Zeul jij je friteuse mee een stadscentrum in tijdens het winkelen?quote:
Zoals die ene laatst met zijn airfryer in de trein.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 09:33 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zeul jij je friteuse mee een stadscentrum in tijdens het winkelen?
Of neem je die mee naar het zwembad of strand?
Of sta je er mee langs de zijlijn bij de sport die je uitvoert?
...die steeds vaker wordt vervangen door een coating van een afbreekbare natuurlijke wassoort, die in de regel gemakkelijker is aan te brengen, daardoor wél bij oud papier+karton kan en nog goedkoper is ook!quote:Op maandag 26 juni 2023 19:46 schreef Mortaxx het volgende:
Die kartonnen bakjes hebben gewoon een plastic coating
dat gebeurt bij de islamitische slager ook altijd zoquote:Op dinsdag 27 juni 2023 10:03 schreef ootjekatootje het volgende:
Bij slagers in Denemarken is het al jaren normaal om het vlees in een folie te rollen en vervolgens in papier te verpakken. Alle pakketten op elkaar en een jutte touw eromheen en vaak krijg je er ook nog een bundel verse kruiden bij. Zie er fantastisch uit en zeer milieuvriendelijk.
Groenten, brood, friet en bloemen gaan daar ook standaard in papier.
Ik vind dit een goede ontwikkeling maar zo Nederlands om overal geld voor te vragen als een verkapte bron van inkomsten/belasting.
Ze moeten ergens dat verschil goed maken wat ze nu missen door te weinig uitgeschreven snelheidsboetes.quote:Op maandag 26 juni 2023 22:16 schreef PS. het volgende:
[..]
En daar is milieutechnisch dan ook helemaal niks mis mee, dat halen ze er gewoon uit met een magneet.
Maar we zijn hier dingen aan het verzinnen, voor tja wat eigenlijk. De schatkist?
Wat ik een groter probleem vind is dat ze daar allerhande oplossingen voor bedenken, maar dat je het nooit zeker weet. Zo willen ze ook lijm gaan maken uit mosselen: je zult maar een allergie daarvoor hebben.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 09:47 schreef brokjespoes het volgende:
[..]
...die steeds vaker wordt vervangen door een coating van een afbreekbare natuurlijke wassoort, die in de regel gemakkelijker is aan te brengen, daardoor wél bij oud papier+karton kan en nog goedkoper is ook!
(Meteen half Fok! in de zeik want ze willen geen C-merk boenwas in hun patatje joppiesaus!!!1!11![]()
Nou, rustig maar luitjes, er zijn 1000en soorten was -zoals bv bijenwas- die niet naar gepoetst meubilair ruiken en/of smaken, de meeste soorten ruiken/smaken zelfs helemaal nergens naar.
)
Zelf maken met Agria's hier uit de buurt.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:22 schreef AlwaysHappy het volgende:
Waar maken ze zich druk om zeg. Alsof zo'n verandering ook maar iets doet voor de natuur. Al die micro manage regeltjes die misschien 0,00000000001% winst opleveren![]()
Met je eigen pan of bakje naar de snackbar gaan![]()
Verder zelf geen last van; gebruiken gewoon eigen airfryer, of laten het thuisbezorgen en dan zit het gewoon in een grote zak, maar om dit soort onzin kan ik enkel lachen. Je zou denken dat ze die tijd beter zouden kunnen besteden... aan de...je weet wel...daadwerkelijke problemen in dit land.
Intussen zijn er al weet ik hoeveel vissen gestikt in al die mondkapjes die wereldwijd in de oceanen zijn verdwenenquote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:22 schreef AlwaysHappy het volgende:
Waar maken ze zich druk om zeg. Alsof zo'n verandering ook maar iets doet voor de natuur. Al die micro manage regeltjes die misschien 0,00000000001% winst opleveren![]()
Met je eigen pan of bakje naar de snackbar gaan![]()
Verder zelf geen last van; gebruiken gewoon eigen airfryer, of laten het thuisbezorgen en dan zit het gewoon in een grote zak, maar om dit soort onzin kan ik enkel lachen. Je zou denken dat ze die tijd beter zouden kunnen besteden... aan de...je weet wel...daadwerkelijke problemen in dit land.
En dus voedselverspilling in de hand werken.quote:Op maandag 26 juni 2023 19:49 schreef Flow3r het volgende:
Zorg eerst maar eens dat komkommers, aardbeien, brood,fruit, tomaten etc etc niet in plastic zitten, nergens voor nodig
Wat helemaal bizar duur is geworden is de visboer. Ging nog wel eens kibbeling halen maar die prijzen zijn letterlijk verdubbeld. Merk wel dat ik dat toch te gortig vind, al een hele tijd niet meer geweest.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:27 schreef Jor_Dii het volgende:
De snackbars zullen wel massaal over gaan stappen op kartonnen verpakkingen voor friet en snacks. Dat zie je sporadisch al langer (in bijvoorbeeld een attractiepark of een snackmuur). Weer een reden om het nog duurder te maken allemaal. Fastfood is al bizar duur geworden het afgelopen jaar.
Het is niet voor niets dat speciaalzaken, zoals een visboer of slager, steeds vaker in de problemen komen. Mensen kiezen voor het goedkopere alternatief in de supermarkt.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:31 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Wat helemaal bizar duur is geworden is de visboer. Ging nog wel eens kibbeling halen maar die prijzen zijn letterlijk verdubbeld. Merk wel dat ik dat toch te gortig vind, al een hele tijd niet meer geweest.
Kwam ook door de dure stookolie.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:31 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Wat helemaal bizar duur is geworden is de visboer. Ging nog wel eens kibbeling halen maar die prijzen zijn letterlijk verdubbeld. Merk wel dat ik dat toch te gortig vind, al een hele tijd niet meer geweest.
Tja, dan maar standaard een bakje of pan in je rugzak hebben of zoquote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:24 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zelf maken met Agria's hier uit de buurt.
Da's pas patat.![]()
Het is wel lastig als je ergens bent en je besluit als impuls even een patatje te scoren. Want ja, daar zijn die kramen toch voor?
‘Kleine gezinszak’ van 500 gram was een paar jaar geleden nog 7,50 of 7,95 oid. Nu betaal je dik in de 13 euro. Visboer in kwestie is echt wel goed overigens maar het product zelf is nog steeds hetzelfde.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:32 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het is niet voor niets dat speciaalzaken, zoals een visboer of slager, steeds vaker in de problemen komen. Mensen kiezen voor het goedkopere alternatief in de supermarkt.
De slagerij bij ons in het dorp is afgelopen twee jaar een stuk minder hard in prijs gestegen dan de supermarkten. Het prijsverschil is bij veel producten van de slager zo goed als verdwenen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:32 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het is niet voor niets dat speciaalzaken, zoals een visboer of slager, steeds vaker in de problemen komen. Mensen kiezen voor het goedkopere alternatief in de supermarkt.
Prijzen verlagen is amper ter sprakequote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:34 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Kwam ook door de dure stookolie.
Maar die is niet meer zo duur he, dus waarom nog zo hoog blijven?
Dit ja.quote:
Hier afgelopen week ook iemand die alle plastic tassen langs de straat afging voor wat blikjes.quote:Op maandag 26 juni 2023 19:37 schreef FlippingCoin het volgende:
Ik las van de week nog dat het statiegeld op blikjes momenteel averechts werkt doordat zwervers en junks vuilnisbakken leeg gooien voor wat blikjes.
Nee, maar ik eet dan ook helemaal geen friet. Ik eet sowieso al weinig friet, omdat ik het niet echt lekker vind. Maar mijn man en zoon wel regelmatig i.p.v. aardappelen tijdens het avondeten. En dan is een friteuse een stuk handiger en goedkoper dan de snackbar. (De dichtsbijzijnde is 5 kilometer rijden.)quote:Op dinsdag 27 juni 2023 09:33 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zeul jij je friteuse mee een stadscentrum in tijdens het winkelen?
Of neem je die mee naar het zwembad of strand?
Of sta je er mee langs de zijlijn bij de sport die je uitvoert?
Niet alleen zwervers en junks hoor. Ook kinderen van een jaar of 11/12 doen dit. Als ze ze van straat oprapen is nog tot daaraan toe, maar in vuilnisbakken zoeken is ronduit gevaarlijk. Er zou maar een gebruikte spuit inliggen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:58 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Hier afgelopen week ook iemand die alle plastic tassen langs de straat afging voor wat blikjes.
Echt patat eet ik 1x in de 2 maanden ofso. Dus als het dan zo ver is, wil ik dat het goed is.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, maar ik eet dan ook helemaal geen friet. Ik eet sowieso al weinig friet, omdat ik het niet echt lekker vind. Maar mijn man en zoon wel regelmatig i.p.v. aardappelen tijdens het avondeten. En dan is een friteuse een stuk handiger en goedkoper dan de snackbar. (De dichtsbijzijnde is 5 kilometer rijden.)
Als je een pauper bent ja. Normale mensen zitten liever gezellig knus in een restaurant. Ga jij maar met je vieze kleffe krantje in de regen staan.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 17:20 schreef eigendeegcookie het volgende:
in Engeland krijg je fish and chips in een ouwe krant. wel nog eerst 1 velletje wit papier, en daaronder een ouwe krant. blijft het goed warm en je eet minder vet. lekker buiten op een stoepje eten, veel beter dan een restaurant.
Alle snacks hier gaan sowieso gewoon in een papieren zak, waarom moet er ook nog een bakje omheen als je het thuis toch op een bord doetquote:Op maandag 26 juni 2023 19:39 schreef TigerXtrm het volgende:
Vrijwel elke snack in een snackbar kan gewoon in een kartonnen bakje. Ik snap niet waarom dat niet al jaren geleden de standaard is geworden. Zat snackbars die dat ook gewoon al doen en dat werkt prima.
Kartonnen bakjes voor de snacks, houten vorkjes, voor mensen die niet meenemen gewoon een bord en bestek. Hou je hooguit alleen bekers voor ijs en milkshakes over waar nog iets van plastic in zit. Het is allemaal niet zo ingewikkeld, maar gewoon pure onwil om te veranderen.
Vuilnisbak koker onder de grond.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 13:00 schreef Gia het volgende:
[..]
Niet alleen zwervers en junks hoor. Ook kinderen van een jaar of 11/12 doen dit. Als ze ze van straat oprapen is nog tot daaraan toe, maar in vuilnisbakken zoeken is ronduit gevaarlijk. Er zou maar een gebruikte spuit inliggen.
ik ben een happy pauperquote:Op dinsdag 27 juni 2023 17:24 schreef HyperViper het volgende:
[..]
Als je een pauper bent ja. Normale mensen zitten liever gezellig knus in een restaurant. Ga jij maar met je vieze kleffe krantje in de regen staan.
Ik denk dezelfde als die toen met corona zei dat je niet moest juichen bij een doelpunt, maar je ratel moest pakken.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 03:58 schreef Gehrman het volgende:
Welke debiel heeft überhaupt dat idee van je eigen pan/bakje meebrengen de wereld in geslingerd? Klinkt als iets van een wereldvreemde ambtenaar.
Was daar laatst niet een onderzoek over dat bekers milieuonvriendelijker zijn dan paper cups?quote:Op dinsdag 27 juni 2023 17:46 schreef Arizona het volgende:
Zouden ze ook mee hebben genomen, dat snackbars zo veel meer afwas krijgen? Die herbruikbare alternatieven moeten hoe dan ook in de vaatwasser en zo’n industrieel ding verbruikt best wat energie denk ik?
Volgens mij heeft de snackbar waar ik vaak kom niet eens ruimte voor een vaatwasser.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 17:46 schreef Arizona het volgende:
Zouden ze ook mee hebben genomen, dat snackbars zo veel meer afwas krijgen? Die herbruikbare alternatieven moeten hoe dan ook in de vaatwasser en zo’n industrieel ding verbruikt best wat energie denk ik?
Het is net wat je vergelijkt.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 17:50 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Was daar laatst niet een onderzoek over dat bekers milieuonvriendelijker zijn dan paper cups?
Ja, zat ik ook aan te denken.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 17:53 schreef nils_22 het volgende:
Dan wordt toch maar zelf thuis bakken dan. Nog goedkoper ook!
Ja, eigen frituurpan meenemen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 12:14 schreef junkiesietze het volgende:
ok, dus eigen pan meenemen willen de snackbars niet, dus je MOET betalen voor papieren bakjes?
begrijp ik het zo goed?
Mini airfryer mee in de otoquote:Op dinsdag 27 juni 2023 17:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, zat ik ook aan te denken.
Maar als je een dagje uit bent, waar laat je dan je frituurpan...
Ze kunnen toch gewoon de friet en de kroket serveren in een kartonnen bakje voor de mensen die het ter plekke aan een tafeltje willen op eten?quote:Op dinsdag 27 juni 2023 17:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Volgens mij heeft de snackbar waar ik vaak kom niet eens ruimte voor een vaatwasser.
Dat past allemaal net en is geheel ingericht op plastic bakjes.
Die kan straks over op "alleen afhalen" vrees ik.
Er is ook maar 1 personeelslid (de eigenaar) dus die krijgt het druk.
Dat is dan totaal niet praktisch neequote:Op dinsdag 27 juni 2023 17:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Volgens mij heeft de snackbar waar ik vaak kom niet eens ruimte voor een vaatwasser.
Dat past allemaal net en is geheel ingericht op plastic bakjes.
Die kan straks over op "alleen afhalen" vrees ik.
Er is ook maar 1 personeelslid (de eigenaar) dus die krijgt het druk.
Ik vind het grootste probleem dus dat ze een herbruikbaar alternatief moeten aanbieden, naast de kartonnen bakjes. Dat is zo onpraktisch en in het voorbeeld van The Fresh Prince soms ook lastig realiseerbaar.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 17:59 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ze kunnen toch gewoon de friet en de kroket serveren in een kartonnen bakje voor de mensen die het ter plekke aan een tafeltje willen op eten?
Als je luxer wilt eten moet je ook niet naar een snackbar gaan.
Komt wel een beetje over als ondernemertje pesten. Is dit EU-breed? Ik geloof er geen reet van dat ze in landen als Bulgarije en Roemenie zich hier netjes aan gaan houden.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 18:07 schreef Arizona het volgende:
[..]
Ik vind het grootste probleem dus dat ze een herbruikbaar alternatief moeten aanbieden, naast de kartonnen bakjes. Dat is zo onpraktisch en in het voorbeeld van The Fresh Prince soms ook lastig realiseerbaar.
Maar ik heb daar dus al de oplossing voor bedacht, een extreem duur en onpraktisch herbruikbaar alternatief aanbieden
Ja, geen idee. Vraag ik me ook wel eens af als ik weer die vaatwasser sta in te ruimen.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 17:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is net wat je vergelijkt.
Grondstoffen, energie, gemak van verwerking, gemak van hergebruik, hoeveelheid benodigd water, etc.
Als wegwerp beter zou zijn, waarom heb ik dan een servies?
En voor de pindasaus?quote:Op dinsdag 27 juni 2023 17:55 schreef kibo het volgende:
Vroeger had je dus alleen maar puntzakken, patat met een klodder mayo, fricadel, kroket, alles ging erin.
Waarom zou dat nu niet meer kunnen?
Ook erover heen, die zakken waren groot genoeg om - voor meenemen- dichtgevouwen te worden zodat de derrie er niet uitliep.quote:
Het "wij hoeven niets te doen want in *insert random land* doen ze dit en dat" argument.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 18:37 schreef nils_22 het volgende:
Wij mogen geen frikandellen speciaal meer uit een plastic bakje eten en ondertussen stoppen Amerikanen hun boodschappen in 10 kleine plastic tasjes bij Walmart.. waarom moeten ze altijd mij hebben
Kleuterlogica inderdaad. Zij doen iets, dus dan mag ik het ook *stampvoet*quote:Op dinsdag 27 juni 2023 18:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het "wij hoeven niets te doen want in *insert random land* doen ze dit en dat" argument.
Ja, wat is daar mis mee. VS heeft ook nogal wat meer inwoners.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 18:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het "wij hoeven niets te doen want in *insert random land* doen ze dit en dat" argument.
De nieuwe maatregelen in Nederland komen voort uit de Europese richtlijn "Single Use Plastics" (SUP).quote:Op dinsdag 27 juni 2023 19:03 schreef nils_22 het volgende:
[..]
Ja, wat is daar mis mee. VS heeft ook nogal wat meer inwoners.
Maar probeer daar maar eens een frikandel speciaal te halen, dat gaat sowieso niet lukken.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 19:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De nieuwe maatregelen in Nederland komen voort uit de Europese richtlijn "Single Use Plastics" (SUP).
Inwoners EU: 448 miljoen
Inwoners US: 332 miljoen
En "Nederland heeft maar weinig inwoners" is dan ook niet zo relevant.
We hebben in Nederland meer inwoners dan in 46 van de 50 Amerikaanse staten.
Want het gaat alleen om verpakkingen van frikadellen?quote:Op dinsdag 27 juni 2023 19:22 schreef nils_22 het volgende:
[..]
Maar probeer daar maar eens een frikandel speciaal te halen, dat gaat sowieso niet lukken.
https://www.tubantia.nl/e(...)rs-duurder~abcc4aec/quote:De overheid hoopt dat steeds meer consumenten zelf met een bord of een bakje naar de cafetaria lopen om eten op te halen. Dit zorgt voor hoongelach in de regio. „Hier doen wij niet aan mee”, zegt Bosch van cafetaria Tuindorp. „Ik wil al die gore bakjes en borden niet in mijn zaak hebben. Dat is toch absoluut niet hygiënisch?”
Ook Kok van De Pieper ziet dit niet zitten. „We hebben in de straat een jongen wonen die af en toe met zijn bordje naar binnen stapt om een gehaktballetje te halen. Natuurlijk werken we daar graag aan mee. Maar het is belachelijk om te denken dat iedereen dit gaat doen. Veel mensen halen als ze onderweg zijn een bakje patat. Je kunt toch niet verwachten dat al die mensen een bordje of pannetje in de auto bij zich hebben?”
Robert Spijker van De Spieker in Markelo is eveneens kritisch. „Ik heb drie klanten die een eigen pannetje meenemen. Deze mensen zijn al heel bewust bezig. Eén jongen doet het zelfs al vijf jaar lang. Ik zie ook steeds vaker dat mensen hun eigen tasje meenemen. Dat is allemaal hartstikke goed. Maar als ik in het weekend een hele rij heb staan, dan kan ik niet iedereen bedienen met een eigen pannetje of bakje. Dat wordt een extra belasting en daar hebben we de tijd niet voor. Verduurzamen is prima, maar we moeten wel reëel blijven.”
Dat is jouw probleem, maar ook daar gebeurt het gewoon. Waarbij die landen per capita sowieso al minder SUP's gebruiken dan NL doet.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 18:09 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Komt wel een beetje over als ondernemertje pesten. Is dit EU-breed? Ik geloof er geen reet van dat ze in landen als Bulgarije en Roemenie zich hier netjes aan gaan houden.
Pik hem even uit dit topic, dit is dus hoe je bonnetje er uit komt te zienquote:Op woensdag 28 juni 2023 18:25 schreef Gunner het volgende:
Kwam dit op tweakers tegen over het komende statiegeld/toeslag op plastic. ergens zijn ze er al mee begonnen.
quote:Op woensdag 28 juni 2023 18:58 schreef PS. het volgende:
PIit topic, dit is dus hoe je bonnetje er uit komt te zien
Geld, voor iets wat je niet eens kan inleveren, maar je alsnog moet weggooien, denk je dat iemand het een fuck uitmaakt of het dan op straat of in de vuilnisbak beland?
manmanmanman
Ja ik ga misschien 2x per jaar naar de MC, als ik het druk heb en gelijk door wil, heb je zo'n beker daar in liggen, valt met frisdrank nog wel mee, maar vooral met milkshakes en zo...quote:Op woensdag 28 juni 2023 19:01 schreef Gunner het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Je kan ook kiezen voor de statiegeldbeker, dan krijg je je geld terug.
Dit krijg je bij elke toko dus. Nog maar 4 dagen wachten.quote:Op woensdag 28 juni 2023 19:03 schreef WheeledWarrior het volgende:
Mensen die bij McDonald's gaan eten verdienen het om belazerd te worden.
Troll failed.quote:Op woensdag 28 juni 2023 19:04 schreef PS. het volgende:
[..]
Dit krijg je bij elke toko dus. Nog maar 4 dagen wachten.
Pik hem even uit dit topic, dit is dus hoe je bonnetje er uit komt te zienquote:
Slurpen @de_boswachterquote:Op woensdag 28 juni 2023 19:01 schreef Gunner het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Je kan ook kiezen voor de statiegeldbeker, dan krijg je je geld terug.
Dit is trouwens alleen voor afhalen, bezorgen of meenemen.
Dus ze gaan niet in de ban.quote:Deze bakjes gaan per 1 juli in de ban. Ondernemers die ze nog wel willen gebruiken, moeten er geld voor gaan vragen.
Dat laatste is ook zo nasty, het is gewoon een extra cashcowquote:Op donderdag 29 juni 2023 12:20 schreef Mushanga71 het volgende:
Crosspost:
Was laatst bij de mcD, die hebben het al ingevoerd. Via de bestelzuil was er wat verwarring over de shake. 1,25 mét statiegeld, 1,50 zonder. Dus ik naar de counter. Kreeg ik uitleg (afgekapt want ik zit er zelf middenin) maar die van 1,25 daar kwam nog 1 euro bij voor dus, statiegeld. Zet dat er dan duidelijker bij![]()
Maar goed, ik betaal wel om weg te gooienHeb al genoeg aan de blikjes en flesjes die terug moeten
Overigens moet er over die vergoeding 21% btw worden afgedragen
25 cent is maar een advies. McDonald's had ook 5 cent kunnen rekenen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 12:20 schreef Mushanga71 het volgende:
Crosspost:
Was laatst bij de mcD, die hebben het al ingevoerd. Via de bestelzuil was er wat verwarring over de shake. 1,25 mét statiegeld, 1,50 zonder. Dus ik naar de counter. Kreeg ik uitleg (afgekapt want ik zit er zelf middenin) maar die van 1,25 daar kwam nog 1 euro bij voor dus, statiegeld. Zet dat er dan duidelijker bij![]()
Maar goed, ik betaal wel om weg te gooienHeb al genoeg aan de blikjes en flesjes die terug moeten
Dat dus. Tis gewoon weer een ordinaire manier om meer tax binnen te halen.quote:Op donderdag 29 juni 2023 12:21 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat laatste is ook zo nasty, het is gewoon een extra cashcow
25 cent voor de beker en 2x 5 cent voor de fritessaus. En waarom ik toch betaald heb? Wilde weten wat de concurrent doetquote:Op donderdag 29 juni 2023 12:21 schreef Nober het volgende:
[..]
25 cent is maar een advies. McDonald's had ook 5 cent kunnen rekenen.
Maar het is nog geen 1 juli dus waarom heb je betaald?
Voor dranken wel. De rest van het assortiment kan net als bij de Mac gewoon in karton.quote:Op woensdag 28 juni 2023 19:04 schreef PS. het volgende:
[..]
Dit krijg je bij elke toko dus. Nog maar 4 dagen wachten.
Dat dacht ik ook toen hetzelfde werd ingevoerd voor plastic tasjes.quote:Op donderdag 29 juni 2023 17:31 schreef VelitoX het volgende:
Uiteindelijk boeit het geen ene drol voor het milieu want het wordt toch wel weggegooid
Krijg je gewoon een kat in de zak mee.quote:
Dan zou ik ook kiezen voor de wegwerpverpakking. 1 euro statiegeld is heel veel. Straks ben je de helft van je vrije tijd bezig met verpakkingen inleveren.quote:Op donderdag 29 juni 2023 12:20 schreef Mushanga71 het volgende:
Crosspost:
Diezelfde overheid doet vervolgens ook nog eens niets om de bevolkingsgroei en consumptie aan te pakken.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 07:28 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het gaat niet om dat plastic, rekeningrijden, wanbeleid op migratie of de extreme inflatie, gebrek aan woningen, verregaande betutteling.
Het is alles bij elkaar.
We zijn onszelf verplicht om NU de straat op te gaan en werk neer te leggen totdat de overheid geforceerd is normaal te doen.
Er is niets links aan, maar er zijn wel linkse partijen die pretenderen groen te zijn, maar op geen enkele manier echt iets te doen aan het probleem van een groeiende bevolking.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 08:19 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Wat is er links aan? En het was vroeger normaal ja. Alleen haalde men vroeger vaak alleen maar patat bij de snackbar, niks meer. Dat is tegenwoordig wel anders.
Maar wat zou jouw probleem daarmee zijn?
Heb je een link dat ze daadwerkelijk goedkoper zijn?quote:Op dinsdag 27 juni 2023 09:47 schreef brokjespoes het volgende:
[..]
...die steeds vaker wordt vervangen door een coating van een afbreekbare natuurlijke wassoort, die in de regel gemakkelijker is aan te brengen, daardoor wél bij oud papier+karton kan en nog goedkoper is ook!
(Meteen half Fok! in de zeik want ze willen geen C-merk boenwas in hun patatje joppiesaus!!!1!11![]()
Nou, rustig maar luitjes, er zijn 1000en soorten was -zoals bv bijenwas- die niet naar gepoetst meubilair ruiken en/of smaken, de meeste soorten ruiken/smaken zelfs helemaal nergens naar.
)
Het plasticprobleem wordt voornamelijk veroorzaakt door het bedrijfsleven, maar de overheid doet alsof de consument de schuldige is.quote:Op dinsdag 27 juni 2023 10:03 schreef ootjekatootje het volgende:
Bij slagers in Denemarken is het al jaren normaal om het vlees in een folie te rollen en vervolgens in papier te verpakken. Alle pakketten op elkaar en een jutte touw eromheen en vaak krijg je er ook nog een bundel verse kruiden bij. Zie er fantastisch uit en zeer milieuvriendelijk.
Groenten, brood, friet en bloemen gaan daar ook standaard in papier.
Ik vind dit een goede ontwikkeling maar zo Nederlands om overal geld voor te vragen als een verkapte bron van inkomsten/belasting.
Nou, dat. De blikjes en flesjes worden door ah meegenomen met de bestelling. Die bekers moet je zelf terugbrengen. Ligt straks de kofferbak vol. No, thanks.quote:Op donderdag 29 juni 2023 19:43 schreef core2duo het volgende:
[..]
Dan zou ik ook kiezen voor de wegwerpverpakking. 1 euro statiegeld is heel veel. Straks ben je de helft van je vrije tijd bezig met verpakkingen inleveren.
En dát. Je bent verplicht als ondernemer om je aan de hygiëneregels te houden. Staat straks heel de counter vol met allerhande bakjes en pannen die waar dan ook vandaan komen. Lekker hygiënischquote:Op donderdag 29 juni 2023 21:54 schreef Za het volgende:
Ook vreest hij voor de hygiëne. "Wij weten niet waar die pannen en bakjes gestaan hebben of wellicht zijn mensen die ze meebrengen ziek en nemen ze bacteriën of virussen mee."
Hij heeft gelijk.
Lach niet, maar in mijn jeugd kwamen gezinnen met een pan naar de frituur in de buurt om voor het gehele gezin frites te halen. Doe mij voor vijf gulden friet en je pan zat compleet vol.quote:Op maandag 26 juni 2023 19:35 schreef BlackEyedAngel het volgende:
Pannen? Wut? Wie bedenkt het in godsnaam
Het ligt er geheel aan hoe ver je in de tijd terug gaat. Als ik mijn ouders hoor praten had je alleen mayo, mosterd en piccalilly. En als snacks een nasibal of gehaktbal die men wel zelf maakte dus geen moraquote:
Waarom zou je ook iets op wegwerp plastic serveren als de klant aangeeft ter plaatse te willen eten?quote:Op donderdag 29 juni 2023 21:55 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Nou, dat. De blikjes en flesjes worden door ah meegenomen met de bestelling. Die bekers moet je zelf terugbrengen. Ligt straks de kofferbak vol. No, thanks.
Trouwens, plasticfolie en aluminiumfolie mogen nog wél. Alleen vormvaste bakjes niet meer. Al vraagt de overheid wel om géén aluminiumfolie te gebruiken want productie is vervuilend![]()
Die aluminiumbakken voor de kapsalon mogen nog gewoon.
Vanaf 1 januari 2024 mogen er bij ter plaatse eten, helemaal geen plastic artikelen meer gegeven worden. Althans, het mág wel maar dan moet er 75% van ingenomen worden en dat moet weer duurzaam afgevoerd en gerecycled worden. Dat wordt dus nóg meer administratie bijhouden. Wat er wordt ingekocht, wordt gewogen en wat terug gaat dus ook. Later wordt het 90%.
Voor veel kleine zaakjes is dat geen doen
Er zijn bedrijven die geen onderscheid qua verpakken maken tussen meenemen en ter plaatse opeten en dus geen normaal servies en een vaatwasser hebben. Of daar de ruimte niet voor hebben.quote:Op donderdag 29 juni 2023 23:10 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Waarom zou je ook iets op wegwerp plastic serveren als de klant aangeeft ter plaatse te willen eten?
https://www.rijksoverheid(...)-voor-wegwerpplasticquote:Vanaf 1 juli 2023 betalen klanten van afhaallocaties, bezorglocaties en supermarkten voor wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten. Voor dranken en maaltijden die ter plekke worden bereid, kunnen klanten ook kiezen voor het gebruik van een herbruikbaar alternatief. Zo kunnen ze op de ene locatie bijvoorbeeld zelf een beker of bakje meenemen. En op de andere locatie gebruikmaken van retourneerbare bekers of bakjes waar borg voor wordt betaald. Vanaf 1 januari 2024 zijn voor consumptie op locatie wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten geheel verboden. Dat geldt bijvoorbeeld voor horeca, evenementen, kantoren, instellingen, verenigingen en sportclubs.
https://www.nu.nl/economi(...)weer-wat-langer.htmlquote:Hoe hoog de toeslagen zullen zijn, is nog afwachten; de supermarkten houden de lippen stijf op elkaar. Ze mogen de hoogte van de toeslagen zelf bepalen én het geld houden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |