abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_210291884
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 09:16 schreef qajariaq het volgende:
Als een Belg honderdtwaalf rijd dat ie het dan niet over snelheid heeft maar dat ie een blauw zwaailicht op zn dak heeft.

In Nl zeggen we steevast één één twee, in België is dat honderdtwaalf. In Nl noem je iemand ambulance- of brandweerchauffeur, een Belg rijdt dan honderdtwaalf.

Dit zal vrijwel niemand verder uitgelegd hoeven te worden maar het is wel even knipperen als je er mee geconfronteerd wordt.
rare belgen
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:51:21 #252
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_210295404
N.a.v. de discussie over de letter ß, eerder in dit topic:

Ik wil naar de Kajuit!
pi_210295955
quote:
2s.gif Op dinsdag 1 augustus 2023 16:08 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]
Ash (Pokemon), en Bart (Simpsons) ook. Kleine jongetjes klinken blijkbaar als vrouwen.
Gohan in Dragon Ball Z ook. Zowel in de Japanse en Amerikaanse versie gespeeld door een vrouw.
No amount of money ever bought a second of time.
pi_210310240
Dat de sonic boom (door de geluidsbarriere gaan) ontstaat doordat het geluid van een groter afgelegde afstand ineens bij je is. Als er een auto aan komt, dan hoor je hem al voordat hij bij je is. Bij een object dat sneller dan het geluid gaat komt het eerste geluid pas als het object bij je is, direct gevolgd door het geluid dat al eerder onderweg was, wat dus een knal effect geeft.
Dus die sonic boom is simpelweg het geluid dat het object maakt.

Ik dacht altijd dat er een knal ontstaat doordat je een barrière doorbreekt en achter het object weer sluit. Alsof je een steen in het water gooit en dus eerst het water opzij duwt en het water daarna het gat weer vult.
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_210310431
quote:
7s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 21:38 schreef Neo-Mullen het volgende:
Dat de sonic boom (door de geluidsbarriere gaan) ontstaat doordat het geluid van een groter afgelegde afstand ineens bij je is. Als er een auto aan komt, dan hoor je hem al voordat hij bij je is. Bij een object dat sneller dan het geluid gaat komt het eerste geluid pas als het object bij je is, direct gevolgd door het geluid dat al eerder onderweg was, wat dus een knal effect geeft.

Ik dacht altijd dat er een knal ontstaat doordat je een barrière doorbreekt en achter het object weer sluit. Alsof je een steen in het water gooit en dus eerst het water opzij duwt en het water daarna het gat weer vult.
Een zweep genereert een kleine sonic boom.
pi_210310589
quote:
7s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 21:38 schreef Neo-Mullen het volgende:

Klopt. Het is dus feitelijk niet één knal maar een zich verplaatsende knal. Iemand die dus vele kilometers verderop staat zal de knal dus net zo hard horen maar later. Dat besef is bij mij ook pas laatst doorgedrongen (staat ook ergens in dit topic).
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:02:50 #257
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210330934
Om de een of andere reden zit Kirsty MacColl - There's a guy works down the chip shop, swears he's Elvis in mijn hoofd.
Waarom zingt ze in een Amerikaans-Engels accent over een chip shop? Amerikanen noemen het French Fries, niet Chips, dat is Brits
  maandag 21 augustus 2023 @ 19:57:31 #258
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210371399
De Film Als twee druppels water
De verfilming van Willem Frederik Hermans' roman De donkere kamer van Damocles uit 1963. Daarin bleek dat verzet ineens niet lauter helden maar een schimmige bezigheid.

Als twee druppels water ontving veel lof op het filmfestival van Cannes. Dat de film na een eerste roulatie uit zicht verdween, kwam door Freddy Heineken: hij had z'n maîtresse een rolletje toebedeeld, maar toen ze het later uitmaakte, trok hij de film uit de roulatie.
  maandag 21 augustus 2023 @ 20:04:57 #259
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_210371519
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 19:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:
De Film Als twee druppels water
De verfilming van Willem Frederik Hermans' roman De donkere kamer van Damocles uit 1963. Daarin bleek dat verzet ineens niet lauter helden maar een schimmige bezigheid.

Als twee druppels water ontving veel lof op het filmfestival van Cannes. Dat de film na een eerste roulatie uit zicht verdween, kwam door Freddy Heineken: hij had z'n maîtresse een rolletje toebedeeld, maar toen ze het later uitmaakte, trok hij de film uit de roulatie.
Dat zijn inderdaad wel de ontdekkingen waarvan je achteraf denkt "D'oh! Dat is zo obvious!" ;)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 14 september 2023 @ 14:05:45 #260
7380 Treinhomo
Hatebreed, Salt-n-Pepa, KLF.
pi_210633352
N.a.v. dit topic kwam ik er achter dat de tekst van 'One way ticket' van Boney M niet luidt 'one way ticket to the moon', maar 'one way ticket to the blues'. :@
Music lovers are spoilt for choice
there's pop, rock, country, classical, punk,
hip-hop, rap, reggae and dance
and for people who don't like music, there's jazz.
pi_210658528
Vroeger kon je in de bibliotheek ook grammofoonplaten uitlenen. Moest je wel eerst de naald van je platenspeler meebrengen voor inspectie. Ik dacht dat men checkte of ze nog scherp genoeg was, pas jaren later kwam ik erachter dat een goede naald niet scherp maar bot is, en dat de naald door slijtage scherper wordt.

Nieuwe naald:

naald met slijtage:

(de gele lijnen geven de vorm van de groef weer).
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  zondag 17 september 2023 @ 04:32:20 #262
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_210658589
Er is hoop
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  zondag 17 september 2023 @ 09:19:39 #263
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210659095
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 02:46 schreef crystal_meth het volgende:
Vroeger kon je in de bibliotheek ook grammofoonplaten uitlenen. Moest je wel eerst de naald van je platenspeler meebrengen voor inspectie. Ik dacht dat men checkte of ze nog scherp genoeg was, pas jaren later kwam ik erachter dat een goede naald niet scherp maar bot is, en dat de naald door slijtage scherper wordt.

Nieuwe naald:
[ afbeelding ]

naald met slijtage:
[ afbeelding ]
(de gele lijnen geven de vorm van de groef weer).
Wat inspecteerde men dan?
pi_210659277
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 09:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
de naald neem ik aan zodat je de lp niet vernaggelde?
  zondag 17 september 2023 @ 10:06:21 #265
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210659367
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2023 09:55 schreef mschol het volgende:

[..]
de naald neem ik aan zodat je de lp niet vernaggelde?
Ja, dat men de naald inspecteerde is duidelijk, maar wat aan de naald.
pi_210660184
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 10:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ja, dat men de naald inspecteerde is duidelijk, maar wat aan de naald.
Of ie voldoende bolling had, een scherpe naald vernaggeld de plaat
pi_210669519
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 09:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Sporen van slijtage of schade? Al vereist dat waarschijnlijk enige ervaring, en kennis van de verschillende types (vormen) naalden: spherical, elliptical, hyperelliptical, Shibata & "Hughes", Ogura, van den Hul, Micro Ridge, Fritz Gyger...

Zijkant van een echte, nog niet gebruikte naald (elliptische vorm):

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Of het personeel dat de naalden inspecteerde de nodige expertise had? Misschien keken ze enkel naar overduidelijke schade, of naar de hoeveelheid vuil aan de naald (als je de naald niet regelmatig reinigt kan het vuil vastkoeken en moeilijk te verwijderen zijn). Of misschien was de policy bedoeld om mensen met goedkope apparatuur (een speelgoedplatenspeler of ander prul waarvan de naald niet verwijderbaar is) of met onvoldoende technische kennis uit te sluiten (wie niet weet hoe ie de naald moet verwijderen weet misschien ook niet wat de correcte naalddruk is en hoe ie dat moet instellen. Een foute naalddruk kan de groef beschadigen).
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  maandag 18 september 2023 @ 02:33:22 #268
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_210669651
clear end opzouten
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_210674019
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 17:51 schreef Domnivoor het volgende:
N.a.v. de discussie over de letter ß, eerder in dit topic:

[ afbeelding ]
OK, beetje laat...
Maar waarom zit er op die kaart nog een oranje vlekje in het noorden, zeg maar bij St Peter Ording Husum in de buurt. Ooit een volksverhuizing geweest of liggen de grenzen niet zo scherp als het hier wordt voorgesteld.
  Moderator maandag 18 september 2023 @ 16:48:23 #270
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_210674578
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 01:04 schreef crystal_meth het volgende:
Een foute naalddruk kan de groef beschadigen
De goede naalddruk beschadigt de groef ook :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 20 september 2023 @ 20:35:28 #271
7380 Treinhomo
Hatebreed, Salt-n-Pepa, KLF.
pi_210698659
N.a.v. dit topic:
Dat 'Cry little sister' van de soundtrack van 'The lost boys' helemaal niet van The sisters of mercy is, maar van Gerard McMann. 11.gif
Music lovers are spoilt for choice
there's pop, rock, country, classical, punk,
hip-hop, rap, reggae and dance
and for people who don't like music, there's jazz.
  Moderator zaterdag 23 september 2023 @ 11:44:20 #272
403652 crew  ChevyCaprice
F1-watcher
pi_210724591
Krant = van courant
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!)
pi_210744679
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 16:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Om de een of andere reden zit Kirsty MacColl - There's a guy works down the chip shop, swears he's Elvis in mijn hoofd.
Waarom zingt ze in een Amerikaans-Engels accent over een chip shop? Amerikanen noemen het French Fries, niet Chips, dat is Brits
Omdat ze Brits was?
pi_210747009
Dit is meer speculatie maar er is niet echt een topic voor nog.

The Smiths als band gaven officieel aan dat hun naam gebaseerd was op zomaar een doodgewone naam.

Ik heb alleen het idee, dat wanneer ik het bekende nummer Dancing Barefoot van Patti Smith uit 1979 pak en ‘ There is a light that never goes out’ ernaast houdt dat het bijna als een handschoen op het nummer van Patti Smith past.

Heb daardoor het idee dat er een kans bestaat dat Morrissey de bandnaam mogelijk aan Patti Smith heeft opgedragen en het niet zo willekeurig was.

Maar ja, speculatie. :)
  maandag 25 september 2023 @ 13:00:38 #275
37248 BertV
Hant ghemaect
pi_210747906
Waarom ik niet op mijn vader lijk.
Langhwerpighe Frickedil Speciael
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')