SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is het berhaupt vandaag? Ik meende te lezen “deze week”?quote:Op zondag 18 december 2022 19:54 schreef capricia het volgende:
Hoe laat wordt die toespraak van Poetin verwacht?
Oh okay. Deze week dus.quote:Op zondag 18 december 2022 19:59 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Is het berhaupt vandaag? Ik meende te lezen “deze week”?
Hoe dan ook? Wat voor opties heeft hij?
-nieuwe mobilisatie
-volledige oorlogseconomie al dan niet icm martial law
-einde oorlog (gaat niet gebeuren maar wel een optie)
Misschien nog iets met Wit-Rusland. Ben eens benieuwd. Formele oorlogsverklaring zou ook nog kunnen.quote:Op zondag 18 december 2022 20:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Oh okay. Deze week dus.
Ja. Eens.
En een evil empire met Iran vormen ofzo.
Nieuwe mobilisatierondequote:Op zondag 18 december 2022 20:03 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Misschien nog iets met Wit-Rusland. Ben eens benieuwd. Formele oorlogsverklaring zou ook nog kunnen.
Heb je nu een probleem met de EU ten opzichte van klimaatbeleid, of heb je een probleem met de EU ten opzichte van haar handelen in de oorlog van Rusland?quote:Op zondag 18 december 2022 20:06 schreef vosss het volgende:
[..]
Nieuwe mobilisatieronde
(Dreigen met) nukes
Samenwerking met Xi
God weet. Gelukkig heeft de EU besloten dat we allemaal moeten fokken voor die klimaatwaanzin. Godtering.
Beidenquote:Op zondag 18 december 2022 20:15 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Heb je nu een probleem met de EU ten opzichte van klimaatbeleid, of heb je een probleem met de EU ten opzichte van haar handelen in de oorlog van Rusland?
Klimaat snap ik wel. Tevens het leeuwendeel van de beleidsvoering vanuit Brussel.quote:
1+2 en het is reeds begonnen met de raketaanvallen.quote:Op zondag 18 december 2022 19:59 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Is het berhaupt vandaag? Ik meende te lezen “deze week”?
Hoe dan ook? Wat voor opties heeft hij?
-nieuwe mobilisatie
-volledige oorlogseconomie al dan niet icm martial law
-einde oorlog (gaat niet gebeuren maar wel een optie)
Dat Poetin het zich vanwege zijn eigen "gezondheid" niet kan veroorloven te verliezen.quote:Op zondag 18 december 2022 20:42 schreef Black_Baron het volgende:
Denk dat Poetin doodsbang is dat heel de RF uit mekaar gaat vallen.
Jullie?
Altijd het probleem met dictaturen. Dat ze een oorlog niet mogen verliezen, want dan zijn ze afquote:Op zondag 18 december 2022 20:43 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat Poetin het zich vanwege zijn eigen "gezondheid" niet kan veroorloven te verliezen.
Nu is het al een aantal jaren de trend dat de liberale democratie aan populariteit verliest en er meer geflirt word met autoritair nationalisme, dus geniet ervan zolang het nog duurt. Over 20 jaar zijn we ook een soort Rusland omdat we te bang waren om voor onze zwakheden op te komen.quote:Op zondag 18 december 2022 20:48 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Altijd het probleem met dictaturen. Dat ze een oorlog niet mogen verliezen, want dan zijn ze af
Democratie heeft dat probleem niet. Want er is altijd een nieuwe opvolger paraat.
(Vrij naar Timothy Snyder)
Rusland leeft in een andere tijdszone, vooral mentaal. Met een eeuwig durend rijk, denken ze. Ze noemen het Russische Vrede.
Ik noem het backwards en terreur.
Alleen al vanwege hun systeem van vriendjespolitiek gaan ze dit nooit winnen. Geen capable people.
Ik denk dat een scenario zoals bij Tito best realistisch kan zijn. Tito hield jarenlang iedereen onder de duim, maar toen hij het hoekje om ging brak alsnog de pleuris uit en viel het land uit elkaar.quote:Op zondag 18 december 2022 20:48 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Altijd het probleem met dictaturen. Dat ze een oorlog niet mogen verliezen, want dan zijn ze af
Democratie heeft dat probleem niet. Want er is altijd een nieuwe opvolger paraat.
(Vrij naar Timothy Snyder)
Rusland leeft in een andere tijdszone, vooral mentaal. Met een eeuwig durend rijk, denken ze. Ze noemen het Russische Vrede.
Ik noem het backwards en terreur.
Alleen al vanwege hun systeem van vriendjespolitiek gaan ze dit nooit winnen. Geen capable people.
Girkin blijft toch gewoon veilig in Rusland ook als Rusland verloren heeft? Het uiteenvallen van de RF gaat echt niet gebeuren. Ik acht het zeer onwaarschijnlijk dat door zo'n voorval hij naar Den Haag gestuurd gaat worden.quote:Op zondag 18 december 2022 20:22 schreef polderturk het volgende:
Hopelijk wordt hij onder een Nederlandse vlag opgehangen.
[ twitter ]
Ik zou hier geen geld op durven inzetten.quote:Op zondag 18 december 2022 21:18 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Girkin blijft toch gewoon veilig in Rusland ook als Rusland verloren heeft? Het uiteenvallen van de RF gaat echt niet gebeuren. Ik acht het zeer onwaarschijnlijk dat door zo'n voorval hij naar Den Haag gestuurd gaat worden.
Ik acht het realistisch dat die hele klerezooi in elkaar lazert met de dood van Poetin tztquote:Op zondag 18 december 2022 21:18 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Het uiteenvallen van de RF gaat echt niet gebeuren.
Het scenario dat bij een machtswissel de oude kliek naar Den Haag wordt gestuurd is niet eens ondenkbaar. Het voordeel voor de nieuwe machthebbers is een enorm diplomatiek krediet en je bent van je oude rivalen af. Je kunt ze ook direct tegen de muur zetten, dan is er minder kans dat de bevolking ernaar terug verlangt.quote:Op zondag 18 december 2022 21:18 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Girkin blijft toch gewoon veilig in Rusland ook als Rusland verloren heeft? Het uiteenvallen van de RF gaat echt niet gebeuren. Ik acht het zeer onwaarschijnlijk dat door zo'n voorval hij naar Den Haag gestuurd gaat worden.
Dit is ook meteen de manco van zo’n op het Fhrerprinzip gestoeld systeem. Op het moment dat je de leider onthoofdt, weet niemand meer wat de bedoeling is en krijg je chaos.quote:Op zondag 18 december 2022 21:20 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Ik acht het realistisch dat die hele klerezooi in elkaar lazert met de dood van Poetin tzt
Ze hebben dat onder Jeltsin al eens geprobeerd. Maar die zatlap maakte er zo’n rotzooi van dat de bevolking weer een sterke man wou. Nou, de rest is geschiedenis.quote:Op zondag 18 december 2022 21:21 schreef zalkc het volgende:
[..]
Het scenario dat bij een machtswissel de oude kliek naar Den Haag wordt gestuurd is niet eens ondenkbaar. Het voordeel voor de nieuwe machthebbers is een enorm diplomatiek krediet en je bent van je oude rivalen af. Je kunt ze ook direct tegen de muur zetten, dan is er minder kans dat de bevolking ernaar terug verlangt.
Maar dat komt vooral door Rusland. De aanvankelijke doelen zullen ze nooit meer bereiken. Het hoogst haalbare is een frozen conflict.quote:Op zondag 18 december 2022 21:30 schreef Lospedrosa het volgende:
Tja tis nog lang niet gedaan, deze oorlog.
Plaatsvervangende schaamte.quote:
De Russische federatie zie ik op zich nog wel uiteen vallen, maar ik zie inderdaad niet n Rus voor een tribunaal verschijnen in Den Haag.quote:Op zondag 18 december 2022 21:18 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
quote:
Ik vind dat we er alles aan moeten doen om Putin en Rusland kapot te maken. En ik vind dat de sancties flink bijten en als Rusland iets had om massaal mee aan te vallen dat ze dat al lang gedaan hadden.quote:
Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, maar goed... Er komt gewoon weer een nieuwe Poetin en de repressie blijft hetzelfde. Denk niet dat Girkin iets te vrezen heeft.quote:Op zondag 18 december 2022 21:21 schreef zalkc het volgende:
[..]
Het scenario dat bij een machtswissel de oude kliek naar Den Haag wordt gestuurd is niet eens ondenkbaar. Het voordeel voor de nieuwe machthebbers is een enorm diplomatiek krediet en je bent van je oude rivalen af. Je kunt ze ook direct tegen de muur zetten, dan is er minder kans dat de bevolking ernaar terug verlangt.
welness rechts, schattig.quote:Op maandag 19 december 2022 00:05 schreef havanagila het volgende:
Russische propaganda is nu al zo wanhopig dat ze pogingen doen om steun te krijgen bij die Amerikaanse christen/maga/corona wappies door het een "heilige oorlog" te noemen...
Benieuwd of dat opgepikt gaat worden in de VS.
quote:Op maandag 19 december 2022 00:05 schreef havanagila het volgende:
Russische propaganda is nu al zo wanhopig dat ze pogingen doen om steun te krijgen bij die Amerikaanse christen/maga/corona wappies door het een "heilige oorlog" te noemen...
Benieuwd of dat opgepikt gaat worden in de VS.
Rusland dient in dezelfde ellende gestort te worden als waar het land in de jaren '90 in verkeerde, waarmee toen de criminaliteitscijfers omhoog vlogen, Russische mannen massaal door geweld en alcoholisme om het leven kwamen en het geboortecijfer dramatisch kelderde.quote:Op zondag 18 december 2022 22:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik vind dat we er alles aan moeten doen om Putin en Rusland kapot te maken. En ik vind dat de sancties flink bijten en als Rusland iets had om massaal mee aan te vallen dat ze dat al lang gedaan hadden.
Al die haat hier jegens Westerse politici en media komt vnl door kneuzen die niet door hebben dat ze 1 op 1 propaganda van een maffia-regime nablatenquote:Op maandag 19 december 2022 07:11 schreef Belugastroop het volgende:
Al die haat hier jegens Rusland (en alle andere politiek onwelgevallige landen in het verleden). Komt vnl door de brainwashing door westerse politieke opruiers en westerse mainstream media. Afentoe lees je nog een evenwichtig geluid, bijv. van de Guardian UK destijds
https://www.theguardian.c(...)ct/31/russia-georgia
Lees dat artikel vd Guardian uit 2008. Wat vind je daarvan. Hier in het westen werd alles destijds op Rusland afgeschoven. Terwijl westerse trekpop gruweldaden pleegde in de Caucasus. Lijkt bijna 1:1 op wat er nu gebeurt.quote:Op maandag 19 december 2022 07:14 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Al die haat hier jegens Westerse politici en media komt vnl door kneuzen die niet door hebben dat ze 1 op 1 propaganda van een maffia-regime nablaten
Onderzoek door BBC. Artikel vd Guardian. Jij noemt dat opinie. Omdat het niet in jouw totalitaire slinkse oorlogzuchtige straatje past ?quote:Op maandag 19 december 2022 07:38 schreef Kopstoot het volgende:
Dat is geen feiten beschrijvend artikel, maar een opinie van 14 jaar oud zonder enige relevantie.
Je weet best dat de gruweldaden nu zoals gewoonlijk met name door de Russen gepleegd worden. Dat is nu eenmaal hun modus operandi. En niet alleen nu overigens, maar ook al in 2014 en daarna. Vraag het eens aan de Krim tataren of aan politici (ipv maffiosi) in die neprepubliekjes in oost Oekrane.
Er staat letterlijk ‘Opinion’ in koeienletters boven je stukjequote:Op maandag 19 december 2022 07:54 schreef Belugastroop het volgende:
[..]
Onderzoek door BBC. Artikel vd Guardian. Jij noemt dat opinie. Omdat het niet in jouw totalitaire slinkse oorlogzuchtige straatje past.
Oekraine plegen geen gruweldaden. De tientallen miljarden munitie die Orkraine van Biden en EU krijgen stoppen ze in anus. Lekker mee vingeren zeker.
Ho ho NCTV. Er wordt in dat stuk verwezen naar een BBC rapportage. Links in de bron.quote:Op maandag 19 december 2022 07:55 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Er staat letterlijk ‘Opinion’ in koeienletters boven je stukje
Gelijk iedereen links of erger noemen die het niet met je eens is is ook weer zoiets dat nergens op slaat.
Ik denk dat Oekraners hun vingers gebruiken om de pin van een handgranaat eruit te verwijderen en de trekker over te halen. Er zijn namelijk schoften van nazi achtige alure hun land binnengevallen, dus men is druk bezig die lui eruit te schieten, zo ongecompliceerd is het.quote:Op maandag 19 december 2022 07:54 schreef Belugastroop het volgende:
[..]
Oekraine plegen geen gruweldaden. De tientallen miljarden munitie die Orkraine van Biden en EU krijgen stoppen ze in anus. Lekker mee vingeren zeker.
Blijft een opiniestuk.quote:Op maandag 19 december 2022 08:07 schreef Belugastroop het volgende:
[..]
Ho ho NCTV. Er wordt in dat stuk verwezen naar een BBC rapportage. Links in de bron.
Gebasseerd op quote: strong evidence.quote:
Wat voor gruweldaden deed het westen in de Caucasus?quote:Op maandag 19 december 2022 07:18 schreef Belugastroop het volgende:
[..]
Lees dat artikel vd Guardian uit 2008. Wat vind je daarvan. Hier in het westen werd alles destijds op Rusland afgeschoven. Terwijl westerse trekpop gruweldaden pleegde in de Caucasus. Lijkt bijna 1:1 op wat er nu gebeurt.
Ben je vergeten dat Ukraine zelf bekend staat als corrupte regime met maffiapraktijken. En Neo-nazis. Die destijds een verbond sloten met de Duitse Nazis tijdens WO2. Linkse knurften laten toch nooit een kans voorbij om te kotsen over Nazis. Maar nu ben je voor?
Blijft een opiniestuk.quote:Op maandag 19 december 2022 08:16 schreef Belugastroop het volgende:
[..]
Gebasseerd op quote: strong evidence.
Misschien heeft Georgi ook wel wat dingen gedaan die niet zo netjes zijn, het blijft oorlog, dus die kans is groot. Maar het vervelende is dat al 1 kant massaal burgers vermoordt, verkracht en martelt, er altijd mensen zijn die liever alle aandacht focussen op de andere kant die een scheet de verkeerde richting op laat.quote:
Volgens de opinie van de schrijver van het is het gebasseerd op; strong evidence. Dit haalt direct het bewijs gehaalte naar beneden.quote:Op maandag 19 december 2022 08:16 schreef Belugastroop het volgende:
[..]
Gebasseerd op quote: strong evidence.
Klopt, en dat is ook opgehitst door Rusland..quote:Op maandag 19 december 2022 08:17 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Misschien heeft Georgi ook wel wat dingen gedaan die niet zo netjes zijn, het blijft oorlog, dus die kans is groot. Maar het vervelende is dat al 1 kant massaal burgers vermoordt, verkracht en martelt, er altijd mensen zijn die liever alle aandacht focussen op de andere kant die een scheet de verkeerde richting op laat.
Of opgehitst door de VS via proxy trekpop in de Caucasus: M. Saakashvili?quote:Op maandag 19 december 2022 08:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, en dat is ook opgehitst door Rusland..
En hoe reageerde Rusland zelf op afvallige republieken?
Dat ging er veel harder aan toe.
Door je tunnelvisie heb je niet eens door dat juist Rusland jarenlang geprobeerd heeft de dienst uit te maken in Oekranequote:Op maandag 19 december 2022 08:26 schreef Belugastroop het volgende:
[..]
Of opgehitst door de VS via proxy trekpop in de Caucasus: M. Saakashvili?
Zoals nu met Zelensky.
En vergeet niet dat de Amerikaanse CIA bepaalt wie er aan de macht komt in Ukraine. Desnoods via een coup. Herinner je Victoria's gelekte telefoongesprek nog waarin ze aanwees wie de volgende trekpop in Oekraine ging worden?
Want toen Janoekovytsj werd weggestemd, door 100 % van de volksvertegenwoordigers, (minus zijn partij die hebben niet gestemd) = 72% van de stemmen, denk jij dat het een coup was?quote:Op maandag 19 december 2022 08:26 schreef Belugastroop het volgende:
[..]
Of opgehitst door de VS via proxy trekpop in de Caucasus: M. Saakashvili?
Zoals nu met Zelensky.
En vergeet niet dat de Amerikaanse CIA bepaalt wie er aan de macht komt in Ukraine. Desnoods via een coup. Herinner je Victoria's gelekte telefoongesprek nog waarin ze aanwees wie de volgende trekpop in Oekraine ging worden?
Die oikofobie van Thierry is ook eigenlijk gewoon projectie h.quote:Op maandag 19 december 2022 08:45 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Want toen Janoekovytsj werd weggestemd, door 100 % van de volksvertegenwoordigers, (minus zijn partij die hebben niet gestemd) = 72% van de stemmen, denk jij dat het een coup was?
Janoekovytsj tekende een ondemocratisch verdrag met Rusland, het volk wilde meer democratie en vrijheid. je kunt russische propaganda herhalen door je haat voor het westen. maar feiten blijven het zelfde Rusland is een terroristische staatdie andere staten terroristeert. Dirt krijg je als een fundamentalistische organisatie als de KGB de macht geeft in een land, de resultaten zijn wereldwijd het zelfde: taliban, nkorea, iran, china, etc..... allemaal leidt het tot oorlog, vernietiging.
quote:Op zondag 18 december 2022 15:00 schreef capricia het volgende:
Dit NY Times artikel is een parel. Groot artikel. De moeite waard.
https://www.nytimes.com/i(...)ailures-ukraine.html
ja heel gekke gedachte. Hoe vaak chanteer jij de vrienden die je van de dood gered hebben?quote:Op maandag 19 december 2022 09:17 schreef fjs het volgende:
Zat vanmorgen te denken, naar aanleiding van geen tanks van Duitsland enzo.
Stel dat Oekrane zou zeggen weet je wat West-Europa, wij trekken ons massaal terug naar West-Europa als vluchtelingen. Dan staat Rusland straks aan jullie grenzen als het heel ons land heeft.
Of geef nu eens massaal offensieve en stevige wapens.
Gekke gedachten he?
Het lijkt me dat Oekraine letterlijk de lijn van USA volgt. Anders zijn ze over een paar weken klaar met deze oorlog.quote:Op maandag 19 december 2022 09:22 schreef zuchtje het volgende:
[..]
ja heel gekke gedachte. Hoe vaak chanteer jij de vrienden die je van de dood gered hebben?
Het lijkt mij dat Oekrane accepteert dat het Westen machtig is, maar dat beleid (en hulp) soms lang op zich laat wachten. Verder zijn er vanuit het Westen zoveel particuliere initiatieven die ook hun (positive) bijdrage leveren. Dat ga je niet zomaar te grabbel gooien.
Oekrane wil in de zomer De Krim bevrijden. Dan zijn we al een half jaar verder. Een jaar is niet lang.quote:Op maandag 19 december 2022 09:21 schreef AchJa het volgende:
Commandant der Strijdkrachten Onno Eichelsheim: oorlog in Oekrane gaat nog jaar of langer duren
De Commandant der Strijdkrachten Onno Eichelsheim denkt dat de oorlog in Oekrane “nog lang niet voorbij is”. Dat zei hij zondagochtend in WNL Op Zondag op NPO 1. “Rusland zal de strijd blijven voeden. We gaan hier nog een jaar, zo niet langer, naar kijken”, aldus Eichelsheim.
Hoewel de Oekraense opperbevelhebber, generaal Valeri Zaloenzjny, ervan overtuigd is dat de Russen binnenkort opnieuw Kiev gaan aanvallen, verwacht de Nederlandse Commandant der Strijdkrachten nog niet in de komende periode een aanval van Belarus op Kiev. “Die aanval zal nog niet gebeuren, maar het is wel zo dat er door de mobilisatie veel Russische troepen op dit moment worden voorbereid.”
Volgens de Commandant der Strijdkrachten zijn de stellingen ingenomen voor de winter. Maar als Oekrane het verstandig doet zullen ze als de vorst er is toch een aanval uitvoeren in de winter om de Russische federatie onder druk te zetten.
Defensie-industrie
Eichelsheim pleit voor nieuwe afspraken met de defensie-industrie. Die industrie moet volgens de Commandant der Strijdkrachten kunnen opschalen op momenten dat Nederland bijvoorbeeld een tekort krijgt aan munitie. “We hebben nog geen modus gevonden om dit te versnellen.”
Volgens Eichelsheim moeten er andere afspraken met de industrie, met bedrijven en financierders worden gemaakt zodat de industrie versneld kan opschalen. Wapens en munitie moeten op die manier sneller geproduceerd en geleverd kunnen worden. “Als je dat allemaal niet nu organiseert, dan zie je dat bij de eerstvolgende oorlog waarbij weer zoveel munitie en wapens worden gebruikt, je de strijd verliest”, aldus Eichelsheim.
WNL op Zondag
"Hoop" is geen militair woord.quote:Op maandag 19 december 2022 09:27 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Oekraine hoopt in de zomer De Krim te kunnen bevrijden. Dan zijn we al een half jaar verder. Een jaar is niet lang.
Dat lijkt me ook. Maar dat heb je altijd als je afhankelijk bent van een ander. Gelukkig/hopelijk stelt USA niet zulke gekke eisen, en stellen ze hun eisen ook bij als dit nodig geacht wordt.quote:Op maandag 19 december 2022 09:25 schreef kevinrsd het volgende:
[..]
Het lijkt me dat Oekraine letterlijk de lijn van USA volgt. Anders zijn ze over een paar weken klaar met deze oorlog.
Aangepast.quote:
Ja snap het daarom ook 'gekke gedachten'. Maar het is wel de realiteit als Oekrane de oorlog verliest. Denk dat het westen dan een nog groter probleem heeft.quote:Op maandag 19 december 2022 09:22 schreef zuchtje het volgende:
[..]
ja heel gekke gedachte. Hoe vaak chanteer jij de vrienden die je van de dood gered hebben?
Het lijkt mij dat Oekrane accepteert dat het Westen machtig is, maar dat beleid (en hulp) soms lang op zich laat wachten. Verder zijn er vanuit het Westen zoveel particuliere initiatieven die ook hun (positive) bijdrage leveren. Dat ga je niet zomaar te grabbel gooien.
En omdat het westen een groter probleem heeft als Rusland aan onze grenzen staat gaan we dit natuurlijk nooit laten gebeurenquote:Op maandag 19 december 2022 09:34 schreef fjs het volgende:
[..]
Ja snap het daarom ook 'gekke gedachten'. Maar het is wel de realiteit als Oekrane de oorlog verliest. Denk dat het westen dan een nog groter probleem heeft.
Hee die vraag stelde ik hier nog afgelopen week.quote:Op maandag 19 december 2022 09:21 schreef AchJa het volgende:
Commandant der Strijdkrachten Onno Eichelsheim: oorlog in Oekrane gaat nog jaar of langer duren
De Commandant der Strijdkrachten Onno Eichelsheim denkt dat de oorlog in Oekrane “nog lang niet voorbij is”. Dat zei hij zondagochtend in WNL Op Zondag op NPO 1. “Rusland zal de strijd blijven voeden. We gaan hier nog een jaar, zo niet langer, naar kijken”, aldus Eichelsheim.
Hoewel de Oekraense opperbevelhebber, generaal Valeri Zaloenzjny, ervan overtuigd is dat de Russen binnenkort opnieuw Kiev gaan aanvallen, verwacht de Nederlandse Commandant der Strijdkrachten nog niet in de komende periode een aanval van Belarus op Kiev. “Die aanval zal nog niet gebeuren, maar het is wel zo dat er door de mobilisatie veel Russische troepen op dit moment worden voorbereid.”
Volgens de Commandant der Strijdkrachten zijn de stellingen ingenomen voor de winter. Maar als Oekrane het verstandig doet zullen ze als de vorst er is toch een aanval uitvoeren in de winter om de Russische federatie onder druk te zetten.
Defensie-industrie
Eichelsheim pleit voor nieuwe afspraken met de defensie-industrie. Die industrie moet volgens de Commandant der Strijdkrachten kunnen opschalen op momenten dat Nederland bijvoorbeeld een tekort krijgt aan munitie. “We hebben nog geen modus gevonden om dit te versnellen.”
Volgens Eichelsheim moeten er andere afspraken met de industrie, met bedrijven en financierders worden gemaakt zodat de industrie versneld kan opschalen. Wapens en munitie moeten op die manier sneller geproduceerd en geleverd kunnen worden. “Als je dat allemaal niet nu organiseert, dan zie je dat bij de eerstvolgende oorlog waarbij weer zoveel munitie en wapens worden gebruikt, je de strijd verliest”, aldus Eichelsheim.
WNL op Zondag
Oa daarom postte ik dit ook. Ook dat stuk uit het Paroolquote:Op maandag 19 december 2022 09:37 schreef fjs het volgende:
Hee die vraag stelde ik hier nog afgelopen week.![]()
quote:Zelfs de Verenigde Staten met hun enorme defensiebegroting komen er achter dat ze de afgelopen jaren te veel hebben bezuinigd op munitiereserves. Zo verscheepten de Amerikanen sinds de Russische inval al ruim een miljoen 155 millimeter-artilleriegranaten naar Oekrane. Hierdoor is de voorraad van deze granaten - in de woorden van het Pentagon - onaangenaam laag.
Vooralsnog toont de Amerikaanse regering de meeste daadkracht. Zij kondigde onlangs aan dat zij, als het Congres er mee instemt, 2 miljard dollar gaat investeren in de modernisering en uitbreiding van de munitieproductie. Deze investering staat los van de miljarden die worden besteed aan de aanschaf van munitie voor Oekrane. "Je moet een heel systeem opnieuw opzetten dat eerder in feite is stilgelegd," aldus Bill LaPlante, een topfunctionaris van het Pentagon, onlangs tegen The Wall Street Journal.
Niet overdrijven. Alleen moeten fabrikacge lijnen als de donder worden opgestart, zonder stroperige aanbestedingsprocedures, allemaal wetgeving, stikstofproblemen. Gewoon gaan met die banaan.quote:Op maandag 19 december 2022 09:46 schreef Starhopper het volgende:
We moeten dus naar een oorlogseconomie in Europa?
Nou ja, vwb de zware cavalarie (Leo-2/120mm's) moeten we maar op onze oosterburen vertrouwen...quote:Op maandag 19 december 2022 10:21 schreef phpmystyle het volgende:
@:Achja
Hoe zit dat in NL? Voor hoeveel maanden hebben wij 155mm en 120 mm granaten voor onze artillerie en cavelerie?
Zijn er al concrete plannen (planningen) hoe dit op de kortst mogelijke termijn opgelost kan worden? Of blijft defensie/politiek hangen in dure drones en radarsystemen?quote:Op maandag 19 december 2022 10:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nou ja, vwb de zware cavalarie (Leo-2/120mm's) moeten we maar op onze oosterburen vertrouwen...![]()
En ik heb geen idee voor hoeveel maanden wij 155mm's hebben liggen maar ik gok dat dat eerder in uren geteld moet worden.
Dit is niet iets wat je in korte termijn oplost natuurlijk. Onze nationale munitie-/wapenfabriek sloot in 2003 zijn deuren...quote:Op maandag 19 december 2022 10:36 schreef phpmystyle het volgende:
Zijn er al concrete plannen (planningen) hoe dit op de kortst mogelijke termijn opgelost kan worden? Of blijft defensie/politiek hangen in dure drones en radarsystemen?
Sow de teringquote:Op maandag 19 december 2022 11:08 schreef Slayage het volgende:
Het geluid van inkomende kogels. Deze gasten hebben mazzel
[ twitter ]
Ik ga er een beetje vanuit dat dit een half jaar geleden al hoog op de agenda stond. Regeren is toch vooruit zien?quote:Op maandag 19 december 2022 11:18 schreef mcmlxiv het volgende:
Munitie fabricage opschroeven zal op die moment bovenaan op de NATO agenda staan neem ik aan. Op zich is het fabriceren van “bommen en granaten” (en kogels) niet heel complex, dergelijke capaciteit moet binnen relatief korte termijn te realiseren zijn. Maar korte termijn zal nog steeds eerder 1-2 jaar dan maanden zijn.
Het is het klassieke probleem dat strijdkrachten van niet agressieve mogendheden hooguit klaar zijn voor de vorige oorlog, nooit voor de volgende. Dat gaat ook nooit veranderen, in periodes van relatieve rust concurreert defensie met zorg, onderwijs en vooral met belastingverlaging. Het goede nieuws is dat zodra het westen echt wakker is (wat nu bijna het geval lijkt te zijn) het economisch en innoverend vermogen immens is.
Het goede nieuws is dat de voorraden van Rusland ook aardig zullen krimpen op deze manier.
Dat Vollenbroek probleem is net een goed gericht stuk artillerie zo op te lossen natuurlijkquote:Op maandag 19 december 2022 10:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dit is niet iets wat je in korte termijn oplost natuurlijk. Onze nationale munitie-/wapenfabriek sloot in 2003 zijn deuren...
Hembrug/Artillerie-Inrichtingen/Eurometaal Zaandam
Sluiten is met een pennenstreek geregeld maar opnieuw opstarten duurt jaren. En dan moet je nog niet eens figuren als die Vollenbroek op je weg vinden...
Het lastige is vooral om afnamezekerheid in stand te houden.Waarom zou de defensie-industrie haar productielijnen inrichten, opstarten en in stand houden als de vraag na dit conflict weer wegvalt? Er zal iets van een 'afnameverplichting' (of desnoods een instandhoudings-premie) moeten blijven om dit soort dingen te laten bestaan.quote:Op maandag 19 december 2022 11:18 schreef mcmlxiv het volgende:
Het is het klassieke probleem dat strijdkrachten van niet agressieve mogendheden hooguit klaar zijn voor de vorige oorlog, nooit voor de volgende. Dat gaat ook nooit veranderen, in periodes van relatieve rust concurreert defensie met zorg, onderwijs en vooral met belastingverlaging. Het goede nieuws is dat zodra het westen echt wakker is (wat nu bijna het geval lijkt te zijn) het economisch en innoverend vermogen immens is.
quote:Op maandag 19 december 2022 08:08 schreef Belugastroop het volgende:
[..]
Noemen jullie linkse fascisten dat niet altijd whataboutism?
Welke idioten vonden het trouwens wel een strak plan om westerse/Europese munitie met Chinese grondstoffen en halffabrikaten te produceren?quote:Op maandag 19 december 2022 10:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Niet overdrijven. Alleen moeten fabrikacge lijnen als de donder worden opgestart, zonder stroperige aanbestedingsprocedures, allemaal wetgeving, stikstofproblemen. Gewoon gaan met die banaan.
een bom op het dorp van vollenboek en opgelost is de Nederlandse stikstof probleemquote:Op maandag 19 december 2022 11:25 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat Vollenbroek probleem is net een goed gericht stuk artillerie zo op te lossen natuurlijk![]()
dezelfde die blijven pleiten voor goedkope brandstof uit dubieuze gebieden.quote:Op maandag 19 december 2022 11:50 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Welke idioten vonden het trouwens wel een strak plan om westerse/Europese munitie met Chinese grondstoffen en halffabrikaten te produceren?
We worden bestuurd door wereldvreemde naevelingen die in "Wandel durch Handel" geloven. Ik heb trouwens weinig hoop dat de volgende generatie politici meer realiteitszin heeft, die is zo mogelijk nog verder van het padje af.quote:Op maandag 19 december 2022 10:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dit is niet iets wat je in korte termijn oplost natuurlijk. Onze nationale munitie-/wapenfabriek sloot in 2003 zijn deuren...
Sluiten is met een pennenstreek geregeld maar opnieuw opstarten duurt jaren. En dan moet je nog niet eens figuren als die Vollenbroek op je weg vinden...
dan gaan we verder met zeer kleine tactische nuclear rakettenquote:Op maandag 19 december 2022 09:35 schreef AchJa het volgende:
Bodem Europese munitiekist in zicht: ‘Als de oorlog overslaat naar Navo-gebied wil je zelf ook nog kunnen schieten’
Westerse landen leveren grote hoeveelheden patronen en granaten aan Oekrane. Dat is een aanslag op de eigen zeer beperkte munitievoorraden. ‘Als de oorlog overslaat naar Navo-gebied, wil je zelf ook nog kunnen schieten.’
Na het einde van de Koude Oorlog begin jaren negentig incasseerden Europese landen gretig het ‘vredesdividend’. Defensie-uitgaven werden drastisch teruggeschroefd en een van de eerste dingen waarop fiks werd bezuinigd was munitie. Het werd niet langer nodig geacht om grote voorraden bommen en granaten achter de hand te hebben.
De opmars van islamistisch terrorisme een decennium later veranderde daar ook weinig aan. Voor het bevechten van jihadistische strijders in verre oorden volstonden relatief beperkte munitievoorraden. Met een grote Europese oorlog, met veel troepen, tanks en artillerie, werd nauwelijks nog rekening gehouden.
Maar zo’n oorlog kwam er wel. Westerse landen leverden de afgelopen negen maanden grote aantallen patronen, granaten en raketten aan Oekrane. Ze putten daarbij deels uit bestaande voorraden, die daardoor nog kleiner zijn geworden dan ze al waren.
Jammerlijk ontoereikend
Precieze cijfers worden geheimgehouden. Maar volgens het Royal United Services Institute (Rusi), een Brits onderzoeksinstituut, verschoten de Russen afgelopen de zomer in intensieve strijd om de Donbasregio in twee dagen ongeveer net zo veel munitie als het Verenigd Koninkrijk op voorraad heeft. De Oekraners deden er een week over om dezelfde hoeveelheid erdoorheen te jagen. Volgens Rusi zijn de Britse voorraden dan ook ‘jammerlijk ontoereikend’ als het land zelf in een serieuze oorlog verzeild raakt. De Franse strijdkrachten kampen volgens een recent rapport van het Institut franais des relations internationales, een gezaghebbende Parijse denktank, met hetzelfde probleem.
In Duitsland rept de doorgaans kalme krant Frankfurter Allgemeine van een ‘munitiecrisis’. Volgens deskundigen zou Duitsland, als het verwikkeld zou raken in een intensieve oorlog zoals nu woedt in Oekrane, slechts munitie hebben om enkele dagen, of misschien zelfs maar enkele uren, te vechten. Defensiefunctionarissen in Berlijn waarschuwen dat het 20 tot 30 miljard euro zal kosten om de voorraden zo op peil te brengen dat ten minste een maand kan worden gevochten, wat eigenlijk de norm is in de Navo.
Zelfs de Verenigde Staten met hun enorme defensiebegroting komen er achter dat ze de afgelopen jaren te veel hebben bezuinigd op munitiereserves. Zo verscheepten de Amerikanen sinds de Russische inval al ruim een miljoen 155 millimeter-artilleriegranaten naar Oekrane. Hierdoor is de voorraad van deze granaten – in de woorden van het Pentagon – onaangenaam laag. Levering van antitankraketten en luchtafweerraketten aan Taiwan werd onlangs ook uitgesteld vanwege de slinkende voorraden.
Grondstoffen uit China
De Navo-bondgenoten willen hun munitievoorraden nu snel op peil zien te krijgen. Maar dat valt nog niet mee, zeker in landen die relatief weinig wapenindustrie hebben. Het heeft behoorlijk wat voeten in de aarde om stilgelegde, soms verouderde productielijnen op te starten. Munitiefabrikanten kampen bovendien, net als andere bedrijven, met hoge energieprijzen, een gebrek aan gekwalificeerd personeel en stroperige aanbestedingsprocedures. Ook blijken lang niet alle aanvoerlijnen even betrouwbaar. Zo betrekken defensiebedrijven sommige grondstoffen van China, zoals katoenpluis, buskruit en zeldzame aardmetalen.
Rond een zogenoemde Munitionsgipfel (munitietop) die de Duitse regering eind vorige maand belegde met de wapenindustrie vlogen de verwijten dan ook over en weer. Politici van de sociaaldemocratische regeringspartij SPD beschuldigden de fabrikanten ervan zich te weinig in te zetten om de productie op te krikken. De fabrikanten op hun beurt verweten de regering dat zij hen onvoldoende langetermijnopdrachten geeft.
“Alle Navo-landen hebben op dit moment hoofdpijn over munitie,” zegt Rob de Wijk, defensie-expert en directeur van de Haagse denktank HCSS. “Het gaat niet alleen over het volhouden van de leveringen aan Oekrane, maar ook over de eigen verdediging. Als de oorlog overslaat naar Navo-gebied, wil je zelf ook nog kunnen schieten.”
Slijtageslag
Vooralsnog toont de Amerikaanse regering de meeste daadkracht. Zij kondigde onlangs aan dat zij, als het Congres er mee instemt, 2 miljard dollar gaat investeren in de modernisering en uitbreiding van de munitieproductie. Deze investering staat los van de miljarden die worden besteed aan de aanschaf van munitie voor Oekrane. “Je moet een heel systeem opnieuw opzetten dat eerder in feite is stilgelegd,” aldus Bill LaPlante, een topfunctionaris van het Pentagon, onlangs tegen The Wall Street Journal.
Gelukkig voor de westerse bondgenoten kampt Rusland met soortgelijke problemen. Want de Russische strijdkrachten verschieten in Oekrane enorme hoeveelheden munitie. De militairen kunnen daarbij terugvallen op omvangrijke voorraden uit de Sovjettijd, maar ook in Rusland komt de bodem van de wapenkist hier en daar in zicht. Moskou schroeft daarom eveneens zijn munitieproductie op en sleept materieel aan uit landen als Noord-Korea en Iran. Zo willen de Russen samen met Iran drones en raketten gaan produceren.
“De Russen hadden er ook geen rekening mee gehouden dat deze oorlog zo lang zou gaan duren,” zegt De Wijk. “De vraag is nu wie dit het langste volhoudt. Wie is het eerst door z’n spullen heen? Wie weet zijn industrie op tijd aan te jagen? Het is een slijtageslag geworden.”
Parool
tot de allerlaatste man is wel een militair woordquote:
NUKESquote:Op maandag 19 december 2022 11:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dan gaan we verder met zeer kleine tactische nuclear raketten
Stukken bruter dan mijn C4.quote:
quote:Via Wikipedia kregen Russische soldaten instructies over de werking van hun geweren. Ook werden ze naar het front gestuurd zonder een EHBO-pakket, met weinig munitie en eten en met kaarten uit 1960. Ook sommige wapens waren een halve eeuw oud. Dat schrijft de Amerikaanse krant The New York Times op basis van eigen onderzoek. De krant zocht uit in hoeverre Rusland de invasie van Oekrane heeft onderschat.
Uit dat onderzoek blijkt dat bijvoorbeeld Russische soldaten hun mobiel gebruikten om naar huis te bellen of om te communiceren met mede-soldaten. Op die manier kon Oekraense leger hun locaties achterhalen. Ook de doelen die Russische soldaten meekregen, bleken onrealistisch. Tegen sommigen werd gezegd: ,,Volg de wagen, dan zijn we binnen 18 uur in Kiev.''
https://www.ad.nl/buitenl(...)-wikipedia~ab7f1c4a/
Leuk voor in de kerstboom.quote:
Kunnen Russen zonder VPN op Wikipedia dan? Dat is toch geblokkeerd daarquote:
Het veel koppige globaliseringsmonsterquote:Op maandag 19 december 2022 11:50 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Welke idioten vonden het trouwens wel een strak plan om westerse/Europese munitie met Chinese grondstoffen en halffabrikaten te produceren?
Lekker stoken, daar zijn ze goed in.quote:Op maandag 19 december 2022 12:06 schreef Aether het volgende:
Servi ontwrichten
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
Dit is uiteraard weer de schuld van de NATO en het boze Westen.quote:Op maandag 19 december 2022 12:07 schreef Perrin het volgende:
[..]
Lekker stoken, daar zijn ze goed in.
NWS / Gerommel op de grens met Servi en Kosovo #2quote:Op maandag 19 december 2022 12:07 schreef Perrin het volgende:
[..]
Lekker stoken, daar zijn ze goed in.
Nucleaire raketten worden af en toe uitgeprobeerd, maar zullen wellicht nooit operationeel worden.quote:Op maandag 19 december 2022 11:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dan gaan we verder met zeer kleine tactische nuclear raketten
Niks nieuws.quote:Op maandag 19 december 2022 09:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Oa daarom postte ik dit ook. Ook dat stuk uit het Parool
Ook voor @:extec :
[..]
quote:Op zaterdag 17 december 2022 13:32 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, ze hebben als het goed is nog maar 4 miljoen 155mm shells op voorraad. Maar ondertussen is de productie redelijk aangezwengeld.
Hij lijkt natuurlijk expres op een Russisch lelijk ding om de vijand in verwarring te brengen.quote:
Hebben ze daar geen geld voor nieuwe auto's? Wat een oud barrel waar die in aankomt..quote:
Echt zo'n ouwe pauperbak jaquote:Op maandag 19 december 2022 12:24 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Hebben ze daar geen geld voor nieuwe auto's? Wat een oud barrel waar die in aankomt..
quote:Op dinsdag 13 december 2022 22:35 schreef AnneX het volgende:
Dit is toch godsgeklaagd cynisme.
[ twitter ]
Ik voorspelde het alquote:Op woensdag 14 december 2022 07:53 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Teringhonden. In St Petersburg wonen gelukkig dappere mensen. Dit walgelijke gedrocht is binnenkort dus kapot.
Belarus is een straatarm land, ze hebben het alleen zelf nog niet door.quote:Op maandag 19 december 2022 12:24 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Hebben ze daar geen geld voor nieuwe auto's? Wat een oud barrel waar die in aankomt..
En toch wapens blijven kopen van Rusland om die vervolgens voor nop weer terug te geven want steun aan een kameraadquote:Op maandag 19 december 2022 12:31 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Belarus is een straatarm land, ze hebben het alleen zelf nog niet door.
Een kleine groep die aan de touwtjes trekt, zit er natuurlijk warmpjes bij. En die houden gewoon heel erg van lunchen met Lavrov en Poetin.quote:Op maandag 19 december 2022 12:31 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Belarus is een straatarm land, ze hebben het alleen zelf nog niet door.
Mercedes S600quote:
Jaja, sterk dakje...quote:
Zou mooi zijn als dat zo is?quote:Rusland bijna door voorraad raketten heen'
Rusland raakt door zijn voorraad raketten heen, en kan met de resterende projectielen nog maximaal twee tot drie grote luchtaanvallen uitvoeren. Dat zegt een hoge bestuurder van de Oekraense Nationale Veiligheidsraad in een interview met een Oekraense online krant. "Misschien kunnen ze nog voldoende raketten bij elkaar schrapen voor een vierde aanval, maar dan zijn ze door hun voorraad heen", aldus Oleksi Danilov.
Dit model is van 1999 als ik het goed zie.quote:Op maandag 19 december 2022 12:40 schreef hangtime het volgende:
[..]
Mercedes S600
Ouwe pauperbak?
Degelijke en enorm luxe auto, gepantserde uitvoering wellicht ook nog.
Nog 3 keer op de tanden bijten dus in de steden.quote:
Horen we al 12 maanden nu inmiddels. Eerst zien dan geloven.quote:
Interessant artikel ik wist wel van het bestaan af van die fabriek maar nooit waarom die gestopt was. Toen ik 2003 zag staan was ik even bang dat het met de ontploffing van SE Fireworks te maken had in Enschede. Maar blijkbaar was het door mismanagement. Maar sinds die ontploffing in Enschede is er op vuurwerk gebied heel veel veranderd. Eigenlijk mag er nergens meer professioneel vuurwerk nog opgeslagen worden in Nederland en ligt dat tegenwoordig allemaal in Duitsland. Ook is toen de enige vuurwerkfabriek die Nederland nog had gestopt Van der Nat Vuurwerk. De andere die er was, was in 1991 al de lucht in gegaan. Hebben jullie in het leger eigenlijk daar ook nog last van gehad van veranderende regels na de ontploffing in Enschede?quote:Op maandag 19 december 2022 10:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nederland heeft voor bijna een half miljard aan munitie ingeslagen, berichtje van april dit jaar: https://www.defensie.nl/a(...)xtra%20inzetvoorraad.quote:Op maandag 19 december 2022 10:36 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zijn er al concrete plannen (planningen) hoe dit op de kortst mogelijke termijn opgelost kan worden? Of blijft defensie/politiek hangen in dure drones en radarsystemen?
quote:Hoe regel je dat?
“Er wordt door alle collega’s van het Defensie Munitiebedrijf ontzettend hard gewerkt. Omdat het hele bedrijf de noodzaak voelt, kunnen we snel schakelen. Dit resulteerde erin dat we voor klein kaliber-munitie in korte tijd grote contracten afsloten. Van een leverancier hebben we de komende drie jaar tot wel 50 procent productiecapaciteit geclaimd. Dat is uitzonderlijk veel; meer dan het drievoudige van wat we normaal aankopen. Doordat we allemaal in turbostand stonden, waren we er als eerste bij. Mooi toch? We lopen wereldwijd voorop en daar mag de hele keten heel trots op zijn!”
Geen idee wie ik moet vertrouwen.quote:
Vnl KKW munitie, dus 5.56, 7.62 en 12.7mm...quote:Op maandag 19 december 2022 13:17 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Nederland heeft voor bijna een half miljard aan munitie ingeslagen, berichtje van april dit jaar: https://www.defensie.nl/a(...)xtra%20inzetvoorraad.
En blijkbaar grote voorraden: https://magazines.defensi(...)klein-kalibermunitie
[..]
Dan hoeven ze niet meer pangpang te roepenquote:Op maandag 19 december 2022 13:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Vnl KKW munitie, dus 5.56, 7.62 en 12.7mm...
Ja daar gaat het artikel over in het Defensie Magazine, maar in het artikel op defensie.nl noemen ze specifiek ook andere soorten munitie:quote:Op maandag 19 december 2022 13:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Vnl KKW munitie, dus 5.56, 7.62 en 12.7mm...
quote:Daarnaast wordt ook de voorraad kapitale, hoogtechnologische munitie aangevuld. Dit gaat onder meer over luchtverdedigingsraketten, precisiegeleide munitie voor de F-35 en het Pantserhouwitser-155 mm-geschut en munitie voor de Apache-gevechtshelikopter.
Weet ik, het is een "aanvulling" op de al lopende "aanvulling"...quote:Op maandag 19 december 2022 13:24 schreef Niek92 het volgende:
Ja daar gaat het artikel over in het Defensie Magazine, maar in het artikel op defensie.nl noemen ze specifiek ook andere soorten munitie:
quote:Aanvulling voorraad
Het gaat om een aanvulling op het lopende programma ‘aanvulling munitievoorraden fase 2’. Dit project is volgens de planning in 2025 grotendeels afgerond. Het gaat om de aanschaf van conventionele munitie, zoals klein kaliber- en vuursteunmunitie (artillerie- en mortiergranaten) en om aanvulling van de voorraad antitankwapens.
Daarnaast wordt ook de voorraad kapitale, hoogtechnologische munitie aangevuld. Dit gaat onder meer over luchtverdedigingsraketten, precisiegeleide munitie voor de F-35 en het Pantserhouwitser-155 mm-geschut en munitie voor de Apache-gevechtshelikopter.
Wat een oude bak.quote:
Klein spul.quote:Op maandag 19 december 2022 13:17 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Nederland heeft voor bijna een half miljard aan munitie ingeslagen, berichtje van april dit jaar: https://www.defensie.nl/a(...)xtra%20inzetvoorraad.
En blijkbaar grote voorraden: https://magazines.defensi(...)klein-kalibermunitie
[..]
Zullen ze Poetin ook in zo'n oud kreng vervoeren?quote:
De Duitsers? Die verkopen tegenwoordig alles aan de Chinezen, zelfs hun moeder als dat geld oplevert.quote:Op maandag 19 december 2022 11:50 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Oh zeker, maar in een tijd waarin een tekort is aan productiecapaciteit is het een goede zaak dat er flink ingeslagen wordt. Daarnaast is er eerder al een project geweest met een oplage tussen de 250 miljoen en 1 miljard om munitie aan te vullen: https://www.parlementaire(...)pmj1ey0/vkstd2m8itz9quote:
Moeten wij nu ook met graffiti OZO (Oekrane zal overwinnen) leuzen gaan kalken?quote:
Dikke prima als je het kalkt op de muren van de Russische ambassadequote:Op maandag 19 december 2022 14:02 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Moeten wij nu ook met graffiti OZO (Oekrane zal overwinnen) leuzen gaan kalken?
Nou nee hoor, we liepen gewoon achter de feiten aan toen, ken je Pechthold nog met zijn "pang-pang" opmerking in 2015? Toen hadden we al een schrijnend tekort.quote:Op maandag 19 december 2022 13:59 schreef Niek92 het volgende:
Hoe de huidige situatie er dan uit ziet met alles wat er nog in komend is, geen idee. Maar denk dat Defensie hierin redelijk proactief is geweest.
Fog of War. Trust no onequote:Op maandag 19 december 2022 13:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Geen idee wie ik moet vertrouwen.
[ twitter ]
Niet zo cynisch. Deze man heeft het beste voor met de rechtstaat en soevereiniteit omdat hij daar bijna altijd over sprak.quote:Op maandag 19 december 2022 14:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nou nee hoor, we liepen gewoon achter de feiten aan toen, ken je Pechthold nog met zijn "pang-pang" opmerking in 2015? Toen hadden we al een schrijnend tekort.
[ twitter ]
Niks "pro-actiefs" aan.
Een stoofpotje van pacifisme met een vleugje naviteit geserveerd op prachtig Fukuyama-servies.quote:Op maandag 19 december 2022 14:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Niet zo cynisch. Deze man heeft het beste voor met de rechtstaat en soevereiniteit omdat hij daar bijna altijd over sprak.
Lekker zinnig interview zeg. Zo'n agressief mannetje ga je toch niet rustig en beleefd tegenover zitten?quote:
Is ie al kolonel?quote:
Ach dat heeft iedereen wel eens. Of andersom nog een extra stap willen nemen terwijl je er al bentquote:Op maandag 19 december 2022 14:38 schreef Starhopper het volgende:
Poetin dondert bijna van de trapHij vergeet de laatste trede
Had ie bijna weer een poepbroek![]()
[ twitter ]
Erdolf wist natuurlijk van te voren ook al wel dat het volgens de Zweedse wetten wel erg moeilijk is om iemand over te dragen aan een land waar ze op zijn zachts gezegd niet altijd even goed omspringen met de mensenrechten.quote:
Dit geeft hem wel voer om de Zweedse bid verder uit te melken voor zijn verkiezingscampagne dat nu volop gaande is, maar dat was natuurlijk altijd de insteek.quote:Op maandag 19 december 2022 14:43 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Erdolf wist natuurlijk van te voren ook al wel dat het volgens de Zweedse wetten wel erg moeilijk is om iemand over te dragen aan een land waar ze op zijn zachts gezegd niet altijd even goed omspringen met de mensenrechten.
Kijk die kinderen blij zijn danquote:Op maandag 19 december 2022 14:45 schreef xpompompomx het volgende:
De goede Sint komt ook in Bakhmut:
[ twitter ]
![]()
![]()
![]()
Die Sint is wel gewapend.quote:Op maandag 19 december 2022 14:45 schreef xpompompomx het volgende:
De goede Sint komt ook in Bakhmut:
[ twitter ]
![]()
![]()
![]()
Er lopen daar helaas een boel "kinderen" rond die niet zo braaf zijn geweest het afgelopen jaar.quote:
Gewoon de leuning pakken maar ja, dat staat zo suf.quote:Op maandag 19 december 2022 14:40 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Ach dat heeft iedereen wel eens. Of andersom nog een extra stap willen nemen terwijl je er al bent
Pechtolds opmerking was toen al misselijkmakend.quote:Op maandag 19 december 2022 14:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nou nee hoor, we liepen gewoon achter de feiten aan toen, ken je Pechthold nog met zijn "pang-pang" opmerking in 2015? Toen hadden we al een schrijnend tekort.
[ twitter ]
Niks "pro-actiefs" aan.
Noem het liever ongegeneerd D66 opertunisme.quote:Op maandag 19 december 2022 14:22 schreef Perrin het volgende:
[..]
Een stoofpotje van pacifisme met een vleugje naviteit geserveerd op prachtig Fukuyama-servies.
Het zou zo mooi zijn als het leger van Wit-Rusland zich tegen Wit-Rusland en Rusland zelf keert. Want volgens mij voelden zij niet zoveel voor die oorlog.quote:
Hij doet zomaar iets in z'n mond van vreemden... Hier heeft geheid iemand moeten voorproeven.quote:Op maandag 19 december 2022 14:38 schreef Starhopper het volgende:
Poetin dondert bijna van de trapHij vergeet de laatste trede
Had ie bijna weer een poepbroek![]()
[ twitter ]
Veel militairen zagen het idd niet zitten om Oekrane aan te vallen.quote:Op maandag 19 december 2022 15:54 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Het zou zo mooi zijn als het leger van Wit-Rusland zich tegen Wit-Rusland en Rusland zelf keert. Want volgens mij voelden zij niet zoveel voor die oorlog.
Ze kunnen in 1 x 2 dictators....quote:Op maandag 19 december 2022 15:54 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Het zou zo mooi zijn als het leger van Wit-Rusland zich tegen Wit-Rusland en Rusland zelf keert. Want volgens mij voelden zij niet zoveel voor die oorlog.
Wilde gok: halverwege februari rijden er treinen vol soldaten nonstop richting Belarus en eind februari start het 100k man offensief richting Kyiv. Nog eens 100k doet een offensief richting Kharkiv. Met dit dubbele offensief wordt Ukraine zwaar in de verdediging gedrukt en krijgen ze geen mogelijkheid om nog iets anders te doen zoals Melitopol en Mariupol te bevrijden, laat staan de Kerch brug te bedreigen en Crimea af te snijden van bevoorrading.quote:
De Russische wapens zijn ook op. Of zullen ze musketten krijgen?quote:Op maandag 19 december 2022 16:28 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Wilde gok: halverwege februari rijden er treinen vol soldaten nonstop richting Belarus en eind februari start het 100k man offensief richting Kyiv. Nog eens 100k doet een offensief richting Kharkiv. Met dit dubbele offensief wordt Ukraine zwaar in de verdediging gedrukt en krijgen ze geen mogelijkheid om nog iets anders te doen zoals Melitopol en Mariupol te bevrijden, laat staan de Kerch brug te bedreigen en Crimea af te snijden van bevoorrading.
Als het offensief eenmaal begonnen komen er door mobilisatie constant meer Russische soldaten bij dan er wordt afgeschoten.
En de Westerse wapens zijn eerder op dan de Russische conscripts.
Ik moet helaas zeggen dat ik jouw voorspelling deel.quote:Op maandag 19 december 2022 16:28 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Wilde gok: halverwege februari rijden er treinen vol soldaten nonstop richting Belarus en eind februari start het 100k man offensief richting Kyiv. Nog eens 100k doet een offensief richting Kharkiv. Met dit dubbele offensief wordt Ukraine zwaar in de verdediging gedrukt en krijgen ze geen mogelijkheid om nog iets anders te doen zoals Melitopol en Mariupol te bevrijden, laat staan de Kerch brug te bedreigen en Crimea af te snijden van bevoorrading.
Als het offensief eenmaal begonnen komen er door mobilisatie constant meer Russische soldaten bij dan er wordt afgeschoten.
En de Westerse wapens zijn eerder op dan de Russische conscripts.
En meer goedkope gear van aliexpressquote:Op maandag 19 december 2022 16:32 schreef Starhopper het volgende:
[..]
De Russische wapens zijn ook op. Of zullen ze musketten krijgen?
Ze hebben daar ook snipers voor een prikkiequote:Op maandag 19 december 2022 16:41 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
En meer goedkope gear van aliexpress
Die goud-gele versieringen zijn ook net wat je nodig hebt in de modder.quote:Op maandag 19 december 2022 16:46 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ze hebben daar ook snipers voor een prikkie![]()
[ afbeelding ]
tuurlijk niet, of Rutte je op pad stuurt met een stel chinezen om Belgen te gaan afschietenquote:Op maandag 19 december 2022 16:03 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Veel militairen zagen het idd niet zitten om Oekrane aan te vallen.
Ik sluit het ook niet uit, al is er 1 mitigerend gegeven; het gaat uit van dat kwaliteit van training, materiel en moraal geen impact heeft. Is puur: partij met meeste man wint.quote:Op maandag 19 december 2022 16:40 schreef polderturk het volgende:
[..]
Ik moet helaas zeggen dat ik jouw voorspelling deel.
Wij moeten de behoeften van Oekrane beter analyseren.
Wapenleveringen moeten opgevoerd worden.
Verdubbeling HIMARS en GMLRS raketten. Nog meer lange afstandsraketten. Nog meer artillerie. Zodra Russen de grens overstekken moeten ze weggevaagd worden.
We hebben nu wel minder pzh 2000 dus wat we hebben kunnen we niet meer zo snel afvuren, dan doen we er langer meequote:Op maandag 19 december 2022 10:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nou ja, vwb de zware cavalarie (Leo-2/120mm's) moeten we maar op onze oosterburen vertrouwen...![]()
En ik heb geen idee voor hoeveel maanden wij 155mm's hebben liggen maar ik gok dat dat eerder in uren geteld moet worden.
Ik denk dat de AK47 en munitie fabrieken momenteel 24/7 draaien en dat er nog wat fabrieken bijkomen.quote:Op maandag 19 december 2022 16:32 schreef Starhopper het volgende:
[..]
De Russische wapens zijn ook op. Of zullen ze musketten krijgen?
Kunnen we niet nog eens 90 tanks doneren samen met Tsjechi?quote:Op maandag 19 december 2022 18:03 schreef Nebelwerfer het volgende:
https://nos.nl/l/2456960#UPDATE-container-66254941
Iemand @:achja al aangesproken over die laatste tanks? Ophoesten die dingen ! Doneren moeten we !
Welke tanks?quote:Op maandag 19 december 2022 18:03 schreef Nebelwerfer het volgende:
Iemand @:achja al aangesproken over die laatste tanks? Ophoesten die dingen ! Doneren moeten we !
Diegene die we leasenquote:
Je moet wel wat beter lezen hoor, er staat immers:quote:Op maandag 19 december 2022 18:03 schreef Nebelwerfer het volgende:
Niks over 'moeten', niks over tanks die uit Nederland zouden moeten komen.quote:Zo vraagt hij Nederland om Oekrane tanks te helpen verkrijgen
Putin is ook van een leeftijd dat dit waarschijnlijk zijn laatste 'grootse' daad gaat worden. Als hij zich nu terugtrekt zal zijn presidentschap als een nachtkaars uitgaan. Een megalomane gek als hem kan daar niet mee leven.quote:Op maandag 19 december 2022 19:00 schreef slashdotter3 het volgende:
Is Vladimir Putin looking for a face-saving outcome in Ukraine? No, says American political scientist and international relations scholar, Professor John Mearsheimer. In fact, the Russian president is determined to turn Ukraine into a neutral state or at least turn it into a dysfunctional state, as per Mearsheimer. Mearsheimer warns that Putin can go to enormous lengths to seal victory since he believes he’s facing an existential threat. He says the US will most likely not reduce its commitment to Ukraine and there is no evidence that the Ukrainians are going to lose any time soon.
What can be the possible outcomes of the war? Will Putin resort to the use of nuclear weapons? Will the US-led West get weary of a protracted war and choose to isolate Ukraine? Is there a strategy behind Russia's withdrawal from captured territories in Ukraine? Watch the full interview for a detailed analysis of Russia's war in Ukraine.
Het lijkt er in ieder geval wel op. All in, maar dan ook echt all in. Daarom acht ik kernwapens zeker realistisch. Als Poetin het niet kan hebben, dan niemand, ten koste van alles.quote:Op maandag 19 december 2022 19:00 schreef slashdotter3 het volgende:
Is Vladimir Putin looking for a face-saving outcome in Ukraine? No, says American political scientist and international relations scholar, Professor John Mearsheimer. In fact, the Russian president is determined to turn Ukraine into a neutral state or at least turn it into a dysfunctional state, as per Mearsheimer. Mearsheimer warns that Putin can go to enormous lengths to seal victory since he believes he’s facing an existential threat. He says the US will most likely not reduce its commitment to Ukraine and there is no evidence that the Ukrainians are going to lose any time soon.
What can be the possible outcomes of the war? Will Putin resort to the use of nuclear weapons? Will the US-led West get weary of a protracted war and choose to isolate Ukraine? Is there a strategy behind Russia's withdrawal from captured territories in Ukraine? Watch the full interview for a detailed analysis of Russia's war in Ukraine.
Meneer disco:quote:Op maandag 19 december 2022 19:34 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Het lijkt er in ieder geval wel op. All in, maar dan ook echt all in. Daarom acht ik kernwapens zeker realistisch. Als Poetin het niet kan hebben, dan niemand, ten koste van alles.
De rest van FOK:quote:Maar ik denk dat die nukes gaat gebruiken
Meneer disco:quote:Er zijn meer dan zat redenen om aan te nemen van niet, zoals <vul maar in>
Dankjewel voor je originele bijdragequote:Ja maar ik denk toch dat hij het doet
quote:Op maandag 19 december 2022 19:18 schreef Slayage het volgende:
Kom er net achter dat Rusland ook grens aan boord Korea via een smalle strook https://nl.wikipedia.org/wiki/Noord-Korea
Die jullie hebben verstopt toen ze om de sleuteltjes kwamen vragen.quote:
Als ik achja “shut up” kan laten denken lees ik vast niet 2x.quote:Op maandag 19 december 2022 19:06 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Je moet wel wat beter lezen hoor, er staat immers:
[..]
Niks over 'moeten', niks over tanks die uit Nederland zouden moeten komen.
Verder zie ook nog wel de mogelijkheid dat het journalistiek ook niet al te best is weergegeven, want voor veel mensen en dus ook journalisten is een legervoertuig al snel een tank, ook al bedoelen ze er iets heel anders mee.
quote:Poetin en Loekasjenko breiden samenwerking verder uit
https://nos.nl/liveblog/2(...)E-container-66263224
In de Belarussische hoofdstad Minsk hebben de Russische president Poetin en zijn ambtgenoot Loekasjenko een gezamenlijke persconferentie gegeven. De twee hadden naar eigen zeggen "constructieve" gesprekken, schrijft het Russische persbureau Tass.
Poetin en Loekasjenko hebben onder meer afspraken gemaakt over een voortzetting van de militaire samenwerking. Zo gaat Rusland Belarussische vliegtuigbemanning trainen in het mogelijke gebruik van kernwapens. Ook komt er een nog nauwere economische samenwerking tussen de landen en zouden er prijsafspraken over energie zijn gemaakt.
Poetin zei over de samenwerking dat Rusland niemand wil "inlijven" en dat niet nader genoemde vijanden het samen optrekken van Rusland en Belarus willen stoppen. Loekasjenko zei op zijn beurt dat Belarus de eigen onafhankelijkheid niet in zijn eentje kan beschermen.
Iets wat je least onderhands weggeven?quote:Op maandag 19 december 2022 19:02 schreef ExTec het volgende:
[..]
Diegene die we leasen
Geven we er 15 aan oekraine, blijven er nog 3 over om dagelijks te verven en te poetsen.
Ik reageer gewoon op een andere user en die video van Maersheimer. Begin jij weer. Reageer dan niet joh klaploper. Wat ben je nou aan het doen dan? Wat wil je bereiken daarmee?quote:
Zelensky: Nederland moet tanks naar Oekrane sturenquote:Op maandag 19 december 2022 19:06 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Je moet wel wat beter lezen hoor, er staat immers:
[..]
Niks over 'moeten', niks over tanks die uit Nederland zouden moeten komen.
Verder zie ook nog wel de mogelijkheid dat het journalistiek ook niet al te best is weergegeven, want voor veel mensen en dus ook journalisten is een legervoertuig al snel een tank, ook al bedoelen ze er iets heel anders mee.
quote:Op maandag 19 december 2022 20:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Iets wat je least onderhands weggeven?
Ja, die kop is gewoon kut. Het is wel de NOS h.quote:Op maandag 19 december 2022 20:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
"Zelensky: Nederland moet tanks naar Oekrane sturen
"
https://nos.nl/liveblog/2(...)over-gasprijsplafond
quote:Voor elk land formuleerde Zelensky vanochtend een specifieke wens. Zo vraagt hij Nederland om Oekrane tanks te helpen verkrijgen, krijgt het VK het verzoek om meer luchtafweersystemen beschikbaar te stellen en moeten de Denen het Oekraense leger voorzien van houwitsers. Zelensky neemt elke gelegenheid te baat om op te roepen tot militaire steun, om de Russische aanvallen te kunnen beantwoorden en meer bezet gebied te bevrijden.
Hoop toch al vanaf het begin zo dat Zelensky en Poetin NIET eigenlijk onder 1 hoedje spelen en de EU verzwakken door alle wapens er weg te trekken en te bewaren voor een grote oosterse invasie.quote:Op maandag 19 december 2022 20:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
"Zelensky: Nederland moet tanks naar Oekrane sturen
"
[ twitter ]
Ben je stoned ofzo?quote:Op maandag 19 december 2022 20:30 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hoop toch al vanaf het begin zo dat Zelensky en Poetin NIET eigenlijk onder 1 hoedje spelen en de EU verzwakken door alle wapens er weg te trekken en te bewaren voor een grote oosterse invasie.
Want als dat wel zo is dan gaat ze dat aardig goed af.
Helaas.quote:Op maandag 19 december 2022 20:25 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik reageer gewoon op een andere user en die video van Maersheimer. Begin jij weer. Reageer dan niet joh klaploper. Wat ben je nou aan het doen dan? Wat wil je bereiken daarmee?
Reageer gewoon niet meer op mij.
Kopen we ze gewoon toch, boeiendquote:Op maandag 19 december 2022 20:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Iets wat je least onderhands weggeven?
Inderdaad. Die wapensystemen worden gebruikt om Russische zware wapens te vernietigen. Ook worden veel van deze wapens door Rusland vernietigd.quote:
We moeten in de westerse wereld een campagne starten om de steun onder de bevolking voor Oekrane verder te vergroten. We mogen de aandacht niet verzwakken. Rusland komt binnenkort met een nieuwe mobilisering. We lachen ze uit omdat veel van hun wapens vernietigd zijn, maar met de mobilisatie is het Rusland toch gelukt om het front te stabiliseren. In februari verwacht de Oekranse generale staf een nieuw groot offensief vanuit Wit-Rusland en Rusland. Het zou een fout zijn de Russen te onderschatten. Vandaar dat we NOG MEER zware wapens moeten sturen. De VS heeft heel veel voorraden. Nederland kan een deel opkopen en naar Oekrane sturen. Of de EU moet dit opkopen. Ik denk dat het beter is als we die wapens onder EU vlag opkopen.quote:Op maandag 19 december 2022 20:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zelensky: Nederland moet tanks naar Oekrane sturen
[ twitter ]
Of “we” moeten het vuile werk niet door Oekrane laten doen. De regering aldaar afzetten en overnemen. En met navo en EU legers Rusland klein maken.quote:Op maandag 19 december 2022 20:58 schreef polderturk het volgende:
[..]
We moeten in de westerse wereld een campagne starten om de steun onder de bevolking voor Oekrane verder te vergroten. We mogen de aandacht niet verzwakken. Rusland komt binnenkort met een nieuwe mobilisering. We lachen ze uit omdat veel van hun wapens vernietigd zijn, maar met de mobilisatie is het Rusland toch gelukt om het front te stabiliseren. In februari verwacht de Oekranse generale staf een nieuw groot offensief vanuit Wit-Rusland en Rusland. Het zou een fout zijn de Russen te onderschatten. Vandaar dat we NOG MEER zware wapens moeten sturen. De VS heeft heel veel voorraden. Nederland kan een deel opkopen en naar Oekrane sturen. Of de EU moet dit opkopen. Ik denk dat het beter is als we die wapens onder EU vlag opkopen.
Dus je bent voor aansluiting van Ukraine bij de EU. So noted.quote:Op maandag 19 december 2022 21:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Of “we” moeten het vuile werk niet door Oekrane laten doen. De regering aldaar afzetten en overnemen. En met navo en EU legers Rusland klein maken.
Je kunt niet alles uitbesteden. En stel dat Oekrane wint, een corrupt land bartstensvol “verdwenen” wapens. Wat dat land nodig heeft is Europese discipline en aansturing.
Ja maar niet vrijwillig.quote:Op maandag 19 december 2022 21:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus je bent voor aansluiting van Ukraine bij de EU. So noted.
Ukraine wil bij de EU, maar ze moeten gedwongen worden. So noted.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
quote:Op maandag 19 december 2022 21:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ukraine wil bij de EU, maar ze moeten gedwongen worden. So noted.Ja zelenski en consorten afzetten en overname door Brussel. Dit gedoe is ook slecht voor de afname van 55% co2 in 2028SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vakman pur sang
Dus je wilt dat de EU het werk van Putin doet? So noted.quote:Op maandag 19 december 2022 21:32 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja zelenski en consorten afzetten en overname door Brussel. Dit gedoe is ook slecht voor de afname van 55% co2 in 2028
Maar dan beter!quote:Op maandag 19 december 2022 21:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus je wilt dat de EU het werk van Putin doet? So noted.
Servi is de lange arm van Rusland.quote:Op maandag 19 december 2022 21:25 schreef Slayage het volgende:
Lekker dan nog meer Russische assets in de EU wanneer Servi lid wordt [ twitter ]
Zitten ze toch al 30 jaar?quote:Op maandag 19 december 2022 21:59 schreef slashdotter3 het volgende:
Kan me herinneren van dat uitgelekte plan dat Moldova na Ukraine op de lijst stond om binnengevallen te worden dus dit zou best eens een 3e front na Kyiv en Kharkiv kunnen worden in februari.
[ twitter ]
Kan me zo voorstellen dat Oekrane eens een Russische stad wil bombarderen. Dat die burgers het ook eens voelen.quote:
Nou die hebben ze zo. Echt compleet waardeloos leger dat Moldavi. Kijk voor de aardigheid eens op de Wikipedia pagina daarvan.quote:Op maandag 19 december 2022 21:59 schreef slashdotter3 het volgende:
Kan me herinneren van dat uitgelekte plan dat Moldova na Ukraine op de lijst stond om binnengevallen te worden dus dit zou best eens een 3e front na Kyiv en Kharkiv kunnen worden in februari.
[ twitter ]
Ja daaagh, Oekrane lukt al niet eens.quote:Op maandag 19 december 2022 21:59 schreef slashdotter3 het volgende:
[ twitter ]
Dat lijkt me niet verstandig, want je geeft Rusland dan ook een aanleiding om kernwapens in te zetten. Er zijn natuurlijk al militaire doelen in Rusland aangevallen maar een stad beschieten is wel van een andere orde.quote:Op maandag 19 december 2022 22:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Kan me zo voorstellen dat Oekrane eens een Russische stad wil bombarderen. Dat die burgers het ook eens voelen.
Maar het blijven burgers, dus heel veel respect dat Oekrane dat niet zomaar doet.
Hoe dan? Moldavi ligt niet aan zee. Het gebied rond Odessa is niet in handen van Rusland en Roemeni is een NAVO-lidstaat. Hoe gaan ze dat logistiek organiseren dan.quote:Op maandag 19 december 2022 21:59 schreef slashdotter3 het volgende:
[ twitter ]
Ik kan me ook wel voorstellen dat het fijn kan zijn om iemand te verkrachten uit wraak. Respect dat ik dat niet doe zeg.quote:Op maandag 19 december 2022 22:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Kan me zo voorstellen dat Oekrane eens een Russische stad wil bombarderen. Dat die burgers het ook eens voelen.
Het is zeker niet verstandig.quote:Op maandag 19 december 2022 22:17 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet verstandig, want je geeft Rusland dan ook een aanleiding om kernwapens in te zetten. Er zijn natuurlijk al militaire doelen in Rusland aangevallen maar een stad beschieten is wel van een andere orde.
En kom nou niet met dat NOEKS gelul, dat is gewoon de nucleaire doctrine van RU, niks nieuws aan.
Tuurlijk. Het liefst wil je met gelijke munt terugbetalen. Door die nukes is er ook geen eerlijk speelveld. Want Rusland kan in Oekrane z’n zalige gang gaan maar terugslaan kan niet.quote:Op maandag 19 december 2022 22:21 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is zeker niet verstandig.
Maar jee. Als je burgers iedere week raketaanvallen en drones over zich heen krijgen, wat zou ik dat graag een keertje terug willen doen.
En dit slaat ook nergens op. Want die Russische burgers zijn ook gewoon onschuldige mensen.
I know.
Hoezo is dat raar?quote:Op maandag 19 december 2022 22:20 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik kan me ook wel voorstellen dat het fijn kan zijn om iemand te verkrachten uit wraak. Respect dat ik dat niet doe zeg.
Ja, je kan je een hele boel voorstellen inderdaad.
Wat is dat nou weer voor iets raars... Het is gewoon not done dat te denken, klaar.
quote:Op maandag 19 december 2022 22:20 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik kan me ook wel voorstellen dat het fijn kan zijn om iemand te verkrachten uit wraak. Respect dat ik dat niet doe zeg.
Ja, je kan je een hele boel voorstellen inderdaad.
Wat is dat nou weer voor iets raars... Het is gewoon not done dat te denken, klaar.
Ja.quote:Op maandag 19 december 2022 22:23 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Tuurlijk. Het liefst wil je met gelijke munt terugbetalen. Door die nukes is er ook geen eerlijk speelveld. Want Rusland kan in Oekrane z’n zalige gang gaan maar terugslaan kan niet.
De Russen hebben totaal geen problemen om onschuldige Oekraners en hun kinderen om te brengen.quote:Op maandag 19 december 2022 22:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja.
Soort oergevoel van oog om oog, tand om tand. Een droneaanval op Kyiv, is een droneaanval op Moskou. Zoiets.
Maar dat zou tegelijkertijd ook weer zo ingaan tegen mijn eigen gevoel van dat je burgers niet bombardeert.
Maar die Russen zijn ook mede verantwoordelijk voor de oorlog. Er is veel steun vanuit de bevolking en weinig protesten.quote:Op maandag 19 december 2022 22:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja.
Soort oergevoel van oog om oog, tand om tand. Een droneaanval op Kyiv, is een droneaanval op Moskou. Zoiets.
Maar dat zou tegelijkertijd ook weer zo ingaan tegen mijn eigen gevoel van dat je burgers niet bombardeert.
Johquote:Op maandag 19 december 2022 22:32 schreef quirina het volgende:
Rusland is de veroorzaker van deze oorlog en geheel verantwoordelijk
Ze faciliteren al eeuwenlang het ene misdadige regime na de andere dictatuur met koloniale ambities, helemaal "onschuldig" zijn ze dus ook niet. Desalniettemin kunnen de Oekraners hun wapens beter gewoon tegen de Russische krijgsmacht inzetten; Russische burgers doden brengt de oorlog geen seconde eerder ten einde.quote:Op maandag 19 december 2022 22:21 schreef capricia het volgende:
[..]
Want die Russische burgers zijn ook gewoon onschuldige mensen.
I know.
Jij zou daar wel begrip voor hebben? Voor zo'n aanval op Russische burgers.quote:Op maandag 19 december 2022 22:29 schreef quirina het volgende:
[..]
De Russen hebben totaal geen problemen om onschuldige Oekraners en hun kinderen om te brengen.
Wat denk je nu dat er in de tweede wereld oorlog gebeurde, ook in Berlijn waren burgers maar het regende bommen.quote:Op maandag 19 december 2022 22:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Jij zou daar wel begrip voor hebben? Voor zo'n aanval op Russische burgers.
Het westen levert Oekrane materieel om eens even flink wat Russische burgers te bombarderen. Zoiets?
Ik voel vaak dat oog om oog, tand om tand. Snap je heel goed.
Maar tegelijkertijd zijn dat burgerdoelen. Dat doe je niet. Punt.
If they go low, we go high. We zouden dan geen haar beter zijn dan de Russen.
Jij zou een bomaanval op een Russische stad op burgers wel okay vinden?quote:Op maandag 19 december 2022 22:46 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Wat denk je nu dat er in de tweede wereld oorlog gebeurde, ook in Berlijn waren burgers maar het regende bommen.
Dat is geen oog om oog, tand om tand maar omdat er een oorlog gaande is en men moet kunnen terugslaan.
Wat is dat nou voor vraag? denk je dat Moskou enkel een woonwijk is?quote:Op maandag 19 december 2022 22:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Jij zou een bomaanval op een Russische stad op burgers wel okay vinden?
Zou je ook wel begrip hebben voor wat Joegoslavische, Irakese of Syrische clusterbommen op Rotterdam of Amsterdam, om maar wat te noemen?quote:Op maandag 19 december 2022 22:29 schreef quirina het volgende:
[..]
De Russen hebben totaal geen problemen om onschuldige Oekraners en hun kinderen om te brengen.
Ik denk dat je niet helemaal 100 bent.quote:Op maandag 19 december 2022 22:53 schreef capricia het volgende:
Dus de algemene consensus hier (bij sommigen) is dat we Oekrane met met veel meer lange afstandsraketten (en inlichtingen) moeten voorzien. Zodat ze in Rusland ook burgers kunnen raken.
Wouw.
Ik denk dat we dat pad niet op moeten gaan.
Je hebt het over het bombarderen van burgers in Berlijn. En dat terugslaan in Moskou moet dan ook maar kunnen.quote:Op maandag 19 december 2022 22:51 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Wat is dat nou voor vraag? denk je dat Moskou enkel een woonwijk is?
Je snapt dat de enige reden dat het geen full blown war is het feit is dat Rusland kernraketten heeft en Oekrane niet (meer)?quote:Op maandag 19 december 2022 22:53 schreef capricia het volgende:
Dus de algemene consensus hier (bij sommigen) is dat we Oekrane met met veel meer lange afstandsraketten (en inlichtingen) moeten voorzien. Zodat ze in Rusland ook burgers kunnen raken.
Wouw.
Dat heet oorlog capricia. Dat gebeurt dan.quote:Op maandag 19 december 2022 22:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Je hebt het over het bombarderen van burgers in Berlijn. En dat terugslaan in Moskou moet dan ook maar kunnen.
Of lees ik je verkeerd?
Niet ok, maar als dat een overwinning dichterbij zou brengen, dan zouden ze mijn zegen hebbenquote:Op maandag 19 december 2022 22:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Jij zou een bomaanval op een Russische stad op burgers wel okay vinden?
Berlijn is langdurig gebombardeerd, niet perse burgers of woonwijken maar je mag er wel vanuit gaan dat veel burgers zijn omgekomen.quote:Op maandag 19 december 2022 22:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Je hebt het over het bombarderen van burgers in Berlijn. En dat terugslaan in Moskou moet dan ook maar kunnen.
Of lees ik je verkeerd?
Nee mij ook niet.quote:Op maandag 19 december 2022 22:53 schreef capricia het volgende:
Wouw.
Ik denk dat dit geen full blown war is omdat iedere partij het er aan gelegen is dit conflict lokaal te houden.quote:Op maandag 19 december 2022 22:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je snapt dat de enige reden dat het geen full blown war is het feit is dat Rusland kernraketten heeft en Oekrane niet (meer)?
Maar vind je dat Oekrane ook mag vergelden in Rusland? Op burgerdoelen. Zoals Rusland dat in Oekrane doet.quote:Op maandag 19 december 2022 22:57 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Berlijn is langdurig gebombardeerd, niet perse burgers of woonwijken maar je mag er wel vanuit gaan dat veel burgers zijn omgekomen.
Zo moeilijk is dat toch niet?
Er ontwikkelt hier sowieso al maanden een ongezond warmongering-sentiment.quote:Op maandag 19 december 2022 22:53 schreef capricia het volgende:
Wouw.
Zeker. Een tactische nuke brengt de overwinning voor Rusland ook niet dichterbij. Het verandert niets op het slagveld.quote:Op maandag 19 december 2022 22:57 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Niet ok, maar als dat een overwinning dichterbij zou brengen, dan zouden ze mijn zegen hebben
Het brengt een overwinning alleen niet dichterbij. Het is een non-discussie.
Het is juist wel een "full blown war" omdat Oekrane geen kernraketten (meer) heeft. Die hebben ze overigens feitelijk nooit echt volledig gehad, omdat de lanceercodes altijd in handen van Moskou zijn geweest.quote:Op maandag 19 december 2022 22:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je snapt dat de enige reden dat het geen full blown war is het feit is dat Rusland kernraketten heeft en Oekrane niet (meer)?
Ik vind dat een belachelijke stelling, Oekrane heeft het volste recht om bombardementen uit te voeren in Rusland op doelen die Poetin zijn oorlogsmachine raken.quote:Op maandag 19 december 2022 22:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar vind je dat Oekrane ook mag vergelden in Rusland? Op burgerdoelen. Zoals Rusland dat in Oekrane doet.
Nou, dit dus.quote:Op maandag 19 december 2022 23:01 schreef kevinrsd het volgende:
Zodra je Moskou of een andere stad gaat bombarderen als Oekraine zijnde ben je inderdaad geen haar beter als Rusland. Dan verlies je alle geloofwaardigheid, de tribunalen in Den Haag kan je dan wel vergeten. En het brengt inderdaad de oorlog geen seconde eerder ten einde.
Jaquote:Op maandag 19 december 2022 23:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Zeker. Een tactische nuke brengt de overwinning voor Rusland ook niet dichterbij. Het verandert niets op het slagveld.
Eens dus.
Ik ben heel blij dat de legerleiding van Oekraine (de US zal vast meekijken, advies geven, een veto hebben) rationele beslissingen neemt wat dat betreft.quote:Op maandag 19 december 2022 23:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Nou, dit dus.
Maar het oog om oog argument is een emotionele. En dat voel ik zelf soms ook. Maar het gaat niets opleveren. Integendeel.
Rusland is geen land, maar een doodscultus met bijna 140 miljoen horigen die staan te trappelen van ongeduld om te mogen sterven zodat de oligarchen en hotemetoten ng meer rijkdom vergaren.quote:Op maandag 19 december 2022 22:41 schreef quirina het volgende:
Putin heeft er zelfs geen moeite mee zijn eigen burgers om te brengen. Rusland is een raar land.
Dat je het een belachelijke discussie vindt, was mij al wel duidelijkquote:Op maandag 19 december 2022 23:03 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Ik vind dat een belachelijke stelling, Oekrane heeft het volste recht om bombardementen uit te voeren in Rusland op doelen die Poetin zijn oorlogsmachine raken.
Ik geloof ook niet dat ze in Oekrane net zo gek zijn als hun bloeddorstige buren die met gemak hele woonwijken plat gooien
Het doel van lange afstandsraketten is om legerbases en raketlanceerplatforms uit te schakelen die Oekrane bestoken.quote:Op maandag 19 december 2022 22:53 schreef capricia het volgende:
Wouw.
Zo klinkt het niet aantrekkelijkquote:Op maandag 19 december 2022 23:06 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Rusland is geen land, maar een doodscultus met bijna 140 miljoen horigen die staan te trappelen van ongeduld om te mogen sterven zodat de oligarchen en hotemetoten ng meer rijkdom vergaren.
Je leest dingen die niet gezegd worden. Jij maakt van doelen die Putin zijn oorlogsmachine raken alle doelen.quote:Op maandag 19 december 2022 23:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat je het een belachelijke discussie vindt, was mij al wel duidelijkje vroeg je zojuist nog af of ik wel 100% was.
Okay. Dus wat jou betreft zou Amerika ook alle doelen buiten Oekrane aan moeten leveren als inlichtingen voor Oekrane (dat doen ze nu dus niet). Inclusief lange afstandsraketten. Voor in Rusland. Correct?
Daarom zijn sancties die de Russische samenleving in ellende, alcoholisme, criminaliteit en depressie storten ook essentieel. Daarmee keldert immers het geboortecijfer zoals het dat in de jaren '90 van de vorige eeuw ook deed. Alle Russische mannen die nu niet geboren worden hoef je over een jaar of twintig ook niet op het slagveld te doden.quote:Op maandag 19 december 2022 22:59 schreef Dusthor92 het volgende:
En wat mij betreft is de enige goede rus een dode rus. Het liefst sneuvelen er door dit bewind tientallen miljoenen tegelijk, want over een x decennia scheelt dit weer bij de volgende run in een poging het “grote Russische rijk” in ere te herstellen.
Het is wel degelijk een ongoing discussie tussen Oekrane en de VS.quote:Op maandag 19 december 2022 23:11 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Je leest dingen die niet gezegd worden. Jij maakt van doelen die Putin zijn oorlogsmachine raken alle doelen.
Domme zet van de Oekraners als ze munitie zouden gaan verspillen aan het doden van Russische burgers die geen significante bijdrage aan de Russische oorlogsmachine leveren.quote:Op maandag 19 december 2022 23:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is wel degelijk een ongoing discussie tussen Oekrane en de VS.
Het is ook niet waar, natuurlijk gaat die discussie wellicht over militaire doelen in Rusland en verschuift capricia het naar "Oekrane wil burgerdoelen raken".quote:Op maandag 19 december 2022 23:14 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Domme zet van de Oekraners als ze munitie zouden gaan verspillen aan het doden van Russische burgers die geen significante bijdrage aan de Russische oorlogsmachine leveren.
Nope. Niet alle doelen. Tenminste - het raken van burgerdoelen zal nooit een discussie tussen Oekrane en VS zijn omdat de VS nee zal zeggen voordat het een discussie dreigt te worden. De discussie gaat om op zich legitieme doelwitten (raketbases, Air Force bases etc) maar die op Russisch grondgebied liggen waardoor een aanval (met Amerikaanse wapens) als te escalerend kan worden / wordt gezien door Amerika (en deels ook door Oekrane anders hielden ze niet zo hun mond over de aanvallen die er geweest zijn).quote:Op maandag 19 december 2022 23:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is wel degelijk een ongoing discussie tussen Oekrane en de VS.
Wat je nu beweert is discutabel.quote:Op maandag 19 december 2022 23:01 schreef kevinrsd het volgende:
Zodra je Moskou of een andere stad gaat bombarderen als Oekraine zijnde ben je inderdaad geen haar beter als Rusland. Dan verlies je alle geloofwaardigheid, de tribunalen in Den Haag kan je dan wel vergeten. En het brengt inderdaad de oorlog geen seconde eerder ten einde.
Correct.quote:Op maandag 19 december 2022 23:14 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Domme zet van de Oekraners als ze munitie zouden gaan verspillen aan het doden van Russische burgers die geen significante bijdrage aan de Russische oorlogsmachine leveren.
Wat boeit het of je een haar beter of slechter bent, of als mensen je aardig vinden als je eigen bevolking vermoord wordt en gemarteld wordt, of omkomt door gebrek aan water of warmte?quote:Op maandag 19 december 2022 23:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Nou, dit dus.
Maar het oog om oog argument is een emotionele. En dat voel ik zelf soms ook. Maar het gaat niets opleveren. Integendeel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |