendom verdrongen wordt terwijl dit bij de Islam minder lijkt te gebeuren en het juist aan populariteit lijkt te winnen. Al moet ik bekennen dat ik hier geen cijfes van heb in Europa. Ook weet ik niet of het juist is om dit te meten aan de hand van Moskeebezoek alleen omdat sommige Moslims 5 keer per dag naar de Moskee gaan en de ander slechts één keer per week of één keer in de drie weken. Of alleen met de Ramadan.
samen met geld en macht zijn dat altijd al de 3 ingredienten voor oorlog geweest idd. Das niks nieuwsquote:Op zaterdag 16 september 2023 21:07 schreef probeer het volgende:
[..]
Absoluut. Hartstikke fijn dat individuen kracht kunnen putten uit geloof. Helaas wijst de gehele menselijke geschiedenis uit dat georganiseerde religie toch vrijwel altijd gezeik geeft.
Pardon??? Ik stel een hele gewone vraag naar aanleiding van je eigen woorden: Tegenwoordig zie je ineens bij diezelfde kerk een pride vlag hangen. Met andere woorden men voelt dat de traditionele instellingen zijn gekaapt door een bepaalde ideologiequote:Op zaterdag 16 september 2023 21:07 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Nee. En opbokken met je poging me te framen.
Je hoeft ook niet meer bang te zijn voor de dood als je gelooft dat er een hemel is of een hiernamaals.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:11 schreef Pizzakoppo het volgende:
Tja, in tijden van veel verwarring zal er altijd een hang zijn naar een plek waarin alle antwoorden op alle vragen beantwoord kunnen worden. Als dit mensen leidt tot goed burgerschap en een tevreden mens dan hebben zij mijn zege.
Dat laatste is eigenlijk een blasfemische opmerking, hoewel een mod wel iets van een god weg heeft natuurlijk 😉quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:11 schreef Pizzakoppo het volgende:
Tja, in tijden van veel verwarring zal er altijd een hang zijn naar een plek waarin alle antwoorden op alle vragen beantwoord kunnen worden. Als dit mensen leidt tot goed burgerschap en een tevreden mens dan hebben zij mijn zege.
Ja, daar zitten we echt op te wachtenquote:Op zaterdag 16 september 2023 20:58 schreef Nyamuk het volgende:
Dit is trouwens ook iets wat je niet alleen in Nederland terugziet. Ik denk dat deze trend door heel West Europa voet aan de grond aan het krijgen is.
Hij/zij is van de islam en reageert gewoon heel vredelievend joh ...... helemaal niet vijandig of zoquote:Op zaterdag 16 september 2023 21:11 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Pardon??? Ik stel een hele gewone vraag naar aanleiding van je eigen woorden: Tegenwoordig zie je ineens bij diezelfde kerk een pride vlag hangen. Met andere woorden men voelt dat de traditionele instellingen zijn gekaapt door een bepaalde ideologie
Dus als het niet te veel moeite is, zou je dan normaal kunnen antwoorden?
vrouwvriendelijkquote:Op zaterdag 16 september 2023 21:15 schreef matspontius het volgende:
[..]
Hij/zij is van de islam en reageert gewoon heel vredelievend joh ...... helemaal niet vijandig of zo
Vooruit, nog één keertje om je het voordeel van de twijfel te geven ondanks dat je het niet gelezen hebt.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:11 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Pardon??? Ik stel een hele gewone vraag naar aanleiding van je eigen woorden: Tegenwoordig zie je ineens bij diezelfde kerk een pride vlag hangen. Met andere woorden men voelt dat de traditionele instellingen zijn gekaapt door een bepaalde ideologie
Dus als het niet te veel moeite is, zou je dan normaal kunnen antwoorden?
quote:
100 jaar geleden wat het hier hetzelfde hoor.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:10 schreef PzKpfw het volgende:
Jammer dat zo'n achterlijk geloof steeds meer aanhang krijgt in plaats van dat het afzwakt.
Ja, dus dan moeten we het maar klakkeloos accepteren? Je ziet wat dat andere zo vredelievende geloof teweeg heeft gebracht dus laat dat niet nog eens gebeuren .........quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:24 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
100 jaar geleden wat het hier hetzelfde hoor.
Oftewel een wc-eend verhaal. Goed gewerkt weer, NOS.quote:Volgens CBS-cijfers noemt 5,6 procent van de bevolking zichzelf islamitisch, officiële aantallen over bekeerlingen worden niet geregistreerd. Daarom zijn voor dit verhaal meerdere moskeekoepels, betrokken stichtingen en imams benaderd.
Dit vind ik dan weer bijzonder verontrustend en zorgwekkend. Want wat je in feite schrijft is dit: Mensen worden gerustgesteld door voor hun te gaan denken. Alle vragen waar verwarde, bange of onzekere mensen mee zitten kunnen nooit allemaal bevredigend beantwoord worden.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:11 schreef Pizzakoppo het volgende:
Hou opquote:Op zaterdag 16 september 2023 21:06 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Wil dit zeggen dat homoseksuelen niet welkom zijn in de moskee, tenzij ze hun geaardheid verloochenen?
Was dat nou zo moeilijk? En waar kwam dat agressieve toontje naar mij toe vandaan? Waarom moest ik opbokken?quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:21 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Vooruit, nog één keertje om je het voordeel van de twijfel te geven ondanks dat je het niet gelezen hebt.
[..]
Onzin, er zijn genoeg mensen die hun medemens helpen als het nodig is.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:24 schreef Confetti het volgende:
Begrijpelijk. Mensen hebben behoefte aan samenhorigheid.
De Nederlandse cultuur en het pseudo-christendom is extreem individualistisch. Nul steun voor elkaar, alleen maar ikke ikke ikke en dronken worden.
Wat moet je accepteren dan?quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:28 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ja, dus dan moeten we het maar klakkeloos accepteren?
😂🤣😅quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:40 schreef Bezsen het volgende:
Er is nog nooit een generatie zo depressief, eenzaam, fysiek en mentaal ongezond geweest als de generatie die opgegroeid is in het lege en betekenisloze liberalisme van het huidige Europa.
Daar het Christendom in het Westen ook is verworden tot een individualistisch happy peppy show is het niet verwonderlijk dat mensen opzoek gaan naar een religie waar men trots op kan zijn, richtlijnen voor het individu en maatschappij stelt.
Hoe kom je daar nou weer bij?quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:40 schreef Bezsen het volgende:
Er is nog nooit een generatie zo depressief, eenzaam, fysiek en mentaal ongezond geweest als de generatie die opgegroeid is in het lege en betekenisloze liberalisme van het huidige Europa.
Daar het Christendom in het Westen ook is verworden tot een individualistisch happy peppy show is het niet verwonderlijk dat mensen opzoek gaan naar een religie waar men trots op kan zijn, richtlijnen voor het individu en maatschappij stelt.
Want, ''islam'' natuurlijk, duh.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:45 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Hoe kom je daar nou weer bij?
Klopt wel. In materieel opzicht hebben we niks meer te wensen. En toch is er nog veel ontevredenheid, we hebben geen idealen meer. Nu moeten we nog leren om zelf een zinvolle invulling te geven aan ons leven. Maar om dat te doen door je bij een religie aan te sluiten lijkt me niet echt de juiste manier.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:40 schreef Bezsen het volgende:
Wat zou jij voorstellen?quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:48 schreef Hiddendoe het volgende:
Maar om dat te doen door je bij een religie aan te sluiten lijkt me niet echt de juiste manier.
Oprechte vraag; wat is er om trots op te zijn?quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:40 schreef Bezsen het volgende:
Waarom moet het perse een religie zijn, je kan toch ook in jezelf geloven.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:49 schreef Bezsen het volgende:
[..]
Wat zou jij voorstellen?
Een jaar of 50 na het ontkerkelijken van West-Europa lijkt er weinig voor in de plaats te komen.
geld waarschijnlijkquote:Op zaterdag 16 september 2023 21:50 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Oprechte vraag; wat is er om trots op te zijn?
In essentie is burgerschap niets meer dan het zijn van een goede burger. Goed is in deze zin gedefinieerd door de normen en waarden die wij in onze samenleving handhaven. Of dit nou komt door religie, zelfstandig nadenken of whatever is mij om het even. Vergeet niet dat veel mensen houvast nodig hebben en als dit leidt tot mensen die (gematigd) hun religie belijden, mensen helpen en en voor de rest hun leven leiden vind ik het prima. Ik denk dat je de massa overschat.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:31 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Dit vind ik dan weer bijzonder verontrustend en zorgwekkend. Want wat je in feite schrijft is dit: Mensen worden gerustgesteld door voor hun te gaan denken. Alle vragen waar verwarde, bange of onzekere mensen mee zitten kunnen nooit allemaal bevredigend beantwoord worden.
Goed burgerschap houdt in dit geval dus in dat men niet meer zelf nadenkt, maar voor zich laat denken.
Zo simpel is het en zie hier de aantrekkingskracht.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:40 schreef Bezsen het volgende:
Klopt. Het feit dat het Westen is verworden tot het grote geloven in niets maakt dat men in alles gaat geloven.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:51 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Waarom moet het perse een religie zijn, je kan toch ook in jezelf geloven.
Of in Ajax.
Of in Harry Styles.
Klopt, er zijn ook hele volksstammen die hun leven in het teken stellen van bijv. Ajax. Prima toch zolang ze anderen met rust laten?quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:51 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Waarom moet het perse een religie zijn, je kan toch ook in jezelf geloven.
Of in Ajax.
Of in Harry Styles.
Of wappie worden.
Of bij 1 of andere vage sekte gaan.
Denk dat het hoofddoek meisje bij mij in de flat blij zou zijn als ze eens een keer aan zichzelf kon denken. Arme meid, man nooit werken dus mee opgescheept, en zij moet in volledig gewaad het balkon op de was ophangen. Die zeer zeldzame keer dat ik haar zie is ze nog te bang om "hallo" te zeggen, als haar man erbij is zegt ze niks, is haar man er niet bij dan fluistert ze.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:24 schreef Confetti het volgende:
Begrijpelijk. Mensen hebben behoefte aan samenhorigheid.
De Nederlandse cultuur en het pseudo-christendom is extreem individualistisch. Nul steun voor elkaar, alleen maar ikke ikke ikke en dronken worden.
Dat moet je die mensen vragen.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:50 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Oprechte vraag; wat is er om trots op te zijn?
Klinkt een beetje als de lokale fanfare. Niet echt overtuigend naar mijn mening.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:56 schreef Bezsen het volgende:
[..]
Dat moet je die mensen vragen.
Maar religie biedt een straf/beloningssysteem, een gemeenschap om trots op te zijn, een afzondering van de "reguliere" maatschappij. Er zullen genoeg mensen zijn die daar trots/voldoening uithalen.
Het lijkt me niet heel bijzonder dat mensen daar in deze maatschappij naar op zoek kunnen gaan. Zeker een generatie die het niet per definitie beter gaat hebben dan hun ouders, waar grote sociale druk wordt ervaren door een deel van de jongeren en weinig saamhorigheid te vinden is.
Tja, ik ben hier als niet-Moslim niet om de apologeet voor de Islam uit te hangen.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:59 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Klinkt een beetje als de lokale fanfare. Niet echt overtuigend naar mijn mening.
Ik denk dat de kans reëel is dat je jezelf teveel vleit en ze mogelijk helemaal niet zit te wachten zit op jouw aandacht.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:56 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Denk dat het hoofddoek meisje bij mij in de flat blij zou zijn als ze eens een keer aan zichzelf kon denken. Arme meid, man nooit werken dus mee opgescheept, en zij moet in volledig gewaad het balkon op de was ophangen. Die zeer zeldzame keer dat ik haar zie is ze nog te bang om "hallo" te zeggen, als haar man erbij is zegt ze niks, is haar man er niet bij dan fluistert ze.
Die zou heel graag willen dat haar leven bestond uit ikke ikke ikke.
Desalniettemin, bedankt voor de moeite.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:59 schreef Bezsen het volgende:
[..]
Tja, ik ben hier als niet-Moslim niet om de apologeet voor de Islam uit te hangen.
Dat is ook het punt niet.
Geen idee, maar je vergeet een heel belangrijk feit. Er komen steeds meer mensen bij en er is steeds minder ruimte voor persoonlijke ontplooiing. De jongeren van vandaag moeten zich al heel diep in de schulden steken om een opleiding te kunnen volgen zonder dat er uitzicht is op een passende baan.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:49 schreef Bezsen het volgende:
[..]
Wat zou jij voorstellen?
Een jaar of 50 na het ontkerkelijken van West-Europa lijkt er weinig voor in de plaats te komen.
Eens. Maar als mensen eens naar de root cause zouden kijken in plaats van een anti-Islam pavlov dan zouden we nog eens ergens komen als maatschappijquote:Op zaterdag 16 september 2023 22:04 schreef Hiddendoe het volgende:
Er komen steeds meer mensen bij en er is steeds minder ruimte voor persoonlijke ontplooiing. De jongeren van vandaag moeten zich al heel diep in de schulden steken om een opleiding te kunnen volgen zonder dat er uitzicht is op een passende baan.
De huizenmarkt is een doffe ellende. Er zijn zoveel dingen die niet goed zijn.
Het is echt niet zo moeilijk om een goede burger te zijn. Maar met een overheid die het keer op keer op keer laat afweten, ontzettend grove fouten maakt, zaken in de doofpot stopt, kortom een overheid die faalt bij het leven en dan toch blijft lachen en het misplaatste optimisme door onze strot blijft douwen, dan begint de burger toch wel een beetje te twijfelen.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:52 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
In essentie is burgerschap niets meer dan het zijn van een goede burger. Goed is in deze zin gedefinieerd door de normen en waarden die wij in onze samenleving handhaven. Of dit nou komt door religie, zelfstandig nadenken of whatever is mij om het even. Vergeet niet dat veel mensen houvast nodig hebben en als dit leidt tot mensen die (gematigd) hun religie belijden, mensen helpen en en voor de rest hun leven leiden vind ik het prima. Ik denk dat je de massa overschat.
Denk je dat echt?quote:Op zaterdag 16 september 2023 22:07 schreef Bezsen het volgende:
[..]
Eens. Maar als mensen eens naar de root cause zouden kijken in plaats van een anti-Islam pavlov dan zouden we nog eens ergens komen als maatschappij
Dat claimt niemand hier ook hè.quote:Op zaterdag 16 september 2023 22:12 schreef Hiddendoe het volgende:
En als je dan 'verlossing' probeert te vinden door je bij een (conservatieve) religie aan te sluiten, lost dat je problemen echt niet op.
een trend die je duidelijk ondersteuntquote:Op zaterdag 16 september 2023 22:14 schreef Bezsen het volgende:
[..]
Dat claimt niemand hier ook hè.
Ik zie louter enkele lui iets verder uit kunnen zoomen en daardoor kunnen verklaren dat het helemaal niet zo'n vreemde trend is.
Nee hoor. Ik schiet hooguit niet in een pavlov reactie.quote:Op zaterdag 16 september 2023 22:16 schreef Kloppend_Hart het volgende:
[..]
een trend die je duidelijk ondersteunt
Ik vind het niet vreemd, alleen maar verontrustend.quote:Op zaterdag 16 september 2023 22:14 schreef Bezsen het volgende:
[..]
Dat claimt niemand hier ook hè.
Ik zie louter enkele lui iets verder uit kunnen zoomen en daardoor kunnen verklaren dat het helemaal niet zo'n vreemde trend is.
Nou leg eens uit dan.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:14 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ja, daar zitten we echt op te wachtenWaar zou dat nou door komen?
Er staan ook een heleboel teksten in het OT waar ik misselijk van word.quote:Op zaterdag 16 september 2023 22:08 schreef cherrycoke het volgende:
Ik geloof sowieso niet in die poppenkast, er staan een aantal versen in de Qu'ran waar ik rillingen van krijg.
Is dat zo?quote:Op zaterdag 16 september 2023 22:17 schreef Bezsen het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik schiet hooguit niet in een pavlov reactie.
Je zou in mijn posts ook Islam voor links/rechts extremisme kunnen veranderen.
Zijn een stel gekken en verraders die daar instappen terwijl ze er niets mee te maken hadden bij geboorte.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:10 schreef PzKpfw het volgende:
Jammer dat zo'n achterlijk geloof steeds meer aanhang krijgt in plaats van dat het afzwakt.
Eerder lafheid.quote:Op zaterdag 16 september 2023 22:27 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zijn een stel gekken en verraders die daar instappen terwijl ze er niets mee te maken hadden bij geboorte.
Verraders van wat? Vergane glorie?quote:Op zaterdag 16 september 2023 22:27 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zijn een stel gekken en verraders die daar instappen terwijl ze er niets mee te maken hadden bij geboorte.
Je loopt over naar een groep bullebakken om sterker te staan. Je hoeft niet dom te zijn om laf te zijn.quote:Op zaterdag 16 september 2023 22:29 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik zou het liever domheid noemen.
LOL. Christendom in NL is mors en morsdood omdat onze pappies en mammies in de jaren stilletjes nog verplicht naar de kerk moesten gaan, en toen ze volwassen werden dachten van stik er maar in. Op zondagochtend beetje ongemakkelijk op een kenkerhard bankje zitten om drie kwartier naar het gelul van een of andere pedo te luisteren. No thanks.quote:Op zaterdag 16 september 2023 20:53 schreef Nyamuk het volgende:
In Nederland ging men vroeger vooral naar de kerk. Tegenwoordig zie je ineens bij diezelfde kerk een pride vlag hangen.
Kerken liepen juist leeg na de invoering van "liberale" gewoonten.quote:Op zaterdag 16 september 2023 22:35 schreef havanagila het volgende:
[..]
LOL. Christendom in NL is mors en morsdood omdat onze pappies en mammies in de jaren stilletjes nog verplicht naar de kerk moesten gaan, en toen ze volwassen werden dachten van stik er maar in. Op zondagochtend beetje ongemakkelijk op een kenkerhard bankje zitten om drie kwartier naar het gelul van een of andere pedo te luisteren. No thanks.
Krijg je als ze hele wijken vol duwen met moslims, wordt je vanzelf depressief als je de buurt ziet afzakken tot een crimineel drugshol met dealers en kopschoppers op elke hoek. En contact met de buren is moeilijk, de meeste buren spugen op de grond als je langsloopt. Zelfs geen uitnodigingen voor de iftar, buiten de media en wat politici voor het jaarlijkse propaganda foto momentje.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:40 schreef Bezsen het volgende:
Wat voor reden zou ik kunnen hebben om me bij de islam aan te sluiten?quote:Op zaterdag 16 september 2023 22:30 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Verraders van wat? Vergane glorie?
Nederland en Europa heeft de Islam niet nodig omzichzelf af te schaffen. Je zoekt compleet in de verkeerde hoek als je een 'schuldige' wilt aanwijzen. Dit is een gevolg van iets. Niet de oorzaak.
Er is geen wachtlijst bijvoorbeeld 😉quote:Op zaterdag 16 september 2023 22:42 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Wat voor reden zou ik kunnen hebben om me bij de islam aan te sluiten?
Toch niet datzelfde bankje waar opa en oma ook op hebben gezeten?quote:Op zaterdag 16 september 2023 22:35 schreef havanagila het volgende:
[..]
LOL. Christendom in NL is mors en morsdood omdat onze pappies en mammies in de jaren stilletjes nog verplicht naar de kerk moesten gaan, en toen ze volwassen werden dachten van stik er maar in. Op zondagochtend beetje ongemakkelijk op een kenkerhard bankje zitten om drie kwartier naar het gelul van een of andere pedo te luisteren. No thanks.
@Nyamuk, krijg ik nog een antwoord?quote:Op zaterdag 16 september 2023 22:42 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Het besef dat het leven hier op aarde tijdelijk is, is voor mij een grote reden om het pad te bewandelen wat ik bewandel. Maar iedereen heeft een eigen reden.quote:Op zaterdag 16 september 2023 22:42 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Het hebben van geduld overigens ook.quote:Op zaterdag 16 september 2023 22:58 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
@:Nyamuk, krijg ik nog een antwoord?
Ik besef, net als jij, dat het leven hier op aarde tijdelijk is. Maar wat heeft dat te maken met het kiezen van een religie?quote:Op zaterdag 16 september 2023 23:01 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Het besef dat het leven hier op aarde tijdelijk is, is voor mij een grote reden om het pad te bewandelen wat ik bewandel. Maar iedereen heeft een eigen reden.
quote:Op zaterdag 16 september 2023 23:03 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Het hebben van geduld overigens ook.
Dan kon je net zo goed christen worden. Ik neem aan dat je de islam gekozen niet omdat je mensen liefhebt maar eerder omdat je een afkeer hebt van deze maatschappij.quote:Op zaterdag 16 september 2023 23:01 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Het besef dat het leven hier op aarde tijdelijk is, is voor mij een grote reden om het pad te bewandelen wat ik bewandel. Maar iedereen heeft een eigen reden.
Hoe kom jij aan de islam dan?quote:Op zaterdag 16 september 2023 23:01 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Een relatief groot deel van de jongeren tot 18 jaar bestaat al uit moslims.quote:Op zaterdag 16 september 2023 22:51 schreef Interloper het volgende:
Hoe fakking sneu moet je zijn om je te bekeren tot de islam
Bron met harde cijfers?quote:Op zaterdag 16 september 2023 23:19 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Een relatief groot deel van de jongeren tot 18 jaar bestaat al uit moslims.
Het zegt dat een hippe moslim-medewerker van NOS Stories een deadline had en wat rondgemaild heeft met islamitische organisaties, en dat de hoofdredactie van de NOS vervolgens besloot het verhaal op de hoofdpagina te plaatsen.quote:Op zaterdag 16 september 2023 23:26 schreef Claudia_x het volgende:
Wat context bij dit bericht:
- Er is al vele jaren een algemene trend dat minder Nederlanders religieus zijn.
- Nederland is een van de meest seculiere landen in Europa.
- Nederlanders denken dat er veel moslims in Nederland zijn, ongeveer één op de vijf. Maar dat is niet zo: circa één op de twintig Nederlanders is moslim.
Dus wat zegt dit anekdotische bewijs nu?
quote:Op zaterdag 16 september 2023 23:14 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Hoe kom jij aan de islam dan?
Mijn moeders kant komt allemaal uit Soerabaja, Indonesië en dat zijn de Indo rockers generatie. Allemaal katholiek
Ik dacht dat Nederlandse indo's nooit de islam aanhingen..
Ben niet op de traditionele manier in Nederland beland.quote:Op zaterdag 16 september 2023 23:11 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik besef, net als jij, dat het leven hier op aarde tijdelijk is. Maar wat heeft dat te maken met het kiezen van een religie?
Zou je jouw reden wat kunnen toelichten?
Ik weet niet beter.quote:Op zaterdag 16 september 2023 23:14 schreef Kloppend_Hart het volgende:
[..]
Dan kon je net zo goed christen worden. Ik neem aan dat je de islam gekozen niet omdat je mensen liefhebt maar eerder omdat je een afkeer hebt van deze maatschappij.
En natuurlijk volgen er gechoqueerde reacties, omdat we denken dat er al zoveel moslims zijn (en nu komen er nog meer!). In feite is religie voor Nederlanders niet zo belangwekkend. En de moslimjongeren die ik ken, doen veelal weinig met hun geloof of gaan gebukt onder het naar koranles moeten.quote:Op zaterdag 16 september 2023 23:30 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het zegt dat een hippe moslim-medewerker van NOS Stories een deadline had en wat rondgemaild heeft met islamitische organisaties, en dat de hoofdredactie van de NOS vervolgens besloot het verhaal op de hoofdpagina te plaatsen.
Wat is dit voor dom gezwam johquote:Op zaterdag 16 september 2023 23:14 schreef Kloppend_Hart het volgende:
[..]
Dan kon je net zo goed christen worden. Ik neem aan dat je de islam gekozen niet omdat je mensen liefhebt maar eerder omdat je een afkeer hebt van deze maatschappij.
Ah oké.quote:Op zaterdag 16 september 2023 23:31 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
[..]
Ben niet op de traditionele manier in Nederland beland.
Surabaya is een leuke stad. Mijn familie komt van Centraal Java al heb ik via mijn vader's kant wat Chinees bloed uit West Kalimantan (Borneo). Ik ben in Nederland geboren en ben gedeeltelijk in Nederland opgegroeid in verband met het werk van mijn vader. Overigens niets speciaals ofzo.
Maar ik ben dus Moslim sinds ik mij kan herinneren. Nooit spijt van gehad.
[..]
Ik weet niet beter.
Dus? Problemen mee? Ik bepaal zelf wel waarop en hoe ik reageer. Vrijheid van mening uiting, weet je wel .......quote:Op zaterdag 16 september 2023 22:23 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Nou leg eens uit dan.
Want je start een topic, dumpt een lap tekst, hebt blijkbaar geen duidelijke mening behalve dat je het volgens mij allemaal niet leuk vind, maar gaat ook helemaal nergens op in behalve een beetje lacherig doen om reacties van anderen. Is verder prima hoor maar het is wel een tikkeltje vreemd.
Heel heldere reden ja, weer 1 die denkt de wijsheid in pacht te hebbenquote:Op zaterdag 16 september 2023 23:01 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Kijk indo rockers - dat is pas een toffe "religie" - daarvan heb ik er ook 1 in mijn familie (aangetrouwd dat wel)quote:Op zaterdag 16 september 2023 23:14 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Hoe kom jij aan de islam dan?
Mijn moeders kant komt allemaal uit Soerabaja, Indonesië en dat zijn de Indo rockers generatie. Allemaal katholiek
Ik dacht dat Nederlandse indo's nooit de islam aanhingen..
De mainstream moslims hebben altijd met argwaan gekeken naar het wahabistische/salafisische Islam waar je naar refereert. Het is altijd marginaal geweest ivm mainstream Islam.quote:Op zaterdag 16 september 2023 23:44 schreef BMW1993 het volgende:
Voornamelijk de islam uit Saudi-Arabië waar iedereen in een zwarte niqab loopt en waar je weinig vrolijkheid ziet.. die islam ben ik wel een beetje bang voor..
Geeft niet. Ik weet ook nog hoe het was om 14 te wezen.quote:Op zaterdag 16 september 2023 23:47 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dus? Problemen mee? Ik bepaal zelf wel waarop en hoe ik reageer. Vrijheid van mening uiting, weet je wel .......
Dumpt een lap tekst? Dat is gewoon de tekst uit het nieuwsbericht.
Leer eens goed Nederlands man/vrouw want je maakt jezelf compleet belachelijk zoquote:Op zondag 17 september 2023 00:01 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Geeft niet. Ik weet ook nog hoe het was om 14 te wezen.
quote:Op zondag 17 september 2023 00:16 schreef matspontius het volgende:
[..]
Leer eens goed Nederlands man/vrouw want je maakt jezelf compleet belachelijk zo
Mats plsquote:Op zaterdag 16 september 2023 23:47 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dus? Problemen mee? Ik bepaal zelf wel waarop en hoe ik reageer. Vrijheid van mening uiting, weet je wel .......
Dumpt een lap tekst? Dat is gewoon de tekst uit het nieuwsbericht.
Mijn ervaring met Egypte was ook niet zo leuk. Vond de mensen erg onvriendelijk.quote:Op zaterdag 16 september 2023 23:44 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Ah oké.ik ben heel eerlijk. De manier hoe men de islam aanhangt in Indonesië is zo erg nog niet. Ik ben best vaak ook in Jakarta geweest.
Iedereen draagt vrolijke kleuren. Ook de vrouwen. De mannen lopen niet zoals in Pakistan allemaal in jurken, en lange baarden.
De vrouwen kijken ook niet boos als je een filmpje maakt op straat van de gebouwen.
Terwijl ik tijdens mijn rondreis in Egypte boze gezichten kreeg van moslima dames... want die mogen schijnbaar nooit op beeld komen ofzo..
Ook lachen ze vaak. En zijn in het algemeen lekker vrolijk.
Het is dus niet de versie uit Saudi Arabie waar nauwelijks lol gemaakt mag worden.
Voornamelijk de islam uit Saudi-Arabië waar iedereen in een zwarte niqab loopt en waar je weinig vrolijkheid ziet.. die islam ben ik wel een beetje bang voor..
Iedereen is welkom in een moskee, ook homoseksuelen. Er komen alleen zondige mensen in een gebedshuis, moskee, kerk of tempel, waar ze God gedenken en om vergeving vragen en God ze reinigt. Een gebedshuis is een plek waar God centraal staat en niet wat iemand in zijn/haar slaapkamer doet.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:06 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ja, dat is jouw mening en visie en dat is te prijzen. Dat geldt echter niet voor alle moslims! Vrouwen, homosexuelen, kinderen, dieren, etc. dienen dezelfde rechten te hebben als ieder ander en ik vraag me oprecht af hoeveel moslims dezelfde mening hebben? De hoger opgeleide moslims waar ik wel eens contact mee heb (alleen werkgerelateerd) komen vaak tot een andere redenatie, na enig doorvragen! En dat is een visie die niet strookt met mijn normen en waardenquote:Op zondag 17 september 2023 01:19 schreef Arabius het volgende:
[..]
Iedereen is welkom in een moskee, ook homoseksuelen. Er komen alleen zondige mensen in een gebedshuis, moskee, kerk of tempel, waar ze God gedenken en om vergeving vragen en God ze reinigt. Een gebedshuis is een plek waar God centraal staat en niet wat iemand in zijn/haar slaapkamer doet.
Dat komt waarschijnlijk omdat je hele extreme moslims hebt en gematigde.quote:Op zondag 17 september 2023 07:59 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ja, dat is jouw mening en visie en dat is te prijzen. Dat geldt echter niet voor alle moslims! Vrouwen, homosexuelen, kinderen, dieren, etc. dienen dezelfde rechten te hebben als ieder ander en ik vraag me oprecht af hoeveel moslims dezelfde mening hebben? De hoger opgeleide moslims waar ik wel eens contact mee heb (alleen werkgerelateerd) komen vaak tot een andere redenatie, na enig doorvragen! En dat is een visie die niet strookt met mijn normen en waarden
Islam is aantrekkelijk als je het aardse leven wil ontvluchten. Het zijn nooit hele stabiele lui die bekeren. Als ze echter baat hebben bij de kaders en de structuur die de religie ze geeft, prima.quote:Op zondag 17 september 2023 08:17 schreef SpecialK het volgende:
Treurig om te horen dat jongeren of jong volwassenen zich soms vrijwillig aan komen melden voor een religie. Een epistemische (en in dit geval ook culturele) stap achteruit.
Ik ben benieuwd naar de redenen die deze mensen zouden geven voor zo'n beweging.
Ook ben ik benieuwd naar officiele cijfers hierin. ik ben vrij sceptisch over vage zelf-gerapporteerde (het was maandelijks nu is het wekelijks) meldingen van individuele moskeeën.
Je dochter verplicht een hoofddoek laten dragen als ze zes is is verknipt. Dat zou een vrijwillige keuze moeten zijn.quote:Op zondag 17 september 2023 08:23 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Dat komt waarschijnlijk omdat je hele extreme moslims hebt en gematigde.
Net als je in Nederland gereformeerde christenen hebt en gematigde christenen.
Die hele strenge moslims zijn waarschijnlijk diegenen waar de vrouw alleen nog een plaatsje heeft bij de ogen om te kijken en de rest bedekt is. Zwart.
Ik heb op TikTok ook een vrouw en die dochters dragen al hoofddoeken als ze zes of zeven zijn.
Die mensen die doen dat voor Allah.
Dat beweert ze ook dat dat vrijwillig is. Ze zegt dat ze dat zelf willen, maar een klein meisje wil naturrlijk altijd zijn zoals haar moeder.quote:Op zondag 17 september 2023 08:29 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je dochter verplicht een hoofddoek laten dragen als ze zes is is verknipt. Dat zou een vrijwillige keuze moeten zijn.
Er is natuurlijk geen sprake van vrijwillig dat doen als je ouders je al met die religie hebben opgevoed en je moeder ook een hoofddoek draagt. Alsof een kind zelf een idee daarover kan formuleren.quote:Op zondag 17 september 2023 08:34 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Dat beweert ze ook dat dat vrijwillig is.
Het zijn vooral de zoekende labiele mensen die zich bekeren natuurlijk.quote:Op zondag 17 september 2023 08:17 schreef SpecialK het volgende:
Treurig om te horen dat jongeren of jong volwassenen zich soms vrijwillig aan komen melden voor een religie. Een epistemische (en in dit geval ook culturele) stap achteruit.
Ik ben benieuwd naar de redenen die deze mensen zouden geven voor zo'n beweging.
Ook ben ik benieuwd naar officiele cijfers hierin. ik ben vrij sceptisch over vage zelf-gerapporteerde (het was maandelijks nu is het wekelijks) meldingen van individuele moskeeën.
Ja, mee eens, maar die mensen zitten vaak zo diep in die religie, daar is geen discussie meer mee te voeren.quote:Op zondag 17 september 2023 08:36 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Er is natuurlijk geen sprake van vrijwillig dat doen als je ouders je al met die religie hebben opgevoed en je moeder ook een hoofddoek draagt. Alsof een kind zelf een idee daarover kan formuleren.
Ik vermoed dat het in die specifieke gevallen een "van de regen in de drup" verhaal is. Mensen in zulke situaties zoeken vaak iemand om over hen te domineren. binnen de islam is er geen gebrek aan mensen die jou zullen vertellen wat je allemaal wel of niet mag (haram vs halal) dus dat voelt dan wellicht eventjes goed aan maar het onderliggende psychologische probleem blijft daarin onbehandeld.quote:Op zondag 17 september 2023 08:28 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Islam is aantrekkelijk als je het aardse leven wil ontvluchten. Het zijn nooit hele stabiele lui die bekeren. Als ze echter baat hebben bij de kaders en de structuur die de religie ze geeft, prima.
Ja, eens hoor. Het is een inadequate vervanging voor een spiritueel levenspad en goede psychotherapie. Echter vinden veel mensen dat niet. En dan is de structuur die een religie zoals Islam biedt wel aantrekkelijk.quote:Op zondag 17 september 2023 08:42 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik vermoed dat het in die specifieke gevallen een "van de regen in de drup" verhaal is. Mensen in zulke situaties zoeken vaak iemand om over hen te domineren. binnen de islam is er geen gebrek aan mensen die jou zullen vertellen wat je allemaal wel of niet mag (haram vs halal) dus dat voelt dan wellicht eventjes goed aan maar het onderliggende psychologische probleem blijft daarin onbehandeld.
En je stelt jezelf daarin open voor misbruik door anderen. mensen met een compleet voor jou onbekende cultuur met andere emotionele dynamiek. waar je minder weerbaar voor bent dan datgene waar je mee bent opgegroeid.
Dit heb ik, op een andere manier, ook wel ervaren in India en Sri Linka. Ik was in beide met mijn nu ex en we konden het dírect merken als we compleet Islamitische straten of ‘wijken’ in liepen. Verschil van dag en nacht. Spontaan veranderde alles in een wat vijandige sfeer, (ver)oordelende blikken, niet glimlachen en meestal in witte gewaden e.d. Ook werd het vaak een stuk meer pauper en slechter onderhouden qua gebouwen. En dat is relatief uiteraard want dat was in India vaak al niet zo top,quote:Op zaterdag 16 september 2023 23:44 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Ah oké.ik ben heel eerlijk. De manier hoe men de islam aanhangt in Indonesië is zo erg nog niet. Ik ben best vaak ook in Jakarta geweest.
Iedereen draagt vrolijke kleuren. Ook de vrouwen. De mannen lopen niet zoals in Pakistan allemaal in jurken, en lange baarden.
De vrouwen kijken ook niet boos als je een filmpje maakt op straat van de gebouwen.
Terwijl ik tijdens mijn rondreis in Egypte boze gezichten kreeg van moslima dames... want die mogen schijnbaar nooit op beeld komen ofzo..
Ook lachen ze vaak. En zijn in het algemeen lekker vrolijk.
Het is dus niet de versie uit Saudi Arabie waar nauwelijks lol gemaakt mag worden.
Was al laat, maar bedankt voor je feedbackquote:Op zaterdag 16 september 2023 23:40 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Wat is dit voor dom gezwam joh
Zijn daar ook objectieve onderzoeken over of zuig je dit zo uit je conservatieve duim?quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:40 schreef Bezsen het volgende:
Helaas is het islamisme nooit gereformeerd dus puur sec gezien heb je nog steeds maar 2 stromingen in dat geloof.quote:Op zondag 17 september 2023 08:23 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Dat komt waarschijnlijk omdat je hele extreme moslims hebt en gematigde.
Net als je in Nederland gereformeerde christenen hebt en gematigde christenen.
Nee joh, je kan het ook niet met elkaar vergelijken. Er zullen veel moslims zijn die niet geloven maar daar niet voor uitkomen, omdat er een taboe op rust. De sociale dwang is nogal sterk. En in Nederland lopen de traditionele kerken weliswaar leeg, de wat hippere evangelische kerken puilen vaak juist uit.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:04 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Klopt. Denk alleen dat veel mensen de ervaring hebben dat het Christendom verdrongen wordt terwijl dit bij de Islam minder lijkt te gebeuren en het juist aan populariteit lijkt te winnen.
Er zijn er een stuk meer toch? Soefisme is ook een grote.quote:Op zondag 17 september 2023 10:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Helaas is het islamisme nooit gereformeerd dus puur sec gezien heb je nog steeds maar 2 stromingen in dat geloof.
uit de link: "Veel moslims benadrukken deze verschillen niet en zien de islam als één godsdienst met verrijkingen"quote:Op zondag 17 september 2023 10:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er zijn er een stuk meer toch? Soefisme is ook een grote.
Drugs en alcohol ook.quote:Op zondag 17 september 2023 08:28 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Islam is aantrekkelijk als je het aardse leven wil ontvluchten. Het zijn nooit hele stabiele lui die bekeren. Als ze echter baat hebben bij de kaders en de structuur die de religie ze geeft, prima.
Toch zou ik graag zien dat Islam een sterke minderheid blijft in Nederland.
Deze stroming is veel aangenamer dan wat we doorgaans in Nederland zien.quote:Op zondag 17 september 2023 10:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
Geldt voor meer. Jammer dat de jongere helft van onze bevolking (maar ook wel onder de oudere helft soms) zich overgeeft aan zelfingenomen influencers, die onder het genot van een kopje kruidenthee vertellen dat sapkuren, zilverwater en hun eigen levenskracht ervoor zorgen dat je gelukkig leeft.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:20 schreef Harvest89 het volgende:
Jammer dat jongeren naar spirituele onzin zoals Islam op zoek zijn.
Ik ben vrij zeker dat de meeste moslims die mening hebben: Vooraanstaande moslims, imams, etc. zelfs de salafistische, zeggen dat niemand de toegang tot de moskee ontzegt mag worden, dat iedereen daar welkom is. Zou gek zijn als ze homo's verbieden een moskee te bezoeken, omdat ze geloven dat ze zondigen, terwijl moslims zelf dagelijks om vergeving vragen voor hun eigen zonden, fouten en tekortkomingen.quote:Op zondag 17 september 2023 07:59 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ja, dat is jouw mening en visie en dat is te prijzen. Dat geldt echter niet voor alle moslims! Vrouwen, homosexuelen, kinderen, dieren, etc. dienen dezelfde rechten te hebben als ieder ander en ik vraag me oprecht af hoeveel moslims dezelfde mening hebben? De hoger opgeleide moslims waar ik wel eens contact mee heb (alleen werkgerelateerd) komen vaak tot een andere redenatie, na enig doorvragen! En dat is een visie die niet strookt met mijn normen en waarden
Maar bedoel je dat dan zo, dat als je een Ajaxcied bent, maar je zegt het niet omdat je in een Feijenoord vak staat het dan goed is?quote:Op zondag 17 september 2023 13:28 schreef Arabius het volgende:
[..]
Ik ben vrij zeker dat de meeste moslims die mening hebben: Vooraanstaande moslims, imams, etc. zelfs de salafistische, zeggen dat niemand de toegang tot de moskee ontzegt mag worden, dat iedereen daar welkom is. Zou gek zijn als ze homo's verbieden een moskee te bezoeken, omdat ze geloven dat ze zondigen, terwijl moslims zelf dagelijks om vergeving vragen voor hun eigen zonden, fouten en tekortkomingen.
Ik denk dat alle (of iig de meeste) moslims blij zullen zijn met iedere gelovige. Dat zag je ook bij Joram van Klaveren, ondanks alles wat hij tegen de moslims/islam heeft gedaan hebben ze hem na zijn bekering massaal omarmd. Homoseksualiteit wordt in de islam, zoals in andere religies, gezien als een zonde, maar wie is er zonder zonden? Zolang diegene zijn voorkeur voor zich houdt, het is immers een gebedshuis (waar het om God draait) en geen gay-bar, is iedereen welkom. Ik denk ook niet dat homoseksuelen overal en te allen tijde hun seksualiteit willen uitdragen. Ik werk ook met collega’s waar ik pas na jaren achter kwam dat ze homoseksueel waren. De vraag van Hiddendoe (of homoseksuelen welkom zijn in een moskee) is voor mij een beetje alsof je vraagt of Ajaxieden welkom zijn in een Rotterdamse kerk.
Je kan die verschillende groepen die je opsomt niet dezelfde rechten geven, omdat elke groep anders is en andere behoeften heeft: om een voorbeeld te noemen: een kind mag geen horrorfilms kijken of alcohol drinken, volwassenen wel. Een vrouw mag niet meedoen met het Nederlands voetbalelftal of vechtsporten voor mannen. Een dier mag geen auto rijden. Etc.
Gelul van de bovenste plank want homoseksualiteit is geen zonde! - daarmee ga je al de mist in. Bovendien ben ik ook wel eens zeker van dingen maar dat zijn geen feitenquote:Op zondag 17 september 2023 13:28 schreef Arabius het volgende:
[..]
Ik ben vrij zeker dat de meeste moslims die mening hebben: Vooraanstaande moslims, imams, etc. zelfs de salafistische, zeggen dat niemand de toegang tot de moskee ontzegt mag worden, dat iedereen daar welkom is. Zou gek zijn als ze homo's verbieden een moskee te bezoeken, omdat ze geloven dat ze zondigen, terwijl moslims zelf dagelijks om vergeving vragen voor hun eigen zonden, fouten en tekortkomingen.
Ik denk dat alle (of iig de meeste) moslims blij zullen zijn met iedere gelovige. Dat zag je ook bij Joram van Klaveren, ondanks alles wat hij tegen de moslims/islam heeft gedaan hebben ze hem na zijn bekering massaal omarmd. Homoseksualiteit wordt in de islam, zoals in andere religies, gezien als een zonde, maar wie is er zonder zonden? Zolang diegene zijn voorkeur voor zich houdt, het is immers een gebedshuis (waar het om God draait) en geen gay-bar, is iedereen welkom. Ik denk ook niet dat homoseksuelen overal en te allen tijde hun seksualiteit willen uitdragen. Ik werk ook met collega’s waar ik pas na jaren achter kwam dat ze homoseksueel waren. De vraag van Hiddendoe (of homoseksuelen welkom zijn in een moskee) is voor mij een beetje alsof je vraagt of Ajaxieden welkom zijn in een Rotterdamse kerk.
Je kan die verschillende groepen die je opsomt niet dezelfde rechten geven, omdat elke groep anders is en andere behoeften heeft: om een voorbeeld te noemen: een kind mag geen horrorfilms kijken of alcohol drinken, volwassenen wel. Een vrouw mag niet meedoen met het Nederlands voetbalelftal of vechtsporten voor mannen. Een dier mag geen auto rijden. Etc.
Dat is jouw overtuiging, die jij ook mag hebben. Religies, vooral de Abrahamitische, classificeren het als een zonde, net als bijv. prostitutie, wat jij (als atheïst/agnost?) waarschijnlijk ook niet als zonde ziet.quote:Op zondag 17 september 2023 14:12 schreef matspontius het volgende:
[..]
Gelul van de bovenste plank want homoseksualiteit is geen zonde! - daarmee ga je al de mist in. Bovendien ben ik ook wel eens zeker van dingen maar dat zijn geen feiten
Ik heb toch voorbeelden gegeven waarin dat niet het geval is in onze westerse samenleving? Feministen vinden nog steeds dat we niet dezelfde rechten hebben, voorbeeld is dat mannen in de zomer met een ontbloot bovenlichaam mogen rondlopen, vrouwen niet, mannen en vrouwen krijgen niet altijd hetzelfde betaald voor hetzelfde werk, etc.quote:Dus een vrouw heeft niet dezelfde rechten als een man? Klinkt inderdaad typisch als de islam
Mag een homoseksueel of een sekswerker dan wel de moskee in als je van tevoren weet wat ze zijn of doen?quote:Op zondag 17 september 2023 14:28 schreef Arabius het volgende:
[..]
Dat is jouw overtuiging, die jij ook mag hebben. Religies, vooral de Abrahamitische, classificeren het als een zonde, net als bijv. prostitutie, wat jij (als atheïst/agnost?) waarschijnlijk ook niet als zonde ziet.
[..]
Ik heb toch voorbeelden gegeven waarin dat niet het geval is in onze westerse samenleving? Feministen vinden nog steeds dat we niet dezelfde rechten hebben, voorbeeld is dat mannen in de zomer met een ontbloot bovenlichaam mogen rondlopen, vrouwen niet, mannen en vrouwen krijgen niet altijd hetzelfde betaald voor hetzelfde werk, etc.
Geen dingen voor mij in gaan vullen ok?quote:Op zondag 17 september 2023 14:28 schreef Arabius het volgende:
[..]
Dat is jouw overtuiging, die jij ook mag hebben. Religies, vooral de Abrahamitische, classificeren het als een zonde, net als bijv. prostitutie, wat jij (als atheïst/agnost?) waarschijnlijk ook niet als zonde ziet.
[..]
Ik heb toch voorbeelden gegeven waarin dat niet het geval is in onze westerse samenleving? Feministen vinden nog steeds dat we niet dezelfde rechten hebben, voorbeeld is dat mannen in de zomer met een ontbloot bovenlichaam mogen rondlopen, vrouwen niet, mannen en vrouwen krijgen niet altijd hetzelfde betaald voor hetzelfde werk, etc.
Met geboortebeperking bedoel jij de keuze om geen kinderen te maken? Is niets mis mee. Nergens wordt men ook verplicht om kinderen te maken. Als je kinderen krijgt, dan is dat een gunst van Allah.quote:Op zondag 17 september 2023 14:46 schreef Hiddendoe het volgende:
@:Arabius, dat de heilige boeken homoseksualiteit een zonde vinden, begrijp ik, hier kunnen geen kinderen van komen.
Zijn er ook moslims die bewust aan geboortebeperking doen? En wordt dat dan ook als een zonde beschouwd?
Wat er binnen een moskee gebeurt mag dan wel volledig aan god gewijdt zijn, maar hoe zit het zodra men de moskee verlaat? Wat wordt er binnen een moskee gezegd over eerwraak of afvalligheid?
Niet volgens de islam...quote:Op zondag 17 september 2023 14:28 schreef Arabius het volgende:
[..]
[..]
Nee, geboortebeperking houdt in dat je voor, tijdens of na de seks maatregelen neemt om bevruchting te voorkomen.quote:Op zondag 17 september 2023 15:44 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Met geboortebeperking bedoel jij de keuze om geen kinderen te maken? Is niets mis mee. Nergens wordt men ook verplicht om kinderen te maken. Als je kinderen krijgt, dan is dat een gunst van Allah.
Eerwraak is verboden. Een grote zonde. In de Islam bestaat niet iets als eerwraak. Dat is helaas een culturele ziekte die in bepaalde volkeren voorkomt.
Bij afvalligheid ontstaat er meer emotionele reacties. Als jouw beste vriendin na jarenlang plots tegen je zegt van, ik heb een nieuwe beste vriendin gevonden, dan zal jij daar ook droevig om worden en jezelf anders opstellen dan eerst. Voor de rest is binnen de Islam iedereen vrij in zijn keuze. Daar is zelfs een vers over in hoofdstuk 109: ''You have your way, and I have my Way.”
De eerste vlag die van een ster een volle maan heeft gemaakt.quote:
quote:Op zondag 17 september 2023 10:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
Lees. Keuze ligt aan de vrouwen man om wel of geen kinderen te maken. Als zij geen kinderen wensen dan nemen zij daar maatregelen voor zoals gebruik van een condooms etc.quote:Op zondag 17 september 2023 15:46 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, geboortebeperking houdt in dat je voor, tijdens of na de seks maatregelen neemt om bevruchting te voorkomen.
Zoals ik al zei: er wordt niemand de toegang tot een moskee ontzegt, ook Wilders is er welkom. Zelfs als je gelooft dat homoseksualiteit een zonde is beseft iedere moslim dat hij/zij zelf niet zonder zonden is. Bij de moskee Centrum de Middenweg kwam een lange tijd een transseksueel (man die vrouw werd) en ging gewoon met de vrouwen om/bidden.quote:Op zondag 17 september 2023 14:44 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Mag een homoseksueel of een sekswerker dan wel de moskee in als je van tevoren weet wat ze zijn of doen?
Of een transseksueel of travestiet?
Ik vulde het niet echt voor je in. Ik plaatste bij atheïst/agnost een vraagteken, en stelde dat je prostitutie 'waarschijnlijk' ook niet als zonde ziet. Corrigeer me als ik verkeerd zit.quote:Op zondag 17 september 2023 14:45 schreef matspontius het volgende:
[..]
Geen dingen voor mij in gaan vullen ok?
Het feit dat een religie dat als zonde ziet geeft al hoe ongelofelijk bekrompen een religie an sich is
Gelijke rechten vrouwen en mannen betekent inderdaad dat een vrouw als gelijke wordt gezien als de man. Dat is in de islam (trouwens in vele andere religies ook) zeker niet het geval. Komt de mannen natuurlijk heel goed uit en deze proberen dat uiteraard in stand te houden......
Nog wel. Wedje leggen dat dit, zodra conservatief Nederland hier een "bondgenoot" in gaat zien, heel gauw gaat veranderen met betrekking tot het narratief jegens de Islam?quote:Op zondag 17 september 2023 17:14 schreef LXIV het volgende:
Geluk voor de islam dat de progressieve media hun als 'hip' etaleert.
Ik weet niet of dit afdoende is eigenlijk. Mensen veranderen niet zomaar van cultuur en religie, vooral niet eentje die zo ver af staat van hun eigen achtergrond, omdat "vriendjes op school dit ook doen en ik wil er bij horen" of "omdat ik een leegte mis in mijn eigen cultuur".quote:
Tsja bij rooms-katholieken uit zuid-europa ook. En vele andere eet-culturen ter wereld. Dus dat is niet een Unique Selling Point van islam of islam-gerelateerde culturen.quote:En moet persoonlijk zeggen dat je bij moslims vaak hartelijk ontvangen wordt met lekker eten en intresse.
Ook dit klinkt niet als een reden om over te stappen op een andere cultuur. Jaarlijks gaan miljoenen Nederlanders op reis naar landen waar de gastvrijheid vele malen hoger ligt dan bij een gereformeerd gezin de bijbelgordel. Je ziet dan dat mensen bepaalde culturele trekjes uit de jeugd laten vallen als ze weer thuis komen en daarmee hun gedrag binnen de vriendenkring anders vormgeven maar je ziet ze zich niet hier aanmelden voor een Thaise of Vietnamese tempel oid. Je hele cultuur laten vallen en eventjes een andere incorporeren is... eigenlijk heel opmerkelijk.quote:Deel van mijn familie is streng gereformeerd en daar is het heel duidelijk 1 koekje bij de koffie mentaliteit. Dus snap wel als mensen antwoorden zoeken in geloof ze daar eerder uitkomen.
En dat segment is ook veel verklaarbaarder. Tarot en sterrenbeelden etc.. zijn de McDonalds van spiritualiteit. Goedkoop, snel, het vervult een tijdelijk gevoel van honger... en je kan het achter je laten als je er zin in hebt. Islam, echter.. is niet zo laagdrempelig. En naar mijn ervaring met moslims ook niet zo snel eventjes weer los te laten als je er geen zin meer in hebt. Apostasie is een doodzonde in islam. Eenmaal bekeerd, kan je er niet zomaar even uit zonder dat de mensen in je omgeving (die jou hebben ingeleid) hele harde sociale druk op je uitoefenen. Ook in Nederland.quote:Daarnaast zie ik ook best wat jonge mensen met spiritualiteit bezig zijn, sterrenbeeld, tarot kaarten etc. Mensen zoeken antwoorden.
En dat mag van de Koran?quote:Op zondag 17 september 2023 16:02 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Lees. Keuze ligt aan de vrouwen man om wel of geen kinderen te maken. Als zij geen kinderen wensen dan nemen zij daar maatregelen voor zoals gebruik van een condooms etc.
Dat snap ik. Waarom gaan ze dan geen antwoorden zoeken bij de wetenschap of filosofie? Waarom je heil zoeken bij een club waar absoluut geen ruimte is voor discussies?quote:Op zondag 17 september 2023 17:15 schreef Momo het volgende:
Mensen willen graag ergens bijhoren. En moet persoonlijk zeggen dat je bij moslims vaak hartelijk ontvangen wordt met lekker eten en intresse. Deel van mijn familie is streng gereformeerd en daar is het heel duidelijk 1 koekje bij de koffie mentaliteit. Dus snap wel als mensen antwoorden zoeken in geloof ze daar eerder uitkomen. Daarnaast zie ik ook best wat jonge mensen met spiritualiteit bezig zijn, sterrenbeeld, tarot kaarten etc. Mensen zoeken antwoorden.
Dit is juist wat je tegenwoordig steeds meer ziet bij de wetenschap. Sommige takken hiervan zijn inmiddels uitgegroeid tot quasi religieuze sekten met allerlei dogma's.quote:Op zondag 17 september 2023 18:11 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Dat snap ik. Waarom gaan ze dan geen antwoorden zoeken bij de wetenschap of filosofie? Waarom je heil zoeken bij een club waar absoluut geen ruimte is voor discussies?
Wat een onzin. Want iemand kan bijv. niet door interesse en kennis wat groeit in een overtuiging bekeren van X naar Y.quote:Op zondag 17 september 2023 18:04 schreef SpecialK het volgende:
Grote levensveranderingen zoals dit gaan vaker samen met of druk vanuit relaties om te conformeren aan je partner en zijn (of haar) familie of zwaar psychologisch trauma in het verleden waarbij er een breekpunt ontstaat en iemand gaat "huishouden" (alles omgooien).
Ja, moslims zitten elke vrijdag in een geheim achterkamertje van de moskee samen te spannen om achter kwetsbare mensen aan te gaan. Moslims staan helemaal niet bekend om hun bekeringsdrang en van deur tot deur evangelisatie. Ze moeten het ironisch genoeg hebben van negatief nieuws waardoor mensen zelf nieuwsgierig worden of door aanraking met vriendjes/vriendinnetjes.quote:Maar als het het laatste is.. en men wordt binnen de gemeenschap aangemoedigd om achter kwetsbare mensen aan te gaan. Dan is dat een probleem probleem. Zeg maar.. serieus genoeg voor brede maatschappelijke aandacht.
Wat bedoel je? De sociale 'takken'?quote:Op zondag 17 september 2023 18:35 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit is juist wat je tegenwoordig steeds meer ziet bij de wetenschap. Sommige takken hiervan zijn inmiddels uitgegroeid tot quasi religieuze sekten met allerlei dogma's.
Moslims mogen niet wedden. Ze mogen geeneens een levensverzekering afsluiten.quote:Op zondag 17 september 2023 17:27 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Nog wel. Wedje leggen dat dit, zodra conservatief Nederland hier een "bondgenoot" in gaat zien, heel gauw gaat veranderen met betrekking tot het narratief jegens de Islam?
Ook geen rente ontvangen of betalen.quote:Op zondag 17 september 2023 18:47 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Moslims mogen niet wedden. Ze mogen geeneens een levensverzekering afsluiten.
Ben wel benieuwd waarom jij er zo van overtuigd bent dat conservatief Nederland binnenkort vriendjes wil worden met de islam.
quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:40 schreef Bezsen het volgende:
Niet mee eens? De opvangcentra puilen uit van wanhopige en verwarde mensen.quote:
Juist...quote:Op zondag 17 september 2023 18:55 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Niet mee eens? De opvangcentra puilen uit van wanhopige en verwarde mensen.
Kinderbescherming maakt overuren door links en rechts kinderen te kidnappen waarvan de ouders een iets te harde scheet hebben gelaten.
Psychologen beweren met droge ogen dat deze TBS'er weer rustig op onbegeleid verlof kan.
quote:Op zondag 17 september 2023 18:55 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Niet mee eens? De opvangcentra puilen uit van wanhopige en verwarde mensen.
Kinderbescherming maakt overuren door links en rechts kinderen te kidnappen waarvan de ouders een iets te harde scheet hebben gelaten.
Psychologen beweren met droge ogen dat deze TBS'er weer rustig op onbegeleid verlof kan.
Ik zie FvD/Baudet toch wel vaker positief over islam/moslims praten (zoals op hun YT kanaal) en idd zelfs spreken van een bondgenootschap als het gaat om bijv. LGBTQ+ lessen voor kinderen en het wantrouwen van de overheid (bijv. tijdens de coronacrisis).quote:Op zondag 17 september 2023 18:47 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd waarom jij er zo van overtuigd bent dat conservatief Nederland binnenkort vriendjes wil worden met de islam.
Hmmja, kinderen aanleren dat er een plek van eeuwige pijn is, waar je vel na opgebrand te zijn weer aangroeit zodat de marteling voor eeuwig door kan gaan is inderdaad vele malen beter voor een tere kinderziel dan zeggen dat er mensen zijn die op hetzelfde geslacht kunnen vallen.quote:Op zondag 17 september 2023 18:57 schreef Arabius het volgende:
[..]
Ik zie FvD/Baudet toch wel vaker positief over islam/moslims praten (zoals op hun YT kanaal) en idd zelfs spreken van een bondgenootschap als het gaat om bijv. LGBTQ+ lessen voor kinderen en het wantrouwen van de overheid (bijv. tijdens de coronacrisis).
Baudet is opportuun, die gebruikt gewoon moslims als hij hun steun kan gebruiken voor zijn agenda, en daarna laat hij ze weer vallen.quote:Op zondag 17 september 2023 18:57 schreef Arabius het volgende:
[..]
Ik zie FvD/Baudet toch wel vaker positief over islam/moslims praten (zoals op hun YT kanaal) en idd zelfs spreken van een bondgenootschap als het gaat om bijv. LGBTQ+ lessen voor kinderen en het wantrouwen van de overheid (bijv. tijdens de coronacrisis).
quote:Op zondag 17 september 2023 18:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
NL seculariseert op alle fronten, ook binnen de islam, en gelukkig maar. De tijd dat men op basis van religieuze boeken denkt de maatschappij en het individu te kunnen vertellen hoe te leven is hier ver voorbij. En nee, die tijd komt ook niet meer terug. Mensen hebben de vrijheid geproefd, en die gaan ze niet afstaan.
quote:
Oh, jij denkt werkelijk dat mensen in dit land, vooral vrouwen, zich weer laten koeieneren door conservatieve religieuze mannetjes?quote:
Ja vergeet vooral niet die hypothetische Marokkanen in een trein toen.quote:Op zondag 17 september 2023 18:58 schreef Wantie het volgende:
[..]
Baudet is opportuun, die gebruikt gewoon moslims als hij hun steun kan gebruiken voor zijn agenda, en daarna laat hij ze weer vallen.
Religie zorgde voor een bepaalde houvast, de huidige maatschappij moet het hebben van lukraak gekozen psychologen die de problematische mens moeten opvangen, begeleiden en onderzoeken.quote:Op zondag 17 september 2023 18:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Juist...
Wat heeft dit te maken met religie, en meer in het bijzonder, islam?
Omdat je tot de islam bekeren vaak samen gaat met een grote verregaande gedragsverandering en set overtuigingen waar de meeste mensen niet zomaar voor zouden kiezen.quote:Op zondag 17 september 2023 18:42 schreef Arabius het volgende:
[..]
Wat een onzin. Want iemand kan bijv. niet door interesse en kennis wat groeit in een overtuiging bekeren van X naar Y.
Ik denk dat ik in mijn posts genoeg arbeid heb verricht om je te laten zien dat het niks met cognitieve dissonantie te maken heeft. Ik VERMOED (voor denk ik hele goede redenen) dat er een negatieve situatie is maar ik wil graag wat bewijs en onderzoek zien.quote:Lijkt mij eerder dat er sprake is van cognitieve dissonantie bij dit nieuws: Dat er mensen zijn die zich bekeren tot een geloof die je zelf bent gaan associëren met iets negatiefs en dus het op deze manier voor jezelf probeert te verklaren: het moet wel "druk" óf "zwaar psychologische trauma" zijn. Iets anders kan het niet zijn.
De meeste moslims zeker niet nee. Maar er zijn zat (door islamtische landen betaalde) organisaties in ja ook Nederland waar men tactiek en technieken bespreken. Daarnaast, niks inspirerender voor de islamitische achterban dan een "blanke conversie".quote:[..]
Ja, moslims zitten elke vrijdag in een geheim achterkamertje van de moskee samen te spannen om achter kwetsbare mensen aan te gaan.
Moslims zijn idd niet deur tot deur. Dat klopt. Maar er is zeker wel een zware bekeringsdrang (dawah). Die is alleen wat geraffineerder dan bij jehova getuigen. Het gebeurt vooral online op discord of via youtube.. In het park debatten houden en "dunking on atheists" etc... Op online gemeenschappen kan je als niet-gelovige een constante barrage aan "ik ga jou even binnenharken" momenten verwachten.quote:Moslims staan helemaal niet bekend om hun bekeringsdrang en van deur tot deur evangelisatie.
Ik vermoed dus dat er meer aan de hand is dan alleen maar "ik ga lid worden van deze cult om mijn moesje en de buurtjes te laten skrikken". Gegeven de cognitieve arbeid die komt kijken bij een conversie en cultuuroverstap. Maar nogmaals. Onderzoek is nodig. Ik geef gewoon toe dat het een sterk vermoeden betreft.quote:Ze moeten het ironisch genoeg hebben van negatief nieuws waardoor mensen zelf nieuwsgierig worden of door aanraking met vriendjes/vriendinnetjes.
Dit bedoelde ik trouwens niet enkel qua eten en gastvrijheid. Ook breder qua warmte en sterkere familie banden, altijd samen dingen doen. Aan de andere kant lijkt mij dat persoonlijk ook weer verstikkend omdat er minder vrijheid is voor je eigen keuzes en ontwikkelingen.quote:Op zondag 17 september 2023 18:04 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik weet niet of dit afdoende is eigenlijk. Mensen veranderen niet zomaar van cultuur en religie, vooral niet eentje die zo ver af staat van hun eigen achtergrond, omdat "vriendjes op school dit ook doen en ik wil er bij horen" of "omdat ik een leegte mis in mijn eigen cultuur".
Grote levensveranderingen zoals dit gaan vaker samen met of druk vanuit relaties om te conformeren aan je partner en zijn (of haar) familie of zwaar psychologisch trauma in het verleden waarbij er een breekpunt ontstaat en iemand gaat "huishouden" (alles omgooien).
Ik denk dat het belangrijk is omdat het interessant en belangrijk is om te weten wat op dit moment de modus operandi is van die gemeenschap. Het is 1 ding om een lichtend en verwelkomend baken te zijn wat aantrekkelijk is voor omstanders. Een warm vuurtje waar je bij mag komen staan... en een compleet ander ding als een actieve focus hebt om de hoofdinstroom vanuit andere culturen te laten werken op basis van misbruik van kwetsbare mensen.
Als het het eerste is. Soit.. fair game, etc... Dan heeft bijvoorbeeld seculier humanistisch Nederland werk voor de boeg om mensen weerbaarder te maken en een saamhorig alternatief te bieden. Het kan in Nederland wellicht wat socialer hoewel ik toegeef dat ik geen idee hebt hoe dat invulling moet krijgen dat verder gaat dan dan wat slogans en goede intenties voor elkaar.
Maar als het het laatste is.. en men wordt binnen de gemeenschap aangemoedigd om achter kwetsbare mensen aan te gaan. Dan is dat een probleem probleem. Zeg maar.. serieus genoeg voor brede maatschappelijke aandacht.
Daarom zou ik eigenlijk graag wat onderzoek willen zien naar bekeringen in Nederland specifiek en wat de achtergrond is binnen die keuzes.
[..]
Tsja bij rooms-katholieken uit zuid-europa ook. En vele andere eet-culturen ter wereld. Dus dat is niet een Unique Selling Point van islam of islam-gerelateerde culturen.
[..]
Ook dit klinkt niet als een reden om over te stappen op een andere cultuur. Jaarlijks gaan miljoenen Nederlanders op reis naar landen waar de gastvrijheid vele malen hoger ligt dan bij een gereformeerd gezin de bijbelgordel. Je ziet dan dat mensen bepaalde culturele trekjes uit de jeugd laten vallen als ze weer thuis komen en daarmee hun gedrag binnen de vriendenkring anders vormgeven maar je ziet ze zich niet hier aanmelden voor een Thaise of Vietnamese tempel oid. Je hele cultuur laten vallen en eventjes een andere incorporeren is... eigenlijk heel opmerkelijk.
[..]
Beweren dat het terugkeren naar een uitermate conservatieve religie, die niet op basis van wetenschap maar religie denkt 'richtlijnen voor het individu en de maatschappij' te kunnen opleggen, een geschikt middel is om huidige problemen aan te pakken is gewoon volstrekt achterlijkquote:Op zondag 17 september 2023 19:00 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Religie zorgde voor een bepaalde houvast, de huidige maatschappij moet het hebben van lukraak gekozen psychologen die de problematische mens moeten opvangen, begeleiden en onderzoeken.
Maar ik zou ook van jou graag willen weten waarom jij met rollende ogen reageert op het bericht van Bezsen.
Een smilie plaatsen is makkelijk, maar laat ons eens weten wat je dacht toen je die twee (!) smilies plaatste.
Dat er mensen zijn die op hetzelfde geslacht vallen wordt hen ook verteld in religie.quote:Op zondag 17 september 2023 18:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hmmja, kinderen aanleren dat er een plek van eeuwige pijn is, waar je vel na opgebrand te zijn weer aangroeit zodat de marteling voor eeuwig door kan gaan is inderdaad vele malen beter voor een tere kinderziel dan zeggen dat er mensen zijn die op hetzelfde geslacht kunnen vallen.
Precies, en hoe...quote:Op zondag 17 september 2023 19:06 schreef Arabius het volgende:
[..]
Dat er mensen zijn die op hetzelfde geslacht vallen wordt hen ook verteld in religie.
Ben het volkomen met je eens, maar dan nog snap ik niet goed waarom jij zo sneer uitdeelde naar Beszen, wat zij of hij schreef is gewoon waar.quote:Op zondag 17 september 2023 19:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Beweren dat het terugkeren naar een uitermate conservatieve religie, die niet op basis van wetenschap maar religie denkt 'richtlijnen voor het individu en de maatschappij' te kunnen opleggen, een geschikt middel is om huidige problemen aan te pakken is gewoon volstrekt achterlijk
En persoonlijk acht ik ELKE religie die vooral bezig is met het hiernamaals i.p.v. het hier en nu en daarbij ook nog eens vooral moet bestaan door te dreigen met het hellevuur een stap terug in de tijd.
Voorts kan men net zo veel trots halen uit Katholicisme, Protestantisme, Boeddhisme en noem de hele reeks maar op.
Waar dan? En hoe wordt dat dan verteld?quote:Op zondag 17 september 2023 19:06 schreef Arabius het volgende:
[..]
Dat er mensen zijn die op hetzelfde geslacht vallen wordt hen ook verteld in religie.
Je zal vast een heel goed mens zijn, maar sommige dingen die je zegt betwijfel ik een beetje.quote:Op zondag 17 september 2023 16:52 schreef Arabius het volgende:
Zoals ik al zei: er wordt niemand de toegang tot een moskee ontzegt, ook Wilders is er welkom
Ja klopt. Elk voordeel heeft zijn nadeelquote:Op zondag 17 september 2023 19:02 schreef Momo het volgende:
[..]
Dit bedoelde ik trouwens niet enkel qua eten en gastvrijheid. Ook breder qua warmte en sterkere familie banden, altijd samen dingen doen. Aan de andere kant lijkt mij dat persoonlijk ook weer verstikkend omdat er minder vrijheid is voor je eigen keuzes en ontwikkelingen.
Stropop, ik vond dat je daar net zo belachelijk reageerde als user Bezsen, alleen 180 graden de andere kant op.quote:Op zondag 17 september 2023 19:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh, jij denkt werkelijk dat mensen in dit land, vooral vrouwen, zich weer laten koeieneren door conservatieve religieuze mannetjes?
Droom verder.
weet ik niet. Het is sowieso altijd al een hele rare combinatie geweest.quote:Op zondag 17 september 2023 17:27 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Nog wel. Wedje leggen dat dit, zodra conservatief Nederland hier een "bondgenoot" in gaat zien, heel gauw gaat veranderen met betrekking tot het narratief jegens de Islam?
Ik heb in ieder geval genoeg gezien van die 'warmte' toen een Marokkaanse dame waagde met een lid uit mijn familie (een ketterse Hollander) te trouwen.quote:Op zondag 17 september 2023 19:02 schreef Momo het volgende:
[..]
Dit bedoelde ik trouwens niet enkel qua eten en gastvrijheid. Ook breder qua warmte en sterkere familie banden, altijd samen dingen doen. Aan de andere kant lijkt mij dat persoonlijk ook weer verstikkend omdat er minder vrijheid is voor je eigen keuzes en ontwikkelingen.
Leg jij eerst maar eens uit hoe jij er bij komt dat Moslims geen weddenschap mogen aangaan. Gokken om geld of goederen is inderdaad Haram. Rente betalen/vragen is dat ook. Daarnaast is het pad wat ik bewandel iets tussen mij en Allah en wat je daarvan vindt is compleet irrelevant. Iedereen zondigt. De één meer dan de ander.quote:Op zondag 17 september 2023 18:47 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ja, alleen is het 2023 en kun je de meeste mensen, in ieder geval in de ontwikkelde landen, niet meer bang maken met de hel.quote:Op zondag 17 september 2023 19:14 schreef Arabius het volgende:
[..]
Stropop, ik vond dat je daar net zo belachelijk reageerde als user Bezsen, alleen 180 graden de andere kant op.
Welvaart zal niet altijd zo blijven, beschavingen komen en gaan, je weet nooit welke richting een maatschappij opgaat bij grote veranderingen, economisch, klimaat, milieu, etc.
Ja zo lang in de pas loopt in de familie ja. En vaak moet het dan ook nog met een Marokkaanse man zijn dan, geen Turkse moslim.quote:Op zondag 17 september 2023 19:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb in ieder geval genoeg gezien van die 'warmte' toen een Marokkaanse dame waagde met een lid uit mijn familie (een ketterse Hollander) te trouwen.
Uitsluiting, demonisering, verkettering.
Wat een hoop onzin weer. Ik raad je aan om op YouTube wat fimpjes te gaan kijken van mensen die zich bekeren en hun eigen verhaal aan te horen, ipv die voor ze in te vullen met je onderbuikgevoelens. Begin daar eens met je onderzoek.quote:Op zondag 17 september 2023 19:01 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Omdat je tot de islam bekeren vaak samen gaat met een grote verregaande gedragsverandering en set overtuigingen waar de meeste mensen niet zomaar voor zouden kiezen.
Het is niet onmogelijk maar.. er is een reden dat cultuur zich vooral verspreid via ... nakomelingen of via het zwaard.. of hooguit via langzame osmose over generaties heen. Maar bijna nooit binnen het leven van 1 individu zonder dat hier buitengewone omstandigheden bij komen kijken.
[..]
Ik denk dat ik in mijn posts genoeg arbeid heb verricht om je te laten zien dat het niks met cognitieve dissonantie te maken heeft. Ik VERMOED (voor denk ik hele goede redenen) dat er een negatieve situatie is maar ik wil graag wat bewijs en onderzoek zien.
[..]
De meeste moslims zeker niet nee. Maar er zijn zat (door islamtische landen betaalde) organisaties in ja ook Nederland waar men tactiek en technieken bespreken. Daarnaast, niks inspirerender voor de islamitische achterban dan een "blanke conversie".
Conversie is heden ten dage een hot topic in Islam gezien het plek nummer 1 in de wereld wil bereiken over de rug van het slinkende christendom heen. Dit is een goed verkoopsargument voor de toekomst.
[..]
Moslims zijn idd niet deur tot deur. Dat klopt. Maar er is zeker wel een zware bekeringsdrang (dawah). Die is alleen wat geraffineerder dan bij jehova getuigen. Het gebeurt vooral online op discord of via youtube.. In het park debatten houden en "dunking on atheists" etc... Op online gemeenschappen kan je als niet-gelovige een constante barrage aan "ik ga jou even binnenharken" momenten verwachten.
[..]
Ik vermoed dus dat er meer aan de hand is dan alleen maar "ik ga lid worden van deze cult om mijn moesje en de buurtjes te laten skrikken". Gegeven de cognitieve arbeid die komt kijken bij een conversie en cultuuroverstap. Maar nogmaals. Onderzoek is nodig. Ik geef gewoon toe dat het een sterk vermoeden betreft.
Zijn dat dezelfde filmpjes die we kunnen vinden van bekeerlingen naar het Katholicisme? Oosters-Orthodoxe kerk? Judaïsme?quote:Op zondag 17 september 2023 19:21 schreef Arabius het volgende:
[..]
Wat een hoop onzin weer. Ik raad je aan om op YouTube wat fimpjes te gaan kijken van mensen die zich bekeren en hun eigen verhaal aan te horen, ipv die voor ze in te vullen met je onderbuikgevoelens. Begin daar eens met je onderzoek.
Je geeft zelf al het antwoord. Gokken is haram.quote:Op zondag 17 september 2023 19:16 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Leg jij eerst maar eens uit hoe jij er bij komt dat Moslims geen weddenschap mogen aangaan. Gokken om geld of goederen is inderdaad Haram. Rente betalen/vragen is dat ook. Daarnaast is het pad wat ik bewandel iets tussen mij en Allah en wat je daarvan vindt is compleet irrelevant. Iedereen zondigt. De één meer dan de ander.
Wat kort door de bocht. Hoe ga je kennis en liefde voor God overdragen zonder religie? Hoe ga je fundamentele levensvragen beantwoorden?quote:Op zondag 17 september 2023 19:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
Religie is dodelijk en heeft niets met liefde voor God of de mens te maken.
Het is een narcistische bezigheid die jou, en vooral JOUW belang, JOUW heil en JOUW eeuwige beloning centraal stelt.
Waar heb ik het over verbieden?quote:Op zondag 17 september 2023 19:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat kort door de bocht. Hoe ga je kennis en liefde voor God overdragen zonder religie? Hoe ga je fundamentele levensvragen beantwoorden?
Mensen hebben houvast nodig en ook het eenhridsgevoel dat religie kan bieden. Wie ben jij om dat te verbieden?
Zonder religie gaan mensen die op zoek zijn naar zin en spiritualiteit terecht komen bij allerlei charlatans en natuurgenezers.
Religie is niet dodelijk, dankzij religie weet jij iets over God. Je probeert hier je eigen religie te maken en te verkondigen. Rabbijn Friedman hangt het Chassidisch jodendom aan, een ultraorthodox richting binnen het jodendom.quote:Op zondag 17 september 2023 19:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
Religie is dodelijk en heeft niets met liefde voor God of de mens te maken.
Het is een narcistische bezigheid die jou, en vooral JOUW belang, JOUW heil en JOUW eeuwige beloning centraal stelt.
Er zijn veel rituelen in religie, dat klopt. Die bieden structuur. Maar die focus op het hiernamaals en de juiste rituelen doen om in het hiernamaals te komen herken ik helemaal niet in de kerken waar ik kom. Wel vaak hoe juist te handelen of de juiste rol op je te nemen met de bijbel als richtlijn. Omdat het juist is, niet omdat je anders in de hel komt.quote:Op zondag 17 september 2023 19:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waar heb ik het over verbieden?
![]()
Feit is: religie is vooral ritueel. Dingen doen en geloven 'omdat dat moet' en het zo 'staat in de boeken'.
Daadwerkelijke liefde voor God en de naaste uit zich niet in allerlei rituelen om 'het paradijs' te mogen betreden, dat uit zich hier en nu op aarde, zonder hoop op een beloning of angst voor straf. Twee zaken waren religies in excelleren.
En ik ben ervan overtuigd, dat de meeste religieuzen, van welke snit dan ook, vooral geloven uit ANGST.
Omdat je mij denkt te kunnen vertellen wat ik wel of niet mag. Eigenlijk lijkt het een beetje alsof je helemaal niet nadenkt hierover. Je verzint dingen. Een weddenschap opzich is niet Haram. De inleg is wat het Haram KAN maken. Maar omdat ik het niet over materiële of financiële inleg heb gehad is het niet Haram.quote:Op zondag 17 september 2023 19:24 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Je geeft zelf al het antwoord. Gokken is haram.
De rest van je antwoord/reactie raakt kant noch wal, want ik vroeg aan jou waar die overtuiging vandaan komt dat conservatief Nederland vriendjes wil worden met de islam.
Welk pad jij bewandelt is helemaal niet ter sprake gekomen in mijn reactie op jouw bericht.
Ben je in de war of kun je gewoon niet zo goed van gedachten wisselen met iemand die heel anders denkt over bepaalde zaken?
Wat is de selectie-bias die in die filmpjes terug te vinden is? Hoe betrouwbaar zijn 1 of 2 filmpjes op youtube? Zouden mensen die door druk of misbruik de religie in gedwongen worden youtube filmpjes maken? Ik denk het niet.quote:Op zondag 17 september 2023 19:21 schreef Arabius het volgende:
[..]
Wat een hoop onzin weer. Ik raad je aan om op YouTube wat fimpjes te gaan kijken van mensen die zich bekeren en hun eigen verhaal aan te horen, ipv die voor ze in te vullen met je onderbuikgevoelens. Begin daar eens met je onderzoek.
Er zijn anders heel veel mensen bang voor de dood, laat staan de hel.quote:Op zondag 17 september 2023 19:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, alleen is het 2023 en kun je de meeste mensen, in ieder geval in de ontwikkelde landen, niet meer bang maken met de hel.
Dankzij 'religie'? Denk je niet dat God daar iets mee van doen heeft ipv 'religie'? God heeft 'religie' nodig om zich kenbaar te maken?quote:Op zondag 17 september 2023 19:38 schreef Arabius het volgende:
[..]
Religie is niet dodelijk, dankzij religie weet jij iets over God. Je probeert hier je eigen religie te maken en te verkondigen. Rabbijn Friedman hangt het Chassidisch jodendom aan, een ultraorthodox richting binnen het jodendom.
Goh, echt?quote:Op zondag 17 september 2023 19:43 schreef Arabius het volgende:
[..]
Er zijn anders heel veel mensen bang voor de dood, laat staan de hel.
Beetje off topic; maar dit zie je nu eigenlijk op de A12.quote:Op zondag 17 september 2023 19:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
Elke religie die nog het dogma van de hel als eeuwige martelplek leert neem ik sowieso niet serieus.
Dat komt omdat de meeste kerken, gelukkig, de Middeleeuwen de rug hebben toegekeerd.quote:Op zondag 17 september 2023 19:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er zijn veel rituelen in religie, dat klopt. Die bieden structuur. Maar die focus op het hiernamaals en de juiste rituelen doen om in het hiernamaals te komen herken ik helemaal niet in de kerken waar ik kom. Wel vaak hoe juist te handelen of de juiste rol op je te nemen met de bijbel als richtlijn. Omdat het juist is, niet omdat je anders in de hel komt.
Van de pakweg 30 keer dat ik dit jaar in de kerk kwam heb ik niet 1 Z het woord hel gehoord
Ah bedankt, en heel fijn om te horen.quote:Op zaterdag 16 september 2023 23:58 schreef Slayage het volgende:
[..]
De mainstream moslims hebben altijd met argwaan gekeken naar het wahabistische/salafisische Islam waar je naar refereert. Het is altijd marginaal geweest ivm mainstream Islam.
Schijnt overigens dat bin Salman in Saudi Arabië de wahabi geestelijken zelfs bewust ondermijnt tegenwoordig. Doet de journalisten in stukjes hakker toch eens iets goedshttps://newlinesmag.com/a(...)sm-and-saudi-arabia/
Keihard betuttelracisme.quote:Op zondag 17 september 2023 19:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
weet ik niet. Het is sowieso altijd al een hele rare combinatie geweest.
Was progressie Nederland net klaar met het belachelijk maken en vernederen van christenen, werd het verliefd op de islam. En liefde is blind.
Moet je als christen tegen Jezus zeggen:quote:Op zondag 17 september 2023 19:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
Elke religie die nog het dogma van de hel als eeuwige martelplek leert neem ik sowieso niet serieus.
Het ging hem om bekeerlingen tot de islam lieverd, niet zo snel getriggerd zijn.quote:Op zondag 17 september 2023 19:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zijn dat dezelfde filmpjes die we kunnen vinden van bekeerlingen naar het Katholicisme? Oosters-Orthodoxe kerk? Judaïsme?
Ik zeg het één keer, "lieverd",quote:Op zondag 17 september 2023 19:50 schreef Arabius het volgende:
[..]
Moet je als christen tegen Jezus zeggen:
8 Geeft uw hand of voet u aanstoot, hak ze af en werp ze van u weg; het is beter voor u verminkt of kreupel het Leven binnen te gaan, dan in het bezit van twee handen of twee voeten in het eeuwige vuur te worden geworpen. 9 Geeft uw oog u aanstoot, ruk het uit en werp het van u weg; want het is beter voor u met een oog het Leven binnen te gaan, dan in het bezit van twee ogen geworpen te worden in het vuur van de hel.
Dit dus.quote:Op zondag 17 september 2023 19:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat kort door de bocht. Hoe ga je kennis en liefde voor God overdragen zonder religie? Hoe ga je fundamentele levensvragen beantwoorden?
Mensen hebben houvast nodig en ook het eenhridsgevoel dat religie kan bieden. Wie ben jij om dat te verbieden?
Zonder religie gaan mensen die op zoek zijn naar zin en spiritualiteit terecht komen bij allerlei charlatans en natuurgenezers.
Houvast vind je ook in je geliefde, je familie, kunst, schoonheid, de natuur.quote:
Er zijn wel meer dan "1 of 2" op YT, nog meer in geschreven tekst/artikelen op internet. Maar als je je onderbuikgevoelens betrouwbaarder acht dan hun eigen verhalen en je tijd liever hier spendeert met reageren ...quote:Op zondag 17 september 2023 19:43 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wat is de selectie-bias die in die filmpjes terug te vinden is? Hoe betrouwbaar zijn 1 of 2 filmpjes op youtube? Zouden mensen die door druk of misbruik de religie in gedwongen worden youtube filmpjes maken? Ik denk het niet.
Dus hoe zouden wat youtube filmpjes mij informatie verschaffen over het morele landschap van deze discussie? En vooral hoe frequent welke situaties zich voordoen.
Individuele mensen hebben ten alle tijden iets nodig wat groter is dan zijzelf om betekenis te geven aan het leven. Toch niet heel vreemd dat men dan bij (een) religie uitkomt?quote:Op zondag 17 september 2023 19:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Houvast vind je ook in je geliefde, je familie, kunst, schoonheid, de natuur.
Totaal non-argument dat daar per se religie voor noodzakelijk is.
Ja, en dan is het maar hopen dat ze bij de correcte uitkomen. De echte. De ware.quote:Op zondag 17 september 2023 19:59 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Individuele mensen hebben ten alle tijden iets nodig wat groter is dan zijzelf om betekenis te geven aan het leven. Toch niet heel vreemd dat men dan bij (een) religie uitkomt?
Waarom?quote:Op zondag 17 september 2023 19:59 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Individuele mensen hebben ten alle tijden iets nodig wat groter is dan zijzelf om betekenis te geven aan het leven. Toch niet heel vreemd dat men dan bij (een) religie uitkomt?
Geloven in een cosmonautische volbloed arabier, dan moet je wel heel naïef zijn.quote:Op zondag 17 september 2023 19:21 schreef Arabius het volgende:
quote:Op zondag 17 september 2023 20:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, en dan is het maar hopen dat ze bij de correcte uitkomen. De echte. De ware.
Anders zijn ze straks alsnog de lul. Daar ga je met je spiritualiteit.
Voor veel mensen hoeft dat wat "groter is dan henzelf" geen religie te zijn. Het kan zelfs hun werk wezen en dat zie je bij veel mensen ook terug. Religie ligt voor velen alleen wat meer voor de hand omdat veel zaken ook toepasbaar zijn in het leven buiten de kerk of moskee om. Dat is wat ik er mee wil zeggen.quote:
Welnee joh. Kan ook een popster zijn, een sportman of een politicus of voor mijn part een fictief karakter uit een bestseller. En dan bedoel ik geen bijbel, koran of thora.quote:Op zondag 17 september 2023 19:59 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Het is een middel van God. Zonder religie zat je ws bomen te aanbidden met zo nu en dan een mensenoffer om de goden te pleasen voor een vruchtbaar land.quote:Op zondag 17 september 2023 19:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dankzij 'religie'? Denk je niet dat God daar iets mee van doen heeft ipv 'religie'? God heeft 'religie' nodig om zich kenbaar te maken?
Friedman heeft een hele hoop sessies op youtube staan. Aleer je e.e.a. van hem bekeken hebt, zou ik je poging tot het framen van deze man als 'religieus' nog even on hold zetten.
Wat ik in ieder geval niet verkondig, is dat je vanuit 'mijn religie' dingen moet doen en laten omdat je anders voor eeuwig in een brandende poel belandt.
Bij jou?
Daarom staan kerken ook leeg en keren mensen zich tot oosterse geloven. Congratulations you played yourself.quote:Op zondag 17 september 2023 19:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat komt omdat de meeste kerken, gelukkig, de Middeleeuwen de rug hebben toegekeerd.
Dat je werk groter dan jezelf is?quote:Op zondag 17 september 2023 20:08 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
[..]
Voor veel mensen hoeft dat wat "groter is dan henzelf" geen religie te zijn. Het kan zelfs hun werk wezen en dat zie je bij veel mensen ook terug. Religie ligt voor velen alleen wat meer voor de hand omdat veel zaken ook toepasbaar zijn in het leven buiten de kerk of moskee om. Dat is wat ik er mee wil zeggen.
Nah, ik ken meer seculiere moslims dan religieuze.quote:Op zondag 17 september 2023 20:15 schreef Arabius het volgende:
[..]
Daarom staan kerken ook leeg en keren mensen zich tot oosterse geloven. Congratulations you played yourself.
Moet je tegen alle Engelse, Nederlandse, etc. Bijbelvertalers zeggen en hoe commentatoren het eeuwen begrepen. Jij zal het vast wel beter weten te vertalen verdraaien.quote:Op zondag 17 september 2023 19:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik zeg het één keer, "lieverd",
Als je geen besef hebt van waar Gehenna vandaan komt, wat het oorspronkelijk betekent, wat de Griekse en Aramese taal beschrijft, raad ik je aan niet uit de losse pols wat bijbelteksten te schudden.
Echt. Niet doen.
Er bestaan religies waarin bomen worden aanbeden, inderdaad. Mag ik hieruit opmaken dat die religies dan weer niet heilzaam zijn? Mensenoffers binnen religies zijn de laatste eeuwen een zeldzaamheid. Maar ik begrijp dat je vanuit je bias meteen op die kar springt.quote:Op zondag 17 september 2023 20:12 schreef Arabius het volgende:
[..]
Het is een middel van God. Zonder religie zat je ws bomen te aanbidden met zo nu en dan een mensenoffer om de goden te pleasen voor een vruchtbaar land.
Staat gewoon op wikipedia, zijn eigen pagina, en hij ziet er ook religieus orthodox uit.
Dat verkondig je niet omdat je daar als nietig mens geen kennis over hebt, je ziet niet eens wat er op dit moment in je eigen lichaam in een cel gebeurt of wat er morgen gaat komen, laat staan dat je iets weet over het wel/niet bestaan van de hel. Of er een hel is laat ik over aan mystici, asceten, profeten en alle religies (van A tot Z) en mythologieën wijzen erop.
De meeste mensen keren helemaal niet naar 'geloof', Nederland seculariseert gewoon door.quote:Op zondag 17 september 2023 20:15 schreef Arabius het volgende:
[..]
Daarom staan kerken ook leeg en keren mensen zich tot oosterse geloven. Congratulations you played yourself.
Nee, degenen die het het beste weten zijn de primaire bronnen. En vooral: de samenstellers en schrijvers van die bronnen, de Joden en vroege Christenen.quote:Op zondag 17 september 2023 20:23 schreef Arabius het volgende:
[..]
Moet je tegen alle Engelse, Nederlandse, etc. Bijbelvertalers zeggen en hoe commentatoren het eeuwen begrepen. Jij zal het vast wel beter weten te vertalen verdraaien.
Dawkins gelooft toch in de big bang, dat alles uit het niets/singulariteit is ontstaan? Hoe naïef klinkt dat, maar toch lijkt dat waar te zijn. Een Schepper die jou en al het leven hier op aarde met talloze adembenemende dieren, insecten, planten, etc. de een mooier dan de ander, geschapen heeft kan daarnaast niks anders scheppen? De Schepper is alleen beperkt tot wat jij gezien hebt?quote:Op zondag 17 september 2023 20:05 schreef highender het volgende:
[..]
Geloven in een cosmonautische volbloed arabier, dan moet je wel heel naïef zijn.
Die Schepper kan ook niet daadwerkelijk albarmhartig zijn en geen hel nodig hoeven hebben om schepsels die Hij zelf gemaakt heeft voor eeuwig in te roosteren?quote:Op zondag 17 september 2023 20:32 schreef Arabius het volgende:
[..]
Dawkins gelooft toch in de big bang, dat alles uit het niets/singulariteit is ontstaan? Hoe naïef klinkt dat, maar toch lijkt dat waar te zijn. Een Schepper die jou en al het leven hier op aarde met talloze adembenemende dieren, insecten, planten, etc. de een mooier dan de ander, geschapen heeft kan daarnaast niks anders scheppen? De Schepper is alleen beperkt tot wat jij gezien hebt?
Ik ben totaal niet bezig met betekenis geven aan het leven, ik ben er en probeer er het beste van te maken zolang het duurt. En daar heb ik niks of niemand bij nodig, en al helemaal geen ontastbare entiteit.quote:Op zondag 17 september 2023 19:59 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Imams zijn mensen en mensen kunnen rare dingen zeggenn. Hij weet dat hij niet mag oordelen over anderen ook al is hij Imam. Het enige oordeel wat telt is dat van God/Allah.quote:Op zondag 17 september 2023 20:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat je werk groter dan jezelf is?
Als je bedoelt dat mensen een doel in het leven nodig hebben, dan begrijp ik wat je bedoelt.
Maar iets dat groter dan hunzelf is?
Ik leid een gelukkig leven, maar ik heb daarvoor niet iets nodig dat groter dan mij is, en zeker geen religie die mij dicteert hoe ik moet leven, met een afrekening op de dag des oordeel.
Ik zag daar vorige maand een video over. Een jonge Imam die vertelde over mannen die met het warme weer met een ontbloot bovenlijf op het strand lopen.
Die zullen daarvoor ter verantwoording geroepen worden op de dag des oordeel.
En hun vader, moeder, broers, zussen, etc; ze zullen allemaal tegen hem getuigen...
Fijn zo'n angstbeeld inprenten vanwege een ontbloot bovenlijf...
Het beste maken van het leven is voor jou geen betekenis geven aan datzelfde leven?quote:Op zondag 17 september 2023 20:39 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik ben totaal niet bezig met betekenis geven aan het leven, ik ben er en probeer er het beste van te maken zolang het duurt. En daar heb ik niks of niemand bij nodig, en al helemaal geen ontastbare entiteit.
Zo zou je het misschien kunnen noemen, maar het is niet iets waar ik mee bezig ben.quote:Op zondag 17 september 2023 20:46 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Het beste maken van het leven is voor jou geen betekenis geven aan datzelfde leven?
De natuur is één grote wrede bedoeling. Een ethisch wezen zou zoiets niet kunnen verzinnen 😱. De hel, als concept maar laat staan in het echt, is helemaal een schandalig hersenspinsel.quote:Op zondag 17 september 2023 20:32 schreef Arabius het volgende:
[..]
Dawkins gelooft toch in de big bang, dat alles uit het niets/singulariteit is ontstaan? Hoe naïef klinkt dat, maar toch lijkt dat waar te zijn. Een Schepper die jou en al het leven hier op aarde met talloze adembenemende dieren, insecten, planten, etc. de een mooier dan de ander, geschapen heeft kan daarnaast niks anders scheppen? De Schepper is alleen beperkt tot wat jij gezien hebt?
Nee, hoe kom je daarbij?quote:Op zondag 17 september 2023 20:32 schreef Arabius het volgende:
[..]
Dawkins gelooft toch in de big bang, dat alles uit het niets/singulariteit is ontstaan?
Dus de oerknal is Allah?quote:Hoe naïef klinkt dat, maar toch lijkt dat waar te zijn. Een Schepper die jou en al het leven hier op aarde met talloze adembenemende dieren, insecten, planten, etc. de een mooier dan de ander, geschapen heeft kan daarnaast niks anders scheppen? De Schepper is alleen beperkt tot wat jij gezien hebt?
Tja, kijk naar islamitische landen. Daar wordt streng geoordeeld op het handelen van anderen.quote:Op zondag 17 september 2023 20:46 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Imams zijn mensen en mensen kunnen rare dingen zeggenn. Hij weet dat hij niet mag oordelen over anderen ook al is hij Imam. Het enige oordeel wat telt is dat van God/Allah.
[..]
Het is niet groter dan jezelf.quote:Het beste maken van het leven is voor jou geen betekenis geven aan datzelfde leven?
Ik heb genoeg gelezen over Friedman, hij hangt het Chassidische jodendom aan (is een ultraorthodoxe jood) waar ze zich strikt aan religieuze wetten houden en hij kleedt en ziet er ook zo uit, dat is allemaal relevant. Dat zegt wat betreft dit onderwerp meer dan genoeg.quote:Op zondag 17 september 2023 20:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Er bestaan religies waarin bomen worden aanbeden, inderdaad. Mag ik hieruit opmaken dat die religies dan weer niet heilzaam zijn? Mensenoffers binnen religies zijn de laatste eeuwen een zeldzaamheid. Maar ik begrijp dat je vanuit je bias meteen op die kar springt.
Hoe Friedman er verder uitziet is irrelavant. Bekijk zijn videos. Kom dan nog eens terug met 'hij is 'religieus''.
Dat allerlei religies verder wijzen op een 'hel' is wel heel kort door de bocht. Het idee van de hel als een martelplek waar mensen voor eeuwig verbrand worden is echter terug te brengen tot welgeteld twee: christendom en islam.
Stropop, ik heb het niet over "meeste" mensen.quote:Op zondag 17 september 2023 20:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De meeste mensen keren helemaal niet naar 'geloof', Nederland seculariseert gewoon door.
Ik heb in mijn hele leven nog nooit iets raars gezegd omdat ik wist dat het kwetsend kon zijn. Zeggen dat ieder mens weleens een fout maakt is dus een vergezocht excuus.quote:Op zondag 17 september 2023 20:46 schreef Nyamuk het volgende:
Imams zijn mensen en mensen kunnen rare dingen zeggenn. Hij weet dat hij niet mag oordelen over anderen ook al is hij Imam. Het enige oordeel wat telt is dat van God/Allah.
En hoeveel videos heb je ondertussen van Friedman gekeken? Dat je zeg maar hoort wat hij zegt?quote:Op zondag 17 september 2023 20:55 schreef Arabius het volgende:
[..]
Ik heb genoeg gelezen over Friedman, hij hangt het Chassidische jodendom aan (is een ultraorthodoxe jood) waar ze zich strikt aan religieuze wetten houden en hij kleedt en ziet er ook zo uit, dat is allemaal relevant. Dat zegt wat betreft dit onderwerp meer dan genoeg.
De hel bestaat in de Abrahamitische geloven als in de Hindoeïstische, Boeddhistische etc., waar volgens de laatst genoemde mensen miljoenen tot miljarden jaren in de hel kunnen verblijven waar ze gruwelijk gemarteld worden.
Een excuus voor wat?quote:Op zondag 17 september 2023 21:03 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik heb in mijn hele leven nog nooit iets raars gezegd omdat ik wist dat het kwetsend kon zijn. Zeggen dat ieder mens weleens een fout maakt is dus een vergezocht excuus.
Dat is voor iedereen verschillend.quote:Op zondag 17 september 2023 20:54 schreef Wantie het volgende:
[..]
[..]
Het is niet groter dan jezelf.
Klopt.quote:Op zondag 17 september 2023 21:03 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik heb in mijn hele leven nog nooit iets raars gezegd omdat ik wist dat het kwetsend kon zijn. Zeggen dat ieder mens weleens een fout maakt is dus een vergezocht excuus.
Dus niet ten allen tijdequote:Op zondag 17 september 2023 21:11 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Dat is voor iedereen verschillend.
Nee, dat klinkt niet naïef, dat is namelijk wat indirect wordt waargenomen. En het is niet 'alles' uit het niets/singulariteit, maar het 'waarneembare universum', geen onbelangrijk verschil. Daarbij, mooie fauna en flora kunnen prima verklaard worden middels evolutietheorie, een paard met ruiter die naar de maan vliegt niet. Extraordinary claims require extraordinary evidence, die ontbreken hier volkomen, vandaar dat het naïef is.quote:Op zondag 17 september 2023 20:32 schreef Arabius het volgende:
Onzekerheid in het algemeen zorgt voor meer interesse in religie. voor veel jongeren is de toekomst niet rozengeur en maneschijn, maar meer donkere onweerswolken aan de horizon, Religies zijn goed in het wegnemen van angstquote:Op zaterdag 16 september 2023 20:58 schreef Nyamuk het volgende:
Dit is trouwens ook iets wat je niet alleen in Nederland terugziet. Ik denk dat deze trend door heel West Europa voet aan de grond aan het krijgen is.
het creationisme is het niet waard om woorden aan vuil te maken, dat idee is gewoon te infantiel.quote:Op zondag 17 september 2023 20:32 schreef Arabius het volgende:
[..]
ai, nieuw email adres en nieuw account maken dan maar.....quote:Op zondag 17 september 2023 19:49 schreef BMW1993 het volgende:
Ik klik continu deze content aan met 'niet geïnteresseerd' maar het blijft allemaal weer terugkomen, zo zie je maar weer dat je nooit die filmpjes moet aandrukken, want je komt er nooit meer van dat algoritme af.
Je begint weer over "(primaire) bronnen", de "Midrasj, Misjna, Talmoed" zoals in de vorige discussie waar je toen van wegliep toen er dieper in de bronnen gedoken werd en aan het licht werd gebracht dat je zaken uit context haalde. De hel wordt beschreven in de Bijbel, door nota bene Jezus zelf, hoe primaire wil je het hebben, daar heb je Augustinus niet voor nodig, alhoewel je hier zelf spreekt van een consensus na hem.quote:Op zondag 17 september 2023 20:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, degenen die het het beste weten zijn de primaire bronnen. En vooral: de samenstellers en schrijvers van die bronnen, de Joden en vroege Christenen.
Wiens werken jij overduidelijk nooit bestudeerd hebt.
'De' commentatoren door de eeuwen heen. Fijn: laten we bij het begin beginnen, bij de oerbronnen. Welke Joodse en Christelijke commentatoren heb je allemaal gelezen, en wat hebben zij al dan niet gezegd over de hel? Aan de Midrasj, Misjna, Talmud en kerkvaders als Origenes en Basilius ben je zo te zien niet toegekomen, want die beschrijven de zaken al ietsje anders, bijvoorbeeld. 'Alle'? Proest. Dat idee en de daaropvolgende consensus mogen we vooral 'danken' aan onze grote vriend en verpester van al het mooie van het leven, Augustinus.
Hoewel ook zelfs in de Nederlandse vertaling gewoon staat 'eeuwig vuur', niet dat mensen die erin belanden ook voor eeuwig branden. Dat zou ook onlogisch zijn, aangezien over datzelfde eeuwige vuur wordt gesproken wanneer men de toestand van de steden Sodom en Gomorra beschrijft. Die werden bestraft met 'eeuwig vuur'. Nu aan jou de hamvraag: staan die twee steden nog steeds in brand (cf. Epistel van Judas 1,7)? (We weten niet eens waar de overblijfselen van die twee zich bevinden, maar dat terzijde).
Het is hoe dan ook overduidelijk dat je heel erg behoefte hebt aan het dogma van de eeuwige hel. En dat verbaast me nul komma nul.
Ze zijn ook goed in het creëren van onnodige angst en bieden daar dan een 'oplossing' voor die dus ook niet nodig is. Het heeft iets weg van een oude Tel Sell reclame.quote:Op zondag 17 september 2023 21:31 schreef vaarsuvius het volgende:
Religies zijn goed in het wegnemen van angst
maakt verder niet uit welke variant het geloof is.
Dat is het niet. Ook dieren onderling kennen emoties zoals wij en leven vaak in gemeenschappen. Als er geen onderliggende liefde was zou alles ophouden te bestaan, alles zou zichzelf in een keer vernietigen. Je zegt dit vanuit je kamer dat van alle gemakken is voorzien en waar je veilig en beschermd voelt en gevoed, wie denk je wie ook dat geschapen heeft? Of ken je God (als hij zou bestaan) alleen het wrede toe?quote:Op zondag 17 september 2023 20:51 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
De natuur is één grote wrede bedoeling. Een ethisch wezen zou zoiets niet kunnen verzinnen 😱. De hel, als concept maar laat staan in het echt, is helemaal een schandalig hersenspinsel.
Ik spuug op dergelijke sadistische scheppers.
Ik kijk toevallig beroepsmatig naar wilde dieren, en ja in dieren gaat van alles om, maar onderliggende liefde speelt absoluut geen enkele rol bij de instandhouding van ecosystemen. Maar balans in het ecosystemen, dus het 'alles', ja dat speelt een grote rol. Als de balans zoek is, dan loopt het vaak gierend uit de hand. Maar daar is, zoals met alles, bewezen helemaal geen god voor nodig.quote:Op zondag 17 september 2023 21:58 schreef Arabius het volgende:
[..]
Dat is het niet. Ook dieren onderling kennen emoties zoals wij en leven vaak in gemeenschappen. Als er geen onderliggende liefde was zou alles ophouden te bestaan, alles zou zichzelf in een keer vernietigen.
Jij schrijft bovenstaande, hopelijk, toch ook vanuit een kamer die van alle gemakken is voorzien? Wat heeft dat ermee te maken?quote:Je zegt dit vanuit je kamer dat van alle gemakken is voorzien en waar je veilig en beschermd voelt en gevoed, wie denk je wie ook dat geschapen heeft? Of ken je God (als hij zou bestaan) alleen het wrede toe?
Dat creëren van angst is een secundair effect, dat alleen werkt bij lieden die al lid zijn van de club. die angst wordt door diverse dogmas gecreëerd en dan moet je de religie al kennen en er in zijn gaan geloven.quote:Op zondag 17 september 2023 21:54 schreef highender het volgende:
[..]
Ze zijn ook goed in het creëren van onnodige angst en bieden daar dan een 'oplossing' voor die dus ook niet nodig is. Het heeft iets weg van een oude Tel Sell reclame.
Nee, dat staat er allemaal niet.quote:Op zondag 17 september 2023 21:46 schreef Arabius het volgende:
[..]
Je begint weer over "(primaire) bronnen", de "Midrasj, Misjna, Talmoed" zoals in de vorige discussie waar je toen van wegliep toen er dieper in de bronnen gedoken werd en aan het licht werd gebracht dat je zaken uit context haalde. De hel wordt beschreven in de Bijbel, door nota bene Jezus zelf, hoe primaire wil je het hebben, daar heb je Augustinus niet voor nodig, alhoewel je hier zelf spreekt van een consensus na hem.
Ook hier begin je met het spelen met teksten: eeuwig vuur betekent nu ook niet dat mensen voor eeuwig branden. Maar even terzijde: Wat doet dat er toe? In de hel, zoals beschreven door de wereldreligies, zou je geen seconde willen vertoeven.
Wat betreft Judas 1:7, daar spreekt de schrijver duidelijk over de mensen van Sodom en Gomorra en niet de steden zelf. De schrijver zelf weet dat steden niet voor eeuwig kunnen branden en heeft het over de zielen van die mensen die eeuwig branden, die zondigden immers en niet de steden die uit stenen en hout bestaan.
Dat is zeker zo, ik kom graag in Indonesië. Vind het een aangenaam land, en zeer prettige mensen.quote:Op zondag 17 september 2023 00:40 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Mijn ervaring met Egypte was ook niet zo leuk. Vond de mensen erg onvriendelijk.
In Indonesië dragen sommige vrouwen ook een Niqab. Maar wel een minderheid en die zul je het meeste vinden in West Sumatra.
Denk ook dat een groot gedeelte cultuur is losstaand van de religie zelf. In Indonesië heb je erg veel hindoe-boeddhistische invloeden van de voor-islamitische tijd. Zie bijvoorbeeld de namen van veel mensen. Geeft een uniek karakter aan het land.
Beroofd ook nog. Ben blij dat mij dat bespaard is gebleven!quote:Op maandag 18 september 2023 01:47 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Dat is zeker zo, ik kom graag in Indonesië. Vind het een aangenaam land, en zeer prettige mensen.
Ook de afwezigheid van criminaliteit is een groot voordeel, athans, ik heb mij daar nog nooit onveilig gevoeld.
Egypte zijn de mensen behoorlijk brutaal, ik ben er slechts een keer geweest, en mijn eerste beroving ook daar meegemaakt in een taxi, voor mij een reden om nooit meer terug te komen.
Nee hoor. Daarbij kunnen leegte en totale kilte net zo goed gevoeld worden door deel uit te maken van 'een gemeenschap', zeker als elke vorm van zelfstandig denken daar in de kiem gesmoord wordt.quote:Op maandag 18 september 2023 04:09 schreef HiZ het volgende:
Ik begrijp het wel een beetje. Hier in het Westen zijn we heel hard tekeer gegaan tegen alles wat maar een beetje rook naar het metafysische. En voorzover we er nog ruimte voor hebben overgelaten is het gestript van elk soort ritueel. Als je wel eens bij de begrafenis van een a-religieuze omgeving bent geweest weet je ongeveer waar ik het over heb. Het is van een zodanige leegte dat de bijeenkomst meestal geen enkel nut meer lijkt te dienen bij de verwerking van verlies. Het lastige is echter dat mensen rituelen nodig hebben voor zingeving. Het is dus helemaal niet raar dat zoveel mensen zo senang zijn in een religie die wel wat beters te doen heeft dan de eigen waarden over boord te zetten. Zo'n plek waar je je warm kunt voelen en deel van een gemeenschap.
Ik vertaal het even: Dankzij J.K. Rowling en dankzij de Gebroederd Grimm weten wij iets over tovenaars, zwerkbal, heksen, fabeldieren, toverscholen, feeën, kabouters, elfjes, feeksen, witte wieven, pratende wolven enz.quote:Op zondag 17 september 2023 19:38 schreef Arabius het volgende:
[..]
Religie is niet dodelijk, dankzij religie weet jij iets over God. Je probeert hier je eigen religie te maken en te verkondigen. Rabbijn Friedman hangt het Chassidisch jodendom aan, een ultraorthodox richting binnen het jodendom.
Nee, want ik ben je niet aan het beledigen noch probeer ik jou te framen. Ik stel kritische vragen en jij doet dat af alsof ik jou met opzet wil beledigen.quote:Op zondag 17 september 2023 19:43 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Omdat je mij denkt te kunnen vertellen wat ik wel of niet mag. Eigenlijk lijkt het een beetje alsof je helemaal niet nadenkt hierover. Je verzint dingen. Een weddenschap opzich is niet Haram. De inleg is wat het Haram KAN maken. Maar omdat ik het niet over materiële of financiële inleg heb gehad is het niet Haram.
Wil je nou alsjeblieft eindelijk stoppen met je doorzichtige pogingen mij te framen en je gesluierde belediging voor je houden?
Zo'n plek waar je de haat voor andersdenkenden kan delen als een warm bad.quote:Op maandag 18 september 2023 04:09 schreef HiZ het volgende:
Zo'n plek waar je je warm kunt voelen en deel van een gemeenschap.
Jij stelt toch dat een Imam ook maar een mens is en dat ieder mens weleens rare dingen kan zeggen?quote:Op zondag 17 september 2023 21:08 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Een excuus voor wat?
Heb je in je hele leven nog nooit iets raars gezegd ondanks dat het wel/niet kwetsend kon zijn?
Plaats jij dan het objectieve onderzoek met concrete cijfers van bekeerlingen en afvalligen binnen de religies. Daarmee begint dit topic met wat subjectieve verslaggeving?quote:Op zondag 17 september 2023 19:21 schreef Arabius het volgende:
[..]
post maar wat videos en verhalen dan. specifiek waarvan jij vindt dat ze een accuraat beeld schetsen. het lijkt mij uitgerekend relevant voor dit topic.quote:Op zondag 17 september 2023 19:58 schreef Arabius het volgende:
[..]
Er zijn wel meer dan "1 of 2" op YT, nog meer in geschreven tekst/artikelen op internet. Maar als je je onderbuikgevoelens betrouwbaarder acht dan hun eigen verhalen en je tijd liever hier spendeert met reageren ...
Indonesië...quote:Op maandag 18 september 2023 03:32 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Beroofd ook nog. Ben blij dat mij dat bespaard is gebleven!
Geweldsdelicten komen in Indonesië gelukkig relatief weinig voor. Zelfs in Jakarta is het veiliger dan in een stad als Amsterdam of Rotterdam. Als je het verkeer buiten beschouwing laat tenminste.
Gevoelige types hoor die islamietenquote:Op maandag 18 september 2023 06:35 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Nee, want ik ben je niet aan het beledigen noch probeer ik jou te framen. Ik stel kritische vragen en jij doet dat af alsof ik jou met opzet wil beledigen.
Nogmaals, jij begon met de opmerking dat je een weddenschap wilt maken over het feit dat binnenkort conservatief Nederland toenadering zal gaan zoeken tot de islam. Puur uit politieke overwegingen.
Mijn vraag aan jou was: hoe kom je daar bij? Kan je dat toelichten.
Ik lees nergens een belediging in mijn vraag, dus hoe jij daar bij komt en dan ook eens mij vals beschuldigen van gesluierde beledegingen is helemaal van de zotte.
Waag nog eens een poging, lees wat ik schrijf en niet wat jij denkt dat ik schrijf.
Dit is geen antwoord op mijn vraag.quote:Op maandag 18 september 2023 07:53 schreef torentje het volgende:
[..]
Jij stelt toch dat een Imam ook maar een mens is en dat ieder mens weleens rare dingen kan zeggen?
Je probeert mij te vertellen wat ik wel of niet mag. Zelfs nadat ik je corrigeer. Stop daar lekker mee. Stop ook met je gesluierde beledigingen. Het is heel erg kinderachtig.quote:Op maandag 18 september 2023 06:35 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Nee, want ik ben je niet aan het beledigen noch probeer ik jou te framen. Ik stel kritische vragen en jij doet dat af alsof ik jou met opzet wil beledigen.
Nogmaals, jij begon met de opmerking dat je een weddenschap wilt maken over het feit dat binnenkort conservatief Nederland toenadering zal gaan zoeken tot de islam. Puur uit politieke overwegingen.
Mijn vraag aan jou was: hoe kom je daar bij? Kan je dat toelichten.
Ik lees nergens een belediging in mijn vraag, dus hoe jij daar bij komt en dan ook eens mij vals beschuldigen van gesluierde beledegingen is helemaal van de zotte.
Waag nog eens een poging, lees wat ik schrijf en niet wat jij denkt dat ik schrijf.
Omdat die vraag irrelevant is geef ik daar geen antwoord op.quote:Op maandag 18 september 2023 09:47 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Dit is geen antwoord op mijn vraag.
Nou, je stellingname is vreemd.quote:Op maandag 18 september 2023 09:47 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Dit is geen antwoord op mijn vraag.
Nee, jij zult niet bepalen wat ik wel of niet mag doen. Je bent hier om discussie te voeren.quote:Op maandag 18 september 2023 09:57 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Je probeert mij te vertellen wat ik wel of niet mag. Zelfs nadat ik je corrigeer. Stop daar lekker mee. Stop ook met je gesluierde beledigingen. Het is heel erg kinderachtig.
Dit zorgt er namelijk voor dat ik niet meer in ga op jouw vragen want je kunt er niet op een fatsoenlijke manier op reageren. Ik hoop dat je dit kunt accepteren.
BNW is verderopquote:Op maandag 18 september 2023 10:04 schreef Lospedrosa het volgende:
Iedereen weet stiekem wel dat dit een lange weg is naar uiteindelijk een binnenlands gewapende strijd tussen religies (en atheïsten) onderling.
Bijzonder. Maar prima hoor.quote:Op maandag 18 september 2023 09:59 schreef torentje het volgende:
[..]
Omdat die vraag irrelevant is geef ik daar geen antwoord op.
Precies en hij beweert dat de Imam ook maar eens mens is en dat ieder mens weleens rare dingen zegt. M.a.w. dat we de Imams hun fouten maar moeten vergeven.quote:Op maandag 18 september 2023 10:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nou, je stellingname is vreemd.
Je doet een Iman die een video maakt waarin hij moslims waarschuwt voor de dag des oordeels als ze met een ontbloot bovenlijf lopen af als iemand die wel eens iets raars zegt .
Het is juist deze denkwijze die gevaarlijk is, en waarvan we jaren verder zeggen, hadden we het toen maar ingezien.quote:
BNW is de ideale plek om dat uit te zoeken.quote:Op maandag 18 september 2023 10:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het is juist deze denkwijze die gevaarlijk is, en waarvan we jaren verder zeggen, hadden we het toen maar ingezien.
Nee ik ga geen discussie voeren met mensen die het niet kunnen laten om in de eerste reactie op mij, mij probeert te framen, vervolgens mij probeert te vertellen wat ik als Moslim wel/niet mag in mijn leven. Dat terwijl je het niet bij het juiste eind hebt en dit blijknaar ook niet toe kunt geven. Dat is namelijk geen discussie voeren. Ook heb je 0 geduld bij het wachten op mijn eventuele reactie en begin je letterlijk na een paar minuten mij al te taggen en te zeuren dat ik voor jouw gevoel niet snel genoeg reageer.quote:Op maandag 18 september 2023 10:06 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Nee, jij zult niet bepalen wat ik wel of niet mag doen. Je bent hier om discussie te voeren.
En jij bent degene die mij al meerdere keren beledigd hebt. Je eerste reactie naar mij toe was al van een onbeschoftheid die zijn weerga niet kent. Ik moest van jou opbokken.
Nogmaals, hoe kom jij erbij dat conservatief Nederland binnen niet al te lange tijd de islam zal omhelzen?
Dát is namelijk wat JIJ beweerde en ik wil dat je dat toelicht.
Voor het geval dat jij niet weet wat een discussie inhoudt: dat is als twee of meer mensen met elkaar met gedachten wisselen op een rationele manier waarbij steekhoudende argumenten worden aangevoerd.
Maar zodra iemand iets schrijft waar jij geen raad mee weet, schiet je in de slachtofferrol. Vind je dat zelf niet een beetje slap?
Als jij hier niet tegen kunt, moet je zelf opbokken en laten registreren bij een forum met gelijkgestemden.
Hier heb je overduidelijk niks te zoeken.
En alweer wegduiken ipv inhoudelijk te reageren op mijn berichten.quote:Op maandag 18 september 2023 10:52 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Nee ik ga geen discussie voeren met mensen die het niet kunnen laten om in de eerste reactie op mij, mij probeert te framen, vervolgens mij probeert te vertellen wat ik als Moslim wel/niet mag in mijn leven. Dat terwijl je het niet bij het juiste eind hebt en dit blijknaar ook niet toe kunt geven. Dat is namelijk geen discussie voeren. Ook heb je 0 geduld bij het wachten op mijn eventuele reactie en begin je letterlijk na een paar minuten mij al te taggen en te zeuren dat ik voor jouw gevoel niet snel genoeg reageer.
Je hebt het dus een beetje verpest voor jezelf. Trek er een les uit.
Moslims en hun lange tenenquote:Op maandag 18 september 2023 10:52 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Nee ik ga geen discussie voeren met mensen die het niet kunnen laten om in de eerste reactie op mij, mij probeert te framen, vervolgens mij probeert te vertellen wat ik als Moslim wel/niet mag in mijn leven. Dat terwijl je het niet bij het juiste eind hebt en dit blijknaar ook niet toe kunt geven. Dat is namelijk geen discussie voeren. Ook heb je 0 geduld bij het wachten op mijn eventuele reactie en begin je letterlijk na een paar minuten mij al te taggen en te zeuren dat ik voor jouw gevoel niet snel genoeg reageer.
Je hebt het dus een beetje verpest voor jezelf. Trek er een les uit.
De Imam moet lekker roepen wat hij wil. Daar is hij vrij in toch? Iedereen roept wel eens iets (geks). Jij doet vast ook wel eens. Elke Moslim of niet Moslim moet zelf weten wat hij doet met zijn woorden.quote:Op maandag 18 september 2023 10:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nou, je stellingname is vreemd.
Je doet een Iman die een video maakt waarin hij moslims waarschuwt voor de dag des oordeels als ze met een ontbloot bovenlijf lopen af als iemand die wel eens iets raars zegt .
Bedankt voor de bevestiging. Een fijne dag gewenst.quote:Op maandag 18 september 2023 10:53 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
En alweer wegduiken ipv inhoudelijk te reageren op mijn berichten.
Bekijk het maar lafaard.
Graag gedaan. Hopelijk leer je hier iets van.quote:Op maandag 18 september 2023 11:03 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Bedankt voor de bevestiging. Een fijne dag gewenst.
Welk punt wil je maken?quote:Op maandag 18 september 2023 08:16 schreef Wantie het volgende:
[..]
Indonesië...
In september 2016 kwam gouverneur Ahok als christen onder vuur te liggen door het citeren van de Koran (Al-Ma'idah, vers 51). Hij zei dat het vers gebruikt werd door politieke tegenstanders om islamitische kiezers te doen geloven dat ze niet voor niet-moslims mogen stemmen. Ahok werd vervolgens blasfemie verweten door zijn tegenstanders. Op 2 december 2016 protesteerden 200.000 conservatieve moslims bij het Nationaal Monument voor zijn arrestatie.[1]
In april 2017 verloor hij de verkiezingen voor een volgende termijn van Anies Baswedan.[2] De uitslag was een triomf voor radicale moslims.
Op 9 mei 2017 werd Ahok veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf vanwege godslastering
Ik kan me dit nog herinneren, er werd toen opgeroepen hem te doden, omdat hij citeerde uit de Koran, wat een niet-moslim niet mag doen....
Een Imam is niet zomaar iemand he?quote:Op maandag 18 september 2023 11:01 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
De Imam moet lekker roepen wat hij wil. Daar is hij vrij in toch? Iedereen roept wel eens iets (geks). Jij doet vast ook wel eens. Elke Moslim of niet Moslim moet zelf weten wat hij doet met zijn woorden.
Net als Hitler toentertijd toch?quote:Op maandag 18 september 2023 11:01 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
De Imam moet lekker roepen wat hij wil. Daar is hij vrij in toch? Iedereen roept wel eens iets (geks). Jij doet vast ook wel eens. Elke Moslim of niet Moslim moet zelf weten wat hij doet met zijn woorden.
Dat valt heel erg mee. Mensen hebben ruimte om hun eigen spiritualiteit vorm te geven. Alleen hebben ze niet meer de ruimte om die normen en waarden op te dringen aan anderen. En dat lijkt al een frustrerend iets te zijn voor religieuzen. Maar het is logisch dat je dat in een pluriforme samenleving gedwongen bent te doen.quote:Op maandag 18 september 2023 04:09 schreef HiZ het volgende:
Ik begrijp het wel een beetje. Hier in het Westen zijn we heel hard tekeer gegaan tegen alles wat maar een beetje rook naar het metafysische.
Ik heb religieuze begrafenissen en a-religieuze begrafenissen bijgewoond. In Nederland, In Thailand. etc..quote:En voorzover we er nog ruimte voor hebben overgelaten is het gestript van elk soort ritueel. Als je wel eens bij de
begrafenis van een a-religieuze omgeving bent geweest weet je ongeveer waar ik het over heb. Het is van een zodanige leegte dat de bijeenkomst meestal geen enkel nut meer lijkt te dienen bij de verwerking van verlies.
Ja ik merk in dit topic dat het hip is om te denken datquote:Het lastige is echter dat mensen rituelen nodig hebben voor zingeving. Het is dus helemaal niet raar dat zoveel mensen zo senang zijn in een religie die wel wat beters te doen heeft dan de eigen waarden over boord te zetten. Zo'n plek waar je je warm kunt voelen en deel van een gemeenschap.
Neen, de Imams moeten eens geleerd worden om normale mensen niet te kwetsen met hun uitspraken, waardoor Geert Wilders beveiliging nodig heeft.quote:Op maandag 18 september 2023 11:01 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
quote:Op maandag 18 september 2023 11:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Net als Hitler toentertijd toch?
Lekker zelf weten.
Niet per se meer of minder dan die van andere Imams. Elke Moslim is gelijk in de ogen van Allah. Imam of niet. Er bestaan ook echt ontzettend veel Imams. Sommige hebben nauwelijks volgelingen en sommige hebben er miljoenen.quote:Op maandag 18 september 2023 11:26 schreef Wantie het volgende:
[..]
Een Imam is niet zomaar iemand he?
Zijn woorden hebben meer gewicht dan die van mij, en hij stuurt daarmee wel aan hoe moslims zich moeten gedragen.
En als individu kun je van alles willen, maar vanuit de groep ervaar je wèl bepaalde druk.
Het feit dat hij beveiliging nodig heeft is erg jammer want mensen die hem wat willen aandoen om zijn woorden hebben in mijn inziens de boodschap niet begrepen. Veel Imams zullen het daar met mij over eens zijn. Andere Imams zullen mij vervloeken. Ik leg dat naast mij neer. Je kunt niet iedereen blij maken.quote:Op maandag 18 september 2023 12:26 schreef torentje het volgende:
[..]
Neen, de Imams moeten eens geleerd worden om normale mensen niet te kwetsen met hun uitspraken, waardoor Geert Wilders beveiliging nodig heeft.
En andere of ongelovigen dan?quote:Op maandag 18 september 2023 12:31 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
[..]
Niet per se meer of minder dan die van andere Imams. Elke Moslim is gelijk in de ogen van Allah. Imam of niet. Er bestaan ook echt ontzettend veel Imams. Sommige hebben nauwelijks volgelingen en sommige hebben er miljoenen.
Ik hoor de woorden van een ander, (en dit geval de Imam) en beslis of ik daar wat mee doe of niet doe. Dit advies zou ik iedereen willen mee geven als het gaat om luisteren naar de woorden van een ander. En dan is het aan hen of zij daar wat mee willen doen of niet.
Dat besef is toch niet zo ingewikkeld?
Je stelt dat iedere moslim individueel zijn keuzes maakt, en dat anderen daar niet over oordelen.quote:
In de ogen van Allah wellicht, maar niet altijd in de ogen van andere moslims.quote:Op maandag 18 september 2023 12:31 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
[..]
Niet per se meer of minder dan die van andere Imams. Elke Moslim is gelijk in de ogen van Allah. Imam of niet. Er bestaan ook echt ontzettend veel Imams. Sommige hebben nauwelijks volgelingen en sommige hebben er miljoenen.
Ik hoor de woorden van een ander, (en dit geval de Imam) en beslis of ik daar wat mee doe of niet doe. Dit advies zou ik iedereen willen mee geven als het gaat om luisteren naar de woorden van een ander. En dan is het aan hen of zij daar wat mee willen doen of niet.
Dat besef is toch niet zo ingewikkeld?
Ik mag en wil daar niet over oordelen vind ik zelf. Ik spreek niet voor Allah. Het staat iedereen vrij hun eigen pad te bewandelen en hierin hun keuzes te maken of het naast zich neer te leggen.quote:Op maandag 18 september 2023 13:00 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
En andere of ongelovigen dan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |