Analoog: de Het Roergebied, is eigen het Ruhrgebied. Naar de rivier de Ruhr.quote:Op woensdag 29 maart 2023 14:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
In de buurt van de Wupper (tussen Wuppertal en Düsseldorf) ligt ook het Neanderthal btw, maar dat is niet vernoemt naar een rivier Neander, maar naar een meneer Joachim Neander. Het riviertje is de Düssel, die in de Rijn mondt, in, ja ja Düsseldorf.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Roergebiedquote:Op donderdag 15 juni 2023 18:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Analoog: de Het Roergebied, is eigen het Ruhrgebied. Naar de rivier de Ruhr.
En als je vanaf Atlantische Oceaan door het Panama Kanaal gaat dan eindig je ten oosten als je bij de Stille Oceaan bent aangekomen.quote:Op donderdag 15 juni 2023 19:20 schreef Saekerhett het volgende:
Nog een leuk aardrijkskundig weetje:
Leeuwarden ligt ten oosten van Maastricht
In Panama kun je een zonsopkomst boven de Stille Oceaan en een zonsondergang over de Atlantische Oceaan zien.quote:Op donderdag 15 juni 2023 20:11 schreef Montov het volgende:
[..]
En als je vanaf Atlantische Oceaan door het Panama Kanaal gaat dan eindig je ten oosten als je bij de Stille Oceaan bent aangekomen.
Kaufmich is heel chillquote:Op donderdag 15 juni 2023 20:38 schreef streamjohan het volgende:
Dat ik gewoon op een duitse site moet zoeken, kaufmich.de in plaats van shady nederlandse amateur sites, of bijvoorbeeld het wandelaarsforum
@:de_boswachter nog hartelijk bedankt danke schon meine freund mit grossem schwanz
Ik vind het wel mooi dat Fok met 'bedankt Hans' een eigen alternatief voor Spuit 11 heeft.quote:Op woensdag 14 juni 2023 19:51 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
[..]
Sommige uitdrukkingen hebben meerdere verklaringen. Waar de echte oorsprong ligt blijft onduidelijk.
Spuit 11 is bv ook een uitdrukking waar de oorsprong onbekend van is. Wel zijn er meerdere theorieën over.
Hier in Utrecht is een buurt die al eeuwen ‘Hoogh/Hooch Boulandt’ heet.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 12:12 schreef Scootmobiel het volgende:
Ik kwam er pas heel laat in mijn tienerjaren achter dat Buys Ballot (meteoroloog) een Nederlander was. Vond zijn naam er nogal Frans uitzien, en had die toen nog nooit door iemand uit horen spreken, dus ik ging ervan uit dat het een Fransman was... Werd dan ook heel raar aangekeken toen ik het ooit tegen iemand had over 'Bwie Ballooooo'.
idem hier. Zeker met het belgische Charleroi in gedachte.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 12:36 schreef Remco het volgende:
Dat had ik altijd net Charlois de wijk in Rotterdam. Was compleet verbaasd toen bleek dat je dat uitsprak als Sjaarloos.
Ja, dat klinkt bekend, denk dat iedereen die niet uit die regio komt het zo zietquote:Op vrijdag 16 juni 2023 12:36 schreef Remco het volgende:
Dat had ik altijd net Charlois de wijk in Rotterdam. Was compleet verbaasd toen bleek dat je dat uitsprak als Sjaarloos.
Net als al die Brabantse plaatsen met 'oi' erin. Oirschot, Helvoirt, Oisterwijk. Erg onloigisch.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 12:36 schreef Remco het volgende:
Ik dacht lang dat Rene Froger op z'n Engels uitgesproken moest worden, "Rien Frojjer".quote:Op vrijdag 16 juni 2023 12:12 schreef Scootmobiel het volgende:
Ik kwam er pas heel laat in mijn tienerjaren achter dat Buys Ballot (meteoroloog) een Nederlander was. Vond zijn naam er nogal Frans uitzien, en had die toen nog nooit door iemand uit horen spreken, dus ik ging ervan uit dat het een Fransman was... Werd dan ook heel raar aangekeken toen ik het ooit tegen iemand had over 'Bwie Ballooooo'.
?quote:Op donderdag 15 juni 2023 19:20 schreef Saekerhett het volgende:
Want Rene is ook zo een typisch Engelse naam?quote:Op vrijdag 16 juni 2023 15:27 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik dacht lang dat Rene Froger op z'n Engels uitgesproken moest worden, "Rien Frojjer".
trek van maastricht een lijn naar het noorden. Dan zie je hetquote:
Tja je hebt ook Gene dus waarom geen Rene.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 16:09 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Want Rene is ook zo een typisch Engelse naam?
Maastricht zelf ligt dan weer zuidelijker dan het Franse Duinkerken (Dunkerque).quote:Op donderdag 15 juni 2023 19:20 schreef Saekerhett het volgende:
Rene (Ren-Nay) is een niet ongewone naam in Engelstalige landenquote:Op vrijdag 16 juni 2023 16:31 schreef Farenji het volgende:
[..]
Tja je hebt ook Gene dus waarom geen Rene.
Ah op zo'n manierquote:Op vrijdag 16 juni 2023 16:33 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Maastricht zelf ligt dan weer zuidelijker dan het Franse Duinkerken (Dunkerque).
Dat neemt niet weg dat valreep ook het woord is geworden voor die loopplank, misschien wel omdat die naar buiten 'valt' om te gebruiken. Overigens is een lul ook een klein zeil vooraan bepaalde scheepstypen. Merkwaardige invloed op onze taal, al die scheepslui.quote:Op woensdag 14 juni 2023 19:30 schreef Superbadeendje het volgende:
[..]
Bijna goed, je had bij sommige (oude) zeilschepen een klein platvorm aan de achterzijde waar bemanning nog op het laatste moment aan boord konden springen. Daar komt de uitdrukking; Op het nippertje vandaan.
Boten die dat niet hadden hingen een touw over de achterzijde waar de bemanning na een sprong zich aan vast konden houden. Dat touw werd de valreep genoemd want ze grepen ook wel eens mis. Daar komt de opmerking op de valreep vandaan.
Oirsbeek heb je ook nog in Limburg, het zal wel iets zuidelijks zijn. Maar het is ook onoorbaar, notoor, en exploot, requisitoor, maar wat betreft de laatsten, juristen willen ook nog weleens interessant doen en leken kunnen herkennen aan het gebrek aan jargon.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 15:08 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Net als al die Brabantse plaatsen met 'oi' erin. Oirschot, Helvoirt, Oisterwijk. Erg onloigisch.
Als je vanuit Groningen westwaarts vliegt is de 1e Amerikaanse staat waar je overheen vliegt Alaska.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 16:33 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Maastricht zelf ligt dan weer zuidelijker dan het Franse Duinkerken (Dunkerque).
Doe ik ook ja, maar meer omdat die dan sneller Whatsapp lijkt te herkennen, iig vroeger haha.quote:Op woensdag 28 december 2022 17:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik sla alle nummers standaard op met +landnummer telefoonnummer, dat maakt het wel zo gemakkelijk.
En Valencia als Balencia, al is het verschil tussen de V en B soms moeilijk te horen, maar die spreken ze in Spanje het zelfde uit en meer als B.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 17:32 schreef Pierre_Ranja het volgende:
Dat je in het Engels en Spaans Ibiza uitspreekt als: IBITHA
Dat de Franse naam Guillaume, op z'n Nederlands "Willem" is, dus Willem van Oranje was Guillaume d'Orangequote:Op vrijdag 16 juni 2023 15:27 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik dacht lang dat Rene Froger op z'n Engels uitgesproken moest worden, "Rien Frojjer".
Handig om te lezen! Ik probeer die zoetstoffen altijd te vermijden maar een hoop frisdranken zijn inmiddels van die stiekeme halve lightversies. Ik drink zelden frisdrank en dan wil ik gewoon suiker in plaats van die neptroep.quote:Op dinsdag 15 november 2022 10:20 schreef Viezig het volgende:
[..]
Dr Pepper is gewoon deels gezoet met zoetstoffen. Coca Cola (nog) niet maar Fanta bijvoorbeeld wel en heeft ongeveer evenveel suikers als Dr Pepper.
Dr Foots is een heel vergelijkbaar drankje (lees de geschiedenis maar eens), eigenlijk gewoon de oorspronkelijke Dr Pepper die nog enkel met suiker is gezoet. Die bevat dan ook grofweg evenveel suiker als Coca Cola.
Het zit hem dus puur in de extra zoetstoffen in Dr Pepper. Het is net als Fanta gewoon een "halve" lightversie. De lightversie heeft dus minder smaakverschil t.o.v. Coca Cola Light omdat ze in de Regular Dr Pepper dus al kunstmatig suiker hebben vervangen. En dan niet met een speciale samenstelling van smaken maar simpelweg zoetstof.
Dr Foots lijkt meer op de oude Dr Pepper qua smaak dan de huidige Dr Pepper met zoetstoffen.
Maar noordelijker dan Ottawa en op één na alle staten van de VS (behalve Alaska). En de stad NY ligt op dezelfde breedtegraad als Madrid.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 16:33 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Klopt! We denken vaak noordelijker vanwege het weer, maar wij hebben het juist warmer door de Golfstroom!quote:Op vrijdag 16 juni 2023 20:59 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Maar noordelijker dan Ottawa en op één na alle staten van de VS (behalve Alaska). En de stad NY ligt op dezelfde breedtegraad als Madrid.
En Duinkerken werd in de middeleeuwen Dockinchirica genoemd wat het gegeven van de moord op Bonifatius bij Dokkum op losse schroeven zet.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 16:33 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Zo werd het ook aangeprezen:quote:Op vrijdag 21 juli 2023 06:26 schreef LangeTabbetje het volgende:
Cluedo , het spel..... Is afgeleid van het woord clue....en moet dus uitgesproken worden als kloedo. Ik zei dus altijd kluueedoo
Van de woorden Clue en Ludo (het Engelse mens-erger-je-niet) zelfsquote:Op vrijdag 21 juli 2023 06:26 schreef LangeTabbetje het volgende:
Cluedo , het spel..... Is afgeleid van het woord clue....
Dat komt van VI waar Hans Kraaij jr wel eens met een nieuwtje kwam wat door de tafel al besproken was. En dan zei 1 of meerdere heren aan tafel ‘bedankt, Hans’.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 06:02 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Ik vind het wel mooi dat Fok met 'bedankt Hans' een eigen alternatief voor Spuit 11 heeft.
Ludo is latijns voor spelen. Hoe dat verder vervoegd moet worden weet ik ook niet. 'Homo ludens' is de spelende mens bijvoorbeeld. En ik heb een kajak met 'Ludo et emergo' op de bodem staan. Vandaar deze kennis.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 07:34 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Van de woorden Clue en Ludo (het Engelse mens-erger-je-niet) zelfs
Mijn dochter van 6 zegt dit nu ook, ze snapt ook precies wanneer het passend is.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 07:58 schreef kloon_bassie het volgende:
[..]
Dat komt van VI waar Hans Kraaij jr wel eens met een nieuwtje kwam wat door de tafel al besproken was. En dan zei 1 of meerdere heren aan tafel ‘bedankt, Hans’.
Ludure is Latijn voor spelen, ludo betekent 'ik speel'. Net als video (ik kijk) en audio (ik hoor).quote:Op vrijdag 21 juli 2023 14:43 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ludo is latijns voor spelen. Hoe dat verder vervoegd moet worden weet ik ook niet. 'Homo ludens' is de spelende mens bijvoorbeeld. En ik heb een kajak met 'Ludo et emergo' op de bodem staan. Vandaar deze kennis.
In het Duits heet het 'Eszet' (sz), dat hele ringel-S is blijkbaar een Nederlands idee.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 12:11 schreef Erasmusch het volgende:
Het kwartje viel pas in Quito bij het Mitad del Mundo dat de naam Ecuador natuurlijk van de evenaar (ecuador of equator in Engels) komt...
Kwam er bij het spellen van een adres over de telefoon achter dat de meeste Duitsers het begrip ringel-S niet kennen en dat ie in het Zwitsersduits helemaal niet bestaat.
In het Duits kent men de Ringel-s wel degelijk, het is de typografische variant van de s om het einde van een woord aan te duiden.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 15:10 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
In het Duits heet het 'Eszet' (sz), dat hele ringel-S is blijkbaar een Nederlands idee.
Net als dat wij Nederlanders denken dat 'unheimisch' een Duits woord is
Ik bedoel niet de letter maar de term ringel-S, die gebruiken we in Nederland maar niet in het Duits.quote:Op vrijdag 21 juli 2023 15:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
In het Duits kent men de Ringel-s wel degelijk, het is de typografische variant van de s om het einde van een woord aan te duiden.
[ afbeelding ]
Bovenste is een Ringel-S, Wachs-tube, onderste een lange S, Wach-stube
Heb daar menig leraar Duits heel boos mee gekregen
quote:Op vrijdag 21 juli 2023 15:10 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
https://de.wikipedia.org/wiki/Schluss-squote:Op vrijdag 21 juli 2023 16:16 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ik bedoel niet de letter maar de term ringel-S, die gebruiken we in Nederland maar niet in het Duits.
https://www.dwds.de/wb/dwb/unheimischquote:Op vrijdag 21 juli 2023 15:10 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
In het Duits heet het 'Eszet' (sz), dat hele ringel-S is blijkbaar een Nederlands idee.
Oh gelukkigquote:Op vrijdag 21 juli 2023 16:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
https://www.dwds.de/wb/dwb/unheimisch
Is in het Duits nogal in ongebruik geraakt, maar wel degelijk goed Duits
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |