abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210779832
Dat het Marianneke is en niet "Maar Janneke ...', mind blown
pi_210792678
Dat Lady Gaga in het liedje Pokerface 'Po-po-po-pokerface, Fu-fu-fuck her face' zingt en niet twee keer 'po-po-po-kerface'
pi_210806206
Niet echt iets waar ik al jaaaaaaaaaren naar op zoek was om te begrijpen, maar wel een interessant weetje voor dit topic:

Somebody that I used to know
  maandag 2 oktober 2023 @ 13:04:15 #279
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_210813127
quote:
11s.gif Op donderdag 28 september 2023 18:33 schreef Evangelion het volgende:
Dat het Marianneke is en niet "Maar Janneke ...', mind blown
Au. Schuldig. :@
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_210842824
ik besef net dat het woord 'terug' komt van 'te rug' :')

https://www.etymologiebank.nl/trefwoord/terug
pi_210844066
Ik kom er net achter dat ik vaker onderwerpen heb voor dit topic die ik hier dan later wil benoemen. En als ik dan later op fok zit, ben ik het alweer vergeten :')
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_210924061
Het woord parkeren is zo ingeburgerd dat je nooit over de oorsprong nadenkt. Waarschijnlijk is het een verbastering van het Engelse (Amerikaanse) to park.

Als je stop met rijden dan zet je de automobiel niet op de weg maar op het gras naast de weg of te wel in het park.

Bron: een YouTube film maar ik weet niet meer welke.

Volgens het etymologisch woordenboek komt het van het Franse parque wat inderdaad park betekend.
https://nl.wiktionary.org/wiki/parkeren
pi_210924933
Hadden jullie het blikje in het logo van Hero al gezien?
  donderdag 12 oktober 2023 @ 14:32:57 #284
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_210925646
quote:
11s.gif Op zaterdag 30 september 2023 08:00 schreef DJKoster het volgende:
Dat Lady Gaga in het liedje Pokerface 'Po-po-po-pokerface, Fu-fu-fuck her face' zingt en niet twee keer 'po-po-po-kerface'
:o
Dit moet wel een Mandela-effect zijn.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_210925748
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 13:24 schreef TanteMathilde het volgende:
[ afbeelding ]
Ik kan er niks aan doen, maar de bolling/krul van dat dekseltje staat dan wel de verkeerde kant op ten opzichte van het blik.
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_210925849
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 13:24 schreef TanteMathilde het volgende:
[ afbeelding ]
Eeeh heeft hero weleens blik producten ?
Ik zwaai naar dieren.
  donderdag 12 oktober 2023 @ 15:12:11 #287
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210926011
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 14:53 schreef Geerd het volgende:

[..]
Eeeh heeft hero weleens blik producten ?
pi_210926051
quote:
Uhmzzz oke..maar niet echt waar hero om bekend staat toch..
Ik zwaai naar dieren.
  donderdag 12 oktober 2023 @ 15:18:05 #289
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210926061
quote:
Een klassieker is 200 jaar oud
Het blik heeft zijn stempel gedrukt op de geschiedenis - ook op die van Hero. 100 jaar lang produceerde de levensmiddelenfabrikant de duurzame blikverpakking zelf en creëerde wereldprimeurs met zijn fabriek in Lenzburg.

Je kunt er appelmoes uit lepelen of ravioli in opwarmen. En wie heeft het als kind niet gebruikt om te oefenen met telefoneren? Hij hangt aan de auto van pasgetrouwden en maakt een blikkerig geluid. Het blikje werd in april 200 jaar oud en heeft in die tijd geschiedenis geschreven (zie kader op pagina 38). De ontwikkeling bij Hero is er ook zichtbaar door gemarkeerd: de letters H, R en O in het bedrijfslogo staan al voor kleine blikjes.

Vanaf het allereerste begin produceerde de bekende Zwitserse levensmiddelenproducent ook zijn eigen blikjes en was daarmee wereldwijd een van de pioniers. Een tinnegieter uit Leipzig startte de productie kort na de oprichting van het bedrijf in 1886. In die tijd sneden arbeiders moeizaam plaatmetaal en bogen het tot emmers en blikken. Er werden tussen de vijf en tien blikken per uur geproduceerd en tijdelijk opgeslagen in manden of kratten of klaargezet voor de volgende oogst.
Geleidelijk aan kwamen er machines bij, onder andere voor het verzegelen van de blikken. De "bodymaker" stanste en vormde het materiaal. Al snel ontstonden er hele productielijnen. En de vers geproduceerde blikken werden via een transportband naar de silo getransporteerd.

Lenzburg met zijn plantages - praktisch voor de poorten van de fabriek - was de ideale locatie: "Groente en fruit gingen bij wijze van spreken in drie uur rechtstreeks van het veld naar het blik. Beide waren verser dan de goederen
Gesteriliseerd en verpakt in luchtdichte blikken, kan voedsel meerdere jaren worden bewaard met behoud van de hoge voedingswaarde," verzekert hij ons. Hero kon de omliggende huishoudens dus het hele jaar door voorzien van seizoensproducten en jam van hoge kwaliteit. Daarnaast voorzag Lenzburg de dochterondernemingen van blikjes.

Recycling gestart tijdens de Tweede Wereldoorlog
Hero kwam nooit ideeën te kort op het gebied van blik en maakte tijdens de Tweede Wereldoorlog zelfs van de nood een deugd: gezien de schaarse blikvoorraad riep het bedrijf via posters, folders en advertenties huishoudens op om hun gebruikte blikjes tegen betaling schoon en klaar voor recycling in te leveren bij de winkels. Maar het eigenlijke recyclingproces zou pas zo'n 20 jaar later, met de hulp van Hero, worden geprofessionaliseerd en ingeburgerd bij de bevolking.

In 1948 behaalde Hero een verkoopsucces met ravioli in blik en leverde het met zijn nieuwe producten een beslissende bijdrage aan de verbetering van het imago van voedsel in blik: Voedsel in blik werd lange tijd beschouwd als goedkoop noodvoedsel. Het solderen van de naad met lood was in die tijd controversieel. Bepaalde omstandigheden, zoals te veel consumptie, hadden in het verleden al geleid tot gevallen van loodvergiftiging.

Daarom waren er wereldwijd strengere voedselvoorschriften in de maak.
Hero ondernam actie en lanceerde in 1972 de witte, smaakloze binnencoating en vier jaar later de naadbeschermer - een wereldprimeur. De elektrische lastechniek maakte het blik naadloos en dus loodvrij. Dit verhoogde de kwaliteit en de bescherming van de gezondheid. Bovendien zag de witte plastic coating er smakelijk en edel uit.

Een verdere ontwikkeling van de blikvorm maakte het mogelijk om conserven beter te stapelen in het verkooprek. Met al deze innovaties bracht Hero de productie van blik en de distributie van zijn voedingsproducten een beslissende stap vooruit. Reden genoeg voor het bedrijf om bepaalde processen te patenteren en de rechten door te geven aan andere leveranciers.

Productie verviervoudigd in 20 jaar
Dankzij de toenemende automatisering en de modernste technologie, zoals de introductie van de elektrische lasmachine, werden de processen steeds verder versneld. Hierdoor steeg de dagelijkse productie van blikjes van 50.000 blikjes in 1947 naar 200.000 blikjes in 1960. Als gevolg van
Als gevolg van de voortdurende rationalisatiemaatregelen daalde het aantal werknemers van 100 in het begin tot 34. In 1985 produceerde Hero nog 35 miljoen blikken. In 1985 produceerde Hero nog 35 miljoen blikjes. Maar in de loop van de globalisering werd eigen productie steeds minder belangrijk: "Hoe efficiënter de transportmiddelen en hoe sneller de leveringen werden, hoe minder men afhankelijk was van korte transportroutes en een lokale locatie", legt Brunner uit. Hero besloot zich daarom uitsluitend te concentreren op zijn kernactiviteiten - de productie van lang houdbare levensmiddelen. In 1986 sloot het bedrijf de blikjesfabriek in Lenzburg en sindsdien laat het de productie over aan verschillende fabrikanten in Zwitserland.
https://www.foodaktuell.c(...)r-ist-200-jahre-alt/
  donderdag 12 oktober 2023 @ 15:18:53 #290
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210926068
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 15:17 schreef Geerd het volgende:

[..]
Uhmzzz oke..maar niet echt waar hero om bekend staat toch..
In NL alleen van fris maar het is een internationaal bedrijf uit Zwitserland
  donderdag 12 oktober 2023 @ 15:21:38 #291
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210926091
Fun Fact, ze waren de eerste met Ravioli in Blik

In NL niet zo een hit, maar in Duitstalige landen het gemaksvoer equivalent van witte bonen in tomatensaus. De saus smaakt ook vrijwel hetzelfde
pi_210926174
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 14:32 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]
:o
Dit moet wel een Mandela-effect zijn.
Nee, dat komt omdat er twee versies zijn. Zoals met heel veel muziek waar vieze woordjes in zitten. Vooral in de VS is dat nodig als je wil dat je muziek op de radio gedraaid wordt.
  donderdag 12 oktober 2023 @ 15:42:16 #293
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_210926249
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 15:33 schreef Viezig het volgende:

[..]
Nee, dat komt omdat er twee versies zijn. Zoals met heel veel muziek waar vieze woordjes in zitten. Vooral in de VS is dat nodig als je wil dat je muziek op de radio gedraaid wordt.
Dit is inderdaad een meer logische verklaring.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  donderdag 12 oktober 2023 @ 16:11:10 #294
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210926486
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 15:33 schreef Viezig het volgende:

[..]
Ja, teveel Helen Lovejoy's
pi_210926707
quote:
[img]https://fokstat[img]https://fokstatic.nl/p/0s.gif[/img] Op donderdag 12 oktober 2023 15:42 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]
Dit is inderdaad een meer logische verklaring.
Ik had trouwens ook geen idee dat er "fuck her face" gezongen werd in het origineel. Ik luister bijna geen radio en kijk nog minder tv dus ik zou ook niet weten welke versie hier doorgaans afgespeeld wordt. Toen ik nog wel eens uitging is het me in ieder geval nooit opgevallen.

[ Bericht 30% gewijzigd door #ANONIEM op 12-10-2023 16:41:16 ]
pi_210926755
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 15:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Fun Fact, ze waren de eerste met Ravioli in Blik
[ afbeelding ]

In NL niet zo een hit, maar in Duitstalige landen het gemaksvoer equivalent van witte bonen in tomatensaus. De saus smaakt ook vrijwel hetzelfde
Was je vriend/man er ook niet verzot op? Zoiets meen ik me te herinneren. Vind je het zelf te eten?

Meestal is dat soort blikvoer imo niet veel soeps, behalve als ik honger heb. Dan kan het opeens heerlijk zijn. :+

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-10-2023 16:46:18 ]
  donderdag 12 oktober 2023 @ 16:46:20 #297
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210926761
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 16:45 schreef Viezig het volgende:

[..]
Was je vriend/man er ook niet verzot op? Zoiets meen ik me te herinneren. Vind je het zelf te eten?

Meestal is dat soort blikvoer imo niet veel soeps, behalve als ik honger heb. :+
Ja, maar die van Maggi
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:27:15 #298
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_210988816
quote:
11s.gif Op zaterdag 30 september 2023 08:00 schreef DJKoster het volgende:
Schuldig, het YouTube commentaar ook als ik de lyrics video zie.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_210988884
Die tekst van de Macarena is best raar als je de lyrics zin voor zin volgt.

quote:
But don't you worry about my boyfriend
He's a boy whose name is Vitorino
I don't want him
Couldn't stand him
He was no good so I (hahahaha)
Now, come on, what was I supposed to do?
He was out of town and his two friends were so fine
Op vrijdag 4 augustus 2023 01:16 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
Een schizofreen is nooit alleen.
  dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:40:43 #300
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_210989072
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 21:30 schreef Oostblokkert het volgende:
Die tekst van de Macarena is best raar als je de lyrics zin voor zin volgt.
[..]

Dus je begrijpt het nog steeds niet ...
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')