EttovanBelgie | donderdag 20 april 2023 @ 21:04 |
Topic over de Nederlandse politiek Bewindspersonen Rutte IV Bewindspersonen Regeringsverklaring en coalitieakkoord Regeringsverklaring Coalitieakkoord Website Tweede Kamer Tweede Kamer Website Eerste Kamer Eerste Kamer Huidige zetelverdeling Tweede Kamer ![]() Peilingen Peilingwijzer I&O Research Ipsos Kantar De Hond | |
michaelmoore | donderdag 20 april 2023 @ 21:07 |
klopt Stef Blok van de VVD die wilde de uitstroom uit de woningmarkt stoppen , doordat iedereen tot de dood thuis moest blijven wonen, want dat vinden de ouderen zo leuk zeiden ze nou dat is niet waar , maar helaas is er nu geen andere mogelijkheid meer babyboomer , huisvestingsverdunning , sluiten bejaarden huizen , Dat is een oorzaak met drie noemers De AOW zorgt ervoor dat ouderen ook alleen BLIJVEN wonen dus verdunning van huishoudens | |
EttovanBelgie | donderdag 20 april 2023 @ 21:09 |
Ach gut, de boomers ja? Vertel: hoe komt het hoofdzakelijk door boomers? En wat zouden ze moeten doen? | |
EttovanBelgie | donderdag 20 april 2023 @ 21:12 |
En? Hun eigendom, hun zaak. | |
KoosVogels | donderdag 20 april 2023 @ 21:12 |
Je mag vooral geen kritiek uiten op de burger, want dat is 'arrogant'. Dat is ook illustratief voor de hedendaagse mentaliteit. Als 'gewone, hardwerkende Nederlander' ben je boven alle kritiek verheven. O wee wie het waagt de burger ook maar enigszins aan te vallen. Andersom is het uiteraard geen probleem voor diezelfde burger om bestuurders en politici voor stont uit te maken. En als een journalist iets schrijft wat die burger onwelgevallig is, dan trakteren we hem ook gewoon op een scheldkanonnade. | |
EttovanBelgie | donderdag 20 april 2023 @ 21:17 |
Nee hoor. Zie je eigen bijdragen. | |
Harvest89 | donderdag 20 april 2023 @ 21:23 |
Ook zo'n vermoeiende term. Hier kan iedereen zich wel in vinden. Ook de ex verslaafde junk die in de groenvoorziening elke 5 minuten een sigaretje op steekt om even tot rust te komen. | |
michaelmoore | donderdag 20 april 2023 @ 21:24 |
jawel maar dat wil niet zegen dat het hun wens is mijn wens is het niet, 6 slaapkamers voegt niets toe | |
EttovanBelgie | donderdag 20 april 2023 @ 21:24 |
dat weten we dan ook na 45.678.628 posts, Michael. | |
KoosVogels | donderdag 20 april 2023 @ 21:24 |
Maar als je dat doet ben je dus blijkbaar 'arrogant' en is je kritiek 'hautain'. Waarna het door mij hierboven beschreven proces weer op gang komt. Nogmaals, kritiek op de overheid/het kabinet is (vaak) legitiem. Het gaat mij om de toon en het gebrek aan bereidheid van veel Nederlanders - met name de middenklasse - om offers te brengen. Dan is er sprake van een regering die ons haat en kapot wil maken. Je zag dat ook tijdens de coronacrisis, al bleef de groen toen gelukkig relatief klein. Van burgers vragen offers te maken en concessies te doen werd gezien als een affront, een grove belediging van de 'normale burger'. | |
michaelmoore | donderdag 20 april 2023 @ 21:25 |
dus is een te groot huis niet wenselijk, en de schuld van de VVD | |
EttovanBelgie | donderdag 20 april 2023 @ 21:27 |
Pardon... de middenklasse? De middenklasse brengt geen offers? Als we op deze wijze doorgaan hébben we straks niet eens meer een middenklasse. Ergens wel een gotspe, wetende dat vooral de grote bedrijven en meest kapitaalkrachtigen er alleen maar op vooruit zijn gegaan (en nog)... Hoe was het ook weer? De rijkste 10% van de Nederlanders bezit TWEEDERDE van het landelijk vermogen. Maar de middenklassers, die moeten wat meer bijspringen! [ Bericht 4% gewijzigd door EttovanBelgie op 20-04-2023 21:33:39 ] | |
EttovanBelgie | donderdag 20 april 2023 @ 21:29 |
Niet wenselijk voor jou. Mijn ouders peinzen er niet over hun afbetaalde huis te verlaten voor een 'bejaardntehuis', laat staan een appartementje ergens in de binnenstad. Hun eigendom, keihard voor gewerkt, hun keuze. | |
michaelmoore | donderdag 20 april 2023 @ 21:31 |
zolang ze beiden nog leven / wonen, ok, ik wil ook niet in een appartementje he , ik zou wel in een bejaardenhuis willen wonen | |
Janneke141 | donderdag 20 april 2023 @ 21:32 |
Klopt. Maar deze demografische verandering, samen met een aantal andere (het gegroeide aantal eenpersoonshuishoudens heeft nog wat andere oorzaken) heeft wel fors bijgedragen aan het woningtekort. Dat is niet een verwijt aan de oudere die alleen blijft wonen in zijn afbetaalde koophuis, maar een verwijt aan een blinde vlek in het beleid. | |
michaelmoore | donderdag 20 april 2023 @ 21:34 |
https://www.telegraaf.nl/(...)-voor-kabinet-en-d66Maar wel 25 miljard over de schutting flikkeren voor stikstof | |
EttovanBelgie | donderdag 20 april 2023 @ 21:35 |
Nog niet eens zo gek lang geleden... Want we gingen participeren! Jawel, ouderen moesten zo lang mogelijk thuis blijven wonen! Veel te duur, al die zorg in bejaardentehuizen. Paar jaartjes later: die kut-boomers houden woningen 'bezet'. | |
michaelmoore | donderdag 20 april 2023 @ 21:36 |
alsof al die ZZP ers niks kosten , ouderen kregen voortaan zorg thuis, steunkousen aan en uit doen, terwijl de ouderen ook elkaar kunnen helpen en in bejaardenhuizen liepen vooral vrijwilligers he , die kosten niet veel dan de reiskosten vergoeding en de kantine die draaide kostendekkend | |
Janneke141 | donderdag 20 april 2023 @ 21:39 |
Dat zeg ik, een blinde vlek in het beleid. Ik heb het idee dat de gevolgen voor de woningvoorraad na het sluiten van de meeste bejaarden- en verzorgingshuizen totaal gemist zijn. Zoals je weet heb ik het eigendomsrecht hoog in het vaandel staan, dus mensen uit hun eigendom zetten is echt het laatste wat ik wil. Neemt niet weg dat je wel kan nadenken hoe je het aantrekkelijker kan maken voor alleenwonende senioren om een andere plek op te zoeken. En dat moet dan zowel qua financiën, locatie als faciliteiten aantrekkelijk zijn, want anders heeft het geen zin. Terecht of niet, maar we komen uiteindelijk gewoon woonruimte tekort en de bewoonde vierkante meters per inwoner stijgen al jaren, met name door het kleiner worden van de huishoudens. Daar is best moeilijk tegenaan te bouwen. Sowieso wordt samen-wonen (niet als partners/gezin maar als huisgenoten) op allerlei manieren ontmoedigd, terwijl het best een goede manier is om betaalbaar te kunnen wonen. | |
EttovanBelgie | donderdag 20 april 2023 @ 21:41 |
Waarom dat niet 'aantrekkelijk' maken voor alle alleenstaanden? Of kinderloze koppels? | |
Janneke141 | donderdag 20 april 2023 @ 21:44 |
Dat staat toch in de laatste alinea? Maar van ouderen spreekt het, voor de meesten, voor zich dat het hun laatste verhuizing is en hun leven als het ware krimpt. Die krijgen, gemiddeld genomen, minder behoefte aan ruimte en meer behoefte aan zorg. Dat is nogal verschillend van een alleenstaande van 30, wiens huishouden in veel gevallen nog zal gaan groeien. We hebben het over andere behoeftes. Dan moet je ook andere ideeën maken. | |
EttovanBelgie | donderdag 20 april 2023 @ 21:47 |
Dit is allemaal pure speculatie. Een zeventiger kan nog een relatie aangaan na weduwnaar te zijn geworden terwijl die dertiger eeuwig vrijgezel blijft. Selecteren op leeftijd? Doe maar niet. | |
Janneke141 | donderdag 20 april 2023 @ 21:48 |
Het is goed met je, dit spelletje ga ik echt niet spelen. | |
EttovanBelgie | donderdag 20 april 2023 @ 21:49 |
Oh dit is voor mij verre, verre van een spelletje. | |
michaelmoore | donderdag 20 april 2023 @ 21:51 |
jawel maar niet samenwonen , dan gaat de overheid je een strafkorting geven van bijna 400 euro per maand netto Je MOET een woning bezet houden , van de overheid, of je moet je inschrijven bij je dochter of emigreren samen [ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 22-04-2023 09:09:58 ] | |
Hawkxyz | donderdag 20 april 2023 @ 22:23 |
Apartementjes, Thuiszorg, Mantelzorg, Bejaardentehuis.... Als ik over mezelf mag spreken wil ik dit allemaal niet, ik wil dan gewoon dood. | |
borisz | donderdag 20 april 2023 @ 22:33 |
En dat de vierde deze week.... | |
Janneke141 | donderdag 20 april 2023 @ 22:34 |
De ratten verlaten het zinkende schip? | |
JohnBercow | donderdag 20 april 2023 @ 22:37 |
Je baantje zeker stellen nu het nog kan ![]() | |
JohnBercow | donderdag 20 april 2023 @ 22:39 |
borisz | donderdag 20 april 2023 @ 22:40 |
Helemaal als je de Kamer verlaat voor een rol als Adje (!) interim dus. Dan moet je wel heel snel weg willen. | |
Janneke141 | donderdag 20 april 2023 @ 22:44 |
Geurts treft hier overigens een interessante partijgenoot als raadslid: Sjors Pardoel, die in een dronken bui een pony op een terras in Den Bosch achterliet. En overigens niet wordt vervolgd, omdat hij niets strafbaars gedaan heeft. | |
JohnBercow | donderdag 20 april 2023 @ 22:47 |
En als Kamerlid was hij ook nog voorzitter van de Cie. Landbouw. Dus er speelt daar wel wat meer ![]() | |
borisz | donderdag 20 april 2023 @ 23:05 |
JohnBercow | donderdag 20 april 2023 @ 23:09 |
| |
trein2000 | donderdag 20 april 2023 @ 23:13 |
Waarnemer, dat is met een paar telefoontjes geregeld. Dit is niet iets waar een procedure van maanden aan vooraf gaat. Je zou het wel denken. | |
borisz | donderdag 20 april 2023 @ 23:14 |
Uitgaande dat Mona en anderen nu geen andere keuze maken. Eline Vedder komt de Kamer in. CDA statenlid te Drenthe, boerin en LTO-dame. Moet dat nu smoel geven aan de TK-fractie? | |
Janneke141 | donderdag 20 april 2023 @ 23:16 |
Ik ken wel een Vedder met een goede smoel. hoor. | |
michaelmoore | donderdag 20 april 2023 @ 23:19 |
ik ben 70 en ik vind het leven helemaal prima tuurlijk zijn er enige ongemakken, hardlopen gaat niet meer en racefiets omk niet meer , maar verder prima als je ouder bent dan wil je graag je wooncarriere afmaken , en dan komt een bejaardenhuis om de hoek kijken zolang je geen 65plus bent dan kun je niet meepraten over zulks mijn moeder woonde 22 jaar in een bejaardenhuis, heeft het heel fijn gehad maar het leven als oudere is veel beter vaak dan het leven als jongere geloof me, en zeker een jongere die moet leven van thuiszorg Ik heb trouwens net een nieuwe auto gekocht en geen rollator, dat ter informatie Maar ga gerust dood hoor [ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 21-04-2023 00:01:49 ] | |
Lt.Bookman | donderdag 20 april 2023 @ 23:27 |
Jaco Geurts, tot de intrede van FvD, toch wel de grootste debiel van de Tweede Kamer. Fijn dat hij eindelijk van het landelijke politieke toneel verdwijnt ![]() | |
Hanca | vrijdag 21 april 2023 @ 08:17 |
Aan Geurts missen we inderdaad niks, zijn laatste actie is een amendement waarmee hij een zeer noodzakelijke aanpassing van de huurmarkt torpedeert. Dat soort figuren kunnen we missen als kiespijn. Maar hij heeft toch nog een boerderij in Scherpenzeel met 400 varkens, kan je dan wel burgemeester van een andere plaats worden? | |
alpeko | vrijdag 21 april 2023 @ 08:22 |
Wiersma in opspraak. https://nos.nl/artikel/24(...)egen-zijn-ambtenaren Niet heel schokkend allemaal maar wel weer een slechte beurt. Een Van Nieuwkerkje. | |
Zwansen | vrijdag 21 april 2023 @ 08:40 |
Wat een idioot. | |
Koffieplanter | vrijdag 21 april 2023 @ 08:49 |
Je weet niet eens wat er is gebeurd. | |
Zwansen | vrijdag 21 april 2023 @ 08:53 |
Ik vind de passage “geregeld door het lint ging en dat hij kon ontsteken in razernij” genoeg om iemand in die positie een idioot te vinden. | |
Gunner | vrijdag 21 april 2023 @ 08:53 |
Zulke uitbarstingen zijn gewoon niet professioneel en een uiting van onmacht. Hoef je niet te weten wat er nu echt gebeurd is. Misschien is 37 dan toch te jong voor zo'n positie. | |
Koffieplanter | vrijdag 21 april 2023 @ 08:55 |
Daar staat concreet helemaal niets. | |
Zwansen | vrijdag 21 april 2023 @ 08:56 |
Ok, Mark. | |
Hanca | vrijdag 21 april 2023 @ 09:14 |
Wiersma heeft blijkbaar vervolgens zelf advies gezocht om er wat aan te doen. Dat je bij extreme werkdruk eens een keer boos uit kunt vallen kan, als je vervolgens maar je excuses maakt en als het vaker gebeurt moet je inderdaad hulp zoeken. Het is natuurlijk ook echt wel een baan onder hoogspanning, waarbij je denk ik ook nog wel eens het idee kunt hebben dat iedereen je tegenwerkt. | |
BlackLining | vrijdag 21 april 2023 @ 09:35 |
Wat is dat ook voor onzalig plan om de begroting rond te krijgen door het eigen risico omhoog te gooien? Hoe bedenk je zoiets in tijden met dikke inflatie en onzekerheid? Mensen ook nog eens medisch in de kou zetten? Hier kan ik dus écht met m'n kop niet bij. | |
Lurf | vrijdag 21 april 2023 @ 09:48 |
Technocratische "oplossing". Het eigen risico telt formeel niet mee in de collectieve lastendruk, maar helpt wel om de collectieve uitgaven te drukken. Waardoor je op papier dus binnen de begrotingskaders blijft. Dat het voor de burger met zorgkosten weinig uitmaakt of hij het linksom of rechtsom betaalt vergeten we voor het gemak even. | |
trein2000 | vrijdag 21 april 2023 @ 09:48 |
Wel waarnemend. ![]() | |
0ne_of_the_few | vrijdag 21 april 2023 @ 12:39 |
In Engeland stapt Raab wel op na 'iets te fel' te zijn geweest. | |
Pleun2011 | vrijdag 21 april 2023 @ 12:55 |
Precies.. En dan verzwakt zo'n droeftoeter zijn gedrag door te zeggen dat hij 'misschien iets te fel en te veeleisend is geweest.' Nee beste kerel, je bent gewoon een hufter.. een paardenlul.. een klootzak. | |
Hanca | vrijdag 21 april 2023 @ 15:30 |
Adema gaat inmiddels ook tekeer... maar dan wel tegen de Rabobank: https://www.ad.nl/politie(...)geklapt-is~a38b5eae/ Als hij helemaal gelijk heeft dat de Rabobank zo extreem onwillig is, is dat trouwens helemaal terecht. Dit interview belooft niet veel goeds: https://fd.nl/financiele-(...)ncieel-tegemoetkomen | |
#ANONIEM | vrijdag 21 april 2023 @ 20:14 |
De enige oplossing die dit kabinet kent is dingen duurder maken. | |
Hanca | vrijdag 21 april 2023 @ 20:17 |
Voor een begrotingstekort is dat natuurlijk ook maar 1 van de 2 mogelijke oplossingen. De andere is bezuinigen. En dat valt momenteel ook niet in de goede aarde. Op die manier kan een kabinet het nooit goed doen. Al ben ik het er mee eens dat het eigen risico een slecht voorbeeld is, maar het lijkt me ook zeer waarschijnlijk dat dat plan sneuvelt. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 april 2023 @ 20:20 |
Lastenverzwaringen in tijden van extreem hoge inflatie is haast crimineel te noemen. Bezuinigen is dan de betere oplossing want dat moet het klootjesvolk (waar deze technocraten zo op neerkijken) zelf ook. Edit: 6 op de 10 huishoudens kan niet of moeilijk rondkomen en dan met allerlei plannetjes komen om het leven nog duurder te maken. Dit kabinet is totaal losgezongen van de realiteit. [ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 21-04-2023 20:35:21 ] | |
Hanca | vrijdag 21 april 2023 @ 20:43 |
Je kunt natuurlijk best iets voor iedereen verhogen om dan vervolgens de laagste inkomensgroepen te compenseren. Dat het dan zo is dat er 'minder overblijft om leuke dingen te doen', zoals in dat artikel staat, voor de iets hogere inkomensgroepen is een feit. Maar toch ook redelijk onontkoombaar als je niet heel drastisch wil bezuinigen. Natuurlijk hoop ik ook dat er vooral een pakket wordt gemaakt dat de hoge inkomens en rijke bedrijven raakt, maar als dat zo makkelijk was zouden ze dat altijd wel doen. | |
Spablauw214 | vrijdag 21 april 2023 @ 20:51 |
Nog meer nivellering dus. De bovenlaag kan het prima lijden en de minima krijgen subsidie, waardoor onderaan de streep jan modaal weer de lul is. | |
Jaeger85 | vrijdag 21 april 2023 @ 22:28 |
Of ze sleutelen aan de erfbelasting. Deze week nog een artikel gelezen in het fd dat de schatkist jaarlijks anderhalf miljard misloopt omdat de wijziging uit 2010 anders uitpakt dan gehoopt. Dan is jan modaal een keer niet de klos. | |
Hanca | vrijdag 21 april 2023 @ 22:53 |
Ja, zulke voorstellen (mits juridisch houdbaar, niet nog een box 3 drama) zijn natuurlijk helemaal toe te juichen wat mij betreft. Alleen zit helaas de VVD ook aan tafel... | |
Koffieplanter | vrijdag 21 april 2023 @ 22:57 |
Visionair Sander Schimmelpenninck heeft hier heel goede ideeën over. | |
Spablauw214 | vrijdag 21 april 2023 @ 23:13 |
![]() Ik snap niet dat de Volkskrant dat omhooggevallen graafje een podium geeft om wekelijks iedereen de maat te nemen. Laat hem zijn diarree lekker op Twitter zetten ![]() | |
rubbereend | vrijdag 21 april 2023 @ 23:50 |
Grote vraag, kan de Belastingdienst en verandering aan | |
trein2000 | vrijdag 21 april 2023 @ 23:58 |
https://www.nrc.nl/nieuws(...)zelf-voor-boeten-Wat is het nieuws?Kajsa Ollongren heeft ook wat uit te leggen. Beleid om integriteitsklachten niet te onderzoeken, kom op zeg. | |
Koffieplanter | zaterdag 22 april 2023 @ 07:49 |
[quote]![]() Valt of staat jouw mening over hem en zijn columns op het pure wanhoopsargument van de hypocrisie over zijn vlieggedrag? Want dan zijn we snel klaar denk ik. [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 22-04-2023 14:32:23 ] | |
#ANONIEM | zaterdag 22 april 2023 @ 08:34 |
Neejoh niets aan de hand, deze samenleving richt zich met dit soort fophef te gronde. Op deze manier gaat er nooit meer iets besloten of doorgevoerd worden. Als iedere millenial eerst vriendelijk toegesproken en geknuffeld moet worden en er om elke niet zo vriendelijke opmerking praatsessies georganiseerd moeten worden terwijl de kern vaak is dat er waardeloos werk verzet wordt. Echt kutontwikkelingen dit. Maar het zal mijn tijd verder wel duren, als dit land zichzelf naar de klote wil helpen dan zij dat maar zo. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-04-2023 08:34:59 ] | |
Spablauw214 | zaterdag 22 april 2023 @ 08:36 |
O ik kan nog wel even doorgaan maar dit topic gaat over het kabinetsbeleid en niet over de columns van Schimmelpenninck dus ik ga daar niet over uitweiden hier. | |
Koffieplanter | zaterdag 22 april 2023 @ 08:37 |
Je weet niet eens wat er is gebeurd. | |
#ANONIEM | zaterdag 22 april 2023 @ 08:41 |
Jawel. Dat heeft Wiersma namelijk zelf aangegeven. Volledig eens met Derksen hierin. | |
Koffieplanter | zaterdag 22 april 2023 @ 08:49 |
Op het gooien met deuren na is niets van alles wat er is gezegd of geschreven te concretiseren. Als razende tekeer gegaan, grensoverschrijdend, te fel, te hard zijn allemaal termen die genoemd of voorbijgekomen zijn die volledig aan eigen invulling onderhevig zijn. Je weet dus niet wat er is gebeurd, net zoals de hordes die klaarstonden om hem te lynchen. | |
#ANONIEM | zaterdag 22 april 2023 @ 08:54 |
Jawel want Wiersma geeft toch zelf een verklaring. | |
Koffieplanter | zaterdag 22 april 2023 @ 08:56 |
Oh, dan zal het wel exact precies stipt zo zijn en niet anders. De slager keurt zijn eigen vlees, zeer representatief. | |
michaelmoore | zaterdag 22 april 2023 @ 09:20 |
https://www.telegraaf.nl/(...)r-zelf-radicaliseert De politiek radicatliseert en is machtsgeil net als Brussel \\
[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 22-04-2023 09:28:33 ] | |
Hanca | zaterdag 22 april 2023 @ 09:23 |
Wat is dit voor onzinnige column vol incorrecte aannames, dat dit gepubliceerd mag worden zeg... | |
michaelmoore | zaterdag 22 april 2023 @ 09:33 |
de politiek woont in een cirkel van 30 km rondom Den Haag en de arme werkende deel van de bevolking woont in de krimpgebieden De politiek is Groen Links en D66 is tegen kernenergie , gaat bos wandelen en stemt over 25 miljard voor nieuwe natuur De werkende armen wonen met 8 mensen in een tijdelijk huurflatje en gaat flink hoger eigen risico en zorg premie dokken
| |
Spablauw214 | zaterdag 22 april 2023 @ 09:34 |
De punten die worden genoemd zijn wel voorstellen die op tafel liggen nu. Het heeft een hoog onderbuikgehalte en ik ga ook niet uit van kwade intenties, maar dat het er voor de middenklasse zo niet gezelliger op wordt ben ik wel met de schrijver eens. | |
Janneke141 | zaterdag 22 april 2023 @ 09:35 |
Het leest eerder als een ingezonden brief. | |
Spablauw214 | zaterdag 22 april 2023 @ 09:41 |
Nausicaa Marbe stuurt elke week zo’n aanklacht-achtig stuk in. Vanwege haar Roemeense komaf neem ik haar kijk op een onderdrukkende overheid wel serieus, alleen soms gaat ze wel een beetje in de overdrive ja. | |
#ANONIEM | zaterdag 22 april 2023 @ 11:33 |
We moeten af van die natte washanden-mentaliteit. | |
#ANONIEM | zaterdag 22 april 2023 @ 11:43 |
Dat is Gen-Z waar jij het over hebt. Die zijn zo overgevoelig en lichtgeraakt. Millenials zijn opgegroeid in een tijd toen dat soort progressieve gekte nog niet aan de orde was en er nog gelachen kon worden om politiek incorrecte humor. | |
Koffieplanter | zaterdag 22 april 2023 @ 11:46 |
We moeten vooral af van mensen die zonder enige inzage in de feiten, laat staan de details hun (doorgaans voorspelbare) meninkje alweer klaar hebben liggen. | |
Hanca | zaterdag 22 april 2023 @ 12:00 |
Gewoon onwaar. Bijvoorbeeld de 2 nieuwe kamerleden deze week: 1 uit Drenthe en 1 uit Groningen. | |
#ANONIEM | zaterdag 22 april 2023 @ 12:16 |
Klopt hoor, het wordt elke lichting weer erger. Wat een rampzalige toekomst gaan we op deze manier tegemoet. | |
#ANONIEM | zaterdag 22 april 2023 @ 14:24 |
Je liegt. "De politiek" woont overal in Nederland tot aan Leeuwarden en Maastricht toe. | |
#ANONIEM | zaterdag 22 april 2023 @ 14:25 |
Godzijdank mag iedere nieuwe lichting lekker zelf uitmaken hoe zij in het leven staan en hoeven ze niet naar verzuurde oude mannen te luisteren. PS: Dit gelul horen we al 70 jaar van alle oudere mensen, in 1957 was het dat de wereld ten onder zou gaan omdat jonge mensen naar de duivelse rock and roll luisterden. [ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 22-04-2023 14:34:38 ] | |
Hanca | zaterdag 22 april 2023 @ 14:30 |
Het is rampzalig als je niet meer ongevraagd aan mensen mag zitten, ze niet meer uit mag schelden en geen andere ongepaste opmerkingen meer mag maken? Lijkt me eerlijk gezegd alleen maar positief. | |
trein2000 | zaterdag 22 april 2023 @ 14:32 |
Mij ook. Maar tegelijkertijd, overal gebeurd wel eens wat. Als je dat vervolgens netjes met elkaar oplost dan hoef je het ook niet groter te maken dan het is. Het is ook geven en nemen. (Uiteraard binnen de grenzen van het redelijke, ik heb het niet over mishandeling, verkrachting en dst werk. Maar een keer schreeuwen of met de deuren slaan is niet goed. Maar wel menselijk.). | |
Hanca | zaterdag 22 april 2023 @ 14:35 |
Ja, dat schreef ik ook over Wiersma. Excuses maken, als het vaak gebeurt er aan werken. Als je maar toe geeft dat het niet hoort, dat je fout zat. | |
#ANONIEM | zaterdag 22 april 2023 @ 14:38 |
Je hebt zelf ook wel door dat als we het op deze manier gaan doen (met publieke excuses en publieke veroordelingen) dat juist ook een enorm machtig wapen in handen van 'slachtoffers' wordt? Want dat is namelijk wat er nu gebeurt. Ik vind het bespottelijk. | |
#ANONIEM | zaterdag 22 april 2023 @ 14:41 |
Ik vind dit publiekelijk bekend maken echt lachwekkend eigenlijk. Dat geeft 'slachtoffers' zo'n gigantisch machtsinstrument, zeker als je er ook nog het woord grensoverschrijdend bij gaat gebruiken. Wiersma is de rest van zijn carrière besmet omdat hij een paar keer boos is geworden. Lekker gewerkt jongens. | |
Hanca | zaterdag 22 april 2023 @ 14:44 |
Dat is het probleem van trial by media, maar dat heeft niks te maken met 'niks meer mogen'. Dat al die gevallen niet publiek hoeven ben ik het volledig mee eens. | |
trein2000 | zaterdag 22 april 2023 @ 14:50 |
Eens. | |
0ne_of_the_few | zaterdag 22 april 2023 @ 15:17 |
Nou ja, we blijkt ook van alles aan de hand te zijn geweest in zijn SZW en fractie tijd. Aldus de T. Gevalletje dat je in de problemen komt omdat je in eerste instantie niet eerlijk was over een misstap. (Die al bizar gespind was) | |
Hawkxyz | zaterdag 22 april 2023 @ 17:42 |
Ja, zo'n laatste zin zegt wel iets. Uiteraard wil ik niet dat mijn keus standaard word maar het is wel een keus die in principe tot de mogelijkheden mag behoren. Ik kan ook het voorbeeld geven van mijn opa die het (aan het einde van de vorige eeuw) echt niet zo fijn had. Hij bleef maar roepen dat hij NAAR HUIS!! toe moest. En wij moesten dat dan gaan regelen... Gezien zijn altzheimer ging ik hem elke keer geruststellen dat ik het wel zou 'regelen', gezien hij het dan toch 5 minuten later weer vergat. En als ik dan zeg dat ik er niet aan moet denken dat ik wellicht over enkele tientallen jaren niet meer voor mijzelf kan zorgen, ja dan wil ik liefst wel een keuze hebben van 'voltooid leven' want op dat gebied.. euthanasie wetgeving is bij mijn weten nog steeds alleen mogelijk bij 'ondraaglijk lijden'. Nou, zie dat maar eens aan te tonen op het moment dat de medici zeggen dat ik nog prima kan leven met 'enige verzorging'. De voorbeelden echter.. van zoals genoemd mijn opa maar ook huidige situaties zoals mijn oom, en een vriend van mijn vader.. ja daar wil ik toch echt niet aan denken. En dan zijn er inderdaad de gevallen zoals jezelf, mijn tante, een vriendin van mijn moeder en in het verleden mijn oma.. waarvan er inderdaad een prima leven was / is. | |
michaelmoore | zaterdag 22 april 2023 @ 17:52 |
zolang we nog maar een leuke vakantie kunnen boeken dan gaat het nog wel he wel mooi dat ik buiten de schoolvakanties kan gaan en net zo lang als ik wil | |
trein2000 | zaterdag 22 april 2023 @ 18:21 |
Ik ben toch zo benieuwd wat ze bij D66 van dit sujet vinden. Wat een polariserend, haatdragend figuur is het toch. | |
#ANONIEM | zaterdag 22 april 2023 @ 18:34 |
Hij heeft toch gewoon gelijk? Dit slaat toch nergens op als PvdA of heeft PvdA Friesland ineens niets meer te maken met de rest van de PvdA? Want daar zie ik 2030 WEL promiment vermeld worden: https://www.pvda.nl/verki(...)gramma/duurzaamheid/ | |
trein2000 | zaterdag 22 april 2023 @ 18:53 |
Op zich staat het gekozen vertegenwoordigers natuurlijk vrij om af te wijken ban de partijlijn. Maar dat is hier het punt niet. Net punt is dat Tjeerd maar een modus kent, aanvallend, haatdragend en zich gedragende alsof hij de wijsheid in pacht heeft. Toon, timing en manier waarop doen er toe. Als je iedereen van je wil vervreemden moet je je zo opstellen als Tjeerd. Kun je gelijk hebben, maar dan sta je wel alleen. | |
Janneke141 | zaterdag 22 april 2023 @ 18:55 |
De Groot is een aanjager van de opinie ten opzichte van D66: je bent ervoor, of je bent er héél erg tegen. En dat laatste is nogal onhandig als je ergens een compromis over wil sluiten. Of zwevende kiezers wil binden. | |
Hanca | zaterdag 22 april 2023 @ 19:30 |
Je citeert een (oud) verkiezingsprogramma. Voortschrijdend inzicht kan laten zien dat 2030 niet het belangrijkste is, er aan gaan beginnen wel. En dan kan meebeslissen in de provincies wel cruciaal zijn, want daar moet die start gemaakt worden. | |
Hanca | zondag 23 april 2023 @ 13:49 |
Ik weet niet zo goed waar dit te plaatsen, maar ik vond dit nogal een schokkend voorbeeld over hoe het financieel mis kan lopen in het onderwijs: https://www.ad.nl/werk/ni(...)medewerker~a60d744d/ Allereerst is er dus een ex-roostermaker van 61 die 4700 euro per maand krijgt en daarvoor niet eens meer naar de hogeschool hoeft te komen, zijn functie is namelijk opgeheven maar hij mocht blijven. En daarnaast is er dus een goede leerkracht die na 3 jaar tijdelijke contracten van 4000 euro in de maand weg moest, waarop hij wordt vervangen door iemand van het uitzendbureau die 12.000 in de maand kost. Nou weet ik wel dat een medewerker meer kost dan alleen het brutoloon, maar je gaat mij niet vertellen dat deze Hogeschool niet 2 keer heel veel geld per maand aan het weggooien is. Geld dat voor onderwijs bestemd is, niet voor de winst van het uitzendbureau en ook niet voor het betaald thuis zitten van ex-werknemers die nog best ergens zouden kunnen werken. | |
michaelmoore | zondag 23 april 2023 @ 15:13 |
Als Rutte zegt dat iemand kan blijven , dan is t gedaan met hem | |
michaelmoore | zondag 23 april 2023 @ 15:16 |
beginnen met 30 miljard over de balk flikkeren | |
#ANONIEM | zondag 23 april 2023 @ 18:14 |
Ik het een uitstekende zaak als boeren op een zeer fatsoenlijke wijze uitgekocht kunnen worden en dat daar meer dan genoeg geld voor beschikbaar is, het zou pas extremistisch en schofterig zijn als dat fonds er niet was. | |
michaelmoore | zondag 23 april 2023 @ 18:23 |
ja prachtig maar er zijn heel weinig boeren die dat willen en je kent de overheid , die bent zunnig als het een ander betreft Die willen graag iedere boer onteigenen of hun vergunning afpakken ne de 25 miljard uitgeven aan adviesbureaus | |
Spablauw214 | zondag 23 april 2023 @ 18:26 |
Heb je ook een bron voor deze bewering? Er zijn ook landen waar je vergunning gewoon wordt ingetrokken en verder heb je het nakijken he. Denemarken oa als ik het goed heb onthouden. | |
michaelmoore | zondag 23 april 2023 @ 18:27 |
nou daar gaat de BBB dus niet aan meewerken Dus gaat het niet door dat gedoe over alles tegen de landbouw en meer konikpaarden | |
Cyan9 | zondag 23 april 2023 @ 18:29 |
Dat is geen bron. | |
StateOfMind | zondag 23 april 2023 @ 18:33 |
Die ga je ook niet krijgen van hem. Het is een dagelijks afgespeelde langspeelplaat over koeien, schapen, weilanden, stront, wolven en beren. Al dan niet samen in het bejaardenhuis. | |
EttovanBelgie | zondag 23 april 2023 @ 18:42 |
Fijn he, die flexibilisering. | |
Hanca | zondag 23 april 2023 @ 18:46 |
Nee, dat is waardeloos. Andere kant zijn trouwens al die zorgmedewerkers die ontslag nemen en zich vervolgens laten inhuren als ZZPer, ook waardeloos. Wat mij betreft doen ze aan beide wat: het moet aantrekkelijker worden om mensen vast in dienst te nemen en het moet aantrekkelijker zijn om vast in dienst te zijn (of liever: ZZPschap moet fors minder aantrekkelijk worden of in de zorg zelfs verboden, zoals De Jonge voorstelde). | |
Van_Poppel | zondag 23 april 2023 @ 18:54 |
Helemaal mee eens; wat mij betreft worden ZZP'ers in de publieke sector zoveel mogelijk geweerd. Deze profiteurs ondermijnen de solidariteit. | |
Spablauw214 | zondag 23 april 2023 @ 19:03 |
Eens. Zoals ZZP nu is ingestoken, dus je zakken vullen en als de zaken minder gaan je handje ophouden, heeft op zich ook weinig met ondernemerschap te maken. Op zich is het stimuleren van eigen ondernemerschap een goede zaak. Maar die schijnzelfstandigheid daar moeten we vanaf. Als je hele business is opgehangen aan 1 of enkele opdrachtgevers ben je de facto niet zelfstandig en wat mij betreft dien je dan ook niet als zodanig behandeld te worden (dus ook geen fiscale voordeeltjes etc). | |
Dazalbest1 | zondag 23 april 2023 @ 22:37 |
Eens, in gemeenteland net zo ..... gaat richting meer zzpers dan vaste krachten op sommige afdelingen. Het werkt voor geen meter. | |
Janneke141 | zondag 23 april 2023 @ 23:26 |
https://www.trouw.nl/binn(...)inspecteur~b33d512f/ De Inspecteur-Generaal van de Belastingen is inmiddels ook van mening dat het hele toeslagencircus moet worden afgeschaft omdat het alleen maar meer mensen in de problemen gaat brengen. Maar de politieke wil om met een alternatief te komen zal wel weer ontbreken. Dat doet het immers al jaren. | |
BlackLining | zondag 23 april 2023 @ 23:51 |
Prima, maar dan ook geen 'zoek het maar uit en fijne wedstrijd' bij ziekte of arbeidsongeschiktheid. | |
0ne_of_the_few | zondag 23 april 2023 @ 23:54 |
In die zin zegt het al genoeg dat de tweede kamer het orgaan is dat zelf minst de hand in eigen boezem heeft gestoken na de toeslagenaffaire. | |
MoreDakka | maandag 24 april 2023 @ 00:22 |
Wat een onzin. | |
Hanca | maandag 24 april 2023 @ 07:47 |
In de kamer is die politieke wil er wel, dat blijkt in alle debatten over de toeslagen, dat blijkt ook uit zulke moties: https://www.tweedekamer.n(...)40295&did=2022D40295 Alleen PVV en Omtzigt (die volgens hemzelf geen mogelijkheid ziet de huurtoeslag af te schaffen) stemden tegen: https://www.tweedekamer.n(...)18844&did=2022D40295 Helaas is het nog steeds wachten op een eerste aanzet van Aukje de Vries, daar is de Kamer zeer gefrustreerd over: https://www.trouw.nl/poli(...)t-de-kamer~b87dd569/ De overgang naar bijna gratis kinderopvang lijkt ook vertraging op te gaan lopen. Dat het systeem het niet aan kan om nu de toeslagen er uit te gooien en een complete belastingherziening te doen is duidelijk, maar het kabinet zou nu al wel op papier moeten krijgen hoe we van die toeslagen af komen tegen de tijd dat het systeem het wel aan kan. Er liggen al 36 opties, maar om één of andere reden is Aukje de Vries weer met een extra verkenning begonnen die voor de zomer klaar moet zijn. | |
Janneke141 | maandag 24 april 2023 @ 08:31 |
Kortom, als men echt wilde dan waren ze een hoop stappen verder dan nu. | |
Hanca | maandag 24 april 2023 @ 09:22 |
Als het kabinet echt wilde. Het lijkt er gewoon op dat ze er daar wel overtuigd van zijn dat de toeslagen moeten worden afgeschaft, maar er is verschil van mening tussen de partijen over het hoe. En dus schuiven ze het maar weer naar komende zomer (waar kennen we dat van?). | |
Hanca | maandag 24 april 2023 @ 09:31 |
Hier trouwens het complete, en zeer lezenswaardige, interview met Bart Snels: https://www.trouw.nl/poli(...)eld-hadden~bfa348a3/ Hij benoemt drie problemen: 1: ouders die hun kind het huis uit moeten zetten omdat ze dankzij het inkomen van het kind geen huurtoeslag krijgen. 2: mensen die door een eerdere fout de toeslagen niet meer aanvragen en daardoor duizenden euro's mislopen. 3: de financiële risico's liggen volledig bij de aanvragers, dat is juridisch en rechtstatelijk gewoon heel gek. Hij benoemt trouwens ook dat de Kamer te snel keuzes heeft gemaakt bij de toeslagenaffaire. Ze dachten toen dat het om 900 of 2000 mensen ging, inmiddels zitten er 50.000 mensen in het systeem. En dat is dus gewoon niet meer uitvoerbaar. Hij benadrukt trouwens ook dat 20.000 mensen inmiddels wel integraal zijn beoordeeld. Het gaat langzaam, maar het gaat wel met stapjes vooruit. [ Bericht 27% gewijzigd door Hanca op 24-04-2023 09:39:19 ] | |
Hanca | maandag 24 april 2023 @ 09:44 |
Was deze gloednieuwe functie van voormalig kamerlid Bart Snels trouwens de beroemde 'functie elders' die Rutte in gedachten had voor Omtzigt? | |
Janneke141 | maandag 24 april 2023 @ 10:53 |
Ik kan het me niet voorstellen eigenlijk. Veel te dichtbij. En voor degenen zonder Trouw-abo: https://nos.nl/artikel/24(...)enstelsel-afschaffen | |
Tlaloc | maandag 24 april 2023 @ 11:18 |
12ft.io is je vriend voor de paywall | |
trein2000 | maandag 24 april 2023 @ 13:49 |
Voorzitter Tweede Kamer stond in de notities van Jorritsma. | |
Hanca | maandag 24 april 2023 @ 13:55 |
De staatssecretaris van media mag een moeilijke beslissing nemen: https://www.trouw.nl/cult(...)eke-bestel~b2f5266d/ Inhoudelijk lijkt me het verbannen van Ongehoord Nederland een goed idee, maar je laat wel dan wel een deel van de media die de groep bedient die zich toch al niet gehoord voelt en graag in een slachtofferrol kruipt sluiten. En dat zal voor die groep toch voelen als "Den Haag die ze de mond snoert" en juist nog meer complottheorieën aanwakkeren. | |
#ANONIEM | maandag 24 april 2023 @ 14:17 |
Ik heb niet het idee dat het bestaan van ON die groep beter bereikbaar maakt of minder vatbaar voor complotten. | |
Hanca | maandag 24 april 2023 @ 14:20 |
Nee, maar het afschaffen is wel een extra reden voor haat vanuit die kant. ON had nooit toegelaten moeten worden, maar nu het er is moet je wel voorzichtig zijn bij het weer uit het stelsel gooien van ON. | |
#ANONIEM | maandag 24 april 2023 @ 14:21 |
Welk genie was het ook alweer die ON toeliet? | |
#ANONIEM | maandag 24 april 2023 @ 14:24 |
ik kijk programma's daarvan nooit, maar wat is precies het probleem? | |
#ANONIEM | maandag 24 april 2023 @ 14:25 |
waarom zou een initiatief met voldoende draagvlak die voldoet aan de eisen vooraf al niet toegelaten moeten worden bij de publieke omroepen? [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-04-2023 14:25:39 ] | |
Hanca | maandag 24 april 2023 @ 14:27 |
Een minister die zei: ik zou ze niet willen toelaten, maar er bestaat geen enkele juridische grond om ze te weigeren. De enige eis was namelijk dat aantal leden. Meer eisen stonden niet in de wet, dus kon hij niks anders. Daarna is hij gaan ijveren voor een wetswijziging. | |
Hanca | maandag 24 april 2023 @ 14:32 |
Ze verspreiden 'onjuiste informatie', oftewel nepnieuws: https://www.ad.nl/show/np(...)-meer-over~a044e2a6/ | |
#ANONIEM | maandag 24 april 2023 @ 14:33 |
wie niet? denk ik dan | |
Hanca | maandag 24 april 2023 @ 14:34 |
De rest van de omroepen in het bestel niet, volgens de instanties die er over gaan. | |
Mylene | maandag 24 april 2023 @ 14:57 |
Wat is dan die onjuiste informatie? Beetje makkelijk zo. | |
Hanca | maandag 24 april 2023 @ 15:12 |
Hier heb je een onafhankelijk beoordeeld voorbeeld: https://nos.nl/artikel/24(...)journalistieke-codes En hier kun je een volledig onderzoek van de ombodsman lezen: https://www.omroepombudsm(...)-ongehoord-nederland | |
Hanca | maandag 24 april 2023 @ 15:17 |
Blijkbaar komen er dit jaar nieuwe criteria voor toetreding tot het bestel: https://nos.nl/artikel/24(...)-wil-andere-criteria Dit is exact waar Slob toen al om vroeg, maar hij kon de lopende procedure niet aanpassen, dan was hij 100% zeker nat gegaan voor de rechter. Wel heeft hij in die tijd trouwens de toelating een jaar uit kunnen stellen. Maar meer kon hij wettelijk niet: https://www.volkskrant.nl(...)iesorganen~b6fe5c8b/ | |
Kickinalfa | maandag 24 april 2023 @ 17:05 |
Waarom moet de NPO er eigenlijk iets van vinden? De NPO is verantwoordelijk voor de coördinatie tussen de omroepen en niet van de inhoud daarvan, daarover gaan de omroepen zelf? | |
Janneke141 | maandag 24 april 2023 @ 18:11 |
Praten die ministers onderling eigenlijk wel eens met mekaar, of is het gewoon een collectief plan om forenzen te pesten? Jetten maakt de benzine duurder, en Heijnen de trein.https://www.rtlnieuws.nl/(...)enstregeling-kariger Vanaf 2024 mag NS een spitstoeslag gaan heffen in de trein. Dus als je van plan was om een alternatief voor je onbetaalbaar geworden auto te zoeken en met de trein te gaan dan moet ik je teleur stellen, ook dat maken we gewoon duurder. | |
trein2000 | maandag 24 april 2023 @ 18:13 |
Spitstoeslag en op rustige momenten minder treinen. Ook een lekkere combinatie. Wat is hier toch het idee van? Werkende armen gaan creëren of wat? | |
Janneke141 | maandag 24 april 2023 @ 18:15 |
Schiet mij maar lek. Men lijkt zich de laatste tijd echt totaal niet meer druk te maken over de maatschappelijke effecten van beleid. Als het op papier maar klopt, dan is het wel goed lijkt het. | |
Fred_B | maandag 24 april 2023 @ 18:31 |
Mensen gaan maar lekker wat dichter bij hun werk wonen. Onze huizenmarkt in de grote steden heeft genoeg ruimte om dat op te vangen ![]() | |
Harvest89 | maandag 24 april 2023 @ 18:37 |
PtdA Partij tegen de Arbeider. | |
#ANONIEM | maandag 24 april 2023 @ 18:55 |
Maar hoe wil je dan de gestegen kosten voor de NS betalen? Meer belastinggeld naar de NS? Ik dacht dat jij daar een tegenstander van was. | |
Spablauw214 | maandag 24 april 2023 @ 19:02 |
Ze willen gewoon in z’n geheel minder vervoersbewegingen denk ik. Iets anders kan ik er eigenlijk niet van maken. Wat wel een beetje een vreemde tegenstelling is: eerst door het ideaal van globalisering de wereld tot een groot dorp maken, om vervolgens mobiliteit onbetaalbaar te maken. | |
Malavita | maandag 24 april 2023 @ 19:07 |
Een redelijk deel zal toch ook wel worden opgehoest door bedrijven dmv 100% reiskostenvergoeding denk? | |
Janneke141 | maandag 24 april 2023 @ 19:07 |
Nee, dat heb ik nooit gezegd. Als je het OV tot een fatsoenlijk alternatief voor autoverkeer wil maken en houden, dan kost dat geld. Trein- en busverbindingen in standhouden buiten de grote agglomeraties krijg je sowieso niet snel rendabel, dus dat zal altijd belastinggeld kosten. Zoals ik al eerder opmerkte: je moet een pakket maatregelen nemen dat in balans is, en dat mensen daadwerkelijk de mogelijkheid geeft om hun gedrag aan te passen. En dat zou dus best kunnen betekenen dat je de extra belasting die je ophaalt aan de pomp of op Schiphol, in het spoor investeert. Je moet je w.m.b. wel afvragen of je opnieuw het HRN onderhands aan de NS moet willen gunnen, maar dat is een hele andere discussie. En ja, ik ben van mening dat de overheid veel te veel geld uitgeeft. Dat zit hem vooral in het aantal ambtenaren dat beleidsstukken voor elkaar zit te schrijven, en controleinstanties die vooral elkaar zitten te controleren. Je mag wat mij betreft het onderwijsbudget met een kwart korten, maar dan moet je me beloven dat de helft van alle mensen die niet in het primaire proces zit, eruit geflikkerd wordt. Kunnen we daarna weer eens nadenken hoe we een acceptabel voorzieningenniveau kunnen genereren. | |
Janneke141 | maandag 24 april 2023 @ 19:08 |
Dan moet je het OV in het weekend juist duurder maken. Daar is wat te kiezen, door de weeks in de spits meestal niet. | |
Spablauw214 | maandag 24 april 2023 @ 19:08 |
Schrappen van btw op treintickets en die 6% gebruiken voor personeel of de dienstverlening. En meer snijden in eigen vlees, bijvoorbeeld rustige sprinterseries geschikt maken voor eenmansbedrijf. | |
Spablauw214 | maandag 24 april 2023 @ 19:10 |
Eens, ik vind dat je het dan over de hele linie duurder moet maken (liever helemaal niet maar bon). Nu laat je de forens ervoor opdraaien terwijl het ov voor het gros nu al amper een alternatief is. En als je denkt ik ga met de auto, dan krijg je straks rekeningrijden voor je kiezen. Wat uiteraard geheid bovenop de huidige belastingen komt en niet in plaats van. | |
#ANONIEM | maandag 24 april 2023 @ 19:11 |
Meer snijden in eigen vlees? Bij de NS? Het bedrijf waar kantoorpersoneel op de trein moet tegenwoordig? Het moet niet gekker worden.... | |
Spablauw214 | maandag 24 april 2023 @ 19:13 |
Minder conducteurs inzetten wordt gewoon geblokkeerd door de eigen vakbond hè. Terwijl regionale vervoerders al 15 jaar met eenmansbedrijf rijden. | |
Hanca | maandag 24 april 2023 @ 19:33 |
De treinen worden momenteel met de dag onveiliger, juist omdat er nooit meer conducteurs mee rijden. Bezuinigen op conducteurs is echt een heel slecht idee. Nee, er moet gewoon subsidie naar het OV. | |
Spablauw214 | maandag 24 april 2023 @ 19:34 |
Het geld is op. Waar gaan we dat geld weghalen dan? | |
-XOR- | maandag 24 april 2023 @ 19:40 |
Het geld is op? Er zijn veel dingen op (vooral het politiek vertrouwen) maar geld is daar niet een van. | |
phpmystyle | maandag 24 april 2023 @ 19:45 |
Wel raak inderdaad. | |
Spablauw214 | maandag 24 april 2023 @ 19:49 |
Volgens mij wordt er nu gekeken waar we op gaan bezuinigen of we gaan over op lastenverzwaringen. Dan is het geld toch op, of niet? | |
Spablauw214 | maandag 24 april 2023 @ 19:55 |
Mijn voorlopige conclusie is in ieder geval dat we de komende jaren veel meer zullen moeten gaan (blijven) betalen voor basale levensbehoeften zoals wonen, boodschappen, water, energie en mobiliteit. Alleen dat hardop uitspreken is politieke zelfmoord dus daarom doen we het stapje voor stapje. Wat natuurlijk weer koren op de molen is van de mensen die denken dat er een of andere WEF-agenda wordt uitgerold. | |
-XOR- | maandag 24 april 2023 @ 20:00 |
Neuh, bezuinigen of investeren is een keuze, neoliberalisme of Keynesianisme. | |
Janneke141 | maandag 24 april 2023 @ 20:02 |
Als je wil dat mensen hun gedrag aanpassen, dan moet je selectief belasten. Als je wil dat mensen meer moeten gaan betalen, dan moet je alle alternatieven tegelijk duurder maken. | |
Hanca | maandag 24 april 2023 @ 20:02 |
Nee, dat is het natuurlijk niet. Je kunt niet oneindig je kosten doorschuiven naar de volgende generaties. Het is trouwens Keynesiaans om nu te gaan bezuinigen, we hebben namelijk economische groei. | |
-XOR- | maandag 24 april 2023 @ 20:06 |
Momenteel investeren anticiperend op een recessie heeft weldegelijk iets contracyclisch en we zitten tegen een recessie aan. Investeren in OV is natuurlijk ook niet 'doorschuiven naar volgende generaties' maar herstructurering. | |
Spablauw214 | maandag 24 april 2023 @ 20:07 |
Ik vermoed dat ze thuiswerk meer willen afdwingen. Zelf ben ik er niet onverdeeld positief over: sinds covid is het werk compleet verzakelijkt en is er van het sociale aspect amper meer sprake. Band binnen het team is nul, het draait vooral nog om productie. Zonde eigenlijk. Buiten dat zijn er legio mensen die überhaupt niet eens kunnen thuiswerken. | |
StateOfMind | maandag 24 april 2023 @ 20:11 |
En dat zijn niet zelden de lagerbetaalde banen. | |
Janneke141 | maandag 24 april 2023 @ 20:12 |
We zullen het doorgeven aan de verpleegkundige, de vrachtwagenchauffeur en de chefkok. | |
Spablauw214 | maandag 24 april 2023 @ 20:14 |
Het zal niet de eerste keer zijn dat ze hopen dat met een beetje wensdenken het probleem vanzelf verdwijnt he. | |
phpmystyle | maandag 24 april 2023 @ 20:17 |
Dat hoeft niet eens, maar we zien dat we in tijden van hoogconjunctuur (sinds 2016) dat we begrotingen intensiveren ipv handhaven. | |
phpmystyle | maandag 24 april 2023 @ 20:18 |
Kun je prima in cao's definiëren en daarop differentiëren. Die weg ga loopt dood. | |
phpmystyle | maandag 24 april 2023 @ 20:19 |
Wat je wel kan stellen: mensen die in de ''spitsuur'' van hun leven zitten en geen uitwijkmogelijkheden hebben zoals gezinnen, de starter op de arbeidsmarkt/woningmarkt wordt steeds harder de duimschroeven aangedraaid. | |
Janneke141 | maandag 24 april 2023 @ 20:21 |
Jij wil de prijs van de treinkaartjes en de benzine afhankelijk maken van je beroep? Ik denk niet dat de belastingdienst dat erbij kan hebben. | |
-XOR- | maandag 24 april 2023 @ 20:22 |
Neuh, we schieten weer eens in de aloude bezuinigingsreflex en visieloosheid. | |
phpmystyle | maandag 24 april 2023 @ 20:23 |
Nee. Een passage in de CAO waarin bepaalde functies een hogere/lagere vergoeding krijgen voor reiskosten. Boekhouder ¤50 Productiemedewerker ¤75 | |
-XOR- | maandag 24 april 2023 @ 20:24 |
Hoger mobiliteitsbudget = lager loon | |
Straatcommando. | maandag 24 april 2023 @ 20:25 |
Ja de welkebende "prijsprikkel" Waar je geen hol aan hebt als je geen alternatief hebt, dan is het louter een lastenerzwaring waar je op geen enkele manier onderuit komt. Idem voor de brandstofprijzen | |
#ANONIEM | maandag 24 april 2023 @ 20:31 |
Lijkt me best zinnig om meer thuiswerk af te dwingen al was het maar om de wegen niet dicht te laten slibben. Tijdens de lockdowns hebben we gezien dat dit voor veel beroepen prima kan. Maar zoiets is al teveel gevraagd voor dit kabinet. Het enige wat ze kunnen is dingen duurder maken. | |
Hanca | maandag 24 april 2023 @ 20:31 |
Bezuinigen is ook gewoon af en toe nodig, zeker de zorgkosten moeten veel minder gaan groeien (want men noemt het bezuinigen, maar het is vooral de groei in de kosten beperken). Het begrotingstekort laten oplopen in deze tijd van economische groei zodat je met een recessie echt keihard moet bezuinigen is echt een heel erg slecht idee. Dat is pas visieloos. | |
Janneke141 | maandag 24 april 2023 @ 20:32 |
Oh, er is ook niks mis met het stimuleren van thuiswerken. Maar dat doe je dus niet door voor iedereen, ook degenen die helemaal niet kunnen thuiswerken al zouden ze het willen, de kosten te verhogen. | |
Hanca | maandag 24 april 2023 @ 20:33 |
Maar zoals ik eerder al zei: woon-werkverkeer moet gewoon minstens 35 ct per kilometer worden vergoed en misschien nog wel meer. Die kosten moeten bij de werkgever liggen, niet bij de werknemer. | |
-XOR- | maandag 24 april 2023 @ 20:34 |
Bezuiniging op zorg is inderdaad proactief nodig maar dat doe je niet zo maar door bijvoorbeeld anders te gaan denken over zorg in de laatste levensjaren (die verreweg het meeste budget opslorpt) en niet alle mogelijkheid tot rekken benutten, niet door als een omgekeerde Dave Brailsford overal kleine beetjes weg te willen halen en dan denken dat die accumulatie het geheel ten goede komt. | |
#ANONIEM | maandag 24 april 2023 @ 20:35 |
Nou dan is het opgelost | |
Straatcommando. | maandag 24 april 2023 @ 20:36 |
Dat lijkt me (voor nu) echt geen goed idee. Wellicht in combinatie met gespreid starten en eindigen. Het wegennet zit al compleet aan z'n tax omdat men nog steeds niet wil af stappen van 9-5 (even gechargeerd) waardoor je enorme piekmomenten in de ochtend en avond hebt.. Met een hogere vergoeding wordt dat alleen maar erger, gezien het ov vaak geen alternatief is en klaarblijkelijk ook erg duur waardoor mensen alsnog de auto pakken. | |
Hanca | maandag 24 april 2023 @ 20:36 |
Klopt, achter bezuinigingen moet wel een gedachte zitten. Maar dat we nu moeten gaan bezuinigen is wat mij betreft geen discussie over, dat is gewoon nodig om het begrotingstekort haalbaar te houden. | |
Hanca | maandag 24 april 2023 @ 20:37 |
Doe je het bij het OV nog drastischer: bij auto krijg je 35 cent, bij het OV gewoon je volledige kosten. | |
Straatcommando. | maandag 24 april 2023 @ 20:38 |
Lijkt me financieel lastig te bewerkstelligen, maar ben het er wel mee eens. Het OV moet in een land als Nederland toereikend zijn voor het gros van de bevolking, zowel qua locatie als kosten, nu pakt iedereen de auto. Dat kan gewoon niet. Er zullen altijd mensen zijn die buiten de boot vallen, maar die moet je dan niet gaan afstraffen met kut regeltjes als een spitsheffing als ze geen alternatief hebben. Zat mensen die overigens met het OV naar het werk zouden komen als het niet zo hilarisch duur tov de punctualiteit en bereikbaarheid was. Een goed anekdotisch verhaal is wel dat het voor mij goedkoper is om met de auto naar de stad te gaan ipv de trein, terwijl ik vijf minuten van het station af woon en het met de trein een kleine vijf minuten is, en met de auto een kwartier. En dat is inclusief parkeerkosten. "je kunt een abo nemen!" ja goed verhaal, juist voor zulke incidentele ritjes moet het laagdrempelig zijn. | |
Cupfighter | maandag 24 april 2023 @ 20:42 |
Dat laatste bedoel ik, benzine duurder en OV ook duurder, het OV is al belachelijk duur, er zijn geen alternatieven dus | |
Straatcommando. | maandag 24 april 2023 @ 20:44 |
Ik erger me vooral groen en geel aan de dromers die vinden dat het belasten van mobiliteit, in het bijzonder mobiliteit gestoeld op fossiele brandstof, zo zwaar mogelijk moet zijn want.. Ja, prikkels ofzo. Die kosten werken een op een door in diensten en producten. Mobiliteit is een van de grote peilers van onze welvaart. | |
Spablauw214 | maandag 24 april 2023 @ 20:50 |
Dat is hetzelfde gewauwel als de PvdA die aan kwam met de quote “klimaatbeleid moet pijn doen”. Alsof dat “pijn doen” een doel op zich is ofzo ![]() | |
Spablauw214 | maandag 24 april 2023 @ 20:53 |
Het verbaast me altijd dat in een land als Frankrijk of Duitsland de brandstof goedkoper is dan hier, de wegenbelasting per jaar even hoog is als hier per maand en auto’s in aanschaf ook nog eens fors goedkoper zijn dan hier. Er wordt ons gewoon een poot uitgedraaid, dat kan niet anders. Mobiliteit is geen luxe maar pure noodzaak. Maar volgens de progressieve partijen is het alsnog “te goedkoop”. Hoe dan ![]() | |
Straatcommando. | maandag 24 april 2023 @ 20:56 |
Dat zou geloofwaardig zijn als bedrijven als tata steel niet de omgeving zonder consequenties letterlijk kunnen verkankeren, andere bedrijven vervuild water in de rivieren mogen lozen, schiphol doodleuk stikstofrechten opkoopt etc etc etc En ik moet betalen omdat ik een suzuki uit 1999 rijd zeker. En maar afvragen waarom veel mensen het idee hebben dat kapitaal bepaalt in dit land. | |
Cupfighter | maandag 24 april 2023 @ 20:58 |
Inderdaad laat ze dat aanpakken dan steeds maar weer de burgers | |
ipa84 | maandag 24 april 2023 @ 21:00 |
Kijk maar is naar de benzine prijs in België. Die is nu al goedkoper dan in Nederland en wordt alleen maar meer. Ik woon 10 minuten rijden van de Belgische grens dus 3 keer raden waar ik tank zeker als het verschil groter wordt. Voor dat de tijdelijke accijnsverlaging er kwam in Nederland stonden er gewoon files hier in de omgeving naar verschillende tankstations in België vlak over de grens. Genoeg mensen die meteen ook 2 a 3 jerrycans vullen met benzine dat zal nu ook weer allemaal gebeuren. | |
Spablauw214 | maandag 24 april 2023 @ 21:00 |
Wij mogen 100 rijden voor het klimaat. Nog zo’n grap ![]() | |
Hanca | maandag 24 april 2023 @ 21:00 |
Het ging me nu om woon-werkverkeer, is financieel niet zo lastig natuurlijk. Probleem is wel dat de overheid daar in principe niet tussen zit, maar je zou het volgens mij zelfs in een wet kunnen gieten. | |
Straatcommando. | maandag 24 april 2023 @ 21:00 |
Eerst even dat gedoe met dividendbelasting door de kamer loodsen ![]() | |
Frozen-assassin | maandag 24 april 2023 @ 21:03 |
Nederland is echt dood- en doodziek. Je zou liever een pauzeknop indrukken en alles maar dan ook echt alles hervormen. Zoveel jaren aan wanbeleid. Schrijnend. Lage inkomens worden alleen maar op meer en meer kosten gejaagd. Juist deze groep hebben vooral toeslagen, leeft in slecht geisoleerde woningen, hebben auto/OV nodig om naar werk te komen. Maar we knijpen ze liever nog verder uit. | |
Straatcommando. | maandag 24 april 2023 @ 21:14 |
Snap ik, woon werk verkeer is wel het bulk van de verkeersbewegingen. Vandaar dat ik daar op inhaakte. | |
Straatcommando. | maandag 24 april 2023 @ 21:14 |
Die is best uit te leggen hoor, maar niet geloofwaardig op deze manier. Sterker nog, helemaal niet nodig.. | |
Jojoke | maandag 24 april 2023 @ 22:30 |
Het kabinet moet een beetje praktisch naar zaken gaan kijken, want soms denk je echt: Waar zijn ze mee bezig? | |
Spablauw214 | maandag 24 april 2023 @ 22:43 |
Het idee was dat er ruimte zou komen om huizen te bouwen maar is geen woning extra gebouwd. Altijd een welkome gedachte als je van Utrecht naar Maastricht sukkelt ![]() | |
Lospedrosa | maandag 24 april 2023 @ 22:45 |
Dat zou ik echt gringe vinden. De partij die vol voor terug naar 130 wil krijgt mijn stem. Domste regel ooit (en sindsdien ook meer verkeersdoden) | |
Spablauw214 | maandag 24 april 2023 @ 22:50 |
Vergeet het maar joh, het gezanik van VVN wordt alleen maar erger. | |
Lospedrosa | maandag 24 april 2023 @ 22:51 |
Het gebrek aan actie / tegengas is ook stuitend | |
-XOR- | maandag 24 april 2023 @ 23:01 |
Die toename komt door de toename van bejaarden op electrische fietsen. | |
Lospedrosa | maandag 24 april 2023 @ 23:08 |
Ook snelweg is alleen maar toegenomen | |
phpmystyle | maandag 24 april 2023 @ 23:26 |
Op zich wel. Dan gaat de werkgever meer afwegen of hij de reisbeweging het geld waard vindt. | |
#ANONIEM | maandag 24 april 2023 @ 23:49 |
Dus wat doet de burger? Ze stemmen massaal op de plattelands VVD. Chapeau. | |
BlackLining | dinsdag 25 april 2023 @ 00:11 |
Niks mis mee, 100 rijden. Betere doorstroming en het scheelt in tijd echt nauwelijks. Ik reed sowieso al zelden harder dan 100, ook toen de max nog 130 was. Veel prettiger. En mijn piemel is lang genoeg van zichzelf dus compenseren is ook niet echt nodig. | |
Spablauw214 | dinsdag 25 april 2023 @ 06:47 |
“Maatregel X raakt mij niet, dus het is een goede maatregel”. Als jij graag 100 wil rijden is er toch niemand die je tegenhoudt? Ik rij regelmatig naar Zuid-Limburg of Zeeland en dan ben je (vanuit midden NL) gewoon 20-25 minuten langer onderweg. Bovendien is 130 ook gewoon de standaard in Europa, dus wat mij betreft zsm terugdraaien. | |
Lospedrosa | dinsdag 25 april 2023 @ 07:17 |
Dat is een hardnekkige fout. De doorstroming verslechterd wel met 30%. Omdat er geen snelheidsverschil tussen de banen zit stroopt het verkeer eerder op en er zijn minder voertuigen per uur te verwerken. | |
Lospedrosa | dinsdag 25 april 2023 @ 07:27 |
Als je veel op de weg zit, begrijp je wat ik bedoel. Wat ik het kutte vind aan 100 is dat het een gevoel van vrijheid wegneemt. Normaal kon je je losrijden, meer dynamiek. Nu is het als een stel schapen die precies dezelfde snelheid rijden op elke baan. Mensen zitten ook massaal op de telefoon ineens vandaar de toename van ongelukken. En dit alles omdat bouwprojecten toen konden doorgaan door 4% stikstof afname. Koop 1 varkensboer uit en je hebt meer winst. | |
Hanca | dinsdag 25 april 2023 @ 07:37 |
Ik rij toch met enige regelmaat van Groningen naar de Zuid-Hollandse eilanden. Op een reistijd van meer dan 3 uur scheelt het nog geen kwartier. Dat vind ik echt vrij verwaarloosbaar op zo'n afstand. En wat mij betreft rijdt het allemaal veel prettiger op de vierbaanssnelwegen die er in het grootste deel van het land liggen: het snelheidsverschil tussen de linker- en de rechterbaan is veel kleiner. Het verschil tussen 90 km/u van de vrachtwagens en (iets boven de) 130 km/u op de linkerbaan was eigenlijk gevaarlijk groot. En inderdaad is de doorstroming beter, er passen namelijk meer auto's op eenzelfde stuk weg bij 100km/u dan het was bij 130km/u. Verder is het met de benzineprijzen nogal absurd om 130 te gaan rijden: het verschil in verbruik tussen 100 en 130 is bij een gemiddelde auto 25%. Dus als je het nu naar 130 gooit wordt het alleen maar gevaarlijker, een hele grote groep mensen wil namelijk niet eens 130 meer rijden. En dus creëer je meer snelheidsverschillen, de grootste oorzaak van ongelukken op de snelweg. | |
Kickinalfa | dinsdag 25 april 2023 @ 07:52 |
Gisteren was daar wel weer een mooi artikel over waarbij de helmplicht wordt aangehaald. Dan is er weer een groep mensen die graag een helmplicht wilt want dat vinden ze veiliger. Niemand houdt je tegen om er 1 op te zetten. | |
Hanca | dinsdag 25 april 2023 @ 07:54 |
Vandaag presenteren Rutte en Vijlbrief in Groningen de plannen met Groningen. De maatregelen komen op rijksoverheid.nl/gaswinninggroningen. Vijlbrief stuurde vandaag een ingezonden brief in bij het DvhN. https://dvhn.nl/meningen/(...)jullie-28384908.html | |
alpeko | dinsdag 25 april 2023 @ 07:58 |
Hij moet geen brief sturen maar het geld overmaken. [ Bericht 0% gewijzigd door alpeko op 25-04-2023 08:41:23 ] | |
Spablauw214 | dinsdag 25 april 2023 @ 08:00 |
Het is de mondkapjesdiscussie all over. Zelfde verhaal met die maximumsnelheid. In plaats van zelf je gedrag aan te passen moet het van bovenaf opgelegd worden. | |
Spablauw214 | dinsdag 25 april 2023 @ 08:03 |
Ik begrijp dat Vijlbrief als een graag geziene gast is in Groningen. Maar deze quote: Hoe vaak is dit nu al geroepen? Hoe krijg je het nog je strot uit man ![]() | |
Spablauw214 | dinsdag 25 april 2023 @ 08:06 |
De verlaging was bedoeld om de stikstofuitstoot te verlagen. Waarvan het effect verwaarloosbaar is. Niet om alle zaken die jij nu aanvoert, hè. Het had niks te maken met veiligheid, brandstofbesparing of wat dan ook. | |
Hanca | dinsdag 25 april 2023 @ 08:07 |
Wat moet hij dan zeggen? Dat ze de fouten niet willen herstellen? Of dat er nooit iets fout is gegaan? Vijlbrief is inderdaad graag gezien hier. Niet alleen omdat hij 2/3 dagen per week in Groningen is, maar ook omdat hij juist wel echt lijkt te luisteren naar wat er in werkelijkheid speelt en niet naar wat ambtenaren in Den Haag denken dat er speelt. | |
Hanca | dinsdag 25 april 2023 @ 08:11 |
Heb je gelijk in, al zijn die brandstofbesparing en de stikstofuitstoot verlaging (die niet verwaarloosbaar is, 4% is nog best veel) natuurlijk aan elkaar gekoppeld. Maar we zien nu dat het veiliger is op de wegen door 100 te rijden, dus dat is wel een argument dat je mee moet nemen als je het terug wil draaien. Willen we dat rijden weer onveiliger gaat worden? En hou je daarbij rekening met die vrij grote groep mensen die echt geen 130 meer gaat rijden, die je nu ook na 19u geen 130 ziet rijden? Op de vierbaanssnelwegen lijkt me 130 invoeren echt een heel slecht idee. Op de zesbaanssnelwegen zou het misschien kunnen, vooral als een groter deel van het wagenpark straks vanaf 2025 snel electrisch wordt. | |
BlackLining | dinsdag 25 april 2023 @ 08:47 |
Ook een maatregel die wel mensen 'raakt' kan een prima maatregel zijn. Onzin. Creatief bedacht, maar onzin. Wat er niks aan af doet dat het fijne bijkomstigheden zijn bij een maatregel die alleen sommige lieden in hun 'vrijheid beperkt', iets wat sowieso een vrij absurde suggestie is in een afgesloten auto op een eenrichting snelweg tussen de andere auto's. Ik rij ook regelmatig op en neer tussen Brabant en Groningen en de tijdswinst is inderdaad nog geen kwartier. Scheelt 15-20% aan brandstof en je komt een stuk uitgeruster aan. | |
icecreamfarmer_NL | dinsdag 25 april 2023 @ 10:13 |
Ja hoe gaat dit te combineren zijn met de duurzaamheidsdoelstellingen door het OV nog onaantrekkelijker te maken. Zelfs als ik in mijn eentje rij ben ik vaak net zo duur dan wel niet goedkoper uit dan met het OV en dan woon ik nog een 20 minuten fietsen van een station en dus niet in de rimboe. Overigens is de auto vrijwel altijd sneller. | |
Fred_B | dinsdag 25 april 2023 @ 10:25 |
Vorig jaar was het aantal verkeersslachtoffers anders het hoogste in 15 jaar, dus zo veel veiliger is het niet geworden sinds die introductie van 100 op de snelweg. En daar zullen uiteraard de nodige andere redenen voor zijn, maar zomaar de claim maken dat 'we zien dat het veiliger is geworden op de wegen' is iets wat je met deze cijfers niet kan doen. | |
Hanca | dinsdag 25 april 2023 @ 10:36 |
Verkeersslachtoffers, idd. Maar niet snelwegongelukken, die zijn fors afgenomen: https://www.parool.nl/ned(...)100-km-uur~babf3431/ Daar zat wat corona-effect bij, maar: Dus het is gewoon veiliger met 100. Je kunt moeilijk de schuld van het aantal ongelukken met e-bikes (de hoofdreden van de stijgende cijfers) aan de snelheidslimiet op de snelweg geven. | |
icecreamfarmer_NL | dinsdag 25 april 2023 @ 10:54 |
Nu het alternatief is het buitenland met ellenlange rijen bij de Belgische grens. Nu loont dat niet echt meer maar dan wordt het prijsverschil iets van ¤0,41 per liter. | |
Red_85 | dinsdag 25 april 2023 @ 11:11 |
Dit inderdaad. Dit was het narratief. Niet het gelul wat hanca aandraagt. | |
Red_85 | dinsdag 25 april 2023 @ 11:16 |
Dit. Het stroopt veel sneller op met 100. Veel meer dicht op elkaar treintjes rijden en een veel hoger gevoel van drukte. Het verschil met vrachtwagens is ook veel te klein waardoor er veel sneller een soort tromboze effect is bij het inhalen van een vrachtwagen. En jezelf even naar de ruimte rijden is vaak een hele goede oplossing. Het enige wat je nu kan doen is je gas loslaten en af laten zakken. Ook niet fijn want de rest stroopt achter jou op waardoor het nog drukker wordt en ergens achter je mensen op de rem moeten gaan staan. 100 overdag is echt helemaal kut. In de randstad kan ik het nog wel snappen omdat het daar gewoon drukker is, in de rest van het land echt gewoon niet. | |
Red_85 | dinsdag 25 april 2023 @ 11:17 |
Een fatsoenlijke treinlijn aanleggen. Waarover al jaren wordt geluld. Per meter duurt het bijna nog langer dan de a4 Midden Delfland. | |
alpeko | dinsdag 25 april 2023 @ 11:19 |
Met 50 is het nog veiliger ![]() | |
Hanca | dinsdag 25 april 2023 @ 11:21 |
Ja, we kunnen natuurlijk alles in het absurde trekken, of we kunnen serieus naar de feiten kijken. Ik kies voor dat laatste. | |
alpeko | dinsdag 25 april 2023 @ 11:24 |
Wat is daar niet serieus aan dan? Waarom vindt je 100 wel acceptabel en 50 niet dan? Waar ligt de grens. Doe nu niet alsof jij daar een serieuze onderbouwing voor hebt. Langzamer is veiliger en ergens spreken we met elkaar af waar die grens ligt. | |
Donaldson | dinsdag 25 april 2023 @ 11:26 |
Welk punt wil je maken? Dit kabinet voert vooral D66-beleid uit. Ook zijn de verschillen tussen VVD en D66 niet significant te noemen. Weg met de VVD, hup D66 gaat niets oplossen. | |
Hanca | dinsdag 25 april 2023 @ 11:29 |
Het verschil tussen 130 en 100 is op meer dan 3 uur rijden nog geen kwartier, van 100 naar 50 zou de reistijd wel ongeveer verdubbelen. Oftewel: niet serieus te nemen. De 100 wegen naar 80 brengen en de 80 wegen naar 60 zou ik trouwens wel wat voor voelen. We accepteren te makkelijk een heleboel ongelukken op de weg, wat mij betreft. | |
Fred_B | dinsdag 25 april 2023 @ 11:31 |
Dit gaat nog over 2021, midden in Coronatijd. In 2022 is het aantal verkeersdoden enorm gestegen, dus het is niet gezegd dat dit een blijvend effect is. Moeten we dan nu terug naar 80 km/h, om het nog veiliger te maken? | |
Nattekat | dinsdag 25 april 2023 @ 11:31 |
Dit is net zo kansloos als al die lui die roepen voor een fietshelmplicht als de cijfers eens tegenvallen. 100 is al gigantisch traag op de meeste snelwegen in dit land en wordt volledig genegeerd. Als je nooit lange stukken rijdt is het makkelijk roepen, maar dit is echt een gigantisch dom idee. | |
Hanca | dinsdag 25 april 2023 @ 11:33 |
Ik rij dus wel regelmatig lange stukken, ik woon in Groningen en mijn familie op de Zuid-Hollandse eilanden. Ik bedoel dus ook geen 80 op de snelwegen, maar 80 op de N wegen. Dus de snelweg naar 100, de N wegen naar 80 en de huidige 80 wegen naar 60. | |
Nattekat | dinsdag 25 april 2023 @ 11:35 |
![]() Typische 80 weg dit ja. | |
Hanca | dinsdag 25 april 2023 @ 11:37 |
Het aantal doden is juist gedaald: https://www.ad.nl/auto/po(...)rs-in-2022~a1ad212a/ Het aantal ongevallen gestegen en daar noemt de Nationale Politie gelijk de e-bike als reden. Niet zo gek: allemaal mensen die al decennia niet boven de 15 kwamen die nu plots 25 rijden. Die snelheid kunnen ze niet aan. Verder noemen ze dus de provinciale wegen. | |
Nattekat | dinsdag 25 april 2023 @ 11:38 |
En om die populistische onzin eens en voor altijd de kop in te drukken, hier voor de grap nog even een mooi grafiekje waaruit blijkt dat het toch echt de gemeentelijke wegen zijn die het gevaarlijkst zijn![]() | |
Hanca | dinsdag 25 april 2023 @ 11:39 |
Die weg ken ik heel goed. Is inderdaad zeker na alle verbouwingen van de laatste 10 jaar geen typische N weg meer, maar eerder een soort snelweg. Je zou er dan voor kunnen kiezen dit gewoon de A11 te laten worden, wat ooit ook de bedoeling was. Maar dit is echt een uitzondering, de meeste N wegen zien er echt niet zo uit. | |
Hanca | dinsdag 25 april 2023 @ 11:41 |
Niks geen populistische onzin. Natuurlijk gebeuren de meeste ongelukken in een dorp waar kinderen tussen auto's vandaan springen en waar er fietsers op de weg rijden. Maar ik heb gewoon een gedegen bron, een onderzoeksrapport in opdracht van Rijkswaterstaat, gegeven. | |
Nattekat | dinsdag 25 april 2023 @ 11:44 |
We hebben het over N wegen waar je 100 mag. Die zijn gigantisch zeldzaam. De gemiddelde 80-weg is ook gewoon volledig ingericht als 80-weg. Het zijn gewoon sommige achterlijke indelingen die bepaalde plekken dodenwegen maken, maar dan pak je die plekken aan en niet de kaarsrechte weg bij mij om de hoek. | |
Spablauw214 | dinsdag 25 april 2023 @ 11:44 |
30 binnen de bebouwde kom ben je zeker ook voorstander van? Mooi, zo’n rubbertegelsamenleving. | |
Nattekat | dinsdag 25 april 2023 @ 11:45 |
Ik vind janken om helmplicht voor fietsers populisme omdat het een veel te simpele conclusie is die tevens nergens op slaat. Om diezelfde reden vind ik meteen krampachtig schreeuwen dat de Vmax omlaag moet populisme, omdat dat nou eenmaal niet de oplossing is voor elke situatie. | |
BlackLining | dinsdag 25 april 2023 @ 11:47 |
Wat verder totaal losstaat van de discussie over veiligheid op snelwegen op zich. Maar ja, in een hoop van die 50 km zones kan de snelheid ook gerust omlaag. Al zul je daarvoor de weg anders moeten inrichten, de snelheid aanpassen met een simpel bordje is niet effectief. | |
Spablauw214 | dinsdag 25 april 2023 @ 11:48 |
Ik denk dat de toegenomen risico-aversie ook deels is terug te voeren op covid. Velen zijn het normaal gaan vinden dat de overheid maar maatregelen moet nemen om allerlei risico’s te verkleinen die lange tijd gewoon acceptabel waren en waar geen hond zich druk over maakte. | |
BlackLining | dinsdag 25 april 2023 @ 11:49 |
Je haalt er weer iets irrelevants bij. Die helm is (vooralsnog en wat mij betreft blijft dat zo) een persoonlijke keuze waar verder niemand last van heeft. Zullen altijd wel lieden zijn die zich gekrenkt voelen in hun Hollandsche Trots bij het zien van een fietshelm maar dat moet je verder niet te serieus nemen. De maximale snelheid die ergens wordt gereden heeft gevolgen voor iedereen in het verkeer, van vrachtwagenchauffeur tot voetganger en kleuter op een driewieler. | |
Spablauw214 | dinsdag 25 april 2023 @ 11:51 |
Moet dit nou weer zo? De vraag hoe ver je wil gaan om verkeersslachtoffers te voorkomen is toch gewoon legitiem? | |
Nattekat | dinsdag 25 april 2023 @ 11:52 |
Veel wegen in de bebouwde kom waar doden vallen zijn gewoon fout ingericht. Hier is 2 maanden terug een scholier omgekomen op een weg waar geen ruimte is voor fietsers die tevens dienst doet als gebiedsontsluitingsweg voor een bedrijventerrein. Zo'n weg kan je niet 30 maken, dat werkt niet. | |
BlackLining | dinsdag 25 april 2023 @ 11:53 |
Zeker. Mag ik daarom niet benoemen dat haat jegens het concept fietshelm vrij ridicuul is? | |
Nattekat | dinsdag 25 april 2023 @ 11:54 |
Fietsdoden omhoog -> bepaalde figuren schreeuwen om een helmplicht Doden omhoog -> bepaalde figuren schreeuwen om een verlaging Vmax Het is dezelfde krampachtige conclusie die even onnozel is. | |
BlackLining | dinsdag 25 april 2023 @ 11:54 |
Natuurlijk kan dat wel. Kwestie van prioriteiten. | |
Hanca | dinsdag 25 april 2023 @ 11:54 |
Dit heeft bij mij niks te maken met covid. Ik vond bij de invoering voor covid de veiligheid al een hele goede reden voor de snelheidsverlaging. | |
alpeko | dinsdag 25 april 2023 @ 11:55 |
Wiskundig gezien is die aanname niet juist. Uiteraard hangt het af van de drukte en of je die snelheid dus kunt vasthouden maar als je 10 km/u harder rijdt win je per uur al ca. 5 minuten. Als je echt per uur 30 km meer kunt afleggen dan win je ca. 15 minuten per uur. | |
Nattekat | dinsdag 25 april 2023 @ 11:56 |
Nee, dat kan gewoon niet, doe niet zo dom. Je kan een gebiedsomsluitingsweg voor een bedrijventerrein niet inrichten als 30 weg. | |
alpeko | dinsdag 25 april 2023 @ 11:56 |
Daarom ook gewoon 130 in de bebouwde kom ![]() | |
Hanca | dinsdag 25 april 2023 @ 11:57 |
Kan me niet schelen wat het wiskundig is, ik rij die afstand zeer regelmatig en dan scheelt het gewoon nog geen kwartier. Ook op de TomTom is dat verschil zo klein, of ik hem overdag invoer of na 19u. | |
Spablauw214 | dinsdag 25 april 2023 @ 11:57 |
Het is dezelfde Pavlov als tijdens de pandemie. Zodra dat soort cijfers naar buiten komt, begint het gejank om maatregelen. Waarbij er uiteraard altijd naar de overheid wordt gekeken ipv zelf in actie te komen. | |
BlackLining | dinsdag 25 april 2023 @ 11:58 |
Waarom niet? Ik ken de specifieke situatie niet he, dus het zou zomaar kunnen dat ik het in dit geval net je eens ben. Maar het alles overkoepelende argument "het is een ontsluitingsweg dus het moet minstens 50 zijn" is flauwekul. | |
Nattekat | dinsdag 25 april 2023 @ 11:59 |
Alhoewel ik het ermee eens ben dat er tijdens Covid idd soms even achterlijk werd gehandeld, is dat debat dusdanig gepolariseerd dat ik mijn vingers er niet eens aan ga branden. | |
alpeko | dinsdag 25 april 2023 @ 11:59 |
N=1 Mijn ervaring is anders. Dan kijk je niet ver vooruit. Of je rijdt in de drukte. Dat kan ook. Voor mij maakt het op een kort ritje naar mijn ouders al 5 min uit sinds het niet meer overal 120/130 is. Maar we zullen het bij max 100 houden dan omdat Hanca van Groningen naar de Zuid-Hollandse eilanden er maar 5 min per uur mee wint. | |
Spablauw214 | dinsdag 25 april 2023 @ 11:59 |
Dit is wel een beetje N=1 en wat matig als weerlegging hè. | |
BlackLining | dinsdag 25 april 2023 @ 11:59 |
Zelf in actie komen? Hoe moet ik dat voor me zien? Een 30 in een cirkeltje printen op een A4tje en op een boom spijkeren? ![]() Dit gaat op voor de fietshelm. Dat moet men lekker zelf weten. De maximum snelheid is gewoon een overheidskwestie. | |
Spablauw214 | dinsdag 25 april 2023 @ 12:01 |
Akkoord, maar het gaat me meer om de stelling dat de maatschappij sinds de pandemie door de bank genomen meer risicomijdend is geworden en men gewend is geraakt aan overheidsingrijpen om allerlei risico’s te beteugelen die voorheen gewoon voor lief werden genomen zonder er acht op te slaan. | |
Nattekat | dinsdag 25 april 2023 @ 12:03 |
Weg met heel veel vrachtwagens kan je niet inrichten als 30 weg. Er zijn in dit land gewoon regels over hoe een 30 weg eruit moet zien, en daar vrachtwagens overheen laten rijden is gevaarlijk. Een 50 weg gewoon 30 maken is even gevaarlijk, want wegen moeten gewoon reflecteren wat hun Vmax is. Daarbovenop werkt het ook nog sluipverkeer in de hand, en ben je nog verder van huis. Verkeersstromen zijn gigantisch complex, net zoals wegindeling. Populisten roepen maar wat graag dat je alle problemen op een magische wijze oplost als je de Vmax verlaagt, maar dat is gewoon onzin. | |
Hanca | dinsdag 25 april 2023 @ 12:11 |
Nee, hij zei dat wat ik zei niet klopte, maar het klopt dus wel. Want ik gaf duidelijk mijn eigen verhaal als voorbeeld. Maar goed, er zijn hier een stel 130 sympathisanten die daar eigenlijk geen enkel legitiem argument voor hebben. Blijkbaar valt daar niet mee te praten. Het bewezen aantal minder ongelukken doet er niet toe, verkeersdoden doen er niet toe, kosten in de zorg door langdurig letsel na ongelukken doen er niet toe, de veel betere doorstroming doet er niet toe en de waarheid qua beperkte tijdswinst doet er ook niet toe. Alles om maar lekker gas te kunnen geven.Tja, dan houdt het gewoon op. Gelukkig speelt deze discussie in Den Haag helemaal niet, alleen PVV en FvD willen weer naar 130. | |
Donaldson | dinsdag 25 april 2023 @ 12:13 |
Dan speelt de discussie dus wel, of zijn PVV en FvD niet actief in politiek Den Haag? | |
Nattekat | dinsdag 25 april 2023 @ 12:14 |
Minder ongelukken in 2020 en 2021? Niet normaal joh, hoe kan dat nou weer ![]() | |
xpompompomx | dinsdag 25 april 2023 @ 12:14 |
Die slaan nog geen deuk in een pakje boter. | |
Hanca | dinsdag 25 april 2023 @ 12:14 |
Die partijen hebben geen invloed (ook niet als partij die het kabinet aan een meerderheid kan helpen), dus is er geen discussie. | |
Hanca | dinsdag 25 april 2023 @ 12:15 |
Je leest dus niet, zie Hanca in POL / Het kabinet #145 Rutte IV Hoe lang nog? | |
Nattekat | dinsdag 25 april 2023 @ 12:16 |
Het aantal ongelukken op 130 wegen is ook flink gedaald, overheid ![]() Heeft verder niets te maken met de extreme afname in aantal 130 wegen ofzo. | |
Hanca | dinsdag 25 april 2023 @ 12:17 |
Ongelukken op voormalige 130 wegen. Blijkbaar is een simpel rapport lezen nog te moeilijk als je begint na te denken over 'lekker gas geven'. | |
Nattekat | dinsdag 25 april 2023 @ 12:17 |
Het is ook weer typisch populisten om de cijfers te midden van een pandemie waarbij bijna iedereen thuis werkte als bewijs aan te voeren dat hun symbolische maatregel werkt ![]() Tenzij je direct bewijs hebt dat 2022 vergelijkt met 2019, ga ik niet mee met die onzin. | |
Nattekat | dinsdag 25 april 2023 @ 12:21 |
Nee, ik zeg toch echt overduidelijk 130 wegen. Lezen is niet zo moeilijk mag ik hopen? Dat heet sarcasme trouwens. | |
Spablauw214 | dinsdag 25 april 2023 @ 12:23 |
Het is zo’n ontzettende silver bullet dat alle andere, ons omringende landen het massaal overnemen. O wacht. In België is een verlaging van de maximumsnelheid afgeschoten, in Frankrijk ook, in Duitsland heeft een invoering het nooit gehaald en in Spanje is de verlaging na een paar maanden teruggedraaid. Het draaide allemaal om stikstof. Als dat probleem is verholpen, kan die vmax gewoon weer omhoog, zoals in heel Europa gebruikelijk is (of telt 1 Europa dan ineens niet meer?). En als mensen 100 willen rijden be my guest. | |
Nattekat | dinsdag 25 april 2023 @ 12:26 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Hanca | dinsdag 25 april 2023 @ 12:28 |
Het verschil tussen wegen die zijn verlaagd in snelheid en de wegen die niet zijn verlaagd in snelheid is gigantisch, maar die bron klopt niet met jouw wens en dus schiet je hem af. Bewijs zelf maar dat dit niet klopt. Jij stelt namelijk dat deze zeer legitieme bron niet klopt, dus mag jij bewijzen. | |
Nattekat | dinsdag 25 april 2023 @ 12:35 |
Er zijn echt een miljoen factoren die een rol spelen hierin, het is een conclusie zonder bewijs. Ik heb geleerd dat je conclusie moet voortkomen uit de argumenten en dat je zo veel mogelijk parameters moet elimineren om zeker te weten dat het de parameter is die je onderzoekt. De meeste 100-wegen voor die symbolische maatreel waren gigantische knelpunten rond Amsterdam, Utrecht en Rotterdam. Daar zullen in verhouding wel meer ongelukken gebeurd zijn ja, want men rijdt niet meer stapvoets in de file in de spits als het rustiger is op de weg. Als je een onderzoek doet met voorbedachte rade ben je wat mij betreft niet serieus te nemen als onderzoeker. | |
alpeko | dinsdag 25 april 2023 @ 12:41 |
Ik ben geen 130 sympathisant iig. Ik heb het rapport er even bijgepakt. Rapport uit 2022 overigens. Specifiek over 2020. Is dat echt een hele goede graadmeter? Ze vergelijken er met 2019 en 2018. Dus ja het klopt wel dat de afname sterker was dan de afname van het aantal auto's maar ja dat is ook niet perse een lineair verband. Het ligt in de lijn der verwachting dat een afname in aantal km's en groter effect heeft op het aantal ongevallen. Het is gewoon niet heel sterk om op dit rapport dat over 2020 gaat heel gewichtig te doen. Even 2 of 3 jaar wachten alvorens zulke harde conclusies te trekken. Houdt er ook nog eens rekening mee dat de verhouding woon/werk cq spitsverkeer versus privé km's ook anders ligt in dat jaar. Ik heb in 2021 bijv meer km's gemaakt dan ooit. Maar minder woon/werk. Maar om nu iedereen die het niet met je eens is, weg te zetten in de hoek van PVV of FVD. | |
Hanca | dinsdag 25 april 2023 @ 12:44 |
Dat doe ik ook helemaal niet, ik ging even checken welke partijen hier nog iets over zeggen en dat zijn alleen PVV en FvD nog. Dat leek me relevant op een politiek forum. | |
alpeko | dinsdag 25 april 2023 @ 12:45 |
De rest van mijn reactie leek me ook relevant. | |
Nattekat | dinsdag 25 april 2023 @ 12:46 |
Partijen erbij slepen om je tegenstander in een hoek te duwen is een drogreden, dat weet je? Doe eens gewoon niet, je verslechtert je positie alleen maar. | |
Nattekat | dinsdag 25 april 2023 @ 12:48 |
Mijn reactie wordt voor de rest ook helemaal genegeerd, dus ik denk dat deze discussie wel klaar is nu. | |
Hanca | dinsdag 25 april 2023 @ 12:50 |
Ja, jullie zetten gewoon betrouwbaar onderzoek met een heldere conclusie weg, zonder enig tegenbewijs. Dan houdt het inderdaad op. De veiligheid vinden jullie gewoon minder belangrijk dan gas geven, ik zie dat andersom. Dat kan. | |
Hanca | dinsdag 25 april 2023 @ 12:51 |
Dat deed ik dan ook niet, ik keek welke partijen voor waren. Als dat een ruime meerderheid was had ik dat ook genoemd. | |
Nattekat | dinsdag 25 april 2023 @ 12:52 |
De conclusie van een onderzoek in twijfel brengen en een volledige paragraaf spenderen aan waarom het een zwakke conclusie is is gewoon alles wat je nodig hebt. Er bestaat geen tegenbewijs, net zoals dat er ook geen bewijs bestaat, want dit onderzoek rammelt aan alle kanten. Je negeert mijn voltallige post en denkt dat ik nu degene ben die niet met genoeg argumenten komt? Wat een zwaktebod. Ben niets anders gewend van populistische roeptoeters. | |
alpeko | dinsdag 25 april 2023 @ 12:53 |
Ik zeg nergens dat het onderzoek niet betrouwbaar is maar 2020 is geen normaal jaar terwijl ze er wel bepaalde conclusies aan verbinden. Ik weerleg dat ook met een voorbeeld en daar ga je niet op in. Niet sterk Hanca. Uiteraard zal 100 km/u veiliger zijn omdat als er dan ongelukken gebeuren de impact lager is maar de conclusie dat de snelheidsverlaging ook echt voor minder ongelukken heeft gezorgd in een jaar vol lockdowns en andere rare dingen niet heel sterk. Het kán kloppen maar het is niet zo vreemd om er enige vraagtekens bij te zetten. Met name de winters - waar er door donkerte en slecht weer - vaker ongelukken gebeuren die zaten we thuis. Met goed weer pakte we de auto naar het bos of strand en de vakantie vierde je in eigen land. 2020 is gewoon geen handig jaar om harde conclusies aan te verbinden. [ Bericht 9% gewijzigd door alpeko op 25-04-2023 12:59:00 ] | |
Fred_B | dinsdag 25 april 2023 @ 13:06 |
Voor 2022 heb ik die uitsplitsing ook niet kunnen vinden naar verschillende wegen. Er wordt gezegd dat ouderen op elektrische fietsen en druk verkeer op provinciale wegen erg gevaarlijk zijn, maar dat was altijd al zo en zegt weinig over 130 of 100-wegen. Het totaal aantal slachtoffers is wel drastisch omhoog gegaan in 2022, zelfs het hoogste sinds 2008, dus in het algemeen vind ik het heel voorbarig om te roepen dat de snelheidsverlaging een duidelijk effect heeft op de verkeersveiligheid. Je hebt inderdaad alleen dat rapport over de Corona-periode, waarin er veel minder verkeer was. Maar dat kan even goed een onderzoek zijn van het soort dat aantoont dat we tussen oktober en maart minder ijsjes zijn gaan eten dan in de maanden ervoor, en dat dit komt door de inflatie en vermoedelijk een permanente situatie is. | |
alpeko | dinsdag 25 april 2023 @ 13:16 |
Niet alleen minder. Ook op andere tijden. Met andere bestemming. Ook veel minder in de avond. Horeca was dicht of vroeg dicht. | |
alpeko | dinsdag 25 april 2023 @ 13:16 |
Knip | |
icecreamfarmer_NL | dinsdag 25 april 2023 @ 13:36 |
Dit dus. veel mensen kijken niet eens naar de borden maar alleen naar de vormgeving van de weg voor de Vmax. Daar is NL trouwens ook heel goed in door te spelen met structuur en textuur van de verschillende typen wegen. | |
Hanca | dinsdag 25 april 2023 @ 13:42 |
Dat klopt wel, maar dan blijft er een significant verschil in daling tussen de voormalige 100 wegen en de voormalige 130 wegen. Maar als je een onderzoek hebt dat het tegendeel bewijst, prima. Ik denk alleen niet dat je dat gaat vinden, 100 is gewoon veiliger dan 130. Dat lijkt me nauwelijks een bediscussieerbaar feit. De discussie is: wat vinden we belangrijker, de grotere veiligheid of 130 rijden. Ik kies voor het eerste, je mag natuurlijk ook voor het laatste kiezen. En daarbij weeg ik ook nog mee dat 100 rijden een stuk beter is voor het milieu. Gewoon minder uitstoot. En dat de groep 100 rijders die 100 blijft rijden op een 130 weg mede door de brandstofprijzen en de gewenning fors gegroeid zal zijn, dus 130 rijden is er lijkt mij alleen maar onveiliger op geworden tov 2019. Maar nogmaals: je mag een andere afweging maken. Maar doe dan niet alsof het significante verschil niet bestaat, want dat blijkt gewoon uit dat onderzoek. | |
BlackLining | dinsdag 25 april 2023 @ 13:55 |
Dat roep ik niet. Ik schrijf notabene twee posts daarboven nog dat het niet zo eenvoudig is als een bordje ophangen met een nieuwe snelheid. Dit zijn echt keuzes die je kunt maken. Als er nu ruimte is voor een een 50-weg volgens de Nederlandse voorschriften met een fietspad, want die moeten bij 50 apart aangegeven zijn, dan is er ook ruimte voor een 30-weg met losliggend fietspad. Die wegen zijn immers smaller. Nogmaals, ik weet niet over welke situatie je het precies hebt. Maar "30 bij een ontsluitingsweg is onmogelijk!" als algemene stelling ophouden is flauwekul. | |
#ANONIEM | dinsdag 25 april 2023 @ 14:08 |
noice | |
BlackLining | dinsdag 25 april 2023 @ 14:14 |
Ach dat is toch een beetje hetzelfde als de BBB die verkondigt dat visserij noodzakelijk is voor een gezond zeeleven. Je snapt waarom ze het erbij betrekken, net zoals mensen die graag hard rijden gaan proberen te verkondigen dat dat veiliger is. Maar het is complete flauwekul en de tijd en moeite van de discussie eigenlijk niet waard. Het leidt ook alleen maar af van de opzich valide discussie over hoe je kijkt naar die balans. | |
Nattekat | dinsdag 25 april 2023 @ 14:19 |
Als je gebiedsontsluitingswegen 30 gaat maken, kan je de hele categorisering net zo goed op gaan heffen. Er zijn mensen die daar heel goed over na gedacht hebben, en die zeggen allemaal dat zulke wegen 50 moeten blijven. En die geloof ik meer dan een willekeurige internetgebruiker. | |
Nattekat | dinsdag 25 april 2023 @ 14:20 |
En wat mij betreft zoek je het maar lekker uit met deze kansloze vooringenomendheid. Typisch D66 weer, anti dit anti zo. Nu weer anti mensen die graag lekker door willen rijden. |