Onzekerheid in het algemeen zorgt voor meer interesse in religie. voor veel jongeren is de toekomst niet rozengeur en maneschijn, maar meer donkere onweerswolken aan de horizon, Religies zijn goed in het wegnemen van angstquote:Op zaterdag 16 september 2023 20:58 schreef Nyamuk het volgende:
Dit is trouwens ook iets wat je niet alleen in Nederland terugziet. Ik denk dat deze trend door heel West Europa voet aan de grond aan het krijgen is.
het creationisme is het niet waard om woorden aan vuil te maken, dat idee is gewoon te infantiel.quote:Op zondag 17 september 2023 20:32 schreef Arabius het volgende:
[..]
Dawkins gelooft toch in de big bang, dat alles uit het niets/singulariteit is ontstaan? Hoe naïef klinkt dat, maar toch lijkt dat waar te zijn. Een Schepper die jou en al het leven hier op aarde met talloze adembenemende dieren, insecten, planten, etc. de een mooier dan de ander, geschapen heeft kan daarnaast niks anders scheppen? De Schepper is alleen beperkt tot wat jij gezien hebt?
ai, nieuw email adres en nieuw account maken dan maar.....quote:Op zondag 17 september 2023 19:49 schreef BMW1993 het volgende:
Ik klik continu deze content aan met 'niet geïnteresseerd' maar het blijft allemaal weer terugkomen, zo zie je maar weer dat je nooit die filmpjes moet aandrukken, want je komt er nooit meer van dat algoritme af.
Je begint weer over "(primaire) bronnen", de "Midrasj, Misjna, Talmoed" zoals in de vorige discussie waar je toen van wegliep toen er dieper in de bronnen gedoken werd en aan het licht werd gebracht dat je zaken uit context haalde. De hel wordt beschreven in de Bijbel, door nota bene Jezus zelf, hoe primaire wil je het hebben, daar heb je Augustinus niet voor nodig, alhoewel je hier zelf spreekt van een consensus na hem.quote:Op zondag 17 september 2023 20:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, degenen die het het beste weten zijn de primaire bronnen. En vooral: de samenstellers en schrijvers van die bronnen, de Joden en vroege Christenen.
Wiens werken jij overduidelijk nooit bestudeerd hebt.
'De' commentatoren door de eeuwen heen. Fijn: laten we bij het begin beginnen, bij de oerbronnen. Welke Joodse en Christelijke commentatoren heb je allemaal gelezen, en wat hebben zij al dan niet gezegd over de hel? Aan de Midrasj, Misjna, Talmud en kerkvaders als Origenes en Basilius ben je zo te zien niet toegekomen, want die beschrijven de zaken al ietsje anders, bijvoorbeeld. 'Alle'? Proest. Dat idee en de daaropvolgende consensus mogen we vooral 'danken' aan onze grote vriend en verpester van al het mooie van het leven, Augustinus.
Hoewel ook zelfs in de Nederlandse vertaling gewoon staat 'eeuwig vuur', niet dat mensen die erin belanden ook voor eeuwig branden. Dat zou ook onlogisch zijn, aangezien over datzelfde eeuwige vuur wordt gesproken wanneer men de toestand van de steden Sodom en Gomorra beschrijft. Die werden bestraft met 'eeuwig vuur'. Nu aan jou de hamvraag: staan die twee steden nog steeds in brand (cf. Epistel van Judas 1,7)? (We weten niet eens waar de overblijfselen van die twee zich bevinden, maar dat terzijde).
Het is hoe dan ook overduidelijk dat je heel erg behoefte hebt aan het dogma van de eeuwige hel. En dat verbaast me nul komma nul.
Ze zijn ook goed in het creëren van onnodige angst en bieden daar dan een 'oplossing' voor die dus ook niet nodig is. Het heeft iets weg van een oude Tel Sell reclame.quote:Op zondag 17 september 2023 21:31 schreef vaarsuvius het volgende:
Religies zijn goed in het wegnemen van angst
maakt verder niet uit welke variant het geloof is.
Dat is het niet. Ook dieren onderling kennen emoties zoals wij en leven vaak in gemeenschappen. Als er geen onderliggende liefde was zou alles ophouden te bestaan, alles zou zichzelf in een keer vernietigen. Je zegt dit vanuit je kamer dat van alle gemakken is voorzien en waar je veilig en beschermd voelt en gevoed, wie denk je wie ook dat geschapen heeft? Of ken je God (als hij zou bestaan) alleen het wrede toe?quote:Op zondag 17 september 2023 20:51 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
De natuur is één grote wrede bedoeling. Een ethisch wezen zou zoiets niet kunnen verzinnen 😱. De hel, als concept maar laat staan in het echt, is helemaal een schandalig hersenspinsel.
Ik spuug op dergelijke sadistische scheppers.
Ik kijk toevallig beroepsmatig naar wilde dieren, en ja in dieren gaat van alles om, maar onderliggende liefde speelt absoluut geen enkele rol bij de instandhouding van ecosystemen. Maar balans in het ecosystemen, dus het 'alles', ja dat speelt een grote rol. Als de balans zoek is, dan loopt het vaak gierend uit de hand. Maar daar is, zoals met alles, bewezen helemaal geen god voor nodig.quote:Op zondag 17 september 2023 21:58 schreef Arabius het volgende:
[..]
Dat is het niet. Ook dieren onderling kennen emoties zoals wij en leven vaak in gemeenschappen. Als er geen onderliggende liefde was zou alles ophouden te bestaan, alles zou zichzelf in een keer vernietigen.
Jij schrijft bovenstaande, hopelijk, toch ook vanuit een kamer die van alle gemakken is voorzien? Wat heeft dat ermee te maken?quote:Je zegt dit vanuit je kamer dat van alle gemakken is voorzien en waar je veilig en beschermd voelt en gevoed, wie denk je wie ook dat geschapen heeft? Of ken je God (als hij zou bestaan) alleen het wrede toe?
Dat creëren van angst is een secundair effect, dat alleen werkt bij lieden die al lid zijn van de club. die angst wordt door diverse dogmas gecreëerd en dan moet je de religie al kennen en er in zijn gaan geloven.quote:Op zondag 17 september 2023 21:54 schreef highender het volgende:
[..]
Ze zijn ook goed in het creëren van onnodige angst en bieden daar dan een 'oplossing' voor die dus ook niet nodig is. Het heeft iets weg van een oude Tel Sell reclame.
Nee, dat staat er allemaal niet.quote:Op zondag 17 september 2023 21:46 schreef Arabius het volgende:
[..]
Je begint weer over "(primaire) bronnen", de "Midrasj, Misjna, Talmoed" zoals in de vorige discussie waar je toen van wegliep toen er dieper in de bronnen gedoken werd en aan het licht werd gebracht dat je zaken uit context haalde. De hel wordt beschreven in de Bijbel, door nota bene Jezus zelf, hoe primaire wil je het hebben, daar heb je Augustinus niet voor nodig, alhoewel je hier zelf spreekt van een consensus na hem.
Ook hier begin je met het spelen met teksten: eeuwig vuur betekent nu ook niet dat mensen voor eeuwig branden. Maar even terzijde: Wat doet dat er toe? In de hel, zoals beschreven door de wereldreligies, zou je geen seconde willen vertoeven.
Wat betreft Judas 1:7, daar spreekt de schrijver duidelijk over de mensen van Sodom en Gomorra en niet de steden zelf. De schrijver zelf weet dat steden niet voor eeuwig kunnen branden en heeft het over de zielen van die mensen die eeuwig branden, die zondigden immers en niet de steden die uit stenen en hout bestaan.
Dat is zeker zo, ik kom graag in Indonesië. Vind het een aangenaam land, en zeer prettige mensen.quote:Op zondag 17 september 2023 00:40 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Mijn ervaring met Egypte was ook niet zo leuk. Vond de mensen erg onvriendelijk.
In Indonesië dragen sommige vrouwen ook een Niqab. Maar wel een minderheid en die zul je het meeste vinden in West Sumatra.
Denk ook dat een groot gedeelte cultuur is losstaand van de religie zelf. In Indonesië heb je erg veel hindoe-boeddhistische invloeden van de voor-islamitische tijd. Zie bijvoorbeeld de namen van veel mensen. Geeft een uniek karakter aan het land.
Beroofd ook nog. Ben blij dat mij dat bespaard is gebleven!quote:Op maandag 18 september 2023 01:47 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Dat is zeker zo, ik kom graag in Indonesië. Vind het een aangenaam land, en zeer prettige mensen.
Ook de afwezigheid van criminaliteit is een groot voordeel, athans, ik heb mij daar nog nooit onveilig gevoeld.
Egypte zijn de mensen behoorlijk brutaal, ik ben er slechts een keer geweest, en mijn eerste beroving ook daar meegemaakt in een taxi, voor mij een reden om nooit meer terug te komen.
Nee hoor. Daarbij kunnen leegte en totale kilte net zo goed gevoeld worden door deel uit te maken van 'een gemeenschap', zeker als elke vorm van zelfstandig denken daar in de kiem gesmoord wordt.quote:Op maandag 18 september 2023 04:09 schreef HiZ het volgende:
Ik begrijp het wel een beetje. Hier in het Westen zijn we heel hard tekeer gegaan tegen alles wat maar een beetje rook naar het metafysische. En voorzover we er nog ruimte voor hebben overgelaten is het gestript van elk soort ritueel. Als je wel eens bij de begrafenis van een a-religieuze omgeving bent geweest weet je ongeveer waar ik het over heb. Het is van een zodanige leegte dat de bijeenkomst meestal geen enkel nut meer lijkt te dienen bij de verwerking van verlies. Het lastige is echter dat mensen rituelen nodig hebben voor zingeving. Het is dus helemaal niet raar dat zoveel mensen zo senang zijn in een religie die wel wat beters te doen heeft dan de eigen waarden over boord te zetten. Zo'n plek waar je je warm kunt voelen en deel van een gemeenschap.
Ik vertaal het even: Dankzij J.K. Rowling en dankzij de Gebroederd Grimm weten wij iets over tovenaars, zwerkbal, heksen, fabeldieren, toverscholen, feeën, kabouters, elfjes, feeksen, witte wieven, pratende wolven enz.quote:Op zondag 17 september 2023 19:38 schreef Arabius het volgende:
[..]
Religie is niet dodelijk, dankzij religie weet jij iets over God. Je probeert hier je eigen religie te maken en te verkondigen. Rabbijn Friedman hangt het Chassidisch jodendom aan, een ultraorthodox richting binnen het jodendom.
Nee, want ik ben je niet aan het beledigen noch probeer ik jou te framen. Ik stel kritische vragen en jij doet dat af alsof ik jou met opzet wil beledigen.quote:Op zondag 17 september 2023 19:43 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Omdat je mij denkt te kunnen vertellen wat ik wel of niet mag. Eigenlijk lijkt het een beetje alsof je helemaal niet nadenkt hierover. Je verzint dingen. Een weddenschap opzich is niet Haram. De inleg is wat het Haram KAN maken. Maar omdat ik het niet over materiële of financiële inleg heb gehad is het niet Haram.
Wil je nou alsjeblieft eindelijk stoppen met je doorzichtige pogingen mij te framen en je gesluierde belediging voor je houden?
Zo'n plek waar je de haat voor andersdenkenden kan delen als een warm bad.quote:Op maandag 18 september 2023 04:09 schreef HiZ het volgende:
Zo'n plek waar je je warm kunt voelen en deel van een gemeenschap.
Jij stelt toch dat een Imam ook maar een mens is en dat ieder mens weleens rare dingen kan zeggen?quote:Op zondag 17 september 2023 21:08 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Een excuus voor wat?
Heb je in je hele leven nog nooit iets raars gezegd ondanks dat het wel/niet kwetsend kon zijn?
Plaats jij dan het objectieve onderzoek met concrete cijfers van bekeerlingen en afvalligen binnen de religies. Daarmee begint dit topic met wat subjectieve verslaggeving?quote:Op zondag 17 september 2023 19:21 schreef Arabius het volgende:
[..]
Wat een hoop onzin weer. Ik raad je aan om op YouTube wat fimpjes te gaan kijken van mensen die zich bekeren en hun eigen verhaal aan te horen, ipv die voor ze in te vullen met je onderbuikgevoelens. Begin daar eens met je onderzoek.
post maar wat videos en verhalen dan. specifiek waarvan jij vindt dat ze een accuraat beeld schetsen. het lijkt mij uitgerekend relevant voor dit topic.quote:Op zondag 17 september 2023 19:58 schreef Arabius het volgende:
[..]
Er zijn wel meer dan "1 of 2" op YT, nog meer in geschreven tekst/artikelen op internet. Maar als je je onderbuikgevoelens betrouwbaarder acht dan hun eigen verhalen en je tijd liever hier spendeert met reageren ...
Indonesië...quote:Op maandag 18 september 2023 03:32 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Beroofd ook nog. Ben blij dat mij dat bespaard is gebleven!
Geweldsdelicten komen in Indonesië gelukkig relatief weinig voor. Zelfs in Jakarta is het veiliger dan in een stad als Amsterdam of Rotterdam. Als je het verkeer buiten beschouwing laat tenminste.
Gevoelige types hoor die islamietenquote:Op maandag 18 september 2023 06:35 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Nee, want ik ben je niet aan het beledigen noch probeer ik jou te framen. Ik stel kritische vragen en jij doet dat af alsof ik jou met opzet wil beledigen.
Nogmaals, jij begon met de opmerking dat je een weddenschap wilt maken over het feit dat binnenkort conservatief Nederland toenadering zal gaan zoeken tot de islam. Puur uit politieke overwegingen.
Mijn vraag aan jou was: hoe kom je daar bij? Kan je dat toelichten.
Ik lees nergens een belediging in mijn vraag, dus hoe jij daar bij komt en dan ook eens mij vals beschuldigen van gesluierde beledegingen is helemaal van de zotte.
Waag nog eens een poging, lees wat ik schrijf en niet wat jij denkt dat ik schrijf.
Dit is geen antwoord op mijn vraag.quote:Op maandag 18 september 2023 07:53 schreef torentje het volgende:
[..]
Jij stelt toch dat een Imam ook maar een mens is en dat ieder mens weleens rare dingen kan zeggen?
Je probeert mij te vertellen wat ik wel of niet mag. Zelfs nadat ik je corrigeer. Stop daar lekker mee. Stop ook met je gesluierde beledigingen. Het is heel erg kinderachtig.quote:Op maandag 18 september 2023 06:35 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Nee, want ik ben je niet aan het beledigen noch probeer ik jou te framen. Ik stel kritische vragen en jij doet dat af alsof ik jou met opzet wil beledigen.
Nogmaals, jij begon met de opmerking dat je een weddenschap wilt maken over het feit dat binnenkort conservatief Nederland toenadering zal gaan zoeken tot de islam. Puur uit politieke overwegingen.
Mijn vraag aan jou was: hoe kom je daar bij? Kan je dat toelichten.
Ik lees nergens een belediging in mijn vraag, dus hoe jij daar bij komt en dan ook eens mij vals beschuldigen van gesluierde beledegingen is helemaal van de zotte.
Waag nog eens een poging, lees wat ik schrijf en niet wat jij denkt dat ik schrijf.
Omdat die vraag irrelevant is geef ik daar geen antwoord op.quote:Op maandag 18 september 2023 09:47 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Dit is geen antwoord op mijn vraag.
Nou, je stellingname is vreemd.quote:Op maandag 18 september 2023 09:47 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Dit is geen antwoord op mijn vraag.
Nee, jij zult niet bepalen wat ik wel of niet mag doen. Je bent hier om discussie te voeren.quote:Op maandag 18 september 2023 09:57 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Je probeert mij te vertellen wat ik wel of niet mag. Zelfs nadat ik je corrigeer. Stop daar lekker mee. Stop ook met je gesluierde beledigingen. Het is heel erg kinderachtig.
Dit zorgt er namelijk voor dat ik niet meer in ga op jouw vragen want je kunt er niet op een fatsoenlijke manier op reageren. Ik hoop dat je dit kunt accepteren.
BNW is verderopquote:Op maandag 18 september 2023 10:04 schreef Lospedrosa het volgende:
Iedereen weet stiekem wel dat dit een lange weg is naar uiteindelijk een binnenlands gewapende strijd tussen religies (en atheïsten) onderling.
Bijzonder. Maar prima hoor.quote:Op maandag 18 september 2023 09:59 schreef torentje het volgende:
[..]
Omdat die vraag irrelevant is geef ik daar geen antwoord op.
Precies en hij beweert dat de Imam ook maar eens mens is en dat ieder mens weleens rare dingen zegt. M.a.w. dat we de Imams hun fouten maar moeten vergeven.quote:Op maandag 18 september 2023 10:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nou, je stellingname is vreemd.
Je doet een Iman die een video maakt waarin hij moslims waarschuwt voor de dag des oordeels als ze met een ontbloot bovenlijf lopen af als iemand die wel eens iets raars zegt .
Het is juist deze denkwijze die gevaarlijk is, en waarvan we jaren verder zeggen, hadden we het toen maar ingezien.quote:
BNW is de ideale plek om dat uit te zoeken.quote:Op maandag 18 september 2023 10:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het is juist deze denkwijze die gevaarlijk is, en waarvan we jaren verder zeggen, hadden we het toen maar ingezien.
Nee ik ga geen discussie voeren met mensen die het niet kunnen laten om in de eerste reactie op mij, mij probeert te framen, vervolgens mij probeert te vertellen wat ik als Moslim wel/niet mag in mijn leven. Dat terwijl je het niet bij het juiste eind hebt en dit blijknaar ook niet toe kunt geven. Dat is namelijk geen discussie voeren. Ook heb je 0 geduld bij het wachten op mijn eventuele reactie en begin je letterlijk na een paar minuten mij al te taggen en te zeuren dat ik voor jouw gevoel niet snel genoeg reageer.quote:Op maandag 18 september 2023 10:06 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Nee, jij zult niet bepalen wat ik wel of niet mag doen. Je bent hier om discussie te voeren.
En jij bent degene die mij al meerdere keren beledigd hebt. Je eerste reactie naar mij toe was al van een onbeschoftheid die zijn weerga niet kent. Ik moest van jou opbokken.
Nogmaals, hoe kom jij erbij dat conservatief Nederland binnen niet al te lange tijd de islam zal omhelzen?
Dát is namelijk wat JIJ beweerde en ik wil dat je dat toelicht.
Voor het geval dat jij niet weet wat een discussie inhoudt: dat is als twee of meer mensen met elkaar met gedachten wisselen op een rationele manier waarbij steekhoudende argumenten worden aangevoerd.
Maar zodra iemand iets schrijft waar jij geen raad mee weet, schiet je in de slachtofferrol. Vind je dat zelf niet een beetje slap?
Als jij hier niet tegen kunt, moet je zelf opbokken en laten registreren bij een forum met gelijkgestemden.
Hier heb je overduidelijk niks te zoeken.
En alweer wegduiken ipv inhoudelijk te reageren op mijn berichten.quote:Op maandag 18 september 2023 10:52 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Nee ik ga geen discussie voeren met mensen die het niet kunnen laten om in de eerste reactie op mij, mij probeert te framen, vervolgens mij probeert te vertellen wat ik als Moslim wel/niet mag in mijn leven. Dat terwijl je het niet bij het juiste eind hebt en dit blijknaar ook niet toe kunt geven. Dat is namelijk geen discussie voeren. Ook heb je 0 geduld bij het wachten op mijn eventuele reactie en begin je letterlijk na een paar minuten mij al te taggen en te zeuren dat ik voor jouw gevoel niet snel genoeg reageer.
Je hebt het dus een beetje verpest voor jezelf. Trek er een les uit.
Moslims en hun lange tenenquote:Op maandag 18 september 2023 10:52 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Nee ik ga geen discussie voeren met mensen die het niet kunnen laten om in de eerste reactie op mij, mij probeert te framen, vervolgens mij probeert te vertellen wat ik als Moslim wel/niet mag in mijn leven. Dat terwijl je het niet bij het juiste eind hebt en dit blijknaar ook niet toe kunt geven. Dat is namelijk geen discussie voeren. Ook heb je 0 geduld bij het wachten op mijn eventuele reactie en begin je letterlijk na een paar minuten mij al te taggen en te zeuren dat ik voor jouw gevoel niet snel genoeg reageer.
Je hebt het dus een beetje verpest voor jezelf. Trek er een les uit.
De Imam moet lekker roepen wat hij wil. Daar is hij vrij in toch? Iedereen roept wel eens iets (geks). Jij doet vast ook wel eens. Elke Moslim of niet Moslim moet zelf weten wat hij doet met zijn woorden.quote:Op maandag 18 september 2023 10:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nou, je stellingname is vreemd.
Je doet een Iman die een video maakt waarin hij moslims waarschuwt voor de dag des oordeels als ze met een ontbloot bovenlijf lopen af als iemand die wel eens iets raars zegt .
Bedankt voor de bevestiging. Een fijne dag gewenst.quote:Op maandag 18 september 2023 10:53 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
En alweer wegduiken ipv inhoudelijk te reageren op mijn berichten.
Bekijk het maar lafaard.
Graag gedaan. Hopelijk leer je hier iets van.quote:Op maandag 18 september 2023 11:03 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Bedankt voor de bevestiging. Een fijne dag gewenst.
Welk punt wil je maken?quote:Op maandag 18 september 2023 08:16 schreef Wantie het volgende:
[..]
Indonesië...
In september 2016 kwam gouverneur Ahok als christen onder vuur te liggen door het citeren van de Koran (Al-Ma'idah, vers 51). Hij zei dat het vers gebruikt werd door politieke tegenstanders om islamitische kiezers te doen geloven dat ze niet voor niet-moslims mogen stemmen. Ahok werd vervolgens blasfemie verweten door zijn tegenstanders. Op 2 december 2016 protesteerden 200.000 conservatieve moslims bij het Nationaal Monument voor zijn arrestatie.[1]
In april 2017 verloor hij de verkiezingen voor een volgende termijn van Anies Baswedan.[2] De uitslag was een triomf voor radicale moslims.
Op 9 mei 2017 werd Ahok veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf vanwege godslastering
Ik kan me dit nog herinneren, er werd toen opgeroepen hem te doden, omdat hij citeerde uit de Koran, wat een niet-moslim niet mag doen....
Een Imam is niet zomaar iemand he?quote:Op maandag 18 september 2023 11:01 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
De Imam moet lekker roepen wat hij wil. Daar is hij vrij in toch? Iedereen roept wel eens iets (geks). Jij doet vast ook wel eens. Elke Moslim of niet Moslim moet zelf weten wat hij doet met zijn woorden.
Net als Hitler toentertijd toch?quote:Op maandag 18 september 2023 11:01 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
De Imam moet lekker roepen wat hij wil. Daar is hij vrij in toch? Iedereen roept wel eens iets (geks). Jij doet vast ook wel eens. Elke Moslim of niet Moslim moet zelf weten wat hij doet met zijn woorden.
Dat valt heel erg mee. Mensen hebben ruimte om hun eigen spiritualiteit vorm te geven. Alleen hebben ze niet meer de ruimte om die normen en waarden op te dringen aan anderen. En dat lijkt al een frustrerend iets te zijn voor religieuzen. Maar het is logisch dat je dat in een pluriforme samenleving gedwongen bent te doen.quote:Op maandag 18 september 2023 04:09 schreef HiZ het volgende:
Ik begrijp het wel een beetje. Hier in het Westen zijn we heel hard tekeer gegaan tegen alles wat maar een beetje rook naar het metafysische.
Ik heb religieuze begrafenissen en a-religieuze begrafenissen bijgewoond. In Nederland, In Thailand. etc..quote:En voorzover we er nog ruimte voor hebben overgelaten is het gestript van elk soort ritueel. Als je wel eens bij de
begrafenis van een a-religieuze omgeving bent geweest weet je ongeveer waar ik het over heb. Het is van een zodanige leegte dat de bijeenkomst meestal geen enkel nut meer lijkt te dienen bij de verwerking van verlies.
Ja ik merk in dit topic dat het hip is om te denken datquote:Het lastige is echter dat mensen rituelen nodig hebben voor zingeving. Het is dus helemaal niet raar dat zoveel mensen zo senang zijn in een religie die wel wat beters te doen heeft dan de eigen waarden over boord te zetten. Zo'n plek waar je je warm kunt voelen en deel van een gemeenschap.
Neen, de Imams moeten eens geleerd worden om normale mensen niet te kwetsen met hun uitspraken, waardoor Geert Wilders beveiliging nodig heeft.quote:Op maandag 18 september 2023 11:01 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
quote:Op maandag 18 september 2023 11:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Net als Hitler toentertijd toch?
Lekker zelf weten.
Niet per se meer of minder dan die van andere Imams. Elke Moslim is gelijk in de ogen van Allah. Imam of niet. Er bestaan ook echt ontzettend veel Imams. Sommige hebben nauwelijks volgelingen en sommige hebben er miljoenen.quote:Op maandag 18 september 2023 11:26 schreef Wantie het volgende:
[..]
Een Imam is niet zomaar iemand he?
Zijn woorden hebben meer gewicht dan die van mij, en hij stuurt daarmee wel aan hoe moslims zich moeten gedragen.
En als individu kun je van alles willen, maar vanuit de groep ervaar je wèl bepaalde druk.
Het feit dat hij beveiliging nodig heeft is erg jammer want mensen die hem wat willen aandoen om zijn woorden hebben in mijn inziens de boodschap niet begrepen. Veel Imams zullen het daar met mij over eens zijn. Andere Imams zullen mij vervloeken. Ik leg dat naast mij neer. Je kunt niet iedereen blij maken.quote:Op maandag 18 september 2023 12:26 schreef torentje het volgende:
[..]
Neen, de Imams moeten eens geleerd worden om normale mensen niet te kwetsen met hun uitspraken, waardoor Geert Wilders beveiliging nodig heeft.
En andere of ongelovigen dan?quote:Op maandag 18 september 2023 12:31 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
[..]
Niet per se meer of minder dan die van andere Imams. Elke Moslim is gelijk in de ogen van Allah. Imam of niet. Er bestaan ook echt ontzettend veel Imams. Sommige hebben nauwelijks volgelingen en sommige hebben er miljoenen.
Ik hoor de woorden van een ander, (en dit geval de Imam) en beslis of ik daar wat mee doe of niet doe. Dit advies zou ik iedereen willen mee geven als het gaat om luisteren naar de woorden van een ander. En dan is het aan hen of zij daar wat mee willen doen of niet.
Dat besef is toch niet zo ingewikkeld?
Je stelt dat iedere moslim individueel zijn keuzes maakt, en dat anderen daar niet over oordelen.quote:
In de ogen van Allah wellicht, maar niet altijd in de ogen van andere moslims.quote:Op maandag 18 september 2023 12:31 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
[..]
Niet per se meer of minder dan die van andere Imams. Elke Moslim is gelijk in de ogen van Allah. Imam of niet. Er bestaan ook echt ontzettend veel Imams. Sommige hebben nauwelijks volgelingen en sommige hebben er miljoenen.
Ik hoor de woorden van een ander, (en dit geval de Imam) en beslis of ik daar wat mee doe of niet doe. Dit advies zou ik iedereen willen mee geven als het gaat om luisteren naar de woorden van een ander. En dan is het aan hen of zij daar wat mee willen doen of niet.
Dat besef is toch niet zo ingewikkeld?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |