Hij heeft het toch met name over reacties binnen de VVD? Dat zegt wat over de andere VVD leden, maar niet over D66, CDA of CU kamerleden, lijkt me.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 23:11 schreef Perrin het volgende:
Na het vertrek van Daan zijn alle D66 kamerleden die aanblijven officieel gewetenlozer dan het VVD kamerlid met het scherpst afgestelde morele kompas.
Die blijven allemaal zitten naar aanleiding van het kabinetsbeleid dat door D66 wordt gesteund? En kunnen blijkbaar prima leven met hoe hun coalitiepartner VVD daarin staat?quote:Op woensdag 31 augustus 2022 23:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij heeft het toch met name over reacties binnen de VVD? Dat zegt wat over de andere VVD leden, maar niet over D66, CDA of CU kamerleden, lijkt me.
Dat vond ik ook al. Bij de vvd, op dit thema toch de rechtsbuiten van het kabinet, heeft er iemand dusdanige gewetensbezwaren en de andere partijen die toch linkser (let op: ik zeg niet links) zijn op dit thema lopen ze de deal te verdedigen. Apartquote:Op woensdag 31 augustus 2022 23:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
Die blijven allemaal zitten naar aanleiding van het kabinetsbeleid dat door D66 wordt gesteund? En kunnen blijkbaar prima leven met hoe hun coalitiepartner VVD daarin staat?
Wel opvallend dat er VVDers gewetensbezwaren krijgen maar geen partijleden van coalitiepartners.
Zegt veel over de coalitiepartners.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 23:23 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat vond ik ook al. Bij de vvd, op dit thema toch de rechtsbuiten van het kabinet, heeft er iemand dusdanige gewetensbezwaren en de andere partijen die toch linkser (let op: ik zeg niet links) zijn op dit thema lopen ze de deal te verdedigen. Apart
Waarom is dat opvallend?quote:Op woensdag 31 augustus 2022 23:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wel opvallend dat er VVDers gewetensbezwaren krijgen maar geen partijleden van coalitiepartners.
Vind ik niet. De verdediging van D66 en CU is 'we probeerden wel een betere deal er uit te krijgen, maar kregen de VVD niet mee'. Zie o.a. het interview van Don Ceder hierover. Terwijl de VVD volgens deze De Neef intern dus zegt 'eigenlijk is dit te soepel, wij wilden strenger maar dan kregen we CU en D66 niet mee'. Dan zegt het dus vooral wat over de VVD.quote:Op woensdag 31 augustus 2022 23:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zegt veel over de coalitiepartners.
Na zoveel jaren een partij verlaten riekt naar opportunisme over de rug van een dode baby en mensen in de knel. Niet naar een scherp afgesteld moreel kompasquote:Op woensdag 31 augustus 2022 23:11 schreef Perrin het volgende:
Na het vertrek van Daan zijn alle D66 kamerleden die aanblijven officieel gewetenlozer dan het VVD kamerlid met het scherpst afgestelde morele kompas.
die doet een "Kaagjequote:Op vrijdag 2 september 2022 14:24 schreef Gunner het volgende:
Jetten zal niet aanwezig zijn bij de algemene beschouwingen, die is elders.
https://www.telegraaf.nl/(...)gemene-beschouwingen
Nah..quote:Op vrijdag 2 september 2022 14:42 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
die doet een "Kaagje
verder belachelijk natuurlijk, totale minachting van het volk
Ik bedoelde meer dat hij afwezig is op belangrijke momenten net zoals kaag dat deed bij de APB van vorig jaar en "schoolziek" was tijdens het koopkracht debat.quote:Op vrijdag 2 september 2022 14:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Nah..
Jetten is ook geen minister van een ministerie hè.
Hij is minister voor.
Zijn post valt onder het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Die een eigen minister heeft (Adriaans).
Zijn functie is dus niet te vergelijken met die van onze Vice Premier Kaag.
Mooie usernaam trouwens.quote:Op vrijdag 2 september 2022 14:56 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Ik bedoelde meer dat hij afwezig is op belangrijke momenten net zoals kaag dat deed bij de APB van vorig jaar en "schoolziek" was tijdens het koopkracht debat.
Een Kaagje?quote:Op vrijdag 2 september 2022 14:42 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
die doet een "Kaagje
verder belachelijk natuurlijk, totale minachting van het volk
Natuurlijk is dat niet belangrijk, die maakt er een leuk snoepreisje vanquote:Op vrijdag 2 september 2022 15:29 schreef Enchanter het volgende:
Jetten, is zo een conferentie nou echt belangrijk ?
Hij was van de week ook al op Bali. En dan lopen zeiken dat we minder moeten vliegenquote:Op vrijdag 2 september 2022 15:32 schreef BeriBeri het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat niet belangrijk, die maakt er een leuk snoepreisje van
Do as I say, don't do as I do.quote:Op vrijdag 2 september 2022 15:54 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Hij was van de week ook al op Bali. En dan lopen zeiken dat we minder moeten vliegen
Rob Jetten is de slechtste minister ooit. Heeft nog minder kennis van de onderwerpen van zijn departement dan een middelbare scholier en neemt vrijwel alleen maar domme besluiten.quote:Op vrijdag 2 september 2022 15:29 schreef Enchanter het volgende:
Hij valt mij ook wel flink tegen, inderdaad.quote:Op zondag 4 september 2022 02:23 schreef trein2000 het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ctief-biedt-a4140652
Die Staghouwer mag ook wel eens met pensioen. Jemig. Van een brief op bestelling naar geen brief op bestelling.
Of hij wordt daar in de zeik genomen. Hij moet perspectief geven voor boeren, en dit in de brief beschrijven, dat is niet te doen met de huidige instelling.quote:Op zondag 4 september 2022 06:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij valt mij ook wel flink tegen, inderdaad.
Uitkoopregeling en er is zat werk in andere sectoren. Perspectief genoeg zou ik zeggen.quote:Op zondag 4 september 2022 07:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Of hij wordt daar in de zeik genomen. Hij moet perspectief geven voor boeren, en dit in de brief beschrijven, dat is niet te doen met de huidige instelling.
Ja.quote:Op vrijdag 2 september 2022 15:29 schreef Enchanter het volgende:
Kaag is net zo een drama (ik ben ziekquote:Op zondag 4 september 2022 09:35 schreef laforest het volgende:
[..]
Ja.
Is ook belangrijker dat Kaag bij de APB is, Jetten's aanwezigheid is niet cruciaal.
Ja daag das toch geen oplossing als je net 50 miljoen hebt geïnvesteerd in een nieuwe stal met stof en ammoniak afvang.quote:Op zondag 4 september 2022 09:31 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Uitkoopregeling en er is zat werk in andere sectoren. Perspectief genoeg zou ik zeggen.
Ondernemersrisico en ik denk niet dat die boeren er opnieuw mee wegkomen. Uitspraak van de RvS en rapportage van de VN zijn niet vrijblijvend. Bruxelles kan eventueel de subsidiekraan dichtdraaien en/of een exportverbod voor nederlands vlees instellen als drukkingsmiddel en dan is het gauw afgelopen met de intensieve veehouderijen.quote:Op zondag 4 september 2022 13:59 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja daag das toch geen oplossing als je net 50 miljoen hebt geïnvesteerd in een nieuwe stal met stof en ammoniak afvang.
Het is nog lang niet gedaan en de boeren hebben de langste adem.
We zullen zien.quote:Op zondag 4 september 2022 14:25 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ondernemersrisico en ik denk niet dat die boeren er opnieuw mee wegkomen. Uitspraak van de RvS en rapportage van de VN zijn niet vrijblijvend. Bruxelles kan eventueel de subsidiekraan dichtdraaien en/of een exportverbod voor nederlands vlees instellen als drukkingsmiddel en dan is het gauw afgelopen met de intensieve veehouderijen.
Dat een kabinet niet eeuwig blijft zitten klopt natuurlijk en het zou me ook niets verbazen als de boel klapt. Europese afspraken blijven echter van kracht en de EU heeft een stok achter de deur met subsidieverstrekking.quote:Op zondag 4 september 2022 14:27 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
We zullen zien.
Een ding is zeker, dat gaat niet gebeuren, dan zal de EU instorten, Duitse en Franse boeren weet wat hun te wachten staat dan.
Kabinet blijft niet 10 jaar staan op deze manier, ministers zullen opstappen, verkiezingen kunnen heel anders uitpakken.
Maar de boeren, die zitten waar ze zitten en blijven strijdbaar.
Die gaan nu niet ineens met gebogen hoofd naar de Footlocker om een kutbaantje.
Er ligt best een mooi plan van Schouten al bij LNV. Er was verdorie een hele tafel vol boerenorganisaties bij Remkes die zei "begin liever vandaag dan morgen met die maatregelen". 2500 boeren hebben een plan opgesteld waarmee boeren het prima kunnen redden binnen de nieuwe stikstofregels. Daar wat chocola van maken en in een brief gieten moet toch echt wel te doen zijn?quote:Op zondag 4 september 2022 07:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Of hij wordt daar in de zeik genomen. Hij moet perspectief geven voor boeren, en dit in de brief beschrijven, dat is niet te doen met de huidige instelling.
Is dat werkelijk 50 miljoen wat 1 bedrijf investeert in een nieuwe stal ? Hoe denkt de boer dat in hemelsnaam terug te verdienen ?quote:Op zondag 4 september 2022 13:59 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja daag das toch geen oplossing als je net 50 miljoen hebt geïnvesteerd in een nieuwe stal met stof en ammoniak afvang.
Het is nog lang niet gedaan en de boeren hebben de langste adem.
Nee, want dit soort berichten is niet waarvoor we Prinsjesdag hebben.quote:Op zondag 4 september 2022 17:06 schreef Cupfighter het volgende:
Kunnen ze met Prinsjesdag niet zeggen wij stoppen ermee, dat zou de beste boodschap zijn die ze kunnen brengen
dat bedrag lijkt me ook heel sterk. Benieuwd naar de bron.quote:Op maandag 5 september 2022 08:18 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Is dat werkelijk 50 miljoen wat 1 bedrijf investeert in een nieuwe stal ? Hoe denkt de boer dat in hemelsnaam terug te verdienen ?
Oh het mag ook een dag later hoor, als ze maar gaan en het liefst zo snel mogelijkquote:Op maandag 5 september 2022 08:19 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Nee, want dit soort berichten is niet waarvoor we Prinsjesdag hebben.
want dan kunnen we een jaar lang lekker proberen te formeren? Nee dank je.quote:Op maandag 5 september 2022 09:42 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Oh het mag ook een dag later hoor, als ze maar gaan en het liefst zo snel mogelijk
Dit is ook totaal niets, visieloze bende wat niets durft te beslissen en als het met oplossingen komt dan zijn ze vaak half, knopen doorhakken is niet besteed aan Rutte, ministers die dingen roepen of niet op komen dagen om wat voor een reden dan ook terwijl het land al genoeg problemen heeft zonder dit.quote:Op maandag 5 september 2022 09:43 schreef Malavita het volgende:
[..]
want dan kunnen we een jaar lang lekker proberen te formeren? Nee dank je.
Welnee als dat 3 miljoen kost is het al veel 350 tot 450 per vierkante meter.quote:Op maandag 5 september 2022 08:18 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Is dat werkelijk 50 miljoen wat 1 bedrijf investeert in een nieuwe stal ? Hoe denkt de boer dat in hemelsnaam terug te verdienen ?
Lijkt mij ook. Van de week op het nieuws dat een boer werd uitgekocht voor 2,5 miljoen. Ik vond dat een riant bedrag.....Daarom leek mij die 50 miljoen ook niet helemaal juist.quote:Op maandag 5 september 2022 09:55 schreef vipergts het volgende:
[..]
Welnee als dat 3 miljoen kost is het al veel 350 tot 450 per vierkante meter.
2.5 miljoen, wat een geld zegquote:Op maandag 5 september 2022 12:10 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Lijkt mij ook. Van de week op het nieuws dat een boer werd uitgekocht voor 2,5 miljoen. Ik vond dat een riant bedrag.....Daarom leek mij die 50 miljoen ook niet helemaal juist.
Bedenk dat er in 2018 voor 33 miljard euro aan leningen door boeren bij de banken e.d. zat: https://www.foodlog.nl/ar(...)35-milj/allcomments/quote:
Zoals de kamer al concludeerde: van die 25 miljard gaat een heleboel in de zak van de Rabobank terecht komen. Ik denk alleen dat daar weinig aan te doen is, de overheid kan de Rabobank niet dwingen die schulden kwijt te schelden.quote:Tegelijkertijd steeg ook het totaal aan bankleningen in de landbouwsector van ¤18 miljard in 2001 tot ¤33 miljard in 2018.
kan het artikel niet openen mqar ik geloof je daarinquote:Op maandag 5 september 2022 12:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bedenk dat er in 2018 voor 33 miljard euro aan leningen door boeren bij de banken e.d. zat: https://www.foodlog.nl/ar(...)35-milj/allcomments/
Die 2,5 miljoen is dus waarschijnlijk voor het grootste deel gewoon het afkopen van hypotheken en leningen voor apparatuur.
[..]
Zoals de kamer al concludeerde: van die 25 miljard gaat een heleboel in de zak van de Rabobank terecht komen. Ik denk alleen dat daar weinig aan te doen is, de overheid kan de Rabobank niet dwingen die schulden kwijt te schelden.
Zoals je in het artikel kunt zien is 2,5 miljoen wel redelijk gemiddeld voor de waarde van een boerenbedrijf, zelfs een stuk lager dan de gemiddelde balanswaarde.
Ik neem aan dat het dus vooral de schulden zijn. Je kunt een boer niet laten zitten met een hypotheek op een boerderij die er op gericht is dat het een bedrijf is en leningen op allerlei installaties en tracktors e.d. die hij niet meer mag gebruiken. Het zou me niet verbazen als hij maar iets van 2 ton of zoiets over houdt, dat is dan 5x het gemiddelde jaarinkomen van een boer.quote:Op maandag 5 september 2022 12:32 schreef Malavita het volgende:
[..]
kan het artikel niet openen mqar ik geloof je daarin
Benieuwd of in die 2.5 miljoen rekening wordt gehouden met diens schulden. Maar dat is een kwestie van elke situatie apart bekijken.
De hypotheek op het huis (waar ze blijven wonen) was 8 ton geloof ik - twitter research. Ze moeten de stallen nog afbreken en nog een rabo-lening afbetalen gok ik zo. Vermoedelijk houden ze wel vrij veel geld over, naast een afbetaald huis. Volk in nood.quote:Op maandag 5 september 2022 12:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik neem aan dat het dus vooral de schulden zijn. Je kunt een boer niet laten zitten met een hypotheek op een boerderij die er op gericht is dat het een bedrijf is en leningen op allerlei installaties en tracktors e.d. die hij niet meer mag gebruiken. Het zou me niet verbazen als hij maar iets van 2 ton of zoiets over houdt, dat is dan 5x het gemiddelde jaarinkomen van een boer.
Als ze een half miljoen over houden oid is dat ook prima. Bedrijf had bij verkoop met leningen ook gewoon geld opgeleverd. Dat is ook het pensioen van een boer.quote:Op maandag 5 september 2022 12:53 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
De hypotheek op het huis (waar ze blijven wonen) was 8 ton geloof ik - twitter research. Ze moeten de stallen nog afbreken en nog een rabo-lening afbetalen gok ik zo. Vermoedelijk houden ze wel vrij veel geld over, naast een afbetaald huis. Volk in nood.
Hier wordt er nog wat verder op ingegaan.quote:Op maandag 5 september 2022 13:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als ze een half miljoen over houden oid is dat ook prima. Bedrijf had bij verkoop met leningen ook gewoon geld opgeleverd. Dat is ook het pensioen van een boer.
Dit is geen 'aanpassing van de regels', die boer krijgt een beroepsverbod. Voor velen is het ook het verlies van het familiebedrijf. Ruime compensatie vind ik zeer terecht, eerlijk gezegd.quote:Op maandag 5 september 2022 13:06 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Hier wordt er nog wat verder op ingegaan.
[ twitter ]
Het echte probleem zit hem erin dat je als boerenbedrijf onbeperkt overlast mag veroorzaken voor iedereen in de omgeving (hoort bij het platteland) en de enige manier op dat op te lossen als overheid lijkt te zijn om een berg geld over te maken naar de veroorzakers van de problemen. Het idee dat je wetgeving aanpast en dat bedrijven zich daarnaar voegen, die vlieger gaat niet op voor de agrarische industrie.
Je krijgt geen beroepsverbod, je moet gewoon geen stank- en stikstofoverlast veroorzaken in je beroep. Gejeremiejeer over familiebedrijven is al helemaal pathetische kitsch - de echte familiebedrijven op het boerenland zijn allang weggeconcurreerd door die paar megastallen die nog over zijn. Er is niets traditioneels aan 5000 varkens in een stal stoppen, noch is dat iets dat wat koste wat kost mogelijk zou moeten zijn.quote:Op maandag 5 september 2022 13:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is geen 'aanpassing van de regels', die boer krijgt een beroepsverbod. Voor velen is het ook het verlies van het familiebedrijf. Ruime compensatie vind ik zeer terecht, eerlijk gezegd.
Wel, hij mag geen boer meer zijn, ook niet op een andere plek.quote:
Volgens die reacties mag hij verder met akkerbouw. Alleen die varkensstallen moeten afgebroken wordenquote:Op maandag 5 september 2022 13:21 schreef Hanca het volgende:
Wel, hij mag geen boer meer zijn, ook niet op een andere plek.
Volgens de NOS niet:quote:Op maandag 5 september 2022 13:35 schreef Gunner het volgende:
[..]
Volgens die reacties mag hij verder met akkerbouw. Alleen die varkensstallen moeten afgebroken worden
https://nos.nl/collectie/(...)trijd-tegen-stikstofquote:In ruil voor 2,5 miljoen euro moeten de broers De Rooij stoppen met hun bedrijf en mogen ze ook niet ergens anders een nieuw bedrijf beginnen.
Als je gebruik maakt van die uitkoopregeling, ja. Maar dat was niet het statement dat Einar maakte - jij beweert dat boeren een beroepsverbod krijgen opgelegd als gevolg van gewijzigde regels. Dat is niet waar. Dat er aan een riante uitkoopregeling ook wat voorwaarden verbonden zijn is niet zo raar - maar wel iets anders.quote:Op maandag 5 september 2022 13:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens de NOS niet:
[..]
https://nos.nl/collectie/(...)trijd-tegen-stikstof
Nee, ik zei dat deze specifieke boer een beroepsverbod krijgt. Dat is wat ik zei. 'Die boer krijgt een beroepsverbod', niet 'alle boeren krijgen een beroepsverbod'.quote:Op maandag 5 september 2022 13:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als je gebruik maakt van die uitkoopregeling, ja. Maar dat was niet het statement dat Einar maakte - jij beweert dat boeren een beroepsverbod krijgen opgelegd als gevolg van gewijzigde regels. Dat is niet waar. Dat er aan een riante uitkoopregeling ook wat voorwaarden verbonden zijn is niet zo raar - maar wel iets anders.
Akkoord, je hebt gelijk. Maar in dat geval is jouw post niet echt een reactie op die van Einarboe.quote:Op maandag 5 september 2022 13:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, ik zei dat deze specifieke boer een beroepsverbod krijgt. Dat is wat ik zei. 'Die boer krijgt een beroepsverbod', niet 'alle boeren krijgen een beroepsverbod'.
Ja, maar met een pure aanpassing van de regels zijn helaas een heel aantal boerenbedrijven niet meer levensvatbaar op de locatie waar ze zitten. En dus kunnen ze hun leningen nooit terugbetalen die ze hebben afgesloten als winstgevend bedrijf. Dat oplossen lijkt me toch een minimumtaak van de overheid, in dit geval. Je kunt niet gewoon allerlei boerenbedrijven, waarbij de boer vaak hoofdelijk aansprakelijk is omdat boerderijen bijna nooit BVs zijn, failliet laten gaan. Dat zou zeer onbehoorlijk bestuur zijn.quote:Op maandag 5 september 2022 13:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Akkoord, je hebt gelijk. Maar in dat geval is jouw post niet echt een reactie op die van Einarboe.
We willen dat zwaar vervuilende bedrijven als Tata Steel en Dow Chemical strenge regels krijgen opgelegd en dat daarop wordt gehandhaafd. Maar dat schijnt voor de agrarische sector niet te kunnen - dat is wat ik uit de post van Einar haal. En dus moeten we met miljoenen aan gemeenschapsgeld gaan smijten om industriëlen uit te komen die de afgelopen jaren hun omgeving hebben vervuild. En ja, je kunt echt regels aanpassen zonder boeren een beroepsverbod te geven.
Dat is tot op zekere hoogte wel waar, maar daar had men vooral eerder over na moeten denken. Het had nooit zo ver mogen komen. Maar daar doe je nu niet zo veel meer aan, en als je die nalatigheid op het bord van de boerenbedrijven zou gooien dan is er inderdaad sprake van onbehoorlijk bestuur.quote:Op maandag 5 september 2022 13:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, maar met een pure aanpassing van de regels zijn helaas een heel aantal boerenbedrijven niet meer levensvatbaar op de locatie waar ze zitten. En dus kunnen ze hun leningen nooit terugbetalen die ze hebben afgesloten als winstgevend bedrijf. Dat oplossen lijkt me toch een minimumtaak van de overheid, in dit geval. Je kunt niet gewoon allerlei boerenbedrijven, waarbij de boer vaak hoofdelijk aansprakelijk is omdat boerderijen bijna nooit BVs zijn, failliet laten gaan. Dat zou zeer onbehoorlijk bestuur zijn.
Het gaat in de totale landbouw sector in heel Nederland maar om 200.000 mensen:https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)tijdbanen%20gerekend.quote:Op maandag 5 september 2022 14:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is tot op zekere hoogte wel waar, maar daar had men vooral eerder over na moeten denken. Het had nooit zo ver mogen komen. Maar daar doe je nu niet zo veel meer aan, en als je die nalatigheid op het bord van de boerenbedrijven zou gooien dan is er inderdaad sprake van onbehoorlijk bestuur.
We moeten vooral af van de gedachten dat al die zielige boeren van die hardwerkende gezinsmensen zijn. Die bestaan ook zeker, maar het overgrote deel van de agrarische omzet komt uit een aantal hele grote bedrijven. Het zijn zowel qua omvang als qua vervuiling gewoon industriële bedrijven, en die behandeling verdienen ze dan ook.
Wat ik overigens belangrijker vind dan de compensatie voor de individuele boer is een plan over wat je met de meest getroffen agrarische regio's aan wil. Je wil geen nieuw Zuid-Limburg creëren, maar voorlopig heb ik daar nog nauwelijks iets over gehoord.
Opvallend dat dit wel kan maar de btw op groente en fruit verlagen of zorgen dat mensen een beetje compensatie krijgen allemaal lastig lastig is. Ik merk dat ik er een beetje cynisch van word.quote:Op maandag 5 september 2022 16:25 schreef Janneke141 het volgende:
Tja, daar zie ik dan weer geen enkel probleem in.
Ja heel raar dat je wel bestaande cijfertjes gewoon kunt aanpassen en dat je niet met hetzelfde gemak een nieuwe categorie uit de grond stampt, met indicatie per product of het erbij hoort en aparte behandeling in de belastingketen.quote:Op maandag 5 september 2022 16:27 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Opvallend dat dit wel kan maar de btw op groente en fruit verlagen of zorgen dat mensen een beetje compensatie krijgen allemaal lastig lastig is. Ik merk dat ik er een beetje cynisch van word.
Dit zijn onafhankelijke bedragen hè. Heel anders dan de absurde kerstboom die ons belastingstelsel tegenwoordig is.quote:Op maandag 5 september 2022 16:27 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Opvallend dat dit wel kan maar de btw op groente en fruit verlagen of zorgen dat mensen een beetje compensatie krijgen allemaal lastig lastig is. Ik merk dat ik er een beetje cynisch van word.
Je mag van een overheid verwachten dat ze zoiets kunnen fixen. Het is niet alsof verschillende btw-tarieven iets nieuws zijn. Zelfs 0% bestaat al.quote:Op maandag 5 september 2022 16:41 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Ja heel raar dat je wel bestaande cijfertjes gewoon kunt aanpassen en dat je niet met hetzelfde gemak een nieuwe categorie uit de grond stampt, met indicatie per product of het erbij hoort en aparte behandeling in de belastingketen.
Niet elk nieuwsbericht is een aanleiding om op dezelfde verongelijkte toon dezelfde misstanden elke keer maar weer erbij te halenquote:Op maandag 5 september 2022 16:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je mag van een overheid verwachten dat ze zoiets kunnen fixen. Het is niet alsof verschillende btw-tarieven iets nieuws zijn. Zelfs 0% bestaat al.
Maar het ging natuurlijk niet om het groente en fruit. Ik had net zo goed de toeslagenaffaire of Groningen kunnen noemen. Het gaat er om dat wanneer er iets voor de burger moet gebeuren het allemaal lastig lastig is maar dat de burger in de problemen brengen voor de overheid geen enkel probleem is. Dan kan ineens alles.
Dit is zoals deze overheid rolt helaasquote:Op maandag 5 september 2022 16:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je mag van een overheid verwachten dat ze zoiets kunnen fixen. Het is niet alsof verschillende btw-tarieven iets nieuws zijn. Zelfs 0% bestaat al.
Maar het ging natuurlijk niet om het groente en fruit. Ik had net zo goed de toeslagenaffaire of Groningen kunnen noemen. Het gaat er om dat wanneer er iets voor de burger moet gebeuren het allemaal lastig lastig is maar dat de burger in de problemen brengen voor de overheid geen enkel probleem is. Dan kan ineens alles.
Tijd voor iemand die het durft te benoemen en aanpakken. Ook als dat betekent dat het eerst slechter wordt. Dit kan zo niet door gaanquote:Op maandag 5 september 2022 17:08 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
We hebben ondertussen zoveel maatwerk dat alles vastloopt en het alsnog generiek wordt.
Gaat voorlopig toch niet gebeuren. Ieder (regerings-)plan dat het belastingstelsel versimpelt gaat gevolgd worden door zoveel versnipperde Kameroproepen voor reparatie voor subgroepje-zus-en-zo dat het er onder aan de streep alleen maar erger op wordt. Tel daarbij op dat ambtenaren vooral erg graag zichzelf aan het werk houden, en je weet dat er de komende tijd echt niets gaat verbeteren.quote:Op maandag 5 september 2022 17:11 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Tijd voor iemand die het durft te benoemen en aanpakken. Ook als dat betekent dat het eerst slechter wordt. Dit kan zo niet door gaan
Idealiter gaat stekker er volledig uit en wordt er een nieuw goed werkend systeem ervoor in plaats opgetuigd.quote:Op maandag 5 september 2022 17:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Gaat voorlopig toch niet gebeuren. Ieder (regerings-)plan dat het belastingstelsel versimpelt gaat gevolgd worden door zoveel versnipperde Kameroproepen voor reparatie voor subgroepje-zus-en-zo dat het er onder aan de streep alleen maar erger op wordt. Tel daarbij op dat ambtenaren vooral erg graag zichzelf aan het werk houden, en je weet dat er de komende tijd echt niets gaat verbeteren.
Zo, dat is dan weer mijn cynisme
Ik ben het ook al wel paar keer tegengekomen. Had het ook niet zelf bedacht. De Beer heeft we ook al een en ander over geschreven.quote:Op maandag 5 september 2022 17:11 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Tijd voor iemand die het durft te benoemen en aanpakken. Ook als dat betekent dat het eerst slechter wordt. Dit kan zo niet door gaan
CU zit echt in een heleboel gemeenteraden als extra in de coalitie 'omfat ze zulke goede wethouders leveren', dan snap ik echt niet hoe Staghouwer nou boven is komen drijven...quote:Op maandag 5 september 2022 19:29 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Oh hij is weg, erg mooi. Ging sneller dan gedacht, @:hanca
Wie gaan we nu krijgen dan? De fractie lijkt me te licht, te onervaren of onvoldoende gespecialiseerd. Weer een gedeputeerde? Willen die na het bedreigingencircus? Zal snel moeten want je kunt niet weken zonder landbouwminister in deze tijd.quote:Op maandag 5 september 2022 19:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
CU zit echt in een heleboel gemeenteraden als extra in de coalitie 'omfat ze zulke goede wethouders leveren', dan snap ik echt niet hoe Staghouwer nou boven is komen drijven...
Helemaal eens, eerlijke feiten en geen gedraai, en een plan van aanpak ook al moet dat stevig zijnquote:Op maandag 5 september 2022 17:11 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Joh, we konden een jaar zonder kabinet.quote:Op maandag 5 september 2022 19:40 schreef trein2000 het volgende:
Zal snel moeten want je kunt niet weken zonder landbouwminister in deze tijd.
Kan, zou wel armoe troef zijn.quote:Op maandag 5 september 2022 19:42 schreef JohnBercow het volgende:
Schouten terug naar Landbouw?
Slob op Armoede.
Wie dan?quote:Op maandag 5 september 2022 19:40 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wie gaan we nu krijgen dan? De fractie lijkt me te licht, te onervaren of onvoldoende gespecialiseerd. Weer een gedeputeerde? Willen die na het bedreigingencircus? Zal snel moeten want je kunt niet weken zonder landbouwminister in deze tijd.
Schouten gaat het wel tijdelijk doen zolang er geen nieuwe is…quote:Op maandag 5 september 2022 19:42 schreef JohnBercow het volgende:
Schouten terug naar Landbouw?
Slob op Armoede.
Ja dat is echt de verkeerde man op de verkeerde plek op het verkeerde moment.quote:Op maandag 5 september 2022 19:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
CU zit echt in een heleboel gemeenteraden als extra in de coalitie 'omfat ze zulke goede wethouders leveren', dan snap ik echt niet hoe Staghouwer nou boven is komen drijven...
Zijn langverwachte stikstofbrief zou eigenlijk eind deze week komen maar werd al uitgesteld omdat de kwaliteit ondermaats wasquote:Op maandag 5 september 2022 19:45 schreef Hanca het volgende:
Netjes dat hij dat zo doet, zelf de conclusie trekken dat hij niet de juiste persoon is. Of hing er echt een haalbare motie van wantrouwen boven zijn hoofd? Volgens mij nog niet, toch?
Het gerucht doet hardnekkig de ronde dat zijn ‘perspectiefbrief’ zou zijn afgekeurd door de top van het kabinet. Dan is je positie natuurlijk ook wel tamelijk onhoudbaar geworden.quote:Op maandag 5 september 2022 19:45 schreef Hanca het volgende:
Netjes dat hij dat zo doet, zelf de conclusie trekken dat hij niet de juiste persoon is. Of hing er echt een haalbare motie van wantrouwen boven zijn hoofd? Volgens mij nog niet, toch?
En Schouten kan het zeker wel, maar een vice-premier lijkt me weer niet ideaal. Die moet teveel alle partijen te vriend houden.quote:Op maandag 5 september 2022 19:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Schouten gaat het wel tijdelijk doen zolang er geen nieuwe is…
Nee. Is mij niets van bekend.quote:Op maandag 5 september 2022 19:45 schreef Hanca het volgende:
Dus er is nu 1 algemeen topic in POL, een specifiek topic in POL en 2 topics in NWSquote:Op maandag 5 september 2022 19:49 schreef Hexagon het volgende:
Dit kan wel in een apart topic
POL / Henk Staghouwer treedt af als minister
Iemand anders moet dat ministerie temmen.. is Remkes al gepolst?quote:Op maandag 5 september 2022 19:47 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het gerucht doet hardnekkig de ronde dat zijn ‘perspectiefbrief’ zou zijn afgekeurd door de top van het kabinet. Dan is je positie natuurlijk ook wel tamelijk onhoudbaar geworden.
POL != NWSquote:Op maandag 5 september 2022 19:50 schreef JohnBercow het volgende:
[..]
Dus er is nu 1 algemeen topic in POL, een specifiek topic in POL en 2 topics in NWS
Prima hoor.quote:Op maandag 5 september 2022 19:50 schreef JohnBercow het volgende:
[..]
Dus er is nu 1 algemeen topic in POL, een specifiek topic in POL en 2 topics in NWS
Het is wel echt dun bezaaid met goede mensen hoor.quote:Op maandag 5 september 2022 19:50 schreef Perrin het volgende:
[..]
Iemand anders moet dat ministerie temmen.. is Remkes al gepolst?
Maar hij is wel eerstverantwoordelijke. En het was ook niet alsof het hier voor allemaal op rolletjes liep…quote:Op maandag 5 september 2022 19:50 schreef Hanca het volgende:
Ik vind het ook wat flauw om die brief volledig op zijn bord te gooien, een minister van landbouw kan geen extra subsidies, belastingmaatregelen e.d. uitvoeren. Die brief moet van het hele kabinet en in elk geval ook van financiën en ik denk ook EZ (het gaat om hele ketens, incl supermarkten) komen.
Dat valt wel mee. Blokhuis was prima, Van Ooijen is gewoon goed. Je moet niet steeds in dezelfde vijver vissen.quote:Op maandag 5 september 2022 19:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is wel echt dun bezaaid met goede mensen hoor.
Dit is ook wel echt een kutpost in het kwadraat hoor. Je zoekt eigenlijk iemand die de kinderen uit huis heeft (bedreigingen), op leeftijd is (afbreukrisico) en ook nog bestuurlijk zwaargewicht is. En dat voor een, met alle respect voor de CU, kleine partij. Daar zullen ze er geen tientallen van hebben.quote:Op maandag 5 september 2022 19:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Ik zie graag nieuw bloed. Kunnen niet eeuwig Remkes-achtige mensen zijn.quote:Op maandag 5 september 2022 19:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat valt wel mee. Blokhuis was prima, Van Ooijen is gewoon goed. Je moet niet steeds in dezelfde vijver vissen.
Ja. Dat zei ik. Maar dat is geen duurzame oplossing natuurlijk. Moet iemand bij.quote:
Nee, ik vind het ook terecht dat hij weg moet. Maar die brief moet gewoon een kabinetsbrief worden, eigenlijk gewoon vanuit de top net als bij het asielprobleem. Dit is een chef probleem, dit kun je zeker niet bij een minister die heel beperkt is in wat hij kan beloven door een beperkt budget neergooien. Een volgende gaat daar ook tegenaan lopen (en dan dus hopelijk hard op tafel slaan).quote:Op maandag 5 september 2022 19:52 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar hij is wel eerstverantwoordelijke. En het was ook niet alsof het hier voor allemaal op rolletjes liep…
Ja. Zeker.quote:Op maandag 5 september 2022 19:54 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dit is ook wel echt een kutpost in het kwadraat hoor. Je zoekt eigenlijk iemand die de kinderen uit huis heeft (bedreigingen), op leeftijd is (afbreukrisico) en ook nog bestuurlijk zwaargewicht is. En dat voor een, met alle respect voor de CU, kleine partij. Daar zullen ze er geen tientallen van hebben.
Ik hoor Ton Elias.quote:Op maandag 5 september 2022 19:54 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dit is ook wel echt een kutpost in het kwadraat hoor. Je zoekt eigenlijk iemand die de kinderen uit huis heeft (bedreigingen), op leeftijd is (afbreukrisico) en ook nog bestuurlijk zwaargewicht is. En dat voor een, met alle respect voor de CU, kleine partij. Daar zullen ze er geen tientallen van hebben.
Hij kon er niets van, om het maar eens heel plat te zeggen. Maar dat neemt niet weg dat het een enorme hondenbaan is op dit moment.quote:Op maandag 5 september 2022 19:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Zeker.
Maar ik vond hem wel erg onzichtbaar. Eigenlijk.
De grootste naam naast Slob is nog Huizinga, maar die hoop ik echt niet. Totaal ongeschikt. Of Segers natuurlijk, dat zou wel een verrassende maar ook gevaarlijke zet zijn.quote:Op maandag 5 september 2022 19:54 schreef trein2000 het volgende:
[..]
André Rouvoet? Blokhuis? Ik roep maar wat namen hoor. Maar dan blijf je wel weer heel erg in hetzelfde kringetje hangen, de VVD-valkuil. Wil je niet als partij.quote:Op maandag 5 september 2022 19:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
De grootste naam naast Slob is nog Huizinga, maar die hoop ik echt niet. Totaal ongeschikt. Of Segers natuurlijk, dat zou wel een verrassende maar ook gevaarlijke zet zijn.
Tjisse Stelpstra, gedeputeerde Drenthe? 61, zeer ervaren en volgens mij is iedereen enthousiast over hem.quote:Op maandag 5 september 2022 19:59 schreef trein2000 het volgende:
[..]
André Rouvoet? Blokhuis? Ik roep maar wat namen hoor. Maar dan blijf je wel weer heel erg in hetzelfde kringetje hangen, de VVD-valkuil. Wil je niet als partij.
Tegelijkertijd zijn dit wel uitzonderlijke omstandigheden.
Wie is de chef eigenlijk?quote:Op maandag 5 september 2022 19:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, ik vind het ook terecht dat hij weg moet. Maar die brief moet gewoon een kabinetsbrief worden, eigenlijk gewoon vanuit de top net als bij het asielprobleem. Dit is een chef probleem, dit kun je zeker niet bij een minister die heel beperkt is in wat hij kan beloven door een beperkt budget neergooien. Een volgende gaat daar ook tegenaan lopen (en dan dus hopelijk hard op tafel slaan).
Rutte, natuurlijk. Met de vice premiers. Die kunnen door een regeerakkoord heen fietsen en ook budgetten extra maken, een minister is daar veel meer gebonden.quote:
Ja maar die respecteert zijn besluit ipv als een leider naar voren te stappen. Dit mag hij zichzelf ook aantrekken.quote:Op maandag 5 september 2022 20:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Rutte, natuurlijk. Met de vice premiers. Die kunnen door een regeerakkoord heen fietsen en ook budgetten extra maken, een minister is daar veel meer gebonden.
Natuurlijk, als je als premier een minister verliest is dat ook altijd een fout van de premier. Al is de lijst van verloren ministers en staatssecretarissen bij Rutte inmiddels een paar A4tjes lang.quote:Op maandag 5 september 2022 20:05 schreef alpeko het volgende:
[..]
Ja maar die respecteert zijn besluit ipv als een leider naar voren te stappen. Dit mag hij zichzelf ook aantrekken.
Laten we wel wezen. Het vak van politicus wordt steeds onaantrekkelijker. In het huidige klimaat krijg je sowieso een hele bak stront over je heen. Een getalenteerde bestuurder kiest (heel begrijpelijk) liever voor het bedrijfsleven.quote:Op maandag 5 september 2022 19:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ook. Al die tijd externen die steeds moeilijke dossiers moeten trekken voor het kabinet begint ook teveel te worden .quote:Op dinsdag 6 september 2022 00:58 schreef trein2000 het volgende:
https://www.trouw.nl/nieu(...)uwminister~b0ccc976/
Volgens Trouw was Staghouwer niet blij met het proces-Remkes. Ik snap dat ergens ook wel…
Dan had Staghouwer gewoon zelf het voortouw moeten nemen. Compleet onzichtbaar.quote:Op dinsdag 6 september 2022 14:51 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ik ook. Al die tijd externen die steeds moeilijke dossiers moeten trekken voor het kabinet begint ook teveel te worden .
En het holt ook gewoon je verantwoordelijkheid als minister uit op deze manier. Staatsrechtelijk monster zo.quote:Op dinsdag 6 september 2022 14:51 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ik ook. Al die tijd externen die steeds moeilijke dossiers moeten trekken voor het kabinet begint ook teveel te worden .
Zeker. Daar zie je ook wel in terug dat hij niet de goede man op de juiste plek is natuurlijk.quote:Op dinsdag 6 september 2022 14:53 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dan had Staghouwer gewoon zelf het voortouw moeten nemen. Compleet onzichtbaar.
Ik heb het idee dat ze een bad cop/good cop plan hadden, Van der Wal is een heel stevig iemand die duidelijke lijnen zet, Staghouwer was daarnaast de vriendelijke man die voor de boeren op zou komen. Maar een vriendelijke man wordt gewoon overlopen in Den Haag en zeker in de ministerraad en dat werkt dus niet.quote:Op dinsdag 6 september 2022 15:04 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Zeker. Daar zie je ook wel in terug dat hij niet de goede man op de juiste plek is natuurlijk.
Alleen 3 maanden uitstel. Vraag is wat dit precies gaat helpen. Plus groot deel instellingen hebben dit al wel gedaan en gaan gewoon tegen hogere kosten oplopen.quote:Op dinsdag 6 september 2022 17:17 schreef Hanca het volgende:
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald:
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)sische-gascontracten
Gelukkig hoeven de gemeentes hun goedkope contracten niet op te zeggen om vervolgens op de markt duur Russisch gas te kopen.
Dat is toch een wat te positieve samenvatting. Voorlopig is het alleen uitstel tot 1 januari, omdat Jetten advies gaat vragen aan Brussel. Met dat advies zal van uitstel wel afstel komen, maar als ik dan lees (met ook een nogal misplaatste terechtwijzende toon):quote:Op dinsdag 6 september 2022 17:17 schreef Hanca het volgende:
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald:
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)sische-gascontracten
Gelukkig hoeven de gemeentes hun goedkope contracten niet op te zeggen om vervolgens op de markt duur Russisch gas te kopen.
Dan suggereert dat dus dat de meeste betrokkenen de contracten al hebben verbroken. Dus het kwaad is al geschied, en wat mij betreft komt er dan ook een stevig onderzoek naar hoeveel extra kosten wij maken en hoeveel extra geld er in de Russische oorlogskas komt door dit onbegrijpelijke gestuntel.quote:De minister wijst er in zijn brief aan de Tweede Kamer op dat het veel gemeenten en waterbedrijven inmiddels wel is gelukt om over te stappen naar een alternatieve leverancier
Jij bent de laatste tijd wel heel erg om je heen aan het slaan, wat heeft dat steeds 'opkrassen' en 'wegwezen' nou voor zin? Denk jij echt dat er daardoor iets beter wordt? Krijg je ook geen nieuwe toppers, als je zo snel wordt weggestuurd.quote:Op dinsdag 6 september 2022 17:46 schreef trein2000 het volgende:
Wat een waanzinnige die Jetten. Opkrassen. Hoe krijg je dit voor elkaar?
Omdat dit geen fout meer is maar vasthouden aan fouten ondanks dat hij er op gewezen wordt dat hij Europees volkomen alleen staat. Dat zijn twee rode vlaggen die hij volkomen negeert. Dan ben je gewoon niet geschikt.quote:Op dinsdag 6 september 2022 17:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij bent de laatste tijd wel heel erg om je heen aan het slaan, wat heeft dat steeds 'opkrassen' en 'wegwezen' nou voor zin? Denk jij echt dat er daardoor iets beter wordt? Krijg je ook geen nieuwe toppers, als je zo snel wordt weggestuurd.
Laat hem zelf het probleem weer oplossen, zou ik zeggen.
Ik waardeer je geduld hoor maar ‘ze’ moeten ook de Toeslagenaffaire nog oplossen. Echt goed in zelf het probleem oplossen zijn ze niet. Ben het wel met je eens dat met een vertrek van Jetten het probleem niet is opgelost. Dit briljante idee zal vast van een ambtenaar komen en die blijven sowieso zitten maar als je na deze kritiek dan nog steeds je ongelijk niet toegeeft ben je gewoon ongeschikt voor deze baan. Fouten maken mag maar als ze niet kunt toegeven dan zie ik maar één mogelijkheid. Terug naar Uden en eerst maar eens wat ervaring opdoen in de marge ipv dat je een hoofdrol gaat opeisen.quote:Op dinsdag 6 september 2022 17:54 schreef Hanca het volgende:
Laat hem zelf het probleem weer oplossen, zou ik zeggen.
En net de toeslagenaffaire, waar we inmiddels aan bewindspersoon nummer 5 of 6 zitten geloof ik, laat zien dat het wisselen van bewindspersonen geen fluit uit maakt.quote:Op dinsdag 6 september 2022 19:15 schreef alpeko het volgende:
[..]
Ik waardeer je geduld hoor maar ‘ze’ moeten ook de Toeslagenaffaire nog oplossen. Echt goed in zelf het probleem oplossen zijn ze niet. Ben het wel met je eens dat met een vertrek van Jetten het probleem niet is opgelost. Dit briljante idee zal vast van een ambtenaar komen en die blijven sowieso zitten maar als je na deze kritiek dan nog steeds je ongelijk niet toegeeft ben je gewoon ongeschikt voor deze baan. Fouten maken mag maar als ze niet kunt toegeven dan zie ik maar één mogelijkheid. Terug naar Uden en eerst maar eens wat ervaring opdoen in de marge ipv dat je een hoofdrol gaat opeisen.
Dat klopt maar de bewindspersoon kan/moet dat wel aanpakken. En dat doen ze niet. Dan is je systeem dus verrot. De verantwoordelijken blijven zitten of verhuizen naar een ander ministerie. Maar dan moet het dus anders. Ministers zijn passanten, een voetbalcoach die het met een stelletje clowns als spelers moet doen en die niet weggestuurd kunnen worden. Als ze te vaak verliezen komt er weer een nieuwe voor diezelfde ingekakte kliek van verroeste ambtenaren te staan en dan verandert er idd exact niks.quote:Op dinsdag 6 september 2022 19:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
En net de toeslagenaffaire, waar we inmiddels aan bewindspersoon nummer 5 of 6 zitten geloof ik, laat zien dat het wisselen van bewindspersonen geen fluit uit maakt.
Ik praat dit ook niet goed. Ik zie alleen niet in wat het wegsturen van Jetten, het inwerken van een nieuwe minister en het moeilijker maken van het vinden van goede bewindslieden oplost.quote:Op dinsdag 6 september 2022 19:21 schreef alpeko het volgende:
[..]
Maar goed, dan zal ik wel ook cynisch zijn. Jij verandert iig ook niks met dit maar goed te blijven praten.
Wat het oplost? Het probleem waar gemeentes (en dus de belastingbetaler) mee opgezadeld worden dankzij eigenwijsneus Jetten. Dat ze geen goede bewindslieden kunnen vinden zal ook te maken hebben met het feit dat er nog altijd dezelfde chef zit die het allemaal wel prima vindt dat anderen op hun bek gaan. Dat is namelijk zijn raison d'être. Andere de klappen van zijn eigen beleid op te laten vangen. Zou ik ook niet heel graag op mijn cv willen hebben.quote:Op dinsdag 6 september 2022 19:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik praat dit ook niet goed. Ik zie alleen niet in wat het wegsturen van Jetten, het inwerken van een nieuwe minister en het moeilijker maken van het vinden van goede bewindslieden oplost.
quote:Het blijft in zekere zin symptoombestrijding en kan zelfs averechts werken. Want valt de rekening minder hoog uit, dan verdwijnt de prikkel om gas te besparen. Precies het tegenovergestelde van wat Jetten graag wil.
Jawel hoor. De volgende verkiezingen staan gewoon in de agenda en dan komt er een ander.quote:Op dinsdag 6 september 2022 22:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
Na de schertsvertoning van vandaag weet ik het zeker: we komen gewoon nooit meer van dit kabinet af.
Rutte V wordt revolutionairquote:Op dinsdag 6 september 2022 22:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Jawel hoor. De volgende verkiezingen staan gewoon in de agenda en dan komt er een ander.
Echt niet. Rutte IV blijft eeuwig demissionair.quote:Op dinsdag 6 september 2022 22:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Jawel hoor. De volgende verkiezingen staan gewoon in de agenda en dan komt er een ander.
Ach zelfs dan heeft Mark niet het eeuwige leven gelukkig.quote:Op dinsdag 6 september 2022 22:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Echt niet. Rutte IV blijft eeuwig demissionair.
Als je lang genoeg demissionair blijft en zeker met de huidige doorstroom aan bewindspersonen, dan heb je op een gegeven moment alleen of in elk geval vooral bewindspersonen die nooit missionair zijn geweest. Interessante gedachte, kun je het dan nog wel het demissionaire kabinet Rutte IV noemen?quote:Op dinsdag 6 september 2022 22:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ach zelfs dan heeft Mark niet het eeuwige leven gelukkig.
Wat lul je, van Rutte III zijn we ook nog steeds niet afquote:Op dinsdag 6 september 2022 22:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar er blijven verkiezingen komen periodiek. Die dan gewonnen zullen worden door een niet Rutte.quote:Op dinsdag 6 september 2022 22:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je lang genoeg demissionair blijft en zeker met de huidige doorstroom aan bewindspersonen, dan heb je op een gegeven moment alleen of in elk geval vooral bewindspersonen die nooit missionair zijn geweest. Interessante gedachte, kun je het dan nog wel het demissionaire kabinet Rutte IV noemen?
Ga je eindelijk stoppen met op D66 stemmen dan?quote:Op dinsdag 6 september 2022 22:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Waar moet je anders op stemmen dan?quote:Op dinsdag 6 september 2022 23:15 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ga je eindelijk stoppen met op D66 stemmen dan?
Weinig verandering in de politiek he als iedereen hetzelfde blijft stemmen. Een goed begin is niet meer stemmen op deze regeringspartijen.quote:Op dinsdag 6 september 2022 23:20 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Waar moet je anders op stemmen dan?
Ikke niet. Ik ben nu eenmaal een liefhebber van centristische, technocratische realpolitik.quote:Op dinsdag 6 september 2022 23:15 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ga je eindelijk stoppen met op D66 stemmen dan?
Voor iedereen die Jan Modaal is en lager blijft enkel nog de SP over.quote:Op dinsdag 6 september 2022 23:20 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Waar moet je anders op stemmen dan?
dan moet je wel op die partijen willen stemmen. Ik amputeer nog liever beide benen dan dat ik op bij1 of pvdd stem. En zo zijn er wel meer partijen, zeker over rechts.quote:Op dinsdag 6 september 2022 23:25 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Weinig verandering in de politiek he als iedereen hetzelfde blijft stemmen. Een goed begin is niet meer stemmen op deze regeringspartijen.
Maar als je stemadvies wil, PvdD en Bij1 willen breken met de huidige status quo dus die. Als je de waarden waar D66 voor zegt te staan iets vindt dan Volt, maar ik moet zeggen dat ik weinig onder de indruk ben van die partij tot nu toe.
Bij1?quote:Op dinsdag 6 september 2022 23:25 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Weinig verandering in de politiek he als iedereen hetzelfde blijft stemmen. Een goed begin is niet meer stemmen op deze regeringspartijen.
Maar als je stemadvies wil, PvdD en Bij1 willen breken met de huidige status quo dus die. Als je de waarden waar D66 voor zegt te staan iets vindt dan Volt, maar ik moet zeggen dat ik weinig onder de indruk ben van die partij tot nu toe.
Klinkt als FvD retoriek.quote:Op dinsdag 6 september 2022 23:25 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
quote:
Is Kaag afwezig? Want dan zou het nog wel te verklaren zijn als er iets belangrijks op de agenda staat. Maar dat hij zo'n belangrijke vergadering laat schieten is inderdaad wel opvallend.quote:Op woensdag 7 september 2022 14:40 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Het wordt steeds gekker…
neuh, geldt vooral voor fvd en een aantal afvalligen daarvanquote:Op woensdag 7 september 2022 11:22 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]Waarom elke keer klagen over de politiek als je telkens tekent bij het kruisje. Maar prima hoor iedereen die geen regeringspartij steunt is een extremist
Landsbelang gaat boven partijbelang. Het is crisis, hij heeft al een blooper gemaakt op dit dossier met een expliciete Europese dimensie en dan gaat hij niet? Dan heb je je prioriteiten niet op orde. Ik zou bijna zeggen: nu snap ik wel waarom wij afwijken van de rest.quote:Op woensdag 7 september 2022 14:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Is Kaag afwezig? Want dan zou het nog wel te verklaren zijn als er iets belangrijks op de agenda staat. Maar dat hij zo'n belangrijke vergadering laat schieten is inderdaad wel opvallend.
Ja, eens. Ik zou pas in heel uitzonderlijke gevallen (goedkeuring plannen prinsjesdag en je bent de vice of echt een directe crisis) de ministerraad boven zo'n vergadering stellen.quote:Op woensdag 7 september 2022 14:55 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Landsbelang gaat boven partijbelang. Het is crisis, hij heeft al een blooper gemaakt op dit dossier met een expliciete Europese dimensie en dan gaat hij niet? Dan heb je je prioriteiten niet op orde. Ik zou bijna zeggen: nu snap ik wel waarom wij afwijken van de rest.
En z'n staatssecretaris is ook van D66, die kan hem ook in de MR vervangen.
Ja, ben hier wel benieuwd wat er gedaan gaat worden. Want dit is niet het eerste rapport waarij staat dat het mis gaat, maar hoe het wel beter kan staat er bijna nooit. Dit rapport heb ik (natuurlijk) nog niet kunnen zien, dus wellicht nu wel.quote:Op woensdag 7 september 2022 15:07 schreef trein2000 het volgende:
Ondertussen flikkert het volgende lijk uit de kast: de jeugdbescherming blijkt volstrekt ondermaats. Nou wisten we dat natuurlijk al, maar nu staat het eens mooi op papier: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)oet-direct-ingrijpen
Weer zo’n voorbeeld van de kabinetten Rutte dat totaal lak heeft aan grondrechten en belangen van minderheden. Electoraal niet boeiend hè?
Moet ik alle one liners uit de kast trekken, of vullen jullie ze zelf in?quote:Op woensdag 7 september 2022 15:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, ben hier wel benieuwd wat er gedaan gaat worden. Want dit is niet het eerste rapport waarij staat dat het mis gaat, maar hoe het wel beter kan staat er bijna nooit. Dit rapport heb ik (natuurlijk) nog niet kunnen zien, dus wellicht nu wel.
In elk geval moet Weerwind hier op reageren en acteren, want het is natuurlijk een schande. Veroorzaakt door veel te lang VVD op justitie.
Wat is dat toch met al die D66'ers die nooit zijn op de plek waar ze het hardste nodig zijn?quote:Op woensdag 7 september 2022 14:40 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Het wordt steeds gekker…
Dit was voor Rutte ook al een ramp. De oorspronkelijke reden was tweeledig: ten eerste was het de bedoeling dat de hulpbehoevende jeugdigen zich aanpasten aan het systeem in plaats van andersom. Ten tweede bestond het gebied van jeugdzorg en -bescherming uit een aantal organisaties die vooral heel druk zijn met hun eigen eilandje en hun eigen gelijk te beschermen.quote:Op woensdag 7 september 2022 15:07 schreef trein2000 het volgende:
Ondertussen flikkert het volgende lijk uit de kast: de jeugdbescherming blijkt volstrekt ondermaats. Nou wisten we dat natuurlijk al, maar nu staat het eens mooi op papier: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)oet-direct-ingrijpen
Weer zo’n voorbeeld van de kabinetten Rutte dat totaal lak heeft aan grondrechten en belangen van minderheden. Electoraal niet boeiend hè?
Ik heb al langer het idee dat Jetten op dit dossier het spoor helemaal bijster is. Zit in een soort kramp lijkt het wel, angst om partijpolitieke motieven.quote:Op woensdag 7 september 2022 16:31 schreef Hanca het volgende:
Als je dit leest, daar moet je als minister toch gewoon bij zijn: https://nos.nl/artikel/24(...)rgiecrisis-aanpakken
Hij heeft het probleem wat Schouten in het vorige kabinet had, opkomen voor de ene helft van zijn portefeuille, schaadt de andere helft. Hier is het: verlagen van de gasprijs, gaat gasbesparingen en dus vergroening tegen.quote:Op woensdag 7 september 2022 16:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik heb al langer het idee dat Jetten op dit dossier het spoor helemaal bijster is. Zit in een soort kramp lijkt het wel, angst om partijpolitieke motieven.
Vast een deel van de verklaring, alleen ik heb het idee dat het D66 geluid en het krampachtig willen vasthouden aan doelen en afspraken uit een andere tijd er ook doorheen speelt.quote:Op woensdag 7 september 2022 16:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij heeft het probleem wat Schouten in het vorige kabinet had, opkomen voor de ene helft van zijn portefeuille, schaadt de andere helft. Hier is het: verlagen van de gasprijs, gaat gasbesparingen en dus vergroening tegen.
Maar wees dan de minister van Klimaat en groene energie-projecten en geef gas aan Adriaansens.
Dit is plichtverzuim en ongeoorloofd verzuim.quote:Op woensdag 7 september 2022 14:40 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Het wordt steeds gekker…
Ja, gaat om die brief van de CU leden over het asielbeleid. Bij genoeg ondertekenaars zou er een congres komen. Dat is dus 1 oktober geworden.quote:Op woensdag 7 september 2022 18:14 schreef alpeko het volgende:
[..]
Wat staat daar op de agenda? Asielbeleid?
Daarbij is Nederland ook gewoon een belangrijke partij aan die tafel, vanwege het gas in Groningen (ongeacht wat we daarmee gaan doen).quote:Op woensdag 7 september 2022 14:55 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Landsbelang gaat boven partijbelang. Het is crisis, hij heeft al een blooper gemaakt op dit dossier met een expliciete Europese dimensie en dan gaat hij niet? Dan heb je je prioriteiten niet op orde. Ik zou bijna zeggen: nu snap ik wel waarom wij afwijken van de rest.
En z'n staatssecretaris is ook van D66, die kan hem ook in de MR vervangen.
Dat gas gaat de staatssecretaris dan weer wel over.quote:Op woensdag 7 september 2022 18:31 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Daarbij is Nederland ook gewoon een belangrijke partij aan die tafel, vanwege het gas in Groningen (ongeacht wat we daarmee gaan doen).
We zullen ook vast vertegenwoordigd zijn, door een staatssecretaris of de pv in Brussel. Maar de chef moet hier gewoon zelf bij zijn.quote:Op woensdag 7 september 2022 18:31 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Daarbij is Nederland ook gewoon een belangrijke partij aan die tafel, vanwege het gas in Groningen (ongeacht wat we daarmee gaan doen).
Je post zelf vorige pagina dat hij de staatssecretaris stuurt.quote:Op woensdag 7 september 2022 18:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
We zullen ook vast vertegenwoordigd zijn, door een staatssecretaris of de pv in Brussel. Maar de chef moet hier gewoon zelf bij zijn.
Laten we het zo zeggen: ik word genoemd.quote:Op maandag 5 september 2022 19:54 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je zoekt eigenlijk iemand die de kinderen uit huis heeft (bedreigingen), op leeftijd is (afbreukrisico) en ook nog bestuurlijk zwaargewicht is.
Ja, uiteraard zullen we wel vertegenwoordigd zijn, maar het maakt toch een gekke indruk als de minister om wie het gaat bij zo’n belangrijke vergadering afwezig is vanwege een regulier overleg in eigen land?quote:Op woensdag 7 september 2022 18:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat gas gaat de staatssecretaris dan weer wel over.
Ja, helemaal eens.quote:Op woensdag 7 september 2022 18:57 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ja, uiteraard zullen we wel vertegenwoordigd zijn, maar het maakt toch een gekke indruk als de minister om wie het gaat bij zo’n belangrijke vergadering afwezig is vanwege een regulier overleg in eigen land?
Ja, daar staat hier wat over: https://www.nrc.nl/nieuws(...)emen-voeten-a4141048quote:Op woensdag 7 september 2022 19:42 schreef Tlaloc het volgende:
Vind het ergens wel opmerkelijk. De afgelopen jaren werd er met miljarden gesmeten om alles overeind te houden vanwege een lockdown, waarvan de laatste niet nodig was. Geld was geen issue en leek er niet toe te doen. En nu de nood er echt is, is het opeens moeilijk, zuinig, complex?
Dat weet ik.quote:Op woensdag 7 september 2022 18:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je post zelf vorige pagina dat hij de staatssecretaris stuurt.
Nee, het idee dat je een regeringspartij niet zou moeten steunen als je klaagt over de regering is gewoon te simpel.quote:Op woensdag 7 september 2022 11:22 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]Waarom elke keer klagen over de politiek als je telkens tekent bij het kruisje. Maar prima hoor iedereen die geen regeringspartij steunt is een extremist
Mee eens wel ook hoor. Maar zijn de massale steunpakketten van tijdens corona dan ook geen oorzaak van de inflatie?quote:Op woensdag 7 september 2022 20:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, daar staat hier wat over: https://www.nrc.nl/nieuws(...)emen-voeten-a4141048
In het kort: Als overheden honderden miljarden in de economie gooien, gaan de centrale banken nooit de inflatie kunnen beteugelen. Je bent dan dus je eigen gecreëerde inflatie aan het oplossen en kunt nooit stoppen met je geldpomp. Burgers schieten daar weinig mee op.
Daarom is het ook essentieel dat je minstens een deel van het pakket betaalt met belastingverhogingen of hervormingen.
Deels wel. Er zijn toen bedrijven overeind gehouden die zonder corona waren omgevallen. Er waren voor corona al teveel horecabedrijven om rendabel te zijn, bijvoorbeeld. Dat geld dat daar in is gepompt en het feit dat mensen geld over hebben gehouden omdat ze minder uitgaven konden doen en dat geld de laatste maanden uit hebben gegeven is absoluut een deel van het inflatieverhaal. Naast het verhaal over de gasproblemen en het feit dat er leveringsproblemen bij vanalles en nogwat uit met name Azië zijn, natuurlijk.quote:Op woensdag 7 september 2022 20:16 schreef Tlaloc het volgende:
[..]
Mee eens wel ook hoor. Maar zijn de massale steunpakketten van tijdens corona dan ook geen oorzaak van de inflatie?
Wat dacht je van minder strenge lockdowns en niet als enige land ter wereld eind 2021 in lockdown?quote:Op woensdag 7 september 2022 20:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Deels wel. Er zijn toen bedrijven overeind gehouden die zonder corona waren omgevallen. Er waren voor corona al teveel horecabedrijven om rendabel te zijn, bijvoorbeeld. Dat geld dat daar in is gepompt en het feit dat mensen geld over hebben gehouden omdat ze minder uitgaven konden doen en dat geld de laatste maanden uit hebben gegeven is absoluut een deel van het inflatieverhaal. Naast het verhaal over de gasproblemen en het feit dat er leveringsproblemen bij vanalles en nogwat uit met name Azië zijn, natuurlijk.
Maar wat was de andere optie? Allemaal bedrijven laten omvallen en dan alle werknemers werkloos? Dat was toch geen optie?
Ah, de 'we laten de ziekenhuizen overstromen en wellicht honderdduizenden mensen overlijden (al dan niet aan covid) en anderen maken we ernstig langdurig ziek'-optie. Ja, dat beschouw ik als geen andere optie.quote:Op woensdag 7 september 2022 20:36 schreef Tlaloc het volgende:
[..]
Wat dacht je van minder strenge lockdowns en niet als enige land ter wereld eind 2021 in lockdown?
Dat is een volstrekt hypothetisch scenario. En laten we het er in elk geval mee eens zijn dat de lockdown eind 2021 / begin dit jaar een tikkeltje overdreven wasquote:Op woensdag 7 september 2022 20:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ah, de 'we laten de ziekenhuizen overstromen en wellicht honderdduizenden mensen overlijden (al dan niet aan covid) en anderen maken we ernstig langdurig ziek'-optie. Ja, dat beschouw ik als geen andere optie.
Nee, daar ga ik niet mee eens zijn. Maar dit is geen COR, maar POL en dus voor nu totaal irrelevant.quote:Op woensdag 7 september 2022 20:53 schreef Tlaloc het volgende:
[..]
Dat is een volstrekt hypothetisch scenario. En laten we het er in elk geval mee eens zijn dat de lockdown eind 2021 / begin dit jaar een tikkeltje overdreven was
De 'huidige shit' komt echt niet door die 2 weekjes lockdown van toen. Als je het al een lockdown kunt noemen, in feite heeft Nederland geen echte lockdown gekend tijdens de coronapandemie.quote:Op woensdag 7 september 2022 20:58 schreef Janneke141 het volgende:
Nee, het is niet irrelevant. Een aardig deel van de shit waar we nu in zitten komt door verkeerde keuzes in het verleden, en daar horen verkeerde keuzes tijdens de coronapandemie ook bij.
Alleen weten we dus niet welke keuzes er tijdens de pandemie wel en niet goed waren, aangezien de evaluatie door de kabinetspartijen is afgestemd. Dus we moeten maar gewoon op de parlementaire enquete wachten. In 2027 ofzo.
Dit is hartstikke relevant. In 2020 en 2021 is de markt en samenleving overspoeld met tientallen miljarden euros letterlijk gratis geld. En nu kampen we met recordinflatie. Die wordt wel heel erg makkelijk in de schoenen van Poetin geschoven.quote:Op woensdag 7 september 2022 20:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, daar ga ik niet mee eens zijn. Maar dit is geen COR, maar POL en dus voor nu totaal irrelevant.
Normaal heb ik je redelijk hoog zitten, maar hier sla je de plank wel compleet mis.quote:Op woensdag 7 september 2022 21:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
De 'huidige shit' komt echt niet door die 2 weekjes lockdown van toen. Als je het al een lockdown kunt noemen, in feite heeft Nederland geen echte lockdown gekend tijdens de coronapandemie.
Een echte lockdown is het opsluiten van mensen in hun huis, zoals in Frankrijk, Spanje, Italië, België e.d. is gebeurd. In Nederland niet. Maar nogmaals: totaal irrelevant, de inflatieproblemen spelen wereldwijd.quote:Op woensdag 7 september 2022 21:06 schreef Tlaloc het volgende:
[..]
Normaal heb ik je redelijk hoog zitten, maar hier sla je de plank wel compleet mis.
"Not real communism" niveautje.
God, krijgen we dat weer. Ga toch fietsen man. Naar China ofzo, misschien hebben ze daar wel een lockdown die streng genoeg voor je is.quote:Op woensdag 7 september 2022 21:04 schreef Hanca het volgende:
Als je het al een lockdown kunt noemen, in feite heeft Nederland geen echte lockdown gekend tijdens de coronapandemie.
Maar toch wel met name in landen met zeer expansief monetair beleid in tijden van economische stilstand vanwege een lockdown...quote:Op woensdag 7 september 2022 21:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een echte lockdown is het opsluiten van mensen in hun huis, zoals in Frankrijk, Spanje, Italië, België e.d. is gebeurd. In Nederland niet. Maar nogmaals: totaal irrelevant, de inflatieproblemen spelen wereldwijd.
BNW?quote:Op woensdag 7 september 2022 20:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ah, de 'we laten de ziekenhuizen overstromen en wellicht honderdduizenden mensen overlijden (al dan niet aan covid) en anderen maken we ernstig langdurig ziek'-optie. Ja, dat beschouw ik als geen andere optie.
Ik ben juist altijd heel blij geweest dat we hier nooit opgesloten zijn geweest, ik snap alleen al die maffe klagers niet.quote:Op woensdag 7 september 2022 21:11 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
God, krijgen we dat weer. Ga toch fietsen man. Naar China ofzo, misschien hebben ze daar wel een lockdown die streng genoeg voor je is.
Er zit nogal wat nuance tussen wat jij zegt en de lockdowns, met name die van eind 2021.quote:Op woensdag 7 september 2022 21:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben juist altijd heel blij geweest dat we hier nooit opgesloten zijn geweest, ik snap alleen al die maffe klagers niet.
Ik vind het te ver gaan om te zeggen dat het 'niks' met corona te maken heeft.quote:Op woensdag 7 september 2022 21:48 schreef Hanca het volgende:
En het economische effect van geen steunpakketten of overspoelde ziekenhuzen is natuurlijk niet direct meetbaar nu, maar op zijn zachtst gezegd waren die minstens gigantisch geweest.
De hoofdoorzaak van de huidige inflatie is trouwens nog steeds Poetin die met een gaskraan zit te spelen. Heeft niks met corona te maken, die oorlog die hierop uit liep was voor corona namelijk al begonnen.
Het monetaire beleid van de ECB van het afgelopen decennium lijkt me ook een vrij belangrijke factor.quote:Op woensdag 7 september 2022 21:48 schreef Hanca het volgende:
En het economische effect van geen steunpakketten of overspoelde ziekenhuzen is natuurlijk niet direct meetbaar nu, maar op zijn zachtst gezegd waren die minstens gigantisch geweest.
De hoofdoorzaak van de huidige inflatie is trouwens nog steeds Poetin die met een gaskraan zit te spelen. Heeft niks met corona te maken, die oorlog die hierop uit liep was voor corona namelijk al begonnen.
Klopt. Dat beleid was Nederland dan ook al jaren tegen.quote:Op woensdag 7 september 2022 21:51 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het monetaire beleid van de ECB van het afgelopen decennium lijkt me ook een vrij belangrijke factor.
Ik zei dan ook dat het wel met Corona te maken heeft, maar de invloed van Nederlandse lockdowns of zelfs de Nederlandse steunpakketten op wereldwijde inflatie lijkt me vrij klein.quote:Op woensdag 7 september 2022 21:50 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik vind het te ver gaan om te zeggen dat het 'niks' met corona te maken heeft.
De inflatie is dan ook niet overal in de wereld gelijk, en de meeste westerse landen hebben op dezelfde manier met steunpakketten gestrooid.quote:Op woensdag 7 september 2022 21:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zei dan ook dat het wel met Corona te maken heeft, maar de invloed van Nederlandse lockdowns of zelfs de Nederlandse steunpakketten op wereldwijde inflatie lijkt me vrij klein.
En een veelvoud belangrijker dan de coronasteun. Daar stonden tenminste nog kosten tegenover.quote:Op woensdag 7 september 2022 21:51 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het monetaire beleid van de ECB van het afgelopen decennium lijkt me ook een vrij belangrijke factor.
quote:Op woensdag 7 september 2022 21:59 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
De inflatie is dan ook niet overal in de wereld gelijk, en de meeste westerse landen hebben op dezelfde manier met steunpakketten gestrooid.
Je zei echt letterlijk dat corona 'niks' te maken heeft met de inflatie.
Ik zei letterlijk op de vorige pagina dat de steunpakketten en het geld dat mensen hebben overgehouden een deel van de oorzaak zijn. En ik zei letterlijk dat corona niks te maken heeft met de hoofdreden van de inflatie: Poetin en de gaskraan. Ik zei nergens letterlijk dat corona niks te maken heeft met de inflatie.quote:Op woensdag 7 september 2022 21:59 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
De inflatie is dan ook niet overal in de wereld gelijk, en de meeste westerse landen hebben op dezelfde manier met steunpakketten gestrooid.
Je zei echt letterlijk dat corona 'niks' te maken heeft met de inflatie.
Technisch gezien correct maar communicatief zeer zwak.quote:Op woensdag 7 september 2022 22:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zei letterlijk op de vorige pagina dat de steunpakketten en het geld dat mensen hebben overgehouden een deel van de oorzaak zijn. En ik zei letterlijk dat corona niks te maken heeft met de hoofdreden van de inflatie: Poetin en de gaskraan. Ik zei nergens letterlijk dat corona niks te maken heeft met de inflatie.
Nee, als je gewoon leest is het duidelijk. Ja, corona heeft invloed op de inflatie. Op 2 manieren: de steunpakketten hebben geld in de economie gepompt en zo onder andere bedrijven laten voortbestaan die niet levensvatbaar waren en mensen hebben gespaard. Maar de invloed van die 2 oorzaken op de inflatie valt echt wel in het niet bij de invloed van de onzekerheid van de gasmarkt en de invloed die jarenlang waardeloos ECB beleid heeft.quote:Op woensdag 7 september 2022 22:33 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Technisch gezien correct maar communicatief zeer zwak.
Neen. Je maakt een fout.quote:Op woensdag 7 september 2022 22:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, als je gewoon leest is het duidelijk.
Het onderwerp is de huidige inflate. Het is volledig normaal om aan te nemen dat die tweede zin dus ook over de huidige inflatie gaat.quote:De hoofdoorzaak van de huidige inflatie is trouwens nog steeds Poetin die met een gaskraan zit te spelen. Heeft niks met corona te maken
Bron: https://nos.nl/collectie/(...)erjarige-asielzoekerquote:Commissie: deal is in strijd met Europese wetgeving
De asieldeal van het kabinet is in strijd met Europese wetgeving en moet worden ingetrokken, tot dat oordeel komt de Commissie Meijers, waarin onafhankelijke deskundigen zitten die commentaar leveren op zaken die Europese wetgeving aangaan.
De commissie verwacht dat Nederland "teruggefloten zal worden indien de voorgestelde maatregelen daadwerkelijk worden ingevoerd". Het adviesorgaan stelt onder meer dat structureel uitstel van gezinshereniging in strijd is met de richtlijn voor gezinshereniging en het EU-Grondrechtenhandvest.
Die stuk van de commissie waarnaar wordt gelinkt in dat artikel is wel interessant. Lijkt me genoeg voer voor CU en hopelijk ook het CDA (al is Hoekstra het dan niet met een groot deel van het CDA eens) om deze afspraak nog eens op tafel te leggen.quote:Op donderdag 8 september 2022 07:21 schreef alpeko het volgende:
[..]
Bron: https://nos.nl/collectie/(...)erjarige-asielzoeker
Als dat politiek beter uitkomt, negeren we de wet. Dat was het motto van dit kabinet toch?
Nee, dat is niet normaal (het onderwerp van de vorige zin is 'de hoofdoorzaak van de huidige inflatie'), maar laten we hier geen cursus Nederlands gaan doen. Je las het verkeerd en dat is gewoon opgehelderd.quote:Op woensdag 7 september 2022 23:00 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het onderwerp is de huidige inflate. Het is volledig normaal om aan te nemen dat die tweede zin dus ook over de huidige inflatie gaat.
Geen idee. Ik lees ook nu pas dat het niet kan, geen kamerlid of jurist in een krant die dat heeft gemeld. Terwijl die deal en de opschudding veel in het nieuws is geweest.quote:Op donderdag 8 september 2022 07:34 schreef alpeko het volgende:
Ik denk dat ze in DH ook wel wisten dat dit niet kon. Lijkt me puur een actie voor de bühne. Zo van: Kijk dan! We doen iets maar het mag niet van de rechter.
Eenvandaag had op 27 augustus al een gesprek met een hoogleraar die dit het al onwettig noemdd.quote:Op donderdag 8 september 2022 07:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Geen idee. Ik lees ook nu pas dat het niet kan, geen kamerlid of jurist in een krant die dat heeft gemeld. Terwijl die deal en de opschudding veel in het nieuws is geweest.
Lijkt me toch dat dat het eerst is dat je uitzoekt. Ik ga in mijn werk ook niet verkondigen dat we onze Azure omgeving via (het goedkopere) West US gaan draaien terwijl we gelet op wetgeving dat binnen de EU moeten doen.quote:Op donderdag 8 september 2022 07:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Geen idee. Ik lees ook nu pas dat het niet kan, geen kamerlid of jurist in een krant die dat heeft gemeld. Terwijl die deal en de opschudding veel in het nieuws is geweest.
Het werd toch direct al gesuggereerd?quote:Op donderdag 8 september 2022 07:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Stond niet in de brief van Segersquote:Op donderdag 8 september 2022 08:48 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Het werd toch direct al gesuggereerd?
Blijkbaar hebben de adviseurs van het kabinet het wel gemeld. Vrij schandalig dat ze daar dan totaal niet naar luisteren.quote:Op donderdag 8 september 2022 08:35 schreef alpeko het volgende:
[..]
Lijkt me toch dat dat het eerst is dat je uitzoekt. Ik ga in mijn werk ook niet verkondigen dat we onze Azure omgeving via (het goedkopere) West US gaan draaien terwijl we gelet op wetgeving dat binnen de EU moeten doen.
Heb de betreffende motie van Omtzigt (en GL/PvdA/Haga/PVV) even gelezen. Dit soort moties wil nog wel eens een populistisch paragraafje hebben waardoor de motie eigenlijk onuitvoerbaar wordt en daardoor door de minister zou kunnen worden ontraden.quote:Op woensdag 7 september 2022 23:47 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
In het kader van de beeldvorming regeert.
Omtzigt werd gevraagd de motie aan te houden in afwachting van een brief over dit onderwerp over 2 weken. Debat ging ook niet over dit onderwerp maar over de jeugdwet. Na het weigeren van aanhouden, werd hij ontraden met als reden dat er niet vooruit moet worden gelopen op die brief waaraan wordt gewerkt.quote:Op donderdag 8 september 2022 11:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Heb de betreffende motie van Omtzigt (en GL/PvdA/Haga/PVV) even gelezen. Dit soort moties wil nog wel eens een populistisch paragraafje hebben waardoor de motie eigenlijk onuitvoerbaar wordt en daardoor door de minister zou kunnen worden ontraden.
Volgens mij valt dat in dit geval wel mee, al zou men kunnen vallen over het verzoek om er direct mee te starten (lijkt me inhoudelijk geen probleem, maar wellicht voorziet men organisatorische problemen). Dus ik heb eigenlijk geen idee waarom Weerwind deze motie ontraadt. Zou een van de regeringspartijen met een soortgelijke motie komen die dan vervolgens wel een meerderheid haalt?
Juist alleen maar meer. Hoe kan CU daar dan mee instemmen terwijl Segers weet dat dat gevoelig ligt bij de achterban terwijl hij ook wist dat het juridisch helemaal niet haalbaar is. Dan heb je toch genoeg argumenten om die meloen niet eens te hoeven slikken. Dat de VVD het probeert, snap ik.quote:Op donderdag 8 september 2022 10:57 schreef Hanca het volgende:
Ik voel aankomen dat het congres van de CU geen inhoud meer heeft
Voor 1 oktober, dan is dat congres, is dit deel van het plan wel weg.quote:Op donderdag 8 september 2022 11:16 schreef alpeko het volgende:
[..]
Juist alleen maar meer. Hoe kan CU daar dan mee instemmen terwijl Segers weet dat dat gevoelig ligt bij de achterban terwijl hij ook wist dat het juridisch helemaal niet haalbaar is. Dan heb je toch genoeg argumenten om die meloen niet eens te hoeven slikken. Dat de VVD het probeert, snap ik.
Snap ik maar dat vraagt toch des te meer om een stevig intern debat hoe CU zich zo heeft laten piepelen. Waarom is de fractie hiermee akkoord gegaan? Genoeg argumenten om het al af te schieten zonder voor schut te staan bij de achterban. Segers had het er toch oprecht moeilijk mee? Waarom doet ie dat zichzelf dan aan? Was totaal niet nodig.quote:Op donderdag 8 september 2022 11:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Voor 1 oktober, dan is dat congres, is dit deel van het plan wel weg.
Omdat de VVD het anders niet kon verkopen aan haar achterban. Zo simpel zit het nou eenmaal.quote:Op donderdag 8 september 2022 11:19 schreef alpeko het volgende:
[..]
Snap ik maar dat vraagt toch des te meer om een stevig intern debat hoe CU zich zo heeft laten piepelen. Waarom is de fractie hiermee akkoord gegaan? Genoeg argumenten om het al af te schieten zonder voor schut te staan bij de achterban. Segers had het toch oprecht moeilijk mee? Waarom doet ie dat zichzelf dan aan? Was totaal niet nodig.
Dat hoef niet het probleem van CU te zijn. Als Segers het echt zo moeilijk vond dan had hij gewoon op het juridische aspect kunnen wijzen om niet in te stemmen.quote:Op donderdag 8 september 2022 11:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat de VVD het anders niet kon verkopen aan haar achterban. Zo simpel zit het nou eenmaal.
Gevolg is dan dat de rest van het plan, waar de CU wel enthousiast over is, niet door zou gaan en de schandalige situatie in de asielketen alleen maar langer voort zal duren.quote:Op donderdag 8 september 2022 11:26 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Dat hoef niet het probleem van CU te zijn. Als Segers het echt zo moeilijk vond dan had hij gewoon op het juridische aspect kunnen wijzen om niet in te stemmen.
Voor de bühne dus. VVD kan nu zeggen: we hebben het geprobeerd maar de rechter gaat er voor liggen. Kun je in ieder geval trots zijn op dat je een plan hebt bedacht. Zo bestuur je toch geen land? Zoals @trein2000 ook terecht zegt: de beeldvorming regeert. Deze niksnutten moeten zo snel mogelijk weg want deze hoeveelheid aan crises bezweer je niet door bezig te zijn met volgende verkiezingen. Daar zijn we nu al 4 kabinetten de dupe van. Dan maar een regering van nationale eenheid maar zonder deze sujetten graag.quote:Op donderdag 8 september 2022 11:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat de VVD het anders niet kon verkopen aan haar achterban. Zo simpel zit het nou eenmaal.
Dat is nu toch ook gewoon nog het geval? Of is het plan al in uitvoering?quote:Op donderdag 8 september 2022 11:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gevolg is dan dat de rest van het plan, waar de CU wel enthousiast over is, niet door zou gaan en de schandalige situatie in de asielketen alleen maar langer voort zal duren.
Ach ja, we doen nog eens een briefje en we wachten wel een paar weken.quote:Op donderdag 8 september 2022 11:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omtzigt werd gevraagd de motie aan te houden in afwachting van een brief over dit onderwerp over 2 weken. Debat ging ook niet over dit onderwerp maar over de jeugdwet. Na het weigeren van aanhouden, werd hij ontraden met als reden dat er niet vooruit moet worden gelopen op die brief waaraan wordt gewerkt.
Dat is de argumentatie van de staatssecretaris, die het duidelijk ook moeilijk vond om die appreciatie te moeten geven.
Levert niks op. Een kabinet van nationale eenheid (sowieso, gaan BBB, PvdD, PVV en Bij1 samen zitten, denk je?) moet alsnog exact zulke deals als deze sluiten om het door de kamers te krijgen. Het regeren gaat dan juist alleen maar uit zulke deals bestaan, in plaats van uit een samenhangend regeerakkoord. En bij elk moeilijk onderwerp zullen de partijen vooral denken 'laten de anderen het maar oplossen'.quote:Op donderdag 8 september 2022 11:30 schreef alpeko het volgende:
[..]
Voor de bühne dus. VVD kan nu zeggen: we hebben het geprobeerd maar de rechter gaat er voor liggen. Kun je in ieder geval trots zijn op dat je een plan hebt bedacht. Zo bestuur je toch geen land? Zoals @:trein2000 ook terecht zegt: de beeldvorming regeert. Deze niksnutten moeten zo snel mogelijk weg want deze hoeveelheid aan crises bezweer je niet door bezig te zijn met volgende verkiezingen. Daar zijn we nu al 4 kabinetten de dupe van. Dan maar een regering van nationale eenheid maar zonder deze sujetten dan graag.
Ik denk niet dat het plan nu volledig van tafel gaat. En ja, volgens mij zijn gemeentes al bezig met de uitvoering.quote:Op donderdag 8 september 2022 11:31 schreef alpeko het volgende:
[..]
Dat is nu toch ook gewoon nog het geval? Of is het plan al in uitvoering?
Deze motie zal het niet halen, maar ik gok dat in de brief iets staat wat bijna exact hetzelfde is als deze motie. Tja, politiek is soms gewoon een beetje vreemd. Maar aan de andere kant is het net zo goed een spelletje van Omtzigt: een motie indienen over een onderwerp dat totaal niet aan de orde was (dit is geen jeugdwet) met woorden van de minister uit Nieuwsuur en zo de staatssecretaris voor de bus gooien is ook gewoon puur politiek en heeft weinig met echte betrokkenheid bij het onderwerp te maken. Van beide kanten dus gewoon lelijke politiek.quote:Op donderdag 8 september 2022 11:31 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ach ja, we doen nog eens een briefje en we wachten wel een paar weken.
Maar ik ben benieuwd wat er dan in die brief staat, en wat er vervolgens met de motie gebeurt.
Nee, want de rechter gaat er niet voor liggen. Het wetsvoorstel is zo in elkaar gezet dat er geen reden is om er zomaar een streep door te zetten. Anders dan wordt gesteld is er geen uitstel van toekenning van gezinshereniging. Hetgene dat uitgesteld wordt is het daadwerkelijk over laten komen van de familie. Tot maximaal 15 maanden.quote:Op donderdag 8 september 2022 11:30 schreef alpeko het volgende:
[..]
Voor de bühne dus. VVD kan nu zeggen: we hebben het geprobeerd maar de rechter gaat er voor liggen.
Nu gaat het nog langer durenquote:Op donderdag 8 september 2022 11:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gevolg is dan dat de rest van het plan, waar de CU wel enthousiast over is, niet door zou gaan en de schandalige situatie in de asielketen alleen maar langer voort zal duren.
Dit levert nu ook niks op aangezien CDA al morrelt aan dat regeerakkoord mbt stikstof. Mijn part dan een extraparlementair kabinet. De huidige invulling werkt inmiddels gewoon contraproductief.quote:Op donderdag 8 september 2022 11:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Levert niks op. Een kabinet van nationale eenheid (sowieso, gaan BBB, PvdD, PVV en Bij1 samen zitten, denk je?) moet alsnog exact zulke deals als deze sluiten om het door de kamers te krijgen. Het regeren gaat dan juist alleen maar uit zulke deals bestaan, in plaats van uit een samenhangend regeerakkoord. En bij elk moeilijk onderwerp zullen de partijen vooral denken 'laten de anderen het maar oplossen'.
Nee, het deel dat voor 1 januari moet (regelen woningen) zijn de gemeentes nu al mee bezig, als het goed is.quote:
Extraparlementair zal nog sterker tegen het "laten anderen de rommel maar oplossen, ik raap de scherven wel op" aanlopen.quote:Op donderdag 8 september 2022 11:48 schreef alpeko het volgende:
[..]
Dit levert nu ook niks op aangezien CDA al morrelt aan dat regeerakkoord mbt stikstof. Mijn part dan een extraparlementair kabinet. De huidige invulling werkt inmiddels gewoon contraproductief.
Omtzigt houdt zich al jaren met deze problematiek bezig. Beetje flauw om hem dan in dit geval te verwijten dat hij een spelletje speelt. Ik ken de trucjes van Omtzigt, maar in dit geval kan hij er ook niet veel aan doen dat de minister voor Rechtsbescherming op de nationale tv aankondigt dat er iets moet gebeuren, waarna de coalitie kennelijk van plan is om een motie waar exact dat in staat te gaan wegstemmen.quote:Op donderdag 8 september 2022 11:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Deze motie zal het niet halen, maar ik gok dat in de brief iets staat wat bijna exact hetzelfde is als deze motie. Tja, politiek is soms gewoon een beetje vreemd. Maar aan de andere kant is het net zo goed een spelletje van Omtzigt: een motie indienen over een onderwerp dat totaal niet aan de orde was (dit is geen jeugdwet) met woorden van de minister uit Nieuwsuur en zo de staatssecretaris voor de bus gooien is ook gewoon puur politiek en heeft weinig met echte betrokkenheid bij het onderwerp te maken. Van beide kanten dus gewoon lelijke politiek.
En ja, het kabinet communiceert altijd per brief met de kamer, lijkt me wel zo netjes.
Omtzigt citeerde de Nieuwsuur uitzending. Hij had die uitzending tijdens het debat gezien en verzon ter plekke dat hij bij het debat waar hij op dat moment zat (aanpassing jeugdwet) dan maar een motie in zou dienen. Dat is toch wel een spelletje.quote:Op donderdag 8 september 2022 11:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Omtzigt houdt zich al jaren met deze problematiek bezig. Beetje flauw om hem dan in dit geval te verwijten dat hij een spelletje speelt. Ik ken de trucjes van Omtzigt, maar in dit geval kan hij er ook niet veel aan doen dat de minister voor Rechtsbescherming op de nationale tv aankondigt dat er iets moet gebeuren, waarna de coalitie kennelijk van plan is om een motie waar exact dat in staat te gaan wegstemmen.
Wat vreemd dat bedrijven dan wel slagvaardig bestuurd kunnen worden.quote:Op donderdag 8 september 2022 11:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Extraparlementair zal nog sterker tegen het "laten anderen de rommel maar oplossen, ik raap de scherven wel op" aanlopen.
Elke andere invulling zal alleen maar een nog minder slagvaardig bestuur opleveren. Bij bijvoorbeeld asiel had de VVD zich dan niet verplicht gevoeld het op te lossen en was dus niet aan tafel gekomen. De ministers moeten dan bij elk onderwerp eerst gesprekken hebben met alle partijleiders op zoek naar een meerderheid en daaruit dan een deal halen die die die meerderheid dragelijk zal vinden.
Ik snap je frustratie, maar geen enkele andere oplossing zal beter werken.
Juist het huidige systeem zorgt er voor dat VVD wel een asielakkoord moet sluiten of dat het CDA wel moet instemmen wat betreft stikstof.
Daar zit een directeur of hoofd van bestuur die geen meerderheden hoeft te zoeken. Eigenlijk worden bedrijven gewoon dictatoriaal geregeerd. De mening van het personeel doet er niet toe.quote:Op donderdag 8 september 2022 11:56 schreef alpeko het volgende:
[..]
Wat vreemd dat bedrijven dan wel slagvaardig bestuurd kunnen worden.
Omtzigt geeft Weerwind dus ter plekke de mogelijkheid om te leveren wat hij wil verkopen, maar daar heeft hij kennelijk toch niet zo'n belangstelling voor.quote:Op donderdag 8 september 2022 11:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omtzigt citeerde de Nieuwsuur uitzending. Hij had die uitzending tijdens het debat gezien en verzon ter plekke dat hij bij het debat waar hij op dat moment zat (aanpassing jeugdwet) dan maar een motie in zou dienen. Dat is toch wel een spelletje.
Eigenlijk had de staatssecretaris inderdaad gewoon moeten weigeren te apprecieren, dat wordt wel vaker gedaan. Dan komt de appreciatie later per brief van de wel bevoegde minister.
Niet mee eens. Daar heb je ook inspraak. Maar oké slechte vergelijking.quote:Op donderdag 8 september 2022 11:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar zit een directeur of hoofd van bestuur die geen meerderheden hoeft te zoeken. Eigenlijk worden bedrijven gewoon dictatoriaal geregeerd. De mening van het personeel doet er niet toe.
Ja, ik ben het helemaal met je eens dat het fout is. Van alle politici die hier betrokken zijn.quote:Op donderdag 8 september 2022 11:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Omtzigt geeft Weerwind dus ter plekke de mogelijkheid om te leveren wat hij wil verkopen, maar daar heeft hij kennelijk toch niet zo'n belangstelling voor.
Maar het ergste is nog, wie het spelletje dan ook speelt, dat het wederom niet over de beschadigde kinderen en gezinnen gaat, maar om het spelletje. Joh, arm kind in je zesde pleeggezien, je moet nog maar een paar maanden wachten, want de politici zijn nog even met elkaar bezig. Succes.
In deze tijd is het ook niet zo handig om in Nieuwsuur te gaan zitten en plannen aan te kondigen als je die niet meteen politiek wil verzilveren. Wacht twee weken en ga naar Nieuwsuur op de avond dat je de brief naar de Kamer stuurt.quote:Op donderdag 8 september 2022 11:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Omtzigt geeft Weerwind dus ter plekke de mogelijkheid om te leveren wat hij wil verkopen, maar daar heeft hij kennelijk toch niet zo'n belangstelling voor.
Maar het ergste is nog, wie het spelletje dan ook speelt, dat het wederom niet over de beschadigde kinderen en gezinnen gaat, maar om het spelletje. Joh, arm kind in je zesde pleeggezien, je moet nog maar een paar maanden wachten, want de politici zijn nog even met elkaar bezig. Succes.
Nah, dat een democratie van alle bestuursvormen die niet werken toch de beste is lijkt me redelijk onomstreden. Daarnaast denk ik ook dat het Nederlandse stelsel bijzonder goed in elkaar zit, in vergelijking met een aantal andere belangrijke landen.quote:Op donderdag 8 september 2022 11:59 schreef alpeko het volgende:
[..]
Niet mee eens. Daar heb je ook inspraak. Maar oké slechte vergelijking.
Ik weiger me erbij neer te leggen dat de huidige vorm de beste manier is. Zeker niet met hoe Rutte daar invulling aan geeft.
Je hebt geen echte inspraak. Een raad van bestuur hoeft niet bij elk plan een meerderheid te zoeken onder de werknemers. En de werknemers hoeven ook geen rekening te houden met baanverlies als ze iets steunen wat bij een achterban niet populair is.quote:Op donderdag 8 september 2022 11:59 schreef alpeko het volgende:
[..]
Niet mee eens. Daar heb je ook inspraak. Maar oké slechte vergelijking.
Ik weiger me erbij neer te leggen dat de huidige vorm de beste manier is. Zeker niet met hoe Rutte daar invulling aan geeft.
Het publiek wilde dit graag horen natuurlijk, die beperkingen.quote:Op donderdag 8 september 2022 10:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Blijkbaar hebben de adviseurs van het kabinet het wel gemeld. Vrij schandalig dat ze daar dan totaal niet naar luisteren.
Klopt, de verkoop aan de VVD achterban is ook de reden. Maar dan is het nog wel schandalig datbze blijkbaar dat verkopen aan hun achterban zo belangrijk vinden dat ze hun juridisch adviseurs negeren.quote:Op donderdag 8 september 2022 12:43 schreef EinarBoe het volgende:
[..]
Het publiek wilde dit graag horen natuurlijk, die beperkingen.
Blijkbaar is het negeren van juridisch advies en het zogenaamde schandalig verkopen aan de achterban niet schandalig genoeg voor de CU. Het heeft er zelfs een extra congres voor over met gedoe van de achterban.quote:Op donderdag 8 september 2022 13:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, de verkoop aan de VVD achterban is ook de reden. Maar dan is het nog wel schandalig datbze blijkbaar dat verkopen aan hun achterban zo belangrijk vinden dat ze hun juridisch adviseurs negeren.
Niks doen was nog schandaliger natuurlijk.quote:Op donderdag 8 september 2022 13:22 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Blijkbaar is het negeren van juridisch advies en het zogenaamde schandalig verkopen aan de achterban niet schandalig genoeg voor de CU. Het heeft er zelfs een extra congres voor over met gedoe van de achterban.
quote:Op donderdag 8 september 2022 13:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niks doen was nog schandaliger natuurlijk.
Als het aan CU had gelegen was er echt wel meer gedaan voor die asielzoekers. En ook veel langer geleden. Je zit alleen met de werkelijkheid dat je de VVD mee moet krijgen. Dan was dit het uiterste waar de VVD toe bereid was. Dan is dat niet de schuld van hen die de VVD nog wel tot zo ver hebben gekregen, maar de schuld van de VVD en haar achterban die blijkbaar fan is van enge partijen als FvD en PVV.quote:Op donderdag 8 september 2022 13:39 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]![]()
De deal voor de CU is dezelfde deal als voor de VVD. Het is nogal hypocriet om te doen alsof het van de VVD schandalig is en enkel voor de bühne, maar jezelf te presenteren als het morele geweten.
Tussen de wet niet naleven en niks doen zit nog een heleboel natuurlijk. Beetje een dooddoener om dat er in te gooien. Het CU congres en morele geweten is net zo voor de bühne als wat de VVD doet. Zeker als straks onder druk van buitenaf het gezinshereniging stukje wordt aangepast. Dat is dan ondanks de CU en niet dankzij. Want men ging bewust mee in het frame om de vvd achterban mee te krijgen. dat vind ik moreel eigenlijk meer verwerpelijk dan het spel van de vvd.
Als je zo op de morele trom slaat laat dan ook in daden zien dat je hogere morele grenzen hebt dan enkel bewust de grenzen van de rechtstaat opzoeken. Dit is namelijk een politiek vraagstuk en niet iets dat je bij een adviesclub of rechtsprekend orgaan belegd. De rechterlijke macht is er niet voor om politieke beleidskeuzes te maken. We hebben de afgelopen tijd genoeg voorbeelden gezien hoe het fout kan gaan als de politiek hen die rol wel geeft.
Dat laatste is gelul natuurlijk. De VVD zal zeggen dat strenger wilden maar dit meest scherpe was wat de CU wilde. En dat de CU de keuze heeft om meer hun kant en die van het CDA op te willen. De deal is geen natuurwet en gewoon uitwisseling van standpunten met gelijke vrijheidsgraden.quote:Op donderdag 8 september 2022 13:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als het aan CU had gelegen was er echt wel meer gedaan voor die asielzoekers. En ook veel langer geleden. Je zit alleen met de werkelijkheid dat je de VVD mee moet krijgen. Dan was dit het uiterste waar de VVD toe bereid was. Dan is dat niet de schuld van hen die de VVD nog wel tot zo ver hebben gekregen, maar de schuld van de VVD en haar achterban die blijkbaar fan is van enge partijen als FvD en PVV.
De keus voor de CU was: dit of niks. VVD had wel de keus om verder mee te schuiven naar wat met name CU en ook D66 wilden.
Vertrouwen van de burger krijgen zijn ze niet naar op weg. Nog niet in het minste.quote:Op donderdag 8 september 2022 14:16 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Maar goed, lelijke politiek is dan ook de norm. Liever die lelijke keuze tot in den treure verdediging dan toegeven dat het eigenlijk een minder goed idee was. Dat die tactiek juist tot een totaal wantrouwen in de politiek heeft geleid bij een groot deel van de bevolking is wel ironisch.
Dat valt mee, CU leden zijn zeer pragmatisch. Een grote meerderheid van de CU stond ook achter de kabinetsdeelname, ondanks dat eerder een grote meerderheid niet wilde regeren. CU leden snappen prima dat altijd principieel zijn het land niet verder helpt.quote:Op donderdag 8 september 2022 14:12 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Op kabinetsniveau gaat het congres inderdaad politiek geen rol meer spelen, maar lijkt mij dat over de rol en koers van de CU de partij nog een leuk debat kan voeren.
Je spreekt jezelf tegen:quote:Op donderdag 8 september 2022 15:18 schreef Hanca het volgende:
Als dit van tafel gaat, gaat wellicht het hele congres niet meer door en anders verwacht ik echt een opkomst van bijna niks.
quote:Op donderdag 8 september 2022 11:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het plan nu volledig van tafel gaat. En ja, volgens mij zijn gemeentes al bezig met de uitvoering.
Niet het hele plan gaat van tafel, maar ik gok voor 1 oktober het deel over de gezinshereniging al wel. En alleen over dat stukje gaat het congres.quote:
Zelfde moraal als vvd'ers dus. Zijn we daar ook uit.quote:Op donderdag 8 september 2022 15:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat valt mee, CU leden zijn zeer pragmatisch. Een grote meerderheid van de CU stond ook achter de kabinetsdeelname, ondanks dat eerder een grote meerderheid niet wilde regeren. CU leden snappen prima dat altijd principieel zijn het land niet verder helpt.
Als dit van tafel gaat, gaat wellicht het hele congres niet meer door en anders verwacht ik echt een opkomst van bijna niks.
Als je dat er uit haalt, jij je zin.quote:Op donderdag 8 september 2022 17:10 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Zelfde moraal als vvd'ers dus. Zijn we daar ook uit.
Dus wetten en regels zijn heel belangrijk, maar niet als ze even lastig zijn.quote:Op donderdag 8 september 2022 15:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat valt mee, CU leden zijn zeer pragmatisch. Een grote meerderheid van de CU stond ook achter de kabinetsdeelname, ondanks dat eerder een grote meerderheid niet wilde regeren. CU leden snappen prima dat altijd principieel zijn het land niet verder helpt.
Dat is slechts een weerspiegeling van een volledig gebrek aan vertrouwen in de Kamer.quote:Op donderdag 8 september 2022 14:16 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Maar goed, lelijke politiek is dan ook de norm. Liever die lelijke keuze tot in den treure verdedigen dan toegeven dat het eigenlijk een minder goed idee was. Dat die tactiek juist tot een totaal wantrouwen in de politiek heeft geleid bij een groot deel van de bevolking is wel ironisch.
Onzin, als het wettelijk niet kan (waar het op lijkt) is het natuurlijk een no go.quote:Op donderdag 8 september 2022 17:19 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Dus wetten en regels zijn heel belangrijk, maar niet als ze even lastig zijn.
Daar denkt het CDA toch anders over:quote:Op donderdag 8 september 2022 17:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Onzin, als het wettelijk niet kan (waar het op lijkt) is het natuurlijk een no go.
quote:Het CDA dat vanwege de plannen over gezinshereniging onder vuur kwam te liggen van de linkse oppositie, zegt het plan te steunen. CDA-Kamerlid René Peters zei dat als de maatregel juridisch niet houdbaar zou zijn, dan zal dat blijken voor de rechter 'zoals dat gaat in een rechtsstaat'.
Ik ga af op het op het oog zeer degelijke werk van de commissie Meijers: https://www.commissie-mei(...)-de-opvangcrisis.pdfquote:Op donderdag 8 september 2022 17:22 schreef MoreDakka het volgende:
Natuurlijk kan het wettelijk wel. Dat de CU dat niet kan uitleggen is hun probleem.
Daarom het idee om het te vragen aan de Raad van State, toch?quote:Op donderdag 8 september 2022 17:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Daar denkt het CDA toch anders over:
[..]
Heb ik ook gelezen. De argumenten van Van der Burg zijn veel sterker.quote:Op donderdag 8 september 2022 17:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ga af op het op het oog zeer degelijke werk van de commissie Meijers: https://www.commissie-mei(...)-de-opvangcrisis.pdf
Nee, dat ben ik het totaal niet met je eens. Het is wel goed om eens naar het asielbeleid te kijken, maar dan met name dat wij rijke westerse landen eens echt ons eerlijke deel moeten ophalen uit landen als Griekenland en Italië.quote:Op donderdag 8 september 2022 17:32 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Daarnaast is het sowieso goed om het hele asielbeleid van de EU op de spits te drijven. Het werkt mensensmokkelaars in de kaart en zaait verdeling, criminlaliteit en ondermijnt de solidariteit van de EU-landen onder elkaar.
Ja laten we vooral de mensensmokkel-industrie nog verder spekkenquote:Op donderdag 8 september 2022 17:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat ben ik het totaal niet met je eens. Het is wel goed om eens naar het asielbeleid te kijken, maar dan met name dat wij rijke westerse landen eens echt ons eerlijke deel moeten ophalen uit landen als Griekenland en Italië.
Als je mensensmokkel de nek om wil draaien, moet je zelf boten heen en weer laten varen voor vluchtelingen. Dat is dan de enige optie.quote:Op donderdag 8 september 2022 17:50 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ja laten we vooral de mensensmokkel-industrie nog verder spekken
Die landen moeten geholpen worden door al die mensen er zo snel mogelijk uit te gooien en boten terug te slepen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |