abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209690302
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2023 19:04 schreef PS. het volgende:

[..]
Dit krijg je bij elke toko dus. Nog maar 4 dagen wachten.
Voor dranken wel. De rest van het assortiment kan net als bij de Mac gewoon in karton.
pi_209694099
Gewoon aftikken die 10 cent. Maar het dan ook bewust in de natuur flikkeren. Kut regering.
U MAD?
pi_209694206
Uiteindelijk boeit het geen ene drol voor het milieu want het wordt toch wel weggegooid (iets gewoon buiten neer pleuren mag van mij wel gewoon 500 euro boete op komen tho). Maar ondertussen is het uiteindelijk alleen maar meer winst voor de afhaalzaken/supermarkten e.d. Want no way dat de verpakkingkosten van de prijs afgehaald worden om die toeslag te "compenseren" natuurlijk. Dus gewoon meer winst.
pi_209694789
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2023 17:31 schreef VelitoX het volgende:
Uiteindelijk boeit het geen ene drol voor het milieu want het wordt toch wel weggegooid
Dat dacht ik ook toen hetzelfde werd ingevoerd voor plastic tasjes.

Het verplicht betalen voor een tasje heeft al miljarden plastic tasjes bespaard. Enerzijds doordat consumenten ineens in staat bleken om zelf een tas mee te nemen, danwel gewoon de spullen zonder tasje in hun handen te nemen. Ja zelfs bij aankopen van tientallen euro's, zijn velen te beroerd om 10ct voor een plastic tasje te betalen. Dus winkels die nog wel plastic tasjes hebben, gebruiken er daar nu héél veel minder van. Je hebt het dan over een reductie van 80% of meer in de winkels die het plastic niet hebben vervangen voor alternatieven.

Bovenop die besparing komen dan nog de winkels die over gestapt zijn op alternatieven. In geval van de tasjes is dat het gebruik van papieren tasjes.

Dus ja, zo'n 'belachelijke' maatregel kan een groot effect hebben bij het gierige Nederlands volkje.
Cafetaria's en dergelijke die nu niet direct overstappen op papier/karton waar mogelijk, zullen waarschijnlijk ook wel het nodige commentaar krijgen van hun klanten. En ja, een milkshake in karton zonder plastic laagje wordt een drama. Maar dat friet en snacks er niet slechter van worden als ze in een kartonnen bakjes of in een puntzak 'geserveerd' worden is al lang bewezen.
  donderdag 29 juni 2023 @ 19:10:39 #180
492360 COVID-19
Haters make me stronger
pi_209695451
Hoe gaat de chinees dit doen?
Op woensdag 19 juli 2023 20:07 schreef Mortaxx het volgende:
stop eens met die kneus te quoten
pi_209695937
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2023 19:10 schreef COVID-19 het volgende:
Hoe gaat de chinees dit doen?
Krijg je gewoon een kat in de zak mee.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_209695976
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2023 12:20 schreef Mushanga71 het volgende:
Crosspost:

Was laatst bij de mcD, die hebben het al ingevoerd. Via de bestelzuil was er wat verwarring over de shake. 1,25 mét statiegeld, 1,50 zonder. Dus ik naar de counter. Kreeg ik uitleg (afgekapt want ik zit er zelf middenin) maar die van 1,25 daar kwam nog 1 euro bij voor dus, statiegeld. Zet dat er dan duidelijker bij :')
Maar goed, ik betaal wel om weg te gooien :+ Heb al genoeg aan de blikjes en flesjes die terug moeten :')

Overigens moet er over die vergoeding 21% btw worden afgedragen :')
Dan zou ik ook kiezen voor de wegwerpverpakking. 1 euro statiegeld is heel veel. Straks ben je de helft van je vrije tijd bezig met verpakkingen inleveren.
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
pi_209697334
In India draait men nu een frikandel op straat.
pi_209697451
Ik kom nooit bij de snackbar, maar ik vind 40 Eurocent voor een plastic bakje behoorlijk buitensporig.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_209697498
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 07:28 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het gaat niet om dat plastic, rekeningrijden, wanbeleid op migratie of de extreme inflatie, gebrek aan woningen, verregaande betutteling.
Het is alles bij elkaar.
We zijn onszelf verplicht om NU de straat op te gaan en werk neer te leggen totdat de overheid geforceerd is normaal te doen.
Diezelfde overheid doet vervolgens ook nog eens niets om de bevolkingsgroei en consumptie aan te pakken.
Steeds meer mensen, met steeds meer mensen is onhoudbaar.
En de niet aflatende stroom reclame, om aan te zetten tot nog meer consumptie gaat ook vrolijk door.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_209697511
Niet al jaren standaard een eigen tas meenemen :') Amateurs
pi_209697538
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 08:19 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Wat is er links aan? En het was vroeger normaal ja. Alleen haalde men vroeger vaak alleen maar patat bij de snackbar, niks meer. Dat is tegenwoordig wel anders.

Maar wat zou jouw probleem daarmee zijn?
Er is niets links aan, maar er zijn wel linkse partijen die pretenderen groen te zijn, maar op geen enkele manier echt iets te doen aan het probleem van een groeiende bevolking.
Meer westerlingen is per definitie slecht voor het milieu.
pi_209697561
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 09:47 schreef brokjespoes het volgende:

[..]
...die steeds vaker wordt vervangen door een coating van een afbreekbare natuurlijke wassoort, die in de regel gemakkelijker is aan te brengen, daardoor wél bij oud papier+karton kan en nog goedkoper is ook! :o

(Meteen half Fok! in de zeik want ze willen geen C-merk boenwas in hun patatje joppiesaus!!!1!11 :( :( Nou, rustig maar luitjes, er zijn 1000en soorten was -zoals bv bijenwas- die niet naar gepoetst meubilair ruiken en/of smaken, de meeste soorten ruiken/smaken zelfs helemaal nergens naar. :P )
Heb je een link dat ze daadwerkelijk goedkoper zijn?
pi_209697647
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 10:03 schreef ootjekatootje het volgende:
Bij slagers in Denemarken is het al jaren normaal om het vlees in een folie te rollen en vervolgens in papier te verpakken. Alle pakketten op elkaar en een jutte touw eromheen en vaak krijg je er ook nog een bundel verse kruiden bij. Zie er fantastisch uit en zeer milieuvriendelijk.

Groenten, brood, friet en bloemen gaan daar ook standaard in papier.

Ik vind dit een goede ontwikkeling maar zo Nederlands om overal geld voor te vragen als een verkapte bron van inkomsten/belasting.
Het plasticprobleem wordt voornamelijk veroorzaakt door het bedrijfsleven, maar de overheid doet alsof de consument de schuldige is.
Neem al die voorverpakte groente in minieme porties in plastic bakjes met plastic folie eromheen in de supermarkt, terwijl AH dan tegelijkertijd af wil van dunne plastic zakjes waarbij de consument veel meer groente/fruit in veel minder plastic meeneemt en waarbij die zakjes ook nog eens hergebruikt kunnen worden door diezelfde consument wat met het grootste deel van het voorverpakplastic helemaal niet kan).
Volgens mij draait de lobby weer eens overuren in Den Haag.
  donderdag 29 juni 2023 @ 21:46:11 #191
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_209697736
Ik kwam de laatste tijd toch al niet veel meer bij de snackbar, maar als het echt weer opvallend duurder gaat worden laat ik dat wel zo.
pi_209697833
Ook vreest hij voor de hygiëne. "Wij weten niet waar die pannen en bakjes gestaan hebben of wellicht zijn mensen die ze meebrengen ziek en nemen ze bacteriën of virussen mee."

Hij heeft gelijk.
pi_209697838
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2023 19:43 schreef core2duo het volgende:

[..]
Dan zou ik ook kiezen voor de wegwerpverpakking. 1 euro statiegeld is heel veel. Straks ben je de helft van je vrije tijd bezig met verpakkingen inleveren.
Nou, dat. De blikjes en flesjes worden door ah meegenomen met de bestelling. Die bekers moet je zelf terugbrengen. Ligt straks de kofferbak vol. No, thanks.

Trouwens, plasticfolie en aluminiumfolie mogen nog wél. Alleen vormvaste bakjes niet meer. Al vraagt de overheid wel om géén aluminiumfolie te gebruiken want productie is vervuilend :')
Die aluminiumbakken voor de kapsalon mogen nog gewoon.

Vanaf 1 januari 2024 mogen er bij ter plaatse eten, helemaal geen plastic artikelen meer gegeven worden. Althans, het mág wel maar dan moet er 75% van ingenomen worden en dat moet weer duurzaam afgevoerd en gerecycled worden. Dat wordt dus nóg meer administratie bijhouden. Wat er wordt ingekocht, wordt gewogen en wat terug gaat dus ook. Later wordt het 90%.
Voor veel kleine zaakjes is dat geen doen :{
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_209697875
quote:
1s.gif Op donderdag 29 juni 2023 21:54 schreef Za het volgende:
Ook vreest hij voor de hygiëne. "Wij weten niet waar die pannen en bakjes gestaan hebben of wellicht zijn mensen die ze meebrengen ziek en nemen ze bacteriën of virussen mee."

Hij heeft gelijk.
En dát. Je bent verplicht als ondernemer om je aan de hygiëneregels te houden. Staat straks heel de counter vol met allerhande bakjes en pannen die waar dan ook vandaan komen. Lekker hygiënisch :r
If they say
pi_209698304
quote:
1s.gif Op maandag 26 juni 2023 19:35 schreef BlackEyedAngel het volgende:
Pannen? Wut? Wie bedenkt het in godsnaam :D
Lach niet, maar in mijn jeugd kwamen gezinnen met een pan naar de frituur in de buurt om voor het gehele gezin frites te halen. Doe mij voor vijf gulden friet en je pan zat compleet vol. :) Was niet de norm. Gewoon een papieren puntzak met houten vorkjes was de norm. Maar ja, krijg je dan weer die zeikers die over boomkap beginnen. Het is altijd wat.
pi_209698661
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 18:17 schreef Basp1 het volgende:

[..]
En voor de pindasaus? :D
Het ligt er geheel aan hoe ver je in de tijd terug gaat. Als ik mijn ouders hoor praten had je alleen mayo, mosterd en piccalilly. En als snacks een nasibal of gehaktbal die men wel zelf maakte dus geen mora

Ik heb dan wel meegemaakt dat er zuurvlees werd geïntroduceerd, goulash en frites speciaal. Ook de visstick, frikadel, bamischijf en ik kom er even niet op, die gehaktbal gecombineerd met uienringen.

Later toen ik zo rond de 18 was kwamen er talloze snacks bij en ook de satésaus etc. en kreeg je plots alles in plastic bakjes. Dat was zo eind jaren 70 met de opkomst van mora.

In de jaren 80 kwam helaas die Amerikaanse ellende zoals McDreck etc. De tijd dat ontzettend veel frituren verdwenen. Voorheen had je wel om de 200 mtr een frituur. Bijna aan ieder café was wel een frituur geplakt. Bovendien was een frituur destijds meer ingericht om af te halen.
pi_209698828
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2023 21:55 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Nou, dat. De blikjes en flesjes worden door ah meegenomen met de bestelling. Die bekers moet je zelf terugbrengen. Ligt straks de kofferbak vol. No, thanks.

Trouwens, plasticfolie en aluminiumfolie mogen nog wél. Alleen vormvaste bakjes niet meer. Al vraagt de overheid wel om géén aluminiumfolie te gebruiken want productie is vervuilend :')
Die aluminiumbakken voor de kapsalon mogen nog gewoon.

Vanaf 1 januari 2024 mogen er bij ter plaatse eten, helemaal geen plastic artikelen meer gegeven worden. Althans, het mág wel maar dan moet er 75% van ingenomen worden en dat moet weer duurzaam afgevoerd en gerecycled worden. Dat wordt dus nóg meer administratie bijhouden. Wat er wordt ingekocht, wordt gewogen en wat terug gaat dus ook. Later wordt het 90%.
Voor veel kleine zaakjes is dat geen doen :{
Waarom zou je ook iets op wegwerp plastic serveren als de klant aangeeft ter plaatse te willen eten?
pi_209699015
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2023 23:10 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Waarom zou je ook iets op wegwerp plastic serveren als de klant aangeeft ter plaatse te willen eten?
Er zijn bedrijven die geen onderscheid qua verpakken maken tussen meenemen en ter plaatse opeten en dus geen normaal servies en een vaatwasser hebben. Of daar de ruimte niet voor hebben.
Zelf hebben we dat wél altijd al gedaan: gewoon serviesgoed en glazen.
Een professionele afwasmachine neemt behoorlijk wat ruimte in, zelfde voor serviesgoed, afwas, de hele reutemeteut.
En er is, tot op heden, nog geen keurmerk voor verpakkingen (bakjes) die 100% plasticvrij zijn...
If they say
  donderdag 29 juni 2023 @ 23:39:18 #199
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_209699051
quote:
Vanaf 1 juli 2023 betalen klanten van afhaallocaties, bezorglocaties en supermarkten voor wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten. Voor dranken en maaltijden die ter plekke worden bereid, kunnen klanten ook kiezen voor het gebruik van een herbruikbaar alternatief. Zo kunnen ze op de ene locatie bijvoorbeeld zelf een beker of bakje meenemen. En op de andere locatie gebruikmaken van retourneerbare bekers of bakjes waar borg voor wordt betaald. Vanaf 1 januari 2024 zijn voor consumptie op locatie wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten geheel verboden. Dat geldt bijvoorbeeld voor horeca, evenementen, kantoren, instellingen, verenigingen en sportclubs.
https://www.rijksoverheid(...)-voor-wegwerpplastic

Staat hier nou dat in 2024 helemaal geen plastic bakje meer om de friet mag?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 29 juni 2023 @ 23:45:19 #200
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_209699099
quote:
Hoe hoog de toeslagen zullen zijn, is nog afwachten; de supermarkten houden de lippen stijf op elkaar. Ze mogen de hoogte van de toeslagen zelf bepalen én het geld houden.
https://www.nu.nl/economi(...)weer-wat-langer.html

Dit vind ik ook wel een bijzondere. Het is dus geen belasting maar gewoon een vrijblijvend extra zakcentje voor supermarkten? Dus de consument die er niks aan kan doen betaalt een door de supermarkt bedacht bedrag en dat geld komt in de zak van Ahold zonder dat er iets voor terug wordt verwacht. En dat werkt dan tegen plasticgebruik?

Kan toch niet.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')