In het hele onderzoek staat het woordje perspectief niet. Dat is een verzonnen conclusie door nu.nl.quote:Op woensdag 28 juni 2023 14:11 schreef Noek het volgende:
[..]
Bij gebrek aan perspectief ...
Het staat zelfs in de titel maar het is social media. whatever.
Je hebt al die demo's en bezettingen van de A12 door ER gemist?quote:Op woensdag 28 juni 2023 13:09 schreef quo_ het volgende:
[..]
Via internet en vanachter het toetsenbord bedoel je dan waarschijnlijk.
De vakbonden groeien weer. En veel grote werkgevers zijn er als de dood voor. Union busting is de laatste jaren echt een ding. Dat zegt ook wel iets.quote:Lid worden van een vakbond om zo betere arbeidsvoorwaarden af te dwingen of de huidige te behouden is uit de tijd zegt men. Dat is voor de boomers zegt men, huidige generatie kan wel voor zicht zelf zorgen, zegt men.......
Je hebt serieus ook al die woonprotesten gemist?quote:Gebrek aan betaalbare woningen is kennelijk de schuld van mensen die hun woning hebben afbetaald en twee lege slaapkamers in huis hebben. Ik heb nog geen enkele demonstratie gezien van 30-minners die de kneuzen in Den Haag het vuur aan de schenen legt.
Ik ben bang dat in de grote stroom dagelijks nieuws, dit soort protesten niet tot nauwelijks blijven hangen. Mensen zijn even boos omdat ze niet door kunnen rijden, maar zijn het 3 dagen later ook alweer vergeten. Netto resultaat hiervan is 0,0.quote:Op woensdag 28 juni 2023 15:31 schreef Farenji het volgende:
[..]
Je hebt al die demo's en bezettingen van de A12 door ER gemist?
[..]
Je hebt serieus ook al die woonprotesten gemist?
Nee dat niet maar dit clubje bestaat uit linkse idioten die helemaal niets op hebben met het verbeteren van de situatie waar dit topic over gaat.quote:Op woensdag 28 juni 2023 15:31 schreef Farenji het volgende:
[..]
Je hebt al die demo's en bezettingen van de A12 door ER gemist?
[..]
Ik hoop dat dit door zet.quote:De vakbonden groeien weer. En veel grote werkgevers zijn er als de dood voor. Union busting is de laatste jaren echt een ding. Dat zegt ook wel iets.
[..]
Ja, hebben kennelijk geen indruk gemaakt. Ik ben blijven hangen op het niveau van "geen woning - geen kroning".quote:Je hebt serieus ook al die woonprotesten gemist?
Gewoon geheel autoloze zondagen, zoals vroegah. Toen alles beter was.quote:Op woensdag 28 juni 2023 13:44 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Schiphol om de dag dicht, op zondag geen vrachtvervoer zoals in Duitsland.
Aandacht ja.. in de media met opgeklopte verhalen en zogenaamde aandacht voor al die issues. In de praktijk is het kommer en kwel en staan mensen soms jaren op de wachtlijst om geholpen te worden.quote:Op woensdag 28 juni 2023 16:06 schreef HowardRoark het volgende:
Ook is er nooit zoveel aandacht geweest voor 'mental health' en begrip voor de subjectieve gevoelens van het individu,
Kun je eens een link plaatsen? Ben als boomer wel benieuwd wat mijn leeftijdgenoten hiervan vinden, kan ik meegenieten.quote:Op woensdag 28 juni 2023 11:04 schreef bijdehand het volgende:
Op nu.nl zijn de reacties van de boomers een genot om te lezen.
Al tig jaren een rechtse regering, en Rutte heeft ze nodig als goedkope werkpaarden.quote:Op woensdag 28 juni 2023 13:17 schreef quo_ het volgende:
[..]
De klimaatcrisis is een bedenksel van linkse milieugekkies die een hele samenleving gegijzeld houden met hun waanideen en de enrgiecirisis is daar een logisch gevolg van.
En iedereen die kan rekenen begrijpt dat de woningcrisis noooit opgelost wordt zolang er onder druk van diezelfde linkse gekkies iedere week duizend onrendabelen worden geimporteerd die met voorrang een woning krijgen.
Als je passief op de bank depressief gaat zitten worden in plaats van actief verzet tegen bovengenoemd mainstream denken is het nog een verdomd lang eind van je 20ste tot je 80ste.
Zie link in de OP.quote:Op woensdag 28 juni 2023 16:27 schreef -Hakuna- het volgende:
[..]
Kun je eens een link plaatsen? Ben als boomer wel benieuwd wat mijn leeftijdgenoten hiervan vinden, kan ik meegenieten.
Ik heb mijn mening al klaar.
Probleem is inderdaad het perspectief. Als ik kijk naar mijn ouders generatie, boomers. Arm opgegroeid, hadden maar weinig, maar het werd geleidelijk aan steeds beter. Alsmaar beter, en als het een tijdje slecht ging, werden ze het minst getroffen.quote:Op woensdag 28 juni 2023 14:17 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik word volgende maand 33. Ik kon geen huis kopen voordat ze gigantisch in prijs stegen, ik kon heel lang geen geschikte baan vinden adhv de kredietcrisis, ik zat midden in de enorme flopshow die mavo-vmbo transformatie heette, ga zo maar door. Het is geen wedstrijdje vooruithuilen ofzo want evengoed zie ik namelijk dat veel de jongeren van nu het nog veel zwaarder hebben.
Maar ergens volop geprofiteerd hebben?vergeet het maar. Het begon al met "eerst het zuur, dan het zoet" en dat zoete moet nog steeds komen.
Doen ze Sao Paulo ook, bevalt de mensen goed daar.quote:Op woensdag 28 juni 2023 16:09 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Gewoon geheel autoloze zondagen, zoals vroegah. Toen alles beter was.
33? Wat ben jij voor broekie?quote:Op woensdag 28 juni 2023 14:17 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik word volgende maand 33. Ik kon geen huis kopen voordat ze gigantisch in prijs stegen, ik kon heel lang geen geschikte baan vinden adhv de kredietcrisis, ik zat midden in de enorme flopshow die mavo-vmbo transformatie heette, ga zo maar door. Het is geen wedstrijdje vooruithuilen ofzo want evengoed zie ik namelijk dat veel de jongeren van nu het nog veel zwaarder hebben.
Maar ergens volop geprofiteerd hebben?vergeet het maar. Het begon al met "eerst het zuur, dan het zoet" en dat zoete moet nog steeds komen.
Oh vast maar niet zoals in de jaren80. Toenwas de nlse overheid doortastenderquote:Op woensdag 28 juni 2023 13:26 schreef grimselman het volgende:
[..]
Ook in Nederland daalt de CO2 uitstoot en worden er maatregelen genomen. Of je dat voldoende vindt is een tweede
Goed omschrevenquote:Op woensdag 28 juni 2023 17:28 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Probleem is inderdaad het perspectief. Als ik kijk naar mijn ouders generatie, boomers. Arm opgegroeid, hadden maar weinig, maar het werd geleidelijk aan steeds beter. Alsmaar beter, en als het een tijdje slecht ging, werden ze het minst getroffen.
De mensen die in de jaren 90-2000 zijn opgegroeid hebben toentertijd ook nog even die positieve vibe geproefd. Daarna is het bergafwaarts gegaan.
De jonge generatie van nu heeft vanaf hun jeugd enkel te maken gehad met een dalende lijn. Met het vooruitzicht dat deze enkel verder daalt in de toekomst. En dan nog die 2-3 jaar coronashit er bovenop, echt zuur als je dan rond de 14-22 bent. Ik kan goed begrijpen dat je dan depressief raakt.
quote:Op woensdag 28 juni 2023 17:28 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Probleem is inderdaad het perspectief. Als ik kijk naar mijn ouders generatie, boomers. Arm opgegroeid, hadden maar weinig, maar het werd geleidelijk aan steeds beter. Alsmaar beter, en als het een tijdje slecht ging, werden ze het minst getroffen.
De mensen die in de jaren 90-2000 zijn opgegroeid hebben toentertijd ook nog even die positieve vibe geproefd. Daarna is het bergafwaarts gegaan.
De jonge generatie van nu heeft vanaf hun jeugd enkel te maken gehad met een dalende lijn. Met het vooruitzicht dat deze enkel verder daalt in de toekomst. En dan nog die 2-3 jaar coronashit er bovenop, echt zuur als je dan rond de 14-22 bent. Ik kan goed begrijpen dat je dan depressief raakt.
Ik vermoed dat vele dingen meespelen, en ook een stukje opvoeding en veerkracht. Het valt me ook op bij wat jonge collega’s die ik heb dat ze bij het minste of geringste zo uit het veld zijn geslagen en niks meer kunnen.quote:Op woensdag 28 juni 2023 17:28 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
https://www.trimbos.nl/ac(...)n-onverminderd-hoog/quote:[..]
Druk door schoolwerk, Oekraïne en klimaatcrisis
Als mogelijke verklaring voor het hoge niveau van mentale problemen wijzen de onderzoekers erop dat jongeren in 2022 nog altijd veel druk door schoolwerk ervaren. Daarnaast zijn meisjes in het voortgezet onderwijs in 2022, net als in 2021, minder positief over sociale relaties met ouders, vrienden, klasgenoten en leraren dan in 2017. Tot slot kunnen maatschappelijke ontwikkelingen zoals de oorlog in Oekraïne en de klimaat- en energiecrisis mogelijk een negatieve invloed hebben gehad op de mentale gezondheid van de Nederlandse jeugd.
Sociale media gebruik fors gestegen
Het percentage jongeren dat intensief gebruikmaakt van sociale media is tussen 2021 en 2022 fors toegenomen. Stevens: “Deze stijging zien we zowel onder jongens als meisjes, in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs.” Er is wellicht sprake van een TikTok-effect: tussen 2021 en 2022 is het gebruik hiervan in Nederland sterk toegenomen. Intensief sociale media gebruik hangt gemiddeld gezien niet samen met mentale problemen, waardoor deze stijging in sociale media gebruik waarschijnlijk niet direct zal leiden tot een toename in mentale problemen. Toch is Stevens niet gerust op deze ontwikkeling: “Een toename in intensief sociale media gebruik leidt op langere termijn voor sommige jongeren tot een toename in problematisch sociale media gebruik, en daarmee tot een stijging in mentale problemen.”
HAVO-leerlingen
In het rapport concluderen de onderzoekers opvallend genoeg dat veel trends tussen 2021 en 2022 voor HAVO-leerlingen minder gunstig zijn dan voor leerlingen in de andere schoolniveaus. Zo daalde tussen 2021 en 2022 het percentage HAVO-leerlingen dat school leuk vindt en positief is over de relatie met leraren en ouders. Ook steeg in deze periode het percentage HAVO-leerlingen met problemen met leeftijdgenoten. Voor leerlingen op het VWO en het VMBO veranderde er op deze gebieden, in dezelfde periode, niets.
[..]
Dit ja, merk het om mij heen en aan mijzelf, we zijn ergens de verkeerde weg ingeslagen, overal piept en kraakt het in de samenleving en dat is echt niet alleen bij de jongeren.quote:Op woensdag 28 juni 2023 11:45 schreef Fok-it het volgende:
Ik heb absoluut te doen met de jongere generaties maar het wordt wel eens tijd dat de mentale gesteldheid van iedereen aan de kaak wordt gesteld zonder generatie-uitzondering. Het is namelijk echt niet beter gesteld met jongvolwassenen tov gen z
Hier nog een. Kortzichtig volk met hun "toen ik jong was" retoriekquote:
Ik deel dat gevoel ook. Ik zou niet echt 1 oorzaak kunnen benoemen, wel factoren. Social media, individualisering, globalisering, media die liever doomsayen en clicks willen scorenquote:Op woensdag 28 juni 2023 17:59 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Dit ja, merk het om mij heen en aan mijzelf, we zijn ergens de verkeerde weg ingeslagen, overal piept en kraakt het in de samenleving en dat is echt niet alleen bij de jongeren.
Kan mij hier helemaal in vinden. Denk ook dat het niet één oorzaak heeft maar meerdere oorzaken.quote:Op woensdag 28 juni 2023 18:21 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik deel dat gevoel ook. Ik zou niet echt 1 oorzaak kunnen benoemen, wel factoren. Social media, individualisering, globalisering, media die liever doomsayen en clicks willen scoren
De wereld is voor mijn gevoel ook gewoon een stuk kouder geworden.
nu.nl heeft het verslag blijkbaar niet gelezen, want in Jong na Corona (86 paginas) komt het woord perspectief niet voor.quote:Op woensdag 28 juni 2023 10:46 schreef slashdotter3 het volgende:
Jongeren hebben nog steeds geen perspectief, zeggen ze in het onderzoek Jong na corona. Niet alleen de coronapandemie speelt hierin een rol, maar ook de vele crises waar Nederland mee worstelt en waarin geen zicht op verbetering is.
ja precies. Iedereen geeft ongevraagd zijn mening gebaseerd op zijn stokpaardjes en onderbuik.quote:Op woensdag 28 juni 2023 19:21 schreef Hexagon het volgende:
Zo te zien weer een onderzoek zonder duidelijke conclusie waar iedereen naar hartelust zijn stokpaardjes kan rijden.
Op zich niet heel anders dan elk ander topicquote:Op woensdag 28 juni 2023 19:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ja precies. Iedereen geeft ongevraagd zijn mening gebaseerd op zijn stokpaardjes en onderbuik.
Oh man, werden problemen tegenwoordig maar zo aangepakt zoals in de jaren '80. Die CFK's aanpakken was ook echt niet pijnloos, maar het werd wel effectief gedaan (en dat zouden we nu nogmaals moeten herhalen met PFAS overigens, maar dat zie ik nog niet gebeuren in het huidige speelveld). Er was dan wel woningnood, maar ondertussen zat er qua woningbouw wel echt schot in de zaak.quote:Op woensdag 28 juni 2023 12:12 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je kunt het wel bagatelliseren, maar daar wordt het allemaal niet beter van. Feit is dat dat gat in de ozonlaag vrij snel kleiner werd nadat CFKs werden verboden. Nu zou zoiets ook moeten gebeuren met CO2-uitstoot, maar in plaats daarvan neemt het nog elk jaar toe. De grens van 1,5 graad opwarming is inmiddels al niet meer te halen en ook 2 graden komt rap op losse schroeven te staan. Kortom, dit is iets waar jongeren gedurende hun hele leven mee te maken gaan krijgen. En hun kinderen ook. En diens kinderen ook.
Ik gok dat het bij meisjes vooral door sociale media is.quote:Op woensdag 28 juni 2023 18:21 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik deel dat gevoel ook. Ik zou niet echt 1 oorzaak kunnen benoemen, wel factoren. Social media, individualisering, globalisering, media die liever doomsayen en clicks willen scoren
Van bak-ellende toch?quote:Op woensdag 28 juni 2023 14:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nou ja, ik was al vroeg in politiek geïnteresseerd en die uitspraak is me bij gebleven.
Ofzal het komen omdat iedereen een mening geeft zonder er verstand van te hebben?quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:42 schreef Glider76 het volgende:
Niet dat ik er verstand van heb maar denk dat de smartphone hier ook wel een grote rol in speelt. Hun hele leven speelt zich enkel nog maar af op dat schermpje.
Komen amper meer buiten en normaal hallo zeggen kunnen ze niet meer. En dan werkelijk de hele dag elke seconde nieuwe updates van al die social media apps waardoor je brein ook niet meer tot rust komt.
Als ik het leven van mijn 2 neefjes(14 en 18) zie ben ik heel erg blij dat ik ben opgegroeid in een tijd dat er nog geen internet was en we voornamelijk buiten speelden zonder toezicht van ouders die continue bang zijn dat er iets gebeurt. Je leert in ieder geval wel vallen en opstaan.
Je moest jezelf veel meer bezig houden en veel creatiever zijn.
Ik wordt er zelf ook wel eens depressief van. De hele dag die stroom negatieve berichten op de nieuws sites. Vroeger wist je daar niks van, enkel wat op het journaal kwam of in de krant zou staan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |