Wat is dit voor dom gezwam johquote:Op zaterdag 16 september 2023 23:14 schreef Kloppend_Hart het volgende:
[..]
Dan kon je net zo goed christen worden. Ik neem aan dat je de islam gekozen niet omdat je mensen liefhebt maar eerder omdat je een afkeer hebt van deze maatschappij.
Ah oké.quote:Op zaterdag 16 september 2023 23:31 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
[..]
Ben niet op de traditionele manier in Nederland beland.
Surabaya is een leuke stad. Mijn familie komt van Centraal Java al heb ik via mijn vader's kant wat Chinees bloed uit West Kalimantan (Borneo). Ik ben in Nederland geboren en ben gedeeltelijk in Nederland opgegroeid in verband met het werk van mijn vader. Overigens niets speciaals ofzo.
Maar ik ben dus Moslim sinds ik mij kan herinneren. Nooit spijt van gehad.
[..]
Ik weet niet beter.
Dus? Problemen mee? Ik bepaal zelf wel waarop en hoe ik reageer. Vrijheid van mening uiting, weet je wel .......quote:Op zaterdag 16 september 2023 22:23 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Nou leg eens uit dan.
Want je start een topic, dumpt een lap tekst, hebt blijkbaar geen duidelijke mening behalve dat je het volgens mij allemaal niet leuk vind, maar gaat ook helemaal nergens op in behalve een beetje lacherig doen om reacties van anderen. Is verder prima hoor maar het is wel een tikkeltje vreemd.
Heel heldere reden ja, weer 1 die denkt de wijsheid in pacht te hebbenquote:Op zaterdag 16 september 2023 23:01 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Het besef dat het leven hier op aarde tijdelijk is, is voor mij een grote reden om het pad te bewandelen wat ik bewandel. Maar iedereen heeft een eigen reden.
Kijk indo rockers - dat is pas een toffe "religie" - daarvan heb ik er ook 1 in mijn familie (aangetrouwd dat wel)quote:Op zaterdag 16 september 2023 23:14 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Hoe kom jij aan de islam dan?
Mijn moeders kant komt allemaal uit Soerabaja, Indonesië en dat zijn de Indo rockers generatie. Allemaal katholiek
Ik dacht dat Nederlandse indo's nooit de islam aanhingen..
De mainstream moslims hebben altijd met argwaan gekeken naar het wahabistische/salafisische Islam waar je naar refereert. Het is altijd marginaal geweest ivm mainstream Islam.quote:Op zaterdag 16 september 2023 23:44 schreef BMW1993 het volgende:
Voornamelijk de islam uit Saudi-Arabië waar iedereen in een zwarte niqab loopt en waar je weinig vrolijkheid ziet.. die islam ben ik wel een beetje bang voor..
Geeft niet. Ik weet ook nog hoe het was om 14 te wezen.quote:Op zaterdag 16 september 2023 23:47 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dus? Problemen mee? Ik bepaal zelf wel waarop en hoe ik reageer. Vrijheid van mening uiting, weet je wel .......
Dumpt een lap tekst? Dat is gewoon de tekst uit het nieuwsbericht.
Leer eens goed Nederlands man/vrouw want je maakt jezelf compleet belachelijk zoquote:Op zondag 17 september 2023 00:01 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Geeft niet. Ik weet ook nog hoe het was om 14 te wezen.
quote:Op zondag 17 september 2023 00:16 schreef matspontius het volgende:
[..]
Leer eens goed Nederlands man/vrouw want je maakt jezelf compleet belachelijk zo
Mats plsquote:Op zaterdag 16 september 2023 23:47 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dus? Problemen mee? Ik bepaal zelf wel waarop en hoe ik reageer. Vrijheid van mening uiting, weet je wel .......
Dumpt een lap tekst? Dat is gewoon de tekst uit het nieuwsbericht.
Mijn ervaring met Egypte was ook niet zo leuk. Vond de mensen erg onvriendelijk.quote:Op zaterdag 16 september 2023 23:44 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Ah oké.ik ben heel eerlijk. De manier hoe men de islam aanhangt in Indonesië is zo erg nog niet. Ik ben best vaak ook in Jakarta geweest.
Iedereen draagt vrolijke kleuren. Ook de vrouwen. De mannen lopen niet zoals in Pakistan allemaal in jurken, en lange baarden.
De vrouwen kijken ook niet boos als je een filmpje maakt op straat van de gebouwen.
Terwijl ik tijdens mijn rondreis in Egypte boze gezichten kreeg van moslima dames... want die mogen schijnbaar nooit op beeld komen ofzo..
Ook lachen ze vaak. En zijn in het algemeen lekker vrolijk.
Het is dus niet de versie uit Saudi Arabie waar nauwelijks lol gemaakt mag worden.
Voornamelijk de islam uit Saudi-Arabië waar iedereen in een zwarte niqab loopt en waar je weinig vrolijkheid ziet.. die islam ben ik wel een beetje bang voor..
Iedereen is welkom in een moskee, ook homoseksuelen. Er komen alleen zondige mensen in een gebedshuis, moskee, kerk of tempel, waar ze God gedenken en om vergeving vragen en God ze reinigt. Een gebedshuis is een plek waar God centraal staat en niet wat iemand in zijn/haar slaapkamer doet.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:06 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Wil dit zeggen dat homoseksuelen niet welkom zijn in de moskee, tenzij ze hun geaardheid verloochenen?
Ja, dat is jouw mening en visie en dat is te prijzen. Dat geldt echter niet voor alle moslims! Vrouwen, homosexuelen, kinderen, dieren, etc. dienen dezelfde rechten te hebben als ieder ander en ik vraag me oprecht af hoeveel moslims dezelfde mening hebben? De hoger opgeleide moslims waar ik wel eens contact mee heb (alleen werkgerelateerd) komen vaak tot een andere redenatie, na enig doorvragen! En dat is een visie die niet strookt met mijn normen en waardenquote:Op zondag 17 september 2023 01:19 schreef Arabius het volgende:
[..]
Iedereen is welkom in een moskee, ook homoseksuelen. Er komen alleen zondige mensen in een gebedshuis, moskee, kerk of tempel, waar ze God gedenken en om vergeving vragen en God ze reinigt. Een gebedshuis is een plek waar God centraal staat en niet wat iemand in zijn/haar slaapkamer doet.
Dat komt waarschijnlijk omdat je hele extreme moslims hebt en gematigde.quote:Op zondag 17 september 2023 07:59 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ja, dat is jouw mening en visie en dat is te prijzen. Dat geldt echter niet voor alle moslims! Vrouwen, homosexuelen, kinderen, dieren, etc. dienen dezelfde rechten te hebben als ieder ander en ik vraag me oprecht af hoeveel moslims dezelfde mening hebben? De hoger opgeleide moslims waar ik wel eens contact mee heb (alleen werkgerelateerd) komen vaak tot een andere redenatie, na enig doorvragen! En dat is een visie die niet strookt met mijn normen en waarden
Islam is aantrekkelijk als je het aardse leven wil ontvluchten. Het zijn nooit hele stabiele lui die bekeren. Als ze echter baat hebben bij de kaders en de structuur die de religie ze geeft, prima.quote:Op zondag 17 september 2023 08:17 schreef SpecialK het volgende:
Treurig om te horen dat jongeren of jong volwassenen zich soms vrijwillig aan komen melden voor een religie. Een epistemische (en in dit geval ook culturele) stap achteruit.
Ik ben benieuwd naar de redenen die deze mensen zouden geven voor zo'n beweging.
Ook ben ik benieuwd naar officiele cijfers hierin. ik ben vrij sceptisch over vage zelf-gerapporteerde (het was maandelijks nu is het wekelijks) meldingen van individuele moskeeën.
Je dochter verplicht een hoofddoek laten dragen als ze zes is is verknipt. Dat zou een vrijwillige keuze moeten zijn.quote:Op zondag 17 september 2023 08:23 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Dat komt waarschijnlijk omdat je hele extreme moslims hebt en gematigde.
Net als je in Nederland gereformeerde christenen hebt en gematigde christenen.
Die hele strenge moslims zijn waarschijnlijk diegenen waar de vrouw alleen nog een plaatsje heeft bij de ogen om te kijken en de rest bedekt is. Zwart.
Ik heb op TikTok ook een vrouw en die dochters dragen al hoofddoeken als ze zes of zeven zijn.
Die mensen die doen dat voor Allah.
Dat beweert ze ook dat dat vrijwillig is. Ze zegt dat ze dat zelf willen, maar een klein meisje wil naturrlijk altijd zijn zoals haar moeder.quote:Op zondag 17 september 2023 08:29 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je dochter verplicht een hoofddoek laten dragen als ze zes is is verknipt. Dat zou een vrijwillige keuze moeten zijn.
Er is natuurlijk geen sprake van vrijwillig dat doen als je ouders je al met die religie hebben opgevoed en je moeder ook een hoofddoek draagt. Alsof een kind zelf een idee daarover kan formuleren.quote:Op zondag 17 september 2023 08:34 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Dat beweert ze ook dat dat vrijwillig is.
Het zijn vooral de zoekende labiele mensen die zich bekeren natuurlijk.quote:Op zondag 17 september 2023 08:17 schreef SpecialK het volgende:
Treurig om te horen dat jongeren of jong volwassenen zich soms vrijwillig aan komen melden voor een religie. Een epistemische (en in dit geval ook culturele) stap achteruit.
Ik ben benieuwd naar de redenen die deze mensen zouden geven voor zo'n beweging.
Ook ben ik benieuwd naar officiele cijfers hierin. ik ben vrij sceptisch over vage zelf-gerapporteerde (het was maandelijks nu is het wekelijks) meldingen van individuele moskeeën.
Ja, mee eens, maar die mensen zitten vaak zo diep in die religie, daar is geen discussie meer mee te voeren.quote:Op zondag 17 september 2023 08:36 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Er is natuurlijk geen sprake van vrijwillig dat doen als je ouders je al met die religie hebben opgevoed en je moeder ook een hoofddoek draagt. Alsof een kind zelf een idee daarover kan formuleren.
Ik vermoed dat het in die specifieke gevallen een "van de regen in de drup" verhaal is. Mensen in zulke situaties zoeken vaak iemand om over hen te domineren. binnen de islam is er geen gebrek aan mensen die jou zullen vertellen wat je allemaal wel of niet mag (haram vs halal) dus dat voelt dan wellicht eventjes goed aan maar het onderliggende psychologische probleem blijft daarin onbehandeld.quote:Op zondag 17 september 2023 08:28 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Islam is aantrekkelijk als je het aardse leven wil ontvluchten. Het zijn nooit hele stabiele lui die bekeren. Als ze echter baat hebben bij de kaders en de structuur die de religie ze geeft, prima.
Ja, eens hoor. Het is een inadequate vervanging voor een spiritueel levenspad en goede psychotherapie. Echter vinden veel mensen dat niet. En dan is de structuur die een religie zoals Islam biedt wel aantrekkelijk.quote:Op zondag 17 september 2023 08:42 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik vermoed dat het in die specifieke gevallen een "van de regen in de drup" verhaal is. Mensen in zulke situaties zoeken vaak iemand om over hen te domineren. binnen de islam is er geen gebrek aan mensen die jou zullen vertellen wat je allemaal wel of niet mag (haram vs halal) dus dat voelt dan wellicht eventjes goed aan maar het onderliggende psychologische probleem blijft daarin onbehandeld.
En je stelt jezelf daarin open voor misbruik door anderen. mensen met een compleet voor jou onbekende cultuur met andere emotionele dynamiek. waar je minder weerbaar voor bent dan datgene waar je mee bent opgegroeid.
Dit heb ik, op een andere manier, ook wel ervaren in India en Sri Linka. Ik was in beide met mijn nu ex en we konden het dírect merken als we compleet Islamitische straten of ‘wijken’ in liepen. Verschil van dag en nacht. Spontaan veranderde alles in een wat vijandige sfeer, (ver)oordelende blikken, niet glimlachen en meestal in witte gewaden e.d. Ook werd het vaak een stuk meer pauper en slechter onderhouden qua gebouwen. En dat is relatief uiteraard want dat was in India vaak al niet zo top,quote:Op zaterdag 16 september 2023 23:44 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Ah oké.ik ben heel eerlijk. De manier hoe men de islam aanhangt in Indonesië is zo erg nog niet. Ik ben best vaak ook in Jakarta geweest.
Iedereen draagt vrolijke kleuren. Ook de vrouwen. De mannen lopen niet zoals in Pakistan allemaal in jurken, en lange baarden.
De vrouwen kijken ook niet boos als je een filmpje maakt op straat van de gebouwen.
Terwijl ik tijdens mijn rondreis in Egypte boze gezichten kreeg van moslima dames... want die mogen schijnbaar nooit op beeld komen ofzo..
Ook lachen ze vaak. En zijn in het algemeen lekker vrolijk.
Het is dus niet de versie uit Saudi Arabie waar nauwelijks lol gemaakt mag worden.
Was al laat, maar bedankt voor je feedbackquote:Op zaterdag 16 september 2023 23:40 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Wat is dit voor dom gezwam joh
Zijn daar ook objectieve onderzoeken over of zuig je dit zo uit je conservatieve duim?quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:40 schreef Bezsen het volgende:
Er is nog nooit een generatie zo depressief, eenzaam, fysiek en mentaal ongezond geweest als de generatie die opgegroeid is in het lege en betekenisloze liberalisme van het huidige Europa.
Helaas is het islamisme nooit gereformeerd dus puur sec gezien heb je nog steeds maar 2 stromingen in dat geloof.quote:Op zondag 17 september 2023 08:23 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Dat komt waarschijnlijk omdat je hele extreme moslims hebt en gematigde.
Net als je in Nederland gereformeerde christenen hebt en gematigde christenen.
Nee joh, je kan het ook niet met elkaar vergelijken. Er zullen veel moslims zijn die niet geloven maar daar niet voor uitkomen, omdat er een taboe op rust. De sociale dwang is nogal sterk. En in Nederland lopen de traditionele kerken weliswaar leeg, de wat hippere evangelische kerken puilen vaak juist uit.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:04 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Klopt. Denk alleen dat veel mensen de ervaring hebben dat het Christendom verdrongen wordt terwijl dit bij de Islam minder lijkt te gebeuren en het juist aan populariteit lijkt te winnen.
Er zijn er een stuk meer toch? Soefisme is ook een grote.quote:Op zondag 17 september 2023 10:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Helaas is het islamisme nooit gereformeerd dus puur sec gezien heb je nog steeds maar 2 stromingen in dat geloof.
uit de link: "Veel moslims benadrukken deze verschillen niet en zien de islam als één godsdienst met verrijkingen"quote:Op zondag 17 september 2023 10:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er zijn er een stuk meer toch? Soefisme is ook een grote.
Drugs en alcohol ook.quote:Op zondag 17 september 2023 08:28 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Islam is aantrekkelijk als je het aardse leven wil ontvluchten. Het zijn nooit hele stabiele lui die bekeren. Als ze echter baat hebben bij de kaders en de structuur die de religie ze geeft, prima.
Toch zou ik graag zien dat Islam een sterke minderheid blijft in Nederland.
Deze stroming is veel aangenamer dan wat we doorgaans in Nederland zien.quote:Op zondag 17 september 2023 10:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
Geldt voor meer. Jammer dat de jongere helft van onze bevolking (maar ook wel onder de oudere helft soms) zich overgeeft aan zelfingenomen influencers, die onder het genot van een kopje kruidenthee vertellen dat sapkuren, zilverwater en hun eigen levenskracht ervoor zorgen dat je gelukkig leeft.quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:20 schreef Harvest89 het volgende:
Jammer dat jongeren naar spirituele onzin zoals Islam op zoek zijn.
Ik ben vrij zeker dat de meeste moslims die mening hebben: Vooraanstaande moslims, imams, etc. zelfs de salafistische, zeggen dat niemand de toegang tot de moskee ontzegt mag worden, dat iedereen daar welkom is. Zou gek zijn als ze homo's verbieden een moskee te bezoeken, omdat ze geloven dat ze zondigen, terwijl moslims zelf dagelijks om vergeving vragen voor hun eigen zonden, fouten en tekortkomingen.quote:Op zondag 17 september 2023 07:59 schreef matspontius het volgende:
[..]
Ja, dat is jouw mening en visie en dat is te prijzen. Dat geldt echter niet voor alle moslims! Vrouwen, homosexuelen, kinderen, dieren, etc. dienen dezelfde rechten te hebben als ieder ander en ik vraag me oprecht af hoeveel moslims dezelfde mening hebben? De hoger opgeleide moslims waar ik wel eens contact mee heb (alleen werkgerelateerd) komen vaak tot een andere redenatie, na enig doorvragen! En dat is een visie die niet strookt met mijn normen en waarden
Maar bedoel je dat dan zo, dat als je een Ajaxcied bent, maar je zegt het niet omdat je in een Feijenoord vak staat het dan goed is?quote:Op zondag 17 september 2023 13:28 schreef Arabius het volgende:
[..]
Ik ben vrij zeker dat de meeste moslims die mening hebben: Vooraanstaande moslims, imams, etc. zelfs de salafistische, zeggen dat niemand de toegang tot de moskee ontzegt mag worden, dat iedereen daar welkom is. Zou gek zijn als ze homo's verbieden een moskee te bezoeken, omdat ze geloven dat ze zondigen, terwijl moslims zelf dagelijks om vergeving vragen voor hun eigen zonden, fouten en tekortkomingen.
Ik denk dat alle (of iig de meeste) moslims blij zullen zijn met iedere gelovige. Dat zag je ook bij Joram van Klaveren, ondanks alles wat hij tegen de moslims/islam heeft gedaan hebben ze hem na zijn bekering massaal omarmd. Homoseksualiteit wordt in de islam, zoals in andere religies, gezien als een zonde, maar wie is er zonder zonden? Zolang diegene zijn voorkeur voor zich houdt, het is immers een gebedshuis (waar het om God draait) en geen gay-bar, is iedereen welkom. Ik denk ook niet dat homoseksuelen overal en te allen tijde hun seksualiteit willen uitdragen. Ik werk ook met collega’s waar ik pas na jaren achter kwam dat ze homoseksueel waren. De vraag van Hiddendoe (of homoseksuelen welkom zijn in een moskee) is voor mij een beetje alsof je vraagt of Ajaxieden welkom zijn in een Rotterdamse kerk.
Je kan die verschillende groepen die je opsomt niet dezelfde rechten geven, omdat elke groep anders is en andere behoeften heeft: om een voorbeeld te noemen: een kind mag geen horrorfilms kijken of alcohol drinken, volwassenen wel. Een vrouw mag niet meedoen met het Nederlands voetbalelftal of vechtsporten voor mannen. Een dier mag geen auto rijden. Etc.
Gelul van de bovenste plank want homoseksualiteit is geen zonde! - daarmee ga je al de mist in. Bovendien ben ik ook wel eens zeker van dingen maar dat zijn geen feitenquote:Op zondag 17 september 2023 13:28 schreef Arabius het volgende:
[..]
Ik ben vrij zeker dat de meeste moslims die mening hebben: Vooraanstaande moslims, imams, etc. zelfs de salafistische, zeggen dat niemand de toegang tot de moskee ontzegt mag worden, dat iedereen daar welkom is. Zou gek zijn als ze homo's verbieden een moskee te bezoeken, omdat ze geloven dat ze zondigen, terwijl moslims zelf dagelijks om vergeving vragen voor hun eigen zonden, fouten en tekortkomingen.
Ik denk dat alle (of iig de meeste) moslims blij zullen zijn met iedere gelovige. Dat zag je ook bij Joram van Klaveren, ondanks alles wat hij tegen de moslims/islam heeft gedaan hebben ze hem na zijn bekering massaal omarmd. Homoseksualiteit wordt in de islam, zoals in andere religies, gezien als een zonde, maar wie is er zonder zonden? Zolang diegene zijn voorkeur voor zich houdt, het is immers een gebedshuis (waar het om God draait) en geen gay-bar, is iedereen welkom. Ik denk ook niet dat homoseksuelen overal en te allen tijde hun seksualiteit willen uitdragen. Ik werk ook met collega’s waar ik pas na jaren achter kwam dat ze homoseksueel waren. De vraag van Hiddendoe (of homoseksuelen welkom zijn in een moskee) is voor mij een beetje alsof je vraagt of Ajaxieden welkom zijn in een Rotterdamse kerk.
Je kan die verschillende groepen die je opsomt niet dezelfde rechten geven, omdat elke groep anders is en andere behoeften heeft: om een voorbeeld te noemen: een kind mag geen horrorfilms kijken of alcohol drinken, volwassenen wel. Een vrouw mag niet meedoen met het Nederlands voetbalelftal of vechtsporten voor mannen. Een dier mag geen auto rijden. Etc.
Dat is jouw overtuiging, die jij ook mag hebben. Religies, vooral de Abrahamitische, classificeren het als een zonde, net als bijv. prostitutie, wat jij (als atheïst/agnost?) waarschijnlijk ook niet als zonde ziet.quote:Op zondag 17 september 2023 14:12 schreef matspontius het volgende:
[..]
Gelul van de bovenste plank want homoseksualiteit is geen zonde! - daarmee ga je al de mist in. Bovendien ben ik ook wel eens zeker van dingen maar dat zijn geen feiten
Ik heb toch voorbeelden gegeven waarin dat niet het geval is in onze westerse samenleving? Feministen vinden nog steeds dat we niet dezelfde rechten hebben, voorbeeld is dat mannen in de zomer met een ontbloot bovenlichaam mogen rondlopen, vrouwen niet, mannen en vrouwen krijgen niet altijd hetzelfde betaald voor hetzelfde werk, etc.quote:Dus een vrouw heeft niet dezelfde rechten als een man? Klinkt inderdaad typisch als de islam
Mag een homoseksueel of een sekswerker dan wel de moskee in als je van tevoren weet wat ze zijn of doen?quote:Op zondag 17 september 2023 14:28 schreef Arabius het volgende:
[..]
Dat is jouw overtuiging, die jij ook mag hebben. Religies, vooral de Abrahamitische, classificeren het als een zonde, net als bijv. prostitutie, wat jij (als atheïst/agnost?) waarschijnlijk ook niet als zonde ziet.
[..]
Ik heb toch voorbeelden gegeven waarin dat niet het geval is in onze westerse samenleving? Feministen vinden nog steeds dat we niet dezelfde rechten hebben, voorbeeld is dat mannen in de zomer met een ontbloot bovenlichaam mogen rondlopen, vrouwen niet, mannen en vrouwen krijgen niet altijd hetzelfde betaald voor hetzelfde werk, etc.
Geen dingen voor mij in gaan vullen ok?quote:Op zondag 17 september 2023 14:28 schreef Arabius het volgende:
[..]
Dat is jouw overtuiging, die jij ook mag hebben. Religies, vooral de Abrahamitische, classificeren het als een zonde, net als bijv. prostitutie, wat jij (als atheïst/agnost?) waarschijnlijk ook niet als zonde ziet.
[..]
Ik heb toch voorbeelden gegeven waarin dat niet het geval is in onze westerse samenleving? Feministen vinden nog steeds dat we niet dezelfde rechten hebben, voorbeeld is dat mannen in de zomer met een ontbloot bovenlichaam mogen rondlopen, vrouwen niet, mannen en vrouwen krijgen niet altijd hetzelfde betaald voor hetzelfde werk, etc.
Met geboortebeperking bedoel jij de keuze om geen kinderen te maken? Is niets mis mee. Nergens wordt men ook verplicht om kinderen te maken. Als je kinderen krijgt, dan is dat een gunst van Allah.quote:Op zondag 17 september 2023 14:46 schreef Hiddendoe het volgende:
@:Arabius, dat de heilige boeken homoseksualiteit een zonde vinden, begrijp ik, hier kunnen geen kinderen van komen.
Zijn er ook moslims die bewust aan geboortebeperking doen? En wordt dat dan ook als een zonde beschouwd?
Wat er binnen een moskee gebeurt mag dan wel volledig aan god gewijdt zijn, maar hoe zit het zodra men de moskee verlaat? Wat wordt er binnen een moskee gezegd over eerwraak of afvalligheid?
Niet volgens de islam...quote:Op zondag 17 september 2023 14:28 schreef Arabius het volgende:
[..]
[..]
Nee, geboortebeperking houdt in dat je voor, tijdens of na de seks maatregelen neemt om bevruchting te voorkomen.quote:Op zondag 17 september 2023 15:44 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Met geboortebeperking bedoel jij de keuze om geen kinderen te maken? Is niets mis mee. Nergens wordt men ook verplicht om kinderen te maken. Als je kinderen krijgt, dan is dat een gunst van Allah.
Eerwraak is verboden. Een grote zonde. In de Islam bestaat niet iets als eerwraak. Dat is helaas een culturele ziekte die in bepaalde volkeren voorkomt.
Bij afvalligheid ontstaat er meer emotionele reacties. Als jouw beste vriendin na jarenlang plots tegen je zegt van, ik heb een nieuwe beste vriendin gevonden, dan zal jij daar ook droevig om worden en jezelf anders opstellen dan eerst. Voor de rest is binnen de Islam iedereen vrij in zijn keuze. Daar is zelfs een vers over in hoofdstuk 109: ''You have your way, and I have my Way.”
De eerste vlag die van een ster een volle maan heeft gemaakt.quote:
quote:Op zondag 17 september 2023 10:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
Lees. Keuze ligt aan de vrouwen man om wel of geen kinderen te maken. Als zij geen kinderen wensen dan nemen zij daar maatregelen voor zoals gebruik van een condooms etc.quote:Op zondag 17 september 2023 15:46 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, geboortebeperking houdt in dat je voor, tijdens of na de seks maatregelen neemt om bevruchting te voorkomen.
Zoals ik al zei: er wordt niemand de toegang tot een moskee ontzegt, ook Wilders is er welkom. Zelfs als je gelooft dat homoseksualiteit een zonde is beseft iedere moslim dat hij/zij zelf niet zonder zonden is. Bij de moskee Centrum de Middenweg kwam een lange tijd een transseksueel (man die vrouw werd) en ging gewoon met de vrouwen om/bidden.quote:Op zondag 17 september 2023 14:44 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Mag een homoseksueel of een sekswerker dan wel de moskee in als je van tevoren weet wat ze zijn of doen?
Of een transseksueel of travestiet?
Ik vulde het niet echt voor je in. Ik plaatste bij atheïst/agnost een vraagteken, en stelde dat je prostitutie 'waarschijnlijk' ook niet als zonde ziet. Corrigeer me als ik verkeerd zit.quote:Op zondag 17 september 2023 14:45 schreef matspontius het volgende:
[..]
Geen dingen voor mij in gaan vullen ok?
Het feit dat een religie dat als zonde ziet geeft al hoe ongelofelijk bekrompen een religie an sich is
Gelijke rechten vrouwen en mannen betekent inderdaad dat een vrouw als gelijke wordt gezien als de man. Dat is in de islam (trouwens in vele andere religies ook) zeker niet het geval. Komt de mannen natuurlijk heel goed uit en deze proberen dat uiteraard in stand te houden......
Nog wel. Wedje leggen dat dit, zodra conservatief Nederland hier een "bondgenoot" in gaat zien, heel gauw gaat veranderen met betrekking tot het narratief jegens de Islam?quote:Op zondag 17 september 2023 17:14 schreef LXIV het volgende:
Geluk voor de islam dat de progressieve media hun als 'hip' etaleert.
Ik weet niet of dit afdoende is eigenlijk. Mensen veranderen niet zomaar van cultuur en religie, vooral niet eentje die zo ver af staat van hun eigen achtergrond, omdat "vriendjes op school dit ook doen en ik wil er bij horen" of "omdat ik een leegte mis in mijn eigen cultuur".quote:
Tsja bij rooms-katholieken uit zuid-europa ook. En vele andere eet-culturen ter wereld. Dus dat is niet een Unique Selling Point van islam of islam-gerelateerde culturen.quote:En moet persoonlijk zeggen dat je bij moslims vaak hartelijk ontvangen wordt met lekker eten en intresse.
Ook dit klinkt niet als een reden om over te stappen op een andere cultuur. Jaarlijks gaan miljoenen Nederlanders op reis naar landen waar de gastvrijheid vele malen hoger ligt dan bij een gereformeerd gezin de bijbelgordel. Je ziet dan dat mensen bepaalde culturele trekjes uit de jeugd laten vallen als ze weer thuis komen en daarmee hun gedrag binnen de vriendenkring anders vormgeven maar je ziet ze zich niet hier aanmelden voor een Thaise of Vietnamese tempel oid. Je hele cultuur laten vallen en eventjes een andere incorporeren is... eigenlijk heel opmerkelijk.quote:Deel van mijn familie is streng gereformeerd en daar is het heel duidelijk 1 koekje bij de koffie mentaliteit. Dus snap wel als mensen antwoorden zoeken in geloof ze daar eerder uitkomen.
En dat segment is ook veel verklaarbaarder. Tarot en sterrenbeelden etc.. zijn de McDonalds van spiritualiteit. Goedkoop, snel, het vervult een tijdelijk gevoel van honger... en je kan het achter je laten als je er zin in hebt. Islam, echter.. is niet zo laagdrempelig. En naar mijn ervaring met moslims ook niet zo snel eventjes weer los te laten als je er geen zin meer in hebt. Apostasie is een doodzonde in islam. Eenmaal bekeerd, kan je er niet zomaar even uit zonder dat de mensen in je omgeving (die jou hebben ingeleid) hele harde sociale druk op je uitoefenen. Ook in Nederland.quote:Daarnaast zie ik ook best wat jonge mensen met spiritualiteit bezig zijn, sterrenbeeld, tarot kaarten etc. Mensen zoeken antwoorden.
En dat mag van de Koran?quote:Op zondag 17 september 2023 16:02 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Lees. Keuze ligt aan de vrouwen man om wel of geen kinderen te maken. Als zij geen kinderen wensen dan nemen zij daar maatregelen voor zoals gebruik van een condooms etc.
Dat snap ik. Waarom gaan ze dan geen antwoorden zoeken bij de wetenschap of filosofie? Waarom je heil zoeken bij een club waar absoluut geen ruimte is voor discussies?quote:Op zondag 17 september 2023 17:15 schreef Momo het volgende:
Mensen willen graag ergens bijhoren. En moet persoonlijk zeggen dat je bij moslims vaak hartelijk ontvangen wordt met lekker eten en intresse. Deel van mijn familie is streng gereformeerd en daar is het heel duidelijk 1 koekje bij de koffie mentaliteit. Dus snap wel als mensen antwoorden zoeken in geloof ze daar eerder uitkomen. Daarnaast zie ik ook best wat jonge mensen met spiritualiteit bezig zijn, sterrenbeeld, tarot kaarten etc. Mensen zoeken antwoorden.
Dit is juist wat je tegenwoordig steeds meer ziet bij de wetenschap. Sommige takken hiervan zijn inmiddels uitgegroeid tot quasi religieuze sekten met allerlei dogma's.quote:Op zondag 17 september 2023 18:11 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Dat snap ik. Waarom gaan ze dan geen antwoorden zoeken bij de wetenschap of filosofie? Waarom je heil zoeken bij een club waar absoluut geen ruimte is voor discussies?
Wat een onzin. Want iemand kan bijv. niet door interesse en kennis wat groeit in een overtuiging bekeren van X naar Y.quote:Op zondag 17 september 2023 18:04 schreef SpecialK het volgende:
Grote levensveranderingen zoals dit gaan vaker samen met of druk vanuit relaties om te conformeren aan je partner en zijn (of haar) familie of zwaar psychologisch trauma in het verleden waarbij er een breekpunt ontstaat en iemand gaat "huishouden" (alles omgooien).
Ja, moslims zitten elke vrijdag in een geheim achterkamertje van de moskee samen te spannen om achter kwetsbare mensen aan te gaan. Moslims staan helemaal niet bekend om hun bekeringsdrang en van deur tot deur evangelisatie. Ze moeten het ironisch genoeg hebben van negatief nieuws waardoor mensen zelf nieuwsgierig worden of door aanraking met vriendjes/vriendinnetjes.quote:Maar als het het laatste is.. en men wordt binnen de gemeenschap aangemoedigd om achter kwetsbare mensen aan te gaan. Dan is dat een probleem probleem. Zeg maar.. serieus genoeg voor brede maatschappelijke aandacht.
Wat bedoel je? De sociale 'takken'?quote:Op zondag 17 september 2023 18:35 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit is juist wat je tegenwoordig steeds meer ziet bij de wetenschap. Sommige takken hiervan zijn inmiddels uitgegroeid tot quasi religieuze sekten met allerlei dogma's.
Moslims mogen niet wedden. Ze mogen geeneens een levensverzekering afsluiten.quote:Op zondag 17 september 2023 17:27 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Nog wel. Wedje leggen dat dit, zodra conservatief Nederland hier een "bondgenoot" in gaat zien, heel gauw gaat veranderen met betrekking tot het narratief jegens de Islam?
Ook geen rente ontvangen of betalen.quote:Op zondag 17 september 2023 18:47 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Moslims mogen niet wedden. Ze mogen geeneens een levensverzekering afsluiten.
Ben wel benieuwd waarom jij er zo van overtuigd bent dat conservatief Nederland binnenkort vriendjes wil worden met de islam.
quote:Op zaterdag 16 september 2023 21:40 schreef Bezsen het volgende:
Er is nog nooit een generatie zo depressief, eenzaam, fysiek en mentaal ongezond geweest als de generatie die opgegroeid is in het lege en betekenisloze liberalisme van het huidige Europa.
Daar het Christendom in het Westen ook is verworden tot een individualistisch happy peppy show is het niet verwonderlijk dat mensen opzoek gaan naar een religie waar men trots op kan zijn, richtlijnen voor het individu en maatschappij stelt.
Niet mee eens? De opvangcentra puilen uit van wanhopige en verwarde mensen.quote:
Juist...quote:Op zondag 17 september 2023 18:55 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Niet mee eens? De opvangcentra puilen uit van wanhopige en verwarde mensen.
Kinderbescherming maakt overuren door links en rechts kinderen te kidnappen waarvan de ouders een iets te harde scheet hebben gelaten.
Psychologen beweren met droge ogen dat deze TBS'er weer rustig op onbegeleid verlof kan.
quote:Op zondag 17 september 2023 18:55 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Niet mee eens? De opvangcentra puilen uit van wanhopige en verwarde mensen.
Kinderbescherming maakt overuren door links en rechts kinderen te kidnappen waarvan de ouders een iets te harde scheet hebben gelaten.
Psychologen beweren met droge ogen dat deze TBS'er weer rustig op onbegeleid verlof kan.
Ik zie FvD/Baudet toch wel vaker positief over islam/moslims praten (zoals op hun YT kanaal) en idd zelfs spreken van een bondgenootschap als het gaat om bijv. LGBTQ+ lessen voor kinderen en het wantrouwen van de overheid (bijv. tijdens de coronacrisis).quote:Op zondag 17 september 2023 18:47 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd waarom jij er zo van overtuigd bent dat conservatief Nederland binnenkort vriendjes wil worden met de islam.
Hmmja, kinderen aanleren dat er een plek van eeuwige pijn is, waar je vel na opgebrand te zijn weer aangroeit zodat de marteling voor eeuwig door kan gaan is inderdaad vele malen beter voor een tere kinderziel dan zeggen dat er mensen zijn die op hetzelfde geslacht kunnen vallen.quote:Op zondag 17 september 2023 18:57 schreef Arabius het volgende:
[..]
Ik zie FvD/Baudet toch wel vaker positief over islam/moslims praten (zoals op hun YT kanaal) en idd zelfs spreken van een bondgenootschap als het gaat om bijv. LGBTQ+ lessen voor kinderen en het wantrouwen van de overheid (bijv. tijdens de coronacrisis).
Baudet is opportuun, die gebruikt gewoon moslims als hij hun steun kan gebruiken voor zijn agenda, en daarna laat hij ze weer vallen.quote:Op zondag 17 september 2023 18:57 schreef Arabius het volgende:
[..]
Ik zie FvD/Baudet toch wel vaker positief over islam/moslims praten (zoals op hun YT kanaal) en idd zelfs spreken van een bondgenootschap als het gaat om bijv. LGBTQ+ lessen voor kinderen en het wantrouwen van de overheid (bijv. tijdens de coronacrisis).
quote:Op zondag 17 september 2023 18:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
NL seculariseert op alle fronten, ook binnen de islam, en gelukkig maar. De tijd dat men op basis van religieuze boeken denkt de maatschappij en het individu te kunnen vertellen hoe te leven is hier ver voorbij. En nee, die tijd komt ook niet meer terug. Mensen hebben de vrijheid geproefd, en die gaan ze niet afstaan.
quote:
Oh, jij denkt werkelijk dat mensen in dit land, vooral vrouwen, zich weer laten koeieneren door conservatieve religieuze mannetjes?quote:
Ja vergeet vooral niet die hypothetische Marokkanen in een trein toen.quote:Op zondag 17 september 2023 18:58 schreef Wantie het volgende:
[..]
Baudet is opportuun, die gebruikt gewoon moslims als hij hun steun kan gebruiken voor zijn agenda, en daarna laat hij ze weer vallen.
Religie zorgde voor een bepaalde houvast, de huidige maatschappij moet het hebben van lukraak gekozen psychologen die de problematische mens moeten opvangen, begeleiden en onderzoeken.quote:Op zondag 17 september 2023 18:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Juist...
Wat heeft dit te maken met religie, en meer in het bijzonder, islam?
Omdat je tot de islam bekeren vaak samen gaat met een grote verregaande gedragsverandering en set overtuigingen waar de meeste mensen niet zomaar voor zouden kiezen.quote:Op zondag 17 september 2023 18:42 schreef Arabius het volgende:
[..]
Wat een onzin. Want iemand kan bijv. niet door interesse en kennis wat groeit in een overtuiging bekeren van X naar Y.
Ik denk dat ik in mijn posts genoeg arbeid heb verricht om je te laten zien dat het niks met cognitieve dissonantie te maken heeft. Ik VERMOED (voor denk ik hele goede redenen) dat er een negatieve situatie is maar ik wil graag wat bewijs en onderzoek zien.quote:Lijkt mij eerder dat er sprake is van cognitieve dissonantie bij dit nieuws: Dat er mensen zijn die zich bekeren tot een geloof die je zelf bent gaan associëren met iets negatiefs en dus het op deze manier voor jezelf probeert te verklaren: het moet wel "druk" óf "zwaar psychologische trauma" zijn. Iets anders kan het niet zijn.
De meeste moslims zeker niet nee. Maar er zijn zat (door islamtische landen betaalde) organisaties in ja ook Nederland waar men tactiek en technieken bespreken. Daarnaast, niks inspirerender voor de islamitische achterban dan een "blanke conversie".quote:[..]
Ja, moslims zitten elke vrijdag in een geheim achterkamertje van de moskee samen te spannen om achter kwetsbare mensen aan te gaan.
Moslims zijn idd niet deur tot deur. Dat klopt. Maar er is zeker wel een zware bekeringsdrang (dawah). Die is alleen wat geraffineerder dan bij jehova getuigen. Het gebeurt vooral online op discord of via youtube.. In het park debatten houden en "dunking on atheists" etc... Op online gemeenschappen kan je als niet-gelovige een constante barrage aan "ik ga jou even binnenharken" momenten verwachten.quote:Moslims staan helemaal niet bekend om hun bekeringsdrang en van deur tot deur evangelisatie.
Ik vermoed dus dat er meer aan de hand is dan alleen maar "ik ga lid worden van deze cult om mijn moesje en de buurtjes te laten skrikken". Gegeven de cognitieve arbeid die komt kijken bij een conversie en cultuuroverstap. Maar nogmaals. Onderzoek is nodig. Ik geef gewoon toe dat het een sterk vermoeden betreft.quote:Ze moeten het ironisch genoeg hebben van negatief nieuws waardoor mensen zelf nieuwsgierig worden of door aanraking met vriendjes/vriendinnetjes.
Dit bedoelde ik trouwens niet enkel qua eten en gastvrijheid. Ook breder qua warmte en sterkere familie banden, altijd samen dingen doen. Aan de andere kant lijkt mij dat persoonlijk ook weer verstikkend omdat er minder vrijheid is voor je eigen keuzes en ontwikkelingen.quote:Op zondag 17 september 2023 18:04 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik weet niet of dit afdoende is eigenlijk. Mensen veranderen niet zomaar van cultuur en religie, vooral niet eentje die zo ver af staat van hun eigen achtergrond, omdat "vriendjes op school dit ook doen en ik wil er bij horen" of "omdat ik een leegte mis in mijn eigen cultuur".
Grote levensveranderingen zoals dit gaan vaker samen met of druk vanuit relaties om te conformeren aan je partner en zijn (of haar) familie of zwaar psychologisch trauma in het verleden waarbij er een breekpunt ontstaat en iemand gaat "huishouden" (alles omgooien).
Ik denk dat het belangrijk is omdat het interessant en belangrijk is om te weten wat op dit moment de modus operandi is van die gemeenschap. Het is 1 ding om een lichtend en verwelkomend baken te zijn wat aantrekkelijk is voor omstanders. Een warm vuurtje waar je bij mag komen staan... en een compleet ander ding als een actieve focus hebt om de hoofdinstroom vanuit andere culturen te laten werken op basis van misbruik van kwetsbare mensen.
Als het het eerste is. Soit.. fair game, etc... Dan heeft bijvoorbeeld seculier humanistisch Nederland werk voor de boeg om mensen weerbaarder te maken en een saamhorig alternatief te bieden. Het kan in Nederland wellicht wat socialer hoewel ik toegeef dat ik geen idee hebt hoe dat invulling moet krijgen dat verder gaat dan dan wat slogans en goede intenties voor elkaar.
Maar als het het laatste is.. en men wordt binnen de gemeenschap aangemoedigd om achter kwetsbare mensen aan te gaan. Dan is dat een probleem probleem. Zeg maar.. serieus genoeg voor brede maatschappelijke aandacht.
Daarom zou ik eigenlijk graag wat onderzoek willen zien naar bekeringen in Nederland specifiek en wat de achtergrond is binnen die keuzes.
[..]
Tsja bij rooms-katholieken uit zuid-europa ook. En vele andere eet-culturen ter wereld. Dus dat is niet een Unique Selling Point van islam of islam-gerelateerde culturen.
[..]
Ook dit klinkt niet als een reden om over te stappen op een andere cultuur. Jaarlijks gaan miljoenen Nederlanders op reis naar landen waar de gastvrijheid vele malen hoger ligt dan bij een gereformeerd gezin de bijbelgordel. Je ziet dan dat mensen bepaalde culturele trekjes uit de jeugd laten vallen als ze weer thuis komen en daarmee hun gedrag binnen de vriendenkring anders vormgeven maar je ziet ze zich niet hier aanmelden voor een Thaise of Vietnamese tempel oid. Je hele cultuur laten vallen en eventjes een andere incorporeren is... eigenlijk heel opmerkelijk.
[..]
Beweren dat het terugkeren naar een uitermate conservatieve religie, die niet op basis van wetenschap maar religie denkt 'richtlijnen voor het individu en de maatschappij' te kunnen opleggen, een geschikt middel is om huidige problemen aan te pakken is gewoon volstrekt achterlijkquote:Op zondag 17 september 2023 19:00 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Religie zorgde voor een bepaalde houvast, de huidige maatschappij moet het hebben van lukraak gekozen psychologen die de problematische mens moeten opvangen, begeleiden en onderzoeken.
Maar ik zou ook van jou graag willen weten waarom jij met rollende ogen reageert op het bericht van Bezsen.
Een smilie plaatsen is makkelijk, maar laat ons eens weten wat je dacht toen je die twee (!) smilies plaatste.
Dat er mensen zijn die op hetzelfde geslacht vallen wordt hen ook verteld in religie.quote:Op zondag 17 september 2023 18:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hmmja, kinderen aanleren dat er een plek van eeuwige pijn is, waar je vel na opgebrand te zijn weer aangroeit zodat de marteling voor eeuwig door kan gaan is inderdaad vele malen beter voor een tere kinderziel dan zeggen dat er mensen zijn die op hetzelfde geslacht kunnen vallen.
Precies, en hoe...quote:Op zondag 17 september 2023 19:06 schreef Arabius het volgende:
[..]
Dat er mensen zijn die op hetzelfde geslacht vallen wordt hen ook verteld in religie.
Ben het volkomen met je eens, maar dan nog snap ik niet goed waarom jij zo sneer uitdeelde naar Beszen, wat zij of hij schreef is gewoon waar.quote:Op zondag 17 september 2023 19:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Beweren dat het terugkeren naar een uitermate conservatieve religie, die niet op basis van wetenschap maar religie denkt 'richtlijnen voor het individu en de maatschappij' te kunnen opleggen, een geschikt middel is om huidige problemen aan te pakken is gewoon volstrekt achterlijk
En persoonlijk acht ik ELKE religie die vooral bezig is met het hiernamaals i.p.v. het hier en nu en daarbij ook nog eens vooral moet bestaan door te dreigen met het hellevuur een stap terug in de tijd.
Voorts kan men net zo veel trots halen uit Katholicisme, Protestantisme, Boeddhisme en noem de hele reeks maar op.
Waar dan? En hoe wordt dat dan verteld?quote:Op zondag 17 september 2023 19:06 schreef Arabius het volgende:
[..]
Dat er mensen zijn die op hetzelfde geslacht vallen wordt hen ook verteld in religie.
Je zal vast een heel goed mens zijn, maar sommige dingen die je zegt betwijfel ik een beetje.quote:Op zondag 17 september 2023 16:52 schreef Arabius het volgende:
Zoals ik al zei: er wordt niemand de toegang tot een moskee ontzegt, ook Wilders is er welkom
Ja klopt. Elk voordeel heeft zijn nadeelquote:Op zondag 17 september 2023 19:02 schreef Momo het volgende:
[..]
Dit bedoelde ik trouwens niet enkel qua eten en gastvrijheid. Ook breder qua warmte en sterkere familie banden, altijd samen dingen doen. Aan de andere kant lijkt mij dat persoonlijk ook weer verstikkend omdat er minder vrijheid is voor je eigen keuzes en ontwikkelingen.
Stropop, ik vond dat je daar net zo belachelijk reageerde als user Bezsen, alleen 180 graden de andere kant op.quote:Op zondag 17 september 2023 19:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh, jij denkt werkelijk dat mensen in dit land, vooral vrouwen, zich weer laten koeieneren door conservatieve religieuze mannetjes?
Droom verder.
weet ik niet. Het is sowieso altijd al een hele rare combinatie geweest.quote:Op zondag 17 september 2023 17:27 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Nog wel. Wedje leggen dat dit, zodra conservatief Nederland hier een "bondgenoot" in gaat zien, heel gauw gaat veranderen met betrekking tot het narratief jegens de Islam?
Ik heb in ieder geval genoeg gezien van die 'warmte' toen een Marokkaanse dame waagde met een lid uit mijn familie (een ketterse Hollander) te trouwen.quote:Op zondag 17 september 2023 19:02 schreef Momo het volgende:
[..]
Dit bedoelde ik trouwens niet enkel qua eten en gastvrijheid. Ook breder qua warmte en sterkere familie banden, altijd samen dingen doen. Aan de andere kant lijkt mij dat persoonlijk ook weer verstikkend omdat er minder vrijheid is voor je eigen keuzes en ontwikkelingen.
Leg jij eerst maar eens uit hoe jij er bij komt dat Moslims geen weddenschap mogen aangaan. Gokken om geld of goederen is inderdaad Haram. Rente betalen/vragen is dat ook. Daarnaast is het pad wat ik bewandel iets tussen mij en Allah en wat je daarvan vindt is compleet irrelevant. Iedereen zondigt. De één meer dan de ander.quote:Op zondag 17 september 2023 18:47 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ja, alleen is het 2023 en kun je de meeste mensen, in ieder geval in de ontwikkelde landen, niet meer bang maken met de hel.quote:Op zondag 17 september 2023 19:14 schreef Arabius het volgende:
[..]
Stropop, ik vond dat je daar net zo belachelijk reageerde als user Bezsen, alleen 180 graden de andere kant op.
Welvaart zal niet altijd zo blijven, beschavingen komen en gaan, je weet nooit welke richting een maatschappij opgaat bij grote veranderingen, economisch, klimaat, milieu, etc.
Ja zo lang in de pas loopt in de familie ja. En vaak moet het dan ook nog met een Marokkaanse man zijn dan, geen Turkse moslim.quote:Op zondag 17 september 2023 19:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb in ieder geval genoeg gezien van die 'warmte' toen een Marokkaanse dame waagde met een lid uit mijn familie (een ketterse Hollander) te trouwen.
Uitsluiting, demonisering, verkettering.
Wat een hoop onzin weer. Ik raad je aan om op YouTube wat fimpjes te gaan kijken van mensen die zich bekeren en hun eigen verhaal aan te horen, ipv die voor ze in te vullen met je onderbuikgevoelens. Begin daar eens met je onderzoek.quote:Op zondag 17 september 2023 19:01 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Omdat je tot de islam bekeren vaak samen gaat met een grote verregaande gedragsverandering en set overtuigingen waar de meeste mensen niet zomaar voor zouden kiezen.
Het is niet onmogelijk maar.. er is een reden dat cultuur zich vooral verspreid via ... nakomelingen of via het zwaard.. of hooguit via langzame osmose over generaties heen. Maar bijna nooit binnen het leven van 1 individu zonder dat hier buitengewone omstandigheden bij komen kijken.
[..]
Ik denk dat ik in mijn posts genoeg arbeid heb verricht om je te laten zien dat het niks met cognitieve dissonantie te maken heeft. Ik VERMOED (voor denk ik hele goede redenen) dat er een negatieve situatie is maar ik wil graag wat bewijs en onderzoek zien.
[..]
De meeste moslims zeker niet nee. Maar er zijn zat (door islamtische landen betaalde) organisaties in ja ook Nederland waar men tactiek en technieken bespreken. Daarnaast, niks inspirerender voor de islamitische achterban dan een "blanke conversie".
Conversie is heden ten dage een hot topic in Islam gezien het plek nummer 1 in de wereld wil bereiken over de rug van het slinkende christendom heen. Dit is een goed verkoopsargument voor de toekomst.
[..]
Moslims zijn idd niet deur tot deur. Dat klopt. Maar er is zeker wel een zware bekeringsdrang (dawah). Die is alleen wat geraffineerder dan bij jehova getuigen. Het gebeurt vooral online op discord of via youtube.. In het park debatten houden en "dunking on atheists" etc... Op online gemeenschappen kan je als niet-gelovige een constante barrage aan "ik ga jou even binnenharken" momenten verwachten.
[..]
Ik vermoed dus dat er meer aan de hand is dan alleen maar "ik ga lid worden van deze cult om mijn moesje en de buurtjes te laten skrikken". Gegeven de cognitieve arbeid die komt kijken bij een conversie en cultuuroverstap. Maar nogmaals. Onderzoek is nodig. Ik geef gewoon toe dat het een sterk vermoeden betreft.
Zijn dat dezelfde filmpjes die we kunnen vinden van bekeerlingen naar het Katholicisme? Oosters-Orthodoxe kerk? Judaïsme?quote:Op zondag 17 september 2023 19:21 schreef Arabius het volgende:
[..]
Wat een hoop onzin weer. Ik raad je aan om op YouTube wat fimpjes te gaan kijken van mensen die zich bekeren en hun eigen verhaal aan te horen, ipv die voor ze in te vullen met je onderbuikgevoelens. Begin daar eens met je onderzoek.
Je geeft zelf al het antwoord. Gokken is haram.quote:Op zondag 17 september 2023 19:16 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Leg jij eerst maar eens uit hoe jij er bij komt dat Moslims geen weddenschap mogen aangaan. Gokken om geld of goederen is inderdaad Haram. Rente betalen/vragen is dat ook. Daarnaast is het pad wat ik bewandel iets tussen mij en Allah en wat je daarvan vindt is compleet irrelevant. Iedereen zondigt. De één meer dan de ander.
Wat kort door de bocht. Hoe ga je kennis en liefde voor God overdragen zonder religie? Hoe ga je fundamentele levensvragen beantwoorden?quote:Op zondag 17 september 2023 19:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
Religie is dodelijk en heeft niets met liefde voor God of de mens te maken.
Het is een narcistische bezigheid die jou, en vooral JOUW belang, JOUW heil en JOUW eeuwige beloning centraal stelt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |