Dit ja, merk het om mij heen en aan mijzelf, we zijn ergens de verkeerde weg ingeslagen, overal piept en kraakt het in de samenleving en dat is echt niet alleen bij de jongeren.quote:Op woensdag 28 juni 2023 11:45 schreef Fok-it het volgende:
Ik heb absoluut te doen met de jongere generaties maar het wordt wel eens tijd dat de mentale gesteldheid van iedereen aan de kaak wordt gesteld zonder generatie-uitzondering. Het is namelijk echt niet beter gesteld met jongvolwassenen tov gen z
Hier nog een. Kortzichtig volk met hun "toen ik jong was" retoriekquote:
Ik deel dat gevoel ook. Ik zou niet echt 1 oorzaak kunnen benoemen, wel factoren. Social media, individualisering, globalisering, media die liever doomsayen en clicks willen scorenquote:Op woensdag 28 juni 2023 17:59 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Dit ja, merk het om mij heen en aan mijzelf, we zijn ergens de verkeerde weg ingeslagen, overal piept en kraakt het in de samenleving en dat is echt niet alleen bij de jongeren.
Kan mij hier helemaal in vinden. Denk ook dat het niet één oorzaak heeft maar meerdere oorzaken.quote:Op woensdag 28 juni 2023 18:21 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik deel dat gevoel ook. Ik zou niet echt 1 oorzaak kunnen benoemen, wel factoren. Social media, individualisering, globalisering, media die liever doomsayen en clicks willen scoren
De wereld is voor mijn gevoel ook gewoon een stuk kouder geworden.
nu.nl heeft het verslag blijkbaar niet gelezen, want in Jong na Corona (86 paginas) komt het woord perspectief niet voor.quote:Op woensdag 28 juni 2023 10:46 schreef slashdotter3 het volgende:
Jongeren hebben nog steeds geen perspectief, zeggen ze in het onderzoek Jong na corona. Niet alleen de coronapandemie speelt hierin een rol, maar ook de vele crises waar Nederland mee worstelt en waarin geen zicht op verbetering is.
ja precies. Iedereen geeft ongevraagd zijn mening gebaseerd op zijn stokpaardjes en onderbuik.quote:Op woensdag 28 juni 2023 19:21 schreef Hexagon het volgende:
Zo te zien weer een onderzoek zonder duidelijke conclusie waar iedereen naar hartelust zijn stokpaardjes kan rijden.
Op zich niet heel anders dan elk ander topicquote:Op woensdag 28 juni 2023 19:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ja precies. Iedereen geeft ongevraagd zijn mening gebaseerd op zijn stokpaardjes en onderbuik.
Oh man, werden problemen tegenwoordig maar zo aangepakt zoals in de jaren '80. Die CFK's aanpakken was ook echt niet pijnloos, maar het werd wel effectief gedaan (en dat zouden we nu nogmaals moeten herhalen met PFAS overigens, maar dat zie ik nog niet gebeuren in het huidige speelveld). Er was dan wel woningnood, maar ondertussen zat er qua woningbouw wel echt schot in de zaak.quote:Op woensdag 28 juni 2023 12:12 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je kunt het wel bagatelliseren, maar daar wordt het allemaal niet beter van. Feit is dat dat gat in de ozonlaag vrij snel kleiner werd nadat CFKs werden verboden. Nu zou zoiets ook moeten gebeuren met CO2-uitstoot, maar in plaats daarvan neemt het nog elk jaar toe. De grens van 1,5 graad opwarming is inmiddels al niet meer te halen en ook 2 graden komt rap op losse schroeven te staan. Kortom, dit is iets waar jongeren gedurende hun hele leven mee te maken gaan krijgen. En hun kinderen ook. En diens kinderen ook.
Ik gok dat het bij meisjes vooral door sociale media is.quote:Op woensdag 28 juni 2023 18:21 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik deel dat gevoel ook. Ik zou niet echt 1 oorzaak kunnen benoemen, wel factoren. Social media, individualisering, globalisering, media die liever doomsayen en clicks willen scoren
Van bak-ellende toch?quote:Op woensdag 28 juni 2023 14:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nou ja, ik was al vroeg in politiek geïnteresseerd en die uitspraak is me bij gebleven.
Ofzal het komen omdat iedereen een mening geeft zonder er verstand van te hebben?quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:42 schreef Glider76 het volgende:
Niet dat ik er verstand van heb maar denk dat de smartphone hier ook wel een grote rol in speelt. Hun hele leven speelt zich enkel nog maar af op dat schermpje.
Komen amper meer buiten en normaal hallo zeggen kunnen ze niet meer. En dan werkelijk de hele dag elke seconde nieuwe updates van al die social media apps waardoor je brein ook niet meer tot rust komt.
Als ik het leven van mijn 2 neefjes(14 en 18) zie ben ik heel erg blij dat ik ben opgegroeid in een tijd dat er nog geen internet was en we voornamelijk buiten speelden zonder toezicht van ouders die continue bang zijn dat er iets gebeurt. Je leert in ieder geval wel vallen en opstaan.
Je moest jezelf veel meer bezig houden en veel creatiever zijn.
Ik wordt er zelf ook wel eens depressief van. De hele dag die stroom negatieve berichten op de nieuws sites. Vroeger wist je daar niks van, enkel wat op het journaal kwam of in de krant zou staan.
Waar haal je die bullshit vandaan. Er zijn overal tekorten dus als werknemer ben je nu de spekkoper.quote:Op woensdag 28 juni 2023 13:10 schreef Oud_student het volgende:
De jongeren zijn vaak al verpest tijdens de opvoeding door ze als prinsen en princessen te behandelen. Alles moet kunnen, elke wens wer vervuld.
Dit staat in schril contrast met wat ze te verwachten staat;
- slecht betaalde banen, uitgezonderd voor een enkeling
- geen perspectief op promotie of verbetering
Ja dit. Er wordt veel geschreven over problemen bij ouderen en jongeren maar ertussenin loopt ook veel spaak.quote:Op woensdag 28 juni 2023 17:59 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Dit ja, merk het om mij heen en aan mijzelf, we zijn ergens de verkeerde weg ingeslagen, overal piept en kraakt het in de samenleving en dat is echt niet alleen bij de jongeren.
Dacht je dat dat 20 jaar geleden, toen nog niemand een smartphone had anders was?quote:Op donderdag 29 juni 2023 09:34 schreef Mutant01 het volgende:
Om nog maar te zwijgen over het zombiebrein, zoals ik dat dan noem. Als je in het OV zit.. letterlijk iedereen op z'n scherm. Sociale interactie 0.0.
Dat heeft natuurlijk ook gewoon met een bepaalde verandering van communicatie etiquette te maken. Whatsapp heeft ene niet communicatiemodel geintroduceerd dat berichten die niet direct spoed hebben kan laten wachten tot de ontvanger tijd heeft.quote:Tegelijkertijd ook het fenomeen dat mensen gewoon echt angst hebben om te bellen of praten ipv appen. Ik heb serieus steeds meer te maken met jonge medewerkers die telefoonangst hebben.
Dit inderdaad. Het is een pijnlijk gegeven dat je in het openbaar vervoer vooral iedereen achter het scherm ziet. Maar dat is vooral een schermprobleem, geen communicatieprobleem. Vroeger zag je iedereen achter een krant verscholen. Het is niet dat de hele coupe toen levendige gesprekken met vreemdelingen aan het voeren wasquote:Op donderdag 29 juni 2023 10:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dacht je dat dat 20 jaar geleden, toen nog niemand een smartphone had anders was?
Werkt elkaar wel in de hand; tegenwoordig kun je maar beter niemand meer aanspreken of lang aankijken want je weet nooit wie je treft in het OV.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:56 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Het is een pijnlijk gegeven dat je in het openbaar vervoer vooral iedereen achter het scherm ziet. Maar dat is vooral een schermprobleem, geen communicatieprobleem. Vroeger zag je iedereen achter een krant verscholen. Het is niet dat de hele coupe toen levendige gesprekken met vreemdelingen aan het voeren was
Heb je een voorbeeld hiervan of is dit onderbuik? Ik kan me er eigenlijk niet zo in vinden.quote:Op donderdag 29 juni 2023 09:57 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ja dit. Er wordt veel geschreven over problemen bij ouderen en jongeren maar ertussenin loopt ook veel spaak.
Dit is precies hetzelfde verhaaltje als bij de komst van de walkman. Dat was in 1979.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:56 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Het is een pijnlijk gegeven dat je in het openbaar vervoer vooral iedereen achter het scherm ziet. Maar dat is vooral een schermprobleem, geen communicatieprobleem. Vroeger zag je iedereen achter een krant verscholen. Het is niet dat de hele coupe toen levendige gesprekken met vreemdelingen aan het voeren was
Je kunt doorgaans wel aan iemand zien of het een agressieve tokkie is of niet.quote:Op donderdag 29 juni 2023 11:12 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Werkt elkaar wel in de hand; tegenwoordig kun je maar beter niemand meer aanspreken of lang aankijken want je weet nooit wie je treft in het OV.
Ik heb meerdere starters op werk die bij vragen mij appen. Ik reageer per definitie niet op werkapps omdat dat niet gearchiveerd wordt. Meerdere keren meegemaakt dat ze dan films gaan kijken wachtend op mijn app. Bellen komt niet in hun op.quote:Op donderdag 29 juni 2023 09:34 schreef Mutant01 het volgende:
Om nog maar te zwijgen over het zombiebrein, zoals ik dat dan noem. Als je in het OV zit.. letterlijk iedereen op z'n scherm. Sociale interactie 0.0.
Tegelijkertijd ook het fenomeen dat mensen gewoon echt angst hebben om te bellen of praten ipv appen. Ik heb serieus steeds meer te maken met jonge medewerkers die telefoonangst hebben.
Waarom worden appjes niet gearchiveerd? En worden telefoontjes dat wel?quote:Op donderdag 29 juni 2023 12:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik heb meerdere starters op werk die bij vragen mij appen. Ik reageer per definitie niet op werkapps omdat dat niet gearchiveerd wordt. Meerdere keren meegemaakt dat ze dan films gaan kijken wachtend op mijn app. Bellen komt niet in hun op.
Telefoontjes worden door mij direct gevolgd door mail met een samenvatting.quote:Op donderdag 29 juni 2023 12:42 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Waarom worden appjes niet gearchiveerd? En worden telefoontjes dat wel?
Ja, in mijn studententijd raakten mensen nog wel eens goed in gesprek met elkaar in de trein. Dus ik ervaar persoonlijk wel een verschil met 20 jaar geleden.quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:41 schreef Hexagon het volgende:
Dacht je dat dat 20 jaar geleden, toen nog niemand een smartphone had anders was?
Geheel afhankelijk van waar je werkt natuurlijk, maar bij ons gaat dat niet. Je moet (kunnen) bellen, anders loop je achter de feiten aan. Er worden complete dossiers telefonisch besproken - dat doe je niet via de app. Maar er is ook heel veel burgercontact bijvoorbeeld - telefonisch en via de mail.quote:Dat heeft natuurlijk ook gewoon met een bepaalde verandering van communicatie etiquette te maken. Whatsapp heeft ene niet communicatiemodel geintroduceerd dat berichten die niet direct spoed hebben kan laten wachten tot de ontvanger tijd heeft.
Voor WA bestond had je niks anders dan de telefoon om met iemand te converseren in een bepaalde snelheid (emails zijn immers heel traag). In die tijd werd het dus normaal gevonden dat je iemand overvalt terwijk die ergens mee bezig is. Maar WA heeft telefoneren tot iets gemaakt wat je doet als het echt niet kan wachten.
Ik vind het ook schijt irritant als mensen op mijn werk aan de telefoon gaan hangen voor dingen die echt wel even kunnen wachten tot ik klaar ben waar ik mee bezig ben. Dat is het mooie van WA. Dan kun je in alle rust eens kijken wat er speelt.
Dan was het op z'n minst: hey mag ik je krant lenen als je er klaar mee bent? Met in sommige gevallen een gesprek als gevolg...quote:Op donderdag 29 juni 2023 10:56 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Soms is een vraag gewoon kort en simpel en het antwoord ook. En later kun je het nog terugvinden. Dat het niet gearchiveerd wordt lijkt me niet helemaal kloppen, je kunt gewoon backups instellen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 12:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Telefoontjes worden door mij direct gevolgd door mail met een samenvatting.
In telefoontjes kan ik per minuut ontelbaar meer informatie delen dan per app.
Waarom zou je in vredesnaam principieel gaan lopen doen om zoietsquote:Ik app per definitie niet en zal ik nooit doen voor werk.
Dit is net zulk star en moeilijk gedrag als waar je die niet-bellers van beticht. Waarom niet gewoon alle middelen inzetten die er zijn? Soms is een telefoontje handig, soms past een berichtje beter.quote:Op donderdag 29 juni 2023 12:43 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Telefoontjes worden door mij direct gevolgd door mail met een samenvatting.
In telefoontjes kan ik per minuut ontelbaar meer informatie delen dan per app.
Ik app per definitie niet en zal ik nooit doen voor werk.
Miij staat er weinig van bij. Misschien dat ik 2 of 3x een gesprek heb gehad met een wildvreemd persoon.quote:Op donderdag 29 juni 2023 13:13 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ja, in mijn studententijd raakten mensen nog wel eens goed in gesprek met elkaar in de trein. Dus ik ervaar persoonlijk wel een verschil met 20 jaar geleden.
Als alles spoed heeft dan is bellen inderdaad wel noodzakelijk. Maar dat het een minder voor de hand liggende communicatiemethode is geworden dat is vrij logisch gezien het nieuwe communicatiemodel dat WA heeft gebracht.quote:Geheel afhankelijk van waar je werkt natuurlijk, maar bij ons gaat dat niet. Je moet (kunnen) bellen, anders loop je achter de feiten aan. Er worden complete dossiers telefonisch besproken - dat doe je niet via de app. Maar er is ook heel veel burgercontact bijvoorbeeld - telefonisch en via de mail.
Dus ja, telefoneren is een competentie die verloren gaat bij de jongere generatie.. En het is ook gewoon oprechte angst: immers je moet live kunnen reageren op iemand anders. Je hebt dus geen tijd om rustig een berichtje te verzinnen.
Idd, uiteindelijk heeft iedereen een eigen communicatiestijl en het beste kun je bij een samenwerking vooraf afspreken wat beide het prettigst vinden om met elkaar te communiceren. Dat kan die ander namelijk niet raden.quote:Op donderdag 29 juni 2023 13:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dit is net zulk star en moeilijk gedrag als waar je die niet-bellers van beticht. Waarom niet gewoon alle middelen inzetten die er zijn? Soms is een telefoontje handig, soms past een berichtje beter.
Je hebt daar als ouder natuurlijk altijd nog invloed op, je kinderen gewoon niet zo snel een telefoon geven en internetverkeer controleren. Voor school mogen ze op een laptop werken, maar verder niet. Ga maar buitenspelen. Alleen te veel ouders laten dit totaal los, en dan krijg je dus 8-jarigen met een Instagram of TikTok account met alle gevolgen van dien.quote:Op woensdag 28 juni 2023 23:42 schreef Glider76 het volgende:
Niet dat ik er verstand van heb maar denk dat de smartphone hier ook wel een grote rol in speelt. Hun hele leven speelt zich enkel nog maar af op dat schermpje.
Komen amper meer buiten en normaal hallo zeggen kunnen ze niet meer. En dan werkelijk de hele dag elke seconde nieuwe updates van al die social media apps waardoor je brein ook niet meer tot rust komt.
Als ik het leven van mijn 2 neefjes(14 en 18) zie ben ik heel erg blij dat ik ben opgegroeid in een tijd dat er nog geen internet was en we voornamelijk buiten speelden zonder toezicht van ouders die continue bang zijn dat er iets gebeurt. Je leert in ieder geval wel vallen en opstaan.
Je moest jezelf veel meer bezig houden en veel creatiever zijn.
Ik wordt er zelf ook wel eens depressief van. De hele dag die stroom negatieve berichten op de nieuws sites. Vroeger wist je daar niks van, enkel wat op het journaal kwam of in de krant zou staan.
Tja, daar moet je gewoon mee leren omgaan.quote:Op donderdag 29 juni 2023 14:13 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Idd, uiteindelijk heeft iedereen een eigen communicatiestijl en het beste kun je bij een samenwerking vooraf afspreken wat beide het prettigst vinden om met elkaar te communiceren. Dat kan die ander namelijk niet raden.
Los daarvan hebben veel oudere medewerkers nog wel eens de gewoonte om bot, zuur en chagrijnig te gaan reageren als een jonge medewerker een keer een in hun ogen "domme vraag" stelt. Niet zo vreemd dat een jonge, vaak nog wat onzekere, medewerker dan niet heel graag meer de telefoon pakt. Dat speelde ook 20 jaar geleden al een rol.
Op een gegeven moment komt er wel een leeftijd waarop alle klasgenoten een smartphone hebben, en misschien ligt dat punt zelfs al voor de middelbare school. Het sociale verkeer loopt tegenwoordig grotendeels via dat ding, en je wil niet dat je kind erbuiten valt.quote:Op donderdag 29 juni 2023 14:38 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je hebt daar als ouder natuurlijk altijd nog invloed op, je kinderen gewoon niet zo snel een telefoon geven en internetverkeer controleren. Voor school mogen ze op een laptop werken, maar verder niet. Ga maar buitenspelen. Alleen te veel ouders laten dit totaal los, en dan krijg je dus 8-jarigen met een Instagram of TikTok account met alle gevolgen van dien.
Ja of gewoon niet veranderen in een nare ouwe zak. Is sowieso voor iederen beter.quote:Op donderdag 29 juni 2023 14:38 schreef HowardRoark het volgende:
Tja, daar moet je gewoon mee leren omgaan.
quote:Op woensdag 28 juni 2023 10:46 schreef slashdotter3 het volgende:
De jongeren hebben zorgen over de klimaatcrisis, energiecrisis en woningcrisis. Ook hebben scholieren minder plezier in school dan voorheen.
?quote:
Het fascineert mij dat dit allemaal aangepraat / bewust beleid is van de staat. Dat het woordje "crisis" dat falen/manipulatie externaliseert, dat het met dat woordje net lijkt alsof het opeens uit het niets is ontstaan.quote:
Ja dacht al dat je daarmee zou komen, maar waarom lach je de zorgen van jongeren weg dan? Die blijven oprecht onder welk naampje je het ook schaart. Sterker nog als ze zoals jou zouden redeneren zouden ze nog meer mentale problemen ervaren omdat ze dan weten dat het structureel en eindeloos zal zijnquote:Op donderdag 29 juni 2023 15:05 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het fascineert mij dat dit allemaal aangepraat / bewust beleid is van de staat. Dat het woordje "crisis" dat falen/manipulatie externaliseert, dat het met dat woordje net lijkt alsof het opeens uit het niets is ontstaan.
Terwijl er jarenlang op de handjes is gezeten.
En het klimaat verhaal heeft Nederland niet eens invloed op, ja voor minder dan 1% van het totaal, terwijl de uitstoot in de wereld tegelijkertijd omhoog gaat.
Als je daar van wakker ligt ga je geen leuk leven hebben. Maar het is aangepraat, die shit, dat is het vooral.
"energiecrisis" terwijl er 500.000 Groningers op 2 miljoen per Groninger aan gastbaten zitten te wonen.
Maar het moet zo snel mogelijk dicht![]()
En we moeten geen gas van Poetin![]()
En dan praat ik alleen over dat Groningerveld volgens mij, het totaal aan gas is nog veel meer.![]()
Met 40 ben je ook niet echt een oudere werknemer. Wacht maar tot je tegen de 70 aanloopt en de pensioenleeftijd net voor de zoveelste keer is verhoogd.quote:Op donderdag 29 juni 2023 14:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja of gewoon niet veranderen in een nare ouwe zak. Is sowieso voor iederen beter.
Intussen ben ik bijna 40 maar probeer jonge collega's zo te behandelen zoals ik het prettig vond toen ik als 22-jarige net kwam kijken. Ik kan me immers nog prima in ze inleven. Maar voor sommigen schijnt dat iets volledig abnormaals te zijn.
Geen enkel goed excuus om je als een botte hork naar een ander te gedragen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 15:15 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Met 40 ben je ook niet echt een oudere werknemer. Wacht maar tot je tegen de 70 aanloopt en de pensioenleeftijd net voor de zoveelste keer is verhoogd.
Dat het is veroorzaakt door de overheid betekent niet dat het geen crisis is. Hetzelfde met het niet zelf kunnen oplossen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 15:05 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het fascineert mij dat dit allemaal aangepraat / bewust beleid is van de staat. Dat het woordje "crisis" dat falen/manipulatie externaliseert, dat het met dat woordje net lijkt alsof het opeens uit het niets is ontstaan.
Terwijl er jarenlang op de handjes is gezeten.
En het klimaat verhaal heeft Nederland niet eens invloed op, ja voor minder dan 1% van het totaal, terwijl de uitstoot in de wereld tegelijkertijd omhoog gaat.
Als je daar van wakker ligt ga je geen leuk leven hebben. Maar het is aangepraat, die shit, dat is het vooral.
"energiecrisis" terwijl er 500.000 Groningers op 2 miljoen per Groninger aan gastbaten zitten te wonen.
Maar het moet zo snel mogelijk dicht![]()
En we moeten geen gas van Poetin![]()
En dan praat ik alleen over dat Groningerveld volgens mij, het totaal aan gas is nog veel meer.![]()
Dat zeg ik toch ook niet?quote:Op donderdag 29 juni 2023 15:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Geen enkel goed excuus om je als een botte hork naar een ander te gedragen.
Nou je suggereert dat ik het over 30 jaar ook zou gaan doen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 15:19 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch ook niet?
Archiveren van apps gebeurt niet bedrijfsbreed. Zeggen dat het kan is niet interessant omdat het bedrijf het niet doet. Je bent vrij om het te melden bij mijn bedrijf. Ik doe het niet en daarmee is het afgelopen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 13:23 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Soms is een vraag gewoon kort en simpel en het antwoord ook. En later kun je het nog terugvinden. Dat het niet gearchiveerd wordt lijkt me niet helemaal kloppen, je kunt gewoon backups instellen.
[..]
Waarom zou je in vredesnaam principieel gaan lopen doen om zoietsZo star zijn en dan anderen gaan kwalijk nemen dat zij geen zin hebben om te bellen
Het wordt niet gearchiveerd: puntquote:Op donderdag 29 juni 2023 13:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dit is net zulk star en moeilijk gedrag als waar je die niet-bellers van beticht. Waarom niet gewoon alle middelen inzetten die er zijn? Soms is een telefoontje handig, soms past een berichtje beter.
Ik suggereer dat je niet oud bent en jezelf erbij halen dus geen zin heeft.quote:Op donderdag 29 juni 2023 15:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou je suggereert dat ik het over 30 jaar ook zou gaan doen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |