abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 17 september 2023 @ 20:15:56 #226
504794 Arabius
Niet actief
pi_210666990
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 19:45 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat komt omdat de meeste kerken, gelukkig, de Middeleeuwen de rug hebben toegekeerd.
Daarom staan kerken ook leeg en keren mensen zich tot oosterse geloven. Congratulations you played yourself.
Niet meer actief op het forum.
pi_210667017
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 20:08 schreef Nyamuk het volgende:

[..]
[..]
Voor veel mensen hoeft dat wat "groter is dan henzelf" geen religie te zijn. Het kan zelfs hun werk wezen en dat zie je bij veel mensen ook terug. Religie ligt voor velen alleen wat meer voor de hand omdat veel zaken ook toepasbaar zijn in het leven buiten de kerk of moskee om. Dat is wat ik er mee wil zeggen.
Dat je werk groter dan jezelf is?

Als je bedoelt dat mensen een doel in het leven nodig hebben, dan begrijp ik wat je bedoelt.
Maar iets dat groter dan hunzelf is?
Ik leid een gelukkig leven, maar ik heb daarvoor niet iets nodig dat groter dan mij is, en zeker geen religie die mij dicteert hoe ik moet leven, met een afrekening op de dag des oordeel.

Ik zag daar vorige maand een video over. Een jonge Imam die vertelde over mannen die met het warme weer met een ontbloot bovenlijf op het strand lopen.
Die zullen daarvoor ter verantwoording geroepen worden op de dag des oordeel.
En hun vader, moeder, broers, zussen, etc; ze zullen allemaal tegen hem getuigen...

Fijn zo'n angstbeeld inprenten vanwege een ontbloot bovenlijf...
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_210667033
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 20:15 schreef Arabius het volgende:

[..]
Daarom staan kerken ook leeg en keren mensen zich tot oosterse geloven. Congratulations you played yourself.
Nah, ik ken meer seculiere moslims dan religieuze.

En er komen ook kerken bij.
  zondag 17 september 2023 @ 20:23:38 #229
504794 Arabius
Niet actief
pi_210667053
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 19:52 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ik zeg het één keer, "lieverd",

Als je geen besef hebt van waar Gehenna vandaan komt, wat het oorspronkelijk betekent, wat de Griekse en Aramese taal beschrijft, raad ik je aan niet uit de losse pols wat bijbelteksten te schudden.

Echt. Niet doen.
Moet je tegen alle Engelse, Nederlandse, etc. Bijbelvertalers zeggen en hoe commentatoren het eeuwen begrepen. Jij zal het vast wel beter weten te vertalen verdraaien.
  zondag 17 september 2023 @ 20:24:16 #230
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210667060
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 20:12 schreef Arabius het volgende:

[..]
Het is een middel van God. Zonder religie zat je ws bomen te aanbidden met zo nu en dan een mensenoffer om de goden te pleasen voor een vruchtbaar land.

Staat gewoon op wikipedia, zijn eigen pagina, en hij ziet er ook religieus orthodox uit.

Dat verkondig je niet omdat je daar als nietig mens geen kennis over hebt, je ziet niet eens wat er op dit moment in je eigen lichaam in een cel gebeurt of wat er morgen gaat komen, laat staan dat je iets weet over het wel/niet bestaan van de hel. Of er een hel is laat ik over aan mystici, asceten, profeten en alle religies (van A tot Z) en mythologieën wijzen erop.
Er bestaan religies waarin bomen worden aanbeden, inderdaad. Mag ik hieruit opmaken dat die religies dan weer niet heilzaam zijn? Mensenoffers binnen religies zijn de laatste eeuwen een zeldzaamheid. Maar ik begrijp dat je vanuit je bias meteen op die kar springt.

Hoe Friedman er verder uitziet is irrelavant. Bekijk zijn videos. Kom dan nog eens terug met 'hij is 'religieus''.

Dat allerlei religies verder wijzen op een 'hel' is wel heel kort door de bocht. Het idee van de hel als een martelplek waar mensen voor eeuwig verbrand worden is echter terug te brengen tot welgeteld twee: christendom en islam.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 17 september 2023 @ 20:25:07 #231
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210667067
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 20:15 schreef Arabius het volgende:

[..]
De meeste mensen keren helemaal niet naar 'geloof', Nederland seculariseert gewoon door.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 17 september 2023 @ 20:28:36 #232
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210667118
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 20:23 schreef Arabius het volgende:

[..]
Moet je tegen alle Engelse, Nederlandse, etc. Bijbelvertalers zeggen en hoe commentatoren het eeuwen begrepen. Jij zal het vast wel beter weten te vertalen verdraaien.
Nee, degenen die het het beste weten zijn de primaire bronnen. En vooral: de samenstellers en schrijvers van die bronnen, de Joden en vroege Christenen.

Wiens werken jij overduidelijk nooit bestudeerd hebt.

'De' commentatoren door de eeuwen heen. Fijn: laten we bij het begin beginnen, bij de oerbronnen. Welke Joodse en Christelijke commentatoren heb je allemaal gelezen, en wat hebben zij al dan niet gezegd over de hel? Aan de Midrasj, Misjna, Talmud en kerkvaders als Origenes en Basilius ben je zo te zien niet toegekomen, want die beschrijven de zaken al ietsje anders, bijvoorbeeld. 'Alle'? Proest. Dat idee en de daaropvolgende consensus mogen we vooral 'danken' aan onze grote vriend en verpester van al het mooie van het leven, Augustinus.

Hoewel ook zelfs in de Nederlandse vertaling gewoon staat 'eeuwig vuur', niet dat mensen die erin belanden ook voor eeuwig branden. Dat zou ook onlogisch zijn, aangezien over datzelfde eeuwige vuur wordt gesproken wanneer men de toestand van de steden Sodom en Gomorra beschrijft. Die werden bestraft met 'eeuwig vuur'. Nu aan jou de hamvraag: staan die twee steden nog steeds in brand (cf. Epistel van Judas 1,7)? (We weten niet eens waar de overblijfselen van die twee zich bevinden, maar dat terzijde).

Het is hoe dan ook overduidelijk dat je heel erg behoefte hebt aan het dogma van de eeuwige hel. En dat verbaast me nul komma nul.

[ Bericht 5% gewijzigd door EttovanBelgie op 17-09-2023 20:41:21 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 17 september 2023 @ 20:32:01 #233
504794 Arabius
Niet actief
pi_210667156
quote:
11s.gif Op zondag 17 september 2023 20:05 schreef highender het volgende:

[..]
Geloven in een cosmonautische volbloed arabier, dan moet je wel heel naïef zijn.

Dawkins gelooft toch in de big bang, dat alles uit het niets/singulariteit is ontstaan? Hoe naïef klinkt dat, maar toch lijkt dat waar te zijn. Een Schepper die jou en al het leven hier op aarde met talloze adembenemende dieren, insecten, planten, etc. de een mooier dan de ander, geschapen heeft kan daarnaast niks anders scheppen? De Schepper is alleen beperkt tot wat jij gezien hebt?
  zondag 17 september 2023 @ 20:33:59 #234
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210667173
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 20:32 schreef Arabius het volgende:

[..]
Dawkins gelooft toch in de big bang, dat alles uit het niets/singulariteit is ontstaan? Hoe naïef klinkt dat, maar toch lijkt dat waar te zijn. Een Schepper die jou en al het leven hier op aarde met talloze adembenemende dieren, insecten, planten, etc. de een mooier dan de ander, geschapen heeft kan daarnaast niks anders scheppen? De Schepper is alleen beperkt tot wat jij gezien hebt?
Die Schepper kan ook niet daadwerkelijk albarmhartig zijn en geen hel nodig hoeven hebben om schepsels die Hij zelf gemaakt heeft voor eeuwig in te roosteren?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_210667262
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 19:59 schreef Nyamuk het volgende:

[..]
Individuele mensen hebben ten alle tijden iets nodig wat groter is dan zijzelf om betekenis te geven aan het leven. Toch niet heel vreemd dat men dan bij (een) religie uitkomt?
Ik ben totaal niet bezig met betekenis geven aan het leven, ik ben er en probeer er het beste van te maken zolang het duurt. En daar heb ik niks of niemand bij nodig, en al helemaal geen ontastbare entiteit.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_210667388
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2023 20:19 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat je werk groter dan jezelf is?

Als je bedoelt dat mensen een doel in het leven nodig hebben, dan begrijp ik wat je bedoelt.
Maar iets dat groter dan hunzelf is?
Ik leid een gelukkig leven, maar ik heb daarvoor niet iets nodig dat groter dan mij is, en zeker geen religie die mij dicteert hoe ik moet leven, met een afrekening op de dag des oordeel.

Ik zag daar vorige maand een video over. Een jonge Imam die vertelde over mannen die met het warme weer met een ontbloot bovenlijf op het strand lopen.
Die zullen daarvoor ter verantwoording geroepen worden op de dag des oordeel.
En hun vader, moeder, broers, zussen, etc; ze zullen allemaal tegen hem getuigen...

Fijn zo'n angstbeeld inprenten vanwege een ontbloot bovenlijf...
Imams zijn mensen en mensen kunnen rare dingen zeggenn. Hij weet dat hij niet mag oordelen over anderen ook al is hij Imam. Het enige oordeel wat telt is dat van God/Allah.

quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 20:39 schreef Hathor het volgende:

[..]
Ik ben totaal niet bezig met betekenis geven aan het leven, ik ben er en probeer er het beste van te maken zolang het duurt. En daar heb ik niks of niemand bij nodig, en al helemaal geen ontastbare entiteit.
Het beste maken van het leven is voor jou geen betekenis geven aan datzelfde leven? :P
Heel veel sambal
pi_210667399
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 20:46 schreef Nyamuk het volgende:

[..]
Het beste maken van het leven is voor jou geen betekenis geven aan datzelfde leven? :P
Zo zou je het misschien kunnen noemen, maar het is niet iets waar ik mee bezig ben.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_210667446
quote:

[..]
De natuur is één grote wrede bedoeling. Een ethisch wezen zou zoiets niet kunnen verzinnen 😱. De hel, als concept maar laat staan in het echt, is helemaal een schandalig hersenspinsel.

Ik spuug op dergelijke sadistische scheppers.
pi_210667459
quote:

[..]
Dawkins gelooft toch in de big bang, dat alles uit het niets/singulariteit is ontstaan?
Nee, hoe kom je daarbij?

quote:
Hoe naïef klinkt dat, maar toch lijkt dat waar te zijn. Een Schepper die jou en al het leven hier op aarde met talloze adembenemende dieren, insecten, planten, etc. de een mooier dan de ander, geschapen heeft kan daarnaast niks anders scheppen? De Schepper is alleen beperkt tot wat jij gezien hebt?
Dus de oerknal is Allah?
pi_210667480
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2023 20:46 schreef Nyamuk het volgende:

[..]
Imams zijn mensen en mensen kunnen rare dingen zeggenn. Hij weet dat hij niet mag oordelen over anderen ook al is hij Imam. Het enige oordeel wat telt is dat van God/Allah.
[..]
Tja, kijk naar islamitische landen. Daar wordt streng geoordeeld op het handelen van anderen.

quote:
Het is niet groter dan jezelf.
  zondag 17 september 2023 @ 20:55:29 #241
504794 Arabius
Niet actief
pi_210667494
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 20:24 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Er bestaan religies waarin bomen worden aanbeden, inderdaad. Mag ik hieruit opmaken dat die religies dan weer niet heilzaam zijn? Mensenoffers binnen religies zijn de laatste eeuwen een zeldzaamheid. Maar ik begrijp dat je vanuit je bias meteen op die kar springt.

Hoe Friedman er verder uitziet is irrelavant. Bekijk zijn videos. Kom dan nog eens terug met 'hij is 'religieus''.

Dat allerlei religies verder wijzen op een 'hel' is wel heel kort door de bocht. Het idee van de hel als een martelplek waar mensen voor eeuwig verbrand worden is echter terug te brengen tot welgeteld twee: christendom en islam.
Ik heb genoeg gelezen over Friedman, hij hangt het Chassidische jodendom aan (is een ultraorthodoxe jood) waar ze zich strikt aan religieuze wetten houden en hij kleedt en ziet er ook zo uit, dat is allemaal relevant. Dat zegt wat betreft dit onderwerp meer dan genoeg.

De hel bestaat in de Abrahamitische geloven als in de Hindoeïstische, Boeddhistische etc., waar volgens de laatst genoemde mensen miljoenen tot miljarden jaren in de hel kunnen verblijven waar ze gruwelijk gemarteld worden.
  zondag 17 september 2023 @ 20:56:56 #242
504794 Arabius
Niet actief
pi_210667518
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 20:25 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
De meeste mensen keren helemaal niet naar 'geloof', Nederland seculariseert gewoon door.
Stropop, ik heb het niet over "meeste" mensen.
pi_210667629
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2023 20:46 schreef Nyamuk het volgende:
Ik heb in mijn hele leven nog nooit iets raars gezegd omdat ik wist dat het kwetsend kon zijn. Zeggen dat ieder mens weleens een fout maakt is dus een vergezocht excuus.
  zondag 17 september 2023 @ 21:05:13 #244
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210667650
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 20:55 schreef Arabius het volgende:

[..]
Ik heb genoeg gelezen over Friedman, hij hangt het Chassidische jodendom aan (is een ultraorthodoxe jood) waar ze zich strikt aan religieuze wetten houden en hij kleedt en ziet er ook zo uit, dat is allemaal relevant. Dat zegt wat betreft dit onderwerp meer dan genoeg.

De hel bestaat in de Abrahamitische geloven als in de Hindoeïstische, Boeddhistische etc., waar volgens de laatst genoemde mensen miljoenen tot miljarden jaren in de hel kunnen verblijven waar ze gruwelijk gemarteld worden.
En hoeveel videos heb je ondertussen van Friedman gekeken? Dat je zeg maar hoort wat hij zegt?

Binnen het Judaïsme is 'de hel' grotendeels irrelevant, en lijkt op de verste verte niet op de christelijke en islamitische variant. Daarom zie je Joden ook niet missioneren: er is niks om voor te waarschuwen in het 'hiernamaals', aangezien het er vooral toedoet wat je hier doet. Binnen het christendom heb je voorts weer legio kerken die de hel niet leren. Aangezien hindoes en boeddhisten in reïncarnatie geloven is het idee van eeuwigheid sowieso uitermate flexibel wat betreft 'eindplaatsen'.

En dan zijn er nog duizenden religies en filosofieën waar het concept van de hel zoals jij dat verstaat totaal niet voorkomt. Vooral binnen Zuid- en Noord-Amerikaanse, Afrikaanse, Aziatische en Australische native religions, hoewel het binnen het paganisme in Europa ook niet voorkwam.

Dus waar je denkt vandaan te halen dat die roosterplaats die je oh zo nodig hebt een universeel gegeven is, is volstrekte bullshit. Nog leuker, het is vooral te danken aan een katholieke bisschop uit Hippo uit de 5e eeuw, die eerst een leven vol 'ondeugden' leefde, dat we die volstrekt blasfemische idee van de hel als eeuwige martelplek zo breed kennen.

[ Bericht 16% gewijzigd door EttovanBelgie op 17-09-2023 21:12:02 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_210667719
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 21:03 schreef torentje het volgende:

[..]
Ik heb in mijn hele leven nog nooit iets raars gezegd omdat ik wist dat het kwetsend kon zijn. Zeggen dat ieder mens weleens een fout maakt is dus een vergezocht excuus.
Een excuus voor wat?

Heb je in je hele leven nog nooit iets raars gezegd ondanks dat het wel/niet kwetsend kon zijn?
Heel veel sambal
pi_210667759
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2023 20:54 schreef Wantie het volgende:

[..]
[..]
Het is niet groter dan jezelf.
Dat is voor iedereen verschillend.
Heel veel sambal
pi_210667762
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 21:03 schreef torentje het volgende:

[..]
Klopt.
Daarnaast oordeelt die Imam niet, hij dreigt met het oordeel van Allah.
pi_210667768
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 21:11 schreef Nyamuk het volgende:

[..]
Dat is voor iedereen verschillend.
Dus niet ten allen tijde
  zondag 17 september 2023 @ 21:13:25 #249
224960 highender
Travellin' Light
pi_210667793
quote:
Nee, dat klinkt niet naïef, dat is namelijk wat indirect wordt waargenomen. En het is niet 'alles' uit het niets/singulariteit, maar het 'waarneembare universum', geen onbelangrijk verschil. Daarbij, mooie fauna en flora kunnen prima verklaard worden middels evolutietheorie, een paard met ruiter die naar de maan vliegt niet. Extraordinary claims require extraordinary evidence, die ontbreken hier volkomen, vandaar dat het naïef is.
pi_210667817
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2023 21:11 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dus niet ten allen tijde
Vooruit dan. Ik neem dat terug sn vervang dat met "over het algemeen" :)
Heel veel sambal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')