SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is het überhaupt vandaag? Ik meende te lezen “deze week”?quote:Op zondag 18 december 2022 19:54 schreef capricia het volgende:
Hoe laat wordt die toespraak van Poetin verwacht?
Oh okay. Deze week dus.quote:Op zondag 18 december 2022 19:59 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Is het überhaupt vandaag? Ik meende te lezen “deze week”?
Hoe dan ook? Wat voor opties heeft hij?
-nieuwe mobilisatie
-volledige oorlogseconomie al dan niet icm martial law
-einde oorlog (gaat niet gebeuren maar wel een optie)
Misschien nog iets met Wit-Rusland. Ben eens benieuwd. Formele oorlogsverklaring zou ook nog kunnen.quote:Op zondag 18 december 2022 20:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Oh okay. Deze week dus.
Ja. Eens.
En een evil empire met Iran vormen ofzo.
Nieuwe mobilisatierondequote:Op zondag 18 december 2022 20:03 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Misschien nog iets met Wit-Rusland. Ben eens benieuwd. Formele oorlogsverklaring zou ook nog kunnen.
Heb je nu een probleem met de EU ten opzichte van klimaatbeleid, of heb je een probleem met de EU ten opzichte van haar handelen in de oorlog van Rusland?quote:Op zondag 18 december 2022 20:06 schreef vosss het volgende:
[..]
Nieuwe mobilisatieronde
(Dreigen met) nukes
Samenwerking met Xi
God weet. Gelukkig heeft de EU besloten dat we allemaal moeten fokken voor die klimaatwaanzin. Godtering.
Beidenquote:Op zondag 18 december 2022 20:15 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Heb je nu een probleem met de EU ten opzichte van klimaatbeleid, of heb je een probleem met de EU ten opzichte van haar handelen in de oorlog van Rusland?
Klimaat snap ik wel. Tevens het leeuwendeel van de beleidsvoering vanuit Brussel.quote:
1+2 en het is reeds begonnen met de raketaanvallen.quote:Op zondag 18 december 2022 19:59 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Is het überhaupt vandaag? Ik meende te lezen “deze week”?
Hoe dan ook? Wat voor opties heeft hij?
-nieuwe mobilisatie
-volledige oorlogseconomie al dan niet icm martial law
-einde oorlog (gaat niet gebeuren maar wel een optie)
Dat Poetin het zich vanwege zijn eigen "gezondheid" niet kan veroorloven te verliezen.quote:Op zondag 18 december 2022 20:42 schreef Black_Baron het volgende:
Denk dat Poetin doodsbang is dat heel de RF uit mekaar gaat vallen.
Jullie?
Altijd het probleem met dictaturen. Dat ze een oorlog niet mogen verliezen, want dan zijn ze afquote:Op zondag 18 december 2022 20:43 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat Poetin het zich vanwege zijn eigen "gezondheid" niet kan veroorloven te verliezen.
Nu is het al een aantal jaren de trend dat de liberale democratie aan populariteit verliest en er meer geflirt word met autoritair nationalisme, dus geniet ervan zolang het nog duurt. Over 20 jaar zijn we ook een soort Rusland omdat we te bang waren om voor onze zwakheden op te komen.quote:Op zondag 18 december 2022 20:48 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Altijd het probleem met dictaturen. Dat ze een oorlog niet mogen verliezen, want dan zijn ze af
Democratie heeft dat probleem niet. Want er is altijd een nieuwe opvolger paraat.
(Vrij naar Timothy Snyder)
Rusland leeft in een andere tijdszone, vooral mentaal. Met een eeuwig durend rijk, denken ze. Ze noemen het Russische Vrede.
Ik noem het backwards en terreur.
Alleen al vanwege hun systeem van vriendjespolitiek gaan ze dit nooit winnen. Geen capable people.
Ik denk dat een scenario zoals bij Tito best realistisch kan zijn. Tito hield jarenlang iedereen onder de duim, maar toen hij het hoekje om ging brak alsnog de pleuris uit en viel het land uit elkaar.quote:Op zondag 18 december 2022 20:48 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Altijd het probleem met dictaturen. Dat ze een oorlog niet mogen verliezen, want dan zijn ze af
Democratie heeft dat probleem niet. Want er is altijd een nieuwe opvolger paraat.
(Vrij naar Timothy Snyder)
Rusland leeft in een andere tijdszone, vooral mentaal. Met een eeuwig durend rijk, denken ze. Ze noemen het Russische Vrede.
Ik noem het backwards en terreur.
Alleen al vanwege hun systeem van vriendjespolitiek gaan ze dit nooit winnen. Geen capable people.
Girkin blijft toch gewoon veilig in Rusland ook als Rusland verloren heeft? Het uiteenvallen van de RF gaat echt niet gebeuren. Ik acht het zeer onwaarschijnlijk dat door zo'n voorval hij naar Den Haag gestuurd gaat worden.quote:Op zondag 18 december 2022 20:22 schreef polderturk het volgende:
Hopelijk wordt hij onder een Nederlandse vlag opgehangen.
[ twitter ]
Ik zou hier geen geld op durven inzetten.quote:Op zondag 18 december 2022 21:18 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Girkin blijft toch gewoon veilig in Rusland ook als Rusland verloren heeft? Het uiteenvallen van de RF gaat echt niet gebeuren. Ik acht het zeer onwaarschijnlijk dat door zo'n voorval hij naar Den Haag gestuurd gaat worden.
Ik acht het realistisch dat die hele klerezooi in elkaar lazert met de dood van Poetin tztquote:Op zondag 18 december 2022 21:18 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Het uiteenvallen van de RF gaat echt niet gebeuren.
Het scenario dat bij een machtswissel de oude kliek naar Den Haag wordt gestuurd is niet eens ondenkbaar. Het voordeel voor de nieuwe machthebbers is een enorm diplomatiek krediet en je bent van je oude rivalen af. Je kunt ze ook direct tegen de muur zetten, dan is er minder kans dat de bevolking ernaar terug verlangt.quote:Op zondag 18 december 2022 21:18 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Girkin blijft toch gewoon veilig in Rusland ook als Rusland verloren heeft? Het uiteenvallen van de RF gaat echt niet gebeuren. Ik acht het zeer onwaarschijnlijk dat door zo'n voorval hij naar Den Haag gestuurd gaat worden.
Dit is ook meteen de manco van zo’n op het Führerprinzip gestoeld systeem. Op het moment dat je de leider onthoofdt, weet niemand meer wat de bedoeling is en krijg je chaos.quote:Op zondag 18 december 2022 21:20 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Ik acht het realistisch dat die hele klerezooi in elkaar lazert met de dood van Poetin tzt
Ze hebben dat onder Jeltsin al eens geprobeerd. Maar die zatlap maakte er zo’n rotzooi van dat de bevolking weer een sterke man wou. Nou, de rest is geschiedenis.quote:Op zondag 18 december 2022 21:21 schreef zalkc het volgende:
[..]
Het scenario dat bij een machtswissel de oude kliek naar Den Haag wordt gestuurd is niet eens ondenkbaar. Het voordeel voor de nieuwe machthebbers is een enorm diplomatiek krediet en je bent van je oude rivalen af. Je kunt ze ook direct tegen de muur zetten, dan is er minder kans dat de bevolking ernaar terug verlangt.
Maar dat komt vooral door Rusland. De aanvankelijke doelen zullen ze nooit meer bereiken. Het hoogst haalbare is een frozen conflict.quote:Op zondag 18 december 2022 21:30 schreef Lospedrosa het volgende:
Tja tis nog lang niet gedaan, deze oorlog.
Plaatsvervangende schaamte.quote:
De Russische federatie zie ik op zich nog wel uiteen vallen, maar ik zie inderdaad niet één Rus voor een tribunaal verschijnen in Den Haag.quote:Op zondag 18 december 2022 21:18 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
quote:
Ik vind dat we er alles aan moeten doen om Putin en Rusland kapot te maken. En ik vind dat de sancties flink bijten en als Rusland iets had om massaal mee aan te vallen dat ze dat al lang gedaan hadden.quote:
Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, maar goed... Er komt gewoon weer een nieuwe Poetin en de repressie blijft hetzelfde. Denk niet dat Girkin iets te vrezen heeft.quote:Op zondag 18 december 2022 21:21 schreef zalkc het volgende:
[..]
Het scenario dat bij een machtswissel de oude kliek naar Den Haag wordt gestuurd is niet eens ondenkbaar. Het voordeel voor de nieuwe machthebbers is een enorm diplomatiek krediet en je bent van je oude rivalen af. Je kunt ze ook direct tegen de muur zetten, dan is er minder kans dat de bevolking ernaar terug verlangt.
welness rechts, schattig.quote:Op maandag 19 december 2022 00:05 schreef havanagila het volgende:
Russische propaganda is nu al zo wanhopig dat ze pogingen doen om steun te krijgen bij die Amerikaanse christen/maga/corona wappies door het een "heilige oorlog" te noemen...
Benieuwd of dat opgepikt gaat worden in de VS.
quote:Op maandag 19 december 2022 00:05 schreef havanagila het volgende:
Russische propaganda is nu al zo wanhopig dat ze pogingen doen om steun te krijgen bij die Amerikaanse christen/maga/corona wappies door het een "heilige oorlog" te noemen...
Benieuwd of dat opgepikt gaat worden in de VS.
Rusland dient in dezelfde ellende gestort te worden als waar het land in de jaren '90 in verkeerde, waarmee toen de criminaliteitscijfers omhoog vlogen, Russische mannen massaal door geweld en alcoholisme om het leven kwamen en het geboortecijfer dramatisch kelderde.quote:Op zondag 18 december 2022 22:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik vind dat we er alles aan moeten doen om Putin en Rusland kapot te maken. En ik vind dat de sancties flink bijten en als Rusland iets had om massaal mee aan te vallen dat ze dat al lang gedaan hadden.
Al die haat hier jegens Westerse politici en media komt vnl door kneuzen die niet door hebben dat ze 1 op 1 propaganda van een maffia-regime nablatenquote:Op maandag 19 december 2022 07:11 schreef Belugastroop het volgende:
Al die haat hier jegens Rusland (en alle andere politiek onwelgevallige landen in het verleden). Komt vnl door de brainwashing door westerse politieke opruiers en westerse mainstream media. Afentoe lees je nog een evenwichtig geluid, bijv. van de Guardian UK destijds
https://www.theguardian.c(...)ct/31/russia-georgia
Lees dat artikel vd Guardian uit 2008. Wat vind je daarvan. Hier in het westen werd alles destijds op Rusland afgeschoven. Terwijl westerse trekpop gruweldaden pleegde in de Caucasus. Lijkt bijna 1:1 op wat er nu gebeurt.quote:Op maandag 19 december 2022 07:14 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Al die haat hier jegens Westerse politici en media komt vnl door kneuzen die niet door hebben dat ze 1 op 1 propaganda van een maffia-regime nablaten
Onderzoek door BBC. Artikel vd Guardian. Jij noemt dat opinie. Omdat het niet in jouw totalitaire slinkse oorlogzuchtige straatje past ?quote:Op maandag 19 december 2022 07:38 schreef Kopstoot het volgende:
Dat is geen feiten beschrijvend artikel, maar een opinie van 14 jaar oud zonder enige relevantie.
Je weet best dat de gruweldaden nu zoals gewoonlijk met name door de Russen gepleegd worden. Dat is nu eenmaal hun modus operandi. En niet alleen nu overigens, maar ook al in 2014 en daarna. Vraag het eens aan de Krim tataren of aan politici (ipv maffiosi) in die neprepubliekjes in oost Oekraïne.
Er staat letterlijk ‘Opinion’ in koeienletters boven je stukjequote:Op maandag 19 december 2022 07:54 schreef Belugastroop het volgende:
[..]
Onderzoek door BBC. Artikel vd Guardian. Jij noemt dat opinie. Omdat het niet in jouw totalitaire slinkse oorlogzuchtige straatje past.
Oekraine plegen geen gruweldaden. De tientallen miljarden munitie die Orkraine van Biden en EU krijgen stoppen ze in anus. Lekker mee vingeren zeker.
Ho ho NCTV. Er wordt in dat stuk verwezen naar een BBC rapportage. Links in de bron.quote:Op maandag 19 december 2022 07:55 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Er staat letterlijk ‘Opinion’ in koeienletters boven je stukje
Gelijk iedereen links of erger noemen die het niet met je eens is is ook weer zoiets dat nergens op slaat.
Ik denk dat Oekraïners hun vingers gebruiken om de pin van een handgranaat eruit te verwijderen en de trekker over te halen. Er zijn namelijk schoften van nazi achtige alure hun land binnengevallen, dus men is druk bezig die lui eruit te schieten, zo ongecompliceerd is het.quote:Op maandag 19 december 2022 07:54 schreef Belugastroop het volgende:
[..]
Oekraine plegen geen gruweldaden. De tientallen miljarden munitie die Orkraine van Biden en EU krijgen stoppen ze in anus. Lekker mee vingeren zeker.
Blijft een opiniestuk.quote:Op maandag 19 december 2022 08:07 schreef Belugastroop het volgende:
[..]
Ho ho NCTV. Er wordt in dat stuk verwezen naar een BBC rapportage. Links in de bron.
Gebasseerd op quote: strong evidence.quote:
Wat voor gruweldaden deed het westen in de Caucasus?quote:Op maandag 19 december 2022 07:18 schreef Belugastroop het volgende:
[..]
Lees dat artikel vd Guardian uit 2008. Wat vind je daarvan. Hier in het westen werd alles destijds op Rusland afgeschoven. Terwijl westerse trekpop gruweldaden pleegde in de Caucasus. Lijkt bijna 1:1 op wat er nu gebeurt.
Ben je vergeten dat Ukraine zelf bekend staat als corrupte regime met maffiapraktijken. En Neo-nazis. Die destijds een verbond sloten met de Duitse Nazis tijdens WO2. Linkse knurften laten toch nooit een kans voorbij om te kotsen over Nazis. Maar nu ben je voor?
Blijft een opiniestuk.quote:Op maandag 19 december 2022 08:16 schreef Belugastroop het volgende:
[..]
Gebasseerd op quote: strong evidence.
Misschien heeft Georgië ook wel wat dingen gedaan die niet zo netjes zijn, het blijft oorlog, dus die kans is groot. Maar het vervelende is dat al 1 kant massaal burgers vermoordt, verkracht en martelt, er altijd mensen zijn die liever alle aandacht focussen op de andere kant die een scheet de verkeerde richting op laat.quote:
Volgens de opinie van de schrijver van het is het gebasseerd op; strong evidence. Dit haalt direct het bewijs gehaalte naar beneden.quote:Op maandag 19 december 2022 08:16 schreef Belugastroop het volgende:
[..]
Gebasseerd op quote: strong evidence.
Klopt, en dat is ook opgehitst door Rusland..quote:Op maandag 19 december 2022 08:17 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Misschien heeft Georgië ook wel wat dingen gedaan die niet zo netjes zijn, het blijft oorlog, dus die kans is groot. Maar het vervelende is dat al 1 kant massaal burgers vermoordt, verkracht en martelt, er altijd mensen zijn die liever alle aandacht focussen op de andere kant die een scheet de verkeerde richting op laat.
Of opgehitst door de VS via proxy trekpop in de Caucasus: M. Saakashvili?quote:Op maandag 19 december 2022 08:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, en dat is ook opgehitst door Rusland..
En hoe reageerde Rusland zelf op afvallige republieken?
Dat ging er veel harder aan toe.
Door je tunnelvisie heb je niet eens door dat juist Rusland jarenlang geprobeerd heeft de dienst uit te maken in Oekraïnequote:Op maandag 19 december 2022 08:26 schreef Belugastroop het volgende:
[..]
Of opgehitst door de VS via proxy trekpop in de Caucasus: M. Saakashvili?
Zoals nu met Zelensky.
En vergeet niet dat de Amerikaanse CIA bepaalt wie er aan de macht komt in Ukraine. Desnoods via een coup. Herinner je Victoria's gelekte telefoongesprek nog waarin ze aanwees wie de volgende trekpop in Oekraine ging worden?
Want toen Janoekovytsj werd weggestemd, door 100 % van de volksvertegenwoordigers, (minus zijn partij die hebben niet gestemd) = 72% van de stemmen, denk jij dat het een coup was?quote:Op maandag 19 december 2022 08:26 schreef Belugastroop het volgende:
[..]
Of opgehitst door de VS via proxy trekpop in de Caucasus: M. Saakashvili?
Zoals nu met Zelensky.
En vergeet niet dat de Amerikaanse CIA bepaalt wie er aan de macht komt in Ukraine. Desnoods via een coup. Herinner je Victoria's gelekte telefoongesprek nog waarin ze aanwees wie de volgende trekpop in Oekraine ging worden?
Die oikofobie van Thierry is ook eigenlijk gewoon projectie hè.quote:Op maandag 19 december 2022 08:45 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Want toen Janoekovytsj werd weggestemd, door 100 % van de volksvertegenwoordigers, (minus zijn partij die hebben niet gestemd) = 72% van de stemmen, denk jij dat het een coup was?
Janoekovytsj tekende een ondemocratisch verdrag met Rusland, het volk wilde meer democratie en vrijheid. je kunt russische propaganda herhalen door je haat voor het westen. maar feiten blijven het zelfde Rusland is een terroristische staatdie andere staten terroristeert. Dirt krijg je als een fundamentalistische organisatie als de KGB de macht geeft in een land, de resultaten zijn wereldwijd het zelfde: taliban, nkorea, iran, china, etc..... allemaal leidt het tot oorlog, vernietiging.
quote:Op zondag 18 december 2022 15:00 schreef capricia het volgende:
Dit NY Times artikel is een parel. Groot artikel. De moeite waard.
https://www.nytimes.com/i(...)ailures-ukraine.html
ja heel gekke gedachte. Hoe vaak chanteer jij de vrienden die je van de dood gered hebben?quote:Op maandag 19 december 2022 09:17 schreef fjs het volgende:
Zat vanmorgen te denken, naar aanleiding van geen tanks van Duitsland enzo.
Stel dat Oekraïne zou zeggen weet je wat West-Europa, wij trekken ons massaal terug naar West-Europa als vluchtelingen. Dan staat Rusland straks aan jullie grenzen als het heel ons land heeft.
Of geef nu eens massaal offensieve en stevige wapens.
Gekke gedachten he?
Het lijkt me dat Oekraine letterlijk de lijn van USA volgt. Anders zijn ze over een paar weken klaar met deze oorlog.quote:Op maandag 19 december 2022 09:22 schreef zuchtje het volgende:
[..]
ja heel gekke gedachte. Hoe vaak chanteer jij de vrienden die je van de dood gered hebben?
Het lijkt mij dat Oekraïne accepteert dat het Westen machtig is, maar dat beleid (en hulp) soms lang op zich laat wachten. Verder zijn er vanuit het Westen zoveel particuliere initiatieven die ook hun (positive) bijdrage leveren. Dat ga je niet zomaar te grabbel gooien.
Oekraïne wil in de zomer De Krim bevrijden. Dan zijn we al een half jaar verder. Een jaar is niet lang.quote:Op maandag 19 december 2022 09:21 schreef AchJa het volgende:
Commandant der Strijdkrachten Onno Eichelsheim: oorlog in Oekraïne gaat nog jaar of langer duren
De Commandant der Strijdkrachten Onno Eichelsheim denkt dat de oorlog in Oekraïne “nog lang niet voorbij is”. Dat zei hij zondagochtend in WNL Op Zondag op NPO 1. “Rusland zal de strijd blijven voeden. We gaan hier nog een jaar, zo niet langer, naar kijken”, aldus Eichelsheim.
Hoewel de Oekraïense opperbevelhebber, generaal Valeri Zaloenzjny, ervan overtuigd is dat de Russen binnenkort opnieuw Kiev gaan aanvallen, verwacht de Nederlandse Commandant der Strijdkrachten nog niet in de komende periode een aanval van Belarus op Kiev. “Die aanval zal nog niet gebeuren, maar het is wel zo dat er door de mobilisatie veel Russische troepen op dit moment worden voorbereid.”
Volgens de Commandant der Strijdkrachten zijn de stellingen ingenomen voor de winter. Maar als Oekraïne het verstandig doet zullen ze als de vorst er is toch een aanval uitvoeren in de winter om de Russische federatie onder druk te zetten.
Defensie-industrie
Eichelsheim pleit voor nieuwe afspraken met de defensie-industrie. Die industrie moet volgens de Commandant der Strijdkrachten kunnen opschalen op momenten dat Nederland bijvoorbeeld een tekort krijgt aan munitie. “We hebben nog geen modus gevonden om dit te versnellen.”
Volgens Eichelsheim moeten er andere afspraken met de industrie, met bedrijven en financierders worden gemaakt zodat de industrie versneld kan opschalen. Wapens en munitie moeten op die manier sneller geproduceerd en geleverd kunnen worden. “Als je dat allemaal niet nu organiseert, dan zie je dat bij de eerstvolgende oorlog waarbij weer zoveel munitie en wapens worden gebruikt, je de strijd verliest”, aldus Eichelsheim.
WNL op Zondag
"Hoop" is geen militair woord.quote:Op maandag 19 december 2022 09:27 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Oekraine hoopt in de zomer De Krim te kunnen bevrijden. Dan zijn we al een half jaar verder. Een jaar is niet lang.
Dat lijkt me ook. Maar dat heb je altijd als je afhankelijk bent van een ander. Gelukkig/hopelijk stelt USA niet zulke gekke eisen, en stellen ze hun eisen ook bij als dit nodig geacht wordt.quote:Op maandag 19 december 2022 09:25 schreef kevinrsd het volgende:
[..]
Het lijkt me dat Oekraine letterlijk de lijn van USA volgt. Anders zijn ze over een paar weken klaar met deze oorlog.
Aangepast.quote:
Ja snap het daarom ook 'gekke gedachten'. Maar het is wel de realiteit als Oekraïne de oorlog verliest. Denk dat het westen dan een nog groter probleem heeft.quote:Op maandag 19 december 2022 09:22 schreef zuchtje het volgende:
[..]
ja heel gekke gedachte. Hoe vaak chanteer jij de vrienden die je van de dood gered hebben?
Het lijkt mij dat Oekraïne accepteert dat het Westen machtig is, maar dat beleid (en hulp) soms lang op zich laat wachten. Verder zijn er vanuit het Westen zoveel particuliere initiatieven die ook hun (positive) bijdrage leveren. Dat ga je niet zomaar te grabbel gooien.
En omdat het westen een groter probleem heeft als Rusland aan onze grenzen staat gaan we dit natuurlijk nooit laten gebeurenquote:Op maandag 19 december 2022 09:34 schreef fjs het volgende:
[..]
Ja snap het daarom ook 'gekke gedachten'. Maar het is wel de realiteit als Oekraïne de oorlog verliest. Denk dat het westen dan een nog groter probleem heeft.
Hee die vraag stelde ik hier nog afgelopen week.quote:Op maandag 19 december 2022 09:21 schreef AchJa het volgende:
Commandant der Strijdkrachten Onno Eichelsheim: oorlog in Oekraïne gaat nog jaar of langer duren
De Commandant der Strijdkrachten Onno Eichelsheim denkt dat de oorlog in Oekraïne “nog lang niet voorbij is”. Dat zei hij zondagochtend in WNL Op Zondag op NPO 1. “Rusland zal de strijd blijven voeden. We gaan hier nog een jaar, zo niet langer, naar kijken”, aldus Eichelsheim.
Hoewel de Oekraïense opperbevelhebber, generaal Valeri Zaloenzjny, ervan overtuigd is dat de Russen binnenkort opnieuw Kiev gaan aanvallen, verwacht de Nederlandse Commandant der Strijdkrachten nog niet in de komende periode een aanval van Belarus op Kiev. “Die aanval zal nog niet gebeuren, maar het is wel zo dat er door de mobilisatie veel Russische troepen op dit moment worden voorbereid.”
Volgens de Commandant der Strijdkrachten zijn de stellingen ingenomen voor de winter. Maar als Oekraïne het verstandig doet zullen ze als de vorst er is toch een aanval uitvoeren in de winter om de Russische federatie onder druk te zetten.
Defensie-industrie
Eichelsheim pleit voor nieuwe afspraken met de defensie-industrie. Die industrie moet volgens de Commandant der Strijdkrachten kunnen opschalen op momenten dat Nederland bijvoorbeeld een tekort krijgt aan munitie. “We hebben nog geen modus gevonden om dit te versnellen.”
Volgens Eichelsheim moeten er andere afspraken met de industrie, met bedrijven en financierders worden gemaakt zodat de industrie versneld kan opschalen. Wapens en munitie moeten op die manier sneller geproduceerd en geleverd kunnen worden. “Als je dat allemaal niet nu organiseert, dan zie je dat bij de eerstvolgende oorlog waarbij weer zoveel munitie en wapens worden gebruikt, je de strijd verliest”, aldus Eichelsheim.
WNL op Zondag
Oa daarom postte ik dit ook. Ook dat stuk uit het Paroolquote:Op maandag 19 december 2022 09:37 schreef fjs het volgende:
Hee die vraag stelde ik hier nog afgelopen week.![]()
quote:Zelfs de Verenigde Staten met hun enorme defensiebegroting komen er achter dat ze de afgelopen jaren te veel hebben bezuinigd op munitiereserves. Zo verscheepten de Amerikanen sinds de Russische inval al ruim een miljoen 155 millimeter-artilleriegranaten naar Oekraïne. Hierdoor is de voorraad van deze granaten - in de woorden van het Pentagon - onaangenaam laag.
Vooralsnog toont de Amerikaanse regering de meeste daadkracht. Zij kondigde onlangs aan dat zij, als het Congres er mee instemt, 2 miljard dollar gaat investeren in de modernisering en uitbreiding van de munitieproductie. Deze investering staat los van de miljarden die worden besteed aan de aanschaf van munitie voor Oekraïne. "Je moet een heel systeem opnieuw opzetten dat eerder in feite is stilgelegd," aldus Bill LaPlante, een topfunctionaris van het Pentagon, onlangs tegen The Wall Street Journal.
Niet overdrijven. Alleen moeten fabrikacge lijnen als de donder worden opgestart, zonder stroperige aanbestedingsprocedures, allemaal wetgeving, stikstofproblemen. Gewoon gaan met die banaan.quote:Op maandag 19 december 2022 09:46 schreef Starhopper het volgende:
We moeten dus naar een oorlogseconomie in Europa?
Nou ja, vwb de zware cavalarie (Leo-2/120mm's) moeten we maar op onze oosterburen vertrouwen...quote:Op maandag 19 december 2022 10:21 schreef phpmystyle het volgende:
@:Achja
Hoe zit dat in NL? Voor hoeveel maanden hebben wij 155mm en 120 mm granaten voor onze artillerie en cavelerie?
Zijn er al concrete plannen (planningen) hoe dit op de kortst mogelijke termijn opgelost kan worden? Of blijft defensie/politiek hangen in dure drones en radarsystemen?quote:Op maandag 19 december 2022 10:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nou ja, vwb de zware cavalarie (Leo-2/120mm's) moeten we maar op onze oosterburen vertrouwen...![]()
En ik heb geen idee voor hoeveel maanden wij 155mm's hebben liggen maar ik gok dat dat eerder in uren geteld moet worden.
Dit is niet iets wat je in korte termijn oplost natuurlijk. Onze nationale munitie-/wapenfabriek sloot in 2003 zijn deuren...quote:Op maandag 19 december 2022 10:36 schreef phpmystyle het volgende:
Zijn er al concrete plannen (planningen) hoe dit op de kortst mogelijke termijn opgelost kan worden? Of blijft defensie/politiek hangen in dure drones en radarsystemen?
Sow de teringquote:Op maandag 19 december 2022 11:08 schreef Slayage het volgende:
Het geluid van inkomende kogels. Deze gasten hebben mazzel
[ twitter ]
Ik ga er een beetje vanuit dat dit een half jaar geleden al hoog op de agenda stond. Regeren is toch vooruit zien?quote:Op maandag 19 december 2022 11:18 schreef mcmlxiv het volgende:
Munitie fabricage opschroeven zal op die moment bovenaan op de NATO agenda staan neem ik aan. Op zich is het fabriceren van “bommen en granaten” (en kogels) niet heel complex, dergelijke capaciteit moet binnen relatief korte termijn te realiseren zijn. Maar korte termijn zal nog steeds eerder 1-2 jaar dan maanden zijn.
Het is het klassieke probleem dat strijdkrachten van niet agressieve mogendheden hooguit klaar zijn voor de vorige oorlog, nooit voor de volgende. Dat gaat ook nooit veranderen, in periodes van relatieve rust concurreert defensie met zorg, onderwijs en vooral met belastingverlaging. Het goede nieuws is dat zodra het westen echt wakker is (wat nu bijna het geval lijkt te zijn) het economisch en innoverend vermogen immens is.
Het goede nieuws is dat de voorraden van Rusland ook aardig zullen krimpen op deze manier.
Dat Vollenbroek probleem is net een goed gericht stuk artillerie zo op te lossen natuurlijkquote:Op maandag 19 december 2022 10:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dit is niet iets wat je in korte termijn oplost natuurlijk. Onze nationale munitie-/wapenfabriek sloot in 2003 zijn deuren...
Hembrug/Artillerie-Inrichtingen/Eurometaal Zaandam
Sluiten is met een pennenstreek geregeld maar opnieuw opstarten duurt jaren. En dan moet je nog niet eens figuren als die Vollenbroek op je weg vinden...
Het lastige is vooral om afnamezekerheid in stand te houden.Waarom zou de defensie-industrie haar productielijnen inrichten, opstarten en in stand houden als de vraag na dit conflict weer wegvalt? Er zal iets van een 'afnameverplichting' (of desnoods een instandhoudings-premie) moeten blijven om dit soort dingen te laten bestaan.quote:Op maandag 19 december 2022 11:18 schreef mcmlxiv het volgende:
Het is het klassieke probleem dat strijdkrachten van niet agressieve mogendheden hooguit klaar zijn voor de vorige oorlog, nooit voor de volgende. Dat gaat ook nooit veranderen, in periodes van relatieve rust concurreert defensie met zorg, onderwijs en vooral met belastingverlaging. Het goede nieuws is dat zodra het westen echt wakker is (wat nu bijna het geval lijkt te zijn) het economisch en innoverend vermogen immens is.
quote:Op maandag 19 december 2022 08:08 schreef Belugastroop het volgende:
[..]
Noemen jullie linkse fascisten dat niet altijd whataboutism?
Welke idioten vonden het trouwens wel een strak plan om westerse/Europese munitie met Chinese grondstoffen en halffabrikaten te produceren?quote:Op maandag 19 december 2022 10:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Niet overdrijven. Alleen moeten fabrikacge lijnen als de donder worden opgestart, zonder stroperige aanbestedingsprocedures, allemaal wetgeving, stikstofproblemen. Gewoon gaan met die banaan.
een bom op het dorp van vollenboek en opgelost is de Nederlandse stikstof probleemquote:Op maandag 19 december 2022 11:25 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat Vollenbroek probleem is net een goed gericht stuk artillerie zo op te lossen natuurlijk![]()
dezelfde die blijven pleiten voor goedkope brandstof uit dubieuze gebieden.quote:Op maandag 19 december 2022 11:50 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Welke idioten vonden het trouwens wel een strak plan om westerse/Europese munitie met Chinese grondstoffen en halffabrikaten te produceren?
We worden bestuurd door wereldvreemde naïevelingen die in "Wandel durch Handel" geloven. Ik heb trouwens weinig hoop dat de volgende generatie politici meer realiteitszin heeft, die is zo mogelijk nog verder van het padje af.quote:Op maandag 19 december 2022 10:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dit is niet iets wat je in korte termijn oplost natuurlijk. Onze nationale munitie-/wapenfabriek sloot in 2003 zijn deuren...
Hembrug/Artillerie-Inrichtingen/Eurometaal Zaandam
Sluiten is met een pennenstreek geregeld maar opnieuw opstarten duurt jaren. En dan moet je nog niet eens figuren als die Vollenbroek op je weg vinden...
dan gaan we verder met zeer kleine tactische nuclear rakettenquote:Op maandag 19 december 2022 09:35 schreef AchJa het volgende:
Bodem Europese munitiekist in zicht: ‘Als de oorlog overslaat naar Navo-gebied wil je zelf ook nog kunnen schieten’
Westerse landen leveren grote hoeveelheden patronen en granaten aan Oekraïne. Dat is een aanslag op de eigen zeer beperkte munitievoorraden. ‘Als de oorlog overslaat naar Navo-gebied, wil je zelf ook nog kunnen schieten.’
Na het einde van de Koude Oorlog begin jaren negentig incasseerden Europese landen gretig het ‘vredesdividend’. Defensie-uitgaven werden drastisch teruggeschroefd en een van de eerste dingen waarop fiks werd bezuinigd was munitie. Het werd niet langer nodig geacht om grote voorraden bommen en granaten achter de hand te hebben.
De opmars van islamistisch terrorisme een decennium later veranderde daar ook weinig aan. Voor het bevechten van jihadistische strijders in verre oorden volstonden relatief beperkte munitievoorraden. Met een grote Europese oorlog, met veel troepen, tanks en artillerie, werd nauwelijks nog rekening gehouden.
Maar zo’n oorlog kwam er wel. Westerse landen leverden de afgelopen negen maanden grote aantallen patronen, granaten en raketten aan Oekraïne. Ze putten daarbij deels uit bestaande voorraden, die daardoor nog kleiner zijn geworden dan ze al waren.
Jammerlijk ontoereikend
Precieze cijfers worden geheimgehouden. Maar volgens het Royal United Services Institute (Rusi), een Brits onderzoeksinstituut, verschoten de Russen afgelopen de zomer in intensieve strijd om de Donbasregio in twee dagen ongeveer net zo veel munitie als het Verenigd Koninkrijk op voorraad heeft. De Oekraïners deden er een week over om dezelfde hoeveelheid erdoorheen te jagen. Volgens Rusi zijn de Britse voorraden dan ook ‘jammerlijk ontoereikend’ als het land zelf in een serieuze oorlog verzeild raakt. De Franse strijdkrachten kampen volgens een recent rapport van het Institut français des relations internationales, een gezaghebbende Parijse denktank, met hetzelfde probleem.
In Duitsland rept de doorgaans kalme krant Frankfurter Allgemeine van een ‘munitiecrisis’. Volgens deskundigen zou Duitsland, als het verwikkeld zou raken in een intensieve oorlog zoals nu woedt in Oekraïne, slechts munitie hebben om enkele dagen, of misschien zelfs maar enkele uren, te vechten. Defensiefunctionarissen in Berlijn waarschuwen dat het 20 tot 30 miljard euro zal kosten om de voorraden zo op peil te brengen dat ten minste een maand kan worden gevochten, wat eigenlijk de norm is in de Navo.
Zelfs de Verenigde Staten met hun enorme defensiebegroting komen er achter dat ze de afgelopen jaren te veel hebben bezuinigd op munitiereserves. Zo verscheepten de Amerikanen sinds de Russische inval al ruim een miljoen 155 millimeter-artilleriegranaten naar Oekraïne. Hierdoor is de voorraad van deze granaten – in de woorden van het Pentagon – onaangenaam laag. Levering van antitankraketten en luchtafweerraketten aan Taiwan werd onlangs ook uitgesteld vanwege de slinkende voorraden.
Grondstoffen uit China
De Navo-bondgenoten willen hun munitievoorraden nu snel op peil zien te krijgen. Maar dat valt nog niet mee, zeker in landen die relatief weinig wapenindustrie hebben. Het heeft behoorlijk wat voeten in de aarde om stilgelegde, soms verouderde productielijnen op te starten. Munitiefabrikanten kampen bovendien, net als andere bedrijven, met hoge energieprijzen, een gebrek aan gekwalificeerd personeel en stroperige aanbestedingsprocedures. Ook blijken lang niet alle aanvoerlijnen even betrouwbaar. Zo betrekken defensiebedrijven sommige grondstoffen van China, zoals katoenpluis, buskruit en zeldzame aardmetalen.
Rond een zogenoemde Munitionsgipfel (munitietop) die de Duitse regering eind vorige maand belegde met de wapenindustrie vlogen de verwijten dan ook over en weer. Politici van de sociaaldemocratische regeringspartij SPD beschuldigden de fabrikanten ervan zich te weinig in te zetten om de productie op te krikken. De fabrikanten op hun beurt verweten de regering dat zij hen onvoldoende langetermijnopdrachten geeft.
“Alle Navo-landen hebben op dit moment hoofdpijn over munitie,” zegt Rob de Wijk, defensie-expert en directeur van de Haagse denktank HCSS. “Het gaat niet alleen over het volhouden van de leveringen aan Oekraïne, maar ook over de eigen verdediging. Als de oorlog overslaat naar Navo-gebied, wil je zelf ook nog kunnen schieten.”
Slijtageslag
Vooralsnog toont de Amerikaanse regering de meeste daadkracht. Zij kondigde onlangs aan dat zij, als het Congres er mee instemt, 2 miljard dollar gaat investeren in de modernisering en uitbreiding van de munitieproductie. Deze investering staat los van de miljarden die worden besteed aan de aanschaf van munitie voor Oekraïne. “Je moet een heel systeem opnieuw opzetten dat eerder in feite is stilgelegd,” aldus Bill LaPlante, een topfunctionaris van het Pentagon, onlangs tegen The Wall Street Journal.
Gelukkig voor de westerse bondgenoten kampt Rusland met soortgelijke problemen. Want de Russische strijdkrachten verschieten in Oekraïne enorme hoeveelheden munitie. De militairen kunnen daarbij terugvallen op omvangrijke voorraden uit de Sovjettijd, maar ook in Rusland komt de bodem van de wapenkist hier en daar in zicht. Moskou schroeft daarom eveneens zijn munitieproductie op en sleept materieel aan uit landen als Noord-Korea en Iran. Zo willen de Russen samen met Iran drones en raketten gaan produceren.
“De Russen hadden er ook geen rekening mee gehouden dat deze oorlog zo lang zou gaan duren,” zegt De Wijk. “De vraag is nu wie dit het langste volhoudt. Wie is het eerst door z’n spullen heen? Wie weet zijn industrie op tijd aan te jagen? Het is een slijtageslag geworden.”
Parool
tot de allerlaatste man is wel een militair woordquote:
NUKESquote:Op maandag 19 december 2022 11:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dan gaan we verder met zeer kleine tactische nuclear raketten
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |