quote:
Een klassieker is 200 jaar oud
Het blik heeft zijn stempel gedrukt op de geschiedenis - ook op die van Hero. 100 jaar lang produceerde de levensmiddelenfabrikant de duurzame blikverpakking zelf en creëerde wereldprimeurs met zijn fabriek in Lenzburg.
Je kunt er appelmoes uit lepelen of ravioli in opwarmen. En wie heeft het als kind niet gebruikt om te oefenen met telefoneren? Hij hangt aan de auto van pasgetrouwden en maakt een blikkerig geluid. Het blikje werd in april 200 jaar oud en heeft in die tijd geschiedenis geschreven (zie kader op pagina 38). De ontwikkeling bij Hero is er ook zichtbaar door gemarkeerd: de letters H, R en O in het bedrijfslogo staan al voor kleine blikjes.
Vanaf het allereerste begin produceerde de bekende Zwitserse levensmiddelenproducent ook zijn eigen blikjes en was daarmee wereldwijd een van de pioniers. Een tinnegieter uit Leipzig startte de productie kort na de oprichting van het bedrijf in 1886. In die tijd sneden arbeiders moeizaam plaatmetaal en bogen het tot emmers en blikken. Er werden tussen de vijf en tien blikken per uur geproduceerd en tijdelijk opgeslagen in manden of kratten of klaargezet voor de volgende oogst.
Geleidelijk aan kwamen er machines bij, onder andere voor het verzegelen van de blikken. De "bodymaker" stanste en vormde het materiaal. Al snel ontstonden er hele productielijnen. En de vers geproduceerde blikken werden via een transportband naar de silo getransporteerd.
Lenzburg met zijn plantages - praktisch voor de poorten van de fabriek - was de ideale locatie: "Groente en fruit gingen bij wijze van spreken in drie uur rechtstreeks van het veld naar het blik. Beide waren verser dan de goederen
Gesteriliseerd en verpakt in luchtdichte blikken, kan voedsel meerdere jaren worden bewaard met behoud van de hoge voedingswaarde," verzekert hij ons. Hero kon de omliggende huishoudens dus het hele jaar door voorzien van seizoensproducten en jam van hoge kwaliteit. Daarnaast voorzag Lenzburg de dochterondernemingen van blikjes.
Recycling gestart tijdens de Tweede Wereldoorlog
Hero kwam nooit ideeën te kort op het gebied van blik en maakte tijdens de Tweede Wereldoorlog zelfs van de nood een deugd: gezien de schaarse blikvoorraad riep het bedrijf via posters, folders en advertenties huishoudens op om hun gebruikte blikjes tegen betaling schoon en klaar voor recycling in te leveren bij de winkels. Maar het eigenlijke recyclingproces zou pas zo'n 20 jaar later, met de hulp van Hero, worden geprofessionaliseerd en ingeburgerd bij de bevolking.
In 1948 behaalde Hero een verkoopsucces met ravioli in blik en leverde het met zijn nieuwe producten een beslissende bijdrage aan de verbetering van het imago van voedsel in blik: Voedsel in blik werd lange tijd beschouwd als goedkoop noodvoedsel. Het solderen van de naad met lood was in die tijd controversieel. Bepaalde omstandigheden, zoals te veel consumptie, hadden in het verleden al geleid tot gevallen van loodvergiftiging.
Daarom waren er wereldwijd strengere voedselvoorschriften in de maak.
Hero ondernam actie en lanceerde in 1972 de witte, smaakloze binnencoating en vier jaar later de naadbeschermer - een wereldprimeur. De elektrische lastechniek maakte het blik naadloos en dus loodvrij. Dit verhoogde de kwaliteit en de bescherming van de gezondheid. Bovendien zag de witte plastic coating er smakelijk en edel uit.
Een verdere ontwikkeling van de blikvorm maakte het mogelijk om conserven beter te stapelen in het verkooprek. Met al deze innovaties bracht Hero de productie van blik en de distributie van zijn voedingsproducten een beslissende stap vooruit. Reden genoeg voor het bedrijf om bepaalde processen te patenteren en de rechten door te geven aan andere leveranciers.
Productie verviervoudigd in 20 jaar
Dankzij de toenemende automatisering en de modernste technologie, zoals de introductie van de elektrische lasmachine, werden de processen steeds verder versneld. Hierdoor steeg de dagelijkse productie van blikjes van 50.000 blikjes in 1947 naar 200.000 blikjes in 1960. Als gevolg van
Als gevolg van de voortdurende rationalisatiemaatregelen daalde het aantal werknemers van 100 in het begin tot 34. In 1985 produceerde Hero nog 35 miljoen blikken. In 1985 produceerde Hero nog 35 miljoen blikjes. Maar in de loop van de globalisering werd eigen productie steeds minder belangrijk: "Hoe efficiënter de transportmiddelen en hoe sneller de leveringen werden, hoe minder men afhankelijk was van korte transportroutes en een lokale locatie", legt Brunner uit. Hero besloot zich daarom uitsluitend te concentreren op zijn kernactiviteiten - de productie van lang houdbare levensmiddelen. In 1986 sloot het bedrijf de blikjesfabriek in Lenzburg en sindsdien laat het de productie over aan verschillende fabrikanten in Zwitserland.
https://www.foodaktuell.c(...)r-ist-200-jahre-alt/