abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 16 september 2023 @ 20:36:25 #1
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_210655804
Moskeeën in Nederland zien een toename van het aantal jongeren dat zich bekeert tot de islam. Meerdere koepelorganisaties en stichtingen zeggen tegenover NOS Stories dat dit bij hen gebeurt.

"Per moskee bekeerden voor corona gemiddeld een à twee mensen zich per maand. Nu gebeurt dat wekelijks en in de grotere steden nog vaker", zegt Kenan Aslan van moskeekoepel Islamitische Gemeenschap Milli Görüş. Veertig moskeeën over het hele land zijn aangesloten bij die organisatie.

"Dat de interesse is toegenomen zien we ook bij onze bekeerlingentak Islam Color", aldus Aslan. "Daar krijgen we vaker vragen vanuit nieuwsgierigheid en aanmeldingen voor lezingen in het Nederlands."
Bekende bekeerlingen

Tegelijkertijd verschijnen online met enige regelmaat berichten over bekende Nederlanders die zich interesseren in de islam of moslim worden. Onlangs bekeerde FunX-dj Vonneke Bonneke zich. Realityster Jørney Hendrix, voetballer Davy van den Berg en muziekartiest Blacka gingen haar voor.

De moskeeën die NOS Stories heeft gesproken laten weten dat de godsdienst vooral aantrekkelijk lijkt voor jongeren. Lara (21) is een van hen. "In de islam heb ik rust, liefde, structuur en zelfreflectie gevonden", zegt ze.

Lara raakte via vrienden in aanraking met de islam. "Ik kwam daar over de vloer en dan hadden we het er weleens over. We bespraken waarvoor we eigenlijk leven, iets waar ik eerder nooit over nadacht."

Zo gaat het vaker, zegt antropoloog Vanessa Vroon-Najem. "Doordat er tegenwoordig meer moslims in Nederland wonen, is de kans groter dat jongeren daarmee in contact komen. Denk aan een geliefde of klasgenoot. Vooroordelen over de islam kunnen daardoor genuanceerd worden, omdat je vragen kunt stellen. Ben je daarnaast bezig met wat zingeving voor jou betekent, dan kan de islam een optie worden om te onderzoeken."

Bij Cheneydo Zunder, beter bekend als Blacka, liep het anders. Hij kwam een aantal keer in aanraking met justitie en belandde in de gevangenis vanwege wapenbezit.

"Die periode had veel impact op me, maar vooral in positieve zin", zegt hij nu. "Ik had veel tijd voor mezelf, wilde een nieuw hoofdstuk beginnen en het verleden achter me laten. Dat ging samen met gesprekken die ik voerde met gedetineerden over de islam. Het zorgde ervoor dat ik alleen maar meer wilde ontdekken."
Bescherming

Wat bij Lara de doorslag gaf was de koran. "Het boek is 1400 jaar geleden geopenbaard in een tijd waar er weinig middelen waren en het is nooit aangepast. Er staan naar mijn idee tal van wonderen in die vandaag de dag met de moderne wetenschap worden aangetoond."

Het geloof geeft haar daarnaast een gevoel van bescherming. "Wat wel en niet goed voor je is en met welke reden. Denk aan je gezondheid, het gebruik van alcohol bijvoorbeeld. Voor mij is het heel helder waarom die richtlijnen er zijn."

Bij Blacka was het ook een vers uit het voor moslims heilige boek dat impact op hem maakte. "Ik vind het ingewikkeld om in woorden uit te drukken. Het raakte me meteen, ik werd er emotioneel van en tegelijkertijd enorm rustig. Daardoor ben ik niet meteen bekeerd, maar het had zeker invloed op mijn uiteindelijke keuze."

Discussie over de islam in de politiek en maatschappij heeft Black en Lara dus niet afgehouden van hun keuze. Antropoloog Vroon-Najem denkt dat negatieve aandacht voor de islam ook nieuwsgierigheid kan opwekken. "Je bent je er in ieder geval van bewust dát de islam er is. Je kunt je daardoor gaan afvragen: klopt het beeld dat geschetst wordt wel?"
Warm welkom

"Islamitische gemeenschappen zijn veelal uitnodigend naar mensen die interesse tonen", zegt islamoloog Yvonne Moonen. "Dat maakt het nemen van een stap in die richting makkelijker voor niet-moslims."

Voor Lara is dat herkenbaar. "Ik werd heel warm verwelkomd door een moskee waar ik heenging. Dat gaf me zo'n goed gevoel dat ik daar vandaag de dag nog steeds kom", zegt ze.

Het gaat om Centrum de Middenweg, een moskee in Rotterdam waar meerdere bekeerlingen over de vloer komen. Medeoprichter Jacob van der Blom doet daarom een aanvulling. "Iedereen is welkom in een moskee. Maar mensen moeten zich ook op hun gemak voelen."

"Veel moskeeën zijn ingericht op basis van etnische achtergrond. Dat kan ertoe leiden dat daar vooral mensen naartoe gaan met dezelfde achtergrond. Daar is niet direct iets mis mee, maar zo'n gebedshuis bezoeken kan dan voor anderen weer drempelverhogend werken", zegt hij.

Voor Lara en Blacka was bekeren in ieder geval de beste keuze van hun leven, zeggen ze. "Wat ik bij de islam voel, wil ik voor altijd blijven voelen", aldus Blacka. En Lara zegt vastberaden: "Een betere keuze had ik niet kunnen maken en zal ik ook nooit meer kunnen maken."

https://nos.nl/artikel/24(...)lam-geinteresseerden
"Hoka Hey!"
  zaterdag 16 september 2023 @ 20:47:02 #2
396386 sturmpie
for night & nature
pi_210655932
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 20:36 schreef matspontius het volgende:
We bespraken waarvoor we eigenlijk leven, iets waar ik eerder nooit over nadacht."

je moeder werd zwanger en haar moeder was zwanger van jouw moeder en ze hebben maar 1 zaadcel nodig en dat is vrouwenmaffia
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_210656034
Ik ben zelf Moslim. :)

Ik denk dat veel Nederlanders opzich niet eens bijzonder religieus zijn maar misschien wel spiritueel wel gelovend in God/Allah maar niet extreem religieus in het dagelijks leven. Kan mij best voorstellen dat er velen zijn die toch meer aansluiting zoeken bij een wat meer algemeen conservatief gedachtegoed. Hierin heb je in Nederland weinig opties. In Nederland ging men vroeger vooral naar de kerk. Tegenwoordig zie je ineens bij diezelfde kerk een pride vlag hangen.

Met andere woorden men voelt dat de traditionele instellingen zijn gekaapt door een bepaalde ideologie en nu zoekt men het elders. Geloof kan iets heel moois wezen en het is maar hoe je er mee omgaat en wat voor plek je het geeft in je leven. Ook in de Islam heb je net als in het Christendom vele gradaties.
Heel veel sambal
pi_210656091
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 20:53 schreef Nyamuk het volgende:

Ik denk dat veel Nederlanders opzich niet eens bijzonder religieus zijn maar misschien wel spiritueel wel gelovend in God/Allah maar niet extreem religieus in het dagelijks leven. Kan mij best voorstellen dat er velen zijn die toch meer aansluiting zoeken bij een wat meer algemeen conservatief gedachtegoed. Hierin heb je in Nederland weinig opties. In Nederland ging men vroeger vooral naar de kerk. Tegenwoordig zie je ineens bij diezelfde kerk een pride vlag hangen.

Met andere woorden men voelt dat de traditionele instellingen zijn gekaapt door een bepaalde ideologie en nu zoekt men het elders. Geloof kan iets heel moois wezen en het is maar hoe je er mee omgaat en wat voor plek je het geeft in je leven. Ook in de Islam heb je net als in het Christendom vele gradaties.
Ja, en in het christendom heb je dus ook heel veel kerken zonder pride vlag.

Ik denk gewoon dat het een subcultuurtje is onder jongeren, zoals in feite iedere religie een subcultuur is. Alleen waar mensen die opgroeien op een gegeven stoppen met gabber zijn of gothic, blijft religie wat langer plakken.

Ik hecht verder nauwelijks waarde aan dit soort berichten, iets interessanter is of in relatieve of absolute zin het aantal kerk en/of moskee bezoekers stijgt of groeit.

Geen idee eigenlijk hoe het zit met moskees, kerkbezoek daalt sowieso. Godzijdank 🤪
pi_210656100
Dit is trouwens ook iets wat je niet alleen in Nederland terugziet. Ik denk dat deze trend door heel West Europa voet aan de grond aan het krijgen is.
Heel veel sambal
pi_210656116
Tsja, jammer.
"Pools are perfect for holding water"
pi_210656153
Past wel in het macho-cultuurtje.
pi_210656154
Als men daar kracht uithaalt en verder niemand tot last is, prima :)

Fijn voor hun.
pi_210656160
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 20:58 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Ja, en in het christendom heb je dus ook heel veel kerken zonder pride vlag.

Klopt. Denk alleen dat veel mensen de ervaring hebben dat het Christendom verdrongen wordt terwijl dit bij de Islam minder lijkt te gebeuren en het juist aan populariteit lijkt te winnen. Al moet ik bekennen dat ik hier geen cijfes van heb in Europa. Ook weet ik niet of het juist is om dit te meten aan de hand van Moskeebezoek alleen omdat sommige Moslims 5 keer per dag naar de Moskee gaan en de ander slechts één keer per week of één keer in de drie weken. Of alleen met de Ramadan.
Heel veel sambal
pi_210656161
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 21:03 schreef Malavita het volgende:

Fijn voor hun.
Ja, dat ben ik met je eens.
pi_210656184
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 20:53 schreef Nyamuk het volgende:

Wil dit zeggen dat homoseksuelen niet welkom zijn in de moskee, tenzij ze hun geaardheid verloochenen?
pi_210656201
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 21:03 schreef Malavita het volgende:

Fijn voor hun.
Absoluut. Hartstikke fijn dat individuen kracht kunnen putten uit geloof. Helaas wijst de gehele menselijke geschiedenis uit dat georganiseerde religie toch vrijwel altijd gezeik geeft.
"Pools are perfect for holding water"
pi_210656204
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 21:06 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Wil dit zeggen dat homoseksuelen niet welkom zijn in de moskee, tenzij ze hun geaardheid verloochenen?
Nee. En opbokken met je poging me te framen.
Heel veel sambal
pi_210656217
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 21:04 schreef Nyamuk het volgende:

[..]
Klopt. Denk alleen dat veel mensen de ervaring hebben dat het Christendom verdrongen wordt terwijl dit bij de Islam minder lijkt te gebeuren en het juist aan populariteit lijkt te winnen. Al moet ik bekennen dat ik hier geen cijfes van heb in Europa. Ook weet ik niet of het juist is om dit te meten aan de hand van Moskeebezoek alleen omdat sommige Moslims 5 keer per dag naar de Moskee gaan en de ander slechts één keer per week of één keer in de drie weken. Of alleen met de Ramadan.
Ik heb wel eens de indruk dat veel mensen in Nederland moslim zijn op dezelfde manier als mensen katholiek zijn, vanaf de geboorte ermee 'opgezadeld', men doet er niets aan. Maar ook ik zit maar een beetje te gissen.
pi_210656219
:')

Die crimineel Blacka heeft zich dik een jaar geleden al bekeerd, dan zal het wel die wekelijkse aantallen wel meevallen als dit het voorbeeld is. Daarnaast gewoon veelal dommig naief volk zoals die gestoorde agente die liep met haar hoofddoek, dat zijn geen echte moslims of zullen zich gedragen als moslims. Je ziet dit gedrag vaker in liberale kringen, kijk maar naar Amerika, 15 jaar geleden was het daar de hype onder rijk en bekend Amerika om donkere kindjes te adopteren, nu is het de hype om hun kinderen de transgender transitie in te duwen. Zo zie je ze in europa "bekeren" tot de islam.

De media kan beter schrijven over de mensen die gevlucht zijn van de islam of de islam verlaten hebben of willen verlaten en hun leven niet meer zeker zijn, zelfs niet in Nederland, dat zullen er heel wat meer zijn. Dat gedweep met die radicale ideologie steeds alsof het iets "prachtigs" is, kots die miljoenen slachtoffers van de islam maar in de bek.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
  zaterdag 16 september 2023 @ 21:10:40 #16
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_210656227
Jammer dat zo'n achterlijk geloof steeds meer aanhang krijgt in plaats van dat het afzwakt.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_210656232
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 21:07 schreef probeer het volgende:

[..]
Absoluut. Hartstikke fijn dat individuen kracht kunnen putten uit geloof. Helaas wijst de gehele menselijke geschiedenis uit dat georganiseerde religie toch vrijwel altijd gezeik geeft.
samen met geld en macht zijn dat altijd al de 3 ingredienten voor oorlog geweest idd. Das niks nieuws
pi_210656234
Tja, in tijden van veel verwarring zal er altijd een hang zijn naar een plek waarin alle antwoorden op alle vragen beantwoord kunnen worden. Als dit mensen leidt tot goed burgerschap en een tevreden mens dan hebben zij mijn zege.
pi_210656242
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 21:07 schreef Nyamuk het volgende:

[..]
Nee. En opbokken met je poging me te framen.
Pardon??? Ik stel een hele gewone vraag naar aanleiding van je eigen woorden: Tegenwoordig zie je ineens bij diezelfde kerk een pride vlag hangen. Met andere woorden men voelt dat de traditionele instellingen zijn gekaapt door een bepaalde ideologie

Dus als het niet te veel moeite is, zou je dan normaal kunnen antwoorden?
pi_210656243
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 21:11 schreef Pizzakoppo het volgende:
Tja, in tijden van veel verwarring zal er altijd een hang zijn naar een plek waarin alle antwoorden op alle vragen beantwoord kunnen worden. Als dit mensen leidt tot goed burgerschap en een tevreden mens dan hebben zij mijn zege.
Je hoeft ook niet meer bang te zijn voor de dood als je gelooft dat er een hemel is of een hiernamaals.

Dat is ook een voordeel. :)
  zaterdag 16 september 2023 @ 21:13:02 #21
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_210656252
Ja walgelijk. Niet zo zeer om de Islam, maar iedere dogmatische religie.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_210656254
quote:
Dat laatste is eigenlijk een blasfemische opmerking, hoewel een mod wel iets van een god weg heeft natuurlijk 😉
  zaterdag 16 september 2023 @ 21:14:22 #23
287741 matspontius
pi_210656268
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 20:58 schreef Nyamuk het volgende:
Dit is trouwens ook iets wat je niet alleen in Nederland terugziet. Ik denk dat deze trend door heel West Europa voet aan de grond aan het krijgen is.
Ja, daar zitten we echt op te wachten :N Waar zou dat nou door komen?
"Hoka Hey!"
  zaterdag 16 september 2023 @ 21:15:29 #24
287741 matspontius
pi_210656274
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 21:11 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Pardon??? Ik stel een hele gewone vraag naar aanleiding van je eigen woorden: Tegenwoordig zie je ineens bij diezelfde kerk een pride vlag hangen. Met andere woorden men voelt dat de traditionele instellingen zijn gekaapt door een bepaalde ideologie

Hij/zij is van de islam en reageert gewoon heel vredelievend joh ...... helemaal niet vijandig of zo
"Hoka Hey!"
  zaterdag 16 september 2023 @ 21:20:48 #25
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_210656332
Jammer dat jongeren naar spirituele onzin zoals Islam op zoek zijn.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_210656339
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 21:15 schreef matspontius het volgende:

[..]
Hij/zij is van de islam en reageert gewoon heel vredelievend joh ...... helemaal niet vijandig of zo
vrouwvriendelijk ^O^
pi_210656346
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 21:11 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Vooruit, nog één keertje om je het voordeel van de twijfel te geven ondanks dat je het niet gelezen hebt.
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 21:07 schreef Nyamuk het volgende:

[..]
Nee.
Heel veel sambal
  zaterdag 16 september 2023 @ 21:22:40 #28
287741 matspontius
pi_210656360
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 21:21 schreef Kloppend_Hart het volgende:

[..]
vrouwvriendelijk ^O^
Zijn ze bij de islam ook dus ik dacht kom niet zo moeilijk doen _O-
"Hoka Hey!"
pi_210656383
Begrijpelijk. Mensen hebben behoefte aan samenhorigheid.

De Nederlandse cultuur en het pseudo-christendom is extreem individualistisch. Nul steun voor elkaar, alleen maar ikke ikke ikke en dronken worden.
pi_210656384
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 21:10 schreef PzKpfw het volgende:
Jammer dat zo'n achterlijk geloof steeds meer aanhang krijgt in plaats van dat het afzwakt.
100 jaar geleden wat het hier hetzelfde hoor.
  zaterdag 16 september 2023 @ 21:28:03 #31
287741 matspontius
pi_210656417
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 21:24 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
100 jaar geleden wat het hier hetzelfde hoor.
Ja, dus dan moeten we het maar klakkeloos accepteren? Je ziet wat dat andere zo vredelievende geloof teweeg heeft gebracht dus laat dat niet nog eens gebeuren .........
"Hoka Hey!"
pi_210656458
quote:
Volgens CBS-cijfers noemt 5,6 procent van de bevolking zichzelf islamitisch, officiële aantallen over bekeerlingen worden niet geregistreerd. Daarom zijn voor dit verhaal meerdere moskeekoepels, betrokken stichtingen en imams benaderd.
Oftewel een wc-eend verhaal. Goed gewerkt weer, NOS.
pi_210656460
quote:
Dit vind ik dan weer bijzonder verontrustend en zorgwekkend. Want wat je in feite schrijft is dit: Mensen worden gerustgesteld door voor hun te gaan denken. Alle vragen waar verwarde, bange of onzekere mensen mee zitten kunnen nooit allemaal bevredigend beantwoord worden.
Goed burgerschap houdt in dit geval dus in dat men niet meer zelf nadenkt, maar voor zich laat denken.
pi_210656501
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 21:06 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Hou op
pi_210656505
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 21:21 schreef Nyamuk het volgende:

[..]
Vooruit, nog één keertje om je het voordeel van de twijfel te geven ondanks dat je het niet gelezen hebt.
[..]

Was dat nou zo moeilijk? En waar kwam dat agressieve toontje naar mij toe vandaan? Waarom moest ik opbokken?
pi_210656535
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 21:24 schreef Confetti het volgende:
Begrijpelijk. Mensen hebben behoefte aan samenhorigheid.

De Nederlandse cultuur en het pseudo-christendom is extreem individualistisch. Nul steun voor elkaar, alleen maar ikke ikke ikke en dronken worden.
Onzin, er zijn genoeg mensen die hun medemens helpen als het nodig is.
  zaterdag 16 september 2023 @ 21:40:30 #37
503118 Bezsen
We Call Them Poor
pi_210656561
Er is nog nooit een generatie zo depressief, eenzaam, fysiek en mentaal ongezond geweest als de generatie die opgegroeid is in het lege en betekenisloze liberalisme van het huidige Europa.

Daar het Christendom in het Westen ook is verworden tot een individualistisch happy peppy show is het niet verwonderlijk dat mensen opzoek gaan naar een religie waar men trots op kan zijn, richtlijnen voor het individu en maatschappij stelt.
pi_210656563
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 21:28 schreef matspontius het volgende:

[..]
Ja, dus dan moeten we het maar klakkeloos accepteren?
Wat moet je accepteren dan?
Heel veel sambal
  zaterdag 16 september 2023 @ 21:44:34 #39
287741 matspontius
pi_210656602
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 21:40 schreef Bezsen het volgende:
Er is nog nooit een generatie zo depressief, eenzaam, fysiek en mentaal ongezond geweest als de generatie die opgegroeid is in het lege en betekenisloze liberalisme van het huidige Europa.

Daar het Christendom in het Westen ook is verworden tot een individualistisch happy peppy show is het niet verwonderlijk dat mensen opzoek gaan naar een religie waar men trots op kan zijn, richtlijnen voor het individu en maatschappij stelt.
😂🤣😅
"Hoka Hey!"
  zaterdag 16 september 2023 @ 21:45:06 #40
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_210656607
quote:

Hoe kom je daar nou weer bij? :?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_210656621
quote:
16s.gif Op zaterdag 16 september 2023 21:45 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Hoe kom je daar nou weer bij? :?
Want, ''islam'' natuurlijk, duh. :Y

:') :') :')
pi_210656640
quote:

Klopt wel. In materieel opzicht hebben we niks meer te wensen. En toch is er nog veel ontevredenheid, we hebben geen idealen meer. Nu moeten we nog leren om zelf een zinvolle invulling te geven aan ons leven. Maar om dat te doen door je bij een religie aan te sluiten lijkt me niet echt de juiste manier.
  zaterdag 16 september 2023 @ 21:49:11 #43
503118 Bezsen
We Call Them Poor
pi_210656648
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 21:48 schreef Hiddendoe het volgende:
Maar om dat te doen door je bij een religie aan te sluiten lijkt me niet echt de juiste manier.
Wat zou jij voorstellen?
Een jaar of 50 na het ontkerkelijken van West-Europa lijkt er weinig voor in de plaats te komen.
  zaterdag 16 september 2023 @ 21:50:49 #44
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_210656664
quote:

Oprechte vraag; wat is er om trots op te zijn?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_210656675
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 21:49 schreef Bezsen het volgende:

[..]
Wat zou jij voorstellen?
Een jaar of 50 na het ontkerkelijken van West-Europa lijkt er weinig voor in de plaats te komen.
Waarom moet het perse een religie zijn, je kan toch ook in jezelf geloven.

Of in Ajax.

Of in Harry Styles.

Of wappie worden.

Of bij 1 of andere vage sekte gaan.
pi_210656680
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 21:50 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Oprechte vraag; wat is er om trots op te zijn?
geld waarschijnlijk
pi_210656684
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 21:31 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Dit vind ik dan weer bijzonder verontrustend en zorgwekkend. Want wat je in feite schrijft is dit: Mensen worden gerustgesteld door voor hun te gaan denken. Alle vragen waar verwarde, bange of onzekere mensen mee zitten kunnen nooit allemaal bevredigend beantwoord worden.
Goed burgerschap houdt in dit geval dus in dat men niet meer zelf nadenkt, maar voor zich laat denken.
In essentie is burgerschap niets meer dan het zijn van een goede burger. Goed is in deze zin gedefinieerd door de normen en waarden die wij in onze samenleving handhaven. Of dit nou komt door religie, zelfstandig nadenken of whatever is mij om het even. Vergeet niet dat veel mensen houvast nodig hebben en als dit leidt tot mensen die (gematigd) hun religie belijden, mensen helpen en en voor de rest hun leven leiden vind ik het prima. Ik denk dat je de massa overschat.
pi_210656692
quote:

Zo simpel is het en zie hier de aantrekkingskracht.
  zaterdag 16 september 2023 @ 21:53:30 #49
503118 Bezsen
We Call Them Poor
pi_210656702
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 21:51 schreef Jacy-Jacy het volgende:

[..]

Of in Ajax.

Of in Harry Styles.
Klopt. Het feit dat het Westen is verworden tot het grote geloven in niets maakt dat men in alles gaat geloven.
Dat kan rechtspopulisme zijn, linkspopulisme, Willem Engel, een religie.
pi_210656715
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 21:51 schreef Jacy-Jacy het volgende:

[..]

Of in Ajax.

Of in Harry Styles.

Of wappie worden.

Of bij 1 of andere vage sekte gaan.
Klopt, er zijn ook hele volksstammen die hun leven in het teken stellen van bijv. Ajax. Prima toch zolang ze anderen met rust laten?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')