abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 17 juli 2023 @ 19:06:50 #61
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209932747
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 19:04 schreef Gia het volgende:

[..]
Die gaan hier garen bij spinnen.
Nee, als er mensen zijn die links uit het bootje vallen dan zullen die eerder naar Bij1 of de PvdD gaan.
  maandag 17 juli 2023 @ 19:09:20 #62
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209932783
quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2023 18:35 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Dit klinkt als een soort van sunk cost fallacy. Waarom fuseert men dan niet gewoon, ze praten er al jaren over. Het is alleen maar geboren uit opportunisme, iets wat ze zeggen te willen bestrijden. De fusie had al veel verder kunnen zijn als ze dat gewoon goed waren gaan regelen. Jaren niks doen en dan zoiets vaags organiseren lijkt mij niet slim. Men heeft geen idee waar ze ja tegen hebben gezegd, dat moet nog worden uitgewerkt, iets wat al lang klaar had kunnen liggen.
Het is ook gewoon geen eerlijk referendum. Bv een pro GL stemmer wordt lid van PvdA en stemt daar ook voor. Als je tegen de samenwerking bent moet je dus eerst lid worden van een andere partij waar je inhoudelijk geen lid van wilt zijn om te kunnen voorkomen dat je eigen partij er wel mee samen gaat. Organisatorisch een rommeltje.
Als de verkiezingsdeelname niet te rampzalig uitpakt zullen ze ook wel fuseren. Zo ging dat ook bij het CDA en bij Groenlinks. Eerst een gezamenlijke lijst. En daarna de organisaties fuseren.
pi_209932819
Ik denk dat voorbode is van een partijfusie waar ze in toekomst met een andere naam in het politiek verder gaan. Op latere moment zie je de naam PvdA en GroenLinks niet meer, dan herkent latere generatie mensen niet meer wat oude namen waren van die partij.

Het is einde voor PvdA en GroenLinks als zelfstandige partijen, ze hebben in het verleden veel geprobeerd om grote partij te worden. Het is PvdA in jaren '90 van vorige eeuw wel gelukt onder voormalige premier Kok die 3 Paarse kabinetten heeft geleid.

PvdA was een echte arbeidspartij die echt voor Nederlandse werknemers opkwam. Minstens was PvdA een zeer succesvolle politieke partij waar je als Nederlander op kon rekenen zowel dat ze goede wetten moeten maken in de Tweede Kamer. Wijlen Wim Kok en Joop den Uyl waren echte boegbeelden voor PvdA die veel stemmen trok bij de verkiezingen. PvdA was zeer populair in grote steden zoals Rotterdam en Amsterdam. Natuurlijk zullen we PvdA nooit vergeten als zeer betekenisvolle en succesvolle partij die veel voor Nederland gegeven heeft met diverse kabinetten waarin ze deelnamen.

Bedankt PvdA en GroenLinks apart voor alles wat jullie gegeven hebt, maar veel succes met jullie fusiepartij. De leden hebben gekozen voor gezamenlijke lijst met één lijsttrekker, de laatste horde voor dat een fusie van 2 partijen een feit wordt.

PvdA heeft een plek in politieke geschiedenis verdiend met zeer veel waardevolle dingen gedaan die van belang van Nederland zijn... Jullie mogen echt trots op kunnen zijn wat je zelf voor PvdA betekent hebt, vooral veel goede bekende oud-burgemeesters van PvdA zoals Ed van Thijn(Amsterdam) en Erbenhard van Laan(Amsterdam).
  maandag 17 juli 2023 @ 19:11:53 #64
3542 Gia
User under construction
pi_209932831
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 19:06 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nee, als er mensen zijn die links uit het bootje vallen dan zullen die eerder naar Bij1 of de PvdD gaan.
Naar zweverige clubjes? Echt niet. Heb in dit topic al een paar opmerkingen gehoord van mensen die maar weer SP gaan stemmen.
  maandag 17 juli 2023 @ 19:13:10 #65
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_209932847
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 19:11 schreef Gia het volgende:

[..]
Naar zweverige clubjes? Echt niet. Heb in dit topic al een paar opmerkingen gehoord van mensen die maar weer SP gaan stemmen.
Er zullen wel een aantal mensen richting SP gaan, daar kom je niet onderuit, maar de meeste PvdA'ers staan qua gedachtegoed vooral dichtbij GroenLinks.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  maandag 17 juli 2023 @ 19:14:58 #66
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209932866
Overigens kunnen ze als het goed gaan uit veel vaatjes stemmers tappen

-D66-stemmers die D66 in 2021 van ze geleend heeft
-VVD-stemmers die nu Rutte weggaat meer potentie zien in de eventuele kandidaat van deze partij
-SP-stemmers die klaar zijn met de hopeloze Marijnissen en die een nieuw links initiatief een kans willen geven
-DENK/PvdD/VOLT-stemmers die dit om strategische redenen doen
-Niet stemmers die hier mogelijk door worden gemotiveerd.
  maandag 17 juli 2023 @ 19:16:10 #67
3542 Gia
User under construction
pi_209932877
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 19:13 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Er zullen wel een aantal mensen richting SP gaan, daar kom je niet onderuit, maar de meeste PvdA'ers staan qua gedachtegoed vooral dichtbij GroenLinks.
We gaan het zien 22 november. Ik ga in elk geval rechts van de VVD zitten. Weet nog niet in welk bootje.
Tenzij Omtzigt nog wat leuks gaat doen en met een goed programma gaat komen. Maar het wordt in elk geval geen SP, geen Bij1, geen PvdD, geen D666, geen Groenlinks/pvda, geen CDA en ook geen VVD. En zeker ook geen bedenkelijke marginale clubjes.
  maandag 17 juli 2023 @ 19:16:55 #68
3542 Gia
User under construction
pi_209932888
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 19:14 schreef Hexagon het volgende:
Overigens kunnen ze als het goed gaan uit veel vaatjes stemmers tappen

-D66-stemmers die D66 in 2021 van ze geleend heeft
-VVD-stemmers die nu Rutte weggaat meer potentie zien in de eventuele kandidaat van deze partij
-SP-stemmers die klaar zijn met de hopeloze Marijnissen en die een nieuw links initiatief een kans willen geven
-DENK/PvdD/VOLT-stemmers die dit om strategische redenen doen
-Niet stemmers die hier mogelijk door worden gemotiveerd.
Je mag altijd dromen, natuurlijk!
  maandag 17 juli 2023 @ 19:19:03 #69
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_209932906
quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2023 19:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het klopt dat het organisatorisch beter zou kunnen, maar er stond dit najaar een fusievergadering op de planning. Om nu rechts 4 extra jaren macht te geven omdat Rutte zijn kabinet liet vallen, zou wel erg cynisch zijn.

Soms kan het niet zoals het moet en moet het maar zoals het kan.
De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
  maandag 17 juli 2023 @ 19:21:13 #70
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_209932930
quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2023 19:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het klopt dat het organisatorisch beter zou kunnen, maar er stond dit najaar een fusievergadering op de planning. Om nu rechts 4 extra jaren macht te geven omdat Rutte zijn kabinet liet vallen, zou wel erg cynisch zijn.

Soms kan het niet zoals het moet en moet het maar zoals het kan.
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 19:09 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Als de verkiezingsdeelname niet te rampzalig uitpakt zullen ze ook wel fuseren. Zo ging dat ook bij het CDA en bij Groenlinks. Eerst een gezamenlijke lijst. En daarna de organisaties fuseren.
En als het niet goed uitpakt heb je geen fusie en geen PvdA en Gl meer.
pi_209932936
Hoe gaan ze heten? Lijst PvdA/GL?
  maandag 17 juli 2023 @ 19:32:13 #72
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_209933058
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 18:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Voor klimaatmaatregelen is de PvdA eigenlijk al sinds de jaren 80, dus wat bedoel je met ooit?
Ooit, voor de normale burger, niet de wokies in de villawijk in de randstad.
Haters everywhere but I don't really care.
pi_209933104
quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2023 19:21 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
De weg naar politiek succes is geplaveid met compromissen, zoals dit compromis dat als het niet op de beste manier gaat omdat de verkiezingen plots ongeveer op de datum zijn waarop ze een fusievergadering wilden houden, dan moet het maar op de manier waarop het gaat.

Ik snap echt niet waarom jij liever de kans op een BBB of VVD winst wil vergroten, puur omdat er formeel wellicht beter een andere methode beter was. Zie jij liever niet een linkse partij die het voortouw neemt in de formatie?

Als je nu die kans om zulke redenen gaat laten liggen, mag je de komende 4 jaar niet klagen als rechts het voortouw neemt en een rechts kabinet weet te smeden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_209933116
quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2023 19:32 schreef matthijst het volgende:

[..]
Ooit, voor de normale burger, niet de wokies in de villawijk in de randstad.
Ze zijn nu ook voor de 'normale burger', maar de normale burger gebruikt de term woke niet en vindt het essentieel dat men op komt voor minderheden en wat doet aan klimaatverandering.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_209933171
Ok dus gaat Klaver lijsttreker worden? Dat wordt een ramp _O-
  maandag 17 juli 2023 @ 19:43:21 #76
28167 matthijst
pi_209933210
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 19:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ze zijn nu ook voor de 'normale burger', maar de normale burger gebruikt de term woke niet en vindt het essentieel dat men op komt voor minderheden en wat doet aan klimaatverandering.
:Z |:( :O
Partij van de Arbeid. Stemgedrag van arbeiders.
Zo worden ze door hun potentiële stemmers iig steeds minder gezien:

pi_209933257
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 19:41 schreef MoreDakka het volgende:
Nee, Klaver wordt zo goed als zeker geen lijsttrekker. Genoemd worden Timmermans, Moorman en Aboutaleb (maar die laatste schijnt niet te willen), allen PvdA.
pi_209933270
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 19:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
De normale burgers die ik ken vinden dat zeker niet belangrijk. Wat ze willen is minder immigratie en betaalbare boodschappen.
Denk onbegrensd en kijk verder dan je kan zien
Wij zijn unlimited barrières kennen we niet
Denk unlimited
  maandag 17 juli 2023 @ 19:48:18 #79
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_209933290
quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2023 19:43 schreef matthijst het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Interessant. Linkje naar de bron?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  maandag 17 juli 2023 @ 19:48:23 #80
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_209933291
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 19:22 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Hoe gaan ze heten? Lijst PvdA/GL?
Ik ben nog altijd voor Linkse Wolk.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_209933328
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 19:41 schreef MoreDakka het volgende:
Waar haal je dat vandaan?
pi_209933339
Ik heb voor gestemd. Ik had nooit gedacht dat zo'n enorm percentage ook voor zou stemmen. In onze gemeente heb ik ook meegedaan aan een fusie tussen de twee partijen. Dat is helaas afgelopen, iets dat ik zeer betreur, er zat heel veel werk in (onze gemeente was een VVD-gemeente, nu GL).
  maandag 17 juli 2023 @ 19:52:37 #83
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_209933350
quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2023 19:43 schreef matthijst het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Zoals je kunt zien: in 1971 dus niet veel anders dan in 2012.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_209933378
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 19:46 schreef nils_22 het volgende:

[..]
De normale burgers die ik ken vinden dat zeker niet belangrijk. Wat ze willen is minder immigratie en betaalbare boodschappen.
75% van de Nederlanders is bezorgd over klimaatverandering: https://www.bnnvara.nl/ze(...)r-klimaatverandering

Dus ja, de 'normale burgers' zijn dat ook. Ik ken ook niemand die dat niet is, kom ze eigenlijk alleen op dit forum tegen. En ik spreek toch echt een heleboel mensen in allerlei lagen van de bevolking en met allerlei achtergronden.

Klimaatmaatregelen, dat is waar juist stemmen mee te winnen zijn. De huidige 17 in de Kamer, een stuk of 10 zetels aan teleurgestelde Kaagstemmers en wat pure Ruttestemmers die nu een andere 'staatsman' zoeken en je tikt al de 30 zetels aan. En dat zijn allemaal mensen die klimaatmaatregelen willen en totaal geen moeite hebben met het beschermen van minderheden.
  maandag 17 juli 2023 @ 19:56:09 #85
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_209933384
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 19:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
De weg naar politiek succes is geplaveid met compromissen, zoals dit compromis dat als het niet op de beste manier gaat omdat de verkiezingen plots ongeveer op de datum zijn waarop ze een fusievergadering wilden houden, dan moet het maar op de manier waarop het gaat.

Ik snap echt niet waarom jij liever de kans op een BBB of VVD winst wil vergroten, puur omdat er formeel wellicht beter een andere methode beter was. Zie jij liever niet een linkse partij die het voortouw neemt in de formatie?

Als je nu die kans om zulke redenen gaat laten liggen, mag je de komende 4 jaar niet klagen als rechts het voortouw neemt en een rechts kabinet weet te smeden.
Dat lijkt mij vooral een valse tegenstelling waar nogal veel aannames achter zitten die maar 1 kant op redeneren. Als na al die jaren praten over een fusie deze noodsprong je enige antwoord op mogelijk rechts is, dan is het verhaal nog dunner dan ik dacht.

Rechts heeft al decennia een kleine meerderheid in de Kamer. Ook toen Kok en Bos groot waren, en dat gaat ook zo zijn bij een fusie partij.

Het gaat mij helemaal niet om puur een formeel punt. Het gaat mij erom dat het gedreven is door macht en niet door inhoud, dat het referendum de facto het einde is van PvdA en Gl en je imo dat niet op zo'n manier organiseert, dat er allerlei redenaties worden opgetuigd die eenzijdig naar het meest gunstige worden geredenerd, het gedreven is uit angst voor rechts en de illusie dat je gezamenlijk meer zetels zou halen, de onderbouwing vooral anekdotisch/semantisch is, de partijleiders en voorzitters graag zichzelf zien als diegene die 'een historische stap' zetten, je in notabene verkiezingstijd jezelf extra kwetsbaar maakt.

Veel succes met stemmen trekken als je frame is 'anders lag het initiatief misschien bij vvd of bbb'. Doen alsof tegen een gezamenlijke lijst de kans vergroot op rechts voor vvd of bbb is nergens op gebaseerd en vooral een valse tegenstelling. Het is semantiek, niet meer.
Ik stem liever op een partij die uitgaat van een eigen verhaal. Je laten chanteren door angst voor een ander lijkt mij de slechtste raadgever.
Ik hoop dat het goed uitpakt, maar vooralsnog is het wensdenken. Het is hopen op een goed poppetje, en dat is het dus, een verhaal over poppetjes.
pi_209933449
quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2023 19:56 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Dat lijkt mij vooral een valse tegenstelling waar nogal veel aannames achter zitten die maar 1 kant op redeneren. Als na al die jaren praten over een fusie deze noodsprong je enige antwoord op mogelijk rechts is, dan is het verhaal nog dunner dan ik dacht.

Rechts heeft al decennia een kleine meerderheid in de Kamer. Ook toen Kok en Bos groot waren, en dat gaat ook zo zijn bij een fusie partij.

Het gaat mij helemaal niet om puur een formeel punt. Het gaat mij erom dat het gedreven is door macht en niet door inhoud, dat het referendum de facto het einde is van PvdA en Gl en je imo dat niet op zo'n manier organiseert, dat er allerlei redenaties worden opgetuigd die eenzijdig naar het meest gunstige worden geredenerd, het gedreven is uit angst voor rechts en de illusie dat je gezamenlijk meer zetels zou halen, de onderbouwing vooral anekdotisch/semantisch is, de partijleiders en voorzitters graag zichzelf zien als diegene die 'een historische stap' zetten, je in notabene verkiezingstijd jezelf extra kwetsbaar maakt.

Veel succes met stemmen trekken als je frame is 'anders lag het initiatief misschien bij vvd of bbb'. Doen alsof tegen een gezamenlijke lijst de kans vergroot op rechts voor vvd of bbb is nergens op gebaseerd en vooral een valse tegenstelling. Het is semantiek, niet meer.
Ik stem liever op een partij die uitgaat van een eigen verhaal. Je laten chanteren door angst voor een ander lijkt mij de slechtste raadgever.
Ik hoop dat het goed uitpakt, maar vooralsnog is het wensdenken. Het is hopen op een goed poppetje, en dat is het dus, een verhaal over poppetjes.
Op inhoud waren ze er al uit, ze stemmen namelijk altijd samen en met 1 Eerste Kamerfractie kan dat helemaal niet meer anders. Op inhoud zijn ze dus al samen.

En ja, politiek gaat helaas al 30 jaar vooral over de poppetjes, mensen stemmen op de lijsttrekker en niet op het partijprogramma.
  maandag 17 juli 2023 @ 20:15:40 #87
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_209933533
Fantastisch nieuws, links decimeert zichzelf nog meer *O*
  maandag 17 juli 2023 @ 20:21:03 #88
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209933580
quote:
0s.gif Op maandag 17 juli 2023 19:16 schreef Gia het volgende:

[..]
Je mag altijd dromen, natuurlijk!
Nee dat heeft gewoon met inzicht in het kiezerspubliek te maken.

Ik heb van jou geen inhoudelijk argument gezien
  maandag 17 juli 2023 @ 20:23:08 #89
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_209933608
quote:
1s.gif Op maandag 17 juli 2023 19:21 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

en geen PvdA en Gl meer.
Jawel, ze zullen heus geen 0 zetels halen.
  maandag 17 juli 2023 @ 20:24:47 #90
28167 matthijst
pi_209933629
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')