abonnement Unibet Coolblue
pi_206197897
Voordat we verder gaan, eerst even een lijstje van dingen die in vorige delen al heel vaak genoemd zijn, dan hebben we die vast gehad. Deze dingen hoef je dus NIET MEER te vermelden.

De volgende steden/landen hadden/hebben verschillende namen:
Congo / Zaïre
Beijing / Peking
Mumbai / Bombay
Kolkata / Calcutta
Madras / Chennai
Birma / Myanmar
Gorkum / Gorinchem
's-Hertogenbosch / Den Bosch
's-Gravenhage / Den Haag

TV-programma's

- Voor de Bassie & Adriaan-fans onder ons: de rol van Vlugge Japie werd door Bassie gespeeld, en die van de Baron (in het begin) door Adriaan (later door Paul van Gorcum); (ja, echt waar!)

- Wicky de Viking is een jongetje :o Maar zijn stem wordt ingesproken door een vrouw, net als die van Bart Simpson

- Dat 'Tatort' niet de naam is van de hoofdrolspeler uit die serie, maar 'plaats delict' (Tat-Ort) betekent (het 'daad-oord' dus eigenlijk);

-Dat Dolf de kraai uit A.J. Kwak eigenlijk Hitler moet voorstellen.



Afkortingen en merken/logo's

- Horeca staat voor Hotel, Restaurant, Café

- Benelux staat voor België, Nederland, Luxemburg

- De naam van benzinepomp Q8 komt van Kuwait;

- BP heeft zijn oorsprong in British Petroleum, niet in BenzinePomp.

- HEMA: Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam.

- Tefal: Teflon en Aluminium.

- Lego: afkorting van leg godt, wat Deens is voor speel goed.

- ETOS: Eendracht, Toewijding, Overleg en Samenwerking.

- TESO: Texels Eigen Stoomboot Onderneming.

- Duo Penotti: PEters NOTenindustrie TIlburg.

- PAGE: PApierfabriek GEnnep.

- REMIA: De Rooijs Electrische Melangeer Inrichting Amersfoort.

- CONIMEX: CONserven IMport EXport.

- DAF: van Doornes Aanhangwagen Fabriek.

- AVIKO: De Aardappel Verwerkende Industrie Keppel en Omstreken.

- DELA: Draagt Elkanders Lasten.

- FEBO: Ferdinand Bolstraat in Amsterdam (oprichter J.I.Borst begon in 1941 deze zaak.
Van zijn baas in Ferdinand Bolstraat had hij veel geleerd).

- IKEA: Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd (I.K. is de oprichter. In de E en de A woonde hij).

- JOHMA: JOHan en MArtin (naar de oprichters Johan Schreur en zijn compagnon Martin).

- KING: Kwaliteit In Niets Geëvenaard.

- SLIGRO: Slippens Groothandel.

- SRV: Samen Rationeel Verkopen.

- ZWITSAL: Zwitserse Balsem.

- Dat het sportmerk Asics heet, wat staat voor Anima Sana In Corpore Sano
(een gezonde geest in een gezond lichaam), in plaats van Oasics.

- Dat er 'Disney' in het bekende logo stond, en niet 'Disnep' of 'Gisnep';

- Dat 'rinse' in 'Rinse appelstroop' geen merk of plaatsnaam is, maar 'lichtelijk zuur' betekent

- Brinta is de afkorting van BReakfast INstant TArwe

- Dat het Fila is en niet fils

Logo's
Toblerone, beer in de berg:


Amazon van A tot Z:


NBC is een pauw:


In de ruimte tussen de 'e' en de 'x' zit een pijl:


LG heeft een pacman (of dit origineel het idee was is niet bekend):


In het carrefourlogo zit een witte 'C':


In de ruimte tussen de F en de vlag staat een 1:


Unileverlogo is gemaakt van producten:


Sony vaio. va = variabel, aangegeven met het golfje. Variabel = analoog. IO = 10 = digitaal + "input/output":


Het SUN-logo. UN vormt de S:


En het Enexis logo, bevat zowel de letter "E" als een stekker:


Diversen


- Dat er verschil zit tussen de knoopsluiting van een blouse(L) en overhemd(R); deze zijn gespiegeld.

- Veel mensen kwamen er pas jaaaaaren later achter dat 'Ausfahrt' (in Duitsland) en 'Sortie' (in Frankrijk) géén plaatsnamen zijn, maar gewoon 'uitrit' betekent;

- En dat 'Einbahnstraße' geen straatnaam is, maar gewoon een eenrichtingsweg aanduidt...; ('Waar sta je nu?' 'Ehhh... even kijken... oh, in de Einbahnstraße...!' )

- Dat de wereld vóór de uitvinding van de kleurentelevisie en de kleurenfotografie NIET zwart-wit was...

- Dat er géén nieuwslezers, omroepsters of zelfs hele kinderkoren in je TV-toestel zitten, en dat die jou ook niet kunnen zien als je in de huiskamer staat...;

- Dat de muziek niet elke keer weer live gezongen wordt als je je radio aanzet;

- Oh ja, en dat TVP 'terugvindpost' betekent... en dat het niet zo gewaardeerd wordt als je alleen die afkorting post in een topic, zonder verder zelf wat zinnigs toe te voegen... (hint, hint )

- Dat OP 'openingspost' betekent (eentje zoals deze dus), de eerste reactie daarop een FiPo (First Post) heet, de tweede een SePo (Second Post) en ga zo maar door...

En natuurlijk zijn er dan ook nog woorden die je altijd verkeerd gelezen hebt, zoals bommelding (bom-melding, ja), pollepel, pijpetuitje, en uiteraard ons eigen Fok!woord 'banaanvraag'... Voor dit soort dingen kan je terecht in het topic normale woorden die bij verkeerd lezen raar zijn

Deze OP is hier te vinden.

Game on. ^O^ .
Cuz I'm Mr. Brightside
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:49:02 #2
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206198072
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 22:10 schreef Treehut362 het volgende:
...Dat water blauw is als de hemel er boven wordt weerspiegeld.
Volgens mij is de zee blauw om dezelfde reden dat de hemel blauw is
pi_206198222
De hemel bestaat overigens niet. Voor sommige past dit goed in dit topic :D
Cuz I'm Mr. Brightside
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:06:21 #4
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206198259
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 12:02 schreef Neo-Mullen het volgende:
De hemel bestaat overigens niet. Voor sommige past dit goed in dit topic :D
Woorden hebben (afhankelijk van de context) soms meer dan 1 betekenis, dat past ook goed in dit topic
pi_206232837
Dat ik (en met mij mijn gehele team aan deze kant van de wereldbol), Azure (die van Microsoft Azure) blijkbaar verkeerd uitspreek.

Wij spreken het uit als Azure, zeg maar als in Cote d'Azure...... mijn collega's in West Europa, die maken er iets van Etsjuur van ....... Weet overigens nog steeds niet wat officieel de goede is, maar ik vraag Bill Gates wel, als ik die eens tegen het lijf loop :).
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_206232860
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 07:49 schreef LangeTabbetje het volgende:
Dat ik (en met mij mijn gehele team aan deze kant van de wereldbol), Azure (die van Microsoft Azure) blijkbaar verkeerd uitspreek.

Wij spreken het uit als Azure, zeg maar als in Cote d'Azure...... mijn collega's in West Europa, die maken er iets van Etsjuur van ....... Weet overigens nog steeds niet wat officieel de goede is, maar ik vraag Bill Gates wel, als ik die eens tegen het lijf loop :).
oh.. ik spreek ook de eerste :')
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 07:56:05 #7
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_206232867
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 07:49 schreef LangeTabbetje het volgende:
Dat ik (en met mij mijn gehele team aan deze kant van de wereldbol), Azure (die van Microsoft Azure) blijkbaar verkeerd uitspreek.

Wij spreken het uit als Azure, zeg maar als in Cote d'Azure...... mijn collega's in West Europa, die maken er iets van Etsjuur van ....... Weet overigens nog steeds niet wat officieel de goede is, maar ik vraag Bill Gates wel, als ik die eens tegen het lijf loop :).
Had laatst een meeting met Microsoft en die spraken het uit op z'n Amerikaans: Ezjur, zeg maar.
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 07:56:53 #8
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_206232873
Het is ook geen Cote d'Azure maar Cote d'Azur.

Ergo, je moet de kleur op zijn Engels uitspreken, dus Ezjuhr.
pi_206232876
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 07:56 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Had laatst een meeting met Microsoft en die spraken het uit op z'n Amerikaans: Ezjur, zeg maar.
Roept bij mij dan weer de vraag op, hoe Microsoft op deze naam gekomen is ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 07:58:06 #10
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_206232879
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 07:57 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
Roept bij mij dan weer de vraag op, hoe Microsoft op deze naam gekomen is ?
Dat heb ik niet gevraagd :P
pi_206232886
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 07:58 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Dat heb ik niet gevraagd :P
Het schijnt een kleur te zijn zie ik in de post van bleiblei......maar goed.... ik ben wel een beetje kleurendoof ;).
Honey ! Take me drunk, i am home !
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 07:59:33 #12
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_206232890
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 07:57 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
Roept bij mij dan weer de vraag op, hoe Microsoft op deze naam gekomen is ?
Azuur = blauwtint = in Engels "Azure" en in Frans "Azur" (wat de kleur van de zee daar is)
pi_206232928
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 07:59 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Azuur = blauwtint = in Engels "Azure" en in Frans "Azur" (wat de kleur van de zee daar is)
Nu word ik pas echt nieuwsgierig .... misschien dat ik het niet snap, maar wat heeft de Azuurblauwe kleur van de Mediterrannee te maken met deze Microsoft software oplossing ?

(Of is het een relikwie van de blauwe schermen die je vroeger in Windows kreeg bij vastlopers ? Dat Bill dacht, Azuur klinkt vriendelijker :D).
Honey ! Take me drunk, i am home !
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:17:55 #14
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_206233036
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 08:03 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
Nu word ik pas echt nieuwsgierig .... misschien dat ik het niet snap, maar wat heeft de Azuurblauwe kleur van de Mediterrannee te maken met deze Microsoft software oplossing ?

(Of is het een relikwie van de blauwe schermen die je vroeger in Windows kreeg bij vastlopers ? Dat Bill dacht, Azuur klinkt vriendelijker :D).
Kan ook zijn dat de ontwikkelaar de naam heeft mogen kiezen, en dat gewoon een mooie kleur vindt :P
pi_206233048
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 08:17 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Kan ook zijn dat de ontwikkelaar de naam heeft mogen kiezen, en dat gewoon een mooie kleur vindt :P
Of..... in een ultieme poging van Bill om het goed te maken met Melissa..... heeft ie het genoemd naar haar favoriete kleur......
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_206233061
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 07:57 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
Roept bij mij dan weer de vraag op, hoe Microsoft op deze naam gekomen is ?
Wat je veel ziet is dat bedrijven namen of termen kiezen die beginnen met een A, zodat dit bovenaan lijsten komt te staan.
Mede daarom heet het bedrijf Amazon ook Amazon.
pi_206233064
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 07:56 schreef bleiblei het volgende:
Het is ook geen Cote d'Azure maar Cote Côte d'Azur.

Ergo, je moet de kleur op zijn Engels uitspreken, dus Ezjuhr.
FTFY
pi_206233069
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 07:56 schreef bleiblei het volgende:
Het is ook geen Cote d'Azure maar Cote d'Azur.

Ergo, je moet de kleur op zijn Engels uitspreken, dus Ezjuhr.
Je hoort alle varianten voorbij komen. Azuur, Ezjuhr, Azuure.
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:25:46 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206233079
quote:
Lexicon [naming agency] developed the name Azure, which signaled a new attitude for Microsoft and suggested the open-ended and flexible nature of the platform. Azure, the color of the sky, further generated appropriate and striking visual associations for a cloud-based platform.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:50:20 #20
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_206233229
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 08:23 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]
Je hoort alle varianten voorbij komen. Azuur, Ezjuhr, Azuure.
Ja, wat doorgaans meer zegt over de persoon die het uitspreekt dan over hoe je het hoort uit te spreken ;) .
  vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:51:02 #21
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_206233232
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2022 08:22 schreef Prego het volgende:

[..]
FTFY
Touché ;) .
pi_206333934
Eigeel bevat meer eiwitten dan eiwit.
pi_206336659
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 22:10 schreef Treehut362 het volgende:
...Dat water blauw is als de hemel er boven wordt weerspiegeld.
Water is blauw (turkoois) omdat het de andere kleuren meer absorbeert.

Een absorptiecoefficient van α m-1 betekent dat het licht na een afstand van 1/α meter verzwakt is tot 36.8% (1/e).

Voor licht met golflengte van 650 nm (rood) bedraagt die afstand ongever 2.8 meter, voor 600 nm (geel) 5 meter, voor 550 nm (groen) 20 meter, voor 500 nm (blauw) 50 meter, en voor 450 (violet) 100 meter.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  zondag 16 oktober 2022 @ 08:41:08 #24
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206337122
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 01:43 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Water is blauw (turkoois) omdat het de andere kleuren meer absorbeert.
[ afbeelding ]
Een absorptiecoefficient van α m-1 betekent dat het licht na een afstand van 1/α meter verzwakt is tot 36.8% (1/e).

Voor licht met golflengte van 650 nm (rood) bedraagt die afstand ongever 2.8 meter, voor 600 nm (geel) 5 meter, voor 550 nm (groen) 20 meter, voor 500 nm (blauw) 50 meter, en voor 450 (violet) 100 meter.
Precies
dat is ook de reden waarom de hemel blauw is
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Volgens mij is de zee blauw om dezelfde reden dat de hemel blauw is
pi_206337528
Die van Disney (en niet Disnep) voelde ik hard _O-
  zondag 16 oktober 2022 @ 10:42:24 #26
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_206337803
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 01:43 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Water is blauw (turkoois) omdat het de andere kleuren meer absorbeert.
[ afbeelding ]
Een absorptiecoefficient van α m-1 betekent dat het licht na een afstand van 1/α meter verzwakt is tot 36.8% (1/e).

Voor licht met golflengte van 650 nm (rood) bedraagt die afstand ongever 2.8 meter, voor 600 nm (geel) 5 meter, voor 550 nm (groen) 20 meter, voor 500 nm (blauw) 50 meter, en voor 450 (violet) 100 meter.
Hm
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
pi_206338329
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 01:43 schreef crystal_meth het volgende:
Water is blauw (turkoois) omdat het de andere kleuren meer absorbeert.

Ik kom regelmatig op water, soms er ook nog in. Voor mij heeft water niet een eenduidige kleur. Vaak is het grijs, soms bruinig of zelfs pikzwart. Een en ander heeft veel te maken met de hoeveelheid sediment in het water en de kleur van de bodem. Grijs is vaak als er rimpels of golven zijn en dat in combinatie met een grauwe hemel. Grijsblauw krijg je met rimpelwater en blauwe hemel. Knalgroen is hier meestal (afstervende) blauwalg.

Echt blauw en groen water is vaak op vakantie als het zonnetje schijnt en dat vooral in bergachtig gebied of eigenlijk dat je het meer van boven bekijkt.
pi_206340187
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 08:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Precies
dat is ook de reden waarom de hemel blauw is
[..]

Bij water is het absorptie, bij lucht is het verstrooiing ( Rayleigh scattering). Zonder verstrooing zou de hemel zwart lijken. De mate van verstrooiing is evenredig met λ-4 (λ is de golflengte), korte golflengtes worden dus meer verstrooid:
Voor licht dat vertikaal door de atmosfeer gaat:


Bij zonsopgang en -ondergang legt het licht een veel langere weg door de atmosfeer af. Het licht dat door de lagere (dichtere) luchtlagen gaat is zoveel verstrooid dat blauw bijna afwezig is, waardoor je net boven de horizon vooral het verstrooide rood/geel licht ziet. Het licht dat enkel door de hoogste luchtlagen gaat wordt minder verstrooid, waardoor die lagen nog steeds blauw kleuren (als er geen bewolking is).



Het is dus niet hetzelfde als bij water, integendeel, als de atmosfeer veel dikker was zou een onbewolkte hemel rood/geel kleuren.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_206340694
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 10:42 schreef Treehut362 het volgende:

[..]
Hm
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is niet de kleur van het water, maar de kleur van wat gereflecteerd is. Je zegt ook niet dat een spiegel rood is omdat je er met een rode trui voor staat.
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 11:51 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik kom regelmatig op water, soms er ook nog in. Voor mij heeft water niet een eenduidige kleur. Vaak is het grijs, soms bruinig of zelfs pikzwart. Een en ander heeft veel te maken met de hoeveelheid sediment in het water en de kleur van de bodem. Grijs is vaak als er rimpels of golven zijn en dat in combinatie met een grauwe hemel. Grijsblauw krijg je met rimpelwater en blauwe hemel. Knalgroen is hier meestal (afstervende) blauwalg.

Echt blauw en groen water is vaak op vakantie als het zonnetje schijnt en dat vooral in bergachtig gebied of eigenlijk dat je het meer van boven bekijkt.
Klopt, maar ik had het over de kleur van "zuiver" water, of minstens water zonder kleurstoffen of veel sediment.

Zwembaden lijken quasi altijd blauw, ook wanneer ze overdekt zijn.


En ook onderwaterfoto's hebben meestal een blauwe kleur.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_206341332
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 15:53 schreef crystal_meth het volgende:
Zwembaden lijken quasi altijd blauw, ook wanneer ze overdekt zijn.

Tenzij ze gele tegeltjes hebben.


Mensen associëren zwemwater met blauw, daarom zijn vrijwel alle zwembaden blauw onder water. In werkelijkheid is die blauwzweem zeer beperkt, reflectie doet veel meer.

Bij onderwater foto's heb je inderdaad wel wat meer blauwzweem maar dan heb je het over vele meters water waar het licht doorheen moet. Ook dan zal het me niet verbazen als de fotograaf het blauw iets aandikt voor de sfeer. Een (onderwater) zwembad foto die redelijk dichtbij is genomen heeft echt geen blauwzweem.
pi_206341699
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 16:37 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Tenzij ze gele tegeltjes hebben.
[ afbeelding ]

Mensen associëren zwemwater met blauw, daarom zijn vrijwel alle zwembaden blauw onder water. In werkelijkheid is die blauwzweem zeer beperkt, reflectie doet veel meer.

Bij onderwater foto's heb je inderdaad wel wat meer blauwzweem maar dan heb je het over vele meters water waar het licht doorheen moet. Ook dan zal het me niet verbazen als de fotograaf het blauw iets aandikt voor de sfeer. Een (onderwater) zwembad foto die redelijk dichtbij is genomen heeft echt geen blauwzweem.
Gele tegeltjes, mij lijkt dat eerder "gele onderwaterverliching"
Het klopt dat sommige zwembaden blauwe tegels hebben, vooral omdat particulieren daar vaak voor kiezen.

Maar de meeste openbare zwembaden gebruiken witte tegels.
Het zwembad van Bon Accord Baths, Aberdeen:

Zonder water:


of bvb in Mussidan, Frankrijk:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat het niet opvalt wanneer je zelf onderwater bent komt mede door kleurconstantie, ook bij gekleurde belichting zien we voorwerpen nog steeds met dezelfde kleur, omdat onze hersenen de kleuren corrigeren op basis van de kleuren eromheen. Een wit papier blijft wit lijken, ook al is de kleur die ons oog opvangt objectief gezien geel of rood of blauw.

[ Bericht 9% gewijzigd door crystal_meth op 16-10-2022 17:26:06 ]
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_206342495
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 12:02 schreef Neo-Mullen het volgende:
De hemel bestaat overigens niet. Voor sommige past dit goed in dit topic :D
Wat zeg jij nou? :?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_206343901
quote:
11s.gif Op zaterdag 15 oktober 2022 21:41 schreef thabit het volgende:
Eigeel bevat meer eiwitten dan eiwit.
Hangt ervan af je per gram (eiwit of eigeel) of per ei bekijkt:
100 gram eigeel bevat 16 a 17 gram eiwitten, 100 gram eiwit slechts 11 gram.

Maar de meeste eiwitten van een ei zitten in het eiwit, omdat er meer eiwit dan eigeel is ( verhouding is ongeveer 65:35)
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_206344083
quote:
0s.gif Op zondag 16 oktober 2022 19:58 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Hangt ervan af je per gram (eiwit of eigeel) of per ei bekijkt:
100 gram eigeel bevat 16 a 17 gram eiwitten, 100 gram eiwit slechts 11 gram.

Maar de meeste eiwitten van een ei zitten in het eiwit, omdat er meer eiwit dan eigeel is ( verhouding is ongeveer 65:35)
Eiwit bevat vooral veel meer water dan eigeel, zo te zien. Het geel bevat nog wat andere voedingsstoffen dan eiwitten, terwijl het wit die nauwelijks heeft.
pi_206348497
Dat een desktop-pc zo heet omdat ie "on top of the desk" staat, dat wist ik.

Maar dat het laptop heet omdat die pc "on top of you lap" staat, wow... Ingeving! 8)7
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_206405961
Dat Kinderchocolade niet zo heet omdat het gericht op kinderen was maar dat het merk Kinder is.
pi_206406050
Dat het populaire terreinwagentje van Suzuki niet 'Jimmy' heet, maar 'Jimny'.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-10-2022 07:16:43 ]
pi_206406195
quote:
6s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 07:16 schreef Treinhomo het volgende:
Dat het populaire terreinwagentje van Suzuki niet 'Jimmy' heet, maar 'Jimny'.
Wacht, wat???
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_206410426
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2022 08:29 schreef vosss het volgende:

Wacht, wat???
I kid you not:

pi_206411070
quote:
Wanneer hebben ze die naam aangepast?? :o

Fucking Mandela met z'n effecten. :+
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_206420950
Dat er in eigeel meer eiwit zit dan in het eiwit zelf.

HOEVEEL EIWIT IN EIGEEL EN EI-EIWIT?
Een ei bestaat uit het eigeel en ei-eiwit. Gemiddeld gezien bestaat een ei voor ongeveer een derde uit eigeel en voor tweederde uit ei-eiwit. Hierbij bevat zowel het eigeel als het ei-eiwit proteïnen. De eidooier bevat echter ook het vet (wat dus niet in het ei-eiwit zit). Maar hoeveel eiwit zit er dan in het eigeel en hoeveel eiwit in het ei-eiwit?

Eigeel = 16,7 gram eiwit per 100 gram
Ei-eiwit = 10,5 gram eiwit per 100 gram

Natuurlijk krijg je bij een ei meer eiwit binnen van het witte gedeelte omdat dat meer is dan het eigeel maar ik stond er toch van te kijken.
  zondag 23 oktober 2022 @ 16:58:04 #42
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206421006
quote:
99s.gif Op zondag 23 oktober 2022 16:53 schreef praadje het volgende:
Dat er in eigeel meer eiwit zit dan in het eiwit zelf.

HOEVEEL EIWIT IN EIGEEL EN EI-EIWIT?
Een ei bestaat uit het eigeel en ei-eiwit. Gemiddeld gezien bestaat een ei voor ongeveer een derde uit eigeel en voor tweederde uit ei-eiwit. Hierbij bevat zowel het eigeel als het ei-eiwit proteïnen. De eidooier bevat echter ook het vet (wat dus niet in het ei-eiwit zit). Maar hoeveel eiwit zit er dan in het eigeel en hoeveel eiwit in het ei-eiwit?

Eigeel = 16,7 gram eiwit per 100 gram
Ei-eiwit = 10,5 gram eiwit per 100 gram

Natuurlijk krijg je bij een ei meer eiwit binnen van het witte gedeelte omdat dat meer is dan het eigeel maar ik stond er toch van te kijken.
quote:
11s.gif Op zaterdag 15 oktober 2022 21:41 schreef thabit het volgende:
Eigeel bevat meer eiwitten dan eiwit.
The love you take is equal to the love you make.
pi_206421031
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2022 16:58 schreef Lienekien het volgende:

[..]
[..]

Haha, dan heb ik het misschien wel hier gelezen. :D
pi_206422645
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2022 20:12 schreef thabit het volgende:

[..]
Eiwit bevat vooral veel meer water dan eigeel, zo te zien. Het geel bevat nog wat andere voedingsstoffen dan eiwitten, terwijl het wit die nauwelijks heeft.
Wat ik pas (nl.15 jaar geleden hoorde: het kuiken komt niet voort uit het eigeel, maar uit een vruchtbeginsel dat vastzit aan het eigeel.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_206424623
Over water gesproken..



The viral videos you may have seen online showing two different coloured bodies of water drifting alongside each other, claiming to be the meeting point of the Atlantic and Pacific, are actually showing light-coloured, sediment-rich freshwater from melted glaciers meeting dark, salty ocean water in the Gulf of Alaska (and over time, currents and eddies cause these to mix, too). This original video was shot in 2015, but was later mislabelled as being the meeting point of the Pacific and Atlantic.

Even een aanscherper met betrekking tot virale video's en deze claim :)
pi_206428759
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 02:38 schreef Inbox het volgende:
Dat Kinderchocolade niet zo heet omdat het gericht op kinderen was maar dat het merk Kinder is.
Nooooo :(
pi_206459247
Dat de 'magnetron' in het Engels bestaat als een belangrijk onderdeel van de 'microwave'.

a) The Magnetron

The cavity magnetron is the main component of a microwave. The magnetron is an oscillator where electrons are emitted from a hot cathode and whirl past resonant cavities which are part of the anode at speeds that generate microwave energy.


pi_206481581
Dat de hoofdstad van Oostenrijk op steenworp van Bratislava ligt,,,niet echt begrepen meer waar je nu pas achterkomt
Ik zwaai naar dieren.
pi_206485646
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 21:00 schreef Geerd het volgende:
Dat de hoofdstad van Oostenrijk op steenworp van Bratislava ligt,,,niet echt begrepen meer waar je nu pas achterkomt
Dat wist ik wel. en dacht dat het zelfs de 2 hoofdsteden waren wat het dichtsbij elkaar lagen.
60km volgens wikipedia. Maar is 'slechts' de 23 na kortste.
Vaticaanstad/Rome zal wel 1 zijn. De andere zou ik dan ook wel graag willen weten.
edit: gevonden:

De dichtstbijzijnde hoofdsteden

De dichtstbijzijnde hoofdsteden van twee soevereine landen zijn Vaticaanstad, Vaticaanstad, en Rome, Italië, waarvan de ene in de andere ligt (de afstand tussen de middelpunten, het Sint-PieterspleinPiazza Venezia is ongeveer 2 km).

De twee tweede dichtstbijzijnde hoofdsteden tussen twee soevereine landen zijn Kinshasa, Democratische Republiek Congo, en Brazzaville, Republiek Congo, die ongeveer 1,6 km van elkaar verwijderd zijn, de ene stroomopwaarts van de andere op verschillende oevers van de Congostroom (de afstand tussen de middenpunten is ongeveer 10 km).

Wenen en Bratislava, die soms ten onrechte als de twee dichtstbijzijnde hoofdsteden worden beschouwd, liggen 55 km van elkaar verwijderd.
Net efkes anges
  zaterdag 29 oktober 2022 @ 09:34:18 #50
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_206485798
Ook een aardig feitje:
Tijdens de koude oorlog lag Praag in Oost-Europa en Wenen in West-Europa. Maar Praag ligt ten westen van Wenen.
Op donderdag 4 april 2024 19:36 schreef Aoibhin het volgende:
Verrek ja, ik zie nu ook Jezus in de aardbeien :o
  maandag 31 oktober 2022 @ 12:17:58 #51
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_206508770
In Nederland op kleinere schaal ook zoiets.
Lastig te omschrijven maar ik doe een poging.
Limburg staat bekend als de meest zuidelijke provincie.
Toch ligt het noordelijkste gedeelte van Limburg noordelijker dan Zeeland.
Anderzijds ligt het zuidelijkste puntje van Limburg zuidelijker dan het noordelijkste punt van Frankrijk.
Net efkes anges
pi_206509841
In de zelfde categorie:

Noord-Holland en Gelderland zijn slechts zes kilometer van elkaar gescheiden. De 'kustlijn' van Utrecht is namelijk slechts zes km bij Bunschoten-Spakenburg.
  maandag 31 oktober 2022 @ 20:43:05 #53
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_206514147
Het bekende Adagio van Albinoni werd 200 jaar na zijn dood door iemand anders gecomponeerd.

Op donderdag 4 april 2024 19:36 schreef Aoibhin het volgende:
Verrek ja, ik zie nu ook Jezus in de aardbeien :o
pi_206660963
dat ibuprofen niet een veel sterkere versie van paracetamol is en daadwerkelijk een "ander" doel dient (ontstekingremmend) :@ :')
pi_206661207
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2022 14:46 schreef mschol het volgende:
dat ibuprofen niet een veel sterkere versie van paracetamol is en daadwerkelijk een "ander" doel dient (ontstekingremmend) :@ :')
Daar kwam ik ook pas laat achter :')
Somebody that I used to know
pi_206661561
overigens nog nooit ibuprofen genomen :D
pi_206661725
Het is een andere categorie geneesmiddelen. Ibuprofen is een NSAID, net als bijvoorbeeld naproxen. Paracetamol niet. Paracetamol is overigens ook niet hetzelfde als een 'asperientje', wat veel mensen wel zo gebruiken.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_206661877
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 16:45 schreef Clubsoda het volgende:
Het is een andere categorie geneesmiddelen. Ibuprofen is een NSAID, net als bijvoorbeeld naproxen. Paracetamol niet. Paracetamol is overigens ook niet hetzelfde als een 'asperientje', wat veel mensen wel zo gebruiken.
het verschil viel mij op vooral omdat ik om mij heen mensen hoor die maar gewoon ibuprofen ipv paracetamol nemen, dus dat was ik gaan googlen..

dat asperientje weer wat anders was wist ik weer wel
pi_206661904
Voor sommige mensen werkt bij sommige kwalen paracetamol onvoldoende. Dan heeft het niet veel nut die stap ook nog te nemen.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  zondag 13 november 2022 @ 17:09:22 #60
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_206662064
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 02:38 schreef Inbox het volgende:
Dat Kinderchocolade niet zo heet omdat het gericht op kinderen was maar dat het merk Kinder is.
Het merk heet inderdaad Kinder, maar dat is gewoon Duits voor kinderen. De chocolade (het productontwerp) is wel degelijk gericht op kinderen.
pi_206663151
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 16:58 schreef Clubsoda het volgende:
Voor sommige mensen werkt bij sommige kwalen paracetamol onvoldoende. Dan heeft het niet veel nut die stap ook nog te nemen.
Ik heb nog nooit echt zo'n gevoel gehad van "Oh ja, nu voel ik me iets beter!" van paracetamol of ibuprofen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zondag 13 november 2022 @ 19:16:59 #62
39237 crew  H_T
2733
pi_206663992
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2022 16:18 schreef mschol het volgende:
overigens nog nooit ibuprofen genomen :D
Ik heb het idee dat het voor mij beter werkt dan paracetamol
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  zondag 13 november 2022 @ 19:53:29 #63
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206664775
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 19:16 schreef H_T het volgende:

[..]
Ik heb het idee dat het voor mij beter werkt dan paracetamol
Bij werkt paracetamol voor geen meter, en Ibuprofen werkt uitstekend. Bij mijn man zelfs beter dan Morfine.
  zondag 13 november 2022 @ 19:56:38 #64
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206664822
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 17:09 schreef Aventura het volgende:

[..]
Het merk heet inderdaad Kinder, maar dat is gewoon Duits voor kinderen. De chocolade (het productontwerp) is wel degelijk gericht op kinderen.
Het is een Italiaans merk (Ferrero) en is idd gericht op kinderen, veel melk want melk is gezond. Net als Nimm2 zuurtjes met wat vitamine C.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zondag 13 november 2022 @ 20:10:25 #65
39237 crew  H_T
2733
pi_206665084
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 19:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Het is een Italiaans merk (Ferrero) en is idd gericht op kinderen, veel melk want melk is gezond. Net als Nimm2 zuurtjes met wat vitamine C.
Nimm2 is dan weer dat je er twee moet nemen om aan die vitamines te komen
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_206667805
Dat "asperientje" eigenlijk Aspirine heet en een merknaam is van Bayer...
pi_206667969
Als klein jochie was ik een tijdje fan van een of ander glad bandje dat "bros" heette. Ik dacht toen meer aan de gelijknamige chocola met bubbels ofzo, want pas onlangs viel het kwartje pas dat de twee frontmannen hoogstwaarschijnlijk broers van elkaar waren.
pi_206668262
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2022 22:54 schreef Farenji het volgende:
Als klein jochie was ik een tijdje fan van een of ander glad bandje dat "bros" heette. Ik dacht toen meer aan de gelijknamige chocola met bubbels ofzo, want pas onlangs viel het kwartje pas dat de twee frontmannen hoogstwaarschijnlijk broers van elkaar waren.
Super Mario Bros :)

Nadat iemand het drankje Dr. Pepper online analyseerde eigenlijk pas ontdekt dat het helemaal niet zoet is en de smaak meer een illusie geeft.

330ml Coca Cola - 35 gram suiker
330ml Dr Pepper - 16 gram

Zelfs in Appelsap zit meer.
pi_206669771
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 23:26 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Super Mario Bros :)

Nadat iemand het drankje Dr. Pepper online analyseerde eigenlijk pas ontdekt dat het helemaal niet zoet is en de smaak meer een illusie geeft.

330ml Coca Cola - 35 gram suiker
330ml Dr Pepper - 16 gram

Zelfs in Appelsap zit meer.
Opmerkelijk, die Dr. Pepper-analyse! Mijn man en zoon drinken dat regelmatig en ik koop het (i.p.v. coca-cola) met een schuldgevoel voor ze omdat het zo 'slecht' is.
Maar dat valt dus kennelijk wel mee!
pi_206670072
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2022 09:28 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Opmerkelijk, die Dr. Pepper-analyse! Mijn man en zoon drinken dat regelmatig en ik koop het (i.p.v. coca-cola) met een schuldgevoel voor ze omdat het zo 'slecht' is.
Maar dat valt dus kennelijk wel mee!
Klopt, opmerkelijk is ook dat de light versie ook niet echt anders schijnt (drink het zelf niet) te smaken omdat er niet zoveel gekort hoeft te worden op suiker.
pi_206676234
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 18:35 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ik heb nog nooit echt zo'n gevoel gehad van "Oh ja, nu voel ik me iets beter!" van paracetamol of ibuprofen.
Ik neem ibuprofen steeds bij spierpijn (bij een verrekking, stijfheid ...). Ooit enkele dagen met een stijve nek rondgelopen, toen ik de vierde dag wakker werd was de pijn zo erg dat ik m'n hoofd niet kon optillen. Pas na een uur erin geslaagd om uit bed te komen, dan naar de dichtsbijzijnde dokterspraktijk gewandeld. Ik was ervan overtuigd dat er iets ernstigs mis was, geknelde zenuw, hersenvliesonsteking of iets dergelijks, maar bleek niet meer dan een stijve nek te zijn. Een week lang piroxicam moeten slikken voordat het helemaal over was.

Sindsdien zal ik bij spierpijn (nek, rug..) nooit enkele dagen afwachten ("misschien gaat het vanzelf over"), ik slik meteen een flinke dosis ibuprofen.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  dinsdag 15 november 2022 @ 10:00:56 #72
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_206682302
Dat het symbool voor een filter in Excel dus lijkt op een ehhh.... filter. o|O
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_206682554
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 23:26 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Super Mario Bros :)

Nadat iemand het drankje Dr. Pepper online analyseerde eigenlijk pas ontdekt dat het helemaal niet zoet is en de smaak meer een illusie geeft.

330ml Coca Cola - 35 gram suiker
330ml Dr Pepper - 16 gram

Zelfs in Appelsap zit meer.
Dr Pepper is gewoon deels gezoet met zoetstoffen. Coca Cola (nog) niet maar Fanta bijvoorbeeld wel en heeft ongeveer evenveel suikers als Dr Pepper.

Dr Foots is een heel vergelijkbaar drankje (lees de geschiedenis maar eens), eigenlijk gewoon de oorspronkelijke Dr Pepper die nog enkel met suiker is gezoet. Die bevat dan ook grofweg evenveel suiker als Coca Cola.

Het zit hem dus puur in de extra zoetstoffen in Dr Pepper. Het is net als Fanta gewoon een "halve" lightversie. De lightversie heeft dus minder smaakverschil t.o.v. Coca Cola Light omdat ze in de Regular Dr Pepper dus al kunstmatig suiker hebben vervangen. En dan niet met een speciale samenstelling van smaken maar simpelweg zoetstof.

Dr Foots lijkt meer op de oude Dr Pepper qua smaak dan de huidige Dr Pepper met zoetstoffen.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 15-11-2022 10:25:39 ]
  dinsdag 15 november 2022 @ 10:25:18 #74
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_206682613
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 17:09 schreef Aventura het volgende:

[..]
Het merk heet inderdaad Kinder, maar dat is gewoon Duits voor kinderen. De chocolade (het productontwerp) is wel degelijk gericht op kinderen.
Duitsers hebben er wel een handje van, in de jaren 70/80 was er een tassen en schoenen fabrikant die als merknaam 'Echtes Leder' liet vastleggen, maar het was allemaal plastic zooi, daar zijn ze jarenlang mee weggekomen.
pi_206683932
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2022 10:20 schreef Viezig het volgende:
Dr Foots
Geen artikel kunnen vinden die dit beschrijft, wel onderstaand iets van Royal Swinkels Family Brewers (NL bedrijf) welke Dr. Foots produceert.

quote:
In 1982 sloot de firma een licentieovereenkomst met de Dr Pepper Company. Dertien jaar later werd die overeenkomst opgezegd door Cadbury Schweppes, inmiddels eigenaar van Dr Pepper. Daarop introduceerde het bedrijf per 1 januari 1996 een imitatie van de frisdrank onder de naam Dr Foots. Vanaf de jaren negentig van de vorige eeuw steeg de productiecapaciteit van de brouwerij zeer snel. In 2015 werd in Ethiopië de Habesha-brouwerij in gebruik genomen.
Ik haal er alleen uit dat het een imitatievariant is zoals er wel meerdere zijn.



Mocht je betere bronnen hebben, hoor ik het graag.
pi_206684421
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 12:27 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Geen artikel kunnen vinden die dit beschrijft, wel onderstaand iets van Royal Swinkels Family Brewers (NL bedrijf) welke Dr. Foots produceert.
[..]
Ik haal er alleen uit dat het een imitatievariant is zoals er wel meerdere zijn.

[ afbeelding ]

Mocht je betere bronnen hebben, hoor ik het graag.
Maar dus wel een imitatie genaakt door het bedrijf dat eerst zelf Dr Pepper in Nederland produceerde. Dat de smaak heel erg overeenkomt met de oorspronkelijke Dr Pepper is een persoonlijke ervaring, als iemand die erg veel Dr Pepper en Dr Foots gedronken heeft.
Het bedrijf dat eerder Dr Pepper (zonder zoetstoffen en volledig met suiker gezoet) produceerde moest daarmee stoppen en is Dr Foots gaan maken. Dr Pepper is daarna eigenlijk een nieuw product geworden en met zoetstoffen gaan werken. Ik vond destijds dus zelf dat de smaak van de nieuwe Dr Pepper minder leek op de oude dan dat Dr Foots dat deed.

In de VS verkopen ze ook "Dr Pepper with real sugar", die geen zoetstoffen maar evenveel suiker als Coca Cola (en Dr Foots) bevat.

Hoewel de smaakbeleving die ik omschrijf dus subjectief is, moge wel duidelijk zijn dat (de tegenwoordige) Dr Pepper Regular enkel minder suiker bevat dan Coca Cola Regular omdat Dr Pepper een deel van de suiker heeft vervangen met andere zoetstoffen. Het heeft, hoewel leuk bedacht, dus niets met een soort illusie te maken. Of je zou moeten zeggen dat alle light-frisdranken een illusie gebruiken, maar dat was natuurlijk niet de boodschap van degene die die theorie over Dr Pepper heeft verzonnen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-11-2022 13:22:15 ]
pi_206687460
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2022 13:20 schreef Viezig het volgende:

[..]
Maar dus wel een imitatie genaakt door het bedrijf dat eerst zelf Dr Pepper in Nederland produceerde. Dat de smaak heel erg overeenkomt met de oorspronkelijke Dr Pepper is een persoonlijke ervaring, als iemand die erg veel Dr Pepper en Dr Foots gedronken heeft.
bron:jij

quote:
Het bedrijf dat eerder Dr Pepper (zonder zoetstoffen en volledig met suiker gezoet) produceerde moest daarmee stoppen en is Dr Foots gaan maken.
bron?

quote:
Dr Pepper is daarna eigenlijk een nieuw product geworden en met zoetstoffen gaan werken.
Dr. Pepper
From the Package

CARBONATED WATER, HIGH FRUCTOSE CORN SYRUP, CARAMEL COLOR, PHOSPHORIC ACID, NATURAL AND ARTIFICIAL FLAVORS, SODIUM BENZOATE (PRESERVATIVE), CAFFEINE.

Er zijn buiten de altijd aanwezige kunstmatige smaakstoffen die er altijd al waren, geen kunstmatige zoetstoffen toegevoegd.

quote:
Ik vond destijds dus zelf dat de smaak van de nieuwe Dr Pepper minder leek op de oude dan dat Dr Foots dat deed.
er zijn vele imitaties die op zichzelf ook niet slecht zijn.

quote:
In de VS verkopen ze ook "Dr Pepper with real sugar", die geen zoetstoffen maar evenveel suiker als Coca Cola (en Dr Foots) bevat.
Ja, maar ook Coca Cola is tegenwoordig met corn syrup (natuurlijk) gezoet ipv suiker.

Over smaakverschil valt te twisten, heb zelf weleens de Mexicaanse Coca cola gedronken, maar of daar nou een wereld van verschil tussenzit is nogal een twistpunt. Light / Zero en normaal smaken wel anders door de aspartaam.
pi_206689193
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 18:10 schreef Beathoven het volgende:

[..]
bron:jij
Klopt, dat zeg ik.
quote:
[..]
bron?

Je eigen stukje tekst hierboven.
quote:
[..]
Dr. Pepper
From the Package

CARBONATED WATER, HIGH FRUCTOSE CORN SYRUP, CARAMEL COLOR, PHOSPHORIC ACID, NATURAL AND ARTIFICIAL FLAVORS, SODIUM BENZOATE (PRESERVATIVE), CAFFEINE.

De versie met deze ingrediënten bevat evenveel suikers als Coca Cola.
quote:
Er zijn buiten de altijd aanwezige kunstmatige smaakstoffen die er altijd al waren, geen kunstmatige zoetstoffen toegevoegd.

Bij de versie met minder suiker dan Coca Cola dus wel.
quote:
[..]
er zijn vele imitaties die op zichzelf ook niet slecht zijn.
Ok.
quote:
[..]
Ja, maar ook Coca Cola is tegenwoordig met corn syrup (natuurlijk) gezoet ipv suiker.
In de VS wel. In de VS is bijna elke frisdrank met corn syrup en zijn de versies met suiker speciaal. Bij ons in Nederland zit er vrijwel altijd gewoon suiker in.
quote:
Over smaakverschil valt te twisten, heb zelf weleens de Mexicaanse Coca cola gedronken, maar of daar nou een wereld van verschil tussenzit is nogal een twistpunt. Light / Zero en normaal smaken wel anders door de aspartaam.
Mexican Coke is met suiker gezoet, net als de Nederlandse. Het verschil in smaak zou juist zijn met de versie uit de VS die met corn syrup gezoet is.
pi_206690343
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 20:07 schreef Viezig het volgende:

[..]
Klopt, dat zeg ik.
[..]
Je eigen stukje tekst hierboven.
Beschrijft een overgang en dat ze hun eigen imitatie zijn gaan maken (waar er zovelen van zijn,) . Niets over dat ze een oudere, (?) versie identiek hebben nagemaakt.

Dr. Pepper is qua "geheim recept" een beetje vergelijkbaar met KFC en Coca Cola. Daarom best wel leuk om iets over te lezen maar ik kwam niets over een oude en nieuwe Dr. Pepper tegen en dan zijn persoonlijke gedachtes over "exacte kopieen" in de vorm van een Nederlandse imitatie van een ouder recept een brug verder.

quote:
De versie met deze ingrediënten bevat evenveel suikers als Coca Cola.
[..]
Bij de versie met minder suiker dan Coca Cola dus wel.
Wat bedoel je met 'versie'? Welke versies hebben we hier in NL? Ik heb alleen de normale gezien, misschien bestaat de light of zero versie ergens, maar niet gezien.

Mijn boodschap met een vergelijkend lijstje ging met name over de suikercontent, anno 2022. Ook met bron erbij.

Op de smaak, de essentie en de productbeleving zit wat minder waarde voor dít topic (wellicht interessanter voor CUL)

quote:
In de VS wel. In de VS is bijna elke frisdrank met corn syrup en zijn de versies met suiker speciaal. Bij ons in Nederland zit er vrijwel altijd gewoon suiker in.
[..]
Mexican Coke is met suiker gezoet, net als de Nederlandse. Het verschil in smaak zou juist zijn met de versie uit de VS die met corn syrup gezoet is.
bedankt voor je update. Kocht mijn flessen in Zuid Amerika tot voorheen waar ook met corn syrup werd gezoet, maar in NL dus suiker uit suikerbieten. De Coca Cola NL website spreekt er ook over.

Eerlijke mening..nooit het verschil gemerkt. Tussen suiker en siroop zit qua smaak minder verschil dan tussen suiker en aspartaam. Bij light drankjes is het bijna dat het niets uitmaakt wat je koop er zit altijd die sterke bijsmaak aan.
  woensdag 16 november 2022 @ 00:11:59 #80
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_206692998
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 12:27 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Geen artikel kunnen vinden die dit beschrijft, wel onderstaand iets van Royal Swinkels Family Brewers (NL bedrijf) welke Dr. Foots produceert.
[..]
Ik haal er alleen uit dat het een imitatievariant is zoals er wel meerdere zijn.

[ afbeelding ]

Mocht je betere bronnen hebben, hoor ik het graag.
Dit soort frisdranken scharen ze onder "Dr. Pepper Flavored", Swinkels was een bottelaar van Dr. Pepper onder licentie. Toen het contract afliep hebben ze het recept aangepast, in plaats van HFCS gebruikte Swinkels echte suiker, dit was rond 1996:

https://www.trouw.nl/nieu(...)%2Fwww.google.com%2F

De naam komt van de persoon welke in de Verenigde Staten Dr. Pepper bekend heeft gemaakt, W.W. Clements, hij had de bijnaam 'Foots' door zijn enigszins misvormde tenen.

https://www.washingtonpos(...)7-93d6-527a974832e8/

Dit is net als de naam van hun biermerk een eerbetoon, ze gaven de naam Bavaria aan hun bier als dank aan het volk van Beieren, waar de familie geleerd heeft om bier te brouwen.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_206693788
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 00:11 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
Dit soort frisdranken scharen ze onder "Dr. Pepper Flavored", Swinkels was een bottelaar van Dr. Pepper onder licentie. Toen het contract afliep hebben ze het recept aangepast, in plaats van HFCS gebruikte Swinkels echte suiker, dit was rond 1996:

https://www.trouw.nl/nieu(...)%2Fwww.google.com%2F

De naam komt van de persoon welke in de Verenigde Staten Dr. Pepper bekend heeft gemaakt, W.W. Clements, hij had de bijnaam 'Foots' door zijn enigszins misvormde tenen.

https://www.washingtonpos(...)7-93d6-527a974832e8/

Dit is net als de naam van hun biermerk een eerbetoon, ze gaven de naam Bavaria aan hun bier als dank aan het volk van Beieren, waar de familie geleerd heeft om bier te brouwen.
interessante aanvulling. Dank je :)

Mooi ook dat de Trouw ergens uit 1996 nog kan worden geciteerd

Verder moet het nieuwe merk Dr Foots die leemte vullen. Dr Foots, gemaakt naar eigen recept op basis van planten- en vruchtenextract, is vooral bedoeld voor jongeren “die wel eens wat anders willen dan cola”.

Swinkels mikt in het eerste jaar op een afzet van 2,5 miljoen liter. De begeleidende reclamecampagne kost ongeveer 1,5 miljoen gulden.
pi_206694886
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2022 21:11 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Beschrijft een overgang en dat ze hun eigen imitatie zijn gaan maken (waar er zovelen van zijn,) . Niets over dat ze een oudere, (?) versie identiek hebben nagemaakt.

Dr. Pepper is qua "geheim recept" een beetje vergelijkbaar met KFC en Coca Cola. Daarom best wel leuk om iets over te lezen maar ik kwam niets over een oude en nieuwe Dr. Pepper tegen en dan zijn persoonlijke gedachtes over "exacte kopieen" in de vorm van een Nederlandse imitatie van een ouder recept een brug verder.
[..]
Wat bedoel je met 'versie'? Welke versies hebben we hier in NL? Ik heb alleen de normale gezien, misschien bestaat de light of zero versie ergens, maar niet gezien.

Mijn boodschap met een vergelijkend lijstje ging met name over de suikercontent, anno 2022. Ook met bron erbij.

Op de smaak, de essentie en de productbeleving zit wat minder waarde voor dít topic (wellicht interessanter voor CUL)
[..]
bedankt voor je update. Kocht mijn flessen in Zuid Amerika tot voorheen waar ook met corn syrup werd gezoet, maar in NL dus suiker uit suikerbieten. De Coca Cola NL website spreekt er ook over.

Eerlijke mening..nooit het verschil gemerkt. Tussen suiker en siroop zit qua smaak minder verschil dan tussen suiker en aspartaam. Bij light drankjes is het bijna dat het niets uitmaakt wat je koop er zit altijd die sterke bijsmaak aan.
Ik heb geen zin om weer op alles in te gaan. Punt is dat je verhaaltje wat je in eerste instantie niet klopt. Dr Pepper bevat evenveel suiker als Coca Cola, behalve de soorten met andere zoetstoffen. Geen speciale truc met een combinatie van smaken waardoor het zoeter lijkt dus, simpelweg zoetstoffen. Dat is gewoon te zien als je naar de voedingswaarde en ingrediënten van de verschillende soorten Dr Pepper die er zijn.
pi_206696265
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2022 10:22 schreef Viezig het volgende:

[..]
Ik heb geen zin om weer op alles in te gaan. Punt is dat je verhaaltje wat je in eerste instantie niet klopt. Dr Pepper bevat evenveel suiker als Coca Cola, behalve de soorten met andere zoetstoffen. Geen speciale truc met een combinatie van smaken waardoor het zoeter lijkt dus, simpelweg zoetstoffen. Dat is gewoon te zien als je naar de voedingswaarde en ingrediënten van de verschillende soorten Dr Pepper die er zijn.
Je mening is duidelijk.

Ingredientenlijst zoals gedeeld bevat geen zoetstoffen. En zoveel versies zijn er niet in NL. De zero versie is bijna obscuur te noemen als deze al hier ergens te vinden is.

Ik zie geen weerlegging van mn eerste post en laat t hierbij
pi_206696603
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2022 12:49 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Je mening is duidelijk.

Ingredientenlijst zoals gedeeld bevat geen zoetstoffen. En zoveel versies zijn er niet in NL. De zero versie is bijna obscuur te noemen als deze al hier ergens te vinden is.
Ja, en de Dr Pepper met die ingrediëntenlijst zoals je hierboven plakte bevat evenveel suikers als Coca Cola. Zoek gewoon eens even op de nutrional value van Dr Pepper en je ziet het gewoon zelf. Je hebt inderdaad Dr Pepper met minder suikers dan Coca Cola, zoals de standaard Dr Pepper in Nederland. Maar daar zitten dan andere zoetstoffen in. Net zoals bij de Nederlandse Fanta, minder suikers dan Coca Cola, maar wel andere zoetstoffen. Jaren geleden was ook Fanta nog enkel met suikers gezoet en bevatte het evenveel suikers als Coca Cola.

Je kan lekker eigenwijs gaan lopen doen, maar wat je zegt klopt gewoon niet. Er is geen Dr Pepper met minder suikers dan Regular Coca Cola waar geen andere zoetstoffen in zitten.

Als je zo graag wil geloven in die zogenaamde analyse dat Dr Pepper zoeter smaakt door een illusie met speciale smaakcombinaties, ga dan maar eens opzoek naar een Dr Pepper zonder extra zoetstoffen, maar ook minder suikers dan Coca Cola. Die ga je niet vinden, omdat de informatie in je eerste bericht gewoon onzin is. Dan kan je er allemaal bijzaken bij betrekken om het te laten ondersneeuwen, maar dat maakt het niet minder onzin.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Ik zie geen weerlegging van mn eerste post en laat t hierbij
Ik kan niet weerleggen dat er een denkbeeldige Dr Pepper bestaat die minder suikers bevat dan Coca Cola maar dankzij een illusie (en niet andere zoetstoffen) toch behoorlijk zoet smaakt. Daarvoor zou je contact moeten opnemen met alle bedrijven ter wereld die Dr Pepper produceren en zouden ze je allemaal de volledige informatie waar je naar vraagt moeten verstrekken. Als die denkbeeldige Dr Pepper volgens jou wél bestaat, is dat voor jou heel simpel aan te tonen door de ingrediënten van een uitvoering van Dr Pepper te plaatsen zónder andere zoetstoffen, met daarbij ook de voedingswaarde (van hetzelfde product uiteraard) die laat zien dat er mínder suikers in zitten dan in Coca Cola. Dat ga je niet vinden omdat het niet bestaat.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 16-11-2022 13:48:42 ]
pi_206828637
Ik kom er net achter dat Nijntje een afgeleide van konijntje is!
pi_206829539
Dat het Rijstwafels heten en niet Rijstewafels :@
  zondag 4 december 2022 @ 12:15:22 #87
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_206937521
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 16:58 schreef Clubsoda het volgende:
Voor sommige mensen werkt bij sommige kwalen paracetamol onvoldoende. Dan heeft het niet veel nut die stap ook nog te nemen.
Bij mij werkt paracetamol niet of weinig tegen hoofdpijn. Ibuprofen werkt wél, wat best vreemd is als ik dit topic lees.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_207092568
Dat in Judo, de term houtgreep van "vasthouden" afkomt en niet van hout:

Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_207092593
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 16:58 schreef blomke het volgende:
Dat in Judo, de term houtgreep van "vasthouden" afkomt en niet van hout:

[ afbeelding ]
Vandaar dat het houdgreep heet en niet houtgreep.
pi_207097323
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2022 14:50 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik kom er net achter dat Nijntje een afgeleide van konijntje is!
Knijn
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  donderdag 15 december 2022 @ 22:48:33 #91
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_207097938
Dat het aanleng (limonade) is en niet aling (aling klonk vroeger voor mij logisch in ons dialect :+ ).
Dat een vriendin van mijn moeder Helmie heet en niet Hermie.
All she wants and needs is just a little taste..
pi_207285738
Naar het buitenland bellen met landnummers..+45 bv en dan de 0 weglaten..druk je in 45612345678

Werkt niet dan maar 4506123456789
Ook niet
Dacht dan toch niet.. allemaal een europa toch wat een gekanker man...
Lees net..als u geen + op de telefoon heeft..moet u dubbel 0 gebruiken...

Hoe dan...00(landnummer)dan 0 weglaten..dan nummer ..
tering hey ...

Volgens mij is de enigma nog makkelijker te kraken ...
Ik zwaai naar dieren.
pi_207286050
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 17:25 schreef Geerd het volgende:
Naar het buitenland bellen met landnummers..+45 bv en dan de 0 weglaten..druk je in 45612345678

Werkt niet dan maar 4506123456789
Ook niet
Dacht dan toch niet.. allemaal een europa toch wat een gekanker man...
Lees net..als u geen + op de telefoon heeft..moet u dubbel 0 gebruiken...

Hoe dan...00(landnummer)dan 0 weglaten..dan nummer ..
tering hey ...

Volgens mij is de enigma nog makkelijker te kraken ...
:D

Dus heel simpel, 06-12345678 wordt:
0031-612345678
Of
+31-612345678

Eén 0 betekent dus waarschijnlijk nationaal bellen en 0031 of +31 vervangt die 0, omdat het een internationale verbinding wordt. Volgens mij kun je in België niet zomaar 06-12345678 bellen en bij een Nederlands mobiel nummer uitkomen. Hij probeert namelijk het Belgische nummer te bellen en die bestaat waarschijnlijk niet.
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_207286169
quote:
7s.gif Op woensdag 28 december 2022 17:37 schreef Neo-Mullen het volgende:

[..]
:D

Dus heel simpel, 06-12345678 wordt:
0031-612345678
Of
+31-612345678

Eén 0 betekent dus waarschijnlijk nationaal bellen en 0031 of +31 vervangt die 0, omdat het een internationale verbinding wordt. Volgens mij kun je in België niet zomaar 06-12345678 bellen en bij een Nederlands mobiel nummer uitkomen. Hij probeert namelijk het Belgische nummer te bellen en die bestaat waarschijnlijk niet.
Nee..dat wordt dan 00..belgischlandnummer 612345678

Ik snapte daar nooit een kut van...ik al jaren kijken hoe voer je dan die + in ...maja hoe vaak komt het voor...+31...naja alles wordt makkelijker toch.. dus doe je gewoon 310612345678
Ik zwaai naar dieren.
  woensdag 28 december 2022 @ 17:48:01 #95
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_207286253
Ik sla alle nummers standaard op met +landnummer telefoonnummer, dat maakt het wel zo gemakkelijk.
pi_207286313
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 17:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik sla alle nummers standaard op met +landnummer telefoonnummer, dat maakt het wel zo gemakkelijk.
Kan dat?
Ik zwaai naar dieren.
pi_207287397
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 17:50 schreef Geerd het volgende:

[..]
Kan dat?
Ja. Even de 0 wat langer ingedrukt houden, dan wordt het een +
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_207287471
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 17:43 schreef Geerd het volgende:

[..]
Nee..dat wordt dan 00..belgischlandnummer 612345678

Ik snapte daar nooit een kut van...ik al jaren kijken hoe voer je dan die + in ...maja hoe vaak komt het voor...+31...naja alles wordt makkelijker toch.. dus doe je gewoon 310612345678
Precies, dus de provider zoekt met 0 in het nationale register en met 0031 in het register van Nederland, 0032 België, 0049 Duitsland etc. Dus het is totaal onlogisch om de 0 (van 06) er weer in te stoppen.

Je echte nummer is dus eigenlijk 6-12345678.
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_207287578
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 18:43 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]
Ja. Even de 0 wat langer ingedrukt houden, dan wordt het een +
HU lol...
Ik zwaai naar dieren.
pi_207288146
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 18:52 schreef Geerd het volgende:

[..]
HU lol...
En nu de +31 van je buuf scoren!
  woensdag 28 december 2022 @ 19:51:32 #101
128491 J-net
Prettig gestoord
pi_207289100
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 17:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik sla alle nummers standaard op met +landnummer telefoonnummer, dat maakt het wel zo gemakkelijk.
Dat hebben wij zoonlief (11) met zn Iphone direct aangeleerd toen hij hem kreeg :)
~~~~~~Dream as if you 'll live forever, live like you 'll die today~~~~~
pi_207289626
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 19:51 schreef J-net het volgende:

[..]
Dat hebben wij zoonlief (11) met zn Iphone direct aangeleerd toen hij hem kreeg :)
Met een Samsung had je dat niet gedaan?
  donderdag 29 december 2022 @ 08:03:39 #103
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_207299625
Dat het nummer op een bowlingbal niet gewoon een nummer is om oplopende zwaarte aan te geven, maar staat voor het gewicht in pounds. Gisteren op m'n 42e achtergekomen.
  donderdag 29 december 2022 @ 20:33:01 #104
128491 J-net
Prettig gestoord
pi_207314777
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 20:09 schreef Prego het volgende:

[..]
Met een Samsung had je dat niet gedaan?
Ja ook 🙈
~~~~~~Dream as if you 'll live forever, live like you 'll die today~~~~~
  donderdag 29 december 2022 @ 21:14:32 #105
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_207316329
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2022 08:03 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Dat het nummer op een bowlingbal niet gewoon een nummer is om oplopende zwaarte aan te geven, maar staat voor het gewicht in pounds. Gisteren op m'n 42e achtergekomen.
Dit wist ik ook niet, leuk om te weten!
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 29 december 2022 @ 21:20:27 #106
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_207316573
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 17:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik sla alle nummers standaard op met +landnummer telefoonnummer, dat maakt het wel zo gemakkelijk.
Dit idd, dan heb je in het buitenland ook nooit gedoe met bellen of appen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_207316811
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 18:35 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ik heb nog nooit echt zo'n gevoel gehad van "Oh ja, nu voel ik me iets beter!" van paracetamol of ibuprofen.
Oh ik heb soms best erge hoofdpijn, en dan werkt het heel goed. Maar soms werkt het weer helemaal niet.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  woensdag 8 februari 2023 @ 14:41:10 #108
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_207907407
Kom er dus nu pas achter dat het autobandenbedrijf Michelin niets te maken heeft met Michelinsterren :')

Vond het al een wat rare combo
:')
pi_207907507
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 14:41 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Kom er dus nu pas achter dat het autobandenbedrijf Michelin niets te maken heeft met Michelinsterren :')

Vond het al een wat rare combo
Uhm… jawel?

“De Michelinster is een onderscheiding voor restaurants met een goede tot zeer goede keuken en een correcte bediening in de befaamde Rode Gidsen van de bandenfabrikant Michelin.”
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  woensdag 8 februari 2023 @ 21:50:53 #110
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_207914526
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 14:47 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Uhm… jawel?

“De Michelinster is een onderscheiding voor restaurants met een goede tot zeer goede keuken en een correcte bediening in de befaamde Rode Gidsen van de bandenfabrikant Michelin.”
Are you kidding me?
Een vriend zat me heel hard uit te lachen :')
:')
  woensdag 8 februari 2023 @ 22:03:04 #111
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_207914741
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 21:50 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]
Are you kidding me?
Een vriend zat me heel hard uit te lachen :')
Heb je wat te doen :P .
  woensdag 8 februari 2023 @ 22:05:09 #112
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_207914782
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2022 21:20 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dit idd, dan heb je in het buitenland ook nooit gedoe met bellen of appen.
Appen heb je sowieso nooit gedoe mee toch? Er is ergens een koppeling met je telefoonnummer, maar dat is meer om je account ergens aan te hangen. Voor de onderlinge communicatie gebruikt WhatsApp naar mijn weten de telefoonnummers niet.

Maar ik laat mij graag verrassen door dit topic als ik iets nieuws te leren heb :P
  woensdag 8 februari 2023 @ 22:45:42 #113
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_207915483
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 21:50 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]
Are you kidding me?
Een vriend zat me heel hard uit te lachen :')
Die vriend is een beetje dom, michelin bracht de Guide Michelin uit om mensen te animeren meer tripjes en tours te gaan maken naar restaurants die de moeite waard zijn.
1 ster, de moeite waard om er voor te stoppen
2 sterren, de moeite waard om er een omweg voor te maken
3 sterren, de moeite waard om er een reis naartoe te plannen
Resultaat was bedoeld dat mensen meer auto gingen rijden en de banden meer zouden slijten, maar ook als marketing instrument. Zo had Shell in de jaren 70 en 80 een hele serie boekjes met tips en truuks, onder de noemer Shell Helpt.
  donderdag 9 februari 2023 @ 12:15:31 #114
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_207920586
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 22:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Die vriend is een beetje dom, michelin bracht de Guide Michelin uit om mensen te animeren meer tripjes en tours te gaan maken naar restaurants die de moeite waard zijn.
1 ster, de moeite waard om er voor te stoppen
2 sterren, de moeite waard om er een omweg voor te maken
3 sterren, de moeite waard om er een reis naartoe te plannen
Resultaat was bedoeld dat mensen meer auto gingen rijden en de banden meer zouden slijten, maar ook als marketing instrument. Zo had Shell in de jaren 70 en 80 een hele serie boekjes met tips en truuks, onder de noemer Shell Helpt.
Mooi om te weten. Nu ga ik de vriend terug uitlachen
:')
  donderdag 9 februari 2023 @ 22:41:18 #115
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_207930081
In de serie, fuck, is dat een koffer?
De klassieker van Matt Monroe, If I never sing another song
Die door vele, vele anderen daarna ook gezongen is (Shirley Bassey, Sammy Davis JR eva)
Is voor hem herschreven door Udo Jurgens (die heel erg veel nummers voor anderen schreef)
Maar dit baseerde op het origineel, Illusionen van Alexandra die Alexandra samen met Udo Jurgens schreef
  woensdag 1 maart 2023 @ 17:29:00 #116
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_208193324
Dat deze zanger op 17-jarige leeftijd is verongelukt.


Ik stelde me hierbij een wat oudere zanger voor.
Op donderdag 4 april 2024 19:36 schreef Aoibhin het volgende:
Verrek ja, ik zie nu ook Jezus in de aardbeien :o
pi_208194123
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2023 22:05 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Appen heb je sowieso nooit gedoe mee toch? Er is ergens een koppeling met je telefoonnummer, maar dat is meer om je account ergens aan te hangen. Voor de onderlinge communicatie gebruikt WhatsApp naar mijn weten de telefoonnummers niet.

Maar ik laat mij graag verrassen door dit topic als ik iets nieuws te leren heb :P
Als je in de deelnemers van een groep kijkt zie je wel degelijk de nummers van anderen.
  woensdag 1 maart 2023 @ 18:50:35 #118
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208194264
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 17:29 schreef Domnivoor het volgende:
Dat deze zanger op 17-jarige leeftijd is verongelukt.


Ik stelde me hierbij een wat oudere zanger voor.
Opvallend trouwens hoeveel artiesten in vliegtuig ongelukken omkwamen, Glenn Miller, Richy Valance, Buddy Holly, Jim Croce, Patsy Cline, Jim Reeves, Otis Redding, Ronnie Van Zant & Stevie Gaines , Stevie Ray Vaughan, John Denver, Aaliyah, R.W. Blackwood en Bill Lyles, Randall “Randy” Rhoads, Melanie Thornton, Gerry Niewood & Coleman Mellett
Die kleine binnenlandse vluchten in de VS hebben het in zich.
  woensdag 1 maart 2023 @ 19:03:12 #119
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_208194466
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 18:38 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Als je in de deelnemers van een groep kijkt zie je wel degelijk de nummers van anderen.
Klopt, het is alleen niet de unique identifier die WhatsApp gebruikt om te weten welk bericht waarheen moet. Daarvoor hebben ze een WhatsApp id. Dus WhatsApp zou prima kunnen functioneren zonder telefoonnummers. En dus hoef je voor WhatsApp naar mijn weten geen landcodes voor telefoonnummers in je gsm te hebben staan om vanuit het buitenland met Nederlandse nummers te kunnen communiceren.
  zaterdag 4 maart 2023 @ 17:36:00 #120
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208238050
Dat Milli Vanilli niet zelf zongen is algemeen bekend, maar kom er net achter dat Deborah Kerr, in "The King and I" (Won er een Golden Globe voor), Nathalie Wood in West Side Story en Audrey Hepburn in My Fair Lady niet zelf zingen maar dat dit Marni Nixon is. Ze dubte veel meer sterren trouwens, Marilyn Monroe (Diamonds are a Girls Best Friend wordt door haar gezongen, niet door Monroe) bv ook
https://en.wikipedia.org/wiki/Marni_Nixon
  zaterdag 4 maart 2023 @ 17:43:40 #121
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_208238149
Niet pas jaaaren later, maar toch.

We zijn nu in serie 3 van Succession en ik kwam er gisteren pas achter dat de acteur die de onsympathieke Tom Wambsgans speelt eerder romantische held Mr Darcy heeft gespeeld (2005).

The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 4 maart 2023 @ 18:06:59 #122
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208238476
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 maart 2023 17:43 schreef Lienekien het volgende:
Niet pas jaaaren later, maar toch.

We zijn nu in serie 3 van Succession en ik kwam er gisteren pas achter dat de acteur die de onsympathieke Tom Wambsgans speelt eerder romantische held Mr Darcy heeft gespeeld (2005).

[ afbeelding ]
Hij speelde ook in Operation Mincemeat zie ik
pi_208522284
Een Pilot van een TV serie. Het gaat in de AIR
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 24 maart 2023 @ 20:31:15 #124
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_208522332
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 20:28 schreef Soury het volgende:
Een Pilot van een TV serie. Het gaat in de AIR
:o
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  vrijdag 24 maart 2023 @ 20:53:46 #125
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_208522970
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2023 19:03 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Klopt, het is alleen niet de unique identifier die WhatsApp gebruikt om te weten welk bericht waarheen moet. Daarvoor hebben ze een WhatsApp id. Dus WhatsApp zou prima kunnen functioneren zonder telefoonnummers. En dus hoef je voor WhatsApp naar mijn weten geen landcodes voor telefoonnummers in je gsm te hebben staan om vanuit het buitenland met Nederlandse nummers te kunnen communiceren.
Heb het net geprobeerd en het klopt niet.

Je contactpersoon verdwijnt dan uit je Whatsappcontactenlijst.
Protège moi de mes désirs.
  zaterdag 25 maart 2023 @ 11:02:10 #126
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_208529124
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 18:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Opvallend trouwens hoeveel artiesten in vliegtuig ongelukken omkwamen, Glenn Miller, Richy Valance, Buddy Holly, Jim Croce, Patsy Cline, Jim Reeves, Otis Redding, Ronnie Van Zant & Stevie Gaines , Stevie Ray Vaughan, John Denver, Aaliyah, R.W. Blackwood en Bill Lyles, Randall “Randy” Rhoads, Melanie Thornton, Gerry Niewood & Coleman Mellett
Die kleine binnenlandse vluchten in de VS hebben het in zich.
Hoezo? Artiesten zitten een heel groot gedeelte van hun leven in vliegtuigen
In de VS doen ze alles met een vliegtuig; auto kost teveej tijd, en trein van oost/west naar west/oost is ook niet reeel. Gevolg zal zijn dat veel artiesten zullen sterven als een vliegtuig naar beneden gaat.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
pi_208529247
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 17:29 schreef Domnivoor het volgende:
Dat deze zanger op 17-jarige leeftijd is verongelukt.


Ik stelde me hierbij een wat oudere zanger voor.
Aanrader: de film La Bamba met Lou Diamond Phillips als Valens.
Had de filmposter als tiener boven mijn bed hangen :D
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  zondag 26 maart 2023 @ 08:59:25 #128
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208540254
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 20:28 schreef Soury het volgende:
Een Pilot van een TV serie. Het gaat in de AIR
Een Pilot heeft behalve de betekenis van iemand die een vliegtuig bestuurd, ook de betekenis van loods, als in, de persoon die je schip veilig in de haven brengt of door een gevaarlijk stuk water brengt. Lijkt mij duidelijk dat dit veel meer van toepassing is. Zo heb je ook een pilot light, een waakvlam.
pi_208544109
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 20:28 schreef Soury het volgende:
Een Pilot van een TV serie. Het gaat in de AIR
Het is niet 'in the air' maar 'On air' (meer de vorm) wat synoniem voor 'live' is, een aanduiding die bij radio vandaan komt omdat radiogolven de lucht in gaan. Nooit echt gehoord bij films of series. Die worden meer vrijgegeven; (ge-) 'released'. Het zou kunnen dat men bij live TV weleens 'on air' heeft gebruikt, maar niet structureel.

Voor pilot in de andere context sluit ik me bij de vorige user aan. Het woord pilot / piloot bestond trouwens al vele eeuwen voor er vliegtuigen bestonden.

According to Etymology Online, the term pilot has been used since the 1920s to mean "serving as a prototype". It is this sense that you get terms like pilot episode for a TV Show, or pilot program for an emerging technology.

If you go back further in time, there was an old sense of pilot as far back as the 1600s meaning "to guide". For example, in woodworking there is a common technique of drilling smaller "pilot holes", sometimes called "starter holes", in places where you plan to attach two objects by screw; the pilot holes guide the screw in straight and prevent the wood from splitting under the stress.

This earlier sense pre-dated the concept of manned flight by hundreds of years. However, the term pilot is not just used for the captain of an aircraft: the person who steers a ship or boat is also called the pilot, and their job is to "guide" the vessel along the correct path to avoid running aground, etc.

Most likely, the later sense of a pilot episode evolved out of the idea that this episode "guided" the TV show and got it "started" through the initial process of being picked up by the network.



Waar het zn oorsprong ook vond. Vind die 'pilot holes' als voorgeboorde gaten wel een aardige. Veelal is een pilot ook een soort meesterproef waarop de benodigde (verdere) begroting wordt bepaald.

[ Bericht 4% gewijzigd door Beathoven op 26-03-2023 15:32:37 ]
  zondag 26 maart 2023 @ 16:31:05 #130
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208545159
Pilote was trouwens ook een Frans stripblad waarin oorspronkelijk beginnende striptekenaars hun debuut kregen. Asterix, Roodbaard, Blueberry, Olivier Blunder en Ravian hebben hier hun debuut gehad.
pi_208577874
Wuppertal in Duitsland...de rivier de Wupper gaat er door...tal is natuurlijk dal..


:P
Ik zwaai naar dieren.
  woensdag 29 maart 2023 @ 14:43:14 #132
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208580504
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 11:46 schreef Geerd het volgende:
Wuppertal in Duitsland...de rivier de Wupper gaat er door...tal is natuurlijk dal..


:P
In de buurt van de Wupper (tussen Wuppertal en Düsseldorf) ligt ook het Neanderthal btw, maar dat is niet vernoemt naar een rivier Neander, maar naar een meneer Joachim Neander. Het riviertje is de Düssel, die in de Rijn mondt, in, ja ja Düsseldorf.
pi_208585780
Ik weet nu pas dat "de valreep" van "op de valreep" dat laddertje/die plank met leuningen is tussen wal en schip :@
pi_208673447
Al sinds de lagere school is er iets met een kofschip of een fokschaap. Wat een fokschaap is heb ik nooit zoveel moeite mee gehad maar een kofschip heb ik op een goed moment maar als fantasiewoord aangenomen.

Gister zag ik dus een YT over een kofschip. Het is een klein soort vrachtschip op zeil of jagen (trekken vanaf de kant). De komst van de motor maakte het al wat minder aantrekkelijk omdat ze klein zijn maar uiteindelijk hebben ze het veld geruimd door de vrachtwagen.

pi_208728345
Is het nou een huilende wolf, op 2.18 wanneer je de lion king kijkt...

Ff keer kijken weer naar 25 jaar,,
Ik zwaai naar dieren.
pi_208731173
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 20:33 schreef littlemindy het volgende:
Ik weet nu pas dat "de valreep" van "op de valreep" dat laddertje/die plank met leuningen is tussen wal en schip :@
Wist ik ook niet.

Volgens wikipedia nam men vroeger afscheid (van degenen die gingen varen) door op die valreep een borrel te drinken. Daar zou de uitdrukking vandaan komen.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  maandag 12 juni 2023 @ 23:34:40 #137
500901 HappyCharly
Nothing really matters
pi_209494358
Bij EJVJL (Een jaar van je leven, real life soap) zat er net een molletje in de tuin...
En toen bedacht ik me ineens... oooohhhh het woord mollen (kapotmaken) komt natuurlijk van mollen af...

_O-
Happy thoughts
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 12 juni 2023 @ 23:39:21 #138
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_209494381
quote:
17s.gif Op maandag 12 juni 2023 23:34 schreef HappyCharly het volgende:
Bij EJVJL (Een jaar van je leven, real life soap) zat er net een molletje in de tuin...
En toen bedacht ik me ineens... oooohhhh het woord mollen (kapotmaken) komt natuurlijk van mollen af...

_O-
Blijkbaar niet, hoor
https://nl.m.wiktionary.org/wiki/mollen
Nothing lasts forever but the certainty of change
  maandag 12 juni 2023 @ 23:41:45 #139
500901 HappyCharly
Nothing really matters
pi_209494387
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 23:39 schreef Tokus het volgende:

[..]
Blijkbaar niet, hoor
https://nl.m.wiktionary.org/wiki/mollen
oh niet eens, nog leuker!!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Happy thoughts
pi_209494408
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 20:33 schreef littlemindy het volgende:
Ik weet nu pas dat "de valreep" van "op de valreep" dat laddertje/die plank met leuningen is tussen wal en schip :@
Weet je ook wat een nippertje is?

Als in; ''dat was op het nippertje"?
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_209501071
quote:
4s.gif Op maandag 12 juni 2023 23:46 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]
Weet je ook wat een nippertje is?

Als in; ''dat was op het nippertje"?
Weet je wat een wippertje is ?
Ik zwaai naar dieren.
pi_209501383
quote:
4s.gif Op maandag 12 juni 2023 23:46 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]
Weet je ook wat een nippertje is?

Als in; ''dat was op het nippertje"?
quote:
Nipper(tje): achterdek van een schip
Op internet is er nog een herkomst te vinden van op het nippertje. Met een nipper(tje) zou het achterste gedeelte van het achterdek van een schip bedoeld zijn. Dat was de plaats waar zeelui op het laatste moment aan boord sprongen (als de trossen al waren losgemaakt). Op de nipper of op het nippertje zou later spreekwoordelijk zijn geworden voor ‘op het laatste moment’. Het is een mooie verklaring (waarbij vaak ook sprake is van matrozen die bijna te laat uit de kroeg kwamen rennen en via het ‘nippertje’ nét op tijd aan boord sprongen), maar helaas klopt ze niet. Nipper komt namelijk in geen enkel oud woordenboek voor in de betekenis ‘achterste deel van het achterdek’.
https://onzetaal.nl/schat(...)gen/op-het-nippertje

Maar leuk dat het topic weer wat actief wordt.
pi_209501841
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 19:13 schreef qajariaq het volgende:

[..]
[..]
https://onzetaal.nl/schat(...)gen/op-het-nippertje

Maar leuk dat het topic weer wat actief wordt.
Nou, das dan iets wat ik jaren later heb begrepen _O-
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
  woensdag 14 juni 2023 @ 09:59:36 #144
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_209506772
Vroeger (toen ik jaar of 10 was) keek ik weleens naar Eigen Huis en Tuin.
Er kwam dan ook weleens een item voorbij over hypotheek van huizen.
Ik dacht altijd dat ze een apotheek bedoelde, en snapte nooit waarom je een apotheek nodig had als je een huis kocht.
Enkele jaren later snapte ik dat dat toch iets anders was. _O-
Net efkes anges
pi_209512178
Ik hoorde ooit over losgeld.
En vroeg waarom dat dan allemaal los geld moest zijn, dat moest wel heel veel zijn.
Moet het nog steeds horen.
"Life's a Bitch"
  woensdag 14 juni 2023 @ 19:30:47 #146
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_209512209
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 20:33 schreef littlemindy het volgende:
Ik weet nu pas dat "de valreep" van "op de valreep" dat laddertje/die plank met leuningen is tussen wal en schip :@
Bijna goed, je had bij sommige (oude) zeilschepen een klein platvorm aan de achterzijde waar bemanning nog op het laatste moment aan boord konden springen. Daar komt de uitdrukking; Op het nippertje vandaan.
Boten die dat niet hadden hingen een touw over de achterzijde waar de bemanning na een sprong zich aan vast konden houden. Dat touw werd de valreep genoemd want ze grepen ook wel eens mis. Daar komt de opmerking op de valreep vandaan.
  woensdag 14 juni 2023 @ 19:38:39 #147
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_209512329
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 19:28 schreef Ebinas het volgende:
Ik hoorde ooit over losgeld.
En vroeg waarom dat dan allemaal los geld moest zijn, dat moest wel heel veel zijn.
Moet het nog steeds horen.
:D
Losgeld heette het salaris wat aan havenarbeiders werd betaald om schepen te te lossen. (ontladen)
Havenarbeiders werden vroeger per klus uitbetaald.
  woensdag 14 juni 2023 @ 19:40:56 #148
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_209512360
quote:
99s.gif Op woensdag 14 juni 2023 19:30 schreef Superbadeendje het volgende:

[..]
Bijna goed, je had bij sommige (oude) zeilschepen een klein platvorm aan de achterzijde waar bemanning nog op het laatste moment aan boord konden springen. Daar komt de uitdrukking; Op het nippertje vandaan.
Boten die dat niet hadden hingen een touw over de achterzijde waar de bemanning na een sprong zich aan vast konden houden. Dat touw werd de valreep genoemd want ze grepen ook wel eens mis. Daar komt de opmerking op de valreep vandaan.
Volgende keer ff doorlezen, want dat blijkt dus niet te zijn, aldus @qajariaq:
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 19:13 schreef qajariaq het volgende:

[..]
[..]
https://onzetaal.nl/schat(...)gen/op-het-nippertje

Maar leuk dat het topic weer wat actief wordt.
  woensdag 14 juni 2023 @ 19:51:33 #149
465781 Superbadeendje
De wereld is mijn vijver
pi_209512538
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 19:40 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Volgende keer ff doorlezen, want dat blijkt dus niet te zijn, aldus @:qajariaq:
[..]

quote:
De eerste mogelijkheid is dat dat de uitdrukking verwijst naar het ”nippertje” van een schip. Het achterste gedeelte van het achterdek, waar vroeger de matrozen aan boord konden springen, werd de ‘nipper’ of het ‘nippertje’ genoemd. Vroeger waren de jongeren namelijk niet veel anders dan nu. Na een lange wilde avond uit kwam het namelijk wel eens voor dat de matrozen te laat bij het schip aankwamen. Het schip vertrok, en dan moesten de matrozen dus letterlijk, het nippertje opspringen!

Een tweede mogelijkheid is dat ‘nippertje’ een verbastering is van het woord ‘knippertje’. Dit verwijst dan naar het knipperen van de ogen. ‘Op het nippertje’ betekent dan: ‘in een kort belangrijk moment’.
Sommige uitdrukkingen hebben meerdere verklaringen. Waar de echte oorsprong ligt blijft onduidelijk.
Spuit 11 is bv ook een uitdrukking waar de oorsprong onbekend van is. Wel zijn er meerdere theorieën over.
pi_209512556
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 18:37 schreef Geerd het volgende:

[..]
Weet je wat een wippertje is ?
Dat was toch een kacheltje ofzo van Storm? _O-
pi_209512839
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 19:52 schreef Dunnevandale het volgende:

[..]
Dat was toch een kacheltje ofzo van Storm? _O-
_O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
Ik zwaai naar dieren.
pi_209520410
Vroeger vond je in de batterijvakken van toestellen (radio's, walkman's, eender welk toestel waar je batterijen in kon steken) altijd zo'n lintje.



Ik knipte dat af, dacht het een overblijfsel was van de manier waarop zo'n batterijcompartiment geconstrueerd of vastgemaakt werd.

Op een dag bedenk ik dat ik ze nog zelden zie, meeste batterijvakjes hadden het niet meer. En dan valt plots m'n frank, besef ik wat het doel ervan was.
Ruim 40 jaar lang knoeien als ik batterijen moet verwijderen, omdat ik het hulpmiddel ervoor steeds wegknipte. :@
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  donderdag 15 juni 2023 @ 11:44:00 #153
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_209520422
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 11:42 schreef crystal_meth het volgende:
Vroeger vond je in de batterijvakken van toestellen (radio's, walkman's, eender welk toestel waar je batterijen in kon steken) altijd zo'n lintje.

[ afbeelding ]

Ik knipte dat af, dacht het een overblijfsel was van de manier waarop zo'n batterijcompartiment geconstrueerd of vastgemaakt werd.

Op een dag bedenk ik dat ik ze nog zelden zie, meeste batterijvakjes hadden het niet meer. En dan valt plots m'n frank, besef ik wat het doel ervan was.
Ruim 40 jaar lang knoeien als ik batterijen moet verwijderen, omdat ik het hulpmiddel ervoor steeds wegknipte. :@
:D
Overigens werkten doe lintjes amper bij mij. Batterijen zaten doorgaans beter klem dan het lintje los kon trekken.
pi_209524166
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 14:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
In de buurt van de Wupper (tussen Wuppertal en Düsseldorf) ligt ook het Neanderthal btw, maar dat is niet vernoemt naar een rivier Neander, maar naar een meneer Joachim Neander. Het riviertje is de Düssel, die in de Rijn mondt, in, ja ja Düsseldorf.
Analoog: de Het Roergebied, is eigen het Ruhrgebied. Naar de rivier de Ruhr.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 15 juni 2023 @ 18:33:04 #155
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_209524340
--nevermind--
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_209524761
Nog een leuk aardrijkskundig weetje:

Leeuwarden ligt ten oosten van Maastricht :)
  donderdag 15 juni 2023 @ 19:30:46 #157
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209524852
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 18:06 schreef blomke het volgende:

[..]
Analoog: de Het Roergebied, is eigen het Ruhrgebied. Naar de rivier de Ruhr.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Roergebied

Het gebied rondom de rivier de Roer (Duits: Rur), ten zuidoosten van Roermond; meestal Roerdal genoemd
  donderdag 15 juni 2023 @ 20:11:41 #158
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_209525266
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 19:20 schreef Saekerhett het volgende:
Nog een leuk aardrijkskundig weetje:

Leeuwarden ligt ten oosten van Maastricht :)
En als je vanaf Atlantische Oceaan door het Panama Kanaal gaat dan eindig je ten oosten als je bij de Stille Oceaan bent aangekomen.
Géén kloon van tvlxd!
  donderdag 15 juni 2023 @ 20:34:11 #159
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_209525495
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 20:11 schreef Montov het volgende:

[..]
En als je vanaf Atlantische Oceaan door het Panama Kanaal gaat dan eindig je ten oosten als je bij de Stille Oceaan bent aangekomen.
In Panama kun je een zonsopkomst boven de Stille Oceaan en een zonsondergang over de Atlantische Oceaan zien.
Op donderdag 4 april 2024 19:36 schreef Aoibhin het volgende:
Verrek ja, ik zie nu ook Jezus in de aardbeien :o
pi_209525536
Dat ik gewoon op een duitse site moet zoeken, kaufmich.de in plaats van shady nederlandse amateur sites, of bijvoorbeeld het wandelaarsforum

@de_boswachter nog hartelijk bedankt danke schon meine freund mit grossem schwanz
pi_209526710
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 20:38 schreef streamjohan het volgende:
Dat ik gewoon op een duitse site moet zoeken, kaufmich.de in plaats van shady nederlandse amateur sites, of bijvoorbeeld het wandelaarsforum

@:de_boswachter nog hartelijk bedankt danke schon meine freund mit grossem schwanz
Kaufmich is heel chill
U MAD?
  vrijdag 16 juni 2023 @ 00:27:01 #162
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_209528119
Indrukken voor langer groen..

Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
  vrijdag 16 juni 2023 @ 06:02:49 #163
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_209528727
quote:
99s.gif Op woensdag 14 juni 2023 19:51 schreef Superbadeendje het volgende:

[..]
[..]
Sommige uitdrukkingen hebben meerdere verklaringen. Waar de echte oorsprong ligt blijft onduidelijk.
Spuit 11 is bv ook een uitdrukking waar de oorsprong onbekend van is. Wel zijn er meerdere theorieën over.
Ik vind het wel mooi dat Fok met 'bedankt Hans' een eigen alternatief voor Spuit 11 heeft.
pi_209531439
Ik kwam er pas heel laat in mijn tienerjaren achter dat Buys Ballot (meteoroloog) een Nederlander was. Vond zijn naam er nogal Frans uitzien, en had die toen nog nooit door iemand uit horen spreken, dus ik ging ervan uit dat het een Fransman was... Werd dan ook heel raar aangekeken toen ik het ooit tegen iemand had over 'Bwie Ballooooo'. _O-
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
  vrijdag 16 juni 2023 @ 12:34:28 #165
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_209531666
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 12:12 schreef Scootmobiel het volgende:
Ik kwam er pas heel laat in mijn tienerjaren achter dat Buys Ballot (meteoroloog) een Nederlander was. Vond zijn naam er nogal Frans uitzien, en had die toen nog nooit door iemand uit horen spreken, dus ik ging ervan uit dat het een Fransman was... Werd dan ook heel raar aangekeken toen ik het ooit tegen iemand had over 'Bwie Ballooooo'. _O-
Hier in Utrecht is een buurt die al eeuwen ‘Hoogh/Hooch Boulandt’ heet.
Als je er met de bus langs rijdt wordt er ‘hoog boeland’ omgeroepen _O-
Maar er is geen woord Frans bij.
Op donderdag 4 april 2024 19:36 schreef Aoibhin het volgende:
Verrek ja, ik zie nu ook Jezus in de aardbeien :o
pi_209531692
Dat had ik altijd net Charlois de wijk in Rotterdam. Was compleet verbaasd toen bleek dat je dat uitsprak als Sjaarloos.
  vrijdag 16 juni 2023 @ 13:19:00 #167
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_209532300
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 12:36 schreef Remco het volgende:
Dat had ik altijd net Charlois de wijk in Rotterdam. Was compleet verbaasd toen bleek dat je dat uitsprak als Sjaarloos.
idem hier. Zeker met het belgische Charleroi in gedachte.
Net efkes anges
  vrijdag 16 juni 2023 @ 13:25:55 #168
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209532374
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 12:36 schreef Remco het volgende:
Dat had ik altijd net Charlois de wijk in Rotterdam. Was compleet verbaasd toen bleek dat je dat uitsprak als Sjaarloos.
Ja, dat klinkt bekend, denk dat iedereen die niet uit die regio komt het zo ziet
  vrijdag 16 juni 2023 @ 15:08:25 #169
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_209533434
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 12:36 schreef Remco het volgende:
Dat had ik altijd net Charlois de wijk in Rotterdam. Was compleet verbaasd toen bleek dat je dat uitsprak als Sjaarloos.
Net als al die Brabantse plaatsen met 'oi' erin. Oirschot, Helvoirt, Oisterwijk. Erg onloigisch. :P
pi_209533677
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 12:12 schreef Scootmobiel het volgende:
Ik kwam er pas heel laat in mijn tienerjaren achter dat Buys Ballot (meteoroloog) een Nederlander was. Vond zijn naam er nogal Frans uitzien, en had die toen nog nooit door iemand uit horen spreken, dus ik ging ervan uit dat het een Fransman was... Werd dan ook heel raar aangekeken toen ik het ooit tegen iemand had over 'Bwie Ballooooo'. _O-
Ik dacht lang dat Rene Froger op z'n Engels uitgesproken moest worden, "Rien Frojjer".
  vrijdag 16 juni 2023 @ 16:07:15 #171
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_209534142
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 19:20 schreef Saekerhett het volgende:
Nog een leuk aardrijkskundig weetje:

Leeuwarden ligt ten oosten van Maastricht :)
?
  vrijdag 16 juni 2023 @ 16:09:35 #172
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_209534169
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 15:27 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ik dacht lang dat Rene Froger op z'n Engels uitgesproken moest worden, "Rien Frojjer".
Want Rene is ook zo een typisch Engelse naam? :D
  vrijdag 16 juni 2023 @ 16:11:13 #173
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209534191
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 16:07 schreef xzaz het volgende:

[..]
?
trek van maastricht een lijn naar het noorden. Dan zie je het
Zo ligt vrijwel heel zuid amerika ten oosten van New York
pi_209534394
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 16:09 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Want Rene is ook zo een typisch Engelse naam? :D
Tja je hebt ook Gene dus waarom geen Rene.
pi_209534412
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 19:20 schreef Saekerhett het volgende:
Nog een leuk aardrijkskundig weetje:

Leeuwarden ligt ten oosten van Maastricht :)
Maastricht zelf ligt dan weer zuidelijker dan het Franse Duinkerken (Dunkerque).
De Sahara is zonder meer erg droog.
  vrijdag 16 juni 2023 @ 16:34:34 #176
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209534422
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 16:31 schreef Farenji het volgende:

[..]
Tja je hebt ook Gene dus waarom geen Rene.
Rene (Ren-Nay) is een niet ongewone naam in Engelstalige landen
  vrijdag 16 juni 2023 @ 16:57:23 #177
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_209534627
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 16:33 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Maastricht zelf ligt dan weer zuidelijker dan het Franse Duinkerken (Dunkerque).
Ah op zo'n manier :)
pi_209534864
quote:
99s.gif Op woensdag 14 juni 2023 19:30 schreef Superbadeendje het volgende:

[..]
Bijna goed, je had bij sommige (oude) zeilschepen een klein platvorm aan de achterzijde waar bemanning nog op het laatste moment aan boord konden springen. Daar komt de uitdrukking; Op het nippertje vandaan.
Boten die dat niet hadden hingen een touw over de achterzijde waar de bemanning na een sprong zich aan vast konden houden. Dat touw werd de valreep genoemd want ze grepen ook wel eens mis. Daar komt de opmerking op de valreep vandaan.
Dat neemt niet weg dat valreep ook het woord is geworden voor die loopplank, misschien wel omdat die naar buiten 'valt' om te gebruiken. Overigens is een lul ook een klein zeil vooraan bepaalde scheepstypen. Merkwaardige invloed op onze taal, al die scheepslui.

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 15:08 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]
Net als al die Brabantse plaatsen met 'oi' erin. Oirschot, Helvoirt, Oisterwijk. Erg onloigisch. :P
Oirsbeek heb je ook nog in Limburg, het zal wel iets zuidelijks zijn. Maar het is ook onoorbaar, notoor, en exploot, requisitoor, maar wat betreft de laatsten, juristen willen ook nog weleens interessant doen en leken kunnen herkennen aan het gebrek aan jargon.

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 16:33 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Maastricht zelf ligt dan weer zuidelijker dan het Franse Duinkerken (Dunkerque).
Als je vanuit Groningen westwaarts vliegt is de 1e Amerikaanse staat waar je overheen vliegt Alaska.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 16 juni 2023 @ 17:32:07 #179
414767 Pierre_Ranja
Je suis une artiste!
pi_209534998
Dat je in het Engels en Spaans Ibiza uitspreekt als: IBITHA
Don't call me Shirley
  vrijdag 16 juni 2023 @ 19:19:57 #180
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_209535996
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 17:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik sla alle nummers standaard op met +landnummer telefoonnummer, dat maakt het wel zo gemakkelijk.
Doe ik ook ja, maar meer omdat die dan sneller Whatsapp lijkt te herkennen, iig vroeger haha.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  vrijdag 16 juni 2023 @ 19:27:53 #181
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_209536068
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 17:32 schreef Pierre_Ranja het volgende:
Dat je in het Engels en Spaans Ibiza uitspreekt als: IBITHA
En Valencia als Balencia, al is het verschil tussen de V en B soms moeilijk te horen, maar die spreken ze in Spanje het zelfde uit en meer als B.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_209536732
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 15:27 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ik dacht lang dat Rene Froger op z'n Engels uitgesproken moest worden, "Rien Frojjer".
Dat de Franse naam Guillaume, op z'n Nederlands "Willem" is, dus Willem van Oranje was Guillaume d'Orange

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 16-06-2023 20:34:56 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 16 juni 2023 @ 20:27:22 #183
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_209536932
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2022 10:20 schreef Viezig het volgende:

[..]
Dr Pepper is gewoon deels gezoet met zoetstoffen. Coca Cola (nog) niet maar Fanta bijvoorbeeld wel en heeft ongeveer evenveel suikers als Dr Pepper.

Dr Foots is een heel vergelijkbaar drankje (lees de geschiedenis maar eens), eigenlijk gewoon de oorspronkelijke Dr Pepper die nog enkel met suiker is gezoet. Die bevat dan ook grofweg evenveel suiker als Coca Cola.

Het zit hem dus puur in de extra zoetstoffen in Dr Pepper. Het is net als Fanta gewoon een "halve" lightversie. De lightversie heeft dus minder smaakverschil t.o.v. Coca Cola Light omdat ze in de Regular Dr Pepper dus al kunstmatig suiker hebben vervangen. En dan niet met een speciale samenstelling van smaken maar simpelweg zoetstof.

Dr Foots lijkt meer op de oude Dr Pepper qua smaak dan de huidige Dr Pepper met zoetstoffen.
Handig om te lezen! Ik probeer die zoetstoffen altijd te vermijden maar een hoop frisdranken zijn inmiddels van die stiekeme halve lightversies. Ik drink zelden frisdrank en dan wil ik gewoon suiker in plaats van die neptroep.
pi_209537189
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 16:33 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Maastricht zelf ligt dan weer zuidelijker dan het Franse Duinkerken (Dunkerque).
Maar noordelijker dan Ottawa en op één na alle staten van de VS (behalve Alaska). En de stad NY ligt op dezelfde breedtegraad als Madrid.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  zondag 18 juni 2023 @ 07:46:28 #185
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_209550828
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 20:59 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Maar noordelijker dan Ottawa en op één na alle staten van de VS (behalve Alaska). En de stad NY ligt op dezelfde breedtegraad als Madrid.
Klopt! We denken vaak noordelijker vanwege het weer, maar wij hebben het juist warmer door de Golfstroom!
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_209551231
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 16:33 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Maastricht zelf ligt dan weer zuidelijker dan het Franse Duinkerken (Dunkerque).
En Duinkerken werd in de middeleeuwen Dockinchirica genoemd wat het gegeven van de moord op Bonifatius bij Dokkum op losse schroeven zet.

Dockinchirica is niet Dokkum

In de originele bronnen wordt de naam Dokkum uiteraard niet vermeld, maar vindt de moord plaats in de buurt van Dockinchirica. Op zoek naar de Nederlandse geschiedenis heeft men hier in de zeventiende eeuw pas Dokkum van gemaakt, zegt Delahaye. De Fresones of Friezen woonden immers in Friesland, lijkt de achterliggende gedachte van de zeventiende eeuwse historici hierbij te zijn geweest. Volgens Delahaye is dit veel te kort door de bocht, omdat niet zonder meer te stellen is dat de Friezen ook in de achtste eeuw al daar hun woonplaats hadden. Bovendien, zo zegt Delahaye, is in het huidige Friesland niets teruggevonden dat wijst op de aanwezigheid van een omvangrijk volk in het huidige Friesland of een nederzetting in de omgeving van Dokkum.
Tekst over Britse missionaris Willehad bevestigt de plaats delict

Albert Delahaye is van mening dat er meer voor te zeggen is dat Bonifatius in het land van de Fresones in Francia werd vermoord. Hij stelt dat de plaats Dockinchirica gezocht moet worden in noord-Frankrijk en dat het in de regio Duinkerke was waar Bonifatius om het leven werd gebracht. Tegen deze opvatting is in te brengen dat noord-Frankrijk in die tijd ook voor een deel overstroomd moet zijn geweest, net als de kust van België en een groot deel van west-Nederland. Dit is immers één van de uitgangspunten voor Delahaye om de gebeurtenissen uit die eeuwen die op Nederland zijn geprojecteerd in noord-Frankrijk te plaatsen. Een beschrijving van het leven van de eind achtste eeuwse missionaris Willehad, waarin de missionaris de overtocht maakt vanuit Britannia naar het Europese vasteland, bevestigt de locatie van de moord op Bonifatius echter: 'Hij stak de aangrenzende zee over en kwam in Frisia bij de plaats die Dockynchirica heet, dat is in de pagus Hostraga, waar bisschop Bonifatius voorheen met het martelaarschap gekroond werd.' De pagus Hostraga moet in de visie van Delahaye gezocht worden in de buurt van het huidge Ostrevant (Marquette-en-Ostrevant) in noord-Frankrijk. In de algemeen geaccepteerde Nederlandse lezing is dit Oostergo in Friesland geworden.
  Moderator zondag 25 juni 2023 @ 15:18:21 #187
403652 crew  ChevyCaprice
F1-watcher
pi_209643150
Aardrijkskunde = kunde van het aarderijk
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!)
pi_209976752
Cluedo , het spel..... Is afgeleid van het woord clue....en moet dus uitgesproken worden als kloedo. Ik zei dus altijd kluueedoo
Honey ! Take me drunk, i am home !
  vrijdag 21 juli 2023 @ 06:42:26 #189
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_209976779
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2023 06:26 schreef LangeTabbetje het volgende:
Cluedo , het spel..... Is afgeleid van het woord clue....en moet dus uitgesproken worden als kloedo. Ik zei dus altijd kluueedoo
Zo werd het ook aangeprezen:

Op donderdag 4 april 2024 19:36 schreef Aoibhin het volgende:
Verrek ja, ik zie nu ook Jezus in de aardbeien :o
  vrijdag 21 juli 2023 @ 07:34:34 #190
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_209976945
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2023 06:26 schreef LangeTabbetje het volgende:
Cluedo , het spel..... Is afgeleid van het woord clue....
Van de woorden Clue en Ludo (het Engelse mens-erger-je-niet) zelfs
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  vrijdag 21 juli 2023 @ 07:58:16 #191
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_209977053
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 06:02 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]
Ik vind het wel mooi dat Fok met 'bedankt Hans' een eigen alternatief voor Spuit 11 heeft.
Dat komt van VI waar Hans Kraaij jr wel eens met een nieuwtje kwam wat door de tafel al besproken was. En dan zei 1 of meerdere heren aan tafel ‘bedankt, Hans’.
pi_209980052
Het kwartje viel pas in Quito bij het Mitad del Mundo dat de naam Ecuador natuurlijk van de evenaar (ecuador of equator in Engels) komt...

Kwam er bij het spellen van een adres over de telefoon achter dat de meeste Duitsers het begrip ringel-S niet kennen en dat ie in het Zwitsersduits helemaal niet bestaat.
pi_209982278
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2023 07:34 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
Van de woorden Clue en Ludo (het Engelse mens-erger-je-niet) zelfs
Ludo is latijns voor spelen. Hoe dat verder vervoegd moet worden weet ik ook niet. 'Homo ludens' is de spelende mens bijvoorbeeld. En ik heb een kajak met 'Ludo et emergo' op de bodem staan. Vandaar deze kennis.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 21 juli 2023 @ 14:46:14 #194
269689 crew  Viv
pi_209982325
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2023 07:58 schreef kloon_bassie het volgende:

[..]
Dat komt van VI waar Hans Kraaij jr wel eens met een nieuwtje kwam wat door de tafel al besproken was. En dan zei 1 of meerdere heren aan tafel ‘bedankt, Hans’.
Mijn dochter van 6 zegt dit nu ook, ze snapt ook precies wanneer het passend is. :D Ik kijk nooit VI, heb het van FOK! O+
pi_209982587
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2023 14:43 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ludo is latijns voor spelen. Hoe dat verder vervoegd moet worden weet ik ook niet. 'Homo ludens' is de spelende mens bijvoorbeeld. En ik heb een kajak met 'Ludo et emergo' op de bodem staan. Vandaar deze kennis.
Ludure is Latijn voor spelen, ludo betekent 'ik speel'. Net als video (ik kijk) en audio (ik hoor).
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_209982608
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2023 12:11 schreef Erasmusch het volgende:
Het kwartje viel pas in Quito bij het Mitad del Mundo dat de naam Ecuador natuurlijk van de evenaar (ecuador of equator in Engels) komt...

Kwam er bij het spellen van een adres over de telefoon achter dat de meeste Duitsers het begrip ringel-S niet kennen en dat ie in het Zwitsersduits helemaal niet bestaat.
In het Duits heet het 'Eszet' (sz), dat hele ringel-S is blijkbaar een Nederlands idee.

Net als dat wij Nederlanders denken dat 'unheimisch' een Duits woord is :D
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  vrijdag 21 juli 2023 @ 15:57:14 #197
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209983088
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2023 15:10 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
In het Duits heet het 'Eszet' (sz), dat hele ringel-S is blijkbaar een Nederlands idee.

Net als dat wij Nederlanders denken dat 'unheimisch' een Duits woord is :D
In het Duits kent men de Ringel-s wel degelijk, het is de typografische variant van de s om het einde van een woord aan te duiden.



Bovenste is een Ringel-S, Wachs-tube, onderste een lange S, Wach-stube
Heb daar menig leraar Duits heel boos mee gekregen
  vrijdag 21 juli 2023 @ 16:09:31 #198
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209983285
Maar goed, dat is typografie uit de tijd Opa Frey
pi_209983395
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2023 15:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
In het Duits kent men de Ringel-s wel degelijk, het is de typografische variant van de s om het einde van een woord aan te duiden.

[ afbeelding ]

Bovenste is een Ringel-S, Wachs-tube, onderste een lange S, Wach-stube
Heb daar menig leraar Duits heel boos mee gekregen
Ik bedoel niet de letter maar de term ringel-S, die gebruiken we in Nederland maar niet in het Duits.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 21 juli 2023 @ 16:25:15 #200
269689 crew  Viv
pi_209983501
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2023 15:10 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Net als dat wij Nederlanders denken dat 'unheimisch' een Duits woord is :D
:o
  vrijdag 21 juli 2023 @ 16:53:37 #201
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209983953
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2023 16:16 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Ik bedoel niet de letter maar de term ringel-S, die gebruiken we in Nederland maar niet in het Duits.
https://de.wikipedia.org/wiki/Schluss-s

"Das Schluss-s, Auslaut-s, runde s oder Ringel-s ist eine typographische Variante des Buchstabens s"

Het wordt in het Nederlands verkeerd gebruikt, geen idee trouwens waar dat begonnen is. Waarschijnlijk ooit een fout in een boek voor leraren Duits, die daarna klakkeloos generatie op generatie is overgenomen.

[ Bericht 12% gewijzigd door Jan_Onderwater op 21-07-2023 17:00:37 ]
  vrijdag 21 juli 2023 @ 16:58:21 #202
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209984011
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2023 15:10 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
In het Duits heet het 'Eszet' (sz), dat hele ringel-S is blijkbaar een Nederlands idee.

Net als dat wij Nederlanders denken dat 'unheimisch' een Duits woord is :D
https://www.dwds.de/wb/dwb/unheimisch

Is in het Duits nogal in ongebruik geraakt, maar wel degelijk goed Duits
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 21 juli 2023 @ 17:03:53 #203
269689 crew  Viv
pi_209984095
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2023 16:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
https://www.dwds.de/wb/dwb/unheimisch

Is in het Duits nogal in ongebruik geraakt, maar wel degelijk goed Duits
Oh gelukkig O+
  vrijdag 21 juli 2023 @ 17:16:36 #204
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_209984279
Zo heb ik een Duitstalig audioboek van Garp, waar een van de boeken die Garp schrijft is, Der Hahnrei fängt sich. De stemacteur spreekt het echter uit als Hahnreif hängt sich. Ik kwam er maar niet achter wat een Hahnreif was, tot ik ontdekte dat het Hahnrei was, een man wiens vrouw hem bedriegt, vreemdgaat.
  vrijdag 21 juli 2023 @ 17:21:04 #205
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_209984327
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2023 14:43 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ludo is latijns voor spelen. Hoe dat verder vervoegd moet worden weet ik ook niet. 'Homo ludens' is de spelende mens bijvoorbeeld. En ik heb een kajak met 'Ludo et emergo' op de bodem staan. Vandaar deze kennis.
Vervoeging heeft er weinig mee te maken toch? Punt is dat de term komt van Clue en Ludo en de uitspraak dus inderdaad Clu-do is oorspronkelijk.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_209984389
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 juli 2023 17:21 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
Vervoeging heeft er weinig mee te maken toch? Punt is dat de term komt van Clue en Ludo en de uitspraak dus inderdaad Clu-do is oorspronkelijk.
Ik denk dat hier vooral telt wat de productontwikkelaars en / of marketeers voor ogen hadden. En als Clu-edo als uitspraak in de reclames zat dan is clu-edo de naam van het spel.
  vrijdag 21 juli 2023 @ 17:41:17 #207
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_209984555
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 juli 2023 17:26 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik denk dat hier vooral telt wat de productontwikkelaars en / of marketeers voor ogen hadden. En als Clu-edo als uitspraak in de reclames zat dan is clu-edo de naam van het spel.
Dat is de Nederlandse reclame, ik had over de (Britse) oorsprong van de naam. Of het dan 'fout' is of gewoon de 'Nederlandse' uitspraak is een tweede inderdaad :)

Volgens mij is het een beetje te vergelijken met die pudding/pizza fabrikant die hier wel eens langs komt, werd in Nederlandse reclames eerst ook altijd als OEtker uitgesproken.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_209984686
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 juli 2023 17:41 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
Dat is de Nederlandse reclame, ik had over de (Britse) oorsprong van de naam. Of het dan 'fout' is of gewoon de 'Nederlandse' uitspraak is een tweede inderdaad :)

Volgens mij is het een beetje te vergelijken met die pudding/pizza fabrikant die hier wel eens langs komt, werd in Nederlandse reclames eerst ook altijd als OEtker uitgesproken.
Cluedo met de uitspraak op z'n NL valt een beetje in de categorie 'boxen' (luidsprekers) , "wiefie" en 'airco' als iets Engels waar een Engelstalige niets van begrijpt.
pi_209985506
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2023 16:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
https://www.dwds.de/wb/dwb/unheimisch

Is in het Duits nogal in ongebruik geraakt, maar wel degelijk goed Duits
Als een Duitser wil uitdrukken wat wij als 'unheimisch' benoemen, zal hij 'unheimlich' zeggen.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_209985555
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2023 16:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
https://de.wikipedia.org/wiki/Schluss-s

"Das Schluss-s, Auslaut-s, runde s oder Ringel-s ist eine typographische Variante des Buchstabens s"

Het wordt in het Nederlands verkeerd gebruikt, geen idee trouwens waar dat begonnen is. Waarschijnlijk ooit een fout in een boek voor leraren Duits, die daarna klakkeloos generatie op generatie is overgenomen.

Het zijn dus inderdaad twee verschillende letters. Wat wij een ringel-S noemen, heet een Eszett of doppel /S
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  Redactie Frontpage zondag 23 juli 2023 @ 21:11:36 #211
165583 crew  bazbo
& his rubber chicken
pi_210015466
whatsapp > what's up?

:@
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op www.bazbo.net
  zondag 23 juli 2023 @ 21:17:04 #212
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210015550
quote:
10s.gif Op zondag 23 juli 2023 21:11 schreef bazbo het volgende:
whatsapp > what's up?

:@
pi_210044766
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2023 19:08 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Het zijn dus inderdaad twee verschillende letters. Wat wij een ringel-S noemen, heet een Eszett of doppel /S
Klopt. Mijn moeder was een Duitse, ze kwam uit Bremen, en vond het maar raar dat ik op school leerde dat de letter ß hier een Ringel-S wordt genoemd.... Ze kende dat hele woord niet. Zij kende het alleen als 'Eszett'.
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
  woensdag 26 juli 2023 @ 14:15:00 #214
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210045034
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 13:51 schreef Scootmobiel het volgende:

[..]
Klopt. Mijn moeder was een Duitse, ze kwam uit Bremen, en vond het maar raar dat ik op school leerde dat de letter ß hier een Ringel-S wordt genoemd.... Ze kende dat hele woord niet. Zij kende het alleen als 'Eszett'.
Grappig dat hele generaties dat zo geleerd is.
pi_210046391
Dat die graan- of roggeschuurtjes die je overal in de Alpen ziet best oud kunnen zijn. Onderstaand de oudste



These barns were built in the 13th and 14th century. The building on the hiking trail dates back to 1313 and the barn behind it from 1261.

This is the oldest barn in Europe. That’s incredibly impressive, but there's more to it than just its age. It seems that as long as the roof remains intact, larch timber can last for several centuries.

The log construction method is so sturdy that it can withstand anything and this hamlet remained untroubled by even devastating fires and military campaigns. We therefore have in front of us a building that stretches back 750 years to the end of the High Middle Ages and the beginning of the Late Middle Ages, a time from which there are hardly surviving documents about Zermatt. We only know that at that time, around 1260, this area was already settled and farmed and that farmers wanted to grow their own grain.


https://www.zermatt.ch/en/Media/Attractions/Europe-s-oldest-barn

Het kan best dat het meerendeel geen eigenaar meer heeft of dat het niet meer bekend is wie de eigenaar is.
  woensdag 26 juli 2023 @ 18:48:55 #216
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210048065
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juli 2023 16:18 schreef Beathoven het volgende:
Dat die graan- of roggeschuurtjes die je overal in de Alpen ziet best oud kunnen zijn. Onderstaand de oudste

[ afbeelding ]

These barns were built in the 13th and 14th century. The building on the hiking trail dates back to 1313 and the barn behind it from 1261.

This is the oldest barn in Europe. That’s incredibly impressive, but there's more to it than just its age. It seems that as long as the roof remains intact, larch timber can last for several centuries.

The log construction method is so sturdy that it can withstand anything and this hamlet remained untroubled by even devastating fires and military campaigns. We therefore have in front of us a building that stretches back 750 years to the end of the High Middle Ages and the beginning of the Late Middle Ages, a time from which there are hardly surviving documents about Zermatt. We only know that at that time, around 1260, this area was already settled and farmed and that farmers wanted to grow their own grain.


https://www.zermatt.ch/en/Media/Attractions/Europe-s-oldest-barn

Het kan best dat het meerendeel geen eigenaar meer heeft of dat het niet meer bekend is wie de eigenaar is.
Larix is ook erg geliefd als giek materiaal en voor rompen op houten zeilschepen. Het is erg mooi hout en van alle naaldhout soorten het meest resistent en zwaarst. Eigenlijk vreemd dat de houtplantages meestal den is.
pi_210059546
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 14:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Grappig dat hele generaties dat zo geleerd is.
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 13:51 schreef Scootmobiel het volgende:

[..]
Klopt. Mijn moeder was een Duitse, ze kwam uit Bremen, en vond het maar raar dat ik op school leerde dat de letter ß hier een Ringel-S wordt genoemd.... Ze kende dat hele woord niet. Zij kende het alleen als 'Eszett'.
Ook wel passend voor dit topic dat ik nog nooit van Eszett gehoord heb en ik hem (in het Duits) ken als "scharfes S". :D
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_210059622
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 18:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Larix is ook erg geliefd als giek materiaal en voor rompen op houten zeilschepen. Het is erg mooi hout en van alle naaldhout soorten het meest resistent en zwaarst. Eigenlijk vreemd dat de houtplantages meestal den is.
Moest gelijk hier aan denken.

  vrijdag 28 juli 2023 @ 19:03:42 #219
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210073006
Okay, hier is een knaller.
Barbie is bedacht door Bildzeitung

https://historianet.nl/ma(...)barbie-aan-haar-naam

[ Bericht 8% gewijzigd door Jan_Onderwater op 28-07-2023 19:13:52 ]
pi_210087266
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juli 2023 16:18 schreef Beathoven het volgende:
Dat die graan- of roggeschuurtjes die je overal in de Alpen ziet best oud kunnen zijn. Onderstaand de oudste

[ afbeelding ]

These barns were built in the 13th and 14th century. The building on the hiking trail dates back to 1313 and the barn behind it from 1261.

This is the oldest barn in Europe. That’s incredibly impressive, but there's more to it than just its age. It seems that as long as the roof remains intact, larch timber can last for several centuries.

The log construction method is so sturdy that it can withstand anything and this hamlet remained untroubled by even devastating fires and military campaigns. We therefore have in front of us a building that stretches back 750 years to the end of the High Middle Ages and the beginning of the Late Middle Ages, a time from which there are hardly surviving documents about Zermatt. We only know that at that time, around 1260, this area was already settled and farmed and that farmers wanted to grow their own grain.


https://www.zermatt.ch/en/Media/Attractions/Europe-s-oldest-barn

Het kan best dat het meerendeel geen eigenaar meer heeft of dat het niet meer bekend is wie de eigenaar is.
Het meest interessante aan die schuurtjes vond ik (als kind) de platte stenen tussen de schuur en de "poten", toen m'n vader vertelde dat het diende om knaagdieren (muizen, ratten) buiten te houden. Dat vond ik zo'n geniaal idee.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  zondag 30 juli 2023 @ 18:14:57 #221
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210097892
Dat je eendjes geen brood moet voeren wist ik, maar dat ze gek zijn op (ontdooide) diepvrieserwten en dat dit goed voor ze is, is nieuw voor mij.
pi_210115052
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2023 18:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Dat je eendjes geen brood moet voeren wist ik, maar dat ze gek zijn op (ontdooide) diepvrieserwten en dat dit goed voor ze is, is nieuw voor mij.
En hoe kwam je hier achter?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:30:10 #223
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210116230
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 09:15 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
En hoe kwam je hier achter?
Meerdere vogelaars spraken daarover
Maar hier een goede link
https://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/what-feed-ducks
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:20:43 #224
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_210117429
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2023 18:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Dat je eendjes geen brood moet voeren wist ik, maar dat ze gek zijn op (ontdooide) diepvrieserwten en dat dit goed voor ze is, is nieuw voor mij.
kortom, erwten, niet per se diepvrieserwten.
Nothing lasts forever but the certainty of change
  dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:27:40 #225
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210117513
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 12:20 schreef Tokus het volgende:

[..]
kortom, erwten, niet per se diepvrieserwten.
Uit blik zit er vaak zout bij, das niet zo tof
Verse kan natuurlijk ook, gedroogde lijkt me dat je ze eerst koken moet
pi_210117854
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2023 14:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Grappig dat hele generaties dat zo geleerd is.
Zou dat niet iets streek- of regiogebonden kunnen zijn? Want ik ken de term Ringel-S wel vanuit het Duitse deel van mijn familie (regio Aken/Keulen). En dan in de betekenis van ß.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_210118808
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2023 18:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Dat je eendjes geen brood moet voeren wist ik, maar dat ze gek zijn op (ontdooide) diepvrieserwten en dat dit goed voor ze is, is nieuw voor mij.
Mais werkt ook goed. Wij wonen zeker 100 meter van een sloot vandaan maar soms komen eenden langs. Als je ze wat mais geeft vanuit het raam, komen ze een dag later weer langs, kloppend op het raam met hun snavel. Geen domme beesten. _O-
gr gr
pi_210119044
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2023 18:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Dat je eendjes geen brood moet voeren wist ik, maar dat ze gek zijn op (ontdooide) diepvrieserwten en dat dit goed voor ze is, is nieuw voor mij.
In Azie eten ze rijst of krijgen ze de oude gekookte rijst, net als de rest.
pi_210119066
Dat Nils Holgersson door een vrouw is ingesproken.
Handboek voor klimaat ontkenners
Complothuilers voelen zich voortdurend in hun megalomane kuif gepikt. ^(;,;)^
  dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:32:38 #230
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210119678
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 14:34 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
In Azie eten ze rijst of krijgen ze de oude gekookte rijst, net als de rest.
Tamme eenden die op de boerderij gevoerd worden
Daar gaan ze ook de rijstvelden in en eten slakken.
pi_210119794
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 14:18 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]
Mais werkt ook goed. Wij wonen zeker 100 meter van een sloot vandaan maar soms komen eenden langs. Als je ze wat mais geeft vanuit het raam, komen ze een dag later weer langs, kloppend op het raam met hun snavel. Geen domme beesten. _O-
Eenden onthouden echt goed wie ze waar en wanneer voert. Er woonde een oude man bij mij in de buurt en als hij het parkje in liep kwamen alle eenden gelijk op hem afgerend, voordat hij het voer uit zijn tas gehaald had. Dat veranderde mijn beeld van die beesten best wel.
  dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:08:02 #232
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_210120025
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 14:35 schreef GwanGwaa het volgende:
Dat Nils Holgersson door een vrouw is ingesproken.
Ash (Pokemon), en Bart (Simpsons) ook. Kleine jongetjes klinken blijkbaar als vrouwen.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  Moderator dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:10:30 #233
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210120055
quote:
0s.gif Op zondag 30 juli 2023 18:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Dat je eendjes geen brood moet voeren wist ik, maar dat ze gek zijn op (ontdooide) diepvrieserwten en dat dit goed voor ze is, is nieuw voor mij.
Good omens seizoen 2 gekeken?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:20:49 #234
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210120177
quote:
88s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 16:10 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Good omens seizoen 2 gekeken?
LOL, Ja, met vogelaar vriendjes
  zondag 6 augustus 2023 @ 09:38:07 #235
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210179593
Better call Saul was oorspronkelijk geplanned als een half uur (per aflevering) durende Sitcom waarin Saul iedere aflevering een vreemde casus behandeld en oplost. Toen Vince Gilligan en Peter Gould begonnen te schrijven stelden ze vast dat het schrijven van zo een sitcom een vak is dat ze niet beheersten. Men schreef toe Better Call Saul in de huidige vorm.
pi_210187066
Wat is verschil tussen gebleekte en ongebleekte koffiefilers
Ik zwaai naar dieren.
  zondag 6 augustus 2023 @ 17:54:13 #237
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210187449
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2023 17:35 schreef Geerd het volgende:
Wat is verschil tussen gebleekte en ongebleekte koffiefilers
Marketing
pi_210188033
Hier daalt het nu pas in dat de term 'uniform' uit het Engels komt
pi_210188085
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2023 18:33 schreef littlemindy het volgende:
Hier daalt het nu pas in dat de term 'uniform' uit het Engels komt
1
Ik zwaai naar dieren.
  zondag 6 augustus 2023 @ 19:00:35 #240
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210188451
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2023 18:33 schreef littlemindy het volgende:
Hier daalt het nu pas in dat de term 'uniform' uit het Engels komt
Frans eigenlijk "uniforme" en die hebben het uit het Latijn "uniformis."
Het zit in het Engels omdat Engels veel Franse leenwoorden heeft. Na de verovering van Engeland werd de hoge adel door Fransen uitgewisseld, die spraken honderden jaren Frans, net als de Koningen.
Bij eten zie je het ook, het beest heeft een "Engelse" naam zoals Cow of Sheep, maar het vlees de Franse naam, Beef (Boeuf) of Mutton (mouton)
pi_210189080
quote:
2s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 16:08 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]
Ash (Pokemon), en Bart (Simpsons) ook. Kleine jongetjes klinken blijkbaar als vrouwen.
Verschil tussen een serie 2 jaar te kunnen draaien of 30 jaar.
  zondag 6 augustus 2023 @ 20:22:11 #242
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210189773
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2023 19:44 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Verschil tussen een serie 2 jaar te kunnen draaien of 30 jaar.
Ay Caramba
pi_210192487
Contactlijm: ben er pas recent achter gekomen waar het voor bedoeld is. Ik had het in huis, maar ik gebruikte het als gewone lijm, dat werkte perfect dus ik zag geen reden om het op de omslachtige manier beschreven in de instructies te gebruiken.

Heb er ooit zelfs een plankje (voor de rookdetector) mee aan het plafond gelijmd. Weliswaar met een lange stok eronder om het op z'n plaats te houden tot de lijm droog was. Ironisch, want contactlijm is precies bedoeld voor dat soort klussen, en als ik op dat moment de instructies had gelezen was m'n frank misschien gevallen:
"Aanbrengen op beide te verlijmen oppervlakken. 15 minuten wachten. De delen gedurende 3 seconden krachtig samendrukken. "

Je moet de stukken dus niet vastklemmen of lang op hun plaats houden, drie seconden volstaan. Het werkt omdat net gedroogde lagen contactlijm een sterke verbinding met elkaar vormen als je ze op elkaar drukt. En aangezien de lijm reeds droog is kan de verbinding meteen belast worden (dus ook het gewicht dragen van whatever gelijmd wordt).

Eén groot nadeel: de lijmlagen binden meteen als ze met elkaar in contact komen, waardoor je geen correcties meer kan uitvoeren. Het moet meteen juist zijn want je krijgt maar één poging.

De droge lijmlagen zijn niet kleverig en zullen niet aan andere voorwerpen hechten, wat mogelijkheden biedt, zo zag ik een filmpje waarin een groot blad fineer op een plank gekleefd werd door er eerst bakpapier tussen te leggen. Dat kleefde niet aan de lijmlagen, men kon het fineer verschuiven tot het goed lag en volledig glad strijken, waarna het bakpapier voorzichtig weggetrokken werd.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_210194361
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2023 00:39 schreef crystal_meth het volgende:
De droge lijmlagen zijn niet kleverig en zullen niet aan andere voorwerpen hechten, wat mogelijkheden biedt, zo zag ik een filmpje waarin een groot blad fineer op een plank gekleefd werd door er eerst bakpapier tussen te leggen. Dat kleefde niet aan de lijmlagen, men kon het fineer verschuiven tot het goed lag en volledig glad strijken, waarna het bakpapier voorzichtig weggetrokken werd.
Je lijm verbinding is ook veel sterker door eerst te laten drogen.

Maar die tip van het bakpapier kende ik niet en ik ben er erg blij mee. Het plakken van nek en pols seals aan droogpakken is altijd lastig, Je moet dan gebogen lagen op elkaar plakken en je hebt inderdaad maar een kans. Misschien kan dat bakpapier de zaak wat eenvoudiger maken. Dank dus.
  maandag 7 augustus 2023 @ 10:00:05 #245
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_210194417
Dat het woord "ombudsman" uit het Zweeds komt maar vooral ook dat het ook in het Engels gebruikt wordt. En dan vast ook nog wel andere talen.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_210198449
quote:
0s.gif Op maandag 7 augustus 2023 09:53 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Je lijm verbinding is ook veel sterker door eerst te laten drogen.

Maar die tip van het bakpapier kende ik niet en ik ben er erg blij mee. Het plakken van nek en pols seals aan droogpakken is altijd lastig, Je moet dan gebogen lagen op elkaar plakken en je hebt inderdaad maar een kans. Misschien kan dat bakpapier de zaak wat eenvoudiger maken. Dank dus.
Blijkbaar kan je de lijmlagen ook enkele dagen laten liggen, en ze dan weer "reactiveren" door te verhitten. Enkel het verhitte deel zou kleven, dus je kan stukje per stukje werken, zonder dat de rest per ongeluk vastkleeft. Geen idee of dat met elke contactlijm werkt, en het materiaal moet de temperatuur ook aankunnen, maar lijkt me het proberen waard. Zag het in deze video:


Op cosplay forums vind je waarschijnlijk nog meer tips. ;)

Edit: heb even getest met Pattex Contact en enkele stukken karton (dun, minder dan een mm dik). Na verhitting komen ze makkelijk los, na afkoelen weer op elkaar geduwd, kleeft opnieuw stevig vast. Kan misschien ooit van pas komen. Alhoewel, de meeste zaken die ik lijm zijn veel dikker, hoe lang zou ik een 1 cm dikke plank moeten verhitten voordat de lijm loskomt?

[ Bericht 8% gewijzigd door crystal_meth op 07-08-2023 16:36:01 ]
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_210289968
Als een Belg honderdtwaalf rijd dat ie het dan niet over snelheid heeft maar dat ie een blauw zwaailicht op zn dak heeft.

In Nl zeggen we steevast één één twee, in België is dat honderdtwaalf. In Nl noem je iemand ambulance- of brandweerchauffeur, een Belg rijdt dan honderdtwaalf.

Dit zal vrijwel niemand verder uitgelegd hoeven te worden maar het is wel even knipperen als je er mee geconfronteerd wordt.
pi_210291008
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 09:16 schreef qajariaq het volgende:
Als een Belg honderdtwaalf rijd dat ie het dan niet over snelheid heeft maar dat ie een blauw zwaailicht op zn dak heeft.

In Nl zeggen we steevast één één twee, in België is dat honderdtwaalf. In Nl noem je iemand ambulance- of brandweerchauffeur, een Belg rijdt dan honderdtwaalf.

Dit zal vrijwel niemand verder uitgelegd hoeven te worden maar het is wel even knipperen als je er mee geconfronteerd wordt.
Honderdtwaalf, daar red je levens mee.
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:11:21 #249
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_210291842
De vlaamse taal is zoveel mooier dan het hollands O+
Net efkes anges
pi_210291877
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 12:11 schreef Sjoerd102 het volgende:
De vlaamse taal is zoveel mooier dan het hollands O+
:{
pi_210291884
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 09:16 schreef qajariaq het volgende:
Als een Belg honderdtwaalf rijd dat ie het dan niet over snelheid heeft maar dat ie een blauw zwaailicht op zn dak heeft.

In Nl zeggen we steevast één één twee, in België is dat honderdtwaalf. In Nl noem je iemand ambulance- of brandweerchauffeur, een Belg rijdt dan honderdtwaalf.

Dit zal vrijwel niemand verder uitgelegd hoeven te worden maar het is wel even knipperen als je er mee geconfronteerd wordt.
rare belgen
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:51:21 #252
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_210295404
N.a.v. de discussie over de letter ß, eerder in dit topic:

Op donderdag 4 april 2024 19:36 schreef Aoibhin het volgende:
Verrek ja, ik zie nu ook Jezus in de aardbeien :o
pi_210295955
quote:
2s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 16:08 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]
Ash (Pokemon), en Bart (Simpsons) ook. Kleine jongetjes klinken blijkbaar als vrouwen.
Gohan in Dragon Ball Z ook. Zowel in de Japanse en Amerikaanse versie gespeeld door een vrouw.
No amount of money ever bought a second of time.
pi_210310240
Dat de sonic boom (door de geluidsbarriere gaan) ontstaat doordat het geluid van een groter afgelegde afstand ineens bij je is. Als er een auto aan komt, dan hoor je hem al voordat hij bij je is. Bij een object dat sneller dan het geluid gaat komt het eerste geluid pas als het object bij je is, direct gevolgd door het geluid dat al eerder onderweg was, wat dus een knal effect geeft.
Dus die sonic boom is simpelweg het geluid dat het object maakt.

Ik dacht altijd dat er een knal ontstaat doordat je een barrière doorbreekt en achter het object weer sluit. Alsof je een steen in het water gooit en dus eerst het water opzij duwt en het water daarna het gat weer vult.
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_210310431
quote:
7s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 21:38 schreef Neo-Mullen het volgende:
Dat de sonic boom (door de geluidsbarriere gaan) ontstaat doordat het geluid van een groter afgelegde afstand ineens bij je is. Als er een auto aan komt, dan hoor je hem al voordat hij bij je is. Bij een object dat sneller dan het geluid gaat komt het eerste geluid pas als het object bij je is, direct gevolgd door het geluid dat al eerder onderweg was, wat dus een knal effect geeft.
Dus die sonic boom is simpelweg het geluid dat het object maakt.

Ik dacht altijd dat er een knal ontstaat doordat je een barrière doorbreekt en achter het object weer sluit. Alsof je een steen in het water gooit en dus eerst het water opzij duwt en het water daarna het gat weer vult.
Een zweep genereert een kleine sonic boom.
pi_210310589
quote:
7s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 21:38 schreef Neo-Mullen het volgende:
Dat de sonic boom (door de geluidsbarriere gaan) ontstaat doordat het geluid van een groter afgelegde afstand ineens bij je is. Als er een auto aan komt, dan hoor je hem al voordat hij bij je is. Bij een object dat sneller dan het geluid gaat komt het eerste geluid pas als het object bij je is, direct gevolgd door het geluid dat al eerder onderweg was, wat dus een knal effect geeft.
Dus die sonic boom is simpelweg het geluid dat het object maakt.

Ik dacht altijd dat er een knal ontstaat doordat je een barrière doorbreekt en achter het object weer sluit. Alsof je een steen in het water gooit en dus eerst het water opzij duwt en het water daarna het gat weer vult.
Klopt. Het is dus feitelijk niet één knal maar een zich verplaatsende knal. Iemand die dus vele kilometers verderop staat zal de knal dus net zo hard horen maar later. Dat besef is bij mij ook pas laatst doorgedrongen (staat ook ergens in dit topic).
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:02:50 #257
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210330934
Om de een of andere reden zit Kirsty MacColl - There's a guy works down the chip shop, swears he's Elvis in mijn hoofd.
Waarom zingt ze in een Amerikaans-Engels accent over een chip shop? Amerikanen noemen het French Fries, niet Chips, dat is Brits
  maandag 21 augustus 2023 @ 19:57:31 #258
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210371399
De Film Als twee druppels water
De verfilming van Willem Frederik Hermans' roman De donkere kamer van Damocles uit 1963. Daarin bleek dat verzet ineens niet lauter helden maar een schimmige bezigheid.

Als twee druppels water ontving veel lof op het filmfestival van Cannes. Dat de film na een eerste roulatie uit zicht verdween, kwam door Freddy Heineken: hij had z'n maîtresse een rolletje toebedeeld, maar toen ze het later uitmaakte, trok hij de film uit de roulatie.
  maandag 21 augustus 2023 @ 20:04:57 #259
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_210371519
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 19:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:
De Film Als twee druppels water
De verfilming van Willem Frederik Hermans' roman De donkere kamer van Damocles uit 1963. Daarin bleek dat verzet ineens niet lauter helden maar een schimmige bezigheid.

Als twee druppels water ontving veel lof op het filmfestival van Cannes. Dat de film na een eerste roulatie uit zicht verdween, kwam door Freddy Heineken: hij had z'n maîtresse een rolletje toebedeeld, maar toen ze het later uitmaakte, trok hij de film uit de roulatie.
Dat zijn inderdaad wel de ontdekkingen waarvan je achteraf denkt "D'oh! Dat is zo obvious!" ;)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_210633352
N.a.v. dit topic kwam ik er achter dat de tekst van 'One way ticket' van Boney M niet luidt 'one way ticket to the moon', maar 'one way ticket to the blues'. :@
pi_210658528
Vroeger kon je in de bibliotheek ook grammofoonplaten uitlenen. Moest je wel eerst de naald van je platenspeler meebrengen voor inspectie. Ik dacht dat men checkte of ze nog scherp genoeg was, pas jaren later kwam ik erachter dat een goede naald niet scherp maar bot is, en dat de naald door slijtage scherper wordt.

Nieuwe naald:


naald met slijtage:

(de gele lijnen geven de vorm van de groef weer).
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  zondag 17 september 2023 @ 04:32:20 #262
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_210658589
Er is hoop
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  zondag 17 september 2023 @ 09:19:39 #263
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210659095
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 02:46 schreef crystal_meth het volgende:
Vroeger kon je in de bibliotheek ook grammofoonplaten uitlenen. Moest je wel eerst de naald van je platenspeler meebrengen voor inspectie. Ik dacht dat men checkte of ze nog scherp genoeg was, pas jaren later kwam ik erachter dat een goede naald niet scherp maar bot is, en dat de naald door slijtage scherper wordt.

Nieuwe naald:
[ afbeelding ]

naald met slijtage:
[ afbeelding ]
(de gele lijnen geven de vorm van de groef weer).
Wat inspecteerde men dan?
pi_210659277
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 09:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wat inspecteerde men dan?
de naald neem ik aan zodat je de lp niet vernaggelde?
  zondag 17 september 2023 @ 10:06:21 #265
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210659367
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2023 09:55 schreef mschol het volgende:

[..]
de naald neem ik aan zodat je de lp niet vernaggelde?
Ja, dat men de naald inspecteerde is duidelijk, maar wat aan de naald.
pi_210660184
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 10:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ja, dat men de naald inspecteerde is duidelijk, maar wat aan de naald.
Of ie voldoende bolling had, een scherpe naald vernaggeld de plaat
pi_210669519
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 09:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wat inspecteerde men dan?
Sporen van slijtage of schade? Al vereist dat waarschijnlijk enige ervaring, en kennis van de verschillende types (vormen) naalden: spherical, elliptical, hyperelliptical, Shibata & "Hughes", Ogura, van den Hul, Micro Ridge, Fritz Gyger...



Zijkant van een echte, nog niet gebruikte naald (elliptische vorm):


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Of het personeel dat de naalden inspecteerde de nodige expertise had? Misschien keken ze enkel naar overduidelijke schade, of naar de hoeveelheid vuil aan de naald (als je de naald niet regelmatig reinigt kan het vuil vastkoeken en moeilijk te verwijderen zijn). Of misschien was de policy bedoeld om mensen met goedkope apparatuur (een speelgoedplatenspeler of ander prul waarvan de naald niet verwijderbaar is) of met onvoldoende technische kennis uit te sluiten (wie niet weet hoe ie de naald moet verwijderen weet misschien ook niet wat de correcte naalddruk is en hoe ie dat moet instellen. Een foute naalddruk kan de groef beschadigen).
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  maandag 18 september 2023 @ 02:33:22 #268
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_210669651
clear end opzouten
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_210674019
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 17:51 schreef Domnivoor het volgende:
N.a.v. de discussie over de letter ß, eerder in dit topic:

[ afbeelding ]
OK, beetje laat...
Maar waarom zit er op die kaart nog een oranje vlekje in het noorden, zeg maar bij St Peter Ording Husum in de buurt. Ooit een volksverhuizing geweest of liggen de grenzen niet zo scherp als het hier wordt voorgesteld.
  Moderator maandag 18 september 2023 @ 16:48:23 #270
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210674578
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 01:04 schreef crystal_meth het volgende:
Een foute naalddruk kan de groef beschadigen
De goede naalddruk beschadigt de groef ook :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_210698659
N.a.v. dit topic:
Dat 'Cry little sister' van de soundtrack van 'The lost boys' helemaal niet van The sisters of mercy is, maar van Gerard McMann. 11.gif
  Moderator zaterdag 23 september 2023 @ 11:44:20 #272
403652 crew  ChevyCaprice
F1-watcher
pi_210724591
Krant = van courant
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!)
pi_210744679
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 16:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Om de een of andere reden zit Kirsty MacColl - There's a guy works down the chip shop, swears he's Elvis in mijn hoofd.
Waarom zingt ze in een Amerikaans-Engels accent over een chip shop? Amerikanen noemen het French Fries, niet Chips, dat is Brits
Omdat ze Brits was?
pi_210747009
Dit is meer speculatie maar er is niet echt een topic voor nog.

The Smiths als band gaven officieel aan dat hun naam gebaseerd was op zomaar een doodgewone naam.

Ik heb alleen het idee, dat wanneer ik het bekende nummer Dancing Barefoot van Patti Smith uit 1979 pak en ‘ There is a light that never goes out’ ernaast houdt dat het bijna als een handschoen op het nummer van Patti Smith past.

Heb daardoor het idee dat er een kans bestaat dat Morrissey de bandnaam mogelijk aan Patti Smith heeft opgedragen en het niet zo willekeurig was.

Maar ja, speculatie. :)
  maandag 25 september 2023 @ 13:00:38 #275
37248 BertV
Handgemaakt
pi_210747906
Waarom ik niet op mijn vader lijk.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_210779832
Dat het Marianneke is en niet "Maar Janneke ...', mind blown
pi_210792678
Dat Lady Gaga in het liedje Pokerface 'Po-po-po-pokerface, Fu-fu-fuck her face' zingt en niet twee keer 'po-po-po-kerface'
pi_210806206
Niet echt iets waar ik al jaaaaaaaaaren naar op zoek was om te begrijpen, maar wel een interessant weetje voor dit topic:

Somebody that I used to know
  maandag 2 oktober 2023 @ 13:04:15 #279
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_210813127
quote:
11s.gif Op donderdag 28 september 2023 18:33 schreef Evangelion het volgende:
Dat het Marianneke is en niet "Maar Janneke ...', mind blown
Au. Schuldig. :@
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_210842824
ik besef net dat het woord 'terug' komt van 'te rug' :')

https://www.etymologiebank.nl/trefwoord/terug
pi_210844066
Ik kom er net achter dat ik vaker onderwerpen heb voor dit topic die ik hier dan later wil benoemen. En als ik dan later op fok zit, ben ik het alweer vergeten :')
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_210924061
Het woord parkeren is zo ingeburgerd dat je nooit over de oorsprong nadenkt. Waarschijnlijk is het een verbastering van het Engelse (Amerikaanse) to park.

Als je stop met rijden dan zet je de automobiel niet op de weg maar op het gras naast de weg of te wel in het park.

Bron: een YouTube film maar ik weet niet meer welke.

Volgens het etymologisch woordenboek komt het van het Franse parque wat inderdaad park betekend.
https://nl.wiktionary.org/wiki/parkeren
pi_210924933
Hadden jullie het blikje in het logo van Hero al gezien?
  donderdag 12 oktober 2023 @ 14:32:57 #284
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_210925646
quote:
11s.gif Op zaterdag 30 september 2023 08:00 schreef DJKoster het volgende:
Dat Lady Gaga in het liedje Pokerface 'Po-po-po-pokerface, Fu-fu-fuck her face' zingt en niet twee keer 'po-po-po-kerface'
:o
Dit moet wel een Mandela-effect zijn.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_210925748
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 13:24 schreef TanteMathilde het volgende:
Hadden jullie het blikje in het logo van Hero al gezien?
[ afbeelding ]
Ik kan er niks aan doen, maar de bolling/krul van dat dekseltje staat dan wel de verkeerde kant op ten opzichte van het blik.
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_210925849
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 13:24 schreef TanteMathilde het volgende:
Hadden jullie het blikje in het logo van Hero al gezien?
[ afbeelding ]
Eeeh heeft hero weleens blik producten ?
Ik zwaai naar dieren.
  donderdag 12 oktober 2023 @ 15:12:11 #287
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210926011
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 14:53 schreef Geerd het volgende:

[..]
Eeeh heeft hero weleens blik producten ?
pi_210926051
quote:
Uhmzzz oke..maar niet echt waar hero om bekend staat toch..
Ik zwaai naar dieren.
  donderdag 12 oktober 2023 @ 15:18:05 #289
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210926061
quote:
Een klassieker is 200 jaar oud
Het blik heeft zijn stempel gedrukt op de geschiedenis - ook op die van Hero. 100 jaar lang produceerde de levensmiddelenfabrikant de duurzame blikverpakking zelf en creëerde wereldprimeurs met zijn fabriek in Lenzburg.

Je kunt er appelmoes uit lepelen of ravioli in opwarmen. En wie heeft het als kind niet gebruikt om te oefenen met telefoneren? Hij hangt aan de auto van pasgetrouwden en maakt een blikkerig geluid. Het blikje werd in april 200 jaar oud en heeft in die tijd geschiedenis geschreven (zie kader op pagina 38). De ontwikkeling bij Hero is er ook zichtbaar door gemarkeerd: de letters H, R en O in het bedrijfslogo staan al voor kleine blikjes.

Vanaf het allereerste begin produceerde de bekende Zwitserse levensmiddelenproducent ook zijn eigen blikjes en was daarmee wereldwijd een van de pioniers. Een tinnegieter uit Leipzig startte de productie kort na de oprichting van het bedrijf in 1886. In die tijd sneden arbeiders moeizaam plaatmetaal en bogen het tot emmers en blikken. Er werden tussen de vijf en tien blikken per uur geproduceerd en tijdelijk opgeslagen in manden of kratten of klaargezet voor de volgende oogst.
Geleidelijk aan kwamen er machines bij, onder andere voor het verzegelen van de blikken. De "bodymaker" stanste en vormde het materiaal. Al snel ontstonden er hele productielijnen. En de vers geproduceerde blikken werden via een transportband naar de silo getransporteerd.

Lenzburg met zijn plantages - praktisch voor de poorten van de fabriek - was de ideale locatie: "Groente en fruit gingen bij wijze van spreken in drie uur rechtstreeks van het veld naar het blik. Beide waren verser dan de goederen
Gesteriliseerd en verpakt in luchtdichte blikken, kan voedsel meerdere jaren worden bewaard met behoud van de hoge voedingswaarde," verzekert hij ons. Hero kon de omliggende huishoudens dus het hele jaar door voorzien van seizoensproducten en jam van hoge kwaliteit. Daarnaast voorzag Lenzburg de dochterondernemingen van blikjes.

Recycling gestart tijdens de Tweede Wereldoorlog
Hero kwam nooit ideeën te kort op het gebied van blik en maakte tijdens de Tweede Wereldoorlog zelfs van de nood een deugd: gezien de schaarse blikvoorraad riep het bedrijf via posters, folders en advertenties huishoudens op om hun gebruikte blikjes tegen betaling schoon en klaar voor recycling in te leveren bij de winkels. Maar het eigenlijke recyclingproces zou pas zo'n 20 jaar later, met de hulp van Hero, worden geprofessionaliseerd en ingeburgerd bij de bevolking.

In 1948 behaalde Hero een verkoopsucces met ravioli in blik en leverde het met zijn nieuwe producten een beslissende bijdrage aan de verbetering van het imago van voedsel in blik: Voedsel in blik werd lange tijd beschouwd als goedkoop noodvoedsel. Het solderen van de naad met lood was in die tijd controversieel. Bepaalde omstandigheden, zoals te veel consumptie, hadden in het verleden al geleid tot gevallen van loodvergiftiging.

Daarom waren er wereldwijd strengere voedselvoorschriften in de maak.
Hero ondernam actie en lanceerde in 1972 de witte, smaakloze binnencoating en vier jaar later de naadbeschermer - een wereldprimeur. De elektrische lastechniek maakte het blik naadloos en dus loodvrij. Dit verhoogde de kwaliteit en de bescherming van de gezondheid. Bovendien zag de witte plastic coating er smakelijk en edel uit.

Een verdere ontwikkeling van de blikvorm maakte het mogelijk om conserven beter te stapelen in het verkooprek. Met al deze innovaties bracht Hero de productie van blik en de distributie van zijn voedingsproducten een beslissende stap vooruit. Reden genoeg voor het bedrijf om bepaalde processen te patenteren en de rechten door te geven aan andere leveranciers.

Productie verviervoudigd in 20 jaar
Dankzij de toenemende automatisering en de modernste technologie, zoals de introductie van de elektrische lasmachine, werden de processen steeds verder versneld. Hierdoor steeg de dagelijkse productie van blikjes van 50.000 blikjes in 1947 naar 200.000 blikjes in 1960. Als gevolg van
Als gevolg van de voortdurende rationalisatiemaatregelen daalde het aantal werknemers van 100 in het begin tot 34. In 1985 produceerde Hero nog 35 miljoen blikken. In 1985 produceerde Hero nog 35 miljoen blikjes. Maar in de loop van de globalisering werd eigen productie steeds minder belangrijk: "Hoe efficiënter de transportmiddelen en hoe sneller de leveringen werden, hoe minder men afhankelijk was van korte transportroutes en een lokale locatie", legt Brunner uit. Hero besloot zich daarom uitsluitend te concentreren op zijn kernactiviteiten - de productie van lang houdbare levensmiddelen. In 1986 sloot het bedrijf de blikjesfabriek in Lenzburg en sindsdien laat het de productie over aan verschillende fabrikanten in Zwitserland.
https://www.foodaktuell.c(...)r-ist-200-jahre-alt/
  donderdag 12 oktober 2023 @ 15:18:53 #290
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210926068
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 15:17 schreef Geerd het volgende:

[..]
Uhmzzz oke..maar niet echt waar hero om bekend staat toch..
In NL alleen van fris maar het is een internationaal bedrijf uit Zwitserland
  donderdag 12 oktober 2023 @ 15:21:38 #291
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210926091
Fun Fact, ze waren de eerste met Ravioli in Blik


In NL niet zo een hit, maar in Duitstalige landen het gemaksvoer equivalent van witte bonen in tomatensaus. De saus smaakt ook vrijwel hetzelfde
pi_210926174
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 14:32 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]
:o
Dit moet wel een Mandela-effect zijn.
Nee, dat komt omdat er twee versies zijn. Zoals met heel veel muziek waar vieze woordjes in zitten. Vooral in de VS is dat nodig als je wil dat je muziek op de radio gedraaid wordt.
  donderdag 12 oktober 2023 @ 15:42:16 #293
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_210926249
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 15:33 schreef Viezig het volgende:

[..]
Nee, dat komt omdat er twee versies zijn. Zoals met heel veel muziek waar vieze woordjes in zitten. Vooral in de VS is dat nodig als je wil dat je muziek op de radio gedraaid wordt.
Dit is inderdaad een meer logische verklaring.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  donderdag 12 oktober 2023 @ 16:11:10 #294
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210926486
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 15:33 schreef Viezig het volgende:

[..]
Nee, dat komt omdat er twee versies zijn. Zoals met heel veel muziek waar vieze woordjes in zitten. Vooral in de VS is dat nodig als je wil dat je muziek op de radio gedraaid wordt.
Ja, teveel Helen Lovejoy's
pi_210926707
quote:
[img]https://fokstat[img]https://fokstatic.nl/p/0s.gif[/img] Op donderdag 12 oktober 2023 15:42 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]
Dit is inderdaad een meer logische verklaring.
Ik had trouwens ook geen idee dat er "fuck her face" gezongen werd in het origineel. Ik luister bijna geen radio en kijk nog minder tv dus ik zou ook niet weten welke versie hier doorgaans afgespeeld wordt. Toen ik nog wel eens uitging is het me in ieder geval nooit opgevallen.

[ Bericht 30% gewijzigd door #ANONIEM op 12-10-2023 16:41:16 ]
pi_210926755
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 15:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Fun Fact, ze waren de eerste met Ravioli in Blik
[ afbeelding ]

In NL niet zo een hit, maar in Duitstalige landen het gemaksvoer equivalent van witte bonen in tomatensaus. De saus smaakt ook vrijwel hetzelfde
Was je vriend/man er ook niet verzot op? Zoiets meen ik me te herinneren. Vind je het zelf te eten?

Meestal is dat soort blikvoer imo niet veel soeps, behalve als ik honger heb. Dan kan het opeens heerlijk zijn. :+

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-10-2023 16:46:18 ]
  donderdag 12 oktober 2023 @ 16:46:20 #297
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210926761
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 16:45 schreef Viezig het volgende:

[..]
Was je vriend/man er ook niet verzot op? Zoiets meen ik me te herinneren. Vind je het zelf te eten?

Meestal is dat soort blikvoer imo niet veel soeps, behalve als ik honger heb. :+
Ja, maar die van Maggi
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:27:15 #298
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_210988816
quote:
11s.gif Op zaterdag 30 september 2023 08:00 schreef DJKoster het volgende:
Dat Lady Gaga in het liedje Pokerface 'Po-po-po-pokerface, Fu-fu-fuck her face' zingt en niet twee keer 'po-po-po-kerface'
Schuldig, het YouTube commentaar ook als ik de lyrics video zie.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_210988884
Die tekst van de Macarena is best raar als je de lyrics zin voor zin volgt.

quote:
But don't you worry about my boyfriend
He's a boy whose name is Vitorino
I don't want him
Couldn't stand him
He was no good so I (hahahaha)
Now, come on, what was I supposed to do?
He was out of town and his two friends were so fine
Op vrijdag 4 augustus 2023 01:16 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
Een schizofreen is nooit alleen.
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:40:43 #300
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_210989072
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 21:30 schreef Oostblokkert het volgende:
Die tekst van de Macarena is best raar als je de lyrics zin voor zin volgt.
[..]

Dus je begrijpt het nog steeds niet ...
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')