Wat voor energiecrisisquote:De jongeren hebben zorgen over de klimaatcrisis, energiecrisis en woningcrisis.
Ik erger me daar dood aan.quote:Op woensdag 28 juni 2023 11:04 schreef bijdehand het volgende:
Op nu.nl zijn de reacties van de boomers een genot om te lezen.
Die kinderen waarschijnlijk ook en dan de gedachte dat je waarschijnlijk ergens tot je dertigste vast aan huis zit omdat er amper iets te krijgen is aan woonruimte.quote:
quote:De jongeren hebben zorgen over de klimaatcrisis, energiecrisis en woningcrisis. Ook hebben scholieren minder plezier in school dan voorheen.
quote:Bijna de helft van alle ondervraagde meisjes zegt aandachtsproblemen te hebben.
Ach het is nog even wachten en dan beginnen die boomers toch dood neer te vallen of dement te raken.quote:Op woensdag 28 juni 2023 11:06 schreef Tijn het volgende:
Als ik een jongere was zou ik ook niet zo blij zijn met deze verneukte wereld.
Ik denk dat de crisis van de jaren 80 compleet in het niet valt bij de problematiek rondom klimaatverandering.quote:Op woensdag 28 juni 2023 11:21 schreef grimselman het volgende:
In de jaren 80 hadden we ook een flinke crisis. Die was heftiger dan de huidige maar wel korter.
Hoelang geef jij de mensheid nog?quote:Op woensdag 28 juni 2023 11:27 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat de crisis van de jaren 80 compleet in het niet valt bij de problematiek rondom klimaatverandering.
quote:Op woensdag 28 juni 2023 11:22 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ach het is nog even wachten en dan beginnen die boomers toch dood neer te vallen of dement te raken.
Ik denk niet dat de mens binnen afzienbare tijd uitsterft, hoor. Daar zijn we met teveel voor.quote:
In de jaren 80 pakte men wel aan. Nu nietquote:Op woensdag 28 juni 2023 11:21 schreef grimselman het volgende:
In de jaren 80 hadden we ook een flinke crisis. Die was heftiger dan de huidige maar wel korter. Persoonlijk geen last van gehad. Ik denk dat het verschil is dat er nu door de (social) media veel meer aandacht aan geschonken wordt.
Tot de zon ontploftquote:
Dit is wel beetje een boomerreactie hoor, "vroeger was alles beter! de jeugd van tegenwoordig is waardeloos!!"quote:Op woensdag 28 juni 2023 11:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
In de jaren 80 pakte men wel aan. Nu niet
Ik denk dat de invloed van een verklote jeugd/studietijd groter is dan een aantal kutte jaren als volwassene. Bijv je studietijd krijg je nooit meer terug, waar je jezelf ontdekt en je belangrijke sociale contacten legt. Als je die net had tijdens de corona shit, dan is dat wel erg zuur.quote:Op woensdag 28 juni 2023 11:45 schreef Fok-it het volgende:
Ik heb absoluut te doen met de jongere generaties maar het wordt wel eens tijd dat de mentale gesteldheid van iedereen aan de kaak wordt gesteld zonder generatie-uitzondering. Het is namelijk echt niet beter gesteld met jongvolwassenen tov gen z
Nou ja. Ik bedoel niet zozeer de omstandigheden waarin generaties opgroeien vergelijken met elkaar. Ik bedoel meer gewoon het feit dat we als samenleving steeds individualistischer worden en daardoor meer kampen met eenzaamheid, isolatie, depressie. Dat is iets wat elke generatie raakt en toch blijven alleen studenten en ouderen eruit gepikt worden als het om deze themas gaat. Wat prima is, want zij hebben het ook moeilijk. Maar de rest ookquote:Op woensdag 28 juni 2023 11:55 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik denk dat de invloed van een verklote jeugd/studietijd groter is dan een aantal kutte jaren als volwassene. Bijv je studietijd krijg je nooit meer terug, waar je jezelf ontdekt en je belangrijke sociale contacten legt. Als je die net had tijdens de corona shit, dan is dat wel erg zuur.
Nou dat weet ik niet hoor.quote:Op woensdag 28 juni 2023 11:27 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik denk dat de crisis van de jaren 80 compleet in het niet valt bij de problematiek rondom klimaatverandering.
Je kunt het wel bagatelliseren, maar daar wordt het allemaal niet beter van. Feit is dat dat gat in de ozonlaag vrij snel kleiner werd nadat CFKs werden verboden. Nu zou zoiets ook moeten gebeuren met CO2-uitstoot, maar in plaats daarvan neemt het nog elk jaar toe. De grens van 1,5 graad opwarming is inmiddels al niet meer te halen en ook 2 graden komt rap op losse schroeven te staan. Kortom, dit is iets waar jongeren gedurende hun hele leven mee te maken gaan krijgen. En hun kinderen ook. En diens kinderen ook.quote:Op woensdag 28 juni 2023 12:06 schreef Elan het volgende:
[..]
Oh ja en vergeet het gat in de ozonlaag niet. Dat was wel iets ernstiger dan het geneuzel over biodiversiteit aangaande stikstof dat we nu hebben, of die problematische 2 graden opwarming over 150 jaar die jongeren van nu sowieso niet meer gaan meemaken.
En wat is de meerwaarde om er zoveel over te lullen en doemdenken en zo hun mentale welzijn te vergallen? Wat dat is wat er constant gebeurt, er gebeurt niks maar we lullen ons letterlijk misselijk.quote:Op woensdag 28 juni 2023 12:12 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je kunt het wel bagatelliseren, maar daar wordt het allemaal niet beter van. Feit is dat dat gat in de ozonlaag vrij snel kleiner werd nadat CFKs werden verboden. Nu zou zoiets ook moeten gebeuren met CO2-uitstoot, maar in plaats daarvan neemt het nog elk jaar toe. De grens van 1,5 graad opwarming is inmiddels al niet meer te halen en ook 2 graden komt rap op losse schroeven te staan. Kortom, dit is iets waar jongeren gedurende hun hele leven mee te maken gaan krijgen. En hun kinderen ook. En diens kinderen ook.
Ja je hebt zeker wel gelijk hoor, het is voor ons allemaal kutter geworden. Maar het is logisch om dan te focussen op de groepen die daar het hardst door worden getroffen.quote:Op woensdag 28 juni 2023 11:58 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Nou ja. Ik bedoel niet zozeer de omstandigheden waarin generaties opgroeien vergelijken met elkaar. Ik bedoel meer gewoon het feit dat we als samenleving steeds individualistischer worden en daardoor meer kampen met eenzaamheid, isolatie, depressie. Dat is iets wat elke generatie raakt en toch blijven alleen studenten en ouderen eruit gepikt worden als het om deze themas gaat. Wat prima is, want zij hebben het ook moeilijk. Maar de rest ook
Omdat de eerste stap om een probleem op te lossen het onderkennen ervan is. Met de boel maar negeren schiet je niks op, he.quote:Op woensdag 28 juni 2023 12:19 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
En wat is de meerwaarde om er zoveel over te lullen en doemdenken en zo hun mentale welzijn te vergallen? Wat dat is wat er constant gebeurt, er gebeurt niks maar we lullen ons letterlijk misselijk.
Bagatelliseer niets, zeg alleen dat dat in retrospectief dat ook best een serieuze kwestie was waar men stress van had kunnen ondervinden. Dat het herstel relatief snel optrad was destijds ook niet helemaal zo vanzelfsprekend. Naast de andere shitload aan problemen waar men dus mee te maken had. Jaren 80 was qua wereldproblemen echt niet minder stressvol dan de realiteit waarin we nu leven. Alleen de samenleving was veel minder individualistisch. We gaan een beetje Japan achterna.quote:Op woensdag 28 juni 2023 12:12 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je kunt het wel bagatelliseren, maar daar wordt het allemaal niet beter van. Feit is dat dat gat in de ozonlaag vrij snel kleiner werd nadat CFKs werden verboden. Nu zou zoiets ook moeten gebeuren met CO2-uitstoot, maar in plaats daarvan neemt het nog elk jaar toe. De grens van 1,5 graad opwarming is inmiddels al niet meer te halen en ook 2 graden komt rap op losse schroeven te staan. Kortom, dit is iets waar jongeren gedurende hun hele leven mee te maken gaan krijgen. En hun kinderen ook. En diens kinderen ook.
Je lees in de OP wat de gevolgen zijn, wees er maar trots op.quote:Op woensdag 28 juni 2023 12:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Omdat de eerste stap om een probleem op te lossen het onderkennen ervan is. Met de boel maar negeren schiet je niks op, he.
De overheid pakte toen door, sorry als je wat anders dachtquote:Op woensdag 28 juni 2023 11:46 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dit is wel beetje een boomerreactie hoor, "vroeger was alles beter! de jeugd van tegenwoordig is waardeloos!!"
In de jaren 80 had je het doemdenken, veel mensen deden niks meer, "want de bom valt toch wel". Maar ja toen had je nog geen sociale media om alles te vertekenen en uit te vergroten.
En hoe bedoel je, men pakt niet meer aan? De actiebereidheid is nog nooit zo groot geweest. Je had in de jaren 80 natuurlijk ook de protesten tegen kernenergie etc maar nu hebben we oa ER die enorme mensenmassa's op de been weet te brengen.
Die zieke klimaatsekte, en de constante bemoeizucht van mensen met een overbodig beroep. Iedereen die constant en overal ongevraagd zijn mening geeft.quote:Op woensdag 28 juni 2023 12:22 schreef Jaeger85 het volgende:
Denk dat de hoofdoorzaak social media is. Ze worden de hele dag doodgegooid met en doemberichten over de toekomst en ze volgen influencers met zogenaamd het perfecte leven dat de jongeren dan weer vergelijken met hun eigen leven.
Individueel heb je gelijk. Collectief niet, dan ligt de sleutel bij de leidersquote:Op woensdag 28 juni 2023 12:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Omdat de eerste stap om een probleem op te lossen het onderkennen ervan is. Met de boel maar negeren schiet je niks op, he.
Voir mij was het constante herhalen hierdoor wat bij mij de druppel was. Nu doe ik dar niet meer.quote:Op woensdag 28 juni 2023 12:29 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Die zieke klimaatsekte, en de constante bemoeizucht van mensen met een overbodig beroep. Iedereen die constant en overal ongevraagd zijn mening geeft.
Daar ben ik het wel mee eens. Dit is een probleem op systeemniveau dat geen enkel individu kan oplossen.quote:Op woensdag 28 juni 2023 12:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Individueel heb je gelijk. Collectief niet, dan ligt de sleutel bij de leiders
Wat valt er precies aan te pakken? Denk dat de meeste gewoon hun studie afmaken en gaan werken, zoveel meer kan je niet doen.quote:Op woensdag 28 juni 2023 11:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Welke 18-jarige kan precies een woning betalen?quote:Op woensdag 28 juni 2023 12:54 schreef Elan het volgende:
Los van crisissen die zijn van alle tijden en zal lang niet voor elke jongere gelden maar er zijn er genoeg die het thuis helemaal gehad hebben al ruim voor hun 18e verjaardag. Het idee dat je dan nergens heen kan kan wel frustreren/deprimeren.
Op het vlak van co2 uitstoot wordt er in de EU wel degelijk iets gedaan. De uitstoot daalt namelijk. Het probleem zit hem er in dat die daling volledig teniet wordt gedaan door de stijging in de rest van de wereld. Ook al gaan wij naar 0 dan zal het mondiaal blijven stijgen.quote:Op woensdag 28 juni 2023 11:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Niemand daarom moeten ze dus noodgedwongen langer thuis wonen en/of thuis studeren in plaats van op kamers. Op zich niks mis mee behalve als je thuis in een kut situatie zit. Stel je bent een pubermeisje van 15 die elke dag ruzie heeft met haar ouders en dan de gedachte dat je waarschijnlijk nog wel 10 jaar aan huis gekluisterd zit lijkt me vrij deprimerend.quote:Op woensdag 28 juni 2023 12:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Welke 18-jarige kan precies een woning betalen?
Via internet en vanachter het toetsenbord bedoel je dan waarschijnlijk.quote:Op woensdag 28 juni 2023 11:46 schreef Farenji het volgende:
[..]
En hoe bedoel je, men pakt niet meer aan? De actiebereidheid is nog nooit zo groot geweest.
Ik erger me dan weer dood aan dertigers en veertigers - zonder twijfel de meest materialistische, individualistische en rendementsdenkende generatie ooit - die de bek volheeft over 'de arme jongeren' en om zelf buiten schot te blijven maar de pijlen richt op de boomers.quote:
O ja vandaar alle recente wilde stakingen in het OV, onderwijs en ziekenhuizen en vliegveldenquote:Op woensdag 28 juni 2023 13:09 schreef quo_ het volgende:
[..]
Via internet en vanachter het toetsenbord bedoel je dan waarschijnlijk.
Lid worden van een vakbond om zo betere arbeidsvoorwaarden af te dwingen of de huidige te behouden is uit de tijd zegt men. Dat is voor de boomers zegt men, huidige generatie kan wel voor zicht zelf zorgen, zegt men.......
Gebrek aan betaalbare woningen is kennelijk de schuld van mensen die hun woning hebben afbetaald en twee lege slaapkamers in huis hebben. Ik heb nog geen enkele demonstratie gezien van 30-minners die de kneuzen in Den Haag het vuur aan de schenen legt.
lol, wat zouden ze willen bereiken daarmee?quote:Op woensdag 28 juni 2023 13:09 schreef quo_ het volgende:
[..]
Lid worden van een vakbond om zo betere arbeidsvoorwaarden af te dwingen of de huidige te behouden is uit de tijd zegt men. Dat is voor de boomers zegt men, huidige generatie kan wel voor zicht zelf zorgen, zegt men.......
Gebrek aan betaalbare woningen is kennelijk de schuld van mensen die hun woning hebben afbetaald en twee lege slaapkamers in huis hebben. Ik heb nog geen enkele demonstratie gezien van 30-minners die de kneuzen in Den Haag het vuur aan de schenen legt.
Precies daarom moet de overheid aanpakken en daar zut het verschil met de jaren 80quote:Op woensdag 28 juni 2023 12:44 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Wat valt er precies aan te pakken? Denk dat de meeste gewoon hun studie afmaken en gaan werken, zoveel meer kan je niet doen.
Dat men dan depressief blijft omdat je doodgegooid wordt met crisissen, inflatie en huizen die duur zijn, kan je zelf weinig mee.
De klimaatcrisis is een bedenksel van linkse milieugekkies die een hele samenleving gegijzeld houden met hun waanideen en de enrgiecirisis is daar een logisch gevolg van.quote:Op woensdag 28 juni 2023 10:46 schreef slashdotter3 het volgende:
De jongeren hebben zorgen over de klimaatcrisis, energiecrisis en woningcrisis. Ook hebben scholieren minder plezier in school dan voorheen.
Ik wel, al 3xquote:Op woensdag 28 juni 2023 13:09 schreef quo_ het volgende:
[..]
De eu wel, niet de nlse overheidquote:Op woensdag 28 juni 2023 12:59 schreef grimselman het volgende:
[..]
Op het vlak van co2 uitstoot wordt er in de EU wel degelijk iets gedaan. De uitstoot daalt namelijk. Het probleem zit hem er in dat die daling volledig teniet wordt gedaan door de stijging in de rest van de wereld. Ook al gaan wij naar 0 dan zal het mondiaal blijven stijgen.
Links bewind?quote:Op woensdag 28 juni 2023 13:15 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Gaaf land. Waar je als jongere geen toekomstperspectief hebt zonder jezelf in grote schulden te werken, je minimaal tot je 30e bij je ouders moet wonen omdat de overheid sinterklaas speelt bij woningtoewijzing aan buitenlanders, je als 18 jarig meisje niet meer normaal over straat kunt zonder bejegend te worden door "jongeren", je op jonge leeftijd wordt doodgegooid met klimaathysterie en genderwaanzin gefinancierd door het linkse bewind voor politiek gewin.
5 oktober gaat het onderwijs weer massaal staken.quote:Op woensdag 28 juni 2023 13:10 schreef Elan het volgende:
[..]
O ja vandaar alle recente wilde stakingen in het OV, onderwijs en ziekenhuizen en vliegvelden
Ik ook hoorquote:
Ook in Nederland daalt de CO2 uitstoot en worden er maatregelen genomen. Of je dat voldoende vindt is een tweedequote:Op woensdag 28 juni 2023 13:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
De eu wel, niet de nlse overheid
DeVerzamelaar is iemand die alles 1 cm links van de uiterste rechterflank links vindt. Snap dat dan.quote:Op woensdag 28 juni 2023 13:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Links bewind?
De euvelen van deze tijd zijn het gevolg van maar één ding: geloof in oneindige economische groei. Een typisch rechts trekje. Daaruit vloeien alle problemen voort die we thans hebben.
Wil je het dus nog kutter maken, stem rechts.
Misschien een goed idee om als EU geen goederen te importeren uit landen die hun CO2-uitstoot niet aan het verminderen zijn.quote:Op woensdag 28 juni 2023 12:59 schreef grimselman het volgende:
[..]
Op het vlak van co2 uitstoot wordt er in de EU wel degelijk iets gedaan. De uitstoot daalt namelijk. Het probleem zit hem er in dat die daling volledig teniet wordt gedaan door de stijging in de rest van de wereld. Ook al gaan wij naar 0 dan zal het mondiaal blijven stijgen.
Je kunt niet ontkennen dat de instituties die het beleid deels bepalen, beïnvloeden en uitvoeren vrijwel allemaal links georiënteerd zijn. Van het medialandschap tot de instanties tot de rechters tot de universiteiten. Dan kun je wel een "rechts" kabinet hebben, van die uitvoering komt totaal niks terecht. Daarnaast zijn de partijen op economisch vlak wel rechts, op sociaal vlak zijn ze allemaal links qua beleid.quote:Op woensdag 28 juni 2023 13:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Links bewind?
De euvelen van deze tijd zijn het gevolg van maar één ding: geloof in oneindige economische groei. Een typisch rechts trekje. Daaruit vloeien alle problemen voort die we thans hebben.
Er zijn tig onderzoeken waaruit blijkt dat social media, vooral bij kinderen en jongeren, zorgt voor allerlei mentale problemen. Social media speelt hier wel degelijk een rol in.quote:Op woensdag 28 juni 2023 13:30 schreef Noek het volgende:
Social media hierop aanwijzen is niet terecht. We zitten daar zelf immers ook op.
Zelfs FOK! is een social media platform imo. Wat doet dit met je mentale gesteldheid?
De wereld is anders en daar hebben we allemaal een aandeel in. De mensen zijn anders, de tijden zijn anders. Ook boomers komen niet beter uit op deze huidige wereld want zij hebben straks nog flink wat zorg nodig bijv. Ik hou mn hart vast met de wachttijden en het gebrek aan zorgplekken en personeel.
Iedereen komt op de koffie deze ronde en niemand wordt overgeslagen.
Schiphol om de dag dicht, op zondag geen vrachtvervoer zoals in Duitsland.quote:Op woensdag 28 juni 2023 13:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
Misschien een goed idee om als EU geen goederen te importeren uit landen die hun CO2-uitstoot niet aan het verminderen zijn.
Zo is het leven nu eenmaal...quote:
Wat kunnen dertigers er nou weer aan doen?quote:Op woensdag 28 juni 2023 13:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik erger me dan weer dood aan dertigers en veertigers - zonder twijfel de meest materialistische, individualistische en rendementsdenkende generatie ooit - die de bek volheeft over 'de arme jongeren' en om zelf buiten schot te blijven maar de pijlen richt op de boomers.
Tja als je al geen normale woning meer kan krijgen omdat er asielzoekers in gepropt worden en vrijwel alle nieuwe woningen of onbetaalbaar of 50+ gemaakt worden is je positiviteit snel weg..quote:Op woensdag 28 juni 2023 13:10 schreef Oud_student het volgende:
De jongeren zijn vaak al verpest tijdens de opvoeding door ze als prinsen en princessen te behandelen. Alles moet kunnen, elke wens wer vervuld.
Dit staat in schril contrast met wat ze te verwachten staat;
- slecht betaalde banen, uitgezonderd voor een enkeling
- geen perspectief op promotie of verbetering
- door verdergaande automatisering (AI) zullen ook nog eens veel banen verdwijnen
- het levensonderhoud wordt onbetaalbaar
- vanaf 2030 moeten alle schulden die de EU heeft gemaakt (lees het uitdelen van geld) worden terug betaald
via extra belastingen
- bezit van een huis of auto is straks alleen voor de elite
- energie gaat nog duurder worden door onzinnige heffingen
- en zo kan ik nog wel even doorgaan
Hun opvoeding was zo slecht dat ze niet met teleurstellingen of moeilijke tijden kunnen omgaan, daardoor veel psychische klachten en burn outs
Alleen de sterksten zullen het overleven en succesvol zijn
Bij gebrek aan perspectief ...quote:Op woensdag 28 juni 2023 13:43 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Er zijn tig onderzoeken waaruit blijkt dat social media, vooral bij kinderen en jongeren, zorgt voor allerlei mentale problemen. Social media speelt hier wel degelijk een rol in.
Zoals recent nog dit : https://scientias.nl/enor(...)blijer-met-zichzelf/
Het is ook logisch. Het is mens eigen om jezelf met anderen te vergelijken en bij social media zie vrijwel alleen de hoogtepunten waardoor je negatiever wordt over je eigen leven.
Ik word volgende maand 33. Ik kon geen huis kopen voordat ze gigantisch in prijs stegen, ik kon heel lang geen geschikte baan vinden adhv de kredietcrisis, ik zat midden in de enorme flopshow die mavo-vmbo transformatie heette, ga zo maar door. Het is geen wedstrijdje vooruithuilen ofzo want evengoed zie ik namelijk dat veel de jongeren van nu het nog veel zwaarder hebben.quote:Op woensdag 28 juni 2023 13:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik erger me dan weer dood aan dertigers en veertigers - zonder twijfel de meest materialistische, individualistische en rendementsdenkende generatie ooit - die de bek volheeft over 'de arme jongeren' en om zelf buiten schot te blijven maar de pijlen richt op de boomers.
Damn ik had jou ouder verwachtquote:
Ja ik schijn hier door het leven te gaan als een boomer ofzo.quote:
quote:Op woensdag 28 juni 2023 14:20 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja ik schijn hier door het leven te gaan als een boomer ofzo.
Is ook wel echt een boomeruitspraak ofcquote:Het begon al met "eerst het zuur, dan het zoet" en dat zoete moet nog steeds komen.
Nou ja, ik was al vroeg in politiek geïnteresseerd en die uitspraak is me bij gebleven.quote:Op woensdag 28 juni 2023 14:21 schreef Elan het volgende:
[..]
[..]
Is ook wel echt een boomeruitspraak ofc
Luie donderquote:Op woensdag 28 juni 2023 14:24 schreef Tengano het volgende:
Wat deze jongeren nodig hebben is een stabiel en volwassenen forum waar men begrip en respect voor elkaar toont en waar empathie het belangrijkste goed is.
Wat bedoelen ze hier, dat ze niet genoeg aandacht krijgen? Misschien kunnen ze nog wat dansjes doen op tiktok of een onlyfans beginnen.quote:Bijna de helft van alle ondervraagde meisjes zegt aandachtsproblemen te hebben.
Nou, dan weet ik wel een forum waar ze vooral níet moeten komen 🤣quote:Op woensdag 28 juni 2023 14:24 schreef Tengano het volgende:
Wat deze jongeren nodig hebben is een stabiel en volwassenen forum waar men begrip en respect voor elkaar toont en waar empathie het belangrijkste goed is.
Mensen zoals jij zijn het probleem. Maar dat zul jij nooit gaan inzien. Vooral lekker je diarree online blijven gooienquote:Op woensdag 28 juni 2023 14:31 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Wat bedoelen ze hier, dat ze niet genoeg aandacht krijgen? Misschien kunnen ze nog wat dansjes doen op tiktok of een onlyfans beginnen.
In het hele onderzoek staat het woordje perspectief niet. Dat is een verzonnen conclusie door nu.nl.quote:Op woensdag 28 juni 2023 14:11 schreef Noek het volgende:
[..]
Bij gebrek aan perspectief ...
Het staat zelfs in de titel maar het is social media. whatever.
Je hebt al die demo's en bezettingen van de A12 door ER gemist?quote:Op woensdag 28 juni 2023 13:09 schreef quo_ het volgende:
[..]
De vakbonden groeien weer. En veel grote werkgevers zijn er als de dood voor. Union busting is de laatste jaren echt een ding. Dat zegt ook wel iets.quote:Lid worden van een vakbond om zo betere arbeidsvoorwaarden af te dwingen of de huidige te behouden is uit de tijd zegt men. Dat is voor de boomers zegt men, huidige generatie kan wel voor zicht zelf zorgen, zegt men.......
Je hebt serieus ook al die woonprotesten gemist?quote:Gebrek aan betaalbare woningen is kennelijk de schuld van mensen die hun woning hebben afbetaald en twee lege slaapkamers in huis hebben. Ik heb nog geen enkele demonstratie gezien van 30-minners die de kneuzen in Den Haag het vuur aan de schenen legt.
Ik ben bang dat in de grote stroom dagelijks nieuws, dit soort protesten niet tot nauwelijks blijven hangen. Mensen zijn even boos omdat ze niet door kunnen rijden, maar zijn het 3 dagen later ook alweer vergeten. Netto resultaat hiervan is 0,0.quote:Op woensdag 28 juni 2023 15:31 schreef Farenji het volgende:
[..]
Je hebt al die demo's en bezettingen van de A12 door ER gemist?
[..]
Je hebt serieus ook al die woonprotesten gemist?
Nee dat niet maar dit clubje bestaat uit linkse idioten die helemaal niets op hebben met het verbeteren van de situatie waar dit topic over gaat.quote:Op woensdag 28 juni 2023 15:31 schreef Farenji het volgende:
[..]
Je hebt al die demo's en bezettingen van de A12 door ER gemist?
[..]
Ik hoop dat dit door zet.quote:De vakbonden groeien weer. En veel grote werkgevers zijn er als de dood voor. Union busting is de laatste jaren echt een ding. Dat zegt ook wel iets.
[..]
Ja, hebben kennelijk geen indruk gemaakt. Ik ben blijven hangen op het niveau van "geen woning - geen kroning".quote:Je hebt serieus ook al die woonprotesten gemist?
Gewoon geheel autoloze zondagen, zoals vroegah. Toen alles beter was.quote:Op woensdag 28 juni 2023 13:44 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Schiphol om de dag dicht, op zondag geen vrachtvervoer zoals in Duitsland.
Aandacht ja.. in de media met opgeklopte verhalen en zogenaamde aandacht voor al die issues. In de praktijk is het kommer en kwel en staan mensen soms jaren op de wachtlijst om geholpen te worden.quote:Op woensdag 28 juni 2023 16:06 schreef HowardRoark het volgende:
Ook is er nooit zoveel aandacht geweest voor 'mental health' en begrip voor de subjectieve gevoelens van het individu,
Kun je eens een link plaatsen? Ben als boomer wel benieuwd wat mijn leeftijdgenoten hiervan vinden, kan ik meegenieten.quote:Op woensdag 28 juni 2023 11:04 schreef bijdehand het volgende:
Op nu.nl zijn de reacties van de boomers een genot om te lezen.
Al tig jaren een rechtse regering, en Rutte heeft ze nodig als goedkope werkpaarden.quote:Op woensdag 28 juni 2023 13:17 schreef quo_ het volgende:
[..]
De klimaatcrisis is een bedenksel van linkse milieugekkies die een hele samenleving gegijzeld houden met hun waanideen en de enrgiecirisis is daar een logisch gevolg van.
En iedereen die kan rekenen begrijpt dat de woningcrisis noooit opgelost wordt zolang er onder druk van diezelfde linkse gekkies iedere week duizend onrendabelen worden geimporteerd die met voorrang een woning krijgen.
Als je passief op de bank depressief gaat zitten worden in plaats van actief verzet tegen bovengenoemd mainstream denken is het nog een verdomd lang eind van je 20ste tot je 80ste.
Zie link in de OP.quote:Op woensdag 28 juni 2023 16:27 schreef -Hakuna- het volgende:
[..]
Kun je eens een link plaatsen? Ben als boomer wel benieuwd wat mijn leeftijdgenoten hiervan vinden, kan ik meegenieten.
Ik heb mijn mening al klaar.
Probleem is inderdaad het perspectief. Als ik kijk naar mijn ouders generatie, boomers. Arm opgegroeid, hadden maar weinig, maar het werd geleidelijk aan steeds beter. Alsmaar beter, en als het een tijdje slecht ging, werden ze het minst getroffen.quote:Op woensdag 28 juni 2023 14:17 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik word volgende maand 33. Ik kon geen huis kopen voordat ze gigantisch in prijs stegen, ik kon heel lang geen geschikte baan vinden adhv de kredietcrisis, ik zat midden in de enorme flopshow die mavo-vmbo transformatie heette, ga zo maar door. Het is geen wedstrijdje vooruithuilen ofzo want evengoed zie ik namelijk dat veel de jongeren van nu het nog veel zwaarder hebben.
Maar ergens volop geprofiteerd hebben?vergeet het maar. Het begon al met "eerst het zuur, dan het zoet" en dat zoete moet nog steeds komen.
Doen ze Sao Paulo ook, bevalt de mensen goed daar.quote:Op woensdag 28 juni 2023 16:09 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Gewoon geheel autoloze zondagen, zoals vroegah. Toen alles beter was.
33? Wat ben jij voor broekie?quote:Op woensdag 28 juni 2023 14:17 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik word volgende maand 33. Ik kon geen huis kopen voordat ze gigantisch in prijs stegen, ik kon heel lang geen geschikte baan vinden adhv de kredietcrisis, ik zat midden in de enorme flopshow die mavo-vmbo transformatie heette, ga zo maar door. Het is geen wedstrijdje vooruithuilen ofzo want evengoed zie ik namelijk dat veel de jongeren van nu het nog veel zwaarder hebben.
Maar ergens volop geprofiteerd hebben?vergeet het maar. Het begon al met "eerst het zuur, dan het zoet" en dat zoete moet nog steeds komen.
Oh vast maar niet zoals in de jaren80. Toenwas de nlse overheid doortastenderquote:Op woensdag 28 juni 2023 13:26 schreef grimselman het volgende:
[..]
Ook in Nederland daalt de CO2 uitstoot en worden er maatregelen genomen. Of je dat voldoende vindt is een tweede
Goed omschrevenquote:Op woensdag 28 juni 2023 17:28 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Probleem is inderdaad het perspectief. Als ik kijk naar mijn ouders generatie, boomers. Arm opgegroeid, hadden maar weinig, maar het werd geleidelijk aan steeds beter. Alsmaar beter, en als het een tijdje slecht ging, werden ze het minst getroffen.
De mensen die in de jaren 90-2000 zijn opgegroeid hebben toentertijd ook nog even die positieve vibe geproefd. Daarna is het bergafwaarts gegaan.
De jonge generatie van nu heeft vanaf hun jeugd enkel te maken gehad met een dalende lijn. Met het vooruitzicht dat deze enkel verder daalt in de toekomst. En dan nog die 2-3 jaar coronashit er bovenop, echt zuur als je dan rond de 14-22 bent. Ik kan goed begrijpen dat je dan depressief raakt.
quote:Op woensdag 28 juni 2023 17:28 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Probleem is inderdaad het perspectief. Als ik kijk naar mijn ouders generatie, boomers. Arm opgegroeid, hadden maar weinig, maar het werd geleidelijk aan steeds beter. Alsmaar beter, en als het een tijdje slecht ging, werden ze het minst getroffen.
De mensen die in de jaren 90-2000 zijn opgegroeid hebben toentertijd ook nog even die positieve vibe geproefd. Daarna is het bergafwaarts gegaan.
De jonge generatie van nu heeft vanaf hun jeugd enkel te maken gehad met een dalende lijn. Met het vooruitzicht dat deze enkel verder daalt in de toekomst. En dan nog die 2-3 jaar coronashit er bovenop, echt zuur als je dan rond de 14-22 bent. Ik kan goed begrijpen dat je dan depressief raakt.
Ik vermoed dat vele dingen meespelen, en ook een stukje opvoeding en veerkracht. Het valt me ook op bij wat jonge collega’s die ik heb dat ze bij het minste of geringste zo uit het veld zijn geslagen en niks meer kunnen.quote:Op woensdag 28 juni 2023 17:28 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
https://www.trimbos.nl/ac(...)n-onverminderd-hoog/quote:[..]
Druk door schoolwerk, Oekraïne en klimaatcrisis
Als mogelijke verklaring voor het hoge niveau van mentale problemen wijzen de onderzoekers erop dat jongeren in 2022 nog altijd veel druk door schoolwerk ervaren. Daarnaast zijn meisjes in het voortgezet onderwijs in 2022, net als in 2021, minder positief over sociale relaties met ouders, vrienden, klasgenoten en leraren dan in 2017. Tot slot kunnen maatschappelijke ontwikkelingen zoals de oorlog in Oekraïne en de klimaat- en energiecrisis mogelijk een negatieve invloed hebben gehad op de mentale gezondheid van de Nederlandse jeugd.
Sociale media gebruik fors gestegen
Het percentage jongeren dat intensief gebruikmaakt van sociale media is tussen 2021 en 2022 fors toegenomen. Stevens: “Deze stijging zien we zowel onder jongens als meisjes, in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs.” Er is wellicht sprake van een TikTok-effect: tussen 2021 en 2022 is het gebruik hiervan in Nederland sterk toegenomen. Intensief sociale media gebruik hangt gemiddeld gezien niet samen met mentale problemen, waardoor deze stijging in sociale media gebruik waarschijnlijk niet direct zal leiden tot een toename in mentale problemen. Toch is Stevens niet gerust op deze ontwikkeling: “Een toename in intensief sociale media gebruik leidt op langere termijn voor sommige jongeren tot een toename in problematisch sociale media gebruik, en daarmee tot een stijging in mentale problemen.”
HAVO-leerlingen
In het rapport concluderen de onderzoekers opvallend genoeg dat veel trends tussen 2021 en 2022 voor HAVO-leerlingen minder gunstig zijn dan voor leerlingen in de andere schoolniveaus. Zo daalde tussen 2021 en 2022 het percentage HAVO-leerlingen dat school leuk vindt en positief is over de relatie met leraren en ouders. Ook steeg in deze periode het percentage HAVO-leerlingen met problemen met leeftijdgenoten. Voor leerlingen op het VWO en het VMBO veranderde er op deze gebieden, in dezelfde periode, niets.
[..]
Dit ja, merk het om mij heen en aan mijzelf, we zijn ergens de verkeerde weg ingeslagen, overal piept en kraakt het in de samenleving en dat is echt niet alleen bij de jongeren.quote:Op woensdag 28 juni 2023 11:45 schreef Fok-it het volgende:
Ik heb absoluut te doen met de jongere generaties maar het wordt wel eens tijd dat de mentale gesteldheid van iedereen aan de kaak wordt gesteld zonder generatie-uitzondering. Het is namelijk echt niet beter gesteld met jongvolwassenen tov gen z
Hier nog een. Kortzichtig volk met hun "toen ik jong was" retoriekquote:
Ik deel dat gevoel ook. Ik zou niet echt 1 oorzaak kunnen benoemen, wel factoren. Social media, individualisering, globalisering, media die liever doomsayen en clicks willen scorenquote:Op woensdag 28 juni 2023 17:59 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Dit ja, merk het om mij heen en aan mijzelf, we zijn ergens de verkeerde weg ingeslagen, overal piept en kraakt het in de samenleving en dat is echt niet alleen bij de jongeren.
Kan mij hier helemaal in vinden. Denk ook dat het niet één oorzaak heeft maar meerdere oorzaken.quote:Op woensdag 28 juni 2023 18:21 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik deel dat gevoel ook. Ik zou niet echt 1 oorzaak kunnen benoemen, wel factoren. Social media, individualisering, globalisering, media die liever doomsayen en clicks willen scoren
De wereld is voor mijn gevoel ook gewoon een stuk kouder geworden.
nu.nl heeft het verslag blijkbaar niet gelezen, want in Jong na Corona (86 paginas) komt het woord perspectief niet voor.quote:Op woensdag 28 juni 2023 10:46 schreef slashdotter3 het volgende:
Jongeren hebben nog steeds geen perspectief, zeggen ze in het onderzoek Jong na corona. Niet alleen de coronapandemie speelt hierin een rol, maar ook de vele crises waar Nederland mee worstelt en waarin geen zicht op verbetering is.
ja precies. Iedereen geeft ongevraagd zijn mening gebaseerd op zijn stokpaardjes en onderbuik.quote:Op woensdag 28 juni 2023 19:21 schreef Hexagon het volgende:
Zo te zien weer een onderzoek zonder duidelijke conclusie waar iedereen naar hartelust zijn stokpaardjes kan rijden.
Op zich niet heel anders dan elk ander topicquote:Op woensdag 28 juni 2023 19:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ja precies. Iedereen geeft ongevraagd zijn mening gebaseerd op zijn stokpaardjes en onderbuik.
Oh man, werden problemen tegenwoordig maar zo aangepakt zoals in de jaren '80. Die CFK's aanpakken was ook echt niet pijnloos, maar het werd wel effectief gedaan (en dat zouden we nu nogmaals moeten herhalen met PFAS overigens, maar dat zie ik nog niet gebeuren in het huidige speelveld). Er was dan wel woningnood, maar ondertussen zat er qua woningbouw wel echt schot in de zaak.quote:Op woensdag 28 juni 2023 12:12 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik gok dat het bij meisjes vooral door sociale media is.quote:Op woensdag 28 juni 2023 18:21 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik deel dat gevoel ook. Ik zou niet echt 1 oorzaak kunnen benoemen, wel factoren. Social media, individualisering, globalisering, media die liever doomsayen en clicks willen scoren
Van bak-ellende toch?quote:Op woensdag 28 juni 2023 14:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nou ja, ik was al vroeg in politiek geïnteresseerd en die uitspraak is me bij gebleven.
Ofzal het komen omdat iedereen een mening geeft zonder er verstand van te hebben?quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:42 schreef Glider76 het volgende:
Niet dat ik er verstand van heb maar denk dat de smartphone hier ook wel een grote rol in speelt. Hun hele leven speelt zich enkel nog maar af op dat schermpje.
Komen amper meer buiten en normaal hallo zeggen kunnen ze niet meer. En dan werkelijk de hele dag elke seconde nieuwe updates van al die social media apps waardoor je brein ook niet meer tot rust komt.
Als ik het leven van mijn 2 neefjes(14 en 18) zie ben ik heel erg blij dat ik ben opgegroeid in een tijd dat er nog geen internet was en we voornamelijk buiten speelden zonder toezicht van ouders die continue bang zijn dat er iets gebeurt. Je leert in ieder geval wel vallen en opstaan.
Je moest jezelf veel meer bezig houden en veel creatiever zijn.
Ik wordt er zelf ook wel eens depressief van. De hele dag die stroom negatieve berichten op de nieuws sites. Vroeger wist je daar niks van, enkel wat op het journaal kwam of in de krant zou staan.
Waar haal je die bullshit vandaan. Er zijn overal tekorten dus als werknemer ben je nu de spekkoper.quote:Op woensdag 28 juni 2023 13:10 schreef Oud_student het volgende:
De jongeren zijn vaak al verpest tijdens de opvoeding door ze als prinsen en princessen te behandelen. Alles moet kunnen, elke wens wer vervuld.
Dit staat in schril contrast met wat ze te verwachten staat;
- slecht betaalde banen, uitgezonderd voor een enkeling
- geen perspectief op promotie of verbetering
Ja dit. Er wordt veel geschreven over problemen bij ouderen en jongeren maar ertussenin loopt ook veel spaak.quote:Op woensdag 28 juni 2023 17:59 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Dit ja, merk het om mij heen en aan mijzelf, we zijn ergens de verkeerde weg ingeslagen, overal piept en kraakt het in de samenleving en dat is echt niet alleen bij de jongeren.
Dacht je dat dat 20 jaar geleden, toen nog niemand een smartphone had anders was?quote:Op donderdag 29 juni 2023 09:34 schreef Mutant01 het volgende:
Om nog maar te zwijgen over het zombiebrein, zoals ik dat dan noem. Als je in het OV zit.. letterlijk iedereen op z'n scherm. Sociale interactie 0.0.
Dat heeft natuurlijk ook gewoon met een bepaalde verandering van communicatie etiquette te maken. Whatsapp heeft ene niet communicatiemodel geintroduceerd dat berichten die niet direct spoed hebben kan laten wachten tot de ontvanger tijd heeft.quote:Tegelijkertijd ook het fenomeen dat mensen gewoon echt angst hebben om te bellen of praten ipv appen. Ik heb serieus steeds meer te maken met jonge medewerkers die telefoonangst hebben.
Dit inderdaad. Het is een pijnlijk gegeven dat je in het openbaar vervoer vooral iedereen achter het scherm ziet. Maar dat is vooral een schermprobleem, geen communicatieprobleem. Vroeger zag je iedereen achter een krant verscholen. Het is niet dat de hele coupe toen levendige gesprekken met vreemdelingen aan het voeren wasquote:Op donderdag 29 juni 2023 10:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dacht je dat dat 20 jaar geleden, toen nog niemand een smartphone had anders was?
Werkt elkaar wel in de hand; tegenwoordig kun je maar beter niemand meer aanspreken of lang aankijken want je weet nooit wie je treft in het OV.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:56 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Het is een pijnlijk gegeven dat je in het openbaar vervoer vooral iedereen achter het scherm ziet. Maar dat is vooral een schermprobleem, geen communicatieprobleem. Vroeger zag je iedereen achter een krant verscholen. Het is niet dat de hele coupe toen levendige gesprekken met vreemdelingen aan het voeren was
Heb je een voorbeeld hiervan of is dit onderbuik? Ik kan me er eigenlijk niet zo in vinden.quote:Op donderdag 29 juni 2023 09:57 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ja dit. Er wordt veel geschreven over problemen bij ouderen en jongeren maar ertussenin loopt ook veel spaak.
Dit is precies hetzelfde verhaaltje als bij de komst van de walkman. Dat was in 1979.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:56 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Het is een pijnlijk gegeven dat je in het openbaar vervoer vooral iedereen achter het scherm ziet. Maar dat is vooral een schermprobleem, geen communicatieprobleem. Vroeger zag je iedereen achter een krant verscholen. Het is niet dat de hele coupe toen levendige gesprekken met vreemdelingen aan het voeren was
Je kunt doorgaans wel aan iemand zien of het een agressieve tokkie is of niet.quote:Op donderdag 29 juni 2023 11:12 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Werkt elkaar wel in de hand; tegenwoordig kun je maar beter niemand meer aanspreken of lang aankijken want je weet nooit wie je treft in het OV.
Ik heb meerdere starters op werk die bij vragen mij appen. Ik reageer per definitie niet op werkapps omdat dat niet gearchiveerd wordt. Meerdere keren meegemaakt dat ze dan films gaan kijken wachtend op mijn app. Bellen komt niet in hun op.quote:Op donderdag 29 juni 2023 09:34 schreef Mutant01 het volgende:
Om nog maar te zwijgen over het zombiebrein, zoals ik dat dan noem. Als je in het OV zit.. letterlijk iedereen op z'n scherm. Sociale interactie 0.0.
Tegelijkertijd ook het fenomeen dat mensen gewoon echt angst hebben om te bellen of praten ipv appen. Ik heb serieus steeds meer te maken met jonge medewerkers die telefoonangst hebben.
Waarom worden appjes niet gearchiveerd? En worden telefoontjes dat wel?quote:Op donderdag 29 juni 2023 12:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik heb meerdere starters op werk die bij vragen mij appen. Ik reageer per definitie niet op werkapps omdat dat niet gearchiveerd wordt. Meerdere keren meegemaakt dat ze dan films gaan kijken wachtend op mijn app. Bellen komt niet in hun op.
Telefoontjes worden door mij direct gevolgd door mail met een samenvatting.quote:Op donderdag 29 juni 2023 12:42 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Waarom worden appjes niet gearchiveerd? En worden telefoontjes dat wel?
Ja, in mijn studententijd raakten mensen nog wel eens goed in gesprek met elkaar in de trein. Dus ik ervaar persoonlijk wel een verschil met 20 jaar geleden.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:41 schreef Hexagon het volgende:
Dacht je dat dat 20 jaar geleden, toen nog niemand een smartphone had anders was?
Geheel afhankelijk van waar je werkt natuurlijk, maar bij ons gaat dat niet. Je moet (kunnen) bellen, anders loop je achter de feiten aan. Er worden complete dossiers telefonisch besproken - dat doe je niet via de app. Maar er is ook heel veel burgercontact bijvoorbeeld - telefonisch en via de mail.quote:Dat heeft natuurlijk ook gewoon met een bepaalde verandering van communicatie etiquette te maken. Whatsapp heeft ene niet communicatiemodel geintroduceerd dat berichten die niet direct spoed hebben kan laten wachten tot de ontvanger tijd heeft.
Voor WA bestond had je niks anders dan de telefoon om met iemand te converseren in een bepaalde snelheid (emails zijn immers heel traag). In die tijd werd het dus normaal gevonden dat je iemand overvalt terwijk die ergens mee bezig is. Maar WA heeft telefoneren tot iets gemaakt wat je doet als het echt niet kan wachten.
Ik vind het ook schijt irritant als mensen op mijn werk aan de telefoon gaan hangen voor dingen die echt wel even kunnen wachten tot ik klaar ben waar ik mee bezig ben. Dat is het mooie van WA. Dan kun je in alle rust eens kijken wat er speelt.
Dan was het op z'n minst: hey mag ik je krant lenen als je er klaar mee bent? Met in sommige gevallen een gesprek als gevolg...quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:56 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Soms is een vraag gewoon kort en simpel en het antwoord ook. En later kun je het nog terugvinden. Dat het niet gearchiveerd wordt lijkt me niet helemaal kloppen, je kunt gewoon backups instellen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 12:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Telefoontjes worden door mij direct gevolgd door mail met een samenvatting.
In telefoontjes kan ik per minuut ontelbaar meer informatie delen dan per app.
Waarom zou je in vredesnaam principieel gaan lopen doen om zoietsquote:Ik app per definitie niet en zal ik nooit doen voor werk.
Dit is net zulk star en moeilijk gedrag als waar je die niet-bellers van beticht. Waarom niet gewoon alle middelen inzetten die er zijn? Soms is een telefoontje handig, soms past een berichtje beter.quote:Op donderdag 29 juni 2023 12:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Telefoontjes worden door mij direct gevolgd door mail met een samenvatting.
In telefoontjes kan ik per minuut ontelbaar meer informatie delen dan per app.
Ik app per definitie niet en zal ik nooit doen voor werk.
Miij staat er weinig van bij. Misschien dat ik 2 of 3x een gesprek heb gehad met een wildvreemd persoon.quote:Op donderdag 29 juni 2023 13:13 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ja, in mijn studententijd raakten mensen nog wel eens goed in gesprek met elkaar in de trein. Dus ik ervaar persoonlijk wel een verschil met 20 jaar geleden.
Als alles spoed heeft dan is bellen inderdaad wel noodzakelijk. Maar dat het een minder voor de hand liggende communicatiemethode is geworden dat is vrij logisch gezien het nieuwe communicatiemodel dat WA heeft gebracht.quote:Geheel afhankelijk van waar je werkt natuurlijk, maar bij ons gaat dat niet. Je moet (kunnen) bellen, anders loop je achter de feiten aan. Er worden complete dossiers telefonisch besproken - dat doe je niet via de app. Maar er is ook heel veel burgercontact bijvoorbeeld - telefonisch en via de mail.
Dus ja, telefoneren is een competentie die verloren gaat bij de jongere generatie.. En het is ook gewoon oprechte angst: immers je moet live kunnen reageren op iemand anders. Je hebt dus geen tijd om rustig een berichtje te verzinnen.
Idd, uiteindelijk heeft iedereen een eigen communicatiestijl en het beste kun je bij een samenwerking vooraf afspreken wat beide het prettigst vinden om met elkaar te communiceren. Dat kan die ander namelijk niet raden.quote:Op donderdag 29 juni 2023 13:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dit is net zulk star en moeilijk gedrag als waar je die niet-bellers van beticht. Waarom niet gewoon alle middelen inzetten die er zijn? Soms is een telefoontje handig, soms past een berichtje beter.
Je hebt daar als ouder natuurlijk altijd nog invloed op, je kinderen gewoon niet zo snel een telefoon geven en internetverkeer controleren. Voor school mogen ze op een laptop werken, maar verder niet. Ga maar buitenspelen. Alleen te veel ouders laten dit totaal los, en dan krijg je dus 8-jarigen met een Instagram of TikTok account met alle gevolgen van dien.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:42 schreef Glider76 het volgende:
Niet dat ik er verstand van heb maar denk dat de smartphone hier ook wel een grote rol in speelt. Hun hele leven speelt zich enkel nog maar af op dat schermpje.
Komen amper meer buiten en normaal hallo zeggen kunnen ze niet meer. En dan werkelijk de hele dag elke seconde nieuwe updates van al die social media apps waardoor je brein ook niet meer tot rust komt.
Als ik het leven van mijn 2 neefjes(14 en 18) zie ben ik heel erg blij dat ik ben opgegroeid in een tijd dat er nog geen internet was en we voornamelijk buiten speelden zonder toezicht van ouders die continue bang zijn dat er iets gebeurt. Je leert in ieder geval wel vallen en opstaan.
Je moest jezelf veel meer bezig houden en veel creatiever zijn.
Ik wordt er zelf ook wel eens depressief van. De hele dag die stroom negatieve berichten op de nieuws sites. Vroeger wist je daar niks van, enkel wat op het journaal kwam of in de krant zou staan.
Tja, daar moet je gewoon mee leren omgaan.quote:Op donderdag 29 juni 2023 14:13 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Idd, uiteindelijk heeft iedereen een eigen communicatiestijl en het beste kun je bij een samenwerking vooraf afspreken wat beide het prettigst vinden om met elkaar te communiceren. Dat kan die ander namelijk niet raden.
Los daarvan hebben veel oudere medewerkers nog wel eens de gewoonte om bot, zuur en chagrijnig te gaan reageren als een jonge medewerker een keer een in hun ogen "domme vraag" stelt. Niet zo vreemd dat een jonge, vaak nog wat onzekere, medewerker dan niet heel graag meer de telefoon pakt. Dat speelde ook 20 jaar geleden al een rol.
Op een gegeven moment komt er wel een leeftijd waarop alle klasgenoten een smartphone hebben, en misschien ligt dat punt zelfs al voor de middelbare school. Het sociale verkeer loopt tegenwoordig grotendeels via dat ding, en je wil niet dat je kind erbuiten valt.quote:Op donderdag 29 juni 2023 14:38 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je hebt daar als ouder natuurlijk altijd nog invloed op, je kinderen gewoon niet zo snel een telefoon geven en internetverkeer controleren. Voor school mogen ze op een laptop werken, maar verder niet. Ga maar buitenspelen. Alleen te veel ouders laten dit totaal los, en dan krijg je dus 8-jarigen met een Instagram of TikTok account met alle gevolgen van dien.
Ja of gewoon niet veranderen in een nare ouwe zak. Is sowieso voor iederen beter.quote:Op donderdag 29 juni 2023 14:38 schreef HowardRoark het volgende:
Tja, daar moet je gewoon mee leren omgaan.
quote:Op woensdag 28 juni 2023 10:46 schreef slashdotter3 het volgende:
De jongeren hebben zorgen over de klimaatcrisis, energiecrisis en woningcrisis. Ook hebben scholieren minder plezier in school dan voorheen.
?quote:
Het fascineert mij dat dit allemaal aangepraat / bewust beleid is van de staat. Dat het woordje "crisis" dat falen/manipulatie externaliseert, dat het met dat woordje net lijkt alsof het opeens uit het niets is ontstaan.quote:
Ja dacht al dat je daarmee zou komen, maar waarom lach je de zorgen van jongeren weg dan? Die blijven oprecht onder welk naampje je het ook schaart. Sterker nog als ze zoals jou zouden redeneren zouden ze nog meer mentale problemen ervaren omdat ze dan weten dat het structureel en eindeloos zal zijnquote:Op donderdag 29 juni 2023 15:05 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het fascineert mij dat dit allemaal aangepraat / bewust beleid is van de staat. Dat het woordje "crisis" dat falen/manipulatie externaliseert, dat het met dat woordje net lijkt alsof het opeens uit het niets is ontstaan.
Terwijl er jarenlang op de handjes is gezeten.
En het klimaat verhaal heeft Nederland niet eens invloed op, ja voor minder dan 1% van het totaal, terwijl de uitstoot in de wereld tegelijkertijd omhoog gaat.
Als je daar van wakker ligt ga je geen leuk leven hebben. Maar het is aangepraat, die shit, dat is het vooral.
"energiecrisis" terwijl er 500.000 Groningers op 2 miljoen per Groninger aan gastbaten zitten te wonen.
Maar het moet zo snel mogelijk dicht![]()
En we moeten geen gas van Poetin![]()
En dan praat ik alleen over dat Groningerveld volgens mij, het totaal aan gas is nog veel meer.![]()
Met 40 ben je ook niet echt een oudere werknemer. Wacht maar tot je tegen de 70 aanloopt en de pensioenleeftijd net voor de zoveelste keer is verhoogd.quote:Op donderdag 29 juni 2023 14:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja of gewoon niet veranderen in een nare ouwe zak. Is sowieso voor iederen beter.
Intussen ben ik bijna 40 maar probeer jonge collega's zo te behandelen zoals ik het prettig vond toen ik als 22-jarige net kwam kijken. Ik kan me immers nog prima in ze inleven. Maar voor sommigen schijnt dat iets volledig abnormaals te zijn.
Geen enkel goed excuus om je als een botte hork naar een ander te gedragen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 15:15 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Met 40 ben je ook niet echt een oudere werknemer. Wacht maar tot je tegen de 70 aanloopt en de pensioenleeftijd net voor de zoveelste keer is verhoogd.
Dat het is veroorzaakt door de overheid betekent niet dat het geen crisis is. Hetzelfde met het niet zelf kunnen oplossen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 15:05 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het fascineert mij dat dit allemaal aangepraat / bewust beleid is van de staat. Dat het woordje "crisis" dat falen/manipulatie externaliseert, dat het met dat woordje net lijkt alsof het opeens uit het niets is ontstaan.
Terwijl er jarenlang op de handjes is gezeten.
En het klimaat verhaal heeft Nederland niet eens invloed op, ja voor minder dan 1% van het totaal, terwijl de uitstoot in de wereld tegelijkertijd omhoog gaat.
Als je daar van wakker ligt ga je geen leuk leven hebben. Maar het is aangepraat, die shit, dat is het vooral.
"energiecrisis" terwijl er 500.000 Groningers op 2 miljoen per Groninger aan gastbaten zitten te wonen.
Maar het moet zo snel mogelijk dicht![]()
En we moeten geen gas van Poetin![]()
En dan praat ik alleen over dat Groningerveld volgens mij, het totaal aan gas is nog veel meer.![]()
Dat zeg ik toch ook niet?quote:Op donderdag 29 juni 2023 15:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Geen enkel goed excuus om je als een botte hork naar een ander te gedragen.
Nou je suggereert dat ik het over 30 jaar ook zou gaan doen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 15:19 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch ook niet?
Archiveren van apps gebeurt niet bedrijfsbreed. Zeggen dat het kan is niet interessant omdat het bedrijf het niet doet. Je bent vrij om het te melden bij mijn bedrijf. Ik doe het niet en daarmee is het afgelopen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 13:23 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Soms is een vraag gewoon kort en simpel en het antwoord ook. En later kun je het nog terugvinden. Dat het niet gearchiveerd wordt lijkt me niet helemaal kloppen, je kunt gewoon backups instellen.
[..]
Waarom zou je in vredesnaam principieel gaan lopen doen om zoietsZo star zijn en dan anderen gaan kwalijk nemen dat zij geen zin hebben om te bellen
Het wordt niet gearchiveerd: puntquote:Op donderdag 29 juni 2023 13:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dit is net zulk star en moeilijk gedrag als waar je die niet-bellers van beticht. Waarom niet gewoon alle middelen inzetten die er zijn? Soms is een telefoontje handig, soms past een berichtje beter.
Ik suggereer dat je niet oud bent en jezelf erbij halen dus geen zin heeft.quote:Op donderdag 29 juni 2023 15:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou je suggereert dat ik het over 30 jaar ook zou gaan doen.
Volgens mij vind jij appen een beetje eng. Met je "het wordt niet gearchiveerd".quote:Op donderdag 29 juni 2023 15:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Het wordt niet gearchiveerd: punt
Als iemand bellen eng vindt dan is er wel een dagbesteding. Gelukkig zijn al die mensen ontslagen.
Voor iemand van 22 ben ik ook een "oudere collega" als ik 17 jaar ouder ben.quote:Op donderdag 29 juni 2023 16:12 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik suggereer dat je niet oud bent en jezelf erbij halen dus geen zin heeft.
Het lijkt me alvast een vreemd argument om te verkiezen dat men belt. Tenzij ie met "niet gearchiveerd" bedoelt dat het niet verwijderd wordt.quote:Op donderdag 29 juni 2023 16:13 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Volgens mij vind jij appen een beetje eng. Met je "het wordt niet gearchiveerd".
Zucht, oké joh.quote:Op donderdag 29 juni 2023 16:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Voor iemand van 22 ben ik ook een "oudere collega" als ik 17 jaar ouder ben.
Maar een beetje inlevingsvermogen in de ander voorkomt dat je een nare, chagrijnige oude zak wordt. Of je nou 40 of 60 bent.
Of je wordt weerbaar tegen doem-propaganda en leeft je leven.quote:Op donderdag 29 juni 2023 15:10 schreef Fok-it het volgende:
Die blijven oprecht onder welk naampje je het ook schaart. Sterker nog als ze zoals jou zouden redeneren zouden ze nog meer mentale problemen ervaren omdat ze dan weten dat het structureel en eindeloos zal zijn
Als iets gewoon "is" en je kan er niks aan doen, dan vind ik crisis een groot woord, dat is dan meer een soort van "lot" geworden. Maar anyway, semantiek.quote:Op donderdag 29 juni 2023 15:17 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dat het is veroorzaakt door de overheid betekent niet dat het geen crisis is. Hetzelfde met het niet zelf kunnen oplossen.
gelukkig mag je denken wat je wiltquote:Op donderdag 29 juni 2023 16:13 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Volgens mij vind jij appen een beetje eng. Met je "het wordt niet gearchiveerd".
Mooi dat jullie ze dan snel buitengooien, dan komen ze er tenminste meteen achter wat jullie van mensen denken die soms het nut van een gesprek niet zien en daarom een bericht sturen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 18:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
gelukkig mag je denken wat je wilt
Gelukkig worden mensen die bang zijn om te bellen direct ontslagen in de proeftijd. Ik heb het best nog wel meegemaakt en heb ook voorgesteld om nieuwe mensen te testen in de proeftijd. Dit wordt besproken en hopelijk ingevoerd.
Bang zijn om te bellen doe je maar bij dagbesteding.
Bang zijn om te appen ook.quote:Op donderdag 29 juni 2023 18:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Gelukkig worden mensen die bang zijn om te bellen direct ontslagen in de proeftijd. Ik heb het best nog wel meegemaakt en heb ook voorgesteld om nieuwe mensen te testen in de proeftijd. Dit wordt besproken en hopelijk ingevoerd.
quote:Op donderdag 29 juni 2023 18:13 schreef Joppiez het volgende:
Gebrek aan perspectief voor de jongeren, wat moet ik mij daarbij voorstellen?
Geen Lamborghini kunnen rijden zoals hun influencers, niet meer kunnen backpacken en jezelf ontdekken, of of?
Oja, je moet natuurlijk een mooi huis kunnen kopen op je twintigste, dat staat immers zo in onze grondwet!
Achuttegut toch, wat erg allemaal, wil je erover praten? Zal ik een topic voor je openen?quote:Op donderdag 29 juni 2023 18:11 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk dat ze depressiever worden van klimaatstruisvogels die er niks aan willen doen dan van het klimaatprobleem zelf.
Uiteraard. Het is niet alsof ze niet weten wat er speelt. Het deprimerende is het gebrek aan actie om er wat aan te doen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 18:11 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk dat ze depressiever worden van klimaatstruisvogels die er niks aan willen doen dan van het klimaatprobleem zelf.
dat doe ik ook bij de dagbesteding. 5x per weekquote:Op donderdag 29 juni 2023 19:41 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Bang zijn om te appen ook.
precies, je hebt niks aan die mensen die bellen eng vinden... sneeuwvlokje spelen doen ze maar eldersquote:Op donderdag 29 juni 2023 18:49 schreef Prego het volgende:
[..]
Mooi dat jullie ze dan snel buitengooien, dan komen ze er tenminste meteen achter wat jullie van mensen denken die soms het nut van een gesprek niet zien en daarom een bericht sturen.
Met je dagbesteding
quote:Op donderdag 29 juni 2023 18:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ja, dat dacht ik al.quote:Op donderdag 29 juni 2023 20:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat doe ik ook bij de dagbesteding. 5x per week
Denk dat het gros van de jeugd dat hele klimaat geen flikker interesseert.quote:Op donderdag 29 juni 2023 18:11 schreef Hexagon het volgende:
Het zal ze wel interesseren maar het is voor de meeste mensen wel te abstract om er nou direct zwaarmoedig van te worden denk ik.quote:Op donderdag 29 juni 2023 20:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Denk dat het gros van de jeugd dat hele klimaat geen flikker interesseert.
Daar kan ik mij dan ook wel iets bij voorstellen. Net de pech hebben steeds vanwege veranderingen de boot te missen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 15:15 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Met 40 ben je ook niet echt een oudere werknemer. Wacht maar tot je tegen de 70 aanloopt en de pensioenleeftijd net voor de zoveelste keer is verhoogd.
De jongeren waar ik mee werk zijn prima. Niets mis mee op wat uitzonderingen na. Maar die heb je ook bij ouderen.quote:Op woensdag 28 juni 2023 17:55 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik vermoed dat vele dingen meespelen, en ook een stukje opvoeding en veerkracht. Het valt me ook op bij wat jonge collega’s die ik heb dat ze bij het minste of geringste zo uit het veld zijn geslagen en niks meer kunnen.
Een beetje pit of er eens goed voor gaan zit er niet in.
Ze kunnen prima verantwoordelijkheden afschuiven en grenzen aangeven en zijn heel gevoelig en weinig belastbaar.
Dit geldt natuurlijk niet voor alle jongeren maar is wel iets wat me echt bij gemiddeld meer jongeren nu opvalt.
Jongeren/jongvolwassenen zijn helemaal gek van consumeren, uitzonderingen daargelaten. Er moet alleen een groene label aan hangen, dan is het helemaal prima allemaal. Lekker klimaatneutraal op vakantie, een groene auto (Die 2,5 ton wegende accubak), groen leven want hey, daar zorgt die zonnepaneel op het dak toch voor?quote:Op donderdag 29 juni 2023 20:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Denk dat het gros van de jeugd dat hele klimaat geen flikker interesseert.
Ik denk dat ze er nauwelijks mee bezig zijn. Het waren kinderen van 12 tot 16 jaar, die hebben genoeg aan hun eigen problemen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 18:11 schreef Hexagon het volgende:
Ik heb geluk gehad dat het huis die wij nu hebben pas een jaar later beschikbaar was. Hierdoor waren wij 1 van de 2 geinteresseerden.quote:Op woensdag 28 juni 2023 14:17 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Op woensdag 28 juni 2023 14:17 schreef Straatcommando. het volgende:Wat jij zegt zie ik juist weer bij 50 plussers in mijn vakgebied (5 werkgevers gehad)quote:Op woensdag 28 juni 2023 17:55 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik vermoed dat vele dingen meespelen, en ook een stukje opvoeding en veerkracht. Het valt me ook op bij wat jonge collega’s die ik heb dat ze bij het minste of geringste zo uit het veld zijn geslagen en niks meer kunnen.
Een beetje pit of er eens goed voor gaan zit er niet in.
Ze kunnen prima verantwoordelijkheden afschuiven en grenzen aangeven en zijn heel gevoelig en weinig belastbaar.
Dit geldt natuurlijk niet voor alle jongeren maar is wel iets wat me echt bij gemiddeld meer jongeren nu opvalt.
Ik had het zelf over angst om te telefoneren. Dat is wat anders dan niet bellen als je het niet nuttig acht of als het niet handig is. Dat maakte Hexagon ervan.quote:Op donderdag 29 juni 2023 18:49 schreef Prego het volgende:
[..]
Mooi dat jullie ze dan snel buitengooien, dan komen ze er tenminste meteen achter wat jullie van mensen denken die soms het nut van een gesprek niet zien en daarom een bericht sturen.
Met je dagbesteding
Een burnout hoeft niet persé werkgerelateerde oorzaken te hebben.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 08:11 schreef Redbullkid het volgende:
[..]
Wat jij zegt zie ik juist weer bij 50 plussers in mijn vakgebied (5 werkgevers gehad)
Kunnen niet met verandering omgaan. Doen zo min mogelijk en werken op het dooie gemakje.
De jongere mensen doen met gemak het dubbele van hen.
Wel hebben ze vrijwel allemaal een grote mond. En de meesten hebben een burn-out gehad. Waarvan weet ik niet overigens als je naar het werk kijkt.
Ja herkenbaar. Van mij gaan die sneeuwvlokjes direct weg en ik doe alles om ze uit mijn projecten te weren. Ik ben ook blij dat ik geen manager ben, ik zou dat ook niet kunnen.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 12:31 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik had het zelf over angst om te telefoneren. Dat is wat anders dan niet bellen als je het niet nuttig acht of als het niet handig is. Dat maakte Hexagon ervan.
Medewerkers met belangst heb ik nog cursussen aangeboden. En bij sommigen moest ik gewoon concluderen dat het er niet in zat en die hebben een andere baan gevonden. En let wel, ik werk alleen met universitair geschoolden. Het komt binnen alle lagen voor en naar mijn idee de laatste tijd veel meer dan bijv. 10 jaar geleden.
Een ander nieuw fenomeen is de trend om 3 / 4 maanden verlof op te nemen. Om lekker de wereld te verkennnen. Met name jongeren tussen de 25 en 35 hebben er een handje van. En als dat om bepaalde redenen niet kan, bijvoorbeeld omdat de capaciteit dat niet toestaat, dan ben je een kutwerkgever. Jongeren ( en let wel, ben zelf 37) vragen volledige flexibiliteit van de werkgever, maar andersom.. joh kan je een keer een extra dossier doen of een dossier overnemen van een zieke collega.. no way..
Dat is bij de oudere medewerkers anders. Althans bij mij op de werkvloer
Een crisis is van voorbijgaande aard, veel zaken waar vooral jongeren nu mee geconfronteerd worden zijn het gevolg van bewuste keuzes die in de voorbije decennia genomen zijn. De tijden van een zorgeloos middenklassebestaan zijn hoe dan ook voorbij en komen ook nooit meer terug.quote:Op woensdag 28 juni 2023 11:21 schreef grimselman het volgende:
In de jaren 80 hadden we ook een flinke crisis. Die was heftiger dan de huidige maar wel korter. Persoonlijk geen last van gehad. Ik denk dat het verschil is dat er nu door de (social) media veel meer aandacht aan geschonken wordt.
Ik ben het niet eens met al je punten. Mensen zijn verschillende persoonlijkheden.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 08:44 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Mensen maken het leven veel te ingewikkeld. Het meest gelukkig word je van verstandige keuzes maken, en ook in de moderne maatschappij kun je je rotzooi prima op orde hebben. Zeg niet dat het makkelijk is, omgeving speelt altijd een grote rol, maar het kan wel gewoon.
1. Pleur Social Media van je telefoon en kijk er nooit meer naar om.
2. Maak verstandige keuzes in plaats van idealistisch gelul over je dromen najagen. 5 wereldreizen voor je 30ste en 8 jaar over je studie doen? Onverstandige keuzes met enorme financiële consequenties.
3. Begin op tijd met werken.
4. Ga voor monogamie, liefst ook een beetje op tijd. (voor je 25ste) Dan heb je beiden nog even om je financiën op orde te krijgen.
5. Koop gewoon een simpel rijtjeshuis, zijn er genoeg van in Nederland.
6. Houd je niet teveel bezig met rampscenario's in de wereld. Heeft helemaal geen zin. De wereld is altijd kut geweest.
Als je dit soort keuzes maakt en in staat bent om je niet teveel aan te trekken van de buitenwereld (daar heb je wel meteen een vervelend punt te pakken) kun je verdraaid gelukkig worden. Kun je dat niet en kijk je alleen maar om je heen en ben je nooit tevreden dan ga je inderdaad een kutleven tegemoet.
Heb een beetje lage verwachtingen, dan kan het alleen maar meevallen.
Saai is voor verreweg het grootste deel van de mensheid het beste dat ze kan overkomen. Al die zoekende wereldreizigers die twijfelen over alles, doodongelukkig word je ervan.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 08:52 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik ben het niet eens met al je punten. Mensen zijn verschillende persoonlijkheden.
Als we allemaal zo waren werd het een beetje saai denk ik. En een rijtjeshuis enorm duur en gewild.
in mijn tijd kon je inderdaad een huis kopen als je dat wilde , er was een premie A koop regeling speciaal voor jongerenquote:Op donderdag 29 juni 2023 18:13 schreef Joppiez het volgende:
Gebrek aan perspectief voor de jongeren, wat moet ik mij daarbij voorstellen?
Geen Lamborghini kunnen rijden zoals hun influencers, niet meer kunnen backpacken en jezelf ontdekken, of of?
Oja, je moet natuurlijk een mooi huis kunnen kopen op je twintigste, dat staat immers zo in onze grondwet!
Wanneer was dat ongeveer? En hoe zat het toen met betaalbare huurwoningen?quote:Op zaterdag 1 juli 2023 09:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
in mijn tijd kon je inderdaad een huis kopen als je dat wilde , er was een premie A koop regeling speciaal voor jongeren
en een premie B voor anderen
Iedereen kon een huis kopen van 18 jaar of ouder ,IEDEREEN
ik ben 70 en nu al 6 jaar met pensioen , 2 jaar prepensioenquote:Op donderdag 29 juni 2023 15:15 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dat gevoel heb ik ook en zie dat ook binnen familie. Positieve jongeren die snel een aardige baan krijgen en veel keuze hebben.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 09:10 schreef Wotte het volgende:
Qua carrière is het tegenwoordig een stuk eenvoudiger dan tien jaar terug volgens mij. Die recruiters staan nog net niet met een busje voor de scholen om afgestudeerden erin te trekken. Vrij vorstelijke startsalarissen en allerlei secundaire arbeidsvoorwaarden. Stages zijn makkelijk te regelen en als je een beetje fatsoenlijk functioneert heb je direct een baan.
Toen ik afstudeerde had ik ongeveer 40 brieven nodig voor een afstudeerstage, startsalarissen van een euro of 1800 euro bruto. Hoogopgeleiden die in Callcenters op de klantenservice zaten voor 9 euro in het uur. De voor jou tien anderen mentaliteit tierde welig onder de werkgevers. Ik heb nu ook geen medelijden met ze.
Op carrière gebied is er volgens mij geen betere tijd om af te studeren dan de laatste 2/3 jaar.
Welke tijden studeerde jij af? Wat heb jij gestudeerd, studie + niveau, waarbij zelfs een eindstage vinden zo moeilijk was voor jou? Welke studenten kunnen nu gemakkelijk, goed betaald werk vinden volgens jou?quote:Op zaterdag 1 juli 2023 09:10 schreef Wotte het volgende:
Qua carrière is het tegenwoordig een stuk eenvoudiger dan tien jaar terug volgens mij. Die recruiters staan nog net niet met een busje voor de scholen om afgestudeerden erin te trekken. Vrij vorstelijke startsalarissen en allerlei secundaire arbeidsvoorwaarden. Stages zijn makkelijk te regelen en als je een beetje fatsoenlijk functioneert heb je direct een baan.
Toen ik afstudeerde had ik ongeveer 40 brieven nodig voor een afstudeerstage, startsalarissen van een euro of 1800 euro bruto. Hoogopgeleiden die in Callcenters op de klantenservice zaten voor 9 euro in het uur. De voor jou tien anderen mentaliteit tierde welig onder de werkgevers. Ik heb nu ook geen medelijden met ze.
Op carrière gebied is er volgens mij geen betere tijd om af te studeren dan de laatste 2/3 jaar.
Het zijn veelal ook gewoon goede startersfuncties met doorgroeimogelijkheden, opleidingen die betaald worden. Dat soort functies waren eenhoorn vacatures met zoveel concurrentie. Dat had je naast je studie, diverse stages, relevante bijbaantjes en allerlei nevenactiviteiten moeten hebben om een kans te maken op zo'n startersfunctie. Dus op dat vlak liggen de kansen om op te rapen.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 09:17 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat gevoel heb ik ook en zie dat ook binnen familie. Positieve jongeren die snel een aardige baan krijgen en veel keuze hebben.
HBO niveau economische opleiding in de nasleep van 2008 en midden in de kredietcrisis. Dat was zacht gezegd niet ideaal kan ik je wel vertellen. Dezelfde opleiding waarmee nieuwe collega's eenvoudig bij mijn werkgever binnen komen met veel betere arbeidsvoorwaarden.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 09:25 schreef Drxx het volgende:
[..]
Welke tijden studeerde jij af? Wat heb jij gestudeerd, studie + niveau, waarbij zelfs een eindstage vinden zo moeilijk was voor jou? Welke studenten kunnen nu gemakkelijk, goed betaald werk vinden volgens jou?
Zoveel vragen.
20 jaar geleden kon een IT'er prima stage en werk vinden, dus dat zal het niet zijn geweest?
Ondertussen zijn er master studenten die nota bene binnen de zorg geen eindstage kunnen vinden, ondanks "een schreeuwende tekort". Zal wel voor verpleegsters zijn dan I guess? Die laatste hebben allesbehalve een heerlijke salaris en goeie secundaire arbeidsvoorwaarden voor het soort werk dat zij doen. Lekker een uur in de overvolle OV zodat je de hele dag ouwe mannen reten mag afvegen.
Ja, IT'ers vandaag komen makkelijk aan een baan. Maar 10 jaar geleden ook. En 20 jaar geleden ook. Ik zie dus niet in hoe jongeren het vandaag beter zouden hebben?
quote:Op zaterdag 1 juli 2023 08:44 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Mensen maken het leven veel te ingewikkeld. Het meest gelukkig word je van verstandige keuzes maken, en ook in de moderne maatschappij kun je je rotzooi prima op orde hebben. Zeg niet dat het makkelijk is, omgeving speelt altijd een grote rol, maar het kan wel gewoon.
1. Pleur Social Media van je telefoon en kijk er nooit meer naar om.
2. Maak verstandige keuzes in plaats van idealistisch gelul over je dromen najagen. 5 wereldreizen voor je 30ste en 8 jaar over je studie doen? Onverstandige keuzes met enorme financiële consequenties.
3. Begin op tijd met werken.
4. Ga voor monogamie, liefst ook een beetje op tijd. (voor je 25ste) Dan heb je beiden nog even om je financiën op orde te krijgen.
5. Koop gewoon een simpel rijtjeshuis, zijn er genoeg van in Nederland.
6. Houd je niet teveel bezig met rampscenario's in de wereld. Heeft helemaal geen zin. De wereld is altijd kut geweest.
Als je dit soort keuzes maakt en in staat bent om je niet teveel aan te trekken van de buitenwereld (daar heb je wel meteen een vervelend punt te pakken) kun je verdraaid gelukkig worden. Kun je dat niet en kijk je alleen maar om je heen en ben je nooit tevreden dan ga je inderdaad een kutleven tegemoet.
Heb een beetje lage verwachtingen, dan kan het alleen maar meevallen.
Als je wilt is er werk tegenwoordig. Als je dan nog eens een constructieve bijdrage levert heb je zo een vast contract.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 09:25 schreef Drxx het volgende:
[..]
Welke studenten kunnen nu gemakkelijk, goed betaald werk vinden volgens jou?
Maar wie wil er nog een vast contract bij het soort van oetlul bedrijven van 12 jaar geleden?quote:Op zaterdag 1 juli 2023 09:50 schreef Wotte het volgende:
[..]
Als je wilt is er werk tegenwoordig. Als je dan nog eens een constructieve bijdrage levert heb je zo een vast contract.
Je kunt niet ontkennen dat de "boomers" de rijkste generatie zijn die de westerse wereld ooit heeft gekend en dat ze politieke keuzes gemaakt hebben die achteraf niet zo heel erg gelukkig uitgevallen zijn. De hele "greed is good" opvatting uit de jaren '80 is onder de boomers - die toen 30/40 waren - ontstaan. Dat is geen beschuldiging, maar simpelweg een vaststelling.quote:Op woensdag 28 juni 2023 13:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het politieke stelsel in veel westerse landen is inmiddels dan ook failliet; extremistische wappiepartijen aan beide zijdes van het politieke spectrum, sociaaldemocratische partijen die het neoliberalisme omarmd hebben, wereldvreemde idealisten, kinderachtige partijpolitiek omdat men elkaar het licht in de ogen niet gunt enz. Politici bieden geen oplossing, maar vormen zelf onderdeel van het probleem.quote:Op woensdag 28 juni 2023 13:25 schreef Noek het volgende:
[..]
Ze zijn ook heel bewust van de partijen en alles wat daar zit en daar vinden ze iets van.
[..]
Waarom niet? Zeker als je jong bent paar jaartjes stabiel werk om je fundering te bouwen is geen slecht idee.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 09:56 schreef Horzula het volgende:
[..]
Maar wie wil er nog een vast contract bij het soort van oetlul bedrijven van 12 jaar geleden?
Blijft o.a. woonruimtegebrek over. Daar zou ik ook enorm van balen.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 09:28 schreef Wotte het volgende:
[..]
Het zijn veelal ook gewoon goede startersfuncties met doorgroeimogelijkheden, opleidingen die betaald worden. Dat soort functies waren eenhoorn vacatures met zoveel concurrentie. Dat had je naast je studie, diverse stages, relevante bijbaantjes en allerlei nevenactiviteiten moeten hebben om een kans te maken op zo'n startersfunctie. Dus op dat vlak liggen de kansen om op te rapen.
Werkelijk? En toch is een partij als de VVD pas de grootste kunnen worden in 2012. Decentralisering, privatisering en flexibilisering zijn pas politieke stokpaardjes geworden in de 21 eeuw. Ruim baan voor het bedrijfsleven en een ongezonde focus op vrije marktdenken.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 09:59 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Je kunt niet ontkennen dat de "boomers" de rijkste generatie zijn die de westerse wereld ooit heeft gekend en dat ze politieke keuzes gemaakt hebben die achteraf niet zo heel erg gelukkig uitgevallen zijn. De hele "greed is good" opvatting uit de jaren '80 is onder de boomers - die toen 30/40 waren - ontstaan. Dat is geen beschuldiging, maar simpelweg een vaststelling.
Omdat je met een vast contract zekerheid hebt (zolang je je werk goed doet) en er daardoor meer mogelijk is.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 09:56 schreef Horzula het volgende:
[..]
Maar wie wil er nog een vast contract bij het soort van oetlul bedrijven van 12 jaar geleden?
En?quote:Op zaterdag 1 juli 2023 09:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik ben 70 en nu al 6 jaar met pensioen , 2 jaar prepensioen
We hebben als westerse wereld de neergang echter al in de jaren tachtig ingezet en na het einde van de koude oorlog was het hek helemaal van de dam. Privatisering van nutsbedrijven, multinationals die geen strobreed meer in de weg gelegd wordt en die steeds meer macht krijgen, de langzaam uitstervende middenklasse enz. Het is al decennialang aan de gang.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 12:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Werkelijk? En toch is een partij als de VVD pas de grootste kunnen worden in 2012. Decentralisering, privatisering en flexibilisering zijn pas politieke stokpaardjes geworden in de 21 eeuw. Ruim baan voor het bedrijfsleven en een ongezonde focus op vrije marktdenken.
Tot die tijd waren volkspartijen als CDA en PvdA de grootste.
Vreemd, heel vreemd.
ik leef nogquote:
Dat is onzin , dat de hedendaagse politiek het verdomd om huizen te bouwen is ook jouw schuld, stem op een partij die wel wil bouwen , dus niet op groen links en niet op D66quote:Op zaterdag 1 juli 2023 08:18 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Een crisis is van voorbijgaande aard, veel zaken waar vooral jongeren nu mee geconfronteerd worden zijn het gevolg van bewuste keuzes die in de voorbije decennia genomen zijn. De tijden van een zorgeloos middenklassebestaan zijn hoe dan ook voorbij en komen ook nooit meer terug.
je bent geboren na 2000, want je hebt de jaren 90 gemistquote:Op zaterdag 1 juli 2023 12:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Werkelijk? En toch is een partij als de VVD pas de grootste kunnen worden in 2012. Decentralisering, privatisering en flexibilisering zijn pas politieke stokpaardjes geworden in de 21 eeuw. Ruim baan voor het bedrijfsleven en een ongezonde focus op vrije marktdenken.
Tot die tijd waren volkspartijen als CDA en PvdA de grootste.
Vreemd, heel vreemd.
ik wil juist minder bouwen en de vraag verlagenquote:Op zaterdag 1 juli 2023 16:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat is onzin , dat de hedendaagse politiek het verdomd om huizen te bouwen is ook jouw schuld, stem op een partij die wel wil bouwen , dus niet op groen links en niet op D66
Denk dat de sociale aspecten die je o.a. ziet in cyberpunk films, series of literatuur aardig gaat zijn hoe het over een jaar of honderd gaat zijn. High tech en low life, gigantische megacorporations met heel veel macht, surveillance door kunstmatige inteligentie, etc.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 15:58 schreef spicymchaggis het volgende:
We hebben als westerse wereld de neergang echter al in de jaren tachtig ingezet en na het einde van de koude oorlog was het hek helemaal van de dam. Privatisering van nutsbedrijven, multinationals die geen strobreed meer in de weg gelegd wordt en die steeds meer macht krijgen, de langzaam uitstervende middenklasse enz. Het is al decennialang aan de gang.
In 2077 alquote:Op zaterdag 1 juli 2023 17:16 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Denk dat de sociale aspecten die je o.a. ziet in cyberpunk films, series of literatuur aardig gaat zijn hoe het over een jaar of honderd gaat zijn. High tech en low life, gigantische megacorporations met heel veel macht, surveillance door kunstmatige inteligentie, etc.
mwah, historisch gezien gaat het met vlagen wie de macht heeft. Soms de adel, bedrijven, bevolking en dan begint het weer opnieuw. Net zoals met links en rechts... eerst krijgt links de overmacht, dan rechts en dan weer link, etc. Komt omdat elke stroming en groep elke keer hun hand overspeelt en dat accepteert de anderre groep niet op een gegeven moment.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 17:16 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Denk dat de sociale aspecten die je o.a. ziet in cyberpunk films, series of literatuur aardig gaat zijn hoe het over een jaar of honderd gaat zijn. High tech en low life, gigantische megacorporations met heel veel macht, surveillance door kunstmatige inteligentie, etc.
ne dat zal allebei zeker niet gaan en dat is maar goed ookquote:Op zaterdag 1 juli 2023 17:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik wil juist minder bouwen en de vraag verlagen
daar ben ik ook bang voor, maar jammer is het wel, want minder mensen is een win-win situatie voor iedereen en alles.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 17:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ne dat zal allebei zeker niet gaan en dat is maar goed ook
komende jaren gaan er ieder jaar meer dan 200.000 per jaar binnenfietsen en das maar goed ook
Duitsland maakt er ook aktief werk van de immigratie
nee dat is niet waar , oude bevolking is een krimp bevolking , krimp winkels , krimp handel., krimp BNP, deflatie en heel veel kosten voor zorg en hulpquote:Op zaterdag 1 juli 2023 17:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
daar ben ik ook bang voor, maar jammer is het wel, want minder mensen is een win-win situatie voor iedereen en alles.
Klopt en dat is helemaal niet ergquote:Op zaterdag 1 juli 2023 17:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dat is niet waar , oude bevolking is een krimp bevolking , krimp winkels , krimp handel., krimp BNP, deflatie en heel veel kosten voor zorg en hulp
Soms kunnen dingen ook anders gaan dan histortisch gezien en toch beter zijnquote:een goede economie heeft veel jongeren nodig , kijk maar eens in de historie en hoe het nu china vergaat , China heeft als nadeel dat men er ook niet naar toe wil
Ik niet, ik ben voor ruimte, minder vervuiling, minder vraag -> lagere inflatie, minder huizen, minder autos -> minder filesquote:Ik ben voor gerichtte immigratie en aanmeld centra in Afrika en Philipijnen net als Duitsland doet
zolang het goed met je gaat mag je onzin ventileren zoveel als je wiltquote:Op zaterdag 1 juli 2023 18:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
Bedrijven die voornamelijk exporteren kunnen naar het land gaan waarheen geexporteerd wordt.
Bedrijven die buitenlanders naar NL halen omdat er geen arbeiders in NL zijn kunnen naar het land gaan waar die mensen wonen.
Wat geeft je het idee dat ik op d66, groenlinks of zelfs überhaupt nog stem?quote:Op zaterdag 1 juli 2023 16:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat is onzin , dat de hedendaagse politiek het verdomd om huizen te bouwen is ook jouw schuld, stem op een partij die wel wil bouwen , dus niet op groen links en niet op D66
dat dacht ik te merken een vooruitstrevend persoon die wel een fan is van Rob Jetten die erg tegen vliegen met prive vliegtuigen is, tegen kernenergie is , voor biomassa houtstook , tegen woningbouw in groene weilanden en erg tegen palmoliequote:Op zaterdag 1 juli 2023 18:15 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Wat geeft je het idee dat ik op d66, groenlinks of zelfs überhaupt nog stem?
Ik ben vooral tegen overbevolking, wegwerpeconomie en neoliberalisme.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 18:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat dacht ik te merken een vooruitstrevend persoon die wel een fan is van Rob Jetten die erg tegen vliegen met prive vliegtuigen is, tegen kernenergie is , voor biomassa houtstook , tegen woningbouw in groene weilanden en erg tegen palmolie
maar niet tegen een goed draaiende economie toch ??quote:Op zaterdag 1 juli 2023 18:23 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Ik ben vooral tegen overbevolking, wegwerpeconomie en neoliberalisme.
Gelukkig geldt ook voor jouquote:Op zaterdag 1 juli 2023 18:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zolang het goed met je gaat mag je onzin ventileren zoveel als je wilt
klopt dus meer migranten , werk genoeg hierquote:
Precies jij mag ook onzin postenquote:Op zaterdag 1 juli 2023 18:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt dus meer migranten , werk genoeg hier
hier zal jij wel blij mee zijn danquote:
minder kinderen en meer migrantenquote:De kinderbijslag gaat omlaag met ongeveer 3 procent vanwege de gedaalde inflatie.
Dit betekent een vermindering van ruim 8 euro per kwartaal voor kinderen tot en met 5 jaar, ruim 9 euro voor kinderen van 6 tot en met 11, en ruim 11 euro voor 12 jaar en ouder.
die paar euro is echt totaal niet interessant.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 19:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
hier zal jij wel blij mee zijn dan
[..]
minder kinderen en meer migranten
geen inflatiecorrectie , nee OMLAAGquote:Op zaterdag 1 juli 2023 19:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
die paar euro is echt totaal niet interessant.
Dat zet geen zoden aan de dijk.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 19:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
geen inflatiecorrectie , nee OMLAAG
minder kinderen
nee dus goede dat er heel veel migranten binnen komen, net als in Duitslandquote:
Exactquote:Op woensdag 28 juni 2023 13:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Links bewind?
Ik ben het niet gauw met je eens, maar dit keer welquote:Op woensdag 28 juni 2023 16:06 schreef HowardRoark het volgende:
Wel apart eigenlijk, de samenleving is nooit individualistischer en progressiever geweest met eindeloos veel mogelijkheden. Ook is er nooit zoveel aandacht geweest voor 'mental health' en begrip voor de subjectieve gevoelens van het individu, en jongeren worden alleen maar ongelukkiger. Opvallend hoe dat toch werkt.
Haal alle structuur, regels, rolpatronen normen en waarden weg, breek alles van familie en gemeenschap af en gooi er dan nog een giftig sausje van internet en social media overheen en dit is dan dus wat je krijgt,
juist nietquote:Op zaterdag 1 juli 2023 19:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dus goede dat er heel veel migranten binnen komen, net als in Duitsland
anders gaan we ook de krimp in net als China
landen zonder migranten gaan in de krimp, lagere lonen , lagere prijzen , minder handel ,
En?quote:
Het zou juist beter zijn wanneer de economie één of twee versnellingen omlaag zou schakelen.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 18:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar niet tegen een goed draaiende economie toch ??
wees maar blij met een stevige instroom van migranten , uit Syrie , laat maar komen , laat ze maar aan het werk gaan in de woningbouw
dan zakt de inflatie weer.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 20:11 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Het zou juist beter zijn wanneer de economie één of twee versnellingen omlaag zou schakelen.
Daar waren de volkstuinen en daar achter was de kinderboerderijquote:Op zaterdag 1 juli 2023 20:31 schreef Chandler het volgende:
Ik heb weinig reacties gelezen maar kan mij wel iets voorstellen, wij als jongeren hadden wat dat betreft meer vrijheden, ruimte en mogelijkheden!![]()
Vroeger was er veel ruimte en kon je lekker buiten klauteren, in de bosjes spelen, hutten bouwen en weet ik veel wat maar dat kan allemaal niet meer... hutten worden gelijk gesloopt door de gemeente, groen is er al amper meer. En de ruimte die er wel is moet je nu delen met veel meer jongeren.
Al denk ik wel dat de jongeren in de stad meer tegen deze problemen aanlopen dan in de kleinere gemeentes/dorpen...
Plus we moeten tegenwoordig veel online vrienden, likes, views etc hebben want anders tel je niet meer mee...
Ik zou graag willen dat de jeugd eens onze tijd kon mee maken (dus 30 jaar terug in de tijd)... de wat hardere hand van ouders, meer ruimte en minder drukte door internettechnische onzin...
Ok en nu?quote:Op zaterdag 1 juli 2023 21:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Daar waren de volkstuinen en daar achter was de kinderboerderij
ja dat moet zo, want we mogen niet in het weiland bouwen he , weiland is natuur
en er komen nog sociale huurwoningen waar de loodsmelterij was ,daar wilden we eerst park van maken , maar ja we moeten bouwen he
[ afbeelding ]
Dat men tegenwoordig helemaal mesjokke is om iedere parkje en sportveldje vol te bouwen , terwijl er zo veel weilanden zijnquote:
Vroeger kocht men ook niet alle boeren uit, de meeste wel maar er waren ook genoeg die zich niet weg lieten kopen. En klopt, vroeger had men ook meer geld daarvoor. Dat is tegenwoordig niet meer het geval volgens mij. En daarnaast werden wijken ook groen ingericht, dat is helaas nu niet meer het geval (of iig stukken minder).quote:Op zaterdag 1 juli 2023 21:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat men tegenwoordig helemaal mesjokke is om iedere parkje en sportveldje vol te bouwen , terwijl er zo veel weilanden zijn
vroeger was dat geen vraag, dan kocht de gemeente twee boeren weg en dan gingen we bouwen , simpel
door de intensieve veehouderij merkte je in de melkopbrengst toch niks van
Boeren rijk en iedere idioot kreeg een koopwoning , mooi toch
nu zijn ze aan het optoppen en splitse en maar krap krap krap doen , gestoord toch
vroeger was er ruimte zat , ieder boer liet zich heel graag wegkopen, , die ging 20 km verderop weer opnieuw beginnen met een superboerderij ,quote:Op zaterdag 1 juli 2023 21:59 schreef Chandler het volgende:
[..]
Vroeger kocht men ook niet alle boeren uit, de meeste wel maar er waren ook genoeg die zich niet weg lieten kopen. En klopt, vroeger had men ook meer geld daarvoor. Dat is tegenwoordig niet meer het geval volgens mij. En daarnaast werden wijken ook groen ingericht, dat is helaas nu niet meer het geval (of iig stukken minder).
Ik ben voor meer ruimte voor natuur en mens, ook voor de boeren. En graag meer de hoogte in voor al die mensen die hun voortuinen willen betegelen (die zijn namelijk geen tuin waard, mijn mening). of de Diepte in voor mensen die toch liever 's nachts leven dan overdag...
Ruimte zat, tis maar hoe je de ruimte invult...
quote:Op zaterdag 1 juli 2023 22:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
generatie van mijn grootouders, eerste wereldoorlog, de crisis, de tweede wereldoorlog
generatie van mijn ouders, jappenkamp, bombardementen, vervolging, dwangarbeid,
mijn generatie, jaren 80, duister, perspectiefloos, massale werkloosheid, randje van de atoomoorlog
Nee, de huidige generatie, die heeft het pas zwaar, banen om op te rapen, leasebak erbij? internet met toegang tot alle informatie die je maar hebben wil.
Laat mij maar een grumpy old man zijn, maar wat een slappe lulletjes en huppelkutten die nu lopen klagen.
En jouw generatie?quote:Op zaterdag 1 juli 2023 22:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
generatie van mijn grootouders, eerste wereldoorlog, de crisis, de tweede wereldoorlog
mijn generatie, jaren 80, duister, perspectiefloos, massale werkloosheid, randje van de atoomoorlog
Nee, de huidige generatie, die heeft het pas zwaar, banen om op te rapen, leasebak erbij? internet met toegang tot alle informatie die je maar hebben wil.
Laat mij maar een grumpy old man zijn, maar wat een slappe lulletjes en huppelkutten die nu lopen klagen.
Oh nvm danquote:
Jouw ouders en grootouders hebben wat doorstaan, dat klopt. Wat jij hebt meegemaakt stelt helemaal niets voor. De patatgeneratie heet niet voor niets voor. Stop met proberen jezelf interessant te makenquote:Op zaterdag 1 juli 2023 22:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
En de huidige generatie heeft wél "wat doorstaan"?quote:Op zondag 2 juli 2023 00:45 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Jouw ouders en grootouders hebben wat doorstaan, dat klopt. Wat jij hebt meegemaakt stelt helemaal niets voor. De patatgeneratie heet niet voor niets voor. Stop met proberen jezelf interessant te maken
Ik heb beide tijdperken mee gemaakt.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 22:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Klopt, wie na 1950 geboren is heeft de tijd meegemaakt dat de gasbel in Slochteren werd ontdekt en bij de regering het besef kwam, al deze miljarden gaan we nooit opkrijgen , paniek paniek.quote:Op zondag 2 juli 2023 00:45 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Jouw ouders en grootouders hebben wat doorstaan, dat klopt. Wat jij hebt meegemaakt stelt helemaal niets voor. De patatgeneratie heet niet voor niets voor. Stop met proberen jezelf interessant te maken
Er lijkt volledig vergeten te zijn dat bij mentale gezondheid ook een flink stuk weerbaarheid nodig is en je er in deze wereld niet komt met slachtofferschap, zielig doen en klagen over onrecht dat je jongere/vrouw/zwart bent.quote:Op woensdag 28 juni 2023 16:06 schreef HowardRoark het volgende:
Wel apart eigenlijk, de samenleving is nooit individualistischer en progressiever geweest met eindeloos veel mogelijkheden. Ook is er nooit zoveel aandacht geweest voor 'mental health' en begrip voor de subjectieve gevoelens van het individu, en jongeren worden alleen maar ongelukkiger. Opvallend hoe dat toch werkt.
Haal alle structuur, regels, rolpatronen normen en waarden weg, breek alles van familie en gemeenschap af en gooi er dan nog een giftig sausje van internet en social media overheen en dit is dan dus wat je krijgt,
De bevolking bang maken is iets van alle tijden dat zien we nu ook weer.quote:Op zondag 2 juli 2023 01:15 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik heb beide tijdperken mee gemaakt.
De atoomoorlog was slechts een verzinsel om mensen bang te maken
Niemand: ....quote:Op zondag 2 juli 2023 07:34 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Er lijkt volledig vergeten te zijn dat bij mentale gezondheid ook een flink stuk weerbaarheid nodig is en je er in deze wereld niet komt met slachtofferschap, zielig doen en klagen over onrecht dat je jongere/vrouw/zwart bent.
En het is besmettelijk, iedereen wordt er door meegesleurd. De falende student die alleen maar vieren haalt rent naar de examencommissie die hem 1,5 punt hoger geeft zodat hij toch slaagt. De ouders van de student zeggen niet 'je kan het niveau niet aan, sorry' maar vinden dat hun zielige kind vreselijk benadeeld wordt. En ouders zullen zelden nog zeggen tegen hun kinderen: Neem een 9 tot 5 baan, zorg een beetje op tijd voor een normale relatie en zorg dat je je zaken op orde hebt zodat je de wereld aan kunt.
Maar een klein voorbeeldje maar je ziet dit soort patronen inmiddels overal in de samenleving terug. Veel gelul over vrijheid en progressie maar ondertussen volledig losgeslagen mensen.
deels klopt hetquote:Op zondag 2 juli 2023 07:34 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Maar een klein voorbeeldje maar je ziet dit soort patronen inmiddels overal in de samenleving terug. Veel gelul over vrijheid en progressie maar ondertussen volledig losgeslagen mensen.
Ik heb inderdaad regelmatig kritiek op mensen met nul zelfreflectie ja, dat klopt. Leuke persoonlijke aanval verder.quote:Op zondag 2 juli 2023 08:30 schreef Noek het volgende:
[..]
Niemand: ....
PietjePuk (altijd jankend):"Jaaa, en als iedereen nu eens kapt met dat gejank. Vrouwen zijn kut en janken alleen maar terwijl ze muntthee aan het sippen zijn met hun vriendinnen..."
Grow a pair, Pietje. Je bent echt de grootste jankerd over alles en iedereen met nul zelfreflectie.
Eens.quote:Op zondag 2 juli 2023 08:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
deels klopt het
veel mensen hebben structuur nodig , voor hen zou de dienstplicht er weer moeten zijn , ik heb ook zo een neefje
aan de drugs gezeten , cocaine, altijd popie jopie doen, van de baas gestolen na een tijd ging het beter, had ie een huur flat , ging in de politiek voor Groen Links , lachgas en toen opeens was ie vrouw geworden, altijd iets bijzonders, haar laten groeien en loopt ie in een jurk op straat
kan geen jaar normaal doen
Altijd aandacht trekken op facebook
die zou een jaar of twee de dienst in moeten , iedere dag hardlopen met bepakking en dan flink slaag van zijn maten en dan en film bekijken van zichzelf
Ja dat is zeker heel erg en echt voor rekening van een van de kabinetten Ruttequote:Op zondag 2 juli 2023 09:10 schreef Peligrosso het volgende:
Ik vind wel dat de jongeren van nu een veel ingewikkelder leven hebben dan ik in die leeftijd had (geboren in 1975).
Bijvoorbeeld geen huis kunnen krijgen, tenzij je bereid bent enorme bedragen te betalen of jarenlang op een wachtlijst te staan, lijkt me alleen al heel erg kut. Dat zou ook echt wel invloed hebben op mijn kwaliteit van leven, het is gewoon een basisaspect van waaruit je je leven kunt opouwen.
Michaelmoore wil mensen die niet normaal doen onderwerpen aan een regime van dagelijkse mishandeling. Oke dan.quote:Op zondag 2 juli 2023 08:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
deels klopt het
veel mensen hebben structuur nodig , voor hen zou de dienstplicht er weer moeten zijn , ik heb ook zo een neefje
aan de drugs gezeten , cocaine, altijd popie jopie doen, van de baas gestolen na een tijd ging het beter, had ie een huur flat , ging in de politiek voor Groen Links , lachgas en toen opeens was ie vrouw geworden, altijd iets bijzonders, haar laten groeien en loopt ie in een jurk op straat
kan geen jaar normaal doen
Altijd aandacht trekken op facebook
die zou een jaar of twee de dienst in moeten , iedere dag hardlopen met bepakking en dan flink slaag van zijn maten en dan en film bekijken van zichzelf
nee dienst is geen mishandeling, dat heet structuur , 6 uur op en aan het werkquote:Op zondag 2 juli 2023 09:22 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Michaelmoore wil mensen die niet normaal doen onderwerpen aan een regime van dagelijkse mishandeling. Oke dan.
Staat dat in mijn post?quote:Op zondag 2 juli 2023 00:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
En de huidige generatie heeft wél "wat doorstaan"?
Tuurlijk joh want dat heeft deze generatie uitgevonden.quote:Op zondag 2 juli 2023 10:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Zou de mentale gezondheid niet meer beïnvloed zijn door al het blowen, pillen en coke?
Het domme gezwets van Michaelmoore in ongeveer elk topic is ook een soort van mishandelingquote:Op zondag 2 juli 2023 09:22 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Michaelmoore wil mensen die niet normaal doen onderwerpen aan een regime van dagelijkse mishandeling. Oke dan.
jij schaamt je nu dat je zo een kut leven hebt op je zolderkamertje , de hele dag gamen en rukkenquote:Op zondag 2 juli 2023 10:15 schreef Momo het volgende:
[..]
Het domme gezwets van Michaelmoore in ongeveer elk topic is ook een soort van mishandeling
En jij bent 70? Hahahahquote:Op zondag 2 juli 2023 10:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jij schaamt je nu dat je zo een kut leven hebt op je zolderkamertje , de hele dag gamen en rukken
jochie 70 is de 50 van vroegerquote:Op zondag 2 juli 2023 10:31 schreef Fok-it het volgende:
[..]
En jij bent 70? Hahahah
Dat je dit dan nog zegtoch och och. Het is toch ook inderdaad wel diep triest gesteld hoor
Is michaelmore de niels van nws?quote:Op zondag 2 juli 2023 10:31 schreef Fok-it het volgende:
[..]
En jij bent 70? Hahahah
Dat je dit dan nog zegtoch och och. Het is toch ook inderdaad wel diep triest gesteld hoor
hoop dat tegen mijn tijd, 90 de 50 van vroeger isquote:Op zondag 2 juli 2023 10:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jochie 70 is de 50 van vroeger
mijn moeder was 96 en ze liep nog iedere dag 12 km
Huidige generatie: coronacrisis, nieuwe spanningen rondom potentiële kernoorlog, kredietcrisis, klimaatverandering.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 22:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Die lust wel paar jenevertjes jaquote:
+ Veel meer polarisatie, nepnieuws, extremen die verkozen worden boven nuance, niet alleen in de samenleving maar ook in de politiek, het hele internet/social media wat in de begindagen omarmt werd maar nu steeds meer een kant op gaat wat killing is voor je mentale gezondheid.quote:Op zondag 2 juli 2023 11:06 schreef Daboman het volgende:
[..]
Huidige generatie: coronacrisis, nieuwe spanningen rondom potentiële kernoorlog, kredietcrisis, klimaatverandering.
Vroeger kon je tenminste nog wel een huis krijgen.
Gebrek aan huizen is van alle tijden. Misschien zit jij toevallig nog vrij goed omdat het in de jaren 90 minder moeilijk was.quote:Op zondag 2 juli 2023 09:10 schreef Peligrosso het volgende:
Ik vind wel dat de jongeren van nu een veel ingewikkelder leven hebben dan ik in die leeftijd had (geboren in 1975).
Bijvoorbeeld geen huis kunnen krijgen, tenzij je bereid bent enorme bedragen te betalen of jarenlang op een wachtlijst te staan, lijkt me alleen al heel erg kut. Dat zou ook echt wel invloed hebben op mijn kwaliteit van leven, het is gewoon een basisaspect van waaruit je je leven kunt opouwen.
ongetwijfeld, niet roken, geen drugs, geen alcohol , niet bramieknoeienquote:Op zondag 2 juli 2023 10:55 schreef Culkin het volgende:
[..]
hoop dat tegen mijn tijd, 90 de 50 van vroeger is
niet met het kabinet den Uyl en Jan Schaeffer van volkshuisvestingquote:Op zondag 2 juli 2023 11:13 schreef quo_ het volgende:
[..]
Gebrek aan huizen is van alle tijden. Misschien zit jij toevallig nog vrij goed omdat het in de jaren 90 minder moeilijk was.
quote:J.L.N. (Jan) Schaefer
Markante, onconventionele en populaire PvdA-politicus.
Was aanvankelijk banketbakker en werd na een korte periode als Tweede Kamerlid staatssecretaris van Volkshuisvesting in het kabinet-Den Uyl i. Gaf een grote impuls aan de stadsvernieuwing.
Werd daarna wethouder van volkshuisvesting in Amsterdam. Keerde in 1986 echter terug als Tweede Kamerlid. Hield zich toen vooral bezig met het midden- en kleinbedrijf.
Moest wegens ziekte de politiek verlaten.
Verscheen in de Kamer meestal in spijkerpak, zonder stropdas. Voorstander van duidelijk taalgebruik in de politiek en dominant bestuurder.
Zijn bekendste uitspraak is: 'In ge-ouwehoer kun je niet wonen'.
omdat Hugo het verdomd om bejaardenhuizen te gaan bouwen ,, woon ik hier in mij supergrote huis over 30 jaar nogquote:Op zondag 2 juli 2023 10:55 schreef Culkin het volgende:
[..]
hoop dat tegen mijn tijd, 90 de 50 van vroeger is
In de jaren '60, '70 en '80 waren ze ook bang dat de bom viel.quote:Op zondag 2 juli 2023 11:06 schreef Daboman het volgende:
[..]
Huidige generatie: coronacrisis, nieuwe spanningen rondom potentiële kernoorlog, kredietcrisis, klimaatverandering.
Vroeger kon je tenminste nog wel een huis krijgen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |