Kan ik me zo voorstellen. Ik gooi ook nog gewoon alle blikjes die we thuis nuttigen elke dag in de prullenbak. Het is toch geen doen om ze in te leveren? Dit gezien ze open zijn en alles onder de plak komt.quote:Op maandag 26 juni 2023 19:37 schreef FlippingCoin het volgende:
Ik las van de week nog dat het statiegeld op blikjes momenteel averechts werkt doordat zwervers en junks vuilnisbakken leeg gooien voor wat blikjes.
Houten vorkjesquote:Op maandag 26 juni 2023 19:39 schreef TigerXtrm het volgende:
Vrijwel elke snack in een snackbar kan gewoon in een kartonnen bakje. Ik snap niet waarom dat niet al jaren geleden de standaard is geworden. Zat snackbars die dat ook gewoon al doen en dat werkt prima.
Kartonnen bakjes voor de snacks, houten vorkjes, voor mensen die niet meenemen gewoon een bord en bestek. Hou je hooguit alleen bekers voor ijs en milkshakes over waar nog iets van plastic in zit. Het is allemaal niet zo ingewikkeld, maar gewoon pure onwil om te veranderen.
Bij ons op de sportvereniging gooien we ze ook nog steeds weg. Zo zonde, want je kiepert zo met gemak een jaar contributie in de vuilnisbak.quote:Op maandag 26 juni 2023 19:45 schreef fokexpert het volgende:
[..]
Kan ik me zo voorstellen. Ik gooi ook nog gewoon alle blikjes die we thuis nuttigen elke dag in de prullenbak. Het is toch geen doen om ze in te leveren? Dit gezien ze open zijn en alles onder de plak komt.
Die kartonnen bakjes hebben gewoon een plastic coatingquote:Op maandag 26 juni 2023 19:39 schreef TigerXtrm het volgende:
Vrijwel elke snack in een snackbar kan gewoon in een kartonnen bakje. Ik snap niet waarom dat niet al jaren geleden de standaard is geworden. Zat snackbars die dat ook gewoon al doen en dat werkt prima.
Kartonnen bakjes voor de snacks, houten vorkjes, voor mensen die niet meenemen gewoon een bord en bestek. Hou je hooguit alleen bekers voor ijs en milkshakes over waar nog iets van plastic in zit. Het is allemaal niet zo ingewikkeld, maar gewoon pure onwil om te veranderen.
Er bestaat niet iets als puur kartonnen bakjes, er zit altijd plastic in. Een papieren frietzak kan nog wel.quote:Op maandag 26 juni 2023 19:39 schreef TigerXtrm het volgende:
En zijn daardoor nog moeilijker te recyclen dan puur plasticquote:Op maandag 26 juni 2023 19:46 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Die kartonnen bakjes hebben gewoon een plastic coating
Vandaag voor het eerst alle blikjes ingeleverd die we thuis drinken. 2 grote tassen vol levert een kleine ¤10 op. Ik flikker ze wel gewoon weg.quote:Op maandag 26 juni 2023 19:46 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Bij ons op de sportvereniging gooien we ze ook nog steeds weg. Zo zonde, want je kiepert zo met gemak een jaar contributie in de vuilnisbak.
Patatje pindasaus word een enorme klerezooi in een puntzak dus doe maar niet.quote:Op maandag 26 juni 2023 19:33 schreef ZanneG het volgende:
Waarom kan de patat niet in een puntzak?
De snacks kan ook in een zakje, nu gaat het eerst in een plastic bakje en dan gaat er een papieren zakje om heen, dat is nogal overbodig en kan simpeler en goedkoper
Frikandel speciaal zo de papieren zak in?quote:Op maandag 26 juni 2023 19:33 schreef ZanneG het volgende:
De snacks kan ook in een zakje, nu gaat het eerst in een plastic bakje en dan gaat er een papieren zakje om heen, dat is nogal overbodig en kan simpeler en goedkoper
Maar een sportvereniging... Discipline van alles in één grote rolcontainer verzamelen, één keer in de zoveel tijd even langs de supermarkt. Ooit hebben we het ook betaald... Wie het kleine niet eert...quote:Op maandag 26 juni 2023 19:49 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Vandaag voor het eerst alle blikjes ingeleverd die we thuis drinken. 2 grote tassen vol levert een kleine ¤10 op. Ik flikker ze wel gewoon weg.
Met recht dan een patatje oorlog.quote:Op maandag 26 juni 2023 19:49 schreef Hathor het volgende:
[..]
Patatje pindasaus word een enorme klerezooi in een puntzak dus doe maar niet.
Dat is echt bullshit. Er bestaan meer dan genoeg puur kartonnen bakjes. De fucking McDonald's gebruikt al zolang ik leef puur kartonnen bakjes en ik heb ze ook vaak zat bij de snackbar gehad. Dat hele verhaal dat er ook plastic in kartonnen bakjes zit is pure onzin, en alleen waar voor kartonnen bekers.quote:Op maandag 26 juni 2023 19:48 schreef PS. het volgende:
[..]
Er bestaat niet iets als puur kartonnen bakjes, er zit altijd plastic in. Een papieren frietzak kan nog wel.
Snackbar hier om de hoek is al begonnen met kartonnen bakjes en houten vorkjes. Alleen laat ik die vorkjes altijd achterwege, want ik gebruik liever mijn eigen bestek zodra ik thuis ben.quote:Op maandag 26 juni 2023 19:39 schreef TigerXtrm het volgende:
Nou ik draai al iets langer mee maar 50 jaar geleden ging het in een puntzak of kartonnen bakje met houten vorkjequote:Op maandag 26 juni 2023 19:36 schreef PS. het volgende:
In vorige topics hierover waren er al een aantal linksgekkies die zeiden dat het heel normaal is hoor, en ze dat vroeger ook deden
Op een puntzak met friet zit heel weinig saus, alleen op het bovenste laagje. Je kan een puntzak niet neerzetten, en je hand worden halverwege die zak heel vet.quote:Op maandag 26 juni 2023 19:33 schreef ZanneG het volgende:
Ja erg makkelijk, een multinational die ongeveer 5 maten bakjes nodig heeft voor de hele wereld, en de hoofdprijs vraagt. Voor bovendien broodjes, die wat makkelijker te verpakken zijn dan snacks uit een snackbar (met saus ed)quote:Op maandag 26 juni 2023 19:51 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Dat is echt bullshit. Er bestaan meer dan genoeg puur kartonnen bakjes. De fucking McDonald's gebruikt al zolang ik leef puur kartonnen bakjes en ik heb ze ook vaak zat bij de snackbar gehad. Dat hele verhaal dat er ook plastic in kartonnen bakjes zit is pure onzin, en alleen waar voor kartonnen bekers.
Die mensen geloof ik dus nietquote:Op maandag 26 juni 2023 19:36 schreef PS. het volgende:
In vorige topics hierover waren er al een aantal linksgekkies die zeiden dat het heel normaal is hoor, en ze dat vroeger ook deden
quote:Als je vanaf 1 juli eten of drinken afhaalt of laat bezorgen, betaal je extra voor wegwerpbekers en -bakjes die (deels) gemaakt zijn van plastic. Ondernemers mogen die niet meer gratis aanbieden. Ook zijn zij vanaf 1 juli verplicht om een herbruikbare optie aan te bieden. Dat kan op twee manieren: ondernemers vullen de beker of het bakje dat je zelf meebrengt of bieden een beker of bakje aan dat je weer terug kunt brengen. Van wegwerp naar hergebruik. Dat is beter voor het milieu én vanaf 1 juli ķķk voor je portemonnee.
quote:Op maandag 26 juni 2023 20:03 schreef oor80 het volgende:
[..]
Die mensen geloof ik dus nietAlsof je je eigen bord en bestek meeneemt naar een etablissement
![]()
Wat ik wel grappig zou vinden dat je bij de snackbar voor straf je eigen puntzak moet vouwen als je zoiets doet
En dát is dus het echte probleem, we schelden een keer, en betalen het nieuwe tarief. Wie kan het schelen of het hoge energiekosten, de slechte aardappeloogst of een ondoordachte EU regel tegen plastic is waardoor het een paar dubbeltjes duurder wordt. Einde van de dag heb je nog nét zo veel plastic verspilling als voor heen.quote:Op maandag 26 juni 2023 20:06 schreef Gunner het volgende:
Je mag nog steeds plastic aanbieden hoor. Alleen moet je daar dan extra voor betalen.
https://www.rijksoverheid(...)--bakjes-met-plastic
[..]
En dan beland het niet meer op straat ofzo?quote:Op maandag 26 juni 2023 20:06 schreef Gunner het volgende:
Je mag nog steeds plastic aanbieden hoor. Alleen moet je daar dan extra voor betalen.
[..]
Vanaf 1 januari 2024 mag het ook niet meer verkocht worden.quote:Op maandag 26 juni 2023 20:06 schreef Gunner het volgende:
[..]
Statiegeld op blik en pet snap ik nog wel. Dit wat minder.quote:Op maandag 26 juni 2023 20:14 schreef PS. het volgende:
[..]
En dan beland het niet meer op straat ofzo?
Is gewoon een verkapte belasting.
Alle kartonnen bakjes en bekertjes is een kleine hoeveelheid plastic in verwerkt.quote:
Nee, de saus en de uitjes in een los plastic bakje erbij.quote:Op maandag 26 juni 2023 19:50 schreef Nober het volgende:
[..]
Frikandel speciaal zo de papieren zak in?
Dat is weer niet de bedoeling, moet je weer extra betalen voor je extra plastic bakje.quote:Op maandag 26 juni 2023 20:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, de saus en de uitjes in een los plastic bakje erbij.
Opgelost.
Toch?
Dat is alleen als je het bij de snackbar zelf opeet toch?quote:Op maandag 26 juni 2023 20:15 schreef Aether het volgende:
[..]
Vanaf 1 januari 2024 mag het ook niet meer verkocht worden.
Ja, klopt, vergat ik erbij te zetten.quote:Op maandag 26 juni 2023 20:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is alleen als je het bij de snackbar zelf opeet toch?
Door het plastic eromheen is een komkommer tot 2 weken langer houdbaar, het voorkomt dus voedselverspilling.quote:Op maandag 26 juni 2023 19:49 schreef Flow3r het volgende:
Zorg eerst maar eens dat komkommers, aardbeien, brood,fruit, tomaten etc etc niet in plastic zitten, nergens voor nodig
waarom zou je 2 weken over een komkommer doenquote:Op maandag 26 juni 2023 20:39 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Door het plastic eromheen is een komkommer tot 2 weken langer houdbaar, het voorkomt dus voedselverspilling.
https://nos.nl/artikel/22(...)stic-in-supermarkten
Ook niet meer lees op de site van de overheidquote:Op maandag 26 juni 2023 20:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is alleen als je het bij de snackbar zelf opeet toch?
Dat staat er toch... "voor consumptie op locatie".quote:Op maandag 26 juni 2023 20:46 schreef grimselman het volgende:
[..]
Ook niet meer lees op de site van de overheid
Vanaf 1 januari 2024 zijn voor consumptie op locatie wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten geheel verboden. Dat geldt bijvoorbeeld voor horeca, evenementen, kantoren, instellingen, verenigingen en sportclubs.
Dit is toch niet reël meer.quote:Op maandag 26 juni 2023 20:46 schreef grimselman het volgende:
[..]
Ook niet meer lees op de site van de overheid
Vanaf 1 januari 2024 zijn voor consumptie op locatie wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten geheel verboden. Dat geldt bijvoorbeeld voor horeca, evenementen, kantoren, instellingen, verenigingen en sportclubs.
Dat is toch erg, is er geen straatkrantverkoper in de buurt die je kan tippen?quote:Op maandag 26 juni 2023 19:46 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Bij ons op de sportvereniging gooien we ze ook nog steeds weg. Zo zonde, want je kiepert zo met gemak een jaar contributie in de vuilnisbak.
Welgestelde buurtquote:Op maandag 26 juni 2023 20:49 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Dat is toch erg, is er geen straatkrantverkoper in de buurt die je kan tippen?
Die kan dan alles elke week ophalen en verdient er een mooi zakcentje aan.
Je hebt gelijk idd. Moet je wel voor betalen en er moet een herbruikbaar alternatief aangeboden worden. De snackbar als servieswinkelquote:Op maandag 26 juni 2023 20:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat staat er toch... "voor consumptie op locatie".
Meenemen -> mag nog in bakje
Op locatie opeten -> afwasbaar bordje
Tip hem dan kan hij bij de sportschool alle blikjes en flesjes elke dag of paar keer in de week ophalen, jullie hoeven het alleen maar te verzamelen in een vuilniszak en die kan hij mee nemen,quote:Op maandag 26 juni 2023 20:51 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Welgestelde buurt(maar bij de supermarkt drie straten verderop staat idd wel eens een straatkrantverkoper)
Sportschool? Ik zei sportvereniging.quote:Op maandag 26 juni 2023 20:53 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Tip hem dan kan hij bij de sportschool alle blikjes en flesjes elke dag of paar keer in de week ophalen, jullie hoeven het alleen maar te verzamelen in een vuilniszak en die kan hij mee nemen,
Dat is lucratiever dan straatkranten te verkopen voor die man
ja ook goed hoor, het gaat hier om het statiegeld en die straatkrantverkoper die je er blij mee kunt maken, het maakt niet uit of het de sportschool of hockeyclub isquote:Op maandag 26 juni 2023 20:54 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Sportschool? Ik zei sportvereniging.
Ach ja... Kunnen we weer zonder schuldgevoel de verwarming hoger zetten of (extra) reizen met het vliegtuig. Voor wat hoort wat.quote:Op maandag 26 juni 2023 20:17 schreef byah het volgende:
Tsja, net als statiegeld op blik, ik neem m'n verlies wel.
Moet je buiten EU vakantie gaan vieren om van deze maatregel niks te merken.quote:Op maandag 26 juni 2023 20:55 schreef core2duo het volgende:
Echt weer alleen in Nederland. Op vakantie in het buitenland merk je hoeveel gemakkelijker ze over dit soort zaken denken. Hoe fijn het is dat de prijzen gewoon normaal zijn.
Mogen snackbars ook 1 cent in rekening brengen als toeslag?
Gaat niet om allen plastic, gaat om alle bakjes ook karton met plasticlaagquote:Op maandag 26 juni 2023 21:07 schreef Ivo1985 het volgende:
Ik snap heel die ophef over plastic bakjes niet.
In België worden in de meeste frituurs alleen kartonnen bakjes en/of puntzakken gebruikt. Al jaren. En hebben ze nooit anders gedaan.
En de friet smaakt er beter dan hier uit het wegwerp plastic.
Dit is ook exact wat ze willen, het zijn gewoon weer sneue manieren om meer geld af te troggelen bij de brave burgervadertjes.quote:Op maandag 26 juni 2023 20:17 schreef byah het volgende:
Tsja, net als statiegeld op blik, ik neem m'n verlies wel.
quote:. Afhaal en bezorging
Gratis plastic wegwerpbekers en -voedselverpakkingen meegeven aan je klanten mag vanaf 1 juli 2023 dus niet meer. Denk bijvoorbeeld aan koffie voor onderweg, maar ook verpakkingen voor bezorg- of afhaalmaaltijden. Gebruik je kartonnen bekers of verpakkingen? Vraag bij je leverancier of ze volledig plasticvrij zijn. Vaak zit er aan de binnenkant een plastic laagje. Dit mag straks ook niet meer.
Consumptie ter plaatse
Vanaf januari 2024 mag je ook geen plastic wegwerpbekers en -voedselverpakkingen gebruiken voor consumptie ter plaatse. Denk aan op kantoor, in de snackbar of op een festival. Heeft je bedrijf vanwege een speciale reden toch plastic wegwerpbekers of -maaltijdverpakkingen nodig? Dan mag je ze blijven gebruiken. Wel moet je 75 tot 90 procent van de verpakkingen zelf inzamelen voor hoogwaardige recyling.
“In de praktijk is dit een behoorlijke uitdaging”, waarschuwt Emmy van Daele. “Zeker voor kleine ondernemers.” Van Daele is campagnecoördinator bij Mission Reuse, een organisatie die herbruikbare oplossingen voor wegwerpplastic onderzoekt en aanmoedigt. “Het opzetten van een systeem voor gescheiden inzameling kost veel moeite. Daarnaast zijn er maar weinig verpakkingen op de markt die je met behoud van kwaliteit kunt recyclen.”
Plastic verpakking doorberekenen
Wil je plastic wegwerpbakjes of -bekers gebruiken? Dan moet je klant daar apart voor betalen. Het bedrag bepaal je zelf. Het kabinet geeft wel een richtlijn: 25 cent voor een beker, vijftig cent voor een maaltijd en vijf cent voor voorverpakte groente, fruit, noten en portieverpakkingen voor bijvoorbeeld suiker en zout.
Maak de verpakkingskosten duidelijk aan je klant. Je mag ze niet onopvallend bij de prijs van je product optellen. De kosten van wegwerpplastic zet je als aparte kosten op de kassabon. Of maak ze zichtbaar in je zaak, bijvoorbeeld op een poster die je bij de kassa hangt.
Alternatieven voor wegwerpplastic
Stop jij met het aanbieden van plastic wegwerpbakjes en -bekers? Dan kun je kiezen uit een aantal alternatieven:
Je biedt herbruikbare verpakkingen aan
Je klant neemt een eigen verpakking mee
Je gebruikt plasticvrije wegwerpverpakkingen, bijvoorbeeld bekers van natuurlijke materialen zoals hout of papier waar geen plastic aan is toegevoegd.
In een snackbar vervang je plastic bakjes, bekers en bestek bijvoorbeeld door keramieken servies. “En in plaats van portieverpakkingen suiker, melk en zoetjes kun je een schenkverpakking of losse suikerklontjes gebruiken”, vult Van Daele aan.
Let op: welke optie je ook kiest, je klanten hebben altijd recht op een herbruikbaar alternatief, zoals een zelf meegebrachte beker of verpakking. Welke andere plasticvrije keuzes je hebt en wat het beste bij je bedrijf past, lees je hier.
Dit.quote:Op maandag 26 juni 2023 21:07 schreef Ivo1985 het volgende:
Ik snap heel die ophef over plastic bakjes niet.
In België worden in de meeste frituurs alleen kartonnen bakjes en/of puntzakken gebruikt. Al jaren. En hebben ze nooit anders gedaan.
En de friet smaakt er beter dan hier uit het wegwerp plastic.
Wat is dezequote:Op maandag 26 juni 2023 21:17 schreef Centenbak het volgende:
Moet je zo een vieze strontemmer meenemen en daarmee door die zaak zwieren alles onder poepspetters hahaaa 🤣🤣🤣
Puur om Hugo de Jongen te fucken vuile neo-nazi dat het is HIJ MAAKT ONS LAND COMPLEET KAPOT DENK TOCH NA MENSEN !!!!!!!!![]()
![]()
Een plastic laagje in kartonnen frietbakjes is totaal overbodig (en meestal ook afwezig).quote:Op maandag 26 juni 2023 21:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Gaat niet om allen plastic, gaat om alle bakjes ook karton met plasticlaag
Wat zijn we toch goed bezig.quote:Op maandag 26 juni 2023 21:33 schreef Hyperdude het volgende:
Enorme vrachtwaggels brengen iedere dag plastic shit naar de Action en consorten, maar we gaan het land redden door plastic vorkjes te verbieden.
quote:Op maandag 26 juni 2023 21:34 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Een plastic laagje in kartonnen frietbakjes is totaal overbodig (en meestal ook afwezig).
Nou dat is gewoon niet zo, puur karton of papier is zo lek als een mandje en niet vet of waterdicht, dit zal er zo uitscheuren.quote:. Ondernemers mogen per 1 juli geen gratis wegwerpbekers en -bakjes met plastic meer aanbieden. Dit geldt ook voor de bekers waar je bijvoorbeeld koffie voor onderweg in krijgt. Die beker lijkt van papier, maar bevat een plastic laagje om de beker waterdicht te maken. Dat geldt ook voor veel papieren bakjes.
Ik heb nog meegemaakt dat in DL de friet in eetbare! bakjes zat.quote:Op maandag 26 juni 2023 21:34 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Een plastic laagje in kartonnen frietbakjes is totaal overbodig (en meestal ook afwezig).
En daar is milieutechnisch dan ook helemaal niks mis mee, dat halen ze er gewoon uit met een magneet.quote:Op maandag 26 juni 2023 22:14 schreef WheeledWarrior het volgende:
Ik flikker blikjes trouwens nog steeds gewoon in de vuilnisbak. Echt macht der gewoonte.
Dat doe ik juist bewust weer. Voordat er statiegeld op zat, gooide ik ze wel apart weg. Nu bekijken ze het maar.quote:Op maandag 26 juni 2023 22:14 schreef WheeledWarrior het volgende:
Ik flikker blikjes trouwens nog steeds gewoon in de vuilnisbak. Echt macht der gewoonte.
Bah nee... Je eigen bakje houden tot daar aan toe. Maar ik hoef geen bakje van een vreemde waar mss mega schimmels of wat dan ook in hebben gegroeid voor ze het even omspoelen en binnen brengen.quote:Op maandag 26 juni 2023 22:05 schreef Tegan het volgende:
Statiegeldbakjes van van dat plastic dat in de vaatwasser kan. Dat je daar extra voor betaald en je geld op terugkrijgt bij inleveren. Direct of zelf afwassen en volgende keer meenemen?
Nog treuriger is de eeuwige afkoopregeling.quote:Op maandag 26 juni 2023 20:43 schreef grimselman het volgende:
Treurig dat er weer een hoop verboden en regelgeving nodig is omdat een deel van de mensen zich niet gedragen en hun afval op straat gooien. De mcDonalds kun je tegenwoordig vinden door het spoor van de lege bakjes te volgen
Jep, ik ook.quote:Op maandag 26 juni 2023 22:00 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Ik heb nog meegemaakt dat in DL de friet in eetbare! bakjes zat.
Dat ze dat niet meer hebben..
Die toon ook...quote:
Het zijn aluminium blikjes, dus met een gewone (elektro-) magneet lukt dat niet zomaar.quote:Op maandag 26 juni 2023 22:16 schreef PS. het volgende:
[..]
En daar is milieutechnisch dan ook helemaal niks mis mee, dat halen ze er gewoon uit met een magneet.
Ik heb opeens zin in pindasaus.quote:Op maandag 26 juni 2023 21:17 schreef Centenbak het volgende:
Moet je zo een vieze strontemmer meenemen en daarmee door die zaak zwieren alles onder poepspetters hahaaa 🤣🤣🤣
Puur om Hugo de Jongen te fucken vuile neo-nazi dat het is HIJ MAAKT ONS LAND COMPLEET KAPOT DENK TOCH NA MENSEN !!!!!!!!![]()
![]()
Pannen de wereld in slingerenquote:Op dinsdag 27 juni 2023 03:58 schreef Gehrman het volgende:
Welke debiel heeft überhaupt dat idee van je eigen pan/bakje meebrengen de wereld in geslingerd? Klinkt als iets van een wereldvreemde ambtenaar.
Kinderachtig en vooral ten nadele van jezelf.quote:Op maandag 26 juni 2023 22:17 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Dat doe ik juist bewust weer. Voordat er statiegeld op zat, gooide ik ze wel apart weg. Nu bekijken ze het maar.
Het gaat niet om dat plastic, rekeningrijden, wanbeleid op migratie of de extreme inflatie, gebrek aan woningen, verregaande betutteling.quote:
Dit is wel een goede post als je minder junkfood wilt gaan eten.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 00:05 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Bah nee... Je eigen bakje houden tot daar aan toe. Maar ik hoef geen bakje van een vreemde waar mss mega schimmels of wat dan ook in hebben gegroeid voor ze het even omspoelen en binnen brengen.
Is ook zo. Vroeger ging je ook met een pan naar de Chinees. Die werd dan vol nasi geschept en er werden 8 saté stokjes opgelegd. Dan betaalde je 5 gulden en ging je naar huis. Veel beter eigenlijkquote:Op maandag 26 juni 2023 19:36 schreef PS. het volgende:
Wat is er links aan? En het was vroeger normaal ja. Alleen haalde men vroeger vaak alleen maar patat bij de snackbar, niks meer. Dat is tegenwoordig wel anders.quote:Op maandag 26 juni 2023 19:36 schreef PS. het volgende:
Zeul jij je friteuse mee een stadscentrum in tijdens het winkelen?quote:
Zoals die ene laatst met zijn airfryer in de trein.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 09:33 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zeul jij je friteuse mee een stadscentrum in tijdens het winkelen?
Of neem je die mee naar het zwembad of strand?
Of sta je er mee langs de zijlijn bij de sport die je uitvoert?
...die steeds vaker wordt vervangen door een coating van een afbreekbare natuurlijke wassoort, die in de regel gemakkelijker is aan te brengen, daardoor wél bij oud papier+karton kan en nog goedkoper is ook!quote:Op maandag 26 juni 2023 19:46 schreef Mortaxx het volgende:
Die kartonnen bakjes hebben gewoon een plastic coating
dat gebeurt bij de islamitische slager ook altijd zoquote:Op dinsdag 27 juni 2023 10:03 schreef ootjekatootje het volgende:
Bij slagers in Denemarken is het al jaren normaal om het vlees in een folie te rollen en vervolgens in papier te verpakken. Alle pakketten op elkaar en een jutte touw eromheen en vaak krijg je er ook nog een bundel verse kruiden bij. Zie er fantastisch uit en zeer milieuvriendelijk.
Groenten, brood, friet en bloemen gaan daar ook standaard in papier.
Ik vind dit een goede ontwikkeling maar zo Nederlands om overal geld voor te vragen als een verkapte bron van inkomsten/belasting.
Ze moeten ergens dat verschil goed maken wat ze nu missen door te weinig uitgeschreven snelheidsboetes.quote:Op maandag 26 juni 2023 22:16 schreef PS. het volgende:
[..]
En daar is milieutechnisch dan ook helemaal niks mis mee, dat halen ze er gewoon uit met een magneet.
Maar we zijn hier dingen aan het verzinnen, voor tja wat eigenlijk. De schatkist?
Wat ik een groter probleem vind is dat ze daar allerhande oplossingen voor bedenken, maar dat je het nooit zeker weet. Zo willen ze ook lijm gaan maken uit mosselen: je zult maar een allergie daarvoor hebben.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 09:47 schreef brokjespoes het volgende:
[..]
...die steeds vaker wordt vervangen door een coating van een afbreekbare natuurlijke wassoort, die in de regel gemakkelijker is aan te brengen, daardoor wél bij oud papier+karton kan en nog goedkoper is ook!
(Meteen half Fok! in de zeik want ze willen geen C-merk boenwas in hun patatje joppiesaus!!!1!11![]()
Nou, rustig maar luitjes, er zijn 1000en soorten was -zoals bv bijenwas- die niet naar gepoetst meubilair ruiken en/of smaken, de meeste soorten ruiken/smaken zelfs helemaal nergens naar.
)
Zelf maken met Agria's hier uit de buurt.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:22 schreef AlwaysHappy het volgende:
Waar maken ze zich druk om zeg. Alsof zo'n verandering ook maar iets doet voor de natuur. Al die micro manage regeltjes die misschien 0,00000000001% winst opleveren![]()
Met je eigen pan of bakje naar de snackbar gaan![]()
Verder zelf geen last van; gebruiken gewoon eigen airfryer, of laten het thuisbezorgen en dan zit het gewoon in een grote zak, maar om dit soort onzin kan ik enkel lachen. Je zou denken dat ze die tijd beter zouden kunnen besteden... aan de...je weet wel...daadwerkelijke problemen in dit land.
Intussen zijn er al weet ik hoeveel vissen gestikt in al die mondkapjes die wereldwijd in de oceanen zijn verdwenenquote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:22 schreef AlwaysHappy het volgende:
Waar maken ze zich druk om zeg. Alsof zo'n verandering ook maar iets doet voor de natuur. Al die micro manage regeltjes die misschien 0,00000000001% winst opleveren![]()
Met je eigen pan of bakje naar de snackbar gaan![]()
Verder zelf geen last van; gebruiken gewoon eigen airfryer, of laten het thuisbezorgen en dan zit het gewoon in een grote zak, maar om dit soort onzin kan ik enkel lachen. Je zou denken dat ze die tijd beter zouden kunnen besteden... aan de...je weet wel...daadwerkelijke problemen in dit land.
En dus voedselverspilling in de hand werken.quote:Op maandag 26 juni 2023 19:49 schreef Flow3r het volgende:
Zorg eerst maar eens dat komkommers, aardbeien, brood,fruit, tomaten etc etc niet in plastic zitten, nergens voor nodig
Wat helemaal bizar duur is geworden is de visboer. Ging nog wel eens kibbeling halen maar die prijzen zijn letterlijk verdubbeld. Merk wel dat ik dat toch te gortig vind, al een hele tijd niet meer geweest.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:27 schreef Jor_Dii het volgende:
De snackbars zullen wel massaal over gaan stappen op kartonnen verpakkingen voor friet en snacks. Dat zie je sporadisch al langer (in bijvoorbeeld een attractiepark of een snackmuur). Weer een reden om het nog duurder te maken allemaal. Fastfood is al bizar duur geworden het afgelopen jaar.
Het is niet voor niets dat speciaalzaken, zoals een visboer of slager, steeds vaker in de problemen komen. Mensen kiezen voor het goedkopere alternatief in de supermarkt.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:31 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Wat helemaal bizar duur is geworden is de visboer. Ging nog wel eens kibbeling halen maar die prijzen zijn letterlijk verdubbeld. Merk wel dat ik dat toch te gortig vind, al een hele tijd niet meer geweest.
Kwam ook door de dure stookolie.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:31 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Wat helemaal bizar duur is geworden is de visboer. Ging nog wel eens kibbeling halen maar die prijzen zijn letterlijk verdubbeld. Merk wel dat ik dat toch te gortig vind, al een hele tijd niet meer geweest.
Tja, dan maar standaard een bakje of pan in je rugzak hebben of zoquote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:24 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zelf maken met Agria's hier uit de buurt.
Da's pas patat.![]()
Het is wel lastig als je ergens bent en je besluit als impuls even een patatje te scoren. Want ja, daar zijn die kramen toch voor?
‘Kleine gezinszak’ van 500 gram was een paar jaar geleden nog 7,50 of 7,95 oid. Nu betaal je dik in de 13 euro. Visboer in kwestie is echt wel goed overigens maar het product zelf is nog steeds hetzelfde.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:32 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het is niet voor niets dat speciaalzaken, zoals een visboer of slager, steeds vaker in de problemen komen. Mensen kiezen voor het goedkopere alternatief in de supermarkt.
De slagerij bij ons in het dorp is afgelopen twee jaar een stuk minder hard in prijs gestegen dan de supermarkten. Het prijsverschil is bij veel producten van de slager zo goed als verdwenen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:32 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het is niet voor niets dat speciaalzaken, zoals een visboer of slager, steeds vaker in de problemen komen. Mensen kiezen voor het goedkopere alternatief in de supermarkt.
Prijzen verlagen is amper ter sprakequote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:34 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Kwam ook door de dure stookolie.
Maar die is niet meer zo duur he, dus waarom nog zo hoog blijven?
Dit ja.quote:
Hier afgelopen week ook iemand die alle plastic tassen langs de straat afging voor wat blikjes.quote:Op maandag 26 juni 2023 19:37 schreef FlippingCoin het volgende:
Ik las van de week nog dat het statiegeld op blikjes momenteel averechts werkt doordat zwervers en junks vuilnisbakken leeg gooien voor wat blikjes.
Nee, maar ik eet dan ook helemaal geen friet. Ik eet sowieso al weinig friet, omdat ik het niet echt lekker vind. Maar mijn man en zoon wel regelmatig i.p.v. aardappelen tijdens het avondeten. En dan is een friteuse een stuk handiger en goedkoper dan de snackbar. (De dichtsbijzijnde is 5 kilometer rijden.)quote:Op dinsdag 27 juni 2023 09:33 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zeul jij je friteuse mee een stadscentrum in tijdens het winkelen?
Of neem je die mee naar het zwembad of strand?
Of sta je er mee langs de zijlijn bij de sport die je uitvoert?
Niet alleen zwervers en junks hoor. Ook kinderen van een jaar of 11/12 doen dit. Als ze ze van straat oprapen is nog tot daaraan toe, maar in vuilnisbakken zoeken is ronduit gevaarlijk. Er zou maar een gebruikte spuit inliggen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:58 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Hier afgelopen week ook iemand die alle plastic tassen langs de straat afging voor wat blikjes.
Echt patat eet ik 1x in de 2 maanden ofso. Dus als het dan zo ver is, wil ik dat het goed is.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, maar ik eet dan ook helemaal geen friet. Ik eet sowieso al weinig friet, omdat ik het niet echt lekker vind. Maar mijn man en zoon wel regelmatig i.p.v. aardappelen tijdens het avondeten. En dan is een friteuse een stuk handiger en goedkoper dan de snackbar. (De dichtsbijzijnde is 5 kilometer rijden.)
Als je een pauper bent ja. Normale mensen zitten liever gezellig knus in een restaurant. Ga jij maar met je vieze kleffe krantje in de regen staan.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 17:20 schreef eigendeegcookie het volgende:
in Engeland krijg je fish and chips in een ouwe krant. wel nog eerst 1 velletje wit papier, en daaronder een ouwe krant. blijft het goed warm en je eet minder vet. lekker buiten op een stoepje eten, veel beter dan een restaurant.
Alle snacks hier gaan sowieso gewoon in een papieren zak, waarom moet er ook nog een bakje omheen als je het thuis toch op een bord doetquote:Op maandag 26 juni 2023 19:39 schreef TigerXtrm het volgende:
Vuilnisbak koker onder de grond.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 13:00 schreef Gia het volgende:
[..]
Niet alleen zwervers en junks hoor. Ook kinderen van een jaar of 11/12 doen dit. Als ze ze van straat oprapen is nog tot daaraan toe, maar in vuilnisbakken zoeken is ronduit gevaarlijk. Er zou maar een gebruikte spuit inliggen.
ik ben een happy pauperquote:Op dinsdag 27 juni 2023 17:24 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Als je een pauper bent ja. Normale mensen zitten liever gezellig knus in een restaurant. Ga jij maar met je vieze kleffe krantje in de regen staan.
Ik denk dezelfde als die toen met corona zei dat je niet moest juichen bij een doelpunt, maar je ratel moest pakken.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 03:58 schreef Gehrman het volgende:
Welke debiel heeft überhaupt dat idee van je eigen pan/bakje meebrengen de wereld in geslingerd? Klinkt als iets van een wereldvreemde ambtenaar.
Was daar laatst niet een onderzoek over dat bekers milieuonvriendelijker zijn dan paper cups?quote:Op dinsdag 27 juni 2023 17:46 schreef Arizona het volgende:
Zouden ze ook mee hebben genomen, dat snackbars zo veel meer afwas krijgen? Die herbruikbare alternatieven moeten hoe dan ook in de vaatwasser en zo’n industrieel ding verbruikt best wat energie denk ik?
Volgens mij heeft de snackbar waar ik vaak kom niet eens ruimte voor een vaatwasser.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 17:46 schreef Arizona het volgende:
Zouden ze ook mee hebben genomen, dat snackbars zo veel meer afwas krijgen? Die herbruikbare alternatieven moeten hoe dan ook in de vaatwasser en zo’n industrieel ding verbruikt best wat energie denk ik?
Het is net wat je vergelijkt.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 17:50 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Was daar laatst niet een onderzoek over dat bekers milieuonvriendelijker zijn dan paper cups?
Ja, zat ik ook aan te denken.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 17:53 schreef nils_22 het volgende:
Dan wordt toch maar zelf thuis bakken dan. Nog goedkoper ook!
Ja, eigen frituurpan meenemen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:14 schreef junkiesietze het volgende:
ok, dus eigen pan meenemen willen de snackbars niet, dus je MOET betalen voor papieren bakjes?
begrijp ik het zo goed?
Mini airfryer mee in de otoquote:Op dinsdag 27 juni 2023 17:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, zat ik ook aan te denken.
Maar als je een dagje uit bent, waar laat je dan je frituurpan...
Ze kunnen toch gewoon de friet en de kroket serveren in een kartonnen bakje voor de mensen die het ter plekke aan een tafeltje willen op eten?quote:Op dinsdag 27 juni 2023 17:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Volgens mij heeft de snackbar waar ik vaak kom niet eens ruimte voor een vaatwasser.
Dat past allemaal net en is geheel ingericht op plastic bakjes.
Die kan straks over op "alleen afhalen" vrees ik.
Er is ook maar 1 personeelslid (de eigenaar) dus die krijgt het druk.
Dat is dan totaal niet praktisch neequote:Op dinsdag 27 juni 2023 17:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Volgens mij heeft de snackbar waar ik vaak kom niet eens ruimte voor een vaatwasser.
Dat past allemaal net en is geheel ingericht op plastic bakjes.
Die kan straks over op "alleen afhalen" vrees ik.
Er is ook maar 1 personeelslid (de eigenaar) dus die krijgt het druk.
Ik vind het grootste probleem dus dat ze een herbruikbaar alternatief moeten aanbieden, naast de kartonnen bakjes. Dat is zo onpraktisch en in het voorbeeld van The Fresh Prince soms ook lastig realiseerbaar.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 17:59 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ze kunnen toch gewoon de friet en de kroket serveren in een kartonnen bakje voor de mensen die het ter plekke aan een tafeltje willen op eten?
Als je luxer wilt eten moet je ook niet naar een snackbar gaan.
Komt wel een beetje over als ondernemertje pesten. Is dit EU-breed? Ik geloof er geen reet van dat ze in landen als Bulgarije en Roemenie zich hier netjes aan gaan houden.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 18:07 schreef Arizona het volgende:
[..]
Ik vind het grootste probleem dus dat ze een herbruikbaar alternatief moeten aanbieden, naast de kartonnen bakjes. Dat is zo onpraktisch en in het voorbeeld van The Fresh Prince soms ook lastig realiseerbaar.
Maar ik heb daar dus al de oplossing voor bedacht, een extreem duur en onpraktisch herbruikbaar alternatief aanbieden
Ja, geen idee. Vraag ik me ook wel eens af als ik weer die vaatwasser sta in te ruimen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 17:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is net wat je vergelijkt.
Grondstoffen, energie, gemak van verwerking, gemak van hergebruik, hoeveelheid benodigd water, etc.
Als wegwerp beter zou zijn, waarom heb ik dan een servies?
En voor de pindasaus?quote:Op dinsdag 27 juni 2023 17:55 schreef kibo het volgende:
Vroeger had je dus alleen maar puntzakken, patat met een klodder mayo, fricadel, kroket, alles ging erin.
Waarom zou dat nu niet meer kunnen?
Ook erover heen, die zakken waren groot genoeg om - voor meenemen- dichtgevouwen te worden zodat de derrie er niet uitliep.quote:
Het "wij hoeven niets te doen want in *insert random land* doen ze dit en dat" argument.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 18:37 schreef nils_22 het volgende:
Wij mogen geen frikandellen speciaal meer uit een plastic bakje eten en ondertussen stoppen Amerikanen hun boodschappen in 10 kleine plastic tasjes bij Walmart.. waarom moeten ze altijd mij hebben
Kleuterlogica inderdaad. Zij doen iets, dus dan mag ik het ook *stampvoet*quote:Op dinsdag 27 juni 2023 18:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het "wij hoeven niets te doen want in *insert random land* doen ze dit en dat" argument.
Ja, wat is daar mis mee. VS heeft ook nogal wat meer inwoners.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 18:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het "wij hoeven niets te doen want in *insert random land* doen ze dit en dat" argument.
De nieuwe maatregelen in Nederland komen voort uit de Europese richtlijn "Single Use Plastics" (SUP).quote:Op dinsdag 27 juni 2023 19:03 schreef nils_22 het volgende:
[..]
Ja, wat is daar mis mee. VS heeft ook nogal wat meer inwoners.
Maar probeer daar maar eens een frikandel speciaal te halen, dat gaat sowieso niet lukken.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 19:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De nieuwe maatregelen in Nederland komen voort uit de Europese richtlijn "Single Use Plastics" (SUP).
Inwoners EU: 448 miljoen
Inwoners US: 332 miljoen
En "Nederland heeft maar weinig inwoners" is dan ook niet zo relevant.
We hebben in Nederland meer inwoners dan in 46 van de 50 Amerikaanse staten.
Want het gaat alleen om verpakkingen van frikadellen?quote:Op dinsdag 27 juni 2023 19:22 schreef nils_22 het volgende:
[..]
Maar probeer daar maar eens een frikandel speciaal te halen, dat gaat sowieso niet lukken.
https://www.tubantia.nl/e(...)rs-duurder~abcc4aec/quote:De overheid hoopt dat steeds meer consumenten zelf met een bord of een bakje naar de cafetaria lopen om eten op te halen. Dit zorgt voor hoongelach in de regio. „Hier doen wij niet aan mee”, zegt Bosch van cafetaria Tuindorp. „Ik wil al die gore bakjes en borden niet in mijn zaak hebben. Dat is toch absoluut niet hygiënisch?”
Ook Kok van De Pieper ziet dit niet zitten. „We hebben in de straat een jongen wonen die af en toe met zijn bordje naar binnen stapt om een gehaktballetje te halen. Natuurlijk werken we daar graag aan mee. Maar het is belachelijk om te denken dat iedereen dit gaat doen. Veel mensen halen als ze onderweg zijn een bakje patat. Je kunt toch niet verwachten dat al die mensen een bordje of pannetje in de auto bij zich hebben?”
Robert Spijker van De Spieker in Markelo is eveneens kritisch. „Ik heb drie klanten die een eigen pannetje meenemen. Deze mensen zijn al heel bewust bezig. Eén jongen doet het zelfs al vijf jaar lang. Ik zie ook steeds vaker dat mensen hun eigen tasje meenemen. Dat is allemaal hartstikke goed. Maar als ik in het weekend een hele rij heb staan, dan kan ik niet iedereen bedienen met een eigen pannetje of bakje. Dat wordt een extra belasting en daar hebben we de tijd niet voor. Verduurzamen is prima, maar we moeten wel reëel blijven.”
Dat is jouw probleem, maar ook daar gebeurt het gewoon. Waarbij die landen per capita sowieso al minder SUP's gebruiken dan NL doet.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 18:09 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Komt wel een beetje over als ondernemertje pesten. Is dit EU-breed? Ik geloof er geen reet van dat ze in landen als Bulgarije en Roemenie zich hier netjes aan gaan houden.
Pik hem even uit dit topic, dit is dus hoe je bonnetje er uit komt te zienquote:Op woensdag 28 juni 2023 18:25 schreef Gunner het volgende:
Kwam dit op tweakers tegen over het komende statiegeld/toeslag op plastic. ergens zijn ze er al mee begonnen.
quote:Op woensdag 28 juni 2023 18:58 schreef PS. het volgende:
PIit topic, dit is dus hoe je bonnetje er uit komt te zien
Geld, voor iets wat je niet eens kan inleveren, maar je alsnog moet weggooien, denk je dat iemand het een fuck uitmaakt of het dan op straat of in de vuilnisbak beland?
manmanmanman
Ja ik ga misschien 2x per jaar naar de MC, als ik het druk heb en gelijk door wil, heb je zo'n beker daar in liggen, valt met frisdrank nog wel mee, maar vooral met milkshakes en zo...quote:Op woensdag 28 juni 2023 19:01 schreef Gunner het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Je kan ook kiezen voor de statiegeldbeker, dan krijg je je geld terug.
Dit krijg je bij elke toko dus. Nog maar 4 dagen wachten.quote:Op woensdag 28 juni 2023 19:03 schreef WheeledWarrior het volgende:
Mensen die bij McDonald's gaan eten verdienen het om belazerd te worden.
Troll failed.quote:Op woensdag 28 juni 2023 19:04 schreef PS. het volgende:
[..]
Dit krijg je bij elke toko dus. Nog maar 4 dagen wachten.
Pik hem even uit dit topic, dit is dus hoe je bonnetje er uit komt te zienquote:
Slurpen @de_boswachterquote:Op woensdag 28 juni 2023 19:01 schreef Gunner het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Je kan ook kiezen voor de statiegeldbeker, dan krijg je je geld terug.
Dit is trouwens alleen voor afhalen, bezorgen of meenemen.
Dus ze gaan niet in de ban.quote:Deze bakjes gaan per 1 juli in de ban. Ondernemers die ze nog wel willen gebruiken, moeten er geld voor gaan vragen.
Dat laatste is ook zo nasty, het is gewoon een extra cashcowquote:Op donderdag 29 juni 2023 12:20 schreef Mushanga71 het volgende:
Crosspost:
Was laatst bij de mcD, die hebben het al ingevoerd. Via de bestelzuil was er wat verwarring over de shake. 1,25 mét statiegeld, 1,50 zonder. Dus ik naar de counter. Kreeg ik uitleg (afgekapt want ik zit er zelf middenin) maar die van 1,25 daar kwam nog 1 euro bij voor dus, statiegeld. Zet dat er dan duidelijker bij![]()
Maar goed, ik betaal wel om weg te gooienHeb al genoeg aan de blikjes en flesjes die terug moeten
Overigens moet er over die vergoeding 21% btw worden afgedragen
25 cent is maar een advies. McDonald's had ook 5 cent kunnen rekenen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 12:20 schreef Mushanga71 het volgende:
Crosspost:
Was laatst bij de mcD, die hebben het al ingevoerd. Via de bestelzuil was er wat verwarring over de shake. 1,25 mét statiegeld, 1,50 zonder. Dus ik naar de counter. Kreeg ik uitleg (afgekapt want ik zit er zelf middenin) maar die van 1,25 daar kwam nog 1 euro bij voor dus, statiegeld. Zet dat er dan duidelijker bij![]()
Maar goed, ik betaal wel om weg te gooienHeb al genoeg aan de blikjes en flesjes die terug moeten
Dat dus. Tis gewoon weer een ordinaire manier om meer tax binnen te halen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 12:21 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat laatste is ook zo nasty, het is gewoon een extra cashcow
25 cent voor de beker en 2x 5 cent voor de fritessaus. En waarom ik toch betaald heb? Wilde weten wat de concurrent doetquote:Op donderdag 29 juni 2023 12:21 schreef Nober het volgende:
[..]
25 cent is maar een advies. McDonald's had ook 5 cent kunnen rekenen.
Maar het is nog geen 1 juli dus waarom heb je betaald?
Voor dranken wel. De rest van het assortiment kan net als bij de Mac gewoon in karton.quote:Op woensdag 28 juni 2023 19:04 schreef PS. het volgende:
[..]
Dit krijg je bij elke toko dus. Nog maar 4 dagen wachten.
Dat dacht ik ook toen hetzelfde werd ingevoerd voor plastic tasjes.quote:Op donderdag 29 juni 2023 17:31 schreef VelitoX het volgende:
Uiteindelijk boeit het geen ene drol voor het milieu want het wordt toch wel weggegooid
Krijg je gewoon een kat in de zak mee.quote:
Dan zou ik ook kiezen voor de wegwerpverpakking. 1 euro statiegeld is heel veel. Straks ben je de helft van je vrije tijd bezig met verpakkingen inleveren.quote:Op donderdag 29 juni 2023 12:20 schreef Mushanga71 het volgende:
Crosspost:
Diezelfde overheid doet vervolgens ook nog eens niets om de bevolkingsgroei en consumptie aan te pakken.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 07:28 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het gaat niet om dat plastic, rekeningrijden, wanbeleid op migratie of de extreme inflatie, gebrek aan woningen, verregaande betutteling.
Het is alles bij elkaar.
We zijn onszelf verplicht om NU de straat op te gaan en werk neer te leggen totdat de overheid geforceerd is normaal te doen.
Er is niets links aan, maar er zijn wel linkse partijen die pretenderen groen te zijn, maar op geen enkele manier echt iets te doen aan het probleem van een groeiende bevolking.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 08:19 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Wat is er links aan? En het was vroeger normaal ja. Alleen haalde men vroeger vaak alleen maar patat bij de snackbar, niks meer. Dat is tegenwoordig wel anders.
Maar wat zou jouw probleem daarmee zijn?
Heb je een link dat ze daadwerkelijk goedkoper zijn?quote:Op dinsdag 27 juni 2023 09:47 schreef brokjespoes het volgende:
[..]
...die steeds vaker wordt vervangen door een coating van een afbreekbare natuurlijke wassoort, die in de regel gemakkelijker is aan te brengen, daardoor wél bij oud papier+karton kan en nog goedkoper is ook!
(Meteen half Fok! in de zeik want ze willen geen C-merk boenwas in hun patatje joppiesaus!!!1!11![]()
Nou, rustig maar luitjes, er zijn 1000en soorten was -zoals bv bijenwas- die niet naar gepoetst meubilair ruiken en/of smaken, de meeste soorten ruiken/smaken zelfs helemaal nergens naar.
)
Het plasticprobleem wordt voornamelijk veroorzaakt door het bedrijfsleven, maar de overheid doet alsof de consument de schuldige is.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 10:03 schreef ootjekatootje het volgende:
Bij slagers in Denemarken is het al jaren normaal om het vlees in een folie te rollen en vervolgens in papier te verpakken. Alle pakketten op elkaar en een jutte touw eromheen en vaak krijg je er ook nog een bundel verse kruiden bij. Zie er fantastisch uit en zeer milieuvriendelijk.
Groenten, brood, friet en bloemen gaan daar ook standaard in papier.
Ik vind dit een goede ontwikkeling maar zo Nederlands om overal geld voor te vragen als een verkapte bron van inkomsten/belasting.
Nou, dat. De blikjes en flesjes worden door ah meegenomen met de bestelling. Die bekers moet je zelf terugbrengen. Ligt straks de kofferbak vol. No, thanks.quote:Op donderdag 29 juni 2023 19:43 schreef core2duo het volgende:
[..]
Dan zou ik ook kiezen voor de wegwerpverpakking. 1 euro statiegeld is heel veel. Straks ben je de helft van je vrije tijd bezig met verpakkingen inleveren.
En dát. Je bent verplicht als ondernemer om je aan de hygiëneregels te houden. Staat straks heel de counter vol met allerhande bakjes en pannen die waar dan ook vandaan komen. Lekker hygiënischquote:Op donderdag 29 juni 2023 21:54 schreef Za het volgende:
Ook vreest hij voor de hygiëne. "Wij weten niet waar die pannen en bakjes gestaan hebben of wellicht zijn mensen die ze meebrengen ziek en nemen ze bacteriën of virussen mee."
Hij heeft gelijk.
Lach niet, maar in mijn jeugd kwamen gezinnen met een pan naar de frituur in de buurt om voor het gehele gezin frites te halen. Doe mij voor vijf gulden friet en je pan zat compleet vol.quote:Op maandag 26 juni 2023 19:35 schreef BlackEyedAngel het volgende:
Pannen? Wut? Wie bedenkt het in godsnaam
Het ligt er geheel aan hoe ver je in de tijd terug gaat. Als ik mijn ouders hoor praten had je alleen mayo, mosterd en piccalilly. En als snacks een nasibal of gehaktbal die men wel zelf maakte dus geen moraquote:
Waarom zou je ook iets op wegwerp plastic serveren als de klant aangeeft ter plaatse te willen eten?quote:Op donderdag 29 juni 2023 21:55 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Nou, dat. De blikjes en flesjes worden door ah meegenomen met de bestelling. Die bekers moet je zelf terugbrengen. Ligt straks de kofferbak vol. No, thanks.
Trouwens, plasticfolie en aluminiumfolie mogen nog wél. Alleen vormvaste bakjes niet meer. Al vraagt de overheid wel om géén aluminiumfolie te gebruiken want productie is vervuilend![]()
Die aluminiumbakken voor de kapsalon mogen nog gewoon.
Vanaf 1 januari 2024 mogen er bij ter plaatse eten, helemaal geen plastic artikelen meer gegeven worden. Althans, het mág wel maar dan moet er 75% van ingenomen worden en dat moet weer duurzaam afgevoerd en gerecycled worden. Dat wordt dus nķg meer administratie bijhouden. Wat er wordt ingekocht, wordt gewogen en wat terug gaat dus ook. Later wordt het 90%.
Voor veel kleine zaakjes is dat geen doen
Er zijn bedrijven die geen onderscheid qua verpakken maken tussen meenemen en ter plaatse opeten en dus geen normaal servies en een vaatwasser hebben. Of daar de ruimte niet voor hebben.quote:Op donderdag 29 juni 2023 23:10 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Waarom zou je ook iets op wegwerp plastic serveren als de klant aangeeft ter plaatse te willen eten?
https://www.rijksoverheid(...)-voor-wegwerpplasticquote:Vanaf 1 juli 2023 betalen klanten van afhaallocaties, bezorglocaties en supermarkten voor wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten. Voor dranken en maaltijden die ter plekke worden bereid, kunnen klanten ook kiezen voor het gebruik van een herbruikbaar alternatief. Zo kunnen ze op de ene locatie bijvoorbeeld zelf een beker of bakje meenemen. En op de andere locatie gebruikmaken van retourneerbare bekers of bakjes waar borg voor wordt betaald. Vanaf 1 januari 2024 zijn voor consumptie op locatie wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten geheel verboden. Dat geldt bijvoorbeeld voor horeca, evenementen, kantoren, instellingen, verenigingen en sportclubs.
https://www.nu.nl/economi(...)weer-wat-langer.htmlquote:Hoe hoog de toeslagen zullen zijn, is nog afwachten; de supermarkten houden de lippen stijf op elkaar. Ze mogen de hoogte van de toeslagen zelf bepalen én het geld houden.
Nog niet al zouden ze de enige partij in Nederland zijn.quote:Op donderdag 29 juni 2023 23:52 schreef JarJarB het volgende:
FvD stemmen is de enige uitweg uit deze gekte lijkt het, maar de partij wordt ws binnenkort verboden, dus dat is weer handig gespeeld door de heersende kliek.
Ik stem ook niet op FvD, ook niet als ze de enige partij in NL zouden zijn, maar met die doorgeslagen partijen als VVD, D66, etc. neig ik er wel steeds meer naartoe.quote:Op donderdag 29 juni 2023 23:54 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nog niet al zouden ze de enige partij in Nederland zijn.
De natuur en de wezens die daarin wonen kunnen bar weinig doen aan het regerings beleidquote:Op donderdag 29 juni 2023 17:16 schreef de_boswachter het volgende:
Gewoon aftikken die 10 cent. Maar het dan ook bewust in de natuur flikkeren. Kut regering.
gewoon aparte tas voor de blikjes en plastic in de kastquote:Op maandag 26 juni 2023 19:45 schreef fokexpert het volgende:
[..]
Kan ik me zo voorstellen. Ik gooi ook nog gewoon alle blikjes die we thuis nuttigen elke dag in de prullenbak. Het is toch geen doen om ze in te leveren? Dit gezien ze open zijn en alles onder de plak komt.
Dit is inderdaad schering en inslag in de natuur. Vooral die egel met een 20 jaar oud model mc flurrie beker zie j nog dagelijks lopen door het bos.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 00:32 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
De natuur en de wezens die daarin wonen kunnen bar weinig doen aan het regerings beleid
Waarom zou je dat en hun kwaad doen om wat de regering doet?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dus voordat je nog eens zoiets zegt of doet denk Dan eerst eens na over de gruwelijke dood die je ermee veroorzaakt.
Was echt wel normaal hoor. Kocht je bijvoorbeeld voor 4 man patat en 4 kroketten en 4 frikandellen. En dat deden ze dan gewoon bij elkaar in je pan. Was ook goedkoper dan alles los bestellen.quote:Op maandag 26 juni 2023 20:03 schreef oor80 het volgende:
[..]
Die mensen geloof ik dus nietAlsof je je eigen bord en bestek meeneemt naar een etablissement
![]()
Wat ik wel grappig zou vinden dat je bij de snackbar voor straf je eigen puntzak moet vouwen als je zoiets doet
Het mág dan nog wel:quote:Op donderdag 29 juni 2023 23:39 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
https://www.rijksoverheid(...)-voor-wegwerpplastic
Staat hier nou dat in 2024 helemaal geen plastic bakje meer om de friet mag?
Dieren die verstrikt raken in zwerfafval gebeurd best vaakquote:Op vrijdag 30 juni 2023 04:20 schreef PS. het volgende:
[..]
Dit is inderdaad schering en inslag in de natuur. Vooral die egel met een 20 jaar oud model mc flurrie beker zie j nog dagelijks lopen door het bos.
https://fantasticfacts.net/nl/9552/
Maar dankzij die belastingverhoging harkt de regering toch meer dan genoeg geld binnen om dat plastic op te ruimen? Want dat geld gaan ze toch gewoon nuttig besteden in plaats van dat het weer op de grote hoop verdwijnt?quote:Op vrijdag 30 juni 2023 08:18 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Dieren die verstrikt raken in zwerfafval gebeurd best vaak
En als mensen uit nijd dingen weg gaan gooien gebeurd het vaker.
Niet doen dus.
wat een rare zin vol tegenstellingenquote:Op vrijdag 30 juni 2023 00:01 schreef JarJarB het volgende:
[..]
Ik stem ook niet op FvD, ook niet als ze de enige partij in NL zouden zijn, maar met die doorgeslagen partijen als VVD, D66, etc. neig ik er wel steeds meer naartoe.
Er sterven meer dieren door voertuigen, doen we ook niks mee.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 00:32 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
De natuur en de wezens die daarin wonen kunnen bar weinig doen aan het regerings beleid
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dus voordat je nog eens zoiets zegt of doet denk Dan eerst eens na over de gruwelijke dood die je ermee veroorzaakt.
Heeft Hugo dit verzonnen of wat? Tering wat debiel.quote:Op maandag 26 juni 2023 19:31 schreef Chandler het volgende:
https://www.powned.tv/art(...)JKtG7x_ZtIL2vz6rBScE
De vraag van vandaag is... hoe ver staat de overheid nou eigenlijk van de mensen af, met een beetje inlevingsvermogen kan iedere gek wel bedenken dat het niet gaat werken om met je eigen bakje/pan naar de snackbar te gaan... of ben ik nou gek?
Nou iig gek genoeg dat ik op 1 lijn lig met alle patatbakkers in Nederland en aangezien m'n oudste al jaren in een patatzaak werkt en mijn mening deelt (en ik die van hem) ben ik dus niet helemaal gek!
Wat vinden jullie?
Mooi man.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 14:37 schreef ludovico het volgende:
[..]
Heeft Hugo dit verzonnen of wat? Tering wat debiel.
Was het Bami of nassi?quote:Op dinsdag 27 juni 2023 06:31 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Pannen de wereld in slingeren![]()
[ afbeelding ]
Dit inderdaad. Het is zo troosteloos gemakzuchtig en oppervlakkig. De regering vraagt niets van zichzelf, geen visie, geen verantwoordelijkheid. Ondernemers mogen zelf weten hoeveel ze vragen, ze hoeven er niets nuttigs mee te doen of zich ergens voor te verantwoorden, en de consument die er niets aan kan doen mag er weer voor opdraaien want waarom ook niet.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 01:18 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nog treuriger is de eeuwige afkoopregeling.
Als je er maar voor betaald. Dan kopen de rijken wel hun dingetje af om er praktisch maar geen last van te hebben.
Dat hebben sorteerinstallaties dan ook, een Eddy current. Zo wordt alu gescheiden in pmd.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 01:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het zijn aluminium blikjes, dus met een gewone (elektro-) magneet lukt dat niet zomaar.
Afgezien van het Lenz effect krijg je daar met een magneet geen grip op.
Met een "eddy current generator" (wervelstroomscheider) wordt dat dus wel gedaan
Je kan aluminium daarmee een zetje geven.
Deze regering kent maar 2 knoppen: iets verbieden of ergens een zak geld tegenaan smijten zonder verder plan.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 15:47 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Het is zo troosteloos gemakzuchtig en oppervlakkig. De regering vraagt niets van zichzelf, geen visie, geen verantwoordelijkheid. Ondernemers mogen zelf weten hoeveel ze vragen, ze hoeven er niets nuttigs mee te doen of zich ergens voor te verantwoorden, en de consument die er niets aan kan doen mag er weer voor opdraaien want waarom ook niet.
Nee drie knoppen; belastingen verhogenquote:Op vrijdag 30 juni 2023 15:56 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Deze regering kent maar 2 knoppen: iets verbieden of ergens een zak geld tegenaan smijten zonder verder plan.
Ja of gewoon opsparen en een keer boodschappen bestellen dan nemen ze alles mee. Deed dat al met alle flesjes bruiswater.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 03:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
gewoon aparte tas voor de blikjes en plastic in de kast
Ziet er wel tof uit. 👌quote:Op vrijdag 30 juni 2023 17:19 schreef Peppert het volgende:
Gewoon een bananenblad gebruiken als bord.
[ afbeelding ]
Zou dit zo etenquote:Op vrijdag 30 juni 2023 17:19 schreef Peppert het volgende:
[ afbeelding ]
Jeetje zeg, wat een ellende. Laat de overheid eens een beetje doorwerken en dat bos opruimen nu ze de miljoentjes aan verwijderingsbijdragen binnentrekken.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 00:32 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Er zijn zat ondernemers die wél al op plasticvrij zijn overgegaan. Maar er zijn nou eenmaal artikelen die nog niet plasticvrij zijn, zoals (milkshake) bekers en sausbakjes.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 14:13 schreef Nielsch het volgende:
overigens kan alle zooi die je bij de snackbar haalt ķf gewoon los in de zak waar het toch al ingaat ķf in een kartonnen bakje. maar goed, sector weigert zoals zoveel vervuilende sectoren weer eens zelf te innoveren en moet daar dan maar toe gedwongen worden door de overheid. en vervolgens net als de boertjes janken: 'ja ze moeten het gewoon aan de sector en innovatie overlaten...'. Helaas heeft dat sprookje nog nooit gewerkt.
Daarbij komt dat die 25 cent een advies is en geen verplichting.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 20:13 schreef suijkerbuijk het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)-nederland~ae01920f/
Geweldig
Het is vanaf zaterdag pas verplicht, maar klanten van McDonald’s merkten afgelopen dagen al verbaasd op dat ze een toeslag moeten betalen op de plastic verpakkingen. 25 cent op een beker drinken en 5 cent op een bakje saus. ‘Je wordt genaaid', zegt iemand online. Maar de fastfoodketen noemt de invoering van de toeslag zo’n klus, dat het vijf dagen ‘oefenen’ vergt.
Link staat de bon.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 20:16 schreef Nober het volgende:
[..]
Daarbij komt dat die 25 cent een advies is en geen verplichting.
Wat een gaaf bedrijf.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 20:13 schreef suijkerbuijk het volgende:
Geweldig
Het is vanaf zaterdag pas verplicht, maar klanten van McDonald’s merkten afgelopen dagen al verbaasd op dat ze een toeslag moeten betalen op de plastic verpakkingen. 25 cent op een beker drinken en 5 cent op een bakje saus. ‘Je wordt genaaid', zegt iemand online. Maar de fastfoodketen noemt de invoering van de toeslag zo’n klus, dat het vijf dagen ‘oefenen’ vergt.
Maar moesten ze geen gratis alternatief bieden?quote:Op vrijdag 30 juni 2023 20:19 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Link staat de bon.
Onze MacDonald zet gewoon 25cent.
Omdat ze deze bedrag mogen houden.
Geweldig gratis verplicht bonus van de burgers .
Nu eet ik daar toch niet .
Dan voor dat geld het afval expres niet in die bakken gooien maar in de bosjes ergens rond de Mac. Je hebt er immers voor betaald.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 20:13 schreef suijkerbuijk het volgende:
Geweldig
Nee magquote:Op vrijdag 30 juni 2023 20:24 schreef Nober het volgende:
[..]
Maar moesten ze geen gratis alternatief bieden?
Ook niet etenquote:Op vrijdag 30 juni 2023 20:46 schreef Nober het volgende:
[..]
De regels focussen zich helaas niet alleen op de McD.
Precies. Er zijn volgens mij genoeg alternatieven te bedenken voor plastic borden, bekers en bakjes. Het is meer culturele inertia. We zijn verslaafd geraakt aan het gebruik van plastic en het is lekker goedkoop.quote:
Er zijn wassoorten die al meer dan 5000 jaar in gebruik zijn, dus daar weten ze inmiddels genoeg over, hoop ikquote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:14 schreef Troel het volgende:
Wat ik een groter probleem vind is dat ze daar allerhande oplossingen voor bedenken, maar dat je het nooit zeker weet.
heel klejn beetje water en er rommelt niks en plakt niksquote:Op maandag 26 juni 2023 19:45 schreef fokexpert het volgende:
[..]
Kost je weer water en moeite.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 00:42 schreef mschol het volgende:
[..]
heel klejn beetje water en er rommelt niks en plakt niks
industrie /overheid gaat niks anders verzinnen dus hiermee los je je probleem opquote:Op zaterdag 1 juli 2023 01:04 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Kost je weer water en moeite.
De industrie kan ook wat anders verzinnen.
Jij ook.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 01:04 schreef Red_85 het volgende:
De industrie kan ook wat anders verzinnen.
De overheid wil wat.quote:
Ik vind het een volkomen terecht antwoord op iemand die zegt expres troep in de natuur te gaan weggooien.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 04:20 schreef PS. het volgende:
[..]
Dit is inderdaad schering en inslag in de natuur. Vooral die egel met een 20 jaar oud model mc flurrie beker zie j nog dagelijks lopen door het bos.
https://fantasticfacts.net/nl/9552/
De gemiddelde plastic kliko is een ranzige, rottende bende, in het tuin niet echt een probleem maar in een flat wel degelijk.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 03:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
gewoon aparte tas voor de blikjes en plastic in de kast
Dat heb ik met blikjes.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 17:47 schreef Tanatos het volgende:
[..]
De gemiddelde plastic kliko is een ranzige, rottende bende, in het tuin niet echt een probleem maar in een flat wel degelijk.
das goed mogelijkquote:Op zaterdag 1 juli 2023 17:47 schreef Tanatos het volgende:
[..]
De gemiddelde plastic kliko is een ranzige, rottende bende, in het tuin niet echt een probleem maar in een flat wel degelijk.
Frisdrankblikjes zullen best een ranzige bende worden, maar komen qua stank niet in de buurt van rottende vleesresten.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 17:49 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Dat heb ik met blikjes.
Staan in een tas op mijn dek.
Met een gaatje in de tas dat regenwater weg kan lopen.
Na het weg brengen een emmer water over de dek heen om eventuele plak troep weg te spoelen.
Alles op eten heb je er geen last van.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 18:18 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Frisdrankblikjes zullen best een ranzige bende worden, maar komen qua stank niet in de buurt van rottende vleesresten.
Dat is met vleesverpakkingen uit de supermarkt niet mogelijk, daar zitten een soort sponjes in voor het vocht uit het vlees.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 18:28 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Alles op eten heb je er geen last van.
Ik haal alles kant en klaar omdat de keuken niet af is op de boot.
Geen stank overlast omdat wat overblijft de hond wel op eet.
Bakje zijn ook helemaal schoon gelikt.
Dat sponsje is niet voor vocht.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 18:35 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Dat is met vleesverpakkingen uit de supermarkt niet mogelijk, daar zitten een soort sponjes in voor het vocht uit het vlees.
Daarnaast is veel menseneten helemaal niet goed voor je hond.
Plastic is de nieuwe melkkoe.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 08:22 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Maar dankzij die belastingverhoging harkt de regering toch meer dan genoeg geld binnen om dat plastic op te ruimen? Want dat geld gaan ze toch gewoon nuttig besteden in plaats van dat het weer op de grote hoop verdwijnt?
Geen idee of bananenblad goed is voor frites, maar an sich is bladeren als verpakking natuurlijk wel prima.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 17:19 schreef Peppert het volgende:
[ afbeelding ]
Omdat onze overheid de rekening altijd bij de consument wil neerleggen en nooit bj het bedrijfsleven.quote:Op vrijdag 30 juni 2023 20:24 schreef Nober het volgende:
[..]
Maar moesten ze geen gratis alternatief bieden?
Friet.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 18:44 schreef streamjohan het volgende:
Friet halen en die in een bigshopper laten gooien en thuis smikkelen.
Mensen die dit al geen jaren doen
Heb je een bron voor die onzin?quote:Op zaterdag 1 juli 2023 18:41 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Dat sponsje is niet voor vocht.
Daar zit chloor in tegen bacteriën.
Honden zijn carnivoren, en niet omnivoren.quote:Mijn honden hebben altijd mensen voer gecombineerd met hun eigen eten .
Honden altijd gezond en worden erg oud
Vacht glans altijd.
Nee honden voer is zo geweldige met graan en zout of aardappelen zetmeel.
Onzin dus
Ik gooi m'n blikjes gewoon op straat nu, heb er toch voor betaald?quote:Op maandag 26 juni 2023 19:37 schreef FlippingCoin het volgende:
is patat aziatisch?quote:Op zaterdag 1 juli 2023 20:34 schreef Zipportal het volgende:
Was de pan met patat lekker? @:KingRoland
Herhalingsgevaar?
Nee, Zuid-Amerikaans.quote:
Dat is waar aardappels vandaan komen.quote:Op zondag 2 juli 2023 00:10 schreef KingRoland het volgende:
[..]
@:koffieplanter @:chufi @:mexicanobakker
Is dit waar?
Ribbelpatat lijkt me aardappelmeel/puree spul, geen friet of patat maar namaakspul.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 21:01 schreef Zipportal het volgende:
[..]
De Chinees verkoopt wel patat. Vaak ribbelpatat.
Ter info.
Heel verstandig en volwassen, tenslotte heeft de rest van Nederland voor Rutte en zijn ellende gestemd.quote:Op zaterdag 1 juli 2023 20:56 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Ik gooi m'n blikjes gewoon op straat nu, heb er toch voor betaald?
Verrassendquote:Op vrijdag 8 september 2023 11:46 schreef Aether het volgende:
Heffing op wegwerpplastic lijkt niet te werken: nog net zo veel zwerfafval op straat
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)zwerfafval-op-straat
Het was dan ook al vanaf het begin duidelijk dat het gewoon weer ging om geld en niet om extra afval te voorkomen.quote:
Samen met het statiegeld dus een complete flop met als enige uitkomst dat de producten duurder zijn geworden.quote:Op vrijdag 8 september 2023 11:46 schreef Aether het volgende:
Heffing op wegwerpplastic lijkt niet te werken: nog net zo veel zwerfafval op straat
gohquote:Op vrijdag 8 september 2023 11:46 schreef Aether het volgende:
Wat is hier typisch Nederlands aan? En waarom zou dit niet in bijvoorbeeld Duitsland, Denemarken of Australië kunnen gebeuren?quote:Op vrijdag 8 september 2023 12:08 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Samen met het statiegeld dus een complete flop met als enige uitkomst dat de producten duurder zijn geworden.
Toegegeven, het is wel typisch Nederlands.
Is dat verrassend? Je kan het niet weer inleveren, dus het moet ergens heen. En dan maar waar ze het altijd lieten.quote:Op vrijdag 8 september 2023 11:46 schreef Aether het volgende:
Het ergste is dat er geen tegenprestatie geleverd hoeft te worden. Gewoon een toeslag en that’s it. Maw ordinaire prijsverhoging waar de ondernemer beter van wordt.quote:Op vrijdag 8 september 2023 12:15 schreef butz0rs het volgende:
Al die zogenaamde verontwaardigde ondernemers. Die krijgen nu gratis geld.
Ze hadden ook het product 30 cent goedkoper kunnen maken om de 30 cent die ze nu voor plastic rekenen, en die ze in hun eigen zak mogen steken, te compenseren.
Nu is het gewoon lekker graaien, de consument betaald toch wel. Ik ga thuis geen big mac maken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
I stand with (the) Netherlands. w/
quote:Op vrijdag 8 september 2023 12:33 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
echt wel, ik wil mijn friet in MIJN bakje komen ophalen.hahahahahahahahaSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat mensen dat nu nog steeds niet wetenquote:Op maandag 26 juni 2023 20:39 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Door het plastic eromheen is een komkommer tot 2 weken langer houdbaar, het voorkomt dus voedselverspilling.
https://nos.nl/artikel/22(...)stic-in-supermarkten
quote:Op vrijdag 8 september 2023 12:33 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
echt wel, ik wil mijn friet in MIJN bakje komen ophalen.ik niet , ik hoef geen friet zonder bakjeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.AI-overzicht Volgens onderzoeken behoren autonome, gezonde westerse ouderen met een goed pensioen tot meest tevreden mensen ter wereld. Deze combinatie van factoren zorgt voor een hoog welzijn.
Het gaat echt helemaal over niks, niks, helemaal niks, als je kijkt naar video hieronder van Lubach.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 18:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik niet , ik hoef geen friet zonder bakje
Toch wel bijzonder dat bijna elke Nederlander, laten we zeggen 15 miljoen mensen, dit van tevoren al wist. Net als de statiegeld op blikjes.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 18:47 schreef Aether het volgende:
Inspectie noemt toeslag op plastic niet uitvoerbaar, Tweede Kamer wil ervan af
https://nos.nl/l/2494437
De toeslag op plastic wegwerpbakjes en andere regels om het weggooien van plastic terug te dringen, zijn niet te handhaven, fraudegevoelig en niet goed uitvoerbaar. Dat zegt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) tegen de NOS.
Zit wel een groot verschil tussen handhaafbaarheid van een toeslag en statiegeld.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 21:53 schreef PS. het volgende:
[..]
Toch wel bijzonder dat bijna elke Nederlander, laten we zeggen 15 miljoen mensen, dit van tevoren al wist. Net als de statiegeld op blikjes.
Oh ja zeker hoor, maar dat hele blikjessysteem blijkt ook al 1 groot drama. Dat wist iedereen ook van te voren.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 22:00 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Zit wel een groot verschil tussen handhaafbaarheid van een toeslag en statiegeld.
Vooral de dikgedrukte conclusie uit het NOS-artikel vind ik ronduit hilarisch:quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 18:47 schreef Aether het volgende:
Inspectie noemt toeslag op plastic niet uitvoerbaar, Tweede Kamer wil ervan af
https://nos.nl/l/2494437
De toeslag op plastic wegwerpbakjes en andere regels om het weggooien van plastic terug te dringen, zijn niet te handhaven, fraudegevoelig en niet goed uitvoerbaar. Dat zegt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) tegen de NOS.
Eh, ja. Wat moet ik er anders mee dan?quote:De Tweede Kamer wil af van de toeslag. Een Kamermeerderheid steunt het voorstel van de SP om de 'plastictaks' zo snel mogelijk weer af te schaffen. Consumenten gooien de verpakkingen, ondanks de toeslag die ze moeten betalen, nog altijd weg.
Jep, hoofdpijndossier. Al wordt daar nu meer teruggebracht dan voor het statiegeldsysteem en er is nog ruimte voor groei.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 22:01 schreef PS. het volgende:
[..]
Oh ja zeker hoor, maar dat hele blikjessysteem blijkt ook al 1 groot drama. Dat wist iedereen ook van te voren.
Wtf iddquote:Op dinsdag 17 oktober 2023 22:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Vooral de dikgedrukte conclusie uit het NOS-artikel vind ik ronduit hilarisch:
[..]
Eh, ja. Wat moet ik er anders mee dan?
Betalen om te recyclen.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 22:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Vooral de dikgedrukte conclusie uit het NOS-artikel vind ik ronduit hilarisch:
[..]
Eh, ja. Wat moet ik er anders mee dan?
Nog geen ervaring hiermee gehad maar wel pasgeleden voor het eerst een kartonnen bakje met kibbeling en ravigotesaus gegeten, had niet de indruk dat de saus of kibbeling op het karton aan het inwerken was? Al met al had ik een goede ervaring met mijn 1e kennismaking met zo een kartonnen bakje.quote:Op vrijdag 8 september 2023 12:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat een vies gedoe met die kartonnen patatbakjes. De saus trekt in het karton, blech.
Was er gelijk van genezen.
Ik bak m'n patat weer thuis in de oven (Aviko!), maak zelf pindasaus erbij.
Blikjes kunnen eenvoudig vervangen worden door kleine statiegeld flesjes. Dat het principe van statiegeldflessen goed werkt behoeft geen discussie.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 22:01 schreef PS. het volgende:
[..]
Oh ja zeker hoor, maar dat hele blikjessysteem blijkt ook al 1 groot drama. Dat wist iedereen ook van te voren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |