Iedereen krijgt toch subsidie. Of je nu een hoog salaris hebt, of een laag. En renteloze leningen zijn al mogelijk.quote:Op maandag 17 juli 2023 14:57 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Ok, die rijke persoon krijgt duizenden euro's subsidie om een electrische auto aan te schaffen. DAn mag iemand in een sociale huurwoning toch best met afgunst daar naar kijken? Krijg die persoon duizenden euro's subsidie om zijn huis te verduurzamen in de voor van een renteloze lening? Ik dacht dat het niet. Kortom, afgunst is terecht. Die mensen dragen vooral hun steentje bij omdat er zo vet veel subsidies die kant uit gaan waardoor de terugverdientijd kort is. ALs we solidair willen zijn moeten we iemand aan de onderkant van de samenleving ook duizenden euro's geven om HR++ glas aan te schaffen, waarvan hij daarna de helft (rest is subsidie) mag terugbetalen met 10 euro per maand ofzo of iets anders behapbaars. Dat lijkt me wel rechtvaardig.
In ons geval echt wel. We hebben de woning gekocht voor 240.000 euro. Totaal met KK 252.000. Hebben van de overwaarde vorige woning er 26.000 in gestoken en de rest voor de verbouwing, incl. garage.quote:Op maandag 17 juli 2023 15:38 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Groot nadeel is bij verduurzamen icm hypotheek is dat je niet zeker weet of je dat in je verkoopprijs terugziet.
Hypotheek 40k - aflossingen moet je terugzien in je verkoopwaarde.
Ja, nu heb je het over een markt van hoogconjunctuur en groei.quote:Op maandag 17 juli 2023 15:55 schreef Gia het volgende:
[..]
In ons geval echt wel. We hebben de woning gekocht voor 240.000 euro. Totaal met KK 252.000. Hebben van de overwaarde vorige woning er 26.000 in gestoken en de rest voor de verbouwing, incl. garage.
Voor de aanvraag van de verduurzamingslening moest de woning getaxeerd worden. Waarde zonder verduurzaming kwam op 426.000, na verduurzaming 460.000. Dus, we maken ons niet zo ongerust.
Wij wonen hier nu 8 jaar.quote:Op maandag 17 juli 2023 16:09 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja, nu heb je het over een markt van hoogconjunctuur en groei.
Je hebt ook mensen die in de afgelopen 5 jaar een woning hebben gekocht en mogelijk nog aan een gezin beginnen, als je woningwaarde daalt en of de hypotheekschuld stijgt dan kun je in een situatie raken dat je huis onder water staat en je niet meer kan verhuizen zonder dat je het verschil bijbetaald.
Hoeveel zeggen die percentages ons als er mensen zijn die hun stemmen hebben uitgebracht middels een lidmaatschap bij zowel GroenLinks als de PvdA?quote:Op maandag 17 juli 2023 15:41 schreef Hanca het volgende:
Vandaag gaat denk ik wel een essentiële dag zijn richting de verkiezingen. Tot nu toe nog niks uitgelekt, ik ben heel benieuwd naar de uitslag en vooral ook naar de percentages.
Met name dat met de hoge percentages die het nu zijn, die hele kleine groep dus geen invloed heeft gehad.quote:Op maandag 17 juli 2023 17:02 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Hoeveel zeggen die percentages ons als er mensen zijn die hun stemmen hebben uitgebracht middels een lidmaatschap bij zowel GroenLinks als de PvdA?
Meer dan ik had verwacht. Had een 60/40 verwacht.quote:Op maandag 17 juli 2023 16:58 schreef Tomatenboer het volgende:
De gezamenlijke kieslijst en het gezamenlijke verkiezingsprogramma voor de komende Tweede Kamer verkiezingen gaat er komen!
De uitslagen zijn zojuist bekend gemaakt.
Als ik het goed heb gehoord hebben 90% van de GroenLinks leden en 80% van de PvdA leden ingestemd met het voorstel.
Het is een hardnekkige mythe dat de traditionele PvdA achterban louter zou hebben bestaan uit fabrieksarbeiders en mijnwerkers, en al helemaal dat de PvdA vroeger conservatief zou zijn geweest.quote:Op maandag 17 juli 2023 17:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Zijn beide niet mijn partij, maar denk niet dat dit voor de PvdA een goede beweging is. PvdA is al jaren stuurloos en heeft alle contact verloren met haar traditionele achterban. Jammer. Ze hebben het dus nu, na de partij volledig op de klippen te hebben gevaren, opgegeven.
Bravo.
Het is een verarming van de politiek, enige normale linkse partij verdwijnt, over blijven extreem linkse populisten en de Bakfietsende in deeltijd werkende munttheemoeders van de GL aanhang
Hoezo? Al een jaar of 20 stemmen beide partijen als ze beide in de oppositie zitten op elk onderwerp bijna 100% hetzelfde. Het is onzinnig om dan te doen alsof je zo verschillend bent, want dat blijkt feitelijk helemaal nergens uit.quote:Op maandag 17 juli 2023 17:39 schreef Straatcommando. het volgende:
Dit lijkt me voor een potentieel fatale keuze voor de PvdA eigenlijk..
Het gaat ook geen Kuiken of Klaver worden, maar waarschijnlijk Timmermans of Aboutaleb inderdaad. Of anders Marjolein Moorman.quote:Op maandag 17 juli 2023 17:40 schreef Erasmus het volgende:
Sinds het paarse kabinet hun ziel verkocht en sindsdien nooit meer hetzelfde geweest. Daarnaast: KuikenKlaver
Als je Aboutaleb of Timmermans als lijsttrekker had zou ik er nog over nadenken.
Ik ga lekker SP stemmen als links geluid. Ze moeten wel een sterkere lijsttrekker zoeken dan Marijnissen..
Ik hoop het voor ze..quote:Op maandag 17 juli 2023 17:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het gaat ook geen Kuiken of Klaver worden, maar waarschijnlijk Timmermans of Aboutaleb inderdaad.
Yasser: Volgens Klaver ’markeert vandaag een doorbraak’. „We gaan toe naar een nieuwe tijd, waarin we geen gouden beloftes gaan doen. Misschien wordt het voor jou individueel helemaal niet beter, maar voor ons, als samenleving, wel.”quote:Op maandag 17 juli 2023 17:39 schreef Straatcommando. het volgende:
Dit lijkt me voor een potentieel fatale keuze voor de PvdA eigenlijk..
Omdat stemgedrag in de kamer niet altijd direct correspondeert met hoe het electoraat er over denktquote:Op maandag 17 juli 2023 17:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoezo? Al een jaar of 20 stemmen beide partijen als ze beide in de oppositie zitten op elk onderwerp bijna 100% hetzelfde. Het is onzinnig om dan te doen alsof je zo verschillend bent, want dat blijkt feitelijk helemaal nergens uit.
De PvdA aanhang heeft met bijna 90% voorgestemd. Die PvdA aanhang roept congres na congres op om meer aan klimaat te doen. Dat is de waarheid, niet jouw verhaal.quote:Op maandag 17 juli 2023 17:45 schreef matthijst het volgende:
[..]
Yasser: Volgens Klaver ’markeert vandaag een doorbraak’. „We gaan toe naar een nieuwe tijd, waarin we geen gouden beloftes gaan doen. Misschien wordt het voor jou individueel helemaal niet beter, maar voor ons, als samenleving, wel.”
Ik denk dat de "ouderwetse" PvdA aanhang zich juist druk maakt om zichzelf als individu. En geen fuck geven om die klimaat fratsen van Klaver&co. Wat heb je aan 0,00036 graad verkoeling als je nauwelijks rond kunt komen.
En waar haal jij vandaan dat ik die mythe onderschrijf of dat beeld deel? Of dat men conservatief was?quote:Op maandag 17 juli 2023 17:39 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het is een hardnekkige mythe dat de traditionele PvdA achterban louter zou hebben bestaan uit fabrieksarbeiders en mijnwerkers, en al helemaal dat de PvdA vroeger conservatief zou zijn geweest.
70% van de mensen maakt zich enorm zorgen over klimaatverandering, het lijkt me onverstandig voor de PvdA om zich te richten op die andere 30% omdat daar vaak ook figuren bij zitten die uit de EU willen of die het verdrag voor de rechten van de mens aan de kant willen gooien. Dus ja, de PvdA moet zich sterk richten op klimaatmaatregelen, de enige manier om stemmen te winnen.quote:Op maandag 17 juli 2023 17:46 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Omdat stemgedrag in de kamer niet altijd direct correspondeert met hoe het electoraat er over denkt
Bovendien vind ik dat ook een teken aan de wand dat de PvdA nogal van koers is geraakt.
Maar dat is slechts hoe ik het zie, geen vaststaand feit ofzo.
Omdat wanneer ik iemand een betoog zie afsteken over de PvdA en het verlies van de traditonele achterban dit doorgaans gepaard gaat met het idee dat de PvdA ten prooi zou zijn gevallen aan 'woke'.quote:Op maandag 17 juli 2023 17:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En waar haal jij vandaan dat ik die mythe onderschrijf of dat beeld deel? Of dat men conservatief was?
Ik denk dat dat wel onder de gemiddelde PvdA'er leeft, maar niet in de mate en urgentie als bij een gemiddelde gl'er.quote:Op maandag 17 juli 2023 17:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
70% van de mensen maakt zich enorm zorgen over klimaatverandering, het lijkt me onverstandig voor de PvdA om zich te richten op die andere 30% omdat daar vaak ook figuren bij zitten die uit de EU willen of die het verdrag voor de rechten van de mens aan de kant willen gooien. Dus ja, de PvdA moet zich sterk richten op klimaatmaatregelen, de enige manier om stemmen te winnen.
PvdA is bijna geheel leeggelopen richting GL en D66.quote:Op maandag 17 juli 2023 17:57 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik denk dat dat wel onder de gemiddelde PvdA'er leeft, maar niet in de mate en urgentie als bij een gemiddelde gl'er.
Nu waren de resultaten van de PvdA de afgelopen twee verkiezingen ook niet heel best dus dat ze -iets- proberen snap ik ook weer wel.
Ja vaak krijg je dan ook kreten over anachronismen over "de arbeider." Een term waar werkelijk niemand zich meer toe aangesproken gaat voelen. Daarbij denk ik aan zwart-wit foto's van mannen met petten die uit een fabriekspoort komen lopen. En die allemaal al lang gestorven zijn.quote:Op maandag 17 juli 2023 17:54 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Omdat wanneer ik iemand een betoog zie afsteken over de PvdA en het verlies van de traditonele achterban dit doorgaans gepaard gaat met het idee dat de PvdA ten prooi zou zijn gevallen aan 'woke'.
Roep eens op een willekeurig vol station dat alle arbeiders moeten komen en iedereen rent bij je weg...quote:Op maandag 17 juli 2023 18:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja vaak krijg je dan ook kreten over anachronismen over "de arbeider." Een term waar werkelijk niemand zich meer toe aangesproken gaat voelen. Daarbij denk ik aan zwart-wit foto's van mannen met petten die uit een fabriekspoort komen lopen. En die allemaal al lang gestorven zijn.
De Nederlanders die nog in de fabriek werken stemmen meestal PVV weet ik uit ervaring.quote:Op maandag 17 juli 2023 18:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja vaak krijg je dan ook kreten over anachronismen over "de arbeider." Een term waar werkelijk niemand zich meer toe aangesproken gaat voelen. Daarbij denk ik aan zwart-wit foto's van mannen met petten die uit een fabriekspoort komen lopen. En die allemaal al lang gestorven zijn.
Het heeft inderdaad niks met inhoud te maken maar met politieke opportuniteit. Je bent ook een speelbal voor andere lijsttrekkers, die moet zich verdedigen tegen de zwaktes van en de PvdA en Gl. Ze kunnen altijd de kaart 'waar staat de lijsttrekker nu echt voor' trekken. Dit timmer je niet dicht in een verkiezingsprogramma. En je creëert in verkiezingstijd alleen maar onrust, er is vast media dat op zoek gaat naar prominenten die het oneens zijn. Fijne campagne.quote:Op maandag 17 juli 2023 18:00 schreef Hanca het volgende:
De enige manier om echt te winnen is in de strijd terecht komen om de grootste te worden, zo werkt dat tegenwoordig. En daar hebben ze gewoon die GL zetels voor nodig. En een groot deel van de afgelopen D66 stemmen.
Wat wilde je dan doen? Links/progressief is in de loop van de jaren niet veel kleiner geworden, de kiezers zijn gewoon verdeeld over meer partijen.quote:Op maandag 17 juli 2023 18:06 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Een historische vergissing dit. Mocht het plan mislukken dan is de fusie een flop en blijven er twee onthoofden partijen over. Het is gewoon een gok ingegeven door misplaatste draagkracht en leiders die in hun eigen semantiek zijn gaan geloven. Extreem opportunistische move.
Wellicht moet je gewoon lezen wat ik schrijf.quote:Op maandag 17 juli 2023 17:54 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Omdat wanneer ik iemand een betoog zie afsteken over de PvdA en het verlies van de traditonele achterban dit doorgaans gepaard gaat met het idee dat de PvdA ten prooi zou zijn gevallen aan 'woke'.
OK prima, dan is de PvdA nog steeds niet terug bij waar ze ooit voor warenquote:Op maandag 17 juli 2023 17:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
De PvdA aanhang heeft met bijna 90% voorgestemd. Die PvdA aanhang roept congres na congres op om meer aan klimaat te doen. Dat is de waarheid, niet jouw verhaal.
De munttheedrinkende bakfietsmoeders vormen een groot deel van de oude achterban die de PvdA is kwijtgeraakt. Die komen nu met een fusie weer terug.quote:Op maandag 17 juli 2023 18:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wellicht moet je gewoon lezen wat ik schrijf.
Voor klimaatmaatregelen is de PvdA eigenlijk al sinds de jaren 80, dus wat bedoel je met ooit?quote:Op maandag 17 juli 2023 18:16 schreef matthijst het volgende:
[..]
OK prima, dan is de PvdA nog steeds niet terug bij waar ze ooit voor waren
De SP hoort hier ook eigenlijk bij, dat is nu niet meer dan een levende dode.quote:Op maandag 17 juli 2023 17:52 schreef Harvest89 het volgende:
Ik ga waarschijnlijk weer SP stemme maar ik wens PvdAGL veel succes.
Nee, dat zijn een groot deel van de mensen die op GL stemmen.quote:Op maandag 17 juli 2023 18:18 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De munttheedrinkende bakfietsmoeders vormen een groot deel van de oude achterban die de PvdA is kwijtgeraakt. Die komen nu met een fusie weer terug.
Een groot deel van de huidige GL-achterban komt inderdaad van de PvdA af.quote:Op maandag 17 juli 2023 18:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nee, dat zijn een groot deel van de mensen die op GL stemmen.
Dit klinkt als een soort van sunk cost fallacy. Waarom fuseert men dan niet gewoon, ze praten er al jaren over. Het is alleen maar geboren uit opportunisme, iets wat ze zeggen te willen bestrijden. De fusie had al veel verder kunnen zijn als ze dat gewoon goed waren gaan regelen. Jaren niks doen en dan zoiets vaags organiseren lijkt mij niet slim. Men heeft geen idee waar ze ja tegen hebben gezegd, dat moet nog worden uitgewerkt, iets wat al lang klaar had kunnen liggen.quote:Op maandag 17 juli 2023 18:13 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Wat wilde je dan doen? Links/progressief is in de loop van de jaren niet veel kleiner geworden, de kiezers zijn gewoon verdeeld over meer partijen.
Dat waren echt een miniem aantal leden, die hebben met deze percentages geen invloed gehad.quote:Op maandag 17 juli 2023 18:35 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Dit klinkt als een soort van sunk cost fallacy. Waarom fuseert men dan niet gewoon, ze praten er al jaren over. Het is alleen maar geboren uit opportunisme, iets wat ze zeggen te willen bestrijden. De fusie had al veel verder kunnen zijn als ze dat gewoon goed waren gaan regelen. Jaren niks doen en dan zoiets vaags organiseren lijkt mij niet slim. Men heeft geen idee waar ze ja tegen hebben gezegd, dat moet nog worden uitgewerkt, iets wat al lang klaar had kunnen liggen.
Het is ook gewoon geen eerlijk referendum. Bv een pro GL stemmer wordt lid van PvdA en stemt daar ook voor. Als je tegen de samenwerking bent moet je dus eerst lid worden van een andere partij waar je inhoudelijk geen lid van wilt zijn om te kunnen voorkomen dat je eigen partij er wel mee samen gaat. Organisatorisch een rommeltje.
Dat het organisatorisch een rommeltje is ben ik met je eens, maar zoals Hanca al schrijft, dit is gewoon de opmaat naar een fusie.quote:Op maandag 17 juli 2023 18:35 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Dit klinkt als een soort van sunk cost fallacy. Waarom fuseert men dan niet gewoon, ze praten er al jaren over. Het is alleen maar geboren uit opportunisme, iets wat ze zeggen te willen bestrijden. De fusie had al veel verder kunnen zijn als ze dat gewoon goed waren gaan regelen. Jaren niks doen en dan zoiets vaags organiseren lijkt mij niet slim. Men heeft geen idee waar ze ja tegen hebben gezegd, dat moet nog worden uitgewerkt, iets wat al lang klaar had kunnen liggen.
Het is ook gewoon geen eerlijk referendum. Bv een pro GL stemmer wordt lid van PvdA en stemt daar ook voor. Als je tegen de samenwerking bent moet je dus eerst lid worden van een andere partij waar je inhoudelijk geen lid van wilt zijn om te kunnen voorkomen dat je eigen partij er wel mee samen gaat. Organisatorisch een rommeltje.
Ik denk dat dat wel meevalt. Een flink deel van de GL stemmers zijn jongeren, die hebben nooit anders dan GL gestemdquote:Op maandag 17 juli 2023 18:32 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Een groot deel van de huidige GL-achterban komt inderdaad van de PvdA af.
Klopt, maar vroeger stemde hetzelfde soort jongeren veelal PvdA, alleen heeft de partij haar swag verloren.quote:Op maandag 17 juli 2023 18:52 schreef grimselman het volgende:
[..]
Ik denk dat dat wel meevalt. Een flink deel van de GL stemmers zijn jongeren, die hebben nooit anders dan GL gestemd
Sorry, maar dat zijn dooddoeners voor de bühne, daarmee bestuur je geen politieke verenigingen. Ik heb ook niks tegen de fusie, maar regel dat dan. Dit gaat alleen maar over macht, en het moet nu omdat ze al jaren praten maar niks echt regelen.quote:Op maandag 17 juli 2023 18:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dit is gewoon de eerste stap naar een fusie.
Hopelijk gaan die 10% Groen links-stemmers en ook die 20% PvdA stemmers, iets anders zoeken. SP of PvdD of zo.quote:Op maandag 17 juli 2023 16:58 schreef Tomatenboer het volgende:
De gezamenlijke kieslijst en het gezamenlijke verkiezingsprogramma voor de komende Tweede Kamer verkiezingen gaat er komen!
De uitslagen zijn zojuist bekend gemaakt.
Als ik het goed heb gehoord hebben 90% van de GroenLinks leden en 80% van de PvdA leden ingestemd met het voorstel.
Dat is mijn probleem, een gezamenlijke lijst zou het sluitstuk moeten zijn van een fusie, niet het begin. Maar goed, men zoekt het maar uit, maar ik vind het zo amateuristisch dat ik als links en progressief niet pieker om er op te stemmen. Als dit al een rommeltje is, waarom ze dan macht geven. Terwijl ik bij een goed uitgewerkte fusie wel potentieel een achterban zou zijn.quote:Op maandag 17 juli 2023 18:50 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat het organisatorisch een rommeltje is ben ik met je eens, maar zoals Hanca al schrijft, dit is gewoon de opmaat naar een fusie.
Het klopt dat het organisatorisch beter zou kunnen, maar er stond dit najaar een fusievergadering op de planning. Om nu rechts 4 extra jaren macht te geven omdat Rutte zijn kabinet liet vallen, zou wel erg cynisch zijn.quote:Op maandag 17 juli 2023 19:00 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Dat is mijn probleem, een gezamenlijke lijst zou het sluitstuk moeten zijn van een fusie, niet het begin. Maar goed, men zoekt het maar uit, maar ik vind het zo amateuristisch dat ik als links en progressief niet pieker om er op te stemmen. Als dit al een rommeltje is, waarom ze dan macht geven. Terwijl ik bij een goed uitgewerkte fusie wel potentieel een achterban zou zijn.
Die gaan hier garen bij spinnen.quote:Op maandag 17 juli 2023 18:23 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
De SP hoort hier ook eigenlijk bij, dat is nu niet meer dan een levende dode.
Nee, als er mensen zijn die links uit het bootje vallen dan zullen die eerder naar Bij1 of de PvdD gaan.quote:
Als de verkiezingsdeelname niet te rampzalig uitpakt zullen ze ook wel fuseren. Zo ging dat ook bij het CDA en bij Groenlinks. Eerst een gezamenlijke lijst. En daarna de organisaties fuseren.quote:Op maandag 17 juli 2023 18:35 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Naar zweverige clubjes? Echt niet. Heb in dit topic al een paar opmerkingen gehoord van mensen die maar weer SP gaan stemmen.quote:Op maandag 17 juli 2023 19:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee, als er mensen zijn die links uit het bootje vallen dan zullen die eerder naar Bij1 of de PvdD gaan.
Er zullen wel een aantal mensen richting SP gaan, daar kom je niet onderuit, maar de meeste PvdA'ers staan qua gedachtegoed vooral dichtbij GroenLinks.quote:Op maandag 17 juli 2023 19:11 schreef Gia het volgende:
[..]
Naar zweverige clubjes? Echt niet. Heb in dit topic al een paar opmerkingen gehoord van mensen die maar weer SP gaan stemmen.
We gaan het zien 22 november. Ik ga in elk geval rechts van de VVD zitten. Weet nog niet in welk bootje.quote:Op maandag 17 juli 2023 19:13 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Er zullen wel een aantal mensen richting SP gaan, daar kom je niet onderuit, maar de meeste PvdA'ers staan qua gedachtegoed vooral dichtbij GroenLinks.
Je mag altijd dromen, natuurlijk!quote:Op maandag 17 juli 2023 19:14 schreef Hexagon het volgende:
Overigens kunnen ze als het goed gaan uit veel vaatjes stemmers tappen
-D66-stemmers die D66 in 2021 van ze geleend heeft
-VVD-stemmers die nu Rutte weggaat meer potentie zien in de eventuele kandidaat van deze partij
-SP-stemmers die klaar zijn met de hopeloze Marijnissen en die een nieuw links initiatief een kans willen geven
-DENK/PvdD/VOLT-stemmers die dit om strategische redenen doen
-Niet stemmers die hier mogelijk door worden gemotiveerd.
De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen.quote:Op maandag 17 juli 2023 19:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het klopt dat het organisatorisch beter zou kunnen, maar er stond dit najaar een fusievergadering op de planning. Om nu rechts 4 extra jaren macht te geven omdat Rutte zijn kabinet liet vallen, zou wel erg cynisch zijn.
Soms kan het niet zoals het moet en moet het maar zoals het kan.
De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen.quote:Op maandag 17 juli 2023 19:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het klopt dat het organisatorisch beter zou kunnen, maar er stond dit najaar een fusievergadering op de planning. Om nu rechts 4 extra jaren macht te geven omdat Rutte zijn kabinet liet vallen, zou wel erg cynisch zijn.
Soms kan het niet zoals het moet en moet het maar zoals het kan.
En als het niet goed uitpakt heb je geen fusie en geen PvdA en Gl meer.quote:Op maandag 17 juli 2023 19:09 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als de verkiezingsdeelname niet te rampzalig uitpakt zullen ze ook wel fuseren. Zo ging dat ook bij het CDA en bij Groenlinks. Eerst een gezamenlijke lijst. En daarna de organisaties fuseren.
Ooit, voor de normale burger, niet de wokies in de villawijk in de randstad.quote:Op maandag 17 juli 2023 18:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Voor klimaatmaatregelen is de PvdA eigenlijk al sinds de jaren 80, dus wat bedoel je met ooit?
De weg naar politiek succes is geplaveid met compromissen, zoals dit compromis dat als het niet op de beste manier gaat omdat de verkiezingen plots ongeveer op de datum zijn waarop ze een fusievergadering wilden houden, dan moet het maar op de manier waarop het gaat.quote:Op maandag 17 juli 2023 19:21 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen.
Ze zijn nu ook voor de 'normale burger', maar de normale burger gebruikt de term woke niet en vindt het essentieel dat men op komt voor minderheden en wat doet aan klimaatverandering.quote:Op maandag 17 juli 2023 19:32 schreef matthijst het volgende:
[..]
Ooit, voor de normale burger, niet de wokies in de villawijk in de randstad.
quote:Op maandag 17 juli 2023 19:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze zijn nu ook voor de 'normale burger', maar de normale burger gebruikt de term woke niet en vindt het essentieel dat men op komt voor minderheden en wat doet aan klimaatverandering.
Nee, Klaver wordt zo goed als zeker geen lijsttrekker. Genoemd worden Timmermans, Moorman en Aboutaleb (maar die laatste schijnt niet te willen), allen PvdA.quote:Op maandag 17 juli 2023 19:41 schreef MoreDakka het volgende:
Ok dus gaat Klaver lijsttreker worden? Dat wordt een ramp
De normale burgers die ik ken vinden dat zeker niet belangrijk. Wat ze willen is minder immigratie en betaalbare boodschappen.quote:Op maandag 17 juli 2023 19:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze zijn nu ook voor de 'normale burger', maar de normale burger gebruikt de term woke niet en vindt het essentieel dat men op komt voor minderheden en wat doet aan klimaatverandering.
Interessant. Linkje naar de bron?quote:Op maandag 17 juli 2023 19:43 schreef matthijst het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Partij van de Arbeid. Stemgedrag van arbeiders.
Zo worden ze door hun potentiële stemmers iig steeds minder gezien:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik ben nog altijd voor Linkse Wolk.quote:
Waar haal je dat vandaan?quote:Op maandag 17 juli 2023 19:41 schreef MoreDakka het volgende:
Ok dus gaat Klaver lijsttreker worden? Dat wordt een ramp
Zoals je kunt zien: in 1971 dus niet veel anders dan in 2012.quote:Op maandag 17 juli 2023 19:43 schreef matthijst het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Partij van de Arbeid. Stemgedrag van arbeiders.
Zo worden ze door hun potentiële stemmers iig steeds minder gezien:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
75% van de Nederlanders is bezorgd over klimaatverandering: https://www.bnnvara.nl/ze(...)r-klimaatveranderingquote:Op maandag 17 juli 2023 19:46 schreef nils_22 het volgende:
[..]
De normale burgers die ik ken vinden dat zeker niet belangrijk. Wat ze willen is minder immigratie en betaalbare boodschappen.
Dat lijkt mij vooral een valse tegenstelling waar nogal veel aannames achter zitten die maar 1 kant op redeneren. Als na al die jaren praten over een fusie deze noodsprong je enige antwoord op mogelijk rechts is, dan is het verhaal nog dunner dan ik dacht.quote:Op maandag 17 juli 2023 19:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
De weg naar politiek succes is geplaveid met compromissen, zoals dit compromis dat als het niet op de beste manier gaat omdat de verkiezingen plots ongeveer op de datum zijn waarop ze een fusievergadering wilden houden, dan moet het maar op de manier waarop het gaat.
Ik snap echt niet waarom jij liever de kans op een BBB of VVD winst wil vergroten, puur omdat er formeel wellicht beter een andere methode beter was. Zie jij liever niet een linkse partij die het voortouw neemt in de formatie?
Als je nu die kans om zulke redenen gaat laten liggen, mag je de komende 4 jaar niet klagen als rechts het voortouw neemt en een rechts kabinet weet te smeden.
Op inhoud waren ze er al uit, ze stemmen namelijk altijd samen en met 1 Eerste Kamerfractie kan dat helemaal niet meer anders. Op inhoud zijn ze dus al samen.quote:Op maandag 17 juli 2023 19:56 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Dat lijkt mij vooral een valse tegenstelling waar nogal veel aannames achter zitten die maar 1 kant op redeneren. Als na al die jaren praten over een fusie deze noodsprong je enige antwoord op mogelijk rechts is, dan is het verhaal nog dunner dan ik dacht.
Rechts heeft al decennia een kleine meerderheid in de Kamer. Ook toen Kok en Bos groot waren, en dat gaat ook zo zijn bij een fusie partij.
Het gaat mij helemaal niet om puur een formeel punt. Het gaat mij erom dat het gedreven is door macht en niet door inhoud, dat het referendum de facto het einde is van PvdA en Gl en je imo dat niet op zo'n manier organiseert, dat er allerlei redenaties worden opgetuigd die eenzijdig naar het meest gunstige worden geredenerd, het gedreven is uit angst voor rechts en de illusie dat je gezamenlijk meer zetels zou halen, de onderbouwing vooral anekdotisch/semantisch is, de partijleiders en voorzitters graag zichzelf zien als diegene die 'een historische stap' zetten, je in notabene verkiezingstijd jezelf extra kwetsbaar maakt.
Veel succes met stemmen trekken als je frame is 'anders lag het initiatief misschien bij vvd of bbb'. Doen alsof tegen een gezamenlijke lijst de kans vergroot op rechts voor vvd of bbb is nergens op gebaseerd en vooral een valse tegenstelling. Het is semantiek, niet meer.
Ik stem liever op een partij die uitgaat van een eigen verhaal. Je laten chanteren door angst voor een ander lijkt mij de slechtste raadgever.
Ik hoop dat het goed uitpakt, maar vooralsnog is het wensdenken. Het is hopen op een goed poppetje, en dat is het dus, een verhaal over poppetjes.
Nee dat heeft gewoon met inzicht in het kiezerspubliek te maken.quote:
https://stukroodvlees.nl/(...)alistische-partijen/quote:Op maandag 17 juli 2023 19:48 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Interessant. Linkje naar de bron?
Aboutaleb zou ik ze ook niet aanraden. Te repressief en te conservatief om Groenlinks erbij te houden.quote:Op maandag 17 juli 2023 19:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, Klaver wordt zo goed als zeker geen lijsttrekker. Genoemd worden Timmermans, Moorman en Aboutaleb (maar die laatste schijnt niet te willen), allen PvdA.
Ah, en het is nu 2013?quote:Op maandag 17 juli 2023 19:52 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Zoals je kunt zien: in 1971 dus niet veel anders dan in 2012.
Raar, ken niemand die er "bezorgd" om is.quote:Op maandag 17 juli 2023 19:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
75% van de Nederlanders is bezorgd over klimaatverandering: https://www.bnnvara.nl/ze(...)r-klimaatverandering
Ik heb ook geen idee hoe goed Aboutaleb is in een debat, Cohen viel als lijsttrekker flink tegen. Van Timmermans weten we dat hij momenteel van de bekende kandidaten om lijsttrekker te worden van alle partijen, gewoon gelijk de beste debater is. Dat kan toch veel schelen, omdat je zo het 'premiersstempel' kunt krijgen. Kijk maar naar Roemer wat een verschil dat kan maken...quote:Op maandag 17 juli 2023 20:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Aboutaleb zou ik ze ook niet aanraden. Te repressief en te conservatief om Groenlinks erbij te houden.
Maar dat laatste is dan ook een totaal onzinnig frame. Het past niet in dit topic dus ik zal er geen uitgebreide discussie van maken, maar juist Europa loopt achter op Azië qua klimaatmaatregelen.quote:Op maandag 17 juli 2023 20:26 schreef matthijst het volgende:
[..]
Raar, ken niemand die er "bezorgd" om is.
Wel een hoop die inzien dat het zo niet langer houdbaar is.
Maar niemand die denkt dat Nederland dat even op kan lossen, waar 1 miljard Chinezen, 1.5 miljard Indiërs en een shitload aan doorneukende Afrikanen er niks aan doen.
Stem jij toch lekker op een paar graaiende PVV-plucheplakkers. Heb je nog steeds niks aan maar is wel lekker vertrouwd.quote:Op maandag 17 juli 2023 20:26 schreef matthijst het volgende:
[..]
Maar niemand die denkt dat Nederland dat even op kan lossen, waar 1 miljard Chinezen, 1.5 miljard Indiërs en een shitload aan doorneukende Afrikanen (Jeu, 1 miljard bootvluchtelingen extra per 2050) er niks aan doen.
quote:Op maandag 17 juli 2023 20:35 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Stem jij toch lekker op een paar graaiende PVV-plucheplakkers. Heb je nog steeds niks aan maar is wel lekker vertrouwd.
Wie zijn "het gewone volk"?quote:Op maandag 17 juli 2023 20:39 schreef matthijst het volgende:
[..]![]()
Punt is gewoon dat de PvdA er niet meer voor het gewone volk is. Dat ze dat "arbeider" wel uit hun naam mogen halen.
Top 10 pollutersquote:Op maandag 17 juli 2023 20:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
maar juist Europa loopt achter op Azië qua klimaatmaatregelen.
Makkelijke onderzoekjes om het beeld naar wens te draaien.quote:Op maandag 17 juli 2023 20:26 schreef matthijst het volgende:
[..]
Maar niemand die denkt dat Nederland dat even op kan lossen, waar 1 miljard Chinezen, 1.5 miljard Indiërs en een shitload aan doorneukende Afrikanen (Jeu, 1 miljard bootvluchtelingen extra per 2050) er niks aan doen.
Beter lezen.quote:Op maandag 17 juli 2023 20:39 schreef matthijst het volgende:
[..]![]()
Punt is gewoon dat de PvdA er niet meer voor het gewone volk is. Dat ze dat "arbeider" wel uit hun naam mogen halen.
Zodra je dit soort zinnen gaat bezigen geef je zelf inderdaad aan totaal niet bij de doelgroep van de PvdA of welke linkse partij of überhaupt de sociaal-democratie te horen...quote:Op maandag 17 juli 2023 20:39 schreef matthijst het volgende:
[..]
Blijf jij lekker vluchtelingen knuffelen.
Ik ga hier wellicht bij horenquote:Op maandag 17 juli 2023 19:14 schreef Hexagon het volgende:
Overigens kunnen ze als het goed gaan uit veel vaatjes stemmers tappen
-D66-stemmers die D66 in 2021 van ze geleend heeft
-VVD-stemmers die nu Rutte weggaat meer potentie zien in de eventuele kandidaat van deze partij
-SP-stemmers die klaar zijn met de hopeloze Marijnissen en die een nieuw links initiatief een kans willen geven
-DENK/PvdD/VOLT-stemmers die dit om strategische redenen doen
-Niet stemmers die hier mogelijk door worden gemotiveerd.
Sowieso moeten ze niks doen om die kiezers direct te trekken bijn een verkiezingen. De PVV bestrijden ze het beste met beleid. Door beleid te maken dat vertrouwen schept tussen groepen.quote:Op maandag 17 juli 2023 20:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zodra je dit soort zinnen gaat bezigen geef je zelf inderdaad aan totaal niet bij de doelgroep van de PvdA of welke linkse partij of überhaupt de sociaal-democratie te horen...
Tsja, wat zijn ouderwetse arbeiders. Mensen die onder modaal rondhangen, je weet wel, in arbeiderswijken. Die geen geld hebben voor zonnepanelen en andere energie fratsen. Die drukker zijn met zorgen dat hun kinderen te eten hebben dan of een vluchteling op het gras slaapt.quote:
Nou dat PVV stemmen heeft ze in ieder geval niet veel wijzer gemaakt.quote:Op maandag 17 juli 2023 21:14 schreef matthijst het volgende:
[..]
Tsja, wat zijn ouderwetse arbeiders. Mensen die onder modaal rondhangen, je weet wel, in arbeiderswijken. Die geen geld hebben voor zonnepanelen en andere energie fratsen. Die drukker zijn met zorgen dat hun kinderen te eten hebben dan of een vluchteling op het gras slaapt.
Nee klopt, maar moet je erop stemmen om en een mening over te hebben?quote:Op maandag 17 juli 2023 20:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zodra je dit soort zinnen gaat bezigen geef je zelf inderdaad aan totaal niet bij de doelgroep van de PvdA of welke linkse partij of überhaupt de sociaal-democratie te horen...
Misschien ook omdat niemand met Geerdje wil regeren. Dan is het lastig allochtonen buiten houden.quote:Op maandag 17 juli 2023 21:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou dat PVV stemmen heeft ze in ieder geval niet veel wijzer gemaakt.
Er zal bijzonder veel water door de Rijn moeten voordat er een linkse premier komt, kijkend naar de huidige politiek wind in NL.quote:Op maandag 17 juli 2023 21:10 schreef Arcee het volgende:
Haha, geen idee waarom ze bij die twee partijen er haast automatisch vanuit gaan dat heel Nederland op ze gaat stemmen en wil dat er nu een linkse premier komt
Aha. Want zeggen dat je met 20 miljoen Nederlanders de wereld niet kunt verbeteren is pvv. Geen realisme.quote:Op maandag 17 juli 2023 21:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Vreemd, want wat met je hier allemaal uitbraakt pas je prima bij de PVV.
Dat komt inderdaad allemaal uit het grote PVV-propaganda handboek.quote:Op maandag 17 juli 2023 21:23 schreef matthijst het volgende:
[..]
Aha. Want zeggen dat je met 20 miljoen Nederlanders de wereld niet kunt verbeteren is pvv. Geen realisme.
Zeggen dat de PvdA er niet meer voor de arbeider/armere Nederlander is, is pvv, geen realisme.
Zeggen dat er in 2050 nog een miljard Afrikanen bij gefokt zijn, die daar vast niet blijven wonen is pvv, geen realisme.
OK
Uhuhquote:Op maandag 17 juli 2023 21:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat komt inderdaad allemaal uit het grote PVV-propaganda handboek.
Nee, maar het maakt wel duidelijk waarom je bepaalde meningen deelt. En de potentiële PvdA-stemmer niet snapt.quote:Op maandag 17 juli 2023 21:18 schreef matthijst het volgende:
[..]
Nee klopt, maar moet je erop stemmen om en een mening over te hebben?
Ik snap ze wel, ik zeg alleen dat dat ws niet meer de arbeiders/armere Nederlanders van vroegah zijn.quote:Op maandag 17 juli 2023 21:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, maar het maakt wel duidelijk waarom je bepaalde meningen deelt. En de potentiële PvdA-stemmer niet snapt.
Ja dus? Die zijn schijnbaar ook afgehaakt.quote:Op maandag 17 juli 2023 21:31 schreef Hexagon het volgende:
Een aanzienlijk deel van die "arbeiders" zijn trouwens migranten.
Als alles al op 1 lijn zat was de fusie ook wel rond. Dat is dus niet zo. Dit bedoel ik dus. Als je erop wijst dat het verstandiger is, organisatorisch maar electoraal en qua geloofwaardigheid net zo, om eerst de fusie te regelen dan 'moet het maar zoals het kan'. Maar nu is er eigenlijk al inhoudelijk een fusie. Enorme doelredenatie.quote:Op maandag 17 juli 2023 20:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Op inhoud waren ze er al uit, ze stemmen namelijk altijd samen en met 1 Eerste Kamerfractie kan dat helemaal niet meer anders. Op inhoud zijn ze dus al samen.
En ja, politiek gaat helaas al 30 jaar vooral over de poppetjes, mensen stemmen op de lijsttrekker en niet op het partijprogramma.
Volgens mij zorgen PvdA/GL in hun programma's daar prima voor.quote:Op maandag 17 juli 2023 21:34 schreef matthijst het volgende:
[..]
Ja dus? Die zijn schijnbaar ook afgehaakt.
Of denk je dat die migranten allemaal in de villawijk wonen?
Nee heh, slimpie, die zullen ws ook wel onder modaal leven. En andere zorgen hebben dan 0,0003 graad temperatuursverhoging over 20 jaar.
Weet je niet hoe vervuilend de metaalwinning is voor zonnepanelen en dergelijk spulquote:Op maandag 17 juli 2023 21:41 schreef matthijst het volgende:
Ik weet niet waar jij woont, maar hier is het geen stinkende vuilnisbelt.
India daarentegen.
Oh wacht, dat mag je niet zeggen
Zonnepanelen en elektrische auto, ik draag m'n steentje wel bij.![]()
VVD is simpel gaan groeien toen Rutte alle stemmen van Balkenende overnam. En gedurende de Rutte-periode is de professionele organisatie van VVD juist afgebroken en vervangen door Rutte-knechten.quote:Op maandag 17 juli 2023 21:38 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Als alles al op 1 lijn zat was de fusie ook wel rond. Dat is dus niet zo. Dit bedoel ik dus. Als je erop wijst dat het verstandiger is, organisatorisch maar electoraal en qua geloofwaardigheid net zo, om eerst de fusie te regelen dan 'moet het maar zoals het kan'. Maar nu is er eigenlijk al inhoudelijk een fusie. Enorme doelredenatie.
En ja, ik wind mij erover op omdat ik in potentie wel een kiezer ben uit die hoek en zie hoe centrum links zichzelf sloopt. Ik vind het armoedig dat centrum links zo duidelijk alles maar gokt op een persoon die alles moet doen. Als je toch het vergelijk met rechts wil maken, de vvd is juist gaan groeien en bloeien sinds ze verdonk eruit gegooid hebben en de organisatie professioneel is ingericht.
Maar goed, we gaan het zien.
Van wie zou je dat niet mogen zeggen? En wat bedoel je precies met die zin.. niet mogen zeggen?quote:Op maandag 17 juli 2023 21:41 schreef matthijst het volgende:
Ik weet niet waar jij woont, maar hier is het geen stinkende vuilnisbelt.
India daarentegen.
Oh wacht, dat mag je niet zeggen
Zonnepanelen en elektrische auto, ik draag m'n steentje wel bij.![]()
Van Hexagon, want het is pvv praat, als je zegt dat 20 miljoen Nederlanders niet op kunnen vergroenen tegen 1,5 miljard Indiërs die nog geen rivier kunnen schoonmaken en d'r 100 luchthavens bij bouwen.quote:Op maandag 17 juli 2023 21:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Van wie zou je dat niet mogen zeggen? En wat bedoel je precies met die zin.. niet mogen zeggen?
Dus een goede organisatie achter je politiek leider doet er niet toe?quote:Op maandag 17 juli 2023 21:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
VVD is simpel gaan groeien toen Rutte alle stemmen van Balkenende overnam. En gedurende de Rutte-periode is de professionele organisatie van VVD juist afgebroken en vervangen door Rutte-knechten.
Ik neem aan dat je ook blij bent dat de CU leiders niet eenzelfde redenatie aanhingen bij de asiel discussiequote:Op maandag 17 juli 2023 19:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik snap echt niet waarom jij liever de kans op een BBB of VVD winst wil vergroten, puur omdat er formeel wellicht beter een andere methode beter was. Zie jij liever niet een linkse partij die het voortouw neemt in de formatie?
Als je nu die kans om zulke redenen gaat laten liggen, mag je de komende 4 jaar niet klagen als rechts het voortouw neemt en een rechts kabinet weet te smeden
Van mij mag je het prima over Indiërs hebben.quote:Op maandag 17 juli 2023 21:49 schreef matthijst het volgende:
[..]
Van Hexagon, want het is pvv praat, als je zegt dat 20 miljoen Nederlanders niet op kunnen vergroenen tegen 1,5 miljard Indiërs die nog geen rivier kunnen schoonmaken en d'r 100 luchthavens bij bouwen.
[ afbeelding ]
Maar dat is inhoudelijk. Je hebt het nu over een formaliteit.quote:Op maandag 17 juli 2023 21:53 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je ook blij bent dat de CU leiders niet eenzelfde redenatie aanhingen bij de asiel discussie
Nee, jij maakt er een 'formaliteit' van, daarmee is het dat niet. Ik heb al genoeg redenen genoemd waarom het inhoudelijk een slecht idee is.quote:Op maandag 17 juli 2023 21:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dat is inhoudelijk. Je hebt het nu over een formaliteit.
De voorlopers van GroenLinks deden trouwens al in 1984 gezamelijk mee aan Eurpese verkiezingen en in 1989 (vervroegd na de val van Lubbers) aan de landelijke, terwijl de fusie pas plaats vond in 1990. Kortom: eerst samen mee doen aan verkiezingen en dan pas fuseren, dat is hoe het werkt.
Hilhorst is lid van beide partijen geworden om twee keer voor te stemmen. Als je dat effect wilt tegengaan moet iemand die tegen is dus lid worden van de partij waarvan hij tegen is dat er samenwerking is. Dan neem je als vereniging je leden ook niet serieus. Ik ben wel verbaasd dat jij zo makkelijk over dat soort zaken heen stapt en je maar neerlegt bij 'het draait al jaren om de poppetjes' ergo: zeur niet zo.quote:Op maandag 17 juli 2023 21:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dat is inhoudelijk. Je hebt het nu over een formaliteit.
De voorlopers van GroenLinks deden trouwens al in 1984 gezamelijk mee aan Eurpese verkiezingen en in 1989 (vervroegd na de val van Lubbers) aan de landelijke, terwijl de fusie pas plaats vond in 1990. Kortom: eerst samen mee doen aan verkiezingen en dan pas fuseren, dat is hoe het werkt.
Inhoudelijk zijn ze door de Eerste Kamer toch al 1? Gezien Eerste en Tweede Kamer nu al zo'n 10 jaar altijd hetzelfde stemmen, moeten in de Tweede Kamer op elk spannend onderwerp PvdA en GL hetzelfde stemmen. Inhoudelijk zitten ze al aan elkaar vast, als je daar bezwaren tegen hebt zijn die te laat.quote:Op maandag 17 juli 2023 22:02 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Nee, jij maakt er een 'formaliteit' van, daarmee is het dat niet. Ik heb al genoeg redenen genoemd waarom het inhoudelijk een slecht idee is.
Ik vind het principieel een inhoudelijke fout, maar blijkbaar zijn cu principes meer waard.
Ik had dit een legitiem argument gevonden bij een 60/40 uitslag. Maar niet bij 90/10.quote:Op maandag 17 juli 2023 22:07 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Hilhorst is lid van beide partijen geworden om twee keer voor te stemmen. Als je dat effect wilt tegengaan moet iemand die tegen is dus lid worden van de partij waarvan hij tegen is dat er samenwerking is. Dan neem je als vereniging je leden ook niet serieus. Ik ben wel verbaasd dat jij zo makkelijk over dat soort zaken heen stapt en je maar neerlegt bij 'het draait al jaren om de poppetjes' ergo: zeur niet zo.
Begrijp ook niet zo goed aan welke principes je dan vast wil of moet houden. Denk dat in het huidige politieke klimaat samenwerking tussen partijen juist aangemoedigd zou moeten worden.quote:Op maandag 17 juli 2023 22:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Inhoudelijk zijn ze door de Eerste Kamer toch al 1? Gezien Eerste en Tweede Kamer nu al zo'n 10 jaar altijd hetzelfde stemmen, moeten in de Tweede Kamer op elk spannend onderwerp PvdA en GL hetzelfde stemmen. Inhoudelijk zitten ze al aan elkaar vast, als je daar bezwaren tegen hebt zijn die te laat.
Uiteindelijk is dat wel wat er gebeurt, 1+1 = 1,5 ofzo.quote:Op maandag 17 juli 2023 20:15 schreef damsco het volgende:
Fantastisch nieuws, links decimeert zichzelf nog meer
In de peilingen is 1+1 meer dan 2.quote:Op maandag 17 juli 2023 22:16 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Uiteindelijk is dat wel wat er gebeurt, 1+1 = 1,5 ofzo.
Als ze geluk hebben gaan de zetels naar SP, of D66.
Nou, je gaat wel heel hard van stapel.quote:Op maandag 17 juli 2023 21:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Volgens mij zorgen PvdA/GL in hun programma's daar prima voor.
Lijkt eerder dat jij geen milieubeleid wilt. Liever Nederland een smerige stinkende vuilnisbelt zodat jij lekker je korte termijn consumptiedrift kunt bevredigen.
Je snapt dat je juist met deze regels er voor zorgt dat het sneller 90/10 wordt? Poetin zou trots zijn.quote:Op maandag 17 juli 2023 22:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik had dit een legitiem argument gevonden bij een 60/40 uitslag. Maar niet bij 90/10.
Vind je dat werkelijk? Het is maar wel grondgetal je gebruikt.quote:
Ik heb al tig keer uitgelegd wat mijn bezwaren zijn en wat niet. Maar leg nou eens uit waarom PvdA en GL maar samen moet omdat anders zogenaamd rechts een kans heeft op meer zetels en dezelfde argumentatie voor de cu niet gold? Zijn die principes belangrijker? Het is gewoon inconsequent en een valse tegenstelling.quote:Op maandag 17 juli 2023 22:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Inhoudelijk zijn ze door de Eerste Kamer toch al 1? Gezien Eerste en Tweede Kamer nu al zo'n 10 jaar altijd hetzelfde stemmen, moeten in de Tweede Kamer op elk spannend onderwerp PvdA en GL hetzelfde stemmen. Inhoudelijk zitten ze al aan elkaar vast, als je daar bezwaren tegen hebt zijn die te laat.
De grootste worden is geen pyrrusoverwinning, maar de garantie dat je de leiding hebt in de formatie. En ja, ik denk dat bovenin de 20 of zelfs onderin de 30 haalbaar is.quote:Op maandag 17 juli 2023 22:26 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Vind je dat werkelijk? Het is maar wel grondgetal je gebruikt.
GL haalde van oudsher 10 zetels, PvdA (na de 20e eeuw) gemiddeld 20-30. Mag je ook verwachten van een sociaaldemocratisch volkspartij.
Ik snap niet waar men op hoopt? De grootste te worden? Het is een pyrusoverwinning als je geen linkse meerderheid hebt.
Sluit ik ook niet uit hoor.quote:Op maandag 17 juli 2023 22:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
De grootste worden is geen pyrrusoverwinning, maar de garantie dat je de leiding hebt in de formatie. En ja, ik denk dat bovenin de 20 of zelfs onderin de 30 haalbaar is.
Nu we met een partij of 15/16 zitten, zijn oude aantallen niet meer haalbaar.quote:Op maandag 17 juli 2023 22:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Sluit ik ook niet uit hoor.
Maar ik vind dat absoluut een lag getal voor een samenvoeging van 2 partijen.
Kinderhand is snel gevuld denk ik dan maar.
Wil je dan nog 1 keer zeggen wat je inhoudelijke argument is, waar je argument over beleid en de toekomst van Nederland gaat?quote:Op maandag 17 juli 2023 22:27 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ik heb al tig keer uitgelegd wat mijn bezwaren zijn en wat niet. Maar leg nou eens uit waarom PvdA en GL maar samen moet omdat anders zogenaamd rechts een kans heeft op meer zetels en dezelfde argumentatie voor de cu niet gold? Zijn die principes belangrijker? Het is gewoon inconsequent en een valse tegenstelling.
Die officiële fusie kun je nog altijd afwachten. Mocht het faliekant mislopen dan ga je weer uit elkaar.quote:Op maandag 17 juli 2023 22:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wil je dan nog 1 keer zeggen wat je inhoudelijke argument is, waar je argument over beleid en de toekomst van Nederland gaat?
Tot nu toe werp je alleen formaliteiten op, volgens mij. Gaat het om de manier van stemmen (maar met 90/10 is dat wel duidelijk, hoe je ook had gestemd) en het feit dat ze de officiële fusie nu even na dit moment doen, omdat er plots verkiezingen zijn.
Nou, consolidatie zou zeker toe te juichen zijn op termijn.quote:Op maandag 17 juli 2023 22:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nu we met een partij of 15/16 zitten, zijn oude aantallen niet meer haalbaar.
De groeten, het is wel goed zo. Het is helder.quote:Op maandag 17 juli 2023 22:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wil je dan nog 1 keer zeggen wat je inhoudelijke argument is, waar je argument over beleid en de toekomst van Nederland gaat?
Tot nu toe werp je alleen formaliteiten op, volgens mij. Gaat het om de manier van stemmen (maar met 90/10 is dat wel duidelijk, hoe je ook had gestemd) en het feit dat ze de officiële fusie nu even na dit moment doen, omdat er plots verkiezingen zijn.
Mij dus niet, maar goed. Jij vergelijkt een formaliteit (iedereen wist dat met 1 EK fractie dit onafwendbaar was, dat zei ik toen al en zo functioneerden ze de laatste tijd ook al in de Tweede Kamer, zeer vaak sprak de ene partij voor de andere) met een principe over het schenden van mensenrechten. Waarom is voor mij niet helder.quote:Op maandag 17 juli 2023 22:36 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
De groeten, het is wel goed zo. Het is helder.
Als stemprocedures er niet meer toe doen omdat het verschil in de uitslag toch al zo groot is, en je in een andere discussie beroepen op mensenrechten is lachwekkend. Ik heb in post duidelijk uitgelegd wat mijn problemen zijn met dit referendum, en dat ik helemaal niet tegen een fusie an sich ben. Fijn verder dat de CU anderen dicteert of iets voor diegene een principe is of niet.quote:Op maandag 17 juli 2023 22:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mij dus niet, maar goed. Jij vergelijkt een formaliteit (iedereen wist dat met 1 EK fractie dit onafwendbaar was, dat zei ik toen al en zo functioneerden ze de laatste tijd ook al in de Tweede Kamer, zeer vaak sprak de ene partij voor de andere) met een principe over het schenden van mensenrechten. Waarom is voor mij niet helder.
Ik ben 'de CU' niet, ik spreek hier volledig op persoonlijke titel en nooit voor een partij of andere partijleden. Dus dat is een raar antwoord.quote:Op maandag 17 juli 2023 22:54 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Als stemprocedures er niet meer toe doen omdat het verschil in de uitslag toch al zo groot is, en je in een andere discussie beroepen op mensenrechten is lachwekkend. Ik heb in post duidelijk uitgelegd wat mijn problemen zijn met dit referendum. Fijn dat de CU anderen dicteert of iets voor diegene een principe is of niet.
Hoe vaak moet ik zeggen dat ik niet tegen de fusie an sich ben? Mijn hemel.quote:Op maandag 17 juli 2023 23:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben 'de CU' niet, ik spreek hier volledig op persoonlijke titel en nooit voor een partij of andere partijleden. Dus dat is een raar antwoord.
En ik snap niet dat jij bij de samenvoeging van de EK fracties, wat netjes via congressen is gegaan, niet had bedacht dat dat feitelijk ook het samenvoegen van de TK betekende. Wat we dus de laatste maanden ook al zagen.
Speciaal voor Hanca nog een keer, en in andere posts staat nog meer. Kan je dan weer afdoen als formaliteit en op the moral high ground gaan zitten.quote:Op maandag 17 juli 2023 19:56 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Dat lijkt mij vooral een valse tegenstelling waar nogal veel aannames achter zitten die maar 1 kant op redeneren. Als na al die jaren praten over een fusie deze noodsprong je enige antwoord op mogelijk rechts is, dan is het verhaal nog dunner dan ik dacht.
Rechts heeft al decennia een kleine meerderheid in de Kamer. Ook toen Kok en Bos groot waren, en dat gaat ook zo zijn bij een fusie partij.
Het gaat mij helemaal niet om puur een formeel punt. Het gaat mij erom dat het gedreven is door macht en niet door inhoud, dat het referendum de facto het einde is van PvdA en Gl en je imo dat niet op zo'n manier organiseert, dat er allerlei redenaties worden opgetuigd die eenzijdig naar het meest gunstige worden geredenerd, het gedreven is uit angst voor rechts en de illusie dat je gezamenlijk meer zetels zou halen, de onderbouwing vooral anekdotisch/semantisch is, de partijleiders en voorzitters graag zichzelf zien als diegene die 'een historische stap' zetten, je in notabene verkiezingstijd jezelf extra kwetsbaar maakt.
Veel succes met stemmen trekken als je frame is 'anders lag het initiatief misschien bij vvd of bbb'. Doen alsof tegen een gezamenlijke lijst de kans vergroot op rechts voor vvd of bbb is nergens op gebaseerd en vooral een valse tegenstelling. Het is semantiek, niet meer.
Ik stem liever op een partij die uitgaat van een eigen verhaal. Je laten chanteren door angst voor een ander lijkt mij de slechtste raadgever.
Ik hoop dat het goed uitpakt, maar vooralsnog is het wensdenken. Het is hopen op een goed poppetje, en dat is het dus, een verhaal over poppetjes.
2x modaal, maar bedankt voor je zorgenquote:Op maandag 17 juli 2023 22:45 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Pas jij maar op dat je het zelf niet lastig krijgt door alle rechtse kaalslag als benedenmodaler.
Ah, dus jij zit je ongelofelijk druk te maken over dat een partij waar je niets mee hebt te weinig opkomt voor een groep waartoe je niet behoort. Bijzonder.quote:Op maandag 17 juli 2023 23:10 schreef matthijst het volgende:
[..]
2x modaal, maar bedankt voor je zorgen
Ja, inderdaad. Ik wel.quote:Op maandag 17 juli 2023 23:18 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ah, dus jij zit je ongelofelijk druk te maken over dat een partij waar je niets mee hebt te weinig opkomt voor een groep waartoe je niet behoort. Bijzonder.
Zorgen maken (sociaal wenselijk antwoord) wil nog niet zeggen akkoord zijn om tig miljarden te investeren die een druppel op een gloeiende plaat zijn.quote:Op maandag 17 juli 2023 17:57 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik denk dat dat wel onder de gemiddelde PvdA'er leeft, maar niet in de mate en urgentie als bij een gemiddelde gl'er.
Nu waren de resultaten van de PvdA de afgelopen twee verkiezingen ook niet heel best dus dat ze -iets- proberen snap ik ook weer wel.
De meeste vrachtwagenchauffeurs, thuiszorgmedewerkers, orderpickers, timmermannen, kapsters en palletsorteerders gaan dan ook niet met de trein naar het werk. In een vol stadion heb je meer succes.quote:Op maandag 17 juli 2023 18:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Roep eens op een willekeurig vol station dat alle arbeiders moeten komen en iedereen rent bij je weg...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
quote:Op dinsdag 18 juli 2023 09:14 schreef BlackLining het volgende:
Maar goed, dit is achter de rug en de grootschalige verontwaardiging lijkt zich te beperken tot boosrechts. Binnen de partijen zelf is de sfeer gewoon prima.
Ben benieuwd of er dan nu lijsttrekkers en/of premierskandidaten naar voren geschoven gaan worden
Nog één parlementaire periode met eigen lijsttrekkers, wat mij betreft gewoon Klaver en Kuiken, lijkt mij het beste. Dan kun je mooi een gezamelijke premierskandidaat aanwijzen voor nu en dan gedurende de komende periode volledig fuseren.Je hebt nu 1 lijst, dus wat mij betreft ook 1 lijsttrekker. Aangezien Kuiken idd zwak is en Klaver over zijn top heen, is dit daarvoor ook het ideale moment.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
Wat dat betreft komt Moorman beter uit: 1. Moorman (PvdA, vrouw), 2. Klaver (GL, man), 3. Kuiken (PvdA, vrouw). Dit kunnen ze niet oneindig doortrekken, want dan levert GL alleen mannen en de PvdA alleen vrouwen.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 10:04 schreef Lt.Bookman het volgende:
Wordt wel even puzzelen dan, want als Timmermans (PvdA/man) op #1 komt dan kun je er gif op innemen dat er een vrouw van GroenLinks op #2 komt. Corinne Ellemeet wordt dat in ieder geval niet, die kondigde vandaag aan ermee te stoppen.
Moorman lijsttrekker, bedoel je?quote:Op dinsdag 18 juli 2023 10:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat dat betreft komt Moorman beter uit: 1. Moorman (PvdA, vrouw), 2. Klaver (GL, man), 3. Kuiken (PvdA, vrouw). Dit kunnen ze niet oneindig doortrekken, want dan levert GL alleen mannen en de PvdA alleen vrouwen.
Ben ik het met je eens, maar Timmermans en Moorman zijn de enige 2 kandidaten die ik langs heb zien komen.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 14:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Moorman lijsttrekker, bedoel je?
Lijkt mij geen heel verstandige keuze. Moorman geniet geen landelijke bekendheid, en dat is wel degelijk nodig als je mikt op het premierschap. Timmermans is wellicht een saaie keuze, maar het is een politiek zwaargewicht en dat kan het verschil maken. Zeker nu Rutte van het toneel verdwijnt en veel kiezers op zoek zijn naar een ervaren bestuurder die het land kan leiden.
Ik zou op Timmermans kunnen stemmen, terwijl ik bij TK-verkiezingen al jaren VVD of D66 stem. Laatste keer PvdA was in 2010, toen Cohen aan het roer stond (en ik nog een jong Koosje was).
Ik denk eerder "bekend gezicht" dan geliefd. Wat tegenwoordig bijna hetzelfde betekent hoe vaker je aanschuift en of met je kop op tv/internet bent hoe populairder je bent.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 15:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Hoe geliefd is die drammerige Timmermans eigenlijk onder de PvdA aanhang?
Het meest van alle kandidaten:quote:Op dinsdag 18 juli 2023 15:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Hoe geliefd is die drammerige Timmermans eigenlijk onder de PvdA aanhang?
Bos, Dijsselbloem, Samsom lijken mij betere kandidaten.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 15:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ben ik het met je eens, maar Timmermans en Moorman zijn de enige 2 kandidaten die ik langs heb zien komen.
Waarom worden er zo ontzettend vaak mensen genoemd die 20+ jaar geleden relevant warenquote:Op dinsdag 18 juli 2023 15:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Bos, Dijsselbloem, Samsom lijken mij betere kandidaten.
Of ze willen is een andere vraag.
Omdat de PvdA weinig talent heeft?quote:Op dinsdag 18 juli 2023 15:47 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Waarom worden er zo ontzettend vaak mensen genoemd die 20+ jaar geleden relevant waren
Is er geen politieke jeugd meer?
Bos is 60quote:Op dinsdag 18 juli 2023 15:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Bos, Dijsselbloem, Samsom lijken mij betere kandidaten.
Of ze willen is een andere vraag.
Omdat je een ervaren persoon zoekt die de fusie/samenvoeging van de fracties in goede banen kan leiden en iemand die stemmen kan trekken als 'premierwaardig'.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 15:47 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Waarom worden er zo ontzettend vaak mensen genoemd die 20+ jaar geleden relevant waren
Is er geen politieke jeugd meer?
Iemand waar massaal iedereen "ok boomer" tegen kan roepen ook al komen ze uit de punkperiodequote:Op dinsdag 18 juli 2023 15:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat je een ervaren persoon zoekt die de fusie/samenvoeging van de fracties in goede banen kan leiden en iemand die stemmen kan trekken als 'premierwaardig'.
Wouter Bosquote:Op dinsdag 18 juli 2023 15:50 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Bos is 60
Dijsselbloem is 57
Samsom is 52
Dus ik overdrijf een beetje die laatste twee gaan zeker nog wel 1 of 2 kabinetsperiodes mee, maar toch wel wat aan de oude kant hoor allemaal.
Voordeel is nu dat BBB dat waarschijnlijk ook gaat doen en als Omtzigt mee doet zie ik hem ook wel met een externe premierskandidaat op de proppen komen. Dus inderdaad, Moorman op 1 en Timmermans als premierskandidaat lijkt me een optie.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 16:18 schreef Lt.Bookman het volgende:
[..]
Wouter Bos
Wat je zou kunnen doen is geen premierskandidaat op één zetten maar daar iemand van buiten de lijst of een lijstduwer voor naar voren schuiven op het moment dat uit de peilingen blijkt dat je serieus de grootste kan worden. Zoals de PvdA van Bos in 2003 deed met Cohen.
Daarmee voorkom je ook dat iemand die wel geschikt als bestuurder maar niet als oppositieleider in de kamer terechtkomt mocht je niet de verkiezingen winnen (diezelfde Cohen in 2010). Want ik zie Timmermans dat ook niet doen.
Je gaat wel bakken kritiek over je heen krijgen van de concurrentie omdat je je premierskandidaat uit de wind houdt bij debatten.
Dat hoeft geen probleem te zijn. We moeten alleen nu echt afspreken dat een minister president maar twee parlementaire periodes mag dienen.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 15:50 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Bos is 60
Dijsselbloem is 57
Samsom is 52
Dus ik overdrijf een beetje die laatste twee gaan zeker nog wel 1 of 2 kabinetsperiodes mee, maar toch wel wat aan de oude kant hoor allemaal.
Dat lijkt me een dramatisch slechte afspraak, dan was bijvoorbeeld Rutte I gewoon blijven zitten. En ook nog eens ondemocratisch. Als je toch een goede premier hebt, moet die gewoon door kunnen zolang die meerderheden kan vinden. Als je over de houdbaarheid bent wordt je vanzelf weggejaagd door de kiezer, zie Balkenende. En ik denk eigenlijk dat dat Rutte ook was overkomen als hij door was gegaan, Balkenende begon die laatste verkiezingen ook aan kop in de peilingen.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 23:47 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dat hoeft geen probleem te zijn. We moeten alleen nu echt afspreken dat een minister president maar twee parlementaire periodes mag dienen.
Links vertelt dat eerlijke verhaal juist regelmatig, terwijl rechts blijft roeptoeteren over oneindige economische groei.quote:Op woensdag 19 juli 2023 07:59 schreef jakosi het volgende:
Het eerlijke verhaal is dat Nederland welvaart gaat inleveren door de vergrijzing, kosten voor verduurzaming, uitkopen boeren, andere toenemende maatregelen waardoor van alles duurder wordt.
Links vertelt dat eerlijke verhaal niet, maar zal vooral de echte onderkant van de samenleving helpen (en asielzoekers) ten koste van de middenklasse en de rijken.
Links zegt vaak 'dat de zorg zo uitgehold is en de verzorgingsstaat onder druk staat', maar dat is precies wat je kan verwachten met de vergrijzing en immigratie. In die zin vind ik linkse mensen vaak weinig realistisch, ze lijken nog weleens te denken dat we dezelfde omstandigheden hebben als 'toen het allemaal zo goed was'.
En bij rechts worden de rijken ontzien en komt de rekening bij de middenklasse en armen terecht.quote:Op woensdag 19 juli 2023 07:59 schreef jakosi het volgende:
Het eerlijke verhaal is dat Nederland welvaart gaat inleveren door de vergrijzing, kosten voor verduurzaming, uitkopen boeren, andere toenemende maatregelen waardoor van alles duurder wordt.
Links vertelt dat eerlijke verhaal niet, maar zal vooral de echte onderkant van de samenleving helpen (en asielzoekers) ten koste van de middenklasse en de rijken.
Links zegt vaak 'dat de zorg zo uitgehold is en de verzorgingsstaat onder druk staat', maar dat is precies wat je kan verwachten met de vergrijzing en immigratie. In die zin vind ik linkse mensen vaak weinig realistisch, ze lijken nog weleens te denken dat we dezelfde omstandigheden hebben als 'toen het allemaal zo goed was'.
In Nederland hebben we niet genoeg natuurlijke aanwas om deze verzorgingsstaat in stand te houden, derhalve heb je migratie nodig. Waar links niet open is over dat de vergrijzing geld (en daarmee kwaliteit kost), is rechts niet echt open over dat arbeidsmigratie van expats en EU inwoners ook problemen meebrengen en willen ze enkel de schuld geven aan asielzoekers en in mindere mate buitenlandse studenten.quote:Op woensdag 19 juli 2023 07:59 schreef jakosi het volgende:
Het geweldige interview van Edith Schippers met nu.nl komt bij mij op.quote:Op woensdag 19 juli 2023 08:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Links vertelt dat eerlijke verhaal juist regelmatig, terwijl rechts blijft roeptoeteren over oneindige economische groei.
En ja, als de welvaart daalt moet je zorgen dat dat ten koste gaat van hen die dat kunnen betalen en niet van hen die nu al niet rond kunnen komen.
Er is een verschil tussen arbeids/kennis migratie, en jonge gastjes uit Marokko/Turkije die oudjes overvallen he.quote:Op woensdag 19 juli 2023 08:17 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
In Nederland hebben we niet genoeg natuurlijke aanwas om deze verzorgingsstaat in stand te houden, derhalve heb je migratie nodig. Waar links niet open is over dat de vergrijzing geld (en daarmee kwaliteit kost), is rechts niet echt open over dat arbeidsmigratie van expats en EU inwoners ook problemen meebrengen en willen ze enkel de schuld geven aan asielzoekers en in mindere mate buitenlandse studenten.
Daarom heb je migratiebeleid nodig die mensen werft die de nodige dingen meebrengen om een "greencard" te krijgen ipv gewoon de deur open te zetten en denken dat het dan wel goed komt.quote:Op woensdag 19 juli 2023 08:17 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
In Nederland hebben we niet genoeg natuurlijke aanwas om deze verzorgingsstaat in stand te houden, derhalve heb je migratie nodig. Waar links niet open is over dat de vergrijzing geld (en daarmee kwaliteit kost), is rechts niet echt open over dat arbeidsmigratie van expats en EU inwoners ook problemen meebrengen en willen ze enkel de schuld geven aan asielzoekers en in mindere mate buitenlandse studenten.
Klaver is ook zeker capabel en hoort ook gewoon namens PvdA/GL in de TK te blijven. Denk alleen wel dat zijn eigen inschatting juist is, en dat hij niet de goede persoon is om deze gezamenlijke lijst te leiden.quote:Op woensdag 19 juli 2023 07:24 schreef Hanca het volgende:
https://www.ad.nl/politie(...)verstandig~a3fdb762/
Eerlijk interview. En ook Klaver noemt, zonder namen te noemen, alleen Timmermans en Moorman. En hij wil zelf wel op de lijst.
Er is een verschil tussen arbeid/kennis migratie en mensen die oudjes overvallen zeker. Maar veel (groot) ouders van die Turkse en Marokkaanse gastjes zijn hier gewoon als gastarbeider heen gekomen natuurlijk.quote:Op woensdag 19 juli 2023 08:52 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen arbeids/kennis migratie, en jonge gastjes uit Marokko/Turkije die oudjes overvallen he.
quote:Op woensdag 19 juli 2023 09:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Daarom heb je migratiebeleid nodig die mensen werft die de nodige dingen meebrengen om een "greencard" te krijgen ipv gewoon de deur open te zetten en denken dat het dan wel goed komt.
Ik denk dat we dezelfde standaarden als eerder niet voor de armsten niet kunnen vasthouden. Dat is het eerlijke verhaal. En de middenklasse kan het ook al niet makkelijk betalen en die bloeden ook onder links.quote:Op woensdag 19 juli 2023 08:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Links vertelt dat eerlijke verhaal juist regelmatig, terwijl rechts blijft roeptoeteren over oneindige economische groei.
En ja, als de welvaart daalt moet je zorgen dat dat ten koste gaat van hen die dat kunnen betalen en niet van hen die nu al niet rond kunnen komen.
Tsja, bij een partij als de VVD worden de rijken echt niet ontzien hoor. Dus weet niet welke partijen jij bedoelt. Het harde feit is ook dat als je alles van de rijken zou afpakken en aan de armen zou geven, dat dit lang niet genoeg is om structureel verbetering te geven aan de armen. En de armoede wordt ook geïmporteerd en dat moet stoppen.quote:Op woensdag 19 juli 2023 08:11 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
En bij rechts worden de rijken ontzien en komt de rekening bij de middenklasse en armen terecht.
Ik denk dat je ook eerlijk moet zijn over de standaarden, er wordt tegenwoordig wel heel veel gespiegeld naar mensen die uitzonderlijk zijn, waar je vroeger hooguit zorgen maakte als je buren het wat beter hadden. Tegenwoordig kun je in de hele wereld checken wie het allemaal "beter" heeft en dat vrij eenvoudig als standaard zien. En jezelf al mislukt achten als je een tweedehands auto rijdt oid. Er heerst een doorgeslagen ideaal denken en dat is lastig maar wel politiek aan te pakken, vooral het ombuigen wat als ideaal gezien wordt. Dat zie je natuurlijk al gebeuren met "vliegschaamte" etc dat kan best nog wel wat meer, overdaad niet zien als aantrekkelijk.quote:Op woensdag 19 juli 2023 09:46 schreef jakosi het volgende:
[..]
Ik denk dat we dezelfde standaarden als eerder niet voor de armsten niet kunnen vasthouden. Dat is het eerlijke verhaal. En de middenklasse kan het ook al niet makkelijk betalen en die bloeden ook onder links.
Ik zie links anders regelmatig zeggen dat 'de verzorgingsstaat en de zorg worden uitgehold. Als ze echt zo eerlijk zijn als jij zegt, dan zeggen ze ook dat deze zaken uitgehold moeten worden gezien de ontwikkelingen.quote:Op woensdag 19 juli 2023 08:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat er niks mag worden verminderd in zorg komt alleen bij de PVV en de SP vandaan.quote:Op woensdag 19 juli 2023 09:55 schreef jakosi het volgende:
[..]
Ik zie links anders regelmatig zeggen dat 'de verzorgingsstaat en de zorg worden uitgehold. Als ze echt zo eerlijk zijn als jij zegt, dan zeggen ze ook dat deze zaken uitgehold moeten worden gezien de ontwikkelingen.
Ik denk wel een stemmenkanon onze Wouter Bos. Twee periodes. Kan 'ie daarna gelijk met pensioen. Moet 'ie er nog wel zin in hebben. Frans Timmermans zie ik niet zitten, te oud, weinig charismatisch en als ik hem was bleef ik lekker in Brussel. Boekhouder Jeroen Dijsselbloem zie ik absoluut niet zitten.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 16:18 schreef Lt.Bookman het volgende:
[..]
Wouter Bos
Wat je zou kunnen doen is geen premierskandidaat op één zetten maar daar iemand van buiten de lijst of een lijstduwer voor naar voren schuiven op het moment dat uit de peilingen blijkt dat je serieus de grootste kan worden. Zoals de PvdA van Bos in 2003 deed met Cohen. Die truc je nu kunnen herhalen met Klaver/Timmermans.
Daarmee voorkom je ook dat iemand die wel geschikt als bestuurder maar niet als oppositieleider in de kamer terechtkomt mocht je niet de verkiezingen winnen (diezelfde Cohen in 2010). Want ik zie Timmermans dat ook niet doen.
Je gaat wel bakken kritiek over je heen krijgen van de concurrentie omdat je je premierskandidaat uit de wind houdt bij debatten.
Als je dat denkt kan ik je niet serieus nemen. De enige groep die er onder Rutte's regering structureel op vooruit zijn gegaan zijn de rijken. Zo is het beleid bedoeld.quote:Op woensdag 19 juli 2023 09:48 schreef jakosi het volgende:
[..]
Tsja, bij een partij als de VVD worden de rijken echt niet ontzien hoor. Dus weet niet welke partijen jij bedoelt. Het harde feit is ook dat als je alles van de rijken zou afpakken en aan de armen zou geven, dat dit lang niet genoeg is om structureel verbetering te geven aan de armen. En de armoede wordt ook geïmporteerd en dat moet stoppen.
Kom maar met cijfers dat Rutte zijn regering zo goed zou zijn voor de rijken en hoeveel de afdrachten van de rijken gaan helpen om de publieke voorzieningen te betalen.quote:Op woensdag 19 juli 2023 11:26 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Als je dat denkt kan ik je niet serieus nemen. De enige groep die er onder Rutte's regering structureel op vooruit zijn gegaan zijn de rijken. Zo is het beleid bedoeld.
Als de rijken meer naar draagkracht zouden afdragen dan zou er heel wat meer geld kunnen naar publieke voorzieningen die onder Rutte kapot bezuinigd zijn. Daar profiteren we allemaal van.
Ik denk vooral ook niet bij GL, geen groen en toch een voor PvdA begrippen vrij rechts imago. Timmermans is wat dat betreft ideaal, spreekt aan voor beide partijen.quote:Op woensdag 19 juli 2023 10:51 schreef Raw85 het volgende:
Wouter Bos is niet bepaald geliefd meer binnen de PvdA toch?
De vraag is in dit soort discussies steeds: wie zijn de rijken die meer moeten afdragen?quote:Op woensdag 19 juli 2023 11:26 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Als je dat denkt kan ik je niet serieus nemen. De enige groep die er onder Rutte's regering structureel op vooruit zijn gegaan zijn de rijken. Zo is het beleid bedoeld.
Als de rijken meer naar draagkracht zouden afdragen dan zou er heel wat meer geld kunnen naar publieke voorzieningen die onder Rutte kapot bezuinigd zijn. Daar profiteren we allemaal van.
Dat hele pro-EU schrikt wel mensen af.quote:Op woensdag 19 juli 2023 11:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk vooral ook niet bij GL, geen groen en toch een voor PvdA begrippen vrij rechts imago. Timmermans is wat dat betreft ideaal, spreekt aan voor beide partijen.
Die mensen zouden toch al niet op GL/PvdA stemmen.quote:Op woensdag 19 juli 2023 12:42 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Dat hele pro-EU schrikt wel mensen af.
quote:Op woensdag 19 juli 2023 12:50 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Die mensen zouden toch al niet op GL/PvdA stemmen.
Niet de GL/PvdA stemmersquote:Op woensdag 19 juli 2023 12:42 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Sommigen, ja, anderen juist niet.quote:Op woensdag 19 juli 2023 12:42 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Klaver capabel? Die man hangt van de trucs aan elkaar. Van z’n Amerikaanse maniertjes op het podium tot z’n kruistocht tegen scorebordpolitiek waarmee hij links de wapens uit handen sloeg.quote:Op woensdag 19 juli 2023 09:12 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Klaver is ook zeker capabel en hoort ook gewoon namens PvdA/GL in de TK te blijven. Denk alleen wel dat zijn eigen inschatting juist is, en dat hij niet de goede persoon is om deze gezamenlijke lijst te leiden.
Die kruistocht tegen scorebordpolitiek was juist een verademing, wat mij betreft. Klaver is zeker wel een capabele politicus, maar de glans is er wel wat af.quote:Op woensdag 19 juli 2023 14:21 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Klaver capabel? Die man hangt van de trucs aan elkaar. Van z’n Amerikaanse maniertjes op het podium tot z’n kruistocht tegen scorebordpolitiek waarmee hij links de wapens uit handen sloeg.
Een zegen voor de fusie dat deze man een stap terug doet.
Politiek misschien niet het meest verstandig, maar aan de andere kant: de begrotingen gingen toen zo veel zijn kant op, dat doen alsof je tegen gaat stemmen ook wel belachelijk zou zijn geweest. Dat had hem zijn geloofwaardigheid gekost en op de lange termijn helpt dat ook niet.quote:Op woensdag 19 juli 2023 17:32 schreef Hexagon het volgende:
Die scorebord politiek actie was imo wel een van de grootste politieke flaters die ik gezien heb. Meteen geen onderhandelingspositie meer en ook niks waar hij zn achterban blij mee kon maken. Dat deed het trio D66/CU/SGP toen veel slimmer.
Heb niks meer van je vernomen sinds ik je om cijfers vroeg. En dat de rijken erop vooruit gingen kwam ook grotendeels door de lage rente waardoor hun papieren vermogen steeg. Nu met de hogere rente daalt dat weer.quote:Op woensdag 19 juli 2023 11:26 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Iedereen weet dit toch: https://www.rtlnieuws.nl/(...)0iemand%20mag%20zijn.quote:Op woensdag 19 juli 2023 22:34 schreef jakosi het volgende:
[..]
Heb niks meer van je vernomen sinds ik je om cijfers vroeg. En dat de rijken erop vooruit gingen kwam ook grotendeels door de lage rente waardoor hun papieren vermogen steeg. Nu met de hogere rente daalt dat weer.
En ondertussen neemt de armoede alleen maar niet fors toe door tijdelijke steunmaatregelen die elk moment kunnen wegvallen. Ik ben blij met die steun die er voor de armen is, maar er zou ook eens wat permanents moeten worden gedaan tegen deze armoede.quote:Terwijl mensen met een kleine beurs in Nederland steeds minder te besteden hebben, worden de rijken juist steeds rijker. Kortom: de ongelijkheid in ons land neemt toe.
Het vermogen van de rijke Nederlanders groeide in 2022 met bijna 5 procent. Nog nooit hadden we zoveel miljardairs, namelijk 47. En de allerrijksten waren ook nog nooit zo rijk. De 500 allerrijksten bezitten in totaal een recordbedrag van 230 miljard euro. Zij bezitten allemaal een vermogen van meer dan 120 miljoen.
Ik vraag me af of hij nu weer het Timmermans effect kan bewerkstelligen.quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:16 schreef Hanca het volgende:
Timmermans wil het gaan doen: https://www.ad.nl/politie(...)groenlinks~a4cda8e6/
Hij lijkt me voor Kaag- en voor Rutte-stemmers een heel redelijk alternatief.quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:17 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik vraag me af of hij nu weer het Timmermans effect kan bewerkstelligen.
quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij lijkt me voor Kaag- en voor Rutte-stemmers een heel redelijk alternatief.
Met steun van Marjolein, die zich niet beschikbaar stelt. Ook belangrijk. Op indringend verzoek van de PvdA komt er één gezamenlijke voorkeurskandidaat van de partijbesturen. Dat moet andere politieke zwaargewichten ontmoedigen zich ook in de strijd te werpen.quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:16 schreef Hanca het volgende:
Timmermans wil het gaan doen: https://www.ad.nl/politie(...)groenlinks~a4cda8e6/
Ik heb het al vaker gezegd, maar in al die analyses waar die verkiezingswinst voor het EP wordt aangehaald, wordt telkens volledig voorbij gegaan aan het feit dat hij de enige bekende lijsttrekker was.quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:17 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik vraag me af of hij nu weer het Timmermans effect kan bewerkstelligen.
Ik ben nog niet in de CBS (koopkracht) cijfers gedoken nee. Kom er nog op terug.quote:Op woensdag 19 juli 2023 22:34 schreef jakosi het volgende:
[..]
Heb niks meer van je vernomen sinds ik je om cijfers vroeg. En dat de rijken erop vooruit gingen kwam ook grotendeels door de lage rente waardoor hun papieren vermogen steeg. Nu met de hogere rente daalt dat weer.
Inderdaad, maar dat was dan ook deel van het Timmermans effect.quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:21 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik heb het al vaker gezegd, maar in al die analyses waar die verkiezingswinst voor het EP wordt aangehaald, wordt telkens volledig voorbij gegaan aan het feit dat hij de enige bekende lijsttrekker was.
Stel dat hij niet de grootste wordt of hij kan geen kabinet vormen, gaat hij ook no way oppositie voeren. Deze man komt puur voor het premierschap.
Het scheelt al een hoop dat Timmermans als provinciaal klinkt itt Kaag.quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:26 schreef Momo het volgende:
Ben benieuwd of Timmerfrans wel dichter bij de gewone man/vrouw kan komen dan Sigrid Kaag. Leeft ook wel een beetje op een politiek eiland nu.
Het contrast met Rutte zal levensgroot zijn. Ik verwacht dat een premier Timmermans zich als een soort koning zal laten onthalen overal.quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:26 schreef Momo het volgende:
Ben benieuwd of Timmermans wel dichter bij de gewone man/vrouw kan komen dan Sigrid Kaag. Leeft ook wel een beetje op een politiek eiland nu.
Die zelfingenomen natuur kwalquote:Op donderdag 20 juli 2023 11:26 schreef Momo het volgende:
Ben benieuwd of Timmermans wel dichter bij de gewone man/vrouw kan komen dan Sigrid Kaag. Leeft ook wel een beetje op een politiek eiland nu.
Nee hij klinkt als een limburger dat schrikt heel veel mensen af! Aan de andere kant wellicht krijgt hij daarmee wat wilders stemmers achter zich. Heb niet zo kijk op wie limburgt er beter Geert of Frans?quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:27 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Het scheelt al een hoop dat Timmermans als provinciaal klinkt itt Kaag.
Omtzigt gaat als een herrezene terug naar het CDAquote:Op donderdag 20 juli 2023 11:26 schreef DireStraits7 het volgende:
Wordt zo langzamerhand toch wel een leuk spel.
Timmermans bij GL/PvdA
Yesilgoz bij de VVD
De BBB sowieso als new kid on the block
En dan nog de vraag wat er gaat gebeuren als Omtzigt zich verkiesbaar stelt.
heleboel extra belastingen voor het natuurherstelquote:Op donderdag 20 juli 2023 11:16 schreef Hanca het volgende:
Nou leuk een filmpje van schijtkrant Telegraaf.quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Die zelfingenomen natuur kwal
gaat niet goed komen met de GL pvda
https://www.telegraaf.nl/(...)ussel-blijven-zitten
Aldus de Telegraaf.quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Die zelfingenomen natuur kwal
gaat niet goed komen met de GL pvda
https://www.telegraaf.nl/(...)ussel-blijven-zitten
Het is geen premiersverkiezing. Als hij met zijn houding en attitude iedereen van zich vervreemdt kan de PvdA met wat pech alsnog de oppositie in omdat de rest een kabinet smeedt zonder hem.quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:32 schreef Straatcommando. het volgende:
Timmermans heeft opzich wel charisma maar zijn ideeën en uitspraken vind ik vaak wel erg hautain tot aan wereldvreemd aan toe.
Maar als je zegt te staan voor nieuwe politiek, diversiteit etc. Hoe geloofwaardig ben je dan als je een elitaire, blanke man van 62 die al decennia meedraait kiest als voorman?quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:32 schreef DireStraits7 het volgende:
PvdA/GL stonden al aan kop bij de laatste peilingen, dat zal met de kandidaatstelling van Timmermans alleen maar meer gaan worden, want hij is behoorlijk geliefd bij jong en oud.
Sowieso vanwege zijn rol bij MH17. En hij zet zich behoorlijk in voor het klimaat, wat vooral veel jongeren zal aanspreken.
Denk dat die focus op klimaatverandering/milieu dan weer niet perse een pre is om oudere stemmers te trekkenquote:Op donderdag 20 juli 2023 11:32 schreef DireStraits7 het volgende:
PvdA/GL stonden al aan kop bij de laatste peilingen, dat zal met de kandidaatstelling van Timmermans alleen maar meer gaan worden, want hij is behoorlijk geliefd bij jong en oud.
Sowieso vanwege zijn rol bij MH17. En hij zet zich behoorlijk in voor het klimaat, wat vooral veel jongeren zal aanspreken.
EU bobo ditdat.quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:35 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Maar als je zegt te staan voor nieuwe politiek, diversiteit etc. Hoe geloofwaardig ben je dan als je een elitaire, blanke man van 62 die al decennia meedraait kiest als voorman?
Dat weet ik, maar genoeg mensen die op een mannetje ipv inhoud stemmen hoor.quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:33 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het is geen premiersverkiezing. Als hij met zijn houding en attitude iedereen van zich vervreemdt kan de PvdA met wat pech alsnog de oppositie in omdat de rest een kabinet smeedt zonder hem.
Dat was Kaag ook en werkte ook om stemmen te krijgen.quote:
Kaag was daadwerkelijk nieuw. Timmermans loopt al 30 jaar mee.quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:38 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat was Kaag ook en werkte ook om stemmen te krijgen.
Timmermans is momenteel wel de grootste karrentrekker van een van de grootste omslag in de Europese geschiedenis, m.n. de energietransitie/klimaataanpak.quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:35 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Maar als je zegt te staan voor nieuwe politiek, diversiteit etc. Hoe geloofwaardig ben je dan als je een elitaire, blanke man van 62 die al decennia meedraait kiest als voorman?
Dat weet ik nog niet, maar in ieder geval: ouderen horen weer het ouderwetse PvdA-geluid, jongeren horen het nieuwerwetse klimaatgeluid.quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:36 schreef Momo het volgende:
[..]
Denk dat die focus op klimaatverandering/milieu dan weer niet perse een pre is om oudere stemmers te trekken
En Timmermans is inderdaad van nationaal naar internationaal gegaan.quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:40 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Kaag was daadwerkelijk nieuw. Timmermans loopt al 30 jaar mee.
mensen zijn het een beetje zat om op een nieuwe kop te stemmen, overigens zijn het allemaal nieuwe koppenquote:Op donderdag 20 juli 2023 11:38 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat was Kaag ook en werkte ook om stemmen te krijgen.
quote:Op dinsdag 18 juli 2023 14:11 schreef Tijger_m het volgende:
[modbreak]Ik zal hem hier ook even neerzetten, ik snap wel dat de benaming "Timmerfrans" populair is maar het is absoluut tegen de policy dus onthou je aub van dit soort "grappen"[/modbreak]
Niet om nou uitgebreid de moderatie ter discussie te stellen, maar als dit soort woordspelingen al worden verboden dan wordt het een zwaar leven voor de mods.quote:
Prima toch? Ik denk alleen dat Dilan het beter gaat doen.quote:Op donderdag 20 juli 2023 12:01 schreef capricia het volgende:
Ben erg benieuwd naar de lijsttrekkersdebatten.
Yeşilgöz-Zegerius tegenover Timmermans.
Het lijkt me genieten.quote:Op donderdag 20 juli 2023 12:06 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Prima toch? Ik denk alleen dat Dilan het beter gaat doen.
Lijkt me een makkelijk overwicht voor Timmermans, eigenlijk.quote:Op donderdag 20 juli 2023 12:01 schreef capricia het volgende:
Ben erg benieuwd naar de lijsttrekkersdebatten.
Yeşilgöz-Zegerius tegenover Timmermans.
quote:Op donderdag 20 juli 2023 12:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Lijkt me een makkelijk overwicht voor Timmermans, eigenlijk.
Niet bij mensen die de macht van Nederland niet schromelijk overschatten en in de gaten hebben dat je alleen samen dingen gedaan krijgt.quote:Op woensdag 19 juli 2023 12:42 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Ben wat bang voor een te hoog messias gehalte inderdaad, maar we gaan het meemaken.quote:Op donderdag 20 juli 2023 12:18 schreef MisChrartin het volgende:
Mijn stem krijgt hij niet.
Dat hij aantrekkingskracht heeft kan ik begrijpen, hij heeft zoveel massa dat hij een eigen zwaartekrachtsveld heeft.
quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:56 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Van de populariteit van Timmermans heb ik echt nooit iets begrepen. Simpele, niet al te intelligente man, die dat dan ook nog met een enorme arrogantie verpakt.
Dat geforceerde Britse Engels van hem is tenenkrommend.
Ik zou Timmermans nou niet bepaald populair willen noemen. Bij links misschien maar niet bij de rest van het land. Misschien dat ie nog wel minder populair is dan Rutte.quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:56 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Van de populariteit van Timmermans heb ik echt nooit iets begrepen. Simpele, niet al te intelligente man, die dat dan ook nog met een enorme arrogantie verpakt.
Dat geforceerde Britse Engels van hem is tenenkrommend.
Toch staat hij op 28 zetels bij peil.nl en bij I&O, dus dan denk ik dat jij er wat naast zit.quote:Op donderdag 20 juli 2023 12:39 schreef beantherio het volgende:
[..]
Ik zou Timmermans nou niet bepaald populair willen noemen. Bij links misschien maar niet bij de rest van het land. Misschien dat ie nog wel minder populair is dan Rutte.
Dat het er maar 28 zijn doet mij juist denken dat ik goed zit.quote:Op donderdag 20 juli 2023 12:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Toch staat hij op 28 zetels bij peil.nl en bij I&O, dus dan denk ik dat jij er wat naast zit.
Tja, hij staat bij beide bovenaan en het is een forse winst voor de GL/PvdA combinatie, hij lijkt dus stemmen te trekken.quote:Op donderdag 20 juli 2023 12:48 schreef beantherio het volgende:
[..]
Dat het er maar 28 zijn doet mij juist denken dat ik goed zit.
Iets meer dan 10 jaar geleden haalde de PvdA in haar eentje 38 zetels. Van 28 voor PvdA en GL samen zou niemand warm moeten worden.quote:Op donderdag 20 juli 2023 12:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, hij staat bij beide bovenaan en het is een forse winst voor de GL/PvdA combinatie, hij lijkt dus stemmen te trekken.
In 1963 haalde de KVP alleen al 50 zetels dan moet je niet warm worden van 6 zetels voor de CDAquote:Op donderdag 20 juli 2023 13:01 schreef beantherio het volgende:
[..]
Iets meer dan 10 jaar geleden haalde de PvdA in haar eentje 38 zetels. Van 28 voor PvdA en GL samen zou niemand warm moeten worden.
Tja, dat is nou eenmaal niet meer zo. Ook de VVD haalt tegenwoordig hooguit net 30 zetels, rond of over de 30 scoren is dus gewoon heel netjes.quote:Op donderdag 20 juli 2023 13:01 schreef beantherio het volgende:
[..]
Iets meer dan 10 jaar geleden haalde de PvdA in haar eentje 38 zetels. Van 28 voor PvdA en GL samen zou niemand warm moeten worden.
Mensen moeten begrijpen dat wij internationaal te boek staan vergelijkbaar hoe wij naar Denemarken kijken.quote:Op donderdag 20 juli 2023 12:18 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Niet bij mensen die de macht van Nederland niet schromelijk overschatten en in de gaten hebben dat je alleen samen dingen gedaan krijgt.
[..]
Ben wat bang voor een te hoog messias gehalte inderdaad, maar we gaan het meemaken.
Dat heb je behoorlijk mis.quote:Op donderdag 20 juli 2023 13:18 schreef nils7 het volgende:
[..]
Mensen moeten begrijpen dat wij internationaal te boek staan vergelijkbaar hoe wij naar Denemarken kijken.
Ofwel niet heel veel voorstellend.
Wouter was na SAMSOM de grootste tegenvaller die de Pvda ooit gehad heeftquote:Op woensdag 19 juli 2023 10:51 schreef Raw85 het volgende:
Wouter Bos is niet bepaald geliefd meer binnen de PvdA toch?
quote:bron: nu.nl
Frans Timmermans wil de nieuwe lijsttrekker van de gezamenlijke lijst van GroenLinks en PvdA worden. Dat melden NOS en de Volkskrant donderdag. De PvdA'er maakt waarschijnlijk later vandaag zijn kandidatuur officieel bekend
Ik vind het anders een behoorlijke degradatie vanuit Brussel naar Den Haag.quote:Op donderdag 20 juli 2023 13:21 schreef Vallon het volgende:
het gaat dan toch gebeuren
[..]Onvoorstelbaar hoe elitair en machtbelust die vent is, hopelijk zal er alles aan gedaan worden om te voorkomen dat hij in Den Haag kan gaan rondhupsen. Dan nog liever Geert of mijn part Mark, smeken.
Dat is inderdaad ook wel weer zo.quote:Op donderdag 20 juli 2023 13:30 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ik vind het anders een behoorlijke degradatie vanuit Brussel naar Den Haag.
Voordeel is wel dat hij ongetwijfeld een flink netwerk heeft in de EU.quote:Op donderdag 20 juli 2023 13:34 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat is inderdaad ook wel weer zo.
Hij staat zover van de maatschappij af, dat hij niet eens meer weet wat het woord zelf betekend.quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:20 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Hij zal ongetwijfeld een heleboel mensen tegen de haren instrijken, maar dat zijn de toch geen mensen die op hem/partij zouden stemmen.
Ik vraag me wel af of hij niet een beetje van de maatschappij is af gaan staan door zijn EU werkzaamheden. Hij heeft wel een paar hele rare uitspraken gedaan de afgelopen jaren.
Zo als iemand mij ooit de oogkleppen daarin losnam, is het geen degradatie als je op je 62e kunt melden dat je de MP bent van Nederland.quote:Op donderdag 20 juli 2023 13:30 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ik vind het anders een behoorlijke degradatie vanuit Brussel naar Den Haag.
Hij zal het inderdaad niet voor het land doen, maar puur voor zichzelf.quote:Op donderdag 20 juli 2023 13:41 schreef Vallon het volgende:
[..]
Zo als iemand mij ooit de oogkleppen daarin losnam, is het geen degradatie als je op je 62e kunt melden dat je de MP bent van Nederland.
Die kans zal opa Frans zich niet laten ontnemen en vermoed dat hij al zijn weeïg sociale (taal) vaardigheden zal inzetten dat als doel te bereiken. De kiemgedachte dat er een principe of ideologie, aan zijn "lijsttrekkerschap" te grondslag ligt, kan je wmb gelijk begraven. Het is puur een linkse salonstrategie voor eigen voordeel, waarbij de jonge Klaver dan minister kan (en erg graag wil) worden. Win-Win en de (de linkse gedachte) kiezer is totally fucked.
Dan nog liever de elitair ontluikende Moorman uit Wassenaar die in Amsterdam (zich) nog wat sociaal (voor)doet om de wereld te willen veranderen.
Hij is in ieder geval de perfecte schietschijf, dus verzekerd van aandacht is hij zeker.quote:Op donderdag 20 juli 2023 13:47 schreef Breekfast het volgende:
Tot nu toe pakt PvdA-Groenlinks alles goed aan.
Gezamenlijke lijst. Partijleiders die bereid zijn een stap opzij te doen. En voor links is Frans Timmermans gewoon de perfecte kandidaat.
Best knap dat jij zijn beweegredenen gelijk helemaal doorziet!quote:Op donderdag 20 juli 2023 13:48 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hij zal het inderdaad niet voor het land doen, maar puur voor zichzelf.
We gaan het zien met wat voor zeverig verhaal hij zijn beweegredenen gaat toelichten.quote:Op donderdag 20 juli 2023 13:51 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Best knap dat jij zijn beweegredenen gelijk helemaal doorziet!
Hij is Eurocommissaris, geen Nedercommissaris.quote:Op donderdag 20 juli 2023 13:55 schreef Vallon het volgende:
[..]
We gaan het zien met wat voor zeverig verhaal hij zijn beweegredenen gaat toelichten.
Ik heb Frans nog niet kunnen betrappen dat hij in Brussel iets voor Nederland doet/deed..... en vermoed dat Fransie alleen gaat voor goud van het torentje om dan vanuit die rol nog wat te kunnen rondhupsen in (en voor) zijn EU netwerk.
Want hij zat voor NL als eurocommissaris?quote:Op donderdag 20 juli 2023 13:55 schreef Vallon het volgende:
[..]
We gaan het zien met wat voor zeverig verhaal hij zijn beweegredenen gaat toelichten.
Ik heb Frans nog niet kunnen betrappen dat hij in Brussel iets voor Nederland doet/deed..... en vermoed dat Fransie alleen gaat voor goud van het torentje om dan vanuit die rol nog wat te kunnen rondhupsen in (en voor) zijn EU netwerk.
Eh daar zit je er toch echt helemaal naast.quote:Op donderdag 20 juli 2023 11:56 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Simpele, niet al te intelligente man,
Wie zou jij het liefst als premier zien? Zoals de kaarten nu liggen.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:00 schreef Spablauw214 het volgende:
Dat de hegemonie van de VVD een keer doorbroken wordt is een prima zaak maar of we met premier Timmermans echt beter af zijn, betwijfel ik ten zeerste.
Geen flauw idee eigenlijk. Maar ik denk dat Moorman een betere keuze was geweest. Een complete outsider en niet zo’n fossiel uit het verleden.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Wie zou jij het liefst als premier zien? Zoals de kaarten nu liggen.
Zoals @Koffieplanter zegt, is hij voor de EU en snap dan niet wat hij nog te doen heeft in de Nederlandse en laat staan, het dorps Den-Haag. In zijn (huidige) periode als Eurocommissaris heb ik hem niet kunnen betrappen dat hij iets met Nederland had.quote:Op donderdag 20 juli 2023 13:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Want hij zat voor NL als eurocommissaris?
Frans Halsema ohnee die is dood...quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Wie zou jij het liefst als premier zien? Zoals de kaarten nu liggen.
Op een dode Fortuyn is anders ook flink gestemd, 1,3 miljoen mensen. Moet geen belemmering zijn.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:04 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Frans Halsema ohnee die is dood...
Nederland is onderdeel van de EU dus kunnen de belangen van nederland per definitie niet haaks staat op die van de EU.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:04 schreef Vallon het volgende:
[..]
Zoals @:Koffieplanter zegt, is hij voor de EU en snap dan niet wat hij nog te doen heeft in de Nederlandse en laat staan, het dorps Den-Haag. In zijn (huidige) periode als Eurocommissaris heb ik hem niet kunnen betrappen dat hij iets met Nederland had.
Verder en wmb strikt genomen, als hij gaat voor het lijsttrekkerschap, zou hij NU ook als commissaris eerst moeten aftreden omdat die EU belangen, haaks staan op die van NL.
Nee, je snapt het nog steeds niet. Timmermans zit niet voor Nederland bij de EU maar voor de EU bij de EU namens Nederland als lidstaat.quote:Op donderdag 20 juli 2023 14:04 schreef Vallon het volgende:
[..]
Zoals @:Koffieplanter zegt, is hij voor de EU en snap dan niet wat hij nog te doen heeft in de Nederlandse en laat staan, het dorps Den-Haag. In zijn (huidige) periode als Eurocommissaris heb ik hem niet kunnen betrappen dat hij iets met Nederland had.
Verder en wmb strikt genomen, als hij gaat voor het lijsttrekkerschap, zou hij NU ook als commissaris eerst moeten aftreden omdat die EU belangen, haaks staan op die van NL.
In het kader van wensdenken hoop ik dat dit voorsorteren is op een ministerspost.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |