abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 17 september 2023 @ 19:00:24 #176
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210666076
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 18:59 schreef Arabius het volgende:

[..]
[..]

Oh, jij denkt werkelijk dat mensen in dit land, vooral vrouwen, zich weer laten koeieneren door conservatieve religieuze mannetjes?

Droom verder.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 17 september 2023 @ 19:00:25 #177
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210666077
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2023 18:58 schreef Wantie het volgende:

[..]
Baudet is opportuun, die gebruikt gewoon moslims als hij hun steun kan gebruiken voor zijn agenda, en daarna laat hij ze weer vallen.
Ja vergeet vooral niet die hypothetische Marokkanen in een trein toen. :') Ik mag hopen dat moslims niet zo naïef zijn.
pi_210666081
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 18:56 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Juist...

Wat heeft dit te maken met religie, en meer in het bijzonder, islam?
Religie zorgde voor een bepaalde houvast, de huidige maatschappij moet het hebben van lukraak gekozen psychologen die de problematische mens moeten opvangen, begeleiden en onderzoeken.
Maar ik zou ook van jou graag willen weten waarom jij met rollende ogen reageert op het bericht van Bezsen.
Een smilie plaatsen is makkelijk, maar laat ons eens weten wat je dacht toen je die twee (!) smilies plaatste.
  zondag 17 september 2023 @ 19:01:06 #179
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_210666085
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 18:42 schreef Arabius het volgende:

[..]
Wat een onzin. Want iemand kan bijv. niet door interesse en kennis wat groeit in een overtuiging bekeren van X naar Y.
Omdat je tot de islam bekeren vaak samen gaat met een grote verregaande gedragsverandering en set overtuigingen waar de meeste mensen niet zomaar voor zouden kiezen.

Het is niet onmogelijk maar.. er is een reden dat cultuur zich vooral verspreid via ... nakomelingen of via het zwaard.. of hooguit via langzame osmose over generaties heen. Maar bijna nooit binnen het leven van 1 individu zonder dat hier buitengewone omstandigheden bij komen kijken.

quote:
Lijkt mij eerder dat er sprake is van cognitieve dissonantie bij dit nieuws: Dat er mensen zijn die zich bekeren tot een geloof die je zelf bent gaan associëren met iets negatiefs en dus het op deze manier voor jezelf probeert te verklaren: het moet wel "druk" óf "zwaar psychologische trauma" zijn. Iets anders kan het niet zijn.
Ik denk dat ik in mijn posts genoeg arbeid heb verricht om je te laten zien dat het niks met cognitieve dissonantie te maken heeft. Ik VERMOED (voor denk ik hele goede redenen) dat er een negatieve situatie is maar ik wil graag wat bewijs en onderzoek zien.

quote:
[..]
Ja, moslims zitten elke vrijdag in een geheim achterkamertje van de moskee samen te spannen om achter kwetsbare mensen aan te gaan.
De meeste moslims zeker niet nee. Maar er zijn zat (door islamtische landen betaalde) organisaties in ja ook Nederland waar men tactiek en technieken bespreken. Daarnaast, niks inspirerender voor de islamitische achterban dan een "blanke conversie".

Conversie is heden ten dage een hot topic in Islam gezien het plek nummer 1 in de wereld wil bereiken over de rug van het slinkende christendom heen. Dit is een goed verkoopsargument voor de toekomst.

quote:
Moslims staan helemaal niet bekend om hun bekeringsdrang en van deur tot deur evangelisatie.
Moslims zijn idd niet deur tot deur. Dat klopt. Maar er is zeker wel een zware bekeringsdrang (dawah). Die is alleen wat geraffineerder dan bij jehova getuigen. Het gebeurt vooral online op discord of via youtube.. In het park debatten houden en "dunking on atheists" etc... Op online gemeenschappen kan je als niet-gelovige een constante barrage aan "ik ga jou even binnenharken" momenten verwachten.

quote:
Ze moeten het ironisch genoeg hebben van negatief nieuws waardoor mensen zelf nieuwsgierig worden of door aanraking met vriendjes/vriendinnetjes.
Ik vermoed dus dat er meer aan de hand is dan alleen maar "ik ga lid worden van deze cult om mijn moesje en de buurtjes te laten skrikken". Gegeven de cognitieve arbeid die komt kijken bij een conversie en cultuuroverstap. Maar nogmaals. Onderzoek is nodig. Ik geef gewoon toe dat het een sterk vermoeden betreft.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zondag 17 september 2023 @ 19:02:38 #180
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210666101
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 18:04 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Ik weet niet of dit afdoende is eigenlijk. Mensen veranderen niet zomaar van cultuur en religie, vooral niet eentje die zo ver af staat van hun eigen achtergrond, omdat "vriendjes op school dit ook doen en ik wil er bij horen" of "omdat ik een leegte mis in mijn eigen cultuur".

Grote levensveranderingen zoals dit gaan vaker samen met of druk vanuit relaties om te conformeren aan je partner en zijn (of haar) familie of zwaar psychologisch trauma in het verleden waarbij er een breekpunt ontstaat en iemand gaat "huishouden" (alles omgooien).

Ik denk dat het belangrijk is omdat het interessant en belangrijk is om te weten wat op dit moment de modus operandi is van die gemeenschap. Het is 1 ding om een lichtend en verwelkomend baken te zijn wat aantrekkelijk is voor omstanders. Een warm vuurtje waar je bij mag komen staan... en een compleet ander ding als een actieve focus hebt om de hoofdinstroom vanuit andere culturen te laten werken op basis van misbruik van kwetsbare mensen.

Als het het eerste is. Soit.. fair game, etc... Dan heeft bijvoorbeeld seculier humanistisch Nederland werk voor de boeg om mensen weerbaarder te maken en een saamhorig alternatief te bieden. Het kan in Nederland wellicht wat socialer hoewel ik toegeef dat ik geen idee hebt hoe dat invulling moet krijgen dat verder gaat dan dan wat slogans en goede intenties voor elkaar.

Maar als het het laatste is.. en men wordt binnen de gemeenschap aangemoedigd om achter kwetsbare mensen aan te gaan. Dan is dat een probleem probleem. Zeg maar.. serieus genoeg voor brede maatschappelijke aandacht.

Daarom zou ik eigenlijk graag wat onderzoek willen zien naar bekeringen in Nederland specifiek en wat de achtergrond is binnen die keuzes.
[..]
Tsja bij rooms-katholieken uit zuid-europa ook. En vele andere eet-culturen ter wereld. Dus dat is niet een Unique Selling Point van islam of islam-gerelateerde culturen.
[..]
Ook dit klinkt niet als een reden om over te stappen op een andere cultuur. Jaarlijks gaan miljoenen Nederlanders op reis naar landen waar de gastvrijheid vele malen hoger ligt dan bij een gereformeerd gezin de bijbelgordel. Je ziet dan dat mensen bepaalde culturele trekjes uit de jeugd laten vallen als ze weer thuis komen en daarmee hun gedrag binnen de vriendenkring anders vormgeven maar je ziet ze zich niet hier aanmelden voor een Thaise of Vietnamese tempel oid. Je hele cultuur laten vallen en eventjes een andere incorporeren is... eigenlijk heel opmerkelijk.
[..]

Dit bedoelde ik trouwens niet enkel qua eten en gastvrijheid. Ook breder qua warmte en sterkere familie banden, altijd samen dingen doen. Aan de andere kant lijkt mij dat persoonlijk ook weer verstikkend omdat er minder vrijheid is voor je eigen keuzes en ontwikkelingen.
  zondag 17 september 2023 @ 19:03:13 #181
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210666104
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 19:00 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Religie zorgde voor een bepaalde houvast, de huidige maatschappij moet het hebben van lukraak gekozen psychologen die de problematische mens moeten opvangen, begeleiden en onderzoeken.
Maar ik zou ook van jou graag willen weten waarom jij met rollende ogen reageert op het bericht van Bezsen.
Een smilie plaatsen is makkelijk, maar laat ons eens weten wat je dacht toen je die twee (!) smilies plaatste.
Beweren dat het terugkeren naar een uitermate conservatieve religie, die niet op basis van wetenschap maar religie denkt 'richtlijnen voor het individu en de maatschappij' te kunnen opleggen, een geschikt middel is om huidige problemen aan te pakken is gewoon volstrekt achterlijk

En persoonlijk acht ik ELKE religie die vooral bezig is met het hiernamaals i.p.v. het hier en nu en daarbij ook nog eens vooral moet bestaan door te dreigen met het hellevuur een stap terug in de tijd.

Voorts kan men net zo veel trots halen uit Katholicisme, Protestantisme, Boeddhisme en noem de hele reeks maar op.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 17 september 2023 @ 19:06:28 #182
504794 Arabius
Niet actief
pi_210666152
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 18:58 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Hmmja, kinderen aanleren dat er een plek van eeuwige pijn is, waar je vel na opgebrand te zijn weer aangroeit zodat de marteling voor eeuwig door kan gaan is inderdaad vele malen beter voor een tere kinderziel dan zeggen dat er mensen zijn die op hetzelfde geslacht kunnen vallen.
Dat er mensen zijn die op hetzelfde geslacht vallen wordt hen ook verteld in religie.
Niet meer actief op het forum.
  zondag 17 september 2023 @ 19:07:20 #183
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210666167
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 19:06 schreef Arabius het volgende:

[..]
Dat er mensen zijn die op hetzelfde geslacht vallen wordt hen ook verteld in religie.
Precies, en hoe...

Sodom en Gomorra, Adma en Seboim, het volk van Lot.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_210666221
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 19:03 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Beweren dat het terugkeren naar een uitermate conservatieve religie, die niet op basis van wetenschap maar religie denkt 'richtlijnen voor het individu en de maatschappij' te kunnen opleggen, een geschikt middel is om huidige problemen aan te pakken is gewoon volstrekt achterlijk

En persoonlijk acht ik ELKE religie die vooral bezig is met het hiernamaals i.p.v. het hier en nu en daarbij ook nog eens vooral moet bestaan door te dreigen met het hellevuur een stap terug in de tijd.

Voorts kan men net zo veel trots halen uit Katholicisme, Protestantisme, Boeddhisme en noem de hele reeks maar op.
Ben het volkomen met je eens, maar dan nog snap ik niet goed waarom jij zo sneer uitdeelde naar Beszen, wat zij of hij schreef is gewoon waar.
De jeugd wordt opgezadeld met problemen die mijn generatie veroorzaakt heeft :@ en ze weten gewoon niet wat te doen.
Als je alleen al de ranzigheid leest die gericht wordt aan Greta Turnberg, zit ik mijn ogen uit mijn kop te schamen.
  zondag 17 september 2023 @ 19:10:50 #185
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210666222
Religie is dodelijk en heeft niets met liefde voor God of de mens te maken.

Het is een narcistische bezigheid die jou, en vooral JOUW belang, JOUW heil en JOUW eeuwige beloning centraal stelt.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_210666237
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 19:06 schreef Arabius het volgende:

[..]
Waar dan? En hoe wordt dat dan verteld?
pi_210666262
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 16:52 schreef Arabius het volgende:
Zoals ik al zei: er wordt niemand de toegang tot een moskee ontzegt, ook Wilders is er welkom
Je zal vast een heel goed mens zijn, maar sommige dingen die je zegt betwijfel ik een beetje.
  zondag 17 september 2023 @ 19:13:39 #188
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_210666272
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 19:02 schreef Momo het volgende:

[..]
Dit bedoelde ik trouwens niet enkel qua eten en gastvrijheid. Ook breder qua warmte en sterkere familie banden, altijd samen dingen doen. Aan de andere kant lijkt mij dat persoonlijk ook weer verstikkend omdat er minder vrijheid is voor je eigen keuzes en ontwikkelingen.
Ja klopt. Elk voordeel heeft zijn nadeel :P

En dat is die emotionele dynamiek waar ik het eerder over had. Je maakt ineens deel uit van een groep mensen (vooral als je er ingetrouwd bent) waar je andere plichten opgelegd krijgt en men bepaalde gedachten onwelkom vindt. En je zal dus ineens deel uitmaken van een hierarchie waar je niet per se erg hoog in staat als nieuwkomer.

Het is 1 ding om een avondje te blijven eten bij een gastvrij gezin. Het is iets anders om er permanent deel van uit te maken.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zondag 17 september 2023 @ 19:14:47 #189
504794 Arabius
Niet actief
pi_210666291
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 19:00 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Oh, jij denkt werkelijk dat mensen in dit land, vooral vrouwen, zich weer laten koeieneren door conservatieve religieuze mannetjes?

Droom verder.
Stropop, ik vond dat je daar net zo belachelijk reageerde als user Bezsen, alleen 180 graden de andere kant op.

Welvaart zal niet altijd zo blijven, beschavingen komen en gaan, je weet nooit welke richting een maatschappij opgaat bij grote veranderingen, economisch, klimaat, milieu, etc.
  zondag 17 september 2023 @ 19:15:12 #190
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_210666298
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2023 17:27 schreef Nyamuk het volgende:

[..]
Nog wel. Wedje leggen dat dit, zodra conservatief Nederland hier een "bondgenoot" in gaat zien, heel gauw gaat veranderen met betrekking tot het narratief jegens de Islam? :P
weet ik niet. Het is sowieso altijd al een hele rare combinatie geweest.
Was progressie Nederland net klaar met het belachelijk maken en vernederen van christenen, werd het verliefd op de islam. En liefde is blind.
The End Times are wild
  zondag 17 september 2023 @ 19:15:50 #191
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210666320
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 19:02 schreef Momo het volgende:

[..]
Ik heb in ieder geval genoeg gezien van die 'warmte' toen een Marokkaanse dame waagde met een lid uit mijn familie (een ketterse Hollander) te trouwen.

Uitsluiting, demonisering, verkettering.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_210666324
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 18:47 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Moslims mogen niet wedden. Ze mogen geeneens een levensverzekering afsluiten.
Ben wel benieuwd waarom jij er zo van overtuigd bent dat conservatief Nederland binnenkort vriendjes wil worden met de islam.
Leg jij eerst maar eens uit hoe jij er bij komt dat Moslims geen weddenschap mogen aangaan. Gokken om geld of goederen is inderdaad Haram. Rente betalen/vragen is dat ook. Daarnaast is het pad wat ik bewandel iets tussen mij en Allah en wat je daarvan vindt is compleet irrelevant. Iedereen zondigt. De één meer dan de ander.
Heel veel sambal
  zondag 17 september 2023 @ 19:17:06 #193
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210666340
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 19:14 schreef Arabius het volgende:

[..]
Stropop, ik vond dat je daar net zo belachelijk reageerde als user Bezsen, alleen 180 graden de andere kant op.

Welvaart zal niet altijd zo blijven, beschavingen komen en gaan, je weet nooit welke richting een maatschappij opgaat bij grote veranderingen, economisch, klimaat, milieu, etc.
Ja, alleen is het 2023 en kun je de meeste mensen, in ieder geval in de ontwikkelde landen, niet meer bang maken met de hel.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 17 september 2023 @ 19:18:15 #194
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210666355
Elke religie die nog het dogma van de hel als eeuwige martelplek leert neem ik sowieso niet serieus.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 17 september 2023 @ 19:18:49 #195
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210666366
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 19:15 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ik heb in ieder geval genoeg gezien van die 'warmte' toen een Marokkaanse dame waagde met een lid uit mijn familie (een ketterse Hollander) te trouwen.

Uitsluiting, demonisering, verkettering.
Ja zo lang in de pas loopt in de familie ja. En vaak moet het dan ook nog met een Marokkaanse man zijn dan, geen Turkse moslim.
  zondag 17 september 2023 @ 19:21:47 #196
504794 Arabius
Niet actief
pi_210666400
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 19:01 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Omdat je tot de islam bekeren vaak samen gaat met een grote verregaande gedragsverandering en set overtuigingen waar de meeste mensen niet zomaar voor zouden kiezen.

Het is niet onmogelijk maar.. er is een reden dat cultuur zich vooral verspreid via ... nakomelingen of via het zwaard.. of hooguit via langzame osmose over generaties heen. Maar bijna nooit binnen het leven van 1 individu zonder dat hier buitengewone omstandigheden bij komen kijken.
[..]
Ik denk dat ik in mijn posts genoeg arbeid heb verricht om je te laten zien dat het niks met cognitieve dissonantie te maken heeft. Ik VERMOED (voor denk ik hele goede redenen) dat er een negatieve situatie is maar ik wil graag wat bewijs en onderzoek zien.
[..]
De meeste moslims zeker niet nee. Maar er zijn zat (door islamtische landen betaalde) organisaties in ja ook Nederland waar men tactiek en technieken bespreken. Daarnaast, niks inspirerender voor de islamitische achterban dan een "blanke conversie".

Conversie is heden ten dage een hot topic in Islam gezien het plek nummer 1 in de wereld wil bereiken over de rug van het slinkende christendom heen. Dit is een goed verkoopsargument voor de toekomst.
[..]
Moslims zijn idd niet deur tot deur. Dat klopt. Maar er is zeker wel een zware bekeringsdrang (dawah). Die is alleen wat geraffineerder dan bij jehova getuigen. Het gebeurt vooral online op discord of via youtube.. In het park debatten houden en "dunking on atheists" etc... Op online gemeenschappen kan je als niet-gelovige een constante barrage aan "ik ga jou even binnenharken" momenten verwachten.
[..]
Ik vermoed dus dat er meer aan de hand is dan alleen maar "ik ga lid worden van deze cult om mijn moesje en de buurtjes te laten skrikken". Gegeven de cognitieve arbeid die komt kijken bij een conversie en cultuuroverstap. Maar nogmaals. Onderzoek is nodig. Ik geef gewoon toe dat het een sterk vermoeden betreft.
Wat een hoop onzin weer. Ik raad je aan om op YouTube wat fimpjes te gaan kijken van mensen die zich bekeren en hun eigen verhaal aan te horen, ipv die voor ze in te vullen met je onderbuikgevoelens. Begin daar eens met je onderzoek.
  zondag 17 september 2023 @ 19:23:45 #197
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210666421
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 19:21 schreef Arabius het volgende:

[..]
Wat een hoop onzin weer. Ik raad je aan om op YouTube wat fimpjes te gaan kijken van mensen die zich bekeren en hun eigen verhaal aan te horen, ipv die voor ze in te vullen met je onderbuikgevoelens. Begin daar eens met je onderzoek.
Zijn dat dezelfde filmpjes die we kunnen vinden van bekeerlingen naar het Katholicisme? Oosters-Orthodoxe kerk? Judaïsme?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_210666431
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 19:16 schreef Nyamuk het volgende:

[..]
Leg jij eerst maar eens uit hoe jij er bij komt dat Moslims geen weddenschap mogen aangaan. Gokken om geld of goederen is inderdaad Haram. Rente betalen/vragen is dat ook. Daarnaast is het pad wat ik bewandel iets tussen mij en Allah en wat je daarvan vindt is compleet irrelevant. Iedereen zondigt. De één meer dan de ander.
Je geeft zelf al het antwoord. Gokken is haram.
De rest van je antwoord/reactie raakt kant noch wal, want ik vroeg aan jou waar die overtuiging vandaan komt dat conservatief Nederland vriendjes wil worden met de islam.

Welk pad jij bewandelt is helemaal niet ter sprake gekomen in mijn reactie op jouw bericht.
Ben je in de war of kun je gewoon niet zo goed van gedachten wisselen met iemand die heel anders denkt over bepaalde zaken?
  zondag 17 september 2023 @ 19:28:44 #199
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_210666471
Het is natuurlijk ook zo dat dankzij de totale geringschatting van een vak als geschiedenis heel veel Nederlanders alles wat 'van eigen' is een beetje oubollig en truttig vinden. Je eigen wortels onderzoeken, je voorgeschiedenis, je voorouders... niet zo sexy allemaal.

Wat van den vreemde komt is dan weer uitermate aantrekkelijk. Hoe exotischer, hoe beter. Zeker bij jongeren.

Terwijl men precies dezelfde rust en spiritualiteit en richtlijnen kan vinden in de kerken der voorouders.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 17 september 2023 @ 19:29:03 #200
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_210666475
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 19:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
Religie is dodelijk en heeft niets met liefde voor God of de mens te maken.

Het is een narcistische bezigheid die jou, en vooral JOUW belang, JOUW heil en JOUW eeuwige beloning centraal stelt.
Wat kort door de bocht. Hoe ga je kennis en liefde voor God overdragen zonder religie? Hoe ga je fundamentele levensvragen beantwoorden?

Mensen hebben houvast nodig en ook het eenhridsgevoel dat religie kan bieden. Wie ben jij om dat te verbieden?

Zonder religie gaan mensen die op zoek zijn naar zin en spiritualiteit terecht komen bij allerlei charlatans en natuurgenezers.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')